Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικών σε Αρμενίους μέσω Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης

Δημοσιεύτηκε στις

Το Εργαστήριο Διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας & Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, σε συνεργασία με την Έδρα Αρμενικής Γλώσσας & Πολιτισμού στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου συνεργασίας που υπεγράφη το 2024 μεταξύ του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, δια του πρύτανη καθηγητή Φώτη Μάρη και της Πρεσβείας της Δημοκρατίας της Αρμενίας στην Ελλάδα, δια του πρέσβη κ. Mkrtchyan, θα υλοποιήσει πρόγραμμα διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε Αρμένιους/ισσες που ζουν στην Ελλάδα ή στην Αρμενία.

Τα μαθήματα προσφέρονται δωρεάν και θα γίνονται διαδικτυακά. Οι ενδιαφερόμενοι/-ες καλούνται να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής στα emails: greeklanguagelab@gmail.com & armenian.duth@gmail.com μέχρι την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024. Για πληροφορίες: Τηλ. 25310-39489, 39247, 39481 Email: greeklanguagelab@gmail.com & armenian.duth@gmail.com Μαρία Δημάση, καθηγήτρια διευθύντρια του ΕΔΙΕΛ και επιστημονική υπεύθυνη της Έδρας Αρμενικής Γλώσσας & Πολιτισμού.

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Ιστορία - Πολιτισμός

Ο Άγιος Νικόλαος και το ράπισμα στον Άρειο!

Είθε να μη στερηθούμε ποτέ και ως χώρα αυτή τη χάρη εξ αιτίας της υποτονικότητας ή έλλειψης υγιούς αντίδρασης εκ μέρους μας σε όσα τερατώδη σχεδιάζουν σκοτεινές δυνάμεις για την πατρίδα μας.

Δημοσιεύτηκε

στις

Επικροτεί και ο Θεός την αυστηρότητα του Αγίου Νικολάου απέναντι στην αίρεση.

Είθε να μη στερηθούμε ποτέ και ως χώρα αυτή τη χάρη εξ αιτίας της υποτονικότητας ή έλλειψης υγιούς αντίδρασης εκ μέρους μας σε όσα τερατώδη σχεδιάζουν σκοτεινές δυνάμεις για την πατρίδα μας.

Γράφει ο Γεώργιος Τσακαλίδης

Ο Άγιος Νικόλαος, τον οποίο γιορτάζουμε σήμερα, έζησε στο μεταίχμιο δύο ριζικά διαφορετικών εποχών. Έζησε στην εποχή των μεγάλων διωγμών των Χριστιανών επί αυτοκρατόρων Διοκλητιανού και Μαξιμιανού. Διώχθηκε και ο ίδιος και πέρασε πολύ καιρό στις φυλακές εξ αιτίας της χριστιανικής του πίστης. Έζησε όμως και στην εποχή του Μεγάλου Κωνσταντίνου, ο οποίος είχε αγαθά αισθήματα απέναντι στη νέα πίστη, την οποία αναγνώρισε τελικά ως επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας του, αφού έθεσε τέρμα στους διωγμούς των Χριστιανών. Μια συνέπεια του νέου πνεύματος του Μ. Κων/νου ήταν και η αποκατάσταση του Επισκόπου των Μυρέων στο θρόνο του.

Θα ήθελα να δούμε μια παρεξηγημένη συμπεριφορά του Αγίου, εξ αιτίας της οποίας δέχθηκε και δέχεται ακόμη και σήμερα πολλές επικρίσεις. Ποια ήταν η παρεξηγημένη συμπεριφορά;

Λέγεται ότι στη διάρκεια των εργασιών της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, που συνήλθε το 325 μ. Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας για να αντιμετωπίσει την αίρεση του Αρείου, ράπισε τον αιρεσιάρχη. Η χρήση βίας, και μάλιστα ενώπιον του Αυτοκράτορα θεωρούνταν ασέβεια και τιμωρούνταν με αποκοπή του χεριού εκείνου που βιαιοπράγησε. Και μπορεί μεν να μη έδωσε εντολή ο Μέγας Κων/νος να κόψουν το χέρι του Αγίου Νικολάου, ύστερα από παράκληση ιεραρχών, τον έριξε όμως σιδηροδέσμιο σ’ ένα σκοτεινό και υγρό κελί της φυλακής. Γνώρισε έτσι ο Άγιος Νικόλαος το σκληρό πρόσωπο της εξουσίας και στην περίοδο των διωγμών, αλλά και στην περίοδο της αναγνώρισης του Χριστιανισμού.

Ο Άρειος αρνούνταν ότι ο Ιησούς Χριστός ήταν Θεός αληθινός – ομοούσιος με τον Πατέρα, και τον παρουσίαζε ως κτίσμα και δημιούργημα του Θεού, απλώς ως θεοθέντα άνθρωπο. Αρνούνταν την Τριαδικότητα του Θεού. Ο Θεός είναι ένας έλεγε και δεν μπορεί να είναι τρία πρόσωπα. Μάταια ο Άγιος Σπυρίδων έκανε μέσα στην αίθουσα των συνεδριάσεων και ενώπιόν του το θαύμα. Είχε πάρει ένα κεραμίδι και με την προσευχή του αναλύθηκε εκείνο στα στοιχεία του. Η φωτιά ανέβηκε προς τα πάνω, το νερό έπεσε καταγής και το χώμα έμεινε στη χούφτα του. Να του είπε. Τρία στοιχεία, χώμα , νερό και φωτιά, και όμως συνθέτουν ένα πράγμα, το κεραμίδι. Ο Άρειος επέμενε στην πλάνη του. Είχε αναγορεύσει τη δική του ψυχρή λογική ως ικανό εργαλείο να κατανοήσει όλα τα μυστήρια του Θεού, ακόμη και τη θεία ουσία. Παρέσυρε μάλιστα με τα ανθρώπινα, λογικά επιχειρήματά του και άλλους επισκόπους και κληρικούς στην αίρεσή του. Η πλανεμένη αυτή διδασκαλία του Αρείου έφερε σύγχυση και μεγάλη ταραχή στην Εκκλησία, αφού όλες οι κατοπινές αιρέσεις, ακόμη και η αίρεση των Χιλιαστών ή μαρτύρων του Ιεχωβά στις μέρες μας είχαν και έχουν ως βάση τους την αίρεση του Αρείου. Γι αυτό και προβλέποντας ο Άγιος Νικόλαος τις συνέπειες που θα είχε η αιρετική διδασκαλία του Αρείου καταλήφθηκε από ιερή αγανάκτηση για την αμετάπειστη συμπεριφορά του και τον χαστούκισε.

Ήταν μια βιαιοπραγία, που απορρίπτεται μεν από τη σύγχρονη παιδαγωγική, ωστόσο καθίσταται πολλές φορές αναγκαία στις περιπτώσεις που άλλες μέθοδοι αποδεικνύονται ατελέσφορες. «Μισεί το παιδί του, γράφει η Π.Δ. ο γονέας εκείνος που λυπάται το ραβδί του». Εκεί όπου δεν πείθει ο πειστικός λόγος, εκεί που δεν προκαλεί δέος το θαύμα, εκεί που υπάρχει αποθράσυνση και βλασφημία του Θεού, εκεί καθίσταται αναγκαία η αυστηρότητα, ακόμη και η βιαιοπραγία. Αυτήν χρησιμοποίησε και ο ίδιος ο Χριστός, όταν είδε τη βεβήλωση του Ναού και τη μετατροπή του σε οίκο εμπορίου και σπήλαιο ληστών. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις δεν πρέπει να παρεξηγείται η αυστηρότητα, η οποία μπορεί ν’ αποδειχθεί χρήσιμη και ωφέλιμη. Αντίθετα πρέπει να παρεξηγείται η ανοχή, η μαλθακότητα και υποτονικότητα της αντίδρασης, η οποία αυξάνει την επιθετικότητα και το θράσος των αντιπάλων. Το είδαμε στις μέρες μας, όταν πέρασαν και ψηφίστηκαν από τη βουλή νομοσχέδια-τερατουργήματα, που ανατρέπουν το ίδιο το Ευαγγέλιο και την ηθική του και δεν υπήρξαν ρωμαλέες αντιδράσεις εκ μέρους της πνευματικής ηγεσίας του τόπου. Αυτό αποθράσυνε τους πολέμιους της Εκκλησίας και έφεραν προς ψήφιση ακόμη ανατρεπτικότερα νομοσχέδια. Αν υπήρχαν αντιδράσεις παρόμοιες με εκείνη του Αγίου Νικολάου απέναντι στον Άρειο, να είστε βέβαιοι ότι το κακό δεν θα έπαιρνε τόσο μεγάλες διαστάσεις. Και δεν είναι ανάγκη να εκφράζεται πάντοτε με χαστούκια η αυστηρότητα. Υπάρχουν πνευματικά χαστούκια πολύ πιο αποτελεσματικά από ένα ράπισμα. Φτάνει να δίνονται από ανθρώπους του πνευματικού ύψους του Αγίου Νικολάου. Το χαστούκι π. χ που έδωσαν στον κ. Μητσοτάκη με την ψήφο τους στις ευρωεκλογές οι υγιώς και χριστιανικώς σκεπτόμενοι οπαδοί του τον ανάγκασε να ομολογήσει έστω και υποκριτικά: «στενοχωρήσαμε τους ανθρώπους μας».

Ότι ο Άγιος Νικόλαος είχε δίκαιο με τη σκληρή αντίδρασή του απέναντι στον βλάσφημο αιρεσιάρχη αποδεικνύει η συνέχεια της διήγησης του βίου του. Το ίδιο βράδυ που τον φυλάκισαν εμφανίστηκαν στο κελί του ο Χριστός και η Παναγία. Τον ρώτησε ο Χριστός για ποιο λόγο βρίσκεται στη φυλακή, κι εκείνος απάντησε: «Για το δικό σου όνομα, Κύριε». Ο Χριστός του έδωσε ως επιβράβευση ένα Ευαγγέλιο και η Παναγία του έδωσε ένα ωμοφόριο. Την επομένη, όταν τον επισκέφθηκαν να του φέρουν φαγητό, τον βρήκαν χωρίς δεσμά. Φορούσε το ωμοφόριο και διάβαζε το Ευαγγέλιο. Όταν το πληροφορήθηκε αυτό ο αυτοκράτορας στενοχωρήθηκε. Τον απελευθέρωσε αμέσως και του ζήτησε συγγνώμη. Επέστρεψε στις εργασίες της Συνόδου και γνώρισε τη χαρά για τη θεσμοθέτηση της ομοουσιότητας του Χριστού με τον Πατέρα. Χάρηκε για την καταδίκη της αίρεσης του Αρείου.

Υπάρχει όμως και άλλο μεταθανάτιο γεγονός, που δικαιώνει τη στάση του Αγίου Νικολάου. Το λείψανο του Αγίου βρισκόταν στα Μύρα της Λυκίας. Όταν το 1080 πλησίαζαν οι Ισμαηλίτες να κατακτήσουν την περιοχή και κινδύνευε να βεβηλωθεί το ιερό λείψανο, εμφανίστηκε ο Άγιος στον ύπνο ενός ευλαβούς ιερέα στο Μπάρι της Ιταλίας και ζήτησε να μιλήσει με τον επίσκοπο της περιοχής και να μεταφέρουν εκεί το λείψανό του. Το μετέφεραν με μεγάλες τιμές στις 9 Μαΐου του 1081. Έκτοτε γιόρταζαν κάθε χρόνο την ημέρα αυτή την ανακομιδή του ιερού λειψάνου. Σε όλη δε τη διάρκεια της θείας λειτουργίας ανέβλυζε τόσο πολύ μύρο, ώστε το συγκέντρωναν σε αγγεία και δοχεία και το έστελναν σε διάφορες ενορίες και θεραπεύονταν ασθενείς από ποικίλες ασθένειες. Για να συγκεντρώσουν μάλιστα περισσότερο μύρο τελούσαν τη θ. λειτουργία με αργό ρυθμό. Το γεγονός το αναφέρει και ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. Τότε η περιοχή του Μπάρι ήταν ορθόδοξη. Όταν όμως περιήλθε ύστερα από χρόνια στη δικαιοδοσία της παπικής Εκκλησίας και λειτουργούσε παπικός ιερέας έπαψε να αναβλύζει. Περίεργοι οι κάτοικοι της περιοχής κάλεσαν να λειτουργήσει ορθόδοξος ιερέας. Το λείψανο ανέβλυζε και πάλι.

Συμπέρασμα: Επικροτεί και ο Θεός την αυστηρότητα του Αγίου Νικολάου απέναντι στην αίρεση. Για την υπεράσπιση της αλήθειας του Θεού είναι θεμιτή η αυστηρότητα. Ενώ η ανοχή και η συμπόρευση με την πλάνη και την αίρεση έχουν ως συνέπεια ακόμη και την άρση της χάριτος του Θεού. Είθε να μη στερηθούμε ποτέ και ως χώρα αυτή τη χάρη εξ αιτίας της υποτονικότητας ή έλλειψης υγιούς αντίδρασης εκ μέρους μας σε όσα τερατώδη σχεδιάζουν σκοτεινές δυνάμεις για την πατρίδα μας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Kotsari: Η Γαλίαινα της Ματσούκας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σε απόσταση 4 περίπου χιλιομέτρων απ΄ το σταθμό του Μιχιρτσή ακολουθούντες τον Βορειοανατολικό βραχίονα του Πυξίτη ποταμού, φτάνουμε στο λεγόμενο Διπόταμον σημείο στο οποίο συνενώνονται οι δύο βραχίονες του ποταμού, εξ ‘ου και το όνομα “Διπόταμον”.

Το Διπόταμον είναι μικρός σταθμός της οδού Τραπεζούντος – Γαλίανας, η οποία είναι η συντομότερη οδός απ’ την Τραπεζούντα για τη Βαϊβούρτη (Παϊπούρτ) και την οποία προτιμούσαν ή επέλεγαν κατά την περίοδο της Άνοιξης. Βόρεια του Διπόταμου βρίσκεται το χωρίον Πραστείον, ίσως “Προάστειον” κατοικούμενο από Τούρκους. Από το Διπόταμον και άνω αρχίζει το τμήμα της Γαλίανας. Το όνομα Γαλίανα κάποιοι θέλουν να το παράγουν απ’ τη λέξη γάλα, καθώς η Γαλίανα είχε αρκετή κτηνοτροφία. Ο ίδιος ο συγγραφέας (Iερεύς Δ. Μισαηλίδης) άκουσε απ’ τον μακαρίτη Γερβάσιο Μητροπολίτη Ροδοπόλεως, ότι παράγεται από τη λέξη “Κάλια” η οποία σημαίνει Μεταλλεία. Τέτοια μεταλλεία βρίσκονταν στο όρος Μανόη όπου μέχρι σήμερα σώζονται οι είσοδοι των σπηλαίων, αλλά και στο παρχάρι Γελέφ (ίσως γήλοφος = λοφίσκος) και κοντά σ’ αυτόν στο παρχάρι Ζεμπερέκ όπου υπάρχουν άφθονα εκκαμινεύματα που καλύπτουν πολλά στρέμματα και χαμηλότερα στο λεγόμενο Τσουμαχωτόν. Το πρώτο χωριό που συναντά κανείς ερχόμενος από Τραπεζούντα είναι το χωρίον Τσαγκάρ ή Ρωμανού το οποίο είχε 40 χριστιανικές οικογένειες, αλλά και δημοτικό σχολείο και ναό τιμώμενο επ’ ονόματι του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου. Είχε επίσης και βυζαντινό παρεκκλήσιο τιμώμενο επι των Εισοδίων της Θεοτόκου. Κοντά στο χωρίον Τσαγκάρ βρισκόταν ένα άλλο χωριό με το όνομα Πιπάτ (ίσως Υπάτη) όπου βρίσκονταν παλιά ερείπια οικισμού, πιθανά οι εαρινές κατοικίες των αρχόντων της πόλεως (των Κομνηνών). Κατοικείτο από 30 περίπου τουρκικές οικογένειες. Έτυχε κάποτε να περάσουμε (αναφέρει ο ιερεύς συγγραφέας) απ το τουρκικό αυτό χωριό και καθίσαμε δίπλα σε μια δροσερή πηγή για να δροσιστούμε και να ξαποστάσουμε. Διέκρινα με το μάτι μου στο μέσω ενός αγρού (αγροκηπίου) ένα μεγάλο όγκο που περιβαλλόταν απ όλες τις πλευρές του από σμίλακες αγκαθιών (τα λεγόμενα σμιλάγκια = αγριόχορτα), τα οποία σαν αγκαθωτά σχοινιά έφταναν περίπου σε ύψος 15-20 μέτρα ψηλά, ίσως και περισσότερο. Από τη μεγάλη του περιέργεια άφησε τους συντρόφους του και πήγε να δει από κοντά αυτόν τον περίεργο όγκο. Βρήκε λοιπόν έναν κήπο στο μέσον του οποίου υπήρχε αυτός ο μέγας όγκος σκεπασμένος από παντού με αγκάθια. Εκεί κοντά βρισκόταν ένα τουρκικό σπίτι. Ζήτησε πληροφορίες απ τον νοικοκύρη του σπιτιού κι αυτός του είπε ότι είναι “ζιγιαρέτ” δηλαδή προσκύνημα και ότι η οικογένεια του έχει παράδοση από τους προγόνους της να αλετρίσει και να καλλιεργήσει όλο το χωράφι χωρίς να αγγίξει καθόλου τον περίβολο του αγρόκηπου όπου μέσα βρισκόταν το ζιγιαρέτ. Γαλίανα ή Γαλίαινα Τραπεζούντος Ά Μέρος. Τον παρακάλεσε να του δώσει μια αξίνα για να κόψει τα αγκάθια και να πλησιάσει όσο το δυνατόν περισσότερο κοντά και να δει περί τίνος πρόκειται. Εκείνος του έδωσε μία κρωπήν (μικρό δρεπάνι, κλαδευτήρι) κι άρχισε να κόβει, να ανοίγει δίοδο από την δυτική πλευρά και προς μεγάλη του χαρά είδε ότι έφτανε στη θύρα ενός κομψού βυζαντινού παρεκκλησίου. Υπολόγισε το πλάτος στα 4,5 μέτρα περίπου και μήκος 12 μέτρα αντίστοιχα. Πάνω απ τη θύρα του παρεκκλησίου ήταν ζωγραφισμένος απ΄τη μέση και πάνω γυμνός ο άγιος με την επιγραφή ” του Αγίου Ιωάννου “. Επρόκειτο μάλλον περί του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος. Ο θόλος του παρεκκλησίου ήταν πεσμένος. Οι αγιογραφίες άρχιζαν απ΄ τους τοίχους του ιερού βήματος αναπαριστώντας όλο το βίο και τα θαύματα του Κυρίου και συνεχίζοντας μέχρι στης θύρας, με χρώματα τόσο ζωηρά ώστε νόμιζε κανείς ότι αγιογραφήθηκαν μόλις χθες !  Πολύπλοκοι σταυροί χαραγμένοι στις πέτρες και θαυμάσια κιονόκρανα ήταν πεσμένα μέσα στο ναό. Τα κυριότερα τούτων τα μάζεψε ο ιερεύς μέσα στο ιερό βήμα του οποίου ο θόλος δεν κατέρρευσε διότι στηριζόταν εκατέρωθεν από κίονες. Στην “Ιστορία και στατιστική της Τραπεζούντος” του μακαριστού Σάββα Ιωαννίδη διαβάζουμε ότι η Άννα Κομνηνή, θυγατέρα του τελευταίου Αυτοκράτορος της Τραπεζούντος Δαβίδ Κομνηνού, μετά την άλωσιν της Τραπεζούντος έχουσα εις τα τρίωρον από της Τραπεζούντος επέχοντα κτήματά της εις το χωρίον Τσαγκαρή, Τούρκον υπάλληλον, εχάρισε όλα εις αυτόν, υπο τον όρον να μη εγγίση τον περίβολον του αγροκηπίου εντός του οποίου ευρίσκεται το παρεκκλήσιο του Αγίου Ιωάννου κα αυτή απεχώρησε προς την Αργυρούπολιν. Το χωρίον Τσαγκάρ ούτος το τοποθετεί προς τα Πλάτανα όπου πράγματι βρίσκεται χωρίον με το ίδιο όνομα. Αλλά και το Τσαγκάρ της Γαλίανας σε τρίωρη απόσταση βρίσκεται ομοίως. Τον σεβαστό αυτόν δάσκαλον Σάββαν Ιωαννίδην υπέργηρον τον συνάντησε ο ιερεύς συγγραφέας στην Τραπεζούντα και του ανέφερε τα παραπάνω τονίζοντας ότι κατά πάσα πιθανότητα το αγρόκτημα της Άννας Κομνηνής βρισκόταν εις το Τσαγκαρή της Γαλίανας αφού και το αγροκήπιον και το παρεκκλήσιον σώζεσαι ακόμα. Αλλά εκείνος (Σάββας Ιωαννίδης) δίστασε να εκφέρει γνώμη. Πολλές βυζαντινές εκκλησίες (ναοί) και παρεκκλήσια υπάρχουν στη Γαλίανα και στη Ματσούκα με αγιογραφίες στους τοίχους, αλλά σε όλες τις τοιχογραφίες αυτές τα μάτια των αγίων είναι βγαλμένα από του Τούρκους, λές και δεν ήθελαν να βλέπουν οι άγιοι τα αίσχη που διέπραξαν οι δαίμονες αυτοί. Μόνο το παρεκκλήσιον αυτό του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος στη Γαλίανα διασώζει ανέπαφη και ακέραια την αγιογραφία του. Τρείς ακόμη Βυζαντινοί ναοί υπάρχουν και απέχουν λίγο απ΄ τον Διπόταμον, στο χωρίον Τραχιανού (Τραϊανού) εκ των οποίων ο μέν μεσαίος μεγάλος ναός του οποίου ο νάρθηκας αλλά και ο θόλος που έχουν πέσει υποβαστάζονταν υπο τεσσάρων μαρμάρινων κιόνων με μαύρες φλέβες και εκατέρωθεν δύο παρεκκλήσια με τοιχογραφίες των αγίων, το ένα ακέραιο και το άλλο μισοερειπωμένο. Οι αγιογραφίες έχουν κανονικό φυσικό μέγεθος ενώ οι οφθαλμοί των αγίων είναι εξωρυγμένοι. Λεγόταν ότι ο μεγάλος ναός ετιμάτο επ’ ονόματι του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου ενώ οι δύο μικρότεροι στον Άγιο Βασίλειο και τον Άγιο Γεώργιο. Γαλίανα ή Γαλίαινα Τραπεζούντος Β’ Μέρος

Γαλίανα ονομαζόταν η έκταση η οποία περιλάμβανε:
1. Την δυτική πλευρά του όρους Τούφα η οποία άρχιζε από του Μιχιρτζή, ακριβώς εκεί που ενώνονταν οι δύο βραχίονες του Πυξίτη ποταμού, ο ένας ανατολικά κατερχόμενος απ’ τη Γαλίανα και ο άλλος δυτικά απ’ το Τζεβιζλούκ στο οποίο κάτω απ’ το οθωμανικό χωριό Τούφα υπάρχει το περιώνυμο γεφύρι της Τρίχας. Στην κορυφογραμμή του όρους Τούφα υπήρχαν τα ανάκτορα των τερέπεγηδων της Γαλίανας και Ματσούκας. Υπάρχει παράδοση ότι χτίστηκαν με αγγαρεία χριστιανών οι οποίοι αραδιασμένοι κάτω απ΄ το ποτάμι μέχρι πάνω στην κορυφή του όρους μετέφεραν χέρι-χέρι άμμο και πέτρες για την οικοδομή των ανακτόρων.
2. Την ανατολική πλευρά του όρους Πίλταγη ή Μούλκταγη και
3. Το μεταξύ τούτων περικλειόμενο βουνό της Κολιάχας το οποίο ξεκινά απ’ τον Διπόταμον και φτάνει μέχρι τα βόρεια της Σαντάς. Σαντά (Σάντα – Dumanlı, Gümüşhane) Ιστορία Λαογραφία Πολιτισμός. Χωριά, Τοπωνύμια, Ήθη, Έθιμα, Χοροί, Θρύλοι, Παραδόσεις, Πρόσωπα.

Από τον Διπόταμον, το Τσαγκάρ και το Πιπάτ που αναφέρθηκαν παραπάνω, προχωρώντας φτάνουμε στο Κατρούλ χωριό που κατοικούσαν πάνω από 100 οικογένειες μωαμεθανών. Ένας Τούρκος έκτιζε το σπίτι του και κατά την ανασκαφή των θεμελίων βρήκε δύο πίθους (πιθάρια) που περιείχαν κάρβουνα, στάχτη και δόντια, εξ’ ού φαίνεται ότι εκεί υπήρχαν άλλοτε ειδωλολατρικοί τάφοι. Μετά το Κατρούλ συναντάμε το χωρίον Μανδρανόη το οποίο λέγεται ότι ονομάσθηκε έτσι λόγω της χρήσης του ως μάνδρας ποιμνίων και ζώων των προυχόντων Τραπεζουντίων οι οποίοι είχαν εξοχικές επαύλεις στο Πιπάτ και στο Κατρούλ. Το Μανδρανόη κατοικούνταν από 100 και πλέον Ελληνικές οικογένειες. Είχε πλήρες δημοτικό σχολείο και ναό τιμώμενο στη μνήμη του Αγίου Νικολάου. Υπήρχε επίσης ημιερειπωμένο βυζαντινό παρεκκλήσι του Αγίου Θεοδώρου Τήρωνος αλλά και ακόμη ένα εις το Πέδ στην κορυφή του βουνού προς τιμή των αρχιστρατήγων Μιχαήλ και Γαβριήλ επίσης ημιερειπωμένο. Μεταξύ Τσαγκάρ και Μανδρανόης πάνω σε ένα λόφο υπήρχε παρεκκλήσι του Αγίου Προφήτου Ηλιού στο οποίο πήγαιναν προσκυνητές απ΄τη Γαλίανα αλλά και Τούρκοι. Γύρω-γύρω απ’ το παρεκκλήσι φύτρωνε άφθονη βάτος κοινώς λεγομένη “χαλκόβατος” με μαλακά αγκάθια σαν σκληρές τρίχες η οποία παρήγαγε πολλά και χοντρά βατόμουρα. Όσοι προσκυνητές έπασχαν από ασθένειες τοποθετούσαν χαλκόβατα στο πονεμένο μέρος τους επικαλούμενοι τον Άγιο. Έβλεπε κανείς τους προσκυνητές άλλους ως στεφανωμένους με χαλκόβατα άλλους ζωσμένους και άλλους να τα έχουν τυλιγμένα στα χέρια ή τα πόδια. Απέναντι στην ανατολική πλευρά του Μίλταγη λίγο πιο πάνω απ΄ τον ποταμό φαινόταν ακέραιο και ανέπαφο παρεκκλήσιον πάνω σε βράχο που λεγόταν η “Αεσκουλίτσα” ίσως η Αγία Ακυλίνα. Προχωρώντας απ’ τη Μανδρανόη φτάνουμε στο χωρίον Μισαηλάντων. Είχε 50 περίπου Ελληνικές οικογένειες οι άνδρες των οποίων εμπορεύονταν στην Τραπεζούντα. Το Μισαηλάντων είναι η πατρίδα του πρώτου Μητροπολίτη Ροδοπόλεως αειμνήστου Γενναδίου Μισαηλίδου με αρχιερατεία στη Ροδόπολη Πόντου απ’ το 1863 ως το 1867.  Στο Μισαηλάντων είχε περικαλλή ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και δημοτικό σχολείο και βυζαντινό παρεκκλήσι του Αγίου Βασιλείου ημιερειπωμένου στα όρια του χωρίου Χαρτοματζάντων. Απ’ του Μισαηλάντων και σε απόσταση μισής ώρας πεζοπορίας διερχόμενοι τον “Παλιαλόν” (παλιά αλώνια) φτάνουμε στο χωρίον Ζαβρία ή μάλλον Ζεβρία, διότι παλιότερα υπήρχαν εκεί Αρμένιοι τους οποίους οι Έλληνες ονόμαζαν ζεβρούς (αριστερούς). Είχε κάποτε 40 Ελληνικές οικογένειες. Δημοτικά Τραγούδια Γαλίανας Πόντου Άμπελοι (Μακές) Νιγρίτας. Πάνω απ’ το Μισαηλάντων και της Ζαβρίας βρίσκεται το οροπέδιον Πυργή όπου υπήρχαν οικήματα των κατοίκων Μισαηλάντων και χρησίμευαν ως πρώτος εαρινός σταθμός (μεζιρέ) των αγελάδων, όπου μετά της αποχώρηση τους στα ψηλότερα μέρη κατά τα τέλη Μαϊου το χόρτο ηύξανε άφθονο και το οποίο θέριζαν και αποθήκευαν ως χειμερινή τροφή των ζώων. Εκεί είχε οίκημα και λιβάδια και η Ιερά Μονή Περιστερά και από κει διερχόταν επι Κομνηνών η οδός από Τραπεζούντα εις Παϊπούρτη αλλά και την ενδοχώρα.  Το οροπέδιον τούτου κάποιοι έλεγαν ότι καλείται Πύρ-γή, διότι κάποτε ήταν ηφαίστειο. Εμείς όμως ουδεμίαν ενέργειαν του ηφαιστείου ακούσαμε από του παλαιότερους μας. Πάνω στο οροπέδιο υπάρχει ένα κυκλικό βαθύ μέρος έκτασης περίπου ενός χιλιομέτρου με 10 ως 12 μέτρα βάθος μέσα και κάτω απ’ την επιφάνεια της γης. Άλλοτε ήταν λίμνη την οποία αποξήραναν οι πατέρες της Μονής Περιστερά κι είχε λιγάκι νερό μόνο προς τις άκρες τις όπου και βούλιαζαν τα ανυποψίαστα ζώα πηγαίνοντας για βοσκή επειδή υπήρχε άφθονο χόρτο. Είχε το όνομα: “Του Δράκ το λιμνίν” και ισχυρίζονταν ότι κάποτε ήταν κρατήρας ηφαιστείου. Κατά το έτος 1905-1906 μέρα μεσημέρι και ενώ οι κάτοικοι των γύρω χωριών δεν αισθάνθηκαν κανένα σεισμό, λίγο πιο κάτω απ’ το Πυργή αποσπάστηκαν πελώριοι βράχοι κινούμενοι κάτω προς τις πλαγιές του όρους δημιουργώντας φοβερό πάταγο και από την τοποθεσία Ζεφοτόν κατέρρευσε ολόκληρο δάσος έκτασης τριών στρεμμάτων κι έφτασε μέχρι την περιοχή της Ζαβρίας όπου και σταμάτησε. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι ονομάζεται Πυργή το συγκεκριμένο όρος μάλλον διότι υπήρχαν εκεί πύργοι για να κατασκοπεύονται τα πέριξ. Απ’ το σημείο εκείνο φαίνεται η θάλασσα της Τραπεζούντας και σε ευρεία ακτίνα τα πέριξ όρη. Από κει φαίνονται και ίχνη ερειπίων στην κορυφή που καλείται “Φλιβερού” ενώ σε άλλη απότομη κορυφή υπάρχει παρεκκλήσι πρόχειρα στημένο χωρίς στέγη προς τιμήν του Αγίου Αποστόλου Παύλου χωρίς να φαίνονται ίχνη άλλου αρχαίου κτιρίου.  Του Αη Γιώργη – Καλλιτεχνικός Χορευτικός Όμιλος “Πύρριχος”. Μετά τη Ζαβρία έρχεται το χωρίον Αρμενού το οποίο ονομάστηκε έτσι επειδή οι πρώτοι κάτοικοι του ήσαν Αρμένιοι κατελθόντες εξ’ Αργυρουπόλεως οι οποίοι αργότερα έφυγαν. Το Αρμενού είχε πάνω από 100 Ελληνικές οικογένειες κι ένα ωραίο και ευρύχωρο κτίριο ως δημοτικό σχολείο με γραφεία και κατοικίες για τους δασκάλους το οποίο ανήγειρε με ίδιες δαπάνες ο εκ του χωρίου Αρμενού καταγόμενος Γρηγόριος Πανίδης, ηγούμενος της Μονής Περιστερά. Είχε νεόκτιστη εκκλησία (ναό) στο όνομα του Αγίου Γεωργίου και παραπλεύρως ημιερειπωμένο παρεκκλήσι της Αγίας Παρασκευής. Το Αρμενού είχε λιβάδια (παρχάρια) στο Χαλκόλιθον και στο Τζουμαχωτόν όπου φαίνονταν και τα στόμια μεταλλείων. Προχωρώντας από του Αρμενού συναντάμε στο βάθος κοντά στο ποτάμι το Ελληνικό χωριό Σεϊτανάντων το οποίο είχε 50 οικογένειες, ναό της Γεννήσεως του Ιωάννη του Προδρόμου και Βαπτιστού, δημοτικό σχολείο και βυζαντινό ημιερειπωμένο παρεκκλήσι του Αγίου Ακινδύνου. Σε μικρή απόσταση απ΄ του Σεϊτανάντων βρίσκεται το Γεφύρ λεγόμενον, ήτοι σταθμός των καραβανιών που ακολουθούσαν το σύντομο εαρινό εκ Διποτάμου δρόμο προς την Παϊπούρτη και τα λοιπά εσωτερικά μέρη, ενώ υπήρχαν χάνια και καταστήματα εκατέρωθεν του ποταμού.  Γεωγραφικό Λεξικόν Χαλδίας 18ο : Σεϊτανάντων, Σελίν Δερέ, Σεϊχ τ’ ορμίν ή Σίχτορμιν  Στο Γεφύρ υπήρχε η αστική σχολή της Γαλίανας την οποία ίδρυσαν οι αείμνηστοι Γρηγόριος Παντελίδης ηγούμενος της Μονής του Περιστερά (ο οποίος εκοιμήθη εν Τούμπα Θεσσαλονίκης) και ο Αρχιμανδρίτης Θεοδόσιος Παντελίδης. Προχωρώντας απ’ το Γεφύρι συναντούμε το χωρίον Κοτύλια̤ το οποίο είχε περίπου 50 Ελληνικές οικογένειες , ναό και δημοτικό σχολείο. Κοτύλια Χαλδίας Πόντου, Έναν Κιμισχαναλίδικον Χωρίον. Μετά τα Κοτύλια̤ ακολουθεί το χωρίον Λειβάδια̤ επίσης Ελληνικόν στο οποίο κατοικούσαν περί τις 150 οικογένειες. Είχε ναό της Γέννησης του Χριστού και βυζαντινά παρεκκλήσια και δημοτικό σχολείο. Τα Λιβάδια̤ είναι το τελευταίο χωρίο της Γαλίανας και μετά απ’ αυτό αρχίζει δασώδης έκταση ως επί το πλείστον από κλήθρα (παρυδάτιον δέντρον συγγενές της Βελανιδιάς) εκ των οποίων οι κάτοικοι κατασκεύαζαν ξύλινους πίνακες, σκάφες για ζύμωμα και πλύσιμο, ξύλινα κουτάλια, ενώ από άλλα δέντρα όπως από τον πυξόν (τσιμτσίρι) κατασκεύαζαν δοκούς, λικμηστήρια, φτυάρια κτλ. Εκεί στο βάθος του δάσους υπήρχε η Σαϊνκαγια, το καταφύγιο των ανταρτών της Γαλίανας και η Νικάχολα όπου κατασκευάζονταν όλα τα παραπάνω εργαλεία και πινάκια. Σχετικό τοπικό άσμα αναφέρει: “΄κ̌ι’ ξέρτς κυρά μ’ ‘κ̌ί’ ξέρτς κυρά μ’ τον άντραν τιναν είχα!, εβγαίνεν στην Νικάχολαν εχτίζνεν λεγμερέρα̤, και απάν’ ΄ς σα λεγμετέρα̤ εταντάνιζεν τον γέρον”. Οι κάτοικοι των Λειβαδίων έχοντας επικεφαλής τους τον μακαρίτη Ιωάννη Δοξόπουλο ο οποίος ωφέλησε όχι μόνο το χωρίον αλλά και γενικά τη Γαλίανα στις αποφράδες ημέρες, εγκαταστάθηκαν στο Μέγα Ρεύμα κοντά στη Νάουσα όπου διακρίθηκαν για την φιλοπονία και προοδευτικότητα τους. Πάνω απ τα Κοτύλια̤ και τα Λειβάδια̤ βρίσκεται το Κανλή-ποάρ (ματωμένη βρύση) όπου υπάρχουν χάνια για τα καραβάνια που οδεύουν προς την Παϊπούρτη. Σύμφωνα με την παράδοση πέντε αδερφοί δροσίστηκαν με το κατάψυχρο ύδωρ της πηγής κι έπειτα αναπαύθηκαν. Ήρθαν όμως σε ρήξη και αλληλοεξοντώθηκαν. Έτσι έλαβε η πηγή το όνομα ματωμένη βρύση. Κατ’ άλλους επειδή το νερό ήταν παγωμένο καθώς έβγαινε απ’ την πηγή πολλοί διαβάτες που ανέβαιναν προς τα παρχάρια για θεραπεία ενώ έπασχαν από διάφορα νοσήματα πίνοντες ιδρωμένοι το νερό κατελαμβάνοντο από κρίση και απέθαναν.  Το Κανλή-ποάρ είναι μια εκτεταμένη πεδιάδα η οποία ανήκει σε όλα τα χωριά της Γαλίανας, ελληνικά και τουρκικά. Την 29η Αυγούστου εκάστου έτους μαζεύονταν όλοι οι μουχτάρηδες των χωριών και αποφάσιζαν να μοιραστεί σε κάθε χωριό έδαφος για θερισμό χόρτου ανάλογα με τον αριθμό των αγελάδων που κατείχαν ή να κατεβούν απ’ τα παρχάρια όλες οι αγελάδες όλων των χωρίων και να βόσκουν το χόρτο επι 10 ή 15 ημέρες. Πάνω απ’ το Κανλή-ποάρ υψώνεται απότομο και απόκρημνο όρος με το όνομα Γελέφ του οποίου οι ογκώδεις βράχοι περικλείουν σιδηροπυρίτη. Υπάρχει μάλιστα και μια έκταση περίπου δύο στρεμμάτων όπου ουδέποτε φυτρώνει χόρτο. Το μέταλλο φαινόταν ακόμα και στην επιφάνεια της γης και μπορούσε κανείς να σπάσει τις πέτρες και να λάβει μικρά τεμάχια εξ’ αυτού. Στο δρόμο που πηγαίνει στο Γελέφ το οποίο χρησίμευε ως παρχάρι του χωρίου Μισαηλάντων και τινών οικογενειών εκ Κοτυλίων και Λειβαδίων φαινόταν πάνω σε πετρώδη γη αποτύπωμα 4 ποδών βαδίζοντος αλόγου σε μέρος όπου φαίνεται στο βάθος η μονή Περιστερά, ως ιππεύς επί ογκώδους βράχου. Αναφέρει η παράδοση ότι κάποτε ενέσκηψε πανώλη στη Γαλίανα και στα πέριξ η οποία προξένησε μέγιστη θραύση. Ειδοποιήθηκαν όλοι οι κάτοικοι από την Μονή του Περιστερά να δέονται ορισμένη ημέρα και ώρα είτε ομαδικώς είτε κατά μόνας εις της Υπεραγία Θεοτόκο και τον Άγιον Γεώργιον για να τους σώσει από το φοβερό θανατικό. Μια ημέρα ένας βοσκός έβοσκε τα πρόβατα του σ’ εκείνο το μέρος. Ξαφνικά βλέπει καβαλάρη ερχόμενον με βία πάνω στο άσπρο άλογο του ο οποίος και στάθηκε εμπρός του. Με έκπληξη του ο βοσκός είδε ότι τα μπροστινά πόδια του αλόγου βυθίστηκαν στο πετρώδες έδαφος σαν να ήταν πηλός αλλά και τα πίσω πόδια φάνηκαν ομοίως βυθισμένα στο πετρώδες έδαφος. Ο καβαλάρης τον ρώτησε : Πόσοι καλόγηροι έμειναν στη μονή ; Τρείς απάντησε εκείνος και του ήρθε η ιδέα ότι ο καβαλάρης αυτός είναι ο Άγιος Γεώργιος. Τον είδε τον Άγιο να πετά από κείνο το μέρος στο βάθος και στάθηκε στην εξώπορτα της μονής. Ακούστηκε τότε μια φοβερή φωνή και έκτοτε έπαυσε η πανώλη από την Γαλίανα και από τη Μονή.  Ο βοσκός είδε τα αποτυπώματα των ποδών του αλόγου στην πέτρα και από τότε ο τόπος ονομάστηκε “Ταγεργή τα πόδας” (τα πόδια τ’ Αι-Γιώργη).  Συνήθιζαν όσοι έπασχαν από τα πόδια τους να αλείφονται σκόνη μέσα απ’ τα αποτυπώματα αυτά. Μέσα στην πεδιάδα του Κανλή-ποάρ υπάρχει ένα μέρος ονομαζόμενον “Τη πολέμας το ρακάν” (το βουνό του πολέμου) όπου ως φαίνεται είχε γίνει κάποτε πόλεμος άγνωστον όμως πότε και με ποίους. Από το Κανλή-ποάρ η οδός προς την Παϊπούρτη (ημιονική) ανεβαίνει οφιοειδώς την απότομη πλευρά του όρους Γελέφ (Καπάν) και προχωρά προς τα παρχάρια παράλληλα με την κορυφογραμμή του όρους φτάνει εις τα Αμπάρια̤ και από κεί εις το Κιμισλή, όπου κείται ύπερθεν της Σάντας και είναι το τελευταίο σύνορο της Γαλίανας με την Σάνταν. Το Κιμισλή είχε χάνια για τα καραβάνια τα οδεύονται προς Παϊπούρτη, βρίσκεται σε πολύ μεγάλο ύψος και εκεί παραθέριζαν οι πάσχοντες από διάφορα νοσήματα Γαλιανίται και άλλοι διότι είχε υγιέστατον κλίμα.

Παρχάρια της Γαλίανας ήσαν:

Το Γελέφ, το Βιντσ̌αστόν, το Ζεμπερέκ όπου βρίσκονται άφθονα καμινεύματα μεταλλείων, το Αρκολίμν’ όπου βρίσκεται μικρή λίμνη στην οποία έβαζαν νήματα μάλλινα ή βαμβακερά και μετά από μία εβδομάδα τα έπαιρναν πίσω κατάμαυρα με ανεξίτηλο χρώμα, τα Αμπάρια, τα Κέτσ̌α̤ και άλλα. Στην δυτική πλευρά του όρους της μονής Περιστερά – Πύργου Γελέφ βρίσκεται μόνο του ένα χωριό με το όνομα Κολάχα. Εκεί είχε εύφορα χωράφια η μονή Περιστερά και μετόχι με παρεκκλήσι στο Γεννέσιο της Θεοτόκου. Από κει αρχίζει το δάσος της μονής με πελώριες οξυές με περίμετρο κορμού στα 2-3 μέτρα και ύψος άνω των 30 μέτρων. Κάτω απ τη Μονή φύεται άφθονος πύξος (τσ̌ιμτζίρ’) εξ’ ου και ο ποταμός κλήθηκε (ονομάστηκε) Πυξίτης. Εκ του δέντρου πύξος κατασκεύαζαν ωραία κοχλιάρια. Η μονή είναι κτισμένη πάνω σε πελώριο βράχο ενώ στην άλλη πλευρά του όρους βρίσκεται το Αιγιδογόμ με το πλούσιο χόρτο των λιβαδιών του. Στην αντίπερα της μονής πλευράν του όρους Μούλκ-ταγί βρίσκεται το χωρίον Κουσ̌τιλάντων οι κάτοικοι του οποίου μιλούσαν την γλώσσα των πτηνών. Λέγεται ότι στο χωρίο αυτό άλλοτε συνήθιζαν να ομιλούν ένα ιδίωμα γλώσσας μιμούμενο το κελάηδημα των πτηνών προσθέτοντας σε κάθε συλλαβή των λέξεων παρείσακτον συλλαβήν “τσέ”.  Για παράδειγμα για να πούν “έλα” έλεγαν “έ-τσε- λά –τσε” ή να για πούν “λέγε” έλεγαν “λε-τσε – γε-τσε” κι αυτό συνέβαινε για να μη γίνονται αντιληπτοί από τους τούρκους οι οποίοι μιλούσαν επίσης την ελληνικήν.  Το Κουσ̌τιλάντων είχε περίπου 60 ελληνικές οικογένειες διεσπαρμένες αλλά και 15 τουρκικές, είχε επίσης ναό αφιερωμένο στον Άγιο Χριστοφόρο και δημοτικό σχολείο. Απ’ το Κουσ̌τιλάντων επιστρέφουμε και πάλι στον Διπόταμον και ακολουθούμε τη δυτική πλευρά του όρους Τούφα, η κορυφογραμμή του οποίου φέρει τις ονομασίες: Ράχος, Γουδούλ, Μανόη (Σουρμάνοη).  Στην κορυφή του όρους Τούφα συναντάμε το χωρίον Κουταλά με 80 περίπου ελληνικές οικογένειες, ναό, δημοτικό σχολείο και μέσα σε ένα βράχο βυζαντινό παρεκκλήσι του Τιμίου Σταυρού, του Αγίου Γεωργίου κα του Αγίου Δημητρίου. Σε μικρή απόσταση απ’ του Κουταλά υπήρχε το χωρίον Δεμιρτζάντων που είχε ναό του Αγίου Γρηγορίου και ένα ερειπωμένο παρεκκλήσι των Αγίων Θεοδώρων Τήρωνος και Στρατηλάτου αλλά και παρεκκλήσι στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Υπήρχαν ακόμα και τα χωρία Παροτάντων και Τζιναλάντων. Πάνω απ’ αυτά βρίσκονται αρχαία ερείπια καλούμενα “Καστέλλος” όπου φαίνεται άλλοτε υπήρχε φρούριον. Πάνω απ’ το Καστέλλος βρίσκεται το χωρίον Μεσοχώρ’ έχον περι τας 80 οθωμανικάς οικίας, ήταν το κέντρο της Γαλίανας όπου κατοικούσαν οι αγάδες του τόπου, οι οποίοι ήδη και στα τελευταία προ του ξεριζωμού χρόνια καλούσαν τους χριστιανούς σε αγγαρείες αλλά με τρόπο φιλικό και έλυνα τις μικροδιαφορές μεταξύ του λαού.  Στο Μεσοχώρ’ υπάρχει βυζαντινό παρεκκλήσι ερειπωμένο διασώζων όμως αγιογραφίες το οποίο οι Τούρκοι διετήρησαν ανέπαφο. Συναφές με το Μεσοχώρ’ είναι και το χωρίον Ξυλάπα̤ με 20 ανάμεικτες οικογένειες χριστιανών και τούρκων και επίσης με παρεκκλήσι του Αγίου Παντελεήμονος. Μετά την Ξυλάπα̤ είναι η Βάλαινα η οποία είχε περίπου 100 Ελληνικές οικογένειες, ναό στο όνομα του Αγίου Ιωάννη και δημοτικό σχολείο. Η άνωθεν του χωρίου Βάλαινα απότομη και ψηλή κορυφογραμμή ονομάζεται Γουδούλ’ όπου υπάρχουν πολλά παλιά ερείπια, ίσως αλλοτινό φρούριο (Tου Γουδουλά ο Κάστρον). Άννα Δαβίδ Κομνηνή – Τη Γουδουλάς ο Κάστρεν  Κάτωθεν της Βάλαινας υπάρχει το χωρίον Τσουπανού το οποίο είχε 60 περίπου Ελληνικές οικογένειες, ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος και δημοτικό σχολείο.  Εδώ τελειώνουν τα χωρία της Γαλίανας. Οι κάτοικοι της Γαλίανας λόγω της στενότητος του τόπου, ταξίδευαν στη Ρωσία και την Κωνσταντινούπολη, εργάζονταν στην Τραπεζούντα ή διαμένοντες εκεί μονίμως ησχολούντο με την γεωργία και κτηνοτροφία ζώντας μετά δυσκολίας.

Ιστορία, Γεωγραφία και Θρησκευτικό συναίσθημα στην Γαλίανα της Ματσούκας του νομού Τραπεζούντας του Πόντου. Πόνημα Ιερέως Δ. Μισαηλίδου.

Πηγές – βοηθήματα:
1. Ποντιακή Εστία τεύχος 7ον &10ον Αθήναι 1950
2. Σάββα Ιωαννίδη “Ιστορία και Στατιστική Τραπεζούντος” (1870)
3. Επίτομον λεξικόν της αρχαίας Ελληνικής Γλώσσης Π.Χ. Δορμπαράκη
4. Αγιολόγιον της Ορθοδοξίας Χρήστου Δ. Τσολακίδη   

Ποντιακή Ιστορία & Λαογραφία – Βασίλειος Β. Πολατίδης – www.kotsari.com 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

6 Δεκεμβρίου: Εορτάζει ο Άγιος Νικόλαος, Επίσκοπος Μύρων, Προστάτης των Ναυτικών

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Λειτουργικά κείμενα

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή32 λεπτά πριν

Πράσινο φως από τη δικαιοσύνη στις ΗΠΑ για απαγόρευση του TikTok

Τη συνταγματικότητα του νόμου που θα μπορούσε να οδηγήσει σε απαγόρευση του TikTok επικύρωσε το εφετείο των ΗΠα εφόσον η...

Διεθνή1 ώρα πριν

Reuters: Μεγάλη ανησυχία στη Δύση! Το Ιράν αυξάνει τα επίπεδα εμπλουτισμού ουρανίου

Το Ιράν διαθέτει ήδη αρκετό υλικό εμπλουτισμένο έως και 60%, ικανό για 4 πυρηνικά όπλα εφόσον το απόθεμα εμπλουτισθεί περαιτέρω.

Ιστορία - Πολιτισμός2 ώρες πριν

Ο Άγιος Νικόλαος και το ράπισμα στον Άρειο!

Είθε να μη στερηθούμε ποτέ και ως χώρα αυτή τη χάρη εξ αιτίας της υποτονικότητας ή έλλειψης υγιούς αντίδρασης εκ...

Διεθνή2 ώρες πριν

Στα χέρια των Κούρδων η Ντέιρ Ελ Ζορ

Οι Συριακές Δημοκρατικές Δυνάμεις (SDF) υπό την ηγεσία των Κούρδων, οι οποίες υποστηρίζονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, εισήλθαν στις 6...

Άμυνα3 ώρες πριν

Νέες αντιδράσεις ππό Τουρκία για τον Σιδερένιο Θόλο στην Κύπρο! ΥΠΕΞ και Κουρτουλμούς “οδύρονται” για την ειρήνη και την ασφάλεια

Δεν έκρυψε την ενόχλησή του ο πρόεδρος της τουρκικής βουλής για τις εξελίξεις γύρω από την αγορά του Σιδερένιου Θόλου

Δημοφιλή