Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Ημερομηνίες σταθμοί της ΕΕ

Σε κάθε γεωπολιτική συζήτηση αναζητείται ο ρόλος της ΕΕ. Κι είναι αυθύπαρκτα σημαντικό. Εάν τώρα υπολείπεται, αναζητείται, πρωτοπορεί, δύναται ή όχι αυτό έχει να κάνει με το επίπεδο της ασκούμενης πολιτικής, της αντίληψης των κοινωνιών και τις θελήσεις των χωρών που συνθέτουν κάτι που δεν έχει υπάρξει ποτέ άλλοτε.

Δημοσιεύτηκε στις

Γράφει ο Αριστόβουλος

Συνεχίζοντας την παρουσίαση της ΕΕ από την ίδρυση της μέχρι και σήμερα και προκειμένου η γενική θεώρηση να είναι περισσότερο κατατοπιστική, θα παραθέσουμε τις ημερομηνίες όπου συντελέστηκαν σημαντικές δράσεις. Η κατανόηση τους είναι απαραίτητη για να μπορέσουμε να αντιληφθούμε σε μελλοντικά άρθρα πως διαδραματίζεται το σήμερα σε ενωσιακό και εθνικό επίπεδο. Όσο κι αν στη συλλογική συνείδηση το ευρωενωσιακό μοντέλο είναι μια καινοτομία της Ευρώπης κατά τον 20ο αιώνα, η ιστορική της καταβολή ανάγεται στην αρχαία Ελλάδα. Μερικές δεκαετίες πριν την πλήρη υποταγή στους Ρωμαίους οι Ελληνικές πόλεις κράτη θέλησαν να παραμερίσουν τις διαφορές τους και συνέθεσαν τις Αμφικτιονίες, χωρίς σημαντικά αποτελέσματα λόγω της εξάντλησης από τις εμφύλιες διαμάχες.

Μερικούς αιώνες αργότερα ο Καρλομάγνος θα συνθέσει το βασίλειο των Φράγκων, ως μια άλλη προσπάθεια ένωσης του ευρωπαϊκού χώρου καθόσον θα συμπεριλάβει το μεγαλύτερο τμήμα της δυτικής Ευρώπης. Απλουστευμένα μπορούμε να πούμε ότι είναι η απαρχή της ενεργού εμπλοκής των Γερμανών στα ευρωπαϊκά θέματα. Το βασίλειο των Φράγκων θα επιδιώξει την προσέγγιση έως και ενσωμάτωση του στο ακμάζον Ανατολικό Ρωμαϊκό Κράτος (Βυζαντινή Αυτοκρατορία), αλλά η άρνηση (έως υπεροψία) της Κωνσταντινούπολης θα γεννήσει την αντιπαλότητα ανατολικού – δυτικού τμήματος της Ευρώπης. Αυτή θα κορυφωθεί τους επόμενους αιώνες και θα καταλήξει πολύ αργότερα στην υπεροχή του δυτικού τμήματος καθόσον το ανατολικό θα υποταχθεί στους Οθωμανούς (Τούρκους) με τους οποίους το δυτικό τμήμα θα δημιουργήσει σχέσεις οικονομικών συναλλαγών.

Τόσο στο Μεσαίωνα όσο και μετά την Αναγέννηση οι τοπικιστικές αντιλήψεις και η προσπάθεια επιβολής ενός έναντι του άλλου θα επιφέρει μια μακρά περίοδο συρράξεων που κατέστησαν την Ευρώπη ένα ατελείωτο πεδίο μάχης. Στο Βατερλώ θα καταδειχθεί ότι στην Ευρώπη δεν μπορεί να υπάρξει απόλυτη κυριαρχία κανενός, παρά μόνο συνεργασία. Την ίδια εποχή όπου κυριαρχεί η Ιερά Συμμαχία (ΝΑΤΟ της εποχής) είναι έτοιμη να κατασπαράξει την ηττημένη Γαλλία, ο Ιωάννης Καποδίστριας καταθέτει υπόμνημα αφενός για να καταδείξει ότι δίχως Γαλλία δεν μπορεί να πορευθεί η Ευρώπη, αλλά και να επισημάνει την ανάγκη ενός υπερεθνικού οργανισμού όπου με τις μεγάλες χώρες θα μπορούσαν να πορευθούν και τα μικρά έθνη ως μια διαφορετική πολιτική προοπτική. Θα χρειαστεί όμως να το εμπεδώσει κι ο γερμανικός παράγοντας ο οποίος σε κατακερματισμό από αιώνες (ύστερη εποχή Καρλομάγνου) θα δράσει από μόνος του προκαλώντας δύο παγκόσμιους πολέμους.

Οι σύγχρονοι χρονολογικοί σταθμοί θα έχουν σίγουρα ως προοίμιο τους σοβαρά γεγονότα κατά τη διάρκεια του Β΄ΠΠ. Στην σκληρά κατεχόμενη Αθήνα ο γενναίος Κωνσταντίνος Πιερρίκος, Αξιωματικός της Πολεμικής (τότε Βασιλικής) Αεροπορίας λίγο πριν εκτελεστεί από τους Γερμανούς κατακτητές (καθόσον η δράση του απέτρεψε ακόμη και την ιδέα συμμετοχής Ελλήνων στο Ανατολικό Μέτωπο) ευχήθηκε όπως πάψουν κάποια στιγμή οι λαοί της Ευρώπης να αλληλοσπαράσσονται και να ζήσουν με ομόνοια. Στην Ιταλία (1941) θα αναγνωρίσουμε τη δράση του φυλακισμένου Αλτιέρο Σπινέλλι (Altiero Spinelli) του οποίου το όνομα φέρει τιμητικά Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου, που είπε ότι «Ο δρόμος που ανοίγεται μπροστά μας δεν είναι ούτε εύκολος ούτε βέβαιος, αλλά πρέπει να τον ακολουθήσουμε κι αυτό θα γίνει (Για μια ελεύθερη κι ενωμένη –ομοσπονδιακή- Ευρώπη. Σχέδιο Μανιφέστου, Βεντοτένε». Λίγο πριν το τέλος του Β΄ΠΠ θα δημοσιευθεί η Φεντεραλιστική Διακήρυξη της Ευρωπαϊκής Αντίστασης (1944) και με το πέρας του θα πραγματοποιηθούν η Διάσκεψη του Ευρωπαϊκού Κινήματος για το μέλλον της Ευρώπης (Χάγη, 1948) και η Συνθήκη των Βρυξελλών (1948), ως η πρώτη ουσιαστική προσπάθεια για επίτευξη αμυντικής συνεργασίας. Από τη δεκαετία του 50 κι έπειτα μπορούμε να διακρίνουμε:

  • 1950, Διακήρυξη Σουμάν (Schuman). Η Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα & Χάλυβα (ΕΚΑΧ) αποτελεί ένα πρώτο βήμα προς μια Ομοσπονδία για τη δημιουργία υπερεθνικής κοινότητας.

  • 1950, πρόταση Πλέβεν (Pleven). Ένταξη όλων των ευρωπαϊκών στρατιωτικών δυνάμεων σε μια Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άμυνας – ΕΚΑ (European Defense CommunityEDC).

  • 1951, Συνθήκη των Παρισίων. Θέσπιση κοινών οργάνων συμπεριλαμβανομένης της «Ανώτατης Αρχής» που μετεξελίχθηκε στην Επιτροπή (Κομισιόν/Commission).

  • 1952, υπογραφή σχεδίου Συνθήκης για την ΕΚΑ που απορρίφθηκε από το γαλλικό κοινοβούλιο.

  • 1954, ο Ζαν Μονέ (Jean Monnait) συγκεντρώνει προσωπικότητες προς υποστήριξη της Ευρωπαϊκής ενοποίησης.

  • 1955, ιδρύεται η Δυτικοευρωπαϊκή Ένωση – ΔΕΕ (West European UnionWEU).

  • 1957, Μανιφέστο Ευρωπαίων Φεντεραλιστών. Εκλεγμένη ευρωπαϊκή συντακτική συνέλευση με σκοπό ένα ομοσπονδιακό σύνταγμα.

  • 1957 (25 Μαρτίου), Συνθήκη της Ρώμης. Δημιουργείται η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα – Κοινή Αγορά, με κοινό εξωτερικό δασμολόγιο και κατάργηση εσωτερικών μη κανονιστικών φραγμών.

  • 1961, Σχέδιο Φουσέ (Fouchet). Δημιουργία κοινής αμυντικής πολιτικής που ήτανε πολύ νωρίς για να προχωρήσει.

  • 1967, θεσμοθετούνται η Επιτροπή (Commission) και το Συμβούλιο (Council).

  • 1969, Σύνοδος Κορυφής στη Χάγη. Ανάγκη όπως τα κ-μ να εκφράζονται μέσω της Κοινότητας με μια φωνή διεθνώς.

  • 1970, υιοθέτηση του διακυβερνητικού συστήματος συνεργασίας για την Ευρωπαϊκή Πολιτική Συνεργασία – ΕΠΣ (European Political CooperationEPC).

  • 1979, Άμεση εκλογή των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

  • 1981, Σχέδιο Γκένσερ – Κολόμπο (GenscherColombo). Επιχειρεί να δώσει μια αμυντική διάσταση στην ΕΠΣ του 1970.

  • 1984 (14 Φεβρουαρίου), σχέδιο Συνθήκης για την ίδρυση της ΕΕ. Είναι το Σχέδιο Σπινέλλι για μια Ομόσπονδη Ευρώπη.

  • 1984, Διακήρυξη της Ρώμης. Επισήμανση της ανάγκης για ευρωπαϊκή αμυντική ταυτότητα δίχως να είναι ανταγωνιστική προς το ΝΑΤΟ.

  • 1986, Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη για την ειδική πλειοψηφία στο Συμβούλιο (Υπουργοί), διεύρυνση αρμοδιοτήτων της Ένωσης και κατάργηση κανονιστικών φραγμών. Ο όρος «Ασφάλεια» συμπεριλαμβάνεται για πρώτη φορά και μόνο για τις οικονομικές επιπτώσεις του.

  • 1987, Πλατφόρμα της Χάγης (The Hague Platform). Καθορισμός της πολιτικοστρατιωτικής αντίληψης της ΔΕΕ.

  • 1989, Πτώση του Τείχους του Βερολίνου. Η Ευρώπη μπροστά σε μεγάλες αποφάσεις καθώς παρέρχεται ανεπιστρεπτί η εποχή της οικονομικής ευμάρειας χωρίς γεωπολιτικές προκλήσεις.

  • 1990, Σύμβαση του Δουβλίνου για τη μετανάστευση.

  • 1992, Συνθήκη του Μάαστριχτ. Περιορισμένη νομοθετική εξουσία για το Κοινοβούλιο, έναρξη της Νομισματικής Ένωσης και της Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής & Πολιτικής Ασφαλείας – ΚΕΠΠΑ (Common Foreign & Security PolicyCFSP), η οποία αποτελεί τη μετεξέλιξη της ΕΠΣ του 1970 και του σχεδίου 1981. Δημιουργούνται οι 3 Πυλώνες της ΕΕ (1ος: κοινοτικός, 2ος : εξωτερική πολιτική, 3ος : δικαιοσύνη & εσωτερικές υποθέσεις). Η ΔΕΕ θεωρείται αναπόσπαστο μέρος της ΕΕ ώστε να εκπονεί τις δράσεις που εμπίπτουν στον τομέα της άμυνας, αλλά σταδιακά θα απορροφηθεί από την ΚΕΠΠΑ.

  • 1992, Δήλωση του Πέτερσμπεργκ (πλησίον Βόννης). Καθορίζονται τα καθήκοντα των αποστολών διαχείρισης κρίσεων, ειρηνευτικού και ανθρωπιστικού χαρακτήρα (Petersberg Tasks).

  • 1995, Συνθήκη Σένγκεν (Shengen). Αφορά στην προοδευτική κατάργηση των ελέγχων στα κοινά σύνορα, την καθιέρωση της ελεύθερης κυκλοφορίας για όλα τα πρόσωπα υπηκόους των κρατών που υπέγραψαν τη Συμφωνία, καθώς και την αστυνομική και δικαστική συνεργασία.

  • 1997, Συνθήκη του Άμστερνταμ. Ενσωματώνει τα Petersberg Tasks και συμπεριλαμβάνει στην ΚΕΠΠΑ τα θέματα των εξωτερικών συνόρων και της εδαφικής ακεραιότητας.

  • 1998, Διακήρυξη του Σεν Μαλό. Η ΕΕ πρέπει να έχει την ικανότητα αυτόνομης δράσης, ώστε να διαμορφώνει την πολιτική στους ασφάλειας & άμυνας ανεξάρτητα από τις ΗΠΑ, με αξιόπιστες στρατιωτικές δυνάμεις και αποφασιστικότητα για την χρήση τους. Σημαντικότατη στιγμή όπου η διάθεση δύο μεγάλων χωρών (Γαλλία & Ηνωμένο Βασίλειο) επέδειξαν διάθεση παραγωγής πολιτικής και στρατηγικής, οπότε και το αποτέλεσμα ήταν ανάλογο.

  • 1998, Σύμβαση OCCAR (Organisme Conjointe de Cooperation en Matiere d’ Armament) ως κοινό σώμα για την εξοπλιστική συνεργασία.

  • 1999, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κολωνίας. Οι λειτουργίες της ΔΕΕ μεταφέρονται στην ΕΕ. Αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία στην ενίσχυση της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής στον τομέα της άμυνας, ως ικανότητα αυτόνομης δράσης που θα στηρίζεται σε αξιόπιστες στρατιωτικές δυνάμεις. Διορίζεται για πρώτη φορά Ύπατος Εκπρόσωπος.

  • 1999, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Ελσίνκι. H διακήρυξη του Σεν Μαλό θεσμοθετείται ως Ευρωπαϊκή Πολιτική Ασφαλείας & Άμυνας – ΕΠΑA (European Security & Defense PolicyESDP). Υιοθετείται ο Helsinki Headline Goal με σκοπό μέχρι το 2003 να δημιουργηθεί η Ευρωπαϊκή Δύναμη Ταχείας Αντίδρασης με βάση τα καθήκοντα τύπου Πέτερσμπεργκ.

  • 2000, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Φέιρα. Διαβούλευση ΕΕ – ΝΑΤΟ για τη μεταξύ τους συνεργασία με πλήρη σεβασμό στην αυτονομία λήψης αποφάσεων της ΕΕ. Υιοθέτηση των μη στρατιωτικών αποστολών στη διαχείριση κρίσεων (Feιra Priorities).

  • 2000, Συνθήκη της Νίκαιας. Υιοθετούνται ο Κατάλογος Δυνάμεων, η Επιτροπή Πολιτικής & Ασφάλειας και η Στρατιωτική Επιτροπή. Παράλληλα λαμβάνεται απόφαση για τη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για πρώτη φορά δίνει λεπτομερείς κατευθύνσεις για την απόκτηση αυτόνομης αμυντικής ικανότητας. Καθορίζεται ότι η διαχείριση κρίσεων θα συμπεριλαμβάνει 3 συνιστώσες: στρατιωτική, μη στρατιωτική και πρόληψη συρράξεων. Εμφανίζεται η δυνατότητα χρήσης μέσων του ΝΑΤΟ από την ΕΕ, την οποία εκμεταλλεύεται η Τουρκία για να συμμετάσχει στις αποφάσεις αμυντικής φύσεως της ΕΕ, αλλιώς θα μπλοκάριζε οποιαδήποτε ενέργεια εντός ΝΑΤΟ. Ότι συμβαίνει σήμερα δεν είναι πρωτογενές, υπάρχει προηγούμενο (…)

  • 2001, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Λάακεν. Η ΕΕ είναι σε θέση να αναλάβει ορισμένες επιχειρήσεις διαχείρισης κρίσεων. Θεσπίζεται το Σχέδιο Δράσης επί των Ευρωπαϊκών Δυνατοτήτων (European Capabilities Action PlanECAP).

  • 2002, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Σεβίλλης. Διακήρυξη για την τρομοκρατία και την πολιτική ασφαλείας & άμυνας.

  • 2003, Κανονισμός Δουβλίνο II. Αντικατάσταση της Σύμβασης του Δουβλίνου για τη μετανάστευση και το άσυλο.

  • 2003, Συμφωνία Berlin plus (+). Ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων που είχαν εκκινήσει ήδη από το 1996 (Βερολίνο) και αφορούν σε μια Συμφωνία ΕΕ – ΝΑΤΟ για την υλοποίηση Ευρωπαϊκών αποστολών διαχείρησης κρίσεων με χρήση μέσων του ΝΑΤΟ. Δηλαδή η ευρωπαϊκή αδυναμία συνεννόησης και απροθυμία για ανάληψη δράσης, οδηγεί σε μια φαινομενικά ευρωπαϊκή ολοκλήρωση με ατλαντική αλληλεγγύη. Έτσι δίνεται λύση στο θέμα της Επιχείρησης ΑΛΘΑΙΑ στη Βοσνία – Ερζεγοβίνη (που υφίσταται μέχρι σήμερα και ΕΓΚΑΙΝΙΑΖΕΙ την ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΕΜΠΛΟΚΗ σε ΘΕΜΑΤΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ και έχει ως συνακόλουθο το διαρκή αποκλεισμό της Κύπρου από τέτοιες επιχειρήσεις με τουρκική πρωτοβουλία και την ενίσχυση της τουρκικής προβολής ως κύρια συνεισφέρουσα σε τέτοια θέματα.

  • 2003, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Υιοθετείται η Ευρωπαϊκή Στρατηγική Ασφάλειας.

  • 2004, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Υιοθετεί τον Headline Goal 2010, για την περαιτέρω εξέλιξη της ικανότητας της ΕΕ στη διαχείριση κρίσεων.

  • 2004, Συνταγματική Συνθήκη (Ευρωσύνταγμα). Δεν υλοποιήθηκε αλλά και μόνο η επεξεργασία/διεργασία επ΄ αυτού είναι κομβικής σημασίας.

  • 2004, Συμβούλιο. Δημιουργείται ο European Defense AgencyEDA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας), με στόχο τον προσδιορισμό των στρατιωτικών αναγκών των κ-μ και την ενδυνάμωση της τεχνολογικής & βιομηχανικής βάσης.

  • 2004, θέσπιση του χρηματοδοτικού μηχανισμού ΑΘΗΝΑ (ATHENA) για χειρισμό των κοινών εξόδων.

  • 2006, ίδρυση της FRONTEX. Επιχειρησιακός συντονισμός και συνεργασία των κ-μ για ανάλυση κινδύνων, εκπαίδευση για φύλαξη των συνόρων και ανάληψη κοινών επιχειρήσεων κατά μήκος εξωτερικών συνόρων της ΕΕ

  • 2007, Μεταρρυθμιστική Συνθήκη της Λισσαβόνας. Συμπεριέλαβε πλείστες από τις πρόνοιες της Συνταγματικής Συνθήκης του 2004. Θεσμοθέτησε την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης – ΕΥΕΔ (European External Action ServiceEEAS). Ο Ύπατος Εκπρόσωπος ταυτόχρονα θα είναι και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής (ΥΕ/ΑΕ). Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο γίνεται θεσμικό όργανο μαζί με την Επιτροπή και το Συμβούλιο.

  • Η ΕΠΑΑ μετονομάζεται από Ευρωπαϊκή σε Κοινή Πολιτική Ασφαλείας & Άμυνας – ΚΠΑΑ (Common Security & Defense PolicyCSDP).

  • 2010, Πλαίσιο της Γάνδης. Διάκριση & κατηγοριοποίηση των στρατιωτικών υποδομών (εθνικές, κοινές, όσες μπορούν να μοιραστούν βάση ρόλου και καθηκόντων).

  • 2013, Κανονισμός Δουβλίνο 3. Θέματα ασύλου, συμπεριλαμβάνοντας τη Σύμβαση & ο Κανονισμός Δουβλίνο ΙΙ.

  • 2014, ανακοινώνεται από την Επιτροπή η Ευρωπαϊκή Στρατηγική Ενεργειακής Ασφάλειας και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υιοθετεί την Στρατηγική της Θαλάσσιας Ασφάλειας.

  • 2016, Δημοψήφισμα για την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου (Brexit), ως θρίαμβος του λαϊκισμού και της ευρωφοβίας αλλά και της πολιτικής μικρότητας. Ήδη η Μ. Βρετανία διακαώς επιθυμεί να επανενταχθεί στη νέα αρχιτεκτονική της ευρωπαϊκής άμυνας.

  • 2016, παρουσιάζεται από την ΥΕ/ΑΕ Η Παγκόσμια Στρατηγική της ΕΕ (EU Global Strategy).

  • 2018, Αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής Ασφαλείας.

  • 2019, Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία για την επανεκκίνηση της Ευρώπης με οικολογικό προσανατολισμό.

  • 2022, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Βερσαλλιών. Υιοθέτηση της Στρατηγικής Πυξίδας (Strategic CompassSC). Θεσμικό κείμενο κατόπιν Γερμανικής πρωτοβουλίας για την αντιμετώπιση των γεωπολιτικών απαιτήσεων ώστε η ΕΕ ν΄ αναλάβει δράσης για τη δική της αλλά και την παγκόσμια ασφάλεια. Αποτελεί προσπάθεια απόκτησης στρατηγικής αντίληψης που θα επανεξετάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Προβλέπει μια σειρά από σημαντικές πρωτοβουλίες που θα βελτιώσουν μελλοντικά τις δυνατότητες της Ένωσης.

Κλείνοντας θα τολμήσουμε να πούμε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα στο πέρασμα του ευρωπαϊκού χρόνου. Γι΄ αυτό και σε κάθε γεωπολιτική συζήτηση αναζητείται ο ρόλος της ΕΕ. Κι είναι αυθύπαρκτα σημαντικό. Εάν τώρα υπολείπεται, αναζητείται, πρωτοπορεί, δύναται ή όχι αυτό έχει να κάνει με το επίπεδο της ασκούμενης πολιτικής, της αντίληψης των κοινωνιών και τις θελήσεις των χωρών που συνθέτουν κάτι που δεν έχει υπάρξει ποτέ άλλοτε.

Κανόνας μου ανέκαθεν ήταν να είμαι χρήσιμος παρά αρεστός. Ακολουθώ πάντα την άποψη του Σάββα Καλεντερίδη ότι στην ανάλυση/προσέγγιση ενός θέματος πρέπει να είμαστε ουδέτεροι. Μόνον έτσι μπορούμε να εξάγουμε τα σωστά συμπεράσματα και να οριοθετήσουμε το πλαίσιο που βρισκόμαστε, όσο δυσμενές κι αν είναι. Ότι διαπιστώνεται πρέπει να εκφράζεται με γνώμονα την αλήθεια και δίχως περιστροφές. Θα μπορέσουμε έτσι να βρούμε και να προτείνουμε τις λύσεις που θα κατευθύνουν οποιοδήποτε θέμα επ΄ ωφελεία του Εθνικού Συμφέροντος. Με Άριστη Βούληση, δίχως κομματική εμπάθεια, χωρίς (μικρο)πολιτική σκοπιμότητα ή/και υστεροβουλία, στόχος είναι η ψύχραιμη προσέγγιση, η προαγωγή του προβληματισμού και η προβολή των κατάλληλων λύσεων.

Αναλύσεις

Κάντε το όπως ο Παπάγος και ο Καραμανλής!

Παρέμβαση του Μελέτη Μελετόπουλου στην τηλεόραση της “Ναυτεμπορικής”

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Για τη διακήρυξη των 91 μίλησε στην τηλεόραση της “Ναυτεμπορικής” ο Μελέτης Μελετόπουλος.

Τα κυριότερα σημεία της παρέμβασης Μελετόπουλου:

Η διακήρυξη των 91 ζητά να δημιουργηθεί μια παράταση που θα βγάλει τη χώρα από το αδιέξοδο που βρίσκεται. Είναι μια έκκληση προς κάποια προσωπικότητα που έχει αποστρατευθεί, αλλά έχει εμπειρία διακυβέρνησης, με τεχνογνωσία, πόρους και εμπειρία, εισάγοντας στο προσκήνιο προσωπικότητες κυρίως από τη νέα γενιά, η οποία δεν έχει θέση στην εξουσία. Ευελπιστώ να γίνει πράξη, γιατί υπάρχει τεράστιο κενό εξουσίας. Η δημογραφική κατάρρευση και της οικονομίας και ο αθόρυβος εποικισμός από πληθυσμούς που δεν μπορούν να ενσωματωθούν χτυπούν καμπανάκι. Η διακήρυξη καλύπτει όλο το φάσμα της κοινωνικής πραγματικότητας. Περιμένουμε αντιδράσεις, εάν εμφανιστεί πολιτικό πρόσωπο που θα αναλάβει, όπως έκανε ο στρατηγός Παπάγος και ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.

Δείτε την παρέμβαση Μελετόπουλου:

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Die Welt: Το Χαλιφάτο έχει μόνο έναν στόχο

Το ένα τρίτο όλων των Βρετανών Μουσουλμάνων θέλει να εισαγάγει τον νόμο της Σαρία. Στους δρόμους του Βερολίνου, επίσης, οι υποστηρικτές του χαλιφάτου απαιτούν την υποδούλωση των απίστων από τους πιστούς. Είναι τόσο άσχημα τα πράγματα στη Γερμανία όσο και στο Ηνωμένο Βασίλειο ;

Δημοσιεύτηκε

στις

Στο Βερολίνο, οι Μουσουλμάνοι ζήτησαν την εγκαθίδρυση ενός χαλιφάτου. Θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει σιωπηλοί γι’ αυτό ή να είχαν προσπαθήσει να κατανοήσουν τις ιδέες που επικρατούσαν στη Μέση Ανατολή τον έβδομο και όγδοο αιώνα. Θα μπορούσαν να είχαν τοποθετήσει το φαινόμενο του χαλιφάτου σε ένα ιστορικό πλαίσιο – αλλά δεν το έκαναν και δεν κάνουν τίποτα από αυτά. Έκαναν μια σαφή επιλογή : οι δυτικές πολιτικές ελευθερίες είναι ένα απόστημα που πρέπει να φύγει για τους υποστηρικτές του χαλιφάτου. Γι’ αυτό το ζητούν δυνατά μπροστά σε όλους τους Βερολινέζους που συχνά δεν γνωρίζουν καν τι σημαίνει αυτή η επιθυμία για το χαλιφάτο.
Το Ισλάμ σημαίνει κυριολεκτικά «υποταγή» και αυτό, πιστεύουν, πρέπει να επιβληθεί στους απίστους. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω εξαναγκασμού, μέσω της επιβολής ειδικών φόρων ή ακόμα και μέσω της δολοφονίας απίστων. Το χαλιφάτο επιδιώκει μόνο έναν στόχο : την απόλυτη κυριαρχία ενός Υπέρτατου Πιστού που υπηρετεί τον Αλλάχ και τον Προφήτη του, τον Μωάμεθ. Ο προφήτης δεν ήταν σε καμία περίπτωση οπαδός των ειρηνευτικών διδασκαλιών του Ιησού Χριστού. Ήταν πολέμαρχος και ιδιοκτήτης σκλάβων. Σύμφωνα με το ChatGPT, ο Μωάμεθ «είχε συνολικά έντεκα συζύγους κατά τη διάρκεια της ζωής του, αλλά ποτέ περισσότερες από εννέα κάθε φορά». Αυτή η διατύπωση είναι σχεδόν ευφημιστική. Σύμφωνα με τους φυλετικούς κανόνες του έβδομου αιώνα στην Αραβική Χερσόνησο, αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο, αλλά σε σύγκριση με τις κοινωνικοπολιτισμικές ιδέες της Γερμανίας του 21ου αιώνα, φαίνεται σοκαριστικό.
Όταν κάποιος λέει «χαλιφάτο», εννοεί επίσης χαρέμια, τη Σαρία, την κατάργηση όλων των αστικών νόμων, τη τζιχάντ και την κυριαρχία των θρησκευτικών ηγετών με βάση το πρότυπο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μόλις το χαλιφάτο εγκαθιδρυθεί με επιτυχία, υποτίθεται ότι θα βασιλεύει αιώνια ειρήνη – γιατί κανείς δεν θα τολμούσε να αμφισβητήσει τους νόμους του Αλλάχ. Η θανατική ποινή καθιστά δύσκολη οποιαδήποτε αντίθεση.
Στη Γερμανία ζουν 5,5 εκατομμύρια μουσουλμάνοι. Σύμφωνα με έκθεση της Γερμανικής Ισλαμικής Διάσκεψης, το 38% εξ αυτών προσεύχεται καθημερινά. Ενώ δεν υπάρχουν στοιχεία για την καθημερινή χριστιανική ευσέβεια στη Γερμανία, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι είναι εξίσου υψηλή. Μια βρετανική μελέτη του περασμένου έτους διαπίστωσε ότι «σχεδόν το ένα τρίτο των Βρετανών μουσουλμάνων θεωρούν επιθυμητή την εισαγωγή του νόμου της Σαρία μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες». Ενώ η εισαγωγή του νόμου της Σαρία δεν είναι το ίδιο με την εγκαθίδρυση ενός χαλιφάτου, όπου βασιλεύει ο νόμος της Σαρία, δεν υπάρχει δημοκρατία και ελευθερία έκφρασης.
Υπάρχουν φιλελεύθεροι Μουσουλμάνοι, αλλά όχι φιλελεύθερο Ισλάμ. Οι υποστηρικτές ενός χαλιφάτου στη Γερμανία δεν απαιτούν τίποτα άλλο από αυτό που ορίζει η θρησκεία τους. Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί : Δεν είναι οι φιλελεύθεροι, αλλά οι αληθινοί πιστοί που θέλουν να ζουν αυστηρά σύμφωνα με τις ισλαμικές διδασκαλίες. Οι νόμοι της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας δεν είναι δεσμευτικοί γι’ αυτούς. Επί του παρόντος, οι ευσεβείς Μουσουλμάνοι υποτάσσονται στο γερμανικό δίκαιο επειδή εξακολουθούν να είναι πολύ λίγοι και δεν έχουν άλλη επιλογή. Αλλά η αύξηση της επιρροής τους είναι μόνο θέμα χρόνου.
Οι ευσεβείς Μουσουλμάνοι έχουν περισσότερα παιδιά από τους μη πιστούς, και η μετανάστευση από ισλαμικές χώρες επιταχύνει αυτή την αύξηση. Ο ακριβής αριθμός Μουσουλμάνων στη Γερμανία το 2100 δεν μπορεί να προβλεφθεί, αλλά ένα πράγμα είναι σαφές: ο αριθμός των Μουσουλμάνων αυξάνεται ενώ ο αριθμός των μη Μουσουλμάνων μειώνεται. Είναι δύσκολο να πούμε ακριβώς πότε αυτές οι τάσεις θα τέμνονται. Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα είναι μια δραματική στιγμή : χωρίς να σταματήσει η κυρίως μουσουλμανική μετανάστευση και χωρίς μια ασυμβίβαστη διατήρηση του διαχωρισμού εκκλησίας και κράτους, η ανοιχτή κοινωνία είναι καταδικασμένη.
Εγώ ο ίδιος είμαι ξένος και μπορώ να εκφράσω ελεύθερα αυτά τα λόγια. Ένας Γερμανός διανοούμενος, ωστόσο, θα ήταν πολύ προσεκτικός. Η τιμωρία για τη δημόσια έκφραση απόψεων που ασκούν κριτική στη μετανάστευση είναι συχνά ο κοινωνικός αποκλεισμός. Τέλος στα άρθρα σε εφημερίδες, στις προσκλήσεις σε ομιλίες, στις διαλέξεις, στα σεμινάρια σε πανεπιστήμια – για έναν διανοούμενο, αυτή είναι μια κοινωνική θανατική ποινή.
Πριν από μια εβδομάδα, οι υποστηρικτές του χαλιφάτου βγήκαν στους δρόμους του Βερολίνου, αφού ένα δικαστήριο ανέτρεψε μια απαγόρευση που είχε επιβάλει η Γερουσία του Βερολίνου. Το γεγονός ότι οι δικαστές το επέτρεψαν αυτό αποτελεί έκφραση της απεριόριστης δυτικής πίστης στις δικές της ελευθερίες. Ταυτόχρονα, αποτελεί και έκφραση μιας επικίνδυνης αφέλειας. Στην Ολλανδία, οι περισσότεροι δικαστές φαίνεται να έχουν αριστερές-φιλελεύθερες απόψεις και είναι πιθανό να μην ισχύει κάτι διαφορετικό στη Γερμανία. Είναι πολύ απρόθυμοι να αναγνωρίσουν την πολιτιστική και θρησκευτική σκοτεινή πλευρά της μετανάστευσης. Κανείς δεν θέλει να θεωρείται ισλαμοφοβικός ή ρατσιστής.
Αυτό είναι ένα αμφιλεγόμενο έδαφος: τα πολιτιστικά και θρησκευτικά χαρακτηριστικά των νέων πολιτών από μη δυτικές χώρες. Η προσκόλληση στην ευγενή ιδέα ότι όλοι οι πολιτισμοί είναι ίσοι σημαίνει πολιτιστική αυτοκτονία μακροπρόθεσμα. Υπάρχουν κουλτούρες που βλέπουν τις πολιτικές ελευθερίες εντελώς διαφορετικά και θεωρούν το χαλιφάτο την υψηλότερη μορφή κοινωνικής συνύπαρξης. Η έλλειψη ελευθερίας που φέρνει το χαλιφάτο είναι συνειδητά ευπρόσδεκτη από αυτούς τους διαδηλωτές μουσουλμάνους πολίτες. Θέλουν να απελευθερωθούν από τις δυτικές ελευθερίες.
ΠΗΓΗ: Die Welt
Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Άνοιξε η αυλαία στο γεωπολιτικό θέατρο του Ινδο-Ειρηνικού Ωκεανού

Tο παγκόσμιο γεωπολιτικό κέντρο βάρους μεταφέρεται, όπως όλα δείχνουν, στη Νότια Σινική Θάλασσα, όπου οι συγκρούσεις μεταξύ πλοίων της Κίνας και των Φιλιππίνων έχουν κλιμακωθεί, με πρόσφατα επεισόδια βίας και αλληλοκατηγορίες για παραβιάσεις συμφωνιών εφοδιασμού.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Μάριος Πούλλαδος, SigmaLive

Tο παγκόσμιο γεωπολιτικό κέντρο βάρους μεταφέρεται, όπως όλα δείχνουν, στη Νότια Σινική Θάλασσα, όπου οι συγκρούσεις μεταξύ πλοίων της Κίνας και των Φιλιππίνων έχουν κλιμακωθεί, με πρόσφατα επεισόδια βίας και αλληλοκατηγορίες για παραβιάσεις συμφωνιών εφοδιασμού. Η Ταϊβάν παραμένει στο επίκεντρο, με τις ΗΠΑ να προειδοποιούν για σοβαρές συνέπειες σε περίπτωση κινεζικής επίθεσης, ενώ η Κίνα αυξάνει τη ρητορική και τις στρατιωτικές της κινήσεις.

Βομβαρδιστικά B52 στο Γκουάμ

Στις 8 Ιουλίου 2025, μια δύναμη βομβαρδιστικών B-52 Stratofortress της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ από τη Βόρεια Ντακότα αναπτύχθηκε στη Βάση Άντερσεν στο Γκουάμ, στο πλαίσιο της αποστολής Bomber Task Force (BTF).

Η αποστολή εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική εκπαίδευσης των ΗΠΑ με συμμάχους και εταίρους στον Ινδο-Ειρηνικό. Από την πλευρά της η Κίνα έχει ενισχύσει σημαντικά την παρουσία της στις νησιωτικές χώρες του Ειρηνικού, επηρεάζοντας βαθιά τις γεωπολιτικές, οικονομικές και θεσμικές ισορροπίες της περιοχής. Η στρατηγική της βασίζεται σε πολυδιάστατη εμπλοκή, που περιλαμβάνει αναπτυξιακή βοήθεια, έργα υποδομής, διπλωματικές σχέσεις, συμφωνίες ασφάλειας, ψηφιακές τεχνολογίες και εξόρυξη βαθέων θαλάσσιων πόρων.

Ταϊβάν χαιρετίζει στάση ΝΑΤΟ

Το Υπουργείο Εξωτερικών της Δημοκρατίας της Κίνας (Ταϊβάν) εξέφρασε την Παρασκευή την ικανοποίησή του για τις πρόσφατες δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, ο οποίος προειδοποίησε για τις επεκτατικές βλέψεις της Κίνας στην περιοχή. Σύμφωνα με τον Ρούτε, η ενίσχυση του ναυτικού και του πυρηνικού οπλοστασίου της Κίνας υποδηλώνει ξεκάθαρη φιλοδοξία για την κατάληψη της Ταϊβάν. Σε ανάρτησή του στο διαδίκτυο, το Υπουργείο Εξωτερικών της Ταϊβάν δήλωσε ότι, απέναντι στις απειλές των αυταρχικών καθεστώτων, η χώρα στέκεται στο πλευρό του ΝΑΤΟ και άλλων δημοκρατιών για την προστασία της ειρήνης στην περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού. «Η Ταϊβάν παραμένει προσηλωμένη στη συνεργασία με τις δημοκρατικές δυνάμεις για τη διασφάλιση της σταθερότητας και της ειρήνης», τονίζεται στην ανακοίνωση.

«Η ιστορία του 21ου αιώνα
θα γραφτεί στον Ινδο-Ειρηνικό»

Ο Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο επανέλαβε τη δέσμευση των ΗΠΑ για ενίσχυση των στρατηγικών και οικονομικών σχέσεων στον Ινδο-Ειρηνικό, με ιδιαίτερη έμφαση στη Νοτιοανατολική Ασία. Τόνισε τη στενή συνεργασία με την Ιαπωνία και τις Φιλιππίνες σε θέματα θαλάσσιας ασφάλειας, κυριαρχίας και οικονομικών διαδρόμων, ενώ σημείωσε πως σύντομα ο Πρόεδρος των Φιλιππίνων θα επισκεφθεί την Ουάσιγκτον.

Μεταξύ άλλων, επεσήμανε τη σημασία της περιοχής, όπου δραστηριοποιούνται πάνω από 6.000 αμερικανικές εταιρείες, υπογραμμίζοντας ότι «η ιστορία του 21ου αιώνα θα γραφτεί στον Ινδο-Ειρηνικό».

Παράλληλα, την Παρασκευή οι Αρχηγοί Άμυνας της Νότιας Κορέας, των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ιαπωνίας συναντήθηκαν στη Σεούλ για την 22η Τριμερή Συνάντηση Αρχηγών Άμυνας. Οι τρεις αρχηγοί επανεπιβεβαίωσαν τη σημασία της τριμερούς συνεργασίας για την ειρήνη και σταθερότητα στην Κορεατική Χερσόνησο και τον Ινδο-Ειρηνικό και συζήτησαν τρόπους ενίσχυσης της συνεργασίας τους.

Επαναχάραξη στρατηγικής ΗΠΑ;

Από την άλλη, ορισμένοι αναλυτές κάνουν λόγο για επαναχάραξη της στρατηγικής των Ηνωμένων Πολιτειών στον Ινδο-Ειρηνικό, με αφορμή τους δημοσιονομικούς περιορισμούς και την αυξανόμενη απειλή από την Κίνα. Οι ΗΠΑ καλούνται, ουσιαστικά, να επικεντρωθούν στην υπεράσπιση των δικών τους εδαφών στον Ειρηνικό – όπως η Αλάσκα, η Χαβάη, το Γκουάμ, οι Βόρειες Μαριάνες και η Αμερικανική Σαμόα – καθώς και στις χώρες που βρίσκονται υπό συμφωνίες Ελεύθερης Σύνδεσης, όπως το Παλάου και τα Νησιά Μάρσαλ.

Στο πλαίσιο αυτό, αναλυτές κάνουν λόγο για ένα «Δόγμα Τραμπ» παρόμοιο με το Δόγμα Μονρόε, το οποίο θα επαναπροσδιορίσει τις βασικές γεωστρατηγικές προτεραιότητες των ΗΠΑ στον Ειρηνικό. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει τη σταδιακή αποχώρηση από τις υφιστάμενες συμφωνίες ασφάλειας με χώρες όπως η Ταϊβάν, η Νέα Ζηλανδία, η Ταϊλάνδη, οι Φιλιππίνες, η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία και η Αυστραλία.

Δίκτυο Logistics Ινδο-Ειρηνικού

Ο Τετραμερής Διάλογος Ασφαλείας (Quad) – που αποτελείται από τις ΗΠΑ, την Αυστραλία, την Ινδία και την Ιαπωνία – προχωρεί στην ενίσχυση της συνεργασίας στον τομέα της στρατιωτικής υλικοτεχνικής υποστήριξης (logistics), μέσω του Δικτύου Logistics του Ινδο-Ειρηνικού (IPLN). Η πρωτοβουλία αυτή στοχεύει στην ταχύτερη και πιο συντονισμένη αντίδραση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως φυσικές καταστροφές. Σύμφωνα με αναλυτές και στρατιωτικούς αξιωματούχους, το εγχείρημα αυτό όχι μόνο ενισχύει την ανθρωπιστική βοήθεια, αλλά και διευρύνει τη στρατιωτική συνεργασία μεταξύ των χωρών του Quad. Εντάσσεται σε ευρύτερες πρωτοβουλίες, όπως το MAITRI και η Συνεργασία για την Επίγνωση του Θαλάσσιου Χώρου, οι οποίες στοχεύουν στη θαλάσσια ασφάλεια και διακυβέρνηση στην περιοχή.

Κοινή ανακοίνωση Γαλλίας – ΗΒ

Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία επανέλαβαν τη στρατηγική σημασία του Ινδο-Ειρηνικού για την ευρωπαϊκή ασφάλεια, καθώς και τη δέσμευσή τους για τη σταθερότητα της περιοχής, κατά τη διάρκεια συνόδου κορυφής στο Λονδίνο μεταξύ του Βρετανού Πρωθυπουργού Κιρ Στάρμερ και του Γάλλου Προέδρου Εμμανουέλ Μακρόν.

Στο κοινό ανακοινωθέν, οι δύο ηγέτες τόνισαν τη σημασία της ειρήνης και σταθερότητας στην κορεατική χερσόνησο, στη Νότια και Ανατολική Σινική Θάλασσα, και στα Στενά της Ταϊβάν, ζητώντας ειρηνική επίλυση των διαφορών στην περιοχή.

Τόνισαν ότι η ασφάλεια της Ευρώπης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ασφάλεια στον Ινδο-Ειρηνικό και δεσμεύτηκαν να προωθήσουν έναν ελεύθερο, ανοικτό και κυρίαρχο Ινδο-Ειρηνικό μέσω κοινών εκπαιδεύσεων ναυτικής ασφάλειας και αμοιβαίας πρόσβασης σε στρατιωτικές Βάσεις.

Η μεγάλη στροφή της Γαλλίας;

Η Γαλλική Εθνοσυνέλευση δημοσίευσε στις 17 Ιουνίου μια εκτενή έκθεση 153 σελίδων, η οποία προτείνει μια ριζική στρατηγική αναδιάταξη της Ευρώπης. Το έγγραφο, το οποίο πολλοί χαρακτηρίζουν ιστορικό, κατακρίνει τη σημερινή γεωπολιτική θέση της ΕΕ, την οποία χαρακτηρίζει ως «υποτελή» προς τις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα -σύμφωνα με την έκθεση- την υποβάθμιση της επιρροής της Ευρώπης και την ανεπαρκή προάσπιση των συμφερόντων της.

Η έκθεση περιλαμβάνει 50 συστάσεις, μεταξύ των οποίων:

Η δημιουργία κοινής παγκόσμιας νομισματικής μονάδας (Σύσταση #14), με στόχο την αποδολαριοποίηση της παγκόσμιας οικονομίας.
Η αντικατάσταση της στρατηγικής της ΕΕ στον Ινδο-Ειρηνικό με μια προσέγγιση συνεργασίας, που θα περιλαμβάνει και την Κίνα (Σύσταση #11).
Η κεντρική πρόταση είναι η απελευθέρωση της Ευρώπης από την ατλαντική εξάρτηση και η επίτευξη στρατηγικής αυτονομίας μέσω συνεργασίας με την Κίνα, σηματοδοτώντας μια ιστορική μεταστροφή: την πρώτη φορά που η Δύση θα επιδιώξει ισότιμη στρατηγική σύμπραξη με χώρα του Παγκόσμιου Νότου, αντί για παραμονή σε παραδοσιακές Δυτικές συμμαχίες.

Η έκθεση αντιμετωπίζεται ως η τελευταία ίσως ευκαιρία της Ευρώπης να διατηρήσει παγκόσμια σημασία σε έναν πολυπολικό κόσμο.

Πηγή: Sigmalive

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή8 ώρες πριν

ΟΗΕ: Κατεπείγουσα έκκληση για τερματισμό της ρωσικής εισβολής! Ο Ιούνιος πιο φονικός μήνας για αμάχους από το 2022

Τα στατιστικά στοιχεία που παρουσίασε ο ΟΗΕ είναι σοκαριστικά.

Αναλύσεις8 ώρες πριν

Κάντε το όπως ο Παπάγος και ο Καραμανλής!

Παρέμβαση του Μελέτη Μελετόπουλου στην τηλεόραση της "Ναυτεμπορικής"

Πολιτική9 ώρες πριν

Δύο αιτήματα για τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής σχετικά με την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ 

Κοινή πρόταση προανακριτικής από ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά. Οι κατηγορίες για τις οποίες ζητούν να ελεγχθούν οι Λευτέρης Αυγενάκης και...

Πολιτική9 ώρες πριν

Επιβεβαίωση Geopolitico από Πούτιν

Ο Ρώσος πρόεδρος απαριθμεί σε μια συνέντευξη του όλες τις φορές που η Δύση υπήρξε κακόπιστη.

Αναλύσεις10 ώρες πριν

Die Welt: Το Χαλιφάτο έχει μόνο έναν στόχο

Το ένα τρίτο όλων των Βρετανών Μουσουλμάνων θέλει να εισαγάγει τον νόμο της Σαρία. Στους δρόμους του Βερολίνου, επίσης, οι...

Δημοφιλή