Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Ο ΚΙΝΕΖΙΚΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ 9 ΜΗΝΕΣ ΤΡΕΛΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ Το θαύμα της Cosco και το δράμα της Χαλυβουργίας

Δημοσιεύτηκε στις

Δυόμισι χρόνια στη διαχείριση του container terminal του Πειραιά έχουν συμπληρώσει οι Κινέζοι

Στην ίδια γειτονιά της Αττικής, σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων, συνυπάρχουν δύο επιχειρήσεις που αποτυπώνουν τα δύο πρόσωπα της ελληνικής οικονομίας: από τη μια πλευρά, το οικονομικό επίτευγμα της κινέζικης Cosco στον Πειραιά, που δημιούργησε θέσεις εργασίας, και από την άλλη, ο κίνδυνος να μπει λουκέτο στο ιστορικό εργοστάσιο της Χαλυβουργίας Ελλάδος ελέω κρίσης αλλά και των… συνδικαλιστών.
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ COSCO

Οι Ευρωπαίοι εταίροι στην πλειονότητά τους φαίνεται να έχουν καταλήξει ότι στην Ελλάδα δεν μπορεί να αλλάξει τίποτα. Οι αιχμές που άφησε ο Σόιμπλε πριν από καιρό για την ανικανότητα του πολιτικού προσωπικού να κάνει αλλαγές στη χώρα αποτελούν πλέον κοινό τόπο σε φίλους και εχθρούς της Ελλάδας.
Οι Ευρωπαίοι εταίροι στην πλειονότητά τους φαίνεται να έχουν καταλήξει ότι στην Ελλάδα δεν μπορεί να αλλάξει τίποτα. Οι αιχμές που άφησε ο Σόιμπλε πριν από καιρό για την ανικανότητα του πολιτικού προσωπικού να κάνει αλλαγές στη χώρα αποτελούν πλέον κοινό τόπο σε φίλους και εχθρούς της Ελλάδας.
Οι καθυστερήσεις δύο χρόνων σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να γίνουν δεν πτοούν το πολιτικό προσωπικό της χώρας, που επιμένει να αντιπαρατίθεται διαρκώς χωρίς να προχωρά σε δράσεις, για την ανάγκη των ιδιωτικοποιήσεων αλλά και το «νέο παραγωγικό μοντέλο» που χρειάζεται η χώρα προκειμένου να βγει οριστικά από το οικονομικό αδιέξοδο.

Το θαύμα της Cosco και το δράμα της Χαλυβουργίας

Με ανεργία που αγγίζει το 22%, με χιλιάδες λουκέτα σε επιχειρήσεις και διανύοντας την πέμπτη κατά σειρά χρονιά ύφεσης, η χώρα δείχνει να περπατάει διστακτικά σε ένα τεντωμένο σκοινί αντιμετωπίζοντας σοβαρό κίνδυνο να χάσει τη «δανεική» ισορροπία που της παρέχει η ΕΕ και να βουτήξει στο κενό της δραχμής.
Κι όμως στην ίδια γειτονιά της Αττικής, συνυπάρχουν δύο επιχειρήσεις που αποτυπώνουν τα δύο πρόσωπα της ελληνικής οικονομίας: Από τη μια πλευρά το οικονομικό επίτευγμα της κινέζικης Cosco στον Πειραιά που δημιούργησε θέσεις εργασίας για Ελληνες στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων που της έχει παραχωρήσει το ελληνικό κράτος. Από την άλλη ο κίνδυνος να μπει λουκέτο στο ιστορικό εργοστάσιο της Χαλυβουργίας Ελλάδος στον Ασπρόπυργο ελέω κρίσης αλλά και των? συνδικαλιστών του ΠΑΜΕ που «περιφρουρούν» τους τελευταίους 9 μήνες μια απεργία η οποία επιτείνει το οικονομικό αδιέξοδο της επιχείρησης και απειλεί να στείλει στην ανεργία 240 άτομα.

O κινέζικος δρόμος για νέες θέσεις εργασίας και επενδύσεις
Στον μεγαλύτερο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη μεταξύ αυτών που διαχειρίζεται η κινέζικη COSCO στη Γηραιά Ηπειρο έχει μετατραπεί το λιμάνι του Πειραιά τα τελευταία δύο χρόνια. Η ελληνική πολιτεία έχει υπογράψει σύμβαση παραχώρησης των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ με την εκχώρηση δικαιώματος μακροχρόνιας εκμετάλλευσης στον κινέζικο κολοσσό από το 2009.
Τρία χρόνια αργότερα ο «Κινέζικος Δράκος», που εκπροσωπεί η COSCO, έχει μετατρέψει το λιμάνι
σε μια χρυσή επένδυση που αυξάνει τα κέρδη της, δίνει δουλειά σε Ελληνες εργαζόμενους και καταβάλλει σημαντικά ποσά στα κρατικά Ταμεία.
Τα νούμερα είναι ενδεικτικά: η COSCO απασχολεί σήμερα 250 άτομα μόνιμο προσωπικό και 600 έκτακτους εργαζόμενους, έχει αυξήσει την κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων κατά 130% μέσα στο πρώτο πεντάμηνο του 2012 σε σχέση με πέρυσι και αποδίδει τουλάχιστον 2,2 εκ. ευρώ τον μήνα στα κρατικά Ταμεία.
«Στη χρεωμένη Ελλάδα, όπου απλώς και μόνο η επιβίωση είναι μια αποθαρρυντική πρόκληση για τις περισσότερες εταιρείες, μια κινέζικη επιχείρηση προσφέρει ένα σπάνιο παράδειγμα επιτυχίας», αναφέρει σε δημοσίευμά της η αγγλόφωνη China Daily. Στην εφημερίδα έκανε δηλώσεις ο διευθύνων σύμβουλος του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιώς, Φου Τσενγκιού, ο οποίος σημειώνει «δεν επιβιώσαμε απλώς, αλλά σπάσαμε κάθε ρεκόρ στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων», εκφράζοντας παράλληλα την υπερηφάνεια του για την πορεία της επιχείρησης στον Πειραιά. Ο Φου Τσενγκιού σημειώνει ότι αρχικά οι Ελληνες εργαζόμενοι φοβούνταν ότι η COSCO θα τους αντικαταστήσει με έμπειρους Κινέζους εργάτες αλλά τελικά «δημιουργήσαμε 1.000 θέσεις εργασίας για Ελληνες και αντί για Κινέζους εργάτες μεταφέραμε στο λιμάνι την υψηλή αποτελεσματικότητα της Κίνας», επεσήμανε στην εφημερίδα, που έχει κυκλοφορία πάνω από 1 εκατ. φύλλα.

Αντιδράσεις
Χρειάστηκε να περάσουν 16 μήνες απεργιακών κινητοποιήσεων από το 2008 μέχρι και το 2009 εναντίον της υπογραφής της σύμβασης με τους Κινέζους, δεκάδες επερωτήσεις στη Βουλή από την τότε αντιπολίτευση, που έκαναν λόγο για ξεπούλημα των λιμανιών της χώρας, μέχρις ότου η συμφωνία μεταξύ ΟΛΠ και COSCO υπογραφεί. Σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα τα εμπορευματοκιβώτια που διακινούνταν από τον Πειραιά μειώνονταν αισθητά με κίνδυνο να διαγραφεί από τον χάρτη των ευρωπαϊκών terminals το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αφού καμία εταιρεία δεν εμπιστευόταν τη διακίνηση των προϊόντων της μέσω του Πειραιά.
Μεταφορά φορτίων στον Αστακό, απώλειες εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για κάθε μέρα απεργίας από τον εγκλωβισμό των εμπορευματοκιβωτίων στο Ν. Ικόνιο, αλλά και φυγή τράνζιτ φορτίου σε ανταγωνιστικά λιμάνια της Μεσογείου έπληξαν καίρια το λιμάνι του Πειραιά. Βέβαια, στο πολύμηνο διάστημα των απεργιακών κινητοποιήσεων, οι απώλειες ήταν μεγάλες όχι μόνο για το λιμάνι του Πειραιά αλλά για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας. Το ισχυρότερο πλήγμα δέχθηκαν τότε οι Ελληνες εξαγωγείς χάνοντας σημαντικές αγορές, ενώ το κόστος στα εισαγόμενα προϊόντα αυξήθηκε σημαντικά.
Τον Απρίλιο του 2008 ο τότε πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είχε καταθέσει επερώτηση στη Βουλή στην οποία ανέφερε: «Αν υλοποιηθούν τα σχέδια της κυβέρνησης για την πλήρη ιδιωτικοποίηση δημόσιων επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας, η Ελλάδα θα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα στην οποία τα μεγαλύτερα λιμάνια, το σύνολο των μεγάλων αεροδρομίων, οι τηλεπικοινωνίες, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και άλλοι ζωτικοί τομείς της οικονομίας θα είναι ιδιωτικοί ή και θα ελέγχονται από αντίστοιχους οργανισμούς άλλων χωρών».
Και κατέληγε: «Αυτή η πολιτική είναι και ξεπερασμένη και αποτυχημένη. Την εφάρμοσαν μόνο στο παρελθόν ακραία νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις όπως της κ. Θάτσερ και του κ. Μητσοτάκη». Τον Οκτώβριο του 2010 επισκέφτηκε με την ιδιότητα του πρωθυπουργού τις εγκαταστάσεις της COSCO στον Πειραιά μαζί με τον Κινέζο ομόλογό του Γουέν Τζιαμπάο, μετά την υπογραφή 11 συμφωνιών οικονομικής συνεργασίας.
Καθ’ όλη τη διάρκεια των κινητοποιήσεων το 2008 και το 2009, οι 1.500 εργαζόμενοι ζητούσαν από την κυβέρνηση να μην ιδιωτικοποιηθεί το λιμάνι, ενώ ακόμη και μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης τον Νοέμβριο του 2008, οι λιμενεργάτες συνέχισαν να αντιδρούν απαιτώντας να επανέλθει σε δημόσιο έλεγχο τόσο η λειτουργία όσο και η δραστηριότητα του Πειραιά.
Μετά τις εκλογές τον Οκτώβριο του 2009 και ενώ η νέα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε ξεκινήσει τότε διάλογο όχι για την ακύρωση της σύμβασης παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ, αλλά για την τροποποίησή της σε ορισμένα εργασιακά θέματα, οι εργαζόμενοι πλέον ζητούσαν την ολική επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης, καταθέτοντας μάλιστα προσφυγή στο ΣτΕ σχετικά με το αν ο ΟΛΠ μπορούσε να παραχωρεί τις δραστηριότητές του σε ιδιώτη. Μάλιστα, η αντίσταση των εργαζομένων συνεχίστηκε και μετά την έναρξη ισχύος της σύμβασης, με τους εργάτες να παραμένουν για μέρες συγκεντρωμένοι στα νευραλγικά σημεία του λιμανιού του Πειραιά, στον Σταθμό
Εμπορευματοκιβωτίων, στο κέντρο μηχανοργάνωσης και στα γραφεία του οργανισμού για να μην εγκατασταθεί η COSCO.

Κι όμως, πέτυχε
Αφήνοντας πίσω τις κινητοποιήσεις και τις πολιτικές κόντρες, οι Κινέζοι ξεκίνησαν δουλειά μετά την οριστικοποίηση της συμφωνίας. Ο πρόεδρος της COSCO, κάπτεν Ουέι, είχε δηλώσει εξαρχής ότι η εταιρεία ήρθε στην Ελλάδα για να μείνει. Ο άνθρωπος, που θεωρείται από τους ισχυρότερους στην Κίνα, δεν δίστασε να κατέβει στο λιμάνι και να μιλήσει στους εργάτες προκειμένου να εξηγήσει τις προθέσεις της εταιρείας που περιελάμβαναν τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας με την αύξηση της κίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά. Παρά την κρίση στην οικονομία, ο κινέζικος όμιλος προώθησε μέσω του εμπορευματικού του σταθμού στον Πειραιά το πρώτο πεντάμηνο του έτους 874.600 κοντέινερ προς τις αγορές της Κεντρικής, της Ανατολικής Ευρώπης και της Μεσογείου.
Η έλευση των Κινέζων στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας αποδεικνύεται προσοδοφόρα επένδυση, κρατώντας εύλογα αμείωτο το ενδιαφέρον τους για την απόκτηση του μετοχικού ελέγχου του ΟΛΠ, αλλά και άλλων λιμανιών, με πρώτο στη λίστα τον αντίστοιχο οργανισμό που διαχειρίζεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο, η κυβέρνηση φαίνεται να προκρίνει το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, όπως ισχύει σήμερα στον ΟΛΠ με την εκχώρηση του δικαιώματος μακροχρόνιας εκμετάλλευσης των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων ΙΙ και ΙΙΙ στην κινεζική COSCO. Πέρα, άλλωστε, από τα προβλεπόμενα έσοδα του Δημοσίου από την κινέζικη εκμετάλλευση των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων που ανέρχονται σε 2,2 εκ. ευρώ τον μήνα, η αύξηση της διακίνησης των φορτίων μεταφράζεται σε μεγαλύτερα έσοδα για τα ταμεία του κράτους. Η ξέφρενη πορεία του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας που καταγράφηκε το 2011 με άνοδο της τάξης του 73,5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, φθάνοντας τα 1.188.100 εμπορευματοκιβώτια έναντι 684.900 κοντέινερ το 2010, συνεχίζεται με ακόμη πιο εντυπωσιακή αύξηση το πρώτο πεντάμηνο του 2012.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της COSCO Pacific, η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στον τερματικό σταθμό φορτοεκφόρτωσης του προβλήτα ΙΙ στον Πειραιά ανήλθε τους πρώτους πέντε μήνες του 2012 σε 874.600 κοντέινερ, καταγράφοντας εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 130% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Βάσει δηλαδή των στοιχείων αυτών, ο Πειραιάς έχει αναδειχθεί σε «πρωταθλητή», καταγράφοντας τις καλύτερες επιδόσεις μεταξύ όλων των εμπορευματικών σταθμών της COSCO στην Ευρώπη. Πάντως, τα σημερινά αποτελέσματα της COSCO δείχνουν ότι τα «πέτρινα χρόνια» για τον Πειραιά πέρασαν και ότι παρά την κρίση οι Κινέζοι στηρίζουν την επένδυσή τους στην Ελλάδα.

Σε όλο τον κόσμο
Η Cosco στην Ευρώπη, πέραν του Πειραιά, ελέγχει τμήματα και των εμπορικών λιμανιών στη Νάπολη της Ιταλίας, στην Αμβέρσα του Βελγίου και στο νέο λιμάνι που λειτουργεί στην περιοχή του Σουέζ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της κινεζικής εταιρείας, από τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Νάπολης στην Ιταλία η Cosco διακίνησε 516.300 εμπορευματοκιβώτια, αυξημένα κατά 21,8%, ενώ από την Αμβέρσα, διακινώντας 508.100 κοντέινερ, κατέγραψε μείωση -8,6%.
Στο δε λιμάνι που λειτουργεί στην περιοχή του Σουέζ, το οποίο και συνιστά τον μεγαλύτερο υπερπόντιο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων που ελέγχει η Cosco, η διακίνηση φορτίων (1.218.400 κοντέινερ) κατέγραψε μείωση 5% σε σχέση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2011.

  • 1,2 εκατ. κοντέινερ διακινήθηκαν από τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων το 2011, έναντι μόλις 685.000 το 2010
  • 2,2 εκατ. € τον μήνα είναι τα ελάχιστα έσοδα του κράτους από την εκμετάλλευση των σταθμών από την Cosco


ΤΟ ΠΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑΣ
Ενώ στο λιμάνι του Πειραιά, μετά την τρικυμία των απεργιακών κινητοποιήσεων, δημιουργήθηκε μια νέα επιχείρηση υπό κινεζική καθοδήγηση που ανθεί και δίνει δουλειά σε εκατοντάδες Ελληνες, στον Ασπρόπυργο ένα από τα λίγα εργοστάσια βαριάς βιομηχανίας που απέμειναν στη χώρα, αυτό της Χαλυβουργίας Ελλάδος που μετρά 61 χρόνια ζωής, κινδυνεύει να κλείσει κάτω από την πίεση της οικονομικής ύφεσης και της δραστικής μείωσης του κύκλου εργασιών που συνοδεύεται από απεργία 9 μηνών η οποία πραγματοποιείται έλεω… ΠΑΜΕ.
Οι συνδικαλιστές του ΠΑΜΕ, με την κάλυψη του ΚΚΕ και παρά τις διαφωνίες συναδέλφων τους, κρατούν κλειστό το εργοστάσιο, αντιδρώντας σε απολύσεις συναδέλφων τους, για 9 ολόκληρους μήνες, εκμηδενίζοντας κάθε προσπάθεια επαναλειτουργίας της μονάδας. «Δεν πρέπει να ήταν -πουλημένοι- οι εργαζόμενοι σε γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία οι οποίοι όταν τους ανακοίνωσαν πριν από λίγα χρόνια ότι θα απολυθούν συνάδελφοί τους λόγω μειώσεων των πωλήσεων, δέχτηκαν να δουλέψουν μειωμένο ωράριο με τον όρο ότι δεν θα φύγει κανένας εργαζόμενος», δηλώσει στο «Εθνος της Κυριακής» εργαζόμενος της Χαλυβουργικής που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Ο ίδιος αναφέρει πως ύστερα από έναν χρόνο επανήλθαν όλοι οι εργαζόμενοι στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία σε πλήρες ωράριο όταν αυξήθηκαν οι πωλήσεις, αλλά κανείς δεν έχασε τη δουλειά του. «Ισως και εμείς θα έπρεπε να προχωρήσουμε σε μία αντίστοιχη συμφωνία. Δεν μπορεί κανένας να καταλάβει τι περνάμε όλον αυτόν τον καιρό», επεσήμανε βλέποντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να μείνουν στον δρόμο 240 οικογένειες.

Ολο και πιο κοντά στο λουκέτο ύστερα από 9 μήνες απεργίας
Ολα ξεκίνησαν στις 12 Οκτωβρίου του 2011, όταν η εταιρεία -ιδιοκτησίας της οικογένειας Μάνεση- ανακοίνωσε την πρόθεσή της για πεντάωρη (αντί για οκτάωρη) και εκ περιτροπής εργασία για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών (θα είχε ισχύ έως τις 29 Φεβρουαρίου του 2012) με εξασφαλισμένα τα πλήρη ασφαλιστικά τους δικαιώματα και με τη δέσμευση ότι δεν θα απολυθεί κανείς, όπως υπογραμμίζει η διοίκηση της Χαλυβουργίας. Διαφορετικά θα προχωρούσε σε απολύσεις 180 εργαζομένων (επί συνόλου 360) με την αιτιολογία ότι οι πωλήσεις της Χαλυβουργίας Ελλάδος είναι πολύ χαμηλές, με πτώση που αγγίζει το 85%-90% σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την κρίση.
Στις 17 Οκτωβρίου η συντριπτική πλειοψηφία των 273 ατόμων-μελών του σωματείου εργαζομένων της εταιρείας αποφάσισε -δι’ ανατάσεως της χειρός, όπως τονίζει η διοίκηση- να μην περάσουν τα μέτρα της εργοδοσίας και ξεκίνησαν την κατάληψη του εργοστασίου η οποία κρατάει μέχρι και σήμερα με «θύματα» ήδη 120 εργαζομένους που απολύθηκαν, ενώ ακόμη περίπου 20 συνταξιοδοτήθηκαν-
Σε αντιδιαστολή πάντως με τα όσα συμβαίνουν στην πρωτεύουσα, στον Βόλο, το σωματείο και όλοι οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο του Βόλου, έπειτα από ψηφοφορία με κάλπη, το αποδέχθηκαν και σήμερα και οι 365 εργαζόμενοι δουλεύουν χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί καμία απόλυση. Εξάλλου, στελέχη της εταιρείας υπογραμμίζουν ότι ποτέ δεν προτάθηκε το 5ωρο ως μόνιμο μέτρο, καθώς, όπως έχει τονίσει με αλλεπάλληλες ανακοινώσεις από τον Δεκέμβριο του 2011, η πρόταση αυτή έχει ανακληθεί και επισήμως και έκτοτε οι εργαζόμενοι απασχολούνται κανονικά σε 8ωρο.

Πολιτικές «φιέστες»
Από τις 31 Οκτωβρίου του 2011 που έγιναν οι πρώτες καταγγελίες των συμβάσεων, το σωματείο, συνεπικουρούμενο από το ΠΑΜΕ, όπου ο πρόεδρος του σωματείου Γιώργος Σιφωνιός είναι στέλεχός του, έχει κηρύξει 24ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες. Οπως τονίζουν διοικητικά στελέχη της Χαλυβουργίας, το σωματείο με συνδικαλιστές του ΠΑΜΕ έχει αποκλείσει την πύλη του εργοστασίου με αλυσίδα και λουκέτο και εμποδίζει την είσοδο σ’ όσους θέλουν να εργαστούν, ακόμα και στα διευθυντικά στελέχη της εταιρείας, καθώς και στα φορτηγά πελατών για την παραλαβή προϊόντων, παρεμποδίζοντας παράνομα την εργασία ακόμη και σε άλλη ανεξάρτητη εταιρεία που λειτουργεί στον ίδιο χώρο, την οποία η πρακτική αυτή έχει οδηγήσει σε πλήρη αδράνεια. Παράλληλα, οι διοικούντες υποστηρίζουν ότι χρησιμοποιεί τον χώρο του εργοστασίου για πολιτικές «φιέστες» με την αδιάλειπτη παρουσία βουλευτών του ΚΚΕ.
Από την πλευρά του ο κ. Σιφωνιός υποστηρίζει ότι η απόφαση για τη συνέχιση της απεργίας και για το κλείσιμο της πύλης του εργοστασίου έχει ληφθεί από διαδοχικές γενικές συνελεύσεις, ωστόσο η διοίκηση της εταιρείας αναφέρει ότι δεν τηρούνται οι νόμοι καθώς με απόφαση του δικαστηρίου η απεργία κρίθηκε παράνομη και καταχρηστική απαγορεύοντας τη συνέχισή της.
Ο πρόεδρος του σωματείου εμφανίστηκε ιδιαίτερα επιθετικός για τον- διασπαστικό ρόλο που παίζουν τα διευθυντικά στελέχη και κάποιοι διοικητικοί υπάλληλοι – με επικεφαλής τη γραμματέα Ελένη Καταβάτη, πρόεδρο της Επιτροπής Αγώνα στη Χαλυβουργία. Σημειώνεται ότι η κ. Καταβάτη είχε καταγγείλει πως στις 21 Ιουνίου συνδικαλιστές του ΠΑΜΕ, το οποίο πρωτοστατεί στην απεργία της Χαλυβουργίας, και της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, επιτέθηκαν σε συναδέλφους τους οι οποίοι ήθελαν να δουλέψουν. Είχε μάλιστα αναφέρει με έμφαση ότι ενώ οι περισσότεροι εργαζόμενοι της εταιρείας ζουν με δανεικά από γονείς και παιδιά, «τα μέλη του ΠΑΜΕ ζουν με επιδόματα 100 ευρώ την εβδομάδα για τη συνέχιση της απεργίας, 400 ευρώ τον μήνα για λογαριασμούς και άλλα έξοδα, ενώ κάθε βράδυ έρχεται φορτηγάκι του ΠΑΜΕ και φέρνει τρόφιμα από σούπερ μάρκετ για τους απεργούς».
Αυτό όμως που προβλημάτισε περισσότερο τους απεργούς αλλά και την κοινή γνώμη ήταν η παρουσία της ακροδεξιάς οργάνωσης «Χρυσή Αυγή» στη Χαλυβουργική, όπου στελέχη της με επικεφαλής τον σημερινό βουλευτή Ηλ. Κασιδιάρη προσέφεραν τρόφιμα και μίλησαν στους εργαζόμενους με στόχο να στηρίξουν την απεργία. Σε βίντεο που αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο εμφανίζεται το στέλεχος του ΠΑΜΕ και πρόεδρος του σωματείου Γ. Σιφωνιός να χειροκροτεί τον Ηλία Κασιδιάρη μετά την ομιλία του. Ομάδες του ΠΑΜΕ αλλά και μέλη της «Χρυσής Αυγής» προσπάθησαν να επιβάλουν απεργιακές κινητοποιήσεις και στο εργοστάσιο του Βόλου αλλά δεν τα κατάφεραν και απωθήθηκαν από τους εργαζόμενους.
Η πρωτοφανής κρίση και η βαθιά οικονομική ύφεση που πλήττουν τη χώρα μας και ιδιαίτερα τον κλάδο των κατασκευών, μετά και την πλήρη διακοπή των μεγάλων τεχνικών έργων αλλά κυρίως λόγω της κατάρρευσης της ιδιωτικής οικοδομής, έχει ως αποτέλεσμα η εγχώρια αγορά του σιδήρου να έχει σημειώσει δραματική πτώση που φθάνει σήμερα το 85% με 90%, σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την κρίση.
Η Χαλυβουργία Ελλάδος προσπάθησε ν’ αντισταθμίσει αυτήν την πτώση με εξαγωγές, γεγονός το οποίο όμως δεν απέδωσε, καθώς οι εξαγωγές στη χώρα μας όχι μόνο δεν υποβοηθούνται -όπως είναι ο κανόνας σε άλλες χώρες-, αλλά αντίθετα επιβαρύνονται, στην προκειμένη περίπτωση με συνεχείς αυξήσεις στο κόστος ενέργειας. Η παράλογη πολιτική συνεχούς αύξησης των βιομηχανικών τιμολογίων και των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου) έχει ως αποτέλεσμα το ενεργειακό κόστος να κυμαίνεται σε διπλάσια (!) επίπεδα σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας των άλλων χωρών και ως εκ τούτου να καθιστά την ελληνική ενεργοβόρα βιομηχανία εξαγωγικά μη ανταγωνιστική.
Τα παραπάνω συνετέλεσαν στο να εμφανίσει η εταιρεία τα τρία τελευταία χρόνια μεγάλες ζημιές ύψους περίπου 98 εκατομμυρίων ευρώ, γεγονός το οποίο οδήγησε τη διοίκηση στη λήψη έκτακτων μέτρων. Αυτό σήμαινε προσαρμογή της παραγωγής στα σημερινά επίπεδα ζήτησης, με αποτέλεσμα περίπου 400 εργαζόμενοι και στα δύο εργοστάσια της εταιρείας να μην έχουν αντικείμενο εργασίας.

Σε αναζήτηση διεξόδου
Πέντε υπουργούς εργασίας έχουν επισκεφτεί στελέχη της ιδιοκτήτριας εταιρείας και συνδικαλιστές προκειμένου να βρεθεί λύση για το εργοστάσιο του Ασπροπύργου. Η- διορία μερικών ημερών που είχε δοθεί από την οικογένεια Μάνεση που ελέγχει την εταιρεία, ύστερα από τη συνάντηση που είχε την προηγούμενη εβδομάδα με την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, έληξε χωρίς να σημειωθεί κάποια εξέλιξη και η διοίκηση αναμένεται να καταθέσει αιτήσεις για ομαδικές απολύσεις και να κλείσει ουσιαστικά το συγκεκριμένο εργοστάσιο. Ωστόσο, ύστερα από τηλεφωνική επικοινωνία που είχε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στη Χαλυβουργία Γιώργος Σιφωνιός, την Παρασκευή το μεσημέρι, με τον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση -ο οποίος βρισκόταν στην Κύπρο-, κλείστηκε ραντεβού για τις 9 το πρωί της Δευτέρας στο υπουργείο Εργασίας, προκειμένου να βρεθεί κάποια λύση στο πρόβλημα.
Σημειώνεται ότι στη συνάντηση που είχε προηγηθεί την προηγούμενη εβδομάδα μεταξύ της διοίκησης της εταιρείας και του υπουργού Εργασίας, ο κ. Μάνεσης είχε δεσμευθεί να μην πραγματοποιήσει νέες απολύσεις και σε βάθος χρόνου -που δεν προσδιορίστηκε πάντως- να προχωρήσει στην επαναπρόσληψη κάποιων από τα 120 άτομα που έχουν ήδη απολυθεί. Προϋπόθεση, ωστόσο, για όλα αυτά ήταν να σταματήσει η απεργία που έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Οκτώβριο.
Μιλώντας στο «Εθνος της Κυριακής» ο κ. Σιφωνιός υπογραμμίζει με έμφαση ότι «η πύλη του εργοστασίου δεν πρόκειται να ανοίξει εάν δεν υπάρξει γραπτή δέσμευση της διοίκησης, ενώπιον του υπουργού Εργασίας, ότι θα επαναπροσλάβει αμέσως το 1/3 των απολυμένων (40 άτομα) και σταδιακά θα γίνει το ίδιο και με τους υπόλοιπους σε εύλογο χρονικό διάστημα». Πάντως, ο κ. Σιφωνιός δεν εμφανίστηκε απόλυτος στο ενδεχόμενο επαναπρόσληψης και των 120 απολυμένων, δείχνοντας διάθεση να καθίσει ξανά με τη διοίκηση στο τραπέζι για νέες διαπραγματεύσεις.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: NIKOΣ B. TΣΙΤΣΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ, ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ

Γενικά θέματα

Bloomberg: Τηλεφωνική επικοινωνία Τραμπ-Ζελένσκι! Αποδοχή εκεχειρίας από το Κίεβο

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν να εργαστούν για περαιτέρω επέκταση της εκεχειρίας.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στην πρόταση του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για εκατέρωθεν κατάπαυση πυρός κατά ενεργειακών υποδομών, συμφώνησε ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι, σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδει το Bloomberg.

Ο Ζελένσκι μετέφερε το μήνυμα αυτό στον Τραμπ στην τηλεφωνική επικοινωία που είχαν νωρίτερα την Τετάρτη, με το Bloomberg να προσθέτει ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν να εργαστούν για περαιτέρω επέκταση της εκεχειρίας.

Μετά το πέρας της συνομιλίας, ο Ντόναλντ Τραμπ εμφανίστηκε αισιόδοξος, γράφοντας: «Βρισκόμαστε σε καλό δρόμο. Πολλά από όσα συζητήσαμε βασίζονται στην χθεσινή επικοινωνία που είχα με τον Βλαντιμίρ Πούτιν».

Αναλυτικά, στην ανάρτησή του στο Social Truth, ο Ντόναλντ Τραμπ ανέφερε:

«Μόλις ολοκλήρωσα μια πολύ καλή τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο Ζελένσκι της Ουκρανίας. Διήρκεσε περίπου μία ώρα. Μεγάλο μέρος της συζήτησης βασίστηκε στην επικοινωνία που είχαμε χθες με τον Πρόεδρο Πούτιν προκειμένου και η Ρωσία και η Ουκρανία να ευθυγραμμιστούνόσον όσον αφορά τα αιτήματα και τις ανάγκες τους. Είμαστε σε πολύ καλό δρόμο και θα ζητήσω από τον υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο και τον σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας Μάικλ Γουόλτς να δώσουν μια ακριβή περιγραφή των σημείων που συζητήθηκαν. Η δήλωση αυτή θα δημοσιοποιηθεί σύντομα».

Αναγνώριση 4 + 1 περιοχών ζητά ο Πούτιν

Δημοσίευμα της ημερήσιας εφημερίδας Kommersant, αναφέρει ότι ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν θέλει από τον αμερικανό πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ να αναγνωρίσει επίσημα και τις τέσσερεις περιοχές που η Μόσχα διεκδικεί ως δικές της, πέραν της Κριμαίας. 

Η εφημερίδα Kommersant, επικαλούμενη ανώνυμες πηγές που παρίσταντο σε μια ιδιωτική επιχειρηματική συνάντηση με τον Πούτιν χθες Τρίτη, αναφέρει ότι ο Ρώσος πρόεδρος θα ήθελε οι Ηνωμένες Πολιτείες να αναγνωρίσουν επίσημα τις τέσσερις περιοχές – Λουγκάνσκ, Ντονέτσκ, Ζαπορίζια και Χερσώνα, ως τμήμα της Ρωσίας μαζί με την Κριμαία, την οποία η Μόσχα κατέλαβε και προσάρτησε το 2014.

Σε αντάλλαγμα για την αναγνώριση και αν αυτό θα μπορούσε να συμβεί «στο εγγύς μέλλον», η Kommersant γράφει ότι ο Πούτιν θα δεσμευόταν να μην διεκδικήσει την ουκρανική πόλη-λιμάνι Οδησσό και άλλα ουκρανικά εδάφη.

Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ, ερωτηθείς για το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας Kommersant, είπε ότι ο Πούτιν και ο Τραμπ δεν συζήτησαν το θέμα αυτό στη χθεσινή τους τηλεφωνική συνομιλία.

Ωστόσο ο ίδιος επιβεβαίωσε, χωρίς να υπεισέλθει σε λεπτομέρειες, ότι ο Πούτιν συζήτησε τη σύγκρουση στην Ουκρανία στη χθεσινή κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση με τα μέλη της ρωσικής επιχειρηματικής ελίτ.

Ο Πεσκόφ δεν επιβεβαίωσε ωστόσο, εάν ο Πούτιν έθεσε κατά τη συνάντηση την ιδέα της αναγνώρισης από τις ΗΠΑ των τεσσάρων περιοχών εκτός της Κριμαίας.

Με πληροφορίες από Bloomberg, Reuters

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Frankfurter Allgemeine Zeitung: Σε απομόνωση η Κάλλας!

Η επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ παραγκωνίστηκε επικρίνοντας πολύ σκληρά την Ουάσινγκτον.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η πρώην πρωθυπουργός της Εσθονίας Κάγια Κάλλας, δεν αποδίδει καλά στο ρόλο της, σχολίασε χθες Τρίτη η γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), απαριθμώντας τις αποτυχίες της.

Η εφημερίδα έδωσε έμφαση στη σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης της Δευτέρας, η οποία δεν κατέληξε σε συμφωνία σχετικά με την πρόταση του Κάλλας να αυξηθεί σημαντικά η στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία στα 40 δισεκατομμύρια ευρώ.

Παρόλο που η κ. Κάλλας δήλωσε τη Δευτέρα ότι το σχέδιο είχε ευρεία πολιτική υποστήριξη μεταξύ των κρατών μελών, η FAZ ανέφερε ότι το ζήτημα δεν αφορούσε απλώς τη διευθέτηση εκκρεμών λεπτομερειών και τεχνικών λεπτομερειών – αρκετές χώρες αντιτάχθηκαν ριζικά σε αυτό.

“Η αντίσταση στην πρωτοβουλία δεν προέρχεται μόνο από την Ουγγαρία, αλλά και από τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.

Οι χώρες αυτές μάχονται σθεναρά κατά της παροχής μιας σημαντικά μεγαλύτερης συνεισφοράς.

Μέχρι στιγμής, οι συνδυασμένες προσπάθειές τους για τη βοήθεια προς την Ουκρανία ανέρχονται σε λιγότερα από όσα έχει προσφέρει μόνο η Δανία”, γράφει η εφημερίδα.

Σύμφωνα με τη FAZ, η πρωτοβουλία των 40 δισεκατομμυρίων ευρώ είχε αρχικά εισαχθεί από τον προκάτοχο της Κάλλας, Χοσέπ Μπορέλ, αλλά η Κάλλας την αφαίρεσε από την ημερήσια διάταξη μετά την ανάληψη των καθηκόντων της.

Η εφημερίδα εκτίμησε ότι επανέφερε απροσδόκητα το θέμα μετά τη Διάσκεψη του Μονάχου για την Ασφάλεια. “Ορισμένοι διπλωμάτες υποστηρίζουν ότι θα έπρεπε να το είχε προετοιμάσει καλύτερα, ιδίως όσον αφορά τις χώρες που είχαν στενούς δεσμούς με τον Μπορέλ”, ανέφερε το άρθρο, υπονοώντας πιθανότατα την ισχυρότερη σχέση του Borrell με τα κράτη της Νότιας Ευρώπης.

“Προφανώς, η Κάλλας δεν βοήθησε την περίπτωσή της όταν, κατά τις πρώτες εβδομάδες της θητείας της, απομάκρυνε αρκετούς υψηλόβαθμους Ιταλούς και Ισπανούς αξιωματούχους από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης (ΕΥΕΔ).

Μεταξύ αυτών ήταν και ο Γενικός Γραμματέας της ΕΥΕΔ Στέφανο Σανίνο, ο πιο υψηλόβαθμος αξιωματούχος της υπηρεσίας.

Ορισμένες κυβερνήσεις έμειναν εμβρόντητες από αυτό, σύμφωνα με ανώνυμους αξιωματούχους.

Τέτοιες απομακρύνσεις προσωπικού οδηγούν αναπόφευκτα σε συγκρούσεις. Επιπλέον, υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός μελών του προσωπικού της ΕΥΕΔ που διαμαρτύρονται πλέον για το νέο στυλ ηγεσίας.

Οι αναφορές δείχνουν ότι η Κάλλας και η ηγετική ομάδα της απομονώνονται και δεν αξιοποιούν την τεχνογνωσία της υπηρεσίας που αριθμεί 5.300 άτομα”, περιγράφει η FAZ.

Ένα άλλο θέμα που συνδέεται με την Κάλλας, επεσήμανε η FAZ, είναι η επιθυμία των ευρωπαϊκών χωρών να έχουν ρόλο στην ειρηνευτική διαδικασία Ουκρανίας-Ρωσίας, στην οποία μεσολαβούν επί του παρόντος οι Ηνωμένες Πολιτείες.

“Ωστόσο, σύμφωνα με ορισμένους διπλωμάτες, η επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ παραγκωνίστηκε επικρίνοντας πολύ σκληρά την Ουάσινγκτον.

Αναφέρθηκε στις πιέσεις του Τραμπ για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία ως “βρώμικη συμφωνία” και όταν επισκέφτηκε την Ουάσιγκτον στα τέλη Φεβρουαρίου, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο ακύρωσε γρήγορα την προγραμματισμένη συνάντησή τους, επικαλούμενος φορτωμένη ατζέντα.

Η Κάλλας δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει συνάντηση ούτε με κανέναν άλλο αξιωματούχο της αμερικανικής κυβέρνησης”, ανέφερε η γερμανική εφημερίδα.

Η FAZ υπενθύμισε επίσης πώς, μετά την αντιπαράθεση της 28ης Φεβρουαρίου στον Λευκό Οίκο -όπου ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι αντιμετώπισε λεκτικές επιθέσεις από τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ- η Kallas δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: “Έγινε σαφές σήμερα ότι ο ελεύθερος κόσμος χρειάζεται έναν νέο ηγέτη”.

 

Η FAZ σημείωσε επίσης πώς ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αντόνιο Κόστα φέρεται να ρώτησε τους ηγέτες της ΕΕ αν υποστηρίζουν τη δημιουργία μιας θέσης ειδικού απεσταλμένου για την Ουκρανία.

Ορισμένοι στις Βρυξέλλες ερμήνευσαν αυτό ως προσβολή προς την Κάλλας, καθώς τέτοιες αρμοδιότητες θα έπρεπε να εμπίπτουν στον ρόλο της.

Ενώ οι ηγέτες της ΕΕ δεν επανήλθαν στο θέμα στη σύνοδο κορυφής του Μαρτίου, το θέμα δεν έχει εγκαταλειφθεί εντελώς, σύμφωνα με τη FAZ. “Αναζητείται μια εξέχουσα προσωπικότητα, ιδανικά ένας πρώην επικεφαλής κυβέρνησης”, γράφει η εφημερίδα.

Η FAZ υπενθύμισε στη συνέχεια τις εντάσεις μεταξύ της Κάλλας και της Γερμανίας, όταν, την πρώτη ημέρα της θητείας της κατά τη διάρκεια επίσκεψης στο Κίεβο, δήλωσε: “Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει η Ουκρανία να κερδίσει αυτόν τον πόλεμο”.

Ενώ πολλές άλλες χώρες που βρίσκονται κοντά στη Ρωσία συμμερίζονται αυτή την άποψη, μια τέτοια στάση δεν έχει ποτέ διατυπωθεί ρητά στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, του οποίου η Κάλλας είναι μέλος και το οποίο αποτελεί το ανώτατο όργανο λήψης αποφάσεων της ΕΕ.

Η συνήθης διατύπωση του Συμβουλίου είναι ότι η Ουκρανία θα υποστηριχθεί “για όσο χρονικό διάστημα και όσο εντατικά χρειάζεται” και ότι η Ρωσία δεν πρέπει “να βγει νικήτρια”.

Αυτή η διατύπωση, η οποία επιτεύχθηκε εν μέρει χάρη στις προσπάθειες του Γερμανού καγκελάριου Όλαφ Σολτς, φέρεται να εξόργισε το Βερολίνο όταν η Κάλλας εισήγαγε τη νέα ρητορική της, έγραψε η FAZ.

Ένα άλλο σημείο διαφωνίας, σημειώνει η εφημερίδα, είναι το ζήτημα των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων. Με την ανάληψη των καθηκόντων της, η Κάλλας έδωσε αμέσως εντολή να διερευνηθούν τρόποι κατάσχεσης των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων που έχουν δεσμευτεί εντός της ΕΕ.

“Ενώ οι χώρες της Βαλτικής έχουν από καιρό υποστηρίξει αυτό το ενδεχόμενο, τα κορυφαία μέλη της ευρωζώνης αντιτίθενται σθεναρά σε αυτό.

Η νομική υπηρεσία του Συμβουλίου κατέληξε στο συμπέρασμα ότι μια τέτοια κίνηση θα εγκυμονούσε σημαντικούς νομικούς κινδύνους και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προειδοποίησε για πιθανές αντιδράσεις των επενδυτών”, αναφέρει η FAZ.

Η γερμανική εφημερίδα σημείωσε ότι όταν η Κάλλας ανέλαβε τα καθήκοντά του ως ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφαλείας τον Δεκέμβριο, οι προσδοκίες ήταν μεγάλες.

Στα 47 της χρόνια, η Κάλλας αντιπροσωπεύει μια νεότερη γενιά σε σύγκριση με τον Αντόνιο Κόστα και την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Είναι επίσης η πρώτη γυναίκα πρώην πρωθυπουργός που κατέχει αυτή τη θέση.

Η FAZ σημείωσε ότι όταν η Κάλλας απέτυχε να εξασφαλίσει τον ρόλο του γενικού γραμματέα του ΝΑΤΟ μετά τον Γενς Στόλτενμπεργκ, εν μέρει λόγω ανησυχιών από χώρες όπως η Γερμανία ότι θα επιβάρυνε περαιτέρω τις ήδη δύσκολες σχέσεις με τη Ρωσία, οι παρατηρητές πίστευαν ότι θα εξακολουθούσε να έχει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο πολιτικής ως επικεφαλής της εξωτερικής υπηρεσίας της ΕΕ.

Αυτό συνδεόταν με την ελπίδα ότι θα συντόνιζε τη συνεργασία με διάφορα έθνη, κατέληξε η FAZ.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Αναστασιάδης: Θα δημοσιεύσω ποιος ευθύνεται και γιατί διεκόπη το Κραν Μοντανά

«Ήμασταν κάτω από εκβιασμό και θα αποδειχθεί με πρακτικά των Ηνωμένων Εθνών Άρθρων κατά τις διμερείς διαβουλεύσεις του κυρίου Τσαβούσογλου με τον κύριο Γκουτέρες» αναφέρει

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Την πρόθεση του να δημοσιεύσει ποιος ευθύνεται για το ναυάγιο και τους λόγους που διεκόπη η διάσκεψη στο Κραν Μοντανά εξέφρασε ο τέως πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης σε συνέντευξη στο ΡΙΚ. 

Αρχικά, ερωτηθείς εάν είναι εφικτός ο στόχος να επαναρχίσουν οι συνομιλίες εντός του συμφωνημένου πλαισίου, απάντησε ότι «αν λάβει κανείς υπόψη τις μέχρι στιγμής θέσεις του κ. Τατάρ και της Τουρκίας, θα μπορούσε να λεχθεί ότι μάλλον απαισιοδοξία επικρατεί παρά αισιοδοξία. Όμως ας κάνουμε υπομονή μέχρι τη Δευτέρα Τρίτη. Αυτό που γενικότερα αυτήν την ώρα προβληματίζει είναι η ευρύτερη διεθνής κατάσταση, η μεταβολή κάποιων δεδομένων με την εκλογή του προέδρου Τραμπ. Σήμερα διαπιστώνουμε να αμφισβητείται ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών. Να αμφισβητείται η διεθνής έννομη τάξη. Αυτό που θα έλεγα είναι ότι τουλάχιστον η δική μας πλευρά εκφράζει τις ορθές θέσεις όσον αφορά και τις προϋποθέσεις και τη βούληση για επανέναρξη του διαλόγου από εκεί, από εκεί όπου έχουν διακοπεί στο Κραν Μοντανά».

Σε ερώτηση εάν ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, κατά την άτυπη πενταμερή, θα θέσει εντός πλαισίου την Τουρκία, εάν προσπαθήσει να ξεφύγει, είπε ότι «αυτό προσδοκεί ο καθένας. Ο Γενικός Γραμματέας είναι δεσμευμένος από τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών κάθε του πρωτοβουλία να τείνει στην υλοποίηση είτε των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας είτε των ψηφισμάτων των Ηνωμένων Εθνών. Σε ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν παρατηρήθηκε μια από πλευράς Γενικού Γραμματέα προσπάθεια μέσα από διπλωματική αβρότητα να χειριστεί τα θέματα, γεγονός, το οποίο δεν βοήθησε ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη το Κραν Μοντανά, στο να διανύσουμε ή να καλύψουμε την απόσταση που, όπως και ο ίδιος καταγράφει στην έκθεση της 28ης του Σεπτέμβρη του 17, τη τελευταία απόσταση που ήταν, όπως λέγει το τελευταίο μίλι. Εν πάση περιπτώσει, ελπίζω να είναι πιο αποφασιστικός, έτσι ώστε να συνειδητοποιήσει και η Τουρκία ότι υποχρέωσή της είναι να ακολουθεί το διεθνές δίκαιο και ιδιαίτερα όταν ο κ. Ερντογάν κατ επανάληψη παραδίδει μαθήματα εις όσους συμπεριφέρονται κατά ανάλογο τρόπο με εκείνον της Τουρκίας το 1974. Ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει αποφασιστικότητα από πλευράς Γενικού Γραμματέα, αλλά και η ίδια αποφασιστικότητα από πλευράς Τουρκίας να εξομαλύνει επιτέλους και να φέρει ειρήνη πραγματικά στην περιοχή, υποβοηθώντας και τον εαυτό της».

Σε σχέση με το Ουκρανικό και το Κυπριακό, είπε ότι «ένα είναι εγγυητής να είναι ο εισβολέας, δηλαδή φανταστείτε τη Ρωσία να αναλάμβανε να εγγυηθεί την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας και άλλο είναι να ζητάς κάτι που είχαμε προτείνει στο Κραν Μοντανά, τη συμμετοχή ξένων χωρών, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπ όψιν ότι είμαστε μια ευρωπαϊκή χώρα. Πολύ περισσότερο θα ήτο εύλογο η Ευρωπαϊκή Ένωση να εγγυηθεί την ασφάλεια και των Τουρκοκυπρίων και των Ελληνοκυπρίων. Η εμμονή της Τουρκίας στο Κραν Μοντανά ήταν ότι αν ονειρεύεστε ότι μπορεί ποτέ να καταργηθούν οι εγγυήσεις ή η παρουσία στρατευμάτων, αριθμού στρατευμάτων, ξυπνάτε από το όνειρο. Τι ήταν η ευελιξία τότε; Το βασικό ερώτημα ήταν ότι η Τουρκία εμφανίστηκε ως ευέλικτη. Πού εξαντλείται η ευελιξία της στη μετονομασία της Συνθήκης Εγγυήσεως σε συνθήκη εφαρμογής με μονομερές δικαίωμα επέμβασης; […] Το είχε τονίσει σε δημόσιες δηλώσεις ότι όσοι ονειρεύονται ότι μπορεί να υπάρξει χρόνος τερματισμού, τότε να ξυπνήσουν από το όνειρο. Κάτι ανάλογο είχε πει και στην τουρκική Εθνοσυνέλευση. Επομένως, είναι εντελώς διαφορετική η κατάσταση όπως εξελίσσεται στην Ουκρανία. Και βεβαίως το απαράδεκτο είναι ότι δυστυχώς η Ουκρανία θα πληρώσει τίμημα από την εισβολή. Δηλαδή φαίνεται ότι η ειρήνη θα επιτευχθεί με κόστος εις βάρος της Ουκρανίας».

Πρόσθεσε ότι «ήδη στις διαπραγματεύσεις, τις κατά καιρούς διαπραγματεύσεις, είχαμε αποδεχτεί ότι η λύση θα είναι διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία ή μια περιφέρεια όπως έχουν εξελιχθεί επί του εδάφους τα πράγματα. Θα είναι η τουρκοκυπριακή συνιστώσα πολιτεία και η άλλη η ελληνική ελληνοκυπριακή συνιστώσα πολιτεία. Επομένως, το εδαφικό, δηλαδή το ότι θα είναι σε δυο ξεχωριστές εδαφικές περιφέρειες, αμβλύνεται με την εφαρμογή των τεσσάρων βασικών ελευθεριών της Ευρωπαϊκής Ένωσης: ελεύθερη εγκατάσταση, διακίνηση, άσκηση επαγγέλματος και ούτω καθεξής. Και βεβαίως με μείωση του όγκου του εδάφους που κατέχει σήμερα η Τουρκία, όπως και την ίδια ώρα επιστροφή σημαντικού αριθμού προσφύγων είτε σε κοινότητες όπου θα επέστρεφαν και θα ζούσαν με τους Τουρκοκυπρίους, είτε σε περιοχές οι οποίες θα επιστρέφονται στην ελληνοκυπριακή συνιστώσα πολιτεία».

Για την εκλογή Τραμπ είπε ότι «η Ελλάδα και η Κύπρος θεωρούνται στρατηγικοί εταίροι και συνεπώς θεωρώ ότι δεν θα ήτο το ίδιο εύκολο όπως με κάποια κράτη, με τα οποία απλούστατα τα υπέρτερα συμφέροντα, δηλαδή η αποκατάσταση σχέσεων Αμερικής Ρωσίας, που για στρατηγικούς λόγους της Αμερικής, της σημερινής κυβέρνησης της Αμερικής, μπορεί να παίρνονται τέτοιες ρηξικέλευθες αποφάσεις, οι οποίες οπωσδήποτε δημιουργούν μια ανησυχία όχι μόνο σε εμάς στην Κύπρο αλλά και στην Ευρώπη. Παρακολουθούμε τι γίνεται και η κάθε μέρα εξαγγελίες δημιουργούν και νέες ανησυχίες».

Επανερχόμενος στο θέμα του Κυπριακού, είπε ότι «έφτασαν στο σημείο να μου λένε ότι εισηγήθηκα δύο κράτη. Η θέση η δική μου, αν θέλετε, ήταν ότι όσο λιγότερες εξουσίες έχει η κεντρική κυβέρνηση, τόσο λιγότερους κινδύνους συγκρούσεων συμφερόντων θα έχουμε, όπως και στο θέμα της πολιτικής ισότητας η μία θετική ψήφος για κάθε απόφαση. Eίπε αυτό δεν συνάδει με την πολιτική ισότητα, αυτό είναι πολιτική ανισότητα, αλλά δεν αρνούμαι τη θετική ψήφο στους Τουρκοκύπριους εάν η πλειοψηφία των υπουργών που θα είναι Ελληνοκύπριοι εισηγηθεί οτιδήποτε που μπορεί να βλάπτει τα συμφέροντα των Τουρκοκυπρίων, εκεί θα πρέπει να έχουν ασπίδα προστασίας. Ποια είναι η ασπίδα προστασίας; Είναι η θετική ψήφος. Δηλαδή, εάν δεν υπάρχει θετική ψήφος των Τουρκοκυπρίων, δεν μπορεί να ληφθεί απόφαση, η οποία να επηρεάζει αρνητικά. Και πάλι θα πρέπει να υπάρχει μηχανισμός. Όμως, όσο λιγότερες εξουσίες, διότι πήγαμε σε μια αυστηρή ισχυρή κεντρική κυβέρνηση, ισχυρή κεντρική κυβέρνηση με τις αξιώσεις των Τουρκοκυπρίων δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του κράτους».

Ερωτηθείς για το ποιος φταίει για το Κραν Μοντανά, είπε ότι «υπάρχουν τα πρακτικά των Ηνωμένων Εθνών, τα οποία διέρρευσα τον Οκτώβρη Νιόβρη του 21, τα οποία δημοσίευσε η κυπριακή εφημερίδα Φιλελεύθερος, αυτούσια δηλαδή, τα οποία δεν διέψευσαν τα Ηνωμένα Έθνη, τα οποία εντός των ημερών θα δημοσιεύσω και ποιος ευθύνεται και τους λόγους που διεκόπη. Ήμασταν κάτω από εκβιασμό και θα αποδειχθεί με πρακτικά των Ηνωμένων Εθνών Άρθρων κατά τις διμερείς διαβουλεύσεις του κυρίου Τσαβούσογλου με τον κύριο Γκουτέρες».

Σε ερώτηση εάν τώρα απέκτησε τα πρακτικά, απάντησε ότι «τα είχα έκτοτε, αλλά ή θα κυβερνούσα ή θα ασχολούμουν με όσους προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να αιτιολογήσουν τη στάση της Τουρκίας. Και λυπούμαι που το λέω, αλλά εφθάσαμεν εις το κατάντημα ό, τι λέει η Τουρκία για κάποιους, για πολύ ελάχιστους, να είναι θετικό και οτιδήποτε εύλογο προβάλλει η ελληνοκυπριακή κοινότητα να θεωρείται παράλογο. Για τα πάντα ευθύνεται η ελληνοκυπριακή πλευρά. Πιστώνεται η Τουρκία με αδιανόητα καλή πίστη που δεν την επιδεικνύει, που δεν την ψηλαφούμε. Έφτασε κάποιος συγγραφέας να γράφει στο βιβλίο του ότι το θέμα των εγγυήσεων και του μονομερούς δικαιώματος ήταν ήδη λυμένο. Έχω γραπτή εισήγηση του εν λόγω κυρίου, η οποία εστάλη τον Οκτώβρη του 16, προτού μεταβούμε στο Μοντ Πελεράν και εις το οποίον ήτο ένα είδος διαγγέλματος που θα έβαζε κάποιες ιδέες κάτω. Και όταν δείτε τι μου έγραφε για τις εγγυήσεις που δεν είχε αρχίσει ακόμα ο διάλογος για την κατάργησή τους, διερωτάσαι ποιος τον ενημέρωνε για να γνωρίζει τις προθέσεις της Τουρκίας».

Έκανε λόγο για απόλυτα καθαρή συνείδηση. «Αισθάνομαι ότι έπραξα το καθήκον μου απέναντι στον κυπριακό Ελληνισμό, αλλά και τους Τουρκοκύπριους. Μια μη βιώσιμη λύση θα ήταν σε βάρος και των δύο κοινοτήτων. Το έχω πει κατ επανάληψη ότι ή θα γεννάτο ένα βιώσιμο κράτος ή θα είχαμε πολύ χειρότερα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα από κάποιους ευσεβοποθισμούς, οι οποίοι ουδέποτε μελέτησαν τους στρατηγικούς στόχους, τους πραγματικούς στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας».

Σε σχέση με τη δήλωση του Ανδρέας Μαυρογιάννη ότι «χάθηκε μια ιστορική ευκαιρία επίλυσης του Κυπριακό» στο Κραν Μοντανά, δήλωσε ότι «ο εκβιασμός ήταν από πλευράς Τουρκίας όχι μία, κατ επανάληψη ο κύριος Τσαβούσογλου δήλωσε ότι αυτή είναι η τελευταία σύνοδος. Ή θα πρέπει να αποδεχτούν λέει επί λέξει ή στον Γενικό Γραμματέα τις αξιώσεις των Τουρκοκυπρίων και να ικανοποιηθεί το αίτημα της Τουρκίας για μετονομασία της Συνθήκης Εγγύησης με μονομερές δικαίωμα σε μετονομασία σε συνθήκη εφαρμογής, δηλαδή θα καλούσαμε τον παραβάτη να επιτηρεί την αποκατάσταση της παράβασης με μονομερές δικαίωμα. […] ήταν αξίωση της Τουρκίας ότι δεν θα συνεχιζόταν (η διάσκεψη) . Θα το δημοσιεύσω εντός των ημερών με δηλώσεις του κ. Τσαβούσογλου και από τα πρακτικά των Ηνωμένων Εθνών. Παρακολουθώ να γράφεται και επειδή κάποια στιγμή ξέρετε, τώρα που έχω την άνεση του χρόνου, έχω και την ευχέρεια να ασχολούμαι με εκείνα με τα οποία όταν ήμουν στη διακυβέρνηση της χώρας δεν είχα τον χρόνο να ασχοληθώ και έλεγα ας τους να λένε. Ε, τώρα έφτασε η στιγμή να ακουστούν κάποιες αλήθειες και να σταματήσει ο καθένας να λέει ό, τι μπορεί να του προσφέρει η πνευματική του δυνατότητα».

Πηγή: Sigmalive

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα7 ώρες πριν

Ανοικτή πόρτα στην Τουρκία υπό προϋποθέσεις για συνεργασία στον επανεξοπλισμό της Ε.Ε.

Η Επιτροπή για την "Λευκή Βίβλο" αφήνει ανοιχτή την πόρτα σε συνεργασίες με τρίτες χώρες.

Αναλύσεις7 ώρες πριν

Πυρηνική έκρηξη στο Διάστημα και επίθεση της Ρωσίας στις ειρηνευτικές δυνάμεις: Η ομάδα του ΝΑΤΟ που εξετάζει τρόπους αντίδρασης σε ακραία σενάρια

Τα σενάρια αυτά μπορεί να ακούγονται από ακραία έως απίθανα αλλά σε ένα κόσμο γεμάτο αβεβαιότητα και εντάσεις το ΝΑΤΟ...

Αθλητικά8 ώρες πριν

SOS! Η Τουρκία αναζητεί φόρμουλα για την αναγνώριση του ψευδοκράτους μέσω του Αθλητισμού

Γίνονται προσπάθειες όπως οι ομοσπονδίες και οι αθλητές του ψευδοκράτους πάρουν τη θέση τους στη διεθνή σκηνή

Άμυνα8 ώρες πριν

Περί αποστολής ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ουκρανία

Η χώρα μας εδώ και δεκαετίες έχει συμμετάσχει σε μια σειρά επιχειρήσεων στο παρελθόν σε διάφορες περιοχές του πλανήτη

Διεθνή9 ώρες πριν

Εφημερίδα Kommersant: Ο Πούτιν θέλει ο Τραμπ να αναγνωρίσει επίσημα όλα τα εδάφη που έχει καταλάβει η Ρωσία στην Ουκρανία

Ο Ρώσος πρόεδρος θα ήθελε οι Ηνωμένες Πολιτείες να αναγνωρίσουν επίσημα τις τέσσερις περιοχές – Λουγκάνσκ, Ντονέτσκ, Ζαπορίζια και Χερσώνα, ως...

Δημοφιλή