Αναλύσεις
Ευρωπαϊκή έκθεση θεωρεί «εξτρεμιστικές» τις φωνές υπέρ της οικογένειας
Η υποκρισία ξεπερνά την κλίμακα ρίχτερ

Γράφει ο Νικόδημος Καλλιντέρης, Νομικός
Στις 26 Ιουνίου 2025, το κοινοβουλευτικό φόρουμ για τα αναπαραγωγικά δικαιώματα (European Parliamentary Forum for Sexual and Reproductive Rights) παρουσίασε μια έκθεση με τίτλο «Το επόμενο κύμα» (“The Next Wave”) με σκοπό να αποτυπώσει την άνοδο των «συντηρητικών» ρευμάτων σκέψης στην Ευρώπη υπέρ της παραδοσιακής οικογένειας, των γονεϊκών δικαιωμάτων, της ελευθερίας του λόγου, της ελευθερίας της συνείδησης, της αξίας του ανθρώπου και της αντίστασης στην ισοπεδωτική «κουλτούρα της αφύπνισης».
Οι φωνές που υποστηρίζουν και μάχονται για τα ανωτέρω χαρακτηρίστηκαν ως «εξτρεμιστικές» που απειλούν τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Αν μελετήσει κανείς την έκθεση θα διαπιστώσει ότι περισσότερο μοιάζει με μια αξιολόγηση μιας τρομοκρατικής απειλής παρουσιάζοντας αναλυτικά διάφορες οργανώσεις και ομάδες που έχουν «συντηρητική» ατζέντα ανά την Ευρώπη.
Ενώ όλους τους ανωτέρω φορείς τους θεωρεί η έκθεση ως «θρησκευτικούς εξτρεμιστές», «ακροδεξιούς» και χρηματοδοτούμενους από ολιγάρχες, η ίδια η οργάνωση που την υπογράφει, δηλ. το κοινοβουλευτικό φόρουμ για τα αναπαραγωγικά δικαιώματα (European Parliamentary Forum for Sexual and Reproductive Rights), λαμβάνει υπέρογκες χρηματοδοτήσεις τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και από πανίσχυρους διεθνείς χρηματοδότες εκτός Ευρώπης όπως το ίδρυμα Bill & Melinda Gates, το Open Society Foundations του George Soros, το International Planned Parenthood Federation και άλλους οι οποίοι είναι γνωστοί για τις επιδιώξεις τους να διαμορφώσουν ανά τον κόσμο συγκεκριμένες «προοδευτικές» κοινωνικές πολιτικές.
Οργανώσεις όπως η Ordo Iuris στην Πολωνία, η Federation of Catholic Family Associations, η Human Life International, η MCC Brussels, η Hungary Helps που παρέχει βοήθεια σε διωκόμενους χριστιανούς στη Μέση Ανατολή και πολλές ακόμα στοχοποιούνται και κηλιδώνονται με την κατηγορία του «εξτρεμισμού».
Ένας εκπρόσωπος της οργάνωσης ADF International (πρόκειται για ομάδα εξειδικευμένων νομικών που αναλαμβάνουν ανά τον κόσμο την υπεράσπιση πολλών υποθέσεων θρησκευτικής ελευθερίας, ελευθερίας του λόγου, ελευθερίας της συνείδησης, κ.λπ.) για την οποία γίνεται αρνητική αναφορά στην εν λόγω έκθεση δήλωσε στο europeanconservative (ιστοσελίδα με ειδήσεις ευρωπαϊκής πολιτικής που επίσης μπήκε στο στόχαστρο) τα εξής:
«Η υποκρισία ξεπερνά την κλίμακα ρίχτερ: οι οργανώσεις αυτές εξαρτώνται από τους αμερικανούς φορολογούμενους και τους παγκόσμιους δισεκατομμυριούχους, αλλά ζητούν την παύση χρηματοδότησης μικρών συντηρητικών ομάδων που λαμβάνουν πολύ λιγότερα. Αυτό που το European Parliamentary Forum for Sexual and Reproductive Rights αποκαλεί “έκθεση για τον εξτρεμισμό” μοιάζει περισσότερο με μια λίστα επιθυμιών για λογοκρισία, ντυμένη με ακαδημαϊκή ορολογία και λογότυπα δωρητών. Βαφτίζοντας τις παραδοσιακές, θρησκευτικές και συντηρητικές απόψεις ως εγγενώς «αντιδημοκρατικές», το European Parliamentary Forum for Sexual and Reproductive Rights κινδυνεύει να μετατρέψει τα θεσμικά όργανα της ΕΕ σε ιδεολογικούς εκτελεστές αντί για δημοκρατικούς διαμεσολαβητές».
Και κλείνει την τοποθέτησή του λέγοντας ότι:
«Όταν οι κυρίαρχες θέσεις σχετικά με την οικογένεια, το φύλο ή τα γονεϊκά δικαιώματα αντιμετωπίζονται ως απειλές για τις αξίες της ΕΕ, πλησιάζουμε επικίνδυνα στην ιδεολογική αστυνόμευση της σοβιετικής εποχής, κάτι που γίνεται όλο και πιο πραγματικό με κάθε καταρράκωση της ελευθερίας του λόγου στην Ευρώπη».

Άμυνα
Η ώρα για μόνιμη δομή υποστήριξης της Αμυντικής Βιομηχανίας
Η θεσμική κατοχύρωση της σχέσης μεταξύ του εγχώριου αμυντικού οικοσυστήματος (ήτοι οντότητες κρατικού ελέγχου και ιδιωτικής πρωτοβουλίας, νεοφυείς επιχειρήσεις, ερευνητικά κέντρα, ακαδημαϊκά ιδρύματα, και λοιποί φορείς) και των Ενόπλων Δυνάμεων συνιστά θεμελιώδη παράγοντα για τη διατήρηση της στρατηγικής αυτονομίας και της επιχειρησιακής ετοιμότητας της χώρας.

Η συγκρότηση σταθερού θεσμικού πλαισίου για την υποστήριξη της αμυντικής βιομηχανίας αποτελεί κρίσιμο ζήτημα εθνικής στρατηγικής. Η ανάγκη για σύσταση διακριτής Κυβερνητικής Δομής με αποκλειστική ευθύνη τον σχεδιασμό, τον συντονισμό και την υποστήριξη του κλάδου καθίσταται πλέον επιτακτική.
Διεθνής Πρακτική
Ποικίλα οργανωτικά μοντέλα υποστήριξης της Αμυντικής Βιομηχανίας έχουν ήδη υιοθετηθεί από ανεπτυγμένα κράτη όπως η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία, Κυπριακή Δημοκρατία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι χώρες αυτές έχουν θεσμοθετήσει εξειδικευμένες δομές εντός ή παρά τω Υπουργείω Άμυνας, αναγνωρίζοντας την Αμυντική Βιομηχανία ως πυλώνα εθνικής ασφάλειας, τεχνολογικής ανεξαρτησίας και βιομηχανικής ανταγωνιστικότητας. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει μια συνεκτική στρατηγική προσέγγιση, που συνδέει την αμυντική βιομηχανική πολιτική με την οικονομική ανάπτυξη και την καινοτομία.
Βασικά Ευρήματα
Η συγκριτική ανάλυση των θεσμών και δομών στις προαναφερθείσες ευρωπαϊκές χώρες και κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ καταδεικνύει ορισμένα διακριτά, επαναλαμβανόμενα πρότυπα, τα οποία συνθέτουν ένα σύγχρονο και λειτουργικό οικοσύστημα υποστήριξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Τα κύρια ευρήματα συνοψίζονται ως εξής:
• Κεντρικός ρόλος του Υπουργείου Άμυνας στον στρατηγικό σχεδιασμό
Σε όλα τα κράτη, το Υπουργείο Άμυνας διατηρεί την ευθύνη για τη χάραξη της στρατηγικής ανάπτυξης αμυντικών ικανοτήτων (capability development), καθορίζοντας επιχειρησιακές ανάγκες, τεχνολογικές προτεραιότητες και πολιτικές βιομηχανικής συμμετοχής στην «Τεχνολογική και Βιομηχανική Βάση DTIB» . Ο σχεδιασμός αυτός δεν είναι αποκομμένος από την αμυντική βιομηχανία, αλλά ενσωματώνει τη συμμετοχή της ήδη από το στάδιο της διαμόρφωσης απαιτήσεων.
• Ανεξάρτητοι οργανισμοί εξοπλισμών και αμυντικής βιομηχανίας με πλήρες εύρος αρμοδιοτήτων
• Διακριτοί μηχανισμοί κρατικής υποστήριξης της αμυντικής βιομηχανίας
Η υποστήριξη της εγχώριας βιομηχανίας δεν εξαντλείται στην πολιτική προμηθειών. Σε αρκετές χώρες, αυτή
παρέχεται μέσω εξειδικευμένων δομών εντός των Υπουργείων Οικονομίας ή Εμπορίου, μέσω τεχνολογικών
clusters, ή μέσω βιομηχανικών συνδέσμων με θεσμικό ρόλο. Οι δομές αυτές λειτουργούν ως μοχλοί ανάπτυξης, ενίσχυσης της εξωστρέφειας, προσέλκυσης επενδύσεων και στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του τομέα.
• Ενεργός συμμετοχή της βιομηχανίας σε ευρωπαϊκούς και διακυβερνητικούς θεσμούς
Σε όλες τις περιπτώσεις, καταγράφεται η παρουσία ισχυρών εθνικών βιομηχανικών ενώσεων ή clusters, τα οποία συμμετέχουν ενεργά σε ευρωπαϊκούς και διακρατικούς μηχανισμούς όπως ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας (EDA), ο Οργανισμός Συνεργασίας για τον Εξοπλισμό (OCCAR), καθώς και η Διάσκεψη Εθνικών Διευθυντών Εξοπλισμών του ΝΑΤΟ (CNAD). Μέσω αυτών των συμμετοχών διαμορφώνεται εθνική θέση, προωθούνται τα συμφέροντα της εγχώριας βιομηχανίας και ενισχύεται η διαλειτουργικότητα και η ανταγωνιστικότητά της σε διεθνές επίπεδο.
Η Ελληνική περίπτωση
Η άμυνα και ασφάλεια κάθε κράτους μέλους αποτελεί εθνική υπόθεση και κάθε χώρα μέλος της ΕΕ μπορεί να
υιοθετήσει μέτρα τα οποία θεωρεί αναγκαία και απαραίτητα για την προστασία της ασφάλειάς του, δεδομένης, ειδικότερα, της διατυπωμένης με τον πιο επίσημο τρόπο απειλής πολέμου της γείτονος χώρας εξ’ Ανατολάς (τουρκικό casus belli). Συνεπώς, η χώρα είναι υποχρεωμένη να διατηρεί ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις σε υψηλή ετοιμότητα και με υψηλή διαθεσιμότητα των οπλικών τους συστημάτων. Οι απαιτήσεις αυτές προϋποθέτουν εκτός από υψηλά κονδύλια και ισχυρή εγχώρια αμυντική βιομηχανική και τεχνολογική υποδομή για τη συντήρηση και υποστήριξη των οπλικών συστημάτων ειδικά σε κρίσιμους επιχειρησιακούς τομείς, ώστε να εξασφαλίζεται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό η ασφάλεια εφοδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων σε περίπτωση κρίσης ή πολέμου.
Για το σκοπό αυτό, το άρθρο 3 του ν.3978/2011, προβλέπει ότι: «για την προστασία των ουσιωδών συμφερόντων ασφάλειας της χώρας και ιδίως για την ασφάλεια εφοδιασμού και την επιχειρησιακή αυτονομία των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς και την κάλυψη των αναγκών που υπάρχουν σε περιόδους κρίσης, επιστράτευσης ή πολέμου, το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για την εγκαθίδρυση και διατήρηση μίας εγχώριας τεχνολογικής – βιομηχανικής βάσης, συμπεριλαμβανομένων μέτρων που αφορούν σε έρευνα και ανάπτυξη, σε συγκεκριμένους τομείς άμυνας και ασφάλειας. Η βάση αυτή διασφαλίζει την ταχεία απρόσκοπτη λειτουργία της αλυσίδας εφοδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων σε υλικά, αναλώσιμα, εξαρτήματα, υπηρεσίες άμεσης συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης και την εκτέλεση των αναγκαίων έργων σε όλες τις περιπτώσεις εγκαίρως και υπό κάθε περίσταση».
Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, ο Σύνδεσμος παραμένει πρόθυμος και έτοιμος να συμβάλει με τεκμηριωμένες προτάσεις και ενεργή συμμετοχή στην κατεύθυνση διαμόρφωσης αυτής της Κυβερνητικής Δομής, με σκοπό την ενδυνάμωση του κλάδου και την ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας και οικονομίας.
Πάγια θέση του ΣΕΚΠΥ
Ο ΣΕΚΠΥ επιθυμεί να επαναβεβαιώσει τη σταθερή του θέση υπέρ της σύστασης διακριτής Κυβερνητικής Δομής με αποκλειστική ευθύνη τον σχεδιασμό, τον συντονισμό και την υποστήριξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Η εν λόγω δομή δεν υποκαθιστά, αλλά έρχεται να συμπληρώσει τον ρόλο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το οποίο παραμένει αρμόδιο για τον καθορισμό και την ανάπτυξη των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η αποστολή της νέας Κυβερνητικής Δομής επικεντρώνεται στη θεσμική και διαρκή υποστήριξη του εγχώριου αμυντικού βιομηχανικού οικοσυστήματος—κρατικών και ιδιωτικών εταιρειών, ερευνητικών κέντρων και
ακαδημαϊκών ιδρυμάτων—μέσω της διαχείρισης των προμηθειών αναπτυξιακών προγραμμάτων, της
διασφάλισης της εθνικής ασφάλειας εφοδιασμού, της υποστήριξης του κύκλου ζωής των αμυντικών συστημάτων και άλλων κρίσιμων λειτουργιών που ενισχύουν την αυτάρκεια και την επιχειρησιακή ετοιμότητα της χώρας.
Σε διεθνές επίπεδο, έχει αποδειχθεί ότι η ύπαρξη εξειδικευμένων κρατικών δομών που υποστηρίζουν οργανωμένα την αμυντική βιομηχανία συμβάλλει καθοριστικά στη βελτιστοποίηση της εθνικής στρατηγικής,
στην ενίσχυση της συμμετοχής της βιομηχανίας σε εξοπλιστικά προγράμματα και στην προώθηση της εξαγωγικής της δυναμικής. Οι δομές αυτές λειτουργούν ως σταθερός θεσμικός μηχανισμός που εξασφαλίζει
συνέχεια, συντονισμό και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, επιτυγχάνοντας σημαντικά αποτελέσματα σε όρους τεχνολογικής ανάπτυξης, εθνικής ασφάλειας και οικονομικής συνεισφοράς.
Προς αυτή την κατεύθυνση οφείλουν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να προσανατολιστούν και ως χώρα, όχι απλώς αντιγράφοντας υφιστάμενες διαδικασίες, αλλά υιοθετώντας και προσαρμόζοντας τα βασικά στοιχεία της διεθνούς καλής πρακτικής στις θεσμικές και επιχειρησιακές ιδιαιτερότητες της Ελλάδας. Μόνο έτσι δύναται να διαμορφωθεί ένα αποτελεσματικό, μακρόπνοο και εθνικά ωφέλιμο πλαίσιο υποστήριξης της αμυντικής βιομηχανίας.
Αιτιολογική έκθεση
Τα καίρια ζητήματα συνοψίζονται σε:
(α) Στο χαμηλό επίπεδο συμμετοχής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας (ΕΑΒΙ) στις προμήθειες των Ε.Δ. και συνακόλουθα στο χαμηλό βαθμό υποστήριξης των Ε.Δ από αυτή,
(β) στους περιορισμούς που θέτει το ευρωπαϊκό και εθνικό νομικό πλαίσιο για τις προμήθειες αμυντικού υλικού στη βιομηχανική συμμετοχή και στη συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας στις προμήθειες των Ε.Δ. και(γ) στις προκλήσεις βιωσιμότητας της ΕΑΒΙ. Η απουσία ενός σταθερού θεσμικού μηχανισμού αποδυναμώνει τον στρατηγικό σχεδιασμό και τη συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας στα εξοπλιστικά προγράμματα.
Η ύπαρξη αντίστοιχης δομής θα επιτρέψει:
• Συγκρότηση μακροπρόθεσμης εθνικής στρατηγικής για την αμυντική βιομηχανία, με καθορισμένους στόχους, προτεραιότητες και δείκτες αξιολόγησης, ενισχύοντας τη διαχρονική συνέπεια και τον θεσμικό σχεδιασμό.
• Θεσμική εκπροσώπηση και κεντρικός συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με στόχο την αποτροπή επικαλύψεων και την ενιαία χάραξη πολιτικής.
• Αποτελεσματική αξιοποίηση ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων, με στοχευμένη προσέγγιση για την κάλυψη
τεχνολογικών και βιομηχανικών κενών και τη μεγιστοποίηση της απορρόφησης χρηματοδοτήσεων.
• Ενίσχυση της αμυντικής αυτάρκειας της χώρας, μέσω της ανάπτυξης κρίσιμων εγχώριων δυνατοτήτων και της μείωσης της εξάρτησης από εξωτερικούς προμηθευτές.
• Συστηματική υποστήριξη του εγχώριου αμυντικού οικοσυστήματος, περιλαμβάνοντας ΜμΕ, ερευνητικά κέντρα και ακαδημαϊκά ιδρύματα, εντός ενός πλαισίου ενιαίας πολιτικής και υποστήριξης.
• Ευθυγράμμιση των βιομηχανικών αναπτυξιακών δυνατοτήτων με τους εθνικούς στόχους άμυνας και ασφάλειας, ώστε να αξιοποιούνται πλήρως οι παραγωγικές υποδομές και οι ικανότητες της χώρας.
• Σύγκλιση με τις επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, μέσω διαρκούς διαλόγου, τεχνικών προδιαγραφών με εγχώριο συντελεστή και συνεκτικής προσέγγισης στην ανάπτυξη δυνατοτήτων.
• Δομημένη αποτύπωση και ενίσχυση των εγχώριων αλυσίδων εφοδιασμού, προκειμένου να διασφαλιστεί η
συνέχεια, η ποιότητα και η ανθεκτικότητα της παραγωγικής διαδικασίας.
• Προσδιορισμός, κατηγοριοποίηση και ενίσχυση κρίσιμων τεχνολογικών και βιομηχανικών τομέων, οι οποίοι
συνιστούν στρατηγική προτεραιότητα για την εθνική ασφάλεια και τη βιομηχανική κυριαρχία.
• Προώθηση συνεργασιών και συμμετοχής της Εγχώριας Αμυντικής και Βιομηχανικής Βάσης (ΕΑΒΙ) σε όλο τον
κύκλο ζωής του αμυντικού υλικού — από τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη, μέχρι τη συντήρηση και αναβάθμιση.
• Συντονισμένη εξαγωγική δραστηριοποίηση στη διεθνή αγορά, με θεσμική υποστήριξη, στοχευμένη προώθηση και διπλωματική κάλυψη, ώστε να ενισχυθεί η διεθνής εμπορική θέση των ελληνικών αμυντικών προϊόντων.
• Αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας στα εξοπλιστικά προγράμματα, διασφαλίζοντας την επιστροφή επενδύσεων στην εθνική οικονομία και την ενίσχυση της εθνικής τεχνογνωσίας.
• ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ της θεσμικής μνήμης των παραπάνω και ΣΥΝΕΧΙΣΗ των εθνικών προσπαθειών.
Συστάσεις για Ελλάδα
• Ενίσχυση ρόλου της ΓΔΑΕΕ και διακριτής στρατηγικής Defence Industrial Strategy.
• Ανάθεση ρόλου National Focal Point για το EDF στην Βιομηχανία
• Αναγνώριση ότι Αμυντική Βιομηχανία περιλαμβάνει:
o Κρατικά ελεγχόμενες εταιρείες
o Ιδιωτικές εταιρείες
o Κρατικά (Στρατιωτικά) Εργοστάσια
• Θεσμοθέτηση Clusters (κατά το πρότυπο TEDAE / NIDV).
• Συστηματική παρουσία στο OCCAR.
• Συγκρότηση Συμβουλίου Αμυντικής Έρευνας Τεχνολογίας & Βιομηχανίας
• Υιοθέτηση Best Practices σε agile procurement και Industry-Government-Academia συνεργασία.
• Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου προμηθειών των ΕΔ
• Πιστοποίηση Αμυντικού υλικού
• Διπλωματία όπλων μέσω διακρατικών συμφωνιών και διευκολύνσεων
• Υιοθέτησης της ιδέας τον βιομηχανικών πάρκων για επένδυση σε Ανθρώπινο Δυναμικό και R&D
• Στρατηγικές Συμπράξεις και εγκατάσταση παραγωγικών δυνατοτήτων εγχώρια
• Δημιουργία χρηματοδοτικών εργαλείων και κινήτρων
Η θεσμική κατοχύρωση της σχέσης μεταξύ του εγχώριου αμυντικού οικοσυστήματος (ήτοι οντότητες κρατικού ελέγχου και ιδιωτικής πρωτοβουλίας, νεοφυείς επιχειρήσεις, ερευνητικά κέντρα, ακαδημαϊκά ιδρύματα, και λοιποί φορείς) και των Ενόπλων Δυνάμεων συνιστά θεμελιώδη παράγοντα για τη διατήρηση της στρατηγικής αυτονομίας και της επιχειρησιακής ετοιμότητας της χώρας.
Η ανάπτυξη μιας μόνιμης και διακριτής δομής στρατηγικού σχεδιασμού και βιομηχανικής υποστήριξης, σε
αγαστή συνεργασία με τα Υπουργεία Άμυνας και τους αρμόδιους φορείς, αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη δημιουργία ενός συνεκτικού οικοσυστήματος άμυνας και ασφάλειας.
Μόνο μέσα από την εδραίωση αυτής της συνέργειας μπορεί να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα, η τεχνολογική εξέλιξη και η επιχειρησιακή συνεισφορά της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στην υπηρεσία του εθνικού συμφέροντος.
Αναλύσεις
Πείτε μας τί κάνετε! Στρώνετε κόκκινο χαλί στην Τουρκία
Παρέμβαση του Δρ. Διεθνών Σχέσεων στην τηλεόραση ΣΙΓΜΑ Γιάννου Χαραλαμπίδη

Τις μυστικές συνομιλίες Τουρκίας-Συρίας για οριοθέτηση με τη Συρία βάζοντας στην εξίσωση το ψευδοκράτος σχολίασε στην τηλεόραση ΣΙΓΜΑ ο Δρ. Διεθνών Σχέσεων Γιάννος Χαραλαμπίδης.
Τα κυριότερα σημεία της παρέμβασης του Γιάννου Χαραλαμπίδη:
Οι Τούρκοι κάνουν προβολή ισχύος! Η Τουρκία στέλνει το μήνυμα στη Συρία.
Ο Φιντάν στέλνει ένα μήνυμα και στην ΕΕ, ότι δεν δικαιούται να επεμβαίνει στη σύναψη συμφωνιών μεταξύ δύο κυρίαρχων κρατών.
Είδαμε όμως και τον Έλληνα ΥΠΕΞ να συναγελάζεται με τη Συρία.
Να μας πούνε τί έγινε αυτό το διάστημα. Γιατί δέχτηκαν αυτήν τη διαδικασία;
Και γιατί αποδεσμεύτηκαν χρήματα στήριξης σε ένα καθεστώς που ενεπλάκη σε καθεστώς συνεργασίας με το ψευδοκράτος.
Η Αθήνα τραβώντας και τη Λευκωσία πνίγεται στην πολιτική των ήρεμων νερών. Προχωρούμε στην αποδοχή των Γκρίζων Νερών, στα 6 ν.μ. Και τη μυστική διπλωματία.
Δείτε την παρέμβαση του Γιάννου Χαραλαμπίδη:
Αναλύσεις
22 Δισ. Δολάρια και 100 Τόνοι Χρυσού: Πώς τα ΗΑΕ Τροφοδοτούν την Οικονομία του Ιράν
Παρόλο που οι Ηνωμένες Πολιτείες κατηγορούν συχνά την Κίνα για την υπονόμευση των κυρώσεων και την ελάφρυνση των πιέσεων στο πυρηνικό και στρατιωτικό πρόγραμμα του Ιράν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας προς το Ιράν μετά την Κίνα, έχουν διαδραματίσει εξίσου καθοριστικό ρόλο στην αναβίωση του εξωτερικού εμπορίου της Ισλαμικής Δημοκρατίας.

Παρόλο που οι Ηνωμένες Πολιτείες κατηγορούν συχνά την Κίνα για την υπονόμευση των κυρώσεων και την ελάφρυνση των πιέσεων στο πυρηνικό και στρατιωτικό πρόγραμμα του Ιράν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας προς το Ιράν μετά την Κίνα, έχουν διαδραματίσει εξίσου καθοριστικό ρόλο στην αναβίωση του εξωτερικού εμπορίου της Ισλαμικής Δημοκρατίας.
Από την έναρξη της νέας κυβέρνησης Τραμπ και την επαναφορά της πολιτικής «μέγιστης πίεσης», το αμερικανικό Υπουργείο Οικονομικών έχει δημοσιεύσει δεκάδες πακέτα κυρώσεων, πολλά από τα οποία στοχεύουν εταιρείες και άτομα με έδρα τα Εμιράτα.
Για παράδειγμα, στις 6 Ιουνίου 2025, επιβλήθηκαν κυρώσεις σε δίκτυο ξεπλύματος χρημάτων από πετρέλαιο που διηύθυναν οι Ιρανοί αδελφοί Μανσούρ και Φαζλολάχ Ζαρίνγκαλαμ. Στο δίκτυο συμμετείχαν πέντε εταιρείες με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εμπορική Έκρηξη
Οι εξαγωγές των ΗΑΕ προς το Ιράν εκτινάχθηκαν από κάτω από $6 δισεκατομμύρια σε $22 δισεκατομμύρια μέσα σε επτά χρόνια, από τη στιγμή που οι ΗΠΑ αποχώρησαν από τη Συμφωνία για τα Πυρηνικά (JCPOA) και επέβαλαν εκ νέου κυρώσεις.
Σύμφωνα με τα τελωνειακά στοιχεία, ενώ οι μη πετρελαϊκές εισαγωγές των Εμιράτων από το Ιράν αυξήθηκαν μόλις κατά 20% (ξεπερνώντας τα $7 δισ.), τα ΗΑΕ είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής πετρελαίου τύπου fuel oil από το Ιράν και ένας από τους βασικούς πελάτες του σε υγροποιημένο αέριο πετρελαίου (LPG). Σύμφωνα με την εταιρεία Kpler, το 2024 τα Εμιράτα εισήγαγαν 44 εκατ. βαρέλια fuel oil και 350.000 τόνους LPG από το Ιράν.
Ο Ισολογισμός Εμπορίου και τα Παράδοξα
Αν εξαιρέσουμε το αργό πετρέλαιο, το διμερές εμπόριο Ιράν-Εμιράτων ανταγωνίζεται σχεδόν σε μέγεθος το εμπόριο Ιράν–Κίνας. Το Ιράν κατέγραψε $130 δισ. σε εξωτερικό εμπόριο πέρσι (χωρίς να υπολογιστεί το αργό πετρέλαιο), εκ των οποίων τα μισά αφορούσαν την Κίνα και τα ΗΑΕ. Οι δύο αυτές χώρες είναι σχεδόν οι μοναδικοί πελάτες για τις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου και fuel oil.
Παραδόξως, το Ιράν έχει εμπορικό πλεόνασμα με την Κίνα, ύψους περίπου $60 δισ. (κυρίως πετρέλαιο και άλλα προϊόντα), ενώ εισάγει από την Κίνα μόλις $20 δισ. Αντιθέτως, η εμπορική σχέση με τα Εμιράτα είναι ελλειμματική για το Ιράν. Το 2024, το Ιράν εξήγαγε περίπου $3 δισ. σε fuel oil και $7 δισ. σε μη πετρελαϊκά προϊόντα προς τα ΗΑΕ, ενώ εισήγαγε αγαθά αξίας $22 δισ. από αυτά.
Δεν είναι σαφές πώς το Ιράν καταφέρνει να χρηματοδοτεί τις εισαγωγές του από τα Εμιράτα και να μεταφέρει τα απαιτούμενα συνάλλαγμα, δεδομένου ότι βρίσκεται εκτός του παγκόσμιου τραπεζικού συστήματος λόγω των κυρώσεων και της ένταξής του στη «μαύρη λίστα» της Ομάδας Χρηματοπιστωτικής Δράσης (FATF).
Πάντως, ορισμένα τελωνειακά δεδομένα δίνουν μια ένδειξη: το Ιράν εισήγαγε πάνω από 100 τόνους χρυσού το 2024, αξίας $8 δισ. — το 10% του οποίου προερχόταν από τα ΗΑΕ.
Μια Επικίνδυνη Ισορροπία
Τα ΗΑΕ είναι ένας από τους στενότερους συμμάχους των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή, φιλοξενώντας τρεις αμερικανικές βάσεις και πάνω από 3.500 στρατιώτες. Αν και το εμπόριο ΗΠΑ–ΗΑΕ έφτασε τα $35 δισ. (αντίστοιχο με το εμπόριο ΗΑΕ–Ιράν), οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν ο μεγαλύτερος προμηθευτής όπλων των Εμιράτων.
Δεν είναι σαφές πώς οι Εμιρατιανοί αξιωματούχοι δικαιολογούν μια εμπορική σχέση $30 δισ. με το Ιράν, τη στιγμή που δεν χρησιμοποιούν καν το επίσημο διεθνές τραπεζικό σύστημα.
Οι Νέες Συμφωνίες με την Ουάσινγκτον
Τον Μάιο του 2025, ο Ντόναλντ Τραμπ επισκέφθηκε το Αμπού Ντάμπι και υπέγραψε συμβάσεις και μνημόνια κατανόησης ύψους $200 δισ. Ένα μεγάλο μέρος των συμφωνιών αφορά τη δημιουργία του μεγαλύτερου campus τεχνητής νοημοσύνης στον κόσμο εκτός ΗΠΑ, καθώς και έργα στους τομείς της αεροναυπηγικής, της ενέργειας και της βιομηχανίας.
Παραμένει ασαφές αν αυτές οι συμφωνίες θα οδηγήσουν τα ΗΑΕ σε πιο σκληρή στάση απέναντι στο εμπόριο με το Ιράν. Ούτε οι Εμιρατιανοί ούτε οι Αμερικανοί αξιωματούχοι θα πρέπει να απορρίψουν τέτοιες ανησυχίες ως υπερβολές.
Το Ιράν έχει στο παρελθόν στοχεύσει πετρελαιοφόρα στα χωρικά ύδατα των Εμιράτων, ενώ τα ΗΑΕ είχαν διακόψει τις διπλωματικές σχέσεις με την Τεχεράνη για έξι χρόνια μετά την επίθεση Ιρανών όχλων στην πρεσβεία της Σαουδικής Αραβίας το 2016. Η επίθεση του Ιράν στις 23 Ιουνίου 2025 στη βάση Al-Udeid στο Κατάρ δείχνει ότι τα παραδοσιακά «κόκκινα όρια» ίσως να έχουν πλέον εξαφανιστεί.
Διπλό Παιχνίδι ή Προστασία;
Ίσως τα Εμιράτα προσπαθούν να τα έχουν καλά και με τις δύο πλευρές, τις ΗΠΑ και το Ιράν, ή ίσως προσπαθούν να θωρακιστούν από το ενδεχόμενο να γίνουν παράπλευρη απώλεια στη συνεχιζόμενη σύγκρουση μεταξύ του Ιράν από τη μία και των ΗΠΑ και του Ισραήλ από την άλλη.
Ωστόσο, η προσπάθεια ισορροπίας σε τέτοιο τεντωμένο σχοινί μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνη. Ένα λάθος βήμα, και η πτώση μπορεί να αποβεί καταστροφική.
-
Πολιτική2 εβδομάδες πριν
Τεράστια ανατροπή! Ισχύει ότι αρνήθηκε η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ να αναλάβει την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα;
-
Απόψεις3 εβδομάδες πριν
Γι’αυτό οι Τούρκοι τρέμουν το μένος του Ισραήλ! Η προφητεία του μέντορα του Ερντογάν που “στοιχειώνει” την Άγκυρα
-
Απόψεις1 εβδομάδα πριν
Η φωτογραφία που “μίλησε”! Ανύπαρκτος γεωπολιτικός παίκτης η Ελλάδα
-
Αναλύσεις4 ημέρες πριν
Έρχεται μεγάλο ΣΟΚ για την Ελληνική Δημοκρατία! Κατεδαφίζεται με δικογραφίες το πολιτικό σύστημα της κλεπτοκρατίας
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Ομολογία αποτυχίας από Γκιουρντενίζ! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Πολιτική1 μήνα πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία