Ακολουθήστε μας

Ελλάδα

MIRAGE 2000-9: Η επίσκεψη του Κυρ. Μητσοτάκη – ΗΑΕ ευκαιρία ενίσχυσης της Πολεμικής Αεροπορίας

Δημοσιεύτηκε

στις

Τα γεγονότα των τελευταίων εβδομάδων αποδεικνύουν ότι στην Ελλάδα μόνο για σχεδιασμό και ορθολογισμό δεν μπορούμε να μιλάμε σε ό,τι αφορά τα εξοπλιστικά. Επειδή το ίδιο βέβαια ισχύει και σε όλους τους άλλους κρίσιμους τομείς που επηρεάζουν την καθημερινότητα των Ελλήνων πολιτών (υγεία, εκπαίδευση, δημόσια διοίκηση…), καλό θα ήταν να αποκτήσουμε τουλάχιστον συναίσθηση των δυνητικών συνεπειών της εθνικής μας ανοργανωσιάς. Οι συνέπειες αυτές μπορούν να οδηγήσουν σε ανεπανόρθωτες ζημιές, τόσο από επιχειρησιακής όσο και από οικονομικής πλευράς.

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, είχαμε σχετικά πρόσφατα αναφερθεί στην προοπτική απόκτησης αριθμού μεταχειρισμένων μαχητικών Mirage 2000-9 της Αεροπορίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), από την Ελλάδα. Μία προοπτική που προκύπτει από το γεγονός ότι η μικρή αραβική χώρα θα προβεί στην παραγγελία (όπως όλα δείχνουν…) τουλάχιστον 50 μαχητικών 5ης γενιάς F-35A Lightning II.

Επιπρόσθετα, οι διμερείς σχέσεις οδεύουν από το καλό στο καλύτερο, το οποίο οφείλεται και στη συνειδητοποίηση από τους Άραβες φίλους μας ότι η Ελλάδα αποτελεί την πρώτη γραμμή άμυνας στον τουρκικό αναθεωρητισμό και επεκτατισμό, ο οποίος απειλεί πολυδιάστατα και τους ίδιους.

Φυσικά είχαμε αναφερθεί και στην προοπτική (βάσει διάφορων δημοσιευμάτων που είχαν κυκλοφορήσει τότε…) να ζητηθεί από τα ΗΑΕ και αριθμός μαχητικών F-16E/F Block 60. Της πλέον προηγμένης έκδοσης του μονοκινητήριου αμερικάνικου μαχητικού στον κόσμο. Οι πιθανότητες για μία τέτοια εξέλιξη βέβαια είναι εξαιρετικά μικρές. Για τον πολύ απλό λόγο ότι και τα μαχητικά αυτά έχουν υποστεί αναβαθμίσεις, αλλά και ότι οι δυνατότητές τους αναμένεται να επεκταθούν πολύ περισσότερο μέσω της παράλληλης αξιοποίησης με τα F-35A.

Η λογική επομένως υποδεικνύει ότι τα Block 60 παραμένουν ένα σημαντικό asset για την Αεροπορία των ΗΑΕ, κορυφαίο μέχρι την έλευση των F-35, την ισχύ του οποίου, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα ήταν διατεθειμένα τα Εμιράτα να απομειώσουν με οποιονδήποτε τρόπο. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά για να έρθουμε στα καθ’ υμάς και να τα εξετάσουμε μέσα από το πρίσμα της διήμερης (17-18 Νοεμβρίου) επίσημης και βαρύνουσας σημασίας επίσκεψης του Έλληνα πρωθυπουργού στα ΗΑΕ.

Η ελληνική αεροπορική ισχύς εντός της ερχόμενης δεκαετίας…
Η Πολεμική Αεροπορία, εξακολουθεί να έχει ανάγκη άμεσης ενίσχυσης. Σε αντίθεση με την εντύπωση που έχει καλλιεργηθεί και που θέλει την προμήθεια 18 μόλις μαχητικών Rafale να λύνει ως δια μαγείας όλα της τα προβλήματα, τα πράγματα παραμένουν πολύ δύσκολα και περίπλοκα.

– Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 84 F-16 στο επίπεδο -V (Block 72), αναμένεται να ολοκληρωθεί, αν εξελιχθεί βάσει χρονοδιαγράμματος, το μακρινό 2027…

– Η παράδοση των 18 Rafale εντός της περιόδου 2021-2022, θα συνδυαστεί (βάσει των εξαγγελιών του Έλληνα πρωθυπουργού στη ΔΕΘ…), με την ταυτόχρονη απόσυρση των εναπομεινάντων 17 Mirage 2000EG/BG.

– Ο αριθμός των εκσυγχρονισμένων F-4E AUP μειώνεται σταδιακά, οπότε το αργότερο μέχρι το 2025 όπως όλα δείχνουν, ο τύπος θα αποσυρθεί.

– Ο κρίσιμος χρόνος για τον εκσυγχρονισμό των 32 F-16C/D Block 30 (μέσης ζωής…) έχει παρέλθει με βάση τα διεθνώς ισχύοντα. Τα δεδομένα λένε ότι δεν μπορούμε να αξιοποιούμε για πολύ καιρό ακόμη επιχειρησιακά τα μαχητικά αυτά, λόγω των παρωχημένων συστημάτων αποστολής τους.

-Από την άλλη πλευρά η Πολεμική Αεροπορία έχει καταβάλλει δυσανάλογα μεγάλα κονδύλια στο παρελθόν για την υλοποίηση ΔΥΟ προγραμμάτων δομικής αναβάθμισης (FALCON UP, FALCON STAR…) των F-16C/D Block 30, καθώς και αναβάθμισης των κινητήρων τους.

ΑΣΦΑΛΩΣ και θα συνέφερε ο εκσυγχρονισμός τους, παρά την προ πολλού παρέλευση του μέσου χρόνου ωφέλιμης επιχειρησιακής ζωής. Φανταστείτε ότι εδώ και χρόνια γίνεται πραγματική μάχη για το ποιος θα πάρει τελικά το πρόγραμμα των… 12 μόλις μαχητικών που επιθυμεί να αποκτήσει η Κροατία!

Γι’ αυτό τον λόγο η ελληνική άμυνα, απλά δεν έχει την πολυτέλεια να αποσύρει 32 πραγματικά υψηλών επιδόσεων μαχητικά. Παρόλα αυτά επί μία δεκαετία τουλάχιστον η ελληνική πλευρά “έπαιξε” το παιχνίδι των καθυστερήσεων, “διαρρέοντας” κάθε τρεις και λίγο την πρόθεσή της να τα πουλήσει! Ο λογαριασμός και αυτής της επιλογής αναμένεται αρκετά βαρύς για τον Έλληνα φορολογούμενο…

Διατηρούμε την ελπίδα ότι η “παρτίδα” θα σωθεί έστω και εν μέρει, διά του εκσυγχρονισμού των 37 εναπομεινάντων F-16C/D Block 50 στο επίπεδο Block 52+ Advanced. Είναι ένα πρόγραμμα κρίσιμης – ζωτικής σημασίας για την Πολεμική Αεροπορία, στο οποίο έχουμε αναφερθεί λεπτομερώς και στο οποίο θα επανέλθουμε…

Απευθυνόμενοι στους αριθμούς προκύπτει η ακόλουθη, μάλλον δυσάρεστη, εικόνα:
– Από το 2025 και μετά η Πολεμική Αεροπορία θα βρεθεί με 18 Rafale, 24 Mirage 2000-5Mk.2 και 84 F-16V με βάση τα ισχύοντα δεδομένα. Σύνολο μόλις 126 αξιόμαχων μαχητικών. Αν υποθέσουμε ότι θα υλοποιηθεί πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16C/D Block 50, προσθέστε 37 ακόμη μονάδες που θα ανεβάσουν αυτό το νούμερο στα 163 μαχητικά. Αξιόμαχα μαχητικά, επαναλαμβάνουμε…

– Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι θα υλοποιηθεί άμεσα η προμήθεια 24 (όχι 18…) μαχητικών πέμπτης γενιάς F-35A Lightning II, πάμε στα 187 αξιόμαχα μαχητικά μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Μας λείπουν άλλα 13 για να πιάσουμε την οροφή των 200. Είναι υπερβολικό νούμερο όντως για τα ελληνικά οικονομικά δεδομένα. Τέτοιο αριθμό μαχητικών (ενεργών…) δεν διαθέτει καμία μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα (Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία), καθαρά για λόγους κόστους.

– Για την Ελλάδα είναι δυστυχώς αναγκαίος. Για τον πολύ απλό λόγο ότι πέραν της απειλής που συνιστά η Τουρκία, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τον παράγοντα ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ. Υπό ιδανικές συνθήκες, ακόμη και αν υποθέσουμε ότι σε αυτή τη δεκαετία θα κατορθώσουμε αυτό που δεν κατορθώσαμε ΠΟΤΕ, δηλαδή την τήρηση του ΝΑΤΟϊκού στάνταρ του 75% διαθεσιμότητας, θα έχουμε διαθέσιμα 150 μαχητικά σε καθημερινή βάση.

– Από αυτά τα 150 μαχητικά, τα 130 τουλάχιστον θα πρέπει να είναι ΜΟΝΙΜΑ διαθέσιμα, για την αστυνόμευση του Αιγαίου, την κάλυψη υπηρεσιών επιφυλακής και των εκπαιδευτικών αναγκών των ΣΜΕΤ και των πολεμικών Μοιρών.

– Ακριβώς επειδή ΔΕΝ μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα Rafale και F-35A για σκοπούς αστυνόμευσης, για να κυνηγάμε δηλαδή καθημερινά τους Τούρκους στο Αιγαίο, αλλά πρέπει να αξιοποιηθούν αποκλειστικά ως πλατφόρμες που θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές ισχύος σε ρόλους αέρος – αέρος μέσων και μεγάλων αποστάσεων (BVR) και αέρος – εδάφους/επιφανείας, επιβάλλεται η διάθεση ικανού αριθμού μαχητικών F-16 και Mirage 2000. Και για τη δεκαετία 2020-2030.

Κατόπιν όλων αυτών…
Ελπίζουμε και ευχόμαστε η επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στα ΗΑΕ, να έχει ως αποτέλεσμα, να παράξει, την απόκτηση τουλάχιστον 15 μαχητικών Mirage 2000-9. Για να πάρεις όμως πρέπει να ζητήσεις. Ευήκοον ους υπάρχει στο Άμπου Ντάμπι. Ξεχάσαμε τη δωρεάν προσφορά ανταλλακτικών για τις φρεγάτες “S”Που αποδείχθηκαν καθοριστικά τους τελευταίους μήνες; Αξιόπιστους εταίρους και συμμάχους αναζητούν. Είμαστε; Τα υπόλοιπα, ΟΛΑ λύνονται.

Ελπίζουμε λοιπόν ότι η ηγεσία του ΓΕΕΘΑ και της Πολεμικής Αεροπορίας έχει ενημερώσει τον πρωθυπουργό για τα αυτονόητα. Για τους λόγους που προαναφέραμε, αλλά και για πολλούς άλλους που έχουμε αναλύσει στο παρελθόν. Τους επαναλαμβάνουμε επιγραμματικά:

– Τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ, είναι ΠΑΝΟΜΟΙΟΤΥΠΑ με τα δικά μας Mirage 2000-5Mk.2. Διαφέρουν μόνο ως προς το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου (IMEWS για τα -9 και ICMS 2000Mk.3 για τα -5Μκ.2). Ακόμη και αν τα -9 μας παραδοθούν χωρίς το IMEWS (έκδοση του ICMS 2000Mk.3), μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το παλαιότερο, αλλά εξαιρετικά αποτελεσματικό ακόμη και σήμερα, ICMS 2000Mk.1 των υπό απόσυρση Mirage 2000EG/BG.

> Μέσω της απόκτησης 15 Mirage 2000-9, η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να συγκροτήσει ΑΜΕΣΑ δύο ετοιμοπόλεμες Μοίρες με πρωτοποριακές δυνατότητες αέρος-αέρος. Γιατί τα μαχητικά αυτά πέραν των δυνατοτήτων που ήδη έχουν θα μπορούν χωρίς πιστοποίηση να αξιοποιήσουν και τον μεγάλης ακτίνας, διπλής καθοδήγησης, πύραυλο BVR, MICA NG, εντός των επόμενων δύο ετών!

Επιπρόσθετα δε, θα μπορούν να αξιοποιηθούν σε ρόλους στρατηγικής κρούσης (SCALP-EG), προσβολής στόχων επιφανείας (ΑΜ-39 Exocet) και ηλεκτρονικής επιτήρησης/υποκλοπών (ELINT/SIGINT με το ατρακτίδιο ASTAC που ήδη διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία σε αποθήκευση).

> Η δικαιολογία της πρόκλησης προβλημάτων “χωροταξικού” χαρακτήρα στην 114 Πτέρυγα Μάχης, στην Τανάγρα, ΔΕΝ μπορεί να “σταθεί”… Μία Μοίρα εξοπλισμένη με γαλλικά μαχητικά και όπλα μπορεί κάλλιστα να “στηθεί” είτε στην 117 Π.Μ. (Ανδραβίδα) με παράλληλη απόσυρση των F-4E AUP, είτε στην 110 Π.Μ. στη Λάρισα.

> Είχαμε γράψει παλαιότερα ότι τα ΗΑΕ υλοποιούν πρόγραμμα περιορισμένου εκσυγχρονισμού των Mirage 2000-9 και προμήθειας νέων όπλων και συστημάτων (SNIPER) για αυτά. Το πρόγραμμα αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Και δεν θα περιλάβει όλα τα μαχητικά του τύπου που βρίσκονται σε υπηρεσία (περισσότερα από 50…).

Επομένως στο πλαίσιο του αμυντικού σκέλους της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας – ΗΑΕ, 15 από αυτά θα μπορούσαν είτε να πωληθούν, είτε να παραχωρηθούν με αντάλλαγμα την παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης τεχνικών και ιπταμένων από την ελληνική πλευρά, σε βάθος χρόνου.

Λύσεις υπάρχουν για όποιον επιθυμεί να τις βρει. Η γαλλική πλευρά, με βάση τη λογική, δεν έχει κανέναν λόγο να αποτρέψει την αποδέσμευση των Mirage 2000-9 των ΗΑΕ για την Ελλάδα. Γιατί πέρα από το ότι έχει επιδείξει ξεκάθαρα τη στήριξή της στη συμμαχία των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα – Ισραήλ – Αίγυπτος), στην οποία έχουν προσχωρήσει και στηρίζουν ολόπλευρα τα ΗΑΕ προς αναχαίτιση του τουρκικού επεκτατισμού, θα συμβάλει στην περαιτέρω ενίσχυση του γαλλικού οπλοστασίου στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η αύξηση του αριθμού των Μοιρών της Πολεμικής Αεροπορίας που είναι εξοπλισμένες με γαλλικά μαχητικά και όπλα σε τρεις, μόνο επιχειρησιακό κέρδος μπορεί να φέρει στην ελληνική άμυνα και επαυξημένη αποτρεπτική ισχύ. Όσο και αν στη θεωρία ενδεχομένως να μην είναι επιθυμητή ως εξέλιξη από άλλους, συμμαχικούς και μη, παράγοντες.

www.defencepoint.gr

Ελλάδα

H FIBRAN γιορτάζει τα 50 χρόνια της με νέες επενδύσεις 45 εκατ. ευρώ

Δημοσιεύτηκε

στις

Αύξηση κύκλου εργασιών και κερδοφορίας το 2023, παρά τις πιέσεις από τις τιμές ενέργειας

Nέες επενδύσεις στην Ελλάδα, συνολικού ύψους 45 εκατ. ευρώ, τρέχει από φέτος η ελληνική πολυεθνική βιομηχανία παραγωγής μονωτικών υλικών FIBRAN. Σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που έχουν προηγηθεί ή τρέχουν επίσης επί του παρόντος στις μονάδες της στο εξωτερικό ο Όμιλος «τρέχει» και φέτος –χρονιά σημειωτέον κατά την οποία εορτάζει τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της –  ανοδικά, έχοντας ξεπεράσει στη χρήση 2023 το «φράγμα» των 200 εκατ. ευρώ τζίρου.

Όπως επισημαίνει σχετικά στη «Ν» η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας και του Ομίλου, Μαρία Δ. Αναστασιάδου Σαββαΐδου,  το επενδυτικό πρόγραμμα των 45 εκατ. ευρώ αφορά:

  • Νέα γραμμή εξηλασμένης πολυστερίνης στην έδρα της εταιρείας  στην Τερπνή Σερρών. Η νέα γραμμή θα παράγει προϊόντα μεγαλύτερου πάχους (20 cm) με τα καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2025.
  • Επενδύσεις προσθήκης εξοπλισμού βελτίωσης ποιότητας και αυτοματισμού των παραγόμενων προϊόντων πετροβάμβακα τη μονάδα πετροβάμβακα της εταιρείας επίσης στην Τερπνή Σερρών.
  • Επενδύσεις στην ενέργεια για μετάβαση από την Μέση στην Υψηλή Τάση.
  • Νέες εγκαταστάσεις (αποθήκες κ.α.) στην Τερπνή.
  • Επενδύσεις σε ΑΠΕ στην Κεντρική Μακεδονία και
  • Νέα γραφεία Διοίκησης στην περιοχή της Θέρμης, στη Θεσσαλονίκη. Προβλέπεται μεταφορά της Διοίκησης σε αυτά σε ορίζοντα διετίας.

Έντονη εξωστρέφεια

Παράλληλα, ο Όμιλος επεκτείνει τις επενδύσεις του στην Ιταλία για τη βέλτιστη μακρόχρονη βιώσιμη αξιοποίηση των λατομείων στην Τοσκάνη και για βελτιστοποίηση του εξοπλισμού του εργοστασίου γύψου που εξαγόρασε μαζί με τα τρία λατομεία το 2021. Περαιτέρω, μάλιστα, όπως προσθέτει η κα.Αναστασιάδου Σαββαΐδου, ήδη εξετάζεται και μεσοπρόθεσμο επιχειρηματικό πλάνο επενδύσεων στα Βαλκάνια και την αφρικανική ήπειρο.

Συνολικά, επίσης, την προηγούμενη τριετία η FIBRAN ολοκλήρωσε επενδύσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ που εκτός από τις προαναφερόμενες επενδύσεις στην Ιταλία αφορούσαν την αγορά εργοστασίου πετροβάμβακα στη Βουλγαρία και στην παραγωγή εξηλασμένης πολυστερίνης στη νέα της μονάδα παραγωγής στην Τσεχία, αμφότερα το 2022. Παράλληλα οι θυγατρικές εταιρείες του Ομίλου στη Σλοβενία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και τη Βουλγαρία παίζουν ενεργό ρόλο τόσο στην έρευνα και ανάπτυξη για την υιοθέτηση μοντέλων αειφορίας στη διαχείριση υλικών και στην εφαρμογή των συστημάτων μόνωσης και ξηράς δόμησης σε συνεργασία με τα κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ευρώπης αλλά και ως ιδρυτικά μέλη ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών για τα δομικά υλικά και την κατασκευή.

Με εμπορική παρουσία σε 46 χώρες, εξαγωγές σε όλες τις ηπείρους και με παρουσία στα σημαντικότερα κατασκευαστικά έργα της Ευρώπης και του κόσμου, όπως προσθέτει η επικεφαλής της, κερδίζει την εμπιστοσύνη των κατασκευαστών, των επενδυτών και του μελετητικού κόσμου.

Εν κατακλείδι, η FIBRAN είναι ίσως ο μοναδικός όμιλος δομικών υλικών στην Ευρώπη που διαθέτει εργοστάσια με όλα τα μονωτικά υλικά (εξηλασμένη πολυστερίνη, πετροβάμβακα, διογκωμένη πολυστερίνη) και προϊόντα ξηράς δόμησης.  «Μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι δεν υπάρχουν κακά και καλά μονωτικά υλικά και το αποδεικνύουμε στην πράξη.  Αυτό που πρεσβεύουμε είναι ότι επιλέγουμε μονωτικά υλικά ανάλογα με τη χρήση της εφαρμογής, την τοποθεσία του κτιρίου, την ηλικία, τις περιβαλλοντικές και κλιματολογικές συνθήκες, τα ρίσκα και τους κινδύνους», σημειώνει η Πρόεδρος και CEO του Ομίλου.

Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι με το εργοστάσιο παραγωγής πετροβάμβακα στην Τερπνή, ένα από τα ελάχιστα που παράγουν με ηλεκτρικούς φούρνους σε όλο τον κόσμο,  και την πρόσφατη επένδυση στη Βουλγαρία η FIBRAN αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετροβάμβακα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πάγιες αρχές του Ομίλου – και η πιο σημαντική παρακαταθήκη από τον ιδρυτή του, Δημήτρη Αναστασιάδη, όπως επισημαίνει η κα. Αναστασιάδου Σαββαΐδου, είναι το τετράπτυχο:

  • Σεμνότητα: Να μιλάνε οι πράξεις σου και όχι τα λόγια σου
  • Νοικοκυροσύνη: Να επενδύεις χωρίς εξαρτήσεις
  • Εξωστρέφεια: Δεν υπάρχουν σύνορα στη δράση αλλά ούτε και στα όνειρα
  • Ανθρωποκεντρικότητα: Ο κάθε άνθρωπος έχει ρίζες και ο σεβασμός στον συνάνθρωπο είναι προϋπόθεση για να επιστρέφει στις ρίζες του.

Στην Ελλάδα, επίσης, η μητρική εταιρεία συμμετέχει διαχρονικά σε ερευνητικά προγράμματα με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και παράλληλα επενδύει σταθερά στο ανθρώπινο δυναμικό της που πλέον ξεπερνά τα 730 άτομα, όπως και στον κοινωνικό ιστό των περιοχών δραστηριοποίησης.

Σταθερά ανοδική πορεία

Με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε το 2023 τα 200 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 200,723 εκατ. ευρώ, έναντι  199,976 εκατ. το 2022 – ο Όμιλος FIBRAN συνεχίζει κάθε χρόνο την ανοδική του πορεία.

Η ελληνική μητρική, με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε τα 76 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 76,477 εκατ. ευρώ έναντι 72,786 εκατ. του 2022 – είχε την καλύτερη επίδοση στην ιστορία της. Σημειωτέον, δε, ότι το 2023 η ελληνική μητρική κατέγραψε κέρδη προ φόρων ύψους 9,710 εκατ. έναντι 4,074 εκατ. ευρώ του 2022 και μετά φόρων κέρδη ύψους 7,521 εκατ. ευρώ έναντι 2,526 εκατ. την προηγούμενη χρονιά, με το πολύ μεγάλο κόστος της ενέργειας και τις μειώσεις τιμών στις οποίες προέβη η εταιρεία να συμπιέζουν μάλιστα την κερδοφορία.
Αντίστοιχα, σε επίπεδο Ομίλου τα ενοποιημένα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 15,736 εκατ. ευρώ έναντι 10,462 εκατ. του 2022 και τα ενοποιημένα μετά φόρων κέρδη σε 12,116 εκατ. έναντι 7,106 εκατ. ευρώ το 2022.

Το «ταξίδι» της FIBRAN ξεκίνησε από το όραμα του ιδρυτή της, αείμνηστου Δημήτρη Αναστασιάδη, για μια πρότυπη παραγωγική μονάδα μονωτικών υλικών σε μια μικρή επαρχιακή κωμόπολη και μια Ελλάδα της παραγωγής και της προκοπής, που παράγει με τις δυνάμεις της προϊόντα καλύτερα από τον διεθνή ανταγωνισμό.

Τα 50 χρόνια διαδρομής της FIBRAN εορτάστηκαν με μια λαμπερή εκδήλωση στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, παρουσία του Υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου και διακεκριμένων εκπροσώπων του ελληνικού «επιχειρείν».

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

FSRU Αλεξανδρούπολης: Σε εμπορική λειτουργία ο Τερματικός Σταθμός LNG

Δημοσιεύτηκε

στις

Σε λειτουργία ο πρώτος υπεράκτιος σταθμός φυσικού αερίου στη χώρα

Ξεκινά η Εμπορική Λειτουργία του Τερματικού Σταθμού LNG Αλεξανδρούπολης, με στόχο και την ανάδειξη της πόλης σε μια νέα ενεργειακή πύλη για ολόκληρη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η Gastrade, ανακοινώνει ότι θέτει σε εμπορική λειτουργία τον Τερματικό Σταθμό LNG Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα σε Ευρωπαϊκό, Περιφερειακό, Εθνικό και τοπικό επίπεδο, που σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε, ανήκει και θα λειτουργείται από την Gastrade. Ένα έργο-ορόσημο που οραματίστηκε πριν από 15 χρόνια ο Δημήτρης Κοπελούζος.

Αποτέλεσμα μεγάλων συνεργασιών, με πρωτοποριακή σύλληψη το έργο συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια και στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών προμήθειας ενέργειας της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, αναβαθμίζοντας καθοριστικά τον ρόλο και τη σημασία της Ελλάδας στον σύγχρονο ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης, καθιστώντας την ενεργειακή πύλη  για εννέα και πλέον χώρες.

Από την Τελική Επενδυτική Απόφαση στην Έναρξη της Εμπορικής Λειτουργίας

Η υλοποίηση του έργου άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά με τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) στις 27 Ιανουαρίου 2022 από τη Gastrade, Στη συνέχεια, οι χερσαίες και υπεράκτιες κατασκευαστικές εργασίες στην Αλεξανδρούπολη προχώρησαν ταχύτατα, ενώ τον Φεβρουάριο του 2023 ξεκίνησε η κατασκευή της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG (FSRU) στη Σιγκαπούρη. Το FSRU απέπλευσε από το ναυπηγείο Seatrium στις 26 Νοεμβρίου 2023, φτάνοντας στα νερά του Θρακικού Πελάγους στις 17 Δεκεμβρίου 2023, όπου και αγκυροβόλησε στη μόνιμη θέση του.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των δοκιμών λειτουργίας και την έκδοση από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος της άδειας Λειτουργίας του το περασμένο καλοκαίρι, το έργο τέθηκε σε λειτουργική ετοιμότητα επιτρέποντας επίσημα την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Έργου.

Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης αποτελείται εκτός από το FSRU, από  ένα υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου, ο οποίος συνδέει το FSRU με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς («ΕΣΜΦΑ») και μέσω αυτού θα παραδίδει φυσικό αέριο εκτός από την Ελλάδα και στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά, καθώς και την Ουγγαρία και Σλοβακία στα δυτικά. Η Πλωτή Μονάδα, που ονομάστηκε «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ» προς τιμήν της πόλης και των κατοίκων της, που αγκάλιασαν το φιλόδοξο αυτό σχέδιο από την αρχή, διαθέτει τεχνολογία αιχμής, με μέγιστη δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως.

Η επόμενη μέρα

Ήδη 14 ελληνικές και διεθνείς εταιρείες συμμετέχουν εμπορικά στο έργο δεσμεύοντας σχεδόν το σύνολο της δυναμικότητας του με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μέχρι το 2030. Ταυτόχρονα, η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου, σηματοδοτεί την επέκταση της πρωτοβουλίας του Κάθετου Διαδρόμου, ενισχύοντας σημαντικά τη δυναμική του με στόχο τη δημιουργία ενός κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η ομάδα της Gastrade, μαζί με τους στρατηγικούς εταίρους και μετόχους της, Ελμίνα Κοπελούζου, Gaslog, ΔΕΠΑ Εμπορίας, Bulgartransgaz και ΔΕΣΦΑ, ευχαριστεί όλους τους φορείς που συνέβαλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του Εθνικού έργου και παραμένει αφοσιωμένη στη διασφάλιση ενός πιο βιώσιμου και ασφαλούς ενεργειακού μέλλοντος για την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade Κωστής Σιφναίος ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Είμαστε όλες και όλοι, η ομάδα της Gastrade, πραγματικά υπερήφανοι και ενθουσιασμένοι που φθάσαμε στο τέλος της μεγάλης αυτής διαδρομής με επιτυχία και παραδίδουμε στη χώρα μας και σε όλη τη περιοχή γύρω μας ένα τόσο σημαντικό έργο. Το όραμά μας είναι να λειτουργήσει το έργο αυτό στην αγορά με τρόπο φιλικό για τη κοινωνία της Αλεξανδρούπολης, το περιβάλλον και τους πελάτες μας, προσφέροντας μια σταθερή και αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση για όλη την περιφέρειά μας. Θέλουμε να γίνουμε σημείο αναφοράς για τη ποιότητα των υπηρεσιών που θα προσφέρουμε».

«Χρειάστηκαν το όραμα ενός ανθρώπου, δεκαπέντε χρόνια προσπάθειας και δύο σχεδόν χρόνια εντατικής τεχνικής προετοιμασίας, ώστε η Ελλάδα, η Αλεξανδρούπολη, να αποκτήσουν ένα έργο τομή για τα ενεργειακά δεδομένα της ευρύτερης ευρωπαϊκής περιφέρειας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, είναι πολλά περισσότερα από ένα επιχειρηματικό έργο. Είναι μια απτή απόδειξη των δυνατοτήτων που έχουμε στην Ελλάδα να δημιουργούμε ευρωπαϊκές υποδομές που απαντούν σε προβλήματα των καιρών μας, δίνοντας ευκαιρίες και προοπτικές για ένα καλύτερο και βιώσιμο ενεργειακά μέλλον» τονίζει η ιδρύτρια μέτοχος της Εταιρείας κυρία Ελμίνα Κοπελούζου.

«Η GasLog είναι περήφανη για το γεγονός ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του έργου από την αρχή, τη μετατροπή ενός πλοίου μεταφοράς LNG σε FSRU, την παράδοση της πλωτής μονάδας στην Αλεξανδρούπολη και την επιτυχή έναρξη λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού Αλεξανδρούπολης, συμβάλλοντας ως μέτοχος αλλά και ως φορέας λειτουργίας του FSRU, τηρώντας παράλληλα τη δέσμευσή μας για την παροχή αξιόπιστων και καινοτόμων υπηρεσιών LNG σε παγκόσμια κλίμακα», δήλωσε ο κος Paolo Enoizi, Διευθύνων Σύμβουλος της GasLog.

«Η σημερινή μέρα σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου στο ενεργειακό τοπίο της περιοχής μας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, σχεδιασμένος με όραμα στραμμένο προς το μέλλον, αντιπροσωπεύει μια απτή λύση στις πιεστικές προκλήσεις της ενεργειακής ασφάλειας και της διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μέσω αυτού του έργου, διασφαλίζουμε πρόσβαση σε πιο αξιόπιστες και ποικίλες πηγές ενέργειας, δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες για την τοπική κοινότητα και ενισχύουμε τη γεωπολιτική θέση του έθνους μας. Είμαστε πολύ περήφανοι για την καθοριστική συμβολή της ΔΕΠΑ Εμπορίας στην επιτυχή υλοποίηση αυτής της στρατηγικής υποδομής, η οποία θα αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές της χώρες», δήλωσε ο Κωνσταντίνος Ξιφαράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης αποτελεί σημαντικό ορόσημο για τη διασφάλιση της διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου προμηθειών και για την  εξασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας όχι μόνο για τη Βουλγαρία, αλλά και για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η απόφαση, που ελήφθη το 2020, από τη Βουλγαρία και την Bulgartransgaz να γίνουν μέτοχοι με μερίδιο 20% στην Gastrade A.E. αποδείχθηκε στρατηγική. Σήμερα, το FSRU Αλεξανδρούπολης είναι αναμφίβολα μια κρίσιμη υποδομή που εξασφαλίζει πρόσβαση σε προμήθειες φυσικού αερίου από ασφαλείς και αξιόπιστες πηγές, όπως οι ΗΠΑ, το Κατάρ, η Αίγυπτος κ.λπ. Ο αυξανόμενος ρόλος του LNG για την περιοχή και η παρουσία αυτής της νέας δυνατότητας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG είναι υψίστης σημασίας για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που στοχεύουν να διαφοροποιήσουν τον εφοδιασμό τους και να ανεξαρτητοποιηθούν από το ρωσικό φυσικό αέριο. Θα βελτιώσει επίσης την ρευστότητα και ολοκλήρωση της ενεργειακής αγοράς στην περιοχή μας,» σχολίασε ο Kiril Ravnachki, Εκτελεστικός Διευθυντής της Bulgartransgaz.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης (Alexandroupolis FSRU) αποτελεί ορόσημο, εδραιώνοντας την Ελλάδα ως βασική ενεργειακή πύλη για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ευρύτερα. Ο νέος αυτός σταθμός εισαγωγής LNG, σε συνδυασμό με τον σταθμό LNG της Ρεβυθούσας και τις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ για την αύξηση της εξαγωγικής δυναμικότητας του ελληνικού δικτύου, καθώς και με πρωτοβουλίες όπως ο TAP, ο IGB και ο Κάθετος Διάδρομος, ενισχύουν περαιτέρω τις ενεργειακές υποδομές και τη διασυνδεσιμότητα της περιοχής,» πρόσθεσε η κυρία Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ.

Nαυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Το παγκόσμιο συμφέρον, το συμφέρον τον αγορών και το συμφέρον της χώρας

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης (Eurokinissi)

Μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Χάρης Τοπαλίδης

Ήταν τελείως φυσικό, σε μια κοινωνία αποπροσανατολισμένη και προς ώρας γονατισμένη από τη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα της φτωχοποίησης, του κορπορατισμού και της συρρίκνωσης της δημόσιας σφαίρας επικοινωνίας και γοητευμένης ταυτόχρονα από τις σειρήνες του life-style, να συμβεί και αυτό: Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης της να τοποθετηθεί στη Γ.Σ. του ΟΗΕ ότι: «το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών» και ταυτόχρονα να βραβευθεί στη ΝΥ από τον Α. Μπουρλά με το βραβείο «Global citizen 2024».

Σε ποίες συνθήκες της χώρας ή έστω της τρέχουσας διεθνούς συγκυρίας ανταποκρίνεται αυτή η στάση και η δραστηριότητα του πρώτου πολίτη της στο ανώτατο forum της διεθνούς σκηνής για την ετήσια παρουσίαση της πολιτικής και των θέσεων των κρατών στο διεθνές στερέωμα και τι υποδηλώνει για την ανταπόκρισή του ως Πρωθυπουργού σε αυτές;

Είναι σαφές ότι ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού «παγκόσμιο συμφέρον» χρησιμοποιείται ως πολιτική έννοια και όχι ως κάτι ευρύτερο (π.χ. οικουμενικό συμφέρον που εμπλέκει ηθικές και αξιακές θεωρήσεις οικουμενικού χαρακτήρα). Οι πολιτικές οντότητες όμως που δραστηριοποιούνται στην παγκόσμια σκηνή, είναι τα κράτη τα οποία έχουν διαφορετικά και πολλές φορές αντιτιθέμενα συμφέροντα, όπως δείχνει η αιματοβαμμένη πορεία της Ιστορίας. Πώς είναι λοιπόν δυνατό να συγκεραστούν τα επιμέρους εθνικά συμφέροντα σε ένα παγκόσμιο συμφέρον; Πως, με ποιες διαδικασίες θα γίνει επιτέλους ο συγκερασμός – μετά από τόσους αιώνες Ιστορίας – και με ποιά παγκόσμια ιεραρχική οργάνωση θα ασκηθεί η πολιτική του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή μήπως ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού διαπνέεται απλά από μια ρομαντική και ιδεαλιστική προσέγγιση άλλων εποχών στο παγκόσμιο γίγνεσθαι που θεωρεί τον κοσμοπολιτισμό ως προϋπόθεση για την παγκόσμια ειρήνη και ευημερία και δεν μπορεί να κατηγορηθεί παρά μόνο για έλλειψη ρεαλισμού; Ή μήπως οι διεθνείς συνθήκες χαρακτηρίζονται σήμερα από μια ισορροπία στις διεθνείς σχέσεις, σταθερότητα στους διεθνείς συσχετισμούς, ευημερία στη διεθνή οικονομία και πνεύμα συνεργασίας στις διακρατικές σχέσεις που επιτρέπουν την πρωτοποριακά ρηξικέλευθη έστω προσέγγιση του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή τέλος, μήπως παρά τη διεθνή και μάλιστα πολεμική αναταραχή που εξελίσσεται σήμερα γύρω της, η χώρα την οποία εκπροσωπεί, η Ελλάδα, απολαμβάνει υπό την ηγεσία του μια περίοδο δυναμισμού και σταθερότητας, έχοντας αντιμετωπίσει με επιτυχία τα χρόνια ζητήματα ανάπτυξης και τα προβλήματα εθνικής κυριαρχίας με τους γείτονές της και θέλει να αναβαθμίσει τη διεθνή της θέση εξάγοντας και προωθώντας την διεθνή αυτοπεποίθηση και τον κοσμοπολιτισμό που έχουν κατακτήσει οι πολίτες της;

Η προφανής ασυμβατότητα όλων των προηγούμενων ερωτημάτων, που θα μπορούσε να θέσει ένας καλόπιστος παρατηρητής, με τη ζέουσα πραγματικότητα που ζούμε σήμερα αποκαλύπτει για πρώτη φορά τόσο ξεκάθαρα την πολιτική και ιδεολογική στράτευση και στόχευση της κυβέρνησης της ΝΔ και ταυτόχρονα ξεσκεπάζει τις αιτίες των κύριων παθογενειών της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ).

Η υπονόμευση της δημοκρατίας και της εθνικής κυριαρχίας

Η παγκόσμια διακυβέρνηση με τη δημιουργία μιας υπερεθνικής δομής διακυβέρνησης συνιστά από τη δεκαετία του 1970 τον απώτατο διακηρυγμένο στόχο των νεοφιλελεύθερων δυνάμεων της αγοράς. Με βάση το πρόταγμα τους, της μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και της ανεξαρτησίας από τις πολιτικές αποφάσεις, μια υπερεθνική δομή διακυβέρνησης εξασφαλίζει την αυτορρυθμιζόμενη λειτουργία των αγορών σε παγκόσμια κλίμακα σε ένα τέτοιο πλαίσιο.

Το επίπεδο της ρυθμιστικής εξουσίας που είναι ωστόσο δυνατό να θεσμοθετηθεί σε μια τέτοια κλίμακα, είναι μηδαμινό έως ελάχιστο, γιατί μια τέτοια δομή εξουσίας δεν θα διέθετε δημοκρατική νομιμοποίηση και η αντιπροσωπευτικότητά της θα εξαντλούνταν στον υφιστάμενο ηγεμονικό συσχετισμό μεταξύ αναπτυγμένων – αναπτυσσόμενων χωρών (Βορρά-Νότου).

Όπως έχει τεκμηριώσει εμφατικά ο Γερμανός φιλόσοφος J. Habermas, μια πολιτική ρυθμιστική υπερεθνική δομή δεν είναι εφικτή χωρίς τη διαμεσολάβηση μακροπρόθεσμων κοινωνικών και πολιτιστικών διεργασιών σύγκλισης ανάμεσα στα κράτη, που προϋποθέτουν άλλες πολιτικές από αυτές της πολεμικής σύγκρουσης και της μονοπολικής διάρθρωσης της παγκόσμιας ισχύος, που κυριαρχούν σήμερα.

Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, και καθώς οι πρόνοιες της δημοκρατίας και οι εγγυήσεις του κράτους Δικαίου είναι κατακτήσεις των λαών σε εθνική κλίμακα, η σύσταση μιας πολιτικής ρυθμιστικής υπερεθνικής δομής ομοσπονδιακού τύπου συνιστά κατάφωρη παραβίαση των αρχών της δημοκρατικής λειτουργίας και της εθνικής κυριαρχίας. Προοιωνίζεται περαιτέρω μια κοινωνία τεράστιων κοινωνικών ανισοτήτων, χωρίς συλλογικά δικαιώματα.

Τα συμφέροντα της χώρας

Τι σημαίνει, στο πλαίσιο αυτό, η τοποθέτηση του πρωθυπουργού στον ΟΗΕ και η βράβευσή του από το Atlantic Council ένα think tank των ΗΠΑ στενά συνδεδεμένο με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (Νταβός);

Είναι κατ’ αρχήν σαφές ότι ως παγκόσμιο συμφέρον εννοείται το συμφέρον της Δύσης. Επομένως, συμμερίζεται απολύτως την πολεμική ανάγκη το συμφέρον της Δύσης να καταστεί παγκόσμιο συμφέρον. Κατά δεύτερο λόγο, και καθώς τα εθνικά συμφέροντα δεν μπορούν να συγκεραστούν σε ένα παγκόσμιο, όπως ρητά αναγνωρίζει, το υπερεθνικό συμφέρον που επικαλείται είναι το συμφέρον των αγορών, που «διαπερνά τα εθνικά συμφέροντα», στο οποίο στρατεύεται. Τοποθετείται δηλαδή, ως εάν η στράτευση της χώρας στο Δυτικό στρατόπεδο και στα συμφέροντα των αγορών συνιστά τη θεμελιώδη πολιτική της χώρας για την ανάπτυξη και την ασφάλειά της στο νέο διεθνές περιβάλλον. Επιχειρείται δηλαδή ένα άλμα στη θέση της χώρας στον διεθνή καταμερισμό εργασίας και στον διεθνή της προσανατολισμό, καθώς ταυτίζει τα συμφέροντά της αποκλειστικά με αυτά των αναπτυγμένων κεφαλαιοκρατικά χωρών του Βορρά. Εδώ εγείρονται τα ερωτήματα: (α) μήπως υπάρχουν εγγυήσεις για υποστήριξη από τις τελευταίες στα πεδία της ανάπτυξης και της ασφάλειας, που, παρά το γεγονός ότι αντιβαίνουν στην πρόσφατη εμπειρία μας, έχουν δοθεί αλλά δεν τις γνωρίζουμε; (β) μήπως έχει μειωθεί, χωρίς να ομολογείται, τόσο η ισχύς της χώρας ώστε να είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει εκούσια ή ακούσια τις προτεραιότητες του Βορρά (καμία άλλη χώρα του Ευρωπαϊκού Νότου δεν έχει υιοθετήσει τόσο εμφατικά την Ατζέντα του) ακόμη και αν αντίκεινται στα σαφώς διαφορετικής φύσης συμφέροντα της χώρας; (γ) καθώς η χώρα κάθε άλλο παρά παρουσιάζει συγκριτικό πλεονέκτημα σε κεφάλαια και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, (το τραπεζικό της σύστημα δεν έχει καν ακόμη αποκτήσει την αυτονομία του από τα κεφάλαια των φορολογουμένων) πως εξηγείται η ταύτισή της με τα συμφέροντα των αυτορρυθμιζόμενων αγορών; (δ) ή μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Ποια είναι όμως αυτή η Ατζέντα, σε τι αποσκοπεί και πως συνδέεται με τον φορέα της επιβράβευσης του Πρωθυπουργού στη Νέα Υόρκη; Πρόκειται για τη νεοφιλελεύθερη Ατζέντα της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης, όπως έχει σχεδιαστεί από το Δημοκρατικό Κόμμα των ΗΠΑ, για την παγκόσμια προώθηση της μονοπολικής ηγεμονίας τους στην εποχή που ανοίγεται μπροστά μας και διαδέχεται τον φιλελευθερισμό. Η Ατζέντα αυτή, αναδιαρθρώνοντας ριζικά τις σχέσεις κεφαλαίου εργασίας υπέρ του κεφαλαίου και τις σχέσεις Βορρά Νότου υπέρ του Βορρά, έχει διχάσει τις ΗΠΑ, αλλά είναι κυρίαρχη στα ΜΜΕ και στις τρέχουσες πολιτικές ηγεσίες της Ευρώπης.  Πώς αυτό; κύριος φορέας της προώθησής της στην Ευρώπη, με γόνιμα όπως φαίνεται αποτελέσματα, είναι το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, στενά συνδεδεμένο με το Atlantic Council από το οποίο και εκπορεύθηκε, σε αναγνώριση των υπηρεσιών του Πρωθυπουργού, και η βράβευση του, ως παγκόσμιου Πολίτη το 2024.

Το καταληκτικό ερώτημα που εγείρεται είναι: πως είναι δυνατόν σήμερα, και η κυβέρνηση της ΝΔ και η αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) να αναγνωρίζουν τον ίδιο μέντορα της πολιτικής τους; Η ταύτιση με το  Πρόγραμμα του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ προβάλλεται από μεν τη νεοφιλελεύθερη ΝΔ, ως τεκμήριο της προσχώρησής της στη νέα λεωφόρο της προόδου από δε την Αριστερά/Κεντροαριστερά, ως ανταπόκρισή της στην Ατζέντα της νέας Μέκκας του σοσιαλισμού και της προοδευτικότητας.

Υπηρετεί αυτή η Ατζέντα τα συμφέροντα της χώρας; Την απάντηση πρέπει να την αναζητήσουμε στην εκλογική καταβαράθρωση του πολιτικού συστήματος, στη διαρκώς συρρικνούμενη απήχηση της κυβέρνησης και στην καχεξία της Αντιπολίτευσης αλλά και στην τεράστια άνοδο της Ακροδεξιάς.

Πηγή: Έθνος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή