Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Θαλλάσιες ζώνες και ελληνική απραξία

Πως λειτουργεί η χρόνια απραξία και ολιγωρία.

Δημοσιεύτηκε στις

Γράφει ο Αριστόβουλος

Είναι γεγονός θλιβερό κι αδιαμφισβήτητο πως το πολιτικό μας σύστημα κατά την ιστορική πορεία του νεοελληνικού κράτους, δεν έχει να παρουσιάσει και πολλά επιτεύγματα αυτόνομης λειτουργίας στη διεθνή κονίστρα. Μπορεί όντως η χώρα να βρέθηκε τις περισσότερες φορές στη σωστή πλευρά της ιστορίας και να συνέβαλε αποφασιστικά στη ροή της, αλλά αυτό έγινε μέσα στα πλαίσια συμμαχιών με ισχυρά κράτη. Όποτε χρειάστηκε να δράσει αυτόνομα και τοποθετηθεί μέσα στο διεθνές παίγνιο, θα συναντήσουμε φοβίες, ατολμίες, απερισκεψίες, ολιγωρίες. Πολλές φορές με συνέπειες άλλοτε άμεσες κι άλλοτε σε βάθος χρόνου. Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό; Διότι απλούστατα το πολιτικό μας σκηνικό έχει επενδύσει στη μικροπολιτική η οποία έχει ως κέντρο την συλλογή ψήφων (ρουσφέτι). Είναι πιο άμεση και μπορεί να ικανοποιήσει τον ατομισμό του καθενός (βόλεμα), καθόσον ακουμπά μια ευαίσθητη χορδή της κοινωνίας, η οποία επιπρόσθετα δεν κόπτεται και σε μεγάλο μέρος της για τα εθνικά θέματα. Όμως ο κόσμος τρέχει και με αυτόν τρέχει και η Τουρκία, η οποία κατά τρόπο ευλαβικό υλοποιεί μια σειρά ενεργειών ενός καλά οργανωμένου σχεδιασμού και σε αξιομνημόνευτο βάθος χρόνου.

Η στήλη ουδόλως φοβάται την Τουρκία (το αντίθετο και με τρόπο κάθετο) και επ΄ ουδενί θα παράξει τουρκο-φοβικά σύνδρομα. Διότι πρόκειται για οικοδόμημα με πήλινα θεμέλια που επιβιώνει με σειρά ελιγμών και μας προβάλλεται ως ανήμερο θηρίο διότι εμείς χαρακτηριζόμαστε από απραξία, εσωστρέφεια και ατολμία. Στο άρθρο αυτό θα δούμε πως λειτουργεί η χρόνια απραξία και ολιγωρία. Στη ιστορική διαδρομή των συνδιασκέψεων των Ηνωμένων Εθνών για τα θαλάσσια ζητήματα η χώρα μας υπήρξε πάντα παρούσα και συντονίστηκε με τις αποφάσεις που ληφθήκανε, δεν διέρρηξε τα ιμάτια της όταν το Αιγαίο δεν χαρακτηρίστηκε ως Αρχιπέλαγος. Από το 1958 κι εντεύθεν το διεθνές δίκαιο παρέχει μια σειρά από εργαλεία τα οποία και δεν χρησιμοποιούμε. Όμως το διεθνές γίγνεσθαι δεν μπορεί να λειτουργήσει με τη λογική του ώριμου φρούτου, αυτή είναι μια εσωτερική μικροπολιτική λειτουργία. Η Τουρκία φωνασκεί και χώρες που την αγνόησαν στην 3η Συνδιάσκεψη, είτε σφυρίζουν αδιάφορα είτε της κλείνουν το μάτι. Διότι έτσι λειτουργεί η διεθνής αρένα όπου ο καθένας κοιτάζει το συμφέρον του. Εμείς διαρκώς επικαλούμαστε το διεθνές δίκαιο και τις επιταγές του, αλλά ως εκεί. Οπότε μπορεί το δίκαιο να μας δικαιώνει, αλλά μόνο η επίκληση του δείχνει αδυναμία κι ανοίγει ορέξεις. Εκτός εάν μας αρέσει ο ρόλος της Ιφιγένειας ως κράτος ή έχουμε ως κοινωνία εθιστεί στη λογική ¨σφάξε με αγά, να αγιάσω¨. Είναι ηλίου φαεινότερο πως και η κοινωνία φέρει σημαντικό μερίδιο ευθύνης διότι σε μεγάλο μέρος της δεν ενδιαφέρεται, τα δε νησιά του αρχιπελάγους τα βλέπει μόνο ως (άπιαστο) προορισμό αναψυχής.

Δεν έχουμε κάνει βήμα από εκεί που είμαστε προπολεμικά. Τα χωρικά μας ύδατα είναι στα 6νμ ήδη από το 1936 (Ν. 230). Ο δε εναέριος χώρος είναι στα 10 νμ από το μακρινό 1931 (Ν. 5017). Συνεχίζουμε με μια ασυνέχεια χωρικής θάλασσας και εναέριου χώρου μοναδική παγκοσμίως. Δηλαδή ένα αεροσκάφος πετά στα 8 νμ και είναι εντός εθνικού εναέριου χώρου κι αν καταπέσει βρίσκεται εκτός ελληνικής επικράτειας. Παράδοξο. Σε ότι αφορά την επέκταση των χωρικών μας υδάτων στα 12 νμ που είναι αναφαίρετο δικαίωμα συχνά υπάρχουν απόψεις «λογικής», που κάποιες λένε πως δεν πρέπει να συρθούμε σε πόλεμο με την Τουρκία κι άλλες ότι η υλοποίηση αυτού του δικαιώματος θα κλείσει το Αιγαίο για τη διεθνή ναυσιπλοΐα εμποδίζοντας στόλους μεγάλων δυνάμεων να πλεύσουν ελεύθερα, εφόσον θα δημιουργηθούν «νέα στενά». Σε αυτές τις παράλογες και υποτελείς αντιλήψεις η απάντηση είναι απλή. Αρχικά βέβαια να υπογραμμίσουμε ότι από 149 παράκτιες ανά την υφήλιο χώρες μονό μια δεν έχει ασκήσει το δικαίωμα στα 12 νμ, η χώρα μας. Όταν εκ του ασφαλούς προβήκαμε στην κύρωση της Συνθήκης του Montego Bay (είχε συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός των 60 χωρών) εισπράξαμε την απειλή πολέμου (casus belli) από την Τουρκία, η οποία παραμένει και σε περίοδο ήρεμων νερών. Επειδή για όσους έχουν παρακολουθήσει την Τουρκία ως πολιτεία που ναι μεν έχει αξιοσημείωτη επιμονή αλλά ταυτόχρονα τρέμει την αποτυχία, θα εξάγει εύκολα το συμπέρασμα ότι αρέσκεται στα παχιά λόγια. Κι όταν αυτά εισέλθουν σε εγκεφάλους επιρρεπείς σε φοβικά σύνδρομα και διαπιστώσει ότι ο λόγος της έχει αβίαστο αποτέλεσμα, τόσο προχωρά παραπέρα. Εφόσον λοιπόν δεν θέλουμε να προκαλέσουμε, γιατί δεν πάμε τα χωρικά μας ύδατα στα 11,5 νμ, εφόσον η απειλή πολέμου είναι για τα 12; Όλοι μπορούμε να κάνουμε λογοπαίγνια. Κι όταν παίζουμε καλά με τα λόγια, οι Τούρκοι παθαίνουν γλωσσοδέτη. Το περιστατικό προ λίγων ετών είναι χαρακτηριστικό. Αναφερόμαστε όταν ο τότε Έλληνας ΥΠΕΞ και νυν ΥΠΕΘΑ κ. Δένδιας μίλησε ανοικτά (φόρα παρτίδα πιο απλουστευμένα) από κοινού βήματος με τον ομόλογό του (στην Άγκυρα), τον πολύ κ. Τσαβούσογλου, όπου ο κατά άλλα λαλίστατος ομόλογος από μελαχρινός κατέστη σαν λευκό πανί και εμφάνισε το γλωσσοδέτη που προαναφέραμε. Όσον αφορά το έτερο ευφυολόγημα περί παρεμπόδισης της διεθνούς ναυσιπλοΐας, μπορούμε όπου αυτή επιβαρύνεται να μειώσουμε τοπικά τα χωρικά ύδατα, ως χειροπιαστή χειρονομία προς τη διεθνή κοινότητα.

Από μεταπολιτεύσεως και μετά δεν υπάρχει αρμόδιος κυβερνητικός παράγοντας που δεν έχει δηλώσει ότι σεβόμαστε το διεθνές δίκαιο και πως αυτό «δικαιώνει» τις θέσεις. Μόνο που η συχνή όσο και μόνη επίκληση αυτού του επιχειρήματος καταδεικνύει αδυναμία και μόνο, που ανοίγει όλο και περισσότερο την όρεξη της Τουρκίας. Πρέπει να καταλάβουν όλοι και πρώτα απ΄ όλα η συνυπεύθυνη ελληνική κοινωνία ότι όπως δεν υπάρχει ο μυθικός Λεβιάθαν που θα επιτηρεί την παγκόσμια τάξη και δυστυχώς θα υπάρχουν διαρκώς συρράξεις, έτσι δεν υπάρχει εκείνος ο παγκόσμιος εισαγγελέας που θα ασκεί αυτεπάγγελτα διώξεις προς όσους δεν σέβονται το διεθνές δίκαιο και παρανομούν.

Το διεθνές δίκαιο παρέχει τεράστιες δυνατότητες αλιείας, ένα επάγγελμα που φθίνει υπό το βάρος των οικονομικών επιβαρύνσεων στις οποίες υπόκεινται οι έλληνες ψαράδες. Που ενώ θα μπορούσαν να ανοιχθούν μέχρι ¨Τούνεσι και Μπαρμπαριά¨ που έλεγε ένα γνωστό τραγούδι και δίχως να τους πιάσει καμιά κακοκαιριά νομικής φύσεως κι απειλών προερχομένων από αλλοεθνείς. Πέραν των δυσβάσταχτων λειτουργικών εξόδων (έως και τελών κυκλοφορίας για μικρές βάρκες, λες και πρόκειται για ακριβά γιοτ), έχουν να αντιμετωπίσουν τη θρασύτητα των Τούρκων απανταχού στο Αιγαίο. Φράσσοντας με τα αλιευτικά του το Βαθύ της Σάμου πέρυσι, παρενοχλώντας κι εκβιάζοντας τους αλιείς της Καλύμνου σε ελληνικά χωρικά ύδατα στα Ίμια. Ανεχόμενοι τους Τούρκους να ψαρεύουν επί της ελληνικής ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας μόλις έξω από τα 6νμ της Σαμοθράκης όπου σχηματίζουν γραμμή οι τράτες και μεταφέρουν άμεσα τα αλιεύματα σε μεγάλα συνοδευτικά πλοία επεξεργασίας ψαριών. Αντικρίζοντας οι Μεσσήνιοι τους τούρκους ψαράδες στο λιμενοβραχίονα της Πύλου. Ανεχόμενοι από δεκαετίες τους ιταλούς ψαράδες να φθάνουν μέχρι Μήλο – Κίμωλο – Σίκινο και να ξύνουν τον ελληνικό βυθό (…). Κι η πολιτεία με τους κυβερνητικούς θεσμούς; Αλλά και η κοινωνία; Η οποία θα διαμαρτυρηθεί μόνο όταν πάει στο ψαράδικο και δει τις τιμές στα ύψη. Διότι εκεί είναι ο ατομισμός (τσέπη) του καθενός. Βλέπετε το κοινό καλό δεν μας πολυαγγίζει ως κοινωνία πλην μικρών εξαιρέσεων, που για τους πολλούς φέρουν την ταμπέλα του αιθεροβάμονα, αν όχι κάτι χειρότερο (από γραφικός έως φασίστας). Πόσοι άραγε γνωρίζουν ότι τη μακρινή δεκαετία του 80 όταν η τότε ΕΟΚ συζητούσε την οριοθέτηση αλιευτικών ζωνών για τα κράτη – μέλη της, παραλίγο να επιτευχθεί η θεσμοθέτηση των 12 νμ για τη χώρα μας; Ιστορία δυστυχώς, δυστυχέστατα καλύτερα, εν πολλοίς άγνωστη στο πλατύ κοινό. Από τις προσπάθειες ενός στελέχους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Commission) που με μεθοδικότητα εργάστηκε επ΄ αυτού του θέματος, μέχρις ότου αυτή η γενναία προσπάθεια να πέσει στην αντίληψη των Τούρκων και να την μπλοκάρουν με τη γνωστή τους μεθοδικότητα.

Από μεταπολιτεύσεως και μετά ακούμε ότι η μόνη διαφορά με την Τουρκία είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας. Μερικώς σωστό. Ήταν μέχρι τότε και μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών της Σύμβασης του 1982. Άντε και μέχρι την θέση σε ισχύ της Σύμβασης αυτής το 1994. Έκτοτε είναι αναχρονιστικό να μιλάμε για υφαλοκρηπίδα. Διότι υπάρχει ο μοντέρνος όρος της ΑΟΖ που ξεπερνά χρόνια προβλήματα και συμπαρασύρει και την υφαλοκρηπίδα. Το κοινοτικό δίκαιο είναι σαφές και ως προς τις θαλάσσιες ζώνες και ειδικά την ΑΟΖ. Πέραν ότι αποτελεί μέρος του κοινοτικού κεκτημένου, η ΕΕ έχει ζητήσει από τις χώρες να κηρύξουν ΑΟΖ. Σε μια τέτοια περίπτωση, στη Μεσόγειο δεν θα υπάρχει ανοικτή θάλασσα. Καλύτερα, για να υπάρχει κι αστυνόμευση από τα κ-μ ή μια ανάλογη ευρωπαϊκή υπηρεσία. Ώστε τα διάφορα τουρκικά πλοία με ρότα προς τη Λιβύη κι άγνωστο φορτίο στα αμπάρια τους, να μην εμφανίζουν τη γνωστή συμπεριφορά άρνησης ελέγχου. Πρόσφατα η ΕΕ μας εγκάλεσε όπως (επιτέλους) υποβάλλουμε θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό. Να αποτυπώσουμε τις θαλάσσιες ζώνες μας Με άλλα λόγια και στους χάρτες που είχε εκδώσει μας έδειχνε με σαφήνεια την ευρωπαϊκή αντίληψη περί του δικαίου στη θάλασσα. Που είναι ταυτόσημη με τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα. Αλλά δεν γίνεται η ΕΕ να κάνει τη δική μας δουλειά…. Να δεχόμαστε και πρόστιμο λόγω κωλυσιεργίας σε κάτι που θα έπρεπε να γίνει παντιέρα μας. Λέμε ότι σεβόμαστε το διεθνές δίκαιο κι ότι αυτό μας δικαιώνει. Μόνο που πρέπει να το ασκήσουμε, εφόσον είναι με το μέρος μας. Κι εφόσον η ΕΕ (όπου η Τουρκία είναι συνδεδεμένο μέλος, άρα πρέπει να το αποδεχθεί και σεβαστεί και εφαρμόσει) μας δίνει τις κατευθυντήριες γραμμές. Που εμείς πρέπει να ακολουθήσουμε. Διότι εάν πιστεύουμε ότι λουξεμβούργιοι πεζοναύτες και δανοί χειριστές αντιαρματικών όλοι επιβαίνοντες σε γαλλικές φρεγάτες υπό την εσθονική αντιεροπορική ομπρέλα, θα έλθουν για να μας λύσουν τα θέματα, πλανόμεθα πλάνην οικτρά και μονίμως θα βλέπουμε ήττες και υποχωρήσεις.

Ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες, ο αείμνηστος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Τάσσος Παπαδόπουλος, διαβάζοντας σωστά την ιστορία, έχοντας γνώση του γεωπολιτικού γίγνεσθαι, αποφεύγοντας παλινωδίες του παρελθόντος, κινήθηκε μεθοδικά και πέτυχε να οριοθετήσει θαλάσσιες ζώνες με γειτονικές χώρες. Κι όλα αυτά έχοντα υπό κατοχή το 37% της επικράτειας της χώρας του. Έχοντας όμως και μοναδική διορατικότητα, καθόρισε και για λογαριασμό της Ελλάδος (απούσα) το σημείο επαφής των ΑΟΖ Κύπρου – Αιγύπτου – Ελλάδας. Κι όσο κι αν με την Αίγυπτο έχουμε καλές σχέσεις που πρέπει να διατηρηθούν δεν θα πρέπει να διαθλάται της προσοχής πως ότι συμβαίνει με τη Μονή της Αγίας Αικατερίνης στο Θεοβάδιστο όρος Σινά, δεν είναι μια τυχαία περίπτωση. Οι Αιγύπτιοι έφερναν προσκόμματα για το σημείο αυτό. Ο Τάσσος Παπαδόπουλος το «αποδέχθηκε» μόνο που είπε πως θα ενημερώσει τους Σαουδάραβες σχετικά ώστε να λυθεί ανάλογο θέμα στην Ερυθρά θάλασσα. Ως δια μαγείας, η Αίγυπτος ήρε άμεσα τις αντιρρήσεις της, λέγοντα ότι δεν χρειάζονται «περιττές» ενέργειες εφόσον (τελικά) τα πράγματα ήταν σαφή. Κι όμως ήταν το ελληνικό ΥΠΕΞ που ζήτησε να τραβηχτεί αυτό το σημείο 8 νμ δυτικότερα (…) ώστε να μην προκληθεί η Τουρκία, με την οποία δεν είχαμε αλλά προσπαθούσαμε για «ήρεμα νερά». Φοβερό, αλλά μοναδικό? Δυστυχώς όχι. Τουλάχιστον 20 χρόνια νωρίτερα κι ενώ η 3η Συνδιάσκεψη ήταν σε εξέλιξη έχοντας όμως δείξει προς τα που κατευθύνονται τα πράγματα, διαφάνηκε ότι ο νέος όρος της ΑΟΖ θα προκαλούσε κοσμογονία που δεν θα άφηνε το Αιγαίο ανεπηρέαστο. Ο τότε βρετανός πρέσβης ανήσυχος για την εξέλιξη που έγερνε την πλάστιγγα του ελληνοτουρκικού δίπολου συντριπτικά υπέρ μας, βολιδοσκόπησε ανοικτά σημαίνοντα υπηρεσιακό παράγοντα αλλά ανακουφίστηκε όταν αντιλήφθηκε την ελληνική απροθυμία για ουσιαστική εκμετάλλευση και εφαρμογή των νέων προνοιών του διεθνούς δικαίου. Εύλογα ο αναγνώστης μπορεί να διερωτηθεί γιατί δεν παραθέτουμε συχνά εμπλεκόμενα ονόματα. Η απάντηση είναι απλούστατη. Η στήλη απεχθάνεται τη μασημένη τροφή. Παρακινούμενη μόνο από πατριωτικό ενδιαφέρον κι ανησυχία, παραθέτει γεγονότα και καταστάσεις. Έγκειται στον αναγνώστη να ψάξει και να τα βρει. Να παιδευτεί και να εκπαιδευτεί. Πλείστες όσες μεταπολιτευτικές δεκαετίες, το πολιτικό σύστημα χαϊδεύει τα αυτιά της κοινωνίας, κι αυτή το δέχεται και το επιζητά. Έτσι όμως αδρανοποιείται κάθε καλό και υγιές που έχει ο Έλληνας και τη θέση τους παίρνει η ραστώνη, κοινώς δεν βαριέσαι. Επειδή δεν διαφαίνεται κάποια διάθεση εκ των άνω προς τα κάτω να υπάρξει αφύπνιση και εγρήγορση, πιστεύουμε ότι η μόνη λύση για την υπεράσπιση των εθνικών μας θεμάτων είναι η πίεση της κοινωνίας από κάτω προς τα πάνω. Όποτε όποιος/α επιθυμεί να φτιάξει ένα καλύτερο αύριο, οφείλει να ιδρώσει γι αυτό και η έτοιμη τροφή δεν προσφέρεται για κάτι τέτοιο.

Οι κινήσεις του Τάσσου Παπαδόπουλου ουδόλως έθιξαν τα όποια (;) «δικαιώματα» (= συμφέροντα) των βρετανικών βάσεων, γνωστές για τον ενεργό τους ρόλο στην εξέλιξη του εθνικού κυπριακού ζητήματος, αλλά και σε μια εποχή όπου μεγάλο βρετανικό δικηγορικό γραφείο εκπονούσε το απεχθές Σχέδιο Ανάν για το βελούδινο πλην όμως θανατηφόρο στραγγαλισμό της Κυπριακής Δημοκρατίας και της μετατροπής της σε κοινότητα. Εικάζεται ότι επρόκειτο για το ίδιο γραφείο που συνέταξε τα μνημόνια (!) που ως γνωστό ασκήθηκαν υπό το βρετανικό δίκαιο. Επί του θέματος, βλέπουμε ότι σωστές και μετρημένες κινήσεις ουδόλως ενοχλούν τις μεγάλες δυνάμεις. Στην κυπριακή περίπτωση αυτό παίρνει τεράστια αξία διότι πλέον γνωρίζουμε την τουρκόστροφη στάση των βρετανών στη εξέλιξη του Κυπριακού. Και ξέρουμε καλά τη ζέση τους όπως οι Τούρκοι εξοπλισθούν με αεροσκάφη Eurofighter φέροντα μάλιστα και 4 πυραύλους Meteor (…). Μπορεί ο Τάσσος Παπαδόπουλος να μην ζει, αλλά (κατά Καποδίστρια) ζει το έργο του, η Κυπριακή ΑΟΖ είναι εκεί, κι ας παραβιάζεται συστηματικά από την Τουρκία, περιμένοντας κάποια στιγμή το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης να φτάσει εκεί. Να ασκηθεί δηλαδή ένα καθόλα νόμιμο και διεθνώς αποδεκτό κυριαρχικό μας δικαίωμα. Πως όμως θα πάρουν στα σοβαρά φίλοι κι εχθροί εάν δεν κάνουμε τα αυτονόητα;

Επί των νήσων και του καθεστώτος κυριαρχίας τους και των διεθνώς παγιωμένων δικαιωμάτων τους σε θαλάσσιες ζώνες (πλήρης επήρεια, δηλαδή ΑΟΖ & Υφαλοκρηπίδα έως 200 νμ – όπως και για την ξηρά), δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Το θέμα είναι τι θέλουμε να κάνουμε. Έχουμε περίπου 10.000 νησιά, μικρά και μεγαλύτερα. Τα περίπου 3.500 έχουν έκταση παραπάνω από ένα στρέμμα. Άραγε ποιος απ΄ όλους μας θα είχε ως ιδιοκτησία 1 στρέμμα γης και θα άφηνε να του το πάρουν; Για το πολιτικό σύστημα κατά τη μεταπολίτευση υπήρξαν δύο βαρίδια (sic). Η δραχμή και τα ελληνοτουρκικά. Κι αν με τη δραχμή «ξεμπερδέψαμε» και φθάσαμε στα μνημόνια, με τα ελληνοτουρκικά δεν μπορεί να γίνει το ίδιο πασάλειμμα. Εύλογα μπορεί να πει κάποιος πως θα ενημερωθεί ο απλός πολίτης; Σαθρό ερώτημα, στην εποχή του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media), όπου δεν υπάρχει φραγή στην επιθυμία για απόκτηση γνώσης. Ούτε μπορεί κάποιος πολιτικός να επικαλεστεί ότι δεν κατέχει αυτή τη γνώση γιατί δεν είναι διπλωμάτης, όταν μπορεί να σκαρφιστεί το πλέον ευφάνταστο για να επιτύχει την επανεκλογή του (sic).

Κανόνας μου ανέκαθεν ήταν να είμαι χρήσιμος παρά αρεστός. Ακολουθώ πάντα την άποψη του Σάββα Καλεντερίδη ότι στην ανάλυση/προσέγγιση ενός θέματος πρέπει να είμαστε ουδέτεροι. Μόνον έτσι μπορούμε να εξάγουμε τα σωστά συμπεράσματα και να οριοθετήσουμε το πλαίσιο που βρισκόμαστε, όσο δυσμενές κι αν είναι. Ότι διαπιστώνεται πρέπει να εκφράζεται με γνώμονα την αλήθεια και δίχως περιστροφές. Θα μπορέσουμε έτσι να βρούμε και να προτείνουμε τις λύσεις που θα κατευθύνουν οποιοδήποτε θέμα επ΄ ωφελεία του Εθνικού Συμφέροντος. Με Άριστη Βούληση, δίχως κομματική εμπάθεια, χωρίς (μικρο)πολιτική σκοπιμότητα ή/και υστεροβουλία, στόχος είναι η ψύχραιμη προσέγγιση, η προαγωγή του προβληματισμού και η προβολή των κατάλληλων λύσεων.

Αναλύσεις

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Άρθρο του Ζακ Νταμαντιάν στην εφημερίδα Αζάτ Όρ

Μετά τον 44ήμερο Πόλεμο του Αρτσάχ, άρχισε να κυκλοφορεί μια άποψη σύμφωνα με την οποία «οι Αρμένιοι της Διασποράς δεν πρέπει να μιλούν για την πολιτική της Αρμενίας, αφού δεν ζουν μέσα στη χώρα, και η κυβέρνηση έχει εκλεγεί από τον λαό».

Αναμφίβολα, σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα είναι σεβαστή τόσο η γνώμη του πολίτη όσο και η ελεύθερη έκφραση διαφορετικών απόψεων.

Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση ότι τέτοιες αντιλήψεις δεν υπήρχαν πριν από τη “βελούδινη επανάσταση”, παρόλο που οι Αρμένιοι της Διασποράς ασκούσαν σφοδρή κριτική στις μετασοβιετικές κυβερνήσεις, επισημαίνοντας τη συντριπτική φτώχεια των κατοίκων και την προφανή οικονομική ανισότητα.

Εκείνες οι κυβερνήσεις είχαν καταδικαστεί στη συνείδηση του αρμενικού λαού με την κατηγορία της «διαφθοράς», αν και η θεμελιώδης αρχή της δικαιοσύνης ορίζει πως «κάθε κατηγορούμενος θεωρείται αθώος μέχρι να αποδειχθεί ένοχος από το δικαστήριο».

Αλλά είναι άραγε η διαφθορά ένα αποκλειστικά μετασοβιετικό φαινόμενο;

Ανατρέχοντας στην παγκόσμια ιστορία, από τη γένεση των αρχαίων κρατών και τη βασιλεία του ινδιάνικου φύλου των Ίνκας έως τις σύγχρονες δημοκρατίες, βλέπουμε πως ακόμη και οι πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες δεν έχουν μείνει αλώβητες.

Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η ποινή φυλάκισης πέντε ετών του πρώην προέδρου της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, για τη δωροδοκία που φέρεται να έλαβε από τον Καντάφι.

Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, κάθε άνθρωπος δεν είναι μόνο πολίτης του κράτους του, αλλά και πολίτης του κόσμου.

Όταν διεξάγονται εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία, στην Τουρκία ή στη Γαλλία, τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης προβάλλουν ζωντανές αναλύσεις, όπου δημοσιογράφοι, πολιτικοί και ειδικοί εξετάζουν τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις τους.

Ο Έλληνας πολίτης σχολιάζει την πολιτική αυτών των χωρών. Γιατί, λοιπόν, να μην έχει και ο Αρμένιος της Διασποράς το δικαίωμα να μιλήσει για την Αρμενία;

Ή μήπως θα του αφαιρεθεί αυτό το «δικαίωμα» απλώς και μόνο επειδή είναι Αρμένιος στην καταγωγή;

Κατά τον πόλεμο στη Γάζα, Εβραίοι διανοούμενοι που δεν ζουν στο Ισραήλ επέκριναν ανοιχτά τον Νετανιάχου, παρότι είχε εκλεγεί δημοκρατικά από τον λαό του.

Παρά το γεγονός ότι το Ισραήλ εξήλθε στρατιωτικά νικηφόρο, πολεμώντας ταυτόχρονα σε δύο μέτωπα, είναι αυτονόητα καταδικαστέα η σφαγή αμάχων, ιδιαίτερα παιδιών.

Ωστόσο, δεν μπορεί να αγνοηθεί πως ένα κράτος των δέκα εκατομμυρίων κατάφερε να γονατίσει ένα των ενενήντα, λαμβάνοντας σημαντική διπλωματική στήριξη από την εβραϊκή Διασπορά.

Στις δημοκρατίες υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ηγετών που δεν εφάρμοσαν τα προεκλογικά τους προγράμματα.

Ας θυμηθούμε πως ακόμη και ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία της Γερμανίας μέσω εκλογών.

Όσον αφορά την αρμενική πραγματικότητα, δεν ήταν η Διασπορά εκείνη που πριν τον πόλεμο αποφάσισε να ακυρώσει τις διαπραγματεύσεις για τη λύση του «ζητήματος του Αρτσάχ», ούτε εκείνη που απέρριψε τις προτάσεις για ειρήνευση.

Οι οργανώσεις της αρμενικής Διασποράς πάντοτε απέφευγαν τις πολεμοχαρείς δηλώσεις.

Ωστόσο, στις προσωπικές συνομιλίες, δεν λείπει το πικρό ερώτημα:

«Αφού δεν υπήρχε καμία πιθανότητα νίκης, γιατί θυσιάστηκε το άνθος της νεολαίας μας;»

Το δικαίωμα του πολίτη της Αρμενίας να ζει με ειρήνη και αξιοπρέπεια είναι αδιαπραγμάτευτο, όπως και για όλους τους λαούς του κόσμου.

Όμως μπορούν αυτά τα δικαιώματα να διασφαλιστούν με την παραίτηση από τα εθνικά σύμβολα και δικαιώματα;

Ανατρέχοντας στη σοβιετική περίοδο, βλέπουμε ότι η Αρμενία, όσο της επέτρεπαν οι συνθήκες, διατήρησε τα εθνικά της σύμβολα. Ακόμη και στις πιο σκληρές σταλινικές εποχές δεν αρνήθηκε ποτέ το Αραράτ.Είναι γνωστός ο διάλογος του Νικίτα Χρουστσόφ με έναν Τούρκο πολιτικό, όταν εκείνος τον ρώτησε:

«Γιατί επιτρέπετε στους Αρμενίους να χρησιμοποιούν το όρος Αραράτ, αφού δεν τους ανήκει;»

Και ο Σοβιετικός ηγέτης απάντησε:

«Κι εσείς έχετε τη Σελήνη στη σημαία σας. Σας ανήκει μήπως;»

Το 1980, στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το Αρμενικό Κρατικό Συγκρότημα Χορού παρουσίασε τον χορό «Berd», ενώ στο στάδιο «Λουζνίκι» απεικονιζόταν περήφανα το Αραράτ.

Η γεωγραφική θέση της Αρμενίας είναι αναμφίβολα δύσκολη.

Η σημερινή κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Αρμενίας φαίνεται να αποκηρύσσει το Αραράτ ως εθνικό σύμβολο, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών φέρει το όνομα… Αραράτ Μιρζογιάν.

Ο πρωθυπουργός, μέσα από τις αναρτήσεις του στα κοινωνικά δίκτυα, παρουσιάζει στιγμιότυπα όπου διαβάζει την «Ιστορία των Αρμενίων».

Μα μελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.

ԱԶԱՏ ՕՐ 31-10-2025
Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Θα Κρατήσει Εκεχειρία στην Γάζα;

Συνέντευξη του πρέσβη ε.τ. Ελευθέριου Καραγιάννη στον Σταύρο Καλεντερίδη

Δημοσιεύτηκε

στις

Ανοιχτή συζήτηση με τον πρέσβη ε.τ. Ελευθέριο Καραγιάννη για τις τελευταίες εξελίξεις στην Λωρίδα της Γάζας και τις προβλέψεις για τον πόλεμο στην Μ. Ανατολή

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Η Τουρκία, από κορυφαίος καταχραστής της INTERPOL, επιδιώκει τώρα να την διοικήσει

Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Άγκυρα ανακοίνωσε επίσημα την υποψηφιότητά της για την προεδρία της INTERPOL, ενόψει της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης που θα πραγματοποιηθεί στις 24–27 Νοεμβρίου 2025 στο Μαρακές. Ο υποψήφιος της Τουρκίας είναι ο Μουσταφά Σερκάν Σαμπαντζά, επικεφαλής του τουρκικού Εθνικού Γραφείου της INTERPOL–Europol. Αν εκλεγεί, θα αναλάβει θητεία τετραετίας.

Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.


Κατάχρηση διεθνών μηχανισμών

Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το Nordic Monitor, οι τουρκικές αρχές έχουν καταθέσει χιλιάδες αιτήματα “Red Notice” εναντίον επικριτών του καθεστώτος, καλυμμένα ως κοινές ποινικές υποθέσεις. Το 2024, ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιλμάζ Τουντς παραδέχθηκε ότι η Τουρκία υπέβαλε 1.774 αιτήματα έκδοσης σε 119 χώρες, τα περισσότερα εκ των οποίων απορρίφθηκαν.

Μια εσωτερική διαβαθμισμένη οδηγία της 18ης Ιουνίου 2025 ζητούσε από εισαγγελείς να αποφεύγουν την αναφορά σε “τρομοκρατία” ή δεσμούς με το κίνημα Γκιουλέν όταν στέλνουν αιτήματα στην INTERPOL, προτείνοντας τη χρήση συνηθισμένων κατηγοριών, όπως «παράνομη απόκτηση προσωπικών δεδομένων», ώστε να περνούν τον έλεγχο του οργανισμού.

Η Άγκυρα, επιπλέον, αξιοποιεί τη βάση Stolen and Lost Travel Documents (SLTD) για να δηλώνει διαβατήρια αντιφρονούντων ως “χαμένα” ή “ανακληθέντα”. Το αποτέλεσμα είναι απαγορεύσεις εξόδου, συλλήψεις στα σύνορα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, αναγκαστικές επιστροφές.


Καταγγελίες διεθνών θεσμών

Έκθεση της Μικτής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Βρετανικού Κοινοβουλίου (30 Ιουλίου 2025) τοποθετεί την Τουρκία ανάμεσα στους μεγαλύτερους καταχραστές του συστήματος ειδοποιήσεων της INTERPOL, μαζί με την Κίνα και τη Ρωσία.

Η επιτροπή αναφέρει ότι αυταρχικά καθεστώτα χρησιμοποιούν τη διεθνή αστυνομική συνεργασία για να καταδιώκουν πολιτικούς αντιπάλους στο εξωτερικό, ενώ υπογραμμίζει πως η Τουρκία παραποιεί στοιχεία για να δικαιολογήσει συλλήψεις και εκδόσεις.

Η πρακτική αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη εκστρατεία διακρατικής καταστολής που εντάθηκε μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Σύμφωνα με οργανώσεις δικαιωμάτων και δυτικές υπηρεσίες, η ΜΙΤ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 100 απαγωγές ή “renditions” πολιτικών αντιπάλων από το εξωτερικό, κυρίως ατόμων συνδεδεμένων με το κίνημα Γκιουλέν.


Σύγκρουση με το Σύνταγμα της INTERPOL

Το Άρθρο 3 του Καταστατικού της INTERPOL απαγορεύει οποιαδήποτε εμπλοκή σε υποθέσεις πολιτικής, στρατιωτικής, θρησκευτικής ή φυλετικής φύσης. Παρ’ όλα αυτά, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Άγκυρα παρακάμπτει συστηματικά τον κανόνα, μεταμφιέζοντας πολιτικά διωκόμενους σε “κοινούς εγκληματίες”.

Αν η Τουρκία αποκτήσει την προεδρία, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι θα αποκτήσει επιρροή στις επιτροπές, στις διαδικασίες και στους εσωτερικούς κανονισμούς του οργανισμού, θέτοντας σε κίνδυνο την ουδετερότητα και αξιοπιστία του διεθνούς αστυνομικού δικτύου.


Αυξανόμενη δυσπιστία

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες αρνούνται πλέον να εφαρμόσουν τουρκικά “Red Notices” ή να προχωρήσουν σε εκδόσεις, επικαλούμενες πολιτικά κίνητρα και κινδύνους βασανιστηρίων. Πολλές περιπτώσεις αφορούσαν πρόσφυγες με άσυλο, προστατευμένους από το διεθνές δίκαιο.

Την ίδια ώρα, η Τουρκία καταγράφει δραματική αύξηση οργανωμένου εγκλήματος. Σύμφωνα με τον Global Organized Crime Index (2023), η χώρα βαθμολογήθηκε με 7,03/10, καταλαμβάνοντας την 14η θέση παγκοσμίως και την 1η στην Ευρώπη. Το ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνει εκτεταμένα κυκλώματα εμπορίας ανθρώπων, όπλων και μαφίας που διατηρούν διασυνδέσεις με πολιτικά και δικαστικά κέντρα εξουσίας.


Ένα κρίσιμο τεστ για τη διεθνή νομιμότητα

Η εκλογή του επόμενου προέδρου της INTERPOL στο Μαρακές θα αποτελέσει δοκιμασία αξιοπιστίας για τον οργανισμό. Η ερώτηση είναι απλή:
Μπορεί ένα κράτος που κατηγορείται ότι εργαλειοποιεί την INTERPOL να τη διοικήσει χωρίς να την υπονομεύσει;

Η απάντηση, όπως σημειώνει το Nordic Monitor, θα δείξει αν η INTERPOL παραμένει ανεξάρτητος θεματοφύλακας της διεθνούς αστυνόμευσης ή εάν υποκύπτει στις πιέσεις της πολιτικής εξουσίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ8 δευτερόλεπτα πριν

Η Ελλάδα έχει τη σκληρότερη μεταναστευτική πολιτική στην Ευρώπη λέει ο Πλεύρης (ΒΙΝΤΕΟ)

Για τη συνεργασία με την Τουρκία στο μεταναστευτικό ο υπουργός Μετανάστευσης είπε ότι «η συνεργασία γίνεται σε δυο επίπεδα, σε...

Άμυνα30 λεπτά πριν

ΗΠΑ και Ινδία υπέγραψαν 10ετές πλαίσιο αμυντικής συμφωνίας, παρά τις εμπορικές εντάσεις – «Θα ανοίξουν νέες πόρτες»

Ο Χέγκσεθ ανακοίνωσε επίσης ότι οι ΗΠΑ και η Ινδία υπέγραψαν ένα δεκαετές πλαίσιο αμυντικής συμφωνίας, χαρακτηρίζοντας μάλιστα τη συνεργασία...

Άμυνα1 ώρα πριν

Πώς ένας πύραυλος οδήγησε τον Τραμπ στην αποχώρηση από συμφωνία για πυρηνικά

Ο 9M729 έκανε τις ΗΠΑ να αποχωρήσουν, το 2019, από τη Συνθήκη για τις Πυρηνικές Δυνάμεις Μέσου Βεληνεκούς (INF). Η...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Kόμπος: Η Ινδία παραμένει σταθερός σύμμαχος της Κύπρου στο Κυπριακό (ΒΙΝΤΕΟ)

Ο Υπουργός Εξωτερικών της Κύπρου πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στο Νέο Δελχί, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων, ιδιαίτερα...

Δημοφιλή