Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Φανούλα Αργυρού στη Σημερινή: Οι Προδομένοι υπερασπιστές της Αμμοχώστου….

Δημοσιεύτηκε στις

γράφει η Φανούλα Αργυρού*

Μπουλέντ Ετσεβίτ Βόνη 1978: «Η αξία της περιοχής δεν μπορεί να μετρηθεί σε ποσοστά. Η αξία της περιοχής των Βαρωσίων σε οικονομική προοπτική (για τους Τ/κ) ισοδυναμεί  με την αξία της μισής νήσου»

Στις 24 Ιουλίου 2024 ο αγαπητός Πάνος Ιωαννίδης, Νομικός και Πρόσφυγας από την Αμμόχωστο, με πόνο ψυχής  έστειλε ηλεκτρονικώς ένα μήνυμα, αποσπάσματα του οποίου παραθέτω  γιατί έχει βαθύ νόημα και ιστορικό παρασκήνιο. 

Ξεχωρίζω το καυτό ερώτημά του: 

« Τι έχουν να πουν οι ηλίθιοι, για το γεγονός ότι : Στις 14 Αυγούστου 1974, ο τότε  Προεδρεύων της Δημοκρατίας Γλαύκος Κληρίδης και η Κυβέρνηση του, εγκατέλειψαν την Πρωτεύουσα (προς άγνωστο προορισμό), ΤΗΝ ΩΡΑ που προδομένοι υπερασπιστές της Αμμοχώστου προσπαθούσαν απεγνωσμένα «να επικοινωνήσουν με την ηγεσία, για να ζητήσουν μερικά κιβώτια πυρομαχικών, που θα ήταν αρκετά για να σωθεί η Πόλη…»;;»

Η απάντηση έρχεται από την Γενεύη ΙΙ, όπου ο Γλαύκος Κληρίδης βρισκόταν στις διαπραγματεύσεις για την Κύπρο  μαζί με το «επιτελείο» του. 

Καταρχήν να πούμε ότι τα μεσάνυχτα της 13ης Αυγούστου οι διαπραγματεύσεις ναυάγησαν, εφόσον ο Τούρκος Πρωθυπουργός Μπ.Ετσεβίτ αρνήθηκε την παράταση χρόνου που είχαν ζητήσει  Γλ. Κληρίδη και Γ. Μαύρος να επέστρεφαν σε Λευκωσία και Αθήνα για διαβούλευση και επιστροφή. Και συνέχισε το έγκλημά του για να ολοκλήρωνε την αρπαγή που είχε σχεδιάζει απαρχής,  και είχε ήδη ενημερώσει τους Βρετανούς από τις 17 Ιουλίου 1974. Το σχέδιό του περιλάμβανε, ως «τέρμα» την … Αμμόχωστο!

Έφυγαν όλοι στις χώρες τους. 

Ο Βρετανός Υπουργός Εξωτερικών και Κοινοπολιτείας που προέδρευσε και στις διαπραγματεύσεις της Γενεύης ΙΙ James Callaghan,  ήταν γνώστης των τουρκικών προθέσεων από τις 16 Ιουλίου 1974 αν όχι προηγουμένως. Αλλά οριστικά από το βράδυ της 17ης Ιουλίου 1974, κατά την πολύωρη  μέχρι τα μεσάνυχτα μεγάλη συνάντηση  του Τούρκου  Πρωθυπουργού B. Ecevit και της πολυμελούς στρατιωτικής και πολιτικής του κουστωδίας στο 10 Downing Street με τον Βρετανό Πρωθυπουργό Harold Wilson και τους δικούς του Βρετανούς αξιωματούχους.  (Αμφότερες Σοσιαλιστικές κυβερνήσεις). 

Καθώς  ο James Callaghan, λοιπόν, βρισκόταν στην Γενεύη, τα βρετανικά επιτελεία και οι μυστικές βρετανικές υπηρεσίες τον ενημέρωσαν με περαιτέρω πληροφορίες, για την τουρκική προέλαση η οποία δεν είχε σταματήσει επί εδάφους.  Για τις οποίες (πληροφορίες) ο  Callaghan  ενημέρωνε και τον Αμερικανό αξιωματούχο Arthur Hartman που βρισκόταν παρατηρητής στη Γενεύη. 

  1. 9 Αυγούστου – Έφθασε στη Γενεύη  από την Κύπρο με αεροπλάνο Canberra, ο βρετανός συνταγματάρχης (Colonel)  Jerry Hunter (στρατιωτικός ακόλουθος στην βρετανική Υπ. Αρμοστεία) με τους τελευταίους χάρτες οριοθέτησης της γραμμής Αττίλα (demarcation maps.)Την οριοθέτηση  είχαν αναλάβει οι Βρετανοί, η οποία είχε ξεκινήσει από πολύ νωρίτερα αλλά λόγω της ασταμάτητης προέλασης των τουρκικών στρατευμάτων οι χάρτες άλλαζαν συνεχώς. Έτσι οι  τελευταίοι χάρτες έφθασαν επειγόντως στη Γενεύη στις 9 Αυγούστου έχοντας υπόψη και τι θα ακολουθούσε. Σύμφωνα λοιπόν με αυτούς τους χάρτες του Jerry Hunter,   που δόθηκαν και στους Αμερικανούς,  σε συνδυασμό με τη ροή των πληροφοριών που ερχόντουσαν για δεύτερη εισβολή,   οι μυστικές υπηρεσίες Βρετανίας και Αμερικής διαμόρφωναν  και προσάρμοζαν επί χάρτου τους δικούς των χάρτες παρακολουθήσεως. Έτσι γνώριζαν αμφότερες οι πλευρές (Λονδίνο και Ουάσιγκτον) από τις 9 Αυγούστου 1974  που θα σταματούσε τελικά η γραμμή Αττίλα!
  1. Την ίδια μέρα με την άφιξη των χαρτών, 9 Αυγούστου 1974, οι μυστικές βρετανικές υπηρεσίες,  έστειλαν ένα  άκρως απόρρητο τηλεγράφημα για τα μάτια του Ηνωμένου Βασιλείου και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής μόνο, με το οποίο ενημέρωσαν τον Callaghan για την επικείμενη δεύτερη εισβολή και μέχρι που θα έφθανε. Οι  Βρετανοί είχαν ήδη συμπεριλάβει στον επίλεκτο κατάλογο των παραληπτών του τηλεγραφήματος και  τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες… 

Οι λεπτομέρειες στο τηλεγράφημα έλεγαν ότι η γραμμή (εισβολής) θα περνούσε δια μέσου Λευκωσίας και  ανατολικά της πρωτεύουσας θα αιχμαλώτιζε το ξενοδοχείο Λήδρα Πάλας και θα έφθανε στην Αμμόχωστο!

Το τηλεγράφημα, με τίτλο «Κύπρος:  Τουρκικά Στρατιωτικά Σχέδια» έλεγε επιγραμματικά: 

«Πιστεύουμε το σχέδιο στρατιωτικά έχει νόημα (the plan makes military sense.) Και θα είναι μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων των τουρκικών δυνάμεων που βρίσκονται τώρα στην Κύπρο να το εκτελέσουν και οι Τούρκοι μπορούν να εκτελέσουν την 3η φάση δίχως να αντιμετωπίσουν ελληνική επίθεση αλλού … Το σχέδιο είναι σύμφωνα με ότι γνωρίζαμε για τα τουρκικά σχέδια πριν την επέμβαση: Πιστεύουμε οι Τούρκοι πάντα ήλπιζαν να εξασφαλίσουν την Αμμόχωστο – η περιοχή που θα πάρουν και θα κρατήσουν κάτω από το φάση 2 θα φθάνει περίπου το 30 τοις εκατόν της κυπριακής περιοχής που είχε μιλήσει ο Ecevit. Δεν θα εκπλήξει αν ο τουρκικός στρατός έχει τέτοια έκτακτα σχέδια. Το εκπληκτικό είναι η δήλωση πως το σχέδιο θα εκτελεστεί ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων στη Γενεύη και όχι αργότερο της 20ης Αυγούστου…»  

Το έγγραφο αυτό αποκαλύπτει πέρα ως πέρα τη βαθιά γνώση των Βρετανών πριν την πρώτη εισβολή, όπως ακριβώς εξήγησε στον Αμερικανό Arthur  Hartman την επομένη,  10 Αυγούστου 1974, η βρετανίδα  Ann Warburton. H οποία βρισκόταν στη Γενεύη ΙΙ αλλά συμμετείχε και στην συνάντηση στο 10 Downing Street στις 17 Ιουλίου 1974.  

Στις 10 Αυγούστου , η Ann Warburton , η οποία ήταν η βρετανίδα αντιπρόσωπος στα Ηνωμένα Έθνη στη Γενεύη, κάλεσε τον Αμερικανό Arthur Hartman  και τον ενημέρωσε και η ίδια πλήρως τόσο για την επικείμενη δεύτερη εισβολή όσο και για το ότι στις 17 Ιουλίου ο B. Ecevit τούς είχε εξηγήσει και μέχρι πού θα τραβούσε την γραμμή Αττίλα, αλλά δεν το είχαν υπολογίζει αρκετά και του ζήτησε να ενημερώσει και τον Henry Kissinger.  Η Warburton ήθελε να σταματήσουν την δεύτερη εισβολή αλλά οι ανώτεροι της είχαν άλλα σχέδια, δεν εισακούστηκε… 

Αμερικανικό έγγραφο βάση του βρετανικού πρωτογενούς

  1. 9 Αυγούστου 1974 – Αφού ο Βρετανός James Callaghan ενημέρωσε τον  Αμερικανό Arthur Hartman, ο τελευταίος  ενημέρωσε τον δικό του Joseph Sisco στην Ουάσιγκτον,  ότι μετά από μακράν συνομιλία με τον Callaghan ο τελευταίος τον κάλεσε πίσω για να τον ενημερώσει για μια ανησυχητική είδηση από τις μυστικές των υπηρεσίες, στις οποίες είχαν πρόσβαση και οι δικοί του (Αμερικανοί)  που αναφερόντουσαν σε σχέδιο του τουρκικού στρατού για ξεκίνημα δεύτερης στρατιωτικής επιχείρησης όχι αργότερο  της 20ης  Αυγούστου. Με στόχο την κατάληψη περιοχών  πέραν της γραμμής πέντε μιλίων ανατολικά της Μόρφου μέσω Λευκωσίας φθάνοντας στην Αμμόχωστο. 

Στα αμερικανικά αρχεία βρήκαμε αντίστοιχο έγγραφο βάση του πρωτογενούς βρετανικού το οποίο έλεγε μεταξύ άλλων: «Υπολογίζεται το όλο σχέδιο να ολοκληρωθεί σε 18 ώρες χρησιμοποιώντας την 39η Μεραρχία Πεζικού και με τους αλεξιπτωτιστές που ήδη αποσύρθηκαν από την νήσο για να χρησιμοποιηθούν στην δεύτερη φάση.  Το σχέδιο περιλαμβάνει και 3η φάση αν δεν καταφέρουν όλα στη δεύτερη φάση, που καλύπτει μια γραμμή από τον Κουτραφά, Λεύκα μέχρι Κόκκινα…»

Το συγκεκριμένο απόσπασμα του άκρως απόρρητου τηλεγραφήματος 9.8.1974

Ταυτόχρονα και ο Ραούφ Ντενκτάς  πληροφόρησε τον Callaghan  ότι ο Ετσεβίτ  θα προχωρούσε με την δεύτερη εισβολή και είχε διατάξει τον υπουργό Εξωτερικών να τελειώσει την «δουλειά» εκεί και τώρα. 

Το αυστραλιανό τηλεγράφημα που αποκάλυψε ότι το Φόρειν Όφις στις 20 Ιουλίου 1974 τους είπε ότι η Βρετανία μυστικά δεν θα έφερνε ένσταση αν ο τουρκικός στρατός καταλάμβανε το 1/3 της Κύπρου πριν να συμφωνήσει σε εκεχειρία… (όπως έγινε). Βλέπε άρθρο Φ.Α. «Ζούμε για 50 χρόνια μια βρετανο-τουρκική διζωνική τρέλα» https://simerini.sigmalive.com/article/2024/7/23/zoume-gia-50-khronia-mia-bretano-tourkike-dizonike-trela/ 

Στις 16 Αυγούστου 1974, o Callaghan, επανέλαβε, (τα όσα είπε στον Kissinger στις 14 Αυγούστου 1974),   και στις  «Οδηγίες για χρήση» προς τις διπλωματικές του αποστολές:

«…Στην Γενεύη ΙΙ  οι Τούρκοι ήγειραν δύο σημαντικά θέματα: 

1) Γεωγραφικό διαχωρισμό των δύο κοινοτήτων (είτε σε δύο ζώνες είτε σε διάφορα καντόνια)

2) Απαίτησαν όπως η τουρκική ζώνη καλύπτει το 34% της νήσου

Δεύτερη τουρκική εισβολή – Ο στόχος της Τουρκίας φαίνεται να περιορίζεται στην κατάληψη του ενός τρίτου της νήσου, μιας γραμμής διαμέσου Λεύκας/Λευκωσίας/Αμμοχώστου… Και να ξαναρχίσει διαπραγματεύσεις σύντομα…»

Ο ύπουλος και διπλοπρόσωπος Callaghan υποστήριζε απαρχής τη τουρκική θέση, οι Τούρκοι να άρπαζαν πρώτα το 1/3 της Κύπρου (το Φόρειν ΄Οφις είχε ήδη ενημερώσει την Αυστραλιανή Υπ. Αρμοστεία στο Λονδίνο από τις 20 Ιουλίου 1974 ότι υποστήριζαν την αρπαγή του 1/3)  προτού ξαναρχίσουν το παζάρι της «διαπραγμάτευσης»…

Ο  Γλ. Κληρίδης αποχωρώντας από την Γενεύη ΙΙ, ήταν ενημερωμένος για όλα αυτά και για το περιεχόμενο του τηλεγραφήματος που είχε λάβει ο James Callaghan  από τις βρετ. Μυστικές Υπηρεσίες στις 9 Αυγούστου 1974 και μέχρι που θα έφθανε η γραμμή Αττίλα – Αμμόχωστο…

«Μάται’ αποζητήσαμε λίγες ακόμα σφαίρες,

που όμως θα’ ταν αρκετές για να χαμογελάσεις…»

Η απάντηση μου στο καυτό ερώτημα του Πάνου Ιωαννίδη…

Αυτούσια η εξιστόρηση του Πάνου Ιωαννίδη για την «Προδοσία της Αμμοχώστου»  «Σημερινή» 2010 και «Ολυμπία» 2022. 

15 Αυγούστου 1974: Η προδοσία της Αμμοχώστου

https://www.sigmalive.com/archive/simerini/politics/reportaz/296147 

https://www.olympia.gr/1504888/apopsi/15-aygoystoy-1974-i-prodosia-tis-ammochostoy/

(Πηγές από το Βρετανικό Εθνικό Αρχείο στο  10ο βιβλίο της γράφουσας «Διζωνική vs Δημοκρατία» Εκδόσεις PASTELL EDITORIA LTD  Λεμεσός 2019).

Η Anne Warburton πέθανε στις 4 June 2015. Η πρώτη γυναίκα πρέσβης της Βρετανίας. Η φιλοδοξία της ήταν να δουλέψει στην Διπλωματική Υπηρεσία  και μετά από θητεία στην εφαρμογή του Σχεδίου Marshall και στο ΝΑΤΟ, το 1957 πέρασε στο Φόρειν ΄Οφις και τα επόμενα 28 χρόνια εργάστηκε σε αποστολές στο Λονδίνο, Βόννη και τα Ηνωμένα ΄Εθνη στη Νέα Υόρκη και τη Γενεύη. Το 1976 κατόρθωσε τη μεγαλύτερη βαθμίδα της βρετανικής διπλωματίας με το διορισμό της ως πρέσβειρα στη Δανία όπου υπηρέτησε μέχρι το 1983 αλλά δεν σταμάτησε να υπηρετεί από διάφορα πόστα και η προσφορά της υπήρξε πλούσια και συνεχής… Σε αυτή  τη διπλωματικό οφείλουμε την αποκάλυψη ότι ο σφαγέας είχε ενημερώσει τους Βρετανούς ότι το τέρμα της εισβολής ήταν η Αμμόχωστος.

 

*Ερευνήτρια/δημοσιογράφος 

 ΠΗΓΗ:ΣΗΜΕΡΙΝΗ 11/8/2024

 

 

                    Αποσπασματικά το  ηλεκτρονικό μήνυμα Πάνου Ιωαννίδη 

ΠΡΟΤΟΥ οι άσχετοι «Μετά Χριστόν Προφήτες»  πουν ξανά τα δικά τους παραμύθια για την Αμμόχωστο…

ΚΥΡΙΑ ΗΛΙΘΙΟΤΗΤΑ, το αφήγημα ότι «η Αμμόχωστος παραδόθηκε στους Τούρκους διότι την εγκατέλειψαν οι Αμμοχωστιανοί…»!  

ΑΔΥΝΑΤΟΥΝ οι ηλίθιοι να αντιληφθούν, ότι ΕΝΣΤΙΚΤΩΔΩΣ ΚΑΙ ΟΡΘΩΣ απομακρύνθηκε ο άμαχος πληθυσμός από την Πόλη, για να σωθεί από τη σφαγή.

ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΙ και χωρίς μια σφαίρα στη θαλάμη των όπλων, η επιλογή του Διοικητή ήταν «Να παραδοθούμε στους Βάρβαρους ΑΜΑΧΗΤΙ

ή να υποχωρήσουμε συντεταγμένα»…

 

Τί έχουν να πούν οι ηλίθιοι, για το γεγονός ότι:  

Στις 14 Αυγούστου 1974, με την απλή διάδοση ότι «επίκειται κατάληψη της Λευκωσίας», ο τότε Προεδρεύων της Δημοκρατίας και η Κυβέρνηση του εγκατέλειψαν την Πρωτεύουσα (προς άγνωστο προορισμό), ΤΗΝ ΩΡΑ που προδομένοι υπερασπιστές της Αμμοχώστου προσπαθούσαν απεγνωσμένα «να επικοινωνήσουν με την ηγεσία, για να ζητήσουν μερικά κιβώτια πυρομαχικών, που θα ήσαν αρκετά για  να σωθεί η Πόλη…»;;

 

Συγχώρα με, Αμμόχωστος..! Μάται’ αποζητήσαμε λίγες ακόμα σφαίρες, που όμως θα’ ταν αρκετές για να χαμογελάσεις…

Κι ας λέν ψευδο-φιλόσοφοι μετά μισό αιώνα, πως “δεν σε έσωζε κανείς ότι και να γινόταν”.. Ποτέ δεν θα θυσίαζα, άοπλους δίχως Μάχη»..!

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Αναγκαία η επαναχάραξη του χάρτη του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014

Η καθηγήτρια Στέλλα Κυβέλου – Χιωτίνη είναι εμπειρογνώμονας και καθηγήτρια Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, Γαλάζιας Οικονομίας και Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΘΧΣ) στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Ως μέρος του Μηχανισμού Στήριξης για τον ΘΧΣ, είναι η γεωγραφική εμπειρογνώμονας για την Ανατολική Μεσόγειο.

Διετέλεσε διευθύντρια του Εθνικού Σημείου Επαφής ESPON2013 (2008-2014), παρέχοντας παράλληλα συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ελληνικό Υπουργείο Ανάπτυξης. Έχει συμμετάσχει ως εμπειρογνώμονας σε πολλά έργα ΘΧΣ και γαλάζιας οικονομίας.

Σήμερα είναι επιστημονική υπεύθυνη του εθνικού ερευνητικού προγράμματος HER-SEA: «Ανάπτυξη Δικτύου Παρατήρησης για τη Θαλάσσια Πολιτιστική Κληρονομιά (MCH/UCH) στην Ελλάδα», και συντονίστρια (για την Ελλάδα) του έργου REGINA-MSP (EMFAF) που ασχολείται με τις Περιφέρειες για την ενίσχυση του εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, υπό τον συντονισμό του Γαλλικού CEREMA. Στο πλαίσιο αυτό συνέβαλε, μεταξύ άλλων, στον σχεδιασμό Εκπαιδευτικού Προγράμματος ΘΧΣ για τοπικά και περιφερειακά στελέχη στην Ευρώπη.

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014.

Όπως σημείωσε, πρόκειται για σχεδιασμό στα εθνικά ύδατα κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων (χωρικά ύδατα / ΑΟΖ) και, έστω και τώρα, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλες οι παρούσες και μελλοντικές στρατηγικές δραστηριότητες της Ελλάδας στον θαλάσσιο χώρο.

Η καθηγήτρια απηύθυνε έκκληση για επαναχάραξη του χάρτη, καθώς είναι χωροταξικά και γεωπολιτικά ισχυρότερη η ένταξη του Νοτίου Αιγαίου, των Δωδεκανήσων, του συμπλέγματος Καστελλόριζου, της Κάσου και της Καρπάθου στην ίδια χωροταξική ενότητα με την Κρήτη.

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη εξήγησε επίσης τι είναι ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός, τον ρόλο των Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων, τη σημασία των Θαλάσσιων Πάρκων και γιατί η κατάτμησή τους, ιδίως στο Νότιο Αιγαίο, είναι γεωπολιτικά προβληματική. Τέλος, ανέδειξε την αμφισημία της χρήσης των όρων “υφαλοκρηπίδα” στο Αιγαίο και “ΑΟΖ” στο Ιόνιο, επισημαίνοντας πως μόνο η Τουρκία χρησιμοποιεί επίμονα τον όρο “υφαλοκρηπίδα” με συγκεκριμένη στρατηγική στόχευση.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Μπορεί η ΕΕ να προστατεύσει τον εαυτό της;

Η Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό της με ή χωρίς τις ΗΠΑ. Ωστόσο δεν πρέπει να έχει ψευδαισθήσεις και να θεωρήσει πως το σχέδιο Readiness 2030 είναι αρκετό για να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί πλήρως από τους συμμάχους της.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τις προκλήσεις και τις δυνατότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ενισχύσει την αυτονομία της στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας μέχρι το 2030 εξετάζεται σε άρθρο της αναλύτριας Κωνσταντίνας Νίκου για το ΚΕΔΙΣΑ με τίτλο «Readiness 2030: Μπορεί η ΕΕ να προστατεύσει τον εαυτό της;». Η ανάλυση επικεντρώνεται στις στρατηγικές που απαιτούνται για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής ικανότητας, την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και την ανάπτυξη μιας πιο ανεξάρτητης εξωτερικής πολιτικής. Επισημαίνεται η ανάγκη για ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών και την αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων για την επίτευξη αυτών των στόχων.​

Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο:

Η ασφάλεια αποτελούσε πάντοτε προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμη κι αν στην αρχή ο συγκεκριμένος όρος δεν είχε στρατιωτικό περιεχόμενο. Εδώ και δεκαετίες προσπαθεί να διατηρήσει εντός των συνόρων της μια κοινωνία όπου οι πολίτες της θα μπορούν να ζουν ειρηνικά, ελεύθεροι και ασφαλείς. Ως μια κανονιστική δύναμη, βασίζει την εσωτερική της λειτουργία σε συγκεκριμένες αξίες όπως η δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου και έχει θέσει τις ανάλογες κατευθυντήριες γραμμές ώστε να προωθήσει τις αξίες αυτές μέσω της εξωτερικής της πολιτικής. Έτσι, η ισχύς, με την έννοια της στρατιωτικής δύναμης και της ισχύος, δεν αποτελούσε κυρίαρχο μέλημά της. Μάλιστα, η ίδρυσή της αποσκοπούσε στο ακριβώς αντίθετο, δηλαδή τη μείωση της ανάγκης για ισχύ που διακατείχε τα ευρωπαϊκά κράτη και τα είχε φέρει σε συνεχείς συγκρούσεις μεταξύ τους κατά το παρελθόν. Πλέον, όμως, το διεθνές σύστημα έχει μεταβληθεί και γεγονότα όπως η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η απροθυμία των ΗΠΑ να συνεχίσουν το ρόλο τους ως εγγυητές ασφαλείας της Ευρώπης, αναγκάζει την ΕΕ να αναθεωρήσει σχετικά με τη στρατιωτική ισχύ και την αμυντική της πολιτική.

Η πρώτη απόπειρα οικοδόμησης ευρωπαϊκής άμυνας έγινε το 1952 με την υπογραφή της Συνθήκης για τη δημιουργία Ευρωπαϊκής Αμυντικής Κοινότητας, η οποία όμως δεν επικυρώθηκε ποτέ. Η ιδέα της ευρωπαϊκής άμυνας, επανεμφανίστηκε το 1992 μέσω της ΚΕΠΠΑ[1], ωστόσο οι μέχρι τώρα δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο αυτής αφορούσαν ειρηνευτικές αποστολές και είχαν πολιτικό χαρακτήρα. Σημαντικό βήμα που φανέρωσε την επιθυμία της ΕΕ να ασκήσει σκληρή ισχύ έγινε με την επιχείρηση ASPIDES το Φεβρουάριο του 2024. Η επιχείρηση αυτή έχει στόχο την προστασία των εμπορικών πλοίων από επιθέσεις των Χούθις της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα και έχει επιτύχει την κατάρριψη πλήθους UAVs, USVs και βαλλιστικών πυραύλων. Έπειτα, η στρατιωτική στήριξη στην Ουκρανία, μέσω της παροχής πυρομαχικών και πυραύλων, θα μπορούσε επίσης να χαρακτηριστεί έμμεση επίδειξη σκληρής ισχύος. Η πιο αποφασιστική όμως κίνηση για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας έγινε στις αρχές Μαρτίου του 2025, όταν η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen ανακοίνωσε το σχέδιο Επανεξοπλισμού της Ευρώπης (Rearm Europe).

Η Λευκή Βίβλος για την αύξηση των αμυντικών δυνατοτήτων και της παραγωγής, παρουσιάστηκε στις 19 Μαρτίου με τον τίτλο της να είναι πλέον Readiness 2030. Το επίσημο έγγραφο για την άμυνα μετονομάστηκε μετά από αντιδράσεις της Ισπανίας και της Ιταλίας που υποστήριξαν πως ο όρος «Rearm» (Επανεξοπλισμός) είναι ιδιαίτερα φορτισμένος και θα μπορούσε να αναστατώσει τους Ευρωπαίους πολίτες. Το νέο όνομα του σχεδίου αποτελεί αναφορά στην ημερομηνία κατά την οποία υπολογίζεται πως η Ρωσία θα έχει τις απαραίτητες ικανότητες ώστε να επιτεθεί σε μια χώρα μέλος της ΕΕ ή του ΝΑΤΟ. Υπηρεσίες πληροφοριών της Δανίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας αλλά και των Βαλτικών χωρών εκτιμούν πως η Μόσχα θα είναι έτοιμη για ένοπλη επίθεση σε ευρωπαϊκό έδαφος μέσα στα επόμενα 4 με 10 χρόνια. Σήμερα, η Ρωσική Ομοσπονδία είναι αποδεδειγμένα ισχυρότερη στρατιωτικά από ό,τι ήταν το 2022 κατά την εισβολή της σε ουκρανικό έδαφος, με το στρατό της να έχει πλέον αποκτήσει σημαντική εμπειρία στο πεδίο της μάχης και την αμυντική της παραγωγή να έχει αυξηθεί σημαντικά. Συγκεκριμένα, μόνο το 2024 κατασκεύασε και αναβάθμισε πάνω από 1.550 tanks (+220% συγκριτικά με το 2022), 450 πυροβολικά παντός τύπου (+435%) και 5.700 τεθωρακισμένα οχήματα (+150%). Μπορεί το μεγαλύτερο ποσοστό να αφορά κυρίως εκσυγχρονισμένο εξοπλισμό σοβιετικής παραγωγής, ωστόσο ακόμη και η μειωμένη παραγωγή νέου εξοπλισμού θα ευνοήσει σημαντικά τη Ρωσία, ιδιαίτερα μετά τη λήξη του ρωσοουκρανικού πολέμου. Επιπλέον, αφού αρχικά βασιζόταν κυρίως στο Ιράν για την προμήθεια UAVs, πλέον έχει καταφέρει η ίδια σημαντική παραγωγή drones.

Τα παραπάνω γεγονότα φαίνεται πως ανησυχούν ιδιαίτερα την ευρωπαϊκή ηγεσία, που πασχίζει να επανορθώσει για όλα αυτά τα χρόνια που είχε επαναπαυθεί στις ΗΠΑ για την ασφάλειά της. Η έλλειψη αποδοτικών δαπανών και επενδύσεων στον αμυντικό τομέα είναι φανερή τα τελευταία χρόνια και αυτό είχε επιζήμιο αντίκτυπο στις στρατιωτικές δυνατότητες της ΕΕ. Το σχέδιο Readiness 2030, που ετοιμάζεται να κινητοποιήσει 800 δισεκατομμύρια ευρώ, περιλαμβάνει 6 κύρια σημεία/προτάσεις για την κάλυψη αυτών των ελλείψεων και την ανάπτυξη μιας ισχυρής αμυντικής βιομηχανίας. Αρχικά, καλεί τα κράτη μέλη να επενδύσουν σε εθνικό επίπεδο στις στρατιωτικές τους δυνατότητες, ιδιαίτερα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και της κβαντικής τεχνολογίας. Δεύτερον, η στήριξη στην Ουκρανία παραμένει σημαντική για την ΕΕ, που θεωρεί πως το Κίεβο θα μπορεί να μοιραστεί την εμπειρία πεδίου που έχει αποκτήσει καθώς και να συμβάλει στα ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα. Τρίτον, υπογραμμίζεται η ανάγκη για μια καινοτόμο και πιο ανταγωνιστική ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία, που θα εντατικοποιήσει την παραγωγική της ικανότητα και θα μειώσει την εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές. Τέταρτον, προαναγγέλλεται αύξηση των αμυντικών δαπανών η οποία θα στηριχθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και από το νέο χρηματοδοτικό όργανο «Security and Action for Europe (SAFE)». Το πέμπτο από τα κύρια σημεία του σχεδίου κάνει λόγο για ενδυνάμωση των εταιρικών σχέσεων με «ομοϊδεάτες» εταίρους-κράτη, μεταξύ των οποίων βρίσκονται το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, η Νορβηγία, η Τουρκία κι η Ινδία. Τέλος, το Readiness 2030 αναφέρεται στην ανάγκη για προετοιμασία της ΕΕ -ακόμη και για τα χειρότερα πιθανά σενάρια- μέσω της βελτίωσης στρατιωτικής κινητικότητας, της δημιουργίας αποθεμάτων βασικών πόρων και της ενδυνάμωσης συνόρων, ιδιαιτέρως των χερσαίων με τη Λευκορωσία και τη Ρωσία.

Είναι φανερό πως οι αμυντικές πρωτοβουλίες της ΕΕ εστιάζουν σε βραχυπρόθεσμες λύσεις και αποτελούν μια κίνηση-αντίδραση στις προκλήσεις ασφαλείας που αντιμετωπίζει σήμερα. Η ενίσχυση της στρατιωτικής υποστήριξης προς το Κίεβο θα μπορούσε όντως να ευνοήσει τους Ευρωπαίους, καθώς η Ουκρανία βρίσκεται γεωγραφικά ανάμεσα στους δυο δυνητικούς αντιπάλους- την ΕΕ και τη Ρωσία- κι έτσι με την αντίστασή της ίσως δώσει στην Ευρώπη χρόνο να προετοιμαστεί καλύτερα. Ωστόσο, αν οι Ευρωπαίοι θέλουν μια αποδοτική άμυνα, θα πρέπει να εστιάσουν σε μακροπρόθεσμες πολιτικές που θα οδηγήσουν σε μια ενοποίηση στον αμυντικό τομέα. Οι προηγούμενες άκαρπες προσπάθειες αμυντικής ενοποίησης, όπως αυτή της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Κοινότητας (που επίσης εμφανίστηκε αιφνιδιαστικά μετά από τους φόβους που δημιούργησε η εισβολή της Βόρειας Κορέας στη Νότια Κορέα το 1950), θα πρέπει να υπενθυμίζουν στην Ευρώπη πως δεν μπορεί συνεχώς να καταφεύγει σε μέτρα και δαπάνες «έκτακτης ανάγκης». Επιπλέον, για την επίτευξη μιας ουσιαστικά κοινής άμυνας, θα πρέπει η ΕΕ να προχωρήσει σε θεσμικές μεταρρυθμίσεις και να συνειδητοποιήσει ότι η ανάγκη για ομοφωνία κατά τις ψηφοφορίες που αφορούν την άμυνα και την εξωτερική πολιτική πολλές φορές καθυστερεί ή μπλοκάρει εντελώς τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων.

Μπορεί η ρωσική απειλή να μην είναι άμεση για την πλειοψηφία των ευρωπαϊκών κρατών, ωστόσο ακόμη και μια μικρής κλίμακας εμπλοκή στην Ανατολική Ευρώπη, θα μπορούσε να επηρεάσει τη λειτουργία ολόκληρης της Ένωσης. Οποιαδήποτε αποτυχία ή δισταγμός της ΕΕ να αντιδράσει σε ένα τέτοιο συμβάν, θα μπορούσε να καταλύσει το θεσμικό της ιστό και να κλωνίσει την πολιτική σταθερότητα που την κράτησε ευημερούσα και ασφαλή όλα αυτά τα χρόνια. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δωθεί στις υβριδικές απειλές, αφού οι κυβερνοεπιθέσεις, η δολιοφθορά σε κρίσιμες υποδομές και οι εκστρατείες παραπληροφόρησης αποτελούν γνωστές τακτικές της Ρωσίας για πρόκληση αστάθειας σε τρίτες χώρες. Το Σχέδιο Στρατηγικής Ετοιμότητας της ΕΕ (Prepardness Union Strategy), που δημοσιεύθηκε στις 26 Μαρτίου, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού. Είναι αδιαμφισβήτητο πως η Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό της με ή χωρίς τις ΗΠΑ. Ωστόσο δεν πρέπει να έχει ψευδαισθήσεις και να θεωρήσει πως το σχέδιο Readiness 2030 είναι αρκετό για να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί πλήρως από τους συμμάχους της. Εξάλλου και η Ρωσία χαίρει και αυτή στρατιωτικής υποστήριξης από χώρες όπως το Ιράν, η Βόρεια Κορέα και η Κίνα. Το ΝΑΤΟ θα παραμείνει ο ακρογωνιαίος λίθος για την ευρωπαϊκή άμυνα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα πρέπει να βασιζόμαστε αποκλειστικά στους υπερατλαντικούς συμμάχους μας. Έχουμε υποχρέωση σαν Ευρωπαίοι να ενισχύσουμε την άμυνά μας, να είμαστε σε θέση να παράγουμε σημαντική προστιθέμενη αξία και να είμαστε απαραίτητα και χρήσιμα μέλη της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας. Τέλος, κατά τη συνεργασία με τρίτες χώρες στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας, η ΕΕ έχει υποχρέωση να μη χάσει την ταυτότητά της. Δεν πρέπει να θυσιάσει τις αξίες της και να παραμένει αδιάφορη σε περιστατικά που δηλώνουν απουσία δημοκρατικών διαδικασιών (όπως έγινε με τα πρόσφατα γεγονότα στην Τουρκία), μόνο και μόνο για να μη δυσαρεστήσει κάποιον εν δυνάμει προμηθευτή του μελλοντικού της οπλοστασίου.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Η τραγωδία του Πάπα Φραγκίσκου! Πως το «όργανο του Θεού» έγινε πολύ συχνά όργανο των παγκόσμιων ελίτ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Πάπας Φραγκίσκος πέθανε. Ο 266ος Επίσκοπος της Ρώμης απεβίωσε σήμερα το πρωί στις 7:35 π.μ. Ήταν ο πρώτος Λατινοαμερικανός και ο πρώτος Ιησουίτης που κατέλαβε το παπικό αξίωμα. Είναι απόδειξη της επιμονής του απέναντι στην ασθένεια το γεγονός ότι κατάφερε να ευχηθεί «Καλό Πάσχα» σε χιλιάδες πιστούς στην Πλατεία του Αγίου Πέτρου μόλις λίγες ώρες προτού «επιστρέψει στον Οίκο του Πατέρα», όπως ανέφερε το Βατικανό. Κι όμως, παρά τη δύναμη της θέλησής του, το παποτικό έργο των 12 ετών του Φραγκίσκου υπήρξε τελικά τραγικό. Το «όργανο του Θεού» στη Ρώμη συχνά άφηνε τον εαυτό του να γίνει όργανο των παγκόσμιων ελίτ, και η πίστη όπως και η πολιτική υπέφεραν εξαιτίας αυτού.

Γεννήθηκε ως Χόρχε Μπεργκόλιο στο Μπουένος Άιρες το 1936, γιος Ιταλών μεταναστών που είχαν μεταβεί στην Αργεντινή για να ξεφύγουν από τη φασιστική δικτατορία του Μουσολίνι. Υπάρχει μια γλυκιά ιστορική ειρωνεία στο γεγονός ότι ο γιος τους επέστρεψε αργότερα στην Ιταλία για να αναλάβει το ιερότερο αξίωμα του Καθολικισμού: εξελέγη Πάπας το 2013, μετά την παραίτηση του Βενέδικτου ΙΣΤ΄.

Προσπάθησε να φέρει στο Βατικανό τις αρετές που είχε αγκαλιάσει ως Επίσκοπος του Μπουένος Άιρες: την αγάπη για τους φτωχούς και τους περιθωριοποιημένους. Όμως σε όλη του τη ζωή τον στοίχειωναν οι κατηγορίες ότι είχε υποστηρίξει τη στρατιωτική δικτατορία που κυβερνούσε την Αργεντινή από το 1976 έως το 1983. Εκείνη την εποχή ήταν επικεφαλής του Ιησουιτικού Τάγματος της Αργεντινής, και το τάγμα είχε υποστηρίξει τη χούντα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ NEWSFIRE.GR

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα21 λεπτά πριν

Handelsblatt: Mεγάλες εταιρείες για υλικοτεχνική βοήθεια προσεγγίζει ο γερμανικός στρατός

Η Γερμανία – ένας υλικοτεχνικός κόμβος λόγω της κεντρικής της θέσης στην Ευρώπη – έχει δεσμευτεί για να συνεισφέρει 35.000...

Διεθνή21 λεπτά πριν

Ξεκινά ο πόλεμος των άστρων; Η Κίνα επιδιώκει να στήσει βάση στη Σελήνη!

Ο σκληρός ανταγωνισμός με ΗΠΑ-Ευρώπη μεταφέρεται στο διάστημα

Αναλύσεις51 λεπτά πριν

Αναγκαία η επαναχάραξη του χάρτη του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού

Η κ. Κυβέλου - Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι...

Διεθνή1 ώρα πριν

Ξυλοδαρμός μέχρι θανάτου σε τζαμί στο Καράτσι του Πακιστάν

Οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και αρκετοί διεθνείς φορείς έχουν καταδικάσει τη βία. Κάλεσαν την πακιστανική κυβέρνηση να διασφαλίσει την ασφάλεια των...

Διεθνή2 ώρες πριν

Τρομοκρατική επίθεση στο Κασμίρ!

Μια πολύνεκρη τρομοκρατική επίθεση στη δημοφιλή τουριστική περιοχή Pahalgam στο Νότιο Κασμίρ την Τρίτη (22 Απριλίου) άφησε πίσω της 27...

Δημοφιλή