Ακολουθήστε μας

Οικονομία

DW: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της πανδημίας – Ποιοι «απογειώθηκαν» και ποιοι «κατέρρευσαν»

Δημοσιεύτηκε στις

Σε καιρούς αυστηρών περιοριστικών μέτρων οι καταναλωτές στράφηκαν στο διαδικτυακό εμπόριο και κατά συνέπεια τις ταχυδρομικές υπηρεσίες. Στους μεγάλους κερδισμένους της πανδημίας περιλαμβάνεται χωρίς αμφιβολία ο αμερικανικός διαδικτυακός κολοσσός Amazon. Το τρίτο τρίμηνο του 2020 ο τζίρος της αμερικανικής εταιρίας ξεπέρασε τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια.

Στα ίδια επίπεδα, αν όχι παραπάνω, αναμένονται τα έσοδά της το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Ικανοποιημένη από τους τζίρους της είναι και η Deutsche Post, στην οποία ανήκει η διεθνής εταιρία ταχυδρομικών υπηρεσιών DHL. Ο επικεφαλής των Γερμανικών Ταχυδρομείων Φρανκ Άπελ αναμένει ρεκόρ κέρδους για το 2020.

Όσο ανθεί ωστόσο το ιντερνετικό εμπόριο, τόσο πλήττεται το λιανικό. Τα περιοριστικά μέτρα έκλεισαν πολλούς στα σπίτια τους ακυρώνοντας αναγκαστικά κάθε σχέδιο για την περιβόητη βόλτα στα μαγαζιά.

Στροφή προς το ντελίβερι
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών ολοένα και περισσότεροι Γερμανοί στρέφονται στα ντελίβερι από τη στιγμή που το φαγητό στο εστιατόριο έχει γίνει λόγω των περιοριστικών μέτρων ανέφικτο. Κερδισμένη όσο λίγες γερμανικές εταιρίες ντελίβερι βγήκε η Delivery Herο, της οποίας η μετοχή εκτινάχθηκε στο χρηματηστήριο της Φρανκφούρτης. Όσο όμως και αν προσπάθησαν μικρά και μεγάλα εστιατόρια να ενισχύσουν το τζίρο τους πουλώντας φαγητό σε πακέτο δεν κατάφεραν να αναπληρώσουν το χαμένο έδαφος.

Στους κερδισμένους των επαγγελματικών βιντεοδιασκέψεων είναι φέτος η αμερικανική εταιρία Zοοm, η οποία ξεπέρασε τα 300 εκατομμύρια χρήστες και τριπλασίασε τους επαγγελματίες πελάτες της. Το 2020 η Zoom κατάφερε να διπλασιάσει τον τζίρο της σε πάνω από 622 εκατομμύρια δολάρια.

Από την περασμένη άνοιξη οι διεθνείς αεροπορικές εταιρείες κατέγραψαν απώλειες δισεκατομμυρίων. Έτσι για παράδειγμα η γερμανική Lufthansa χρειάστηκε την οικονομική στήριξη του γερμανικού δημοσίου για να μην πτωχεύσει. Για τον τουρισμό το 2020 ήταν αδιαμφησβήτητα μια από τις χειρότερες χρονιές. Ταξιδιωτικές οδηγίες και ακυρώσεις έφεραν πολλά πρακτορεία, ξενοδοχεία και ταξιδιωτικούς πράκτορες στα όρια της χρεοκοπίας.

Πλήγμα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Με πρωτοφανή πτώση της ζήτησης βρέθηκε αντιμέτωπη και η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία και πριν από την πανδημία αναζητούσε το βηματισμό της στη μετάβαση μεταξύ συμβατικών κινητήρων και ηλεκτροκίνησης. Σε διεθνές επίπεδο κατασκευάστηκαν εκατομμύρια αυτοκίνητα λιγότερα από ότι το 2019. Πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων και προμηθευτές προσπάθησαν να αμβλύνουν τις επιπτώσεις της κρίσης με μειωμένο ωράριο εργασίας, διακοπή της παραγωγής και περικοπές θέσεων εργασίας. Παρά τις εκκλήσεις της η αυτοκινητοβιομηχανία δεν διασφάλισε όπως ήλπιζε την οικονομική στήριξη του γερμανικού κράτους.

Μιας και σχεδόν απαγορεύθηκαν οι δια ζώσης συναντήσεις πολύς κόσμος στράφηκε στο διαδίκτυο και την εικονική πραγματικότητα. Έτσι τα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια και οι κάθε λογής προσομοιώσεις κέρδισαν τους τελευταίους μήνες τεράστιο αριθμό νέων πελατών. Στους μεγάλους κερδισμένους της χρονιάς ανήκουν επίσης οι κολοσσοί της διαδικτυακής ψυχαγωγίας, όπως Netflix, Amazon Prime και Disney +.

Πηγή: DW

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

Data Journalists: Σκορπάνε χρήμα με ουρά! Πάρτι με γιρλάντες, λαμπιόνια και απευθείας αναθέσεις στη ΣΤΑΣΥ

Πάνω από 600.000 ευρώ για στολισμούς, φωτάκια, γούρια, πανηγύρια και δημόσιες σχέσεις, στις ράγες της σπατάλης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

  • Αναθέσεις 65.484 ευρώ (έως τώρα) για λαμπιόνια, events, λευκώματα και χριστουγεννιάτικα δώρα. Έπεται και συνέχεια για την ετήσια γιορτή.
  • 2024: Άνω των 550.000 ευρώ μέχρι τον Νοέμβριο για δημόσιες σχέσεις, κέτερινγκ, λαμπάδες, κεράσματα, σχέσεις με ΜΜΕ και… γούρια.
  • Απογειώθηκαν οι απευθείας αναθέσεις από το 2022 – Στα 5,7 εκατ. ευρώ το 2024 (έως 31/10), 3,6 εκατ. ευρώ το 2023, 8,1 εκατ. ευρώ το 2022.

Γράφει ο Βασίλης Γαλούπης

Τον περασμένο Σεπτέμβριο η ΣΤΑΣΥ παραδέχονταν πως σε μια γραμμή 24 Σταθμών στην Γραμμή 1 του Μετρό υπάρχουν, εν έτει 2024, μόλις 9 ράμπες για χρήστες αναπηρικού αμαξιδίου. Στα τέλη Οκτωβρίου προκλήθηκε χάος στον Σταθμό του Συντάγματος όταν το πρωί δημιουργήθηκε ακραίος και αποπνικτικός συνωστισμός εξαιτίας «τεχνικής βλάβης σε δυο διαδοχικούς συρμούς». Στις αρχές Νοεμβρίου, ο πρόεδρος του Συνδικάτου Σταθμαρχών της ΣΤΑΣΥ τόνιζε, με αφορμή δημοσίευμα για ρωγμές σε ράγες, πως «η κρίση έχει επηρεάσει πάρα πολύ και το Μετρό, υπάρχει έλλειψη προσωπικού, άρα και συντήρησης, υπάρχει έλλειψη τροχαίου υλικού κ.ο.κ., τα οποία δημιουργούν όλο και συχνότερα  προβλήματα».

Αυτές οι ειδήσεις της πρόσφατης επικαιρότητας έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά από παλαιότερα γεγονότα, που προκαλούν εύλογο προβληματισμό. Η ΣΤΑΣΥ, όμως, φαίνεται να έχει ήδη μπει σε άλλους, χριστουγεννιάτικους, ρυθμούς.

Η αλληλουχία από απευθείας αναθέσεις του τελευταίου διαστήματος δημιουργεί απορίες για την χρησιμότητα των αποφάσεων, σε συνδυασμό με το κόστος.

  1. Στις 26 Νοεμβρίου δημοσιοποιήθηκε εντολή ανάθεσης από την ΣΤΑΣΥ «για την προμήθεια διακοσμητικών ειδών για τον χριστουγεννιάτικο στολισμό του δικτύου της ΣΤΑΣΥ 2024». Η τελική αξία της σύμβασης είναι ύψους  27.552 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και την υπογράφει ο διευθύνων σύμβουλος Αθανάσιος Κοτταράς. Είχε προηγηθεί η από 21η Νοεμβρίου σχετική πρόσκληση υποβολής προσφοράς για την προμήθεια «Διακοσμητικών ειδών για τον χριστουγεννιάτικο στολισμό του δικτύου της ΣΤΑΣΥ 2024». Ανάδοχος είναι η εταιρεία Eurolamp ΑΒΕΕ.
  2. Την επόμενη μέρα, 27 Νοεμβρίου, η ΣΤΑΣΥ αναρτά «πρόσκληση υποβολής προσφοράς για υπηρεσίες τοποθέτησης – αποξήλωσης και μεταφοράς σε αποθηκευτικό χώρο του εορταστικού στολισμού του δικτύου της ΣΤΑΣΥ». Αποδέκτης είναι μια εταιρεία του Βόλου (Καλαμπόκας Κωνσταντίνος και ΣΙΑ ΟΕ). Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανέρχεται σε 18.100 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Στην περιγραφή του έργου αναφέρονται μεταξύ άλλων «η τοποθέτηση ενός Χριστουγεννιάτικου Δέντρου με λαμπάκια ύψους 1,40μ.» στο Σύνταγμα, η «τοποθέτηση επιδαπέδιου φωτιζόμενου 3D καραβιού διαστάσεων 350cmx400cm» στον Πειραιά, «η τοποθέτηση διακοσμητικής γιρλάντας κομήτη στον τερματικό σταθμό Κηφισιά (ΗΣΑΠ)» κ.α.
  3. Την ίδια μέρα (27.11.24) η ΣΤΑΣΗ δημοσιοποιεί μια ακόμα «πρόσκληση υποβολής προσφοράς». Και συγκεκριμένα «για υπηρεσίες ψυχαγωγίας του επιβατικού κοινού στο πλαίσιο των χριστουγεννιάτικων εορταστικών εκδηλώσεων». Η πρόσκληση αφορά την εταιρεία «Μαθαίνοντας ΜΟΝ. ΙΚΕ» από την Ανάβυσσο και είναι ύψους 6.200 ευρώ, με ΦΠΑ: «Η ΣΤΑΣΥ σάς καλεί να υποβάλετε προσφορά για υπηρεσίες ψυχαγωγίας του επιβατικού κοινού στο πλαίσιο των χριστουγεννιάτικων εορταστικών εκδηλώσεων που θα λάβουν χώρα στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ». Δεν υπάρχει κάποια αναλυτική περιγραφή του έργου σ’ αυτή την περίπτωση.
    Είχε προηγηθεί η σχετική απόφαση της 21ης Νοεμβρίου για την έγκριση δέσμευσης «πίστωσης ύψους 5.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 1.200 ευρώ, ήτοι συνολικής αξίας 6.200 ευρώ σε βάρος της πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων της ΣΤΑΣΥ, που αφορά έξοδα Προβολής και Διαφήμισης (Χριστουγεννιάτικα events στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ)».Το ποσό αυτών των τριών «χριστουγεννιάτικων» αποφάσεων περί στολισμών στο δίκτυο φτάνει ήδη στα 51.852 ευρώ, ενώ υπάρχει ακόμα χρονικό περιθώριο και για άλλες σχετικές αποφάσεις. Το κόστος αναμένεται να ανέβει σημαντικά περισσότερο όταν ληφθούν οι αποφάσεις για την ετήσια προγραμματισμένη γιορτή της ΣΤΑΣΥ.Να σημειωθεί πως ήδη έχει εγκριθεί το ποσό των 5.200 ευρώ ως έξοδα Προβολής και Διαφήμισης για το ετήσιο «Εταιρικό Αφιέρωμα στη ΣΤΑΣΥ» (με απόφαση της 26ης Νοεμβρίου). Στις 2 Δεκεμβρίου εκδόθηκε και απόφαση για 6.800 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (8.432 ευρώ με ΦΠΑ) «για την Προμήθεια Παιχνιδιών για τα παιδιά εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ».Όπως αναφέρεται πρόκειται για 1.000 «κομμάτια» από ασύρματα ηχεία αξίας 4.700 ευρώ (άνευ ΦΠΑ) και 1.000 αδιάβροχες θήκες για κινητά τηλέφωνα ύψους 2.100 ευρώ (πλην ΦΠΑ).Συνυπολογίζοντας και τα τελευταία κόστη που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την εορταστική περίοδο το ύψος των δαπανών ανέρχεται σε 65.484 ευρώ, δίχως να υπολογίζονται τα έξοδα για την ετήσια γιορτή της ΣΤΑΣΥ.

Διαβάστε τη συνέχεια στους Data Journalists

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

Κυκλοφόρησε το βιβλίο του Γιώργου Κωνσταντινίδη “Ψηφίδες Διεθνούς Οικονομίας, Γεωπολιτικής και Γεωστρατηγικής. Ελλάδα, Τουρκία και Παγκόσμια Κοινότητα στην σύγχρονη εποχή της διεθνούς οικονομικής, ενεργειακής, κλιματικής και υγειονομικής κρίσης”

Το βιβλίο αναφέρεται σε επίκαιρα ζητήματα διεθνούς οικονομίας, γεωπολιτικής, γεωστρατηγικής και σε θέματα που αφορούν την ελληνική πραγματικότητα, οικονομία, επιχειρηματικότητα και γεωπολιτική κατά την μνημονιακή και μεταμνημονιακή εποχή, καθώς και σε προτάσεις πολιτικής για τρέχοντα ζητήματα.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυκλοφόρησε νέο βιβλίο του Οικονομολόγου Γιώργου Κωνσταντινίδη με τίτλο “ΨΗΦΙΔΕΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ. ΕΛΛΑΔΑ, ΤΟΥΡΚΙΑ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ, ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ”.

Μπορείτε να το προμηθευτείτε από τις Εκδόσεις Λειμών στην Αθήνα (Νικηταρά 2-4, τηλ. 2103227323), από το βιβλιοπωλείο Πολιτεία, Ιανός, skroutz, shopflix, public κ.ά.

Το βιβλίο αναφέρεται σε επίκαιρα ζητήματα διεθνούς οικονομίας, γεωπολιτικής, γεωστρατηγικής και σε θέματα που αφορούν την ελληνική πραγματικότητα, οικονομία, επιχειρηματικότητα και γεωπολιτική κατά την μνημονιακή και μεταμνημονιακή εποχή, καθώς και σε προτάσεις πολιτικής για τρέχοντα ζητήματα.

Θεματολογία: Διεθνής και ευρωπαϊκή οικονομική, ενεργειακή, κλιματική, υγειονομική κρίση, ρωσοουκρανικός πόλεμος, ελληνική και τουρκική οικονομία από το 2010 και μετά, ελληνοτουρκικά, Κύπρος, επιχειρηματικότητα, νεοφυείς εταιρείες, καινοτομία, επιμελητήρια, εξωστρέφεια, οικονομική διπλωματία, βιομηχανία, τουρισμός, ναυτιλία, ενεργειακές εξελίξεις, μεγάλα έργα στην Ελλάδα (επένδυση στο Ελληνικό, αγωγός TAP κ.ά.) δημογραφικό, μετανάστευση των Ελλήνων, Ελγίνεια μάρμαρα και πολλά άλλα που ενδιαφέρουν κάθε πολίτη.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

With Trump in US the future of Chinese EV factories and lithium mines is not bright

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

China is currently riding high on the buoyant demand for electrical vehicles, producing about 60 percent of the EVs manufactured globally and digging furiously in different corners of the world in search of lithium for the manufacture of lithium-ion batteries; now controlling 75 percent of the total battery cell manufacturing capacity.

In their anxiety to establish total control over the EV market in the world, mandarins of the Chinese Communist Party have overlooked the emerging global scenario under which buyers may lose interest in EVs, the plants producing EVs and the mines from which lithium is extracted may be left high and dry. All the fixed investments sunk in EV plants and lithium mines may be without a return.

The EV market has grown globally because of the emphasis on climate protection and the urgency to control vehicular emissions, the foundations for which were laid in the Paris Agreement of 2015; a legally binding international treaty on climate change. To abide by the terms of the agreement, governments in different countries have imposed stringent restrictions on vehicle emission standards and have also offered subsidies to encourage buyers to opt for EVs.

China has managed to dominate the global EV market as the Chinese government offers subsidies to manufacturers of EVs, thus violating the principle of fair competition under the General Agreements on Tariff and Trade.

Two recent developments threaten the future of EVs; and as a consequence of lithium mines too: the re-election of Donald Trump as the U.S. President and the limited success of COP 29 climate talks, held at Baku in Azerbaijan in November.

The disdain of Donald Trump for climate protection is well-known. He refuses to accept global warming as a phenomenon. Even before taking over office, Trump has vowed to roll back or eliminate many vehicle emission standards under the Environment Protection Agency of the U.S. government. He has condemned EVs, saying they are being forced upon consumers and will ruin the U.S. automotive industry. Analysts have said that large U.S. automakers like General Motors, Ford and Chrysler will be the biggest winners in a second term for Trump and Republican control of the U.S. Congress. With buyers in the U.S. opting for vehicles with conventional internal combustion engines, the market for Chinese EVs and batteries in America will suffer.

Donald Trump is also likely to further increase the tariff on the import of Chinese EVs and batteries in the U.S. These imports are already facing enhanced tariff introduced by the Joe Biden administration. The tariff on the import of Chinese EVs was raised by the Biden administration from 27.5 percent to 100 percent and on lithium-ion EV batteries from 7.5 percent to 25 percent earlier in 2024.

EV manufacturers in the U.S. are dependent on Chinese batteries and a tariff hike on their imports will delay electrification of the vehicle fleet in the U.S., but that should not worry Donald Trump. In the long run, the battery-manufacturing capacity in the U.S. will also increase.

Between 2018 and 2023, before the increase in the tariff barrier by the Joe Biden administration, U.S. EV imports from China increased from $7.2million to $388.8 million, says the U.S. International Trade Commission. With Mexico having a free trade agreement with the U.S., now leading Chinese EV manufacturers like BYD are setting up manufacturing facilities in Mexico to access the American market from there. Their efforts may not meet with much success as Donald Trump is likely to impose duties on the import of EVs from Mexico. He has announced that after taking over office he will impose a blanket duty of 25 percent on all imports from Mexico.

The export of Chinese EVs to the European Union has soared in recent months but the European Commission announced last year that it was planning to raise the tariff on EVs manufactured in China from 10 percent to 50 percent. Now the impending U.S. action will also induce the European Commission to raise import tariffs on Chinese vehicles further.

The EU had plans to phase out the sale of fossil-fuel vehicles by 2035. But the limited success of the COP 29 climate talks is an indicator that the climate crisis has slipped down the agenda of many world leaders. With developing countries rejecting as “paltry sum” and “joke” the target set in COP 29 of a climate finance fund of $300 billion per year as against an expectation of $1.3 trillion, governments around the world may not attach much significance to offering incentives to car buyers to opt for EVs.

Many developing nations which are emerging markets for Chinese EVs have already emphasized that smaller than expected commitments of finance from rich nations will hamper their transition to emission-free energy. India has in place a Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electrical Vehicles Scheme, with budgetary support for incentives. The EV manufacturers in China may lose their markets in all these countries, too, if the emphasis on climate protection is less pronounced. The demand for lithium-ion batteries will also suffer.

The shortage of infrastructure for running EVs, like plugging in facilities for recharging batteries, in most countries stands in the way of car buyers opting to switch over from internal combustion engine vehicles to EVs. Public charging facilities are limited to urban areas. This restricts the adoption to EVs outside of cities. Buyers also worry about the mileage obtained in long drives after recharging the battery of the vehicle. The possibility of running out of charge before reaching a charging station is there. Even in the U.S., as against the target of 500,000 public charging ports, now there are only about 80,000 public chargers active across the country.

The Chinese EV and lithium battery manufacturers in the coming days may have to fall back more on the domestic market. With the Chinese economy facing a slugging growth rate and consumers not willing to spend in view of falling property prices, here, too, the prospects are not bright. The Chinese EV factories and lithium mines may in the coming days be saddled with large excess capacities.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις28 λεπτά πριν

Tehran Times: Ο Άσαντ έφυγε, η Συρία στο λυκόφως

Η Τουρκία συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών που κατηγορούνται για βοήθεια και συνέργεια στο HTS. Η κυβέρνηση του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ...

Διεθνή58 λεπτά πριν

Το ΥΠΕΞ της Ελλάδας με τη σωστή πλευρά της ιστορίας κατά Ερντογάν! Χαιρέτησε την πτώση του καθεστώτος Άσαντ

Η Ελλάδα χαιρετίζει την πτώση του αυταρχικού καθεστώτος Άσαντ στη Συρία, αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών, στην οποία τονίζεται ότι...

Διεθνή1 ώρα πριν

Στόχους του ISIS στη Συρία βομβάρδισαν οι ΗΠΑ

Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM) ανακοίνωσε ότι οι δυνάμεις της πραγματοποίησαν δεκάδες αεροπορικές επιδρομές εναντίον στόχων του Ισλαμικού Κράτους...

Διεθνή2 ώρες πριν

Προτάσεις από ΟΗΕ για την επόμενη μέρα στη Συρία

Ο Geir Otto Pedersen είναι Νορβηγός διπλωμάτης, ο οποίος είναι επί του παρόντος Ειδικός Απεσταλμένος των Ηνωμένων Εθνών για τη...

Διεθνή3 ώρες πριν

Στη Ρωσία ο Άσαντ! Του χορήγησε άσυλο ο Πούτιν μεταδίδουν ρωσικά ΜΜΕ

Στη Ρωσία  έφτασε ο Μπασάρ αλ Άσαντ της Συρίας και η οικογένειά του και τους χορηγήθηκε άσυλο από τις ρωσικές...

Δημοφιλή