Αναλύσεις
Σε τρία χρόνια η Ρωσία θα επιτεθεί στην Ευρώπη «εξηγεί» ο ξερόλας Λιθουανός Επίτροπος
Από καιρό μάθαμε να ακούμε αυτούς τους «επίσημους» ευρω-κοινοτικούς να μας αραδιάζουν ό, τι σαχλαμάρες και άσχετα κατεβάζουν τα μυαλά τους.
Γράφει ο Κρεσέντσιο Σαντζίλιο
Και έτσι εμφανίζεται τώρα επισήμως ο Λιθουανός Επίτροπος για την Άμυνα Andrius Kubılius (σαν αρχαίο ρωμαϊκό όνομα μοιάζει!) για να μας «εξηγήσει», και να μάθουμε εμείς οι αμαθείς, γιατί ο Πούτιν εντός τριών ετών θα επιτεθεί στην Ευρώπη!
Κατ’ αρχήν λέει πως αυτός είναι ο δημόσιος εχθρός νούμερο ένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και τα drones στη Πολωνία δεν είναι παρά ένα test και όχι κάποιο «ατύχημα».
Γι’ αυτό θα πρέπει να προετοιμαστούμε. Και ο φωστήρας Λιθουανός δηλώνει εμφατικά σε μια συνέντευξη του στην ιταλική εφημερίδα Repubblica ότι με τα drones στη Πολωνία ο Πούτιν «θέλησε να καταλάβει πώς θα αντιδρούσαμε και πώς είμαστε σε θέση να προστατευτούμε. Μάθαμε κάτι το σημαντικό: η Συμμαχία αντέδρασε με τρόπο θετικό. Καταλάβαμε όμως και κάτι άλλο λιγότερο θετικό: ότι το σύστημα προστασίας αντι-drones δεν είναι καλά ανεπτυγμένο. Οι Ουκρανοί είναι σε θέση να καταστρέψουν το 80 ή 90% των drones χρησιμοποιώντας μοντέρνες τεχνικές. Θα πρέπει να μάθουμε απ’ αυτούς. Ιδού γιατί πριν από δύο εβδομάδες μαζί με την Πρόεδρο της Επιτροπής επισκεφθήκαμε όλες τις χώρες της γραμμής του μετώπου. Από τότε κιόλας ήταν εμφανές εκείνο που οι χώρες της πρώτης γραμμής ζητούσαν: μια ασπίδα άμυνας του ανατολικού συνόρου. Με δύο πρωταρχικά συνθετικά: το κλασικό auto-mobility και ένα τείχος anti-drones».
Ήδη λόγια σαν κι αυτά τίποτα άλλο δεν κάνουν παρά να επιβεβαιώσουν όσα δήλωσε ο Ρώσος αντιπρόσωπος Πέσκοφ: «Το ΝΑΤΟ είναι σε πόλεμο με τη Ρωσία». Και ο κοινοτικός ΥΠΑΜ με τα λεγόμενά του ακριβώς αυτό υπαινίχθηκε, κοινοτικός μεν, νατοϊκός δε, και ως συνήθως κρύβοντας την πραγματικότητα πίσω από τα λόγια.
Έτσι, κατ’ αρχήν ο Kubelius αποφάνθηκε πως στην ΕΕ πρέπει να οργανωθεί «ένα σύστημα κόντρα στα drones, το οποίο προπαντός να μας επιτρέπει να τα «βλέπουμε» για να τα σταματάμε. Οι Ουκρανοί έθεσαν σε λειτουργία ένα ολόκληρο δίχτυο ακουστικών αισθητήρων διότι με τα παραδοσιακά ραντάρ τα drones δεν εντοπίζονται».
Βέβαια σε αυτό το σημείο ο Λιθουανός παίζει με τα λόγια, ουσιαστικά επιχειρεί πονηρά να παραπλανήσει όταν μας λέει πως αυτό το «δίκτυο» δεν πρέπει «αναγκαστικά να είναι ΝΑΤΟ ή ΕΕ», αλλά πρέπει «να το αναπτύξουμε όλοι εμείς».
Τώρα πώς γίνεται το «όλοι εμείς» να βρισκόμαστε μέσα στο ΝΑΤΟ και το σύστημα να μην είναι αναγκαστικά ΝΑΤΟ μόνο ένας λιθουανικός εγκέφαλος μπορεί να το γνωρίζει!
Πάντως δεν μας εκπλήσσει γιατί από καιρό μάθαμε να ακούμε αυτούς τους «επίσημους» ευρω-κοινοτικούς να μας αραδιάζουν ό, τι σαχλαμάρες και άσχετα κατεβάζουν τα μυαλά τους.
«Πρέπει να καταλάβουμε», συνεχίζει χωρίς φρένα ο sir Kubelius «πως η Φινλανδία, οι Βαλτικές χώρες, η Πολωνία και επίσης η Ουκρανία δεν υπερασπίζονται μόνο τους εαυτούς τους, αλλά ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Νά γιατί θα πρέπει να υπάρξει ένα ευρωπαϊκό σχέδιο».
Άλλωστε αυτή είναι και η καραμελίτσα που οι κοινοτικοί δίνουν να πιπιλίζει ο Ζελένσκι για να τον έχουν «του χεριού τους» και έτοιμο να αφήσει να πεθάνει έναν ολόκληρο λαό, αν και ίσως τώρα να έχει αυνειδητοποιήσει ότι «τελειώνουν τα ψέματα» και για πρώτη φορά «προεξοφλεί» πως «θα πρέπει να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις»!
(Είναι γνωστό πως στον πρώτο κίνδυνο καταστροφής ή ειρήνης που θα εμφανιστεί όλοι αυτοί οι μεγάλοι κρατικοί επίσημοι που κακαρίζουν πολεμικά θα είναι οι πρώτοι που θα εξαφανιστούν σε μακρινές χώρες. Εξάλλου ο ίδιος ο Ζελένσκι ντύνεται «στρατιωτικά» όχι για να πάει στον πόλεμο μαζί με εκείνους που πεθαίνουν (χαζός είναι;!), αλλά για να «προτρέψει» όλους τους άλλους να πάνε να πεθάνουν γι’ αυτόν!).
Και τότε ο Λιθουανός Επίτροπος «ρίχνει στο τραπέζι» το χαρτί του άρθρου 5 του ΝΑΤΟ, άλλο ένα δέλεαρ και «φόβητρο» δήθεν, και αναφέρεται στις αντικατασκοπικές υπηρεσίες που ξέρουν τα πάντα: «Για παράδειγμα η γερμανική υπηρεσία intelligence λέει ότι ο Πούτιν θα είναι έτοιμος να τεστάρει το άρθρο 5 του ΝΑΤΟ μέσα στα επόμενα τρία ή τέσσερα χρόνια. Πρόσφατα μάλιστα οι γερμανικές υπηρεσίες μας πληροφόρησαν πως έχουν τις αποδείξεις (η υπογράμμιση δική μας) «ότι στο Κρεμλίνο συζητούν γι αυτού του είδους σχέδια. Θα θέτουν σε εφαρμογή αυτά τα σχέδια επίθεσης; Αυτή είναι η ερώτηση χοίρων».
Και διερωτόμαστε: ποιος ξέρει για ποιο λόγο ο Λιθουανός παίρνει για παράδειγμα μόνο τους Γερμανούς σπιούνους και όχι κανέναν άλλο κοινοτικό; Οι άλλοι τί είναι; Μόνο οι Γερμανοί «αξίζουν»;
Όσο για την έκφραση «ερώτηση χοίρων», υποθέτουμε πως θα είναι μια χαρακτηριστική λιθουανική έκφραση σαν να λέμε |ερώτηση του ενός εκατομμυρίου». Αυτό δεν μας το εξήγησε.
Και έρχεται η ώρα της «συμβουλής» του φωστήρα Λιθουανού: «Εάν κατασκευάσουμε και αυξήσουμε πολύ γρήγορα τις δικές μας αμυντικές δυνατότητες, και είναι ό, τι προβλέπουν τα σχέδια μας του Readiness 2030, τότε θα είμαστε έτοιμοι να αποθαρρύνουμε οποιονδήποτε επιτιθέμενο. Ακριβώς για τον ίδιο λόγο έχουμε εγκρίνει και τον μηχανισμό των δανείων για 150 δις ευρώ, στον οποίο η Ιταλία παίρνει μέρος πολύ ενεργά».
Όπως ξέρουμε, τα 150 δις ευρώ είναι bond (ομολογιακά δάνεια) στα κράτη και είναι μέρος των συνολικών 800 δις ευρώ που οι ανόητοι ευρω-κοινοτικοί δεν ξέρουν πού θα τα βρουν, ωστόσο «θέσπισαν» για την στρατιωτική (ουτοπιστική) ισχυροποίηση της Ένωσης ώστε να μπορεί να τα βάλει με την υπερ-πυρηνική Ρωσία!
Στη συνέχεια της «νουθεσίας/διευκρίνισης» του Λιθουανού, το επόμενο βήμα είναι η προετοιμασία και εγκατάσταση μιας no fly zone μεταξύ Πολωνίας και Ουκρανίας για την οποία η ρωσική αντίδραση εξέφρασε αμέσως την αντίθεσή της. Αυτή η ζώνη, κατά τη γνώμη του Kubilius, «θα σήμαινε μια ισχυρή ανάπτυξη. Ένα σχετικό αίτημα της Ουκρανίας είχε γίνει κιόλας στην αρχή του πολέμου. Αλλά δεν ξέρω αν είναι και μια επιλογή της Ατλαντικής Συμμαχίας», λέει ο πολύς Kubilius, κατά τη γνώμη του οποίου (ας πεθάνουν άλλοι, εμένα τί με νοιάζει;) η υπεράσπιση του Κίεβου είναι οπωσδήποτε βασική «γιατί η Ουκρανία υπερασπίζεται εμάς. Στα τρία χρόνια δώσαμε 60 δις ευρώ, το ίδιο ποσό των Αμερικανών. Και 20 δις το χρόνο αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 0,1% του ΑΕΠ μας.
Η απάντησή μας στις ρωσικές επιθέσεις στην Ουκρανία και στις προκλήσεις προς τη Πολωνία θα πρέπει να είναι μια επένδυση στη παραγωγή ουκρανικών drones. Έτσι ο Πούτιν θα καταλάβει πως με τον πόλεμο δεν θα αποκτήσει τίποτα. Απεναντίας η Ουκρανία θα μπορεί να χτυπήσει ρωσικούς στόχους».
Δεν μπορεί κανείς να πιστέψει ότι ένας ΥΠΑΜ της Ε.Ε. είναι εκείνος που ξεστόμισε μια τόση ηλιθιότητα που περιέχει ειδικά η προτελευταία φράση! Λόγια φαφλατατζίδικα με τα οποία ο κύριος Kubilius είναι σαν να θέλει να μας πάρει στο μαϊτάπι. Και ελεύθερα προσποιείται πως δεν ξέρει ότι τα 60 δις της ΕΕ στην Ουκρανία είναι αφάνταστα πιο «βαριά» από τα 60 δις των ΗΠΑ στην Ουκρανία, πολύ απλά γιατί ενώ οι Αμερικανοί μπορούν να «τυπώσουν» όσα δολάρια θέλουν και κανείς και τίποτα δεν τους εμποδίζει, οι Κοινοτικοί ούτε στο όνειρό τους δεν μπορούν να κάνουν κάτι παρόμοιο! Και ό, τι βγαίνει από το ταμείο τους είναι ένα μόνιμο έλλειμμα που ποτέ δεν θα καλυφθεί όπως κάνουν οι Αμερικανοί.
Εμφανές λοιπόν το κοινοτικό handicap.
Έτσι για οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ τα δις ευρώ που δίνει σε έναν τρίτο, που ούτε καν μέλος είναι, βαρύνουν αφάνταστα τον προϋπολογισμό της γιατί ουσιαστικά είναι σαν να τα χαρίζει και φεύγουν οριστικά και αμετάκλητα από τον κορβανά της.
Αυτά τα ολίγα για τον ουκρανόπληκτο Kubilius που θέλησε να προλάβει κι αυτός ο κάπως γέροντας δέκα λεπτά δόξας για να μας «εξηγήσει», νέα υπερ-Πυθία, τα του Πούτιν και της Ρωσίας, των δαιμόνων που μηχανεύονται, οι καταραμένοι, να πνίξουν τους αγγέλους Ουκρανούς και δυτικοευρωπαίους, πλην όμως… αθώες νατοϊκές περιστερές!
Ας ακούσουμε όμως τώρα για την Ουκρανία και μια άλλη φωνή απ’ την αντίπερα όχθη που «τολμά» να εκφράσει μερικές ιστορικές αλήθειες που πονούν βάσει των οποίων άλλωστε «καραδοκούν» η Πολωνία και η Ουγγαρία (και εν μέρει η Λευκορωσία) για το μετά του πολέμου «καταστατικό» της Ουκρανίας το οποίο οι όποιοι «πρόθυμοι» προσποιούνται πως δεν γνωρίζουν.
Είναι ο ανώτερος Αμερικανός αξιωματικός συνταγματάρχης ε. α. Duglas McGregor, πρώην στρατιωτικός σύμβουλος του πενταγώνου επί πρώτης προεδρίας Τραμπ, ο οποίος λιτά αλλά περιληπτικά «περιέγραψε» τί εστί Ουκρανία, ένα κράτος το οποίο ουδέποτε, στην ιστορία της Ευρώπης, είχε κάποια πραγματικά οντολογική και εθνική σημασία.
«Ukraine must disappear in order to create something more stable», είπε, «πρέπει να πάψει αυτή η Ουκρανία για να δημιουργηθεί στη θέση της κάτι πιο σταθερό», ειδικά στα σύνορα με τη Ρωσία (14.9.2025).
McGregor: Ukraine must disappear in order to create something more stable
HE IS CONVINCED THAT THE “ENTITY OF UKRAINE” IS MEANINGLESS AND HAS NEVER BEEN PARTICULARLY IMPORTANT
He recalled that even the American political scientist Zbigniew Brzezinski admitted that the left bank… pic.twitter.com/mZ1frlR84Q
— Sprinter Express (@SprinterExpres0) September 14, 2025
Και σίγουρα αναφέρεται σε μια φλου-χώρα η οποία μόνο επί Σοβιετικής ΄Ενωσης απέκτησε «όνομα» και «χώρο» και για την οποία λέει: «He is convinced that the ‘Entity of Ukraine’ is meaningless and has more been particularity important», πηγαίνοντας πίσω στον χρόνο σε ό, τι είχε δηλώσει ο Zbigniew Brzezinski.
Όσο για την «οντότητα» Ουκρανία, ο McGregor υπενθυμίζει πως «υπάρχουν χάρτες 500 ετών οι οποίοι δείχνουν ότι ένα μεγάλο μέρος της σημερινής Ουκρανίας δεν αποτελούσε ποτέ τμήμα της πραγματικής χώρας» διότι «το εν τρίτο ή και περισσότερο από την επικράτεια της δεν ήταν ποτέ ουκρανικό».
Και επ’ αυτού, μη ξεχνάμε πως πάνω από το 25% της χώρας είναι ρωσόφωνο, ενώ περίπου ανάλογα ποσοστά διεκδικούν ως δικά τους η Πολωνία και η Ουγγαρία, όπως και ένα μερίδιο και η Λευκορωσία, όπερ σημαίνει πως σε μεγάλο βαθμό κατοικείται από πληθυσμούς πολωνικής, ουγγρικής και λευκορωσικής καταγωγής, γλώσσας και ιστορίας.
Οπότε πολύ λίγο μένει ως «πραγματική Ουκρανία», ως απόδειξη ότι η χώρα αυτή είναι εντελώς τεχνητή, φτιαχτή, ίσως και ακόμη «δώρο» του Χρούστσοφ στην Ουκρανή σύζυγό του, μετά από την, επί αιώνες ρωσική Κριμαία, ενσωμάτωσή αυτής, επίσης «τεχνητή», στην Ουκρανία το 1954.
Και δεν είναι διόλου απίθανο μετά το τέλος του πολέμου να «αναζωπυρωθούν» με ένταση οι πολωνικές και ουγγρικές ενστάσεις αλυτρωτισμού με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την ουκρανική γεωγραφία.
Έτσι στη πρώτη εκατονταετία της τρίτης χιλιετηρίδας μπορεί να παρακολουθήσουμε δύο διαμελισμούς: της Ουκρανίας, μιας χώρας έτσι κι αλλιώς ουδέποτε ενιαίας, και εν μέρει της Τουρκίας, δύο χώρες τα σύνορα των οποίων παρουσιάζουν πληθυσμιακές οντότητες που καμία σχέση δεν έχουν με ό, τι «ουκρανικό» και αντίστοιχα «τουρκικό».
Αναλύσεις
Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά
Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.
Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά
Άρθρο του Ζακ Νταμαντιάν στην εφημερίδα Αζάτ Όρ
Μετά τον 44ήμερο Πόλεμο του Αρτσάχ, άρχισε να κυκλοφορεί μια άποψη σύμφωνα με την οποία «οι Αρμένιοι της Διασποράς δεν πρέπει να μιλούν για την πολιτική της Αρμενίας, αφού δεν ζουν μέσα στη χώρα, και η κυβέρνηση έχει εκλεγεί από τον λαό».
Αναμφίβολα, σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα είναι σεβαστή τόσο η γνώμη του πολίτη όσο και η ελεύθερη έκφραση διαφορετικών απόψεων.
Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση ότι τέτοιες αντιλήψεις δεν υπήρχαν πριν από τη “βελούδινη επανάσταση”, παρόλο που οι Αρμένιοι της Διασποράς ασκούσαν σφοδρή κριτική στις μετασοβιετικές κυβερνήσεις, επισημαίνοντας τη συντριπτική φτώχεια των κατοίκων και την προφανή οικονομική ανισότητα.
Εκείνες οι κυβερνήσεις είχαν καταδικαστεί στη συνείδηση του αρμενικού λαού με την κατηγορία της «διαφθοράς», αν και η θεμελιώδης αρχή της δικαιοσύνης ορίζει πως «κάθε κατηγορούμενος θεωρείται αθώος μέχρι να αποδειχθεί ένοχος από το δικαστήριο».
Αλλά είναι άραγε η διαφθορά ένα αποκλειστικά μετασοβιετικό φαινόμενο;
Ανατρέχοντας στην παγκόσμια ιστορία, από τη γένεση των αρχαίων κρατών και τη βασιλεία του ινδιάνικου φύλου των Ίνκας έως τις σύγχρονες δημοκρατίες, βλέπουμε πως ακόμη και οι πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες δεν έχουν μείνει αλώβητες.
Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η ποινή φυλάκισης πέντε ετών του πρώην προέδρου της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, για τη δωροδοκία που φέρεται να έλαβε από τον Καντάφι.
Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, κάθε άνθρωπος δεν είναι μόνο πολίτης του κράτους του, αλλά και πολίτης του κόσμου.
Όταν διεξάγονται εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία, στην Τουρκία ή στη Γαλλία, τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης προβάλλουν ζωντανές αναλύσεις, όπου δημοσιογράφοι, πολιτικοί και ειδικοί εξετάζουν τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις τους.
Ο Έλληνας πολίτης σχολιάζει την πολιτική αυτών των χωρών. Γιατί, λοιπόν, να μην έχει και ο Αρμένιος της Διασποράς το δικαίωμα να μιλήσει για την Αρμενία;
Ή μήπως θα του αφαιρεθεί αυτό το «δικαίωμα» απλώς και μόνο επειδή είναι Αρμένιος στην καταγωγή;
Κατά τον πόλεμο στη Γάζα, Εβραίοι διανοούμενοι που δεν ζουν στο Ισραήλ επέκριναν ανοιχτά τον Νετανιάχου, παρότι είχε εκλεγεί δημοκρατικά από τον λαό του.
Παρά το γεγονός ότι το Ισραήλ εξήλθε στρατιωτικά νικηφόρο, πολεμώντας ταυτόχρονα σε δύο μέτωπα, είναι αυτονόητα καταδικαστέα η σφαγή αμάχων, ιδιαίτερα παιδιών.
Ωστόσο, δεν μπορεί να αγνοηθεί πως ένα κράτος των δέκα εκατομμυρίων κατάφερε να γονατίσει ένα των ενενήντα, λαμβάνοντας σημαντική διπλωματική στήριξη από την εβραϊκή Διασπορά.
Στις δημοκρατίες υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ηγετών που δεν εφάρμοσαν τα προεκλογικά τους προγράμματα.
Ας θυμηθούμε πως ακόμη και ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία της Γερμανίας μέσω εκλογών.
Όσον αφορά την αρμενική πραγματικότητα, δεν ήταν η Διασπορά εκείνη που πριν τον πόλεμο αποφάσισε να ακυρώσει τις διαπραγματεύσεις για τη λύση του «ζητήματος του Αρτσάχ», ούτε εκείνη που απέρριψε τις προτάσεις για ειρήνευση.
Οι οργανώσεις της αρμενικής Διασποράς πάντοτε απέφευγαν τις πολεμοχαρείς δηλώσεις.
Ωστόσο, στις προσωπικές συνομιλίες, δεν λείπει το πικρό ερώτημα:
«Αφού δεν υπήρχε καμία πιθανότητα νίκης, γιατί θυσιάστηκε το άνθος της νεολαίας μας;»
Το δικαίωμα του πολίτη της Αρμενίας να ζει με ειρήνη και αξιοπρέπεια είναι αδιαπραγμάτευτο, όπως και για όλους τους λαούς του κόσμου.
Όμως μπορούν αυτά τα δικαιώματα να διασφαλιστούν με την παραίτηση από τα εθνικά σύμβολα και δικαιώματα;
Ανατρέχοντας στη σοβιετική περίοδο, βλέπουμε ότι η Αρμενία, όσο της επέτρεπαν οι συνθήκες, διατήρησε τα εθνικά της σύμβολα. Ακόμη και στις πιο σκληρές σταλινικές εποχές δεν αρνήθηκε ποτέ το Αραράτ.Είναι γνωστός ο διάλογος του Νικίτα Χρουστσόφ με έναν Τούρκο πολιτικό, όταν εκείνος τον ρώτησε:
«Γιατί επιτρέπετε στους Αρμενίους να χρησιμοποιούν το όρος Αραράτ, αφού δεν τους ανήκει;»
Και ο Σοβιετικός ηγέτης απάντησε:
«Κι εσείς έχετε τη Σελήνη στη σημαία σας. Σας ανήκει μήπως;»
Το 1980, στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το Αρμενικό Κρατικό Συγκρότημα Χορού παρουσίασε τον χορό «Berd», ενώ στο στάδιο «Λουζνίκι» απεικονιζόταν περήφανα το Αραράτ.
Η γεωγραφική θέση της Αρμενίας είναι αναμφίβολα δύσκολη.
Η σημερινή κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Αρμενίας φαίνεται να αποκηρύσσει το Αραράτ ως εθνικό σύμβολο, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών φέρει το όνομα… Αραράτ Μιρζογιάν.
Ο πρωθυπουργός, μέσα από τις αναρτήσεις του στα κοινωνικά δίκτυα, παρουσιάζει στιγμιότυπα όπου διαβάζει την «Ιστορία των Αρμενίων».
Μα μελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.
ԱԶԱՏ ՕՐ 31-10-2025Αναλύσεις
Θα Κρατήσει Εκεχειρία στην Γάζα;
Συνέντευξη του πρέσβη ε.τ. Ελευθέριου Καραγιάννη στον Σταύρο Καλεντερίδη
Ανοιχτή συζήτηση με τον πρέσβη ε.τ. Ελευθέριο Καραγιάννη για τις τελευταίες εξελίξεις στην Λωρίδα της Γάζας και τις προβλέψεις για τον πόλεμο στην Μ. Ανατολή
Αναλύσεις
Η Τουρκία, από κορυφαίος καταχραστής της INTERPOL, επιδιώκει τώρα να την διοικήσει
Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.
Η Άγκυρα ανακοίνωσε επίσημα την υποψηφιότητά της για την προεδρία της INTERPOL, ενόψει της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης που θα πραγματοποιηθεί στις 24–27 Νοεμβρίου 2025 στο Μαρακές. Ο υποψήφιος της Τουρκίας είναι ο Μουσταφά Σερκάν Σαμπαντζά, επικεφαλής του τουρκικού Εθνικού Γραφείου της INTERPOL–Europol. Αν εκλεγεί, θα αναλάβει θητεία τετραετίας.
Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.
Κατάχρηση διεθνών μηχανισμών
Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το Nordic Monitor, οι τουρκικές αρχές έχουν καταθέσει χιλιάδες αιτήματα “Red Notice” εναντίον επικριτών του καθεστώτος, καλυμμένα ως κοινές ποινικές υποθέσεις. Το 2024, ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιλμάζ Τουντς παραδέχθηκε ότι η Τουρκία υπέβαλε 1.774 αιτήματα έκδοσης σε 119 χώρες, τα περισσότερα εκ των οποίων απορρίφθηκαν.
Μια εσωτερική διαβαθμισμένη οδηγία της 18ης Ιουνίου 2025 ζητούσε από εισαγγελείς να αποφεύγουν την αναφορά σε “τρομοκρατία” ή δεσμούς με το κίνημα Γκιουλέν όταν στέλνουν αιτήματα στην INTERPOL, προτείνοντας τη χρήση συνηθισμένων κατηγοριών, όπως «παράνομη απόκτηση προσωπικών δεδομένων», ώστε να περνούν τον έλεγχο του οργανισμού.
Η Άγκυρα, επιπλέον, αξιοποιεί τη βάση Stolen and Lost Travel Documents (SLTD) για να δηλώνει διαβατήρια αντιφρονούντων ως “χαμένα” ή “ανακληθέντα”. Το αποτέλεσμα είναι απαγορεύσεις εξόδου, συλλήψεις στα σύνορα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, αναγκαστικές επιστροφές.
Καταγγελίες διεθνών θεσμών
Έκθεση της Μικτής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Βρετανικού Κοινοβουλίου (30 Ιουλίου 2025) τοποθετεί την Τουρκία ανάμεσα στους μεγαλύτερους καταχραστές του συστήματος ειδοποιήσεων της INTERPOL, μαζί με την Κίνα και τη Ρωσία.
Η επιτροπή αναφέρει ότι αυταρχικά καθεστώτα χρησιμοποιούν τη διεθνή αστυνομική συνεργασία για να καταδιώκουν πολιτικούς αντιπάλους στο εξωτερικό, ενώ υπογραμμίζει πως η Τουρκία παραποιεί στοιχεία για να δικαιολογήσει συλλήψεις και εκδόσεις.
Η πρακτική αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη εκστρατεία διακρατικής καταστολής που εντάθηκε μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Σύμφωνα με οργανώσεις δικαιωμάτων και δυτικές υπηρεσίες, η ΜΙΤ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 100 απαγωγές ή “renditions” πολιτικών αντιπάλων από το εξωτερικό, κυρίως ατόμων συνδεδεμένων με το κίνημα Γκιουλέν.
Σύγκρουση με το Σύνταγμα της INTERPOL
Το Άρθρο 3 του Καταστατικού της INTERPOL απαγορεύει οποιαδήποτε εμπλοκή σε υποθέσεις πολιτικής, στρατιωτικής, θρησκευτικής ή φυλετικής φύσης. Παρ’ όλα αυτά, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Άγκυρα παρακάμπτει συστηματικά τον κανόνα, μεταμφιέζοντας πολιτικά διωκόμενους σε “κοινούς εγκληματίες”.
Αν η Τουρκία αποκτήσει την προεδρία, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι θα αποκτήσει επιρροή στις επιτροπές, στις διαδικασίες και στους εσωτερικούς κανονισμούς του οργανισμού, θέτοντας σε κίνδυνο την ουδετερότητα και αξιοπιστία του διεθνούς αστυνομικού δικτύου.
Αυξανόμενη δυσπιστία
Πολλές ευρωπαϊκές χώρες αρνούνται πλέον να εφαρμόσουν τουρκικά “Red Notices” ή να προχωρήσουν σε εκδόσεις, επικαλούμενες πολιτικά κίνητρα και κινδύνους βασανιστηρίων. Πολλές περιπτώσεις αφορούσαν πρόσφυγες με άσυλο, προστατευμένους από το διεθνές δίκαιο.
Την ίδια ώρα, η Τουρκία καταγράφει δραματική αύξηση οργανωμένου εγκλήματος. Σύμφωνα με τον Global Organized Crime Index (2023), η χώρα βαθμολογήθηκε με 7,03/10, καταλαμβάνοντας την 14η θέση παγκοσμίως και την 1η στην Ευρώπη. Το ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνει εκτεταμένα κυκλώματα εμπορίας ανθρώπων, όπλων και μαφίας που διατηρούν διασυνδέσεις με πολιτικά και δικαστικά κέντρα εξουσίας.
Ένα κρίσιμο τεστ για τη διεθνή νομιμότητα
Η εκλογή του επόμενου προέδρου της INTERPOL στο Μαρακές θα αποτελέσει δοκιμασία αξιοπιστίας για τον οργανισμό. Η ερώτηση είναι απλή:
Μπορεί ένα κράτος που κατηγορείται ότι εργαλειοποιεί την INTERPOL να τη διοικήσει χωρίς να την υπονομεύσει;
Η απάντηση, όπως σημειώνει το Nordic Monitor, θα δείξει αν η INTERPOL παραμένει ανεξάρτητος θεματοφύλακας της διεθνούς αστυνόμευσης ή εάν υποκύπτει στις πιέσεις της πολιτικής εξουσίας.
-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΜάζης: Ετοιμάζεται τεράστια έκρηξη Τουρκίας – Ισραήλ – «Είμαστε στο και δέκα στην Ελλάδα»
-
Άμυνα2 εβδομάδες πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία1 μήνα πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις1 εβδομάδα πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Επικίνδυνο παιχνίδι Μακρόν εις βάρος της Ελλάδας