Αναλύσεις
Το Πολυπολικό διεθνές σύστημα σε κρίση καθώς εισερχόμαστε βαθύτερα στον 21ο αιώνα


Τα προαναφερθέντα και πολλά άλλα υποδηλώνουν συγκεκριμένες κύριες πασίδηλες τάσεις που συγκροτούν την μεγάλη εικόνα των επόμενων ετών και ενδεχομένως των επόμενων δεκαετιών.
Κατ’ αρχάς, το πολυπολικό διεθνές σύστημα ωρίμασε και εξελίσσεται με ρευστό και εν πολλοίς απρόβλεπτο τρόπο. Βασικά και ουσιαστικά, το Μεταψυχροπολεμικό «μονοπολυπολικό» διεθνές σύστημα μεταλλάσσεται σε πολυπολικό με αποτέλεσμα ενώ οι ΗΠΑ παραμένουν το ισχυρότερο κράτος να αυξάνονται οι προκλήσεις και να δυσκολεύουν οι στρατηγικές διαχείρισής τους.
Εύλογα τίθεται το ερώτημα: Επίκεινται «ήρεμα πλανητικά νερά» ή είμαστε μόνο στην αρχή μιας μεγάλης επερχόμενης πλανητικής στρατηγικής καταιγίδας, νέων και μεγάλων πολέμων ή ακόμη και απευθείας σύγκρουσης των ηγεμονικών δυνάμεων; Προβλέψεις δεν χωρούν αλλά επιτάσσεται ορθή διάγνωση των παθογενειών και ορθολογιστικές αποφάσεις στο επίπεδο του κράτους, των συμμαχιών και των διεθνών θεσμών.

Μια εξ αντικειμένου βάσιμη εκτίμηση είναι ότι ενώ οι περισσότεροι πίστεψαν πως με τους πολέμους στην κεντρική Ευρώπη και στην Μέση Ανατολή κορυφώθηκαν οι ηγεμονικές διενέξεις, μια πιο ψύχραιμη και ορθολογιστική εκτίμηση είναι ότι βρισκόμαστε μόνο στην αφετηρία μιας νέας εποχής ενός πλέον ρευστού και εν εξελίξει πολυπολικού διεθνούς συστήματος. Ενώ η ανάδυσή του αναμενόταν η έλευσή του επιταχύνθηκε από τους συντρέχοντες περιφερειακούς πολέμους.
Με όρους πολιτικού, θεσμικού, νομικού και στρατηγικού ορθολογισμού -δηλαδή επιδίωξη αποφάσεων πάνω στην πλάστιγγα κόστους / οφέλους με προσεγγίσεις που εκτιμάται πως προκαλούν περισσότερο όφελος και λιγότερο κόστος- το μεγάλο ζητούμενο εντός ενός ρευστού και ακατάστατου πολυπολικού διεθνούς συστήματος είναι κατά πόσο θα μπορούσε ο κόσμος να οδηγηθεί προς ένα στρατηγικό modus vivendi πλανητικών στρατηγικών ισορροπιών που θα έτειναν προς μεγαλύτερη πλανητική σταθερότητα και λιγότερες διενέξεις στις περιφέρειες.
Γίνεται σαφές ότι αυτά αναφέροντας δεν γίνεται λόγος για κάποιου είδους υλιστικό και αδιατάραχτα κινούμενο επίγειο παράδεισο όπως περίπου υποστήριζαν τα περί «παγκοσμιοποίησης» «παραμιλητά» των δύο πρώτων Μεταψυχροπολεμικών δεκαετιών. Όταν επιπλέον υποστηριζόταν και μάλιστα εκτεταμένα ότι οι εθνικοί πολιτισμοί και τα κράτη είναι απαρχαιωμένα και παρωχημένα. Το αντίθετο ισχύει:
Εάν κάτι είναι σίγουρο για όλες τις κοινωνίες είναι ότι το κράτος τους είναι ο θεσμός εθνικής ανεξαρτησίας/συλλογικής ελευθερίας (όπως ρητά περιγράφεται στον Καταστατικό Χάρτη του ΟΗΕ όταν εδραίωσε την κρατική κυριαρχία ως το καθεστώς διεθνών σχέσεων). Ισχύει επίσης ότι η ενδυνάμωση των εθνικών πολιτισμών είναι προϋπόθεση κρατικής συνοχής και κρατικής επιβίωσης και ότι όσο περισσότερο ισχύουν αυτά τόσο περισσότερο δυναμένων ο πολιτικός, νομικός, θεσμικός και στρατηγικός ορθολογισμός εντός και μεταξύ των κρατών.

«Για την ιστορία» αναφέρεται ότι οι ιδεολογικά στερημένοι και αξιολογικά ουδέτεροι αναλυτές της στρατηγικής Θουκυδίδειων προδιαγραφών στην Δύση όπως οι John Mearsheimer, George Kennan κ.α., εξαρχής εισερχόμενοι στην Μεταψυχροπολεμική εποχή υποστήριζαν, μεταξύ άλλων:
α) Αποφυγή δημιουργίας διλημμάτων ασφάλειας στις ανερχόμενες άλλες ηγεμονικές δυνάμεις με κύριο στρατηγικό σκοπό να αποφευχθεί η σύγκλιση Ρωσίας-Κίνας.
β) Οι ΗΠΑ ως η συντριπτικά ισχυρότερη Μεταψυχροπολεμική δύναμη του πλανήτη μπορούσε και ήταν προς το συμφέρον της Δύσης να υιοθετήσει στρατηγικές ήπιας εξισορρόπησης της Κίνας και ταυτόχρονα επιδίωξη δημιουργίας ενός πλανητικού modus vivendi πλανητικών στρατηγικών ισορροπιών, οι οποίες, μεταξύ άλλων, θα μείωναν τους κινδύνους πυρηνικής σύρραξης και θα αποθάρρυναν τους περιφερειακούς πολέμους.

γ) Προσπάθεια δημιουργίας πιο ισχυρών θεσμών διεθνούς διακυβέρνησης που αφορούν κοινούς κινδύνους, κοινούς σκοπούς και κοινά συμφέροντα όπως η αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, οι εξελίξεις στα πεδία της τεχνολογίας και η ενθάρρυνση περισσότερων ενδοκρατικών και διακρατικών ελέγχων και θεσπίσεων για τις δράσεις διεθνικών δρώντων.
Τα προαναφερθέντα δεν αφορούν κάποιο αγγελικά πλασμένο νέο κόσμο αλλά μια ρεαλιστική αντίληψη για τον ρόλο του κράτους εντός του υπάρχοντος κρατοκεντρικού διεθνούς συστήματος, των διεθνών θεσμών, την αναγκαία και μη εξαιρετέα ύπαρξη ορθολογιστικών προσεγγίσεων διεθνούς διακυβέρνησης και προϋποθέσεις που ευνοούν ισορροπία ισχύος, συμφερόντων και σταθερότητα.
Για μικρής ή μεσαίας ισχύος περιφερειακά κράτη όπως η Ελλάδα οι διεθνείς ανακατατάξεις και η όξυνση της ηγεμονικής διαπάλης σημαίνει ότι η εθνοκρατική επιβίωση και η ακεραιότητα της Επικράτειας που προβλέπουν οι Συνθήκες σημαίνει, βασικά και ουσιαστικά, δύο πράγματα.
Πρώτον, αντιμετώπιση κάθε αναθεωρητικής αξίωσης και κάθε απειλής με αξιόπιστη εθνική αποτρεπτική στρατηγική.
Δεύτερον, ενώ πάντα ισχύει η αρχή της αυτοσυντήρησης, απαιτείται να κυριαρχήσει ορθή γνώση και επίγνωση των διεθνών εξελίξεων, των ρευστών πλέον στρατηγικών προσεγγίσεων των μεγάλων δυνάμεων και των επιδιώξεων αναθεωρητικών κρατών όπως η Τουρκία. Όσον αφορά την Τουρκία, μια παράμετρος που από καιρό πολλοί εξετάζουν, είναι το γεγονός ότι όλες οι πολιτικές τάσεις στην Άγκυρα συγκλίνουν όχι μόνο με υιοθέτηση στρατηγικών που καθιστούν την χώρα τους περιφερειακό ηγεμόνα, αλλά και μεγάλη δύναμη πέραν της περιφέρειάς μας.

Στην στρατηγική ανάλυση, πάντως, ένα εδραιωμένο συμπέρασμα είναι πως αναγκαίες προϋποθέσεις επιβίωσης είναι η γνώση και επίγνωση της ισχύουσας πραγματικότητας, η αποχή από ουτοπικές προσδοκίες και η αξιόπιστη αποτρεπτική και η αποφυγή κατευναστικών θέσεωνκαι παραστάσεων. Η εμπειρία διδάσκει αλάνθαστα ότι ο κατευνασμός αναθεωρητικών απειλών οδηγεί είτε σε ήττα χωρίς πόλεμο είτε σε πόλεμο ή σε αμφότερα. Βιώσιμο είναι εκείνο το κράτος, εν τέλει, που διαθέτει επαρκή ισχύ και εθνική στρατηγική διασφάλισης της ακεραιότητας της Επικράτειας που προβλέπουν οι Συνθήκες και το διεθνές δίκαιο.

Ολοκληρώνοντας το παρόν σύντομο κείμενο για ένα κατά τα άλλο μεγάλο ζήτημα που είναι ο Μεταψυχροπολεμικός κόσμος εντός ενός πλέον πολυπολικού διεθνούς συστήματος, και αφού υπογραμμιστεί ότι για την Ελλάδα ένα από τα κρισιμότερα ζητήματα είναι το πως θα εξελιχθούν οι Ευρωατλαντικές σχέσεις, η Ατλαντική Συμμαχία και αυτή καθαυτή η Ευρωπαϊκή ένωση, θα μπορούσαμε να τονίσουμε επιγραμματικά τις στρατηγικές και τις μεθοδεύεις των ηγεμονικών δυνάμεων στις περιφέρειες.
Οι αναλυτές της Θουκυδίδειας παράδοσης περί την διεθνή πολιτική και πρωτίστως ο John Mearsheimer, έχουν εδραιώσει μια αξιόλογη τυπολογία για τον πως διεξάγεται ο διαχρονικός ηγεμονικός ανταγωνισμός στις περιφέρειες. Τονίζεται ότι κανένα κράτος που θέλει να επιβιώσει δεν έχει την πολυτέλεια να μην εκτιμήσει δεόντως την τυπολογία των δομικών καταναγκασμών που αφενός επηρεάζουν τις γεωστρατηγικές προσεγγίσεις των ηγεμονικών δυνάμεων και αφετέρου προκαλεί διενέξεις και ανακατατάξεις στις περιφέρειες. Καταλήγοντας, συνοψίζουμε τις πρακτικές των ηγεμονικών δυνάμεων οι οποίες όπως ήδη υπογραμμίστηκε με δεδομένο την ωρίμανση του πολυπολικού διεθνούς συστήματος, το πιθανότερο ενδεχόμενο είναι πως σε σύγκριση με το παρελθόν θα εκδηλώνονται με οξύτερο τρόπο και συχνότερα. Μεταξύ άλλων, τα εξής:


- Μεταφορά βαρών: Μια συνήθης πρακτική είναι η προσπάθεια ανάληψης αναχαίτισης από τρίτον όχι κατ’ ανάγκη «σύμμαχο», ενώ το ίδιο παραμένει θεατής Ενθάρρυνση, υποκίνηση, μυστικές μεθοδεύσεις κτλ. Το βλέπουμε καθημερινά στην ευρεία ασταθή ζώνη από την Λιβύη μέχρι το Αφγανιστάν, στην Ουκρανία, στην Μέση Ανατολή και με πολύ ορατό τρόπο στον πόλεμο που βασικά διέλυσε το Συριακό κράτος.
- Εξισορρόπηση: Δέσμευση αναχαίτισης επιτιθέμενου αντιπάλου κατόπιν τυπικής ή άτυπης διακρατικής συμμαχίας και εμπράκτων μέτρων και δεσμεύσεων. Στην Συρία εδώ και χρόνια είναι ολοφάνερα και συχνά αθέατα καθημερινή πρακτική που κορυφώθηκε τον Δεκέμβριο του 2024. Τα ίδια ισχύουν στον Λίβανο, στην Λιβύη αλλά βασικά και ουσιαστικά σε κάθε περιφερειακή διένεξη.
- Εκβιασμός: απειλή χρήσης βίας (μπλόφα ή μέτρα για κόστος τόσο κατά ισχυρών κρατών όσο και κατά λιγότερο ισχυρών κρατών, ιδιαίτερα μικρών και αδυνάμων κρατών). Είτε είναι ορατό ή αθέατο, κάθε θέση προς άλλο δρώντα με την οποία θέτεις κόστος εάν δεν συμμορφωθεί είναι διακρατικός «εκβιασμός» συχνά χωρίς την παραμικρή παρεμβολή διεθνών θεσμών. Στους συντρέχοντες πολέμους της Ουκρανίας και της Μέσης Ανατολής αυτές οι μεθοδεύσεις είναι καταμαρτυρούμενες καθημερινά.
- Πρόκληση πολέμου για κατατριβή τρίτων: Μέριμνα ούτως ώστε εμπλοκή κάποιου αντιπάλου σε πόλεμο θα οδηγήσει σε μακροχρόνια κατατριβή και αποδυνάμωση. Πρόκληση έτσι εξασθένισης και αποδυνάμωσης «εχθρών» και/ή «φίλων» με πρόκληση μακροχρόνιων συρράξεων και πολέμων. Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση ήταν ο δεκαετής πόλεμος Ιράν-Ιράκ. Μετά το “Irangate” μάθαμε ότι τόσο οι ΗΠΑ όσο και το Ισραήλ μεριμνούσαν αμφότερα τα κράτη, το Ιράν και το Ιράκ, να αποκτούν ισχύ και να παγιδεύονται σε μακροχρόνιο πόλεμο που οδηγεί σε κατατριβή και αποδυνάμωση. Τον Δεκέμβριο του 2024 αυτό δηλώθηκε ευθέως από αντιπάλους όσον αφορά την δυσχερή θέση που βρέθηκε το Ιράν σε μια τόσο κρίσιμη ιστορική φάση και εν μέσω πολεμικών αναμετρήσεων, κυρίως με το Ισραήλ.
- Παρεμπόδιση άλλων μεγάλων δυνάμεων να έχουν πρόσβαση σε πλουτοπαραγωγικούς πόρους. Αυτό επιτυγχάνεται όταν ασκείται γεωπολιτικός και πολιτικός έλεγχος επί των κρατών μιας περιφέρειας. Κανείς μπορεί να δει αυτή την πτυχή στην πολυετή πλέον συζήτηση για την διέλευση των αγωγών ενέργειας της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη, τον ρόλο της Τουρκίας και την σχέση της με την Ρωσία και την ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από την Ρωσία, κυρίως της Γερμανίας αλλά και τις σχετικές πολιτικές της Κίνας.
- Απόκτηση ισχύος με πόλεμο έχουμε όταν αφού κατακτηθεί ή ελεγχθεί ένας κράτος ελέγχονται οι πλουτοπαραγωγικοί πόροι και οι τιμές τους.
- «Soft power». Διευκόλυνση διείσδυσης με αποδυνάμωση του φρονήματος άλλων κοινωνιών και της πίστης τους στην κυριαρχία του κράτους τους. Αυτή είναι εδώ και δεκαετίες μια κύρια τακτική στο πλαίσιο των στρατηγικών κυρίως των μεγάλων και κύρια επιδίωξη είναι η εκπλήρωση σκοπών με το λιγότερο δυνατό κόστος μέσο επηρεασμού των αποφάσεων άλλων κρατών (ακόμη και συμμαχικών). Η στρατηγική αυτή είναι ιδιαίτερα έντονη σε περιόδους πολέμου με σκοπό τον επηρεασμό των θέσεων των μελών των εμπλεκομένων και ενδιαφερομένων αλλά και των πολιτικών ηγετών άλλων κρατών.
- Προσωρινή παραχώρηση ισχύος σε αυριανούς εχθρούς για να ρυθμιστεί η κατανομή ισχύος. Για παράδειγμα, η βοήθεια ΕΣΣΔ Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά ενδεχομένως αυτά που λαμβάνουν χώρα στην Συρία και ευρύτερα στην Μέση Ανατολή.
«Εχθροί» και «Φίλοι»



Επειδή τα προαναφερθέντα φαινόμενα της διεθνούς πολιτικής είναι εν πολλοίς καθημερινά καταμαρτυρούμενα, τονίζεται ότι κάθε κράτος απαιτείται α) να ορίζει και να ιεραρχεί τα εθνικά συμφέροντα τα οποία η εθνική στρατηγική αποστολή έχει να εκπληρώνει, β) να διαθέτει επαρκή ισχύ και γ) να υιοθετεί στρατηγικά σχέδια που προτείνουν άρτια κρατικά επιτελεία, στην βάση των οποίων λαμβάνονται οι βέλτιστες αποφάσεις. Δ) Να προσανατολίζεται επίσης με πολιτικά και στρατηγικά ορθολογιστικό τρόπο και να συναλλάσσεται αδιάλειπτα επιδιώκοντας, ιδιαίτερα με τα ισχυρότερα κράτη, ισόρροπες και συμμετρικές σχέσεις. Όπως προχωρούμε βαθύτερα στον 21 αιώνα εντός ενός ώριμου πλέον πολυπολικού διεθνούς συστήματος, τονίζεται ξανά ότι η αντιμετώπιση των στρατηγικών απειλών και προκλήσεων απαιτεί σωστές εκτιμήσεις για τις ρευστές εναλλαγές εξισορροπητικών συγκλίσεων ή και συμμαχιών.

Πηγή: huffingtonpost.gr

Αναλύσεις
Η γαλάζια απάτη με τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό
Πριν ανάψουμε τα πυροτεχνήματα, ας δούμε τι ακριβώς συνέβη με τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό.

Σταύρος Καλεντερίδης: Πριν ανάψουμε τα πυροτεχνήματα, ας δούμε τι ακριβώς συνέβη με τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό. Ο πραγματικός στόχος των Γεραπετρίτη και Μητσοτάκη;
Βιοτρομοκρατία σε Ουγγαρία και Σλοβακία – Οι συνταγματικές προβλέψεις της Βουδαπέστης κατά των επιρροών ξένων δυνάμεων και πρακτόρων.
Αναλύσεις
Τουρκικός «πόλεμος» και Αθηναϊκό φοβικό σύνδρομο
Η ανακοίνωση για Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό αποτελεί ουσιαστικά ομολογία αποτυχίας μιας πολιτικής δεκαετιών και δικαίωσης όσων για χρόνια τεκμηριώναμε την ανάγκη προάσπισης των εθνικών συμφερόντων και δικαίων στο πλαίσιο της Διεθνούς και Ευρωπαϊκής νομιμότητας και του ορθολογισμού της αποτρεπτικής ισχύος.

Γράφει ο Κώστας Μαυρίδης, Ευρωβουλευτής, ΔΗΚΟ – S&D
Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) αποτελεί υποχρέωση των κρατών της ΕΕ, να αποτυπώσουν σε Χάρτη όλες τις θαλάσσιες ζώνες τους, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος και την βιώσιμη αξιοποίηση των θαλάσσιων πόρων. Οι θαλάσσιες αυτές περιοχές καθορίζονται βάσει της νομοθεσίας-Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2014) και της
Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (σε ισχύ από 1994), με 169 συμβαλλόμενα κράτη και την ΕΕ. Η Ελλάδα όφειλε να καταθέσει τον ΘΧΣ μέχρι τον Μάρτιο 2021 αλλά όχι μόνο καθυστέρησε φοβούμενη «τουρκικές αντιδράσεις», αλλά καταδικάστηκε από το Δικαστήριο της ΕΕ για την καθυστέρηση (Φεβρ. 2025). Η εξέλιξη δεν αποτελεί οριοθέτηση ΑΟΖ αλλά, μη έχοντας πλέον διέξοδο, αποτελεί μια ουσιαστική και θετική ενέργεια δεδομένου ότι Ελλάδα-Κύπρος εφάπτονται δυνητικά όπως στον Χάρτης ΑΟΖ της ΕΕ (Σεβίλλης 1997).
Σε ευρύτερο επίπεδο, τα γεγονότα καταδεικνύουν πικρές αλήθειες. Ο τουρκικός επεκτατισμός, τώρα με τον μανδύα του ισλαμοφασισμού, παραμένει αναλλοίωτος και επιβεβαιώνεται το πλαίσιο δράσης του: οι τουρκικές επιδρομές επιχειρούνται σε περιπτώσεις συντριπτικής υπεροπλίας έναντι ενός αδύνατου θύματος, όπως Κύπρος, Ιράκ, Συρία, Λιβύη, Κούρδοι … Το τουρκικό καθεστώς δεν προχωρά σε σύρραξη με την Ελλάδα, ενόσω δεν διαθέτει υπεροπλία και ενόσω μια γενική σύρραξη θα ανοίξει απρόβλεπτες επιπτώσεις εντός Τουρκίας, κυρίως από το Κουρδικό.
Εκείνο που και τώρα προηγήθηκε ήταν ένας «πόλεμος» εκβιασμών και απειλών, διά του οποίου η Τουρκία αποτρέπει την άσκηση εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και έχει εμφυτεύσει ένα φοβικό σύνδρομο στην πολιτική ελίτ στην Αθήνα. Αυτή η εμμονική φοβία «έφερε» το Τουρκολιβυκό μνημόνιο στην Αν. Μεσόγειο και την Αθήνα να ενεργεί σήμερα κατόπιν εντολής του Δικαστηρίου της ΕΕ. Κι όσοι στην Αθήνα νόμιζαν ότι εγκαταλείποντας την Κύπρο θα χορτάσει το τουρκικό θηρίο και έχασαν τον ύπνο τους φοβούμενοι πόλεμο, έχουν πάλι διαψευστεί.
Πάντως, με καθυστέρηση δεκαετιών, δικαιώνεται και ο τότε Πρόεδρος Τ. Παπαδόπουλος ο οποίος επέμενε διορατικά για οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου, αλλά στην Αθήνα, από τον Σημίτη τότε ως τον Μητσοτάκη σήμερα, «επένδυαν» στην πολιτική του κατευνασμού, η οποία τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται εν μέσω πρωτόγνωρων ευνοϊκών εξελίξεων.
Χαρακτηριστικά, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη-Γεραπετρίτη πρωτοστατεί για Ευρωπαϊκή απάντηση σε απειλές κατά χωρών που δεν είναι μέλη της ΕΕ (π.χ. Ουκρανία), αλλά «ξεπλένει» την κατοχή της Κύπρου και την νεο-οθωμανική υπαρκτή απειλή κατά Ελλάδας-Κύπρου μεταθέτοντας τις τουρκικές παρανομίες στο διμερές επίπεδο κι έξω από το Ευρωτουρκικό πλαίσιο, όπως για δεκαετίες επεδίωκε η Τουρκία! Έτσι, είχαμε το Σύμφωνο Φιλίας Αθήνας-Άγκυρας και τον Δεκέμβριο 2024, με την Αθήνα πρόθυμη, τερματίστηκαν οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στην Τουρκία για τις παρανομίες της στην Ανατ. Μεσόγειο το 2019 κι άνοιξε πλέον ο διάλογος για διεύρυνση των σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας σε στρατηγικούς τομείς όπως το εμπόριο, ενέργεια και άμυνα!
Η ανακοίνωση για Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό αποτελεί ουσιαστικά ομολογία αποτυχίας μιας πολιτικής δεκαετιών και δικαίωσης όσων για χρόνια τεκμηριώναμε την ανάγκη προάσπισης των εθνικών συμφερόντων και δικαίων στο πλαίσιο της Διεθνούς και Ευρωπαϊκής νομιμότητας και του ορθολογισμού της αποτρεπτικής ισχύος.
Καλή Ανάσταση.
Αναλύσεις
Τα λάθη στον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό
Δύο βασικά λάθη ακόμα και στη νομική και διπλωματική διάσταση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού που ανακοινώθηκε

Γράφει ο Δρ. Γεώργιος Πραχαλιάς
Για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό που ανακοινώθηκε μπορώ να πω πολλά, αλλά θα το αποφύγω. Σε μια φυσιολογική χώρα, η άσκηση κριτικής σε κυβερνητικούς χειρισμούς είναι δουλειά της αντιπολίτευσης. Στη χώρα μας όμως, δυστυχώς, ακόμα και η αντιπολίτευση δείχνει ανήμπορη να αντιληφθεί θεμελιώδη λάθη σε κυβερνητικούς χειρισμούς. Απομένει λοιπόν μόνο ο επιστημονικός λόγος. Και σε αυτόν θα επικεντρωθώ.
Θα προσπαθήσω να παρουσιάσω με όσο πιο απλό τρόπο μπορώ τα βασικά λάθη του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού που ανακοινώθηκε, αφήνοντας τους αναγνώστες να ξετυλίξουν μόνοι τους το «μίτο της Αριάδνης» και να ξεφύγουν από τα σκοτάδια του λαβυρίνθου.
Θα ξεκινήσω με τη σημασία του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, που δεν είναι απλώς νομική και διπλωματική. Είναι πρωτίστως οικονομική, γιατί για πρώτη φορά μετά το 1821 ο ελληνικός ηπειρωτικός χώρος ενοποιείται χωροταξικά με το νησιωτικό χώρο, ειδικά τον αρχιπελαγικό, σε μία ενιαία εθνική οικονομική γεωγραφία, με τη χωροθέτηση οικονομικών δραστηριοτήτων και στη θάλασσα. Οι δύο χωροταξίες όμως, η ηπειρωτική και η θαλάσσια, πρέπει να είναι σε άμεση συνάφεια και συνέργεια μεταξύ τους. Αυτό θα επιφέρει, μεταξύ άλλων, το τέλος του οικονομικού μαρασμού και της οικονομικής απομόνωσης της νησιωτικής χώρας, ειδικά της αρχιπελαγικής (δηλαδή του Αιγαίου), επιτρέποντας ξανά την οικονομική άνθιση και αειφορία των νησιών. Και αυτό θα δημιουργήσει τις δυναμικές και ακμάζουσες κοινωνίες που πάντα είχαν τα ελληνικά νησιά. Η σημασία αυτού του αποτελέσματος για τη γεωπολιτική ισχύ της χώρας είναι ανυπολόγιστη, μεγαλύτερη από τη νομική και διπλωματική.
Από τα όσα λένε τα κυβερνητικά στελέχη από χθες, είναι προφανές ότι αυτή η διάσταση δεν τους έχει απασχολήσει. Γιατί το έμπειρο βλέμμα ενός γεωγράφου αντιλαμβάνεται ότι ο χωροταξικός σχεδιασμός του ελληνικού θαλάσσιου χώρου που ανακοινώθηκε, ειδικά του αρχιπελαγικού, δεν έγινε με βάση την ενοποίηση της οικονομικής γεωγραφίας της εθνικής επικράτειας, την αποκατάσταση της νησιωτικότητας και την αειφορία της νησιωτικής χώρας, αλλά με βάση το διαμοιρασμό των θαλάσσιων περιοχών σε πολυεθνικές εταιρείες παραγωγής ενέργειας, οι οποίες θα προβούν σε γεωτρήσεις στις τέσσερις Χωρικές Ενότητες που διαιρέθηκαν οι δύο θαλάσσιες γεωγραφικές οντότητες της ελληνικής επικράτειας (Αρχιπέλαγος Αιγαίου και Ιόνιο Πέλαγος). Πραγματικά δεν θέλω να πω περισσότερα και αφήνω τους αναγνώστες να αντιληφθούν μόνοι τους την ερμηνεία του συνημμένου χάρτη, βγάζοντας τα δικά τους συμπεράσματα.
Υπάρχουν όμως και δύο βασικά λάθη ακόμα και στη νομική και διπλωματική διάσταση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού που ανακοινώθηκε:
α) Το πρώτο λάθος είναι ότι κατακερματίζεται χωροταξικά ο ενιαίος γεωγραφικός χώρος του Αρχιπελάγους του Αιγαίου σε τρείς Χωρικές Ενότητες (Βόρειο Αιγαίο, Νότιο Αιγαίο, Κρητικό Πέλαγος), με ότι αυτό συνεπάγεται για τη νομική και διπλωματική διάσταση της υφιστάμενης θαλάσσιας γεωγραφικής οντότητας του Αρχιπελάγους. Το Αιγαίο δεν είναι Πέλαγος αλλά Αρχιπέλαγος και αυτό έχει τεράστια νομική και διπλωματική σημασία για τις επιδιώξεις της χώρας (όταν ο ίδιος κατακερματίζεις τον ενιαίο γεωγραφικό χώρο του Αρχιπελάγους, αδυνατίζεις μόνος σου το επιχείρημα ότι το νησιωτικό σύμπλεγμα του Καστελορίζου εντάσσεται στο γεωγραφικό σύμπλεγμα των Νοτίων Σποράδων, το οποίο αποτελεί αδιάσπαστο γεωγραφικό τμήμα του ευρύτερου Αρχιπελάγους και όχι τμήμα της Ανατολικής Μεσογείου όπως ισχυρίζεται η Τουρκία, ενώ αφετέρου, τα εξωτερικά όρια της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ των αρχιπελαγικών χωρών είναι πολύ μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα των ηπειρωτικών χωρών).
β) Το δεύτερο λάθος σχετίζεται με το προηγούμενο, γιατί ακόμα και στον χωροταξικό κατακερματισμό του Αιγαίου, η Χωρική Ενότητα 1 που περιλαμβάνει το γεωγραφικό χώρο του Βορείου Αιγαίου, δεν συμπίπτει με το γεωγραφικό χώρο που περιλαμβάνει διοικητικά η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, αφήνοντας εκτός την Περιφερειακή Ενότητα Σάμου (νησιά Σάμου, Ικαρίας και Φούρνων-Κορσεών). Και αυτό, παρά το γεγονός ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος ισχυρίζεται στην ιστοσελίδα του ότι οι τέσσερις θαλάσσιες Χωρικές Ενότητες απεικονίζουν τη διοικητική διάρθρωση των αντίστοιχων Περιφερειών. Άρα ή πρόκειται για χονδροειδές σφάλμα στη σχεδίαση του χάρτη (δεν το είδε κανείς, ούτε στην Κυβέρνηση ούτε στην αντιπολίτευση;), ή κάτι άλλο συμβαίνει. Απλώς μνημονεύω ότι στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Χίου και Σάμου βρίσκονται τα εγγύτερα όρια γειτονίας με την Τουρκία, ενώ στην ίδια περιοχή έχει μεταφερθεί τους τελευταίους μήνες από το Λακωνικό Κόλπο και η δραστηριότητα «μετάγγισης» του απαγορευμένου ρωσικού πετρελαίου σε παραπλέοντα τάνκερ…
Κλείνω τις λίγες αυτές επισημάνσεις με τη γνωστή ρήση που υπήρχε στο υπέρθυρο της Ακαδημίας του Πλάτωνα (και αναγράφεται σήμερα στο υπέρθυρο της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού) «Αγεωμέτρητος μηδείς εισίτω». Σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει «να μην εισέλθει κάποιος άσχετος»…
*τ. Τμηματάρχης Γεωγραφικής Πολιτικής Γενικού Επιτελείου Στρατού
-
Πολιτική2 εβδομάδες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις4 εβδομάδες πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έρχεται «τσουνάμι» αποκαλύψεων και στην Ελλάδα για USAID! Οι ΜΚΟ του Soros και οι Πρέσπες του Τσίπρα
-
Άμυνα1 μήνα πριν
Ισραηλινή δημοσιογράφος: “Με τη διάλυση του NATO η Τουρκία θα βρεθεί σε μεγάλο κίνδυνο! Θα χωριστεί στα δύο”
-
Πολιτική2 εβδομάδες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Πολιτική1 μήνα πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Αποκάλυψη Στρος Καν! Με έφαγαν οι ΗΠΑ όπως και τον Καραμανλή!
-
Απόψεις3 μήνες πριν
Διαβεβαιώνω τον κ. Μητσοτάκη ότι η κυβέρνησή του δεν έχει μέλλον