Αναλύσεις
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η Τουρκία πρέπει να αποζημιώσει την Κύπρο για την ειβολή και κατοχή
Ο αναλυτής κατακρίνει τη διεθνή κοινότητα, ιδιαίτερα τα Ηνωμένα Έθνη και τις ΗΠΑ, για την αντιμετώπιση της Κυπριακής Δημοκρατίας και της κατεχόμενης ζώνης με ηθική ισοτιμία, γεγονός που, κατά τον ίδιο, νομιμοποιεί την τουρκική κατοχή.
Ο πολιτικός αναλυτής Μάικλ Ρούμπιν, σε άρθρο του στη Hellas Journal, υποστηρίζει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία πρέπει να διεκδικήσει αποζημιώσεις από την Τουρκία για την παράνομη εισβολή και κατοχή του 1974, καθώς και για τις επακόλουθες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και εθνοκάθαρση. Ο Ρούμπιν επισημαίνει ότι η Τουρκία, μετά την κατάρρευση της ελληνικής χούντας, προχώρησε σε καταστροφή εκκλησιών, λεηλασίες και εκδίωξη Ελληνοκυπρίων από τις εστίες τους, ενώ εγκατέστησε Τούρκους εποίκους στα κατεχόμενα εδάφη, επιδεινώνοντας την κατάσταση.
Ο αναλυτής κατακρίνει τη διεθνή κοινότητα, ιδιαίτερα τα Ηνωμένα Έθνη και τις ΗΠΑ, για την αντιμετώπιση της Κυπριακής Δημοκρατίας και της κατεχόμενης ζώνης με ηθική ισοτιμία, γεγονός που, κατά τον ίδιο, νομιμοποιεί την τουρκική κατοχή. Επισημαίνει ότι το Σχέδιο Ανάν του 2004, το οποίο απορρίφθηκε από τους Ελληνοκυπρίους, δεν περιλάμβανε μηχανισμό επιβολής σε περίπτωση μη τήρησης των δεσμεύσεων από την Τουρκία, καθιστώντας το ανεπαρκές.
Ο Ρούμπιν τονίζει την ανάγκη για ενεργή διπλωματική δράση από την πλευρά της Κύπρου, προκειμένου να οριστεί η συζήτηση στη διεθνή σκηνή και να αναγνωριστούν οι ευθύνες της Τουρκίας. Υποστηρίζει ότι η διεκδίκηση αποζημιώσεων δεν είναι μόνο ζήτημα δικαιοσύνης, αλλά και στρατηγικής σημασίας για την αποκατάσταση της κυριαρχίας και της ενότητας της Κύπρου.
Καταλήγοντας, ο αναλυτής καλεί τη διεθνή κοινότητα να αντιμετωπίσει την τουρκική κατοχή ως παραβίαση του διεθνούς δικαίου και να στηρίξει την Κύπρο στην προσπάθειά της για αποκατάσταση των δικαιωμάτων της και διεκδίκηση αποζημιώσεων.
Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο του Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal:
Η μισή μάχη στη διπλωματία είναι να ορίσεις τη συζήτηση.
Σκεφτείτε την Κύπρο: Η εισβολή της Τουρκίας στο νησί μετά την κατάρρευση της ελληνικής χούντας ήταν παράνομη. Η Τουρκία προέβη σε εθνοκάθαρση σε περισσότερο από το ένα τρίτο του νησιού, κατέστρεψε εκκλησίες και λεηλάτησε τις περιουσίες των Ελληνοκυπρίων που εκδιώχθηκαν από τα σπίτια τους υπό την απειλή όπλων.
Σχεδόν αμέσως, η Τουρκία ξέχασε την υποτιθέμενη προστασία που προσέφερε στους Κυπρίους Μουσουλμάνους και άρχισε να μεταφέρει Τούρκους εποίκους στο νησί, επιδεινώνοντας την αρπαγή.
- Η Ελλάδα απέβαλε τη χούντα μέσα σε λίγες μέρες από την εγκαθίδρυση από την Τουρκία προγεφυρώματος στην Κύπρο και ασπάστηκε τη δημοκρατία.
- Σήμερα, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ξεπερνά κατά πολύ τις χειρότερες παραβιάσεις της ελληνικής χούντας πριν από περισσότερα από 50 χρόνια.
Παρά τα γεγονότα αυτά, τα Ηνωμένα Έθνη αντιμετωπίζουν την Κυπριακή Δημοκρατία και την κατεχόμενη ζώνη με ηθική ισοτιμία. Το Αμερικανικό Υπουργείο Εξωτερικών, εν τω μεταξύ, όχι μόνο αρνείται να χαρακτηρίσει την παρουσία του τουρκικού στρατού στην Κύπρο ως κατοχή, αλλά νομιμοποιεί το καθεστώς Βισύ του νησιού.
Πώς αλλιώς μπορούν οι Αμερικανοί διπλωμάτες να εξηγήσουν γιατί εξέδωσαν βίζες στον Ερσίν Τατάρ, τον πολιτικό ηγέτη της κατεχόμενης ζώνης, τουλάχιστον δύο φορές με τουρκικό και όχι κυπριακό διαβατήριο;
Άλλοι πάλι υποστηρίζουν ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι αδιάλλακτη επειδή οι Ελληνοκύπριοι απέρριψαν το Σχέδιο Ανάν του 2004 σε δημοψήφισμα.
- Η απόρριψη κατέδειξε διορατικότητα τόσο επειδή οποιαδήποτε ειρηνευτική συμφωνία που νομιμοποιεί την τουρκική κατοχή επιβραβεύει την επιθετικότητα όσο και επειδή το σχέδιο του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ Κόφι Ανάν δεν περιελάμβανε μηχανισμό επιβολής σε περίπτωση που η Τουρκία δεν τηρούσε τη δέσμευσή της.
Οι προσπάθειες του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ Κόφι Ανάν μπορεί να ήταν καλοπροαίρετες, αλλά ήταν τόσο αφελείς όσο το Σύμφωνο Κέλογκ-Μπριάν του 1928, το οποίο διαπραγματεύτηκε ο Υπουργός Εξωτερικών Φρανκ Μπ. Κέλογκ και ο Γάλλος ομόλογός του Αριστίντ Μπριάν για την απαγόρευση του πολέμου.
Οι κενές υποσχέσεις και η αδυναμία εφαρμογής δεν σταμάτησαν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου λίγο περισσότερο από μια δεκαετία αργότερα, επειδή ο Κέλογκ και ο Μπριάν ξέχασαν κάτι που κατάλαβε αργότερα ο Τάσος Παπαδόπουλος:
- Καμία συμφωνία δεν μπορεί να ξεπεράσει την ανειλικρίνεια των εχθρών που βλέπουν τα σχέδια, τα έγγραφα και τις συνθήκες ως μια ασύμμετρη πολεμική στρατηγική για να αποσπάσουν την προσοχή ή να καθησυχάσουν τους αντιπάλους τους, ενώ οι επιτιθέμενοι προετοιμάζουν το νοκ-άουτ χτύπημα.
Ενώ κάθε Έλληνας και Κύπριος γνωρίζει την ιστορία της εισβολής και της κατοχής, λίγοι άλλοι Ευρωπαίοι, πόσο μάλλον οι Αμερικανοί, την γνωρίζουν. Για τους Αμερικανούς, η ιστορία ξεκινά κάθε τέσσερα ή οκτώ χρόνια και το παρελθόν ξεχνιέται εύκολα.
Το ότι οι Αμερικανοί δεν κατανοούν την ιστορία δεν είναι απλώς λάθος της γενικής ιστορικής άγνοιας των Αμερικανών. Είναι εξίσου αποτέλεσμα της αποτυχίας των Ελλήνων και Κυπρίων διπλωματών να ορίσουν τη συζήτηση.
Ο ορισμός της συζήτησης για την Κύπρο στην Ουάσιγκτον είναι σημαντικός για έναν ακόμη λόγο: Σε όλες τις κυβερνήσεις, οι Αμερικανοί διπλωμάτες κατανοούν τις διαφορές μέσα από το πρίσμα της διπλωματίας, μέσα από το πρίσμα της διαφωνίας και όχι της ιδεολογίας.
Αυτό οδηγεί τους Αμερικανούς διαμεσολαβητές να πιστεύουν τόσο ότι υπάρχει μια μαγική φόρμουλα παραχωρήσεων που μπορεί να επιλύσει τις συγκρούσεις όσο και να επιχειρούν να χωρίσουν τις διαφορές στη μέση.
- Δεν υπάρχει ηθική ή νομική ισοδυναμία μεταξύ Τουρκίας και Κύπρου. Η κυπριακή κυβέρνηση έχει δίκιο και η Τουρκία άδικο.
- Ωστόσο, οι συνομιλίες ή η διαμεσολάβηση με βάση τους όρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των Ηνωμένων Εθνών ή των Ηνωμένων Πολιτειών πολύ συχνά κρύβουν την μεγαλύτερη εικόνα και προδίδουν την κυπριακή κυριαρχία και τα δικαιώματα στην ψευδαίσθηση της επίλυσης της σύγκρουσης.
Καθώς ο Ερντογάν ετοιμάζεται να επισκεφθεί την κατεχόμενη από την Τουρκία ζώνη, η κυπριακή κυβέρνηση, οι Ευρωπαίοι σύμμαχοί της και το Αμερικανικό Υπουργείο Εξωτερικών θα πρέπει να δώσουν και πάλι προτεραιότητα στη συζήτηση για τις αποζημιώσεις για τους Ελληνοκύπριους, τους Κύπριους μουσουλμάνους γείτονές τους που είναι επίσης θύματα της τουρκικής κατοχής, και το ευρύτερο κυπριακό κράτος. Διπλωμάτες και νομικοί έχουν συζητήσει στο παρελθόν για τις αποζημιώσεις.
Στην δίκη Λοϊζίδου εναντίον Τουρκίας του 1996, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έκρινε ότι όσοι υπέστησαν εθνοκάθαρση από τον εισβολέα τουρκικό στρατό είχαν το δικαίωμα σε επιστροφή των περιουσιών τους.
- Το Δικαστήριο διευκρίνισε, ωστόσο, ότι οι αποζημιώσεις που επιδικάστηκαν δεν αποτελούσαν αποζημίωση για την περιουσία, αλλά μάλλον αποζημίωση λόγω έλλειψης χρήσης.
Αν και η Τουρκία πλήρωσε αυτή την ατομική αξίωση, ήταν και η τελευταία. Εννέα χρόνια αργότερα, στην υπόθεση Ξενίδης-Αρέστης εναντίον Τουρκίας, το ίδιο δικαστήριο διέταξε την Τουρκία να θεσπίσει έναν μηχανισμό για την αποζημίωση εκατοντάδων χιλιάδων Ελληνοκυπρίων που η τουρκική εισβολή τους ανάγκασε να εγκαταλείψουν τα σπίτια και τη γη τους.
Το 2014, το Δικαστήριο διέταξε την Τουρκία να καταβάλει 90 εκατομμύρια ευρώ ως αποζημίωση για την εισβολή του 1974, η μεγαλύτερη αποζημίωση που είχε επιβληθεί ποτέ, αλλά η κυβέρνηση Ερντογάν απέρριψε την ετυμηγορία.
- Ο υπουργός Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου δήλωσε ότι η ετυμηγορία «δεν θα είναι ούτε δεσμευτική ούτε έχει καμία αξία».
- Μέχρι το 2019, η Τουρκία όφειλε περισσότερα από 150 εκατομμύρια ευρώ σε διάφορους ενάγοντες λόγω δικαστικών αποζημιώσεων. Σήμερα, το ποσό αυτό πλησιάζει τα 186 εκατομμύρια ευρώ ή 211 εκατομμύρια δολάρια.
Η Τουρκία δεν έχει καμία δικαιολογία να παρακρατήσει την καταβολή αποζημιώσεων στην Κύπρο. Άλλωστε, το ποσό που οφείλει η Άγκυρα ισούται με τρία αναβαθμισμένα F-16. Ελλείψει προθυμίας της Τουρκίας να εφαρμόσει τις εναντίον της αποφάσεις, η Κύπρος θα πρέπει να ζητήσει από τους συμμάχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης να κατάσχουν τουρκική περιουσία, για παράδειγμα, επιβατικά αεροσκάφη των Turkish Airlines που χρησιμοποιούνται για την κάλυψη των ανεξόφλητων χρεών της Τουρκίας.
Η αναπόφευκτη διπλωματική σύγκρουση που θα ξεσπάσει θα αποτελεί μια διαρκή υπενθύμιση για όσους δεν γνωρίζουν τις ιστορικές ρίζες της τρέχουσας σύγκρουσης και αναδιατυπώνουν τη συζήτηση όχι ως συζήτηση περί ηθικής ισοδυναμίας, αλλά μάλλον ως μια χώρα που δρα λάθος και αποφεύγει την ευθύνη της απέναντι σε έναν δημοκρατικό γείτονα.
Ούτε οι Κύπριοι αξιωματούχοι θα πρέπει να είναι ικανοποιημένοι με την απλή πληρωμή των χρεών του παρελθόντος από την Τουρκία.
- Οι αβάσιμοι ισχυρισμοί της Τουρκίας κατά της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κύπρου και η παρενόχληση και οι απειλές της κατά της εκμετάλλευσης φυσικού αερίου στα κυπριακά ύδατα αναμφισβήτητα έχουν κοστίσει στην Κύπρο δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις και έσοδα, κάθε ευρώ των οποίων θα πρέπει να αποτελεί τη βάση μιας νέας αξίωσης κατά της Άγκυρας.
Και πάλι, ακόμη και η Κύπρος δεν μπορεί να διεκδικήσει τις αποζημιώσεις της μέχρι να έρθει η κατάρρευση της Τουρκίας του Ερντογάν, γεγονός που καθιστά μια τέτοια αποζημίωση το κύριο θέμα της ημερήσιας διάταξης θα κρατήσει την Τουρκία σε αμυντική θέση εκεί που ανήκει.
Η Τουρκία έχει υιοθετήσει μια στρατηγική, με τη βοήθεια των Ηνωμένων Εθνών και δυστυχώς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που της δίνει χρόνο για να ξεπλύνει τα εγκλήματά της στο όνομα του ρεαλισμού. Ούτε η Κύπρος ούτε η Ελλάδα πρέπει να αποδεχτούν αυτό το παιχνίδι και, αντίθετα, πρέπει να προωθήσουν τις αποζημιώσεις για να επαναφέρουν την παρανομία της τουρκικής παρουσίας στο επίκεντρο της συζήτησης.
Αν η Κύπρος επιθυμεί στη συνέχεια να σκεφτεί το μέλλον αντί να παραμείνει επικεντρωμένη στο παρελθόν, όπως σίγουρα θα συμβουλεύσουν αξιωματούχοι του ΟΗΕ και Ευρωπαίοι διπλωμάτες, τότε είναι καιρός να δημιουργηθεί ένα Ταμείο Κυρίαρχου Πλούτου στο οποίο η Τουρκία θα μπορεί να καταβάλλει τα χρήματα που οφείλει.
Αναλύσεις
Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά
Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.
Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά
Άρθρο του Ζακ Νταμαντιάν στην εφημερίδα Αζάτ Όρ
Μετά τον 44ήμερο Πόλεμο του Αρτσάχ, άρχισε να κυκλοφορεί μια άποψη σύμφωνα με την οποία «οι Αρμένιοι της Διασποράς δεν πρέπει να μιλούν για την πολιτική της Αρμενίας, αφού δεν ζουν μέσα στη χώρα, και η κυβέρνηση έχει εκλεγεί από τον λαό».
Αναμφίβολα, σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα είναι σεβαστή τόσο η γνώμη του πολίτη όσο και η ελεύθερη έκφραση διαφορετικών απόψεων.
Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση ότι τέτοιες αντιλήψεις δεν υπήρχαν πριν από τη “βελούδινη επανάσταση”, παρόλο που οι Αρμένιοι της Διασποράς ασκούσαν σφοδρή κριτική στις μετασοβιετικές κυβερνήσεις, επισημαίνοντας τη συντριπτική φτώχεια των κατοίκων και την προφανή οικονομική ανισότητα.
Εκείνες οι κυβερνήσεις είχαν καταδικαστεί στη συνείδηση του αρμενικού λαού με την κατηγορία της «διαφθοράς», αν και η θεμελιώδης αρχή της δικαιοσύνης ορίζει πως «κάθε κατηγορούμενος θεωρείται αθώος μέχρι να αποδειχθεί ένοχος από το δικαστήριο».
Αλλά είναι άραγε η διαφθορά ένα αποκλειστικά μετασοβιετικό φαινόμενο;
Ανατρέχοντας στην παγκόσμια ιστορία, από τη γένεση των αρχαίων κρατών και τη βασιλεία του ινδιάνικου φύλου των Ίνκας έως τις σύγχρονες δημοκρατίες, βλέπουμε πως ακόμη και οι πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες δεν έχουν μείνει αλώβητες.
Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η ποινή φυλάκισης πέντε ετών του πρώην προέδρου της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, για τη δωροδοκία που φέρεται να έλαβε από τον Καντάφι.
Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, κάθε άνθρωπος δεν είναι μόνο πολίτης του κράτους του, αλλά και πολίτης του κόσμου.
Όταν διεξάγονται εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία, στην Τουρκία ή στη Γαλλία, τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης προβάλλουν ζωντανές αναλύσεις, όπου δημοσιογράφοι, πολιτικοί και ειδικοί εξετάζουν τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις τους.
Ο Έλληνας πολίτης σχολιάζει την πολιτική αυτών των χωρών. Γιατί, λοιπόν, να μην έχει και ο Αρμένιος της Διασποράς το δικαίωμα να μιλήσει για την Αρμενία;
Ή μήπως θα του αφαιρεθεί αυτό το «δικαίωμα» απλώς και μόνο επειδή είναι Αρμένιος στην καταγωγή;
Κατά τον πόλεμο στη Γάζα, Εβραίοι διανοούμενοι που δεν ζουν στο Ισραήλ επέκριναν ανοιχτά τον Νετανιάχου, παρότι είχε εκλεγεί δημοκρατικά από τον λαό του.
Παρά το γεγονός ότι το Ισραήλ εξήλθε στρατιωτικά νικηφόρο, πολεμώντας ταυτόχρονα σε δύο μέτωπα, είναι αυτονόητα καταδικαστέα η σφαγή αμάχων, ιδιαίτερα παιδιών.
Ωστόσο, δεν μπορεί να αγνοηθεί πως ένα κράτος των δέκα εκατομμυρίων κατάφερε να γονατίσει ένα των ενενήντα, λαμβάνοντας σημαντική διπλωματική στήριξη από την εβραϊκή Διασπορά.
Στις δημοκρατίες υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ηγετών που δεν εφάρμοσαν τα προεκλογικά τους προγράμματα.
Ας θυμηθούμε πως ακόμη και ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία της Γερμανίας μέσω εκλογών.
Όσον αφορά την αρμενική πραγματικότητα, δεν ήταν η Διασπορά εκείνη που πριν τον πόλεμο αποφάσισε να ακυρώσει τις διαπραγματεύσεις για τη λύση του «ζητήματος του Αρτσάχ», ούτε εκείνη που απέρριψε τις προτάσεις για ειρήνευση.
Οι οργανώσεις της αρμενικής Διασποράς πάντοτε απέφευγαν τις πολεμοχαρείς δηλώσεις.
Ωστόσο, στις προσωπικές συνομιλίες, δεν λείπει το πικρό ερώτημα:
«Αφού δεν υπήρχε καμία πιθανότητα νίκης, γιατί θυσιάστηκε το άνθος της νεολαίας μας;»
Το δικαίωμα του πολίτη της Αρμενίας να ζει με ειρήνη και αξιοπρέπεια είναι αδιαπραγμάτευτο, όπως και για όλους τους λαούς του κόσμου.
Όμως μπορούν αυτά τα δικαιώματα να διασφαλιστούν με την παραίτηση από τα εθνικά σύμβολα και δικαιώματα;
Ανατρέχοντας στη σοβιετική περίοδο, βλέπουμε ότι η Αρμενία, όσο της επέτρεπαν οι συνθήκες, διατήρησε τα εθνικά της σύμβολα. Ακόμη και στις πιο σκληρές σταλινικές εποχές δεν αρνήθηκε ποτέ το Αραράτ.Είναι γνωστός ο διάλογος του Νικίτα Χρουστσόφ με έναν Τούρκο πολιτικό, όταν εκείνος τον ρώτησε:
«Γιατί επιτρέπετε στους Αρμενίους να χρησιμοποιούν το όρος Αραράτ, αφού δεν τους ανήκει;»
Και ο Σοβιετικός ηγέτης απάντησε:
«Κι εσείς έχετε τη Σελήνη στη σημαία σας. Σας ανήκει μήπως;»
Το 1980, στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το Αρμενικό Κρατικό Συγκρότημα Χορού παρουσίασε τον χορό «Berd», ενώ στο στάδιο «Λουζνίκι» απεικονιζόταν περήφανα το Αραράτ.
Η γεωγραφική θέση της Αρμενίας είναι αναμφίβολα δύσκολη.
Η σημερινή κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Αρμενίας φαίνεται να αποκηρύσσει το Αραράτ ως εθνικό σύμβολο, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών φέρει το όνομα… Αραράτ Μιρζογιάν.
Ο πρωθυπουργός, μέσα από τις αναρτήσεις του στα κοινωνικά δίκτυα, παρουσιάζει στιγμιότυπα όπου διαβάζει την «Ιστορία των Αρμενίων».
Μα μελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.
ԱԶԱՏ ՕՐ 31-10-2025Αναλύσεις
Θα Κρατήσει Εκεχειρία στην Γάζα;
Συνέντευξη του πρέσβη ε.τ. Ελευθέριου Καραγιάννη στον Σταύρο Καλεντερίδη
Ανοιχτή συζήτηση με τον πρέσβη ε.τ. Ελευθέριο Καραγιάννη για τις τελευταίες εξελίξεις στην Λωρίδα της Γάζας και τις προβλέψεις για τον πόλεμο στην Μ. Ανατολή
Αναλύσεις
Η Τουρκία, από κορυφαίος καταχραστής της INTERPOL, επιδιώκει τώρα να την διοικήσει
Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.
Η Άγκυρα ανακοίνωσε επίσημα την υποψηφιότητά της για την προεδρία της INTERPOL, ενόψει της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης που θα πραγματοποιηθεί στις 24–27 Νοεμβρίου 2025 στο Μαρακές. Ο υποψήφιος της Τουρκίας είναι ο Μουσταφά Σερκάν Σαμπαντζά, επικεφαλής του τουρκικού Εθνικού Γραφείου της INTERPOL–Europol. Αν εκλεγεί, θα αναλάβει θητεία τετραετίας.
Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.
Κατάχρηση διεθνών μηχανισμών
Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το Nordic Monitor, οι τουρκικές αρχές έχουν καταθέσει χιλιάδες αιτήματα “Red Notice” εναντίον επικριτών του καθεστώτος, καλυμμένα ως κοινές ποινικές υποθέσεις. Το 2024, ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιλμάζ Τουντς παραδέχθηκε ότι η Τουρκία υπέβαλε 1.774 αιτήματα έκδοσης σε 119 χώρες, τα περισσότερα εκ των οποίων απορρίφθηκαν.
Μια εσωτερική διαβαθμισμένη οδηγία της 18ης Ιουνίου 2025 ζητούσε από εισαγγελείς να αποφεύγουν την αναφορά σε “τρομοκρατία” ή δεσμούς με το κίνημα Γκιουλέν όταν στέλνουν αιτήματα στην INTERPOL, προτείνοντας τη χρήση συνηθισμένων κατηγοριών, όπως «παράνομη απόκτηση προσωπικών δεδομένων», ώστε να περνούν τον έλεγχο του οργανισμού.
Η Άγκυρα, επιπλέον, αξιοποιεί τη βάση Stolen and Lost Travel Documents (SLTD) για να δηλώνει διαβατήρια αντιφρονούντων ως “χαμένα” ή “ανακληθέντα”. Το αποτέλεσμα είναι απαγορεύσεις εξόδου, συλλήψεις στα σύνορα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, αναγκαστικές επιστροφές.
Καταγγελίες διεθνών θεσμών
Έκθεση της Μικτής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Βρετανικού Κοινοβουλίου (30 Ιουλίου 2025) τοποθετεί την Τουρκία ανάμεσα στους μεγαλύτερους καταχραστές του συστήματος ειδοποιήσεων της INTERPOL, μαζί με την Κίνα και τη Ρωσία.
Η επιτροπή αναφέρει ότι αυταρχικά καθεστώτα χρησιμοποιούν τη διεθνή αστυνομική συνεργασία για να καταδιώκουν πολιτικούς αντιπάλους στο εξωτερικό, ενώ υπογραμμίζει πως η Τουρκία παραποιεί στοιχεία για να δικαιολογήσει συλλήψεις και εκδόσεις.
Η πρακτική αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη εκστρατεία διακρατικής καταστολής που εντάθηκε μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Σύμφωνα με οργανώσεις δικαιωμάτων και δυτικές υπηρεσίες, η ΜΙΤ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 100 απαγωγές ή “renditions” πολιτικών αντιπάλων από το εξωτερικό, κυρίως ατόμων συνδεδεμένων με το κίνημα Γκιουλέν.
Σύγκρουση με το Σύνταγμα της INTERPOL
Το Άρθρο 3 του Καταστατικού της INTERPOL απαγορεύει οποιαδήποτε εμπλοκή σε υποθέσεις πολιτικής, στρατιωτικής, θρησκευτικής ή φυλετικής φύσης. Παρ’ όλα αυτά, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Άγκυρα παρακάμπτει συστηματικά τον κανόνα, μεταμφιέζοντας πολιτικά διωκόμενους σε “κοινούς εγκληματίες”.
Αν η Τουρκία αποκτήσει την προεδρία, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι θα αποκτήσει επιρροή στις επιτροπές, στις διαδικασίες και στους εσωτερικούς κανονισμούς του οργανισμού, θέτοντας σε κίνδυνο την ουδετερότητα και αξιοπιστία του διεθνούς αστυνομικού δικτύου.
Αυξανόμενη δυσπιστία
Πολλές ευρωπαϊκές χώρες αρνούνται πλέον να εφαρμόσουν τουρκικά “Red Notices” ή να προχωρήσουν σε εκδόσεις, επικαλούμενες πολιτικά κίνητρα και κινδύνους βασανιστηρίων. Πολλές περιπτώσεις αφορούσαν πρόσφυγες με άσυλο, προστατευμένους από το διεθνές δίκαιο.
Την ίδια ώρα, η Τουρκία καταγράφει δραματική αύξηση οργανωμένου εγκλήματος. Σύμφωνα με τον Global Organized Crime Index (2023), η χώρα βαθμολογήθηκε με 7,03/10, καταλαμβάνοντας την 14η θέση παγκοσμίως και την 1η στην Ευρώπη. Το ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνει εκτεταμένα κυκλώματα εμπορίας ανθρώπων, όπλων και μαφίας που διατηρούν διασυνδέσεις με πολιτικά και δικαστικά κέντρα εξουσίας.
Ένα κρίσιμο τεστ για τη διεθνή νομιμότητα
Η εκλογή του επόμενου προέδρου της INTERPOL στο Μαρακές θα αποτελέσει δοκιμασία αξιοπιστίας για τον οργανισμό. Η ερώτηση είναι απλή:
Μπορεί ένα κράτος που κατηγορείται ότι εργαλειοποιεί την INTERPOL να τη διοικήσει χωρίς να την υπονομεύσει;
Η απάντηση, όπως σημειώνει το Nordic Monitor, θα δείξει αν η INTERPOL παραμένει ανεξάρτητος θεματοφύλακας της διεθνούς αστυνόμευσης ή εάν υποκύπτει στις πιέσεις της πολιτικής εξουσίας.
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΜάζης: Ετοιμάζεται τεράστια έκρηξη Τουρκίας – Ισραήλ – «Είμαστε στο και δέκα στην Ελλάδα»
-
Άμυνα2 εβδομάδες πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία1 μήνα πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις1 εβδομάδα πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Επικίνδυνο παιχνίδι Μακρόν εις βάρος της Ελλάδας