Ακολουθήστε μας

Κοινωνία

Ξεμωραμένοι “διανοούμενοι”…!

Δημοσιεύτηκε

στις

Πολύς θόρυβος γίνεται τελευταία για μια επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά του καναλιού Mega που αναφέρεται στην ζωή του Αγίου Παϊσίου.

Ενός ανθρώπου που έζησε στον καιρό μας, πέθανε μόλις το 1994 και στο μεταξύ άγιασε, δηλαδή αναγνωρίστηκε επισήμως η “αγιοσύνη” του από την επίσημη Εκκλησία.
Ο θόρυβος οφείλεται ασφαλώς στη φήμη του Αγίου (είχαν προηγηθεί documenter) της ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, αλλά και η τεράστια τηλεθέαση του σήριαλ εδώ…)
Αποκαλυπτικές ήταν και κάποιες συνεντεύξεις συντελεστών της παραγωγής όπως ο πρωταγωνιστής Νικήτας Τσακίρογλου, που εξέπληξαν τους πάντες για το σεβασμό που έδειξαν στην πνευματικότητα του προσώπου και στο σχήμα του.
Δεν είναι συνηθισμένο “κοσμικοί” ηθοποιοί να μιλάνε με τέτοια ταπεινότητα και κατάνυξη.
Για το πρόσωπο του Αγίου Παϊσίου, για το έργο και την “αγιοσύνη” του δεν θα αναφέρω το παραμικρό. Μπορείτε εύκολα να τα βρείτε. Και αξίζει τον κόπο να τα ψάξετε…
Αφορμή για να γράψω τις γραμμές αυτές (τέτοιες μέρες…) ήταν οι απαξιωτικοί σχολιασμοί που επιφύλαξαν στην τηλεοπτική παραγωγή κάποιοι “πνευματικοί” άνθρωποι της χώρας.
Οι οποίοι μίλησαν για… “αποβλάκωση”!
Και μάλιστα για “απενεχοποιημένη αποβλάκωση”…
Βγάζοντας, για μια ακόμα φορά, όλο το αντικληρικαλιστικό μένος τους!
Και αποκαλύπτοντας, την απίστευτη ρηχότητα και πνευματική ανωριμότητα ενός μέρους – τουλάχιστον – της υποτιθέμενης… “πνευματικής” μας ελίτ.
Τι τους ενόχλησε άραγε;
Η ίδια η καλλιτεχνική αξία της παραγωγής;
Είχαν ενστάσεις για τη κινηματογραφική αφήγηση ή την σκηνοθετική προσέγγιση ή για την τεχνική δομή της μυθοπλασίας;
Όχι! Τίποτε απ’ αυτά (τα οποία όλα είναι συζητήσιμα, ασφαλώς, και μπορούμε να τα κουβεντιάζουμε και να διαφωνούμε εσαεί. Αλλά δεν ήταν αυτός ο λόγος που έσπευσαν να απαξιώσουν το σήριαλ τόσο ισοπεδωτικά..)
Τους ενόχλησε η αναφορά σε ένα “Άγιο”. Και μάλιστα σύγχρονο Άγιο.
Αυτό πια τους είναι “ανυπόφορο”. Το θεωρούν “αποβλάκωση”, λέει…
Και είναι ανόητοι για τους εξής λόγους:
* Πρώτον, όλοι οι λαοί έχουν τους “αγίους” τους! Δεν τους “πιστεύουν” κατ’ ανάγκην. Όχι όλοι και όχι στον ίδιο βαθμό…
Αλλά τους σέβονται και εμπνέονται απ’ αυτούς…
Τέτοιες “άγιες προσωπικότητες” ορίζουν την ταυτότητα μιας εποχής – ή και ενός ολόκληρου λαού διαχρονικά, στο πέρασμα των αιώνων.
Όχι μόνο τους σέβονται όλοι, αλλά και η ζωή τους, καθώς και η προσφορά τους, έχουν εμπνεύσει καλλιτεχνικές “αφηγήσεις” – ποιητικές και λογοτεχνικές, τώρα πια και κινηματογραφικές και τηλεοπτικές.
Τίποτε διαφορετικό δεν συνέβη με τον καθ’ ημάς Άγιο Παϊσιο…
Που οι δικοί μας “διανοούμενοι”… βάρβαροι, δεν έμαθαν να σέβονται.
* Δεύτερον, παραδείγματα τέτοιων “αγίων προσώπων” που όρισαν ολόκληρους λαούς, και η ζωή τους εξακολουθεί να εμπνέει είναι ασφαλώς:
ο Άγιος Πατρίκιος για την Ιρλανδία, η Ιωάννα της Λωρραίνης (ή Παρθένος της Ορλεάνης) για τους Γάλλους, ο Άγιος Ανδρέας για τους Σκωτσέζους, ο Άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης για τους Ιταλούς (και όχι μόνο), ο Αλέξανδρος Νιέφσκι για τους Ρώσους Αυτός ο τελευταίος μάλιστα ήταν πολέμαρχος, πρίγκιπας και στρατιωτικός ηγέτης, ο οποίος νίκησε εισβολές των Σουηδών και των Τευτόνων κι ύστερα… άγιασε αμέσως μετά τον θάνατό του (παρά το γεγονός ότι δεν είχε καθόλου καλές σχέσεις με την Καθολική Εκκλησία…)
Ο Αλέξανδρος Νιέφσκι ενέπνευσε την περίφημη ομώνυμη ταινία του μεγάλου Σοβιετικού σκηνοθέτη Άιζενσταίν το 1938, επί κυριαρχίας Στάλιν, και θεωρείται από τα αριστουργήματα του διεθνούς κινηματογράφου.
Η Ιωάννα της Λωραίνης, ενέπνευσε κι αυτή πολλές κινηματογραφικές παραγωγές που οι περισσότερες θεωρούνται σπουδαίες – και η πρώτη, ήδη από το 1928 (“τα πάθη της Ζαν Ντάρκ”) θεωρείται κλασική.
Ενώ ο Φραγκίσκος της Ασίζης έχει κι αυτός εμπνεύσει κινηματογραφικές ταινίες με παγκοσμίου φήμης συντελεστές.
Καμία απ’ αυτές δεν θεωρείται…”αποβλάκωση”!
Για να μην αναφερθούμε σε δύο ταινίες-σταθμούς του παγκόσμιου Κινηματογράφου με καθαρά θρησκευτική θεματολογία:
τις “10 Εντολές” του Σεσίλ Ντε Μιλ του 1956 και τον “Ιησού της Ναζαρέτ” του Φράνκο Τζεφιρέλι του 1976.
Η πρώτη έχει κεντρικό πρόσωπο τον Μωϋσή και τα αλλεπάλληλη θαύματα που έκανε οδηγώντας την εξέγερση και ύστερα τη μεγάλη Έξοδο των Εβραίων από την Αίγυπτο (κατά τη Βιβλική αφήγηση)
και η δεύτερη, φυσικά, έχει ως επίκεντρο τον ίδιο τον Ιησού.
Η θαυματουργία είναι κεντρικό στοιχείο και στις δύο περιπτώσεις. Κανενός η “νοημοσύνη” δεν θίχθηκε απ’ αυτό. Και κανένας δεν τις θεώρησε… “αποβλάκωση”.
* Μήπως ενοχλεί η Πίστη που περιβάλλει τις (και υπονοείται σαφώς από τις) κινηματογραφικές παραγωγές;
Μα η θαυματουργία είναι στο επίκεντρο μιας θρησκευτικής αφήγησης. Και δεν είναι “αποβλάκωση” η θαυματουργία. Ο,τιδήποτε εμπεριέχει μυθικό στοιχείο, δεν είναι απαραίτητα “ορθολογικό”, αλλά δεν παύει να είναι πηγή λογοτεχνικής έμπνευσης…
Στην αρχαία Τραγωδία υπάρχουν παρεμβάσεις του “από μηχανής Θεού”! Αυτό δεν τις καθιστά “αποβλακωτικές”…
Ο Νίκος Καζαντζάκης όταν έγραψε ένα από τα αριστουργήματά του, τον “Φτωχούλη του Θεού”, αναφέρθηκε και στα “στίγματα” που χαράχθηκαν (κατά την παράδοση από άγγελο) στο σώμα του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης, καθώς και την “θαυμαστή” επικοινωνία του με τα ζώα.
Αυτό δεν καθιστά “θρησκόληπτο” τον ίδιο τον Καζαντζάκη, ούτε το έργο του… “αποβλακωτικό”.
Το γεγονός ότι και η διαβόητη “Αθανασία του Αιγάλεω” χρησιμοποιούσε κι αυτή “στίγματα” στο σώμα της για να καλλιεργήσει την φήμη ότι ήταν… “αγία” δεν την εξομοιώνει με το Φραγκίσκο της Ασίζης!
Αγύρτες υπάρχουν παντού και θα υπάρχουν πάντα.
Αλλά κάθε θαυματουργία εξ ορισμού δεν είναι αγυρτεία.
Προσέξτε: Αν το καλοσκεφτεί κανείς, θεμελιακός μύθος για το σύγχρονο Γαλλικό Έθνος είναι η εκπληκτική ιστορία μιας 15χρονης κοπελίτσας, της Ζαν Ντ’ Αρκ, που ισχυριζόταν ότι μιλούσε με τον… Αρχάγγελο Γαβριήλ, τον Αγία Μαργαρίτα και την Αγία Αικατερίνη! Εκεί στις αρχές του 15ου Αιώνα, στην κορύφωση του Εκατονταετούς Πολέμου…
Όπως είναι φυσικό, κανείς δεν πίστευε στην αρχή, την φουκαριάρα την Ιωάννα, ενώ οι Γάλλοι έχαναν τότε τις μάχες τη μία μετά την άλλη (έναντι των Εγγλέζων και των Βουργουνδών). Μέχρι που μέσα στην απελπισία τους δέχθηκαν τις “υποδείξεις” της και την έβαλαν επί κεφαλής του εκστρατευτικού σώματος.
Αφού εξέτασαν προηγουμένως την… παρθενιά της, ώστε να βεβαιωθούν ότι ήταν “ενάρετη” και – κυρίως – ότι δεν ήταν “μάγισσα”.
Και τότε έγινε το “θαύμα”! Με την Ιωάννα επί κεφαλής, οι Γάλλοι (υπό τον Κάρολο τον Ζ’) κατάφεραν να κερδίσουν ένα – ως τότε “χαμένο” – Πόλεμο.
Πόσο “ορθολογικό” είναι αυτό; Καθόλου! Μα καθόλου…
Κι όμως είναι βαθιά αποτυπωμένο στην Ιστορία και τη διαμόρφωση του σύγχρονου Γαλλικού έθνους, το οποίο – παρ’ όλα αυτά – όλους τους επόμενους αιώνες πρωτοστάτησε σε αγώνες για την Ελευθερία, την Κοινωνική Απελευθέρωση και σε αυτό που ονομάζουμε “Διαφωτισμό”…
Βρέθηκε κανείς να πει στους Γάλλους ότι η ιστορία και οι θρύλοι που περιστοιχίζουν την Ιωάννα της Λωρραίνης είναι… σκέτη “αποβλάκωση”;
* Βρέθηκε να πει κανείς στους Σκωτσέζους, ότι το να θεωρούν τον Άγιο Ανδρέα “προστάτη” τους διαχρονικά, είναι “αποβλάκωση”;
Ξέρει κανείς γιατί συμβαίνει αυτό; Ο Απόστολος Ανδρέας, ψαράς ο ίδιος από τη Γαλιλαία, μάλλον δεν είχε ακουστά τη χώρα των Πικτών, όπως ήταν (σε ελάχιστους) γνωστή στην εποχή του η Σκωτία. Ούτε την είχε επισκεφτεί ποτέ του…
Μαρτύρησε στην Πάτρα λίγα χρόνια μετά τον Ιησού. Πάνω σε σταυρό χιαστί. Τα οστά του μεταφέρθηκαν στην Κωνσταντινούπολη τρείς αιώνες αργότερα, από το Μεγάλο Κωνσταντίνο (μάλλον από τη μητέρα του, την Αγίου Ελένη). Κι από εκεί, άλλα τετρακόσια χρόνια αργότερα, κάποιος ελληνικής καταγωγής μοναχός ονόματι Regulus ξεκίνησε να μεταφέρει μερικά ιερά οστά του Απόστολου Ανδρέα “στην άκρη του κόσμου” (σύμφωνα με ένα “αγγελικό” όραμα)…
Ταξιδεύοντας όσο πιο μακριά μπορούσε για τα δεδομένα εκείνης της εποχής, ναυάγησε έξω από τις ακτές της Σκωτίας, σώθηκε από σφοδρή θαλασσοταραχή και στις ακτές που τον έβγαλαν τα μανιασμένα κύματα, άρχισε να κηρύττει το Ευαγγέλιο…
Έτσι η μεταφορά μερικών από τα οστά του Αγίου Ανδρέα αποτέλεσαν τον αφετηρία για τη διάδοση του Χριστιανισμού στην περιοχή εκείνη, από την οποία γεννήθηκε (πολιτιστικά) το έθνος των Σκωτσέζων.
Η σημαία της Σκωτίας φέρει το χιαστί σταυρό όπου μαρτύρησε ο Άγιος Ανδρέας (χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά…).
Η σημαία της Μεγάλης Βρετανίας περιλαμβάνει και τους τρείς σταυρούς: του Αγίου Γεωργίου για τους Εγγλέζους, του Αγίου Ανδρέα για τους Σκωτσέζους και του Αγίου Πατρικίου για τους Ιρλανδούς.
Οι τρείς αυτοί λαοί των “βρετανικών νήσων” άλλοτε είναι ενωμένοι κι άλλοτε τρώγονται μεταξύ τους. Αλλά και οι τρείς ανεμίζουν τις ξεχωριστές σημαίες τους, με τους ξεχωριστούς σταυρούς τους, και τα ιερά σύμβολα την εθνικής τους παράδοσης.
Αν το καλοσκεφτεί κανείς, τα σύμβολα αυτά γεννήθηκαν από… λείψανα αγίων – για των περίπτωση των Σκωτσέζων τουλάχιστον: δύο δάχτυλα, μερικά δόντια και μια επιγονατίδα του Αγίου Ανδρέα.
Κάθεται κανείς να ασχοληθεί στα σοβαρά αν τα λείψανα αυτά είναι “πραγματικά” ή όχι;
Ο συμβολισμός τους ήταν που έδωσε “ταυτότητα” στον υπερήφανο λαό της Σκωτίας. Όχι η “αυθεντικότητά” των λειψάνων…
Ας πάει να τους πει κανείς ότι τα εθνικά σύμβολα τους είναι… “αποβλάκωση”!
(Ή μάλλον καλύτερα να το αποφύγει…)
Οι σημαίες των Δανών, των Σουηδών, των Ελβετών και των Σλοβάκων φέρουν το σήμα του σταυρού. Όπως και ολόκληρου του Ηνωμένοι Βασιλείου, της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας (και της Ελλάδας, βέβαια)
Ενώ το εθνικό σύμβολο της Γαλλίας εξακολουθεί να είναι ο Σταυρός της Λωραίνης (το ιστορικό λάβαρο την Ζαν Ντ’ Άρκ).
Ο σταυρός σε διάφορες εκδοχές υπάρχει – όχι τυχαία – στις σημαίες και στα εθνικά σύμβολα. Συνοδεύεται από διάφορους θρύλους και θαυματουργικά “περιστατικά”.
Ας πάει κανείς να πει στους λαούς αυτούς ότι είναι… αποβλακωμένοι.
Πιστεύουν οι λαοί αυτοί στα θαύματα;
Λογικά, μάλλον δεν πιστεύουν.
Αλλά πιστεύουν στα σύμβολά τους και στο αποτύπωμα αυτών των συμβόλων στην εθνική τους ταυτότητα, στην ιστορική τους μνήμη και στη συλλογική πολιτιστική κληρονομιά τους.
Είναι πρόθυμοι να τα απεμπολήσουν όλα αυτά;  Όχι! Καθόλου.
Η ζωή του Αγίου Παϊσίου συγκινεί τους σύγχρονους Έλληνες, όχι μόνο κι όχι κυρίως λόγω της “θαυματουργίας” του.
Όχι μόνο ούτε κυρίως γιατί ο ίδιος αφιερώθηκε από νωρίς στον μοναχισμό (για τον οποίο καθένας μπορεί να έχει τις ενστάσεις του).
Αλλά γιατί συμβολίζει ένα “ενάρετο” άνθρωπο, που όπου πήγαινε τον αγάπησαν οι πάντες (ακόμα και οι Βεδουίνοι στο Όρος Σινά!), που προσευχόταν για τους γύρω του, που βοηθούσε τους πάντες ανεξαιρέτως, που έζησε με ταπεινότητα και αγάπη προς τον “πλησίον του” και που με αυτή του την συμπεριφορά σημάδεψε πολλούς που τον γνώρισαν.
Κι έμαθαν γι’ αυτόν και πολλοί περισσότεροι που δεν είχαν την ευκαιρία να τον συναντήσουν.
Δεν χρειάζεται να είσαι Πιστός Χριστιανός για να εκτιμήσεις αυτές τις αρετές.
Αλλά απαιτείται να είσαι εντελώς αποβλακωμένος για να μην το καταλαβαίνεις…
Σε μια εποχή που βομβαρδιζόμαστε συνεχώς από “άσχημα νέα” για εγκλήματα, βιασμούς, διαφθορά, αδικία και εξαπάτηση, η κοινωνία έχει ανάγκη από τέτοια “καλά νέα”: Ότι υπάρχουν κι ενάρετοι άνθρωποι.
Τους στέλνει ο “Θεός”; Υπηρετούν το – άγνωστο – “θέλημά Του”;
Ποιός ξέρει; Και τι σημασία έχει.
Υπάρχουν, ωστόσο, και θέλουμε να ξέρουμε γι’ αυτούς.
Γιατί είναι μια “αχτίδα φωτός” μέσα στη μαυρίλα.
Την ώρα που διάφοροι επώνυμοι ξεκατινιάζονται για τον Λιγνάδη και τα “κατορθώματά” του, ο Ελληνικός λαός παρακολουθεί με αληθινή πνευματική “δίψα” την ζωή του Αγίου Παϊσίου.
Αν δεν μπορούν να καταλάβουν κάποιοι “διανοούμενοι” δικοί μας, ας μη το κουράζουν άλλο. Δεν θα καταλάβουν τίποτε….
ΥΓ.1 Ένας ακόμα Άγιος της σύγχρονης εποχής είναι ο Ρώσος γιατρός Βαλεντίν Βόϊνο-Γιασενέσκι, που έμεινε στην Ιστορία ως Άγιος Λουκάς, επίσκοπος Συμφερουπόλεως και Κριμαίας. Επί Σοβιετικού καθεστώτος…
Λαμπρός γιατρός, χειρουργός – το έργο του για την αντιμετώπιση πυογόνων λοιμώξεων θεωρείται πρωτοποριακό διεθνώς για την εποχή του – διώχθηκε αγρίως από το Κομμουνιστικό καθεστώς: συνελήφθη, φυλακίστηκε και βασανίστηκε!
Τελικά οι ίδιοι οι Σοβιετικοί που τον είχαν διώξει από τα νοσοκομεία, επειδή έφερε το ράσο και το σταυρό και χειρουργούσε μπροστά στα εικονίσματα, αναγκάστηκαν να τον φέρουν πίσω! Και να τον αφήνουν να χειρουργεί με άγιες εικόνες μέσα στο χειρουργείο. Γιατί έσωζε ζωές…
Μεταξύ των ζωών που έσωζε ήταν και στελεχών του κομμουνιστικού καθεστώτος.
Τελικά ο ίδιος ο Στάλιν του απένειμε ανώτατη τιμητική διάκριση το 1946 για το έργο του – διάκριση ωστόσο που ο Λουκάς αρνήθηκε να πάει να την παραλάβει.
Πράγμα αδιανόητο τότε…
Η Ρωσική Εκκλησία των ανακήρυξε άγιο το 1994, δηλαδή 33 χρόνια μετά το θάνατό του και τρία χρόνια μετά την πτώση του καθεστώτος.
Αλλά ο Στάλιν τον είχε αναγνώρισε ήδη πενήντα χρόνια πριν!
Σκεφτείτε: ακόμα και ο Στάλιν αναγνώρισε την αγιοσύνη του Αγίου Λουκά.
Εδώ οι επίγονοι του Στάλιν – τα κατάλοιπα του σταλινισμού εδώ – δεν αντέχουν ούτε καν να δείξουν κάποιο σεβασμό προς την ιερή μνήμη του Παϊσίου.
Μερικοί άνθρωποι προσπαθούν να κάνουν την “εφηβική τους επανάσταση”, πολλές δεκαετίες αφότου έπαψαν να είναι έφηβοι.
“Ξαναμωράματα” το έλεγαν αυτοί που παλαιότεροι.
ΥΓ.2 Με ξεμωραμένους πρώην “Ποταμίσιους”, δεν κάνεις “άνοιγμα” στο Κέντρο. Μάλλον εκνευρίζεις την κοινωνία…
Συνέχεια ανάγνωσης

Αστυνομία

Αποκάλυψη! Ειδικό λογικό ισραηλινής κατασκευής για μαζική αναγνώριση προσώπων αποκτά η ΕΛ.ΑΣ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αστυνομία: Ειδικό λογισμικό, πιθανόν ισραηλινής κατασκευής, για μαζική αναγνώριση προσώπων με βάση τα βιομετρικά στοιχεία και το οποίο θα συνδεθεί με τις 1.000 κάμερες υψηλής ευκρίνειας που θα τοποθετηθούν στους δρόμους της Αθήνας μελετά να αποκτήσει – όπως αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ» – η ΕΛ.ΑΣ.

Χρησιμοποιείται σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη, θα ενταχθούν οι ηλεκτρονικές φωτογραφίες δεκάδων χιλιάδων σεσημασμένων για εγκληματικές επιθέσεις, επεισόδια και άλλες παράνομες πράξεις

Στο σύστημα αυτό, που χρησιμοποιείται σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη, θα ενταχθούν οι ηλεκτρονικές φωτογραφίες δεκάδων χιλιάδων σεσημασμένων για εγκληματικές επιθέσεις, επεισόδια και άλλες παράνομες πράξεις προκειμένου να αποτελέσουν τη συγκριτική τράπεζα δεδομένων για την ταυτοποίηση των υπόπτων που θα εντοπίζονται στον δρόμο, στις κερκίδες κ.λπ. Ηδη οι αρμόδιες υπηρεσίες του αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. προχωρούν στη σύνταξη της σχετικής μελέτης για την τοποθέτηση και τη χρήση του εν λόγω λογισμικού προκειμένου να τεθούν οι σαφείς προδιαγραφές και να προχωρήσει η σχετική διαγωνιστική διαδικασία. Επιπλέον θα ζητηθεί ασφαλώς άδεια από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για τη χρήση του συγκεκριμένου λογισμικού.

Με επιτελείς της ΕΛ.ΑΣ. να μιλούν για ένα σημαντικό ψηφιακό «όπλο» για τον άμεσο εντοπισμό ύποπτων ατόμων σε ανοικτούς χώρους, για την ανίχνευση κινήσεων σεσημασμένων προσώπων σε χώρους εκδήλωσης εγκληματικών επιθέσεων, για εντοπισμό πρωτοστατών επεισοδίων σε γήπεδα ή ακόμη και σε δρόμους, σε συγκρούσεις με την Αστυνομία κ.λπ. Ομως ζητούμενο ασφαλώς είναι, όπως υπογραμμίζουν αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., να υπάρξουν οι σχετικές εγκρίσεις για την εγκατάσταση σε επιχειρησιακό κέντρο και τη χρήση του εν λόγω συστήματος και να εφαρμοστεί πλήρως η νομιμότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, τέτοιου είδους σύστημα αναγνώρισης προσώπων σε μικρότερη κλίμακα θα αποκτήσουν σύντομα τουλάχιστον 200-300 αστυνομικοί υπηρεσιών της Ασφάλειας που χρησιμοποιούν ειδικές συσκευές επικοινωνίας ελληνικής εταιρείας. Μέσω αυτού του λογισμικού που θα εγκατασταθεί στο αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. θα παρέχεται η δυνατότητα σε αστυνομικούς που λαμβάνουν φωτογραφίες – με τις προαναφερόμενες συσκευές – προσώπων κατά τη διάρκεια παρακολουθήσεων ή εποπτείας κερκίδων, να τις αποστέλλουν σε αυτή την ψηφιακή τράπεζα δεδομένων. Κι έτσι να έχουν άμεση απάντηση, από μια λίστα καταχωρισμένων χιλιάδων ατόμων, αν είναι σεσημασμένοι και για ποιον λόγο.

Ανίχνευση μέσω σύγχρονων καμερών

Σημειώνεται ότι το ψηφιακό σύστημα των 1.000 καμερών, που σχεδιάζουν τα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Πολιτικής – εφόσον λάβει τις απαραίτητες σχετικές εγκρίσεις των αρμόδιων Αρχών – θα ανιχνεύει μέσω υπερσύγχρονων καμερών μια σειρά από παραβάσεις – και όχι μόνο την υπερβολική ταχύτητα – που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των χρηστών του δρόμου. Ακόμη αποτελεί μέρος ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος για την ενιαία καταγραφή των τροχαίων παραβάσεων, το οποίο θα δέχεται επίσης πληροφορίες από τις ηλεκτρονικές συσκευές των αστυνομικών της Τροχαίας (tablets με άμεση διασύνδεση με τα μητρώα οδηγών και οχημάτων) και επίσης από τις ηλεκτρονικές συσκευές και τα πληροφοριακά συστήματα των υπαλλήλων της Δημοτικής Αστυνομίας. Ομως φαίνεται ότι το εν λόγω δίκτυο καμερών θα μπορούν να εκμεταλλεύονται και τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. για περιπτώσεις εγκληματικών επιθέσεων, όπως συμβαίνει και στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πόλεις προκειμένου να εντοπίζονται δράστες εγκληματικών επιθέσεων, οι κινήσεις τους κ.λπ.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ανθρώπινα Δικαιώματα

The Hong Kong Post: Το Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας στοχεύει δημοσιογράφους και οικογένειες στο Χονγκ Κονγκ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Οι δημοσιογράφοι και οι οικογένειές τους στο Χονγκ Κονγκ βιώνουν κλιμακούμενη παρενόχληση και απειλές από το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας, τόσο στο διαδίκτυο όσο και εκτός διαδικτύου. Η συχνότητα και η σοβαρότητα αυτών των περιστατικών έχουν αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, όπως δήλωσε η πρόεδρος της Ένωσης Δημοσιογράφων του Χονγκ Κονγκ (HKJA) Selina Cheng κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις 13 Σεπτεμβρίου.

Μια έρευνα από το HKJA αποκάλυψε ότι η συστηματική παρενόχληση κορυφώθηκε μεταξύ Ιουνίου και Αυγούστου του τρέχοντος έτους, με αξιοσημείωτη αύξηση από τα μέσα έως τα τέλη Αυγούστου. Αυτό το κύμα εκφοβισμού επηρέασε 15 οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένων 13 Μέσων Ενημέρωσης και δύο ιδρυμάτων κατάρτισης δημοσιογραφίας. Μεταξύ των στόχων ήταν το HKJA, το Hong Kong Free Press, το Inmedia και το Hong Kong Feature. Ειδικοί υποστηρίζουν ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας στοχεύει να ασκήσει έλεγχο στο Χονγκ Κονγκ παρόμοιο με τον έλεγχο του στην ηπειρωτική Κίνα. Το ΚΚΚ φέρεται να ανακατεύεται στην ελευθερία του Τύπου στο Χονγκ Κονγκ, καθώς η χώρα επιτρέπει στους δημοσιογράφους να δημοσιεύουν επικριτικά ρεπορτάζ για την Κίνα και την κυβέρνησή της σε διεθνή Μέσα Ενημέρωσης.

Από τον Ιούνιο, ανώνυμα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου παραπόνων από λογαριασμούς Microsoft Outlook, που υποτίθεται ότι προέρχονται από «πατριώτες», έχουν στοχεύσει τουλάχιστον 15 οικογένειες δημοσιογράφων, μαζί με τους εργοδότες ή τους ιδιοκτήτες τους. Αυτά τα μηνύματα, συχνά απειλητικά στη φύση, διέφεραν σε τόνους. Οι μεγαλύτερες οργανώσεις έλαβαν επίσημες καταγγελίες, ενώ τα μικρότερα μέσα αντιμετώπιζαν περισσότερα απειλητικά μηνύματα, μερικές φορές με τη φωτογραφία και το κείμενο του δημοσιογράφου που έμοιαζαν με σημείωμα λύτρων. Πιστεύεται ότι οι πτέρυγες κατασκοπείας του ΚΚΚ, δηλαδή το Υπουργείο Κρατικής Ασφάλειας (MSS) και το Υπουργείο Δημόσιας Ασφάλειας (MPS), ενορχηστρώνουν αυτές τις δραστηριότητες. Στόχος τους είναι να εκφοβίσουν τη δημοσιογραφική κοινότητα είτε να εγκαταλείψει το επάγγελμά της είτε να εγκαταλείψει τη χώρα.

Από τον Αύγουστο, το Facebook έχει δει μια έκρηξη εχθρικών αναρτήσεων που στοχεύουν Μέσα Ενημέρωσης και δημοσιογράφους, χαρακτηρίζοντας τις νόμιμες αναφορές ως παράνομες ή ταραχές. Το HKJA ανακάλυψε ότι τουλάχιστον 36 δημοσιογράφοι από διάφορα Μέσα Ενημέρωσης κατονομάζονταν σε αυτές τις θέσεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι παρενοχλητές επεξεργάστηκαν ή δημοσίευσαν απειλητικές καταχωρήσεις στη Wikipedia. Επιπλέον, σε τουλάχιστον τέσσερις περιπτώσεις, παρενοχλητικά μηνύματα στάλθηκαν στους αριθμούς τηλεφώνου της εργασίας ή του σπιτιού των δημοσιογράφων λίγο μετά τη δημοσίευση αυτών των αναρτήσεων.

Ο πρωταρχικός στόχος του ΚΚΚ είναι να εκφοβίσει τους δημοσιογράφους, τις οικογένειές τους ή τους συνεργάτες τους, διαταράσσοντας τις πηγές εισοδήματός τους ή τις κοινωνικές τους σχέσεις. Αυτή η στρατηγική στοχεύει να τους πιέσει, να τους απομονώσει και να τους απειλήσει, αναγκάζοντας τελικά τους δημοσιογράφους να παραιτηθούν από τη δουλειά ή τους συνδικαλιστικούς ρόλους τους. Ο Τσενγκ περιέγραψε αυτές τις επιθέσεις ως «συντονισμένες και συστηματικές», με στόχο τη δημοσιογραφική κοινότητα στο σύνολό της και όχι συγκεκριμένα άτομα. Η HKJA καταδίκασε αυτές τις τακτικές εκφοβισμού και επιβεβαίωσε τη δέσμευσή της να αντισταθεί στις προσπάθειες φίμωσης του Τύπου. Ωστόσο, στις δηλώσεις τους, απέφυγαν να εμπλέξουν άμεσα την κινεζική κομμουνιστική κυβέρνηση.

Ο Τσενγκ συνέκρινε την παρενόχληση με μια «εξόρμηση για ψάρεμα», όπου οι δράστες προχωρούν εάν ο στόχος δεν ανταποκριθεί. Τουλάχιστον τέσσερα θύματα που συμμετείχαν με τους παρενοχλητές αντιμετώπισαν κλιμακούμενες απειλές. Συμβούλεψε τους δημοσιογράφους να αναφέρουν αυτά τα περιστατικά στην αστυνομία, να ενημερώσουν τον Επίτροπο Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (PCPD) και να αποφύγουν την αλληλεπίδραση με τους παρενοχλητές. Αν και ορισμένα μηνύματα ανέφεραν ζητήματα όπως οι εκλογές στην Ταϊβάν ή η απαγόρευση του Χονγκ Κονγκ για τα ιαπωνικά θαλασσινά, ο Τσενγκ σημείωσε ότι η παρενόχληση δεν φαίνεται να συνδέεται με συγκεκριμένες ιστορίες ή καταστήματα.

Στα τέλη Ιουλίου, ο Τσενγκ και δύο από τα μέλη της οικογένειάς της παρενοχλήθηκαν. Τα email κατηγορούσαν τους συγγενείς της ότι προωθούν «αντικινεζικά αισθήματα» και απείλησαν τους εργοδότες τους, προειδοποιώντας ότι μπορεί να κινδυνεύσουν να παραβιάσουν τον Νόμο Εθνικής Ασφάλειας ή το Άρθρο 23 εάν συνέχιζαν να συνδέονται με τα μέλη της οικογένειας του Τσενγκ.

Η HKJA, μαζί με τουλάχιστον τρεις δημοσιογράφους, έχει αναφέρει αυτά τα περιστατικά στην αστυνομία. Η HKJA κατήγγειλε αυτές τις ενέργειες ως εκφοβισμό και σοβαρή παραβίαση της ελευθερίας του Τύπου στο Χονγκ Κονγκ. Οι παρενοχλητές χρησιμοποίησαν τακτικές δυσφήμισης και εκφοβισμού για να εμποδίσουν τους δημοσιογράφους να εργάζονται ελεύθερα. Η Ένωση έχει επίσης προσεγγίσει πλατφόρμες όπως το Meta και η Wikipedia. Σε απάντηση, η Wikipedia απαγόρευσε έναν χρήστη που δημοσίευσε προσωπικά στοιχεία δημοσιογράφων. Επιπλέον, η HKJA κινεί νομικές ενέργειες και έχει υποβάλει καταγγελίες στον Επίτροπο Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (PCPD).

Επιπλέον, τρία θύματα ανέφεραν ότι οι αποσκευές τους ερευνήθηκαν από το τελωνείο κατά την επανείσοδό τους στο Χονγκ Κονγκ και δύο από αυτά έλαβαν απειλητικά μηνύματα WhatsApp λίγο μετά την άφιξή τους. Η HKJA εξέφρασε ανησυχίες για πιθανές διαρροές κυβερνητικών δεδομένων, καθώς οι παρενοχλητές είχαν πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες που δεν θα έπρεπε να είναι διαθέσιμες στο κοινό. Αν και δεν υπάρχουν άμεσες αποδείξεις που να συνδέουν την παρενόχληση με κυβερνητικές υπηρεσίες, η HKJA ζήτησε τη διεξαγωγή έρευνας και προέτρεψε τις αρχές να προστατεύσουν το απόρρητο των δημοσιογράφων.

Το HKJA ενθαρρύνει τους δημοσιογράφους και τις οικογένειές τους που υφίστανται παρενόχληση να αναζητήσουν επαγγελματική υποστήριξη, είτε μέσω του HKJA είτε μέσω των υπηρεσιών ψυχικής υγείας. Ο Σύλλογος έχει δημιουργήσει υπηρεσίες συναισθηματικής συμβουλευτικής για να βοηθήσει όσους επηρεάζονται από αυτά τα περιστατικά. Συμβουλεύει επίσης τους δημοσιογράφους να προστατεύουν τα προσωπικά τους στοιχεία αποφεύγοντας την κοινή χρήση οικογενειακών φωτογραφιών στο διαδίκτυο και χρησιμοποιώντας ισχυρούς, μοναδικούς κωδικούς πρόσβασης με επαλήθευση σε δύο βήματα για τους λογαριασμούς τους.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με αυτό το θέμα στην εβδομαδιαία συνέντευξη Τύπου του στις 17 Σεπτεμβρίου, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Χονγκ Κονγκ Τζον Λι δήλωσε ότι όποιος χρειάζεται βοήθεια από τις υπηρεσίες επιβολής του νόμου μπορεί να αναφερθεί στην αστυνομία ή σε αρμόδια τμήματα όπως το Τμήμα Μετανάστευσης ή τα Τελωνεία και Τμήμα ειδικών φόρων κατανάλωσης. «Οι αρχές επιβολής του νόμου θα χειριστούν τις υποθέσεις αμερόληπτα», διαβεβαίωσε.

ΠΗΓΗ: The Hong Kong Post

Συνέχεια ανάγνωσης

Ανθρώπινα Δικαιώματα

Καναδός που κρατήθηκε για 1000 ημέρες στην Κίνα για κατασκοπεία περιγράφει την οδυνηρή εμπειρία του

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τον ανέκριναν για 6 έως 9 ώρες καθημερινά, τον έκλειναν σε μια καρέκλα για ώρες και τον αναγκάζανε να επιβιώνει με τρία μπολ με ρύζι την ημέρα.

Ένας Καναδός πολίτης που πέρασε 1.000 ημέρες στην κινεζική κράτηση αποκάλεσε την εμπειρία τίποτα λιγότερο από ψυχολογικά βασανιστήρια που δεν θα ξεχάσει. Το θύμα κρατήθηκε με κατηγορίες κατασκοπείας από τις κινεζικές αρχές και επέστρεψε στην πατρίδα του το 2021, σύμφωνα με ρεπορτάζ του CNN.

Ο λόγος για τον Michael Kovrig, είναι ένας από τους δύο Καναδούς πολίτες που κρατήθηκαν από την Κίνα για περισσότερες από 1.000 ημέρες για καταγγελίες κατασκοπείας, τέθηκε σε απομόνωση για έξι μήνες και υποβλήθηκε σε συνεχείς ανακρίσεις, κάτι που σύμφωνα με τον ίδιο ήταν ψυχολογικά βασανιστήρια.

«Ήταν ψυχολογικά, απολύτως, το πιο εξαντλητικό, οδυνηρό πράγμα που έχω ζήσει ποτέ», είπε ο Κόβριγκ στις πρώτες του δηλώσεις που έδωσε σε καναδικό ειδησεογραφικό οργανισμό CBC μετά την απελευθέρωση από την κινεζική φυλακή πριν από τρία χρόνια.

«Προσπαθούν να εκφοβίσουν, να βασανίσουν, να τρομοκρατήσουν και να σας εξαναγκάσουν να αποδεχτείτε την ψεύτικη εκδοχή της πραγματικότητας», είπε ο Κόβριγκ.

Ο Καναδός πολίτης είχε εμπλακεί σε μια τριετή διπλωματική διαμάχη που ξεκίνησε το 2021 όταν οι καναδικές αρχές συνέλαβαν την Meng Wanzhou, την οικονομική διευθύντρια του κινεζικού τεχνολογικού κολοσσού Huawei, στο Βανκούβερ με την κατηγορία της απάτης. Ο Κόβριγκ αφέθηκε ελεύθερος μόνο αφού οι εισαγγελείς των ΗΠΑ απέρριψαν το αίτημα έκδοσης και συμφώνησαν να αφήσουν ελεύθερο τον Μενγκ, σχεδόν δύο χρόνια αργότερα.

Ο Kovrig, ο οποίος ήταν πρώην διπλωμάτης, εργαζόταν ως ανώτερος σύμβουλος για το think tank International Crisis Group. Σύμφωνα με πληροφορίες, επέστρεφε στο σπίτι με τη σύντροφό του μετά το δείπνο στο Πεκίνο στις 10 Δεκεμβρίου 2018. Η σύντροφός του εκείνη την εποχή ήταν έξι μηνών έγκυος όταν συνελήφθη από τις κινεζικές αρχές.

«Ανεβήκαμε μια σπειροειδή σκάλα ακριβώς μπροστά από την πλατεία μπροστά από την πολυκατοικία μου και μπουμ. Υπήρχαν δώδεκα άντρες στα μαύρα με κάμερες πάνω τους γύρω μας, που φώναζαν στα κινέζικα, «Αυτός είναι», θυμάται ο Κόβριγκ.

Το ειδησεογραφικό ρεπορτάζ της Canadian Broadcasting Corporation (CBC) αναφέρθηκε στο ρεπορτάζ του CNN για τον Κόβριγκ, στο οποίο είχε πει ότι κατά τη σύλληψή του του πέρασαν χειροπέδες, του έδεσαν τα μάτια και τον πέταξαν σε ένα μαύρο SUV και στη συνέχεια τον πήγαν σε ένα κελί με επένδυση που θα ήταν το σπίτι του για τους επόμενους έξι μήνες.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή