Αναλύσεις
Η νομική πλευρά των θαλασσίων ζωνών
Οι διατάξεις του διεθνούς δικαίου είναι τόσο σαφείς που όπου εφαρμόστηκαν με καλή πίστη κι ανάλογη διάθεση έδωσαν άμεσες και καλές λύσεις.
Γράφει ο Αριστόβουλος
Κατόπιν του πρόσφατου άρθρου μας με την επεξήγηση των όρων των θαλασσίων ζωνών, πρέπει να κατανοήσουμε το νομικό παράγωγο τους. Το ΔΔΘ (UNCLOS) παρέχει σαφείς υποδείξεις και κατευθύνσεις , αλλά οι νομικοί όροι πρέπει να εφαρμοστούν με μια συγκεκριμένη διαδικασία και να γίνουν κατανοητοί μέχρι τη λεπτομέρεια τους. Για τη διευκόλυνση της κατανόησης, θα ξέρουμε ότι οι όροι, Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Σύνταγμα των Θαλασσών, 3η Συνδιάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών, Σύμβαση του Μοντέγκο μπέϋ (Montego Bay) ή της Ιαμαϊκής (Jamaica) το 1982, UNCLOS, αφορούν ακριβώς στο ίδιο αντικείμενο.
Όταν το 1982 περατώθηκαν οι εργασίες της 3ης Συνδιάσκεψης και προέκυψε η Σύμβαση του Δικαίου της Θάλασσας, ουσιαστικά επιτεύχθηκε η κωδικοποίηση των θαλάσσιων θεμάτων και προέκυψε το (παγκόσμιο) Σύνταγμα των Θαλασσών. Υπερψηφίστηκε από το σύνολο των συμμετεχουσών χωρών, πλην 17 αποχών και 4 κατά (ΗΠΑ, Βενεζουέλα, Τουρκία, Ισραήλ). Από αυτές η Βενεζουέλα δήλωσε πως καταψηφίζει διότι δηλώνει ότι δεν την συμφέρει καθόσον υπάρχει πλήθος νήσων έμπροσθεν των ακτών της που δεν της ανήκουν. Οι ΗΠΑ σεβάστηκαν πλήρως την Κούβα και τα άλλα νησιά της Καραϊβικής. Το Ισραήλ όταν επεδίωξε συνεννόηση με Κύπρο και Αίγυπτο δεν παρέκλινε καθόλου. Μόνη παραφωνία η Τουρκία, την οποία επίσημες και λιγότερο επίσημες φωνές εντός Ελλάδας, άλλες με ελαφρά σκέψη, άλλες με επίφαση γνώσης, άλλες χωρίς ιστορική μνήμη εξακολουθούν να θεωρούν εν δυνάμει αξιόπιστο συνομιλητή (sic). Η Τουρκία λοιπόν προς γνώση απάντων δεν έχει αναγνωρίσει ούτε έχει υπογράψει καμία από τις δύο Συμβάσεις (1958 & 1982), αλλά έχει προβεί σε διευθετήσεις σύμφωνα με τις πρόνοιες τους, όταν την συμφέρει. Όμως η αναθεωρητική σύμμαχος (κατά τα άλλα) στο ΝΑΤΟ, θα αποτελέσει ξεχωριστό μελλοντικό άρθρο, καθόσον αποτελεί ιδιαίτερο παγκόσμιο κεφάλαιο από μόνη της.
Η Σύμβαση έμελλε να τεθεί σε ισχύ όταν 60 χώρες θα την επικύρωναν. Αυτό συνέβη το 1994 και σταδιακά ανήλθε σε πολύ μεγάλο αριθμό κρατών (168 σήμερα), τόσο που έχει (πλέον) την καθολική αποδοχή του συνόλου των κρατών. Η καθολικότητα αυτή της προσδίδει χαρακτήρα εθίμου το οποίο είναι πολύ ισχυρό στη νομική επιστήμη διότι παρέχει αυξημένη τυπική ισχύ. Κι εφόσον έχει καταστεί κανόνας εθιμικού δικαίου και συμβάλλει στην αρμονία διαχείρισης σοβαρών θεμάτων σε πλανητική κλίμακα, είναι υποχρεωτικά εφαρμόσιμος κι από όσους δεν την έχουν υπογράψει και τους δεσμεύει, βλέπε Τουρκία. Κι αυτό πρέπει να είναι κατανοητό κι από όσους συνδιαλέγονται με την Τουρκία, ημεδαποί κι αλλοδαποί. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία ήδη από το 1988 έσπευσε να κυρώσει τη Σύμβαση όταν ακόμα δεν ήταν σε ισχύ και συνέδραμε σε αυτό. Η Ελλάδα το έπραξε το 1995 κι εφόσον είχε συμπληρωθεί ο αριθμός των 60 συμβαλλομένων κρατών, οπότε εισέπραξε και την απειλή πολέμου (casus belli) από την Τουρκία. Ότι όμως και να λέει η τουρκική ρητορική, η UNCLOS μετά από εννέα χρόνια επεξεργασίας (1973 – 1982) παρέχει ξεκάθαρες νομικές εξηγήσεις.
Έχει με σαφήνεια καθοριστεί τι είναι ημίκλειστη θάλασσα. Οι τουρκικές απόψεις περί κλειστών θαλασσών και ειδικών συνθηκών τέθηκαν λυσσαλέα κατά τις εργασίες της 3ης Συνδιάσκεψης, αλλά έπεσαν όλες στο κενό. Το ΔΔΘ της θάλασσας είναι σαφές, σαφέστατο θα λέγαμε. Και σε αυτό μικρές και μεγάλες χώρες δεν συμμερίστηκαν τις τουρκικές φαντασιώσεις. Τώρα εάν σήμερα κάποιες από αυτές σφυρίζουν αδιάφορα μπροστά στις νέο-οθωμανικές ονειρώξεις είναι είτε γιατί δεν τις αφορά, είτε γιατί εμείς κάνουμε υποχωρήσεις κατευναστικές, που ποτέ δεν έχουν αποδώσει στα παγκόσμια χρονικά. Συνεπώς μπορεί όπως είδαμε στο προηγούμενο άρθρο μας ότι το Αιγαίο, η κοιτίδα της αρχιπελαγικής έννοιας, δεν λογίζεται ως Αρχιπέλαγος αλλά δεν αποτελεί καμία ειδική περίπτωση. Απεναντίας εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της ημίκλειστης θάλασσας της Μεσογείου ως αναπόσπαστο τμήμα αυτής, της οποίας τμήμα αποτελεί και η θάλασσα του Μαρμαρά και ο Εύξεινος Πόντος, στον οποίο η μη συμβαλλόμενη στην UNCLOS Τουρκία έχει πλήρως εφαρμόσει τις διατάξεις της ήδη από την εποχή της ΕΣΣΔ.
Η Σύμβαση του 1982 καθιερώνοντας το κριτήριο της απόστασης (200 νμ) ως κοινό και για υφαλοκρηπίδα και αποκλειστική οικονομική ζώνη, επέφερε τάξη σε μια χαώδη κατάσταση. Διότι υπάρχει κοινό κριτήριο και για τη θαλάσσια υπερκείμενη στήλη αλλά και για το βυθό και το υπέδαφος του. Η ομοιογένεια του κριτηρίου της απόστασης δεν πρέπει να οδηγεί στο εσφαλμένο συμπέρασμα ότι η μια ζώνη έχει απορροφηθεί από την άλλη. Η πραγματικότητα είναι πως κάθε μια διατηρεί την αυτονομία της αλλά συνυπάρχουν συμπληρωματικά η μία της άλλης. Η διεθνής πρακτική και η νομολογία των διεθνών δικαστηρίων έχει μέχρι τώρα καταδείξει μια υπεροχή της ΑΟΖ έναντι της υφαλοκρηπίδας, αλλά και μια διασύνδεσή τους. Η υπεροχή της ΑΟΖ έγκειται ότι αυτή αναφέρεται σε υπερκείμενη θαλάσσια στήλη και δικαιώματα σε βυθό – υπέδαφος, ενώ η υφαλοκρηπίδα αφορά αποκλειστικά σε πόρους του βυθού και υπεδάφους. Εξάλλου οι δύο αυτές θαλάσσιες ζώνες έχουν και σημαντικές διαφορές. Η υφαλοκρηπίδα προϋπάρχει αυτοδίκαια (ab initio & ipso facto) για το παράκτιο κράτος, δεν είναι κάτι καινοφανές, είναι κάτι υφιστάμενο. Σε αντιδιαστολή η ΑΟΖ είναι ένας νέος όρος που για να υπάρξει απαιτεί πράξη δικαίου (de lege lata) και να ανακηρυχθεί. Στην υφαλοκρηπίδα υπάρχει αποκλειστικότητα του παράκτιου κράτους, ενώ στην ΑΟΖ έχει μεν σημαντικά κυριαρχικά δικαιώματα αλλά αυτό δεν παρεμποδίζει τη δραστηριότητα κι άλλων κρατών επί αυτής.
Άλλη μεγάλη καινοτομία της UNCLOS αποτελεί η αποσαφήνιση της έννοιας της νήσου. Που μας αφορά γιατί έχουμε πολλά νησιά, που κοντεύουν τις 10.000 (για την ακρίβεια είναι 9.485) στην ελληνική επικράτεια. Επίσης η Σύμβαση του 1982 υποβάθμισε τους βράχους στους οποίους έδωσε μόνο αιγιαλίτιδα ζώνη κι όχι υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ. Όταν λοιπόν κάποιοι με αφέλεια ή σκοπιμότητα μιλάνε για βραχονησίδες κι ερημονήσια, έχουν τη στοιχειώδη λογική να αντιληφθούν τι εθνικό έγκλημα διαπράττεται? Εκτελώντας τις νομικές επιταγές της UNCLOS πρέπει να μιλάμε για νησαία εδάφη, αυτός είναι ο ορθός όρος. Διότι τα εδάφη μπορούν να έχουν οικονομική δραστηριότητα. Που αυτή δίνει υπαρξιακή οντότητα στην έννοια της νήσου στο διεθνές δίκαιο κι όχι η κατοίκηση. Για να αντιληφθούμε τη σημασία των όρων και των λεπτομερειών καθώς και πόσο επιβλαβής είναι η υπεραπλούστευση κι ο επιδερμισμός θα πάρουμε ως παράδειγμα την Κρίση των Ιμίων του 1996. Δεν θα σταθούμε στα γεγονότα, είναι εν πολλοίς σε όσους διαθέτουν στοιχειώδη σκέψη γνωστά κι αποκρυσταλλωμένα ως προς τις (ολέθριες) συνέπειες τους. Θα πούμε μόνο πως ο τότε πλανητάρχης Μπιλ Κλίντον είπε ότι δύο σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ φιλονικούν για δύο βράχους στο Αιγαίο με πέντε κατσίκες. Βλέπουμε την απαξίωση (=βράχος) οπότε είναι πιο εύκολο όταν μετά από χρόνια υπάρξει πιθανή εφαρμογή κανόνων διεθνούς δικαίου να μην υπάρξουν θαλάσσιες ζώνες (πλήρης επήρεια των νήσων δηλαδή) αλλά μόνο αιγιαλίτιδα ζώνη (κι αν τα όποια νησιά επικάθονται οπουδήποτε, τότε ούτε κι αυτό). Την ίδια στιγμή όμως ο κύριος Κλίντον αυτοαναιρείται λέγοντας για κατσίκες, δίχως να μας λέει ότι αυτές αποτελούν μέρος οικονομικής δραστηριότητας επί των Ιμίων ως βιοπορισμός κτηνοτρόφου, άρα και οικονομικής δραστηριότητας. Επομένως το διεθνές δίκαιο βοά τότε και τώρα τι είναι τα Ίμια (νησιά, ανυπερθέτως). Όλα τα άλλα είναι εκ του πονηρού και εκ της επιδερμικής αντίληψης που μας κατατρέχει. Και στο θέμα των νήσων που η Τουρκία έθεσε με την ίδια ζέση όπως και για τις κλειστές θάλασσες, συνάντησε τα κλειστά ώτα απάντων των παρευρισκομένων.
Από την 1η Σύμβαση (1958) κατέστη σαφές ότι σε περίπτωση αντικείμενων ή παρακείμενων ακτών και σε κάθε περίπτωση όπου δεν υπάρχει ικανοποιητική απόσταση ώστε κάθε παράκτιο κράτος να πάρει το μέγιστο της υφαλοκρηπίδας (μέχρι τα 200μ βάθος ή της περαιτέρω εκμεταλλευσιμότητας), η μέση γραμμή είναι εκείνο το εργαλείο με το οποίο θα γίνει ο διαμοιρασμός. Να τονίσουμε ότι η πάντα διορατική τουρκική διπλωματία δεν προέβη σε κύρωση της Σύμβασης της Γενεύης διότι διέβλεπε πως δεν την συμφέρει, έχοντας από τότε πλαισιώσει τους άξονες όπου πρόκειται να κινηθεί, τα επιχειρήματα τα οποία θα προβάλλει τα οποία με συνέπεια ακολούθησε από τότε μέχρι σήμερα. Παρά τις τουρκικές αλχημείες και τις πάγιες ελληνικές αδυναμίες, η μέση γραμμή αποτέλεσε το βασικό εργαλείο διευθέτησης διαφορών των κρατών επί της υφαλοκρηπίδας των. Έχουμε πει ότι οι νέες τεχνολογίες προσέδωσαν αυξημένες δυνατότητες στα κράτη οπότε ανάλογα αυξήθηκαν οι απαιτήσεις άρα και οι συγκρούσεις συμφερόντων. Κι επειδή οι περιπτώσεις ποικίλουν έρχεται η Σύμβαση του 1982 (UNCLOS) να εισάγει τον όρο της ευθυδικίας (equity) με τις έννοιες της επιεικείς και της δικαιοσύνης. Ήθελε δηλαδή ο παγκόσμιος νομοθέτης να αντιμετωπίσει τις «ειδικές περιστάσεις». Μα εδώ εύλογα θα πει κάποιος ότι είναι και οι τουρκικές φωνασκίες δεκαετίες τώρα, για τις οποίες υπάρχουν και ημέτερες απόψεις που λένε πως η Τουρκία πνίγεται και τα θέματα στο Αιγαίο είναι ετεροβαρώς υπέρ μας. Δεν είναι όμως έτσι. Διότι στην UNCLOS η έννοια του δίκαιου αποτελέσματος δεν είναι διατυπωμένη κατά τρόπο αφηρημένο. Η δίκαιη λύση πρέπει να είναι απόρροια της εφαρμογής του διεθνούς δικαίου και σε εφαρμογή του. Και δεν μπορεί να εφαρμόζεται κατά το δοκούν κι όπου/ότι να΄ναι. Διότι προέχει το συμφέρον της διεθνούς κοινότητας, επομένως η ευθυδικία πρέπει να έχει και ανάλογη προβλεψιμότητα (predictability). Οπότε η ευθυδικία θα εφαρμοστεί infra legem (κατά κανόνα δικαίου), άρα διατηρείται η μέση γραμμή ως βασική οριοθετική γραμμή καθώς ποτέ δεν καταργήθηκε κι ευρέως είχε χρησιμοποιηθεί (κατά τρόπο εθιμικό) και επί αυτής της βάσης θα γίνει προσπάθεια να διορθωθούν ατέλειες και αδικίες. Ξεκάθαρο λοιπόν πως γίνονται οι οριοθετήσεις, παγκοσμίως και ποιες είναι οι ειδικές περιστάσεις που σίγουρα δεν είναι οι τουρκικές εφευρέσεις. Και για αποφυγή περιττών διαδικασιών το διεθνές δίκαιο προέβλεψε ότι οι διαδικασίες της ευθυδικίας θα εφαρμόζονται τόσο για την υφαλοκρηπίδα όσο και για την ΑΟΖ με ενιαίο τρόπο (mutatis mutandis).
Προαναφέραμε πως η ΑΟΖ πρέπει να ανακηρυχθεί. Εύλογα κάποιος θα διερωτηθεί πως άμα υπάρχουν αντικρουόμενα συμφέροντα πως θα γίνει, κι αν πρώτα θα χρειαστεί να υπάρξει σχετική συνεννόηση. Το μόνο βέβαιο είναι πως δεν πρέπει να υπάρχει ολιγωρία. Τα βήματα που προβλέπονται είναι τα ακόλουθα. Μονομερής διακήρυξη ΑΟΖ. Ψήφιση σχετικού νόμου. Κοινοποίηση στον ΓΓ του ΟΗΕ και την αρμόδια γραμματεία της Επιτροπής της ΕΕ (η οποία είναι συμβαλλόμενη της UNCLOS που αποτελεί μέρος του ευρωπαϊκού κεκτημένου). Διαπραγματεύσεις με τις όμορες χώρες. Επικύρωση των συμφωνιών από τα εθνικά κοινοβούλια. Τι γίνεται εάν δεν μπορεί να υπάρξει συμφωνία κατά τη διαπραγμάτευση? Το διεθνές δίκαιο έχει προνοήσει με το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, την υπόσταση του οποίου δεν έχει υπογράψει η Τουρκία, καθόσον οποιαδήποτε νομολογία που δεν ακολουθεί την τουρκική αντίληψη δεν είναι αποδεκτή. Όμως στο Παράρτημα XV η Σύμβαση του 1982 προβλέπει μεν την διαιτητική προσφυγή, αλλά εντάσσει στη διεθνή πρακτική δύο ειδικά διαιτητικά δικαστήρια και ειδικά για την εφαρμογή της υπόψη Σύμβασης το Διεθνές Δικαστήριο του Αμβούργου για το Δίκαιο της Θάλασσας. Και καθόσον μέχρι τώρα η Χάγη έχει μεν ακολουθήσει τις επιταγές του διεθνούς δικαίου, αλλά έχει πολλές φορές λειάνει τα συγκρουόμενα συμφέροντα με πολιτικές αποφάσεις (τήρηση ισορροπιών), διερωτώμεθα εάν θα πρέπει να προκρίνουμε ένα πιο μοντέρνο όργανο (Αμβούργο) ως διαιτητικό όργανο για διευθέτηση θεμάτων εφαρμογής της Σύμβασης, για την οποία εξάλλου και θεσμοθετήθηκε. Ούτως ή άλλως η γείτονας Τουρκία, είτε σε ταραγμένα (σχεδόν μόνιμα) ή σε ήρεμα (προσωρινά και κατ΄ επίφαση) νερά, τίποτε δεν έχει αναγνωρίσει (1η και 2η Σύμβαση, Χάγη, Αμβούργο).
Οι διατάξεις του διεθνούς δικαίου είναι τόσο σαφείς που όπου εφαρμόστηκαν με καλή πίστη κι ανάλογη διάθεση έδωσαν άμεσες και καλές λύσεις. Ας εξετάσουμε μια περίπτωση με κοντινές αντικείμενες ακτές και με πλήθος νησιών, την περίπτωση του αρχιπελάγους Άαλαντ μεταξύ των ακτών της Φιλανδίας και της Σουηδίας. Η Φιλανδία στην οποία ανήκουν τα νησιά εφάρμοσε ευθείες γραμμές βάσης, οπότε η γραμμή μέτρησης των θαλάσσιων ζωνών μεταξύ των δύο χωρών έφθασε απέναντι από τις σουηδικές ακτές, γεγονός που διόλου δεν ενόχλησε τη Σουηδία που αποδέχθηκε αυτά που το διεθνές δίκαιο και σχεδόν όλος ο πλανήτης αποδέχονται. Κλείνοντας μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι με τη Σύμβαση του Montego Bay (1982) κωδικοποιήθηκαν και τακτοποιηθήκαν χρόνια προβλήματα διεκδικήσεων. Τέθηκαν οι βάσεις της μελλοντικής συνεργασίας των κρατών επάνω στις θαλάσσιες ζώνες κατά τον 21ο αι που διανύουμε οπότε και η χρήση των θαλασσών αυξάνει διαρκώς και εδραιώνει σημαντικά συμφέροντα των κρατών. Η συγκεκριμένη Σύμβαση κάνει χρήση πλήθους νομικών όρων γιατί εξαρχής είχε σκοπό να προσφέρει ισχυρή νομική βάση. Η UNCLOS ξεπέρασε πολύ γρήγορα τις προσδοκίες των Ηνωμένων Εθνών καθόσον έχει γίνει αποδεκτή από τη συντριπτική πλειονότητα των κρατών παγκοσμίως (168, υπάρχουν όμως και τα περίκλειστα κράτη που δεν διαθέτουν πρόσβαση στη θάλασσα), με ελάχιστες εξαιρέσεις. Είναι διεθνές έθιμο που δεσμεύει άπαντες, είτε την αποδέχονται είτε την μεταφράζουν στη δική τους φανταστική πραγματικότητα. Στο δίπολο Ελλάδα – Τουρκία παρατηρείται μια από τις εξαιρέσεις αυτές. Η χώρα μας που διστάζει να προχωρήσει με βάση κάτι που είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της και βασίζεται σε διεθνείς συμπεφωνημένους συσχετισμούς. Κι απέναντι η Τουρκία που έχει μια μοναδική ιδιότητα στα όρια του θράσους, να μετατρέπει το άσπρο σε μαύρο και κατόπιν σε γκρι, υποστηρίζοντας την ισχύ του ανυπόστατου και παρουσιάζοντας εαυτόν ως μόνιμα αδικημένο. Όμως η αντιδιαμετρική αντιμετώπιση του θέματος των θαλασσίων ζωνών ανάμεσα στις δύο χώρες, θα αποτελέσει ξεχωριστά άρθρα Το διεθνές δίκαιο μας δικαιώνει όντως, αλλά πρέπει να το εφαρμόσουμε. Αποκλείεται να συμβεί στον αιώνα τον άπαντα μια διεθνής ενέργεια για να εφαρμοστεί για εμάς, πρέπει να πράξουμε μόνοι και συντεταγμένα (εκάστοτε κυβερνώσα πλειοψηφία, υπόλοιπος πολιτικός κόσμος ΚΑΙ η κοινωνία που την αφορά ξεκάθαρα).
Αναλύσεις
Γιώργος Αϋφαντής: Έχουμε Κυβέρνηση … θέατρο σκιών! Ο Μητσοτάκης είναι υπάλληλος των funds!
Κατά…ριπάς εναντίον της Κυβέρνησης ο Πρέσβης επί τιμή Γιώργος Αϋφαντής που σχολιάζει την πολιτική επικαιρότητα. «Στην Κυβέρνηση υπάρχουν πολλοί … φραπέδες και χασάπηδες.
Ο Πρέσβης ε.τ. Γιώργος Αϋφαντής στο newshub.gr
Κατά…ριπάς εναντίον της Κυβέρνησης ο Πρέσβης επί τιμή Γιώργος Αϋφαντής που σχολιάζει την πολιτική επικαιρότητα. «Στην Κυβέρνηση υπάρχουν πολλοί … φραπέδες και χασάπηδες. Η Κυβέρνηση έχει καταντήσει ένα θέατρο σκιών» αναφέρει χαρακτηριστικά και όπως υποστηρίζει οι εκλογές αποτελούν μονόδρομο. Η υπάρχουσα Αντιπολίτευση είναι …μη αποτελεσματική και μια εθνική Κυβέρνηση με Σαμαρά και Καραμανλή μπορεί να δώσει λύση στη χώρα που πέφτει από κρίση σε κρίση τα τελευταία χρόνια. Η Ν.Δ. ήδη καταρρέει από τα σκάνδαλα της, αναφέρει.
«Ο Μητσοτάκης έχει καταντήσει υπάλληλος των funds» λέει ο κ. Αϋφαντής, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα σήμερα εκτός των άλλων χάνει στρατηγικά και διπλωματικά στην διεθνή σκακιέρα με τους Τούρκους εμπράκτως να αποκομίζουν συνεχώς…εις βάρος της Ελλάδας.
Παράλληλα μιλάει και για το Ρωσο-ουκρανικό μέτωπο όπου η νίκη της Ρωσίας δεν έχει είναι μη αναστρέψιμη…
Άμυνα
Ρωσική προέλαση στο Κουπιάνσκ! Bαριές απώλειες για τις ουκρανικές δυνάμεις
Οι ρωσικές προελάσεις στο Ποκρόφσκ και η νέα φάση του πολέμου
Στις 4 Νοεμβρίου, οι ρωσικές δυνάμεις επέκτειναν τον έλεγχό τους στην πόλη Κουπιάνσκ και στα γύρω χωριά της περιφέρειας Χαρκόβου, αποκρούοντας πολλαπλές ουκρανικές αντεπιθέσεις.
Σύμφωνα με το ρωσικό Υπουργείο Άμυνας, η Ομάδα Δυνάμεων «Ζαπάντ» (Δύση) απέκρουσε αλλεπάλληλες ουκρανικές επιθέσεις βόρεια και δυτικά του Κουπιάνσκ, στις περιοχές Ράντκοβκα, Μοσκόβκα και Σομπολέβκα, όπου οι μάχες παρέμεναν σφοδρές αλλά χωρίς ουκρανική πρόοδο.
Μέσα στην πόλη, οι ρωσικές δυνάμεις προώθησαν τη γραμμή τους από την περιοχή της Κεντρικής Αγοράς προς τη συνοικία Γιουμπιλέινι, ενώ οι ουκρανικές μονάδες στα νότια και ανατολικά του Κουπιάνσκ αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα ανεφοδιασμού.
Ανατολικά, η ίδια ρωσική Ομάδα Δυνάμεων «σφίγγει τον κλοιό» γύρω από τις ουκρανικές θέσεις στην Πετροπαβλόβκα. Το ρωσικό υπουργείο ανακοίνωσε ότι το τελευταίο 24ωρο οι ουκρανικές δυνάμεις έχασαν περίπου 40 στρατιώτες και 16 μονάδες οπλισμού, συμπεριλαμβανομένων ενός τεθωρακισμένου οχήματος, ενός αυτοκινούμενου πυροβόλου Bogdana 155 mm, δύο τεθωρακισμένων Kazak, ενός αμερικανικού HMMWV, δύο όλμων και τριών pickup.
Πιο νότια, στο Χάρκοβο, οι ρωσικές δυνάμεις επανέλαβαν την προέλασή τους δυτικά της Μπορίβσκα Αντρίιβκα, πλησιάζοντας τον ποταμό Όσκιλ.
Επιχειρήσεις σε πολλά μέτωπα
Παράλληλα, ρωσικά πλήγματα καταγράφηκαν στις περιφέρειες Ντνιπροπετρόφσκ, Τσερνίχιβ, Οδησσού, Σούμι, Ζαπορίζια και στην αυτοανακηρυγμένη Λαϊκή Δημοκρατία του Ντονέτσκ (DPR).
Στην Οδησσό, στοχοποιήθηκαν εγκαταστάσεις λιμενικής υποδομής και αποθήκες στο Ιζμαΐλ και στο Ντουναΐσκ, ενώ στη Χάρκοβη πλήγματα δέχτηκε η βιομηχανική ζώνη της πόλης.
Τα ρωσικά drones Geran και Lancet χτύπησαν στόχους στην Ντνιπροπετρόβσκ και στη Μαύρη Θάλασσα, καταστρέφοντας ουκρανικά σκάφη και εγκαταστάσεις.
Το ρωσικό επιτελείο αναφέρει ότι η συνολική ουκρανική απώλεια σε προσωπικό το τελευταίο 24ωρο έφτασε τους 985 στρατιώτες.
Περιοχές προέλασης
Οι ρωσικές δυνάμεις φέρεται να προχώρησαν:
-
στα νοτιοανατολικά του Μίρνογκραντ,
-
στα ανατολικά και βορειοδυτικά τμήματα της Ποκρόφσκ, όπου κατέλαβαν το εργοστάσιο Dynas,
-
στην κατεύθυνση Ουσπένoβκα, φτάνοντας ως το κέντρο του οικισμού,
-
και κοντά στα Ορέχοβο-Βασίλιεβκα, Νοβομάρκοβο, Νοβοσελόβκα και Σρεντνέε.
Ανθρωπιστικές κατηγορίες και συγκρούσεις
Το SouthFront μετέδωσε παράλληλα αναφορές περί «αντιποίνων και εκτελέσεων» εναντίον αμάχων από ουκρανικά στρατεύματα σε περιοχές κοντά στο Κουπιάνσκ, τη Λίμαν και το Σίβερσκ, επικαλούμενο υποκλοπές ρωσικών επικοινωνιών και μαρτυρίες.
Οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν επιβεβαιωθεί ανεξάρτητα και δεν έχουν σχολιαστεί από το Κίεβο ή διεθνείς οργανισμούς.
Η Μόσχα, σύμφωνα με το δημοσίευμα, συνεχίζει την προώθησή της σε όλα τα μέτωπα του Ντονμπάς, με στόχο την πλήρη κατάληψη της γραμμής Οσκίλ–Ποκρόφσκ–Χάρκοβο, ενώ η Ουκρανία φαίνεται να αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα αναπλήρωσης δυνάμεων και ανεφοδιασμού.

Οι ρωσικές προελάσεις στο Ποκρόφσκ και η νέα φάση του πολέμου – Ανάλυση του Institute for the Study of War
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Institute for the Study of War (ISW), οι πρόσφατες ρωσικές προελάσεις στην πόλη Ποκρόφσκ αποτελούν το αποκορύφωμα μιας 21μηνης εκστρατείας για την κατάληψη της περιοχής και μιας πεντάμηνης στοχευμένης εκστρατείας αεροπορικού αποκλεισμού (Battlefield Air Interdiction – BAI), που είχε σκοπό να αποδυναμώσει τις ουκρανικές αμυντικές δυνατότητες.
Η επιχείρηση Ποκρόφσκ: μια νέα μορφή πολέμου
Το ISW αναφέρει πως η Μόσχα συνδύασε επιχειρήσεις μικρών ομάδων διείσδυσης με εκτεταμένη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών, δημιουργώντας μια ζώνη στην οποία η ουκρανική πλευρά δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει τα δικά της drones. Ρωσικές δυνάμεις φέρονται να στέλνουν έως και 100 μικρές ομάδες των 2–3 στρατιωτών ημερησίως μέσα στην πόλη, εξουδετερώνοντας ουκρανικές θέσεις και προσωπικό χειριστών UAV με επιθέσεις εξ επαφής.
Η τακτική αυτή, σύμφωνα με τον Ουκρανό στρατιωτικό αναλυτή Κονσταντίν Μασόβετς, περιλαμβάνει τρεις φάσεις:
-
Προετοιμασία – στόχευση ουκρανικών γραμμών ανεφοδιασμού και σημείων εκτόξευσης drones.
-
Εκτέλεση – επιχειρήσεις αιφνιδιασμού από μονάδες Spetsnaz.
-
Εκμετάλλευση – αποστολή πολλαπλών μικρών ομάδων για ενίσχυση θέσεων και εξουδετέρωση αντιστάσεων.
Το ISW σημειώνει ότι η Ρωσία αφιέρωσε τεράστιους πόρους και ανθρώπινο δυναμικό στο μέτωπο αυτό, σε βαθμό που η τακτική δεν μπορεί εύκολα να αναπαραχθεί αλλού. Η επίθεση από την Αβντιίβκα προς το Ποκρόφσκ χρειάστηκε 21 μήνες και 39 χιλιόμετρα προέλασης, με την ουκρανική άμυνα να αντιστέκεται μέχρι τα μέσα του 2025 κυρίως χάρη στην αποτελεσματική χρήση drones.
Από τον Ιούλιο του 2025, οι ρωσικές δυνάμεις κατάφεραν να πλήξουν ουκρανικές γραμμές επικοινωνίας και ανεφοδιασμού (GLOCs), μετατρέποντας το Ποκρόφσκ από κόμβο logistics σε περιοχή αποκλεισμού. Η Μόσχα αξιοποίησε τεχνολογικές καινοτομίες όπως drones FPV με αυξημένη εμβέλεια, θερμοβαρικές κεφαλές και “ύπνουσες” μονάδες UAV που ενεργοποιούνται αυτόματα κατά μήκος των γραμμών ανεφοδιασμού.
Η ουκρανική αντίδραση
Η ουκρανική στρατιωτική υπηρεσία πληροφοριών GUR διεξήγαγε επιχείρηση στις 31 Οκτωβρίου, πραγματοποιώντας αεραπόβαση δυτικά του Ποκρόφσκ, ανοίγοντας χερσαίο διάδρομο ενίσχυσης. Παράλληλα, η GUR εξαπέλυσε πλήγμα με drone FP-2 κατά του ρωσικού κέντρου Rubikon για μη επανδρωμένες τεχνολογίες στην κατεχόμενη Αβντιίβκα, σκοτώνοντας αξιωματικούς και χειριστές UAV.
Ο πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι δήλωσε στις 3 Νοεμβρίου ότι 260–300 Ρώσοι στρατιώτες βρίσκονται μέσα στην πόλη και ότι το 30% όλων των μαχών διεξάγεται στην ευρύτερη περιοχή του Ποκρόφσκ.
Νομοθετικές κινήσεις στη Μόσχα
Το ISW σημειώνει πως την ίδια ημέρα (4 Νοεμβρίου), ο Βλαντίμιρ Πούτιν υπέγραψε δύο νόμους που διευκολύνουν τη χρήση εφέδρων για μακροχρόνιο πόλεμο και ενδεχομένως για μελλοντική αντιπαράθεση με το ΝΑΤΟ. Ο πρώτος νόμος καθιερώνει στρατολόγηση όλο τον χρόνο (αντί για δύο κύκλους ετησίως), ενώ ο δεύτερος επιτρέπει τη στρατιωτική αξιοποίηση ενεργών εφέδρων για την προστασία κρίσιμων υποδομών – κάτι που, σύμφωνα με την ανάλυση του ISW, μπορεί να αποτελέσει βήμα προς εμπλοκή τους σε μάχιμες επιχειρήσεις.
Εγκλήματα πολέμου και νέες επιθέσεις
Το Ινστιτούτο αναφέρει επίσης ότι ρωσικά UAV χτύπησαν στις 3 Νοεμβρίου δύο άμαχους με λευκή σημαία κοντά στην Κρουγκλιακίβκα, σκοτώνοντάς τους μαζί με τον σκύλο τους — περιστατικό που το ISW χαρακτηρίζει ως ξεκάθαρη παραβίαση των διεθνών κανόνων εμπόλεμης σύγκρουσης.
Συμπέρασμα του ISW
Οι εξελίξεις στο Ποκρόφσκ, σύμφωνα με το Ινστιτούτο, υπογραμμίζουν την προσαρμογή της ρωσικής στρατηγικής: χρήση μαζικών ομάδων διείσδυσης, αεροπορικού αποκλεισμού και στοχευμένων επιχειρήσεων κατά ουκρανικών drone πληρωμάτων. Ωστόσο, η ίδια τακτική δεν θεωρείται βιώσιμη σε άλλα μέτωπα, όπως το Κουπιάνσκ, λόγω διαφορετικών γεωγραφικών και επιχειρησιακών συνθηκών.
Το ISW εκτιμά ότι η Ρωσία μπορεί να επιδιώξει παρόμοια μοντέλα επιχειρήσεων σε άλλα αστικά μέτωπα, εφόσον είναι διατεθειμένη να αποδεχθεί βαριές απώλειες και μακροχρόνια δέσμευση πόρων.
Άμυνα
Στέφανος Καραβίδας: Πώς η Ελλάδα διατηρεί το πλεονέκτημα στους αιθέρες απέναντι στην Τουρκία
Στη συνέντευξη, ο έμπειρος αεροπόρος, αναφέρθηκε αναλυτικά στους τύπους των αεροσκαφών, στα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, αλλά και στον στρατηγικό ρόλο που διαδραματίζουν στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Στο Radio SDW, ο Επισμηναγός ε.α. Στέφανος Καραβίδας ανέλυσε τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από την πιθανή πώληση μαχητικών Eurofighter από τη Μεγάλη Βρετανία προς την Τουρκία, καθώς και τις παραλαβές μεταχειρισμένων αεροσκαφών που αναμένεται να πραγματοποιηθούν την επόμενη χρονιά από τα προγράμματα Κατάρ και το Ομάν.
Ο κ. Καραβίδας παρουσίασε μια τεκμηριωμένη ανάλυση του ισοζυγίου ισχύος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας επισημαίνοντας ότι, τουλάχιστον για την επόμενη πενταετία, η Ελλάδα διατηρεί σαφές προβάδισμα, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, στον τομέα της αεροπορικής ισχύος.
Στη συνέντευξη, ο έμπειρος αεροπόρος, αναφέρθηκε αναλυτικά στους τύπους των αεροσκαφών, στα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, αλλά και στον στρατηγικό ρόλο που διαδραματίζουν στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Ακούστε τη συνέντευξη στο YouTube και μάθετε πώς διαμορφώνεται το νέο αεροπορικό τοπίο Ελλάδας – Τουρκίας σύμφωνα με τον Στέφανο Καραβίδα.
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΜάζης: Ετοιμάζεται τεράστια έκρηξη Τουρκίας – Ισραήλ – «Είμαστε στο και δέκα στην Ελλάδα»
-
Άμυνα3 εβδομάδες πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία1 μήνα πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ3 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις2 εβδομάδες πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Γενικά θέματα3 μήνες πριν
Επικίνδυνο παιχνίδι Μακρόν εις βάρος της Ελλάδας