Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Κεντρική ομιλία Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση σ /ν του Υπ. Οικονομικών “Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015”

Δημοσιεύτηκε

στις

Συζήτηση επί της αρχής των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών “Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015” – Κεντρική ομιλία Ευ. Βενιζέλου στη συζήτηση σ /ν του Υπ. Οικ/ “Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015”

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι ημέρες είναι πάρα πολύ κρίσιμες και πρέπει να πούμε σ’ αυτές τις συνεδριάσεις για το Μεσοπρόθεσμο και τον Εφαρμοστικό Νόμο όλη την αλήθεια χωρίς φόβο και χωρίς πάθος.

Μπορεί να ισχυριστεί κάποιος ότι η περιγραφή της κατάστασης λειτουργεί εκβιαστικά ή εκφοβιστικά. Έχω πει όμως στην πρώτη μου ομιλία ως Υπουργός Οικονομικών, στη διαδικασία της παροχής ψήφους εμπιστοσύνης, ότι δεν πιστεύω ούτε στη στρατηγική του φόβου ούτε στην ιδεολογία της μιζέριας.
Η κατάσταση είναι δύσκολη, είναι απειλητική. Πρέπει να σώσουμε την εθνική οικονομία. Πρέπει να διασφαλίσουμε τη σταθερότητα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, που έχει όλα τα προσόντα και όλες τις εγγυήσεις που απαιτούνται από το κράτος και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προκειμένου να είναι σταθερό.
Όμως, ο συστημικός κίνδυνος δεν είναι μόνον χρηματοοικονομικός. Η Ευρώπη δεν έχει διαμορφώσει ακόμη εκείνα τα θεσμικά και πολιτικά χαρακτηριστικά που θα της επέτρεπαν να ανταποκριθεί στην ανάγκη των περιστάσεων, να διαχειριστεί αυτή την κρίση ως κρίση ευρωπαϊκού και παγκόσμιου επιπέδου και όχι ως μια μικρή περιφερειακή κρίση που αφορά την Ελλάδα, την Πορτογαλία, την Ιρλανδία.
Εδώ πρόκειται για μία κρίση που αφορά όλη τη Ζώνη του Ευρώ, την ευρωπαϊκή προοπτική, την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, την βαθιά αντίφαση που υπάρχει ανάμεσα στο προωθημένο βήμα της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης και το μετέωρο βήμα της θεσμικής και πολιτικής ολοκλήρωσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Άρα τα πράγματα είναι πάρα πολύ κρίσιμα και γι’ αυτό τα μάτια όλων των Μέσων Ενημέρωσης είναι στραμμένα στην Ελλάδα και το ελληνικό πολιτικό σύστημα, και γι’ αυτό κάθε τι που συμβαίνει στο Ελληνικό Κοινοβούλιο τις ημέρες αυτές επηρεάζει όχι μόνον την ελληνική οικονομία, την ελληνική αγορά χρήματος και κεφαλαίου, αλλά παγκοσμίως τις αγορές, οι οποίες αγορές είναι πάντα επιθετικές, ελλοχεύουν και πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι τώρα διεξάγεται μία αδυσώπητη σύγκρουση μεταξύ κρατών από τη μια μεριά και διεθνών οργανισμών και οντοτήτων της αγοράς από την άλλη μεριά χωρίς κανόνες, χωρίς αρχές, χωρίς έλεος και αυτό είναι το μεγάλο κενό και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της παγκόσμιας οικονομικής διακυβέρνησης.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η Ελλάδα λειτούργησε ως εργαστήριο για πολλά πράγματα κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου και του μετεμφυλιακού κράτους. Και τώρα που διεξάγεται ένας ανορθόδοξος πόλεμος με ασύμμετρες οικονομικές και χρηματοοικονομικές απειλές, τα έχει φέρει έτσι η ιστορία ώστε πάλι η Ελλάδα να λειτουργεί ως ένα πεδίο δοκιμασίας, ως ένα εργαστήριο νέων φαινομένων και νέων προβλημάτων. Και η αλήθεια είναι ότι όλα ξεκινούν από τη δική μας ευθύνη, από την ευθύνη των ελληνικών κυβερνήσεων, του ελληνικού πολιτικού συστήματος, του ελληνικού πολιτικού κόσμου, από την ευθύνη των παραγόντων της ελληνικής οικονομίας, από την ευθύνη του καθενός κατά το μέτρο της αρμοδιότητάς του και του ρόλου του στον τόπο αυτό, διότι βρεθήκαμε να έχουμε ένα δυσθεόρατο δημόσιο χρέος.
Εάν γινόντουσαν την κατάλληλη στιγμή μικρές διορθωτικές κινήσεις, θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί το πρόβλημα. Όταν δεν κάνεις την κατάλληλη στιγμή μία κίνηση, είσαι υποχρεωμένος αργότερα να κάνεις πολλαπλάσιες κινήσεις και είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν και πάλι θα καταφέρεις να έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Είναι κρίμα να βρισκόμαστε στην κατάσταση αυτή. Πρόκειται για μία κατάσταση ταπεινωτική, αντιαναπτυξιακή, αντικοινωνική, αντιλαϊκή και τελικά αυτό έχει ένα τεράστιο κόστος όχι μόνον οικονομικό και αναπτυξιακό, αλλά έχει ένα τεράστιο κόστος ηθικό, πολιτικό, ψυχολογικό.
Εδώ πρόκειται ουσιαστικά για την αξιοπρέπεια και την προοπτική της χώρας, και πρέπει να σφίξουμε τα δόντια και να κάνουμε υπομονή γιατί πρέπει να κινηθούμε μέσα σε συσχετισμούς δυνάμεων δεδομένους. Μακάρι να μπορούσαμε, με μία εθνικοαπελευθερωτική διάθεση, με έναν τρόπο ο οποίος να απηχεί την παρόρμησή μας, να αντιδράσουμε και να αναλάβουμε το κόστος της αντίδρασης των συνομιλητών μας, των εταίρων μας και δανειστών μας.
Αλλά δεν μπορούμε να θέσουμε σε κίνδυνο τίποτα. Δεν μπορούμε να διακυβεύσουμε κανένα από τα μεγάλα αγαθά που αυτή τη στιγμή βρίσκονται πάνω στο τραπέζι, οι περιουσίες, τα επιτεύγματα, τα εισοδήματα, οι προοπτικές, το επίπεδο ζωής, όλα, όσο κι αν αυτό φαίνεται περίεργο, γιατί όλα αυτά εξαρτώνται από παράγοντες που μπορεί να μην είναι, όπως έχω πει κατ’ επανάληψη, απολύτως ορθολογικοί και διαφανείς.
Ακούω πολύ συχνά το επιχείρημα ότι, αφού ξέρετε ότι η δύναμή μας είναι η αδυναμία μας,. χτυπήστε το χέρι στο τραπέζι, ασκήστε τον εκβιασμό της μη συμμόρφωσης, ούτως ή άλλως η πέμπτη δόση θα καταβληθεί. Μα και η έκτη δόση θα καταβληθεί; Και η έβδομη δόση θα καταβληθεί; Και οι δανειακές ανάγκες των επομένων πολλών ετών θα καλυφθούν χωρίς να έχουμε πρωτογενή πλεονάσματα;
Έχουμε συνειδητοποιήσει ότι ακόμη σήμερα που μιλάμε και για κάποιο καιρό ακόμη παράγουμε ελλείμματα και άρα διογκώνουμε το χρέος, διότι δεν έχουμε καταφέρει να φτάσουμε σε πρωτογενή πλεονάσματα; Και πως θα λειτουργήσουμε μετά; Ως κλειστή οικονομία; Χωρίς δυνατότητα να αναπτυχθούν οι ελληνικές εξαγωγές; Που θα βρίσκεται η εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας;
Και επειδή είναι ομόθυμη η θέση πως πρέπει να είμαστε πάντα μέσα στο ευρώ, θυμάμαι την χαρακτηριστική δήλωση που έκανε η Γενική Γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος η κα Παπαρήγα για το θέμα αυτό. Επειδή είναι ομόθυμη η θέση αυτή, πρέπει αυτό να το υποστηρίζουμε με συγκεκριμένες ενέργειες αξιοπιστίας και με συγκεκριμένες ενέργειας αμυντικού χαρακτήρα.
Γιατί αν δεν το κάνουμε αυτό τότε φυσικά θα είμαστε πάντα μέλος της Ευρωζώνης και μέλος του Eurogroup, αλλά θα είμαστε εκτεθειμένοι στις πιέσεις και τους εκβιασμούς και τα πειθαρχικά μέτρα των εταίρων μας και όχι μάλιστα των πιο μεγάλων και ισχυρών, γιατί στην Ευρώπη υπάρχει πάντα μια κυλιόμενη συμμαχική Κυβέρνηση ένας κυλιόμενος μεγάλος συνασπισμός. Υπάρχουν 27 εκλογικοί κύκλοι πάντα βρίσκεσαι μπροστά σε ένα νέο συσχετισμό δυνάμεων, πάντα θα έχεις κυβερνήσεις κάθε ιδεολογικής και πολιτικής κατηγορίας, κυβερνήσεις μονοκομματικές λίγες, κυβερνήσεις συνεργασίας, κυβερνήσεις μειοψηφικές, κυβερνήσεις υπηρεσιακές, κυβερνήσεις που κλείνουν τον κύκλο τους και έχουν εκλογικό άγχος. Όλα μετράνε.
Άρα πρέπει να ξέρεις πώς σκέφτεται ο συνομιλητής σου, να το συνυπολογίζεις για να μπορείς να διαπραγματευτείς μέσα σε τοπίο, το οποίο είναι ρευστό και ως εκ τούτου επικίνδυνο, λόγω της ασάφειάς του. Όλα είναι ψηλαφητά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η εθελοντική πρωτοβουλία του ιδιωτικού τομέα, δηλαδή των διεθνών τραπεζών να μετάσχουν σε μια προσπάθεια για τη βιωσιμότητα, τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους. Σηκώνοντας κι αυτές ένα βάρος, χωρίς φυσικά μακροπροθέσμως και συμψηφιστικά να χάνουν, γιατί πρέπει να βλέπει κανείς τα θέματα αυτά μέσα σε ένα πολύ μακρύ χρονικό ορίζοντα.
Εμείς χαιρετίζουμε την προσπάθεια αυτή. Δεν μετέχουμε, δεν είναι μια κρατικά καθοδηγούμενη προσπάθεια, αλλά δεν υπάρχει τέτοιο μοντέλο για κράτος ευρωπαϊκό για κράτος που μετέχει σε Νομισματική Ένωση και άρα δεν έχει τη δική του νομισματική πολιτική σε εθνικό επίπεδο, για κράτος με τέτοιο επίπεδο διαβίωσης, για κράτος που έχει τέτοιο εθνικό πλούτο.
Ακούω παραδείγματα για την Αργεντινή, για την Ουρουγουάη, ακούω παραδείγματα για την Τουρκία, ακούω παραδείγματα για την Ουγγαρία πολύ πιο πρόσφατα. Καμία από τις χώρες αυτές δεν έχει τα δυο χαρακτηριστικά που σας λέω τώρα: δεν μετείχε σε μια Νομισματική Ένωση του επιπέδου του ευρώ και δεν είχε το επίπεδο ζωής που έχει η Ελλάδα και το πραγματικό ΑΕΠ που έχει η Ελλάδα.
Άρα, αν θέλουμε να διασφαλίσουμε αυτά τα ιστορικά κεκτημένα και εν τέλει αν θέλουμε να διασφαλίσουμε την ελπίδα των παιδιών μας,
είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε υπομονή και να κινηθούμε με προσοχή, βήμα–βήμα. Γι’ αυτό επιμένω στην ανάγκη της σταθεροποίησης της κατάστασης.
Με βαραίνει η διαπίστωση πολλών σχολιαστών του δημοσίου βίου και ορισμένων μετρήσεων της κοινής γνώμης, πως η ανάληψη εκ μέρους μου των καθηκόντων του Υπουργού Οικονομικών δημιούργησε μια προσδοκία. Και η προσδοκία είναι πως η κατάσταση μπορεί να σταθεροποιηθεί και, βεβαίως, πως τα μέτρα θα είναι πιο ήπια και ανέλαβα το προσωπικό κόστος, πέραν του συλλογικού κυβερνητικού κόστους, να εισηγηθώ αμέσως αυτά τα σκληρά και -το επαναλαμβάνω- άδικα μέτρα γιατί έπρεπε να κλείσουμε τη διαπραγμάτευση εντός ωρών για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής για τα περιβόητα 28 δις και έπρεπε μέσα σε ώρες να καλύψουμε ένα κενό της τάξεως των 5,6 δις ευρώ.
Και έπρεπε αυτό να εγκριθεί από την Τρόικα, προκειμένου να έχει το πεδίο ελεύθερο ο Πρωθυπουργός στη Σύνοδο Κορυφής, την προηγούμενη εβδομάδα, για να διατυπωθούν τα συμπεράσματα, όπως διατυπώθηκαν σε σχέση με την εκταμίευση της πέμπτης δόσης, το νέο πρόγραμμα στήριξης και την αναπτυξιακή βοήθεια που θα δώσει τώρα η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα, γιατί όλοι κατάλαβαν ότι χωρίς στήριξη της πραγματικής οικονομίας, χωρίς ανάπτυξη, δεν μπορούμε να εκπληρώσουμε τους στόχους του προγράμματος αυτού, άρα τίθεται εν αμφιβόλω και η βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους, η οποία ενδιαφέρει προφανώς τους πιστωτές μας.
Για σκεφτείτε ποιο είναι το βάρος των επισήμων δανειστών μας; Για σκεφτείτε το βάρος των 110 δις και το βάρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας με τα ομόλογα που η ίδια έχει αγοράσει στη δευτερογενή αγορά και τα ομόλογα που έχει δεχτεί ως ενέχυρα για τη διασφάλιση της ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών; Για σκεφτείτε τι θα προστεθεί με το δεύτερο πρόγραμμα;
Λοιπόν, με ένα τέτοιο όγκο βοήθειας θεσμικής, στην πραγματικότητα διακρατικής, ενδοευρωπαϊκής και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Ελλάδα βεβαίως έχει τη δύναμη της αδυναμίας της. Γιατί χρωστάει και θα χρωστάει πολλά σε πολιτικούς, θεσμικούς δανειστές για πολλά χρόνια. Αλλά αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι δεν πρέπει να κάνουμε μόνοι μας όλα όσα πρέπει προκειμένου να αποκτήσουμε μια νέα φυσιογνωμία ως χώρα; Να ξαναγνωριστούμε!
Γιατί εδώ η κρίση μας επιβάλλει να ξαναγνωριστούμε. Πρέπει να επ αναθεμελιωθούν τα πάντα. Το κράτος, η κοινωνία των πολιτών, η οικονομία, το πολιτικό σύστημα, η διοίκηση, η εκπαίδευση, το σύστημα ενημέρωσης, τον τρόπο με τον οποίο κινείται η διανόηση η πνευματική ηγεσία στον τόπο αυτό. Τα πάντα πρέπει να ξαναγραφτούν. Τα πάντα είναι σε κρίση. Τα πάντα αποδεικνύονται ανεπαρκή.
Σηκώνουμε το μεγάλο βάρος εμείς: το πολιτικό σύστημα και δικαίως. Αυτό επιβάλλει η δημοκρατική ευθύνη και η ιστορική αλήθεια. Αλλά οι άλλοι χώροι που βρίσκονται; Δεν έχουν τη δική τους ευθύνη και δεν βιώνουν τη δική τους κρίση; Είμαστε μόνοι μέσα στην αρένα και μας παρακολουθούν όλοι οι υπόλοιποι; Όχι βέβαια.
Γιατί το επαναλαμβάνω αυτό που είπα προηγουμένως: η δική μας συμπεριφορά επηρεάζεται από τη συμπεριφορά όλων των άλλων παραγόντων του δημοσίου και κοινωνικού βίου, γιατί ο κάθε βουλευτής και το κάθε κόμμα είναι σε άμεση επαφή με αυτό που συμβαίνει στην κοινωνία, στην οικονομία, στο επικοινωνιακό σύστημα, με αυτό που συμβαίνει στην ψυχή και στο μυαλό κάθε Έλληνα και κάθε Ελληνίδας.
Άρα δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος. Και πρέπει να τον σπάσουμε τον φαύλο κύκλο και να ξανασταθούμε όρθιοι και αξιοπρεπείς και να σκεφτούμε τι γίνεται, ποιο είναι το στρατηγικό σχέδιο μέσα στο οποίο κινούμαστε.
Εάν δεν ακολουθήσουμε αυτή την λύση και αντισταθούμε στη λύση αυτή, μήπως θα είναι το 1897 του 21ου αιώνα και της ελληνικής οικονομίας; Γιατί φίλοι του λαού υπάρχουν πολλοί, πάρα πολλοί. Σηκώνουν τη σημαία του πατριωτισμού και της εθνικής ανεξαρτησίας. Και μετά; Όταν συμβεί το ατύχημα; Όταν έρθει η ήττα; Ποιος έχει την ευθύνη; Ποιος είναι αυτός ο οποίος θα πει το «οίκαδε», όταν θα γίνει αυτό;
Άρα δεν είναι για παιχνίδια. Το κάθε τι πρέπει να λέγεται μετά λόγου γνώσεως. Η κριτική είναι εύκολη, η διαχείριση είναι δύσκολη, η διαπραγμάτευση ακόμη δυσκολότερη. Άρα ας περάσουμε τον κάβο της σταθεροποίησης.
Και ειλικρινά σας λέω: είναι ηθική δέσμευση για μας, όχι πολιτική ή πολιτικάντικη, μέσα σε εβδομάδες, μέσα σε λιγότερο από 2 μήνες, με τη βοήθεια όλων των κομμάτων, των επιστημόνων, των δικαστικών ενώσεων, ξένων συμβούλων, είμαστε σε θέση να εμφανίσουμε ένα νέο ριζικά διαφορετικό εθνικό φορολογικό σύστημα, να αποκαλυφθούν οι αντιφάσεις, να καταλάβουμε ποιες είναι οι οικονομικές και αναπτυξιακές επιπτώσεις όλων των φορολογικών μέτρων, να δούμε τις ανισότητες, να δούμε πως θα κατανεμηθεί το βάρος δίκαια. Διότι, επαναλαμβάνω, από τα 100 δις δηλωμένου εισοδήματος, εισπράττονται 9 δις φόροι και φορολογούνται τελικώς μόνο το 43% των δηλώσεων που υποβάλλονται.
Αν καταφέρουμε να αυξήσουμε κατά 30% τα δηλωμένα εισοδήματα, μια τόσο επιεική εκτίμηση για την παραοικονομία αν κάνουμε και αν αυξήσουμε το μέσο ποσοστό επιβάρυνσης από το 9 στο 15%, θα έχουμε επιλύσει το πρόβλημα των δημοσίων εσόδων. Και βεβαίως, θα στραφούμε στις δημόσιες δαπάνες ως λειτουργικές δαπάνες του κράτους, γιατί το 75% είναι μισθοί, συντάξεις και κοινωνικά επιδόματα. Άρα κι εκεί υπάρχει το στοιχείο της αδικίας και εκεί λειτουργεί αντιαναπτυξιακά μια περικοπή η οποία γίνεται λογιστικά, υπό πίεση, νευρικά.
Και αναγκαστήκαμε να κάνουμε τέτοιου είδους κινήσεις, για να κλείσουμε το κενό. Προέκυψε το κενό των αποδείξεων και της επιστροφής φόρου λόγω αποδείξεων, γιατί είχε σχηματιστεί η πεποίθηση ότι αυτό είχε ζητηθεί από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ. Και όταν έγινε αντιληπτό ότι αυτό θα σημαίνει επιστροφή χρημάτων που έχουν καταβληθεί αχρεωστήτως ίσως, αλλά που δεν σώζονται τώρα στο οικογενειακό πορτοφόλι, είπα αμέσως όχι. Αλλά το «όχι» αυτό σήμαινε σε φιλική τιμή από την Τρόικα 600 εκ., τα οποία έπρεπε να βρεθούν μέσα σε μία νύχτα! Γιατί τίποτε δεν γίνεται δωρεάν. Πρέπει να υπάρχει πάντα το ισοζύγιο ισοδύναμο δημοσιονομικό αποτέλεσμα.
Έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε αυτό και απευθύνω αυτή την πολύ συγκεκριμένη πρόσκληση. Ο αγώνας όμως για την πραγματική καταπολέμηση της φοροδιαφυγής ανοίγει με το υπό ψήφιση εφαρμοστικό νομοσχέδιο. Αίρεται το απόρρητο των τραπεζικών καταθέσεων, αίρεται το απόρρητο κάθε είδους συναλλαγής, όλοι όσοι έχουν τέτοιες πληροφορίες είναι υποχρεωμένοι να τις χορηγούν στο Υπουργείο Οικονομικών και την Οικονομική Αστυνομία.
Επιπλέον χρησιμοποιούμε εντατικά τα τεκμήρια διαβίωσης. Η απόδοσή τους αυξάνεται κατά περίπου 65%. Και δεν είναι μόνο αυτό, επιβάλλουμε το τέλος άσκησης ελευθέρου επαγγέλματος ως μία ελάχιστη πράξη δικαιοσύνης. Ξέρετε ότι 550.000 ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες κινούνται κάτω από το αφορολόγητο όριο των 8.000.
Διάβασα σήμερα δυο εντυπωσιακά παραδείγματα: ένας μισθωτός με οικογενειακό εισόδημα 55.000 με δυο παιδιά, που έχει βεβαίως δυο αυτοκίνητα το ένα 2.000 κυβικών και το άλλο 1.400 κυβικών, που έχει ατομική περιουσία αντικειμενικής αξίας 400.000, χωρίς να τη μοιράζεται με τη γυναίκα του, θα επιβαρυνθεί με 2.890 ευρώ το χρόνο με τα νέα μέτρα. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει στην πράξη το παράδειγμα αυτό, αλλά ας το απλουστεύσουμε. Οι μισθωτοί που δηλώνουν εισόδημα 55.000 είναι 30.000 στην Ελλάδα.
Το άλλο παράδειγμα, είναι ο ελεύθερος επαγγελματίας με 40.000 οικογενειακό εισόδημα και δυο παιδιά, που έχει πάλι κι αυτοκίνητο και σπίτι και πράγματι αυτό είναι προϊόν του ιδρώτα του και θα επιβαρυνθεί με 3.830 ευρώ. Ξέρετε πόσοι ελεύθεροι επαγγελματίες δηλώνουν με δυο παιδιά εισόδημα άνω των 40.000 ευρώ; 2.000 άτομα στην Ελλάδα! Για να έχουμε μια αίσθηση του που βρισκόμαστε και του τι πρέπει να κάνουμε.
Οι μεγαλύτερες κοινωνικές ομάδες δεν θίγονται καθόλου από τις αλλαγές. Δύο εκατομμύρια οικογένειες δεν θίγονται από την αλλαγή κλίμακας μεταξύ 8 και 12 χιλιάδων. Η δε έκτακτη εισφορά, η εισφορά αλληλεγγύης, δεν επηρεάζει εξ ορισμού 3 εκ. οικογένειες. 3 εκατομμύρια οικογένειες, όχι φορολογούμενους! Είναι 5.400.000 οικογένειες που κάνουν δηλώσεις. Για να αντιληφθείτε δηλαδή ότι είναι ζωτική ανάγκη να ξαναγνωριστούμε και να ξαναοργανωθούμε ως κοινωνία, ως κράτος και ως έθνος, μέσα από το εθνικό φορολογικό σύστημα.
Και να σας πω και κάτι; Ο αγώνας κατά της φοροδιαφυγής! Κουβαλάω κι εγώ μια έμμονη ιδέα και μια πίστη: ότι αν η ηλεκτρονική φορολογική δήλωση είναι αυτόματα και μία ηλεκτρονική δήλωση «πόθεν έσχες» για όλους και έχουμε δηλωμένη την ακίνητη περιουσία και τις καταθέσεις και άλλα περιουσιακά στοιχεία όπως τα πανάκριβα έργα τέχνης -για παράδειγμα- που ως κινητά στοιχεία δεν εντοπίζονται και αν επιβάλλουμε πράγματι, στην πράξη, αυτό που γίνεται διεθνώς σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες, όχι πληρωμές σε ρευστό, πληρωμές με ηλεκτρονικό χρήμα ή με δίγραμμη επιταγή, θα έχουμε κάνει πολύ απλές κινήσεις για τη σύλληψη της φοροδιαφυγής και την ένταξη ενός μεγάλου μέρους της παραοικονομίας στην επίσημη οικονομία.
Άρα τα μέτρα είναι σκληρά. Τα μέτρα είναι άδικα. Διότι η φορολογική κατάσταση είναι» χύμα». Και όταν παίρνουμε αποσπασματικά μέτρα για να λύσουμε προβλήματα, δημιουργούμε ένα Φρανκενστάιν! Πρέπει τώρα να διαμορφώσουμε το σωστό πρόσωπο του φορολογούμενου Έλληνα και της πραγματικής ελληνικής οικονομίας. Και αυτό είναι προϋπόθεση της ένταξης στο νέο πρόγραμμα, γιατί το έχουμε θέσει ήδη ως προκαταρτική προϋπόθεση του νέου προγράμματος.
Και αφού σταθεροποιήσουμε την κατάσταση, αφού πάμε στο Eurogroup και πάρουμε την έγκριση για την εκταμίευση της πέμπτης δόσης, αφού καλύψουμε τις δανειακές ανάγκες από Ιούλιο έως Σεπτέμβριο, αφού αναπνεύσουμε, αφού εγκρίνει και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στις 8 Ιουλίου την εκταμίευση της δικής του συμμετοχής στην πέμπτη δόση, θα πάμε όλοι μαζί -το πιστεύω αυτό- και η Αντιπολίτευση, να διαπραγματευθούμε και το νέο φορολογικό σύστημα και τα αναγκαία διαρθρωτικά μέτρα και το αναπτυξιακό πρωτόκολλο, το αναπτυξιακό Μνημόνιο που θα μας δώσουν οι εταίροι μας και τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί υπάρχουν λεφτά τα οποία είναι ονοματισμένα για την Ελλάδα.
Θέλουμε επιτάχυνση, απλούστευση, κοινή λογική, απλές και γρήγορες λύσεις και μπορούμε να το πετύχουμε αυτό. Και αφού συμβεί αυτό και συμφωνήσουμε στο πρόγραμμα και δούμε πώς θα εξελιχθεί και η συμμετοχή των ιδιωτών μέσω της Πρωτοβουλίας της Βιέννης, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε με διαφάνεια – με διαφάνεια – υπό τον απόλυτο έλεγχο της Βουλής και όλης της ελληνικής κοινής γνώμης, τα στοιχεία της δημόσιας περιουσίας.
Γιατί; Στην πραγματικότητα για αναπτυξιακούς λόγους. Διότι αν μπορέσουμε να επαναγοράσουμε χρέος μέσα από το προϊόν των ιδιωτικοποιήσεων, αν μπορέσουμε να συμβάλουμε στην αντιμετώπιση του προβλήματος του δημοσίου χρέους, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, ελπίζω τον καλύτερο τρόπο, τον αποτελεσματικότερο, θα το διαπραγματευθούμε με τους εταίρους μας, τότε αυτό θα ελαφρύνει την πίεση στην ελληνική πραγματική οικονομία, άρα θα πάψει να λειτουργεί ως βάρος αντιαναπτυξιακό και αντικοινωνικό.
Θέλει υπομονή, γιατί οποιαδήποτε παρακινδυνευμένη μέθοδος μπορεί να οδηγήσει στο απόλυτο αδιέξοδο. Θα μου πείτε: υπάρχει τέλος, υπάρχει φως, υπάρχει ορίζοντας; Πιστεύω πως ναι. Βρισκόμαστε τώρα στον σκληρό πυρήνα της κρίσης, αλλά αυτό πιστεύω ότι είναι ζήτημα το πολύ τριών ετών και ο κόσμος θα ανακουφιστεί μόλις αντιληφθεί ότι αυτά που λέμε τα εννοούμε και ότι μπορεί να περνάμε μια δύσκολη περίσταση, αλλά την περνάμε όλοι μαζί με αλληλεγγύη και εσωτερική δικαιοσύνη.
Οι αγανακτισμένοι, οι πολίτες στις πλατείες και οι άλλοι οι πολύ περισσότεροι που είναι αγανακτισμένοι στα σπίτια τους και στις δουλειές τους, είναι δικαίως αγανακτισμένοι διότι δεν έχουν πεισθεί ότι πληρώνουν όσοι μπορούν και πρέπει να πληρώσουν. Δεν έχουν πεισθεί ότι υπάρχει ενότητα, συναίνεση και ευθύνη.
Καταλαβαίνουν αυτό που είπα προηγουμένως, ότι παλαιού τύπου κομματικές αντιπαραθέσεις, συμβατικοί πολιτικοί λόγοι που οδηγούν σε εικονική έλλειψη συναίνεσης, επιδρούν σε βάρος της πραγματικής οικονομίας, σε βάρος των επιχειρήσεων, σε βάρος της απασχόλησης, σε βάρος του εισοδήματος. Το πληρώνουμε αυτό ως οικονομία και ως πολίτες και οφείλουμε το καταλάβουμε.
Δεν έχουμε το δικαίωμα, ως πολιτικό σύστημα, να προκαλούμε τέτοιο πρόβλημα στην ελληνική οικονομία, στην ελληνική επιχείρηση, στο ελληνικό νοικοκυριό. Δεν έχουμε αυτό το δικαίωμα. Δηλαδή υπάρχει ένα πρόβλημα πολιτικού και δημοσίου ήθους, πέρα από το ζήτημα της πολιτικής ευθύνης. Καμία σκοπιμότητα δεν μπορεί να επικρατήσει. Κανείς δεν μπορεί να σκέφτεται ότι θα εφαρμόσει την πολιτική που εφαρμόζουμε αρκεί να είναι αυτός Πρωθυπουργός ή Υπουργός.
Και να σας μιλήσω και λίγο εξομολογητικά; Θα μπορούσα και εγώ να έχω σκεφτεί με υστεροβουλία και να έχω βάλει, όπως λέει ο ποιητής, τα προσόντα μου στον τόκο. Αλλά όποιος βάζει τα προσόντα του στον τόκο, χάνει το κεφάλαιο της ιστορίας. Αυτό ας το σκεφτούν όλοι και πρωτίστως αυτοί που έχουν τη θεσμική θέση που τους επιβάλλει να το σκεφτούν αυτό.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κουβαλάμε ένα πολύ μεγάλο βάρος και ξέρω πώς νιώθετε η καθεμιά και ο καθένας από σας, και δεν απευθύνομαι μόνον στους συναδέλφους μου και φίλους μου του ΠΑΣΟΚ. Απευθύνομαι σε όλους τους Βουλευτές όλων των Κομμάτων.
Τώρα πρέπει να αντέξουμε, και αυτό είναι το στοίχημα του αντιπροσωπευτικού συστήματος. Πρέπει να διασταυρωθεί ξανά η αίσθηση του γενικού συμφέροντος με την αίσθηση του ατομικού και οικογενειακού συμφέροντος.
Μπορούμε να περάσουμε τη δυσκολία αυτή. Έχουμε όλα τα προσόντα ως τόπος, όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Είναι πραγματικά κρίμα, κρίμα από τον Θεό της Ελλάδος, να μην ανταπεξέλθουμε και να μην πετύχουμε.
Λοιπόν, ας πάρουμε αυτή την υπόθεση και προσωπικά και συλλογικά στα χέρια μας. Μπορούμε να κάνουμε τις κινήσεις γρήγορα. Χρειαζόμαστε στοιχειώδη χρόνο για να κάνουμε τις αναγκαίες κινήσεις, σταθεροποίησης, βελτίωσης, διαπραγμάτευσης, παρουσίασης μιας ολοκληρωμένης λύσης. Και εκεί σας θυμίζω για πολλοστή φορά ότι εγώ είχα εισηγηθεί και τον Μάιο του 2010 να ψηφιστεί το πρώτο Μνημόνιο με 180 ψήφους. Νομίζω ότι δεν θα βρεθούμε τη φορά αυτή στη θέση να συζητούμε για αριθμούς, γιατί θα το έχουμε διαπραγματευθεί μαζί και θα είναι αυτονόητη και δεδομένη η υπερψήφιση από ευρύτατη πλειοψηφία.
Ελπίζω λοιπόν, έτσι ομαλά και φυσιολογικά να εξελιχθούν τα πράγματα και να έχουμε όλοι αρθεί στο ύψος των περιστάσεων.
Ευχαριστώ.

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή