Οι Τούρκοι άπλωσαν μια σημαία 1919 μέτρων στη μαρτυρική Αμισό, κατακόκκινη σαν των αίμα των 353 χιλιάδων Ελλήνων που σφαγιάστηκαν στη Γενοκτονία Σάββας Καλεντερίδης
Στιγμές σαν αυτές που ζούμε τις μέρες αυτές είναι πραγματικά ιερές, αφού έχουμε να κάνουμε με μια μαύρη επέτειο, αυτήν της συμπλήρωσης εκατό χρόνων από την ημέρα που ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάστηκε στην μαρτυρική Αμισό για να ξεκινήσει η δεύτερη και σφοδρότερη φάση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.
Για να ξέρουμε το ιστορικό πλαίσιο, να πούμε ότι τη Γενοκτονία την σχεδίασαν οι Νεότουρκοι, στα μυστικά συνέδρια που έκαναν κάθε χρόνο στη Θεσσαλονίκη, από το 1908 μέχρι το 1911.
Με το τέλος των Βαλκανικών Πολέμων, όταν η Οθωμανική Αυτοκρατορία ηττήθηκε και έχασε τις κτήσεις της στη Βαλκανική, οι Νεότουρκοι πήραν ολοκληρωτικά την εξουσία στα χέρια τους και άρχισαν να περιμένουν την ευκαιρία να θέσουν σε εφαρμογή το σχέδιό τους για την «καθαρή Τουρκία». Η ευκαιρία τούς δόθηκε με την έναρξη του Μεγάλου Πολέμου, όπως ονομάστηκε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, τότε που οι Νεότουρκοι συμπαρατάχθηκαν με τη Γερμανία.
Η Γενοκτονία διαπράχθηκε σε δύο φάσεις. Η πρώτη διήρκεσε από τις αρχές του 1914 μέχρι την υπογραφή της Εκεχειρίας του Μούδρου, στις 30 Οκτωβρίου 1918, τότε που αποφασίστηκε η διάλυση του οθωμανικού στρατού και ο έλεγχος της Κωνσταντινούπολης από τις δυνάμεις της Αντάντ και συγκεκριμένα από τους Άγγλους.
Τα «εργαλεία» της Γενοκτονίας ήταν τα εξής:
Οι αναγκαστικοί εκτοπισμοί των Ελλήνων από τα παράλια προς την ενδοχώρα της Ανατολίας, διαδικασία που γινόταν επίτηδες τους χειμερινούς μήνες.
Τα καραβάνια της εξορίας χωρίς προορισμό, τα καραβάνια του λευκού θανάτου, «ένα Άουσβιτς εν ροή», όπως τα ονόμασε ο μεγάλος ιστορικός, αείμνηστος Πολυχρόνης Ενεπεκίδης.
Η δράση των «ατάκτων» εναντίον των ελληνικών χωριών του Πόντου, που δεν ήταν καθόλου άτακτοι αφού επρόκειτο για παραστρατιωτικές ομάδες που εξοπλίζονταν, χρηματοδοτούνταν, συντονίζονταν και καθοδηγούνταν από τις μυστικές υπηρεσίες των Νεότουρκων. Αρχηγός των ατάκτων ήταν ο διαβόητος Τοπάλ Οσμάν, ο σφαγέας των Ελλήνων του Πόντου.
Τα αμελέ ταμπουρού, τάγματα καταναγκαστικής εργασίας, τα οποία δημιουργήθηκαν επίτηδες για να εξοντωθεί ο ανδρικός πληθυσμός του Πόντου. Εκεί επιστρατεύονταν άνδρες από 16 μέχρι 60 ετών και αναγκάζονταν να εργάζονται από την ανατολή μέχρι τη δύση του ηλίου, σε περιοχές όπως το Ερζερούμ, όπου η θερμοκρασία τους χειμερινούς μήνες πέφτει κάτω από τους -30 βαθμούς Κελσίου, σιτιζόμενοι με άθλιο σιτηρέσιο και βρόμικο νερό, και στρατωνιζόμενοι υπό άθλιες συνθήκες.
Έτσι, υπό αυτές τις συνθήκες τούς θέριζαν οι μολυσματικές ασθένειες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει σχεδόν ούτε ένας που να πήρε απολυτήριο από τα τάγματα εργασίας. Αυτό οδήγησε τους άνδρες σε λιποταξίες και φυγοστρατίες, κι έτσι δημιουργήθηκε το ένδοξο αντάρτικο του Πόντου, το οποίο προστάτευε με τη δράση του ελληνικά χωριά από τις επιθέσεις των ατάκτων. Οι Πόντιοι οπλαρχηγοί και αντάρτες έγραψαν πραγματικά χρυσές σελίδες ανδρείας και αυτοθυσίας στα βουνά του Πόντου.
Η πρώτη φάση όπως είπαμε διήρκεσε από το 1914 μέχρι τις 30 Οκτωβρίου του 1918, οπότε υπογράφηκε η Συνθήκη Εκεχειρίας του Μούδρου, με την οποία ο έλεγχος της Κωνσταντινούπολης περνά στα χέρια των Άγγλων. Τότε οι Έλληνες του Πόντου και της Μικράς Ασίας πήραν μια ανάσα, για μερικούς μήνες, μέχρι να αρχίσει η δεύτερη και σφοδρότερη φάση.
Ενώ έχει συσταθεί ειδικό δικαστήριο στην Κωνσταντινούπολη, στο οποίο δικάζονται οι πρωταίτιοι της Γενοκτονίας των Αρμενίων, που τελέστηκε το 1915.
Ενώ συνεχίζονται οι δίκες των πρωταιτίων της γενοκτονίας των Αρμενίων, και ενώ οι Έλληνες δεν διεκδικούν την τιμωρία των ενόχων της δικής τους γενοκτονίας, ο Μουσταφά Κεμάλ ζητάει βίζα από τους Άγγλους για να φύγει από την Κωνσταντινούπολη μαζί με συντρόφους του αξιωματικούς και να μεταβεί στην περιοχή της Αμισού, με αποστολή την επιβολή της τάξης που διασαλεύθηκε μετά την εκεχειρία του Μούδρου, από τη δράση ένοπλων ατάκτων, Ελλήνων και Τούρκων.
Όντως, οι Άγγλοι δίνουν τη βίζα λίγες μέρες μετά την απόβαση του ελληνικού στρατού στη Σμύρνη, και στη συνέχεια ο Κεμάλ επιβιβάζεται με τους συντρόφους του στη βενζινάκατο «Bandırma», η οποία τους μεταφέρει στην Αμισό.
Το ημερολόγιο έγραφε 19 Μαΐου 1919. Ακριβώς πριν από εκατό χρόνια.
Όταν ο Κεμάλ πάτησε το πόδι του στην μαρτυρική Αμισό, που ήδη μετρούσε δεκάδες χιλιάδες θύματα από την πρώτη φάση της Γενοκτονίας, έδειξε τις προθέσεις του. Αντί να «επιβάλει την τάξη», όπως ήταν η αποστολή του, άρχισε να σχεδιάζει την εξολόθρευση των Ελλήνων και τη δημιουργία ενός νέου κέντρου εξουσίας, με πρωτεύουσα την Άγκυρα.
Δέκα μέρες μετά ζήτησε να συναντήσει τον Τοπάλ Οσμάν, εις βάρος του οποίου και άλλων 160 ανδρών της συμμορίας του εκκρεμούσε ένταλμα σύλληψης του Εισαγγελέα της Κωνσταντινούπολης, μετά από σχετική καταγγελία που έκαναν και πάλι οι Αρμένιοι της Κερασούντας, τους οποίους κατέσφαξε. Στη συνάντηση εκείνη ο Μουσταφά Κεμάλ ζήτησε ενημέρωση για την κατάσταση και τον αριθμό των Ελλήνων ανταρτών και ρώτησε τον Τοπάλ Οσμάν τι θέλει για να συνεχίσει το αποτρόπαιο έργο του.
Ο Τοπάλ Οσμάν ζήτησε τα εξής:
Την άρση του εντάλματος σύλληψης για εκείνον και τους άνδρες του,
χρήματα,
όπλα,
πυρομαχικά, και
το ακαταδίωκτο για τα εγκλήματα που διέπραξε και θα διέπραττε. Δηλαδή ζήτησε πολιτική κάλυψη.
Ο Μουσταφά Κεμάλ του τα έδωσε όλα και ο Τοπάλ Οσμάν, μετά από αυτό, μετέτρεψε τη συμμορία των 160 ανδρών που είχε σε δύο συντάγματα εθελοντών, δυνάμεως 5.000 ανδρών! Όμως ο Μουσταφά Κεμάλ δεν αρκέστηκε σ’ αυτά, ούτε καν σε όσα είχαν εφαρμόσει οι Νεότουρκοι, δηλαδή τις εξορίες, τη δράση των ατάκτων και τα αμελέ ταμπουρού. Προχώρησε όχι ένα αλλά δύο βήματα παραπέρα.
Ίδρυσε τα περιβόητα Δικαστήρια Ανεξαρτησίας, στα οποία δικάστηκαν με συνοπτικές διαδικασίες και οδηγήθηκαν στην αγχόνη οι κορυφαίοι Έλληνες του Πόντου, εξέχουσες προσωπικότητες του κλήρου, των γραμμάτων, των τεχνών και του εμπορίου.
Ίδρυσε επίσης μια ξεχωριστή στρατιά, η οποία είχε ως ειδική και μοναδική αποστολή την εξολόθρευση των Ελλήνων του Πόντου. Πρόκειται για την Κεντρική Στρατιά, η οποία διαλύθηκε όταν ολοκλήρωσε την αποστολή της, τον Φεβρουάριο του 1922.
Το 1923, με την υπογραφή της Συνθήκης της Λοζάνης που προέβλεπε την υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών, μπήκε ταφόπλακα στον Πόντο.
353.000 Έλληνες του Πόντου έχασαν τη ζωή τους από το σχεδιασμένο έγκλημα των Νεότουρκων και των κεμαλικών, και άλλοι τόσοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τον τόπο τους για να γλιτώσουν τη ζωή τους. Περίπου 190.000 μόνο έφθασαν καθημαγμένοι στην Ελλάδα, μετά την Ανταλλαγή.
Αυτό είναι Γενοκτονία.
Αυτό είναι ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας.
Χθες οι Τούρκοι άπλωσαν στην Αμισό μια σημαία κατακόκκινη, σαν το αίμα που έχυσαν οι Έλληνες στη Γενοκτονία. Η σημαία είχε μήκος 1.919 μέτρα.
Οι Τούρκοι, και κυρίως η ηγεσία τους, είναι αμετανόητοι γενοκτόνοι. Άλλωστε, ποτέ δεν έπαψαν να χρησιμοποιούν γενοκτονικές μεθόδους. Το έπραξαν το 1942 με το βαρλίκ βεργκισί, το 1955 με τα Σεπτεμβριανά στην Πόλη, το 1964 με τις απελάσεις των Ελλήνων της Πόλης, το 1974 στην Κύπρο, το 2018 στο Αφρίν, και τώρα, το 2019, στην ΑΟΖ της Κύπρου. Όλα αυτά γίνονται επειδή οι Τούρκοι δεν υποχρεώθηκαν από τη διεθνή κοινότητα, όπως έγινε με τη Γερμανία, να αναγνωρίσουν τη Γενοκτονία.
Γι’ αυτό έχουμε χρέος και ευθύνη να αγωνιζόμαστε για την αναγνώριση και τη διεθνοποίησή της.
Είναι ένα χρέος προς τις 353.000 ψυχές που χάθηκαν, αλλά και προς τις γενιές που θα ακολουθήσουν.
Ο Σάββας Καλεντερίδης γεννήθηκε στη Βέργη Σερρών το 1960. Το 1977 εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, από την οποία αποφοίτησε το 1981, ως ανθυπίλαρχος. Υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες των τεθωρακισμένων και των καταδρομών και σε κρίσιμες θέσεις στο εξωτερικό. Το Μάρτιο του 2000, ενώ φοιτούσε στην Ανωτάτη Σχολή Πολέμου, παραιτήθηκε από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού, με το βαθμό του αντισυνταγματάρχη. Από το φθινόπωρο του 2000 ίδρυσε και διευθύνει τον εκδοτικό οίκο Ινφο-Γνώμων. Με το ψευδώνυμο Κώστας Νικοπολίδης μετέφρασε από τα τουρκικά και επιμελήθηκε την έκδοση του βιβλίου "Κράτος συμμορία", Εκδόσεις Τουρίκη, ενώ μετέφρασε από τα τουρκικά και την "Έκθεση Σουσουρλούκ", που συμπεριλήφθηκε στο ομώνυμο βιβλίο των Εκδόσεων Α.Α. Λιβάνη. Σε συνεργασία με το ίδρυμα "Φίλοι Λαογραφικού Μουσείου Μέλπως Μερλιέ" συμμετείχε και προλόγισε την έκδοση του διπλού CD "Τραγούδια του Πόντου, Ηχογραφήσεις του 1930" και του CD "Τραγούδια από τις παράλιες πόλεις του Πόντου και της Μικράς Ασίας". Επιμελήθηκε επίσης της έκδοσης του δίτομου έργου "Ανάλυση της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, Μύθος και πραγματικότητα", του βιβλίου "Οι μειονότητες στην Τουρκία" και των ιστορικών ταξιδιωτικών οδηγών "Κάτω Ιταλία - Μεγάλη Ελλάδα", "Σικελία", "Ρόδος - Σύμη - Καστελόριζο - Καρία - Λυκία", "Χίος - Σμύρνη", "Βουλγαρία - Ανατολική Ρωμυλία", "Καππαδοκία - Κεντρική Ανατολία" και "Κωνσταντινούπολη - Μαρμαράς". Έγραψε τους ιστορικούς ταξιδιωτικούς οδηγούς "Κοζάνη, στην αγκαλιά των βουνών", "Ιωνία, Σάμος - Έφεσος - Μίλητος - Πριήνη", "Δυτικός Πόντος, Βιθυνία - Παφλαγονία" και "Ανατολικός Πόντος, Κοτύωρα - Κερασούντα - Τραπεζούντα - Αργυρούπολη - Καρς". Αναλύσεις και άρθρα του Σάββα Καλεντερίδη, με κύριο θέμα την Τουρκία και άλλα περιφερειακά ζητήματα, έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και "Παρόν" και στα περιοδικά "Άμυνα και διπλωματία", "Απόρρητο Δελτίο" και "Διπλωματία".
Έχει περάσει πάνω από ένας μήνας από τότε που ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν, ο φυλακισμένος ηγέτης της κουρδικής εξέγερσης στην Τουρκία, κάλεσε το Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν (PKK) να διαλυθεί, περισσότερα από 40 χρόνια μετά την έναρξη του αγώνα του.
«Η τρομοκρατική ομάδα που καταθέτει τα όπλα είναι μια νίκη για τον πολιτισμό», δήλωσε ο αναπληρωτής εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Τόμι Πίγκοτ. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες ελπίζουν ότι αυτή η ανακοίνωση θα οδηγήσει σε αυξημένη σταθερότητα στην περιοχή».
Η Τουρκία ισχυρίζεται ότι περισσότεροι από 40.000 άνθρωποι πέθαναν στις συγκρούσεις, αν και, όπως και τα στοιχεία θυμάτων που παρέχει το «Υπουργείο Υγείας της Χαμάς», οι αριθμοί της Τουρκίας είναι κατασκευασμένοι, παρόλο που δυτικοί αξιωματούχοι όπως ο Πίγκοτ τους επαναλαμβάνουν χωρίς κριτική.
Η ενεργή εξέγερση είχε ουσιαστικά τελειώσει το 1997, όταν η κυβέρνηση Κλίντον χαρακτήρισε το PKK τρομοκρατική οργάνωση. Παρόλο που το PKK δεν είχε σκοτώσει ποτέ Αμερικανό πολίτη και η εξέγερσή του είχε σε μεγάλο βαθμό τελειώσει, η Τουρκία απαίτησε τη χαρακτηρισμένη ως τρομοκρατική, ως τελευταίας στιγμής προϋπόθεση στο πλαίσιο μιας μεγάλης αγοράς όπλων που ο Πρόεδρος Μπιλ Κλίντον ήθελε να ολοκληρώσει.
Αυτός ο ψευδής χαρακτηρισμός έχει υπονομεύσει την ειρήνη και αποκάλυψε την υποκρισία των ΗΠΑ. Διαδοχικές αμερικανικές κυβερνήσεις επέκριναν το PKK και ταυτόχρονα εξυμνούσαν τη δημοκρατία, αλλά ποτέ δεν σκέφτηκαν ότι το PKK δημιούργησε τη μόνη όαση προοδευτισμού σε μια περιοχή που κυριαρχείται από δικτατορίες και ισλαμιστές. Χαρακτηρίζοντας εσφαλμένα το PKK ως τρομοκράτες, οι ΗΠΑ υπονόμευσαν τον φιλελευθερισμό. Για παράδειγμα, ενώ η Τουρκία παθητικά, αν όχι ενεργά, υποστήριζε το Ισλαμικό Κράτος, το Υπουργείο Άμυνας στράφηκε στους Σύριους Κούρδους, πολλοί από τους οποίους συνδέονταν με το PKK. Αν κάποιος στην αμερικανική κυβέρνηση είχε πάρει στα σοβαρά τον χαρακτηρισμό του PKK ως τρομοκρατικής οργάνωσης και αρνιόταν να συνεργαστεί μαζί τους, το Ισλαμικό Κράτος θα υπήρχε ακόμα και πιθανότατα θα κυβερνούσε τη Βαγδάτη και τη Δαμασκό.
Η υποκρισία του χαρακτηρισμού των ΗΠΑ ως τρομοκρατικής οργάνωσης φαίνεται περαιτέρω από το γεγονός ότι η κυβέρνηση Ομπάμα αφαίρεσε από τη λίστα την οργάνωση Μουτζαχεντίν αλ Χαλκ, η οποία είχε στοχοποιήσει και σκοτώσει Αμερικανούς. Το PKK παρέμεινε στη λίστα. Βέβαια, οι Μουτζαχεντίν πληρώνουν υψηλά honoraria σε απόστρατους Αμερικανούς πολιτικούς για υποστήριξη, ενώ το PKK δεν πληρώνει κανέναν.
Η δαιμονοποίηση του PKK από τις ΗΠΑ, σε συνδυασμό με την πεποίθηση της τουρκικής κυβέρνησης ότι η διάλυση του PKK σημαίνει ότι η καταστολή αποδίδει, μπορεί να οδηγήσει την Τουρκία σε καταστροφή. Η έλλειψη προσοχής του Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει επίσης κόστος.
Τον τελευταίο μήνα, μίλησα με Κούρδους ακτιβιστές και άτομα που συνδέονται με το PKK. Αναγνώρισαν τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν με τους τουρκικούς βομβαρδισμούς και τη μειωμένη υποστήριξη των ΗΠΑ. Το PKK είδε τα σημάδια στον τοίχο λόγω της προθυμίας της κυβέρνησης Τραμπ να εγκαταλείψει τους Σύριους Κούρδους για χάρη επιχειρηματικών συμφωνιών, υποσχέσεων για τουρκική μεσολάβηση και την ψευδαίσθηση της μετριοπάθειας της νέας συριακής κυβέρνησης. Προσπαθώντας να δώσουν μια θετική χροιά στα γεγονότα, πολλοί Κούρδοι ηγέτες είπαν επίσης ότι ο αγώνας τους πέτυχε ό,τι μπορούσε, οπότε τώρα είναι η ώρα για πολιτική και διπλωματία.
Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, ωστόσο, είναι ότι ούτε ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ούτε ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ φαίνονται να ενδιαφέρονται για αυτά. Μετά από μια τέτοια προσφορά ειρήνης, το PKK λέει ότι περιμένει από την Τουρκία να κάνει ένα ισότιμο βήμα για την ειρήνη, που θα υπερβαίνει τη γενική αμνηστία για τα μέλη του και την ασφαλή μετακίνηση των ηγετών του στην Ευρώπη. Πολλοί προτείνουν, για παράδειγμα, ότι η Τουρκία θα πρέπει να απελευθερώσει τον Οτσαλάν, όπως έκανε η Νότια Αφρική του απαρτχάιντ με τον Νέλσον Μαντέλα.
Ο Ερντογάν συνήθως συνδέει τις κουρδικές πρωτοβουλίες με απαιτήσεις να υποστηρίξουν το πολιτικό του κόμμα. Όταν δεν το κάνουν, στρέφεται εναντίον τους με εκδίκηση. Αυτός είναι ο λόγος που τόσοι εκλεγμένοι Κούρδοι πολιτικοί παραμένουν στη φυλακή. Οι Κούρδοι φοβούνται μια επανάληψη, και απαιτούν επίσης η Τουρκία να επιλύσει τις εθνοτικές διακρίσεις που αντιμετωπίζουν και να αποκεντρώσει την εξουσία στις περιοχές όπου ζουν οι Κούρδοι.
ΟΙ ΗΠΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΤΟΥΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΙΣΡΑΗΛ-ΤΟΥΡΚΙΑΣ
Αν η Τουρκία συνεχίσει την καταστολή και αποτύχει να διαπραγματευτεί, προειδοποιούν, ο εμφύλιος πόλεμος είναι πιθανός, ένα γεγονός που θα μπορούσε να φέρει τον τρόμο στους δρόμους των μεγαλύτερων πόλεων της Τουρκίας, καθώς οι Κούρδοι συμπεραίνουν ότι ο Ερντογάν δεν επιδιώκει την ειρήνη αλλά την εξόντωσή τους. Εξάλλου, με τις ΗΠΑ να εγκαταλείπουν το συριακό Κουρδιστάν και τους Ιρακινούς Κούρδους ηγέτες να λειτουργούν ως υποχείρια του Ερντογάν, οι Κούρδοι δεν έχουν πού να πάνε.
Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ μπορεί να ελπίζει σε αυξημένη σταθερότητα στην περιοχή, αλλά η αποτυχία του να πιέσει τον Ερντογάν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων προμηνύει το αντίθετο. Ο εμφύλιος πόλεμος στην Τουρκία μπορεί να είναι πιο κοντά από ό,τι συνειδητοποιούν η Ουάσινγκτον ή η Άγκυρα.
Διαρροή λυμάτων στη Σαλαμίνα χωρίς εφαρμογή πρωτοκόλλων ΠΟΥ – Ανεπαρκής διαχείριση δημόσιας υγείας
Η διαχείριση βιολογικών κινδύνων οφείλει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και υπευθυνότητα – ιδίως όταν αφορά την υγιεινή του οδικού δικτύου, της γειτονιάς και τελικά της ίδιας της κοινότητας.
Σε πρόσφατη ανάρτηση του Αντιδημάρχου Πολιτικής Προστασίας και Καθαριότητας του Δήμου Σαλαμίνας, αναφέρθηκε παρέμβαση της Υπηρεσίας Καθαριότητας για καθαρισμό σημείου διαρροής λυμάτων στην Κοινότητα Αμπελακίων, έπειτα από βλάβη σε αγωγό της ΕΥΔΑΠ.
Παρά την υπό σκληρή αμφησβήτηση <<άμεση>> (κατά δήλωση) κινητοποίηση, τόσο η διαχείριση όσο και η ανακοίνωση εγείρουν σοβαρά ερωτήματα ως προς την επαρκή εφαρμογή διεθνών και εθνικών υγειονομικών πρωτοκόλλων, θέτοντας σε αμφισβήτηση την επάρκεια της θεσμικής απόκρισης του Δήμου σε ένα κρισιγενές περιστατικό που ενέχει κίνδυνο για την ασφάλεια της δημόσιας υγείας.
Τι έγινε ορθά ή μερικώς ορθά
*Ενεργοποίηση της υπηρεσίας καθαριότητας.
*Χρήση απολυμαντικών ουσιών (χλωρίνη), ως πρώτο μέτρο.
Τι παραλήφθηκε / Τι έγινε ελλιπώς – Τι θα έπρεπε να είχε συμβεί σύμφωνα με τα διεθνή και εθνικά πρωτόκολλα:
1. Δεν πραγματοποιήθηκε αποκλεισμός και σήμανση του χώρου.
Η άμεση εκτροπή της κυκλοφορίας οχημάτων από τις αρμόδιες αρχές, η περίφραξη της περιοχής με κορδέλες, κώνους ή φράγματα και η τοποθέτηση εμφανών πινακίδων («Κίνδυνος μόλυνσης – Μη πλησιάζετε») είναι υποχρεωτική ενέργεια, όπως προβλέπεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO Sanitation Safety Planning, 2020) και τις Οδηγίες ΕΟΔΥ (2023). Σκοπός είναι η αποτροπή της προσέγγισης οχημάτων, πεζών, παιδιών ή ζώων, που μπορεί να έρθουν σε επαφή με μολυσμένο νερό ή υπολείμματα.
2. Καμία επίσημη ενημέρωση των πολιτών.
Ο Δήμος όφειλε να εκδώσει άμεση ανακοίνωση στους κατοίκους, μέσω διαδικτύου, τοπικών ΜΜΕ ή και έντυπου υλικού, προειδοποιώντας για το περιστατικό και δίνοντας σαφείς οδηγίες σχετικά με την υγειονομική ασφάλεια των πολιτών:
*Αποφυγή της περιοχής.
*Προσοχή σε συμπτώματα όπως διάρροια, δερματικά εξανθήματα ή εμετοί.
*Ανάγκη για ιατρική παρακολούθηση σε περίπτωση επαφής με τα λύματα.
Αυτά προβλέπονται ρητώς στα πρωτόκολλα Risk Communication & Community Engagement (RCCE) του WHO.
3. Δεν γίνεται αναφορά σε χρήση Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) από το προσωπικό. Μάλιστα, το προσωπικό του Δήμου που συμμετείχε στο συγκεκριμένο κρισιγενές περιστατικό έχει <<κρυφθεί>> επιμελώς από τον/την λήπτη των φωτογραφιών που δημοσιεύτηκαν για ευνόητους λόγους.
Το προσωπικό καθαρισμού σε τέτοιες περιστάσεις οφείλει να φοράει πλήρη ΜΑΠ: αδιάβροχη ολόσωμη φόρμα, γάντια νιτριλίου, μάσκα με φίλτρο P3, γυαλιά προστασίας και γαλότσες. Η απουσία ΜΑΠ αποτελεί σοβαρή παράβαση της εργατικής και υγειονομικής νομοθεσίας, σύμφωνα με το ΠΔ 102/2020 και τις οδηγίες του CDC και του WHO για απολύμανση μετά από λύματα.
4. Δεν αναφέρθηκε συνεργασία με υγειονομικές αρχές (ΕΟΔΥ, Διεύθυνση Υγείας).
Ο Δήμος όφειλε να ενημερώσει και να εμπλέξει τις αρμόδιες υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας και τον ΕΟΔΥ για:
*Δειγματοληψία νερού/εδάφους από το σημείο.
*Μικροβιολογικές αναλύσεις για παθογόνα (π.χ. E. coli, σαλμονέλα, ιοί).
*Αξιολόγηση κινδύνου για πιθανή ρύπανση υπόγειων υδάτων ή παρακείμενων κατοικιών.
Σύμφωνα με τον WHO (Safe Management of Wastes, 2013), κάθε περιστατικό βιολογικής ρύπανσης πρέπει να καταγράφεται, τεκμηριώνεται και να παρακολουθείται από τις αρχές. Επίσης, σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η αρχική δειγματοληψία πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός 4 ωρών από την καταγραφή του περιστατικού, και να επαναληφθεί τουλάχιστον μία φορά εντός 24 ωρών για να διαπιστωθεί η εξέλιξη ή επιμονή του μικροβιακού φορτίου στον περιβάλλοντα χώρο.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα πρότυπα του ECDC (2025) για περιβαλλοντικά συμβάντα υψηλού μικροβιολογικού κινδύνου, όφειλε να εκδοθεί ταχεία αξιολόγηση κινδύνου (Rapid Risk Assessment) εντός 24 ωρών από την πρώτη γνωστοποίηση, με τεκμηρίωση των πιθανών επιπτώσεων στη δημόσια υγεία και σχέδιο επικοινωνίας με τον πληθυσμό.
5. Δεν υπήρξε πρόβλεψη για υγειονομική παρακολούθηση του πληθυσμού.
Ο ΠΟΥ και το ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control) προβλέπουν τη δυνατότητα προληπτικής παρακολούθησης συμπτωμάτων σε κατοίκους κοντά στο σημείο, ειδικά σε παιδιά, ηλικιωμένους και άτομα με υποκείμενα νοσήματα. Αυτό περιλαμβάνει:
*Επικοινωνία με τοπικά Κέντρα Υγείας.
*Ενημέρωση σχολείων ή παιδικών σταθμών.
*Καταγραφή ενδεχόμενων περιστατικών με εντερικά ή δερματικά συμπτώματα.
Σύμπέρασμα
Η δημόσια υγεία δεν διασφαλίζεται μόνο με χλωρίνη και πρόχειρες αναρτήσεις, αλλά με πλήρη συμμόρφωση προς επιστημονικές κατευθύνσεις, θεσμική λογοδοσία και διαφάνεια.
Η διαχείριση βιολογικών κινδύνων οφείλει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και υπευθυνότητα – ιδίως όταν αφορά την υγιεινή του οδικού δικτύου, της γειτονιάς και τελικά της ίδιας της κοινότητας.
Καλούμε τον Δήμο Σαλαμίνας να:
*δημοσιοποιήσει πλήρη έκθεση του περιστατικού,
*προβεί σε επίσημη ενημέρωση των κατοίκων,
*εκπονήσει πρωτόκολλο διαχείρισης τέτοιων περιστατικών σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα,
*διασφαλίσει τη συμμετοχή υγειονομικών αρχών σε κάθε μελλοντική ανάλογη κρίση.
Η υπονόμευση και η προχειρότητα διαχείρισης τέτοιων περιστατικών δεν ενισχύει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τη Δημοτική Αρχή και τους Θεσμούς, αλλά δημιουργεί ουσιαστική ανησυχία και ανασφάλεια σε ζητήματα που άπτονται της ασφάλειας της Σαλαμίνας.
Επιστημονικές Πηγές:
European Centre for Disease Prevention and Control (2025). Rapid Risk Assessment Guidelines for Waterborne Outbreaks. Stockholm: ECDC. Available at: https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data (Accessed: 21 June 2025).
Τα τεκταινόμενα στην πολιτική σκηνή της χώρας σχολίασε στην τηλεόραση BEST ο διευθυντής της εφημερίδας ΕΣΤΙΑ Μανώλης Κοττάκης
Τα κυριότερα σημεία της παρέμβασης του Μανώλη Κοττάκη:
-Καραμανλής και Σαμαράς δεν ξέρω αν εκνεύρισαν ή δεν εκνεύρισαν την κυβέρνηση. Ο κυνισμός όμως είναι η καλύτερη ψυχοθεραπεία για να μην εκνευριστεί.
-Εδώ έχουμε δύο διαφορετικές θεωρήσεις για το έθνος εντός κόμματος της ΝΔ, με αποκορύφωμα μια δυσαρέσκεια που έρχεται από τον λαό. Ο Σαμαράς είπε είμαι δυτικός αλλά με αστερίσκους. Δεν σημαίνει, ότι επειδή είμαι δυτικός λέω ναι σε όλα.
-Είναι δυνατόν ότι πίσω από μια συστάδα νησιών θα κερδίσει η Τουρκία δικαιώματα στο Αιγαίο;
-Ποιά ήταν η απάντηση της κυβέρνησης; Ο κυβερνητικός σχολίασε στην τηλεόραση για τον χάρτη των Τούρκων στη μέση που τέμνει το Αιγαίο στη μέση, ότι δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Αντί να του πεις “τί είναι αυτά που λες ρε; Το μισό Αιγαίο δικό σου; Πως τολμάς;”. Μια ουδέτερη και ψυχρή αδιάφορη στάση.
-Εμφανίζεται ο ΥΠΕΞ για να απαντήσει σε Καραμανλή και Σαμαρά για να πει, ότι δεν είναι φιλοϊσραηλινός, δεν είναι φιλοπαλαιστίνιος, αλλά φιλέλληνας. Ο Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας δεν δηλώνει Έλλην αλλά φιλέλλην. Μετά από δύο αυτά πως να μην υπάρχουν δύο κόσμοι;
Υπάρχουν οι λεγόμενοι αντικειμενικοί Έλληνες, που λένε, ότι έχει δίκιο η Άγκυρα θέλει να κερδίσει κάτι. Και τί θέλετε να κάνουμε, πόλεμο; Αγνοώντας ότι ούτε μια φορά να μας πει ότι έχουμε δίκιο σε κάτι. Και υπάρχουν και κάποιοι που νιώθουν. Υπάρχει μια απόσταση από το μυαλό στην καρδιά που τη διανύουν. Αγαπούν την Ελλάδα με το μυαλό και την καρδιά. Αυτή είναι η διαφοροποίηση.
-O Καραμανλής είπε, ότι εάν συνεχίσουμε έτσι θα καταντήσουμε σε διαρκή ομηρία από την Τουρκία.
-Αυτά είναι πολύ σοβαρά πράγματα, όταν τα λένε δύο πρώην πρωθυπουργοί και δεν τα λένε για να κάνουν αντιπολίτευση στον κ. Μητσοτάκη.
-Ρωτήσαμε τον κ.πρωθυπουργό πέρσι το καλοκαίρι; Θα πάμε στην Κάσο; Περιμέναμε έναν χρόνο και ακόμα δεν απάντησε.
-Και ακούμε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να μας λέει ότι δεν απεμπολήσαμε κανένα κυριαρχικό δικαίωμα. Πήγαινε στην Κάσο και θα σου πω εγώ αν απεμπολήσαμε κυριαρχικά δικαιώματα.