Άμυνα
Bild: Την αγορά Patriot από τις ΗΠΑ για να τους στείλει στο Κίεβο συζητά η Γερμανία
η Γερμανία θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει δύο συστήματα Patriot, αν και η παράδοσή τους υπόκειται ακόμη στην έγκριση της αμερικανικής κυβέρνησης υπό τον Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.

Την πιθανότητα να προμηθευτεί αντιαεροπορικά συστήματα Patriot από τις Ηνωμένες Πολιτείες, με στόχο την παράδοσή τους στην Ουκρανία, εξετάζει η γερμανική κυβέρνηση, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Bild. Η υλοποίηση της συμφωνίας, ωστόσο, εξαρτάται από την έγκριση του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ.
Όπως επισημαίνει η Bild, το Βερολίνο είναι διατεθειμένο να χρηματοδοτήσει την αγορά δύο συστημάτων Patriot, αν και η τελική απόφαση παραμένει στα χέρια της αμερικανικής διοίκησης. Τα συγκεκριμένα συστήματα θεωρούνται ζωτικής σημασίας για την αντιαεροπορική άμυνα της Ουκρανίας, η οποία μέχρι σήμερα διαθέτει μόλις τέσσερα.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η Ουκρανία επιχείρησε αρχικά να αποκτήσει επιπλέον συστήματα απευθείας από τις ΗΠΑ, χωρίς επιτυχία, γεγονός που την ώθησε να απευθυνθεί στη Γερμανία. Το γερμανικό υπουργείο Άμυνας φέρεται να διαβίβασε το σχετικό αίτημα στον Αμερικανό υπουργό Άμυνας, Πιτ Χέγκσεθ, εδώ και αρκετές εβδομάδες. Ωστόσο, παραμένει ασαφές εάν οι πρόσφατοι περιορισμοί που έχουν επιβληθεί από την Ουάσιγκτον στις εξαγωγές πυραυλικών συστημάτων προς την Ουκρανία θα σταθούν εμπόδιο στην εν λόγω συμφωνία.
Το θέμα της διακοπής των παραδόσεων αμερικανικών όπλων συζητήθηκε και σε συνεδρίαση του γερμανικού υπουργικού συμβουλίου, όπου διαπιστώθηκε ότι τα επηρεαζόμενα οπλικά συστήματα δεν μπορούν να αντικατασταθούν άμεσα. Παρ’ όλα αυτά, η Γερμανία και άλλοι Ευρωπαίοι εταίροι εξετάζουν το ενδεχόμενο να ενισχύσουν την Ουκρανία με συστήματα Patriot από τα δικά τους αποθέματα.
Αναλυτές ασφαλείας, σύμφωνα με την Bild, εκφράζουν ανησυχία ότι οι συνεχείς ρωσικές επιδρομές αποσκοπούν στην εξάντληση των αποθεμάτων Patriot της Ουκρανίας, ενώ η απροθυμία των ΗΠΑ να εγκρίνουν νέες παραδόσεις επιδεινώνει περαιτέρω την κατάσταση. Στο Βερολίνο, επικρατεί έντονος προβληματισμός για το κατά πόσο οι διαθέσιμες αμυντικές δυνατότητες επαρκούν για την απόκρουση των επιθέσεων.
Πηγή: Sigmalive

Άμυνα
Μελέτης Μελετόπουλος: Γιατί η Τουρκία επιδιώκει να εισέλθει στο ReArm Europe
Τι αντίκτυπο θα είχε σε ευρωπαϊκό, αλλά και σε εθνικό επίπεδο η συμμετοχή της Τουρκίας στον επανεξοπλισμό της Ευρώπης, τη θέση του NATO, πώς πρέπει να κινηθεί η Ελλάδα και πώς μπορούμε σαν κράτος να αναδιαρθρώσουμε την αμυντική και εξωτερική μας πολιτική.

«Η Τουρκία στην ουσία αποσκοπεί όχι μόνο να αποκτήσει λόγο στην ευρωπαϊκή άμυνα, αλλά να αποκτήσει λόγο στην Ευρώπη γενικότερα και ο τελικός σκοπός στο βάθος του ορίζοντα είναι να αποκτήσει τον έλεγχο της Ευρώπης» αναφέρει ο δρ. Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Γενεύης κ. Μελέτης Μελετόπουλος αναλύοντας μας γιατί η Τουρκία επιδιώκει να εισέλθει στο ReArm Europe.
Το mononews συνομίλησε με το κ. Μελετόπουλο ο οποίος μας αναλύει τον αντίκτυπο που θα είχε σε ευρωπαϊκό αλλά και εθνικό επίπεδο η συμμετοχή της Τουρκίας στον επανεξοπλισμό της Ευρώπης, τη θέση του NATO, πώς πρέπει να κινηθεί η Ελλάδα και πώς μπορούμε σαν κράτος να αναδιαρθρώσουμε την αμυντική και εξωτερική μας πολιτική.
Ακολουθεί η συνέντευξη του καθηγητή Μελέτη Μελετόπουλου στο mononews.gr
Πιστεύετε ότι η Τουρκία θα συμπεριληφθεί στον δεύτερο γύρο του ReArm Europe;
Υπάρχει ισχυρή πίεση από την Τουρκία προς την Ευρώπη. Αλλά ενδεχομένως και από τις διάφορες ισχυρές ευρωπαϊκές χώρες προς τις πιο μικρές, ώστε να συμπεριληφθεί η Τουρκία. Η σύμπραξη με την Τουρκία διευκολύνει από πλευράς κόστους και ανθρώπινου δυναμικού τα απρόθυμα να υποβληθούν σε θυσίες ευρωπαϊκά κράτη. Από την άλλη πλευρά η Τουρκία είναι διατεθειμένη να προσφέρει τη στρατιωτική της αρωγή αφειδώς, προκειμένου να αποκτήσει λόγο στα ευρωπαϊκά πράγματα. Έτσι, οι ευρωπαϊκές δυνάμεις, κυρίως η Γαλλία, η Γερμανία και η Αγγλία, είναι πάρα πολύ κοντά στο να διαπράξουν ένα μεγάλο σφάλμα, λόγω της ανιστόρητης ακρισίας από την οποία διακατέχονται. Διαγράφουν όλο το παρελθόν της Ευρώπης, απέναντι στην οποία η Τουρκία ήταν πάντοτε εχθρική και εκπροσωπούσε έναν σταθερό διαχρονικό κίνδυνο. Επίσης διαγράφουν το γεγονός ότι η Τουρκία σήμερα έχει αποδυθεί σε μια εκστρατεία εκτουρκισμού και εξισλαμισμού της Ευρώπης, με τις διάφορες τουρκικές κοινότητες. Επομένως όλα αυτά συνθέτουν ένα σκηνικό εφιαλτικό, στην περίπτωση που η Ευρώπη δεχθεί την συμμετοχή της Τουρκίας στο Rearm Europe. Θα προσέθετα ότι η Τουρκία στην ουσία αποσκοπεί όχι μόνο να αποκτήσει λόγο στην ευρωπαϊκή άμυνα αλλά να αποκτήσει λόγο στην Ευρώπη γενικότερα και ο τελικός σκοπός στο βάθος του ορίζοντα είναι να αποκτήσει τον γεωπολιτικό έλεγχο της Ευρώπης, και η πορεία προς αυτήν την δυστοπία μπορεί να είναι πολύ ταχύτερη από όσο νομίζουν οι Ευρωπαίοι. Διότι οι ευρωπαϊκές κοινωνίες είναι βαθιά παρακμιακές, ενώ η Τουρκία έχει στόχο, θέλει να γίνει περιφερειακή δύναμη, και θα χρησιμοποιήσει τη ευρωπαϊκή στρατιωτική αδυναμία και απροθυμία, που περισσότερο από στρατιωτική είναι ψυχική και ιδεολογική αδυναμία. Θα αξιοποιήσει λοιπόν η Τουρκία αυτή την αμυντική αδυναμία της Ευρώπης ώστε μέσω της δικής της παρουσίας να γίνει ένα είδος ηγέτη όλου αυτού του συστήματος που λέγεται Ευρωπαϊκή Άμυνα.
Η Ελλάδα βεβαίως και θα πρέπει να αντιτάξει σθεναρή αντίσταση, διότι η Τουρκία, που ετοιμάζεται να γίνει μέρος της Ευρωπαϊκής Άμυνας, αυτήν τη στιγμή προβάλλει απειλή πολέμου εψηφισμένη από την Τουρκική Εθνοσυνέλευση, casus belli, έναντι χώρας μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ελλάδος. Ταυτόχρονα κατέχει παράνομα το ένα τρίτο του εδάφους ενός κράτους επίσης μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή της Κύπρου.
Αν οι ευρωπαϊκές χώρες προχωρήσουν στην αποδοχή της τουρκικής συμμετοχής θα έχουν αυτοακυρωθεί ως ευρωπαϊκές δυνάμεις, θα απαξιωθούν, θα εξευτελιστούν και στην ουσία θα αποδείξουν με την συμπεριφορά τους ότι δεν ενδιαφέρονται ούτε για απειλές πολέμου ούτε για παράνομες εισβολές και κατοχές, άρα ως δυνάμεις που σέβονται το διεθνές δίκαιο θα έχουν αυτοεκμηδενιστεί.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα πρέπει να επιδείξει σθεναρή αντίσταση, να θέσει βέτο, και αν παρακαμφθεί τότε θα πρέπει να απειλήσει η Ελλάδα με αντίποινα τα οποία θα έχουν γεωπολιτικό χαρακτήρα, δηλαδή η Ελλάδα να προσανατολιστεί σε άλλες λύσεις, ας πούμε σε μία ισχυρή διμερή ελληνοαμερικανική συμμαχία, η οποία θα την προστατεύσει από την επιθετικότητα τρίτων χωρών.
Ο πρωθυπουργός μίλησε για ομόφωνη απόφαση. Είναι αυτό εφικτό;
Αυτό είναι η ομαλή οδός. Υπάρχει και η περίπτωση τα διάφορα ευρωπαϊκά κράτη που επιδιώκουν τη συμμετοχή της Τουρκίας να προχωρήσουν στο «ReArm Europe» χωρίς την συμμετοχή της Ελλάδας, αν η Ελλάδα φέρει αντίρρηση. Βέβαια δεν είναι τόσο απλό η Ελλάδα να αγνοηθεί, γιατί έχει πολύ σημαντική γεωστρατιωτική θέση και ισχυρές ένοπλες δυνάμεις, αεροπορία, ναυτικό, εξαιρετικά υψηλού επιπέδου. Θα πρέπει, λοιπόν, η Ελλάδα να καταστήσει σαφές ότι η Ευρώπη θα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στην Τουρκία και στην Ελλάδα και ότι η Ελλάδα δεν θα συμμετάσχει σε περίπτωση που συμμετάσχει η Τουρκία και αν συμμετάσχει η Τουρκία, αν επιλεγεί η Τουρκία ως πυλώνας της ευρωπαϊκής άμυνας και ασφάλειας, τότε η Ελλάδα δεν θα συμμετέχει σε αυτό το σύστημα και θα συμμαχήσει με τις χώρες εκείνες οι οποίες θα την διασφαλίσουν, δηλαδή βασικά εννοώ τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ισραήλ.
Πώς κρίνετε τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης;
Η ελληνική κυβέρνηση μέχρι τώρα έχει επιδείξει μια ασύγγνωστη αφέλεια στην εξωτερική πολιτική. Προσπαθεί να τα έχει καλά με όλους και με την Τουρκία και με την Ευρώπη και με τις Ηνωμένες Πολιτείες και με το Ισραήλ και τελικά δεν τα έχει καλά με κανέναν. Έχει πλήρως απομονωθεί από τα μεγάλα αμερικανικά και γενικώς τα δυτικά κέντρα αποφάσεων, έχει περιθωριοποιηθεί μέσα στην ΕΕ αφού δεν την κάλεσαν καν στην ευρωπαϊκή ασφάλεια, με τους Τούρκους η πολιτική του κατευνασμού έχει αποδώσει απλά την περαιτέρω αποθράσυνση της Τουρκίας. Και ενώ η Αμερική με τη Ρωσία αυτήν την στιγμή βρίσκονται σε διαδικασία αναθέρμανσης η Ελλάδα έχει εκτεθεί τόσο πολύ απέναντι στη Ρωσία που δεν νομίζω ότι υπάρχει καμία περίπτωση να ομαλοποιηθούν οι ελληνορωσικές σχέσεις. Ίσως με μια άλλη κυβέρνηση στην Ελλάδα να μπορέσουμε να ξαναβρούμε μια ισορροπία στην ευρύτερη περιοχή μας. Θεωρώ ότι η εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης αυτής είναι εντελώς αποτυχημένη και δεν νομίζω ότι αυτή η κυβέρνηση μπορεί να διορθώσει την πολιτική της, διότι και τα πρόσωπα που την εκφράζουν και οι κεντρικές γραμμές της είναι εντελώς ακατάλληλα.
Πώς κρίνετε τη στάση του ΝΑΤΟ και του Ρούτε για τον επανεξοπλισμό της Ευρώπης και τη συμμετοχή της Τουρκίας;
Αυτό που εμείς αγνοούμε -μάλλον όχι αγνοούμε αλλά υποβαθμίζουμε- είναι ότι ο Ρούτε είναι ένας υπάλληλος των κρατών μελών του ΝΑΤΟ. Δεν έχει δική του αυτόνομη άποψη και όμως εμφανίζεται ως αξιωματούχος που μπορεί να αγνοεί τις ελληνικές δυσπιστίες. Αυτό το έκανε και ο προκάτοχός του. Μέσα στο ΝΑΤΟ η Τουρκία θεωρείται σοβαρός παράγων και εργάζεται πάρα πολύ για να επηρεάσει τα κέντρα λήψεων αποφάσεων, ενώ εμείς είμαστε ανύπαρκτοι.
Ο Ρούτε θα έπρεπε, πριν κάνει οποιασδήποτε δηλώσεις, να θυμάται ότι υπάρχει εκεί και χάρις στην Ελλάδα, η δε Ελλάδα έχει δικαίωμα βέτο στο ΝΑΤΟ, το οποίο δεν χρειάζεται να το ασκεί, μπορεί όμως να υπενθυμίσει στον κύριο Ρούτε ότι πριν μιλήσει για την Τουρκία θα πρέπει να ρωτάει την Ελλάδα.
Ας υποθέσουμε ότι συμμετέχει στα εξοπλιστικά προγράμματα η Τουρκία. Τι αντίκτυπο έχει αυτό στη γεωπολιτική θέση της Ελλάδας;
Η Ελλάδα θα βρεθεί σε έναν μηχανισμό ευρωπαϊκό αμυντικό, στον οποίο η Τουρκία θα έχει βαρύνοντα λόγο. Αυτό σημαίνει αυτομάτως εθνική μείωση πάρα πολύ σημαντική, γιατί απέναντί της μέσα στο κέντρο λήψης των αποφάσεων για την ευρωπαϊκή άμυνα θα υπάρχει η Τουρκία, η οποία θα βάζει βέτο, θα διεκδικεί, θα απειλεί, θα εκβιάζει κτλ.
Αν συμμετέχει η Τουρκία, θα πρέπει να απέχει η Ελλάδα, πολύ απλά. Δεν μπορεί να είμαστε μαζί με την Τουρκία, η οποία επαναλαμβάνω θέτει casus belli, διεκδικεί το Αιγαίο, κατέχει το βόρειο τμήμα κομμάτι της Κύπρου. Ενώ είμαστε ήδη μαζί στο ΝΑΤΟ με όλα αυτά τα τεράστια προβλήματα, θα την εντάξουμε και στην Ευρωπαϊκή Άμυνα; Να κοιτάξουμε λοιπόν την άμυνά μας εκτός του ευρωπαϊκού συστήματος, να αναζητήσουμε πιο αξιόπιστες λύσεις.
Η Ελλάδα πρέπει να επιδιώξει ένα σύστημα αμυντικό το οποίο θα κινείται μεταξύ Washington και Tel Aviv και να κοιτάξει να βελτιώσει τις σχέσεις της και με την Ρωσία για να κλείσουμε εκείνο το μέτωπο.
Αν μιλήσουμε για ευρωπαϊκή άμυνα, εσείς πώς κρίνετε ότι πρέπει να γίνει ο επανεξοπλισμός της Ευρώπης;
Η Ευρώπη έχει παραιτηθεί από το γεωπολιτικό προσκήνιο ήδη εδώ και χρόνια. Και δεν έχει παραιτηθεί μόνον επειδή τα ευρωπαϊκά κράτη έπαψαν να είναι παίκτες (όπως έχει γράψει ο Παναγιώτης Κονδύλης εδώ και 35 χρόνια). Έχει παραιτηθεί διότι οι κοινωνίες οι ίδιες πλέον έχουν αποστροφή προς την έννοια της γεωπολιτικής ισχύος, είναι κοινωνίες παρακμιακές, άρα βαθιά αδύναμες γεωστρατηγικά, τρέφουν ιδεολογική απέχθεια προς τον εθνικισμό, τον μιλιταρισμό και μαζί με αυτά συμπαρασύρεται και η έννοια της αμυντικής ισχύος. Είναι πολύ εύκολο για τις ευρωπαϊκές δυνάμεις να ξαναγίνουν ισχυρές στρατιωτικά, έχουν πόρους και μεγάλο ΑΕΠ, η συγκυρία το απαιτεί λόγω της παγκόσμιας αστάθειας, οπότε υπάρχει και λόγος σήμερα να επανεξοπλιστούν οι ευρωπαϊκές κοινωνίες. Αλλά πρέπει να το θέλουν οι κοινωνίες πρώτα και στην συνέχεια θα βρεθεί ο τρόπος. Αλλά γιατί πρέπει αυτές οι χώρες να προσφύγουν στην Τουρκία, αφού μπορούν μόνες τους, έχουν μεγαλύτερο πληθυσμό από την Τουρκία, έχουν μεγαλύτερο ΑΕΠ από την Τουρκία, διαθέτουν αμυντική βιομηχανία, ας ξαναγίνει η Γαλλία αυτό που ήταν πριν από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, μπορεί να το κάνει, όπως και η Αγγλία. Άλλωστε η Αγγλία και η Γαλλία είναι πυρηνικές δυνάμεις, οπότε δεν χρειάζονται την Τουρκία.
Επίσης αυτό που λέμε “κοινή ευρωπαϊκή άμυνα” είναι δυσλειτουργικό, διότι τα κράτη αυτά έχουν αποκλίνοντα συμφέροντα. Νομίζω ότι θα έπρεπε κάθε μία ευρωπαϊκή χώρα χωριστά να εξοπλιστεί και άλλωστε υπάρχει το ΝΑΤΟ ως μηχανισμός κοινής αμυντικής πλατφόρμας, δεν χρειάζεται να ιδρύσουν και άλλο, δεύτερο ΝΑΤΟ. Ας κοιτάξουν να εξοπλιστούν οι ίδιες, και αυτό αρκεί προς το παρόν.
Κάθε ευρωπαϊκή χώρα πρέπει χωριστά να αποκτήσει μια υπολογίσιμη στρατηγική δύναμη και κυρίως να αποκτήσει την ιδεολογία και την ψυχολογία ενός έθνους το οποίο είναι σε θέση να πολεμήσει για να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Όχι να επιστρέψουν σε μία εθνικιστική, ιμπεριαλιστική αντίληψη, αλλά να μπορούν τα ευρωπαϊκά έθνη να υπερασπιστούν τον εαυτό τους. Είναι μεγάλα έθνη, ιστορικά έθνη, πολυάριθμα έθνη, έχουν οικονομική ισχύ, ας αποκτήσουν και την αναγκαία αμυντική ισχύ και το ηθικό υπόβαθρο που αυτή απαιτεί.
Το ΝΑΤΟ καλύπτει πλέον τα ευρωπαϊκά αμυντικά συμφέροντα; Δεν είναι διαφοροποιημένη η Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς το ΝΑΤΟ, δεν υπάρχει κάποια ρήξη;
Το ΝΑΤΟ είναι ένας πανίσχυρος μηχανισμός, ήδη έχει συμπληρώσει επτά δεκαετίες ζωής, διαθέτει εμπειρία, τεχνογνωσία, τεράστια δύναμη πυρός. Γιατί χρειάζεται έναν δεύτερο παράλληλο μηχανισμό η Ευρώπη εκτός από το ΝΑΤΟ; Το ΝΑΤΟ την καλύπτει πλήρως. Δεν είναι άλλωστε λειτουργικό οι ΗΠΑ να φέρουν το τεράστιο βάρος λειτουργίας του ΝΑΤΟ, πρέπει να συμβάλλουν και οι ευρωπαϊκές χώρες περισσότερο και οικονομικά και στρατιωτικά και γενικά να αποκτήσει το ΝΑΤΟ έναν καλύτερο καταμερισμό εργασίας.
Έχουμε ως προς τα εξοπλιστικά την ίδια ευνοϊκή θέση που κατείχαμε επί Μπάιντεν με τις ΗΠΑ ή η Τουρκία επί Τραμπ είναι πιο ευνοημένη;
Τώρα είμαστε σε μια ρευστή κατάσταση, μεταβατική, δεν ξέρουμε «πού θα κάτσει η μπίλια». Η Τουρκία προσπαθεί να βρει ερείσματα στο περιβάλλον του Τrump, ενώ εμείς είμαστε εντελώς απομονωμένοι και ανύπαρκτοι εκεί. Αυτό βέβαια οφείλεται στο ότι η παρούσα κυβέρνηση έχει εκτεθεί έναντι του συστήματος Τραμπ με τη λυσσαλέα της αντίδραση απέναντί του στις αμερικανικές εκλογές. Τι δουλειά έχει η ελληνική κυβέρνηση να έχει άποψη για τις αμερικανικές εκλογές; Η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να έχει εξαιρετικές σχέσεις με όλα τα κυβερνητικά σχήματα των Ηνωμένων πολιτειών. Υπήρχε κανένας λόγος να απαξιώνεται από επίσημα χείλη στην Ελλάδα ο Τραμπ, ο οποίος αυτήν την στιγμή είναι ξανά πρόεδρος; Επίσης ιδεολογικά η σημερινή κυβέρνηση βρίσκεται στον στόχαστρο πλέον. Διότι υπερέβαλε εαυτήν στο θέμα του κινήματος woke και τώρα σε ιδεολογικό πεδίο βρίσκεται στον αντίποδα του συστήματος που κυβερνά την Αμερική.
Πρέπει επομένως η Ελλάδα να αποκτήσει πρώτον σύνδεση με την διακυβέρνηση Τραμπ και δεύτερον στόχους. Τι ζητάμε από τους Αμερικανούς και τι τους δίνουμε. Οι Αμερικανοί είναι dealers και ο Τραμπ ακόμα περισσότερο. Πρέπει να του πούμε ότι έχουμε να σου προσφέρουμε αυτά και ζητάμε αυτά. Αυτή η συζήτηση δεν έχει γίνει και δεν την βλέπω να γίνεται με την σημερινή κυβέρνηση. Αλλά πρέπει να γίνει επειγόντως. Αν δεν μπορεί αυτή η κυβέρνηση, να την κάνει κάποια άλλη. Γιατί είναι θέμα εθνικής ασφαλείας αυτή η συζήτηση.
Σχολιάστε μου τα Eurofighter και τον εξοπλισμό της Τουρκίας με αυτά
Δεν είμαι ειδικός στα αεροπορικά συστήματα και στα πυραυλικά συστήματα, αλλά δεν θεωρώ ότι η εθνική άμυνα είναι αποκλειστικά ζήτημα ενός οπλικού συστήματος. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να θωρακιστεί μια χώρα, αλλά το βασικό είναι να υπάρχει συλλογικότητα, δηλαδή να υπάρχει μια κοινή διακομματική αντίληψη για την άμυνα, να υπάρχουν σοβαρά όργανα λήψης αποφάσεων, που σήμερα δεν υπάρχουν. Δεν έχουμε συμβούλιο ασφαλείας. Έχουμε έναν σύμβουλο ασφαλείας χωρίς αντίστοιχη υποδομή. Η δε εξωτερική πολιτική μας δεν έχει στόχους. Εξ άλλου εξωτερική και αμυντική πολιτική συνάδουν. Δεν μπορείς να έχεις μια αντίληψη για την άμυνα αν δεν έχεις μια αντίληψη για την πολιτική σου θέση. Χρειάζονται επίσης ισχυρές συμμαχίες. Επομένως, χρειάζεται μια συνολική αναδιάρθρωση.
Χρειάζεται όμως και εσωτερικό φρόνημα. Πρέπει η ελληνική κοινωνία να κατανοήσει ότι ζούμε σε μια εξαιρετικά ασταθή εποχή. Πρέπει να αναζωογονηθούν αναγκαίοι θεσμοί όπως η παλλαϊκή άμυνα και η εφεδρεία, οι οποίοι είναι σε κατάσταση υπνώττουσα ή ανύπαρκτη.
Επομένως, θεωρώ ότι τα οπλικά συστήματα έρχονται να «κουμπώσουν» πάνω σε κάτι πολύ ευρύτερο, που είναι η στάση ενός έθνους και μιας κοινωνίας έναντι του προβλήματος της ασφαλείας του. Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα.
Η αμυντική και εξωτερική αναδιάρθρωση στην Ελλάδα θα ξεκινήσει από τη Βουλή;
Όπως είναι το σημερινό πολίτευμα, όλα ξεκινούν από την κυβέρνηση. Η βουλή είναι ένα σύνολο από κομματικούς λόχους που θα ακολουθήσουν αυτό το οποίο θα αποφασίσει η ηγεσία του κόμματος. Σήμερα αποφασίζει το Μέγαρο Μαξίμου και μία ομάδα πειθήνιων εισηγητών. Έτσι όμως δεν λειτουργούν τα σοβαρά κράτη. Πρέπει αντιθέτως να γίνει ένα σοβαρός σχεδιασμός, επαναλαμβάνω διακομματικός, είναι πάρα πολύ σημαντικό να είναι διακομματικός ο σχεδιασμός. Να αποφασίσουμε για τα οπλικά συστήματα που θα αγοράσουμε, για την αμυντική πολιτική που θα ακολουθήσουμε. Αυτά είναι θέματα πολύ σοβαρά. Δεν είναι θέματα που μπορούν να αποφασιστούν σε ένα γραφείο υπουργού μεταξύ τυρού και αχλαδίου. Θέλει έναν ευρύτερο και μακροπρόθεσμο πολιτικό σχεδιασμό, στον οποίο να μετέχουν εκπρόσωποι της κοινωνίας και της οικονομίας, οι στρατιωτικοί, οι εκπρόσωποι της αμυτντικής βιομηχανίας. Θέλει να γίνει μια μεγάλη συζήτηση. Προς το παρόν δεν βλέπω αυτή τη συζήτηση. Δεν ξέρω κάν αν υπάρχει πλήρης ομοφωνία μέσα στην κυβέρνηση.
Είμαστε πολύ κοντά στις εκλογές. Οι εκλογές θα γίνουν το αργότερο σε 1,5 χρόνο. Είμαστε κοντά στο τέλος της κυβερνητικής θητείας. Αν δεν γίνουν πρόωρα. Η επόμενη Βουλή πρέπει να αναδείξει έναν μηχανισμό λήψης αποφάσεων για την άμυνα, που να έχει επιστημονικό σχεδιασμό και ευρύτερη διακομματική στήριξη και συναίνεση. Αυτή φυσικά είναι η δική μου αντίληψη. Τον τελευταίο λόγο τον έχει πάντα η κοινωνία.
Άμυνα
Αιχμές κατά Ελλάδας και Κύπρου από το Τουρκικό ΥΠΑΜ! Υπερασπίζεται το τουρκο-λιβυκό Μνημόνιο
Κατά την εβδομαδιαία ενημέρωση του Τύπου, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας, αρχιπλοίαρχος Ζεκί Ακτούρκ, απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με το περιεχόμενο της Τελικής Διακήρυξης της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ, η οποία εξέφρασε επιφυλάξεις για το τουρκο-λιβυκό Μνημόνιο του 2019.

Με αιχμές κατά της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας απάντησαν πηγές του τουρκικού Υπουργείου Άμυνας στις αναφορές της ΕΕ σχετικά με το Μνημόνιο Οριοθέτησης Θαλάσσιων Ζωνών Τουρκίας-Λιβύης. Το τουρκικό υπουργείο Άμυνας επιμένει στην «ισότητα» και στον σεβασμό του διεθνούς δικαίου, απορρίπτοντας ως μονομερείς τις ενστάσεις της Αθήνας και της Λευκωσίας.
Κατά την εβδομαδιαία ενημέρωση του Τύπου, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας, αρχιπλοίαρχος Ζεκί Ακτούρκ, απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με το περιεχόμενο της Τελικής Διακήρυξης της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ, η οποία εξέφρασε επιφυλάξεις για το τουρκο-λιβυκό Μνημόνιο του 2019.
«Το Μνημόνιο Κατανόησης για τις περιοχές θαλάσσιας δικαιοδοσίας μεταξύ της Τουρκίας και της Λιβύης, το οποίο συνήφθη το 2019, προετοιμάστηκε με τρόπο που προστατεύει τα δικαιώματα και των δύο χωρών στο πλαίσιο της ισότητας με σεβασμό των κανόνων του διεθνούς ναυτικού δικαίου. Το Μνημόνιο Κατανόησης έχει κοινοποιηθεί στον ΟΗΕ τόσο από την χώρα μας, την Τουρκία όσο και από τη Λιβύη».
Επίθεση κατά Ελλάδας και Κυπριακής Δημοκρατίας
Οι ίδιες πηγές του τουρκικού Υπουργείου Άμυνας έκαναν λόγο για καθοδηγούμενη πολιτική εκστρατεία εναντίον του Μνημονίου και αρνήθηκαν ότι είναι παράνομο.
«Ο χαρακτηρισμός του Μνημονίου Κατανόησης μας ως “παράνομου” ως αποτέλεσμα της μονομερούς πολιτικής καθοδήγησης της Ελλάδας και της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης της Νότιας Κύπρου δεν είναι αποδεκτός από πλευράς μας. Το Μνημόνιο Κατανόησης έχει καθοριστεί σύμφωνα με την μέση γραμμή μεταξύ της ηπειρωτικής χώρας, την αρχή του μη αποκλεισμού και την αρχή της ισότητας. Η θαλάσσια συνεργασία μας με τη Λιβύη θα εξακολουθεί να αναπτύσσεται και να συνεχίζεται στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεννόησης».
Το τουρκολιβυκό ως επίδειξη ισχύος από τον τουρκικό τύπο
Με διθυραμβικές αναλύσεις και ξεκάθαρα πολιτικά μηνύματα, ο τουρκικός τύπος σχολιάζει με ενθουσιασμό τη συνέχιση και εμβάθυνση της συμφωνίας Τουρκίας–Λιβύης για τις θαλάσσιες ζώνες, παρουσιάζοντάς την όχι μόνο ως διπλωματικό επίτευγμα αλλά και ως στρατηγική ήττα της Ελλάδας και της ΕΕ. Οι κυρίαρχες εφημερίδες και τα ειδησεογραφικά δίκτυα της Τουρκίας λειτουργούν ως καθρέφτης της επίσημης τουρκικής αφήγησης, προβάλλοντας τη συμφωνία ως εργαλείο γεωπολιτικής επέκτασης, ενεργειακής διείσδυσης και διπλωματικής αναβάθμισης. Παράλληλα, διαμορφώνουν το αφήγημα μιας Τουρκίας-ρυθμιστή στη Μεσόγειο, που αντιμετωπίζει την Ελλάδα ως απομονωμένο και ενοχλημένο θεατή.
Ahaber – “Η αντίδραση από τις πηγές του Υπουργείου Άμυνας στην ΕΕ και την Ελλάδα…”
Πρώτη αντίδραση: το Υπουργείο Άμυνας απαντά με έμφαση
Το φιλοκυβερνητικό Ahaber μεταδίδει ότι η ονομασία του Μνημονίου ως «παράνομου» από ΕΕ και Ελλάδα «δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή». Το δημοσίευμα στήνει την αφήγηση της Άγκυρας ως αμυνόμενης απέναντι σε μονομερείς διεκδικήσεις, ενισχύοντας το εθνικό προφίλ.
Haber7 – “Ο ενθουσιασμός της ΕΕ θα μείνει στα απωθημένα!”
Προειδοποίηση προς τις Βρυξέλλες: οι κινήσεις Τουρκίας–Λιβύης είναι μη αναστρέψιψες.
Haberler – “Αντίδραση της Ελλάδας στο μνημόνιο…”
Τόνωση κοινωνικής φόρτισης: Η Αθήνα αντιδρά, η Τουρκία απαντά
Το Haberler τονίζει την ελληνική αντίδραση, παρουσιάζοντας την Τουρκία ως ήδη σε δράση, έτοιμη να απαντήσει σε καθεστώς αντιπαράθεσης. Η αναπαράσταση αυτή δείχνει μονομερή έλεγχο του αφηγήματος υπέρ της Άγκυρας.
Aksam – “Η απάντηση της Τουρκίας προς την ΕΕ για τη ‘Λιβύη’!”
Διπλωματική υπεροχή με θεσμικά επιχειρήματα
Η Aksam προβάλλει την ενημέρωση ότι το Μνημόνιο κοινοποιήθηκε στον ΟΗΕ τόσο από Τουρκία όσο και Λιβύη, υπογραμμίζοντας το νομικό και θεσμικό υπόβαθρο της συμφωνίας. Η έμφαση στη διαφάνεια και τη θεσμική τήρηση στερεώνει τη διεθνή νομιμότητα του βήματος.
Milat – “Τουρκία, ο αναπόσπαστος εταίρος”
H εθνικιστική εφημερίδα Milat αναλύει εκτενώς την ενεργειακή διάσταση της συνεργασίας, αποδίδοντας στην Τουρκία ρόλο αναπτυξιακού και τεχνικού πυλώνα. Αναλύει πως η συμφωνία εκτείνεται σε τέσσερα offshore πεδία και ενισχύει τη λιβυκή παραγωγή βαρελιών. Παρουσιάζεται ως μοντέλο υψηλής στρατηγικής, όχι απλά διπλωματικό, επιμένοντας στη μακροπρόθεσμη επιρροή στην Ανατολική Μεσόγειο και Αφρική.
Πηγή: Sigmalive
Άμυνα
Ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα!
Στην υπόθεση των μεταναστευτικών ροών από την Λιβύη προς την Ελλάδα, δυστυχώς η επικοινωνιακή πολιτική έγινε αυτοσκοπός της κυβέρνησης, με συνέπειες που μπορεί να εξελιχθούν σε μεγάλες περιπέτειες και στο εν λόγω θέμα

Ο υποστράτηγος ε.α και γεωστρατηγικός αναλυτής , ειδικός σε θέματα διεθνούς ασφάλειας, Παναγιώτης Γερογλής, μιλώντας στον 98.4 , σημείωσε πως ακόμη και στη υπόθεση των μεταναστευτικών ροών από την Λιβύη προς την Ελλάδα, δυστυχώς η επικοινωνιακή πολιτική έγινε αυτοσκοπός της κυβέρνησης, με συνέπειες που μπορεί να εξελιχθούν σε μεγάλες περιπέτειες και στο εν λόγω θέμα . Βάσει του Διεθνούς Δικαίου, ( ΔΔ, το οποίο επικαλούμαστε ανελλιπώς), και της Σύμβασης των ΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), καμία ξένη χώρα δεν μπορεί να εισέρθει στα ΕΧΥ άλλης χώρας ,εν προκειμένω της Λιβύης και να διενεργήσει ελέγχους και νηοψίες…
Για κάτι “ξεχασιάρηδες” με κομματικές παρωπίδες στα μάτια, να θυμίσω ότι η ενεστώσα μεταβατική κυβέρνηση της Λιβύης προ ολίγων μηνών, ήρθε σε ειδική συμφωνία με την Τουρκία και έχει αποδώσει τέτοια δικαιώματα (ελέγχου) αποκλειστικά σε αρμόδιες τουρκικές αρχές…
Όσο λοιπόν, τα όποια σκάφη φέρουν λάθρα οικονομικούς και άλλους μετανάστες, και αυτά κινούνται εντός λιβυκών ΕΧΥ, ξεχάστε οποιαδήποτε περιοριστική ενέργεια, δεδομένου ότι αυτή θα είναι κάθετα αντίθετη με το Δ.Δ., και επιπροσθέτως, αναφορικά με τη χώρα μας, αυτή δεν μας έχει συνηθίσει σε “σκληρές” ενέργειες του τύπου “acting proactivelly”…
Όταν λοιπόν τα όποια σκάφη μεταφέρουν λάθρα οικονομικούς και άλλους μετανάστες, θα βγουν από τα λιβυκά ΕΧΥ και θα βρίσκονται σε διεθνή ύδατα, και πάλι τα σκάφη αυτά δύνανται να αρνηθούν ελέγχους , καθόσον τέτοιοι έλεγχοι γίνονται μόνο με τη συναίνεση των κυβερνητών και των αρχών της σημαίας του πλοίου…
Να διευκρινίσω ότι τα σκάφη αυτά, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν “δουλεμπορικά” , καθόσον άπαντες έχουν επιβιβαστεί με τη θέληση τους και με χρηματικά ανταλλάγματα και όχι διά της βίας…
Υπόψιν, ότι το/τα ελληνικά πολεμικά πλοία, δεν εντάσσονται επί του παρόντος σε καμμία σχετική διεθνή επιχείρηση π.χ. ( EUNAVFORMED IRINI, SNMG2), και ως εκ τούτου, δεν έχουν καμία αρμοδιότητα να εκτελούν ελέγχους και νηοψίες, πόσο δε push back , προς τα πίσω στα λιβυκά ΕΧΥ…
Υπόψιν ,ότι και οι δύο προαναφερόμενες ναυτικές συμμαχικές αποστολές στη Μεσόγειο, δεν έχουν στα έργα τους, τον περιορισμό-απαγόρευση της λαθρομετανάστευσης…
Στη δε δεύτερη , SNMG2, να τονιστεί ότι για την τρέχουσα χρονιά, ο διοικητής είναι Τούρκος ναύαρχος…με ότι αυτό δύναται να συνεπάγεται…
Τα σκάφη αυτά λοιπόν που μεταφέρουν λάθρα οικονομικούς και άλλους μετανάστες, δύνανται στα διεθνή ύδατα να εκπέμψουν σήμα ανάγκης ( distress or SOS), οπότε βάσει του Δ.Δ., των οδηγιών ΙΜΟ και SOLAS, τα παραπλέοντα σκάφη οφείλουν να παράσχουν κάθε δυνατή βοήθεια….συμπεριλαμβανομένων και των τυχόν πολεμικών…
Σε μια τέτοια περίπτωση “διάσωσης”, οι διακινούμενοι μετανάστες θα ανέλθουν επί του πλοίου και εν συνεχεία είτε θα πρέπει να αποβιβαστούν στο πρώτο ή στο πλησιέστερο λιμάνι , εφόσον υπάρχει έγκριση-αποδοχή της οικείας χώρας, είτε τελικά θα αποβιβαστούν στη χώρα σημαίας του πλοίου….Το αυτό ισχύει και για τις διασώσεις εντός των ελληνικών ΕΧΥ, εξ ου και η φάμπρικα “διασώσεων” από το ΛΣ…
Αλλά η απουσία , στρατηγικής στην εξωτερική μας πολιτική, έχει και άλλα εθνικώς βλαπτικά γεγονότα, της υπογραφής μνημονίου (MoU) διεξαγωγής πρόδρομων πετρελαϊκών (σεισμογραφικών) ερευνών , μεταξύ της τουρκικής εταιρείας πετρελαίων TPAO και της αντίστοιχης λιβυκής NOC, με την οποία αποκτά πρόσθετη νομική εγκυρότητα το τουρκολυβικό μνημόνιο… Δεδομένου, ότι την ώρα που εμείς παραμένουμε σε αναποτελεσματικούς χαρακτηρισμούς , ως “ανυπόστατο, παράνομο ,που δεν παράγει αποτελέσματα ‘, αυτό και παράγει αποτελέσματα επί του πεδίου και συνεχίζει να διεμβολίζει την ελληνική δυνητική ΑΟΖ.
Το ότι επί του παρόντος, κάποια από τα “οικόπεδα” που παραχωρήθηκαν προς έρευνες, είναι κάτω ή στα όρια της (θεωρητικής) μέσης γραμμής, ποσώς απασχολεί , καθόσον εμφανώς και δεν είναι εκεί το διακύβευμα…
Σήμερα, τα θαλάσσια οικόπεδα , μπορεί να είναι κάτω ή στα όρια της μέσης γραμμής…αύριο μπορεί να είναι άνωθεν αυτής…
Όπως και να έχει βρίσκονται εντός τουρκολυβικού μνημονίου, το οποίο γράφει στα παλαιότερα των υποδημάτων του, τα εθνικά κυριαρχικά μας δικαιώματα και τις προβλέψεις της UNCLOS…
-
Πολιτική1 εβδομάδα πριν
Τεράστια ανατροπή! Ισχύει ότι αρνήθηκε η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ να αναλάβει την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα;
-
Απόψεις3 εβδομάδες πριν
Γι’αυτό οι Τούρκοι τρέμουν το μένος του Ισραήλ! Η προφητεία του μέντορα του Ερντογάν που “στοιχειώνει” την Άγκυρα
-
Απόψεις1 εβδομάδα πριν
Η φωτογραφία που “μίλησε”! Ανύπαρκτος γεωπολιτικός παίκτης η Ελλάδα
-
Αναλύσεις3 ημέρες πριν
Έρχεται μεγάλο ΣΟΚ για την Ελληνική Δημοκρατία! Κατεδαφίζεται με δικογραφίες το πολιτικό σύστημα της κλεπτοκρατίας
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Ομολογία αποτυχίας από Γκιουρντενίζ! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Πολιτική1 μήνα πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale