Ακολουθήστε μας

Πολιτική

Πώς η Γερμανία δρομολογεί επιστροφές μεταναστών στην Ελλάδα

«Ανατομία» μιας απίστευτης δικαστικής απόφασης που ανοίγει τον δρόμο για επιστροφές προσφύγων στη χώρα μας – Γερμανοί δικαστές τούς προτρέπουν να εργαστούν στην ελληνική μαύρη αγορά.

Δημοσιεύτηκε στις

Dozens of people from all over the world line in front of the central registration center for asylum seekers in Berlin, Germany, Monday, Sept. 25, 2023. Across Germany, officials are sounding the alarm that they are no longer in a position to accommodate migrants who are applying for asylum. (AP Photo/Markus Schreiber)

«Πότε πήγαινα με αυτοκίνητο, πότε με τα πόδια μέσα από κατσάβραχα, παράνομα, ήθελα να φύγω όσο γίνεται πιο μακριά από την κόλαση, έδωσα 700 δολάρια για να φθάσω στη Τουρκία και 3.000 ευρώ για την Ελλάδα». Είναι μικρόσωμος και λεπτός ο νεαρός άνδρας που μου μιλά. Διηγείται πώς πήγε από το Χαλέπι, μέσω Αφρίν, Γκαζίαντεπ και Σμύρνης, στη Σάμο.

Με βάρκα, πώς αλλιώς, με άλλους 25. Ηταν Μάιος του 2024. Τον συνάντησα πριν από λίγες ημέρες στα περίχωρα της Φρανκφούρτης. Θα μπορούσε να τον λένε Ξιάρ, αλλά δεν έχει σημασία. Σημασία έχουν αυτά που διηγείται στο «Βήμα», μια αληθινή ιστορία, ίδια με εκατοντάδων χιλιάδων άλλων Σύρων που έκαναν το δύσκολο ταξίδι προς τη Δύση περνώντας από τα ελληνικά νησιά για να φθάσουν στη Γερμανία.

Με το που τελείωσε το σχολείο ο Ξιάρ πήγε στρατό. Δύσκολα χρόνια, ξέσπασε εμφύλιος και έζησε τη φρίκη ως στρατιώτης. Αποφάσισε να μπει σε ένοπλη ομάδα της αντιπολίτευσης μέχρι που κάποιος τον πρόδωσε. Συνελήφθη και κρατήθηκε σε φυλακή βασανιστηρίων. Ο νομικός του παραστάτης μάς παρακάλεσε να μη ρωτήσουμε για αυτό το κομμάτι της ζωής του. Βρίσκεται υπό ψυχιατρική παρακολούθηση στη Γερμανία. Δεν θα του έκανε καλό να ξαναφέρει στη μνήμη του τραυματικές εμπειρίες.

Μας τις είπε όμως ο ίδιος, τον οποίο επίσης συναντήσαμε στα περίχωρα της Φρανκφούρτης: «Υπέστη σκληρά βασανιστήρια, ξυλοκοπήθηκε, υποβαλλόταν σε ψυχολογική πίεση, για παράδειγμα στέρηση ύπνου και φωτός. Κάποιο πρωί βρέθηκε στο κελί του ένας κρεμασμένος». Στη Σάμο, ο Ξιάρ πήρε μια ανάσα. Εκανε αίτηση για άσυλο και ύστερα από δύο μήνες πήρε το καράβι για Αθήνα. Δεν ήταν ο τελικός προορισμός.

Από την Ομόνοια στη Βρέμη

«Περιμένοντας τα χαρτιά μου στην Αθήνα έμενα στην Ομόνοια, σε ένα μικρό δωμάτιο με άλλους 15, δεν ήταν πάντα οι ίδιοι, μπαινόβγαινε κόσμος, προσωρινός χώρος ύπνου» μας είπε. «Δεν είχα δουλειά, χρήματα δεν πήρα από τις υπηρεσίες, πολλές φορές τους ζήτησα βοήθεια, μου δώσανε ζάχαρη σε σακούλες και κάτι λίγο για να φάω, αλλά και από τις οργανώσεις σπάνια πήρα βοήθεια, τρόφιμα. Εχω ελικοβακτηρίδιο, αλλά πώς να πάρω φάρμακα; Δικά μου χρήματα δεν έφερα από τη Συρία, δεν ήξερα ότι η διαδικασία για την μπλε κάρτα θα διαρκούσε τόσο πολύ».

Επειτα από έξι μήνες ήρθε η πολυπόθητη κάρτα και ο Ξιάρ με δανεικά συνέχισε αεροπορικώς στο Βερολίνο και από εκεί με τρένο σε φίλους στη Βρέμη, όπου έκανε δεύτερη αίτηση για άσυλο. Η περίπτωσή του πήρε την πορεία που παίρνουν όλες οι αντίστοιχες. Από τη Βρέμη τον έστειλαν σε κέντρο πρώτης υποδοχής κοντά στη Φρανκφούρτη, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.

Η ζωή του Ξιάρ τους λίγους μήνες που ζει στη Γερμανία μπήκε σε μια κανονικότητα. Μένει σε οργανωμένο κατάλυμα για πρόσφυγες, παίρνει 170 ευρώ τον μήνα, έχει δωρεάν φαγητό, βοήθεια σε είδος και δεν χρειάζεται να εκλιπαρεί για ένα κομμάτι ψωμί. Αλλά το πιο βασικό, επειδή έχει υποστεί βασανιστήρια, βρίσκεται υπό συνεχή ψυχιατρική παρακολούθηση και φαρμακευτική αγωγή. Κάτι το αδιανόητο στην Ελλάδα.

Είναι και ο λόγος για τον οποίο υπάρχει πλούσια νομολογία δικαστηρίων σε όλα τα ομόσπονδα κρατίδια, τα οποία απέφευγαν επιστροφές αναγνωρισμένων προσφύγων στην Ελλάδα με το επιχείρημα ότι «οι συνθήκες υποδοχής χαρακτηρίζονται από συστημικές αδυναμίες που ενέχουν τον κίνδυνο απάνθρωπης ή εξευτελιστικής μεταχείρισης κατά την έννοια του άρθρου 4 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ».

«Νέοι, υγιείς και άγαμοι άνδρες»

Αυτό ωστόσο αλλάζει άρδην με μια απόφαση-σταθμό του Ομοσπονδιακού Διοικητικού Δικαστηρίου της Λειψίας (BverwG 1 C 18.24) που αφορά για πρώτη φορά την Ελλάδα. Σε αυτό προσέφυγαν δύο νέοι από τη Γάζα και τη Σομαλία οι οποίοι, παρά το ότι έλαβαν διεθνή προστασία στην Ελλάδα, ζήτησαν άσυλο και στη Γερμανία για τους ίδιους λόγους όπως ο Ξιάρ. Το πενταμελές ανώτατο ομοσπονδιακό δικαστήριο της Λειψίας βασίστηκε σε μια νέα διαδικασία, τη λεγόμενη αναθεώρηση των πραγματικών περιστατικών, που τέθηκε σε ισχύ τον Ιανουάριο του 2023.

«Πρόκειται για ένα νέο νομικό εργαλείο εξακρίβωσης πραγματικών συνθηκών για υποθέσεις ασύλου, έτσι ώστε η αξιολόγηση της κατάστασης για τους πρόσφυγες, εν προκειμένω στην Ελλάδα, να ενοποιηθεί στη Γερμανία, δηλαδή να μην αξιολογεί ένα δικαστήριο στη Βάδη-Βυρτεμβέργη την κατάσταση διαφορετικά από ένα δικαστήριο στην Εσση» μας εξηγεί η δικηγόρος Γιουλιάνα Χάρπερ.

Η Χάρπερ εργάζεται στο δικηγορικό γραφείο του καθηγητή Στέφαν Χοκς, κορυφαίο σε υποθέσεις προσφύγων, και ήταν μαζί με τον γερμανό καθηγητή η συνήγορος του άνδρα από τη Σομαλία.

«Σε τέτοιες περιπτώσεις οι δικαστές δεν ταξιδεύουν οι ίδιοι στην Ελλάδα για να αποκτήσουν εικόνα, δεν συνηθίζεται» μας εξήγησε. «Αλλά εκείνο που με σόκαρε είναι ότι το δικαστήριο δεν ήθελε να ακούσει μαρτυρίες ανθρώπων που εργάζονται στην Ελλάδα, ενώ εμπιστεύτηκε αναφορές στα ΜΜΕ, μελέτες, εκθέσεις, γνωμοδοτήσεις, μεταξύ άλλων, και οργανώσεων βοήθειας. Από την πλευρά μας προτείναμε ως μάρτυρες τον δικηγόρο Μίνω Μουζουράκη, υπεύθυνο νομικής υποστήριξης και υπεράσπισης στο Refugee Support Aegean (RSA), τον Ρόμπερτ Νέστλερ από το Equal Rights Beyond Borders και τον εργατολόγο Απόστολο Καψάλη, καθηγητή Παντείου και ειδικό σε θέματα προσφύγων».

Ο Μουζουράκης κατέθεσε ατύπως, δηλαδή όσα είπε δεν κατεγράφησαν στα πρακτικά. Ο Νέστλερ δεν κατέθεσε καν, ο δε καθηγητής δεν μπορούσε να έρθει στη Λειψία και το δικαστήριο απέρριψε κατάθεση μέσω Διαδικτύου. «Υποβάλαμε όμως τη γραπτή έκθεσή του για τις εργασιακές συνθήκες στην Ελλάδα».

Εν ολίγοις, οι δικαστές δεν ενδιαφέρθηκαν να ακούσουν από στόματα ειδικών τις πραγματικές συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων στην Ελλάδα. Και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι «άγαμοι, αρτιμελείς και μη ευάλωτοι δικαιούχοι διεθνούς προστασίας δεν απειλούνται με εξευτελιστικές ή απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης κατά την επιστροφή τους στην Ελλάδα. Μπορούν να καλύψουν τις υπόλοιπες βασικές τους ανάγκες, συμπεριλαμβανομένης της διατροφής, μέσω του δικού τους εισοδήματος που αποκτούν στη λεγόμενη παραοικονομία. Αρα οι αιτήσεις ασύλου τους στη Γερμανία μπορούν να απορριφθούν ως απαράδεκτες». Γερμανικό δικαστήριο προτρέπει με τον πιο επίσημο τρόπο πρόσφυγες να ζήσουν στην Ελλάδα με μαύρο χρήμα; Πρωτοφανές!

Γνωρίζουμε ποια είναι η κατάσταση όσων επιστρέφονται στην Ελλάδα. Κατά κανόνα καταλήγουν στους δρόμους, γίνονται άστεγοι, δεν παίρνουν καμία υποστήριξη από το κράτος για φαγητό, στέγαση. Φοβόμαστε ότι αυτή η απόφαση θα προκαλέσει μεγάλη δυστυχία

«Σοκαριστικό για ένα κράτος δικαίου»

«Εδώ έχουμε ένα πολύ σοβαρό ζήτημα» επισήμανε στο «Βήμα» ο κ. Καψάλης. «Κατ’ αρχάς τα γερμανικά δικαστήρια αναγνωρίζουν ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να εργαστείς με αξιοπρέπεια στην Ελλάδα, είτε είσαι Ελληνας είτε πρόσφυγας. Δεύτερον, πώς είναι δυνατόν ένας ξένος δικαστής να λέει στους πρόσφυγες να πάνε να εργαστούν στην ελληνική παραοικονομία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για κάποιον που εργάζεται στη μαύρη αγορά, πληρώνεται παράνομα, δεν δηλώνει εισόδημα, δεν πληρώνει Εφορία, δεν έχει εργασιακά, συνταξιοδοτικά και ιατροφαρμακευτικά δικαιώματα; Τρίτον, ένα γερμανικό δικαστήριο δεν μπορεί να στηρίζει την επιχειρηματολογία του στο γεγονός ότι έχει απορρυθμιστεί πλήρως η ελληνική αγορά εργασίας προκειμένου να επιστρέφει πρόσφυγες στην ίδια κατάσταση που υφίστανται και οι Ελληνες. Και αυτό είναι το άλλο σοκαριστικό, ότι η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί από το 2010 στην Ελλάδα θεωρείται μια κανονικότητα, είναι ντροπιαστικό για τη χώρα!».

Ο Αντρέας Μάιερχεφερ από την Pro Asyl Φρανκφούρτης ταξιδεύει πολύ συχνά στην Ελλάδα, είναι καλός γνώστης των συνθηκών διαβίωσης των προσφύγων. Ηταν και αυτός παρών στη δίκη. «Το ότι ένα ανώτατο γερμανικό δικαστήριο παραπέμπει ανθρώπους σε παράνομη απασχόληση στην Ελλάδα είναι σκανδαλώδες και εξαιρετικά προβληματικό για ένα κράτος δικαίου» τονίζει.

«Και το πιστεύουμε αυτό γιατί γνωρίζουμε ποια είναι η κατάσταση όσων επιστρέφονται στην Ελλάδα. Κατά κανόνα καταλήγουν στους δρόμους, γίνονται άστεγοι, δεν παίρνουν καμία υποστήριξη από το κράτος για φαγητό, στέγαση. Φοβόμαστε ότι αυτή η απόφαση θα προκαλέσει μεγάλη δυστυχία αν απελαθούν ακόμη περισσότεροι». Και το πρόγραμμα HELIOS plus, το οποίο το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου παρουσιάζει στην ιστοσελίδα του ως «μια νέα εποχή με τις ολοκληρωμένες δράσεις ένταξης υπηκόων ξένων χωρών»;

Ο Μουζουράκης κατέθεσε στο δικαστήριο μια εντελώς διαφορετική εικόνα: «Το πρόγραμμα φαίνεται να έχει σχεδιαστεί σε κλίμακα που δεν ανταποκρίνεται ούτε κατά διάνοια στις πραγματικές ανάγκες των προσφύγων στην Ελλάδα. Μπορεί να προσφέρει στήριξη σε συνολικά 4.323 άτομα με διεθνή και προσωρινή προστασία, μόλις 1.000 άτομα ανά έτος, όταν στο τέλος του 2024 υπήρχαν 83.895 έγκυρες άδειες διαμονής για δικαιούχους διεθνούς προστασίας στην Ελλάδα και 32.572 άδειες διαμονής για πρόσφυγες από την Ουκρανία με προσωρινή προστασία».

Σαν σε διακοπές all inclusive…

Η απόφαση της Λειψίας μόνο μέσα σε ένα συγκριμένο πολιτικό μομέντουμ μπορεί να εξηγηθεί. Οι πολύνεκρες επιθέσεις με μαχαίρι από πρόσφυγες, η αντικειμενική δυσκολία των δήμων να αντιμετωπίσουν, εκτός από τους Ουκρανούς, τους αναγνωρισμένους στη Γερμανία πρόσφυγες και τη δευτερογενή μετανάστευση έχουν γίνει πεδίο πολιτικής εκμετάλλευσης από τους ακροδεξιούς της AfD. Σε νομικό και ανθρώπινο επίπεδο, ωστόσο, η απόφαση προκαλεί απογοήτευση.

«Νομίζω ότι το νέο νομικό εργαλείο του δικαίου περί ασύλου δεν λειτούργησε σωστά» μας είπε εν κατακλείδι η Χάρπερ. «Χάσαμε τη δίκη και λίγη από την εμπιστοσύνη μας στη σωστή λειτουργία της νομικής έρευνας».

Το πρώτο τρίμηνο του 2025 οι γερμανικές αρχές επέστρεψαν στην Ελλάδα 14 πρόσφυγες. Με τη νέα απόφαση, ετοιμάζουν επιστροφές δεκάδων χιλιάδων. Και κάνουν επίσης κάτι πονηρό. Από τον Φεβρουάριο στέλνουν επιστολές για να τους ενθαρρύνουν να επιστρέψουν οικειοθελώς στην Ελλάδα. Υπόσχονται δωρεάν διαμονή για τέσσερις μήνες με πλήρη διατροφή, παραλαβή από το αεροδρόμιο και μάθημα ελληνικών. Σαν διακοπές all inclusive σε ξενοδοχείο πολλών αστέρων…

Για τον 35χρονο Ξιάρ, η απόφαση της Λειψίας θα μπορούσε να δρομολογήσει και τη δική του επιστροφή. Ο δικηγόρος του δεν το βάζει κάτω. «Εχω καταθέσει προσφυγή εναντίον της απορριπτικής απόφασης της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Μετανάστευσης και Ασύλου (BAMF) και παράλληλα ασφαλιστικά μέτρα για να αποτρέψω τυχόν απέλασή του πριν βγει η απόφαση. Φυσικά συμπεριλαμβάνω και αναλυτική ιατρική πραγματογνωμοσύνη από τους ψυχολόγους για να καταστήσω σαφές ότι η περίπτωσή του δεν καλύπτεται από την απόφαση της Λειψίας. Ο Ξιάρ βασανίστηκε, έχει μεγάλη ανάγκη προστασίας». Που προφανώς δεν μπορεί να του εξασφαλίσει η Ελλάδα.

ΠΗΓΗ: Το Βήμα

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Αναλύσεις

Τρεις όρους θέτει ο Καραγιλάν για τον αφοπλισμό του PKK

Δημοσίευμα στην κουρδική εφημερίδα “Politika” παρουσιάζει τις θέσεις του Καραγιλάν, μέλους της διοίκησης του HPG, δηλαδή του ένοπλου σκέλους του κουρδικού κινήματος, ο οποίος δηλώνει ότι η εγκατάλειψη των όπλων δεν μπορεί να γίνει χωρίς συγκεκριμένες πολιτικές και νομικές εγγυήσεις.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τρεις βασικές προϋποθέσεις για να προχωρήσει η διαδικασία αφοπλισμού του PKK θέτει ο Μουράτ Καραγιλάν, σύμφωνα με το πρωτοσέλιδο της κουρδικής εφημερίδας Politika, η οποία κυκλοφόρησε το Σαββατοκύριακο 13-14 Ιουνίου 2026 με κεντρικό τίτλο «Τρία βήματα για τον αφοπλισμό».

Το δημοσίευμα παρουσιάζει τις θέσεις του Καραγιλάν, μέλους της διοίκησης του HPG, δηλαδή του ένοπλου σκέλους του κουρδικού κινήματος, ο οποίος δηλώνει ότι η εγκατάλειψη των όπλων δεν μπορεί να γίνει χωρίς συγκεκριμένες πολιτικές και νομικές εγγυήσεις.

Η πρώτη προϋπόθεση που θέτει αφορά τον Αμπντουλάχ Οτσαλάν. Σύμφωνα με την Politika, ο Καραγιλάν ζητά να αναγνωριστεί ο Οτσαλάν ως βασικός συνομιλητής και διαπραγματευτής της διαδικασίας. Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι ο Οτσαλάν θεωρείται από το κουρδικό κίνημα ο εκπρόσωπος της πολιτικής λύσης και πως η θέση του πρέπει να αναγνωριστεί θεσμικά και πρακτικά.

Η δεύτερη προϋπόθεση αφορά τη νομική αναγνώριση της κουρδικής ταυτότητας στην Τουρκία. Η εφημερίδα σημειώνει ότι, σύμφωνα με τον Καραγιλάν, η ύπαρξη του κουρδικού λαού δεν μπορεί να παραμένει εκτός του συνταγματικού και νομικού πλαισίου της χώρας. Ζητείται, δηλαδή, η ένταξη της κουρδικής ταυτότητας στο θεσμικό πλαίσιο της Τουρκίας και η νομιμοποίηση των Κούρδων ως πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας.

Η τρίτη προϋπόθεση αφορά την ύπαρξη δημοκρατικών εγγυήσεων για το αντάρτικο και για το ευρύτερο κουρδικό κίνημα. Σύμφωνα με το πρωτοσέλιδο της Politika, ο Καραγιλάν υποστηρίζει ότι μόνο εάν υπάρξουν τέτοιες εγγυήσεις μπορεί να σταματήσει ο ένοπλος αγώνας. Σημειώνει μάλιστα ότι δεν μπορεί να υπάρξει αποδοχή μιας διαδικασίας που θα περιορίζεται απλώς στην παράδοση των όπλων, χωρίς πολιτική λύση και χωρίς εγγυήσεις.

Η εφημερίδα φιλοξενεί σε περίοπτη θέση φωτογραφία του Μουράτ Καραγιλάν και αναδεικνύει το ζήτημα ως κεντρικό θέμα. Στο ίδιο πρωτοσέλιδο υπάρχουν αναφορές και σε άλλα άρθρα που συνδέονται με τη συζήτηση για το μέλλον του κουρδικού κινήματος, τη θέση του Οτσαλάν, αλλά και το παράδειγμα της Κολομβίας και της αποστράτευσης των FARC.

Ιδιαίτερη σημασία έχει ότι η Politika παρουσιάζει τη διαδικασία αφοπλισμού όχι ως μονομερή υποχώρηση του PKK, αλλά ως πολιτική διαδικασία που προϋποθέτει αναγνώριση, νομιμοποίηση και εγγυήσεις. Το μήνυμα που εκπέμπεται είναι σαφές: χωρίς αλλαγές στο τουρκικό θεσμικό πλαίσιο και χωρίς ρόλο για τον Οτσαλάν, δεν μπορεί να υπάρξει πραγματική αποστράτευση.

Η τοποθέτηση Καραγιλάν έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία το Κουρδικό βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο των εξελίξεων, τόσο στο εσωτερικό της Τουρκίας όσο και στα μέτωπα της Συρίας και του Ιράκ. Η Άγκυρα επιδιώκει να εμφανίσει το PKK υπό πίεση, όμως η κουρδική πλευρά επιχειρεί να μετατρέψει τη συζήτηση περί αφοπλισμού σε πολιτικό παζάρι με θεσμικούς όρους.

Το ερώτημα είναι αν η τουρκική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να ανοίξει μια τέτοια συζήτηση ή αν θα επιμείνει στη λογική της στρατιωτικής πίεσης. Σε κάθε περίπτωση, το πρωτοσέλιδο της Politika δείχνει ότι ο αφοπλισμός του PKK, εφόσον τεθεί πραγματικά στο τραπέζι, δεν θα είναι μια απλή τεχνική διαδικασία παράδοσης όπλων, αλλά μια βαθιά πολιτική διαπραγμάτευση με μεγάλες συνέπειες για την Τουρκία και την ευρύτερη περιοχή.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτική

Τζων Κυριακού για Σάββα Καλεντερίδη: «Ο πιο σημαντικός Έλληνας κατάσκοπος που υπήρξε ποτέ»

Οι δημόσιες αναφορές του αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς προέρχονται από έναν άνθρωπο που υπηρέτησε επί χρόνια στη CIA και γνωρίζει όσο λίγοι τις απαιτήσεις, τις δεξιότητες και τις θυσίες που απαιτεί ο κόσμος των πληροφοριών.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Με ιδιαίτερα θερμά λόγια μίλησε για τον Σάββα Καλεντερίδη ο πρώην αξιωματούχος της CIA και γνωστός Ελληνοαμερικανός αναλυτής Τζων Κυριακού, σε συνέντευξή του στο podcast του δημοσιογράφου Λάζαρου Σιδερά στο YouTube.

Ο Κυριακού, ο οποίος έχει διαγράψει μακρά πορεία στις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες και θεωρείται μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες προσωπικότητες στον χώρο των πληροφοριών διεθνώς, χαρακτήρισε τον Σάββα Καλεντερίδη ως τον σημαντικότερο Έλληνα κατάσκοπο που γνώρισε ποτέ.

«Είναι ο πιο διάσημος και ο πιο σημαντικός πρώην Έλληνας κατάσκοπος που υπήρξε ποτέ. Είμαι περήφανος που τον αποκαλώ φίλο μου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Τζων Κυριακού.

Συνεχίζοντας την αναφορά του στον Έλληνα στρατηγικό αναλυτή και πρώην αξιωματικό της ΕΥΠ, ο Κυριακού στάθηκε στις επιχειρησιακές του ικανότητες και στην άριστη γνώση της τουρκικής γλώσσας.

«Ο Σάββας μιλά τουρκικά χωρίς προφορά. Μπόρεσε να ζήσει στη Σμύρνη ως Τούρκος για οκτώ ή και δέκα χρόνια. Είχε το μικρό του κατάστημα κατά τη διάρκεια της ημέρας και τη νύχτα ανέβαινε στα βουνά, παρακολουθούσε τους Τούρκους και παρείχε εξαιρετικής αξίας πληροφορίες στην ελληνική υπηρεσία πληροφοριών», ανέφερε.

Ο πρώην πράκτορας της CIA ολοκλήρωσε την αναφορά του με μία φράση που αποτυπώνει τον θαυμασμό του προς τον Σάββα Καλεντερίδη: «Χρειαζόμαστε περισσότερους ανθρώπους σαν κι αυτόν».

Η γνωριμία Κυριακού και Καλεντερίδη

Η φιλική σχέση των δύο ανδρών ξεκίνησε τον Μάιο του 2025, στο πλαίσιο του Intelligence and Security Forum που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες διεθνείς διοργανώσεις στον χώρο της ασφάλειας, των πληροφοριών και της γεωπολιτικής, στην οποία το Geopolitico.gr συμμετείχε ως μεγάλος χορηγός επικοινωνίας.

Μάλιστα, μετά το πέρας των εκδηλώσεων, ο Τζων Κυριακού και ο Σάββας Καλεντερίδης δείπνησαν μαζί σε γνωστό εστιατόριο στο κέντρο της Αθήνας, με θέα την Ακρόπολη, παρουσία και του διευθυντή σύνταξης του Geopolitico.gr, Χρήστου Κωνσταντινίδη, o οποίος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη γνωριμία των δύο προσωπικοτήτων, αφού είχε πάρει αποκλειστική συνέντευξη από τον Ελληνοαμερικανό. Μάλιστα ο ομογενής είχε στείλει μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση, ότι δεν πρέπει να βασίζουμε την ασφάλεια της πατρίδας μας αποκλειστικά στις ΗΠΑ.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, οι τρεις άνδρες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις για τις διεθνείς εξελίξεις, αλλά και να συζητήσουν τις προσωπικές τους εμπειρίες από τον χώρο των μυστικών υπηρεσιών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η ανταλλαγή ιστοριών και βιωμάτων από τις διαφορετικές περιπέτειες που βίωσαν ο Τζων Κυριακού και ο Σάββας Καλεντερίδης κατά τη διάρκεια της πολυετούς σταδιοδρομίας τους σε έναν από τους πλέον απαιτητικούς και αθέατους χώρους της κρατικής λειτουργίας.

Οι δημόσιες αναφορές του Τζων Κυριακού αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς προέρχονται από έναν άνθρωπο που υπηρέτησε επί χρόνια στη CIA και γνωρίζει όσο λίγοι τις απαιτήσεις, τις δεξιότητες και τις θυσίες που απαιτεί ο κόσμος των πληροφοριών. Για τον λόγο αυτό, η συγκεκριμένη τοποθέτησή του αποτελεί μία ξεχωριστή αναγνώριση προς το πρόσωπο και τη διαδρομή του Σάββα Καλεντερίδη.

Τζων Κυριακού στο Geopolitico: “Μη βασίζεστε στις ΗΠΑ για την ασφάλεια της Ελλάδας”

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Έκφραση 97: Οι αναρτήσεις του προξενείου της Τουρκίας στην Κω που προκαλούν ερωτήματα!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Υπάρχουν λεπτομέρειες που, σε πρώτη ανάγνωση, μοιάζουν τυπικές. Μια ανάρτηση προξενείου. Μια φωτογραφία από πολιτιστική εκδήλωση. Μια εθιμοτυπική επίσκεψη. Μερικές λέξεις στο διαδίκτυο. Κι όμως, πολλές φορές η ουσία κρύβεται ακριβώς εκεί: στις λέξεις που επιλέγονται, στη γλώσσα που χρησιμοποιείται και στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται ένας τόπος.

Αυτό συμβαίνει και με τις αναρτήσεις του επίσημου λογαριασμού του Τουρκικού Προξενείου Ρόδου, «Türkiye in Rhodes», για δραστηριότητες στην Κω. Αναρτήσεις που δεν περνούν απαρατήρητες, όχι επειδή αποτυπώνουν κατ’ ανάγκην κάτι παράνομο ή πρωτοφανές, αλλά επειδή αναδεικνύουν μια σταθερή επικοινωνιακή πρακτική: το προξενείο γράφει στα τουρκικά για γεγονότα που αφορούν την ελληνική Κω, χρησιμοποιώντας μάλιστα την τουρκική ονομασία «İstanköy».

Και εδώ αρχίζει το ζήτημα.

Όταν η Κως γίνεται «İstanköy»

Σε μία από τις αναρτήσεις, το Τουρκικό Προξενείο αναφέρεται στη συμμετοχή του σε δράσεις του «Φεστιβάλ των Δύο Ακτών», που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τους Δήμους Μούγλων και Μπόντρουμ και τον Δήμο Κω. Στο ίδιο κείμενο γίνεται ειδική αναφορά και σε δεξίωση που διοργάνωσε ο Σύλλογος Αδελφοσύνης Μουσουλμάνων Κω.

Το ενδιαφέρον δεν είναι μόνο η παρουσία του προξενείου. Διπλωματικές αρχές υπάρχουν για να διατηρούν επαφές, να επικοινωνούν και να παρίστανται σε εκδηλώσεις. Το ερώτημα είναι άλλο: γιατί μια επίσημη διπλωματική αρχή, όταν αναφέρεται σε δραστηριότητες που πραγματοποιούνται σε ελληνικό νησί, επιλέγει να απευθύνεται δημόσια αποκλειστικά στα τουρκικά;

Προξενείο Ρόδου ή «φωνή» της Άγκυρας στην Κω; Οι τουρκικές αναρτήσεις που προκαλούν ερωτήματα

Η Κως δεν είναι ένας ουδέτερος γεωγραφικός χώρος. Είναι ελληνικό νησί, με ελληνική διοίκηση, ελληνικούς θεσμούς, ελληνική τοπική κοινωνία. Η χρήση της τουρκικής γλώσσας από το προξενείο είναι αναμενόμενη όταν απευθύνεται σε Τούρκους πολίτες. Όταν όμως οι αναρτήσεις αφορούν εκδηλώσεις στην Κω, επαφές με τοπικούς φορείς και συναντήσεις με ελληνικές αρχές, η απουσία ελληνικής διατύπωσης αποκτά επικοινωνιακό και πολιτικό ενδιαφέρον.

Ακόμη περισσότερο όταν η Κως εμφανίζεται ως «İstanköy». Μια ονομασία που στην τουρκική γλώσσα είναι γνωστή, αλλά όταν χρησιμοποιείται συστηματικά από επίσημο κρατικό λογαριασμό για ένα ελληνικό νησί, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται απλώς ως γλωσσική συνήθεια.

Η επίσκεψη στο Λιμεναρχείο και η λέξη «συνεργασία»

Ακόμη πιο χαρακτηριστική είναι η δεύτερη ανάρτηση, στην οποία το προξενείο αναφέρει ότι πραγματοποίησε επίσκεψη ευγένειας στον Λιμενάρχη Κω, Αντιπλοίαρχο Αργύριο Μαρκόπουλο. Στο τουρκικό κείμενο γίνεται λόγος για συμφωνία ως προς την ανάπτυξη της συνεργασίας.

Προφανώς, οι εθιμοτυπικές επαφές μεταξύ αρχών δεν είναι κάτι ασυνήθιστο. Ιδίως σε νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων, όπου υπάρχουν πρακτικά ζητήματα μετακινήσεων, τουρισμού, θαλάσσιων συνδέσεων και καθημερινής γειτνίασης με τα μικρασιατικά παράλια.

Όμως και εδώ έχει σημασία ο τρόπος προβολής. Όταν ένα ξένο προξενείο παρουσιάζει δημόσια επαφή του με ελληνική λιμενική αρχή, σε ελληνικό νησί, αποκλειστικά στα τουρκικά και με αναφορά στην «İstanköy», δημιουργείται εύλογα η ανάγκη για προσοχή. Όχι για υστερία. Όχι για υπερβολές. Αλλά για θεσμική εγρήγορση.

Προξενείο Ρόδου ή «φωνή» της Άγκυρας στην Κω; Οι τουρκικές αναρτήσεις που προκαλούν ερωτήματα

Διότι η διπλωματία δεν είναι μόνο οι επίσημες συναντήσεις πίσω από κλειστές πόρτες. Είναι και η εικόνα. Είναι και η λέξη. Είναι και η αφήγηση που χτίζεται, αργά και σταθερά, γύρω από έναν τόπο.

Η Κως έχει ταυτότητα και δεν χρειάζεται υποσημειώσεις

Το ζήτημα, λοιπόν, δεν είναι να διακοπούν οι πολιτιστικές επαφές, ούτε να αντιμετωπίζεται κάθε επικοινωνία με καχυποψία. Η Κως έχει ιστορία συνύπαρξης, εμπορίου, τουρισμού και ανθρώπινων σχέσεων με τα απέναντι παράλια. Αυτό είναι κομμάτι της πραγματικότητας του νησιού.

Άλλο όμως η γειτονία και άλλο η επικοινωνιακή οικειοποίηση.

Άλλο η πολιτιστική συνεργασία και άλλο η σταθερή χρήση μιας γλώσσας και μιας ονομασίας που παρουσιάζουν την Κω μέσα από το φίλτρο της τουρκικής κρατικής αφήγησης.

Η ελληνική πολιτεία, οι τοπικοί φορείς και η κοινωνία της Κω δεν έχουν λόγο να αντιδρούν σπασμωδικά. Έχουν όμως κάθε λόγο να παρατηρούν, να αξιολογούν και να ζητούν σεβασμό. Σεβασμό στην ελληνική κυριαρχία. Σεβασμό στους ελληνικούς θεσμούς. Σεβασμό στην ταυτότητα του νησιού.

Γιατί η Κως είναι ανοιχτή, φιλόξενη, ιστορική και περήφανη. Αλλά είναι και ελληνική. Και αυτό δεν χρειάζεται μετάφραση.

ΠΗΓΗ: ekfrasi97.gr

«Απαγορεύεται το όνομα Κως» — Ξεναγός αποκαλύπτει: Τουρκικά πρακτορεία δέχτηκαν οδηγίες να χρησιμοποιούν αποκλειστικά την ονομασία «Ινστανκιοϊ»

Λίγες ώρες μετά τη δημοσίευση του ρεπορτάζ του εκφραση97 για τις αναρτήσεις του Τουρκικού Προξενείου Ρόδου που αποκαλεί την Κω «İstanköy», ήρθε στο φως μια νέα και πολύ πιο ανησυχητική πληροφορία.

Η Μαρία Σιούτα, πτυχιούχος ξεναγός με εμπειρία στην τουριστική αγορά του νησιού, ανέβασε σχόλιο κάτω από το δημοσίευμα αναφέροντας ότι τουριστικό πρακτορείο από την απέναντι ακτή ενημερώθηκε μέσω email από την Τουρκική κυβέρνηση πως απαγορεύεται πλέον η χρήση της ονομασίας «Κως» στις τουριστικές προσφορές. Υποχρεωτική στη θέση της η ονομασία «Ινστανκιοϊ».
Δεν μιλάμε πλέον για γλωσσική συνήθεια ή επικοινωνιακή επιλογή ενός προξενείου στα social media. Μιλάμε για κρατική οδηγία, αποστελλόμενη επίσημα σε τουριστικούς φορείς, που επιβάλλει τη χρήση τουρκικής τοπωνυμίας για ελληνικό έδαφος.

Από το συμβολικό στο θεσμικό

Το ρεπορτάζ του εκφραση97 είχε εντοπίσει μια σταθερή επικοινωνιακή πρακτική. Ο επίσημος λογαριασμός «Türkiye in Rhodes» αναφέρεται σε δραστηριότητες στην Κω αποκλειστικά στα τουρκικά χρησιμοποιώντας τον όρο «İstanköy», είτε για το Φεστιβάλ των Δύο Ακτών είτε για επίσκεψη ευγένειας στον Λιμενάρχη Κω Αντιπλοίαρχο Αργύριο Μαρκόπουλο, με αναφορά μάλιστα σε ανάπτυξη συνεργασίας.

Αν η πληροφορία της κ. Σιούτα επιβεβαιωθεί, αυτή η πρακτική δεν είναι απλώς επικοινωνιακή. Είναι συντονισμένη και κατευθυνόμενη από το τουρκικό κράτος. Και αυτό αλλάζει εντελώς το επίπεδο της συζήτησης.

Τι σημαίνει στην πράξη

Αν ένα τουριστικό πρακτορείο απο τα απέναντι Τουρκικά παράλια δεν μπορεί να πουλήσει εκδρομή με την ονομασία «Kos» αλλά μόνο με το «İstanköy», αυτό δεν είναι γλωσσικό ζήτημα. Είναι πολιτική θέση. Το τουρκικό κράτος επιβάλλει σε ιδιωτικούς φορείς να αναγνωρίζουν δημόσια ένα ελληνικό νησί με τουρκική ονομασία, τη στιγμή που χιλιάδες Τούρκοι τουρίστες επισκέπτονται κάθε χρόνο την Κω, νησί που τους υποδέχεται, τους φιλοξενεί και τους εξυπηρετεί.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Η τουρκική «Γαλάζια Φαντασίωση» και η αντιμετώπισή της

Ο τουρκικός επεκτατισμός δεν αντιμετωπίζεται με φοβίες, ούτε με «νομικά επιχειρήματα» εγχώριων θεωρητικών, ούτε με Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης σε διμερές...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Τρεις όρους θέτει ο Καραγιλάν για τον αφοπλισμό του PKK

Δημοσίευμα στην κουρδική εφημερίδα "Politika" παρουσιάζει τις θέσεις του Καραγιλάν, μέλους της διοίκησης του HPG, δηλαδή του ένοπλου σκέλους του...

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Χαραλαμπίδης: Ρήξη Ερχιουρμάν-Τουρκίας βλέπει μέσω διαρροών η Λευκωσία

Ο Δρ. Διεθνών Σχέσεων Γιάννος Χαραλαμπίδης αναλύει τις πληροφορίες για τη συνάντηση της Μαρίας Άνχελα Ολγκίν με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη...

Πολιτική4 ώρες πριν

Τζων Κυριακού για Σάββα Καλεντερίδη: «Ο πιο σημαντικός Έλληνας κατάσκοπος που υπήρξε ποτέ»

Οι δημόσιες αναφορές του αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς προέρχονται από έναν άνθρωπο που υπηρέτησε επί χρόνια στη CIA και γνωρίζει...

Αναλύσεις5 ώρες πριν

Έκφραση 97: Οι αναρτήσεις του προξενείου της Τουρκίας στην Κω που προκαλούν ερωτήματα!

Υπάρχουν λεπτομέρειες που, σε πρώτη ανάγνωση, μοιάζουν τυπικές. Μια ανάρτηση προξενείου. Μια φωτογραφία από πολιτιστική εκδήλωση. Μια εθιμοτυπική επίσκεψη. Μερικές...

Δημοφιλή