Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Το Μέλλον της Συνεργασίας Ισραήλ–Αζερμπαϊτζάν: Θα Επιβιώσει σε Περίπτωση Αλλαγής Καθεστώτος στο Ιράν;

Το ερώτημα, λοιπόν, για το Ισραήλ σήμερα, καθώς εμβαθύνει τη συνεργασία με το Μπακού, είναι πότε οι δεσμεύσεις και τα συμβόλαια με το Αζερμπαϊτζάν θα πάψουν να είναι πλεονέκτημα και θα μετατραπούν σε βάρος, εάν ο Ανώτατος Ηγέτης του Ιράν, Αλί Χαμενεΐ, καταλήξει εξόριστος δίπλα στον Μπασάρ αλ-Άσαντ ή στην αγχόνη όπως ο Σαντάμ Χουσεΐν.

Δημοσιεύτηκε στις

Γράφει ο Μάικλ Ρούμπιν

Ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας που διαμόρφωσε την προσέγγιση του Ισραήλ προς το Αζερμπαϊτζάν είναι η εκτίμηση ότι η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν αποτελεί τη μεγαλύτερη στρατηγική πρόκληση για το Ισραήλ.

Σήμερα, η Ιερουσαλήμ στηρίζει πλήρως το Μπακού. Τα ισραηλινά μέσα ενημέρωσης δημοσιεύουν επανειλημμένα εγκωμιαστικά άρθρα από αναλυτές που συμμετέχουν σε ταξίδια πολυτελείας του Αζερμπαϊτζάν και σε «διπλωματία χαβιαριού». Όμως, τι θα συμβεί στις διμερείς σχέσεις Ισραήλ–Αζερμπαϊτζάν αν αυτή η συνεργασία καταφέρει πράγματι να οδηγήσει στο τέλος της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν;

Η συνεργασία 30 ετών βασίζεται σε μια ανταλλαγή όπλων με ενέργεια, που αποδίδει οφέλη και για τις δύο χώρες. Το αζερικό πετρέλαιο καλύπτει το 40–60% της κατανάλωσης του Ισραήλ. Από την άλλη, τα ισραηλινά όπλα έδωσαν στο Αζερμπαϊτζάν ένα ποιοτικό πλεονέκτημα, το οποίο αξιοποίησε με επιτυχία εναντίον της Αρμενίας, ανακτώντας τον έλεγχο του Ναγκόρνο-Καραμπάχ έπειτα από 35 χρόνια αρμενικής διοίκησης. Τα ίδια όπλα, θεωρητικά, μπορούν να λειτουργήσουν και ως αποτρεπτικός παράγοντας σε περίπτωση ιρανικής δράσης κατά του Αζερμπαϊτζάν.

Η εκτίμηση του Ισραήλ ότι το Ιράν αποτελεί την υπ’ αριθμόν ένα απειλή δεν είναι λανθασμένη. Ανώτατοι αξιωματούχοι του ιρανικού καθεστώτος όχι μόνο καλούν ανοιχτά για την καταστροφή του Ισραήλ, αλλά και δρουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Ένα ειρηνικό πυρηνικό πρόγραμμα δεν χρειάζεται μυστικές συστοιχίες φυγοκεντρητών θαμμένες βαθιά κάτω από βουνά, ούτε οι χώρες που επιδιώκουν ειρήνη και συνύπαρξη χρηματοδοτούν τρομοκρατικές οργανώσεις-«πληρεξούσιους» από τον Λίβανο έως τη Γάζα και από το Ιράκ έως την Υεμένη.

Τα 766 χιλιόμετρα συνόρων του Αζερμπαϊτζάν με το Ιράν προσφέρουν θεωρητικά στο Ισραήλ τη δυνατότητα διείσδυσης πρακτόρων. Στην πράξη, ίσως είναι σημαντικότερη η προθυμία του Αζερμπαϊτζάν να φιλοξενεί σταθμούς παρακολούθησης και να επιτρέπει σε Ιρανούς να βγαίνουν από τη χώρα τους για να συναντήσουν Ισραηλινούς. Τα σύνορα του Ιρακινού Κουρδιστάν με το Ιράν είναι 500 χιλιόμετρα και πολύ πιο πορώδη, διευκολύνοντας διεισδύσεις. Όμως εκεί δρα ανοιχτά και το Σώμα Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης, καθιστώντας την περιοχή ανασφαλή για μόνιμες εγκαταστάσεις.

Όταν το Ισραήλ έβγαλε λαθραία τα πυρηνικά αρχεία του Ιράν, το έκανε μέσω Αζερμπαϊτζάν, καθώς μετά τη διέλευση των συνόρων μπορούσε να διασφαλίσει καλύτερη προστασία από την τοπική κυβέρνηση. Στο Ιρακινό Κουρδιστάν, αντίθετα, η πρόσφατη σύλληψη του πρώην επικεφαλής πληροφοριών Λαχούρ Ταλαμπανί από τον ξάδερφό του, Μπαφίλ Ταλαμπανί, έγινε κατόπιν αδείας του Χαντί αλ-Αμίρι, επικεφαλής των φιλοϊρανικών Δυνάμεων Μπαντρ.

Μετά από αλλαγή καθεστώτος στην Τεχεράνη, η Τουρκία θα αντικαταστήσει το Ιράν ως τον μεγαλύτερο γεωπολιτικό αντίπαλο του Ισραήλ και η στενή σχέση του Μπακού με την Άγκυρα θα γίνει πιο προβληματική.

Η στρατηγική εξίσωση του Ισραήλ θα αλλάξει. Όπως στηριζόταν στο ιρανικό πετρέλαιο πριν από την Ισλαμική Επανάσταση του 1979, έτσι πιθανότατα θα στραφεί ξανά προς την ιρανική αγορά. Αυτό θα γίνει εις βάρος του Αζερμπαϊτζάν για δύο λόγους: πρώτον, το Ισραήλ και οι Δυτικοί του εταίροι θα θελήσουν να στηρίξουν τη νέα ιρανική κυβέρνηση στην προσπάθειά της για ανοικοδόμηση, αποκατάσταση και καταπολέμηση πιθανών υπολειμμάτων του καθεστώτος. Δεύτερον, οι εξαγωγές πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν προς το Ισραήλ περνούν μέσω Τουρκίας, δίνοντας στον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τη δυνατότητα να τις διακόψει. Αν αλλάξει το καθεστώς στο Ιράν, το Ισραήλ και πιθανώς η Ευρώπη θα θελήσουν να αποφύγουν τη διαδρομή μέσω Τουρκίας και θα αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις.

Ο Χεϊντάρ Αλίγιεφ, πρώην Σοβιετικός Αντιπρόεδρος και πατέρας του νυν προέδρου του Αζερμπαϊτζάν, περιέγραψε τη σχέση Αζερμπαϊτζάν–Τουρκίας ως «ένα έθνος, δύο κράτη». Στη δεκαετία του 1990, όταν η Τουρκία ήταν κοσμική δημοκρατία, αυτό ήταν πλεονέκτημα για το Ισραήλ. Σήμερα, όμως, το Ισραήλ δεν μπορεί να αγνοεί τις συχνές απειλές του Ερντογάν, ούτε ενέργειες όπως το τουρκικό εμπορικό μποϊκοτάζ. Στο μέλλον, η πρόσβαση στα σύνορα με την Τουρκία θα αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία. Το Ιράν διαθέτει περισσότερα από 500 χιλιόμετρα συνόρων με την Τουρκία, ενώ το Αζερμπαϊτζάν μόλις 17.

Η ισραηλινή εξωτερική πολιτική δεν ήταν ποτέ συναισθηματική, αλλά αυστηρά ρεαλιστική. Αν το Ισραήλ χρειαστεί να επιλέξει ανάμεσα στο Αζερμπαϊτζάν και το μετα-Ισλαμικό Ιράν, θα επιλέξει το Ιράν.

Η υποστήριξη του Αζερμπαϊτζάν προς τους εθνοτικούς Αζέρους στο Ιράν μπορεί επίσης να δημιουργήσει προβλήματα στο μέλλον. Ο πληθυσμός των Αζέρων στο Ιράν είναι κατά 50% μεγαλύτερος από τον συνολικό πληθυσμό του ανεξάρτητου Αζερμπαϊτζάν. Πρόκειται για ευαίσθητο ζήτημα για τους Ιρανούς, οι οποίοι έχουν αντιμετωπίσει πολυάριθμα αποσχιστικά κινήματα τα τελευταία 150 χρόνια. Η αποδοχή της εδαφικής ενότητας θα είναι αδιαπραγμάτευτη για τους νέους ηγέτες του Ιράν.

Το ερώτημα, λοιπόν, για το Ισραήλ σήμερα, καθώς εμβαθύνει τη συνεργασία με το Μπακού, είναι πότε οι δεσμεύσεις και τα συμβόλαια με το Αζερμπαϊτζάν θα πάψουν να είναι πλεονέκτημα και θα μετατραπούν σε βάρος, εάν ο Ανώτατος Ηγέτης του Ιράν, Αλί Χαμενεΐ, καταλήξει εξόριστος δίπλα στον Μπασάρ αλ-Άσαντ ή στην αγχόνη όπως ο Σαντάμ Χουσεΐν.

Όπως έδειξαν η Ισλαμική Επανάσταση του 1979 και η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991, τα κομβικά γεγονότα αναδιαμορφώνουν συχνά την περιφερειακή τάξη στη Μέση Ανατολή. Η κατάρρευση της Ισλαμικής Δημοκρατίας θα είναι εξίσου καθοριστική, με ενδιαφέρουσες δευτερογενείς συνέπειες. Για παράδειγμα, ο ενθουσιασμός για τον διάδρομο Ανατολής–Δύσης μέσω Ζανγκεζούρ ίσως αποδειχθεί λιγότερο σημαντικός από έναν διάδρομο Βορρά–Νότου μέσω Ιράν και Αρμενίας.

Για την Ουάσιγκτον και την Ιερουσαλήμ, το βραχυπρόθεσμο πλεονέκτημα είναι σημαντικό, αλλά η μακροπρόθεσμη επιτυχία απαιτεί στρατηγική υπομονή και προετοιμασία για το μέλλον.

Ο Μάικλ Ρούμπιν είναι ανώτερος συνεργάτης στο American Enterprise Institute, όπου ειδικεύεται σε χώρες της Μέσης Ανατολής, ιδιαίτερα στο Ιράν και την Τουρκία. Στην επαγγελματική του σταδιοδρομία έχει διατελέσει αξιωματούχος του Πενταγώνου, με εμπειρίες πεδίου στο Ιράν, την Υεμένη και το Ιράκ, καθώς και δεσμεύσεις με τους Ταλιμπάν πριν από την 11η Σεπτεμβρίου. Ο κ. Ρούμπιν έχει επίσης συνεισφέρει στη στρατιωτική εκπαίδευση, διδάσκοντας μονάδες Πολεμικού Ναυτικού και Πεζοναυτών των ΗΠΑ σχετικά με τις περιφερειακές συγκρούσεις και την τρομοκρατία. Το επιστημονικό και συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει τα βιβλία «Dancing with the Devil» και το «Eternal Iran». Ο Μάικλ Ρούμπιν διαθέτει διδακτορικό, μεταπτυχιακό στην ιστορία και πτυχίο βιολογίας από το Πανεπιστήμιο του Γέιλ.

Αναλύσεις

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Άρθρο του Ζακ Νταμαντιάν στην εφημερίδα Αζάτ Όρ

Μετά τον 44ήμερο Πόλεμο του Αρτσάχ, άρχισε να κυκλοφορεί μια άποψη σύμφωνα με την οποία «οι Αρμένιοι της Διασποράς δεν πρέπει να μιλούν για την πολιτική της Αρμενίας, αφού δεν ζουν μέσα στη χώρα, και η κυβέρνηση έχει εκλεγεί από τον λαό».

Αναμφίβολα, σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα είναι σεβαστή τόσο η γνώμη του πολίτη όσο και η ελεύθερη έκφραση διαφορετικών απόψεων.

Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση ότι τέτοιες αντιλήψεις δεν υπήρχαν πριν από τη “βελούδινη επανάσταση”, παρόλο που οι Αρμένιοι της Διασποράς ασκούσαν σφοδρή κριτική στις μετασοβιετικές κυβερνήσεις, επισημαίνοντας τη συντριπτική φτώχεια των κατοίκων και την προφανή οικονομική ανισότητα.

Εκείνες οι κυβερνήσεις είχαν καταδικαστεί στη συνείδηση του αρμενικού λαού με την κατηγορία της «διαφθοράς», αν και η θεμελιώδης αρχή της δικαιοσύνης ορίζει πως «κάθε κατηγορούμενος θεωρείται αθώος μέχρι να αποδειχθεί ένοχος από το δικαστήριο».

Αλλά είναι άραγε η διαφθορά ένα αποκλειστικά μετασοβιετικό φαινόμενο;

Ανατρέχοντας στην παγκόσμια ιστορία, από τη γένεση των αρχαίων κρατών και τη βασιλεία του ινδιάνικου φύλου των Ίνκας έως τις σύγχρονες δημοκρατίες, βλέπουμε πως ακόμη και οι πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες δεν έχουν μείνει αλώβητες.

Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η ποινή φυλάκισης πέντε ετών του πρώην προέδρου της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, για τη δωροδοκία που φέρεται να έλαβε από τον Καντάφι.

Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, κάθε άνθρωπος δεν είναι μόνο πολίτης του κράτους του, αλλά και πολίτης του κόσμου.

Όταν διεξάγονται εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία, στην Τουρκία ή στη Γαλλία, τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης προβάλλουν ζωντανές αναλύσεις, όπου δημοσιογράφοι, πολιτικοί και ειδικοί εξετάζουν τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις τους.

Ο Έλληνας πολίτης σχολιάζει την πολιτική αυτών των χωρών. Γιατί, λοιπόν, να μην έχει και ο Αρμένιος της Διασποράς το δικαίωμα να μιλήσει για την Αρμενία;

Ή μήπως θα του αφαιρεθεί αυτό το «δικαίωμα» απλώς και μόνο επειδή είναι Αρμένιος στην καταγωγή;

Κατά τον πόλεμο στη Γάζα, Εβραίοι διανοούμενοι που δεν ζουν στο Ισραήλ επέκριναν ανοιχτά τον Νετανιάχου, παρότι είχε εκλεγεί δημοκρατικά από τον λαό του.

Παρά το γεγονός ότι το Ισραήλ εξήλθε στρατιωτικά νικηφόρο, πολεμώντας ταυτόχρονα σε δύο μέτωπα, είναι αυτονόητα καταδικαστέα η σφαγή αμάχων, ιδιαίτερα παιδιών.

Ωστόσο, δεν μπορεί να αγνοηθεί πως ένα κράτος των δέκα εκατομμυρίων κατάφερε να γονατίσει ένα των ενενήντα, λαμβάνοντας σημαντική διπλωματική στήριξη από την εβραϊκή Διασπορά.

Στις δημοκρατίες υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ηγετών που δεν εφάρμοσαν τα προεκλογικά τους προγράμματα.

Ας θυμηθούμε πως ακόμη και ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία της Γερμανίας μέσω εκλογών.

Όσον αφορά την αρμενική πραγματικότητα, δεν ήταν η Διασπορά εκείνη που πριν τον πόλεμο αποφάσισε να ακυρώσει τις διαπραγματεύσεις για τη λύση του «ζητήματος του Αρτσάχ», ούτε εκείνη που απέρριψε τις προτάσεις για ειρήνευση.

Οι οργανώσεις της αρμενικής Διασποράς πάντοτε απέφευγαν τις πολεμοχαρείς δηλώσεις.

Ωστόσο, στις προσωπικές συνομιλίες, δεν λείπει το πικρό ερώτημα:

«Αφού δεν υπήρχε καμία πιθανότητα νίκης, γιατί θυσιάστηκε το άνθος της νεολαίας μας;»

Το δικαίωμα του πολίτη της Αρμενίας να ζει με ειρήνη και αξιοπρέπεια είναι αδιαπραγμάτευτο, όπως και για όλους τους λαούς του κόσμου.

Όμως μπορούν αυτά τα δικαιώματα να διασφαλιστούν με την παραίτηση από τα εθνικά σύμβολα και δικαιώματα;

Ανατρέχοντας στη σοβιετική περίοδο, βλέπουμε ότι η Αρμενία, όσο της επέτρεπαν οι συνθήκες, διατήρησε τα εθνικά της σύμβολα. Ακόμη και στις πιο σκληρές σταλινικές εποχές δεν αρνήθηκε ποτέ το Αραράτ.Είναι γνωστός ο διάλογος του Νικίτα Χρουστσόφ με έναν Τούρκο πολιτικό, όταν εκείνος τον ρώτησε:

«Γιατί επιτρέπετε στους Αρμενίους να χρησιμοποιούν το όρος Αραράτ, αφού δεν τους ανήκει;»

Και ο Σοβιετικός ηγέτης απάντησε:

«Κι εσείς έχετε τη Σελήνη στη σημαία σας. Σας ανήκει μήπως;»

Το 1980, στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το Αρμενικό Κρατικό Συγκρότημα Χορού παρουσίασε τον χορό «Berd», ενώ στο στάδιο «Λουζνίκι» απεικονιζόταν περήφανα το Αραράτ.

Η γεωγραφική θέση της Αρμενίας είναι αναμφίβολα δύσκολη.

Η σημερινή κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Αρμενίας φαίνεται να αποκηρύσσει το Αραράτ ως εθνικό σύμβολο, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών φέρει το όνομα… Αραράτ Μιρζογιάν.

Ο πρωθυπουργός, μέσα από τις αναρτήσεις του στα κοινωνικά δίκτυα, παρουσιάζει στιγμιότυπα όπου διαβάζει την «Ιστορία των Αρμενίων».

Μα μελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.

ԱԶԱՏ ՕՐ 31-10-2025
Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Θα Κρατήσει Εκεχειρία στην Γάζα;

Συνέντευξη του πρέσβη ε.τ. Ελευθέριου Καραγιάννη στον Σταύρο Καλεντερίδη

Δημοσιεύτηκε

στις

Ανοιχτή συζήτηση με τον πρέσβη ε.τ. Ελευθέριο Καραγιάννη για τις τελευταίες εξελίξεις στην Λωρίδα της Γάζας και τις προβλέψεις για τον πόλεμο στην Μ. Ανατολή

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Η Τουρκία, από κορυφαίος καταχραστής της INTERPOL, επιδιώκει τώρα να την διοικήσει

Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Άγκυρα ανακοίνωσε επίσημα την υποψηφιότητά της για την προεδρία της INTERPOL, ενόψει της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης που θα πραγματοποιηθεί στις 24–27 Νοεμβρίου 2025 στο Μαρακές. Ο υποψήφιος της Τουρκίας είναι ο Μουσταφά Σερκάν Σαμπαντζά, επικεφαλής του τουρκικού Εθνικού Γραφείου της INTERPOL–Europol. Αν εκλεγεί, θα αναλάβει θητεία τετραετίας.

Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.


Κατάχρηση διεθνών μηχανισμών

Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το Nordic Monitor, οι τουρκικές αρχές έχουν καταθέσει χιλιάδες αιτήματα “Red Notice” εναντίον επικριτών του καθεστώτος, καλυμμένα ως κοινές ποινικές υποθέσεις. Το 2024, ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιλμάζ Τουντς παραδέχθηκε ότι η Τουρκία υπέβαλε 1.774 αιτήματα έκδοσης σε 119 χώρες, τα περισσότερα εκ των οποίων απορρίφθηκαν.

Μια εσωτερική διαβαθμισμένη οδηγία της 18ης Ιουνίου 2025 ζητούσε από εισαγγελείς να αποφεύγουν την αναφορά σε “τρομοκρατία” ή δεσμούς με το κίνημα Γκιουλέν όταν στέλνουν αιτήματα στην INTERPOL, προτείνοντας τη χρήση συνηθισμένων κατηγοριών, όπως «παράνομη απόκτηση προσωπικών δεδομένων», ώστε να περνούν τον έλεγχο του οργανισμού.

Η Άγκυρα, επιπλέον, αξιοποιεί τη βάση Stolen and Lost Travel Documents (SLTD) για να δηλώνει διαβατήρια αντιφρονούντων ως “χαμένα” ή “ανακληθέντα”. Το αποτέλεσμα είναι απαγορεύσεις εξόδου, συλλήψεις στα σύνορα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, αναγκαστικές επιστροφές.


Καταγγελίες διεθνών θεσμών

Έκθεση της Μικτής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Βρετανικού Κοινοβουλίου (30 Ιουλίου 2025) τοποθετεί την Τουρκία ανάμεσα στους μεγαλύτερους καταχραστές του συστήματος ειδοποιήσεων της INTERPOL, μαζί με την Κίνα και τη Ρωσία.

Η επιτροπή αναφέρει ότι αυταρχικά καθεστώτα χρησιμοποιούν τη διεθνή αστυνομική συνεργασία για να καταδιώκουν πολιτικούς αντιπάλους στο εξωτερικό, ενώ υπογραμμίζει πως η Τουρκία παραποιεί στοιχεία για να δικαιολογήσει συλλήψεις και εκδόσεις.

Η πρακτική αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη εκστρατεία διακρατικής καταστολής που εντάθηκε μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Σύμφωνα με οργανώσεις δικαιωμάτων και δυτικές υπηρεσίες, η ΜΙΤ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 100 απαγωγές ή “renditions” πολιτικών αντιπάλων από το εξωτερικό, κυρίως ατόμων συνδεδεμένων με το κίνημα Γκιουλέν.


Σύγκρουση με το Σύνταγμα της INTERPOL

Το Άρθρο 3 του Καταστατικού της INTERPOL απαγορεύει οποιαδήποτε εμπλοκή σε υποθέσεις πολιτικής, στρατιωτικής, θρησκευτικής ή φυλετικής φύσης. Παρ’ όλα αυτά, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Άγκυρα παρακάμπτει συστηματικά τον κανόνα, μεταμφιέζοντας πολιτικά διωκόμενους σε “κοινούς εγκληματίες”.

Αν η Τουρκία αποκτήσει την προεδρία, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι θα αποκτήσει επιρροή στις επιτροπές, στις διαδικασίες και στους εσωτερικούς κανονισμούς του οργανισμού, θέτοντας σε κίνδυνο την ουδετερότητα και αξιοπιστία του διεθνούς αστυνομικού δικτύου.


Αυξανόμενη δυσπιστία

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες αρνούνται πλέον να εφαρμόσουν τουρκικά “Red Notices” ή να προχωρήσουν σε εκδόσεις, επικαλούμενες πολιτικά κίνητρα και κινδύνους βασανιστηρίων. Πολλές περιπτώσεις αφορούσαν πρόσφυγες με άσυλο, προστατευμένους από το διεθνές δίκαιο.

Την ίδια ώρα, η Τουρκία καταγράφει δραματική αύξηση οργανωμένου εγκλήματος. Σύμφωνα με τον Global Organized Crime Index (2023), η χώρα βαθμολογήθηκε με 7,03/10, καταλαμβάνοντας την 14η θέση παγκοσμίως και την 1η στην Ευρώπη. Το ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνει εκτεταμένα κυκλώματα εμπορίας ανθρώπων, όπλων και μαφίας που διατηρούν διασυνδέσεις με πολιτικά και δικαστικά κέντρα εξουσίας.


Ένα κρίσιμο τεστ για τη διεθνή νομιμότητα

Η εκλογή του επόμενου προέδρου της INTERPOL στο Μαρακές θα αποτελέσει δοκιμασία αξιοπιστίας για τον οργανισμό. Η ερώτηση είναι απλή:
Μπορεί ένα κράτος που κατηγορείται ότι εργαλειοποιεί την INTERPOL να τη διοικήσει χωρίς να την υπονομεύσει;

Η απάντηση, όπως σημειώνει το Nordic Monitor, θα δείξει αν η INTERPOL παραμένει ανεξάρτητος θεματοφύλακας της διεθνούς αστυνόμευσης ή εάν υποκύπτει στις πιέσεις της πολιτικής εξουσίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα24 λεπτά πριν

Πώς ένας πύραυλος οδήγησε τον Τραμπ στην αποχώρηση από συμφωνία για πυρηνικά

Ο 9M729 έκανε τις ΗΠΑ να αποχωρήσουν, το 2019, από τη Συνθήκη για τις Πυρηνικές Δυνάμεις Μέσου Βεληνεκούς (INF). Η...

Αναλύσεις54 λεπτά πριν

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ1 ώρα πριν

Kόμπος: Η Ινδία παραμένει σταθερός σύμμαχος της Κύπρου στο Κυπριακό (ΒΙΝΤΕΟ)

Ο Υπουργός Εξωτερικών της Κύπρου πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στο Νέο Δελχί, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων, ιδιαίτερα...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Σε Μονή Σινά και Κύπρο ο Μητσοτάκης το σαββατοκύριακο

Η παρουσία του κ. Μητσοτάκη στην ιστορική Μονή έρχεται λίγες μέρες μετά την προαναγγελία για μια συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Financial Times: Οι ΗΠΑ ακύρωσαν το ραντεβού Τραμπ και Πούτιν στη Βουδαπέστη μετά από επιμονή της Ρωσίας σε ακραίες απαιτήσεις για την Ουκρανία

Κατά τους FT, το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών είχε στείλει υπόμνημα στην Ουάσιγκτον, στο οποίο διατηρούσε τους όρους της Μόσχας για...

Δημοφιλή