Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Οι μνήμες της φλεγόμενης Σμύρνης φοβίζουν τον Ερντογάν

Δημοσιεύτηκε στις

Η πυρπόληση της Σμύρνης στις 13/14  Σεπτεμβρίου του 1922 και η διαιώνιση της επιθετικότητας και αρπακτικότητας των Τούρκων (με συνοδό φαινόμενο την πολεμική ρητορική τους) είχαν ανέκαθεν – πέρα από εθνοτικό – και θρησκευτικό χαρακτήρα.

   Αυτό το επιβεβαίωσε, άλλωστε, ιστορικά ο εκτουρκισμός και εξισλαμισμός διαφορετικών θρησκευτικών και εθνοτικών ομάδων της Ανατολίας, ενώ στα τρέχοντα χρόνια η μετατροπή σε τζαμί της Αγίας Σοφίας και αργότερα της Μονής της Χώρας από τον Ταγίπ Ερντογάν (2020 & 2024, αντίστοιχα).

   Αμφότερες πράξεις βαρβαρότητας πανομοιότυπης με εκείνην που είχαν επιδείξει οι Οθωμανοί του Μωάμεθ κατά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453 (βεβήλωση Αγίας Σοφίας) και διαποτίζουν ως σήμερα το πνεύμα πολιτιστικής ισοπέδωσης στην τουρκική παιδεία, όπως πιστοποιεί η εισαγωγή της διδασκαλίας της ”Γαλάζιας Πατρίδας” στα βιβλία των Τούρκων μαθητών την νέα σχολική χρονιά.

   Μέχρι ”χθες” (20ος αιώνας), ”Γκιαβούρ (γκιαούρ)  Ιζμίρ” ονόμαζαν τη Σμύρνη οι Οθωμανοί, ενώ οι σύγχρονοι Τούρκοι (οι φανατικοί ισλαμιστές, τουλάχιστον) ”γκιαβούρ” (άπιστη) την αποκαλούν στα τουρκικά ΜΜΕ και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) υπερβαίνοντας κάθε έννοια της… ”ελληνοτουρκικής φιλίας”.

   Οι μνήμες της Ιστορίας είναι αποσιωπημένες, αλλά υπαρκτές, όπως το άρωμα της Ελλάδας που φέρνουν στο φως οι τουρκικές ανασκαφές και αποδεικνύουν τις βαθιές, πανάρχαιες ρίζες των Ελλήνων της Μικράς Ασίας.

   Ρίζες που προκαλούν φόβο στους Τούρκους και τώρα. Γι’ αυτό δείχνουν δυσανεξία στα απομεινάρια των ”ελληνόσπορων”, των απογόνων δηλαδή εκείνων τους οποίους καυχώνται ότι ”πέταξαν στη θάλασσα του Αιγαίου”…

   Οι εναπομείναντες βέβαια Έλληνες μειονοτικοί απ’ τις ”Χαμένες Πατρίδες” του Ελληνισμού τείνουν να εξαφανιστούν σήμερα, ειδικά στη Σμύρνη. Το γκρέμισμα της Αγίας Φωτεινής και άλλων εκκλησιών της πόλης, όπως και η μετατροπή ελληνικών εκπαιδευτηρίων σε τουρκικά, ήταν το έναυσμα που σηματοδότησε το 1922 την είσοδο του Μικρασιατικού Ελληνισμού σε εποχές βαρβαρότητας.

 Εποχές βαρβαρότητας για το ”μαργαριτάρι της Ανατολής”, το ”Μικρό Παρίσι” (όπως αποκαλούσαν  Έλληνες και ξένοι την παλιά Σμύρνη) εξυμνώντας παράλληλα και άλλες κοιτίδες του Ελληνισμού στην Μικρά Ασία, με επίκεντρο την Κωνσταντινούπολη, όπου παρέμειναν αποδεκατισμένες οι γενιές των Ελλήνων κρατώντας άσβηστη την ιστορική μνήμη.

   Μνήμη που ”αεί θάλλει” στις καρδιές τους και τις καρδιές των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής και των απογόνων τους όπου γης… Κι αυτό δημιουργεί φόβο στους Τούρκους εθνικιστές και ισλαμιστές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν (σε σαφώς μικρότερο αριθμό) και οι μετριοπαθείς Τούρκοι που δεν έχουν τον φόβο των Ελλήνων.

   Ενίοτε μάλιστα, αν και μουσουλμάνοι, λειτουργούν ως… ”κρυπτοχριστιανοί” που νοσταλγούν τη συμβίωση με τους Έλληνες και γι’ αυτό αρνούνται να ενδώσουν (υπό την δαμόκλειο σπάθη του ερντογανικού καθεστώτος) στη διαιώνιση της ανθελληνικής προπαγάνδας σε μια πολιτικά και πολιτιστικά διχασμένη βαθιά Τουρκία.

  Αυτό πάει κόντρα βέβαια στο γενικότερο κλίμα εχθροπάθειας που καλλιεργείται διαχρονικά στην γείτονα χώρα κατά των Ορθοδόξων Ελλήνων τόσο απ’ τους Κεμαλιστές Τούρκους ηγέτες (Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα, CHP), όσο κι από τους εθνικιστές ”Γκρίζους Λύκους” του Ντεβλέτ Μπαχτσελί (”Εθνικιστική Δράση”, MHP), ενώ δεν πάνε πίσω και οι φανατικοί ισλαμιστές του AKP, του κόμματος του Ταγίπ Ερντογάν που κυβερνά την Τουρκία πάνω από εικοσαετία.

  Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι ο Τούρκος Πρόεδρος είχε αυτοπροσδιοριστεί το 2018 πρώτα ως μουσουλμάνος και μετά ως Τούρκος (”Έχουμε μόνο μια έγνοια, Ισλάμ, Ισλάμ, Ισλάμ”), πράγμα που επιβεβαίωσε και προ μηνών (Φεβ 2024)  με αποδέκτες τους διαφοροποιημένους θρησκευτικά Τούρκους μουσουλμάνους (Σουνίτες και Σιίτες): ”Όποιος έχει εθρότητα προς τη Σαρία, έχει εχθρότητα προς το Ισλάμ” .

 Λόγος κρυμμένης αγωνίας ενός σαλαφιστή (υπερσυντηρητικού μουσουλμάνου) ο οποίος ανησυχεί στον ίδιο βαθμό για τη ”διάλυση” του ισλαμικού κόσμου, όσο και για την ευόδωση των σχεδίων που κυοφορεί το αναθεωρητικό και αλυτρωτικό δόγμα της τουρκικής γεωπολιτικής (Mavi Vatan), γνωστό ως  ”Γαλάζια Πατρίδα”.

   Έτσι ο Ταγίπ Ερντογάν εκδηλώνει περιοδικά (στα 21 χρόνια πρωθυπουργίας και προεδρίας του) – πότε συγκαλυμμένα και πότε απροκάλυπτα – το μένος του για τον Ελληνισμό, σε κάθε αφορμή πολιτικού, ιστορικού, πολιτιστικού ή θρησκευτικού  χαρακτήρα, καθώς ο ”αλά Τούρκα” νέο-ισλαμισμός επεμβαίνει πλέον παντού.

   Επεμβαίνει παντού προκαλώντας την ιστορική μνήμη των Ελλήνων (οικειοποίηση βυζαντινού δικέφαλου αετού τον Οκτώβριο του 2021 μετά την οικειοποίηση μνημείων-συμβόλων του Βυζαντίου και της Ορθοδοξίας με τη δικαιολογία ότι έγιναν κτήμα της Τουρκικής Δημοκρατίας απ’ τη στιγμή της Άλωσης και της πτώσης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας (1453).

   Με δεδομένα τα ιστορικά τραύματα στις σχέσεις Ελλήνων μειονοτικών-Τούρκων (στα οποία προστέθηκε η τραυματική εμπειρία του τουρκικού πογκρόμ των Σεπτεμβριανών κατά της Ελληνορθόδοξης Κοινότητας της Πόλης και τα ανθελληνικά μέτρα του 1964-1965 με συνέπεια τη δραματική μείωση των ομογενών μας εκεί από 80.000 σε 30.000), το φυσικό επακόλουθο που θα περίμενε κανείς είναι η αίσθηση παντοδυναμίας των γειτόνων μας έναντι της συρρικνωμένης στο ελάχιστο ελληνορθόδοξης μειονότητας.

   Θα περίμενε να την νιώθουν, αλλά δεν την νιώθουν αυτήν την παντοδυναμία, κατά τόπους κυρίως. Κι αυτό γιατί η καχυποψία (με επίκεντρο τη Σμύρνη)  τους κάνει να αισθάνονται ανασφαλείς σε θρησκευτικό αρχικά επίπεδο.

  Ανασφαλείς για όσα ανησυχητικά παρατηρούνται στην ”Γκιαούρ Ιζμίρ”, παρά το γεγονός ότι η Τουρκία – αν και πολυεθνικό, πολυθρησκευτικό και πολυπολιτισμικό κράτος – εξακολουθεί να έχει ταυτότητα ισλαμική.

  Ισλαμική με σταδιακά αποχρωματισμένη και μειωμένη όμως στη Σμύρνη την πίστη των Τούρκων στο Ισλάμ. Κάτι που είχε αναστατώσει από δεκαετίας και βάλε τους θρησκευτικούς ηγέτες της Τουρκίας και ειδικά τον Τούρκο Θεολόγο Mehmet Görmez (17ο Πρόεδρο των Θρησκευτικών Υποθέσεων και του Ινστιτούτου Ισλαμικής Σκέψης της Τουρκίας στην επταετία 2010-’17), όπως έδειξαν τα λόγια του στη συνέντευξή του στον τουρκικό Τύπο το ’13 από το ξενοδοχείο Termal Otel της Σμύρνης.

   Ας σημειωθεί, ενημερωτικά, ότι το θέμα της ολιγοπιστίας στο Ισλάμ των κατοίκων της Σμύρνης ήρθε προς συζήτηση απ’ τις θρησκευτικές αρχές της Τουρκίας το 2000, επί κυβέρνησης Μπουλέντ Ετσεβίτ (πρωθυπουργού-εισβολέα στην Κύπρο το 1974).

 Τότε, μάλιστα, παράγοντες του ισλαμικού κόμματος ”Φαζιλέτ” (”Κόμμα της Αρετής”- Fazilet Partisi, τουρκιστί, FP) είχαν χαρακτηρίσει την Σμύρνη ”Gavur İzmir”,  λόγω ακριβώς της έντονης απροθυμίας, απιστίας και αποστροφή των κατοίκων της να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της ισλαμικής παιδείας.

  Δεκατρία χρόνια αργότερα, επί πρωθυπουργίας και προεδρίας Ταγίπ Ερντογάν, το θέμα δεν είχε λυθεί ακόμα αναγκάζοντας τον Mehmet Görmez να λάβει μέτρα ειδικά για την πόλη αυτή. Έτσι αποφασίστηκε τότε ο διορισμός νέου μουφτή και αναβάπτιση των ισλαμιστών στα ανακαινισμένα απ’ το κράτος τζαμιά της πόλης, ενώ προγραμματίστηκε πύκνωση των μαθητών στα θρησκευτικά κατηχητικά σχολεία με στόχο τον προσανατολισμό τους στις βασικές αρχές και τον μυστικισμό του Ισλάμ.

   Ωστόσο και πάλι ήταν απογοητευτικά τα αποτελέσματα, καθώς το θέμα της άρνησης των Τούρκων κατοίκων της Σμύρνης να αποδεχτούν το Ισλάμ για θρησκεία τους δεν έλεγε να κλείσει μετατρέποντας τις ανησυχίες των θρησκευτικών ηγετών της Τουρκίας και του ίδιου του Ερντογάν σε… μεταφυσικές..

  Ανησυχίες οι οποίες μετατράπηκαν συν τω χρόνω σε διαμορφωμένη αντίληψη ότι οι Τούρκοι της Σμύρνης διακατέχονται από ισλαμοφοβία, σε βαθμό να δίνουν την εντύπωση ότι έχουν εμποτιστεί απ’ τον ίδιο φόβο που είχαν περάσει στους διωκόμενους Έλληνες μετά την Μικρασιατική Καταστροφή οι πρόγονοί τους, διώκτες των Ρωμιών της πόλης και πυρπολητές των σπιτιών τους…

   Ναι, πυρπολητές της Σμύρνης το ’22 ήταν οι Τούρκοι, κι ας λέει ο Ερντογάν προπαγανδιστικά ότι ”οι Έλληνες την έκαψαν” για να ξορκίσει τον ενδόμυχο φόβο του για αποϊσλαμοποίησή της σαν ανταποδοτικό δώρο του Θεού των χριστιανών προς τους Έλληνες.

    Την πυρπόληση της Σμύρνης από τους Τούρκους το 1922 την επιβεβαίωσε, σημειωτέον – στο βιβλίο του  ”Çankaya”, α’ εκδ. 1961 – ο Φαλίχ Ρίφκι Ατάι (1894-1971), Τούρκος δημοσιογράφος και διανοούμενος, στέλεχος του κεμαλικού εθνικιστικού κινήματος, ο οποίος περιγράφει – ως μάρτυρας γεγονότων – την καταστροφή της Σμύρνης ονοματίζοντας ως κύριο ένοχο τον Νουρεντίν Πασά.

   Τον διοικητή της Α’ Στρατιάς του Κεμάλ, δηλαδή, που έτρεφε απύθμενο μένος κατά της ”Σμύρνης των απίστων” [Gavur İzmir], ”τις χριστιανικές γειτονιές της οποίας τις άφησε να καούν ολοσχερώς, γιατί κάθε τι που έμοιαζε με Ευρώπη ήταν μοιραίο να παραμείνει χριστιανικό. Γι’ αυτό κι εμείς έπρεπε να το αποβάλουμε…”, όπως ομολογεί ο Ατάι στο εν λόγω έργο του.

   Τα δεδομένα αυτά (τα οποία διαιωνίζονται από στόμα σε στόμα μέχρι σήμερα) συνεχίζουν να περιβάλλουν με ατμόσφαιρα μυστηρίου στη Σμύρνη. Την ”Γκιαούρ Ιζμίρ”, όπως την λένε πολλοί Τούρκοι υποψιάρικα, όταν φέρνουν στο νου τους τις ουρανομήκεις ζητωκραυγές με τις οποίες είχαν υποδεχτεί τους Έλληνες ”εισβολείς”  οι κάτοικοί της κατά την απόβαση του Ελληνικού Στρατού με επικεφαλής το Τάγμα Ευζώνων.

   Την ”Άπιστη Σμύρνη”, όπως την λένε οι Έλληνες με νόημα σκεπτόμενοι ότι από τον Μάιο του 1919 μέχρι το Καλοκαίρι του 1922 η ”Γκιαούρ Ιζμίρ” ήταν η Σμύρνη των Ελλήνων και  των ελληνορθόδοξων Ρωμιών. Πόλη-διαμάντι στο στέμμα της ελληνικής Ιωνίας!..

 

Κρινιώ Καλογερίδου

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Χρίστος Ιακώβου: Γιατί η ελληνοκυπριακή πλευρά μιλά για «σημεία διέλευσης» και η τουρκοκυπριακή για «οδοφράγματα»;

Μια απλή επανάληψη του παρελθόντος είναι οι εξελίξεις στο Κυπριακό και η συζήτηση για τα σημεία διέλευσης, όπως αναλύει από το στούντιο της εκπομπής Alpha Καλημέρα ο πολιτικός αναλυτής Χρίστος Ιακώβου, ενώ κάνει μια αναδρομή στα ιστορικά σημεία για το Κυπριακό και στη στάση της τουρκικής πλευράς και το πως η κάθε πλευρά αντιλαμβάνεται τα σημεία διέλευσης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μια απλή επανάληψη του παρελθόντος είναι οι εξελίξεις στο Κυπριακό και η συζήτηση για τα σημεία διέλευσης, όπως αναλύει από το στούντιο της εκπομπής Alpha Καλημέρα ο πολιτικός αναλυτής Χρίστος Ιακώβου, ενώ κάνει μια αναδρομή στα ιστορικά σημεία για το Κυπριακό και στη στάση της τουρκικής πλευράς και το πως η κάθε πλευρά αντιλαμβάνεται τα σημεία διέλευσης. Εξηγεί επίσης γιατί έχουμε χάσμα γενεών ακόμα και στον τρόπο αντίληψης του Κυπριακού.

«Αυτό το οποίο έγινε ήταν αναμενόμενο αν κρίνουμε από τη συμπεριφορά αναφορών πλευρών τον τελευταίο καιρό, είναι μια απλή επανάληψη του παρελθόντος, όπως το έχουμε ζήσει και σε άλλες εποχές.»

Διαχωρίζει ωστόσο τις επαφές και τις διαπραγματεύσεις επί της ουσίας για λύση του Κυπριακού, διαπραγματεύσεις σε στρατηγικό επίπεδο και παραπέμπει στις εντατικοποιημένες συνομιλίες Αναστασιάδη–Ακιντζί το 2016-2017 που κατέληξαν στο Κραν Μοντανά και τη συζήτηση των έξι κεφαλαίων που αφορούσαν στη λύση του Κυπριακού.

«Τώρα βλέπουμε ότι ο διάλογος έχει ξεφύγει από το στρατηγικό επίπεδο και έχει υποβαθμιστεί στο επίπεδο τακτικής, δηλαδή ζητήματα τα οποία αφορούν περισσότερο μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης που αυτό δείχνει και την απουσία προοπτικής μιας σύντομης λύσης του Κυπριακού ζητήματος.»

Σχολιάζει ότι ακόμα και στα πολύ απλά θέματα μπαίνουν οι δύο πλευρές σε μια διαδικασία δούναι και λαβείν και πακέτο, με αμφότερες τις πλευρές να πακετοποιούν τα αιτήματά τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να προχωρήσουν σε επιμέρους ζητήματα σε συμφωνία στα οποία συμφωνούν.

Σημειώνει επίσης ότι η ελληνοκυπριακή πλευρά μιλά για σημεία διέλευσης και η τουρκοκυπριακή για οδοφράγματα, αν και επί της ουσίας δεν έχουν καμία διαφορά.

«Όταν μιλά η τουρκική πλευρά για οδοφράγματα, παραπέμπει περισσότερο σε διασυνοριακό έλεγχο, θέλοντας να καταδείξει ότι εδώ υπάρχουν σύνορα και πρέπει να γίνεται έλεγχος, ενώ για την ελληνική πλευρά απλώς είναι σημεία ελέγχου στα οποία δεν υπάρχει αυτός ο επίσημος χαρακτήρας και δεν σημαίνει ότι η γραμμή αντιπαράταξης γίνεται σκληρό σύνορο.»

«Βλέπουμε ότι ακόμα και στα θέματα τακτικής δείχνει η κάθε πλευρά πώς βλέπει και την ουσία της διαπραγμάτευσης», αναφέρει ο κ. Ιακώβου και εξηγεί ότι η τουρκική πλευρά βλέπει στα οδοφράγματα ένα εν δυνάμει σύνορο, το οποίο θα νομιμοποιηθεί μέσα από κάποιες συνομιλίες, ενώ για την ελληνική πλευρά είναι μια γραμμή στην οποία γίνεται ένας έλεγχος με βάση κάποιες αρχές που διέπουν τη διεθνή πρακτική.

Υπάρχει προοπτική;

Ερωτηθείς αν υπάρχει περιθώριο να τα βρούμε και να υπάρξει προοπτική για τα επί της ουσίας θέματα, ο κ. Ιακώβου παραπέμπει στο παρελθόν.

«Το παρελθόν μας καταδεικνύει ποιο θα είναι και το μέλλον σε τέτοιου είδους διαπραγματεύσεις. Το πλεονέκτημα στη σκηνή το έχει η τουρκική πλευρά η οποία κατέχει το το τμήμα των κατεχομένων της Κύπρου. Επομένως η πλευρά η οποία επείγεται περισσότερο για λύση και πιο επιρρεπής σε υποχωρήσεις, είναι η ελληνική πλευρά. Η τουρκική πλευρά, αυτό το οποίο επεδίωξε από το ’74, είναι να εξαγοράσει χρόνο και να μετατρέψει το χρόνο σε στρατηγικό της σύμμαχο, χρησιμοποιώντας το χρόνο ως στρατηγικό εκβιασμό στην ελληνική πλευρά, ότι δηλαδή δεν μπορείτε να αλλάξετε ουσιαστικά τα δεδομένα, άρα θα πρέπει να συμβιβαστείτε.»

Εξηγεί επομένως ότι από την εποχή Ντεκτάς η τουρκική πλευρά σκληρύνει τη στάση της σε θέματα τακτικής, με αποτέλεσμα όταν κάνει υποχώρηση να παρουσιάζεται η τουρκική πλευρά ότι έχει κάνει υποχωρήσεις, άρα θα πρέπει να κάνει και η άλλη πλευρά.

«Αιφνιδιάστηκε η ελληνική πλευρά το 2003, όταν ο πιο σκληρός πολιτικός,τον οποίο είχε η τουρκική πλευρά στο Κυπριακό που ήταν ο Ραούφ Ντεκντάς, ο οποίος ήταν ηγετική φυσιογνωμία από τη δεκαετία του 50 μέχρι και τις αρχές της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, έκανε εκείνη την κίνηση το Μάρτιο να πει «ναι ανοίγω τα οδοφράγματα», την έκανε εκείνη την κίνηση βεβαίως, διότι πρωτίστως την υπαγόρευσε ο Ερντογάν, θέλοντας εκείνη την περίοδο που μόλις αναλάμβανε να δείξει φιλοευρωπαϊκό πρόσωπο.»

Ο κ. Ιακώβου επισημαίνει ότι η τουρκική πλευρά, η οποία έχει το πλεονέκτημα, μπορεί να αιφνιδιάσει ανά πάσα στιγμή και να κάνει κάποια κίνηση τακτικής και να φέρνει σε αιφνιαδιασμό την ελληνοκυπριακή πλευρά. Παρέπεμψε επίσης στο πως οδηγηθήκαμε στο δημοψήφισμα του 2004, υπογραμμίζοντας ότι και πάλι η ελληνοκυπριακή πλευρά βρέθηκε απροετοίμαστη.

«Είναι τραγικό βεβαίως, μετά από 51 σχεδόν χρόνια να συζητούμε αυτά τα θέματα ήσσονος ή χαμηλής πολιτικής και να υπάρχουν διαφωνίες, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει εμφανής απουσία προοπτικής επίλυσης του προβλήματος», σχολιάζει.

«Το παρελθόν έχει καταδείξει ότι αυτά μπορεί να ανατραπούν ανά πάσα στιγμή αν κάνει μια κίνηση η Τουρκία», τονίζει ο κ. Ιακώβου.

«Δεν έχουμε περιθώρια να πάμε σε μια περίοδο πάλι διχασμού αν δεν είμαστε έτοιμοι, διότι ακόμα γλείφουμε τις πληγές από το δημοψήφισμα του 2004», κατέληξε.

Χάσμα γενεών στο Κυπριακό

Κληθείς να σχολιάσει τον τρόπο που αντιλαμβάνονται οι Κύπριοι το Κυπριακό και την λύση του προβλήματος, κάτι το οποίο αναδεικνύεται από το γκάλοπ της εκπομπής Alpha Ενημέρωση, αναφέρει ότι υπάρχει χάσμα γενεών ως προς τον τρόπο αντίληψης των πραγμάτων. Εξηγεί ότι όσοι έχουν γεννηθεί τις τελευταίες δεκαετίες και μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων, δηλαδή τον Μάρτιο του 2003, ένα μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού έχει εθιστεί με αυτά τα δεδομένα και θεωρεί ότι εκ των πραγμάτων, με το πέρασμα του χρόνου δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα δεδομένα, με αποτέλεσμα αυτό να θεωρείται και μια μορφή άτυπης λύσης, το οποίο θα πρέπει να διευθετηθεί μέσω διαπραγματεύσεων.

«Αυτό σημαίνει ότι μετατρέπει τη λύση για κάποιους ότι είναι απλώς μια συνοριακή διευθέτηση με κάποια συμβολική επάνοδο κάποιων προσφύγων στα σπίτια τους και αυτό θα είναι μια λύση. Για τους παλαιότερους όμως που έχουν μεγαλώσει διαφορετικά, οι παραστάσεις καθώς επίσης και οι απαιτήσεις για τη λύση είναι πολύ διαφορετικές. Για αυτούς που μεγάλωσαν με το «Δεν ξεχνώ», «απελευθέρωση», «επιστροφή», έχει άλλο περιεχόμενο από ότι για τους νεότερους που έχουν μάθει περισσότερο το «επανένωση», «λύση». »

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Ο Τατάρ έστειλε τη μπάλα στην εξέδρα

Ο κατοχικός ηγέτης απέφυγε να τοποθετηθεί ενώ επιφυλάχθηκε να εξετάσει τις προτάσεις που υπέβαλε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η μπάλα βρίσκεται στα πόδια του Ερσίν Τατάρ. Πήγε, η μπάλα, «συστημένη» στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης με τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη, στην παρουσία του εκπροσώπου των Ηνωμένων Εθνών, στα πόδια του και αντέδρασε ενστικτωδώς. Ο κατοχικός ηγέτης, ως αναμενόταν, έστειλε την μπάλα στην κερκίδα, για να αποφύγει να τοποθετηθεί ενώ επιφυλάχθηκε να εξετάσει τις προτάσεις που υπέβαλε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης.

Γράφει ο Κώστας Βενιζέλος, Φιλελεύθερος

Δεν ήταν προετοιμασμένος, είπε, αν και είχαν υποβληθεί και τον περασμένο Οκτώβριο, στο δείπνο με τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Αντόνιο Γκουτέρες.

Δεν ήταν προετοιμασμένος, είπε, να απαντήσει στην πρόταση του Προέδρου Χριστοδουλίδη και παρέπεμψε σε νέα συνάντηση, που φαίνεται ότι θα γίνει την ερχόμενη εβδομάδα. Αιφνιδιάστηκε; Πήγε απλά για να μην του πούνε ότι απέρριψε μια συνάντηση; Προφανώς και ενόψει της άτυπης Πενταμερούς Διάσκεψης, που χρονικά τοποθετείται τον Μάρτιο, η τουρκική πλευρά θέλει να δίνει «θετικά» δείγματα γραφής. Προσέρχεται ενίοτε και σε συναντήσεις, γεμίζοντας, συνήθως, απλά την καρέκλα.

Τι έγινε χθες; Ισχύει η γνωστή ρήση: «Τι είχες Γιάννη, ό,τι είχα πάντα». Η ελληνική πλευρά, παρουσιάσθηκε με εναλλακτικές ιδέες σε συνδυασμό με τη διάνοιξη νέων οδοφραγμάτων. Αιφνιδίασε. Παράλληλα, όμως, καθόρισε και την ατζέντα των συζητήσεων γιατί εκ των πραγμάτων η τουρκική πλευρά θα πρέπει να τοποθετηθεί.

Ο Πρόεδρος πρότεινε, χθες, τέσσερες ιδέες/ προτάσεις πολιτικής και τέσσερα οδοφράγματα/ διελεύσεις. Τη δημιουργία Επιτροπής Νεολαίας, Επιτροπή Αλήθειας για τους Αγνοούμενους, Συμβουλευτικό Σώμα κοινωνίας των πολιτών, εφαρμογή Συμφωνίας της Πύλας, που ειρήσθω εν παρόδω, η κατοχική πλευρά αρνείται να υλοποιήσει επιχειρώντας κινήσεις επιβολής τετελεσμένων. Πρότεινε και τη διάνοιξη τεσσάρων οδοφραγμάτων/ διαβάσεων, που ικανοποιούν όλους. Η Λευκωσία προτείνει τις διαβάσεις Κόκκινα- Πύργος, Αθηαίνου- Πυρόι και δυο οδοφράγματα, που αφορούν τη Μια Μηλιά και τη Λουρουτζίνα (διευκόλυνση κατοίκων της για πρόσβαση στις ελεύθερες περιοχές, το λεγόμενο passage). Σημειώνεται ότι η κατοχική πλευρά επιμένει στην Μια Μηλιά ενώ χθες «γενναιόδωρα» έθεσε και ένα άλλο, για Λουρουτζίνα- Λύμπια. Όλα δικά τους τα θέλουν!

Αναφέρεται τις τελευταίες ημέρες, από διάφορους, πως δεν μπορούν να ικανοποιηθούν τα αιτήματα της Λευκωσίας επειδή αντιδρά ο κατοχικός στρατός. Ή, όπως σημειώνεται, δεν θα πρέπει να επηρεασθούν φυλάκια και υποδομές του τουρκικού στρατού κατοχής! Δηλαδή, με βάση αυτή τη λογική, θα γίνονται «βήματα», που δεν ενοχλούν τους Αττίλες. Βήματα, που δεν θα επηρεάζουν τους στρατιωτικούς τους σχεδιασμούς.

Εάν, αυτά τα βήματα θέλουν να γίνονται, τότε τι σόι λύση επιδιώκεται; Ικανοποιώντας τις τουρκικές στοχεύσεις; Μια λύση που θα εκφράζει τους στρατηγικούς και γεωπολιτικούς σχεδιασμούς της κατοχικής δύναμης. Ε, τότε αυτό δεν θα είναι προφανώς λύση. Θα είναι προσαρμογή στις τουρκικές επιδιώξεις. Κι αυτό δεν θα γίνει, όσο κι εάν κάποιοι «μοιρολογούνται» νυχθημερόν, επικαλούμενοι τις… ευαισθησίες των Ηνωμένων Εθνών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Τουρκοκυπρίων.

Την ίδια ώρα, όμως, κανείς δεν ασχολείται με τις ευαισθησίες των Ελληνοκυπρίων. Αυτές ποιος θα τις λάβει υπόψη; Είναι προφανώς για αυτούς… ρατσιστικό να συζητούνται ελληνοκυπριακές ευαισθησίες και ανησυχίες. Είναι «ακραίο» και παρακάμπτονται από διάφορους παίκτες αλλά και κάποιους στο εσωτερικό, οι όποιες δικές μας στοχεύσεις.

Η κατοχική πλευρά, όπως επιβεβαιώνεται για μια άλλη φορά, επιμένει στο γνωστό της αμανέ, το δικό της χαβά. Για λόγους τακτικής η Άγκυρα παρουσιάζεται- κι αυτό όχι πάντα- σε συναντήσεις και συνάξεις. Εντάσσει το Κυπριακό σε ένα ευρύτερο σχεδιασμό, που αφορά, μεταξύ άλλων, και τα ευρωτουρκικά.

Η Λευκωσία βρέθηκε χθες ένα βήμα μπροστά από την τουρκική, που προσήλθε στη συνάντηση για να απαγγείλει ο εγκάθετος της κατοχικής δύναμης το γνωστό του…ποίημα.

Το ζητούμενο είναι το επόμενο βήμα. Ενόψει της καθόδου και της αναπληρώτριας Γ.Γ. των Ηνωμένων Εθνών, Ρόζμαρι Ντι Κάρλο, στο νησί, στις 10 Φεβρουαρίου και της Πενταμερούς Διάσκεψης, το Μάρτιο, η Άγκυρα θα απαντήσει προφανώς στις προτάσεις Χριστοδουλίδη. Πιθανότατα και δεν θα τις αποδεχθεί, αλλά θα παρουσιασθεί με κάποιες δικές της ιδέες.

Και το ερώτημα είναι: Εάν για χαμηλής πολιτικής ζητήματα δεν υπάρχει ανταπόκριση από την κατοχική πλευρά, πώς θα λυθεί το Κυπριακό; Να λυθεί πραγματικά και όχι τουρκικά.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Καβγάς για παγκόσμια ηγεμονία

Που το πάει ο Ντόναλντ Τραμπ;

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Που το πάει ο Ντόναλντ Τραμπ με τη Γροιλανδία; Τα πολλαπλά κάλλη του νησιού την καθιστούν μήλον της Έριδος, αφού το λιώσιμο των πάγων, η αναδιάρθρωση και αναδιάταξη των μεγάλων δυνάμεων, όπως είναι οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Κίνα, δημιουργούν νέες γεωπολιτικές συνθήκες στο παγκόσμιο σύστημα, που είναι συναφείς με την οικονομία, το εμπόριο, τις θαλάσσιες οδούς και ενίοτε τα θέματα της ασφάλειας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα2 ώρες πριν

Η διαφορά ενός στρατιωτικού ηγέτη με έναν πολιτικό!

Ο Αντιστράτηγος Χέρτσι Χαλεβί Αρχηγός των Ισραηλινών Ενόπλων Δυνάμεων υπέβαλε την παραίτηση του αναλαμβάνοντας την ευθύνη που του αναλογεί για...

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Χρίστος Ιακώβου: Γιατί η ελληνοκυπριακή πλευρά μιλά για «σημεία διέλευσης» και η τουρκοκυπριακή για «οδοφράγματα»;

Μια απλή επανάληψη του παρελθόντος είναι οι εξελίξεις στο Κυπριακό και η συζήτηση για τα σημεία διέλευσης, όπως αναλύει από...

Διεθνή3 ώρες πριν

Έρχεται συνάντηση Νετανιάχου-Τραμπ! Σε εξέλιξη η επιχείρηση «Σιδερένιο Τείχος» στη Δυτική Όχθη

Σε συντονισμό τα διπλωματικά επιτελεία σε Ουάσιγκτον και Ιερουσαλήμ

Πολιτική7 ώρες πριν

Παρέμβαση Μαυρίδη στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου για τον ρόλο της Τουρκίας στη Συρία

Το καθεστώς Ερντογάν, το οποίο συνεργάστηκε για χρόνια με τζιχαντιστές και με το Ισλαμικό Κράτος, σήμερα συνεχίζει τον επεκτατισμό του...

Διεθνή7 ώρες πριν

OCCRP: Το Αζερμπαϊτζάν χρησιμοποίησε μυστικό ταμείο για να δωροδοκήσει Ευρωπαίους πολιτικούς

Δύο πρώην Γερμανοί βουλευτές που κατηγορούνται ότι δωροδοκήθηκαν από το Αζερμπαϊτζάν με αντάλλαγμα την προώθηση των συμφερόντων του Μπακού στην...

Δημοφιλή