Αναλύσεις
Ένας ατέρμονος, φαύλος, σκοτεινός, κύκλος
Πάντα η ίδια αναπάντητη ερώτηση! Πού πάνε τα δις ευρώ της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Αφρική;

Γράφει ο Κρεσέντζιο Σαντζίλιο
Όπως είναι γνωστόν – αλλά μάλλον οι περισσότεροι πολίτες της ΕΕ το αγνοούν, όπως αγνοούν τα πάντα για τα «οικονομικά» της ΕΕ – «τρέχει» ένα κοινοτικό πρόγραμμα με τίτλο Καταπιστευτικό κονδύλι της ΕΕ για την Αφρική, με σκοπό την χρηματοδότηση ορισμένων αφρικανικών χωρών.
Το πρόγραμμα αυτό (EUTF) καθορίστηκε το 2015 για την αντιμετώπιση διαφόρων περιπτώσεων κρίσης σε τρεις αφρικανικές περιοχές: Σαχέλ και Λίμνη Τσαντ, Κέρας της Αφρικής και Βόρεια Αφρική (αυτή η τελευταία, ένας προσδιορισμός πολύ γενικευμένος).
Πρόκειται για δις ευρώ που κάθε χρόνο διοχετεύονται στις κυβερνήσεις των ενδιαφερόμενων χωρών τις οποίες το πρόγραμμα δήθεν υποστηρίζει με μια κατάληξή όμως των χρημάτων που, ως φαίνεται, δεν είναι η επιθυμητή και εκείνη για την οποία το κονδύλι έχει προσδιοριστεί.
Έτσι, πολύ πρόσφατα το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ δημοσίευσε μια έκθεσή του αναφορικά ακριβώς με την χρησιμοποίηση των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων καταγγέλλοντας τις αρμόδιες κοινοτικές υπηρεσίες για άσκοπες πληρωμές και προπαντός για περιπτώσεις παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και κατάληξη πόρων σε χέρια διακινητών ανθρώπων.
Στο «δια ταύτα» το Ελεγκτικό Συμβούλιο ασκεί δριμεία κριτική στο «Κονδύλι» οι χρηματοδοτήσεις του οποίου «δεν επικεντρώνονται επαρκώς στις προτεραιότητες» ως προς το πώς «να αντιμετωπιστούν οι βαθύτερες αιτίες της αστάθειας, της μετανάστευσης και των εκτοπισμών στην αφρικανική ήπειρο»..
Αυτή η παρατήρηση σημαίνει πως «τα κονδύλια που διατίθενται διασκορπίζονται σε έναν υπερβολικά μεγάλο αριθμό εφαρμογών, αυτομάτως ασύνδετων, στους τομείς της ανάπτυξης, της ανθρωπιστικής βοήθειας και της ασφάλειας, με συνέπεια τα ανακοινωθέντα αποτελέσματα να είναι ανακριβή και προπαντός να μην αντιμετωπίζονται με κατάλληλο τρόπο οι κίνδυνοι παραγνώρισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».
Ειδική βαρύτητα εμπεριέχουν οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφού επαναλαμβάνουν και εντατικοποιούν προηγούμενες παραινέσεις του 2018 τις οποίες η Επιτροπή αγνόησε και δεν έπραξε τα δέοντα.
Άκρως κατατοπιστική η έκθεση των Ελεγκτών σχετικά με το πρόγραμμα για την Αφρική, επισημαίνει τα πενιχρά αποτελέσματα της κοινοτικής δράσης και τονίζει με έμφαση την συνεχιζόμενη «ανικανότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προσδιορίσει επακριβώς την πιο αποδοτική προσέγγιση και τις πιο πρόσφορες ενέργειες ώστε να περιοριστεί η παράνομη μετανάστευση και ο αναγκαστικός εκτοπισμός στην Αφρική».
Επομένως ζητείται από το ευρωπαϊκό εκτελεστικό όργανο να «εντοπίσει καλύτερα τους κινδύνους» και να «προβεί στις κατάλληλες πράξεις μετριασμού»
Ωστόσο η Επιτροπή κατηγορείται αρκετά φανερά προπαντός για ό, τι σχετίζεται με τα ανθρώπινα δικαιώματα μιας και μέρος των κονδυλίων καταλήγει σε « άλλους πρωταγωνιστές» μη επισήμους, ενδεχομένως στα πλαίσια του «εμπορίου μεταναστών».
Πανεύκολο είναι να καταλάβουμε ποιους εννοεί το Ελεγκτικό Συνέδριο: τους λαθρέμπορους, τους εμπόρους ανθρωπίνων όντων, τους οδηγούς λαθραίων πλοιαρίων, στα χέρια των οποίων φτάνουν ποιος ξέρει πόσα εκατομμύρια ευρώ και ποιος ξέρει με ποιους «μεσολαβητές»!
‘Άλλη μια «πληγή» είναι και οι εξοπλισμοί που προορίζονται για τη λιβυκή ακτοφυλακή και οι οποίοι δεν είναι διόλου απίθανο να καταλήγουν σε «άλλους ενδιαφερόμενους». Όχι μόνο αυτό, γιατί μπορεί να συμβεί τα «κέντρα κράτησης» να πέφτουν υπό τον έλεγχο ανθρώπων εμπλεκόμενων στο εμπόριο μεταναστών, έτσι ώστε τελικά οι χρηματοδοτήσεις να έχουν ως παραλήπτες «εγκληματικές οργανώσεις».
Απ- ό, τι προκύπτει, η Επιτροπή ενώ «μοιράζει» άφθονο χρήμα σε αυτές τις αφρικανικές χώρες και περιοχές,. δεν ενδιαφέρεται καθόλου για το πού πηγαίνει αυτό το χρήμα, ποιοι είναι οι τελικοί παραλήπτες που το λαμβάνουν, πώς το λαμβάνουν και πόσο λαμβάνουν, διότι η κοινοτική νομοθεσία προβλέπει πως σε περίπτωση που παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, θα πρέπει να διακόπτεται η διανομή των κονδυλίων.
Φαίνεται όμως ότι το χρησιμοποιημένο από την Επιτροπή σύστημα πληρωμών είναι αι ένα σωστό σουρωτήρι και η προβλεπόμενη διαδικασία δεν τηρείται, γι’ αυτό και οι επισημάνσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου οι οποίες επιβαρύνουν περεταίρω τη θέση της Επιτροπής όταν αναγνωρίζουν ότι αυτή η διαδικασία «δεν έχει συστηματικά εφαρμοστεί σε όλα τα πρότζεκτ, και πιο λεπτομερώς σε εκείνα που αφορούν την ασφάλεια, τη διαχείριση των συνόρων και άλλων ευαίσθητων ενεργειών».
Ως εδώ οι κοινοτικοί οικονομικοί Ελεγκτές διαπιστώνουν τα κακώς δρώμενα της Επιτροπής, τα λάθη της που δεν θέλησε ποτέ να διορθώσει προκαλώντας ανωμαλίες και ειδικά παρανομίες, και τις ευθύνες της επίσης για τη σωστή λειτουργία των κοινοτικών προγραμμάτων και του προορισμού των χρημάτων.
Με λίγα λόγια, η δράση της Επιτροπής είναι απαράδεκτα και τρομερά ελλειμματική ως προς τον έλεγχο των παραληπτών των εκατομμυρίων ευρώ που «ξοδεύει» για τις αφρικανικές χώρες. Η υπαιτιότητά της είναι εμφανής και εγείρει σοβαρές υποψίες ως προς τους λόγους που προκαλούν την σχεδόν παντελή ανυπαρξία σοβαρών εργαλείων ελέγχου της πορείας των σημαντικών κεφαλαίων και την πρόδηλη έλλειψη πασών ευθυνών των υπηρεσιών χρηματοδότησης.
Το Συνέδριο όμως πηγαίνει πολύ παραπέρα και οι κριτικές του γίνονται σκληρότερες. γιατί εμπλέκει στη συνέχεια και τον ίδιο τον μηχανισμό λειτουργίας του «Καταπιστευτικού κονδυλίου της ΕΕ για την Αφρική» ο οποίος στη διαχείριση της Επιτροπής «φανερώνει ανεπίτρεπτες δυσλειτουργίες του κοινοτικού συστήματος χρηματοδοτήσεων».
Τώρα, φυσικό είναι αλλά και ευκταίο οι ενδείξεις και παρατηρήσεις ενός εκ των κυριοτέρων θεσμικών οργάνων ελέγχου της ΕΕ να βρουν ευήκοα ώτα με σκοπό τις πιο κατάλληλες έρευνες σε βάθος ώστε όχι μόνο να προκαλέσουν τη παύση των εσφαλμένων και προπαντός υπόπτων δράσεων, αλλά και να δημιουργήσουν επιτέλους τις αρμόζουσες πρακτικές συμπεριφοράς ούτως ώστε τα κοινοτικά κονδύλια να χρησιμοποιούνται για τις πραγματικές ανάγκες και προτεραιότητες για τις οποίες έχουν διατεθεί.
Αυτό θα το δούμε στην επόμενη έκθεση του Συνεδρίου.
Κατά τη γνώμη μας όμως, η κακοδιαχείριση των κοινοτικών πόρων δεν αφορά μόνο το οικονομικό σκέλος της υπόθεσης και απλώς διοικητικές διαδικασίες κατά το μάλλον ή ήττον εκούσια εσφαλμένες. Η κακοδιαχείριση εμπεριέχει και ζητήματα ποινικού δικαίου και ποινικής ευθύνης εκείνων οι οποίοι άμεσα «κινούν τα νήματα» των χρηματικών διαδρομών με κίνδυνο συμμετοχής σε «ανώμαλες» συνέργειες, κάτι που εμπίπτει στη δικαιοδοσία και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, το οποίο θα πρέπει να έχει λόγο σε ό, τι αφορά όχι μόνο την νομιμότητα των παραληπτών των χρηματοδοτήσεων, αλλά και τον απαιτούμενο έλεγχο διατήρησης αυτής της νομιμότητας.
Γι’ αυτό πιστεύουμε πως η ελεγκτική επέμβαση του Δικαστηρίου, και αυτεπαγγέλτως, ως προς τα ενδεχόμενα αξιόποινα των προσώπων ανεξαρτήτου βαθμού επισημότητας που χειρίζονται τα προγράμματα, είναι αναγκαία, αν όχι υποχρεωτική. Και είναι ακόμη πιο αναγκαία και υποχρεωτική όταν υπάρχουν – και καταγγέλλονται! – χρόνιες και ουδέποτε «διορθωμένες»(«θεραπευμένες») εσφαλμένες πράξεις που οδηγούν σε παρανομίες και εμφανείς «εκτροχιασμούς» στην οικονομική διαχείριση των κονδυλίων που, ωε ένα βαθμό, καταλήγουν να είναι ουσιαστικά καθαρή απώλεια!
Συχνά η ΕΕ μας έχει μάθει σε ύποπτες συναλλαγές και «διαδρομές χρημάτων» (βλ. λ.χ. τα δις ευρώ για τα εμβόλιο Covid-19).
Και η Αφρική είναι ένα απέραντο τοπίο όπου εύκολα «χάνονται» δις ευρώ μέσα σε ανεξέλεγκτα κυκλώματα.
Είναι τόσο αφελής η Επιτροπή να το αγνοεί;!

Αναλύσεις
Καύκασος: Διπλωματικές κινήσεις και απροκάλυπτη παρέμβαση
Νέες εξελίξεις στην εξωτερική πολιτική της Αρμενίας. Το ζήτημα αφορά την πρόταση των Ηνωμένων Πολιτειών να μισθώσουν για 100 χρόνια έναν διάδρομο κατά μήκος των συνόρων της επαρχίας Σιουνίκ, πρόταση γύρω από την οποία οι μυστικές διαπραγματεύσεις έχουν αρχίσει σταδιακά να έρχονται στο φως.

Καύκασος: Διπλωματικές κινήσεις και απροκάλυπτη εξωτερική παρέμβαση κάτω από τον μανδύα μιας εμπορικής λύσης
Υπό το φως των πρόσφατων αποκαλύψεων και επίσημων δηλώσεων, έχουν ανακύψει νέες εξελίξεις στην εξωτερική πολιτική της Αρμενίας. Το ζήτημα αφορά την πρόταση των Ηνωμένων Πολιτειών να μισθώσουν για 100 χρόνια έναν διάδρομο κατά μήκος των συνόρων της επαρχίας Σιουνίκ, πρόταση γύρω από την οποία οι μυστικές διαπραγματεύσεις έχουν αρχίσει σταδιακά να έρχονται στο φως.
Ο πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών στην Τουρκία, Tom Barrack, σε πρόσφατες δηλώσεις του επιβεβαίωσε όσα μέχρι πρότινος θεωρούνταν μόνο ως δημοσιογραφικές αποκαλύψεις. Δήλωσε:
«Η Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν διαφωνούν για έναν δρόμο μήκους 32 χιλιομέτρων, και ερχόμαστε εμείς και λέμε, δώστε μας αυτόν τον δρόμο με ενοίκιο. Όλες οι πλευρές θα ωφεληθούν».
Αν αυτή η επιβεβαίωση του Αμερικανού διπλωμάτη ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, τότε αυτό σημαίνει ότι ένας δρόμος στο κυρίαρχο έδαφος της Αρμενίας μετατρέπεται σε ζώνη που ελέγχεται από ξένη εταιρεία. Από την άποψη του διεθνούς δικαίου, αυτό σημαίνει παραχώρηση εδαφικής κυριαρχίας. Το ζήτημα δεν αφορά πλέον τις υποδομές αλλά εισέρχεται στον τομέα της εθνικής ασφάλειας και της κρατικής κυριαρχίας.
Ο ερευνητής-δημοσιογράφος Ragip Soylu έγραψε στο Middle East Eye ότι ένα τέτοιο σχέδιο είχε συζητηθεί ήδη κατά τη διακυβέρνηση Trump ως εμπορική λύση σε μια εκρηκτική περιφερειακή κατάσταση. Έτσι, μια αμερικανική εταιρεία θα γινόταν υπεύθυνη για τη διακίνηση εμπορευμάτων, ενώ ταυτόχρονα θα αναλάμβανε και πολιτικά τον ρόλο του ουδέτερου εγγυητή. Ωστόσο, άλλες πηγές υποστηρίζουν ότι η αρχική πρωτοβουλία διαμορφώθηκε στην Άγκυρα. Η Τουρκία, σύμφωνα με την παραδοσιακή στρατηγική της, προσπαθεί να μετατρέψει τo Σιουνίκ σε κρίκο ενός νότιου διαδρόμου, ελέγχοντας όχι μόνο την οικονομία, αλλά και τις γεωπολιτικές ισορροπίες.
Μια άλλη πηγή, που φαίνεται να έχει άμεσες πληροφορίες για τις διαπραγματεύσεις, ανέφερε ότι η αρχική εκδοχή του σχεδίου είχε γίνει αποδεκτή και από την Αρμενία και από το Αζερμπαϊτζάν. Ωστόσο, η αρμενική πλευρά φέρεται να ζήτησε η ίδια εταιρεία να ελέγχει και τη διαδρομή από την πλευρά του Ναχιτσεβάν, αίτημα το οποίο το Μπακού απέρριψε κατηγορηματικά. Αυτή η πραγματικότητα δείχνει ότι όχι μόνο το Σιουνίκ, αλλά ολόκληρη η περιοχή έχει μετατραπεί σε πεδίο σύγκρουσης διεθνών συμφερόντων.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών της Αρμενίας, Mnatsakan Safaryan, ουσιαστικά δεν διέψευσε ότι το Γερεβάν έχει συζητήσει τέτοια πρόταση. Τόνισε μόνο την «διπλωματική ασάφεια» χωρίς σαφή τοποθέτηση. Αντίθετα, η εκπρόσωπος του Πρωθυπουργού, Nazeli Baghdasaryan, δήλωσε κατηγορηματικά ότι «η Αρμενία ποτέ δεν έχει συζητήσει ούτε συζητά οποιονδήποτε τρίτο έλεγχο στο έδαφός της». Αυτή η ξεκάθαρη αντίφαση μέσα στην ίδια την κυβέρνηση φανερώνει τη σύγχυση και την αδυναμία πολιτικής στρατηγικής. Όταν υπάρχει τέτοια ασυμφωνία γύρω από κρίσιμο ζήτημα εξωτερικής πολιτικής, καθίσταται προφανής η έλλειψη υπευθυνότητας και σαφούς πλαισίου, ενώ αναδύεται και η πιθανότητα πίεσης από εξωτερικούς παράγοντες.
Τον Σεπτέμβριο του 2023, ο πρωθυπουργός Πασινιάν είχε δηλώσει δημόσια: «Η Αρμενία είναι έτοιμη να εφαρμόσει την ίδια μεταχείριση που εφαρμόζει το Ιράν προς το Αζερμπαϊτζάν».
Αν όμως οι αποκαλύψεις του Αμερικανού πρέσβη είναι ακριβείς, τότε το υπό συζήτηση σχέδιο παραβιάζει όλες τις βάσεις αυτής της δήλωσης.
Το περιεχόμενο των μυστικών διαπραγματεύσεων γύρω από το Σιουνίκ διαφωτίζεται περισσότερο όταν εξετάσουμε τη συνάντηση Πασινιάν – Αλίεφ που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Άμπου Ντάμπι. Αν και δεν υπήρξε επαρκής ενημέρωση της κοινής γνώμης, η συνάντηση σχολιάστηκε με ανακοινώσεις από τα υπουργεία Εξωτερικών των δύο χωρών, με εμφανείς διαφορές.
Η πλευρά του Αζερμπαϊτζάν ανακοίνωσε ότι «η συνάντηση ήταν χρήσιμη ως προς το άνοιγμα περιφερειακής επικοινωνίας, τη σύνδεση Ναχιτσεβάν – Αζερμπαϊτζάν και τον καθορισμό οικονομικών διαδρόμων».
Κατά το Μπακού, οι δύο πλευρές «κατέγραψαν προσεγγίσεις ως προς τη λογική της απεμπλοκής των εμπορικών ροών».
Η αρμενική πλευρά δήλωσε ότι συζητήθηκαν «όροι συμφωνίας ειρήνης» και «γενικές δυνατότητες προσέγγισης», χωρίς όμως να διευκρινιστεί το περιεχόμενο και το κόστος τους.
Αυτές οι διαφορές στο ύφος δείχνουν ότι η Αρμενία προσπαθεί να αποκρύψει από το εσωτερικό κοινό τις υποχωρήσεις που πραγματοποιούνται, ενώ το Μπακού προβάλλει με διαφάνεια ότι έχει ήδη επιτύχει σημαντικές συμφωνίες, κυρίως σε σχέση με την απεμπλοκή και τις επικοινωνιακές οδούς.
Κατά την εκτίμηση πολιτικών αναλυτών, η συνάντηση στο Άμπου Ντάμπι ενδέχεται να αποτέλεσε το πλαίσιο συμφωνιών διακυβέρνησης, οι οποίες τώρα επιχειρείται να υλοποιηθούν μέσω της αμερικανικής διπλωματικής παρέμβασης. Παρά τη γνωστή επιφυλακτικότητα των ΗΠΑ να εμπλέκονται σε περιφερειακές υποθέσεις, τη Δευτέρα ο Πρόεδρος Τραμπ δήλωσε ότι «η σύγκρουση μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν πλησιάζει σε επιτυχή επίλυση». Το ανέφερε κατά τη συνάντησή του με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι το Γερεβάν και το Μπακού βρίσκονται κοντά στην επίλυση των διαφορών τους.
Στο ίδιο πλαίσιο μπορεί να ενταχθεί και το πρόσφατο ταξίδι του Πασινιάν στην Ευρώπη και οι υποστηρικτικές δηλώσεις που διατυπώθηκαν εκεί.
Αυτή η διαδικασία εκτυλίσσεται τη στιγμή που η εξουσία ασκεί ευρείας κλίμακας πιέσεις στο εσωτερικό μέτωπο κατά της αντιπολίτευσης. Οι συλλήψεις πολιτικών και θρησκευτικών παραγόντων, οι κατασκευασμένες κατηγορίες περί “πραξικοπήματος”, οι “αποκαλύψεις” στημένων σκανδάλων κατά της Εκκλησίας και η μαζική προπαγανδιστική ατμόσφαιρα εξυπηρετούν έναν σκοπό: Να κατευθύνουν τη προσοχή του κόσμου σε «μια εσωτερική αστάθεια», κρατώντας τον μακριά από την ατζέντα των αποφάσεων εξωτερικής πολιτικής.
Σε κάθε περίπτωση, οι πρόσφατες ταχείες αποκαλύψεις έδειξαν ότι οι σχέσεις Πασινιάν – Αλίεφ έχουν εμβαθυνθεί περαιτέρω. Με την κυβέρνηση να λαμβάνει κρίσιμες αποφάσεις εξωτερικής πολιτικής αποφεύγοντας τον κοινοβουλευτικό διάλογο και την κοινή γνώμη, η Αρμενία βρίσκεται αντιμέτωπη με τα σοβαρότερα προβλήματα κυριαρχίας και ασφάλειας. Οι εξωτερικές πιέσεις και τα εσωτερικά πολιτικά παιχνίδια ενδέχεται να οδηγήσουν σε εθνική απώλεια χωρίς επιστροφή.
Μετάφραση από την αρμενική γλώσσα του άρθρου του Κερόπ Εκιζιάν στην Εφημερίδα Αζάτ Ορ


Σταύρος Καλεντερίδης: Ο Τραμπ υιοθετεί τον πόλεμο του Μπάιντεν με τη Ρωσία
👉 Σενάρια βομβαρδισμού της Μόσχας και της Αγ. Πετρούπολης
👉 Ο Πούτιν αγνοεί το τελεσίγραφο και συνεχίζει τον πόλεμο
👉 Τι γίνεται με τους Έλληνες και τους Δρούζους της Συρίας;
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Τεράστια ανατροπή; Ισχύει ότι αρνήθηκε η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ να αναλάβει την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα;
-
Αναλύσεις2 εβδομάδες πριν
Έρχεται μεγάλο ΣΟΚ για την Ελληνική Δημοκρατία! Κατεδαφίζεται με δικογραφίες το πολιτικό σύστημα της κλεπτοκρατίας
-
Απόψεις1 μήνα πριν
Γι’αυτό οι Τούρκοι τρέμουν το μένος του Ισραήλ! Η προφητεία του μέντορα του Ερντογάν που “στοιχειώνει” την Άγκυρα
-
Απόψεις3 εβδομάδες πριν
Η φωτογραφία που “μίλησε”! Ανύπαρκτος γεωπολιτικός παίκτης η Ελλάδα
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Το 20% της αεροπορικής ισχύος του Πακιστάν διέλυσε σε ένα βράδυ η Ινδία!