Αναλύσεις
”Τραμπιστές” οι νεόπτωχοι Αμερικανοί και οι αρνητές της ”woke κουλτούρας”
Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Οι ειδήμονες διεθνολόγοι και οι καλά ενημερωμένοι πολιτικοί και δημοσιογράφοι (ρεπόρτερ, ανταποκριτές και αρθρογράφοι) έχουν την τιμητική τους αυτές τις μέρες με αφορμή τις προεδρικές εκλογές στην Αμερική, αποκορύφωμα των οποίων ήταν το ηχηρό αποτύπωμα της βούλησης του αμερικανικού λαού στην κάλπη της 5ης Νοεμβρίου 2024: η θριαμβική επανεκλογή του 45ου Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ ως 47ου Προέδρου των ΗΠΑ.
Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Αποτέλεσμα απρόσμενο και δυσάρεστο για τις ελιτίστικες κοινωνίες της παγκόσμιας τάξης και του κατεστημένου της Δύσης που έχει σαν έμβλημά του την αστερόεσσα. Για τους επώνυμους και διάσημους εκφραστές της αμερικανικής… ”γκλαμουριάς” (αστέρες της τηλεδημοκρατίας και της αίγλης του Χόλιγουντ, ως επί το πλείστον) και τις αντιφατικές μάζες όπου γης οι οποίες τους ακολουθούν τυφλά και αψυχολόγητα.
Πορεύονται στη ζωή, κατ’ ουσία, με την εντύπωση ότι οικοδομούν ένα εξελιγμένο παρόν (με βάση την προοδομανία και την αχαλίνωτη ελευθερία) και γίνονται πυλώνες θεμελίωσης ενός ακόμα πιο εξελιγμένου μέλλοντος.
Του μέλλοντος της ”woke κουλτούρας” (κατά των φυλετικών προκαταλήψεων και διακρίσεων), τα στοιχεία της οποίας – όπως ευελπιστούν – θα γίνουν προζύμι εκκόλαψης μιας νέου τύπου πραγματικότητας.
Μιας πραγματικότητας που να βάζει μπροστά θέματα όπως η ισότητα (φυλετική, οικονομική, ισότητας φύλων, δικαιωμάτων ΛΟΑΤΚΙ και ατόμων με αναπηρία), η αποκατάσταση ανισοτήτων στην εκπαίδευση, την εργασία, την πολιτική, την καθημερινή ζωή και το δικαστικό σύστημα [δικαιοσύνη απέναντι σε ανθρώπους, ζώα και περιβάλλον]).
Αλλά και μιας πραγματικότητας άφυλης, άθρησκης, άεθνης και ασπόνδυλης, αποτέλεσμα επιρροής στο φιλοθεάμον αποχαυνωμένο κοινό της διεθνοποιημένης και παγκοσμιοποιημένης εξουσίας. Μιας πραγματικότητας που μπορεί να οδηγήσει σε περιορισμούς της ελευθερίας του λόγου και σε υπερβολική ευαισθητοποίηση σε δευτερεύοντα ζητήματα μειοψηφιών (αδιάφορα για την πλειοψηφία), τα οποία ενδέχεται να προκαλέσουν μικρούς ή μεγάλους διχασμούς στην κοινωνία, όπως φοβούνται οι αρνητές της.
Μιας πραγματικότητας με θρονιασμένες τις ελευθεριότητες κάθε μορφής. Ελευθεριότητες χωρίς όρια, που δίνουν στον άνθρωπο την ψευδαίσθηση της ελευθερίας, ενώ τον οδηγούν στην αλλοτρίωση και αποστασιοποιησή τους από την ουσία της ζωής και την ίδια την ύπαρξή του.
Έτσι που να τον κάνουν να μοιάζει με τους συντρόφους του Οδυσσέα στο παλάτι της Κίρκης, οι οποίοι (κατά την Ομήρου ”Οδύσσεια”) απέβαλαν τον ανθρώπινο εαυτό τους και περιφέρονταν σαν ”γουρούνια” άφιλα και αποξενωμένα μεταξύ τους, με παρέμβαση της μάγισσας.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο (όπως λένε οι θιασώτες του τραμπισμού ανά τον κόσμο), οι εμπνευστές της woke ατζέντας οδηγούν τον άνθρωπο στην αποξένωσή του απ’ την πολιτιστική και εθνική του ταυτότητα, από το πνεύμα και την ψυχή του.
Όταν απουσιάζουν όμως αυτά, έρχεται η εσωτερική του αλλοίωση, που κουβαλά την εντύπωση της ατομικής του μηδαμινότητας, της παθητικής συμμετοχής του στο ”ιστορικό γίγνεσθαι” το οποίο χαράσουν ερήμην του οι ”Μεγάλοι” με τις αποφάσεις τους.
Οι ”Μεγάλοι” του νεο-πλουτισμού, στους οποίους, καλώς ή κακώς, ο απλός αμερικανικός λαός στην πλειοψηφία του δεν εντάσσει τον νεοεκλεγέντα Πρόεδρό του (τον ”πιο ισχυρό Ρεπουμπλικανό Πρόεδρο της εποχής του”) λόγω ιδιαιτεροτήτων του που επαυξάνουν τη συναισθηματική νοημοσύνη του έναντι των πολιτικών (”προοδευτικών”) αντιπάλων του στο Δημοκρατικό κόμμα των ΗΠΑ.
Οι ”Μεγάλοι” του νεο-πλουτισμού και της απύθμενης υποκρισίας, που επιβάλλουν την… γαντοφορεμένη δύναμη της πυγμής τους με βάση το δύο μέτρα και δύο σταθμά ως κριτήριο κρίσης και σήμα κατατεθέν της παγκόσμιας επιρροής τους.
Οι ”Μεγάλοι” του νεοπλουτίστικου αμερικανικού ονείρου που το αναθεωρούν και το αναπροσαρμόζουν σύμφωνα με τα δικά τους συμφέροντα εκκολάπτοντας γενιές νεόπτωχων Αμερικανών (αυτούς που ψήφισαν μαζικά τον Ρεπουμπλικανό Ντόναλντ Τραμπ), τους οποίους οδηγούν με ταχύτατα στη μεταβιομηχανική εποχή (βλ. καλπάζουσα μετάβαση στην ψηφιακή τεχνολογία) με θεμέλια ανοίκεια πρότυπα διακυβέρνησης.
”Ξόανα” της δημοκρατίας και της ελευθερίας, στην ουσία, που εργαλειοποιούν τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, στο χρώμα και το φύλο και αλλοιώνουν τις έννοιες ”έθνος”, ”πατρίδα” και ”θρησκεία” χαρακτηρίζοντας ”ψεκασμένους” τους πιστούς σε αυτές τις αξίες με στόχο να τις απαξιώσουν στη συνείδηση των πολιτών, ώστε να καταλήξουν βορρά των πατριδοκάπηλων του νεοφασισμού και νεο-ναζισμού, τους οποίους απεχθάνονται.
Έτσι ο Τραμπ ”βαφτίστηκε” ακραίος, ”φασίστας”, αν και ο ίδιος το αρνήθηκε κατηγορηματικά και υποστήριξε ότι κακώς η Αντιπρόεδρος Καμάλα Χάρις αποκαλεί ”Ναζί” όσους ψήφισαν υπέρ του (χωρίς αυτό να αποκλείει, ωστόσο, την έλξη που ασκούν οι υπερσυντηρητικές θέσεις του στους έχοντες κλίση προς τα άκρα, αν κρίνουμε απ’ τη ρητορική και τις εκδηλώσεις πανηγυρισμού δικών μας…).
Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι μη συμμεριζόμενοι τις απόψεις των ”Δημοκρατικών” Αμερικανοί δεν ωθήθηκαν – ως φαίνεται – μόνο για ιδεολογικούς λόγους σ’ αυτή την επιλογή, αλλά και για λόγους επιβίωσης, κάλυψης των οικονομικών και επαγγελματικών αναγκών τους (δεδομένου ότι οι περισσότεροι είχαν καταντήσει νεόπτωχοι), αν και ήταν εξίσου πολυπληθείς και κάποιοι άλλοι ψηφοφόροι…
Εκείνοι που αρνούνταν να προσαρμόσουν τις ανθρώπινες λειτουργίες τους (σκέψη, δημιουργικότητα, παραγωγικότητα, πρωτοβουλία) στον ατέρμονα παροντισμό και τα ”αχαρτογράφητα” νερά της εκστρατείας του ”Δημοκρατικού κόμματος μετά την απόσυρση του Τζο Μπάιντεν,
Στον φαύλο κύκλο μιας νεωτεριστικότητας, όπου κάθε έννοια της προόδου και της εξέλιξης παραδόθηκε στον βωμό της ικανοποίησης και του ηθικού εκτραχηλισμού, ενώ διατηρούνταν το προβληματικό μοντέλο της κυριαρχούσας αντίληψης των δύο μέτρων και δύο σταθμών σαν πολιτική πρακτική.
Συνέπεια αυτής ήταν να κλείσουν οι ΗΠΑ συμμαχίες με κατ’ επίφαση δημοκρατικές χώρες περνώντας την αντίληψη ότι δεν απειλούνται η δημοκρατία και οι ελευθερίες των πολιτών τους όσο είναι εξαρτημένες οι ηγεσίες τους από το άρμα τους.
Κι αυτό δεν έκανε ευτυχείς τους σκεπτόμενους Αμερικανούς, που έπεσαν θύματα επαναλαμβανόμενων κρίσεων κατά την τελευταία τετραετία. Δεν έκανε ευτυχείς και εκείνους που έβλεπαν να αποκτά φιλοπόλεμο χαρακτήρα η διακυβέρνηση της Ουάσιγκτον, σε αντίθεση με τις υποσχέσεις τερματισμού των πολέμων που υποσχόταν ο Τραμπ, οι φιλειρηνικές επιλογές του οποίου είχαν επιβεβαιωθεί κατά την προγενέστερη διακυβέρνησή του (2017-’21).
Δεν έκανε ευτυχείς και δημοκρατικούς ακόμα Αμερικανούς πολίτες που κουράστηκαν από την χαλαρότητα των αξιών και των παραδοσιακών μορφών διαβίωσης (τις οποίες υπερασπίζεται η συντηρητική ατζέντα Τραμπ προβάλλοντας τον θεσμό της πυρηνικής οικογένειας), όπως κι από την κουλτούρα της ”πολιτικής ορθότητας” για την επιβολή της οποίας αγωνίστηκε η κυβέρνηση των Δημοκρατικών φτάνοντας στην υπερβολή της.
Υπερβολή γιατί, στην προσπάθειά της να διασφαλίσει την αμεροληψία στην επαφή ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικών φυλετικών, θρησκευτικών και κοινωνικών ομάδων (ομάδων διαφορετικών φύλων και σεξουαλικών προτιμήσεων) και να λειτουργήσει ως δίχτυ ασφαλείας για παρεμπόδιση της αναπαραγωγής ιδεοληψιών και αρνητικών στερεοτύπων σε βάρος τους, έφτασε να προκαλεί αίσθηση περιχαράκωσης και ασφυξίας στην πλειοψηφία των Αμερικανών που δεν ανήκε στις ομάδες αυτές και ένιωθε να περιορίζεται η ελευθερία έκφρασής της.
Ένιωθε να περιορίζεται και υπό το βάρος της ιστορικής επαλήθευσης περί ”σωστής ή μη πλευράς της ιστορίας”, εκεί που ο Ντόναλντ Τραμπ δεν αναφερόταν καν σ’ αυτά και μιλούσε επίμονα για παύση πολέμου και επικράτηση της ειρήνης, ενώ στο θέμα του politically correct (πολιτικά ορθού) ερχόταν ως απελευθερωτής τους.
Συνελόντι ειπείν, πολλοί ήταν οι λόγοι για τους οποίους προκάλεσε αναστεναγμό ανακούφισης στην πλειοψηφία των Αμερικανών η επανεκλογή του, αλλά και τάσεις φυγής και μετανάστευσης σε απογοητευμένους ψηφοφόρους του Δημοκρατικού Κόμματος.
Την ίδια στιγμή – σε πολιτικό και γεωπολιτικό επίπεδο – Ευρωπαίοι ηγέτες εκδηλώνουν σκεπτικισμό και επιφυλάξεις για την επικείμενη αλλαγή της αμερικανικής πολιτικής, φοβούμενοι τον αντίκτυπο της νίκης του Τραμπ στην Γηραιά Ήπειρο, η οποία θα προκαλέσει ενδεχομένως περαιτέρω άνοδο των ακροδεξιών κομμάτων.
Φοβούμενοι και τη σύγκριση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα της αντιμεταναστευτικής πολιτικής του, της πολιτικής του στον εμπορικό, ενεργειακό και χρηματοοικονομικό τομέα (για αντιμετώπιση της οικονομικής παρακμής της Αμερικής), αλλά και τη διαφοροποίησή του απ’ την πολιτική Μπάιντεν για το κλίμα (σ.σ: Ο Τραμπ δεν πιστεύει στην κλιματική αλλαγή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται), όπως και τη στάση του απέναντι στις ελίτ που θα είναι ξεκάθαρα απορριπτική…
Αναλύσεις
Μπούμερανγκ η πρόταση Χριστοδουλίδη
Ποιες είναι οι προοπτικές ένταξης της Κύπρου στο ΝΑΤΟ και πιθανοί κίνδυνοι για το Κυπριακό
Με την πρότασή του, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης παίζει ένα επικίνδυνο πόκερ. Ενδέχεται να μετατραπεί σε μπούμερανγκ και να πλήξει ανεπανόρθωτα την Κύπρο. Διότι, πέραν του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ και των Βρετανών είναι και η Ρωσία, η Κίνα, η ΕΕ και άλλοι ισχυροί διεθνείς δρώντες, που δεν θα ήθελαν την Κύπρο ελεγχόμενη από την Τουρκία.
Ποιες είναι οι προοπτικές ένταξης της Κύπρου στο ΝΑΤΟ και πιθανοί κίνδυνοι για το Κυπριακό
Γράφει ο Σάββας Ιακωβίδης, Σημερινή
Από την δεκαετία του ’50 η πιθανότητα ένταξης της Κύπρου στο ΝΑΤΟ έχει αναφερθεί δεκάδες φορές. Το θέμα επανήλθε ξανά στην επικαιρότητα μετά από αποκαλυπτικές πληροφορίες της Λένας Αργύρη, ανταποκρίτριας της αθηναϊκής «Καθημερινής» στην Ουάσιγκτον. Όπως έγραψε η εφημερίδα (24/11/2024), ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης, κατά την πρόσφατη συνάντησή του (30/10/2024), με τον απερχόμενο Αμερικανό Πρόεδρο, Μπάιντεν, παρουσίασε ένα «λεπτομερές, καλά μελετημένο σχέδιο, μακροπρόθεσμου προσανατολισμού, για μια ενδεχόμενη μελλοντική ένταξη της Κυπριακής ∆ημοκρατίας στο ΝΑΤΟ, όταν οι πολιτικές συνθήκες το επιτρέψουν». Το σχέδιο, αποτελούμενο από πολλά αλληλοεξαρτώμενα στάδια, έχει ήδη γίνει ασμένως αποδεκτό από την Ουάσιγκτον, υποστηρίζει η εφημερίδα.
Είναι χαρακτηριστικό, γράφει, ότι, ο σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας του Λευκού Οίκου, Τζέικ Σάλιβαν, στο άκουσμά του το χαρακτήρισε «win-win», προσθέτοντας πως «οι προοπτικές που θα δημιουργούσε μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν τεράστιες». Ο Ν. Χριστοδουλίδης συζήτησε το σχέδιό του και με τον νέο Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε. Πρώτος στόχος είναι «η θεσμοθέτηση της σχέσης της Κυπριακής Δημοκρατίας με το ΝΑΤΟ, με τη συμμετοχή της σε σημαντικό Οργανισμό που θεωρείται προθάλαμος της ένταξης στη Βορειοατλαντική Συμμαχία». Αυτός ο σημαντικός Οργανισμός είναι ο Συνεταιρισμός για την Ειρήνη (PfP). Να σημειώσουμε ότι ο Ν. Αναστασιάδης είχε δεσμευτεί (2013) να εντάξει την Κυπριακή Δημοκρατία στον Συνεταιρισμό για την Ειρήνη, ως προστάδιο πιθανής ένταξης στο ΝΑΤΟ.
Για να ενταχθεί η Κύπρος στο ΝΑΤΟ, πρέπει να προηγηθεί ένταξη στον Συνεταιρισμό για την Ειρήνη, που είναι παρακλάδι της Συμμαχίας. Οι βασικοί στόχοι του PfP εστιάζονται στους εξής άξονες: >Αμοιβαία Ενίσχυση Ασφάλειας: Δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης ανάμεσα στο ΝΑΤΟ και τις συνεργαζόμενες χώρες. >Προώθηση Ειρηνευτικών Επιχειρήσεων. >Δημοκρατικός Έλεγχος Στρατού: Υποστήριξη των χωρών στη θέσπιση δημοκρατικών αρχών για την οργάνωση και λειτουργία των ενόπλων δυνάμεών τους. Σε ανάλυσή του (11/10/2022), ο Φοίβος Κλόκκαρης, αντιστράτηγος ε.α., και με αφορμή την άρση του αμερικανικού εμπάργκο στην πώληση όπλων στην Κύπρο, υπεδείκνυε ότι η Κυβέρνηση έπρεπε το ταχύτερο να υποβάλει αίτηση ένταξης στον PfP.
«Η ένταξη ενός κράτους στον Συνεταιρισμό για την Ειρήνη», έγραφε, «προϋποθέτει υπογραφή συμφωνίας ασφαλείας (security agreement) με το ΝΑΤΟ. Η μη συμμετοχή της Κύπρου στον Συνεταιρισμό για την Ειρήνη έχει αρνητικές επιπτώσεις, οι κυριότερες των οποίων είναι: «Υφίσταται περιορισμούς στη συμμετοχή της, στον πυλώνα της ΚΕΠΠΑ (Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας) της ΕΕ. Δεν έχει ισότιμη συμμετοχή με τα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ στον πολιτικοστρατιωτικό διάλογο EE-ΝΑΤΟ, για θέματα ασφάλειας που την ενδιαφέρουν.
>Δεν κοινοποιούνται στην Κύπρο διαβαθμισμένες πληροφορίες ΝΑΤΟ για θέματα ασφάλειας, που ενδιαφέρουν την Κύπρο. Είναι το μοναδικό κράτος-μέλος της ΕΕ, που δεν έχει δικαίωμα συμμετοχής στις στρατιωτικές επιχειρήσεις της ΕΕ όταν χρησιμοποιείται υποδομή ΝΑΤΟ, επειδή δεν είναι μέλος τού PfP. >Αποκλείεται η συμμετοχή της Κύπρου σε επιλεγμένα προγράμματα που προσφέρονται από το ΝΑΤΟ στις χώρες τού PfP, επειδή η Κύπρος δεν είναι μέλος του».
Η πρώτη αναφορά για πιθανή ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ, όπως αποκάλυψε η εκλεκτή ερευνήτρια-δημοσιογράφος, Φανούλα Αργυρού (23/3/2022), έγινε τον Σεπτέμβριο του 1951, κατά τη σύνοδο του ΝΑΤΟ στην Οτάβα του Καναδά. Με την επικείμενη, τότε, ένταξη της Ελλάδος και της Τουρκίας στη Συμμαχία, οι Αμερικανοί, σύμφωνα με βρετανικό έγγραφο (Οκτώβριος 1951), πρότειναν και την ένταξη της υπό βρετανική κατοχή, Κύπρου. Την τελευταία στιγμή αντέδρασαν οι Γάλλοι, οι οποίοι απαίτησαν ένταξη της Τυνησίας, με αποτέλεσμα οι Αμερικανοί να αποσύρουν το αίτημά τους. Μετά την υπογραφή των Συμφωνιών Ζυρίχης-Λονδίνου, έγινε η «Συμφωνία Κυρίων», των Πρωθυπουργών της Ελλάδος και της Τουρκίας, Καραμανλή και Μεντερές. Στην παρ.1 αναφερόταν:
«Η Ελλάς και η Τουρκία θα υποστηρίξουν την είσοδον της Δημοκρατίας της Κύπρου εις το ΝΑΤΟ. Η εγκατάστασις Βάσεων του ΝΑΤΟ εις την νήσον, ως και η σύνθεσις αυτών, εξαρτάται εκ της συμφωνίας των». Ο Μακάριος αρχικά τασσόταν υπέρ στροφής προς την Δύση και ένταξης στο ΝΑΤΟ. Λίγο πριν από την σύγκληση της Διάσκεψης της Ζυρίχης, είχε δηλώσει ότι «ήτο προς το απόλυτον συμφέρον των Κυπρίων το να συμμετάσχη η ανεξάρτητος Κύπρος εις την αμυντικήν συμμαχίαν του ΝΑΤΟ». Η στάση, όμως, της Δύσης και του ΝΑΤΟ έναντι του απελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ και, αργότερα, κατά την τουρκική εισβολή, προκάλεσε τα αισθήματα των Κυπρίων.
Σήμερα, οι δύο από τις ΝΑΤΟϊκές εγγυήτριες είναι κατοχικές δυνάμεις: Η Τουρκία κατέχει το 37% της Κύπρου και η Βρετανία διατηρεί «κυρίαρχες Βάσεις» και άλλες διευκολύνσεις. Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης, πιστός συνεχιστής της πολιτικής Αναστασιάδη, έκαμε πλήρη στροφή προς τις ΗΠΑ. Αμερικανοί στρατιωτικοί κατασκευάζουν μεγάλο ελικοδρόμιο στο Μαρί, ενώ φαίνεται να υπάρχουν σχέδια για επέκταση της αεροπορικής βάσης Α. Παπανδρέου στην Πάφο, για μόνιμη στάθμευση αμερικανικών στρατευμάτων. Η Κύπρος αμερικανοποιείται.
Είναι εφικτή πιθανή ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ; Υπό τις παρούσες συνθήκες, όχι. Ο σοβαρότερος λόγος είναι η άρνηση της Τουρκίας. Δεν θα ήθελε επ’ ουδενί υπαγωγή του Αττίλα υπό τον έλεγχο του ΝΑΤΟ και ουσιαστικά αναίρεση της κατοχής. Από την άλλη, είναι σίγουρο ότι η Τουρκία θα δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα και στη Συμμαχία, αν η Κύπρος εντασσόταν σε αυτήν. Ακόμα και αν συναινούσε, είναι σίγουρο ότι θα απαιτούσε σοβαρά, γνωστά ανταλλάγματα στο Κυπριακό. Εξάλλου, οι Βρετανοί θα εκχωρούσαν τις Βάσεις τους στον έλεγχο των Αμερικανών και να χάσουν το τελευταίο προπύργιό τους στη Μέση Ανατολή; Είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο, αφού ήδη η Βάση Ακρωτηρίου χρησιμοποιείται από τους Αμερικανούς.
Υπάρχει και μια άλλη, πολύ σημαντική παράμετρος: Ποια θα είναι η πολιτική του νέου Αμερικανού Προέδρου, Τραμπ, έναντι της Τουρκίας και της Ελλάδος; Οι ΗΠΑ θα επιδιώξουν όπως τα «ήρεμα νερά» στα Ελληνοτουρκικά συμβάλουν στην επίλυση του Κυπριακού, σε συνάρτηση προς επίτευξη συμφωνίας στο Παλαιστινιακό και ειρήνευση στη Μ. Ανατολή. Ο στόχος της Ουάσιγκτον είναι όπως επικρατήσει ειρήνη στην Αν. Μεσόγειο, ώστε να αφοσιωθεί απερίσπαστα με τον κινεζικό δράκο και την ρωσική αρκούδα. Με την πρότασή του, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης παίζει ένα επικίνδυνο πόκερ. Ενδέχεται να μετατραπεί σε μπούμερανγκ και να πλήξει ανεπανόρθωτα την Κύπρο. Διότι, πέραν του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ και των Βρετανών είναι και η Ρωσία, η Κίνα, η ΕΕ και άλλοι ισχυροί διεθνείς δρώντες, που δεν θα ήθελαν την Κύπρο ελεγχόμενη από την Τουρκία.
Αναλύσεις
SoutFront: Τί επιδιώκει ο Ερντογάν στη Συρία;
Ο Ερντογάν προσπαθεί τώρα να επωφεληθεί από την επιτυχία της επίθεσης θέτοντας απαιτήσεις για τη συριακή κυβέρνηση, κυρίως να μοιραστεί την εξουσία με τους μαχητές.
Η Τουρκία για πάνω από μια δεκαετία επιδιώκει να ανατρέψει τον Πρόεδρο της Συρίας Μπασάρ αλ Άσαντ και ενώ υπήρχαν αναφορές για επαναπροσέγγιση τα τελευταία δύο χρόνια, η επίθεση υπό την ηγεσία του HTS δείχνει ότι η Άγκυρα δεν άλλαξε ποτέ πραγματικά τα σχέδιά της όσον αφορά τη Συρία.
Ο Ερντογάν προσπαθεί τώρα να επωφεληθεί από την επιτυχία της επίθεσης θέτοντας απαιτήσεις για τη συριακή κυβέρνηση, κυρίως να μοιραστεί την εξουσία με τους μαχητές.
Ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είπε στον Ιρακινό Πρωθυπουργό Μοχάμεντ Σιά αλ-Σουντάνι στις 3 Δεκεμβρίου ότι η προτεραιότητα της Τουρκίας είναι να διατηρήσει ήρεμα σύνορα και ότι η κυβέρνηση της Συρίας πρέπει να συμμετάσχει σε μια πραγματική πολιτική διαδικασία για την αποκλιμάκωση των γεγονότων στο βορρά της.
«Ο Ερντογάν δήλωσε ότι η Τουρκία, σύμφωνα με την εθνική της ασφάλεια και τα συμφέροντά της, λαμβάνει μέτρα για να εμποδίσει την τρομοκρατική οργάνωση PKK και τις επεκτάσεις της να εκμεταλλευτούν τις εξελίξεις και ότι θα λάβει [περαιτέρω] βήματα», ανέφερε η τουρκική προεδρία σε μια ανάγνωση. τηλεφώνημα.
Ο Ερντογάν είπε επίσης στον Αλ Σουντάνι κατά τη διάρκεια της κλήσης ότι η Τουρκία εκτιμά την εδαφική ακεραιότητα, την ενότητα και τη σταθερότητα της Συρίας, προσθέτοντας ότι η Άγκυρα ήθελε να αποφύγει τους θανάτους αμάχων.
Οι δηλώσεις του Τούρκου Προέδρου ήρθαν σχεδόν μια εβδομάδα αφότου η Hay’at Tahrir al-Sham που συνδέεται με την Αλ Κάιντα και οι σύμμαχοί της, συμπεριλαμβανομένων των ένοπλων φατριών που υποστηρίζονται από την Άγκυρα, εξαπέλυσαν μια μεγάλης κλίμακας επίθεση στη βορειοδυτική Συρία.
Οι μαχητές κατέλαβαν περίπου 800 τετραγωνικά χιλιόμετρα από τις κυβερνητικές δυνάμεις μέσα σε λίγες ημέρες, συμπεριλαμβανομένης της βασικής πόλης του Χαλεπίου.
Η επίθεση εξαπολύθηκε στις 27 Νοεμβρίου από τα ελεγχόμενα από τα HTS στο Idlib, το οποίο βρισκόταν στο πλαίσιο μιας συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός που μεσολάβησαν Ρωσία και Τουρκία πριν από περισσότερα από τέσσερα χρόνια. Η Άγκυρα διατηρεί μεγάλη δύναμη και σαφώς είχε προηγμένη γνώση της επίθεσης. Ωστόσο, δεν έκανε τίποτα για να το σταματήσει.
Ο Ερντογάν προσπαθεί τώρα να επωφεληθεί από την επιτυχία της επίθεσης θέτοντας απαιτήσεις για τη συριακή κυβέρνηση, κυρίως να μοιραστεί την εξουσία με τους μαχητές.
Η Τουρκία για πάνω από μια δεκαετία επιδιώκει να ανατρέψει τον Πρόεδρο της Συρίας Μπασάρ αλ Άσαντ και ενώ υπήρχαν αναφορές για επαναπροσέγγιση τα τελευταία δύο χρόνια, η επίθεση υπό την ηγεσία του HTS δείχνει ότι η Άγκυρα δεν άλλαξε ποτέ πραγματικά τα σχέδιά της όσον αφορά τη Συρία.
Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών, Χακάν Φιντάν, δήλωσε μετά τη συνάντηση με τον Ιρανό ομόλογό του, Abbas Araghchi, για έκτακτες συνομιλίες στην Άγκυρα στις 2 Δεκεμβρίου ότι η κρίση στη Συρία ήταν αποτέλεσμα της άρνησης του Άσαντ να συμμετάσχει σε πολιτικό διάλογο με την αντιπολίτευση.
Ο Φιντάν είπε στην κοινή συνέντευξη Τύπου: «Θα ήταν λάθος να εξηγήσουμε τις πρόσφατες εξελίξεις στη Συρία με ξένη επέμβαση. Οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν την ανάγκη της Δαμασκού να συμφιλιωθεί με τον λαό της και τη νόμιμη αντιπολίτευση».
Καλώντας την κυβέρνηση της Συρίας να έρθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, πρόσθεσε: «Δεν θέλουμε να δούμε πόλεις να καταστρέφονται. δεν θέλουμε να βλέπουμε ανθρώπους να εκτοπίζονται. Η διακοπή της προσφυγικής ροής και η επιστροφή των ανθρώπων στα σπίτια τους είναι απαραίτητη». Ωστόσο, προειδοποίησε επίσης για υπερβολικές εξωτερικές επεμβάσεις και είπε ότι η Τουρκία θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μεσολαβητής μεταξύ του Άσαντ και των μαχητών.
Η Τουρκία έλαβε τεράστια υποστήριξη από διεθνείς και περιφερειακές δυνάμεις όταν κινήθηκε για πρώτη φορά για να υποστηρίξει τη συριακή αντιπολίτευση μετά το ξέσπασμα του πολέμου το 2011. Ωστόσο, η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική τώρα με τη χώρα να λαμβάνει σταθερή υποστήριξη από τους βασικούς συμμάχους της, τη Ρωσία και το Ιράν.
Επιπλέον, πολλές άλλες περιφερειακές δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, δεν θέλουν η Συρία να πέσει στα χέρια μαχητών που υποστηρίζονται από την Τουρκία.
Ωστόσο, ο Ερντογάν θα μπορούσε να βασιστεί στην υποστήριξη τόσο από τις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και από το Ισραήλ εάν αποφασίσει να συνεχίσει να κλιμακώνεται κατά της συριακής κυβέρνησης. Αυτές οι τρεις χώρες παραμένουν οι μεγαλύτεροι ωφελούμενοι από την επίθεση υπό την ηγεσία του HTS στη βορειοδυτική Συρία.
ΠΗΓΗ: SouthFront
Αναλύσεις
Τι αποκάλυψαν τα βρετανικά αρχεία για τις τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο 1975-1979 με αναφορά στην Κάσο
Με αφορμή «Τα μυστικά της Βέρνης» και συνέντευξη Πέτρου Μολυβιάτη προ 20ετίας
Στις 28 Νοεμβρίου 2024, η γνωστή και ιστορική εφημερίδα «ΕΣΤΙΑ» Αθηνών, δημοσίευσε το άρθρο του κ. Μανώλη Κοττάκη «Τα μυστικά της Βέρνης», στο οποίο ο συγγραφέας αναφέρεται σε δηλώσεις του κ. Πέτρου Μολυβιάτη για την τουρκική στάση και τις διαπραγματεύσεις Ελλάδας/Τουρκίας το 1975 για υφαλοκρηπίδα…
Γράφει η Φανούλα Αργυρού, Σημερινή
https://www.onisilos.gr/?p=46377
https://i-epikaira.blogspot.com/2024/11/blog-post_862.html
Ακολούθησε η συνέντευξη του κ. Πέτρου Μολυβιάτη στον κ. Αλέξη Παπαχελά που δημοσιεύθηκε στην «Καθημερινή» στις 2.12.2024, με τίτλο «Πέτρος Μολυβιάτης: Η Βέρνη, ο Καραμανλής και οι Τούρκοι» η οποία όμως είχε παρθεί πριν 20 χρόνια. Προφανώς με αφορμή το άρθρο στην ΕΣΤΙΑ.
Γι’ αυτό για περισσότερη ενημέρωση με αφορμή αμφότερα τα πιο πάνω, παραθέτω άμεσα σχετιζόμενα δημοσιεύματά μου μέσα από τα αποδεσμευμένα βρετανικά αρχεία, και τις μελέτες μου στο Βρετανικό Εθνικό Αρχείο και που έχω ήδη δημοσιεύσει στην εφημερίδα «Ελευθερία» Λονδίνου και «Σημερινή» στην Κύπρο με αναδημοσιεύσεις σε πολλές ιστοσελίδες Κύπρου, Ελλάδας και Αμερικής.
Καταρχήν αναφέρω το άρθρο «Τι δρομολογείται για τις ελληνικές θαλάσσιες ζώνες;», το οποίο δημοσιεύθηκε στις 17 Ιουλίου 2023.
https://i-epikaira.blogspot.com/2022/03/blog-post_274.html
2011
Στις 24 Φεβρουαρίου 2011, δημοσίευσα στην εφημερίδα «Ελευθερία» του Λονδίνου τη μελέτη μου με τίτλο «Απαράδεκτες τουρκικές προτάσεις για μοιρασιά του Αιγαίου και υφαλοκρηπίδας – Η θέση της Αθήνας για την ΑΟΖ το 1979», με χάρτη (ο οποίος φαίνεται να είναι από ελληνική πηγή καθώς έχει αναφορές προς τα πάνω στα ελληνικά τον παραθέτω στο δημοσίευμά μου πιο κάτω). Δέστε εδώ –
http://www.eleftheria.co.uk/pdf/912016162646ELEFTHERIA24022011.pdf page 22
Το ίδιο κείμενο δημοσιεύθηκε στη «Σημερινή» σε δύο συνέχειες 22 και 24 Φεβρουαρίου 2011 και αναδημοσιεύθηκαν αμφότερα (Μέρος Α και Μέρος Β) στην ελληνο-αμερικάνικη ιστοσελίδα www.greekamericannewsagency.com
Δέστε εδώ –
https://archive.greekamericannewsagency.com/2011/02/28/1979/
Επανήλθα στο θέμα στις 26 Μάιου 2019 στη «Σημερινή» «Γιατί η Αθήνα δεν οριοθετεί την ΑΟΖ της; Τι αποκάλυψαν τα βρετανικά αρχεία για τις τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο» (Αναφορά και στη επίκαιρη Κάσο).
Παραθέτω σήμερα ξανά το άρθρο αυτό λόγω επικαιρότητας και όχι μόνο.
https://simerini.sigmalive.com/article/2019/5/26/giati-e-athena-den-oriothetei-ten-aoz-tes/
https://simerini.sigmalive.com/media/documents/Simerini_26_05_2019.pdf σελ. 9 με το χάρτη.
https://www.onisilos.gr/?p=24375 με το χάρτη.
Προτού παραθέσω όμως το άρθρο μου της 26.9.2019 προσθέτω ακόμα δύο άρθρα με ενημέρωση από τα βρετανικά αρχεία, που πιστεύω δημοσίευσα κατά αποκλειστικότητα.
1) «1974 – Οι Τούρκοι ζήτησαν βοήθεια από τους Βρετανούς σε περίπτωση διαιτησίας για υφαλοκρηπίδα!», «Σημερινή» 3/10/23
2) «1981 -Γνωμάτευση Φόρείν Όφις υπέρ της Ελλάδας για την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών.
R. G. Short- «Ελπίζω να μην αναγκαστούμε ποτέ να το πούμε»!!!»,
«Σημερινή» 11.9.2022.
https://simerini.sigmalive.com/media/documents/SHMERINI_15161_11.09.2022.pdf σελ 9
Γιατί η Αθήνα δεν οριοθετεί την ΑΟΖ της; Τι αποκάλυψαν τα βρετανικά αρχεία για τις τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο»
«Σημερινή», 26.5.2019, Φανούλα Αργυρού.
Γιατί η Αθήνα δεν οριοθετεί την ΑΟΖ της, είναι μια εύλογη απορία, που συχνά εκφράζεται από διάφορους, αλλά καμία απάντηση από τις διαδοχικές ελλαδικές κυβερνήσεις.
Μετά τα σημερινά νέα δεδομένα με την 3η εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο (Κυπριακή Δημοκρατία), αυτήν τη φορά στην ΑΟΖ της, και το τονίζω αυτό, 3η εισβολή, εφόσον το 1974 ήταν ΔΥΟ οι εισβολές και όχι μια. Η πρώτη στις 20 Ιουλίου 1974 και η δεύτερη στις 14 Αυγούστου 1974, ας θυμίσουμε κάποια πράγματα.
Με την αποδέσμευση κάποιων βρετανικών εγγράφων για το 1979 είχα δημοσιεύσει στη «Σημερινή» δύο άρθρα, το πρώτο μέρος στις 22 Φεβρουαρίου 2011 και το δεύτερο μέρος στις 24 Φεβρουαρίου 2011.
Στα έγγραφα αυτά αποκαλύφθηκαν: α) η θέση της Αθήνας το 1979 να ΜΗΝ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΕΙ ΑΟΖ, και β) οι απαράδεκτες τουρκικές προτάσεις για μοιρασιά του Αιγαίου και υφαλοκρηπίδας και ένας χάρτης.
Στις 24 Ιανουαρίου 1979, η βρετανική πρεσβεία στην Αθήνα ενημερώνει τον κ. T.L.A. Daunt του Νοτίου Τμήματος Ευρώπης στο Φόρεϊν Όφις, για τις πληροφορίες που πήρε από τον τότε Γενικό Διευθυντή του ελληνικού ΥΠΕΞ, Ιωάννη Τζούνη, σχετικά με τις διαπραγματεύσεις που είχε η ελληνική κυβέρνηση με την Τουρκία, για την υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου. Εκ μέρους της Τουρκίας, διαπραγματευτής ήταν ο κ. Μπιλτζί.
Χάρτες
Η συνάντηση έγινε στις 23 Ιανουαρίου και είχε ήδη προηγηθεί συνάντηση Ελλήνων και Τούρκων στο Παρίσι τον προηγούμενο Δεκέμβριο, την οποία ο κ. Τζούνης χαρακτήρισε ως σημαντικό βήμα, όταν αμφότερες οι πλευρές συμφώνησαν στο Παρίσι να συζητήσουν την πρακτική οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας, καθώς και η συνάντηση της Βιέννης μεταξύ 9 και 12 Ιανουαρίου 1979.
Στη συνάντηση του Παρισιού είχε, επίσης, συμφωνηθεί όπως αμφότερες οι πλευρές παρουσιάσουν χάρτες με τις απόψεις τους ως προς τη γραμμή των ορίων αυτών. Τελικά, στη Βιέννη, σύμφωνα με τον κ. Τζούνη, οι Τούρκοι άρχισαν τη συζήτηση που διήρκεσε δύο μέρες, κατά πόσον έπρεπε να δώσουν χάρτη. Τελικά, δέχθηκαν να δώσουν χάρτη σε κλειστή συνεδρία. Έναν χάρτη που άφησε έκπληκτους τους Έλληνες για την έκταση των τουρκικών απαιτήσεων.
Ο τουρκικός χάρτης δεν έδιδε υφαλοκρηπίδα στα ελληνικά νησιά, δεν ελάμβανε υπόψη τις προηγηθείσες ελληνικές θέσεις, η τουρκική γραμμή οριοθέτησης περιελάμβανε μια μεγάλη περιοχή προς δυσμάς. Προς νότο και πάλι η τουρκική γραμμή δεν προνοούσε υφαλοκρηπίδα ούτε για την Κρήτη, πράγμα που οι Έλληνες βρήκαν απαράδεκτο, καθώς εγκλώβιζε μεγάλο αριθμό ελληνικών νησιών.
Η πρόταση της ελληνικής πλευράς βασιζόταν στη γραμμή ορίων που περνούσε μεταξύ των ελληνικών νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και των τουρκικών ακτών, και πρότεινε «τρία δάκτυλα» μεταξύ Λήμνου και Λέσβου, Λέσβου και Χίου, και Χίου και Ικαρίας. Η περιοχή νοτίως της Ικαρίας, τα σύνορα μεταξύ της Δωδεκανήσου και των τουρκικών ακτών είχαν διευθετηθεί με διεθνή συμφωνία του 1932.
Οι Τούρκοι δικαιολόγησαν τη γραμμή που πρότειναν, λέγοντας ότι η υφαλοκρηπίδα τους πρέπει να επεκτείνεται, δίχως εμπόδια, στο Αιγαίο πέραν των ελληνικών νήσων, για να μπορούν τα τουρκικά πλοία να έχουν προσπέλαση παραμένοντας στη δική τους υφαλοκρηπίδα. Η ελληνική πλευρά, από την άλλη, επέμενε ότι κανένα ελληνικό νησί δεν έπρεπε να μένει εγκλωβισμένο. Ο Τζούνης δεν μπορούσε να κατανοήσει τη λογική των Τούρκων.
Καθησυχαστικές προτάσεις
Σε μια προσπάθεια να καθησυχάσουν τους Τούρκους, οι Έλληνες προσέφεραν κάποιες δεσμεύσεις, περιλαμβανομένων εγγυήσεων για ελεύθερη διακίνηση για τα τουρκικά πλοία σε περιοχές ελληνικής υφαλοκρηπίδας, ότι καμία πλευρά δεν θα προβεί σε ανακήρυξη αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) στο Αιγαίο και πως καμία πλευρά δεν θα μεταφέρει επιθετικά όπλα στον θαλάσσιο βυθό στη δική της υφαλοκρηπίδα.
Οι Τούρκοι ούτε καν ενδιαφέρθηκαν γι’ αυτές τις ιδέες.
Ο κ. Τζούνης, εν πάση περίπτωση, επέμενε ότι η ελληνική θέση στο θέμα του μη εγκλωβισμού νησιών δεν ήταν διαπραγματεύσιμη. Ο ελληνικός λαός πίστευε ότι οι Τούρκοι θα εκμεταλλεύονταν την κατάσταση, για να διεκδικήσουν κυριαρχία πάνω στα νησιά. Η ελληνική πλευρά δεν ήταν αισιόδοξη για συμφωνία για το θέμα αυτό με τους Τούρκους.
Τουρκικά τα ελληνικά νησιά
Εν τω μεταξύ, είχε προηγηθεί και η αναφορά του κ. Αθανασίου της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο, και πάλι προς τον κ. T.L.A. Daunt του Νοτίου Τμήματος Ευρώπης στο Φόρεϊν Όφις, ημερ. 17 Ιανουαρίου 1979, όταν ο κ. Αθανασίου τόνισε και εκείνος ότι «κανένα ελληνικό νησί δεν έπρεπε να εγκλωβιστεί, όμως η Ελλάδα είχε δεχθεί την ιδέα η Τουρκία να εξασφαλίσει υφαλοκρηπίδα μεταξύ των προεξοχών των ‘δακτύλων’ μεταξύ των ελληνικών νησιών».
Μετά από αυτήν την εισήγηση, προφανώς ο Τούρκος διαπραγματευτής Μπιλτζί διαμόρφωσε το τουρκικό αίτημα: Μια γραμμή που περνά διά μέσου του Αιγαίου δυτικά της διαχωριστικής γραμμής. Έθετε αριθμό μεγάλων ελληνικών νησιών σίγουρα μέσα στην τουρκική περιοχή (περιλαμβανομένων Λήμνου, Λέσβου, Χίου, Ικαρίας, Σάμου, Κω, Ρόδου, Καρπάθου και Κάσου). Η γραμμή δυτικά της Κάσου ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, τόνισε ο κ. Αθανασίου, γιατί υπονοούσε την τουρκική άποψη ότι η Κρήτη δεν έχει υφαλοκρηπίδα.
Παραθέτουμε τον χάρτη που συνοδεύει τα σχετικά έγγραφα και που βρίσκονται στο Βρετανικό Εθνικό Αρχείο. Ο χάρτης έχει την εξής χειρόγραφη σημείωση στα Ελληνικά «Τουρκική ”γραμμή” 11 Ιαν. 79» και διευκρινίζει τις γραμμές: 1) Μέση Γραμμή μεταξύ ηπειρωτικών ακτών, και 2) επιδειχθείσα υπό Τούρκων «γραμμή».
Ιστορικό (Σύμφωνα με τα βρετανικά αρχεία)
Μετά από πολύχρονες προσπάθειες ερευνών στο Αιγαίο τον Ιανουάριο του 1974, η Ελλάδα ανακάλυψε πετρέλαιο κοντά στη νήσο Θάσο. Τον προηγούμενο Νοέμβριο του 1973, η τουρκική κυβέρνηση έδωσε άδειες σε τουρκική κυβερνητική εταιρεία πετρελαίου να προχωρήσει με εξερευνήσεις σε 27 σημεία του βορειοανατολικού βυθού του Αιγαίου, πλησίον των ελληνικών νήσων Σαμοθράκης, Μυτιλήνης και Χίου (όμως, εκτός των χωρικών τους υδάτων).
Σε κατάθεσή της η Ελλάδα στο Διεθνές Δικαστήριο το 1976 ισχυρίστηκε ότι οι άδειες που έδωσε η Τουρκία παραβίαζαν την υφαλοκρηπίδα ελληνικών νήσων.
Η Τουρκία απάντησε ισχυριζόμενη ότι κατά την ώρα εκείνη η Ελλάδα δεν είχε οριοθετημένα κυριαρχικά δικαιώματα στο Αιγαίο, πέραν των δικών της χωρικών υδάτων.
Αφού ανταλλάχτηκαν σημειώσεις τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 1975 μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, οι υπουργοί Εξωτερικών αμφοτέρων των χωρών συναντήθηκαν στη Ρώμη τον Μάιο (του 1975), όπου πάρθηκε απόφαση να καταθέσουν το θέμα στο Διεθνές Δικαστήριο. Στις 31 Μαΐου 1975, οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Τουρκίας συναντήθηκαν στις Βρυξέλλες και εξέδωσαν κοινό ανακοινωθέν, λέγοντας ότι αποφάσισαν τα προβλήματα μεταξύ των χωρών τους να «λυθούν ειρηνικά με διαπραγματεύσεις και, όσον αφορά την υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου, από το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης».
Η ελληνική πλευρά ισχυρίστηκε ότι η Τουρκία υπαναχώρησε στην υποχρέωση αυτή. Με σημείωμά της η Τουρκία, ημερ. 18 Νοεμβρίου 1975, διαφώνησε ότι είχαν συμφωνήσει να παραπέμψουν το θέμα της υφαλοκρηπίδας στο Διεθνές Δικαστήριο. Η τουρκική πλευρά υποστήριζε ότι θα έπρεπε πρώτα να προηγηθούν διμερείς διαπραγματεύσεις και μόνον τα σημεία των διαφωνιών να αφεθούν για το Δικαστήριο.
Τον Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 1976 βγήκε το «Σισμίκ» για έρευνες σε αμφισβητούμενες περιοχές στο Αιγαίο. Η Ελλάδα μονομερώς παρέπεμψε το θέμα στο Διεθνές Δικαστήριο στις 10 Αυγούστου 1976, ζητώντας από το δικαστήριο να αποφανθεί για τα σύνορα της υφαλοκρηπίδας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο Αιγαίο.
Μετά από έντονες διαπραγματεύσεις, οι 4 δυτικές χώρες, μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, με το ψήφισμα 395 κάλεσαν αμφότερες τις πλευρές να αποφεύγουν εμπρηστικές ενέργειες και, μετά από συναντήσεις στη Νέα Υόρκη μεταξύ των υπουργών Εξωτερικών, συμφωνήθηκε να επαναρχίσουν διαπραγματεύσεις στις 2 Νοεμβρίου. Στις 11 Σεπτεμβρίου, το δικαστήριο ανέβαλε την απόφασή του ενόσω συνεχίζονταν οι διαπραγματεύσεις. Περαιτέρω συνομιλίες έλαβαν χώρα στο Λονδίνο μεταξύ 31 Ιανουαρίου και 4 Φεβρουαρίου 1977, δίχως αποτέλεσμα, όπως και συνομιλίες στο Παρίσι 1 και 2 Ιουνίου 1977…
Ο χάρτης o οποίος βρίσκεται και στα βρετανικά αρχεία στο Βρετανικό Εθνικό Αρχείο.
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ανατριχιαστικές εικόνες με τον νεκρό ηγέτη της Χαμάς (ΦΩΤΟ)
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Αθλητικά4 εβδομάδες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Video2 μήνες πριν
Ισραήλ: Αν χτυπήσει πυρηνικά, αρχίζει η καταστροφή
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμος σε 3 χρόνια ο ελληνικός Σιδερένιος Θόλος! Πόσο θα κοστίσει;
-
Διεθνή2 εβδομάδες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμη η «πρώτη» Belharra