Άμυνα
Μπορεί η ΕΕ να προστατεύσει τον εαυτό της;
Η Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό της με ή χωρίς τις ΗΠΑ. Ωστόσο δεν πρέπει να έχει ψευδαισθήσεις και να θεωρήσει πως το σχέδιο Readiness 2030 είναι αρκετό για να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί πλήρως από τους συμμάχους της.

Τις προκλήσεις και τις δυνατότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ενισχύσει την αυτονομία της στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας μέχρι το 2030 εξετάζεται σε άρθρο της αναλύτριας Κωνσταντίνας Νίκου για το ΚΕΔΙΣΑ με τίτλο «Readiness 2030: Μπορεί η ΕΕ να προστατεύσει τον εαυτό της;». Η ανάλυση επικεντρώνεται στις στρατηγικές που απαιτούνται για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής ικανότητας, την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και την ανάπτυξη μιας πιο ανεξάρτητης εξωτερικής πολιτικής. Επισημαίνεται η ανάγκη για ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών και την αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων για την επίτευξη αυτών των στόχων.
Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο:
Η ασφάλεια αποτελούσε πάντοτε προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμη κι αν στην αρχή ο συγκεκριμένος όρος δεν είχε στρατιωτικό περιεχόμενο. Εδώ και δεκαετίες προσπαθεί να διατηρήσει εντός των συνόρων της μια κοινωνία όπου οι πολίτες της θα μπορούν να ζουν ειρηνικά, ελεύθεροι και ασφαλείς. Ως μια κανονιστική δύναμη, βασίζει την εσωτερική της λειτουργία σε συγκεκριμένες αξίες όπως η δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου και έχει θέσει τις ανάλογες κατευθυντήριες γραμμές ώστε να προωθήσει τις αξίες αυτές μέσω της εξωτερικής της πολιτικής. Έτσι, η ισχύς, με την έννοια της στρατιωτικής δύναμης και της ισχύος, δεν αποτελούσε κυρίαρχο μέλημά της. Μάλιστα, η ίδρυσή της αποσκοπούσε στο ακριβώς αντίθετο, δηλαδή τη μείωση της ανάγκης για ισχύ που διακατείχε τα ευρωπαϊκά κράτη και τα είχε φέρει σε συνεχείς συγκρούσεις μεταξύ τους κατά το παρελθόν. Πλέον, όμως, το διεθνές σύστημα έχει μεταβληθεί και γεγονότα όπως η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η απροθυμία των ΗΠΑ να συνεχίσουν το ρόλο τους ως εγγυητές ασφαλείας της Ευρώπης, αναγκάζει την ΕΕ να αναθεωρήσει σχετικά με τη στρατιωτική ισχύ και την αμυντική της πολιτική.
Η πρώτη απόπειρα οικοδόμησης ευρωπαϊκής άμυνας έγινε το 1952 με την υπογραφή της Συνθήκης για τη δημιουργία Ευρωπαϊκής Αμυντικής Κοινότητας, η οποία όμως δεν επικυρώθηκε ποτέ. Η ιδέα της ευρωπαϊκής άμυνας, επανεμφανίστηκε το 1992 μέσω της ΚΕΠΠΑ[1], ωστόσο οι μέχρι τώρα δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο αυτής αφορούσαν ειρηνευτικές αποστολές και είχαν πολιτικό χαρακτήρα. Σημαντικό βήμα που φανέρωσε την επιθυμία της ΕΕ να ασκήσει σκληρή ισχύ έγινε με την επιχείρηση ASPIDES το Φεβρουάριο του 2024. Η επιχείρηση αυτή έχει στόχο την προστασία των εμπορικών πλοίων από επιθέσεις των Χούθις της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα και έχει επιτύχει την κατάρριψη πλήθους UAVs, USVs και βαλλιστικών πυραύλων. Έπειτα, η στρατιωτική στήριξη στην Ουκρανία, μέσω της παροχής πυρομαχικών και πυραύλων, θα μπορούσε επίσης να χαρακτηριστεί έμμεση επίδειξη σκληρής ισχύος. Η πιο αποφασιστική όμως κίνηση για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας έγινε στις αρχές Μαρτίου του 2025, όταν η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen ανακοίνωσε το σχέδιο Επανεξοπλισμού της Ευρώπης (Rearm Europe).
Η Λευκή Βίβλος για την αύξηση των αμυντικών δυνατοτήτων και της παραγωγής, παρουσιάστηκε στις 19 Μαρτίου με τον τίτλο της να είναι πλέον Readiness 2030. Το επίσημο έγγραφο για την άμυνα μετονομάστηκε μετά από αντιδράσεις της Ισπανίας και της Ιταλίας που υποστήριξαν πως ο όρος «Rearm» (Επανεξοπλισμός) είναι ιδιαίτερα φορτισμένος και θα μπορούσε να αναστατώσει τους Ευρωπαίους πολίτες. Το νέο όνομα του σχεδίου αποτελεί αναφορά στην ημερομηνία κατά την οποία υπολογίζεται πως η Ρωσία θα έχει τις απαραίτητες ικανότητες ώστε να επιτεθεί σε μια χώρα μέλος της ΕΕ ή του ΝΑΤΟ. Υπηρεσίες πληροφοριών της Δανίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας αλλά και των Βαλτικών χωρών εκτιμούν πως η Μόσχα θα είναι έτοιμη για ένοπλη επίθεση σε ευρωπαϊκό έδαφος μέσα στα επόμενα 4 με 10 χρόνια. Σήμερα, η Ρωσική Ομοσπονδία είναι αποδεδειγμένα ισχυρότερη στρατιωτικά από ό,τι ήταν το 2022 κατά την εισβολή της σε ουκρανικό έδαφος, με το στρατό της να έχει πλέον αποκτήσει σημαντική εμπειρία στο πεδίο της μάχης και την αμυντική της παραγωγή να έχει αυξηθεί σημαντικά. Συγκεκριμένα, μόνο το 2024 κατασκεύασε και αναβάθμισε πάνω από 1.550 tanks (+220% συγκριτικά με το 2022), 450 πυροβολικά παντός τύπου (+435%) και 5.700 τεθωρακισμένα οχήματα (+150%). Μπορεί το μεγαλύτερο ποσοστό να αφορά κυρίως εκσυγχρονισμένο εξοπλισμό σοβιετικής παραγωγής, ωστόσο ακόμη και η μειωμένη παραγωγή νέου εξοπλισμού θα ευνοήσει σημαντικά τη Ρωσία, ιδιαίτερα μετά τη λήξη του ρωσοουκρανικού πολέμου. Επιπλέον, αφού αρχικά βασιζόταν κυρίως στο Ιράν για την προμήθεια UAVs, πλέον έχει καταφέρει η ίδια σημαντική παραγωγή drones.
Τα παραπάνω γεγονότα φαίνεται πως ανησυχούν ιδιαίτερα την ευρωπαϊκή ηγεσία, που πασχίζει να επανορθώσει για όλα αυτά τα χρόνια που είχε επαναπαυθεί στις ΗΠΑ για την ασφάλειά της. Η έλλειψη αποδοτικών δαπανών και επενδύσεων στον αμυντικό τομέα είναι φανερή τα τελευταία χρόνια και αυτό είχε επιζήμιο αντίκτυπο στις στρατιωτικές δυνατότητες της ΕΕ. Το σχέδιο Readiness 2030, που ετοιμάζεται να κινητοποιήσει 800 δισεκατομμύρια ευρώ, περιλαμβάνει 6 κύρια σημεία/προτάσεις για την κάλυψη αυτών των ελλείψεων και την ανάπτυξη μιας ισχυρής αμυντικής βιομηχανίας. Αρχικά, καλεί τα κράτη μέλη να επενδύσουν σε εθνικό επίπεδο στις στρατιωτικές τους δυνατότητες, ιδιαίτερα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και της κβαντικής τεχνολογίας. Δεύτερον, η στήριξη στην Ουκρανία παραμένει σημαντική για την ΕΕ, που θεωρεί πως το Κίεβο θα μπορεί να μοιραστεί την εμπειρία πεδίου που έχει αποκτήσει καθώς και να συμβάλει στα ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα. Τρίτον, υπογραμμίζεται η ανάγκη για μια καινοτόμο και πιο ανταγωνιστική ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία, που θα εντατικοποιήσει την παραγωγική της ικανότητα και θα μειώσει την εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές. Τέταρτον, προαναγγέλλεται αύξηση των αμυντικών δαπανών η οποία θα στηριχθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και από το νέο χρηματοδοτικό όργανο «Security and Action for Europe (SAFE)». Το πέμπτο από τα κύρια σημεία του σχεδίου κάνει λόγο για ενδυνάμωση των εταιρικών σχέσεων με «ομοϊδεάτες» εταίρους-κράτη, μεταξύ των οποίων βρίσκονται το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, η Νορβηγία, η Τουρκία κι η Ινδία. Τέλος, το Readiness 2030 αναφέρεται στην ανάγκη για προετοιμασία της ΕΕ -ακόμη και για τα χειρότερα πιθανά σενάρια- μέσω της βελτίωσης στρατιωτικής κινητικότητας, της δημιουργίας αποθεμάτων βασικών πόρων και της ενδυνάμωσης συνόρων, ιδιαιτέρως των χερσαίων με τη Λευκορωσία και τη Ρωσία.
Είναι φανερό πως οι αμυντικές πρωτοβουλίες της ΕΕ εστιάζουν σε βραχυπρόθεσμες λύσεις και αποτελούν μια κίνηση-αντίδραση στις προκλήσεις ασφαλείας που αντιμετωπίζει σήμερα. Η ενίσχυση της στρατιωτικής υποστήριξης προς το Κίεβο θα μπορούσε όντως να ευνοήσει τους Ευρωπαίους, καθώς η Ουκρανία βρίσκεται γεωγραφικά ανάμεσα στους δυο δυνητικούς αντιπάλους- την ΕΕ και τη Ρωσία- κι έτσι με την αντίστασή της ίσως δώσει στην Ευρώπη χρόνο να προετοιμαστεί καλύτερα. Ωστόσο, αν οι Ευρωπαίοι θέλουν μια αποδοτική άμυνα, θα πρέπει να εστιάσουν σε μακροπρόθεσμες πολιτικές που θα οδηγήσουν σε μια ενοποίηση στον αμυντικό τομέα. Οι προηγούμενες άκαρπες προσπάθειες αμυντικής ενοποίησης, όπως αυτή της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Κοινότητας (που επίσης εμφανίστηκε αιφνιδιαστικά μετά από τους φόβους που δημιούργησε η εισβολή της Βόρειας Κορέας στη Νότια Κορέα το 1950), θα πρέπει να υπενθυμίζουν στην Ευρώπη πως δεν μπορεί συνεχώς να καταφεύγει σε μέτρα και δαπάνες «έκτακτης ανάγκης». Επιπλέον, για την επίτευξη μιας ουσιαστικά κοινής άμυνας, θα πρέπει η ΕΕ να προχωρήσει σε θεσμικές μεταρρυθμίσεις και να συνειδητοποιήσει ότι η ανάγκη για ομοφωνία κατά τις ψηφοφορίες που αφορούν την άμυνα και την εξωτερική πολιτική πολλές φορές καθυστερεί ή μπλοκάρει εντελώς τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων.
Μπορεί η ρωσική απειλή να μην είναι άμεση για την πλειοψηφία των ευρωπαϊκών κρατών, ωστόσο ακόμη και μια μικρής κλίμακας εμπλοκή στην Ανατολική Ευρώπη, θα μπορούσε να επηρεάσει τη λειτουργία ολόκληρης της Ένωσης. Οποιαδήποτε αποτυχία ή δισταγμός της ΕΕ να αντιδράσει σε ένα τέτοιο συμβάν, θα μπορούσε να καταλύσει το θεσμικό της ιστό και να κλωνίσει την πολιτική σταθερότητα που την κράτησε ευημερούσα και ασφαλή όλα αυτά τα χρόνια. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δωθεί στις υβριδικές απειλές, αφού οι κυβερνοεπιθέσεις, η δολιοφθορά σε κρίσιμες υποδομές και οι εκστρατείες παραπληροφόρησης αποτελούν γνωστές τακτικές της Ρωσίας για πρόκληση αστάθειας σε τρίτες χώρες. Το Σχέδιο Στρατηγικής Ετοιμότητας της ΕΕ (Prepardness Union Strategy), που δημοσιεύθηκε στις 26 Μαρτίου, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού. Είναι αδιαμφισβήτητο πως η Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό της με ή χωρίς τις ΗΠΑ. Ωστόσο δεν πρέπει να έχει ψευδαισθήσεις και να θεωρήσει πως το σχέδιο Readiness 2030 είναι αρκετό για να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί πλήρως από τους συμμάχους της. Εξάλλου και η Ρωσία χαίρει και αυτή στρατιωτικής υποστήριξης από χώρες όπως το Ιράν, η Βόρεια Κορέα και η Κίνα. Το ΝΑΤΟ θα παραμείνει ο ακρογωνιαίος λίθος για την ευρωπαϊκή άμυνα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα πρέπει να βασιζόμαστε αποκλειστικά στους υπερατλαντικούς συμμάχους μας. Έχουμε υποχρέωση σαν Ευρωπαίοι να ενισχύσουμε την άμυνά μας, να είμαστε σε θέση να παράγουμε σημαντική προστιθέμενη αξία και να είμαστε απαραίτητα και χρήσιμα μέλη της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας. Τέλος, κατά τη συνεργασία με τρίτες χώρες στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας, η ΕΕ έχει υποχρέωση να μη χάσει την ταυτότητά της. Δεν πρέπει να θυσιάσει τις αξίες της και να παραμένει αδιάφορη σε περιστατικά που δηλώνουν απουσία δημοκρατικών διαδικασιών (όπως έγινε με τα πρόσφατα γεγονότα στην Τουρκία), μόνο και μόνο για να μη δυσαρεστήσει κάποιον εν δυνάμει προμηθευτή του μελλοντικού της οπλοστασίου.

Άμυνα
Που υπερέχει ο Αρχύτας των Bayraktar;
Το Αρχύτας II υπερέχει σε κάποιους τομείς και ετοιμάζεται για την Έκθεση Θεσσαλονίκης. Οι Τούρκοι γνωρίζουν ότι έχει ορισμένα πλεονεκτήματα

Το Αρχύτας II, που αναπτύχθηκε από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), διαθέτει δυνατότητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL), κάτι που το ξεχωρίζει από το Bayraktar TB2. Έχει αυτονομία πτήσης 9 ώρες και μπορεί να μεταφέρει φορτίο 30 κιλών, το οποίο περιλαμβάνει όπλα όπως βόμβες, όλμους και ρουκέτες. Το μήκος του είναι 4 μέτρα, το άνοιγμα πτερύγων 6 μέτρα και χρησιμοποιεί 8 ηλεκτρικούς κινητήρες για VTOL, με θερμικό κινητήρα για οριζόντια πτήση.
Το Bayraktar TB2, που κατασκευάζεται από την Baykar, είναι ένα MALE (Medium-Altitude Long-Endurance) drone με αυτονομία έως 27 ώρες, πολύ μεγαλύτερη από αυτή του Αρχύτας II. Μπορεί να μεταφέρει φορτίο 150 κιλών, συμπεριλαμβανομένων 4 πυραύλων MAM-L και MAM-C, και έχει αποδεδειγμένη μαχητική εμπειρία σε συγκρούσεις όπως στην Ουκρανία, το Ναγκόρνο-Καραμπάχ και τη Λιβύη. Το άνοιγμα πτερύγων του είναι 12 μέτρα και το μήκος του 6,5 μέτρα.
Το Αρχύτας II υπερέχει στη δυνατότητα VTOL, που του δίνει ευελιξία σε περιβάλλοντα χωρίς διάδρομο, όπως νησιά ή πλοία. Ωστόσο, το Bayraktar TB2 έχει σημαντικό πλεονέκτημα στην αυτονομία (27 έναντι 9 ωρών) και στο φορτίο (150 έναντι 30 κιλών), καθιστώντας το πιο κατάλληλο για παρατεταμένες αποστολές και βαρύτερο οπλισμό.
Το Αρχύτας II αναπτύχθηκε σε μόλις 3 χρόνια, σε αντίθεση με το Bayraktar TB2 που χρειάστηκε πάνω από 10 χρόνια. Η ΕΑΒ ισχυρίζεται ότι το συνολικό κόστος του προγράμματος Αρχύτας ισοδυναμεί με το ημερήσιο λειτουργικό κόστος του στόλου Bayraktar.
Το κόστος ανά μονάδα κυμαίνεται από 1 έως 5 εκατομμύρια δολάρια, αν και ορισμένες συμφωνίες (π.χ. Ρουμανία) δείχνουν υψηλότερο κόστος.
Η ταχύτητα ανάπτυξης και το χαμηλό κόστος του Αρχύτας II είναι εντυπωσιακά και υποδεικνύουν αποδοτικότητα. Ωστόσο, το χαμηλό κόστος μπορεί να αντικατοπτρίζει περιορισμούς στην τεχνολογία ή την κλιμάκωση παραγωγής ενώ το Bayraktar TB2, αν και ακριβότερο, έχει αποδεδειγμένη αξιοπιστία και μαζική παραγωγή (200 μονάδες ετησίως).
Το Αρχύτας II βρίσκεται ακόμα σε φάση δοκιμών πτήσης, με το τελικό πρωτότυπο να αναμένεται να παρουσιαστεί στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Το Bayraktar έχει αποδεδειγμένη μαχητική αποτελεσματικότητα και παγκόσμια αποδοχή, ενώ το Αρχύτας II δεν έχει ακόμα δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες. Η έλλειψη επιχειρησιακής εμπειρίας είναι ένα σημαντικό μειονέκτημα για το Αρχύτας αυτή τη στιγμή.
Αν και η τουρκική πλευρά φαίνεται να αντιμετωπίζει το Αρχύτας II περισσότερο ως φιλόδοξη προσπάθεια παρά ως άμεση απειλή και οι Τούρκοι γνωρίζουν ότι το Αρχύτας II έχει ορισμένα πλεονεκτήματα, όπως η δυνατότητα VTOL και το χαμηλό κόστος ανάπτυξης, που το καθιστούν πολλά υποσχόμενο για τις ελληνικές ανάγκες, ιδιαίτερα σε περιβάλλοντα όπως το Αιγαίο.
ΠΗΓΗ: Geostratigika
Άμυνα
Reuters: Η SpaceX του Μασκ οδηγεί την κούρσα για τον αντιπυραυλικό «χρυσό θόλο» του Τραμπ

Η SpaceX του Έλον Μασκ και δύο εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται οδηγούν την κούρσα για να αναλάβουν ένα κρίσιμο μέρος της αντιπυραυλικής ασπίδας «Golden Dome» (Χρυσός θόλος) του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, σύμφωνα με έξι πηγές που επικαλείται το πρακτορείο Reuters.
Κατά δημοσίευμα του πρακτορείου, η εταιρεία πυραύλων και δορυφόρων του Μασκ συνεργάζεται με την εταιρεία Palantir που ειδικεύεται σε πλατφόρμες λογισμικού, καθώς και με την κατασκευάστρια drones και άλλων συστημάτων άμυνας Anduril, για να αναλάβουν βασικά μέρη του «χρυσού θόλου».
Ο Τραμπ έχει δηλώσει ότι μια πυραυλική επίθεση θα μπορούσε να είναι «η πιο καταστροφική απειλή που αντιμετωπίζουν οι Ηνωμένες Πολιτείες».
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα του Reuters, οι τρεις προαναφερθείσες εταιρείες ιδρύθηκαν από επιχειρηματίες που υπήρξαν σημαντικοί υποστηρικτές του Τραμπ κατά την προεκλογική περίοδο.
Παρά τα θετικά μηνύματα του Πενταγώνου προς τον όμιλο SpaceX, ορισμένες πηγές που επικαλείται το Reuters ανέφεραν ότι η διαδικασία λήψης αποφάσεων για το «Golden Dome» του Τραμπ βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, ενώ η τελική του δομή και ποιος θα επιλεγεί για να εργαστεί πάνω στο πρότζκετ θα μπορούσε να αλλάξει δραματικά τους επόμενους μήνες.
Τι προβλέπει το σχέδιο
Κατά το δημοσίευμα, οι τρεις εταιρείες συναντήθηκαν με κορυφαίους αξιωματούχους της κυβέρνησης Τραμπ και του Πενταγώνου τις τελευταίες εβδομάδες για να παρουσιάσουν το σχέδιό τους, το οποίο προβλέπει την κατασκευή από 400 έως και άνω των 1.000 δορυφόρων που θα ανιχνεύουν πυραύλους.
Ένας διαφορετικός στόλος 200 οπλισμένων δορυφόρων θα κατέστρεφε στη συνέχεια τους εχθρικούς πυραύλους, ανέφεραν τρεις από τις πηγές, σύμφωνα με τις οποίες η SpaceX δεν αναμένεται να εμπλακεί στον εξοπλισμό των δορυφόρων με όπλα.
Επί του παρόντος, δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο από τον Λευκό Οίκο ή από τις εταιρείες. Το Πεντάγωνο, σύμφωνα με το Reuters, σχολίασε ότι θα παραδώσει «επιλογές στον πρόεδρο για την απόφασή του σύμφωνα με το εκτελεστικό διάταγμα και σε ευθυγράμμιση με τις οδηγίες και τα χρονοδιαγράμματα του Λευκού Οίκου».
Exclusive: Elon Musk’s SpaceX and two partners have emerged as frontrunners to win a crucial part of President Donald Trump’s ‘Golden Dome’ missile defense shield, six people familiar with the matter said https://t.co/7Lx2gOILyK 1/8 pic.twitter.com/FTpAs7njSR
— Reuters (@Reuters) April 17, 2025
Άμυνα
Σημαντική εξέλιξη! «Μπλόκο» της Γερμανίας στην Τουρκία για τα Eurofighter
Αιτία, η φυλάκιση του Ιμάμογλου

Νέα πηγή εκνευρισμού για την Άγκυρα με⁷τά την δημοσιοποίηση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού της Ελλάδας, είναι η απόφαση του Βερολίνου.
Σύμφωνα με γερμανικά και τουρκικά ΜΜΕ (turkiyetoday, Handelsblatt) η Γερμανία «μπλοκάρει» την απόκτηση των 4,5 γενιάς μαχητικών Eurofighter από την Τουρκία.
Ο λόγος; Η φυλάκιση του Εκρέμ Ιμάμογλου.
«Επίθεση στην τουρκική δημοκρατία»
Η γερμανική -προσωρινή- κυβέρνηση σύμφωνα με την γερμανική εφημερίδα Handelsblatt, επικαλούμενη πηγές που γνωρίζουν πολύ καλά τις εξελίξεις γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, αναφέρουν πως ο κύριος λόγος για την αναστολή της άδειας εξαγωγής είναι η σύλληψη του Εκρέμ Ιμάμογλου την οποία ανώτεροι αξιωματούχοι το Βερολίνου χαρακτήρισαν «επίθεση στην δημοκρατία».
Ενώ ο απερχόμενος καγκελάριος Όλαφ Σολτς είχε υποστηρίξει τις αμυντικές εξαγωγές προς την Τουρκία κατά τη διάρκεια επίσκεψης στην Κωνσταντινούπολη τον Οκτώβριο του 2024, η σύλληψη του Ιμάμογλου προκάλεσε φαίνεται να έχει προκαλέσει μία ανατροπή.
Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία προσπαθεί να αποκτήσει διακαώς τα Eurofighter συνδυαστικά φυσικά με τους πυραύλους αέρος – αέρος Meteor από το 2022 εν μέσω προκλήσεων για τον εκσυγχρονισμό του γερασμένου στόλου της.
Χαρακτηριστικές ήταν οι δηλώσεις του Τούρκου Υπουργού Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ στις 14 Δεκεμβρίου ο οποίος ανέφερε ότι «οι τεχνικές διαπραγματεύσεις σχετικά με την προμήθεια του Eurofighter εξελίσσονται θετικά» και επανέλαβε το ενδιαφέρον της Τουρκίας για την επανένταξη στο πρόγραμμα F-35 και την άρση των αμερικανικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν βάσει του CAATSA.
Σύμφωνα με το turkeytoday, η Άγκυρα ήθελε να αποκτήσει έως και 40 μαχητικά αεροσκάφη, μεταξύ αυτών 20 μεταχειρισμένων αεροσκαφών Tranche 1 από το Ηνωμένο Βασίλειο και 20 νέων αεροσκαφών Tranche 4, που προορίζονται να τεθούν σε υπηρεσία έως το 2030.
Το.. μήνυμα με πολλαπλούς αποδέκτες
Το συγκεκριμένο «μπλόκο» μπορεί να πει κανείς πως αποτελεί ένα μήνυμα και προς άλλα ευρωπαϊκά κράτη λόγω της φυλάκισης του Εκρέμ Ιμάμογλου.
Τούτο διότι αρχικά τα Eurofighter Typhoon είναι μία κοινοπραξία της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ισπανίας και της Ιταλίας. Δηλαδή μετέχουν κράτη τα οποία είναι και στην κοινοπραξία των Meteor. Συγκεκριμένα η Γαλλία έχει το 12,4%, η Αγγλία το 39,6%, η Γερμανία 16%, η Ιταλία 12%, η Ισπανία και η Σουηδία από 10%.
Αυτό σημαίνει πως δεν αποκλείεται να ξανά σκεφτούν διπλά τις εξαγωγές όπλων προς την Τουρκία.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως η περιοριστική πολιτική της Γερμανίας για τις εξαγωγές όπλων έχει δημιουργήσει εδώ και καιρό εντάσεις στο πλαίσιο της κοινοπραξίας, με το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία να επικρίνουν συχνά τη στάση του Βερολίνου.
Τα «δύσκολα» για την άμυνα της Τουρκίας
Η χρονικότητα που συμβαίνουν όλα αυτά δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη από την Τουρκία καθώς έρχονται ως συνέχεια του «όχι» από την ΕΕ στη συμμετοχή τρίτων χωρών στην ευρωπαϊκή άμυνα, του αβέβαιου για την προμήθεια των F-35 από τις ΗΠΑ αλλά και του «περίμενε» για την απόκτηση των Meteor.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
-
Πολιτική2 εβδομάδες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έρχεται «τσουνάμι» αποκαλύψεων και στην Ελλάδα για USAID! Οι ΜΚΟ του Soros και οι Πρέσπες του Τσίπρα
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Ισραηλινή δημοσιογράφος: “Με τη διάλυση του NATO η Τουρκία θα βρεθεί σε μεγάλο κίνδυνο! Θα χωριστεί στα δύο”
-
Πολιτική2 εβδομάδες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Απόψεις3 μήνες πριν
Διαβεβαιώνω τον κ. Μητσοτάκη ότι η κυβέρνησή του δεν έχει μέλλον
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Συναγερμός από τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης! “Αθόρυβος εποικισμός – Βούλγαροι και Τούρκοι αγοράζουν σπίτια στην περιοχή”