Ακολουθήστε μας

Γεωοικονομία

Οι ομαδοποιήσεις της παγκόσμιας οικονομίας

Δημοσιεύτηκε

στις

Σπύρος Αξαρλής

Τον τελευταίο καιρό, το Πεκίνο διεξάγει διάλογο με τη συλλογική Δύση με σκληρό, ακόμη και αγενή τόνο. Το παλιό τακτ, η συνηθισμένη ανατολική διπλωματία, δομημένη σε αόριστους υπαινιγμούς, έχει εξαφανιστεί. Και από τον περασμένο Φεβρουάριο, το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών έχει αρχίσει να μεσολαβεί πιο αποφασιστικά για τη Ρωσία.

Την Πέμπτη 14 Ιουνίου, το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών εξέπληξε για άλλη μια φορά τη διεθνή κοινότητα με ένα σύντομο, αλλά περιεκτικό σχόλιο. Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Zhao Lijiang σημείωσε τη διαφορά στην κατανόηση της φράσης «διεθνής κοινότητα» ανάμεσα σε όλο τον κόσμο και στο δυτικό Τύπο.

Ως οπτικό υλικό, ο διπλωμάτης επισύναψε έναν χάρτη, ο οποίος δείχνει ότι οι δυτικοί δημοσιογράφοι περιλαμβάνουν μόνο το ΝΑΤΟ και άλλους συμμάχους των ΗΠΑ σε μια τέτοια κοινότητα. Ο χάρτης έδειχνε ότι αυτά τα κράτη στον κόσμο είναι σε σαφή μειοψηφία, τόσο σε πληθυσμό όσο και σε έκταση.

Την ίδια σκέψη, αλλά με διαφορετικό τρόπο, εξέφρασε πρόσφατα ο Zhao ─ κατά τις ημέρες της Συνόδου Κορυφής των G7, που πραγματοποιήθηκε στα τέλη Ιουνίου στη Γερμανία. Ο Zhao Lijiang υπενθύμισε ότι οι G7 είναι μόνο μέρος της παγκόσμιας κοινότητας. Ο διπλωμάτης δημοσίευσε μια ανάρτηση με μια εικόνα που δείχνει τον πληθυσμό των χωρών του συνασπισμού BRICS (περίπου 3,2 δισεκατομμύρια άνθρωποι) και τον αριθμό των ανθρώπων που ζουν στις χώρες των G7 (777 εκατομμύρια συνολικά). «Την επόμενη φορά που θα μιλήσουμε για την “παγκόσμια κοινότητα”, να έχετε κατά νου τι πραγματικά εννοείται», ανέφερε ο Κινέζος διπλωμάτης.

ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Οι σύνοδοι κορυφής «G» είναι τα κύρια διεθνή φόρα για πολιτική και οικονομική συνεργασία. Το «G» είναι συντομογραφία της λέξης Group, επομένως υπάρχουν τόσα παραδείγματα όσα κοινά συμφέροντα στον κόσμο: από το G7, το οποίο συγκεντρώνει επτά από τις κύριες χώρες με το μεγαλύτερο βάρος στο γεωπολιτικό ταμπλό, μέχρι το G77, διάσκεψη που σχηματίστηκε από τα αναπτυσσόμενα έθνη έτσι ώστε όχι μόνο οι μεγάλες δυνάμεις να καθορίζουν το μέλλον της ανθρωπότητας.

Σε κάθε περίπτωση, αυτές οι ομάδες δεν είναι θεσμοί όπου λαμβάνονται δεσμευτικές αποφάσεις, αλλά μάλλον ο ρόλος τους είναι να θέτουν κοινούς στόχους και να ενοποιούν θέσεις μεταξύ διαφορετικών χωρών που, αν και μπορεί να έχουν κυβερνήσεις διαφορετικού πολιτικού προσανατολισμού. Συνήθως μοιράζονται μια σειρά από αξίες, όπως π.χ. μπορεί να είναι ο σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου, η προώθηση της δημοκρατίας ή η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αλλά και συμφέροντα. Σε αυτό το κοινό πλαίσιο, επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που θέτει η παγκοσμιοποίηση.

Όλες αυτές οι ομαδοποιήσεις γίνονται με βάση την οικονομική και πολιτική ισχύ των χωρών που συμμετέχουν.

Τα τελευταία χρόνια η ομάδα των G7, αμφισβητείται ανοικτά από την ομάδα των BRICS (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα, Νότιος Αφρική), η οποία αναμένεται να διευρυνθεί και με άλλες χώρες, στο άμεσο μέλλον.

Μέχρι τώρα, οι ομαδοποιήσεις τύπου G διαμορφώθηκαν με βάση έναν ενιαίο παγκόσμιο οικονομικό χώρο. Το ενδεχόμενο διάσπασης αυτού του χώρου σε δύο μπλοκ, αναμένεται να επιφέρει μεγάλες αλλαγές και σε αυτές τις ομαδοποιήσεις.

G7, οι μεγάλοι της Δύσης

Η G7 ή η Ομάδα των Επτά είναι μια άτυπη συνάντηση που πραγματοποιείται κάθε χρόνο μεταξύ αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων των κύριων καπιταλιστικών οικονομιών: των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ιαπωνίας, της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας, της Ιταλίας και του Καναδά. Τα μέλη του αντιπροσωπεύουν το 58% του παγκόσμιου καθαρού πλούτου και περισσότερο από το 46% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), παρά το γεγονός ότι όλες μαζί φιλοξενούν μόνο το 10% του παγκόσμιου πληθυσμού. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, ως μπλοκ, συμμετέχει επίσης στο G7, εκπροσωπούμενη από τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Αυτή η Σύνοδος Κορυφής γεννήθηκε μετά την πετρελαϊκή κρίση του 1973 και συμμετείχαν οι ΗΠΑ, η Δυτική Γερμανία, η Γαλλία, η Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Το 1975, προσχώρησε η Ιταλία και το 1977 ο Καναδάς. Μετονομάστηκε σε G8 από το 1997, όταν η Ρωσία συμμετείχε για πρώτη φορά ως εταίρος και όχι ως πλήρες μέλος. Η Ρωσία έπαιξε δευτερεύοντα ρόλο επειδή δεν ανήκε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) και εκδιώχθηκε από τους G7 τον Μάρτιο του 2014 ως αντίποινα για την προσάρτηση της Κριμαίας.

Η προεδρία της G7 ανανεώνεται σε ετήσια βάση με την ακόλουθη σειρά: Ηνωμένες Πολιτείες, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ιαπωνία, Ιταλία, Καναδάς και Γαλλία.

G20, το φόρουμ των μεγάλων οικονομιών

Η G20 είναι ο μεγαλύτερος χώρος πολιτικών και οικονομικών διαβουλεύσεων στον κόσμο σήμερα. Συγκεντρώνει, τις κυβερνήσεις και τους διοικητές των κεντρικών τραπεζών, των κύριων βιομηχανικών και αναδυόμενων χωρών.

Συμμετέχουν τα επτά μέλη της G7 (Ηνωμένες Πολιτείες, Ιαπωνία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία και Καναδάς) συν Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της, Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Κίνα, Νότια Κορέα, Ινδία, Ινδονησία, Μεξικό, Νότια Αφρική και Τουρκία. Η Ισπανία δεν είναι μέλος, αλλά θεωρείται μόνιμος φιλοξενούμενος. Αυτές οι χώρες αντιπροσωπεύουν το 90% του παγκόσμιου ΑΕΠ, το 80% του παγκόσμιου εμπορίου και τα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού.

Εμφανίστηκε το 1999 για να ανταποκριθεί στην οικονομική κρίση στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Κινητοποιείται από την ιδέα να συμπεριληφθούν οι αναπτυσσόμενες οικονομίες που βρίσκονταν εκτός της G7, σε ένα forum για συζήτηση. Από την πρώτη συνεδρίασή της, που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο, η G20 είχε στόχο να βελτιώσει τις πολιτικές ανάπτυξης, τη διαχείριση χρηματοπιστωτικών κρίσεων και να μειώσει την κατάχρηση και τις παράνομες δραστηριότητες στο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Έχει επίσης επιτύχει βελτιώσεις στη διαφάνεια και την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των χωρών για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, του ξεπλύματος χρήματος και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.

Από το 2010, για να επιλεγεί ποιος θα προεδρεύσει στη σύνοδο κορυφής, ακολουθείται ένα σύστημα που συνίσταται στην ομαδοποίηση των χωρών σε πέντε μπλοκ, με τέτοιο τρόπο ώστε κάθε χρόνο μια χώρα από κάθε μπλοκ πρέπει να προεδρεύει σε αυτήν. Η «τρόικα», που αποτελείται από τη χώρα που προήδρευσε της G20 το προηγούμενο έτος, αυτή που ασκεί την προεδρία κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους και αυτή που θα το κάνει το επόμενο έτος, είναι υπεύθυνη να εγγυηθεί τη συνέχεια της συζήτησης.

G77, το forum των αδυνάμων

Η G77 είναι μια ετήσια Σύνοδος Κορυφής που επιδιώκει τη συνεργασία μεταξύ αναπτυσσόμενων και υπανάπτυκτων χωρών. Όπως υποδηλώνει το όνομά της, αρχικά συγκέντρωσε 77 χώρες από την Αφρική, την Ασία και τη Λατινική Αμερική που ήταν μέρος του κινήματος των Αδεσμεύτων Χωρών κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, αλλά ο αριθμός έχει επεκταθεί στα 134 μέλη. Ο ρόλος της G77 ως αντίβαρο στις αποφάσεις των μεγάλων δυνάμεων έχει μειωθεί τις τελευταίες δεκαετίες, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι οι δύο κύριες συνιστώσες της, η Κίνα και η Ινδία, αποτελούν επίσης μέρος της G20.

Η πρωτοβουλία δημιουργήθηκε το 1964 ως μηχανισμός αμοιβαίας υποστήριξης μεταξύ των χωρών του παγκόσμιου Νότου, στις συζητήσεις των Ηνωμένων Εθνών. Η πρώτη Σύνοδος Κορυφής πραγματοποιήθηκε στην Αλγερία το 1967 και από τότε έχει χρησιμεύσει για την προώθηση κοινών συμφερόντων στο εμπόριο, τη βιομηχανία ή τη γεωργία, μεταξύ άλλων τομέων. Το 1988, η G77 ενέκρινε μια συμφωνία που προβλέπει εμπορικά πλεονεκτήματα μεταξύ των αναπτυσσόμενων χωρών.

Η G77 εκλέγει έναν πρόεδρο κάθε χρόνο, επιφορτισμένο να φροντίζει τα συμφέροντα όλων των μελών και να συντονίζει τις συνεδριάσεις. Η ιδέα είναι ότι κάθε χρόνο, ο πρόεδρος πρέπει να ανήκει σε διαφορετική περιοχή. Κατά τα λοιπά, οι βασικές αποφάσεις λαμβάνονται σε συνεδρίαση των υπουργών που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στη Νέα Υόρκη και διαβιβάζονται στις περιφερειακές αντιπροσωπείες. Επιπλέον, διοργανώνονται και άλλες συναντήσεις για πιο συγκεκριμένα θέματα για τα οποία δεν απαιτείται η συμμετοχή των 134 μελών.

G15, η σύνοδος Νότου-Νότου

Η G15 περιλαμβάνει 17 αναπτυσσόμενες χώρες από τη Λατινική Αμερική, την Αφρική και την Ασία. Συνολικά, αντιπροσωπεύει περισσότερους από 2 δισεκατομμύρια ανθρώπους από την Αλγερία, την Αργεντινή, τη Βραζιλία, τη Χιλή, την Αίγυπτο, την Ινδία, την Ινδονησία, το Ιράν, την Τζαμάικα, την Κένυα, τη Μαλαισία, το Μεξικό, τη Νιγηρία, τη Σενεγάλη, τη Σρι Λάνκα, τη Βενεζουέλα και τη Ζιμπάμπουε. Σκοπός αυτής της Συνόδου είναι να επιδιώξει τη συνεργασία μεταξύ των κρατών του λεγόμενου παγκόσμιου Νότου για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, να χρησιμεύσει ως φόρουμ για τακτικές διαβουλεύσεις μεταξύ των μελών, να διευκολύνει τον διάλογο Βορρά-Νότου και να βρει νέους τρόπους για την αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων.

Η G15 ιδρύθηκε το 1989, μετά την ένατη διάσκεψη των Αδεσμεύτων Χωρών, που πραγματοποιήθηκε στο Βελιγράδι. Έκτοτε, έχει πραγματοποιήσει 15 Συνόδους Κορυφής ─η τελευταία ήταν το 2012, στη Σρι Λάνκα─ και η σύνθεση των μελών της διέφερε: η διαλυμένη τέως Γιουγκοσλαβία και το Περού, αποχώρησαν από τον οργανισμό το 2011, ενώ έχουν προσχωρήσει η Χιλή, το Ιράν και η Κένυα. Οι συνεδριάσεις του οδήγησαν σε έργα για τη μεταφορά τεχνολογίας και επενδύσεων στις αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά τα περισσότερα παρέλυσαν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, γεγονός που οδήγησε ορισμένα από τα μέλη του να συζητήσουν τη χρησιμότητα του φόρουμ.

Η βάση της G-15 είναι η ετήσια Σύνοδος Κορυφής των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων, στην οποία ανταλλάσσονται απόψεις για την παγκόσμια ατζέντα και υιοθετείται κοινή δήλωση.

G10, η ομάδα των δανειστών

Η G10 είναι η ομάδα που αποτελείται από χώρες που μπορούν να συνεισφέρουν χρήματα για δάνεια από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), σε περίπτωση που οι πόροι του δεν θεωρηθούν επαρκείς για την κάλυψη των παγκόσμιων αναγκών. Αποτελείται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά, τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία, το Βέλγιο, την Ολλανδία, τη Σουηδία, την Ελβετία και την Ιαπωνία, των οποίων οι υπουργοί Οικονομικών συναντώνται μία φορά το χρόνο με τους διοικητές των κεντρικών τραπεζών και τους εκπροσώπους του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας. Τα μέλη της Ομάδας των Δέκα είναι οι χώρες που υπέγραψαν τη Γενική Συμφωνία Δανείου (GAB) το 1962, με την οποία δεσμεύτηκαν να αυξήσουν τη χρηματοδότηση των δανείων του ΔΝΤ. Σε αυτά προστέθηκε, το 1964, η Ελβετία. Ο ρόλος τους είναι να παρέχουν πρόσθετα δάνεια στο ΔΝΤ και να συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων για την πίστωση. Από το 1963, οι διοικητές των κεντρικών τραπεζών της G10 συναντώνται ταυτόχρονα με τις συνεδριάσεις της Τράπεζας Διεθνών Διακανονισμών (BIS). Εκτός από το ΔΝΤ και την BIS, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΚ) και ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) λειτουργούν ως επίσημοι παρατηρητές των δραστηριοτήτων της G10.

Η ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΩΝ G20

Η πρόσφατη Σύνοδος των υπουργών Εξωτερικών G20 του Μπαλί στις 8 Ιουλίου, θα έπρεπε να είχε εγκρίνει τη διεθνή απομόνωση της Ρωσίας, αλλά αυτό δεν συνέβη. Κανένα τελικό έγγραφο για τον πόλεμο της Ουκρανίας δεν υπήρξε, αλλά ήταν προφανής η αδυναμία μιας τέτοιας έκβασης, δεδομένης της διαφορετικής ευαισθησίας στο θέμα των χωρών που συμμετείχαν.

Ωστόσο, η Σύνοδος Κορυφής δεν ήταν εντελώς μάταιη. Παρά τη διαβεβαίωση από όλους ότι Ρώσοι και Αμερικανοί θα κρατούσαν αποστάσεις, όπως και συνέβη, ο Μπλίνκεν και ο Λαβρόφ είχαν μια σύντομη στιχομυθία, όπως ανέφερε η υπουργός Εξωτερικών της Ινδονησίας Ρέτνο Μαρσούντι στο Reuters και διέψευσαν, για προφανείς λόγους αρχής, οι New York Times. Αυτή η σύντομη ανταλλαγή απόψεων παραμένει στην επικαιρότητα, που σε κάθε περίπτωση δείχνει ότι οι δύο δυνάμεις ενδιαφέρονται να διατηρήσουν ένα νήμα διαλόγου, προκειμένου να αποφευχθεί η ανεξέλεγκτη κλιμάκωση του πολέμου.

Στο περιθώριο της G-20, η Ρωσία και η Αμερική έκαναν ό,τι μπορούσαν σε διμερείς συναντήσεις με τους εκπροσώπους των άλλων χωρών: ο Λαβρόφ να ενισχύσει τις σχέσεις με εκείνα τα κράτη που δεν συμμετείχαν στην αντιρωσική σταυροφορία, οι δε Ηνωμένες Πολιτείες να προσπαθήσουν να τα φέρουν στο δικό τους μέρος.

Είναι δύσκολο να βρεθούν σημαντικές ενδείξεις για την έκβαση αυτών των διμερών συμφωνιών, αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι, μετά τους G20, ένας πολιτικός σεισμός συγκλόνισε την Ασία: η Σρι Λάνκα κατέρρευσε υπό το βάρος της χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης.

Βασικός σύμμαχος της Κίνας στον Ινδό-Ειρηνικό, η πείνα και οι περιορισμοί που αυξήθηκαν εκεί από την ουκρανική πολεμική κρίση έχουν κινητοποιήσει την πλειοψηφία, που κατέλαβε το προεδρικό μέγαρο. Σκηνές μιας πολύχρωμης επανάστασης που φαίνονται προορισμένες να επαναληφθούν σε παγκόσμια κλίμακα, καθώς ο συνδυασμός πολέμου και κυρώσεων τροφοδοτεί παρόμοια δυσαρέσκεια σε όλο τον κόσμο.

Εκτός από την προαναφερθείσα φευγαλέα συνάντηση, δύο άλλες σημαντικές διασκέψεις πραγματοποιήθηκαν στο G-20: αυτή του Κινέζου Υπουργού Εξωτερικών με τους ομολόγους του από την Αυστραλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι πληροφορίες λένε ότι ο Μπλίνκεν φέρεται να προσπάθησε να πείσει το Πεκίνο να μην παράσχει υποστήριξη στη Ρωσία, αλλά αυτό είναι περισσότερο από απίθανο να ήταν το επίκεντρο του διαλόγου, καθώς η Ουάσιγκτον γνωρίζει πολύ καλά ότι αυτό είναι απλώς αδύνατο αυτή τη στιγμή.

Αντίθετα, στον Μπλίνκεν είχε ανατεθεί μια πολύ συγκεκριμένη αποστολή: να αναζητήσει τρόπους για να αναζωογονηθεί το διμερές εμπόριο σε αυτή τη στιγμή της κρίσης. Οι Κινέζοι, δηλαδή, θα πρέπει να βοηθήσουν τις ΗΠΑ να μετριάσουν τον πληθωρισμό, ώστε να φτάσουν στις εκλογές του Νοεμβρίου με κάποια χαρτιά στο χέρι.

Διότι πολλά, αν όχι όλα, από το μέλλον των ΗΠΑ εξαρτώνται από τις ενδιάμεσες εκλογές και οι ελίτ που βρίσκονται σήμερα στην εξουσία, το γνωρίζουν.

Πηγή https://www.geoeurope.org/2022/07/15/oi-omadopoiiseis-tis-pagkosmias-oiko/

***To geoeurope είναι ένας ιστότοπος που δημιουργήθηκε από επιστήμονες και ειδικούς που έχουν ασχοληθεί με τη γεωπολιτική της Ευρώπης και έχουν διαπιστώσει συγκεκριμένα κενά στη ροή των πληροφοριών που διαμορφώνουν τις γεωπολιτικές συζητήσεις στην ήπειρό μας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γεωοικονομία

Ο κόσμος κάθεται πάνω σε ένα πρόβλημα 91 τρισ. δολαρίων – Και η λύση του κοστίζει

Δημοσιεύτηκε

στις

Το χρέος φουσκώνει και κυρίως γίνεται πιο ακριβό – όσο και εάν οι πολιτικοί επιλέγουν μπροστά στην κάλπη να το αγνοήσουν

Η αξία της παγκόσμιας οικονομίας υπολογίζεται σε 101 τρισ. δολάρια. Και το χρέος με το οποίο βαρύνονται οι κυβερνήσεις (και κατά συνέπεια οι φορολογούμενοι πολίτες) παγκοσμίως ανέρχεται σε 91 τρισ. δολάρια. Πρόκειται για ένα δυσβάσταχτο φορτίο, το οποίο θα επηρεάσει και τις επόμενες γενιές. Και αυτό που πυροδοτεί την μεγαλύτερη ανησυχία είναι πως πρόκειται για ένα πρόβλημα το οποίο δεν έχει ανώδυνες λύσεις.

Με τον μισό πληθυσμού του πλανήτη να οδηγείται φέτος σε κάλπες, οι ηγέτες και οι διεκδικητές της εξουσίας έχουν εν πολλοίς επιλέξει να αγνοήσουν το θέμα του δημοσίου χρέους. Δεν θα ακούσει κανείς για αυτό στις αντιπαραθέσεις Μπάιντεν – Τραμπ στις ΗΠΑ. Δεν άκουσε για αυτό στην γαλλική προεκλογική εκστρατεία, ούτε σε αυτή της Βρετανίας, όπου ανοίγουν αύριο το πρωί οι κάλπες. Δεν ήταν θέμα στην ατζέντα της Ινδίας ή οποιασδήποτε άλλη μεγάλη και μικρή χώρα διενήργησε φέτος εκλογές. Μάλιστα στις περισσότερες περιπτώσεις βλέπουμε να κερδίζουν έδαφος όσοι υπόσχονται φοροελαφρύνσεις και αυξήσεις δαπανών, που θα μπορούσαν (εφόσον γίνουν πράξη) να πυροδοτήσουν ακόμη και νέα χρηματοπιστωτική κρίση.

Ο δωρεάν δανεισμός τελείωσε

Το ΔΝΤ μόλις την περασμένη εβδομάδα προειδοποίησε ότι τα «χρόνια δημοσιονομικά ελλείμματα» στις ΗΠΑ πρέπει «να αντιμετωπιστούν επειγόντως». Οι επενδυτές μοιράζονται εδώ και καιρό αυτήν την ανησυχία σχετικά με τη μακροπρόθεσμη πορεία του χρέους της ισχυρότερης οικονομίας του πλανήτη. Και τούτο γιατί είναι σαφές πως η εποχή του «δωρεάν» δανεισμού, δηλαδή των μηδενικών επιτοκίων, έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.

Οι επενδυτές, που πριν από λίγα χρόνια...πλήρωναν χώρες όπως τη Γερμανία για να τη δανείσουν (αγόραζαν τα κρατικά της ομόλογα με αρνητικό επιτόκιο), σήμερα απαιτούν υψηλότερο επιτόκιο για να δανείσουν τις κυβερνήσεις. Και όσο τις βλέπουν να αφήνουν ελλείμματα και χρέη να φουσκώνουν, τόσα περισσότερα θα απαιτούν.

Επιπτώσεις στην τσέπη μας

Οι αποδόσεις έχουν ανέβει τόσο για τα ομόλογα των ΗΠΑ όσο και για εκείνα των χωρών της Ευρωζώνης, με τις πιέσεις να είναι ισχυρότερες σε όσες χώρες δείχνουν δείγματα απειθαρχίας. Το ακριβό κόστος δανεισμού των κυβερνήσεων επηρεάζει άμεσα την τσέπη μας. Γιατί η απάντηση σε αυτό μπορεί κάποια στιγμή να είναι αναγκαστικά η αύξηση των φόρων, η μείωση των δημοσίων δαπανών ή το «κόψιμο» σχεδιαζόμενων μέτρων στήριξης.

Στα δάνειά μας και στην ανάπτυξη

Και ο αντίκτυπος δεν σταματά εκεί. Οι αποδόσεις των κρατικών ομολόγων χρησιμοποιούνται ως «οδηγός» και για το υπόλοιπο χρέος. Οι υψηλότερες αποδόσεις σημαίνουν υψηλότερα επιτόκια δανεισμού για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Και όταν τα βάρη των χρεών αυξάνονται, το πλήγμα στην οικονομική ανάπτυξη δεν αργεί. Όσο τα επιτόκια ανεβαίνουν, τόσο οι ιδιωτικές επενδύσεις και η κατανάλωση υποχωρούν.

Επώδυνη προσαρμογή

Ο Κένεθ Ρογκόφ, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, σε δηλώσεις του στο CNN προειδοποιεί ότι οι ΗΠΑ και άλλες χώρες θα χρειαστεί να προβούν σε επώδυνες κινήσεις προσαρμογής. «Στη δεκαετία του 2010 πολλοί ακαδημαϊκοί, πολιτικοί και κεντρικοί τραπεζίτες είχαν την πεποίθηση ότι τα επιτόκια θα παραμείνουν κοντά στο μηδέν για πάντα και άρχιζαν επομένως να σκέφτονται πως το χρέος είναι ένα δωρεάν γεύμα», παρατηρεί. «Αυτό ήταν πάντα μία λάθος σκέψη. Πρέπει να σκεφτόμαστε και το δημόσιο χρέος ως ένα δάνειο κυμαινόμενου επιτοκίου και να αντιλαμβανόμαστε πως εάν ξαφνικά το επιτόκιο ανέβει πολύ, οι πληρωμές των τόκων εκτινάσσονται. Αυτό ακριβώς συνέβη σε ολόκληρο τον κόσμο», εξηγεί.

Η συνωμοσία της σιωπής

Στις ΗΠΑ η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα δαπανήσει 892 δισ. δολάρια το τρέχον δημοσιονομικό έτος σε τόκους – περισσότερα από ότι υπολογίζει να δώσει για άμυνα και περίπου το ποσό, που κατευθύνεται στο Medicare, την ιατροφαρμακευτική κάλυψη για συνταξιούχους και άτομα με αναπηρία. Την επόμενη χρονιά οι πληρωμές των τόκων θα ξεπεράσουν το 1 τρισ. δολάρια επί χρέους άνω των 30 τρισ. δολαρίων. Το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου υπολογίζει ότι το δημόσιο χρέος των ΗΠΑ θα σκαρφαλώσει στο 122% του ΑΕΠ σε 10 χρόνια από τώρα, ενώ θα έχει εκτιναχθεί στο 166% του ΑΕΠ το 2054, λειτουργώντας ως βαρίδι στην οικονομική ανάπτυξη. Στην προεκλογική εκστρατεία κανείς δεν λέει τι θα κάνει αυτό. Οι υποψήφιοι αρκούνται σε αλληλοκατηγορίες για το ποιος το προκάλεσε.

Κοινωνική αναταραχή και επιθέσεις των αγορών

Όσο κρύβουμε το πρόβλημα κάτω από το χαλάκι τόσο αυτό λειτουργεί ως φιτίλι, που ανάβει φωτιές και προκαλεί εκρήξεις. Οι πρώτες έρχονται σε κοινωνικό επίπεδο. Η Κένυα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Οι προτεινόμενες φοροαυξήσεις με στόχο τη μείωση του χρέους πυροδότησαν μαζικές αντικυβερνητικές διαδηλώσεις, οι οποίες πνίγηκαν στο αίμα. Τουλάχιστον 39 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Ο πρόεδρος της χώρας, Γουίλιαμ Ρόυτο, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι δεν θα υπογράψει το σχέδιο σε νόμο.

Σε άλλες περιπτώσεις έχουμε έκρηξη στις αγορές. Ενδεικτική ήταν η περίπτωση της Βρετανίας το 2022, όταν το δημοσιονομικά ακατανόητο πρόγραμμα της Λιζ Τρας, πυροδότησε μία άμεση επίθεση από τις αγορές που παρολίγο να οδηγήσει σε κατάρρευση συνταξιοδοτικά ταμεία της χώρας. Στη Γαλλία οι αποδόσεις εκτινάχθηκαν προς στιγμήν όταν ο Εμανουέλ Μακρόν κήρυξε πρόωρες εκλογές, για να σταθεροποιηθούν ωστόσο στη συνέχεια, εν μέσω εκτιμήσεων ότι ακόμη και εάν ο Ζορντάν Μπαρντελά της Εθνικής Συσπείρωσης είναι ο νέος πρωθυπουργός, δεν θα θελήσει να εκτροχιάσει δημοσιονομικά τη χώρα. Και τούτο γιατί θα υπονόμευε τις πιθανότητες εκλογής της Μαρίν Λε Πεν στην προεδρία το 2027.

Τα πάντα θα κριθούν την ερχόμενη Κυριακή, στον δεύτερο γύρο των εκλογών, όπου όλα τα αποτελέσματα μοιάζουν ανοιχτά. Κανείς δεν μπορεί να πει ποια θα είναι η επόμενη κυβέρνηση της Γαλλίας. Σίγουρα όμως θα πρέπει μεταξύ άλλων να φροντίσει να μαζέψει το διευρυνόμενο δημοσιονομικό έλλειμμα.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Γεωοικονομία

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα «ναρκοθετεί» την παγκόσμια οικονομία

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Khaled Abdullah

Η Παγκόσμια Τράπεζα προειδοποιεί για αύξηση των τιμών της ενέργειας, βραδύτερη ανάπτυξη και υψηλότερο πληθωρισμό

Η παρατεταμένη σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα και η κλιμάκωση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή απειλούν με καταστροφικές επιπτώσεις την παγκόσμια οικονομία, αναζωπυρώνοντας τον πληθωρισμό και  διαταράσσοντας τον ενεργειακό εφοδιασμό, προειδοποιούν ορισμένοι από τους κορυφαίους οικονομολόγους του κόσμου.

Τον κώδωνα του κινδύνουν έκρουσαν οι οικονομολόγοι της Παγκόσμιας Τράπεζας, σημειώνοντας ότι η κρίση απειλεί να οδηγήσει σε υψηλότερα επιτόκια, χαμηλότερη ανάπτυξη, επίμονο πληθωρισμό και μεγαλύτερη γεωπολιτική αβεβαιότητα.

Η κρίση στη Μέση Ανατολή μαζί με τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν δημιουργήσει πραγματικούς κινδύνους στην παγκόσμια οικονομία, προειδοποίησε η Παγκόσμια Τράπεζα στην τελευταία της έκθεση. «Η κλιμάκωση της σύγκρουσης θα μπορούσε να οδηγήσει σε άνοδο των τιμών της ενέργειας, με ευρύτερες επιπτώσεις στην παγκόσμια δραστηριότητα και τον πληθωρισμό», αναφέρεται στην έκθεση. «Άλλοι κίνδυνοι περιλαμβάνουν το οικονομικό άγχος που σχετίζεται με τα πραγματικά επιτόκια, τον επίμονο πληθωρισμό, την ασθενέστερη από την αναμενόμενη ανάπτυξη στην Κίνα, τον περαιτέρω κατακερματισμό του εμπορίου και τις καταστροφές που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή».

«Οι πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν ήδη αρχίσει να διαταράσσουν βασικές ναυτιλιακές διαδρομές, περιορίζοντας τη χαλαρότητα στα δίκτυα ανεφοδιασμού και αυξάνοντας την πιθανότητα πληθωριστικών συμφορήσεων. Σε ένα περιβάλλον κλιμακούμενων συγκρούσεων, ο ενεργειακός εφοδιασμός θα μπορούσε επίσης να διαταραχθεί σημαντικά, οδηγώντας σε άνοδο των τιμών της ενέργειας. Αυτό θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στις τιμές άλλων εμπορευμάτων και θα ενίσχυε τη γεωπολιτική και οικονομική αβεβαιότητα, η οποία με τη σειρά της θα μπορούσε να περιορίσει τις επενδύσεις και να οδηγήσει σε περαιτέρω αποδυνάμωση της ανάπτυξης», σημειώνεται επίσης.

Αντίστοιχη ήταν η προειδοποίηση του πρώην επικεφαλής οικονομολόγοθ του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), John Llewellyn. «Έχει εξελιχθεί σε σοβαρό πρόβλημα», όπως είπε, θέτοντας την πιθανότητα σοβαρών διαταραχών στο παγκόσμιο εμπόριο στο 30%, από 10% που ήταν πριν από μια εβδομάδα. «Υπάρχει μια φρικτή και αναπόφευκτη εξέλιξη που θα μπορούσε να δει την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα να εξαπλώνεται στα στενά του Ορμούζ και στην ευρύτερη Μέση Ανατολή», ανέφερε.

Η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή πέρασε σε άλλη φάση την Πέμπτη όταν δεκάδες βρετανικά και αμερικανικά πλήγματα έπληξαν τοποθεσίες των ανταρτών Χούθι στην Υεμένη. Τα χτυπήματα έγιναν ως αντίποινα για τις επιθέσεις τους εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες παρέλυσαν τις θαλάσσιες μεταφορές σε ένα από τα σημαντικότερα θαλάσσια κανάλια του κόσμου.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Γεωοικονομία

Τι κρύβει η λυσσαλέα επίθεση του Bloomberg κατά των BRICS – Φόβος και τρόμος της παγκόσμιας ελίτ απέναντι στη Νέα Τάξη Πραγμάτων

Δημοσιεύτηκε

στις

Τα δημοσιεύματα του πρακτορείου και τα πραγματικά δεδομένα για την αλλαγή των παγκόσμιων ισορροπιών ισχύος

Στο πλαίσιο της παρακμής τής υπό την αμερικανική ηγεσία παγκοσμιοποίησης αναδείχθηκαν οι BRICS, ένας άτυπος όμιλος αναδυόμενων οικονομιών: Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα, Νότια Αφρική.
Παρέχει μια πλατφόρμα στα μέλη του προκειμένου να αμφισβητήσουν την αμερικανική ηγεμονία στο παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα  σε forum όπως η G7, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Παγκόσμια Τράπεζα.
Ο Sarang Shidore (The Nation, 17/8/23), διευθυντής του προγράμματος Global South στο Ινστιτούτο Quincy και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο George Washington, σημειώνει ότι πολλές χώρες του Παγκόσμιου Νότου είναι απογοητευμένες από το de facto καθεστώς του δολαρίου ως αποθεματικού νομίασματος, γιατί αφήνει τους οικονομίες στο έλεος των αμερικανικών επιτοκίων και των κρατικών πολιτικών όπως η ποσοτική χαλάρωση, και επιτρέπει σκληρά καθεστώτα κυρώσεων ώστε να διασφαλίζεται το υπάρχον status quo.
Για τον Παγκόσμιο Νότο, οι εναλλακτικοί δρόμοι τόσο της αναπτυξιακής χρηματοδότησης όσο και των νομισμάτων για τη διενέργεια διεθνών συναλλαγών είναι ελκυστικοί τρόποι για την επίτευξη αυτονομίας, την ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης και τουλάχιστον εν μέρει την προστασία τους από την απειλή των κυρώσεων.

Η κατάκτηση της αυτονομίας

Σχετικά, τα κράτη BRICS φαίνεται να επιδιώκουν το καθένα για τον εαυτό του διπλωματική αυτονομία, παίρνοντας ποικίλες θέσεις για τον πόλεμο στην Ουκρανία που έρχονται σε αντίθεση με την προτιμώμενη άποψη της Ουάσιγκτον (The Nation, 27/6/23) και δεν είναι πάντα σε τέλεια συγχρονισμό με αυτή του «R(ussia)» στα BRICS.
Τον Αύγουστο, η ομάδα των BRICS κάλεσε έξι νέα μέλη να ενταχθούν: Αργεντινή, Αίγυπτος, Αιθιοπία, Ιράν, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Περισσότερες από 40 χώρες εκδήλωσαν ενδιαφέρον να ενταχθούν στους BRICS, ενώ 23 υπέβαλαν επίσημα αίτηση για να γίνουν μέλη του ομίλου (Al Jazeera, 24/8/23).
Η Κίνα είναι…. πολύ μεγάλη;
Η προοπτική μιας ομάδα κρατών σχεδόν εξ ολοκλήρου από τον Παγκόσμιο Νότο να συνεργαστεί για να προωθήσει την ανεξάρτητη ανάπτυξη δήγησαν την υπηρεσία ειδήσεων Bloomberg να πραγματοποιήσει μια άνευ προηγούμενου επίθεση στο διεθνές forum
Το πρατορείο δημοσίευσε ένα άρθρο του Howard Chua-Eoan (8/18/23) με τίτλο «Οι BRICS είναι ένα ετερόκλητο σύνολο και πρέπει να διαλυθούν».
Το επιχείρημά του: Το μεγάλο πρόβλημα με τους BRICS είναι ότι η Κίνα (με την ακόμα τεράστια οικονομική επιρροή της) κυριαρχεί στην ομάδα – και το Πεκίνο θέλει να τη μετατρέψει σε ένα άλλο παγκόσμιο forum για επιλύσει τις αντιθέσεις του με τις ΗΠΑ και την ΕΕ.
Ο ισχυρισμός ότι η Κίνα «εξουσιάζει» τους BRICS είναι παραπλανητικός. Τρεις μελετητές (Conversation, 18/8/23) από το πρόγραμμα Rising Power Alliances του Πανεπιστημίου Tufts, το οποίο μελετά την εξέλιξη των BRICS και τη σχέση τους με τις ΗΠΑ, διαπίστωσαν ότι η απεικόνιση των BRICS ως ομάδας που κυριαρχείται από την Κίνα που επιδιώκει πρωτίστως αντι-αμερικανικές ή αντιδυτικές ατζέντες είναι άστοχη.
Αντίθετα, οι χώρες BRICS συνδέονται γύρω από κοινά αναπτυξιακά συμφέροντα και μια αναζήτηση μιας πολυπολικής παγκόσμιας τάξης στην οποία δεν κυριαρχεί καμία μεμονωμένη δύναμη.
Για παράδειγμα, οι συγγραφείς σημειώνουν:
Η Κίνα δεν μπόρεσε να προωθήσει ορισμένες βασικές προτάσεις πολιτικής.
Για παράδειγμα, από τη σύνοδο κορυφής των BRICS το 2011, η Κίνα προσπάθησε να συνάψει μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου στο πλαίσιο των BRICS, αλλά δεν μπόρεσε να λάβει υποστήριξη από άλλα κράτη.
Ομοίως, ο Shidore (The Nation, 17/8/23) επισημαίνει:
Το 2015, τα πέντε κράτη [BRICS] ίδρυσαν τη Νέα Αναπτυξιακή Τράπεζα, με επίκεντρο τη χρηματοδότηση υποδομών και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Αν και το ΑΕΠ της Κίνας είναι υπερδιπλάσιο από αυτό των υπόλοιπων κρατών BRICS μαζί, συμφώνησε σε μια ισότιμη εταιρική σχέση για τη διακυβέρνηση της τράπεζας και ίσο μερίδιο του εγγεγραμμένου κεφαλαίου 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων το καθένα.
G-7 and BRICS visions of the future: Coercive unipolarity or cooperative  multipolarity - Pearls and Irritations
«Η οικονομική ηγεσία των ΗΠΑ»

Το Bloomberg (29/8/23) αποδίδει την άνοδο των BRICS στο πλαίσιο των νέων γεωπολιτικών ισορροπιών ισχύος στην «αποστροφή έναντι της οικονομικής ηγεσίας των ΗΠΑ».
Σε άλλο άρθρο, η συντακτική επιτροπή του Bloomberg (29/8/23) ανησύχησε ότι η επέκταση των BRICS «θα μπορούσε να αποδυναμώσει τα υπάρχοντα κανάλια διεθνούς συνεργασίας σε μια εποχή που η συλλογική δράση για τις παγκόσμιες απειλές δεν ήταν ποτέ πιο επείγουσα πραγματικότητα».
Σύμφωνα με τους συγγραφείς του άρθρου, οι χώρες BRICS «παραμερίζουν τους υπάρχοντες θεσμούς» της «παγκόσμιας διακυβέρνησης», καθιστώντας έτσι την «πραγματικά πολυμερή συνεργασία πιο δύσκολη».
Η ανησυχία που διατυπώνεται αφορά τηνανάπτυξη της διεθνούς «συνεργασίας» ή της «συλλογικής δράσης για τις παγκόσμιες απειλές».
Το ενδιαφέρον που απηχεί ο εν λόγω προβληματισμός είναι η διατήρηση του σημερινού παγκόσμιου συστήματος.
Η ρίζα της απειλής για το status quo, σύμφωνα με το άρθρο, ήταν η έλλειψη ηγεσίας των ΗΠΑ:
Δεν είναι τυχαίο ότι οι BRICS  έρχονται μετά την απομάκρυνση των ΗΠΑ από την οικονομική ηγεσία – επιταχύνθηκε από την κυβέρνηση του Donald Trump και επιβεβαιώθηκε από τον Joe Biden.
Το ΔΝΤ και η Παγκόσμια Τράπεζα είναι ολοένα και πλέον  χωρίς πηδάλιο.
Ο ΠΟΕ είναι σχεδόν ανύπαρκτος, τόσο καλός όσο έκλεισε λόγω παρεμπόδισης των ΗΠΑ.
Η οργανωτική αρχή της πολιτικής των ΗΠΑ δεν είναι πλέον η παγκόσμια ευημερία αλλά το «Made in America».
Οι αναδυόμενες οικονομίες αναζητούν εναλλακτικές λύσεις σε μια παγκόσμια τάξη πραγμάτων που φαίνεται να τις τοποθετεί στον πάτο.. της τροφικής αλυσίδας.

Η χειρότερη δυνατή συγκυρία

Ο χρόνος αυτής της μεταστροφής των συσχετισμών ισχύος δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερος.
Τα υψηλότερα επιτόκια προσθέτουν στις οικονομικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν πολλές χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.
Εάν μια νέα παγκόσμια κρίση χρέους βρίσκεται μπροστά μας, η ζημιά δεν θα περιοριστεί.
Το  κόστος της κλιματικής αλλαγής αυξάνεται και οι προσπάθειες των άBRICS για τον περιορισμό τους θα είναι καθοριστικές.
Αυτές οι προκλήσεις είναι αναπόφευκτα παγκόσμιες και απαιτούν μια συνεργατική παγκόσμια απάντηση.
Όλα αυτά καθιστούν τη διάσπαση της πολυμερούς τάξης πραγματικά επικίνδυνη.
Υποκινούμενοι από τη διεύρυνση των BRICS, οι ΗΠΑ και οι εταίροι τους θα πρέπει να εργαστούν επειγόντως για να την ανατάξουν .
Οι συντάκτες παρερμηνεύουν την έκκληση των BRICS.
Όπως το έθεσε ο Martin Wolf στους Financial Times (23/5/23), «Αυτό που φέρνει κοντά τα μέλη του είναι η επιθυμία να μην εξαρτώνται από τις ιδιοτροπίες των ΗΠΑ και των στενών συμμάχων τους, που κυριαρχούν στη παγκόσμια σκηνή δύο αιώνες».
Ομοίως, ο Shidore (The Nation, 17/8/23) έγραψε:
Οι πολλαπλές αποτυχίες της παγκόσμιας τάξης υπό την ηγεσία των ΗΠΑ να υποστηρίξει ουσιαστικά δύο βασικές απαιτήσεις των κρατών του Παγκόσμιου Νότου – την οικονομική ανάπτυξη και τη διαφύλαξη της κυριαρχίας- δημιουργούν μια ζήτηση για εναλλακτικές δομές για την διεθνή τάξη.
Η διεθνολόγος Astrid Prange έκανε παρόμοια πρατήρηση στη Deutsche Welle (4/10/23):
Το 2014, με 50 δισεκατομμύρια δολάρια (περίπου 46 δισεκατομμύρια ευρώ) σε χρήμα εκκίνησης, τα κράτη BRICS εγκαινίασαν τη Νέα Τράπεζα Ανάπτυξης ως εναλλακτική λύση έναντι της Παγκόσμιας Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Επιπλέον, δημιούργησαν έναν μηχανισμό ρευστότητας που ονομάζεται Contingent Reserve Arrangement για να υποστηρίξουν τα μέλη της ομάδας που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας.
Αυτές οι εναλλακτικές λύσεις δεν ήταν ελκυστικές μόνο για τα ίδια τα κράτη BRICS, αλλά και για πολλές άλλες αναπτυσσόμενες και αναδυόμενες οικονομίες που είχαν οδυνηρές εμπειρίες με τα προγράμματα διαρθρωτικής προσαρμογής και τα μέτρα λιτότητας του ΔΝΤ.
Αυτός είναι ο λόγος που πολλά κράτη δήλωσαν ότι μπορεί να ενδιαφέρονται να ενταχθούν στην ομάδα BRICS.
Σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς του αρθρογράφου του Bloomberg, δεν είναι η λεγόμενη «απομάκρυνση από την οικονομική ηγεσία» των ΗΠΑ ή η παράλυση του ΔΝΤ, της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ΠΟΕ, που κάνουν την ομάδα των BRICS ελκυστική.
Είναι ακριβώς ότι η «πολυμερής τάξη» στην οποία αναφέρεται το Bloomberg είναι υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και ότι οι ΗΠΑ έχουν χρησιμοποιήσει τον ασφυκτικό τους έλεγχο σε αυτούς τους θεσμούς για να εκμεταλλευτούν και να ελέγξουν τα φτωχότερα έθνη.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2023-09-16_152001.png
Το… δημοκρατικό πρόβλημα

Το Bloomberg (28/8/23) επικρίνει τους BRICS για έλλειψη δημοκρατικών θεσμών.
Εν τω μεταξύ, στο ΔΝΤ, οι χώρες με το 14% του παγκόσμιου πληθυσμού λαμβάνουν το 59% των ψήφων.
Το Bloomberg (28/8/23) δημοσίευσε επίσης ένα άρθρο του Giovanni Salzano, με τίτλο «Η διεύρυνση των BRICS πρόκειται να επιδεινώσει το δημοκρατικό πρόβλημα της ομάδας».
Το άρθρο σχολιάζει ότι, από τα έξι κράτη που προσκλήθηκαν να συμμετάσχουν στις BRICS, μόνο η Αργεντινή μπορεί να θεωρηθεί δημοκρατία —αν και ελαττωματική.
Αυτό σημαίνει ότι η διεύρυνση θα αφήσει την ομάδα να κυριαρχείται από μη δημοκρατικές χώρες, με επτά από αυτές έχουν ημιαυταρχικά ή αυταρχικά καθεστώτα.
Αφήνοντας κατά μέρος το «πρόβλημα της δημοκρατίας» των κρατών που βρίσκονται στον Salzano του παγκόσμιου συστήματος υπό την ηγεσία των ΗΠΑ —όπως ο Καναδάς και οι ίδιες οι ΗΠΑ— ο Salzano περιγράφει μια… υπερβολικά στενή αντίληψη της δημοκρατίας.
Εστιάζει αποκλειστικά στα εσωτερικά πολιτικά συστήματα των εθνών BRICS, αγνοώντας εάν οι BRICS θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της έλλειψης δημοκρατικών διαδικασιών στους υπάρχοντες διεθνείς οργανισμούς.
Για παράδειγμα, όπως τόνισε το Al Jazeera (22/8/23):
Τα πέντε κράτη BRICS έχουν τώρα ένα συνδυασμένο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) μεγαλύτερο από αυτό της G7 σε όρους μονάδων αγοραστικής δύναμης.
Σε ονομαστικούς όρους, οι χώρες BRICS παράγουν για το 26% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Παρόλα αυτά, έχουν μόνο το 15% της δύναμης ψήφου στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).
Τα κράτη της ομάδας των BRICS αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% του παγκόσμιου πληθυσμού (Reuters, 24/8/23) ενώ η G7 φιλοξενεί μόλις το 10% (FT, 23/5/23).
Ο Jason Hickel (Al Jazeera, 26/11/20) καθηγητής στο London School of Economics παρατήρησε:
Οι ηγέτες της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ΔΝΤ δεν εκλέγονται, αλλά ορίζονται από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη…
Οι ΗΠΑ έχουν de facto δικαίωμα veto σε όλες τις σημαντικές αποφάσεις και μαζί με την υπόλοιπη G7 και την Ευρωπαϊκή Ένωση ελέγχουν πάνω από το ήμισυ των ψήφων και σου
Αν δούμε τις κατανομές ψήφων σε όρους κατά κεφαλήν κατανομής με βάση τον πληθυσμό, οι ανισότητες αποκαλύπτονται ότι είναι πραγματικά ακραίες.
Για κάθε ψήφο που έχει ο μέσος άνθρωπος στον Βορρά, ο μέσος άνθρωπος στον Παγκόσμιο Νότο έχει μόνο το ένα όγδοο της ψήφου (και ο μέσος Νοτιοασιάτης έχει μόνο το ένα εικοστό της ψήφου).
Είναι πολύ νωρίς για να πούμε εάν οι BRICS θα βοηθήσουν τις χώρες στον Παγκόσμιο Νότο να αναπτυχθούν με τους δικούς τους όρους.
Αλλά η επίθεση του Bloomberg στην ομάδα είναι πιθανώς … καλό σημάδι για την αναδιάταξη των γεωπολιτικών συσχετισμών ισχύος εις βάρος της Δύσης.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2023-09-16_160235.pngΣτιγμιότυπο_οθόνης_2023-09-16_160041.png

Στιγμιότυπο_οθόνης_2023-09-16_160333.png
www.bankingnews.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή