Ακολουθήστε μας

Πολιτική

Ψηφίστηκε το σχέδιο νόμου για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας NIS 2 για την Κυβερνοασφάλεια

Δημοσιεύτηκε στις

Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια επί της αρχής, των άρθρων, των τροπολογιών και του συνόλου του, το νομοσχέδιο υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με το οποίο ενσωματώνεται η ευρωπαϊκή Οδηγία NIS2 ( (ΕΕ) 2022/2555) για τη λήψη μέτρων με στόχο ένα υψηλό κοινό επίπεδο κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση.

Όπως τόνισε ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου: «Θέλουμε ένα ασφαλές και ανταγωνιστικό ψηφιακό περιβάλλον, το οποίο αναβαθμίζει τη συνολική ανθεκτικότητα της χώρας έναντι κυβερνοαπειλών. Μπορεί να ακούγεται τεχνικό, αλλά αφορά ένα τεράστιο τμήμα της καθημερινότητάς μας, καθώς οι ψηφιακές υπηρεσίες αυξάνονται και τα συστήματα διασυνδέονται όλο και περισσότερο».

Ο κ. Παπαστεργίου ενημέρωσε το Σώμα, μεταξύ άλλων ότι: «Ένα διευρυμένο πεδίο φορέων θα ακολουθούν πλέον συγκεκριμένους όρους, διαδικασίες, προϋποθέσεις, μέτρα προκειμένου να βρίσκονται σε ένα επίπεδο που θα εγγυάται την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών». Αναδεικνύοντας την κρισιμότητα των νέων μέτρων επικαλέστηκε ως παράδειγμα μια πιθανή επίθεση στα πληροφοριακά συστήματα ενός λιμανιού ή μιας φαρμακαποθήκης. «Αρκετές μέρες ή έστω και ώρες, δεν θα μπορούσαν να εκδοθούν εισιτήρια με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην εξυπηρέτηση των πολιτών και στον τουρισμό και αντίστοιχα φαρμακεία σε όλη τη χώρα δεν θα μπορούσαν να εφοδιαστούν με τα απαραίτητα φάρμακα» υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

«Mε την ενσωμάτωση της NIS στοχεύουμε στην επίτευξη ενός υψηλού επιπέδου κυβερνοασφάλειας και στην ευθυγράμμιση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, καθώς και στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών και των επιχειρήσεων στις ψηφιακές υπηρεσίες» δήλωσε ο Υπουργός. «Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητη η επικοινωνία µεταξύ Οργανισμών και Εθνικών Αρχών και η αναβάθμιση της διευρωπαϊκής συνεργασίας» συμπλήρωσε.

Μεταξύ άλλων η Οδηγία NIS2:

– Ενδυναμώνει την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας (ΕΑΚ), ώστε να ασκήσει αποτελεσματικά τις αρμοδιότητές της ως Εθνική Αρμόδια Αρχή για την εφαρμογή της Οδηγίας, αποκτώντας μεταξύ άλλων διευρυμένες εποπτικές και ελεγκτικές αρμοδιότητες. Με την ψήφιση του νέου νόμου, αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση σε υπηρεσίες, προϊόντα και ειδικούς Κυβερνοασφάλειας. Για το σκοπό αυτό προβλέπεται ότι θα προετοιμάσει σχετικά προγράµµατα εκπαίδευσης, παρέχοντας τη δυνατότητα πιστοποίησης, σε συνεργασία µε συναρμόδιους φορείς και συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία ενός εγχώριου οικοσυστήματος Κυβερνοασφάλειας.

– Ορίζει την ΕΑΚ ως αρμόδια ομάδα απόκρισης για συμβάντα που αφορούν στην ασφάλεια υπολογιστών (Computer Security Incident Response Team- CSIRT). Δίνεται η δυνατότητα να συσταθούν και άλλες ομάδες απόκρισης, εφόσον κριθεί αναγκαίο για να επιτευχθεί υψηλότερο επίπεδο Κυβερνοασφάλειας. Σε κάθε περίπτωση η ΕΑΚ θα έχει συντονιστικό ρόλο.

– Διευρύνει το πεδίο εφαρμογής των φορέων που πρέπει να λάβουν συγκεκριμένα μέτρα για την Κυβερνοασφάλειά τους, με βάση το μέγεθος των φορέων καθώς και με την υπαγωγή νέων τομέων, όπως οι ταχυδρομικές υπηρεσίες, η διαχείριση αποβλήτων, τα τρόφιμα, τα χημικά προϊόντα (παρασκευή, παραγωγή, διανομή), ο κατασκευαστικός τομέας καθώς και η Κεντρική Κυβέρνηση, οι Περιφέρειες και Δήμοι.

– Θεσπίζει υποχρέωση αναφοράς σημαντικών περιστατικών, με βάση προσέγγιση πολλαπλών σταδίων. Προβλέπεται, κατ’ αρχάς, η υποχρέωση για έγκαιρη εντός 24 ωρών προειδοποίηση, που ακολουθείται από μια πληρέστερη ενημέρωση για το περιστατικό εντός 72 ωρών από τη γνώση του. Κατόπιν, ακολουθεί μια ενδιάμεση έκθεση για την επικαιροποίηση της αντιμετώπισης και της έκτασης του περιστατικού. Η υποχρέωση αναφοράς καταλήγει στην υποχρεωτική υποβολή τελικής έκθεσης εντός 1 μήνα.

– Προβλέπει μεταξύ άλλων κυρώσεων, διοικητικά πρόστιμα για την παραβίαση απαιτήσεων σχετικά με τα μέτρα διαχείρισης κινδύνων στον τομέα της Κυβερνοασφάλειας ή τη μη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις αναφοράς περιστατικών, τα οποία φτάνουν έως 10 εκατ. ευρώ ή 2% του συνολικού παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών της επιχείρησης κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος, ανάλογα με το ποιο είναι υψηλότερο.

– Προβλέπει υποχρεώσεις για τους οργανισμούς του δημόσιου τομέα και τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα. Οφείλουν να λάβουν λεπτομερή μέτρα διαχείρισης κινδύνων για την προστασία των συστημάτων δικτύου και πληροφοριακών συστημάτων καθώς του φυσικού περιβάλλοντος των εν λόγω συστημάτων από περιστατικά.

Ενδεικτικά μέτρα που οφείλουν να λάβουν οι φορείς αφορούν σε: 1. Πολιτικές και διαδικασίες για την ανάλυση κινδύνου και την ασφάλεια των πληροφοριακών συστημάτων 2. Διαχείριση περιστατικών 3. Επιχειρησιακή συνέχεια, όπως διαχείριση αντιγράφων ασφαλείας και αποκατάσταση έπειτα από καταστροφή, καθώς και διαχείριση των περιστατικών στον κυβερνοχώρο 4. Ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού, ώστε να διαχειρίζονται ικανοποιητικά τους κινδύνους που απορρέουν από τις σχέσεις μεταξύ κάθε οντότητας και των άμεσων προμηθευτών ή παρόχων υπηρεσιών της 5. Ασφάλεια στην απόκτηση, ανάπτυξη και συντήρηση συστημάτων δικτύου και πληροφοριακών συστημάτων, συμπεριλαμβανομένου του χειρισμού και της γνωστοποίησης ευπαθειών 6. Πολιτικές και διαδικασίες για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των μέτρων διαχείρισης κινδύνων στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.

Τα κόμματα

Ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Ελ. Κτιστάκης, τόνισε ότι η νέα Οδηγία που ενσωματώνεται στην ελληνική έννομη αποσκοπεί στην εξάλειψη των μεγάλων αποκλίσεων που παρατηρούνται στον τομέα της κυβερνοασφάλειας μεταξύ των κρατών μελών, ιδίως με τον καθορισμό ελάχιστων κανόνων σχετικά με τη λειτουργία ενός συντονισμένου κανονιστικού πλαισίου. Θεσπίζεται, δηλαδή, ένα συνεκτικό πλαίσιο για τη διακυβέρνηση της κυβερνοασφάλειας ως διακριτής, οριζόντιου χαρακτήρα δημόσιας πολιτικής, καθώς και μηχανισμοί αποτελεσματικής συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων αρχών και των οργανισμών που παρέχουν κρίσιμες υπηρεσίες για την οικονομική και κοινωνική ζωή, όχι μόνο ενός κράτους μέλους, αλλά και ολόκληρης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συνοπτικά, οι κεντρικοί πυλώνες της παρούσας νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι οι ακόλουθοι: Πρώτον, διευρυμένο πεδίο εφαρμογής με βάση το κριτήριο του κανόνα μεγέθους των επιχειρήσεων οντοτήτων καθώς και η υπαγωγή νέων τομέων. Δεύτερον, ενίσχυση και λειτουργική αναβάθμιση της αρμόδιας εθνικής αρχής κυβερνοασφάλειας. Τρίτον, μέτρα διαχείρισης κινδύνων, λογοδοσία οργάνων της διοίκησης των υπόχρεων οργανισμών και επιχειρήσεων οντοτήτων και εμπέδωση κουλτούρας συμμόρφωσης μέσω ενός αναλογικού κοινοτικού πλαισίου και μηχανισμών εφαρμογής με αυστηρότερες κυρώσεις, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι οργανισμοί συμμορφώνονται με τα πρότυπα ασφάλειας, μειώνοντας συνακόλουθα τον κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων και διαφυλάσσοντας τα δικαιώματα των πολιτών και την ασφάλεια των επιχειρήσεων. Τέταρτον, εντατικοποίηση των μέτρων κυβερνοασφάλειας και περιορισμός των υποχρεώσεων αναφοράς περιστατικών από πλευράς των υπόχρεων οντοτήτων με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, που θα επιτρέπουν την ταχεία αντίδραση και την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Πέμπτον, εμβάθυνση της διευρωπαϊκής συνεργασίας και συμμετοχή σε ευρωπαϊκούς μηχανισμούς για την ανταλλαγή πληροφοριών και το συντονισμό σε περιπτώσεις κρίσεων στον κυβερνοχώρο.

Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Απ. Πάνας, αναφέρθηκε στις επισημάνσεις των εμπλεκόμενων με το θέμα φορέων, για την υποστελέχωση των υποστηρικτικών δομών και τη συνεργασία με άλλες ανεξάρτητες αρχές, όπως η ΑΔΑΕ, αλλά και η έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών στην κυβερνοασφάλεια στους φορείς της δημόσιας διοίκησης, τονίζοντας ότι αυτές καθιστούν απολύτως αναγκαία την κατάθεση βελτιώσεων ή τροπολογιών για να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα της εφαρμογής της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής ενσωμάτωσης. Προσέθεσε ότι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ συνεχίζει να θίγει το θέμα που αφορά τον χαρακτήρα της εθνικής αρχής, τον τρόπο επιλογής της διοίκησής της, την οργανωτική αρτιότητα, την επαρκή στελέχωση με ασφάλεια, τη λειτουργική αυτονομία, την αυτοτέλεια, αλλά και τη χρηματοδότηση που θα της προσδώσει το ανάλογο κύρος, τη στελέχωση της διοίκησης με ανοικτές συγχρόνως διαδικασίες, ώστε να θωρακίσουμε και τον διακομματικό έλεγχο και να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε αυθαιρεσία ή υπολειτουργία μπορεί να υπάρξει. “Αν οι προθέσεις σας και το ενδιαφέρον σας για την κυβερνοασφάλεια είναι ειλικρινείς, θα πρέπει έστω και τώρα να υιοθετήσετε μια σειρά από τις προτάσεις μας, όπως την ίδρυση μιας ανεξάρτητης εθνικής αρχής, που θα θωρακίζει το πολίτευμα, την πατρίδα, τις δημόσιες υποδομές, το κράτος δικαίου και τα ανθρώπινα δικαιώματα”, είπε ο κ. Πάνας απευθυνόμενος προς τον αρμόδιο υπουργό, ζητώντας να προχωρήσει σε συγκεκριμένες αλλαγές, ώστε η ΑΔΑΕ και όλες οι συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές να μην τελούν υπό τον έλεγχο, την εποπτεία και την υποβολή κυρώσεων ενός νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου χωρίς θεσμική ανεξαρτησία, αλλά να λογοδοτούν στη Βουλή όπως ορίζει και το Σύνταγμα.

Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, η Πόπη Τσαπανίδου, ζήτησε την απόσυρση του άρθρου 29, επισημαίνοντας ότι υποχρεώνει τους πάροχους για ενισχυμένα μέτρα κυβερνοασφάλειας, δεν παρέχει όμως στην ΑΔΑΕ, ούτε ελεγκτικές, ούτε ακυρωτικές αρμοδιότητες. Προσέθεσε ότι απογυμνώνεται μια συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξάρτητη αρχή και καθίσταται υπόλογη σε μια αρχή που είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, στην Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας. Τέλος, σημείωσε ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας η κάλυψη του προϋπολογισμού της από κρατικούς πόρους, αλλά και η στελέχωσή της με εξειδικευμένο και επαρκώς καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, είπε ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι προέκταση όλων των προηγούμενων για την κυβερνοασφάλεια και επιχειρείται να αναβαθμιστεί η επιτελικότητα του αστικού κράτους σε έναν τομέα κρίσιμο για το κεφάλαιο, για τους συνολικούς στρατηγικούς σχεδιασμούς των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. “Καμία θέση δεν έχουν εδώ οι λαϊκές ανάγκες και ελευθερίες. Αντίθετα, αυτές δέχονται επίθεση ακόμα και στο όνομα της προστασίας τους” είπε και προσέθεσε πως τα άλλα κόμματα και ειδικά η συμπολιτευόμενη – αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ επιδίδονται σε μια κριτική στο νομοσχέδιο απόλυτα βολική για τη Νέα Δημοκρατία και αρκετά εποικοδομητική για το κεφάλαιο, για τις επιδιώξεις του κεφαλαίου, με φόντο τις κατηγορίες για προχειρότητα ή καθυστερήσεις και επιμέρους πλευρές του νομοσχεδίου και σε εγκλίσεις για τον βαθμό αναβάθμισης της αρχής.

Ο ειδικός αγορητής από την Ελληνική Λύση, Β. Γραμμένος, αφού είπε ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται σειρά μέτρων για την προστασία κρίσιμων υποδομών για περίπου 3.000 οργανισμούς του δημοσίου, αλλά και επιχειρήσεις, διερωτήθηκε αν οι δήμοι, είναι έτοιμοι από άποψη υποδομών, εξοπλισμού και προσωπικού να ανταποκριθούν στις ανάγκες της Οδηγίας; Επίσης αν μπορεί σήμερα το Δημόσιο να έχει τα στελέχη, τα οποία χρειάζεται για να υπηρετήσουν αυτές τις δομές και τόνισε ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ανάγκες σε πόρους και προσωπικό πριν την εναρμόνιση στις ευρωπαϊκές επιταγές και οδηγίες.

Από την Νέα Αριστερά, η ειδική αγορήτρια Θεανώ Φωτίου, παρατήρησε ότι ο υπουργός αρνείται να κάνει τις αναγκαίες διορθώσεις όπως τις έχει ζητήσει σύσσωμη η αντιπολίτευση, ενώ είναι εν γνώσει του ότι το οικοδόμημα της κυβερνοασφάλειας είναι ατελές και επικίνδυνο και κάτι που – όπως υποστήριξε – δείχνει να είναι εσκεμμένη ενέργεια περιθωριοποίησης της ΑΔΑΕ. Προσέθεσε ότι δεν υπάρχουν προβλέψεις για ενίσχυση με πόρους και προσωπικό των επιχειρήσεων όπως εξίσου ανέτοιμη να αναλάβει τον σχεδιασμό και την εποπτεία μέτρων κυβερνοασφάλειας είναι η ίδια η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας.

Ο ειδικός αγορητής της Νίκης, Γ. Ρούντας, υπογράμμισε ότι καταργούνται οι αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ, δηλαδή η εξουσία της να επιβάλλει κυρώσεις στους παρόχους σε περιπτώσεις παραβίασης της ασφάλειας των δικτύων και των υπηρεσιών τους, κατόπιν διαδικασίας ελέγχου και ακρόασης και ζήτησε να αποσυρθεί το άρθρο 32, που το προβλέπει.

Η ειδική αγορήτρια από την Πλεύση Ελευθερίας, Ελένη Καραγεωργοπούλου, αναφέρθηκε επίσης στο άρθρο 32 λέγοντας πως η κυβέρνηση αποψίλωσε την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών από τις αρμοδιότητές της σχετικές με την ασφάλεια δικτύων και υπηρεσιών, η οποία είναι μια συνταγματικά κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή, μεταφέροντας αυτές τις αρμοδιότητες σε ένα απλό Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας. Ακόμη υποστήριξε πως σε αυτό το νομοσχέδιο η κυβέρνηση ανήγαγε σε επιστήμη την διαστρέβλωση του νομικού ορισμού νόμου φέρνοντας προς ψήφιση διατάξεις οι οποίες, χρήζουν άμεσης διόρθωσης γιατί είναι ακατάληπτες, δυσνόητες, αντιφατικές.

Ο Πέτρος Δημητριάδης από τους “Σπαρτιάτες”, είπε ότι σε γενικές γραμμές, το νομοσχέδιο ναι μεν ενσωματώνει την Οδηγία, την ενσωματώνει, όμως, μονόπλευρα και επιδερμικά, δημιουργεί μία Αρχή που θα είναι, εποπτευόμενη άμεσα από την κυβέρνηση, αποψιλώνει την ΑΔΑΕ, από σημαντικές αρμοδιότητες.

Απαντήσεις υπουργού

Απαντώντας ο υπουργός για το θέμα της ΑΔΑΕ, ανάφερε ότι σε κανένα σημείο του νομοσχεδίου δεν υπάρχει οποιαδήποτε υπόνοια ότι πάμε να αφαιρέσουμε αρμοδιότητες. Επανέλαβε ότι δεν αφορά το απόρρητο των επικοινωνιών, το νομοσχέδιο, αλλά ούτε και για τις τεχνικές ευθύνες οι αρμοδιότητες που η ΑΔΑΕ έχει σε σχέση με την κυβερνοασφάλεια. Αφού επανέλαβε ότι δεν υπάρχει κανένα θέμα σε σχέση με την ύπαρξη λειτουργίας και αυτονομίας της Αρχής Διασφάλισης του απορρήτου των επικοινωνιών, εξήγησε ότι στο άρθρο, στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών δύναται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της να υποχρεώνει τους παρόχους δημοσίων δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή διαθέσιμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, να λαμβάνουν ενισχυμένα μέτρα Κυβερνοασφάλειας και δεν μιλάει πουθενά για το απόρρητο, διότι το νομοσχέδιο δεν αφορά το απόρρητο. Στην ουσία στο άρθρο 29, ξεκαθαρίζεται τι κάνει η ΑΔΑΕ παράλληλα με την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας.

“Στην ουσία αυτό το οποίο λέμε είναι ότι η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας κάνει οριζόντια σε όλους αυτούς τους φορείς που περιγράφονται στην (NIS 2), αυτά τα οποία πρέπει. Οι τηλεπικοινωνίες ανήκαν ούτως η άλλως ήδη σε όλο αυτό το πεδίο από την (ΝΙS 1). Δεν ερχόμαστε να καταργήσουμε οτιδήποτε έκανε η ΑΔΑΕ μέχρι σήμερα, τουναντίον ερχόμαστε να κάνουμε ακόμα πιο ασφαλείς τις τηλεπικοινωνίες, γιατί η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας κάνει αυτό το οποίο οφείλει βάσει της (NIS 2) και η ΑΔΑΕ συνεχίζει να κάνει αυτά τα οποία έκανε και νωρίτερα” είπε ο κ. Παπαστεργίου, καταλήγοντας.

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Απόψεις

Περιφέρουν παίκτες και προπονητές σε ελληνοτουρκικό φόρουμ για να μας πείσουν ότι είμαστε φίλοι με τους Τούρκους

Οι οπαδοί των ελληνικών ομάδων καλούνται να είναι υποψιασμένοι απέναντι σε τέτοιους μηχανισμούς και να βλέπουν πίσω από το παρασκήνιο τι ουσιαστικά συμβαίνει, ότι γίνεται προσπάθεια φινλανδοποίησης και λοβοτομής της ελληνικής κοινωνίας. 

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το διαβάσαμε σε αθλητικές ιστοεσείδες είδαμε και σχετικό βίντεο και η αλήθεια είναι, ότι χτύπησε συναγερμός στα γραφεία του Geopolitico.gr. Στο 4ο ελληνοτουρκικό φόρουμ που έγινε στο Μουσείο της Ακρόπολης δήλωσαν παρόντες προσωπικότητες του Παναθηναϊκού.

Ποιοι παρεβρέθηκαν εκεί; Ο προπονητής της ομάδας μπάσκετ των “πρασίνων” (και της Εθνικής Τουρκίας), Εργκιν Αταμάν, γνωστός φίλος του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος είχε επικοινωνήσει μαζί του στα περσινά πλέι οφ της Ευρωλίγκα με τον χαμό που προκάλεσε ο ίδιος ο Τούρκος προπονητής στους αγώνες με την ισραηλινή Μακάμπι Τελ Αβίβ. Επίσης ήταν ο αρχηγός της Εθνικής Ομάδας Τάσος Μπακασέτας, ο οποίος είχε θητεία για πολλά χρόνια σε τουρκικές ομάδες και τον είχαν προκαλέσει σε συνέντευξη Τούρκοι δημοσιογράφοι ρωτώντας τον “πως νιώθει όταν στέκεται προσοχή μπροστά στην τουρκικά σημαία”, δίνοντας μια ξενέρωτη απάντηση στο στυλ “εγώ είμαι εδώ για να παίξω ποδόσφαιρο και δεν με ενδιαφέρει η πολιτική”. Ήταν και ο γενικός διευθυντής του Παναθηναϊκού Γιώργος Τζαβέλλας που έχει παίξει επίσης στην Τουρκία.

Και τι είπαν οι τρεις άνδρες;  Αναφέρθηκαν στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αναδεικνύοντας τον ρόλο του αθλητισμού και του πολιτισμού στη βελτίωση των σχέσεων των δυο χωρών.

Γιατί περιφέρουν προπονητές και παίκτες σε ελληνοτουρκικό φόρουμ, με τις ευλογίες της ελληνικής πολιτικής ηγεσίας;

Θέλουν να μας πείσουν, ότι είμαστε φίλοι με την Τουρκία. Ότι είμαστε φίλοι με τη χώρα που διέπραξε τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης, των Αρμενίων και των Ασσυρίων. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που εξόντωσε την ελληνική μειονότητα της Κωνσταντινούπολης. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που εισέβαλλε και κατέχει εδώ και 50 χρόνια το βόρειο κομμάτι της Κύπρου. Είμαστε φίλοι με αυτούς που δημιουργούν προβλήματα στη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη και θέλουν να εγείρουν θέματα μειονοτήτων σε ελληνικά νησιά. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που αμφισβητεί την κυριαρχία της Ελλάδας στο Αιγαίο, δεν αναγνωρίζει στα νησιά υφαλοκρηπίδα και αμφισβητεί την κυριότητά τους, διεκδικώντας ελληνικό έδαφος. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που αμφισβητεί το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας και έχει υπογράψει το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο, το οποίο αμφισβητεί τις ελληνικές θάλασσες νότια της Κρήτης. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που απαιτεί να παίρνουμε άδεια από εκείνη για οτιδήποτε γίνεται στο Αιγαίο με τελευταίο παράδειγμα το επεισόδιο της Κάσου, το οποίο έχει εξελιχθεί σε σίριαλ με πολλά επεισόδια.

Αυτό λοιπόν που θέλουν να μας πούνε οι ποιητές με τη συμβολή Ελλήνων κυβερνώντων αποτελεί κομμάτι ενός μηχανισμού που έχει στηθεί με απαίτηση της Τουρκίας, τον οποίο αποκάλυψε, λίγο μετά την υπογραφή της Διακήρυξης των Αθηνών, τον Δεκέμβριο του 2023, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας, Φαχρεντίν Αλτούν.

«… έχει δημιουργηθεί εκεί ένας πολύ σοβαρός μηχανισμός, ένας μηχανισμός που θα λειτουργεί στη βάση της αμοιβαίας καλής θέλησης και των σχέσεων καλής γειτονίας, γεγονός που αποτυπώθηκε και στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης… Προσπαθούμε να θεσμοθετήσουμε αυτές τις σχέσεις υπό αυτή την έννοια, δημιουργώντας όσο το δυνατόν περισσότερους κοινούς μηχανισμούς… Τις περισσότερες φορές, ο τομέας μας, δηλαδή ο τομέας των ΜΜΕ, δυστυχώς λόγω του γεγονότος ότι η επικρατούσα κουλτούρα δέχεται ως ύψιστη αξία τις ειδήσεις που προκαλούν αίσθηση, λόγω του γεγονότος ότι τα κλικ θεωρούνται κριτήριο επιτυχίας, δυστυχώς προβάλλουν την προοπτική της κρίσης και η δημοσιογραφία της κρίσης επικρατεί της ειδησεογραφίας…. Γι’αυτό είναι σημαντικό να συμβάλλουν τα Μέσα Ενημέρωσης με τη διαχείριση των σωστών πληροφοριών, όχι με επιβολή από πάνω προς τα κάτω, αλλά με την παροχή σωστών πληροφοριών. Ως εκ τούτου, αποδίδουμε μεγάλη σημασία στη θεσμοθέτηση διμερών μηχανισμών στον τομέα των μέσων ενημέρωσης» είχε αναφέρει μεταξύ άλλων ο Φαχρεντίν Αλτούν, επικεφαλής της Διεύθυνσης Επικοινωνίας της τουρκικής προεδρίας, σε δηλώσεις του στο τηλεοπτικό δίκτυο NTV.

Αυτά τα φόρουμ ελληνοτουρκικής φιλίας είναι κομμάτι αυτού του μηχανισμού που παραδέχτηκε πριν από έναν χρόνο ο εξ απορρήτων του Ερντογάν. Τότε ο μηχανισμός είχε εγκαινιαστεί με την πρόσληψη από τον ποδοσφαιρικό Παναθηναϊκό ενός άλλου φίλου του Ερντογάν, του Φατίχ Τερίμ, ο οποίος στις πρώτες του δηλώσεις ενημέρωσε τους Έλληνες οπαδούς, ότι έρχεται από την αντίθετη πλευρά της θάλασσας, ότι δέχτηκε συγχαρητήρια από τον Ερντογάν για την εξέλιξη και πως βάζει στόχο την κατάκτηση του πρωταθλήματος, το οποίο δεν κατάφερε ποτέ και έφυγε νύχτα.

Οι οπαδοί των ελληνικών ομάδων καλούνται να είναι υποψιασμένοι απέναντι σε τέτοιους μηχανισμούς και να βλέπουν πίσω από το παρασκήνιο τι ουσιαστικά συμβαίνει, ότι γίνεται προσπάθεια φινλανδοποίησης και λοβοτομής της ελληνικής κοινωνίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτική

Τί θα ανακοινωθεί για τα ελληνοτουρκικά στις 6 Δεκεμβρίου που θα ταράξει τα νερά;

Οι δέκα νέες συμφωνίες των Μητσοτάκη – Ερντογάν που θα υπογραφούν στην Άγκυρα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Από τη στήλη “Βηματοδότης” στο Βήμα

Δέκα νέες συμφωνίες βρίσκονται στα σκαριά, οι οποίες όμως για να ισχύσουν θα περιμένουν τις υπογραφές των Κυριάκου Μητσοτάκη και Ταγίπ Ερντογάν. Όχι, μην νομίσετε ότι πρόκειται για συμφωνίες που έχουν σχέση με κυριαρχικά δικαιώματα, ή με τον καθορισμό των θαλασσίων ζωνών ή ακόμα με την επέκταση των χωρικών υδάτων, του εναέριου χώρου ή την άρση του casus belli. Όχι, τέτοια ζητήματα υψηλής πολιτικής έχει ήδη συμφωνηθεί και από τις δύο πλευρές ότι διαφωνούν. Απλώς πρόκειται για συμφωνίες, (ας τις ονομάσουμε) «χαμηλής πολιτικής». Εδώ που τα λέμε είναι και οι μόνες που κρατούν τον διάλογο ανάμεσα στις δύο χώρες ζωντανό. Και ξέρετε γιατί; Επειδή παράγουν γεγονότα (κυρίως οικονομικά).

Αυτό οφείλεται στην μεθοδική δουλειά, αθόρυβη, πλην όμως παραγωγική που κάνουν ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης και ο τούρκος ομόλογός του Μεμέτ Κεμάλ Μποζάι, που προετοιμάζουν τις ελληνοτουρκικές συμφωνίες οι οποίες περιλαμβάνουν από… μαθητικούς διαγωνισμούς έως επενδύσεις, εμπορικές συναλλαγές ακόμα και κατασκευή γεφυρών στους Κήπους του Έβρου. Αυτή τη φορά οι δύο υφυπουργοί δούλεψαν εντατικά για την επικείμενη συνάντηση των Μητσοτάκη και Ερντογάν στο πλαίσιο του 6ου Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας (ΑΣΣ) στην Άγκυρα και συνέταξαν δέκα συμφωνίες στον τουριστικό τομέα, στην κλιματική αλλαγή, στις επενδύσεις, στην τεχνητή νοημοσύνη, εμπόριο και άλλες.

Βεβαίως έχει σημασία το γεγονός ότι οι δύο υφυπουργοί συνέχισαν τη συζήτηση για τη «θετική ατζέντα» και στο Μουσείο της Ακρόπολης, δίπλα στις Καρυάτιδες, στο περιθώριο της εκδήλωσης για την επανένωση των γλυπτών και σε γεύμα που παρέθεσε ο Έλληνας υφυπουργός σε κεντρικό ξενοδοχείο, χωρίς κρασί, αλλά με ένα ζουμερό φιλέτο συνοδευόμενο από σπαράγγια και πράσινη σαλάτα, ενώ για επιδόρπιο προσφέρθηκε σοκολάτα μους.

Οι Τούρκοι χρησιμοποιούν τον ίδιο υφυπουργό και για την θετική ατζέντα και για τον πολιτικό διάλογο. Έτσι ο Μεμέτ Κεμάλ Μποζάϊ συναντήθηκε χθες και με την Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου για τον πολιτικό διάλογο. Ήταν η τρίτη συνάντηση, αλλά από την ανακοίνωση του υπουργείου δεν βγήκαμε σοφότεροι. Απλώς, ανακοινώθηκε, ότι συζητήθηκαν διάφορες πτυχές των διμερών σχέσεων (χωρίς να διευκρινίζονται ποιες είναι αυτές οι πτυχές) και έκαναν απολογισμό των πρόσφατων εξελίξεων και προοπτικών στο πλαίσιο της προετοιμασίας του ΑΣΣ. Α, να μην το ξεχάσω, στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι συζήτησαν επίσης τις σχέσεις ΕΕ- Τουρκίας και περιφερειακά ζητήματα υπό το φως των τελευταίως εξελίξεων. Και βεβαίως αυτό που συνήθως τελειώνουν οι διπλωματικές ανακοινώσεις ότι «η συνάντηση διεξήχθη σε θετικό κλίμα».

Στο ίδιο ξενοδοχείο που ο τούρκος υφυπουργός γευμάτισε με τον Κώστα Φραγκογιάννη γευμάτισε και με την υφυπουργό Εξωτερικών Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου με διαφορετικό όμως μενού. Αφού η υφυπουργός τον κέρασε πρώτα κουραμπιέδες και μελομακάρονα (που τα γνώριζε ο κ. Μποζάϊ γιατί υπάρχουν και στην Κωνσταντινούπολη), το μεσημέρι του παράθεσε ένα εξαιρετικό ελληνικό γεύμα με αρνάκι στο φούρνο με πατάτες. Ο κ. Μποζάϊ έφυγε από την Αθήνα πλήρως ευχαριστημένος.

* Εκείνο που έμαθα για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις είναι ότι θα υπάρξει μια δήλωση ανήμερα της εορτής του Προστάτη του Αγίου Νικολάου (στις 6 Δεκεμβρίου) η οποία, σας προτρέπω να την περιμένετε γιατί θα συζητηθεί. Από ποιον; θα πείτε. Δυστυχώς δεσμεύομαι, να μην είπω αλλά να είστε σίγουροι πως θα ταράξει τα ήρεμα νερά.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτική

ΕΣΤΙΑ: Καμία ευθιξία από Σακελλαροπούλου! Προσβολή Μητσοτάκη

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ἐάν ἡ κυρία Σακελλαροπούλου εἶχε εὐθιξία, θά εἶχε παραιτηθεῖ ἀπό τήν ὑποψηφιότητά της, μετά τήν δήλωση τοῦ κυρίου Μητσοτάκη στόν «Ant1», ὅτι δέν ἔχει ἀποφασίσει ἀκόμη γιά τό πρόσωπο πού θά ὑποδείξει γιά τό ἀξίωμα τοῦ ἀνώτατου ἄρχοντος! Δέν εἶναι ἡ πρώτη ἐπιλογή του, καί ἐπισήμως, ἀλλά ἐκείνη ἐπέλεξε νά εἶναι «συνοδός» του στά ἐγκαίνια τοῦ μετρό Θεσσαλονίκης

Ο «ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ» μέχρι τήν ὁλοκλήρωση τῆς θητείας τῆς Προέδρου τῆς Δημοκρατίας εἶναι πλέον ἐλάχιστος. Μιά κυβέρνησις πού σέβεται τόν ἑαυτό της θά ἔπρεπε νά ἔχει ἤδη λάβει τίς ἀποφάσεις της καί νά ἔχει ξεκαθαρίσει τίς προθέσεις της.

Διότι ἡ σημερινή κατάστασις, ἔτσι ὅπως διαμορφώνεται καί ὅσο παρατείνεται, πλήττει τό κῦρος τοῦ θεσμοῦ. Ἀκόμη χειρότερα, δεδομένου ὅτι διαφαίνονται καί μικροπολιτικά παιγνίδια πού ἐξελίσσονται στό «περιθώριο» τῶν διεργασιῶν γιά τίς κυβερνητικές ἀποφάσεις.

Ἤδη ἔχει ἀρχίσει νά «κυκλοφορεῖ» τό ὄνομα τοῦ πρώην Πρωθυπουργοῦ καί πρώην διοικητοῦ τῆς Τραπέζης τῆς Ἑλλάδος κ. Λουκᾶ Παπαδήμου γιά τό ἀνώτατο ἀξίωμα. Ὅπως, ὅμως προκύπτει ἀπό τίς ἐκμυστηρεύσεις τοῦ Πρωθυπουργοῦ Κυριάκου Μητσοτάκη σέ στενό κύκλο συνεργατῶν του καί παραγόντων τῆς Θεσσαλονίκης, κατά τό παρελθόν Σαββατοκύριακο, πίσω ἀπό τό «σενάριο» αὐτό ὑπάρχει μιά «κρυφή ἀτζέντα».

Ἡ προβολή τοῦ ὀνόματος τοῦ Λουκᾶ Παπαδήμου ἀποσκοπεῖ στήν συσκότιση τῶν πραγματικῶν προθέσεων τοῦ προέδρου τῆς Κυβερνήσεως, ὁ ὁποῖος ἐξακολουθεῖ νά θέλει νά ἐξωθήσει τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης κ. Νῖκο Δένδια πρός τό ἀξίωμα τοῦ Προέδρου τῆς Δημοκρατίας. Προφανής στόχος του εἶναι νά θέσει ἐκτός κομματικοῦ παιγνιδιοῦ ἕναν ἀπό τούς ἰσχυρότερους ὑπουργούς του, προκειμένου ὁ ἴδιος νά ἐλέγξει καί τίς διαδικασίες διαδοχῆς.

Πρός τοῦτο ἡ δήλωσίς του –ὅτι θά εἶναι καί πάλι ὑποψήφιος τό 2027, ἀποσκοπεῖ εἰς τό νά δείξει ὅτι δέν πρόκειται συντόμως νά τεθεῖ θέμα ἡγεσίας στήν ΝΔ, καί ὡς ἐκ τούτου νά «δείξει» στόν κ. Δένδια ὅτι ἡ καλύτερη ὁδός ἀνελίξεώς του εἶναι ἡ ἐκλογή του στήν θέση τοῦ Προέδρου τῆς Δημοκρατίας. Ὅπως ὅμως ἐκτιμοῦν καλά ἐνημερωμένοι πολιτικοί κύκλοι, ὁ Πρωθυπουργός «μπλοφάρει». Ἐν τέλει, δέν θά διεκδικήσει καί τρίτη θητεία στήν θέση πού σήμερα κατέχει, ἀλλά θά θελήσει νά ἐξασφαλίσει ἕνα εὐρωπαϊκό ἀξίωμα ἀνάλογο τῆς θέσεως ἑνός πρώην Πρωθυπουργοῦ. Ἁπλῶς θέλει νά διατηρήσει τόν ἔλεγχο τῆς ΝΔ καί μετά τήν ἀποχώρησή του, ἐπιβάλλοντας τίς δικές του ἐπιλογές διαδοχῆς.

Αὐτή ὅμως εἶναι μόνον μία ἀπό τίς πτυχές τῆς νοσηρᾶς καταστάσεως πού ἔχει διαμορφωθεῖ ὡς πρός τήν ἐπιλογή τοῦ προσώπου τοῦ νέου Προέδρου. Ἡ ἄλλη εἶναι ὅτι μέ τήν τακτική πού ἀκολουθεῖ, ὁ Πρωθυπουργός προσβάλλει ὄχι μόνον τόν θεσμό ἀλλά καί τό πρόσωπο τῆς σημερινῆς Προέδρου τῆς Δημοκρατίας. Ὁ κ. Μητσοτάκης κατηγόρησε προσφάτως τόν Ἀντώνη Σαμαρᾶ ὅτι δέν σέβεται τόν θεσμό τῆς Προεδρίας τῆς Δημοκρατίας, διότι ὁ πρώην Πρωθυπουργός προέβη σέ ὑπόδειξη προσώπου γιά τήν θέση. Ὅμως ὁ ἴδιος προσβάλλει χειρότερα τόν θεσμό καί τήν ἴδια τήν κ. Σακελλαροπούλου ὅταν δηλώνει ὅτι δέν ἔχει «ἀκόμη ἀποφασίσει» τί πρόκειται νά πράξει. Δηλαδή, μιά θητεία τεσσάρων ἐτῶν πού πλησιάζει τήν ὁλοκλήρωσή της δέν ἦταν ἀρκετή γιά νά δείξει στόν κ. Μητσοτάκη ἄν ἡ σημερινή Πρόεδρος εἶναι ἤ ὄχι κατάλληλη γιά μία δεύτερη θητεία;

Καί ἀκόμη χειρότερα, ἐν τῷ μέσῳ αὐτῆς τῆς καταστάσεως, ἐπισκέπτεται τό μετρό τῆς Θεσσαλονίκης μέ τήν κ. Σακελλαροπούλου νά συμπορεύεται δίκην συνοδοῦ; Αὐτή δέν εἶναι προσβολή; Οἱ εὐθῦνες βεβαίως καταλογίζονται ἑκατέρωθεν. Πῶς ἡ κ. Σακελλαροπούλου ἀποδέχεται αὐτόν τόν ρόλο; Τό καθῆκον της ἀπέναντι στόν θεσμό τόν ὁποῖο ἐκπροσωπεῖ εἶναι πρωτίστως νά μήν τόν εὐτελίζει. Καί τοῦτο σημαίνει, ὅτι ἐφ’ ὅσον ὁ Πρωθυπουργός παραμένει «ἀναποφάσιστος», νά δηλώσει ἡ ἰδία ὅτι παραιτεῖται τῆς διεκδικήσεως δευτέρας θητείας. Θά ἦταν αὐτή ἡ παραίτησις μιά πρᾶξις σεβασμοῦ πρός τά θέσμια τῆς χώρας καί ἕνας τρόπος νά ὁλοκληρώσει τήν θητεία της, μέ τήν μεγίστη ἀξιοπρέπεια!

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή20 λεπτά πριν

Η φωνή της Αρμενίας: Έφαγαν άκυρο οι Τούρκοι με S-300

Ελληνόφωνο δελτίο ειδήσεων με την υποστήριξη της Δημόσιας Ραδιοφωνίας της Αρμενίας

Αναλύσεις51 λεπτά πριν

Να μην γίνουμε παράρτημα στα σχέδια της Τουρκίας

Ο Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή της Τρίτης 3 Δεκεμβρίου 2024

Απόψεις1 ώρα πριν

Περιφέρουν παίκτες και προπονητές σε ελληνοτουρκικό φόρουμ για να μας πείσουν ότι είμαστε φίλοι με τους Τούρκους

Οι οπαδοί των ελληνικών ομάδων καλούνται να είναι υποψιασμένοι απέναντι σε τέτοιους μηχανισμούς και να βλέπουν πίσω από το παρασκήνιο...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Μανώλης Κοττάκης: Παιχνίδι τακτικής με τον πρόεδρο της Δημοκρατίας!

Μπράντεφερ μεταξύ Πρωθυπουργού και Υπουργού Αμύνης

Διεθνή2 ώρες πριν

Τι κρύβεται πίσω από το αποτυχημένο προεδρικό πραξικόπημα στη Νότιο Κορέα

«ΗΕθνοσυνέλευσή μας έχει γίνει καταφύγιο για εγκληματίες, ένα άντρο νομοθετικής δικτατορίας που επιδιώκει να παραλύσει το δικαστικό και διοικητικό σύστημα...

Δημοφιλή