Ακολουθήστε μας

Οικονομία

Τουρισμός 2020: Οι πραγματικές προκλήσεις

Δημοσιεύτηκε στις

Μαριέττα Γιαννάκου

Η κυβέρνηση έπραξε το αυτονόητο με ένα εξαιρετικά τεκμηριωμένο και στοχευμένο πρόγραμμα για την επανεκκίνηση του τουρισμού. Κατά την τελευταία εικοσαετία έχει συμβεί ένα πραγματικό θαύμα στον τουριστικό κλάδο. Από τα 8 εκ. τουριστών το 2000 σημειώθηκε το τεράστιο άλμα στα 30 εκ. το 2019 με ρυθμούς ανάπτυξης πολλαπλάσιους έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Αντιστοίχως, το ποσοστό της βαρύτητας στο ΑΕΠ της χώρας ανήλθε πλέον στο 20%.

Επειδή αρκετοί μεμψιμοιρούν και διαμαρτύρονται για την εξάρτησή μας από τον τουρισμό, πρέπει να σημειωθούν τα εξής. Ο τουρισμός ήταν ίσως ο μόνος κλάδος ο οποίος εξακολούθησε να δημιουργεί θέσεις εργασίας κατά την οικονομική κρίση μετά το 2010 (1 εκ. θέσεις εργασίας το 2019) και αναδείχθηκε βασικός αιμοδότης της εθνικής οικονομίας και του κρατικού προϋπολογισμού. Έχει τεράστια επίδραση σε άλλους κλάδους (εστίαση, οικοδομή και τεχνικές εργασίες, παραγωγή και επεξεργασία τροφίμων, αγορά ακινήτων) Τουρισμός σημαίνει και υποδομές, δηλαδή λιμάνια και αεροδρόμια τα οποία κατασκευάζονται και συντηρούνται ακριβώς επειδή υπάρχει μεγάλη κίνηση επιβατών. Αποτελεί τον μοναδικό άξονα ανάπτυξης για αρκετές τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα τις μικρές νησιωτικές, στις οποίες χάριν αυτής της οικονομικής δραστηριότητας πραγματοποιούνται και καλύτερα έργα υποδομής τα οποία βελτιώνουν τις συνθήκες ζωής των κατοίκων.

Eπιπλέον αποτελεί έναν κλάδο εξωστρέφειας της χώρας συμβάλλοντας στην προβολή της, στην ανάδειξη της πολιτιστικής της κληρονομιάς, στην προσέλκυση τακτικών επισκεπτών οι οποίοι αποκτούν ιδιαίτερους δεσμούς. Προάγει εν γένει το brand name της χώρας. Εάν το ένα πέμπτο του ΑΕΠ οφείλεται στον τουρισμό, η ευθύνη πρέπει να αναζητηθεί σε άλλους κλάδους οι οποίοι δεν κατόρθωσαν να γίνουν διεθνώς ανταγωνιστικοί και να αναπτυχθούν αναλόγως.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ωστόσο, η φετινή δυσμενής εξέλιξη μας επιτρέπει και ορισμένες διορθωτικές κινήσεις. Γιατί η φρενήρης τουριστική ανάπτυξη συχνά παραβίασε την φέρουσα ικανότητα νησιών και τουριστικών περιοχών με άμεσους κινδύνους για την προστασία του περιβάλλοντος, την ποιότητα ζωής και τη βιωσιμότητα του κλάδου συνολικά. Επείγει ένας επανασχεδιασμός της στοχοθεσίας μας για τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να αντέξουν οι υποδομές, να διασφαλιστεί η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος, αλλά και να περιορίσουμε φαινόμενα που εγκυμονούν κινδύνους. Οι εικόνες από την Σαντορίνη και την Μύκονο, η εικόνα από ορισμένα αεροδρόμια όπως του Ηρακλείου, η ακραία εκμετάλλευση σε καταλύματα και παραλίες πρέπει επειγόντως να αντιμετωπισθούν. Η επάρκεια των δικτύων ενέργειας και ύδρευσης, οι υποδομές μεταφορών και διαχείρισης απορριμμάτων, οι υπηρεσίας ασφάλειας και υγείας μεταξύ άλλων πρέπει να βελτιωθούν.

Σήμερα ο τουριστικός κλάδος χρειάζεται τη βοήθεια του κράτους, την οποία λαμβάνει. Αυτό μας αποκαλύπτει την ανταποδοτική ωφέλεια της φορολογίας. Γιατί αυτά τα χρήματα υπάρχουν επειδή μισθωτοί και καταναλωτές καταβάλλουν τη φορολογία που τους αναλογεί. Αρκεί μία προσεκτική ματιά στην κατανομή των φορολογικών εσόδων για να διαπιστώσει κάποιος τη διαχρονική φορο-αποφυγή νομικών προσώπων. Η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί. Σήμερα, το κράτος είναι αρωγός της διάσωσης των επιχειρήσεων με διευκολύνσεις στις εισφορές, επιδότηση απασχόλησης, παροχή ρευστότητας, μείωση ΦΠΑ και άλλα. Είναι η κατάλληλη στιγμή για ένα νέο συμβόλαιο φορολογικής συνέπειας και εκ μέρους των οικονομικών παραγόντων.

Κλείνοντας, θέλω να επισημάνω ότι η κυβέρνηση ακολούθησε μία ολοκληρωμένη στρατηγική. Υπέβαλλε τις προτάσεις της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πολλές εκ των οποίων έγιναν δεκτές, και μερίμνησε ιδιαιτέρως για την προστασία της δημόσιας υγείας. Η σταδιακή άρση των περιορισμών παράλληλα με την τήρηση όλων των πρωτοκόλλων μπορούν πραγματικά να διασώσουν ένα σημαντικό μέρος της τουριστικής κίνησης σε μία χρονιά μεγάλης ύφεσης. Είναι ευθύνη όλων μας να συνεισφέρουμε στην προσπάθεια αυτή για την προάσπιση ενός πολύ ισχυρού κλάδου της οικονομίας. Αλλά, ο μεγαλύτερος στόχος είναι η βιωσιμότητα του κράτους με ασφαλή δημοσιονομική κατάσταση, κοινωνική συνοχή και ικανότητα να παρέχει ποιοτικά δημόσια αγαθά (υποδομές, υπηρεσίες υγείας, εκπαίδευσης κλπ), ιδιαίτερα προς τα ασθενέστερα στρώματα.

Πηγή: liberal.gr

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

Κίνδυνος να τιναχτεί στον αέρα η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου!

Η «σύμβαση παραχώρησης» (concession agreement) μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της θυγατρικής του, Great Sea Interconnector προκαλεί ισχυρές αντιρρήσεις στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αυτό που θα κρατούσε ανοικτό τον δρόμο για συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στον GSI θα ήταν ένα εντελώς διαφορετικό σύμφωνο παραχώρησης του έργου από τον ΑΔΜΗΕ στον GSI, το οποίο θα διασφάλιζε έναν υγιή συνεταιρισμό εταιρειών-οργανισμών, ακόμα και κρατικών φορέων, στη βάση της ισοτιμίας και με απαραίτητη προϋπόθεση να διατηρεί -ως συνεταιρισμός- την πλήρη ιδιοκτησία της ηλεκτρικής διασύνδεσης, σε όλες τις φάσεις του έργου και τα έσοδα από αυτό μετά την έναρξη της λειτουργίας του. Και, βέβαια, ισότιμο καταμερισμό ευθυνών των μετόχων για τη χρηματοδότηση του έργου και τις προκλήσεις που πιθανό να αντιμετωπίσει.

Η «σύμβαση παραχώρησης» (concession agreement) μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της θυγατρικής του, Great Sea Interconnector προκαλεί ισχυρές αντιρρήσεις στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Γράφει ο Χρύσανθος Μανώλη, Φιλελεύθερος

Την ώρα που ο ΑΔΜΗΕ πιέζει προς κάθε κατεύθυνση για να ανατραπεί η κοινή απόφαση που έλαβαν οι ρυθμιστές ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας να απορρίψουν ένα μικρό μέρος των εκατομμυρίων ευρώ που ζήτησε να ανακτήσει ο ελληνικός οργανισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση (και του ενέκριναν ανάκτηση 570 εκατ., για την ώρα), η πληροφόρηση του Φιλελευθέρου αναφέρει πως το πλέον καυτό θέμα, που απειλεί να τινάξει στον αέρα το έργο ή τουλάχιστο τη συμμετοχή της Κύπρου σε αυτό, αφορά τη «σύμβαση παραχώρησης» (concession agreement) μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της θυγατρικής του, Great Sea Interconnector.

Δηλαδή, τη συμφωνία μέσω της οποίας ο Great Sea Interconnector θα καταστεί ο φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης.

Δεδομένου ότι η Κυπριακή Δημοκρατία έχει δεσμευτεί έναντι της Ελληνικής Δημοκρατίας, μέσω του «πλαισίου συμφωνίας» του περασμένου Σεπτεμβρίου, να συμμετάσχει επενδυτικά στο κεφάλαιο του Great Sea Interconnector (GSI), νοουμένου ότι θα προκρίνουν κάτι τέτοιο οι μελέτες που είναι σε εξέλιξη για λογαριασμό της Κυβέρνησης, το περιεχόμενο της σύμβασης παραχώρησης ΑΔΜΗΕ – GSI αφορά άμεσα και την Κύπρο.

Ενώπιον της ΡΑΕΚ και της ΡΑΕΕΥ Ελλάδος εκκρεμεί το κείμενο της συμφωνίας που κατέθεσε ο ΑΔΜΗΕ, ώστε να εγκριθεί και να προχωρήσει επίσημα η ανάληψη της ευθύνης εκτέλεσης του έργου της διασύνδεσης από τον GSI. Σε συχνά διαστήματα βλέπουν το φως στην Ελλάδα δημοσιεύματα που δακτυλοδείχνουν τη ΡΑΕΚ για καθυστέρηση στην έγκριση αυτής της συμφωνίας, παρ’ ότι ούτε η ΡΑΑΕΥ την έχει αποδεκτεί επίσημα.

Όπως έχει, είναι «όχι»

Πληροφορούμαστε όμως ότι κρατικοί φορείς στην Κύπρο είναι ανάστατοι και ιδιαιτέρως προβληματισμένοι από το περιεχόμενο της υπό έγκριση συμφωνίας και έχουν στείλει προς διάφορες κατευθύνσεις το μήνυμα πως η Κυπριακή Δημοκρατία δεν πρόκειται να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector, αν το σχέδιο συμφωνίας ΑΔΜΗΕ – GSI δεν αλλάξει ουσιωδώς. Και ως προς το γράμμα, αλλά κυρίως ως προς την επιχειρηματική φιλοσοφία που διαχέεται σε αυτό.

Επίσημη ενημέρωση για το θέμα δεν υπάρχει για την ώρα.

Η πληροφόρηση που έχει ο Φιλελεύθερος αναφέρει πως το εν λόγω προσχέδιο συμφωνίας που κατέθεσε ο ΑΔΜΗΕ ως προς τον ρόλο που θα έχουν ο ίδιος και ο GSI για τη χρηματοδότηση και την κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης έχει τύχει αναλυτικής αξιολόγησης από εξωτερικό σύμβουλο του κράτους. Ο οποίος πληροφορούμαστε πως προειδοποίησε την κυβερνητική πλευρά πως ενδεχόμενη συμμετοχή του κράτους στο μετοχικό κεφάλαιο του νέου φορέα υλοποίησης (GSI), όπως αυτός στήνεται από τον ΑΔΜΗΕ, θα ισοδυναμεί με τεράστιο οικονομικό ρίσκο και σοβαρές περιπέτειες, που δυνατό να κλονίσουν σταδιακά τη σημερινή πολύ καλή δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.

Άλλος την ευθύνη, άλλος την ιδιοκτησία

Δεν έχουμε υπόψη όλη την επιχειρηματολογία του εξωτερικού συμβούλου και των κρατικών λειτουργών που επεξεργάστηκαν τη συμφωνία παραχώρησης που ζητά να του εγκριθεί ο ΑΔΜΗΕ. Πηγές που γνωρίζουν το περιεχόμενο της σχεδίου συμφωνίας υποστηρίζουν πως στην ουσία ο ΑΔΜΗΕ εκχωρεί στον GSI (και στους επενδυτές που θα εισέλθουν σε αυτόν, υπό προϋποθέσεις και η Κυπριακή Δημοκρατία, πιθανό και ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ) την ευθύνη της χρηματοδότησης του έργου (υπολείπονται 1.2 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται πιθανές ανατιμήσεις) και της κατασκευής του, αλλά δεν εκχωρεί την ιδιοκτησία της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Οι ίδιες πηγές ανέφεραν στον Φιλελεύθερο πως ο ΑΔΜΗΕ επιχειρεί να δημιουργήσει μία σχέση ιδιοκτήτη έργου (ο ίδιος) και εργολάβου ή υπεργολάβου (ο GSI και οι μέτοχοί του). Δηλαδή, μας ελέχθη, η ευθύνη της χρηματοδότησης και της κατασκευής να βαραίνει τους μετόχους του Great Sea Interconnector, μαζί με την ευθύνη υλοποίησης του συμβολαίου 1.4 δισ. με τη Nexans, και στη συνέχεια οι μέτοχοι να παραδώσουν ολοκληρωμένο το έργο στον ΑΔΜΗΕ.

Κάτι τέτοιο, υποδεικνύουν, είναι δυνατό να συμπαρασύρει την Κυπριακή Δημοκρατία, αν πάρει την απόφαση να επενδύσει στον GSI, σε μια οικονομική περιπέτεια και σε κίνδυνο έκθεσης σε χρέη ή εγγυήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων. Πολύ περισσότερο επειδή για την ώρα ουδείς άλλος φορέας ή επιχείρηση ή επενδυτικό ταμείο δεν έχουν αποφασίσει να συμμετάσχουν στο μετοχικό κεφάλαιο του GSI και οι προοπτικές να το πράξουν σύντομα δεν είναι πολλές.

Εξού και πρόσφατα γράφτηκε σε ελλαδικά ΜΜΕ ότι το αμερικανικό κρατικό επενδυτικό ταμείο, με το οποίο ο ΑΔΜΗΕ έλεγε πως είναι κοντά σε συμφωνία για συμμετοχή του στο εταιρικό σχήμα του φορέα υλοποίησης, έχει διαμηνύσει ότι θα τον ενδιέφερε να παραχωρήσει δάνεια στον GSI ύψους 400 εκατ. ευρώ!

Συνεταιρισμός με ισοτιμία

Αν και από κυβερνητικής πλευράς δεν έχει επιβεβαιωθεί οτιδήποτε από τα ανωτέρω, ο Φιλελεύθερος πληροφορείται ότι αυτό που θα κρατούσε ανοικτό τον δρόμο για συμμετοχή της Δημοκρατίας στον GSI θα ήταν ένα εντελώς διαφορετικό σύμφωνο παραχώρησης του έργου από τον ΑΔΜΗΕ στον GSI, το οποίο θα διασφάλιζε έναν υγιή συνεταιρισμό εταιρειών-οργανισμών, ακόμα και κρατικών φορέων, στη βάση της ισοτιμίας και με απαραίτητη προϋπόθεση να διατηρεί -ως συνεταιρισμός- την πλήρη ιδιοκτησία της ηλεκτρικής διασύνδεσης, σε όλες τις φάσεις του έργου και τα έσοδα από αυτό μετά την έναρξη της λειτουργίας του. Και, βέβαια, ισότιμο καταμερισμό ευθυνών των μετόχων για τη χρηματοδότηση του έργου και τις προκλήσεις που πιθανό να αντιμετωπίσει.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

Γερμανία: Υπάρχει πραγματικά ένα «κύμα χρεοκοπιών»;

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Χρήστος Μαρτζούκος

 

Ο αριθμός των πτωχεύσεων εταιρειών συνεχώς, κάτι που είναι ανησυχητικό για το επιχειρηματικό περιβάλλον. Όμως, μια πιο προσεκτική ανάλυση των δεδομένων δείχνει πόσο σοβαρή είναι πραγματικά η οικονομία στην Γερμανία.

Η οικονομία βρίσκεται σε κρίση, η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις και η διάθεση για τη Γερμανία ως επιχειρηματική τοποθεσία δεν ήταν ποτέ πιο αβέβαιη. Ο αυξανόμενος αριθμός πτωχεύσεων προκαλεί συνεχώς νέο πανικό, με τον όρο «κύμα χρεοκοπίας» να χρησιμοποιείται συχνά. Στην τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών Halle, οι οικονομολόγοι κάνουν λόγο για μια «τέλεια καταιγίδα», καθώς καταγράφηκε ο υψηλότερος αριθμός πτωχεύσεων του Οκτώβρου των τελευταίων 20 ετών.

Φαίνεται λοιπόν πως τα δεδομένα από την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία παρουσιάζουν μια αρκετά δραματική εικόνα. Στον Οκτώβριο του 2023, καταγράφηκε αύξηση 23% στις αιτήσεις τακτικής αφερεγγυότητας σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους, ενώ από τον Ιούνιο του 2023, οι ρυθμοί αύξησης είναι σχεδόν διψήφιοι σε σχεδόν κάθε μήνα. Συνολικά, το 2023 καταγράφηκαν 17.800 πτωχεύσεις και το Γερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο (DIHK) οι προβλέψεις για 2024 εκτιμάτε θα υπερβούν τις 20.000.

Ωστόσο, όταν εξετάζουμε τα δεδομένα σε ιστορικό πλαίσιο, η τρέχουσα κατάσταση δεν είναι εντελώς πρωτοφανής. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19, η οποία ανέστειλε προσωρινά την υποχρέωση υποβολής αιτήσεων αφερεγγυότητας, οι πτωχεύσεις μειώθηκαν δραματικά, γεγονός που οδήγησε σε μια «αναβολή» ορισμένων πτωχεύσεων.

Επομένως, το χαρακτηριστικό «κύμα» των χρεοκοπιών μπορεί να είναι παραπλανητικό. Ο Christoph Niering, πρόεδρος της ένωσης διαχειριστών αφερεγγυότητας VID, θεωρεί ότι δεν πρόκειται για πραγματικό κύμα, αλλά για μια «αντιληπτή αύξηση» των πτωχεύσεων, η οποία είναι σημαντική μεν, αλλά όχι ειδική ή καταστροφική. Η πτώχευση ενός μεγάλου ομίλου είναι βέβαια πιο σημαντική από την κατάρρευση μιας μικρής επιχείρησης, κάτι που πρέπει να ληφθεί υπόψη όταν αξιολογούμε την

Το ποια είναι η πραγματική επίπτωση των πτωχεύσεων στην οικονομία εξαρτάται επίσης από τη φύση των επηρεαζόμενων εταιρειών. Οι μεγάλες εταιρείες, όπως για παράδειγμα η Karstadt, έχουν πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο από τις μικρές επιχειρήσεις με περιορισμένο προσωπικό. Η εταιρεία συμβούλων αναδιάρθρωσης Falkensteg, η οποία παρακολουθεί τα δεδομένα αφερεγγυότητας, αναφέρει ότι ο αριθμός των μεγάλων πτωχεύσεων παραμένει σε υψηλότερο επίπεδο. Για το τρίτο τρίμηνο του 2023, 45 εταιρείες με πωλήσεις άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ υπέβαλαν αίτηση αφερεγγυότητας. Αν και είναι τρεις λιγότερες από την αντίστοιχη περίοδο του 2022, είναι σημαντικά περισσότερες από τον μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών, ο οποίος κυμαινόταν γύρω από τις 35 μεγάλες πτωχεύσεις ανά τρίμηνο.

Είτε ονομάζεται «κύμα» είτε όχι, σαφώς υπάρχουν επικίνδυνες τάσεις στην αγορά, οι οποίες πρέπει να παρακολουθούνται προσεκτικά για να εκτιμηθεί η επίδρασή τους στην αγορά.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

Data Journalists: Σκορπάνε χρήμα με ουρά! Πάρτι με γιρλάντες, λαμπιόνια και απευθείας αναθέσεις στη ΣΤΑΣΥ

Πάνω από 600.000 ευρώ για στολισμούς, φωτάκια, γούρια, πανηγύρια και δημόσιες σχέσεις, στις ράγες της σπατάλης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

  • Αναθέσεις 65.484 ευρώ (έως τώρα) για λαμπιόνια, events, λευκώματα και χριστουγεννιάτικα δώρα. Έπεται και συνέχεια για την ετήσια γιορτή.
  • 2024: Άνω των 550.000 ευρώ μέχρι τον Νοέμβριο για δημόσιες σχέσεις, κέτερινγκ, λαμπάδες, κεράσματα, σχέσεις με ΜΜΕ και… γούρια.
  • Απογειώθηκαν οι απευθείας αναθέσεις από το 2022 – Στα 5,7 εκατ. ευρώ το 2024 (έως 31/10), 3,6 εκατ. ευρώ το 2023, 8,1 εκατ. ευρώ το 2022.

Γράφει ο Βασίλης Γαλούπης

Τον περασμένο Σεπτέμβριο η ΣΤΑΣΥ παραδέχονταν πως σε μια γραμμή 24 Σταθμών στην Γραμμή 1 του Μετρό υπάρχουν, εν έτει 2024, μόλις 9 ράμπες για χρήστες αναπηρικού αμαξιδίου. Στα τέλη Οκτωβρίου προκλήθηκε χάος στον Σταθμό του Συντάγματος όταν το πρωί δημιουργήθηκε ακραίος και αποπνικτικός συνωστισμός εξαιτίας «τεχνικής βλάβης σε δυο διαδοχικούς συρμούς». Στις αρχές Νοεμβρίου, ο πρόεδρος του Συνδικάτου Σταθμαρχών της ΣΤΑΣΥ τόνιζε, με αφορμή δημοσίευμα για ρωγμές σε ράγες, πως «η κρίση έχει επηρεάσει πάρα πολύ και το Μετρό, υπάρχει έλλειψη προσωπικού, άρα και συντήρησης, υπάρχει έλλειψη τροχαίου υλικού κ.ο.κ., τα οποία δημιουργούν όλο και συχνότερα  προβλήματα».

Αυτές οι ειδήσεις της πρόσφατης επικαιρότητας έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά από παλαιότερα γεγονότα, που προκαλούν εύλογο προβληματισμό. Η ΣΤΑΣΥ, όμως, φαίνεται να έχει ήδη μπει σε άλλους, χριστουγεννιάτικους, ρυθμούς.

Η αλληλουχία από απευθείας αναθέσεις του τελευταίου διαστήματος δημιουργεί απορίες για την χρησιμότητα των αποφάσεων, σε συνδυασμό με το κόστος.

  1. Στις 26 Νοεμβρίου δημοσιοποιήθηκε εντολή ανάθεσης από την ΣΤΑΣΥ «για την προμήθεια διακοσμητικών ειδών για τον χριστουγεννιάτικο στολισμό του δικτύου της ΣΤΑΣΥ 2024». Η τελική αξία της σύμβασης είναι ύψους  27.552 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και την υπογράφει ο διευθύνων σύμβουλος Αθανάσιος Κοτταράς. Είχε προηγηθεί η από 21η Νοεμβρίου σχετική πρόσκληση υποβολής προσφοράς για την προμήθεια «Διακοσμητικών ειδών για τον χριστουγεννιάτικο στολισμό του δικτύου της ΣΤΑΣΥ 2024». Ανάδοχος είναι η εταιρεία Eurolamp ΑΒΕΕ.
  2. Την επόμενη μέρα, 27 Νοεμβρίου, η ΣΤΑΣΥ αναρτά «πρόσκληση υποβολής προσφοράς για υπηρεσίες τοποθέτησης – αποξήλωσης και μεταφοράς σε αποθηκευτικό χώρο του εορταστικού στολισμού του δικτύου της ΣΤΑΣΥ». Αποδέκτης είναι μια εταιρεία του Βόλου (Καλαμπόκας Κωνσταντίνος και ΣΙΑ ΟΕ). Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανέρχεται σε 18.100 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Στην περιγραφή του έργου αναφέρονται μεταξύ άλλων «η τοποθέτηση ενός Χριστουγεννιάτικου Δέντρου με λαμπάκια ύψους 1,40μ.» στο Σύνταγμα, η «τοποθέτηση επιδαπέδιου φωτιζόμενου 3D καραβιού διαστάσεων 350cmx400cm» στον Πειραιά, «η τοποθέτηση διακοσμητικής γιρλάντας κομήτη στον τερματικό σταθμό Κηφισιά (ΗΣΑΠ)» κ.α.
  3. Την ίδια μέρα (27.11.24) η ΣΤΑΣΗ δημοσιοποιεί μια ακόμα «πρόσκληση υποβολής προσφοράς». Και συγκεκριμένα «για υπηρεσίες ψυχαγωγίας του επιβατικού κοινού στο πλαίσιο των χριστουγεννιάτικων εορταστικών εκδηλώσεων». Η πρόσκληση αφορά την εταιρεία «Μαθαίνοντας ΜΟΝ. ΙΚΕ» από την Ανάβυσσο και είναι ύψους 6.200 ευρώ, με ΦΠΑ: «Η ΣΤΑΣΥ σάς καλεί να υποβάλετε προσφορά για υπηρεσίες ψυχαγωγίας του επιβατικού κοινού στο πλαίσιο των χριστουγεννιάτικων εορταστικών εκδηλώσεων που θα λάβουν χώρα στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ». Δεν υπάρχει κάποια αναλυτική περιγραφή του έργου σ’ αυτή την περίπτωση.
    Είχε προηγηθεί η σχετική απόφαση της 21ης Νοεμβρίου για την έγκριση δέσμευσης «πίστωσης ύψους 5.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 1.200 ευρώ, ήτοι συνολικής αξίας 6.200 ευρώ σε βάρος της πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων της ΣΤΑΣΥ, που αφορά έξοδα Προβολής και Διαφήμισης (Χριστουγεννιάτικα events στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ)».Το ποσό αυτών των τριών «χριστουγεννιάτικων» αποφάσεων περί στολισμών στο δίκτυο φτάνει ήδη στα 51.852 ευρώ, ενώ υπάρχει ακόμα χρονικό περιθώριο και για άλλες σχετικές αποφάσεις. Το κόστος αναμένεται να ανέβει σημαντικά περισσότερο όταν ληφθούν οι αποφάσεις για την ετήσια προγραμματισμένη γιορτή της ΣΤΑΣΥ.Να σημειωθεί πως ήδη έχει εγκριθεί το ποσό των 5.200 ευρώ ως έξοδα Προβολής και Διαφήμισης για το ετήσιο «Εταιρικό Αφιέρωμα στη ΣΤΑΣΥ» (με απόφαση της 26ης Νοεμβρίου). Στις 2 Δεκεμβρίου εκδόθηκε και απόφαση για 6.800 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (8.432 ευρώ με ΦΠΑ) «για την Προμήθεια Παιχνιδιών για τα παιδιά εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ».Όπως αναφέρεται πρόκειται για 1.000 «κομμάτια» από ασύρματα ηχεία αξίας 4.700 ευρώ (άνευ ΦΠΑ) και 1.000 αδιάβροχες θήκες για κινητά τηλέφωνα ύψους 2.100 ευρώ (πλην ΦΠΑ).Συνυπολογίζοντας και τα τελευταία κόστη που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την εορταστική περίοδο το ύψος των δαπανών ανέρχεται σε 65.484 ευρώ, δίχως να υπολογίζονται τα έξοδα για την ετήσια γιορτή της ΣΤΑΣΥ.

Διαβάστε τη συνέχεια στους Data Journalists

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πολιτική5 λεπτά πριν

Οι Τούρκοι ζητούν αύξηση των πτήσεων των τουρκικών αερογραμμών και του καθεστώτος βίζας σε ελληνικά νησιά

Ενώ οι παραβάσεις του FIR Αθηνών από τουρκικά κατασκοπευτικά αεροσκάφη και drones συνεχίζονται με αμείωτη ένταση και μάλιστα καθημερινώς, ενεργοποιώντας...

Διεθνή35 λεπτά πριν

Η τραγική πλευρά της Συρίας! Η κεκρυμμένη αλήθεια της πείνας και του εκτοπισμού

Περισσότεροι από 1,1 εκατομμύριο άνθρωποι έχουν εκτοπιστεί σε ολόκληρη τη Συρία μετά την πρόσφατη κλιμάκωση των εχθροπραξιών.

Διεθνή1 ώρα πριν

The Hong Kong Post: Η επιχειρηματική ελίτ του Χονγκ Κονγκ καθοδηγείται από το Πεκίνο

Mεταβαλλόμενη δυναμική μεταξύ της κεντρικής κυβέρνησης και της επιχειρηματικής ελίτ του Χονγκ Κονγκ, η οποία τώρα πρέπει να εξισορροπήσει τα...

Διεθνή2 ώρες πριν

Στέρηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Βελουχιστάν! Κάλεσμα για δράση κατά των απαγωγών

Στις 10 Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, πραγματοποιήθηκαν διαδηλώσεις, συγκεντρώσεις και σεμινάρια σε διάφορες πόλεις, συμπεριλαμβανομένων των Turbat, Quetta, Hub,...

Διεθνή2 ώρες πριν

Η Αρμενία εκκενώνει την πρεσβεία της στη Συρία, υπόσχεται να βοηθήσει τους πολίτες της και τους Αρμένιους

Η ταχεία πτώση του καθεστώτος Άσαντ κάνει το Ερεβάν να αγωνίζεται να βρει λύσεις για τους Αρμενιους Χριστιανους της Συριας...

Δημοφιλή