Αναλύσεις
Middle East Forum: Palestine Action – Η νέα μορφή πολιτικής βίας στη Βρετανία
Στο παρελθόν, η πολιτική βία της άκρας Αριστεράς στη Βρετανία ήταν σχεδόν ανύπαρκτη, ή, όταν υπήρχε, περιοριζόταν σε μια μικρή, περιθωριακή μειοψηφία. Ο σκληρός πυρήνας της Palestine Action περιβάλλεται όμως από ένα ευρύτερο πλέγμα ενεργών και λιγότερο ενεργών υποστηρικτών, όπως φάνηκε στην πλατεία Τραφάλγκαρ το περασμένο Σάββατο.
Μία αφίσα του ανώτατου ηγέτη του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, ήταν εμφανής σε μεγάλη συγκέντρωση της οργάνωσης Palestine Action στην πλατεία Τραφάλγκαρ του κεντρικού Λονδίνου.
Οι υποστηρικτές του απαγορευμένου βρετανικού «δικτύου άμεσης δράσης» Palestine Action πραγματοποίησαν διαδήλωση στην πλατεία Τραφάλγκαρ του Λονδίνου το περασμένο Σαββατοκύριακο. Περίπου 1.000 άτομα συμμετείχαν. Η αστυνομία συνέλαβε 490 συμμετέχοντες, οι οποίοι κρατούσαν πλακάτ δηλώνοντας τη στήριξή τους στην παράνομη οργάνωση. Βρισκόμουν στο Λονδίνο για λίγες μέρες και αποφάσισα να κατέβω για να παρακολουθήσω από κοντά τη συγκέντρωση.
Η διαδήλωση της Palestine Action πραγματοποιήθηκε δύο ημέρες μετά την τρομοκρατική επίθεση στη συναγωγή του Heaton Park στο Μάντσεστερ, ανήμερα του Γιομ Κιπούρ, κατά την οποία δύο άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Οι διοργανωτές είχαν δεχθεί έκκληση να αναβάλουν την εκδήλωση, σε ένδειξη σεβασμού προς την εβραϊκή κοινότητα που πενθούσε τα θύματά της. Αρνήθηκαν.
Η εμφάνιση της Palestine Action αποτέλεσε πρώιμη ένδειξη ότι κάτι νέο γεννιόταν στον χώρο όπου συναντώνται η δυτική άκρα Αριστερά και το πολιτικό Ισλάμ.
Οι υπεύθυνοι τήρησης της τάξης στην πλατεία Τραφάλγκαρ υπενθύμιζαν κατά διαστήματα στους συμμετέχοντες ότι η ημέρα έπρεπε να περιλαμβάνει και ένα στοιχείο «στοχασμού», ζητώντας να αποφευχθούν τα συνθήματα. Αυτό, ωστόσο, δεν τους απέτρεψε: τα δυνατά συνθήματα «From the river to the sea, Palestine will be free» και άλλα που ζητούσαν την καταστροφή του Ισραήλ ακούγονταν αδιάκοπα καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Τι είναι η Palestine Action και γιατί απαγορεύτηκε
Αξίζει να θυμηθούμε τι ακριβώς είναι η Palestine Action και γιατί κηρύχθηκε παράνομη. Η οργάνωση εμφανίστηκε στα μέσα του 2020. Ο δηλωμένος σκοπός της, σύμφωνα με τα ίδια της τα λόγια, είναι να χρησιμοποιεί «διασπαστικές τακτικές» εναντίον «εργοστασίων όπλων που λειτουργούν σε βρετανικό έδαφος και είναι συνένοχα στη σημερινή γενοκτονία στη Γάζα, αλλά και στη μακροχρόνια καταπίεση του παλαιστινιακού λαού».
Η πρώτη σημαντική δράση της ήταν η εισβολή στα κεντρικά γραφεία της Elbit Systems στο Λονδίνο. Οι εγκαταστάσεις βάφτηκαν με σπρέι, μια τακτική που έγινε το σήμα κατατεθέν του κινήματος.
Η ανάδυση της Palestine Action ήταν πρώιμη ένδειξη ότι κάτι καινούριο ωρίμαζε στον χώρο όπου συναντώνται η δυτική άκρα Αριστερά και το πολιτικό Ισλάμ. Από αυτό το φάσμα, η Palestine Action εγκαινίασε ένα νέο πρότυπο που σήμερα είναι πλέον εμφανές. Την εποχή του προηγούμενου κύματος ισλαμιστικής τρομοκρατίας, πριν από ένα τέταρτο του αιώνα, η βία προερχόταν αποκλειστικά από ισλαμιστικούς κύκλους, με τη δυτική άκρα Αριστερά να περιορίζεται στον ρόλο του υποστηρικτή ή περιστασιακού συνεργού. Αυτή τη φορά τα πράγματα είναι διαφορετικά: η λευκή, δυτική άκρα Αριστερά παράγει πλέον τη δική της βία, ισότιμα με τους ισλαμιστές συμμάχους της.
Το περιστατικό που οδήγησε στην απαγόρευση
Η πράξη που οδήγησε στην απαγόρευση της οργάνωσης συνέβη στις 23 Ιουνίου 2025. Εκείνη την ημέρα, πέντε ακτιβιστές της Palestine Action εισήλθαν στη βάση RAF Brize Norton, μία από τις κύριες ενεργές βάσεις της βρετανικής Πολεμικής Αεροπορίας. Από εκεί απογειώνονται αεροσκάφη προς τη βάση RAF Akrotiri στην Κύπρο, από όπου το Ηνωμένο Βασίλειο διεξάγει τις διάφορες επιχειρήσεις του στη Μέση Ανατολή.
Οι ακτιβιστές εντόπισαν και επιχείρησαν να καταστρέψουν αρκετά μαχητικά αεροσκάφη. Ψέκασαν κόκκινη μπογιά μέσα στον στρόβιλο ενός από αυτά, προκαλώντας ανεπανόρθωτη ζημιά. Οι επιθέσεις εκτιμάται ότι στοίχισαν στο βρετανικό Υπουργείο Άμυνας περίπου 40 εκατομμύρια δολάρια.
Όπως αναγνώρισε και η ίδια η οργάνωση, ό,τι συνέβη στο Brize Norton τον Ιούνιο του 2025, τόσο ως προς τη μορφή όσο και ως προς την πρόθεση, συνιστούσε πράξη πολέμου.
Σε ανακοίνωσή της τότε, η Palestine Action δήλωσε ότι «η Βρετανία συνεχίζει να στέλνει στρατιωτικά φορτία, να πετάει κατασκοπευτικά αεροσκάφη πάνω από τη Γάζα και να ανεφοδιάζει αμερικανικά/ισραηλινά μαχητικά. Αφοπλίζοντας δύο στρατιωτικά αεροπλάνα, σπάσαμε τις αλυσίδες της καταπίεσης».
Η ενέργεια στο Brize Norton ήταν, ουσιαστικά, μια ενεργή παρέμβαση σε εν εξελίξει πόλεμο υπέρ του ενός μέρους, στη συγκεκριμένη περίπτωση της Χαμάς, που βρισκόταν τότε σε πόλεμο με το Ισραήλ και την οποία η Palestine Action θεωρεί σύμμαχο της Βρετανίας. Η απαγόρευση της οργάνωσης, λοιπόν, δεν αποτέλεσε έκπληξη.
Το φαινόμενο της πολιτικής βίας της άκρας Αριστεράς στη Βρετανία
Αυτό που ακολούθησε, ωστόσο, έχει ενδιαφέρον. Στο παρελθόν, η πολιτική βία της άκρας Αριστεράς στη Βρετανία ήταν σχεδόν ανύπαρκτη, ή, όταν υπήρχε, περιοριζόταν σε μια μικρή, περιθωριακή μειοψηφία. Ο σκληρός πυρήνας της Palestine Action περιβάλλεται όμως από ένα ευρύτερο πλέγμα ενεργών και λιγότερο ενεργών υποστηρικτών, όπως φάνηκε στην πλατεία Τραφάλγκαρ το περασμένο Σάββατο.
Ποιοι συγκεντρώθηκαν εκεί;
Ποιοι λοιπόν αποτελούν αυτόν τον κύκλο στήριξης γύρω από τον βίαιο πυρήνα της οργάνωσης;
Το πλήθος, ιδίως νωρίς μέσα στην ημέρα, ήταν κατά πλειονότητα λευκοί Βρετανοί. Επρόκειτο για ένα μορφωμένο, μεσαίας τάξης κοινό, με κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας άτομα αλλά και μερικούς νεότερους. Καθώς η ημέρα προχωρούσε και το πλήθος μειωνόταν, εμφανίστηκαν περισσότεροι ισλαμιστές, νεότεροι στην ηλικία, οι οποίοι έδειχναν πολύ λιγότερη διάθεση να ακούσουν τις ήπιες εκκλήσεις των διοργανωτών να αποφύγουν τις φωνές και τα συνθήματα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ισλαμιστές περιλάμβαναν τόσο εκπροσώπους σιιτικών, φιλοϊρανικών ομάδων όσο και σουνιτικά και σαλαφιστικά στοιχεία — οι διαφορές τους δεν επιχειρήθηκε καν να αποκρυφτούν.
Η «τελετουργία» των συλλήψεων
Η βασική δυναμική της ημέρας ήταν η εξής: οι ακτιβιστές κάθονταν στο έδαφος κρατώντας πλακάτ υπέρ της απαγορευμένης οργάνωσης, και η αστυνομία προχωρούσε στη σύλληψη κάποιων από αυτούς. Οι περισσότεροι ακτιβιστές άφηναν το σώμα τους να πέσει χαλαρά στο έδαφος και μεταφέρονταν σηκωτοί από τους αστυνομικούς σε ειδικό χώρο όπου συνεχιζόταν η διαδικασία. Κάθε σύλληψη συνοδευόταν από χειροκροτήματα.
Κάποιες φορές, όμως, το σκηνικό έσπαγε: ένας άνδρας με έντονη σκωτσέζικη προφορά, που φορούσε μπλούζα με το Άστρο του Δαβίδ και μια σβάστικα μέσα του, αντιστάθηκε στη σύλληψη και τελικά απομακρύνθηκε βίαια από την αστυνομία.
Οι αντιφάσεις της συμμαχίας
Οι σκηνές που παρακολούθησα ήταν γεμάτες παράδοξα — χαρακτηριστικά της άβολης συμμαχίας μεταξύ υπεραριστερών, άκρως κοσμικών «προοδευτικών» και υπερσυντηρητικών ισλαμιστών φανατικών. Μερικά στιγμιότυπα που κατέγραψα:
-
Μια ομάδα ηλικιωμένων Κουάκερων τραγουδούσε ρυθμικά, ενώ λίγα μέτρα πιο πέρα μια ομάδα γενειοφόρων ισλαμιστών ξεδίπλωνε ένα πανό που έγραφε:
«Να παραμείνετε σταθεροί στη δικαιοσύνη, ως μάρτυρες του Αλλάχ – Κοράνι 4:35». -
«Απλώς διάβασε το Κοράνι, αδελφέ, διάβασέ το — από την αρχή ως το τέλος. Και μετά έλα να μιλήσουμε», είπε ένας ισλαμιστής σε έναν νεαρό αριστερό.
-
«Και λένε όλα αυτά τα ψέματα για αποκεφαλισμένα μωρά. Λες και τα πιστεύει κανείς», είπε μια νεαρή λευκή αριστερή γυναίκα στη φίλη της.
-
«Ο άξονας της Αντίστασης, από τη Σαναά μέχρι τη Νταχίγια, ο άξονας της Αντίστασης ενάντια στον ρατσισμό», είπε ένας νεαρός νοτιοασιατικής καταγωγής, στεκόμενος δίπλα σε ένα πανό με το πρόσωπο του Αγιατολάχ Χαμενεΐ.
-
Ένας μεσήλικας άνδρας, μεσανατολικής εμφάνισης, έδειξε το ίδιο πορτρέτο του Χαμενεΐ λέγοντας: «Αυτό είναι η εικόνα ενός δολοφόνου».
-
Ένας νεαρός λευκός Βρετανός, μασκοφορεμένος και ντυμένος στα μαύρα, είπε στη φίλη του: «Και φέρνουν ευρωπαϊκά δέντρα εκεί, που δεν ταιριάζουν στο τοπίο, που αρπάζουν σαν χαρτί. Και οι Ασκεναζί δεν είναι καν γηγενείς από εκεί.»
Και έτσι συνεχίστηκε: η κουραστική, επαναλαμβανόμενη λιτανεία των κατηγοριών της άκρας Αριστεράς και των ισλαμιστών εναντίον του Ισραήλ και των Εβραίων, ξανά και ξανά — μόλις 48 ώρες μετά τη δολοφονία δύο Εβραίων από άτομα με την ίδια ιδεολογική και θρησκευτική ταυτότητα με πολλούς από τους συγκεντρωμένους. Καμία ένδειξη «στοχασμού».
Οι «αντισιωνιστές Εβραίοι»
Φυσικά, υπήρχε και η μικρή ομάδα των Εβραίων που συμμετείχαν. Ένας άνδρας κρατούσε πλακάτ όπου δήλωνε ότι είναι «γιός επιζώντος του Ολοκαυτώματος» και έλεγε σε έναν δημοσιογράφο:
«Ο Keir Starmer νομίζει ότι ξέρει τι είναι αντισημιτισμός. Αλλά δεν ξέρει. Είμαι γιος επιζώντος του Ολοκαυτώματος, και νομίζω ότι κάτι παραπάνω γνωρίζω για τον αντισημιτισμό.»
Κοίταξα τον άνδρα και έπειτα τη μικρή ομάδα των ακτιβιστών που στεκόταν μπροστά στην εικόνα του Χαμενεΐ και το πανό της «Ισλαμικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων», οι οποίοι προηγουμένως διακήρυτταν την πίστη τους στον «άξονα της αντίστασης». Θυμήθηκα τα λόγια του Χασάν Νασράλα για τους Εβραίους:
«Αν ψάχναμε σε όλο τον κόσμο για κάποιον πιο δειλό, πιο ποταπό, πιο αδύναμο στη σκέψη, στο πνεύμα, στην ιδεολογία και στη θρησκεία, δεν θα βρίσκαμε άλλον σαν τον Εβραίο. Προσέξτε, δεν λέω τον Ισραηλινό.»
Και κοντά του μια Εβραία γυναίκα είπε:
«Μπορούμε να είμαστε Εβραίοι οπουδήποτε στον κόσμο. Δεν χρειαζόμαστε εβραϊκό κράτος.»
Ίσως τελικά να το χρειάζεστε, σκέφτηκα.
Κι ενώ οι σκέψεις αυτές περνούσαν από το μυαλό μου, τα πανηγυρικά συνθήματα των ισλαμιστών συνέχιζαν να αντηχούν ολόγυρα.
Αναλύσεις
Σι: Το πενταμερές σχέδιο για την οικοδόμηση Κοινότητας Ασίας-Ειρηνικού
Σήμερα, ανέφερε ο Σι, αλλαγές που δεν έχουν παρατηρηθεί εδώ και έναν αιώνα επιταχύνονται σε όλο τον κόσμο, ενώ η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού αντιμετωπίζει αυξανόμενες αβεβαιότητες και αποσταθεροποιητικούς παράγοντες στην ανάπτυξή της. «Όσο πιο φουρτουνιασμένες είναι οι θάλασσες, τόσο περισσότερο πρέπει τα μέλη της APEC να ενώσουν τις δυνάμεις τους», υπογράμμισε.
Ο Πρόεδρος της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, παρουσίασε την Παρασκευή πενταμερές σχέδιο για την προώθηση μιας παγκοσμιοποίησης της οικονομίας που να είναι επωφελής και χωρίς αποκλεισμούς, καθώς και για την οικοδόμηση μιας Κοινότητας Ασίας-Ειρηνικού.
Ο Σι διατύπωσε την πρότασή του στην ομιλία του με τίτλο «Οικοδομώντας μια Ανοιχτή και Συμπεριληπτική Οικονομία Ασίας-Ειρηνικού για Όλους», κατά την πρώτη συνεδρίαση της 32ης Συνόδου των Οικονομικών Ηγετών της APEC.
Ο Κινέζος πρόεδρος σημείωσε ότι, κατά τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια από την ίδρυσή της, η APEC έχει διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάδειξη της περιοχής ως ηγετικής δύναμης στην παγκόσμια ανοιχτή ανάπτυξη, μετατρέποντας την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού στο πιο δυναμικό τμήμα της παγκόσμιας οικονομίας.
Σήμερα, ανέφερε ο Σι, αλλαγές που δεν έχουν παρατηρηθεί εδώ και έναν αιώνα επιταχύνονται σε όλο τον κόσμο, ενώ η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού αντιμετωπίζει αυξανόμενες αβεβαιότητες και αποσταθεροποιητικούς παράγοντες στην ανάπτυξή της. «Όσο πιο φουρτουνιασμένες είναι οι θάλασσες, τόσο περισσότερο πρέπει τα μέλη της APEC να ενώσουν τις δυνάμεις τους», υπογράμμισε.
Ο Σι κάλεσε τα κράτη-μέλη της APEC να παραμείνουν πιστά στην ιδρυτική αποστολή της —την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης και τη βελτίωση της ζωής των πολιτών— και να υποστηρίξουν ένα ανοιχτό μοντέλο ανάπτυξης όπου όλοι έχουν ευκαιρίες και όλοι κερδίζουν. Παράλληλα, προέτρεψε σε προσπάθειες για την οικοδόμηση μιας καθολικά επωφελούς και χωρίς αποκλεισμούς οικονομικής παγκοσμιοποίησης και μιας Κοινότητας Ασίας-Ειρηνικού.
Οι Πέντε Προτάσεις του Σι Τζινπίνγκ
1. Προστασία του πολυμερούς εμπορικού συστήματος
Ο Σι κάλεσε τα μέλη της APEC να ασκήσουν πραγματικό πολυμερισμό, να ενισχύσουν την αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα του πολυμερούς εμπορικού συστήματος με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) στο επίκεντρο και να επικαιροποιήσουν τους διεθνείς κανόνες οικονομίας και εμπορίου, ώστε να αντικατοπτρίζουν τις αλλαγές των καιρών. Στόχος είναι να προστατευθούν τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των αναπτυσσόμενων χωρών.
2. Δημιουργία ανοιχτού οικονομικού περιβάλλοντος
Ο Σι ζήτησε τη συνέχιση της απελευθέρωσης και διευκόλυνσης του εμπορίου και των επενδύσεων, την εμβάθυνση της δημοσιονομικής και χρηματοοικονομικής συνεργασίας, και τη σταδιακή προώθηση της περιφερειακής οικονομικής ολοκλήρωσης. Επισήμανε τη σημασία της ευθυγράμμισης πολιτικών και κοινής προόδου, ώστε να δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη της Ζώνης Ελευθέρου Εμπορίου της Ασίας-Ειρηνικού (FTAAP).
3. Διατήρηση σταθερών αλυσίδων παραγωγής και εφοδιασμού
Τα μέλη της APEC, είπε, πρέπει να συνεργαστούν και όχι να απομονωθούν, να ενισχύσουν τους δεσμούς τους αντί να τους διακόψουν, και να επεκτείνουν τις κοινές επιδιώξεις τους. Ο Σι τόνισε την ανάγκη να υποστηριχθεί η ανοιχτή ανάπτυξη των αλυσίδων εφοδιασμού, να υπάρξουν απτά αποτελέσματα σε θέματα φυσικής, θεσμικής και ανθρώπινης συνδεσιμότητας, ώστε να εδραιωθούν τα θεμέλια της ανοιχτής ανάπτυξης στην περιοχή.
4. Προώθηση της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης του εμπορίου
Ο Σι κάλεσε σε αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών ως ισχυρού καταλύτη για το διασυνοριακό εμπόριο, σε άρση των “πράσινων εμποδίων”, και σε επέκταση της συνεργασίας στους τομείς της πράσινης βιομηχανίας, της καθαρής ενέργειας και των πράσινων ορυκτών πόρων.
5. Ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς και με καθολικά οφέλη
Τέλος, ο Σι προέτρεψε τα κράτη της Ασίας-Ειρηνικού να εργαστούν από κοινού για μια ανάπτυξη που να ωφελεί όλους. Υπογράμμισε τη σημασία του ανθρωποκεντρικού μοντέλου ανάπτυξης, της αντιμετώπισης των ανισορροπιών, και της προώθησης μιας οικονομικής παγκοσμιοποίησης πιο χωρίς αποκλεισμούς, βιώσιμης και δίκαιης για όλους τους λαούς της περιοχής.
Η Κίνα δεσμεύεται σε κοινή ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό
Ο Σι πρόσθεσε ότι η Κίνα συνεργάζεται με διάφορες χώρες για να προωθήσει την ποιοτική ανάπτυξη της Πρωτοβουλίας “Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος” (Belt and Road Initiative), με στόχο την κοινή ανάπτυξη και ευημερία.
Τόνισε επίσης ότι η Κίνα παραμένει αφοσιωμένη στην πολιτική του ανοίγματος και έχει λάβει συγκεκριμένα μέτρα για την προώθηση μιας ανοιχτής παγκόσμιας οικονομίας.
Ο Σι επισήμανε ότι, μετά την υιοθέτηση των κατευθυντήριων γραμμών για τη σύνταξη του 15ου Πενταετούς Σχεδίου στο τέταρτο ολομέλεια της 20ής Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας, η χώρα του θα εμβαθύνει περαιτέρω τις μεταρρυθμίσεις, θα διευρύνει το άνοιγμα υψηλών προδιαγραφών και θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για την Ασία-Ειρηνικό και τον κόσμο, μέσα από τα τελευταία επιτεύγματα του κινεζικού εκσυγχρονισμού.
Global Times
Αναλύσεις
Το Ευρωκοινοβούλιο και το μνημείο για την τουρκική εισβολή
Το προτεινόμενο μνημείο έχει επίκεντρο τα θύματα της τουρκικής εισβολής του 1974 και η αναφορά σε αγνοούμενους είναι διευκρινιστική και όχι το επίκεντρο.
Γράφει ο Κώστας Μαυρίδης, Ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ (S&D)
Το Ευρωκοινοβούλιο έχει κατ΄επανάληψη καταδικάσει έντονα την τουρκική εισβολή του 1974 και συνεχιζόμενη κατοχή στην Κύπρο. Σε νέο ψήφισμά του, που δεν είναι νομικά δεσμευτικό, υιοθέτησε τροπολογία -κατόπιν πρωτοβουλίας του συνάδελφου Μ. Χατζηπαντέλα που συμμετέχει στην αρμόδια Επιτροπή-, την οποία στηρίξαμε όλοι οι Κύπριοι Ευρωβουλευτές, για να εξεταστεί η δημιουργία μνημείου εντός Ευρωκοινοβουλίου, για τα θύματα της τουρκικής εισβολής. Επειδή υπήρχε άλλη τροπολογία για μνημείο για τα θύματα των ολοκληρωτικών καθεστώτων στην Ευρώπη, έτσι συνδέθηκε εύστοχα και η Κύπρος. Στην πολιτική μου ομάδα (2η μεγαλύτερη) υπήρχε αρχικά δισταγμός για λόγους διαδικαστικούς, αφού οι κυριότερες πολιτικές ομάδες συμφώνησαν κοινά αποδεκτό κείμενο χωρίς επιπλέον τροπολογίες. Με δική μου παρέμβαση και επιχειρηματολογία, η ομάδα μου άλλαξε στάση, συμβάλλοντας στην ισχυρή έγκριση της τροπολογίας.
Επειδή το θέμα του μνημείου υπήρξε στόχος άγνοιας και ιδεοληψιών που παραπλανούν, παραθέτω αυτούσια την τροπολογία: Το Ευρωκοινοβούλιο «να εξετάσει το ενδεχόμενο διάθεσης πόρων για τη χρηματοδότηση της δημιουργίας, στους χώρους του, ενός μνημείου αφιερωμένου στα θύματα της τουρκικής εισβολής του 1974 στην Κυπριακή Δημοκρατία, συμπεριλαμβανομένων των αγνοουμένων.» Το προτεινόμενο μνημείο έχει επίκεντρο τα θύματα της τουρκικής εισβολής του 1974 και η αναφορά σε αγνοούμενους είναι διευκρινιστική και όχι το επίκεντρο. Άλλωστε, τα θύματα της τουρκικής εισβολής είναι διάφορες κατηγορίες π.χ. δολοφονηθέντες, βιασθέντα πρόσωπα κ.ά. Διάφορες φωνές στα κατεχόμενα καθώς και στις ελεύθερες περιοχές, σχολίασαν το μνημείο ως να αφορά αποκλειστικά τους Ελληνοκύπριους αγνοούμενους και όχι τα θύματα της τουρκικής εισβολής! Γιατί; Μια εύλογη εξήγηση είναι η κοινή συνισταμένη όσων επιδιώκουν να «εξαφανίσουν» από την συλλογική μνήμη την τουρκική εισβολή ως το μέγα έγκλημα στην σύγχρονη Ιστορία της Κύπρου και έτσι καταφεύγουν σε ευφάνταστες «εξισώσεις» π.χ. προβάλλουν ότι «εγκλήματα διέπραξαν και Ελληνοκύπριοι», ότι προηγήθηκε το πραξικόπημα, άλλοι υποθέτουν ότι πρόκειται για μνημείο αγνοουμένων και προβάλλουν ότι «υπάρχουν και Τουρκοκύπριοι αγνοούμενοι από το 1964.» Σε ένα πόλεμο υπάρχει ανθρώπινος πόνος εκατέρωθεν κι ειδικά για τους αγνοούμενους, αλλά η συλλογική ιστορική μνήμη είναι άλλο. Εξού και οι εγχώριοι «στρατευμένοι» στρέβλωσαν ένα ιερό θέμα, επειδή εναντιώνονται στο μνημείο καθεαυτό για την τουρκική εισβολή, χωρίς να το ομολογούν ευθέως. Τυχόν επιφυλάξεις θα ήταν καλόπιστες αν προέβαλλαν ότι το μνημείο πρέπει να επικεντρώνεται στα θύματα της τουρκικής εισβολής του 1974 στην Κυπριακή Δημοκρατία, όπως είναι η ουσία της τροπολογίας και διαχρονική θέση του Ευρωκοινοβουλίου.
Ένα μνημείο για τα θύματα της εισβολής της χιτλερικής Γερμανίας στη Σοβιετική Ένωση, δεν μπορεί να περιλαμβάνει τους Γερμανούς ναζί. Ένα μνημείο για τα θύματα της Ιταλικής εισβολής στην Πίνδο το 1940, δεν αφορά τα θύματα της Ιταλικής ταξιαρχίας «Τζούλια». Ένα μνημείο για τα θύματα της Γενοκτονίας των Αρμενίων, δεν περιλαμβάνει τους Τούρκους τσέτες που … «χάθηκαν». Ένα μνημείο για τους αντιστασιακούς κατά του πραξικοπήματος το 1974, δεν περιλαμβάνει τους πραξικοπηματίες. Δεδομένου ότι το Ευρωκοινοβούλιο έχει καταδικάσει το συλλογικό έγκλημα της τουρκικής εισβολής του 1974, η δημιουργία μνημείου για τα θύματα της τουρκικής εισβολής, πρέπει να μας βρει σύμφωνους, εκτός των «στρατευμένων» σε ιδεοληψίες.
Αναλύσεις
Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά
Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.
Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά
Άρθρο του Ζακ Νταμαντιάν στην εφημερίδα Αζάτ Όρ
Μετά τον 44ήμερο Πόλεμο του Αρτσάχ, άρχισε να κυκλοφορεί μια άποψη σύμφωνα με την οποία «οι Αρμένιοι της Διασποράς δεν πρέπει να μιλούν για την πολιτική της Αρμενίας, αφού δεν ζουν μέσα στη χώρα, και η κυβέρνηση έχει εκλεγεί από τον λαό».
Αναμφίβολα, σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα είναι σεβαστή τόσο η γνώμη του πολίτη όσο και η ελεύθερη έκφραση διαφορετικών απόψεων.
Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση ότι τέτοιες αντιλήψεις δεν υπήρχαν πριν από τη “βελούδινη επανάσταση”, παρόλο που οι Αρμένιοι της Διασποράς ασκούσαν σφοδρή κριτική στις μετασοβιετικές κυβερνήσεις, επισημαίνοντας τη συντριπτική φτώχεια των κατοίκων και την προφανή οικονομική ανισότητα.
Εκείνες οι κυβερνήσεις είχαν καταδικαστεί στη συνείδηση του αρμενικού λαού με την κατηγορία της «διαφθοράς», αν και η θεμελιώδης αρχή της δικαιοσύνης ορίζει πως «κάθε κατηγορούμενος θεωρείται αθώος μέχρι να αποδειχθεί ένοχος από το δικαστήριο».
Αλλά είναι άραγε η διαφθορά ένα αποκλειστικά μετασοβιετικό φαινόμενο;
Ανατρέχοντας στην παγκόσμια ιστορία, από τη γένεση των αρχαίων κρατών και τη βασιλεία του ινδιάνικου φύλου των Ίνκας έως τις σύγχρονες δημοκρατίες, βλέπουμε πως ακόμη και οι πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες δεν έχουν μείνει αλώβητες.
Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η ποινή φυλάκισης πέντε ετών του πρώην προέδρου της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, για τη δωροδοκία που φέρεται να έλαβε από τον Καντάφι.
Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, κάθε άνθρωπος δεν είναι μόνο πολίτης του κράτους του, αλλά και πολίτης του κόσμου.
Όταν διεξάγονται εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία, στην Τουρκία ή στη Γαλλία, τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης προβάλλουν ζωντανές αναλύσεις, όπου δημοσιογράφοι, πολιτικοί και ειδικοί εξετάζουν τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις τους.
Ο Έλληνας πολίτης σχολιάζει την πολιτική αυτών των χωρών. Γιατί, λοιπόν, να μην έχει και ο Αρμένιος της Διασποράς το δικαίωμα να μιλήσει για την Αρμενία;
Ή μήπως θα του αφαιρεθεί αυτό το «δικαίωμα» απλώς και μόνο επειδή είναι Αρμένιος στην καταγωγή;
Κατά τον πόλεμο στη Γάζα, Εβραίοι διανοούμενοι που δεν ζουν στο Ισραήλ επέκριναν ανοιχτά τον Νετανιάχου, παρότι είχε εκλεγεί δημοκρατικά από τον λαό του.
Παρά το γεγονός ότι το Ισραήλ εξήλθε στρατιωτικά νικηφόρο, πολεμώντας ταυτόχρονα σε δύο μέτωπα, είναι αυτονόητα καταδικαστέα η σφαγή αμάχων, ιδιαίτερα παιδιών.
Ωστόσο, δεν μπορεί να αγνοηθεί πως ένα κράτος των δέκα εκατομμυρίων κατάφερε να γονατίσει ένα των ενενήντα, λαμβάνοντας σημαντική διπλωματική στήριξη από την εβραϊκή Διασπορά.
Στις δημοκρατίες υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ηγετών που δεν εφάρμοσαν τα προεκλογικά τους προγράμματα.
Ας θυμηθούμε πως ακόμη και ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία της Γερμανίας μέσω εκλογών.
Όσον αφορά την αρμενική πραγματικότητα, δεν ήταν η Διασπορά εκείνη που πριν τον πόλεμο αποφάσισε να ακυρώσει τις διαπραγματεύσεις για τη λύση του «ζητήματος του Αρτσάχ», ούτε εκείνη που απέρριψε τις προτάσεις για ειρήνευση.
Οι οργανώσεις της αρμενικής Διασποράς πάντοτε απέφευγαν τις πολεμοχαρείς δηλώσεις.
Ωστόσο, στις προσωπικές συνομιλίες, δεν λείπει το πικρό ερώτημα:
«Αφού δεν υπήρχε καμία πιθανότητα νίκης, γιατί θυσιάστηκε το άνθος της νεολαίας μας;»
Το δικαίωμα του πολίτη της Αρμενίας να ζει με ειρήνη και αξιοπρέπεια είναι αδιαπραγμάτευτο, όπως και για όλους τους λαούς του κόσμου.
Όμως μπορούν αυτά τα δικαιώματα να διασφαλιστούν με την παραίτηση από τα εθνικά σύμβολα και δικαιώματα;
Ανατρέχοντας στη σοβιετική περίοδο, βλέπουμε ότι η Αρμενία, όσο της επέτρεπαν οι συνθήκες, διατήρησε τα εθνικά της σύμβολα. Ακόμη και στις πιο σκληρές σταλινικές εποχές δεν αρνήθηκε ποτέ το Αραράτ.Είναι γνωστός ο διάλογος του Νικίτα Χρουστσόφ με έναν Τούρκο πολιτικό, όταν εκείνος τον ρώτησε:
«Γιατί επιτρέπετε στους Αρμενίους να χρησιμοποιούν το όρος Αραράτ, αφού δεν τους ανήκει;»
Και ο Σοβιετικός ηγέτης απάντησε:
«Κι εσείς έχετε τη Σελήνη στη σημαία σας. Σας ανήκει μήπως;»
Το 1980, στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το Αρμενικό Κρατικό Συγκρότημα Χορού παρουσίασε τον χορό «Berd», ενώ στο στάδιο «Λουζνίκι» απεικονιζόταν περήφανα το Αραράτ.
Η γεωγραφική θέση της Αρμενίας είναι αναμφίβολα δύσκολη.
Η σημερινή κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Αρμενίας φαίνεται να αποκηρύσσει το Αραράτ ως εθνικό σύμβολο, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών φέρει το όνομα… Αραράτ Μιρζογιάν.
Ο πρωθυπουργός, μέσα από τις αναρτήσεις του στα κοινωνικά δίκτυα, παρουσιάζει στιγμιότυπα όπου διαβάζει την «Ιστορία των Αρμενίων».
Μα μελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.
ԱԶԱՏ ՕՐ 31-10-2025-
Αναλύσεις3 μήνες πρινΜάζης: Ετοιμάζεται τεράστια έκρηξη Τουρκίας – Ισραήλ – «Είμαστε στο και δέκα στην Ελλάδα»
-
Άμυνα2 εβδομάδες πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία1 μήνα πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις1 εβδομάδα πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα1 μήνα πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Επικίνδυνο παιχνίδι Μακρόν εις βάρος της Ελλάδας