Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Η σημερινή κατάσταση του Τουρκικού Τραπεζικού Συστήματος*

Δημοσιεύτηκε

στις

Κώστας Μελάς 
Καθηγητής Οικονομικών, Συγγραφέας
Και το 2013 συνεχίστηκε η αύξηση του αριθμού των υποκαταστημάτων και των απασχολουμένων στον τραπεζικό τομέα της τουρκικής οικονομίας.  Τον Οκτώβριο  του 2013 υπήρχαν 49 τραπεζικά ιδρύματα τα οποία απασχολούσαν περίπου 212.077 υπαλλήλους σε περίπου  11.849 υποκαταστήματα σε όλη την χώρα. Ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των υποκαταστημάτων είναι  7,0% και της απασχόλησης αντίστοιχα  5,5% . Το 45,7% των υποκαταστημάτων ανήκουν στις ιδιωτικές τράπεζες , το 27,8% στις δημόσιες και το 18,3% στις ξένες τράπεζες. Το 44,6 % των απασχολουμένων εργάζεται στις ιδιωτικές τράπεζες , το 25,3% στις δημόσιες και το 19,7% στις ξένες.
Γραφική Παράσταση 1
Η εξέλιξη των ισολογισμών των τραπεζικών ιδρυμάτων δείχνει αρκετά ανησυχητικά στοιχεία τα οποία  θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη εντός του νέου μακροοικονομικού πλαισίου λειτουργίας της τουρκικής οικονομίας, το οποίο καθορίζεται από τη  μείωση των εισροών πόρων από το εξωτερικό , τη μικρότερη διακράτηση εγχωρίων χρεογράφων από μη κατοίκους και τη σύγχρονη αύξηση των ελλειμμάτων του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών. Οι προβολές του ΔΝΤ δείχνουν ότι η τουρκική οικονομία θα συνεχίσει να χρειάζεται όλο και περισσότερη εξωτερική χρηματοδότηση μέχρι το 2018.

Παράλληλα θα πρέπει να ειπωθεί ότι τα υγιή στοιχεία του τραπεζικού συστήματος είναι αρκετά αλλά και αυτά θα πρέπει να αξιολογηθούν με βάση τις νέες διαμορφούμενες μακροοικονομικές συνθήκες στην τουρκική οικονομία. 
Ο λόγος δάνεια/καταθέσεις αυξήθηκε σημαντικά από 76% το 2009 περίπου στο 115% στο τέλος του 2013.(Γραφική Παράσταση 2) . Η σημαντικότατη πιστωτική επέκταση της συγκεκριμένης περιόδου αποτελεί εύθραυστο σημείο του τουρκικού τραπεζικού συστήματος αλλά και της τουρκικής οικονομίας γενικότερα. Η μεγέθυνση του ΑΕΠ που μέχρι σήμερα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτήν καλύπτει για την ώρα την υπάρχουσα ανισορροπία στους παράγοντες ώθησης της μεγέθυνσης αλλά και τα υψηλά ελλείμματα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Παράλληλα παρατηρούνται κενά στην ακολουθούμενη  τραπεζική πολιτική σε  μικροοικονομικό επίπεδο τα οποία αναφέρονται κυρίως στα κριτήρια χρηματοδότησης.  Μάλιστα οι τρεις κρατικές τράπεζες , αλλά και οι συμμετοχικές (ισλαμικές) χρειάζεται να ελεγχτούν επισταμένα σχετικά με τους παραπάνω λόγους αλλά και για άλλες δραστηριότητες (πχ η διαδικασία πώλησης χρυσού στο Ιράν από την κρατική Halkbang).
Καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια να εισαχθούν σαφή κριτήρια χρηματοδότησης συνδεδεμένα με το εισόδημα καθώς και τις πηγές αποπληρωμής.  
Ο συνολικός όγκος των χρεογράφων ο οποίος διακρατείται από το τουρκικό τραπεζικό σύστημα  μειώνεται διαχρονικά ως ποσοστό του συνολικού ενεργητικού (Πίνακας 2 ) αλλά και ως ποσοστό των καταθέσεων (Γραφική Παράσταση 2). Τον Ιούνιο 2013 σε απόλυτους αριθμούς ο συνολικός όγκος των χρεογράφων που διακρατούνταν από το τουρκικό τραπεζικό σύστημα  ήταν περίπου 274 δις TL. Η μείωση διακράτησης κρατικών χρεογράφων κατ’ αρχάς θα πρέπει να αξιολογηθεί θετικά. Αυτό σημαίνει ότι το τραπεζικό σύστημα διενεργεί τραπεζικές εργασίες και διοχετεύει τους πόρους στην αγορά. Όμως το τι σηματοδοτεί η ενέργεια αυτή μας οδηγεί στις παρατηρήσεις τις προηγουμένης παραγράφου.
Γραφική Παράσταση 2
Πάντως παρατηρείται μια σχετική ανισορροπία μεταξύ των βραχυπρόθεσμων  ρευστών  στοιχείων του ενεργητικού και του παθητικού σε ξένο νόμισμα (FX) δεδομένου ότι τα πρώτα είναι περισσότερο του 100,0% των δεύτερων .  Ενώ το τραπεζικό σύστημα έχει μια σχετικά μικρή άμεση έκθεση σε στοιχεία συναλλάγματος , περίπου 20 δις δολάρια ΗΠΑ, ή 2,5% του ΑΕΠ τα οποία καλύπτονται μέσω πράξεων ανταλλαγής (swaps) , υπάρχει μια μεγάλη έμμεση έκθεσή του μέσω των δανείων σε συνάλλαγμα που έχει χορηγήσει στις επιχειρήσεις του μη χρηματοπιστωτικού τομέα των οποίων οι υποχρεώσεις έφθασαν τα 251 δις δολάρια το 2013 ενώ αντίστοιχα το ενεργητικό τους σε συνάλλαγμα ήταν  87 δις δολάρια, δηλαδή αρνητική καθαρή έκθεση 164 δις δολάρια έναντι αντίστοιχης αρνητικής θέσης 78 δις δολάρια  τον Ιούνιο του 2008. Η αύξηση των υποχρεώσεων τη συγκεκριμένη περίοδο ήταν περίπου 50,0% ενώ αντίστοιχα υπήρξε ελαφριά μείωση των απαιτήσεων. Την ίδια περίοδο η αύξηση των εξαγωγών ήταν περίπου 17,0%. Η συνεχής διολίσθηση της τουρκικής λίρας μεταφέρει τους κινδύνους στο τραπεζικό σύστημα με πιθανή αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Γραφική Παράσταση 3
Πάντως , ο ισχύον κανονισμός για χορήγηση δανείων σε συνάλλαγμα επιτρέπει τις χορηγήσεις μόνο σε μεγάλες επιχειρήσεις που παρουσιάζουν σημαντικές  εξαγωγές ή τουλάχιστον εξαγωγές 5 εκατ. δολαρίων με ωρίμανση τουλάχιστον ενός έτους. Αυτός  ο κανονισμός  βοηθά στον περιορισμό του κινδύνου. Οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν λάβει περίπου το 84,0% των  δανείων σε συνάλλαγμα από το τραπεζικό σύστημα. Συγκεκριμένα το ύψος των δανείων σε συνάλλαγμα  ανέρχεται σε περίπου 130 δις δολάρια το 2013 . Δάνεια που έχουν κατευθυνθεί σε όλους τους τομείς της εξαγωγικής οικονομίας. Το 1/3 προς τους τομείς της ενέργειας, του real estate, και των κατασκευών. 

Είναι κατανοητό ότι τα  συγκεκριμένα βραχυπρόθεσμα δάνεια κάθε χρόνο πρέπει να αναχρηματοδοτηθούν έστω και με απλή επικύρωση των περασμένων όρων πιστοδότησης , κάτι όμως που απαιτεί την εκ νέου ανάλυση πιστοδότησης του κάθε τραπεζικού ιδρύματος χωριστά στην οποία ανάλυση η πολιτική , κοινωνική και οικονομική κατάσταση της χώρας αποτελεί βασικό παράγοντα αξιολόγησης. Σύμφωνα με τις προβλέψεις για το 2014 (IMF) η τουρκική οικονομία θα χρειασθεί για την αναχρηματοδότηση των αναγκών της εξωτερική χρηματοδότηση ύψους 238,5 δις δολαρίων (από 207,4 δις δολάρια το 2013), εκ των οποίων βραχυπρόθεσμη χρηματοδότηση ύψους 136,5 δις δολάρια (100,8 δις δολάρια το 2013). Από αυτή το τραπεζικό σύστημα πρέπει να προμηθέψει  ευθέως 93,6 δις δολάρια και εμμέσως μέσω των επιχειρήσεων 42,2 δις δολάρια. Μάλιστα οι προβολές του ΔΝΤ δείχνουν όλο και μεγαλύτερη ανάγκη ακαθάριστης εξωτερικής χρηματοδότησης το ύψος της οποίας αναμένεται να ανέλθει σε 356,8 δις δολάρια το 2018 . Από αυτά τα 106,8 δις δολάρια θα προέλθουν από το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Τα 206,2 δις δολάρια θα αποτελούν βραχυπρόθεσμο δανεισμό.
Ο αναγκαίος ακαθάριστος εξωτερικός δανεισμός της τουρκικής οικονομίας ανήλθε το 2012 στο 23,0% του ΑΕΠ κατά πολύ υψηλότερος από τις αναδυόμενες περιφερειακές οικονομίες : Ινδία 8,0% , Βραζιλία 6,5% την ίδια περίοδο. Η Πολωνία μόνο είχε μεγαλύτερες ανάγκες εξωτερικού δανεισμού ύψους 25,0% του ΑΕΠ.  Η τουρκική καθαρή θέση ξένων στοιχείων ενεργητικού βρίσκεται στο -50,0% του ΑΕΠ έχοντας χειροτερεύσει σημαντικά τα τελευταία έτη.
Η κυκλοφοριακή ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος δείχνει ικανοποιητική , πάνω από 1, ακόμη και σε περιπτώσεις που θα συμβεί  κάποια αποχώρηση  ρευστών διαθεσίμων/καταθέσεων. Βεβαίως η άποψη αυτή η οποία στηρίζεται σε μια στατική ανάλυση θα πρέπει να ενταχθεί στην περίπτωση που υπάρξουν  shocks προερχόμενα κυρίως από την απότομη προσαρμογή του ΑΕΠ, της μείωσης της  πιστωτικής επέκτασης , και αύξησης της συναλλαγματικής ισοτιμίας του τουρκικού νομίσματος.
Γραφική Παράσταση 4
Ο λόγος των  μη εξυπηρετούμενων  δανείων παραμένει χαμηλός περίπου 2,79%. (Οκτώβριος 2013) χωρίς ουσιαστική διαφορά από την προηγούμενη περίοδο.
Ο δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας (Tier 1) βρίσκεται στο 15,8% (Οκτώβριος 2013) έναντι  16,48% του ιδίου μήνα το 2012. 
Γραφική Παράσταση 5
Σε απόλυτους αριθμούς τα καθαρά κέρδη , μέχρι τον Οκτώβριο 2013,  ανέρχονται σε 21,7 δις TL.
Το πρώτο δεκάμηνο του 2013 το καθαρό περιθώριο επιτοκίου ήταν 4,0% ενώ η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων  12,42%. Σε σύγκριση με παρόμοιες οικονομίες (Γραφική Παράσταση 12) η
Η σχεδόν αδύνατον να μην συμβεί επερχόμενη αλλαγή της   νομισματικής  πολιτικής σε περισσότερο συσταλτική  κυρίως μέσω της αύξησης του ανώτερου πλαφόν του «διαδρόμου κίνησης του βασικού επιτοκίου» της ΚΤ (σήμερα 7,75%) θα αυξήσει το κόστος χρηματοδότησης των τραπεζικών ιδρυμάτων  προκαλώντας μείωση του καθαρού περιθωρίου επιτοκίου αλλά και μείωση του ρυθμού πιστωτικής επέκτασης με αποτέλεσμα τη μείωση των αναμενομένων κερδών του τραπεζικού συστήματος. Δεδομένου μάλιστα ότι η ασκούμενη σήμερα νομισματική πολιτική της ΚΤ η οποία συμπεριλαμβάνει ορισμένα στοιχεία μη συμβατικής πολιτικής ( Μηχανισμός Επιλογής Αποθεμάτων -Reserve Option Mechanism)  δεν αποδεικνύεται περισσότερο αποτελεσματική από τη λεγόμενη συμβατική πολιτική, κάτι που διαπιστώνεται από τις ισχυρές πιέσεις στην ισοτιμία της τουρκικής λίρας (μάλιστα πολύ ισχυρότερες από τις υπόλοιπες αναδυόμενες περιφερειακές οικονομίες , Ινδίας, Βραζιλίας, Νότιας Αφρικής)  γίνεται περισσότερο πιθανή η αλλαγή της ασκούμενης νομισματικής πολιτικής προς την κατεύθυνση αύξησης των επιτοκίων.
Το σύνολο των δανείων του τραπεζικού συστήματος τον Οκτώβριο 2013 ανήλθε σε 1000 δις TL εκ των οποίων 720 δις σε  TL και τα υπόλοιπα 280 δις σε συνάλλαγμα. Σε απόλυτους αριθμούς είχαμε αύξηση την περίοδο  Οκτωβρίου 2012/2013, 215 δις TL ή ρυθμό μεγέθυνσης 27,3%. (Γραφική Παράσταση 6).
Γραφική Παράσταση 6
Το σύνολο των καταναλωτικών δανείων ανέρχεται σε περίπου 250 δις TL ενώ οι πιστώσεις για πιστωτικές κάρτες σε 83 δις TL. Η κατανομή των καταναλωτικών δανείων παρουσιάζεται στην Γραφική Παράσταση 9 . Τα στεγαστικά δάνεια ανέρχονται σε 110 δις TL ακολουθούμενα από τα προσωπικά δάνεια το ύψος των οποίων ανέρχεται περίπου στα 85,0 δις TL.
Γραφική Παράσταση 7
Γραφική Παράσταση 8
Το σύνολο των καταθέσεων ανέρχεται σε 861 δις TL εκ των οποίων 540 δις σε τοπικό νόμισμα και τα υπόλοιπα 320 δις σε συνάλλαγμα. Σε αυτές πρέπει να προστεθούν και καταθέσεις ύψους 83,6 δις TL που βρίσκονται στις συμμετοχικές (ισλαμικές) τράπεζες.
Γραφική Παράσταση 9
Το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων ανήλθε τον Οκτώβριο 2013 σε 193,510 δις TL από 172,588 δις TL τον Οκτώβριο του 2012 , παρουσιάζοντας ρυθμό μεγέθυνσης 12,12%.
Γραφική Παράσταση 10
Το σύνολο του ενεργητικού του τουρκικού τραπεζικού συστήματος ανέρχεται , τον Οκτώβριο του 2013 σε 1636 δις TL (Πίνακας 1) υπερβαίνοντας για πρώτη φορά το ύψος του ΑΕΠ. Η εξέλιξη του συνολικού ενεργητικού του τουρκικού τραπεζικού συστήματος παρουσιάζεται στην Γραφική Παράσταση 11 . Σε σχέση με τον Οκτώβριο 2012 παρουσίασε ρυθμό μεγέθυνσης 23,1%.
Γραφική Παράσταση 11
Γραφική Παράσταση 12
Αυτό το οποίο πρέπει να υπολογίζουμε σχετικά με τις προσεχής εξελίξεις στην Τουρκία είναι το ότι η χώρα εισέρχεται σε ένα μακρύ εκλογικό κύκλο. Τοπικές εκλογές θα πραγματοποιηθούν την Άνοιξη του 2014, προεδρικές το καλοκαίρι του 2014 και βουλευτικές το 2015 με πιθανή πραγματοποίηση δημοψηφίσματος για τη συνταγματική μεταρρύθμιση ενδιαμέσως.  Το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης βρίσκεται στην εξουσία από το 2002.  Η μικρή ή μεγάλη αποσταθεροποίηση της πολιτικής εξουσίας του Ερντογάν θεωρείται σίγουρη επομένως οι επιδράσεις για την οικονομία θα είναι σίγουρα δυσμενείς.
 Μία συστηματική ανάλυση του τουρκικού τραπεζικού συστήματος υπάρχει στο Σ. Λυγερός – Κ. Μελάς , Μετά τον Ερντογάν τι; Εκδόσεις Πατάκη Απρίλιος 2013 και ειδικά στο τέταρτο μέρος Κ. Μελάς , Ακτινογραφώντας την Τουρκική Οικονομία σ. 313-542


Πηγή: Η σημερινή κατάσταση του Τουρκικού Τραπεζικού Συστήματος* | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/blog/35723/i-simerini-katastasi-toy-toyrkikoy-trapezikoy-systimatos#ixzz2qSOo1BjQ

Γενικά θέματα

Η διπλωματία… ομήρων της Κίνας

Ο πρώην Βρετανός δημοσιογράφος Peter Humphrey σημείωσε ότι ενώ χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν θεσμικά πλαίσια για την αντιμετώπιση της παράνομης κράτησης πολιτών τους στο εξωτερικό, αυτά τα μέτρα έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά όταν αντιμετωπίζουν το κινεζικό καθεστώς.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αποκάλυψη Βρετανού δημοσιογράφου. Περίπου 10.000 αλλοδαποί κρατούνται σε δίκτυο φυλακών του Πεκίνου

Ο πρώην Βρετανός δημοσιογράφος Peter Humphrey σημείωσε ότι ενώ χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν θεσμικά πλαίσια για την αντιμετώπιση της παράνομης κράτησης πολιτών τους στο εξωτερικό, αυτά τα μέτρα έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά όταν αντιμετωπίζουν το κινεζικό καθεστώς.

Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει αυξανόμενη προσοχή στην κράτηση αλλοδαπών στο σωφρονιστικό σύστημα της Κίνας, που ελέγχεται από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα (ΚΚΚ).

Αυτές οι κρατήσεις, οι οποίες συχνά συμβαίνουν υπό διφορούμενες νομικές συνθήκες, εγείρουν ανησυχίες σχετικά με τη διαφάνεια του νομικού συστήματος της Κίνας, τη χρήση ομήρων για πολιτική μόχλευση και τη μεταχείριση ξένων υπηκόων που συχνά αφήνονται να περιηγηθούν σε ένα περίπλοκο και αδιαφανές δικαστικό σύστημα.

Πρόσφατα, ένας Βρετανός δημοσιογράφος είπε σε Επιτροπή της Αυστραλιανής Γερουσίας ότι περίπου 10.000 αλλοδαποί κρατούνται αυτή τη στιγμή στο σωφρονιστικό σύστημα του ΚΚΚ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα των The Epoch Times, σε μια ακρόαση έρευνας την περασμένη εβδομάδα, ο πρώην Βρετανός δημοσιογράφος και επιχειρηματίας Peter Humphrey, ο οποίος είχε σχέση με την Κίνα για 50 χρόνια, μοιράστηκε την εμπειρία του από την παράνομη κράτηση από το κομμουνιστικό καθεστώς της Κίνας.

Ο Χάμφρεϊ είπε ότι αυτός και η Κινεζοαμερικανίδα σύζυγός του συνελήφθησαν το 2013 με κατασκευασμένες κατηγορίες για παράνομη «συλλογή πληροφοριών».

Τη στιγμή της σύλληψής τους, λειτουργούσαν μια εταιρεία συμβούλων επικεντρωμένη στη διερεύνηση απάτης, βοηθώντας τους πελάτες στον μετριασμό των κινδύνων κατά τη διεξαγωγή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Κίνα.

Το ζευγάρι υπέμεινε δύο χρόνια σε μια φυλακή της Σαγκάης, την οποία αργότερα περιέγραψαν ως «καταστροφική εμπειρία».

Ο Χάμφρεϊ αφέθηκε ελεύθερος στις αρχές Ιουνίου του 2015 λόγω επιπλοκών στην υγεία του, με τη σύζυγό του να αποφυλακίζεται περίπου την ίδια περίοδο.

Μετά την απελευθέρωσή του, ο Χάμφρεϊ άρχισε να εργάζεται με οικογένειες που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της εξασφάλισης της απελευθέρωσης των αγαπημένων του προσώπων που είχαν αυθαίρετα κρατηθεί στην Κίνα.

Με βάση την έρευνά του, υπολόγισε ότι περίπου 10.000 αλλοδαποί φυλακίστηκαν στην Κίνα, με πολλούς από αυτούς πιθανότατα να κρατούνται παράνομα.

Οι αλλοδαποί που κρατούνται στην Κίνα βρίσκονται συχνά παγιδευμένοι σε ένα σύστημα όπου η νομική διαδικασία μπορεί να είναι δύσκολο να ακολουθηθεί.

Οι κατηγορίες εναντίον τους μπορεί να κυμαίνονται από κοινά εγκλήματα όπως διακίνηση ναρκωτικών ή απάτη έως πιο ευαίσθητες πολιτικά κατηγορίες όπως κατασκοπεία ή θέτοντας σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια.

Σε πολλές περιπτώσεις, οι ξένοι υπήκοοι δεν έχουν άμεση πρόσβαση σε νομικό σύμβουλο ή προξενική υποστήριξη, κάτι που αποτελεί παραβίαση των διεθνών κανόνων.

Εξιστορώντας την εμπειρία του στην Κίνα, ο Χάμφρεϊ περιέγραψε το δικαστικό σύστημα υπό το ΚΚΚ ως σύστημα καταπίεσης και όχι δικαιοσύνης.

Τόνισε ότι κάθε πτυχή του συστήματος —αστυνομία, εισαγγελία, δικαστικό σώμα, φυλακές, ακόμη και Κινέζοι δικηγόροι— λειτουργεί υπό τον πλήρη έλεγχο του καθεστώτος.

«Κανένας δικαστής δεν είναι ανεξάρτητος ή αμερόληπτος. χρησιμεύουν απλώς ως αγγελιοφόροι του Κόμματος», είπε ο Χάμφρεϊ, εξηγώντας ότι το σύστημα συχνά χειραγωγείται από άτομα με επιρροή για να βλάψουν εκείνους εναντίον των οποίων έχουν προσωπικά παράπονα.

«Οι υποθέσεις βασίζονται σε καταναγκαστικές ομολογίες, μερικές φορές μεταδιδόμενες στην τηλεόραση και ψευδείς δηλώσεις μαρτύρων», σημείωσε.

Ρίχνοντας φως στις σκληρές συνθήκες μέσα στις φυλακές που διοικούνται από το ΚΚΚ, ο Χάμφρεϊ διηγήθηκε πώς οι κρατούμενοι αναγκάζονταν να κοιμούνται στο πάτωμα σε υπερπλήρη κελιά και τους έδιναν βρώμικο, υποτυπώδες φαγητό για να φάνε.

Αποκάλυψε ότι οι κρατούμενοι υποβλήθηκαν σε καταναγκαστική εργασία για το εμπορικό κέρδος της φυλακής και αναγκάστηκαν να συντάξουν «υποχρεωτικές αναφορές σκέψης» ως μέρος μιας εκστρατείας πλύσης εγκεφάλου.

Επιπλέον, η κατάλληλη ιατρική περίθαλψη συχνά παρακρατήθηκε, ακόμη και για σοβαρές παθήσεις όπως ο καρκίνος, πρόσθεσε ο Χάμφρεϊ.

Ο Χάμφρεϊ τόνισε το θέμα μιας «απάντησης δύο επιπέδων» από τις δυτικές χώρες σχετικά με την κράτηση των πολιτών τους στην Κίνα.

«Το πρώτο επίπεδο είναι αυτό που αναφέρω ως «υπηρεσία νταντά και αγγελιοφόρου», όπου οι κρατούμενοι δέχονται περιστασιακές προξενικές επισκέψεις. Αυτές οι επισκέψεις μπορεί να περιλαμβάνουν παράδοση επιστολών, μηνυμάτων από το σπίτι ή ανάγνωση υλικού», εξήγησε.

«Η δεύτερη βαθμίδα περιλαμβάνει αυτό που ακούμε συχνά από δυτικούς προξενικούς εκπροσώπους κατά τη διάρκεια αυτών των επισκέψεων: «Συγγνώμη, δεν μπορούμε να επέμβουμε στην περίπτωσή σας».

Εξέφρασε την απογοήτευσή του, σημειώνοντας ότι κάθε φορά που οι κρατούμενοι ζητούν οποιαδήποτε ενέργεια που οι προξενικοί υπάλληλοι θεωρούν ότι παρεμβαίνει στη νομική διαδικασία, αρνούνται να προβούν σε περαιτέρω μέτρα.

Ο Χάμφρεϊ σημείωσε ότι ενώ χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν θεσμικά πλαίσια για την αντιμετώπιση της παράνομης κράτησης πολιτών τους στο εξωτερικό, αυτά τα μέτρα έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά όταν αντιμετωπίζουν το κινεζικό καθεστώς.

Τόνισε, «οι δυτικές δημοκρατίες πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να παρουσιάσουν ένα ενιαίο μέτωπο στην προσέγγισή τους σε αυτό το ζήτημα».

Σε ορισμένες περιπτώσεις, η κράτηση αλλοδαπών χρησιμεύει ως τακτική για πολιτικές διαπραγματεύσεις.

Οι κατηγορίες για την εθνική ασφάλεια είναι συχνά ασαφείς και οι δίκες διεξάγονται συχνά κεκλεισμένων των θυρών.

Αυτή η έλλειψη διαφάνειας καθιστά δύσκολο για τη διεθνή κοινότητα να ελέγξει εάν τηρείται η δέουσα διαδικασία.

Επιπλέον, το δικαστικό σύστημα της Κίνας έχει υψηλό ποσοστό καταδικαστικών αποφάσεων, ειδικά σε πολιτικά ευαίσθητες υποθέσεις, επιδεινώνοντας περαιτέρω τις ανησυχίες σχετικά με το δίκαιο των δίκες αυτών.

Η χρήση ξένων κρατουμένων ως μοχλού στις διπλωματικές διαπραγματεύσεις έχει οδηγήσει σε κατηγορίες ότι η Κίνα εμπλέκεται σε «διπλωματία ομήρων».

Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι αλλοδαποί κρατούνται όχι μόνο για τις ατομικές τους ενέργειες, αλλά ως μέσο άσκησης πίεσης στις χώρες καταγωγής τους.

Αυτό έχει παρατηρηθεί σε πολλές περιπτώσεις υψηλού προφίλ που αφορούν υπηκόους ΗΠΑ, ΗΒ, Καναδά και Αυστραλούς.

Αυτές οι υποθέσεις συχνά περιλαμβάνουν κατηγορίες για κατασκοπεία ή άλλες απειλές για την εθνική ασφάλεια, ακόμη και όταν τα στοιχεία μπορεί να είναι ελάχιστα ή διφορούμενα.

Η κράτηση αλλοδαπών στο σωφρονιστικό σύστημα του ΚΚΚ υπογραμμίζει πολλά βασικά ζητήματα, όπως η έλλειψη διαφάνειας στις νομικές διαδικασίες της Κίνας, η χρήση των κρατουμένων ως πολιτικό μοχλό και ανησυχίες για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη δίκαιη μεταχείριση κατά την κράτηση.

Για τους ξένους υπηκόους που ζουν ή εργάζονται στην Κίνα, η απειλή της αυθαίρετης κράτησης παραμένει διαφαινόμενη ανησυχία, κάτι που υπογραμμίζει τις ευρύτερες προκλήσεις της πλοήγησης στο περίπλοκο και αδιαφανές νομικό τοπίο της Κίνας.

ΠΗΓΗ: Asian Lite

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Στο στόχαστρο ισραηλινού αεροπορικού βομβαρδισμού διοικητής της Χεζμπολάχ! Είχε άμεση διασύνδεση με Νασράλα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Εβραϊκά και αραβικά Mέσα Eνημέρωσης αναφέρουν ότι στόχος της μεγάλης αεροπορικής επιδρομής του Ισραηλινού Στρατού σήμερα το απόγευμα στο κέντρο της Βηρυτού ήταν ο αρχηγός της Μονάδας Συνδέσμου και Συντονισμού της Χεζμπολάχ, Βαφίκ Σάφα.

Ο Σάφα επιβλήθηκε το 2019 από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, το οποίο τον περιέγραψε ως συνομιλητή της Χεζμπολάχ στις λιβανικές δυνάμεις ασφαλείας.

«Ως επικεφαλής του μηχανισμού ασφαλείας της Χεζμπολάχ, που συνδέεται άμεσα με τον Γενικό Γραμματέα Χασάν Νασράλα, ο Σάφα εκμεταλλεύτηκε τα λιμάνια και τα συνοριακά περάσματα του Λιβάνου για να διακινήσει λαθρεμπόριο και να διευκολύνει τα ταξίδια για λογαριασμό της Χεζμπολάχ, υπονομεύοντας την ασφάλεια και την ασφάλεια του λιβανικού λαού, ενώ επίσης αποστραγγίζοντας πολύτιμους εισαγωγικούς δασμούς και έσοδα από τη λιβανική κυβέρνηση», έγραψε τότε το υπουργείο Οικονομικών.

Πηγή ασφαλείας του Λιβάνου επιβεβαιώνει στο Reuters ότι το ισραηλινό χτύπημα στο κέντρο της Βηρυτού είχε στόχο τουλάχιστον ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της Χεζμπολάχ.

Αυτή είναι η τρίτη τέτοια επίθεση πέρα ​​από τα νότια προάστια της Βηρυτού από τότε που το Ισραήλ κλιμάκωσε την εκστρατεία του εναντίον της Χεζμπολάχ τον περασμένο μήνα.

Από την επίθεση τουλάχιστον 18 άνθρωποι σκοτώθηκαν και άλλοι 92 τραυματίστηκαν, σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας του Λιβάνου.

Σύμφωνα με τρεις πηγές ασφαλείας που μίλησαν στο Reuters, το υψηλόβαθμο στέλεχος της Χεζμπολάχ, Βαφίκ Σάφα επιβίωσε της ισραηλινής απόπειρας δολοφονίας. Νωρίτερα, λιβανέζικη πηγή ασφαλείας δήλωσε ότι το ισραηλινό χτύπημα στο κέντρο της Βηρυτού είχε στόχο τουλάχιστον έναν υψηλόβαθμο αξιωματούχο της Χεζμπολάχ.

Μια δημοσιογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου είπε ότι άκουσε τρεις εκρήξεις και είδε πυκνό μαύρο καπνό να απλώνεται πάνω από την πόλη. Αυτόπτες μάρτυρες που μίλησαν στο πρακτορείο Reuters είπαν ότι ο ένας από τους βομβαρδισμούς έγινε δίπλα σε ένα πρατήριο καυσίμων. Μια μεγάλη πυρκαγιά μαινόταν στο βάθος ενώ οι διασώστες, με φακούς στα χέρια, αναζητούσαν επιζώντες στα χαλάσματα, σύμφωνα με τα πλάνα που μετέδωσε το κανάλι al-Manar της Χεζμπολάχ.

Δεν υπάρχει προς το παρόν κάποια ανακοίνωση του ισραηλινού στρατού για την επίθεση. Νωρίτερα εκδόθηκε νέα εντολή εκκένωσης για τα νότια προάστια της Βηρυτού, για συγκεκριμένα κτίρια.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Forbes: Το μυστικό σχέδιο της Μόσχας! Γιατί επιδιώκει μια συμφωνία κατάπαυσης του πυρός με Ουκρανία

Το μόνο που χρειάζεται είναι να εξετάσει κάποιος την άκρως αποκαλυπτική εμπειρία από τα γεγονότα στην Αρμενία και στη Γεωργία.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το μόνο που χρειάζεται είναι να εξετάσει κάποιος την άκρως αποκαλυπτική εμπειρία από τα γεγονότα στην Αρμενία και στη Γεωργία.

Το σχέδιο του Κρεμλίνου είναι παρόμοιο. Ο Ζελένσκι αναγκάζεται να παραχωρήσει προσωρινά τα κατεχόμενα από τη Ρωσία εδάφη με αντάλλαγμα την υπόσχεση για ένταξη της χώρας του στο ΝΑΤΟ. Μέχρι να υλοποιηθεί η ένταξη, υπερεθνικιστικά στοιχεία του στρατού εξεγείρονται και οργανώνουν πραξικόπημα εναντίον του Ζελένσκι επειδή παραχώρησε το Ντονμπάς και την Κριμαία.

Του Melik Kaylan

Πολύς λόγος γίνεται για ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις στο παρασκήνιο προκειμένου να τερματιστεί ο πόλεμος στην Ουκρανία. Για τους συμμάχους, η εικόνα φαίνεται ζοφερή, καθώς η Ρωσία κερδίζει έδαφος στα ανατολικά, καταστρέφει ουκρανικούς οικισμούς και σκοτώνει αμάχους, ενώ ο ουκρανικός στρατός έχει διασκορπίσει τις δυνάμεις του και παραμένει υποεξοπλισμένος. Και όχι μόνο επειδή οι δυτικοί σύμμαχοι, όπως οι ΗΠΑ και η Γερμανία, δεν έχουν στείλει εγκαίρως επαρκή βοήθεια στο Κίεβο. Ως εκ τούτου, το ηλεκτρικό δίκτυο έχει καταρρεύσει ενώ ο χειμώνας επίκειται και θα βρει τους Ουκρανούς χωρίς θέρμανση, ο πληθυσμός φεύγει στο εξωτερικό και η εικόνα μοιάζει ζοφερή για την Ουκρανία.

Η υπό συζήτηση κατάπαυση του πυρός θα επιτρέψει στη Ρωσία να κρατήσει προσωρινά τα κατεχόμενα εδάφη, ενώ η Μόσχα θα συμφωνήσει με την ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ. Ας δούμε αν μια τέτοια συμφωνία μπορεί να φέρει κάποια σταθερότητα και τους μυστικούς κινδύνους που έχουν ενσωματωθεί στις φερόμενες διαπραγματεύσεις. Η συμφωνία φαίνεται απλή. Όμως, η Μόσχα γνωρίζει καλά ότι “ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες”. Στην πραγματικότητα, αν ο Πούτιν πιέσει στα “κενά” της συμφωνίας, τότε μπορεί να εμποδίσει την εφαρμογή της σε κάθε στάδιο.

Σύμφωνα με το Δίκαιο της Συμμαχίας, το ΝΑΤΟ δεν δέχεται στους κόλπους του νέα κράτη-μέλη που βρίσκονται εν μέσω σύγκρουσης – ακόμη και αν οι στρατιωτικές επιχειρήσεις έχουν “παγώσει”. Επομένως, η ένταξη της Ουκρανίας θα πάρει χρόνο και η Ρωσία δεν θα μείνει άπραγη. Ακόμα και αν υποθέσουμε ότι η Ουκρανία θα ενταχθεί στο ΝΑΤΟ, ποια είναι η εγγύηση ότι τα μέλη του, αν κληθούν, θα εμπλακούν ενεργά σε μια άμεση στρατιωτική αντιπαράθεση με τη Ρωσία, όταν δεν το κάνουν τώρα; Και τι θα συμβεί αν ο Τραμπ εκλεγεί πρόεδρος στις ΗΠΑ; Δυστυχώς, όπως και να το δει κανείς, υπάρχουν βάσιμες πιθανότητες κάθε είδους συμβιβασμός που θα γίνει τώρα απλώς να οδηγήσει σε μεγαλύτερα προβλήματα στο μέλλον. Το σενάριο η Ρωσία να κινηθεί προς ένα ειρηνευτικό σχέδιο είναι ακόμα πιο ζοφερό απ’ ό,τι νομίζετε. 

Ο έμπειρος παρατηρητής του Κρεμλίνου γνωρίζει ότι η Μόσχα έχει κάνει ήδη τους σχεδιασμούς της για αυτή την κατάσταση, με λεπτομέρειες που η Δύση δεν έχει αγγίξει ακόμα – παράμετρος αυταπόδεικτη για όποιον δίνει σημασία στις λεπτομέρειες που εξυφαίνει ο μετασοβιετικός ρεβανσισμός του Κρεμλίνου. Το μόνο που χρειάζεται είναι να εξετάσει κάποιος την άκρως αποκαλυπτική εμπειρία από τα γεγονότα στην Αρμενία και στη Γεωργία. Όταν οι Ρώσοι εισέβαλαν στη Γεωργία το 2008, εδραίωσαν την κυριαρχία τους στις αυτονομιστικές περιοχές της Γεωργίας, τη Νότια Οσετία και την Αμπχαζία. Ο τότε πρόεδρος της Γεωργίας, Σαακασβίλι, βλέποντας τη δυτική αναποφασιστικότητα, ανακοίνωσε μονομερή κατάπαυση του πυρός, αποσύρθηκε από τις γραμμές του μετώπου και έσωσε τη χώρα του από το να ισοπεδωθεί όπως η Ουκρανία.

Οι ειρηνευτικοί όροι που προσέφερε η Μόσχα στην Τιφλίδα, τους οποίους μετέφερε ο Γάλλος πρόεδρος Σαρκοζί, ήταν τόσο μονόπλευροι που ο Σαακασβίλι τους απέρριψε λέγοντας -και αυτό είναι σημαντικό- “θα γίνει λαϊκό πραξικόπημα εναντίον μου αν τους αποδεχτώ”. Ο Πούτιν είχε απαιτήσει, μεταξύ άλλων, να απεμπολήσει η Γεωργία οριστικά την κυριαρχία της από τις αυτονομιστικές ζώνες και ο Σαακασβίλι… να κάνει στην άκρη. Αντ’ αυτού, η Μόσχα κατέλαβε τις αυτονομιστικές ζώνες και προώθησε τα στρατεύματά της και σε άλλες περιοχές. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα για τη Γεωργία; Η Ρωσία συνέχισε να περιδιαβαίνει στα γεωργιανά εδάφη και μεθόδευσε την αλλαγή του καθεστώτος το 2013, παρεμβαίνοντας στις εθνικές εκλογές και προωθώντας την εκλογή ενός συντηρητικού εθνικιστή ολιγάρχη στη θέση του Σαακασβίλι.

Αυτός ο ολιγάρχης, ο Ιβανισβίλι, βρίσκεται ακόμη στην εξουσία (ως μαριονέτα στο παρασκήνιο) και εμφανίζεται πλέον ανοιχτά ως φιλορώσος. Εθνικιστής ΚΑΙ φιλορώσος; Πώς είναι δημοκρατικά δυνατόν σε μια χώρα που μισεί τη Ρωσία; Ο Ιβανισβίλι, ενόψει των εκλογών του Οκτωβρίου στη χώρα, δήλωσε δημοσίως ότι η Γεωργία πρέπει να ζητήσει συγγνώμη για τη ρωσική εισβολή. Ναι, καλά διαβάσατε. Αρχικά είχε φτάσει στην εξουσία προσφέροντας μια ήσυχη ζωή στους Γεωργιανούς, ανακούφιση από τις διαμάχες και τις αντιπαραθέσεις, κατακεραυνώνοντας την ασταθή υποστήριξη και τις αξίες της Δύσης, παρουσιάζοντας ένα είδος ανένταχτης γεωργιανής οφθαλμαπάτης. Εντέλει χάρισε στη Μόσχα την ανεξαρτησία της χώρας του. Ίσως διακρίνετε τις υποδηλώσεις για το πώς θα μπορούσαν να κυλήσουν τα πράγματα στην Ουκρανία, εάν η Μόσχα πετύχει μια ευνοϊκή ειρηνευτική συμφωνία εκεί.

Αλλά ας δούμε και την Αρμενία. Μετά τη νίκη στον πρώτο πόλεμο του Ναγκόρνο-Καραμπάχ εναντίον του Αζερμπαϊτζάν το 1992 και την ανακήρυξη ενός είδους δημοκρατίας που πρόσκειται στην Αρμενία, οι βετεράνοι αυτής της νίκης άρχισαν να κυριαρχούν στην αρμενική πολιτική σκηνή. Δημιουργήθηκαν κλίκες, “κολλητοί” και “νταραβεριτζήδες”: οι τέλειοι υποψήφιοι για να παρασυρθούν από τη ρωσική επιρροή του μαύρου χρήματος, από τις μίζες για τους στρατιωτικούς εξοπλισμούς και την εύκολη εξουσία. Κατέληξαν πληρεξούσιοι της Μόσχας στις αρμενικές εσωτερικές υποθέσεις. Στην πραγματικότητα, η Αρμενία έχασε σταδιακά την ανεξαρτησία της και κάθε επίφαση δημοκρατίας. Έτσι, η πιο μαχητική υπερ-εθνικιστική παράταξη, οι ήρωες του πολέμου, που ήταν αδύνατον να σταθεί κανείς πολιτικά απέναντι τους, μετατράπηκε σε μια διεφθαρμένη ολιγαρχία που ξεπουλήθηκε στη Μόσχα. 

Μόνο όταν ο λαός απηύδησε με τις ανοησίες της φιλορωσικής παράταξης, εξέλεξε -το 2018- έναν πραγματικό δημοκράτη, τον Νικόλ Πασινιάν, παρά τα εμπόδια. Αυτός αμέσως και επανειλημμένα κατηγόρησε τη Ρωσία για την παρεμβατικότητά της στις αρμενικές υποθέσεις. Έτσι, το 2020 η Αρμενία τιμωρήθηκε, αφού οι Ρώσοι ειρηνευτές δεν έκαναν τίποτα για να υπερασπιστούν την αρμενική πλευρά κατά το δεύτερο πόλεμο στο Καραμπάχ. Η Μόσχα ήταν δεσμευμένη από τη σχετική Συνθήκη να βοηθήσει. Έμεινε άπραγη. Αυτήν τη φορά το Αζερμπαϊτζάν ήταν ο νικητής. Η Μόσχα είχε πάρει την εκδίκησή της για τη “δημοκρατική αδιαλλαξία” της Αρμενίας.

Ο Πασινιάν είχε ηγηθεί του κινήματος για απεμπλοκή της Αρμενίας από την επιρροή της Μόσχας – τώρα φορτώθηκε με το όνειδος για τη απώλεια του Καραμπάχ. Η Μόσχα θεώρησε ότι τον αποδυνάμωσε μοιραία: μια νέα “ιστορία Σαακασβίλι” στα σκαριά. Το μάθημα ήταν ξεκάθαρο σε όλους: αν θέλετε να κρατήσετε τη εδάφη σας ανέπαφα, θα αφήσετε τη Μόσχα να το κάνει για εσάς. Αλλιώς θα τα χάσετε. Στο ίδιο πνεύμα, πρόσφατα ο Πούτιν “σήκωσε θόρυβο” κάνοντας λόγο για επαναφορά των αυτονομιστικών περιοχών στη Γεωργία, αν ψηφίσουν τον άνθρωπο του Κρεμλίνου στις επικείμενες εκλογές.

Πώς σχετίζονται όλα αυτά με την υποτιθέμενη ειρηνευτική συμφωνία στην Ουκρανία; Το σχέδιο του Κρεμλίνου είναι παρόμοιο. Ο Ζελένσκι αναγκάζεται να παραχωρήσει προσωρινά τα κατεχόμενα από τη Ρωσία εδάφη με αντάλλαγμα την υπόσχεση για ένταξη της χώρας του στο ΝΑΤΟ. Μέχρι να υλοποιηθεί η ένταξη, υπερεθνικιστικά στοιχεία του στρατού εξεγείρονται και οργανώνουν πραξικόπημα εναντίον του Ζελένσκι επειδή παραχώρησε το Ντονμπάς και την Κριμαία. Η Δύση αντιδρά έντονα, αποξενώνοντας τους στρατιωτικούς πραξικοπηματίες. Ο Πούτιν κατακλύζει τα ερτζιανά της Ουκρανίας με προπαγάνδα για τη δολιότητα της Δύσης, την αργή και ανεπαρκή υποστήριξή της προς την Ουκρανία, την κατά τα φαινόμενα επιθυμία της Δύσης να οδηγήσει την Ουκρανία σε αιματοκύλισμα ως πληρεξούσιό της, την αντιδημοκρατική συγκέντρωση της εξουσίας από τον Ζελένσκι και άλλα παρόμοια.

Θυμηθείτε ότι ο Σαακασβίλι είχε αρνηθεί τους όρους του Κρεμλίνου για την παραχώρηση των αυτονομιστικών περιοχών επειδή θα γινόταν πραξικόπημα εναντίον του. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί στην Ουκρανία μετά από μια ειρηνευτική συμφωνία. Στην Αρμενία, οι υπερεθνικιστές υποτάχθηκαν στη Μόσχα. Το ίδιο θα μπορούσε να κάνει μια στρατιωτική κλίκα στην Ουκρανία. Και μακροπρόθεσμα; Θα χάσουν την υποστήριξη της Δύσης και δεν θα ξαναρχίσουν εχθροπραξίες. Όλα αυτά η Μόσχα τα έχει ξανακάνει με ελιγμούς.

Όλα ξεκινούν με τον πειρασμό και την αυταπάτη της εύκολης ειρήνης. Στη Γεωργία, ένα λαϊκιστικό αυταρχικό καθεστώς ανέλαβε την εξουσία υποσχόμενο ανακούφιση από τον φόβο. Ο λαός της Γεωργίας έχει δειλιάσει βλέποντας το καρότο και το μαστίγιο που κρατά η Μόσχα. Να είστε πειθήνιοι, να κυβερνηθείτε από τους ολιγάρχες και το ρωσικό χρήμα, και θα είστε ασφαλείς σε έναν βαθύ εθνικό ύπνο. Ρωσική προστασία. Συνοχή. Συνέχεια. Στον αντίποδα της δυτικής αδιαφορίας και αναποφασιστικότητας, στον αντίποδα του αποπροσανατολισμού και της απογοήτευσης, του χάους και της συρρίκνωσης της ελευθερίας. Και έτσι θα γίνει και με την Ουκρανία. Στον απόηχο μιας ειρηνευτικής συμφωνίας.

ΠΗΓΗ: Forbes

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή