Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Απαντήσεις του Υπουργού Άμυνας κ. Κώστα Παπακώστα στη συνέντευξη Τύπου για τον απολογισμό του 2ου έτους διακυβέρνησης του Προέδρου Χριστόφια

Δημοσιεύτηκε

στις

Απαντήσεις του Υπουργού Άμυνας κ. Κώστα Παπακώστα στη συνέντευξη Τύπου για τον απολογισμό του 2ου έτους διακυβέρνησης του Προέδρου Χριστόφια.
Μετά την εισαγωγική του ομιλία κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου, ο Υπουργός Άμυνας κ. Κώστας Παπακώστας απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων ως ακολούθως:

Ερώτηση: Σχετικά με την αναδιοργάνωση της Εθνικής Φρουράς, πρόσφατα υπήρξαν πληροφορίες στον Τύπο ότι έχουν κλείσει φυλάκια σε αρκετές περιοχές. Όμως η αναδιοργάνωση προβλέπει κάποιες προϋποθέσεις που δεν εφαρμόζονται, όπως για παράδειγμα τα εξοπλισμένα οχήματα, συστήματα επιτήρησης ημέρας και νύχτας, πρόσληψη προσωπικού και εξοπλιστικά προγράμματα για κάποιες μονάδες. Πώς κρίνετε εσείς την εφαρμογή της αναδιοργάνωσης χωρίς όμως την παράλληλη εφαρμογή των προϋποθέσεων; Μπορείτε να μας διαβεβαιώσετε ότι η αναδιοργάνωση θα ολοκληρωθεί προς τη σωστή κατεύθυνση και όχι προς τη μείωση της στρατιωτικής θητείας;

Υπουργός Άμυνας: Ευχαριστώ για την ερώτηση σας επειδή μου δίνετε την ευκαιρία να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα. Κατ’ αρχάς το θέμα των φυλακίων ναι μεν σχετίζεται με την αναδιοργάνωση, αλλά κυρίως σχετίζεται με την ασφάλεια. Δηλαδή, ο νέος τρόπος επιτήρησης της γραμμής κατάπαυσης του πυρός είναι ο πλέον ενδεδειγμένος κατά την άποψη των ειδικών της ηγεσίας του ΓΕΕΦ, με την οποία συμφωνώ απόλυτα.

Η στατική φρούρηση έχει τρομερά μειονεκτήματα, όλο το προσωπικό βρίσκεται στα φυλάκια. Εκπαίδευση δεν γίνεται, δεν μπορεί να γίνει. Όταν λέμε ότι κλείνουν φυλάκια σε κάποιες περιοχές δεν σημαίνει ότι τους βάζουμε λουκέτο, αλλά εφαρμόζεται ένα σύστημα περιοδικής περιπολίας κατά συχνά και ακανόνιστα χρονικά διαστήματα και άφεσης σκοπού. Είναι ένα νέο σύστημα. Οι ειδικοί γνωρίζουν. Η ασφάλεια είναι ευθύνη δική μας.

Όσον αφορά το δεύτερο μέρος της ερώτησης σας, η αναδιοργάνωση βεβαίως και θα καταλήξει στη σωστή κατεύθυνση με βάση τις μελέτες που έχουν γίνει και τις εμπειρίες των ειδικών. Επαναλαμβάνω ότι θα καταλήξει θετικά. Θα υπάρξουν μικρές, ευέλικτες, ταχυκίνητες μονάδες έτσι ώστε να αντιμετωπίσουν την όποια αιφνιδιαστική επίθεση του αντιπάλου, πράγμα το οποίο δεν θα μπορούσε να γίνει με τα σημερινά δεδομένα. Δηλαδή προ της αναδιοργάνωσης, και το λέω υπεύθυνα. Άρα, λοιπόν, δεν είναι τυχαίο το θέμα της αναδιοργάνωσης. Αποτελεί το πρώτο μας μέλημα και δεν έχει γίνει μόνο και μόνο για να γίνει μείωση της στρατιωτικής θητείας. Κάτι τέτοιο είναι λάθος. Στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης, και με βάση τη μελέτη για τη δυνατότητα της μείωσης της στρατιωτικής θητείας, δόθηκαν οδηγίες προς την ηγεσία της Εθνικής Φρουράς και συστάθηκε Επιτροπή από ειδικούς για να μελετήσουν το ενδεχόμενο κατά πόσον μετά την ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης μπορεί να είναι δυνατή η όποια μείωση της στρατιωτικής θητείας.

Ερώτηση: Είστε ένας έμπειρος στρατιωτικός και έχετε αναλάβει ένα Υπουργείο το οποίο γνωρίζετε καλά. Τί στάθηκε τροχοπέδη στις προσπάθειες αναδιοργάνωσης μετά και την οικονομική κρίση ένα απρόβλεπτο γεγονός που σίγουρα πλήττει και το δικό σας Υπουργείο;

Υπουργός Άμυνας: Σεβαστές οι απόψεις των κομμάτων, σεβαστές οι απόψεις της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Άμυνας γύρω από το θέμα. Υπήρχαν κάποιες άλλες απόψεις. Όμως η μείωση της θητείας ήταν εφικτή. Υπήρχαν όμως κάποιες επιφυλάξεις, παρά το γεγονός ότι εμείς είχαμε εξηγήσει και εξηγούσαμε εξαντλώντας τα περιθώρια της συζήτησης γύρω από το θέμα. Εντούτοις, παρέμεναν σταθεροί στις δικές τους απόψεις.

Έγινε πολύ μεγάλη προσπάθεια από μέρους μας, θα θυμάστε ότι υπήρξε ένα διάστημα 3 – 4 μηνών μέχρι να ενημερώσουμε και τα κόμματα, είχαμε επισκεφθεί όλους για να εξηγήσουμε με στοιχεία τη θέση μας. Υπήρχαν όμως, όπως έχω πει, κάποιες επιφυλάξεις σε επιμέρους θέματα. Επειδή όμως πρόκειται για ένα κεφαλαιώδες θέμα, πρέπει να έχουμε τη στήριξη, τις ευχές της κοινωνίας και ασφαλώς των πολιτικών κομμάτων που αντιπροσωπεύουν την κοινωνία.

Στο μεταξύ η αναδιοργάνωση προχώρησε και έτσι περιμένουμε την ολοκλήρωση της για να δούμε το θέμα της μείωσης της στρατιωτικής θητείας την ώρα που πρέπει.

Ερώτηση: Αν έχουμε αντιληφθεί, μας τα λέτε κάπως διαφορετικά σήμερα. Όσον αφορά το θέμα της μείωσης της θητείας, μετά την αναδιοργάνωση θα μελετηθεί ξανά; Επειδή είχαμε αντιληφθεί ότι με την ανάληψη των καθηκόντων σας το θέμα θα είχε μελετηθεί, όπως ήταν και η προεκλογική δέσμευση. Υπάρχει ενδεχόμενο να ολοκληρωθεί η πενταετία της διακυβέρνησης και να μην έχουμε εξέλιξη στο θέμα της μείωσης της στρατιωτικής θητείας;

Υπουργός Άμυνας: Να το θέσω πιο καθαρά: Ο λόγος που περιμένουμε να ολοκληρωθεί η αναδιοργάνωση είναι για να εκτιμήσουμε και όχι για να κάνουμε μελέτη για το αν θα πρέπει να γίνει μείωση της στρατιωτικής θητείας. Να εκτιμήσουμε τις ανάγκες σε προσωπικό έτσι ώστε να δούμε και το αντίστοιχο οικονομικό κόστος.

Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι είναι δυνατή η μείωση της στρατιωτική θητείας. Το τονίζω, η μείωση της στρατιωτικής θητείας είναι εφικτή κάτω από τις προϋποθέσεις που έχω αναφέρει.

Ερώτηση: Το νομοσχέδιο στο οποίο αναφερθήκατε στην ομιλία σας για την Εθνική Φρουρά θα προλάβει να πάει στην Βουλή των Αντιπροσώπων πριν αυτή ολοκληρώσει τις εργασίες της για το καλοκαίρι; Αν ναι, τότε η σχετική νομοθεσία θα αφορά και την κατάταξη της 2010 Β ΕΣΣΟ;

Υπουργός Άμυνας: Το σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται στη Νομική Υπηρεσία και αντιλαμβάνεστε ότι το πόσο γρήγορα θα προχωρήσει εξαρτάται από το φόρτο εργασίας της Νομικής Υπηρεσίας. Εμείς, και με προσωπική μου παρέμβαση, εξηγήσαμε ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που επείγει έτσι ώστε να επισπευσθεί όσο γίνεται. Μακάρι να προλάβουμε την 2010 Β ΕΣΣΟ.

Ερώτηση: Ποια είναι η τοποθέτηση του Υπουργείου Άμυνας για υποβολή αίτησης ένταξης στο Συνεταιρισμό για την Ειρήνη (PFP);

Υπουργός Άμυνας: Μου δίνετε την ευκαιρία να ξεκαθαρίσω αυτό το θέμα που λέγεται Συνεταιρισμός για την Ειρήνη, επειδή ακούω διάφορα.

Κατ’ αρχάς συνεχίζουμε την πάγια πολιτική όλων των προηγούμενων Κυβερνήσεων στο θέμα αυτό. Δεν πρόκειται με άλυτο το κυπριακό πρόβλημα και εν μέσω συνομιλιών να εμπλακούμε σε παιχνίδια εντυπώσεων και στο τέλος η Τουρκία να παρεμποδίσει την ένταξη μας με βέτο, όπως έχει πράξει και σε άλλες 14 περιπτώσεις. Βεβαίως, η Τουρκία θα θέσει βέτο. Απορώ ειλικρινά και εξίσταμαι. Αφού γνωρίζουμε εκ των προτέρων γιατί κάποιοι επιμένουν; Δεν μπορώ να κατανοήσω αυτή την αντίδραση, ειλικρινά.

Η Συνθήκη της Λισαβόνας αναφέρει ότι όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ συμμετέχουν στην Κοινή Πολιτική Άμυνας και Ασφάλειας χωρίς να υπάρχει καμία δέσμευση συμμετοχής σε οποιοδήποτε άλλο Οργανισμό. Ο Συνεταιρισμός για την Ειρήνη είναι πρόγραμμα του ΝΑΤΟ, δεν είναι πρόγραμμα της ΕΕ. Δεν έχει καμία σχέση με την ΕΕ. Αν υπάρχουν προβλήματα στις σχέσεις μεταξύ ΕΕ και ΝΑΤΟ αυτά τα προβλήματα τα δημιουργεί η ίδια η Τουρκία επειδή δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία, δεν αναγνωρίζει το 27ο μέλος της ΕΕ, είναι απλό. Με στεναχωρεί πραγματικά που ακούω αυτά τα πράγματα.

Εμείς συμμετέχουμε ενεργά και χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα στις διάφορες συναντήσεις στο επίπεδο Υπουργών Άμυνας της ΕΕ. Συμμετέχουμε σε όλες τις δράσεις της Κοινής Πολιτικής Άμυνας και Ασφάλειας και σας παραπέμπω στη σχετική έκδοση που έχουμε επισυνάψει στο φάκελο που σας έχουμε δώσει. Σε αυτές τις συναντήσεις μας σέβονται και μας εκτιμούν, υπάρχει διαφάνεια και όπως έχω ήδη πει δεν έχουμε αντιμετωπίσει κανένα απολύτως πρόβλημα. Τελευταία με τον κ. Ρασμούσεν, ο οποίος είχε εισηγηθεί άτυπα να γίνει συμφωνία ασφάλειας (security agreement) μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας σε διάφορα θέματα, είχα φέρει ένσταση. Έθεσα το ερώτημα γιατί να γίνει τέτοια συμφωνία τη στιγμή που η Τουρκία δεν αναγνωρίζει το 27ο μέλος της ΕΕ; Με ποιους θέλει να κάνει συμφωνία ασφάλειας η Τουρκία;

Ερώτηση: Στέκομαι με δέος στις δραματικές διαπιστώσεις σας όσον αφορά την κατάσταση της Εθνικής Φρουράς, για τις ελλείψεις, τις παραλείψεις. Η Κύπρος προ του 1974 ήταν μια ανοχύρωτη πολιτεία. Να θεωρήσω ότι μετά συνέχισε να είναι και στην δική μου και στην δική σας γενιά;

Υπουργός Άμυνας: Η προ του 1974 εποχή ήταν όπως την έχετε χαρακτηρίσει. Δεν θέλω να επεκταθώ άλλο. Αντί να ασχολούνταν αυτοί που έπρεπε με την ασφάλεια και άμυνα της Κυπριακής Δημοκρατίας, προσπαθούσαν να την καταλύσουν με αποκορύφωμα το προδοτικό πραξικόπημα και τη βάρβαρη τουρκική εισβολή.

Μετά όμως από το 1974 όλες οι Κυβερνήσεις, όλοι οι Υπουργοί Άμυνας έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό, έκαναν ό,τι ήταν δυνατόν υπό τις περιστάσεις και με τα δεδομένα της εποχής. Εμείς προβαίνουμε στην αναδιοργάνωση επειδή έχουν αλλάξει τα δεδομένα. Και γι’ αυτό πρέπει να γίνει η αναδιοργάνωση και μπορώ να σας πω ότι θα μπορούσε να γίνει και πιο νωρίς, πριν από μια δεκαετία, αλλά τουλάχιστον έπρεπε να είχε γίνει αμέσως μετά την ένταξη μας στην ΕΕ. Αυτό το χρονικό πλαίσιο ήταν η κόκκινη γραμμή.

Με βάση αυτή τη λογική εμείς πήραμε μια κατάσταση και αναλάβαμε να την βελτιώσουμε. Και κάθε φορά, ο κάθε Υπουργός ο οποίος παραλάμβανε την Εθνική Φρουρά τη βελτίωνε. Οι προηγούμενοι Υπουργοί Άμυνας έχουν προσφέρει αξιόλογο έργο, μηδενός εξαιρουμένου, και το εκτιμώ και το σέβομαι. Το ερώτημα είναι το τί θα κάνουμε εμείς και όχι το τί έχουν κάνει οι προηγούμενοι.

Προσπαθώ μαζί με τους συνεργάτες μου να βελτιώσουμε τις συνθήκες της ΕΦ. Αυτή είναι η δουλειά μας, είναι το καθήκον μας, είναι η υποχρέωση μας αυτή απέναντι στον κυπριακό λαό. Υποχρέωση μας είναι η ασφάλεια του τόπου μας.

Ερώτηση: Ο φετινός προϋπολογισμός του Υπουργείου Άμυνας είναι μειωμένος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Πόσο επηρεάζει αυτό την επιχειρησιακή ετοιμότητα της ΕΦ;

Υπουργός Άμυνας: Είναι ο καημός μου. Υπάρχει δυστυχώς μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση, έπρεπε να επωμιστούμε όλα τα Υπουργεία το οικονομικό βάρος. Δεν μπορεί ένα ή δύο Υπουργεία μεμονωμένα να προβούν σε περικοπές. Έγινε προσπάθεια για μείωση των προϋπολογισμών όλων των Υπουργείων, όχι σε δυσβάστακτη έκταση σε σχέση με άλλα χρόνια.

Όμως, όπως είχα πει και στη Βουλή των Αντιπροσώπων, δεν πρόκειται να αφήσουμε τους στρατιώτες μας γυμνούς και ξυπόλυτους. Έχουμε λάβει αυστηρά μέτρα λιτότητας από πλευράς λειτουργικών κόστων, για παράδειγμα ο περιμετρικός φωτισμός των στρατοπέδων, για να μειώσουμε τα έξοδα του ηλεκτρικού ρεύματος. Το νερό, να είμαστε πιο προσεκτικοί στη χρήση του, για παράδειγμα να μην ποτίζουμε από το νερό της βρύσης. Θέλω να πω ότι υπάρχουν τρόποι περικοπών έτσι ώστε να γίνει οικονομική περισυλλογή.

Σε ό,τι αφορά τις ασκήσεις, δεν πρόκειται να μειώσουμε τα καύσιμα επηρεάζοντας έτσι τις ασκήσεις. Οι ασκήσεις θα γίνονται αλλά με φειδώ, με πνεύμα εξοικονόμησης εκεί που μπορεί να γίνει. Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα που μπορεί να γίνουν έτσι ώστε να μειωθούν οι λειτουργικές μας δαπάνες. Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο ξεκινά από ένα στρατόπεδο για κάποια δουλειά. Το ίδιο αυτοκίνητο στην πορεία του μπορεί να κάνει και δεύτερη και τρίτη δουλειά, δεν χρειάζεται να ξεκινήσουν τρία διαφορετικά αυτοκίνητα. Υπάρχει δηλαδή τρόπος για να γίνει οικονομική περισυλλογή και είναι κάτι που γίνεται. Επιθυμώ να σας ενημερώσω ότι οι ενδείξεις και τα σχετικά στατιστικά στοιχεία τα οποία παρακολουθούμε όλοι μας δείχνουν ότι έχουν πράγματι μειωθεί τα λειτουργικά έξοδα κατά ένα μεγάλο ποσοστό. Το ακριβές ποσοστό θα το γνωρίζουμε με την ολοκλήρωση του τετραμήνου.

Ερώτηση: Όσον αφορά τη φυγοστρατία υπάρχουν δύο κατηγορίες: Αυτοί που έτυχαν απαλλαγής για ψυχικά νοσήματα και αυτοί που αιτήθηκαν εναλλακτικής υπηρεσίας. Πόσο εφικτό είναι το Υπουργείο σας να μελετήσει το θέμα της φυγοστρατίας στις παλαιότερες κλάσεις και πόσο χρονοβόρα είναι αυτή η διαδικασία;

Υπουργός Άμυνας: Πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα και δεν το κρύβω. Με ενόχλησε και με ενοχλεί αυτό το ζήτημα. Μόλις είχαμε κάνει τις διαπιστώσεις μας, χρόνο με τον χρόνο, ότι η φυγοστρατία αυξανόταν, λάβαμε μέτρα.

Κατ’ αρχάς λάβαμε διοικητικά μέτρα έτσι ώστε να δώσουμε μιαν άλλη εικόνα και άνεση στα νέα παιδιά, και αναφέρομαι στους εθνοφρουρούς μας, επειδή η κοινωνία έχει αλλάξει. Αυτό που έχω πει σε όλους είναι ότι δεν πρέπει να περιμένουμε τους νέους μας να έρθουν κοντά μας αλλά να πάμε εμείς σε αυτούς, να τους συναντήσουμε και να δούμε από κοντά τα προβλήματα τους έτσι ώστε να μπορέσουν να προσαρμοστούν ομαλά, κυρίως οι νεοσύλλεκτοι, στην ΕΦ.

Ο Αρχηγός έχει κάνει ολόκληρο σχέδιο και έχει αυξήσει τις μικρής διαρκείας διανυκτερεύσεις για να έχουν περισσότερες εξόδους. Υπάρχουν, βέβαια, και άλλα μέτρα. Τώρα λαμβάνουμε και τα νομοθετικά μέτρα γύρω από το θέμα της φυγοστρατίας και, όπως έχω πει προηγουμένως, το σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται στην Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνικό έλεγχο. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να γίνουν.

Δεσμευόμαστε όμως από πολλές νομοθεσίες που αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα προσωπικά δεδομένα για το πώς θα προχωρήσουμε. Εμείς έχουμε καταρτίσει ολόκληρο κατάλογο γύρω από τα μέτρα που θα έπρεπε να ληφθούν. Όμως, αρκετά από αυτά τα μέτρα θεωρούνται ως αντισυνταγματικά. Οπότε θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν και να συμπεριλάβουμε ό,τι ευσταθεί νομικά σε αυτό το νομοσχέδιο έτσι ώστε να περιορίσουμε αυτό το νοσηρό φαινόμενο της φυγοστρατίας.

Αυτή η διαδικασία πράγματι είναι χρονοβόρα για τον εξής λόγο: Αν εφαρμόσω την ίδια πρακτική που ακολούθησα στην περίπτωση των φυγόστρατων αθλητών, να ορίσω δηλαδή ειδικό ιατροσυμβούλιο για να εξετάσει τις χιλιάδες των περιπτώσεων, αντιλαμβάνεστε πόσο χρόνο αυτό θα πάρει. Το λέω έτσι επειδή κάποιοι δεν μπορούν να αντιληφθούν τις δυσκολίες που υπάρχουν. Πόσος χρόνος χρειάζεται όταν το ιατροσυμβούλιο δεν μπορεί να εξετάζει πέραν των 10 -15 ανθρώπων την ημέρα; Υπολογίστε, αν το ιατροσυμβούλιο εξετάζει κάθε μέρα πόσα άτομα θα έχει εξετάσει σε ένα χρόνο; Και πόση δυνατότητα έχει το ιατροσυμβούλιο να εξετάζει κάθε μέρα; Δεν έχουμε έτοιμους κυβερνητικούς γιατρούς που θα κάνουν αποκλειστικά αυτή τη δουλειά. Αντιλαμβάνεστε τώρα γιατί είναι τόσο χρονοβόρα αυτή η διαδικασία.

Έχουμε καταλόγους και γνωρίζουμε τους φυγόστρατους και μιλούμε για μερικές χιλιάδες. Το θέμα της φυγοστρατίας δεν έχει δημιουργηθεί τώρα, ήταν ένα θέμα που υπήρχε από παλιά όμως κάποιοι έβαζαν το πρόβλημα κάτω από το χαλί, όπως φαίνεται. Εγώ ο ίδιος το αποκάλυψα ότι υπάρχει πρόβλημα φυγοστρατίας και πρέπει να καταπολεμηθεί. Θέλω να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα κατάματα. Εμείς προχωρούμε από τους νεότερους και πάμε στους παλαιότερους. Δεν πρόκειται όμως να σταματήσουμε αυτή τη διαδικασία για οποιοδήποτε λόγο. Θα προχωρήσουμε και τα επόμενα χρόνια και όποιοι άλλοι θα έρθουν για να αναλάβουν το Υπουργείο, ελπίζω, εύχομαι και πιστεύω ότι θα συνεχίσουν αυτήν την προσπάθεια. Πάντως εμείς θα συνεχίσουμε να καλούμε αυτούς τους ανθρώπους για επανεξέταση μέσω του ειδικού ιατροσυμβουλίου.

Ερώτηση: Στο θέμα των προϋποθέσεων, πού βρίσκεται το θέμα των συστημάτων παρακολούθησης της γραμμής κατάπαυσης του πυρός και επίσης των εξοπλισμένων οχημάτων;

Υπουργός Άμυνας: «Αν είχα ζυμάρι θα έφτιαχνα πολλές πίτες», όπως λέει και η λαϊκή ρήση. Αυτά που ανέφερες είναι πολύ σημαντικά οπλικά συστήματα όμως η απάντηση μου είναι μακάρι να είχαμε την οικονομική ευχέρεια να τα είχαμε. Είναι όμως στις προτεραιότητες μας και αφορούν στην δεύτερη φάση της αναδιοργάνωσης.

Αρχηγός Εθνικής Φρουράς: Τα λειτουργικά συστήματα ασφαλείας είναι στις προτεραιότητες των εξοπλιστικών μας προγραμμάτων και τα επεξεργαζόμαστε για τη δεύτερη φάση της αναδιοργάνωσης. Σε ό,τι αφορά στις περιπόλους ήδη το υλοποιούμε. Βέβαια, δεν έχουμε τον επιθυμητό εξοπλισμό αλλά αυτά που έχουμε θέλουμε να τα αξιοποιήσουμε και τα αξιοποιούμε. Αυτό είναι σίγουρο, ότι δηλαδή τα μέσα που διαθέτουμε τα αξιοποιούμε για να εξασφαλίσουμε την επιτήρηση, τη νέα φιλοσοφία, όπως έχει πει και ο κ. Υπουργός, το συνδυασμό στατικής και κινητής παρουσίας κατά μήκος της γραμμής κατάπαυσης του πυρός.
moi.gov.cy,

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή