Ακολουθήστε μας

Άμυνα

Βαρύ οπλισμό ξεφόρτωσαν οι Τούρκοι στα Κατεχόμενα!

Η όλη στάση της Άγκυρας δείχνει ενίσχυση της κατοχής και όχι αποχώρηση στρατού, που είναι βασική προϋπόθεση της τελικής διευθέτησης και του βιώσιμου χαρακτήρα της.

Δημοσιεύτηκε στις

Οι Τούρκοι συνεχίζουν να ξεφορτώνουν βαρύ οπλισμό από το κατεχόμενο λιμάνι της Αμμοχώστου μέσω του αρματαγωγού “TCG – OSMAN GAZI – NL-125”, το οποίο βρίσκεται εκεί από τις 27 Σεπτεμβρίου, όταν δηλαδή ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας συναντιόταν στη Νέα Υόρκη με τον κατοχικό ηγέτη Ερσίν Τατάρ. Μέχρι την περασμένη Παρασκευή το τουρκικό αρματαγωγό, που απέπλευσε από το λιμάνι της Μερσίνας, εκφόρτωσε τον βαρύ οπλισμό, ο οποίος ήταν σκεπασμένος και φόρτωσε άλλον, ο οποίος προφανώς θα τύχει συντήρησης στην Τουρκία.

Συνεχής αναβάθμιση του Αττίλα

Η συνεχής αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των κατοχικών δυνάμεων της Τουρκίας στην Κύπρο δικαιολογούν τις όποιες αγορές οπλικών συστημάτων από την πλευρά της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία τελεί, με βάση το άρθρο 51 του Χάρτη του ΟΗΕ, σε αυτοάμυνα. Ενώ, μάλιστα, οι Τούρκοι ξεφόρτωναν οπλισμό, ο Τατάρ διαμαρτυρόταν στον ΓΓ του ΟΗΕ ότι η κυπριακή Κυβέρνηση προμηθεύτηκε το αντιαεροπορικό αντιπυραυλικό σύστημα Barak-MX. Είναι δε πρόδηλον ότι:

Πρώτο, καμιά πρόθεση υπάρχει για την αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων από την Κύπρο, λόγω των στρατιωτικών έργων που ενισχύονται αδιαλείπτως και της υφιστάμενης κατάστασης στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου η Τουρκία θέλει να διαδραματίζει ηγετικό ρόλο και μέσω της Κύπρου, την οποία θεωρεί ως αβύθιστο δικό της αεροπλανοφόρο. Δεύτερο, θεωρεί την Κύπρο: Α) Αναπόσπαστο τμήμα για τη δική της ασφάλεια αλλά και για την εμπέδωσή της ως περιφερειακή δύναμη εντός και εκτός ΝΑΤΟ. Β) Για τον έλεγχο θαλάσσιων και εναέριων οδών από και προς το Αιγαίο, στην Αλεξανδρέττα από το Σουέζ και από το Σουέζ προς το Γιβραλτάρ, εξ ου και το ενδιαφέρον για τη Λιβύη, καθώς και για το δρομολόγιο προς και από τη Μαύρη Θάλασσα μέσω Αιγαίου.

Καθόλου τυχαία δεν είναι η αναβάθμιση των τουρκικών δυνάμεων, μεταξύ των οποίων οι αεροναυτικές Βάσεις από τα Δαρδανέλλια ώς την Αλεξανδρέττα, περιλαμβανομένου και του λιμανιού της Αμμοχώστου, το οποίο χρησιμοποιείται ως το μακρύ χέρι της Τουρκίας, αφού εντός αυτού βρίσκονται ελλιμενισμένα σχεδόν μονίμως τουρκικά πολεμικά πλοία με αποστολές στην περιοχή.

Το ευρωπαϊκό “Drone Wall”

Την ίδια στιγμή που οι Τούρκοι ξεφορτώνουν βαρύ στρατιωτικό υλικό στην κατεχόμενη Κύπρο, δηλαδή σε έδαφος κράτους-μέλους και της ίδιας της ΕΕ, την 1 Οκτωβρίου σε επίπεδο άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου των Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων αποφασίζεται, λόγω της ρωσικής απειλής, η δημιουργία ώς το 2030 ενός “Drone Wall”, που θα έχει αποτρεπτικό χαρακτήρα. Η ανάγκη για έναν τέτοιο «τοίχο» ενισχύθηκε από τις πρόσφατες παραβιάσεις του εναέριου χώρου της Πολωνίας και της Δανίας από ρωσικά, όπως εικάζεται, drones. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕ, η απόφαση αυτή συνδέεται με άλλες αποφάσεις και πολιτικές, όπως είναι π.χ.:

1) Το πρόγραμμα “Safe”, που προβλέπει ποσό της τάξης των 150 δις ευρώ για τις πολεμικές βιομηχανίες των κρατών-μελών, καθώς και τρίτων χωρών όπως η Τουρκία, αλλά με προϋποθέσεις (βλέπε άρθρο 17 του σχετικού κανονισμού).

2) Η όλο και περισσότερη αμυντική αυτονόμηση της ΕΕ, η οποία, όμως, όπως ρητά αναφέρεται, λειτουργεί συμπληρωματικά του ΝΑΤΟ. Άλλωστε το θέμα αυτό είναι θεσμικό. Για να αλλάξει, χρειάζεται νέα συνθήκη και οπωσδήποτε ομοφωνία μεταξύ των κρατών – μελών. Για τον σκοπό αυτό υπάρχουν για το επόμενο διάστημα κονδύλια της τάξης των 150 δις ευρώ για τις πολεμικές βιομηχανίες υπό τη μορφή δανείων από την ΕΕ.

3) Η Στρατηγική Πυξίδα που αποφασίστηκε το 2022 αμέσως μετά την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία και καλύπτει τη διπλωματική, περιβαλλοντική, ανθρωπιστική και στρατιωτική ασφάλεια της ΕΕ, δηλαδή των κρατών – μελών της, εκτεινόμενη ώς την ανατολική Μεσόγειο.

Τουρκία και “SAFE”

Προσοχή τώρα: Αυτές οι αποφάσεις και οι πολιτικές είναι συναφείς με τη ρωσική απειλή κυρίως και την κατοχή της Ουκρανίας, που επιβάλλουν μετά τις οικονομικές κυρώσεις ισχυρή στρατιωτική αποτροπή. Και αυτό συμβαίνει, διότι ακόμη και σε επίσημα έγραφα της ΕΕ, η πολιτική της Μόσχας θεωρείται ως αναθεωρητική. Εκ της φύσεώς του, το δημιουργηθέν σκηνικό γεννά τα ακόλουθα ζητήματα: Α) Η Τουρκία τι μέρος του λόγου είναι για την ΕΕ εφόσον είναι αναθεωρητική χώρα όπως η Ρωσία; Με βάση τα επίσημα κείμενα και τις αποφάσεις είναι υποψήφιο για ένταξη κράτος και στρατηγικός εταίρος, ο οποίος, όμως, κατέχει έδαφος κράτους – μέλους, δηλαδή της Κυπριακής Δημοκρατίας, και της ίδιας της ΕΕ. Β) Η Ρωσία κατέχει, κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου, εδάφη της Ουκρανίας και η Ευρώπη αισθάνεται απειλή, η οποία, εκτός των άλλων, αποτυπώνεται επί των παραβιάσεων του εναέριου χώρου κρατών – μελών της.

Χωρίς την Κύπρο…

Υπό αυτές τις συνθήκες, εγείρονται τα εξής ερωτήματα: Πώς, λοιπόν, μπορεί η Τουρκία να συμμετάσχει σε πολιτικές και αμυντικές δράσεις όπως το πρόγραμμα “Safe”, που τάσσονται εναντίον της κατοχής της Ουκρανίας, όταν η ίδια κατέχει εδώ και 51 χρόνια κράτος – μέλος της ΕΕ; Η αποδοχή μιας τέτοιας κατάστασης είναι ή όχι άλλοθι και υπόσκαψη των θεσμών, των αρχών και αξιών της ΕΕ, καθώς και της ίδιας της αξιοπιστίας της; Συναφώς, υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία: Πρώτο, απειλεί επί μακρόν την Ελλάδα με παραβιάσεις και παραβάσεις του εναέριου χώρου της με μαχητικά αεροσκάφη και τώρα με drones. Δεύτερο, κατέχει την Κύπρο από το 1974 και την απειλεί καθημερινώς, παραβιάζοντας όχι μόνο το Διεθνές Δίκαιο, όπως την Ουκρανία, αλλά και το Κοινοτικό. Τρίτο, ανακοίνωσε νέες Βάσεις Drones από τα παράλια του Αιγαίου ώς την Αλεξανδρέττα. Ήδη διαθέτει μια τέτοια Βάση στο κατεχόμενο Λευκόνοικο της Κύπρου. Ερωτήματα νέα, λοιπόν: Θα καλύψει και την Κύπρο το «Drone Wall» ή όχι και πώς; Μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να φτάνει κοντά μας; Γιατί όμως να μη φτάσει όταν, εκτός της Ρωσίας, η Τουρκία κατέχει εδάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας και απειλεί την Ελλάδα; Άλλωστε, Αθήνα και Λευκωσία ισχυρίζονται ότι συνέδεσαν τις υποθέσεις της Κύπρου και της Ουκρανίας. Εάν ήταν έτσι τα πράγματα, δεν θα έπρεπε το «Τείχος του Ντρόουν» ν’ αποτρέπει και την τουρκική απειλή από το Αιγαίο ώς την Κύπρο; Σύμφωνα με τις επίσημες θέσεις των αξιωματούχων της ΕΕ, οι χώρες «πρώτης γραμμής» και άμεσης προτεραιότητας που τελούν υπό απειλή και εμπλέκονται στο «Drone Wall» είναι η Φινλανδία, η Εσθονία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Σλοβακία, η Ουγγαρία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία. Εταίρος συνεργασίας είναι η Ουκρανία. Η μεν Πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν αναφέρθηκε σε «Drone Wall» που θα ενισχύσει την «Eastern Flank Watch», ώστε η Ευρώπη να έχει ένα ενιαίο σύστημα προστασίας έναντι της Ρωσίας. Η δε Ύπατη Εκπρόσωπος για Εξωτερική Πολιτική και Ασφάλεια, Κάγια Κάλας, επισήμανε ότι έχει γίνει ήδη σύσκεψη «με τις χώρες της ανατολικής πτέρυγας και την Ουκρανία» και ότι το «τείχος» θα είναι κοινή προσπάθεια. Επί του παρόντος μόνο η Ρωσία θεωρείται απειλή για την ΕΕ. Διότι, προφανώς, Κύπρος και Ελλάδα έχουν μπει στις διαδικασίες των «ήρεμων νερών» στο Αιγαίο και των προσπαθειών επανέναρξης των συνομιλιών στο Κυπριακό, με αποτέλεσμα να εισπράττει άλλοθι η Τουρκία.

 

Επιλογές διεκδίκησης και το άρθρο 4, παρ. 2 της Συνθήκης

Επειδή περί ασφάλειας ο λόγος, γιατί η Τουρκία θα είναι δυνατό συμμετάσχει στο “Safe”; Για να φτιάχνει όπλα με τους Ευρωπαίους εταίρους μας και να τα χρησιμοποιεί για να απειλεί την Ελλάδα και να κατέχει την Κύπρο, έδαφος της ΕΕ; Επειδή το νέο και το παλαιό σκηνικό επιβάλλουν πολιτικές ορθολογικές, εκείνο που έχει σημασία είναι οι θέσεις των ημετέρων, που μπορεί να κωδικοποιηθούν ως ακολούθως:

  1. Καμιά συμμετοχή δεν μπορεί να έχει η Τουρκία στο “Safe” και σε άλλα συναφή προγράμματα της ΕΕ εφόσον συνεχίζει να κατέχει την Κύπρο. Θα μπορεί να συμμετάσχει, όταν αρχίσει την πλήρη αποχώρηση των στρατευμάτων της επί τη βάσει χρονοδιαγράμματος. Εφόσον η Αθήνα θέτει ως προϋπόθεση την άρση του τουρκικού casus belli στο Αιγαίο, γιατί η Κυπριακή Δημοκρατία να μην εγείρει ζήτημα πλήρους αποχώρησης του Αττίλα;
  2. Γίνεται συζήτηση εάν η Κύπρος και η Ελλάδα έχουν ή όχι βέτο επί του “Safe” με βάση τον σχετικό κανονισμό, ο οποίος στηρίχθηκε στο άρθρο 122 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ και συμφώνως με το άρθρο 17 του κανονισμού αφήνεται παράθυρο συμμετοχής της Τουρκίας χωρίς τη ρητή αναφορά του βέτο. Και όμως υπάρχει σαφής δημιουργία εθιμική εντός της ΕΕ πολιτικής πρακτικής που ισχύει από το 1966, όταν ο τότε Γάλλος Πρόεδρος Σαρλ Ντε Γκολ διαφωνούσε από το 1965 για τη λήψη αποφάσεων με πλειοψηφία. Εγκατέλειψε δε την αίθουσα δημιουργώντας το φαινόμενο τη άδειας καρέκλας (empty chair), μποϊκοτάροντας τις αποφάσεις, οι οποίες, κατά την άποψή του, ως κυρίαρχο κράτος που ήταν δεν τον δέσμευαν. Η τελική επίλυση του ζητήματος επήλθε μέσω του λεγόμενου Συμβιβασμού του Λουξεμβούργο. Μιας διαδικασίας, η οποία δεν θεσμοθετήθηκε ποτέ, αλλά συνιστά κοινώς αποδεκτή πολιτική πρακτική, η οποία χρησιμοποιήθηκε κατά το παρελθόν. Τελευταία φορά το θέμα ηγέρθη το 2016 από τη Βρετανία πριν από το Brexit, ως μοχλός πολιτικής πίεσης, όταν απορρίφθηκε ως νομικό θεσμικό εργαλείο, χωρίς όμως να αλλοιωθεί η σημασία της πολιτικής και εθιμικής του πρακτικής. Σε σχετική επί του θέματος ερώτηση του ευρωβουλευτή Jens-Peter Bonde (EDD) προς το Συμβούλιο, εάν δηλαδή μετά τις Συνθήκες της Νίκαιας καταργείται ό,τι αποφασίστηκε στον Συμβιβασμό του Λουξεμβούργου, δόθηκε στις 9 Απριλίου του 2001 η εξής απάντηση: «Όσον αφορά τον επονομαζόμενο Συμβιβασμό του Λουξεμβούργου (Συμπεράσματα της έκτακτης συνόδου του Συμβουλίου στο Λουξεμβούργο στις 17, 18, 27 και 28 Ιανουαρίου 1966), η νομική του υπόσταση δεν θα μεταβληθεί μετά την έναρξη ισχύος της Συνθήκης της Νίκαιας». Και ποια είναι η νομική του υπόσταση; Ότι ακόμη και αν προβλέπεται από τη Συνθήκη η λήψη απόφασης με ειδική πλειοψηφία, κράτος – μέλος έχει δικαίωμα να εγείρει θέμα «ζωτικών συμφερόντων». Τότε τα κράτη – μέλη δύνανται να συζητήσουν το ζήτημα αυτό μέχρι να ληφθεί ομόφωνη, κοινώς αποδεκτή, απόφαση. Η έννοια του «ζωτικού συμφέροντος» μπορεί να γίνει ακόμη πιο ισχυρή όταν αφορά σε θέματα άμυνας και ασφάλειας, επί τη βάσει των οποίων μπορεί να γίνει συνδυασμός του Συμβιβασμού του Λουξεμβούργου και του άρθρου 4, παρ. 2 της Συνθήκης της ΕΕ, που αναφέρει ότι: «Η Ένωση σέβεται τις βασικές λειτουργίες του κράτους, περιλαμβανομένης της διασφάλισης της εδαφικής του ακεραιότητας, της τήρησης της δημόσιας τάξης και της προστασίας της εθνικής ασφάλειας. Ειδικότερα η εθνική ασφάλεια παραμένει στην αποκλειστική ευθύνη κάθε κράτους – μέλους».
  3. Το «Drone Wall» της Κεντρικής Ευρώπης θα πρέπει τάχιστα να επεκταθεί προς την Ανατολική Μεσόγειο, για ζητήματα που είναι συναφή με τρομοκρατικές και άλλες απειλές που πλήττουν ζωτικά συμφέροντα της ΕΕ και των κρατών – μελών της. Αυτά τα συμφέροντα θα πρέπει να διασφαλιστούν κατ’ ανάλογο τρόπο με εκείνο της Ουκρανίας. Το θέμα αυτό μπορεί να συνδεθεί με τη «Στρατηγική Πυξίδα», υπό την έννοια ότι, ενόσω η Τουρκία απειλεί και κατέχει την Κύπρο, καμιά συμμετοχή δεν μπορεί να έχει σε έναν τέτοιο σχεδιασμό. Υπό αυτές τις συνθήκες, τον κεντρικό συντονισμό θα μπορούν να έχουν Κύπρος και Ελλάδα με κράτη – μέλη της περιοχής.

 

Το παράθυρο ευκαιρίας…

Όταν, λοιπόν, οι Τούρκοι ξεφορτώνουν όπλα, σε ποιο παράθυρο ευκαιρίας λύσης στο Κυπριακό αναφέρεται ο Πρόεδρος; Η όλη στάση της Άγκυρας δείχνει ενίσχυση της κατοχής και όχι αποχώρηση στρατού, που είναι βασική προϋπόθεση της τελικής διευθέτησης και του βιώσιμου χαρακτήρα της. Εφόσον είναι έτσι η κατάσταση, πώς είναι δυνατό να υπάρχει ψευδαίσθηση ότι η όποια αλλαγή φρουράς στην ηγεσία των κατεχομένων θα δημιουργήσει θετικές εξελίξεις; Αυτές μπορεί να προκύψουν όταν απαλλαγούμε από την πολιτική του εξευμενισμού και όταν μέσω της ΕΕ επαναφέρουμε το Κυπριακό ως θέμα εισβολής και κατοχής και όταν εγείρουμε ζήτημα αποτροπής για την επιβίωσή μας, διεκδικώντας την αποστολή όπλων όπως συνέβη στην Ουκρανία, ακόμη και την επέκταση του «Drone Wall» προς εμάς ως ελάχιστη πολιτική αποτροπής στο πλαίσιο της Αλληλεγγύης της ΕΕ. Και όχι βεβαίως να επιτρέψουμε τη συμμετοχή της Τουρκίας στο “Safe”. Επιλογές υπάρχουν, στην πολιτική βούληση και στρατηγική είναι που πάσχουμε…

Στιγμιότυπο οθόνης 2025-10-04 143153.png

 

Στιγμιότυπο οθόνης 2025-10-04 143325.png

Δορυφορική φωτογραφία από το κατεχόμενο λιμάνι της Αμμοχώστου, στο οποίο βρίσκεται ελλιμενισμένο το αρματαγωγό «OSMAN GAZI», που ξεφόρτωσε τις προηγούμενες μέρες βαρύ οπλισμό ενισχύοντας τον Αττίλα.

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Άμυνα

Έτοιμη για την εκτόξευση του Νανοδορυφόρου MICE-1 η Prisma Electronics

Ο Πρώτος Ελληνικός IoT Νανοδορυφόρος Ενώνει την Ελληνική Επιχειρηματική και Ερευνητική Κοινότητα με το Διάστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Prisma Electronics ανακοινώνει την εκτόξευση του MICE-1, του πρώτου ελληνικού IoT νανοδορυφόρου, στο διάστημα τον Νοέμβριο. Σχεδιασμένος και κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου σύμφωνα με τις ανάγκες της εταιρείας στην Αλεξανδρούπολη, ο δορυφόρος θα εκτοξευθεί εντός Νοεμβρίου μέσω SpaceX (Falcon 9, Transporter-15 – Rideshare Mission), σηματοδοτώντας ένα κρίσιμο σημείο για την ελληνική δορυφορική τεχνολογία και την παρουσία της Ελλάδας στο διάστημα.

Ένα Γεγονός με Διεθνές Ενδιαφέρον

Το MICE-1 αποτελεί τον πρώτο ελληνικό δορυφόρο ειδικά σχεδιασμένο για την Ναυτιλία και την υποστήριξη καταστάσεων στις οποίες οι τεχνολογίες του Διαδικτύου των Πραγμάτων (Internet of ThingsIoT) μπορούν να συνεισφέρουν ουσιαστικά, όπως η έγκαιρη ειδοποίηση για φυσικές καταστροφές και η υποστήριξη δράσεων αντιμετώπισης των επιπτώσεών τους. Η Ελλάδα μέσω της Prisma Electronics δημιουργεί τις προϋποθέσεις για νέες ειδικές υπηρεσίες στην Ναυτιλία με έμφαση στην μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Ναυτιλίας, την αυξημένη Κυβερνοασφάλεια και την προετοιμασία για το νέο κανονιστικό πλαίσιο που σχεδιάζεται να ισχύει μετά το 2028,– ένα ξεχωριστό ορόσημο για τη δυνατότητα της χώρας στο πεδίο της διαστημικής τεχνολογίας και σε συνδυασμό με τις σύγχρονες ανάγκες της Ναυτιλίας για πλοία φιλικότερα προς το περιβάλλον και με χαμηλότερο κόστος λειτουργίας. Η αποστολή αυτή δεν είναι μόνο ελληνικής σημασίας, αλλά και παγκόσμιας, μία Ευρωπαϊκή πρωτιά.

Η Prisma Electronics, με την επίβλεψη και την καθοδήγηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (European Space Agency – ESA) πέτυχε όλα τα κρίσιμα ορόσημα σχεδιασμού, κατασκευής και ελέγχων που χαρακτηρίζουν κάθε διαστημική αποστολή, ακολουθώντας τις διεθνής προδιαγραφές ποιότητας της ESA. Παράλληλα, ενέταξε στην όλη διαδικασία τις απατήσεις της SpaceX για την ασφαλή εκτόξευση του δορυφόρου.

Τεχνικές Προδιαγραφές: Ένας Δορυφόρος που Κάνει τη Διαφορά

Το MICE-1 είναι ένας 3U CubeSat (4.9 κιλών) εξοπλισμένος με:

  • Δέκτη AIS (Automatic Identification System) που συλλέγει σήματα από πλοία από οπουδήποτε στον πλανήτη

  • Συστήματα επικοινωνίας TMTC (Τηλεμετρία, εντοπισμός, έλεγχος) SBand και VHF/UHF με σταθμούς ελέγχου

  • Ειδικό πολυκαναλικό IoT S-band πομποδέκτη για άμεση επικοινωνία με τα εξοπλισμένα πλοία LAROS και λοιπά σημεία ενδιαφέροντος

  • Αυτόνομο Σύστημα τροφοδοσίας και ελέγχου αποτελούμενο από ηλιακά πάνελ, ειδική μπαταρία και σύστημα για ακριβή τροχιακό έλεγχο

  • Αλγοριθμικά επεξεργασίας δεδομένων AI που λειτουργούν απευθείας στο δορυφόρο (AI on the edge)

  • Επαυξημένη Κυβερνοασφάλεια στην αποστολή και λήψη δεδομένων

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση πραγματοποιήθηκε στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της Πρίσμα Ηλεκτρονικά ΑΒΕΕ με άμεση και έμμεση συμμετοχή περισσότερων από 45 εξειδικευμένων μηχανικών της εταιρείας σε στενή συνεργασία με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης το οποίο έχει αναλάβει την λειτουργία του κυρίως Σταθμού Εδάφους και σε συνεργασία με κορυφαίες Ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η Endurosat, η Exolaunch, η GΟΜSpace, η Satlab, η Cube Space, η Leaf Space, η RBC Signals κλπ.

Ο δορυφόρος πέρασε από πλήθος λειτουργικών και περιβαλλοντικών ελέγχων που ζητήθηκαν από την ESA και την SPACEX, και εξασφαλίζουν ότι ο δορυφόρος θα επιβιώσει από τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν κατά την εκτόξευση και την έξοδο από την ατμόσφαιρα, αλλά και ότι θα είναι λειτουργικός σε περιβάλλον διαστήματος όπου δεν υπάρχει βαρύτητα και επικρατούν ακραίες θερμοκρασίες. Στους ελέγχους αυτούς περιλαμβάνονται έλεγχοι κραδασμών (vibration tests) και έλεγχοι που πραγματοποιούνται εντός ειδικού θαλάμου κενού στον οποίο επικρατούν θερμοκρασίες παρόμοιες με αυτές στις οποίες θα κληθεί να λειτουργήσει στο διάστημα (Thermal Vacuum ChamberTVAC). Έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία τους ελέγχους αυτούς, έλαβε στις 8 Σεπτεμβρίου 2025 την τελική έγκριση για την εκτόξευση (FARFinal Acceptance Review). O MICE-1 βρίσκεται ήδη σε ειδικό θάλαμο της Exolaunch στις εγκαταστάσεις της SPACEX, έτοιμος προς εκτόξευση.

Σύνδεση Θάλασσας – Διαστήματος: Ο MICE-1 Επεκτείνει το LAROS

Ο MICE-1 δεν είναι απλώς ένας ακόμη δορυφόρος. Είναι η δορυφορική επέκταση του LAROS – του συστήματος ναυτιλιακής παρακολούθησης της Prisma που ήδη εξυπηρετεί ένα μεγάλο αριθμό από εμπορικά πλοία σε πραγματικό χρόνο επιτρέποντας την λειτουργία αυτών με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και λιγότερες βλάβες και μία νέα λογική στις επικοινωνίες και την ανάλυση των δεδομένων.

Σήμερα το LAROS παρέχει συνεχή παρακολούθηση των αισθητήρων του πλοίου αξιοποιώντας τις IoT συσκευές που η ίδια σχεδιάζει και παράγει ενώ αξιοποιεί δίκτυα επικοινωνιών όπως τα STARLINK, IMARSAT, 5G κλπ. τα οποία είναι διαθέσιμα στα πλοία.

Ο MICE-1 θα επιτρέψει την δοκιμή τεχνολογιών αιχμής για την ανταλλαγή δεδομένων και εντολών με πλοία και άλλες σημαντικές υποδομές ακόμη και όταν τα κύρια συστήματα επικοινωνίας δεν λειτουργούν. Δεδομένα από τα πλοία θα συλλέγονται από τον δορυφόρο MICE-1 και θα επιστρέφουν στη γη ως στρατηγικές πληροφορίες για:

Ταυτοποίηση και θέση των πλοίων οπουδήποτε στη Γη

Άμεση επικοινωνία με πλοία κλπ χωρίς μεσολάβηση άλλων δικτύων για επείγουσες εντολές ή ενημέρωση κατάστασης.

Δημιουργία νέων υβριδικών πολυκαναλικών μοντέλων επικοινωνίας μέσω διαστημικών σχηματισμών με ελάχιστη κατανάλωση ενέργειας και ισχυρή ασφάλεια στις επίγειες επιχειρήσεις.

Προηγμένη ανάλυση κινδύνων χρησιμοποιώντας ειδικούς αλγορίθμους που εκτελούνται στον ίδιο τον δορυφόρο

Αυξημένη Κυβερνοασφάλεια στην ανταλλαγή της πληροφορίας

Απώτερος σκοπός της Prisma Electronics είναι η χρήση όλων των ανωτέρω δυνατοτήτων που μπορεί να παρέχει η διαστημική αποστολή MICE-1, αλλά και μελλοντικές αποστολές για την αύξηση της θαλάσσιας ασφάλειας και την επέκταση των λειτουργικοτήτων και των δυνατοτήτων της Ναυτιλίας. Στους στόχους αυτούς περιλαμβάνονται η πρόβλεψη κρίσεων πριν αυτές συμβούν και ο περιορισμός της έκτασης και των επιπτώσεών τους, πάντα με σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Ευρωπαϊκή Συνεργασία και Μελλοντικά Σχέδια

Ο MICE-1 υλοποιείται με χρηματοδότηση από το ΕΛΛΑΔΑ 2.0 και στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Δορυφόρων και συγκεκριμένα του ελληνικού προγράμματος επικύρωσης σε τροχιά (In-Orbit Validation – IOV) νανοδορυφόρων, το οποίο έχει ανατεθεί στην ESA, η οποία έχει και την επίβλεψη και τον έλεγχο της όλης προσπάθειας, ενώ παρέχει ουσιαστική καθοδήγηση της ομάδας σχεδίασης και υλοποίησης της αποστολής. Η Prisma Electronics σχεδιάζει την περαιτέρω εξέλιξη και επέκταση του συστήματος είτε αυτόνομα αλλά κυρίως μέσω συνεργασιών.

Το όραμα της Prisma Electronics είναι η Ελλάδα να αποκτήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα ένα ολόκληρο δορυφορικό δίκτυο ελληνικής κατασκευής, υψηλής προστιθέμενης αξίας. Με αυτή τη δυναμική, η Prisma Electronics θα καθιερώσει τη χώρα μας ως πυλώνα ευρωπαϊκής διαστημικής τεχνολογίας και παραγωγής.

Σημασία για την Εταιρία και τη Χώρα

Για την Prisma Electronics, ο MICE-1 αποτελεί κορυφαίο επίτευγμα: η εταιρία περνά από ερευνητική και αναπτυξιακή φάση σε διεθνή πρωτοπορία στην δημιουργία δορυφορικών λύσεων με πραγματική εφαρμογή στην Ναυτιλία, την επαύξημένη αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών κλπ. Η εμπλοκή της εταιρείας στη σχεδίαση και παραγωγή δορυφόρων την καθιερώνει σαν έναν στρατηγικό παράγοντα στη νέα εμπορική εποχή του διαστήματος.

Η Prisma Electronics συμμετέχει συμβατικά και ενεργά στους αντίστοιχους νανοδορυφόρους του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και του Αριστοτελείου Πανεπιστήμίου Θεσσαλονίκης δημιουργώντας ένα μοναδικό οικοσύστημα για νέους επιστήμονες και στις δυνατότητες της χώρας να συμμετέχει σε παγκόσμιες εξελίξεις.

Η Prisma Electronics συνεργάστηκε αποτελεσματικά με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και για να αντιμετωπισθούν πλήθος νομικών θεμάτων που οδηγήσαν σε μία καλύτερη διαστημική πολιτική και νομοθεσία στην χώρα καθώς και για καλυφθούν όλες οι απαιτήσεις αδειοδότησης από την ITU και τον αποτελεσματικό διεθνή συντονισμό.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το έργο υλοποιήθηκε μετά την πρωτοβουλία της Ελληνικής Κυβέρνησης να χρηματοδοτήσει από πόρους του ΕΛΛΑΔΑ 2.0 την πρόταση του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με την Ένωση Ελληνικών Βιομηχανιών Διαστημικής Τεχνολογίας & Εφαρμογών (ΕΒΙΔΙΤΕ) και το SI-Cluster. Η συνέχεια και η εξέλιξη των έργων αυτών είναι το επόμενο στοίχημα της χώρας.

Για την Ελλάδα, ο MICE-1 αποδεικνύει ότι η χώρα μπορεί να σχεδιάζει, κατασκευάζει και εκτοξεύει δικούς της δορυφόρους, αποκτώντας ενεργή παρουσία στο διάστημα. Η Prisma Electronics στην Αλεξανδρούπολη είναι πλέον το σύμβολο αυτής της ικανότητας.Ένα μεγάλο Ευχαριστώ στους ανθρώπους που έκαναν εφικτό και συνεισφέραν στο διαστημικό και μαγευτικό ταξίδι τεχνολογίας και γνώσης της PRISMA ELECTRONICS.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Πόσο θα κοστίσουν τελικά τα βρετανικά Eurofighter στην Τουρκία;

Νέες πληροφορίες προκύπτουν από την Άγκυρα σχετικά με τη συμφωνία Βρετανίας–Τουρκίας για την αγορά 20 μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoon

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τουρκικές πηγές «διορθώνουν» το κόστος της συμφωνίας για τα Eurofighter: 5,4 δισ. λίρες αντί για 8

Νέες πληροφορίες προκύπτουν από την Άγκυρα σχετικά με τη συμφωνία Βρετανίας–Τουρκίας για την αγορά 20 μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoon, καθώς πηγές του τουρκικού υπουργείου Άμυνας επισημαίνουν ότι το πραγματικό κόστος της σύμβασης ανέρχεται σε 5,4 δισεκατομμύρια βρετανικές λίρες και όχι σε 8 δισ. όπως είχε ανακοινώσει αρχικά ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μαζί με τον Βρετανό πρωθυπουργό Κιρ Στάρμερ.

Σύμφωνα με τον ανταποκριτή του ΣΚΑΪ στην Κωνσταντινούπολη, Μανώλη Κωστίδη, οι ίδιες πηγές διευκρινίζουν ότι στις 27 Οκτωβρίου 2025 υπογράφηκε σύμβαση με τη βρετανική κυβέρνηση για την προμήθεια νέων αεροσκαφών Eurofighter Typhoon, καθώς και για εξοπλισμό αποστολής και διάφορους τύπους πυρομαχικών που θα καλύψουν τις ανάγκες της Διοίκησης της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας.

«Το συνολικό κόστος του έργου, που περιλαμβάνει τα 20 νέα αεροσκάφη, τον επιχειρησιακό εξοπλισμό και τα πυρομαχικά, ανέρχεται σε περίπου 5,4 δισ. λίρες,» σημειώνουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές, προσθέτοντας ότι το πρόγραμμα περιλαμβάνει και εργασίες για αεροσκάφη Eurofighter που πρόκειται να προμηθευτεί η Τουρκία από το Κατάρ και το Ομάν.

Η συμφωνία αυτή, που παρουσιάστηκε πανηγυρικά στην Άγκυρα ως «νέα σελίδα στη στρατηγική συνεργασία με τη Βρετανία», είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε Γερμανία και Ισπανία, χώρες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία παραγωγής του Eurofighter, καθώς απαιτείται η ομόφωνη έγκριση όλων των εταίρων για την εξαγωγή των αεροσκαφών.

Η Τουρκία επιδιώκει μέσω της συγκεκριμένης αγοράς να ενισχύσει τον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας, μετά το πάγωμα της συμφωνίας για τα αμερικανικά F-16 και τις καθυστερήσεις στην ένταξη των εγχώριων μαχητικών KAAN.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Στιγμές Ιστορίας: Οχυρό Ρούπελ – Από την Προδοσία στο Έπος

Ντοκιμαντέρ από το κανάλι της Βουλής

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Τάκης Κάμπρας και οι Στιγμές Ιστορίας παρουσιάζουν την Ιστορία και το Έπος του οχυρού Ρούπελ.

Η εποποιία των Οχυρών το 1941, ήταν – σαν να ήταν γραφτό – να έρθει…, ως γομολάστιχα, για να σβήσει μια άλλη ημερομηνία, την 27η Μαΐου του 1916, που έχει καταγραφεί ως μια από τις μελανότερες σελίδες της ελληνικής ιστορίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ7 ώρες πριν

Νέες εντάσεις για τους νεαρούς Ουκρανούς πρόσφυγες σε Γερμανία και Πολωνία

Η νέα αυτή κρίση αποκαλύπτει τις πρώτες ρωγμές στη στάση της Ευρώπης απέναντι στην Ουκρανία, καθώς η κόπωση από τον...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ8 ώρες πριν

Μαλκίδης: Η μεγάλη εικόνα είναι η αντίσταση!

Για την 28η Οκτωβρίου, για την αντίσταση του Ελληνισμού στην υποταγή, τότε και σήμερα !

Διεθνή9 ώρες πριν

«Άμυνα ή «γενοκτονία»; – Όταν ο Φρίντριχ Μερτς επισκέπτεται την Τουρκία και τα ζητήματα δημοκρατίας, ένταξης στην ΕΕ και Κατάστασης στη Γάζα αναδεικνύονται

Η διαδικασία ένταξης της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαρκεί πλέον πάνω από 20 χρόνια, ωστόσο παραμένει περισσότερο ζητούμενο παρά πραγματικότητα....

Γενικά θέματα9 ώρες πριν

Νετανιάχου: Το Ισραήλ θα αφοπλίσει τη Χαμάς και θα αποστρατιωτικοποιήσει τη Γάζα, αν δεν το κάνουν τα ξένα στρατεύματα

«Στο τέλος της ημέρας, η Χαμάς θα αφοπλιστεί και η Γάζα θα αποστρατιωτικοποιηθεί», υποσχέθηκε. «Αν το κάνουν ξένα στρατεύματα, τέλεια....

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ10 ώρες πριν

Ερντογάν-Μερτς: Σύμπλευση με αιχμή την αμυντική συνεργασία

Στην καρδιά των σημερινών δηλώσεων Τούρκου προέδρου – Γερμανού καγκελάριου κυριάρχησε η αμυντική σύμπραξη και η ανάγκη άρσης των περιορισμών...

Δημοφιλή