Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

“Οὐδέποτε παυσόμεθα μαχόμενοι”

Δημοσιεύτηκε στις

“Οὐδέποτε παυσόμεθα μαχόμενοι”, Ιωάννης Δούκας Βατάτζης

Ἀπὸ τὰ βάθη τῶν αἰώνων εἶναι ὁ ζωτικὸς χῶρος τοῦ Ἑλληνισμοῦ.

Ἐθνολογικῶς καὶ ἱστορικῶς Ἑλληνικό, κοιτίδα τοῦ Πολιτισμοῦ καὶ ἀφετηρία κάθε ἐμπορικῆς, ναυτιλιακῆς καὶ ἀμυντικῆς δραστηριότητος τοῦ Γένους. Τὸ Αἰγαῖο Ἀρχιπέλαγος εἶναι ἡ ἔπαλξη καὶ ὁ βωμὸς τῆς Ἑλληνικῆς Ἀνεξαρτησίας.

1806. Δίδεται ὁ ὁρισμὸς στὸν Ἑρμῆ τὸν Κερδῶο.

{ ἈΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ = Ἢ ὅτι ἀρχαῖον Πέλαγος ἤτοι θάλασσα γνωρισμένη ἀπὸ τοὺς Ἕλληνας · ἢ ὅτι ἐνομίσθη μέγα Πέλαγος ἀπὸ ἐκείνους · ἐλέγετο δὲ καὶ Αἰγαῖον Πέλαγος. Οἱ δὲ Νεώτεροι ἐννοήσαντες διὰ τὸ παρ’ αὐτοῖς ἀκατανόητον τῆς κυρίας λέξεως ἐτυμολογίας, ὅτι τάχα σημαίνει θάλασσαν ἔχουσαν πολλὰ Νησία, ὀνόμασαν πολλὰ Ἀρχιπέλαγα, ὡς τὰς Μαλδίβας, τὰς Φιλιππίνας, τὰς Μαλούκας, τοῦ Ἁγίου Λαζάρου, τὰς δυτικὰς Ἰνδίας, καὶ ἄλλα τοιαῦτα μέρη · ἀλλὰ ταῦτα εἶναι κατάχρησις λέξεως. Ἀρχιπέλαγος ὅμως κυρίως ἐννοεῖται καὶ εἶναι μέρος τῆς Μεσογείου Θαλάσσης ἔχον πρὸς Β. καὶ Δ. τὴν Θράκην καὶ Μακεδονίαν καὶ τὴν Ἑλλάδα ἐνῶ πρὸς Α. τὴν Μικρὰν Ἀσίαν καὶ ἐμπεριέχον τὰς Κυκλάδας Νήσους, ὀνομασθείσας οὕτω, διότι εὑρίσκονται κύκλῳ τῆς Δήλου, Ἱερᾶς ποτὲ Νήσου καὶ τὰς Σποράδας · διότι διεσπαρμέναι ἀνωμάλως εὑρίσκονται · συμπεριλαμβανόμεναι δὲ εἶναι αὗται μικραί, καὶ μεγάλαι, καθὼς εἰς τὰ ἴδια ἄρθρα θέλομεν σαφηνίσει περὶ ἑκάστης.

Ρόδος, Σκάρπαθος, Σύμη ἢ Σαμβύκη, Ἐπισκοπή, Νίσαρις, Κῶς, Ἀστυπαλαία, Καλμίνα, Λέρος, Πάτμος, Λάψος, Ἀγαθόνησος, Νάκρη, Νικαρία, Λυριλλὼν, Σάμος, Χίος, Ψαρά, Ἀντιψαρὰ, Βοῦρλα, Μυτιλήνη, Μοσχονήσια, Λῆμνος, Τένεδος, Ἴμβρος, Σαμοθράκη, Θάσος, Παλαιονῆσι, Δρομιά, Σκόπελος, Σκίαθος, Σκύρος, Ἐὕριππος, Ἄνδρος, Τῆνος, Ζέα, Μύκονος, Σιδήλα, Δῆλος, Πάρος, Αἴγινα, Κόλουρι-Σαλαμίς, Θερμιά, Σέρφος, Σίφνος, Πάρος, Ἀντίπαρος, Νάξος, Ρακτία, Σχοινοῦσα, Ἀντίχερσος, Χέρσος, Ἀμοργός, Ἀνάφη, Ναφιός, Σαντορίνη, Πολύκανδρος, Σίκινος, Ιώς, Νιός, Μῆλος, Ἀργεντιέρα, Κίμωλος, Ἀντίμηλος, Φαλκονέρα, Ὕδρα, Ἱερόν, Σπέτζιαι, Κύθηραι, Τζερίγον, Ἐλαφόνησος, Καπρέρα, Σαπιεντία, Τούκιον, Στρόμβυλος, Ζάκυνθος, Κεφαλληνία, Τέσκι, Λευκὰς ἢ Ἁγία Μαῦρα, Παξοί, Κέρκυρα ἢ Κορυφοὶ…

Ἐὰν εἰς ταύτας συναριθμήσωμεν τὴν Κύπρον καὶ Κρήτην τὰς Μεγαλονήσους συμπληροῦνται ὀγδοήκοντα ἀπό τὰς ὁποίας μερικαὶ εἶναι ξηρόνησοι, ἀκατοίκητοι. Διάφορα εἶναι τὰ προϊόντα τούτων, ὡς βαμβάκι, μετάξι, ἔλαιον, κρασί, οἰνόναμα, σμῆγμα, πανία, πλεκτοὶ πῖλοι, καὶ περισφύρια βαμβακερὰ σμυρὶς, χάλκανθος, κιμωλία γῆ, μάρμαρα, μαστίχη, μέλι, κηρί, τυρία, μαγνῆτις καὶ ὀπωρικά, ἤτοι σῦκα, σταπίδες, λεμόνια, χρυσόμηλα, πορτοκάλια, κίτρα, κ.τ.λ.

Περὶ τῶν ὁποίων καθὼς καὶ περὶ τῶν κατοίκων καὶ ἐθίμων καὶ ἐμπορίου, ἰδὲ καθ’ἑκάστην τὰς ὀνομασίας τῶν νήσων εἰς τὴν σειρὰν τοῦ Λεξικοῦ τούτου. }

Ἐδῶ καὶ χιλιάδες χρόνια, τόσο σὲ καιρὸ Πολέμου ὅσο καὶ σὲ καιρὸ Εἰρήνης, στὸ Αἰγαῖο κρίνεται τὸ πεπρωμένο τῆς Ἑλλάδος καὶ τοῦ πολιτισμένου Κόσμου. Ἡ γέφυρα μεταξύ Ἀσίας καὶ Εὐρώπης εἶναι τὸ σκαλοπάτι ὄχι μόνον τῆς Κοσμοπολιτικῆς διαθέσεως τοῦ Ἑλληνισμοῦ, ἀλλὰ καὶ τῆς προκλητικότητας τῶν βαρβαρικῶν ἐπιδρομῶν.

Ἡ Τουρκία οὐδέποτε ἀποδέχθηκε τὴν Ἑλληνικὴ κυριαρχία στὸ Αἰγαῖο. Ἀκόμη δὲν εἶχε στεγνώσει τὸ μελάνι τῶν τουρκικῶν ὑπογραφῶν στὴν Συνθήκη τῆς Λωζάννης, διὰ τῆς ὁποίας παραχωροῦνταν ὁριστικῶς οἱ νῆσοι τοῦ Αἰγαίου στὴν Ἑλλάδα, καὶ ἡ Ἄγκυρα ἄρχισε νὰ θέτει ζητήματα, νὰ ὑπονομεύει τὰ ὑπεσχημένα καὶ νὰ παραβιάζει τὶς διεθνεῖς της ὑποχρεώσεις. Ἔκτοτε, καθημερινῶς ζοῦμε τὴν προκλητικὴ καὶ μεθοδευμένη προσπάθεια τῆς Ἄγκυρας νὰ δημιουργήσει τετελεσμένα στὸ Αἰγαῖο. Οἱ πραξικοπηματικὲς ἐνέργειες δὲν περιορίζονται μόνο στὸ θαλάσσιο περιβάλλον. Καθὼς προωθοῦνται τὰ διχοτομικὰ σχέδια, προβάλλονται ἀξιώσεις διχοτομήσεως καὶ ἐπὶ τοῦ ἐναερίου χώρου τοῦ Ἀρχιπελάγους.

Ἀκόρεστος ἡ τουρκικὴ βουλιμία. Ἡ νομική, διπλωματικὴ, πολιτικὴ ἐπιχειρηματολογία καὶ δραστηριότητα ἀποκαλύπτει μία ἔντονη προσπάθεια μεταθέσεως τοῦ ὅλου θέματος ἀπὸ τὸ πολυεθνικὸ στὸ πεδίο τῶν διμερῶν σχέσεων καὶ συμφωνιῶν. Ἴσως διότι στὸ διμερὲς πεδίο εἶναι εὐκολώτερο ἡ Ἑλλὰς νὰ ὑποκύψει στὴν πολλαπλὴ πίεση. Ἐπιχειρεῖται νὰ ἐμφανισθεῖ τὸ θέμα ὡς διμερὲς καὶ σὲ ὅλες τὶς διεθνεῖς “ρυθμίσεις” προτείνονται λύσεις πρὸς συμφωνία τῶν ἐνδιαφερομένων. Ἡ ἑξῆς μία. Ὁ συμβιβασμός.

Τὸ ἑλλαδικὸ κράτος διαπράττει πλεῖστα ἀτοπήματα. Καί μία ἐνδεχόμενη προσφυγὴ στὸ Διεθνὲς Δικαστήριο τῆς Χάγης θὰ εἶναι μέγα σφάλμα γιὰ τοὺς ἑξῆς –κυρίως– λόγους:

1. Σημαίνει ὅτι ἡ Ἑλλάδα ἀποδέχεται τὴν ὕπαρξη διαφορᾶς, ἐνῶ ἡ θέση ἐπὶ τοῦ θέματος πρέπει νὰ εἶναι ἀπολύτως σταθερὴ καὶ ἐπίμονη.
2. Μία ἀπόφαση τοῦ Διεθνοῦς Δικαστηρίου δὲν ἀποτελεῖ ὁριοθέτηση, δηλαδὴ δὲν ἐπιφέρει αὐτόματο καθορισμὸ τῶν ὁρίων τῶν ζωνῶν θαλάσσιας ἢ ὑποθαλάσσιας κυριαρχίας τῶν διαδίκων κρατῶν. Ἡ προσφυγὴ στὸ Δικαστήριο δὲν παρακάμπτει τὶς διμερεῖς διαπραγματεύσεις πρὶν καὶ μετὰ τὴν δικαστικὴ ἀπόφαση.
3. Ἐὰν τὸ δικαστήριο ἀκολουθήσει τὴν ὑφιστάμενη νομολογία, ὑπάρχει τὸ ἐνδεχόμενο νὰ μὴν ὑπάρξει ἀπόφαση ἐπὶ τῆς διαφορᾶς καὶ νὰ κληθοῦν τὰ διάδικα μέλη νὰ τὴν ἐπιλύσουν εἰρηνικὰ μὲ διαπραγματεύσεις. Καὶ μάλιστα, ἐπὶ τὴ βάσει ὄχι νομικῶν ἀλλὰ γεωπολιτικῶν κριτηρίων. Οὐσιαστικῶς ἐπὶ κριτηρίων τὰ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀντίθετα πρὸς τὰ ἐθνικὰ μας συμφέροντα.
4. Θὰ ὁδηγήσει στὴν ἐπανάληψη τοῦ μοιραίου σφάλματος τῆς Τριμεροῦς Διασκέψεως τοῦ Λονδίνου, τοῦ Αὐγούστου τοῦ ’55, συνεπείᾳ τοῦ ὁποίου, οἱ Τοῦρκοι –θεατὲς μέχρι τότε στὶς ἐξελίξεις τοῦ Κυπριακοῦ– μετεβλήθησαν σὲ πρωταγωνιστές, μὲ ἀποτέλεσμα τὰ Σεπτεμβριανὰ στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ τὴν αἰχμαλωσία τῆς Κύπρου στὰ αἱμοσταγῆ τους χέρια.
5. Στὴν καλύτερη γιὰ ἐμᾶς περίπτωση, τὴν ἀπόρριψη δηλαδὴ ἐξ ὁλοκλήρου τῶν τουρκικῶν ἀξιώσεων, θὰ ἔχει καθιερωθεῖ καὶ πολιτικῶς τὸ ἐνδιαφέρον τῆς Τουρκίας γιὰ τὸ Αἰγαῖο.
6. Ἀποδεχόμενοι καὶ θέτοντας στὴν κρίση τρίτων τὴν ὁποιαδήποτε τουρκικὴ ἀξίωση ἀποδεικνύουμε ὅτι στερούμεθα ἴδιας Ἑλληνικῆς πολιτικῆς καὶ ὑφιστάμεθα ἁπλῶς τὴν πολιτικὴ τῶν ἄλλων.
7. Σὲ περίπτωση ποὺ ἡ τουρκικὴ πολιτικὴ καὶ διπλωματία ὑπερισχύσει καὶ τὸ Δικαστήριο ἀποφανθεῖ ὑπὲρ ἐκείνης, τότε θὰ πρέπει νὰ δεχθοῦμε ἀναντίρρητα τὸν διαμελισμὸ καὶ ἀκρωτηριασμὸ τοῦ Αἰγαίου.
8. Ἡ δεδομένη πολιτικὴ διαφορὰ πρέπει νὰ λυθεῖ ΧΩΡΙΣ βλάβη τῶν ἐθνικῶν μας συμφερόντων. Σὲ περίπτωση μὴ εἰρηνικῆς λύσης, δὲν ἀπομένει παρὰ νὰ ἀποστείλει ἐκ νέου ὁ Αἰγέας τὸν μονάκριβό του Θησέα νὰ δαμάσει τὸν Μινώταυρο.
Ἡ ἀνεπάρκεια πολιτικῶν καὶ διπλωματικῶν ἐπιχειρημάτων καὶ ἐνεργειῶν γιὰ τὴν προστασία τῶν Ἑλληνικῶν Δικαίων εἶναι αὐταπόδεικτη. Ἐὰν ἐπιθυμοῦμε νὰ προασπίσουμε τὰ συμφέροντά μας, εἶναι ἐπιτακτικὴ ἡ συνδρομή μιᾶς σειρᾶς ἐσωτερικῶν παραγόντων:
α. Ἐθνική ὁμοψυχία καὶ συσπείρωση ὅλων τῶν Ἐθνικῶν Δυνάμεων.
β. Ἀνεπηρέαστη ἀπὸ κομματικὲς ἰδεοληψίες Ἐθνικὴ Πολιτικὴ
γ. Ἰσχῦς τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων καὶ πειθαρχία αὐτῶν πρὸς τὸ Σύνταγμα τῆς Ἑλλάδος καὶ τὸ Ἑλληνικὸ Ἔθνος.
δ. Ἔθνος προετοιμασμένο, ἀποφασιστικὸ ἀλλὰ καὶ ἀποφασισμένο νὰ ὑπερασπίσει μὲ θυσίες τὰ Δίκαιά του.
Τὰ νομικὰ καὶ πολιτικὰ ἐπιχειρήματα ἀποκτοῦν σοβαρότητα καὶ βαρύτητα μόνον ὅταν ὑπάρχει Ἐθνικὴ Ἑνότητα καὶ Ἰσχύς.
Ὁ Ποιητής λέει.
“(..) Εἴμαστε ἕνας λαός, μὲ παλληκαρίσια ψυχή, πού κράτησε τὰ βαθειά κοιτάσματα της μνήμης του σὲ καιρούς ἀκμῆς καὶ σὲ αἰῶνες διωγμῶν καὶ ἄδειων λόγων. Τώρα πού ὁ τριγυρινός μας κόσμος μοιάζει νὰ θέλει νὰ μᾶς κάνει τρόφιμους ἑνός οἰκουμενικοῦ πανδοχείου, θὰ τὴν ἀπαρνηθοῦμε ἄραγε αὐτή τὴν μνήμη; Θὰ τὸ παραδεχτοῦμε τάχα νὰ γίνουμε ἀπόκληροι;”
Φίλτατε Ἀναγνώστη.
Ἡ Τουρκία ἔχει ἀνοίξει πρὸ πολλοῦ πόλεμο κατὰ τῆς Ἑλλάδος. Καὶ σὲ αὐτόν τὸν πόλεμο Κύπρος καὶ Αἰγαῖο εἶναι δύο μόνον ἀπὸ τὰ πεδία μάχης. Ἡ δημιουργία τετελεσμένων ὑπὸ τὴν ἀπειλὴ ἐνόπλου ρήξεως, ἡ συνεχιζόμενη αὔξηση τῶν τουρκικῶν ἀπαιτήσεων καὶ αὐθαιρεσιῶν δημιουργοῦν κινδύνους, τὸ μέγεθος τῶν ὁποίων πρέπει νὰ συνειδητοποιήσουμε. Καὶ δὲν θὰ ἦταν ἄμεσοι οἱ κίνδυνοι ἂν δὲν συνδυάζονταν μὲ τὰ συμφέροντα τῶν ἰσχυρῶν, τὰ ὁποία ἔχουν ἀνατρέψει κανόνες καὶ ἀξίες στὸ Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Ὁ ἐπιχειρούμενος ἐποικισμὸς ὄχι μόνον τῶν Ἑλληνικῶν Νήσων ἀλλά ἐν γένει τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπικράτειας σὲ συνδυασμὸ μὲ τὴν τουρκικὴ εἰσβολὴ καὶ κατοχὴ τοῦ 40% τῆς Μεγαλονήσου, καθιστοῦν τὸ Αἰγαῖο φλεγόμενο πεδίο.
Περιορίζεται ἡ Ἐλευθερία, ἡ Κυριαρχία καὶ ἡ Ἀνεξαρτησία τῶν Ἑλλήνων. Μὲ ἀναίδεια ἐγκληματικὴ. Ὁ συμβιβασμὸς εἶναι τὸ πνεῦμα τῆς Ἁλώσεως καὶ ὡς συμβιβασμός, τὸ πνεῦμα τῆς Ἁλώσεως, ἐμφανίζεται ὡς ρυθμιστικὴ προσέγγιση, ὑποχωρητικότητα καὶ ἐν τέλει ὑποτέλεια. Μόλις λίγα βήματα ἀπ’ τὸν γκρεμό, βλέπουμε τὸν ἐπερχόμενο ὄλεθρο. Ὅμως. Τὸν ὄλεθρο θὰ τὸν ἀποτρέψουμε, ὄχι διὰ τῶν συνεχῶν ὑποχωρήσεων καὶ τῆς παραιτήσεώς μας ἀπὸ τὰ δικαιώματά μας, ἀλλὰ, καθιστῶντας ξεκάθαρη τὴν Ἐθνική μας βούληση. Σὲ φίλους καὶ ἐχθροὺς. Ἀπὸ τὴν Καρπασία μέχρι τὸν Ἕβρο καὶ ἀπὸ τὰ νησιὰ τοῦ Ἀρχιπελάγους μέχρι καὶ τὴν τελευταία βραχονησῖδα τῶν Ἑλληνικῶν Θαλασσῶν.
Τὸ Αἰγαῖο ἀποτελεῖ τὴν Ἱστορικὴ μοῖρα τῆς Ἑλλάδος. Στὸ Ἀρχιπέλαγος σφυρηλατήθηκαν οἱ Ἀρετὲς μας, ὁ Ἐθνικὸς μας Χαρακτῆρας.
Ἐάν εἴμαστε ἄξιοι τοῦ Ὀνόματός μας, θὰ τηρήσουμε τὸν Ὅρκο.
Τὴν Πατρίδα οὐκ ἐλάττω παραδώσω.
Μὲ Ἀγάπη καὶ Σεβασμό,
Ἰωάννα Γ. Καραγκιούλογλου
26 Φεβρουαρίου 2021
Πίναξ Γεωγραφικός της Ελλάδος του Ανθιμου Γαζή.
Απ’ τους σπανιότερους Ελληνικούς χάρτες, τυπωμένος στη Βιέννη το 1800.
Θεωρείται νέα έκδοση τής Χάρτας του Ρήγα (1797)
Αποτελείται από φύλλα χάρτου σε λινό ύφασμα.
Κεντρική Εθνική Βιβλιοθήκη της Ιταλίας στη Φλωρεντία
Ἀρχεῖο ΙΓΚ

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Κρίτων Τορναρίτης 1990: «Πολιτική ισότητα – δύο λαοί: Θέματα στα οποία θα πρέπει να είμαστε ανυποχώρητοι»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει η Φανούλα Αργυρού*

Την ετοιμότητα της Πολιτείας ν’ αναλάβει πρωτοβουλία, ώστε το συγγραφικό έργο του Κρίτωνα Τορναρίτη να καταστεί κτήμα της κυπριακής κοινωνίας και του νομικού κόσμου, εξέφρασε ο Πρόεδρος, Νίκος Χριστοδουλίδης, στην παρουσίαση της βιογραφίας του Κρίτωνα Τορναρίτη από τον Αχιλλέα Κ. Αιμιλιανίδη, στο Προεδρικό Μέγαρο.

https://www.sigmalive.com/news/politics/1278097/ptd-to-ergho-toy-k-tornariti-na-katasti-ktima-tis-kipriakis-koinonias

Δηλώνω ότι δεν γνωρίζω τι περιλαμβάνει το εν λόγω βιβλίο βιογραφίας για τον μ. Κρίτωνα Τορναρίτη. Γι’ αυτό επιφυλάσσομαι να επανέλθω αφού το διαβάσω. Ελπίζω να περιλαμβάνει τα όσα είχε δηλώσει ο μ. Κ. Τορναρίτης στη συνέντευξή του στον συνάδελφο Αντώνη Μακρίδη, που δημοσιεύθηκε στη «Σημερινή»,1η Οκτωβρίου 1990.

Τονίζω ότι οι δηλώσεις του εκείνες είχαν γίνει τον ίδιο χρόνο (7 μήνες μετά) που οι Βρετανοί κατάφεραν και πέρασαν την τρισάθλια Δικοινοτική, Διζωνική Ομοσπονδία με το Ψήφισμα 649/90 (Σ. Ασφαλείας) με τον Πρόεδρο Γιώργο Βασιλείου. Ο οποίος έκανε ό,τι του ζητούσαν οι Βρετανοί εξ ου και τον αποκαλούσαν «precious asset» (αφού κατάφεραν να αντικαταστήσει τον μ. Σπύρο Κυπριανού…).

Στις 14 Μαρτίου 2021 επανέφερα εκείνες τις δηλώσεις του στην έντυπη «Σημερινή» και στις 16 Μαρτίου 2021 στην ηλεκτρονική. «Πολιτική ισότητα – δύο λαοί: Θέματα στα οποία θα πρέπει να είμαστε ανυποχώρητοι».

https://simerini.sigmalive.com/article/2021/3/16/politike-isoteta-duo-laoi-themata-sta-opoia-tha-prepei-na-eimaste-anupokhoretoi/

Είχα γράψει το 2021 ότι «τα λεχθέντα του μ. Κρίτωνος Τορναρίτη απευθύνονται σήμερα σε όλους τους κομματικούς πολιτικούς και ολόκληρο τον λαό. Αλλά, κυρίως, προς τις τυφλές ηγεσίες ΔΗΣΥ – ΑΚΕΛ ενώπιον της βρετανο-τουρκικής ΔΔΟ που ανέλαβαν να μας επιβάλουν ως ‘‘λύση’’ διάλυση… αποδοχή ουσιαστικά των τουρκικών απαιτήσεων της πολιτικής ισότητας, για δύο κράτη και δύο λαούς…».

Ο Κρίτων Τορναρίτης το 1990 επεσήμανε ότι «επιβάλλεται να παραμείνουμε ανυποχώρητοι σε ορισμένα βασικά θέματα και αρχές…».

Ανέλυσε τις απαιτήσεις των Τούρκων για πολιτική ισότητα, κυριαρχία και για ύπαρξη «δύο λαών» (που ήταν πάγιο αίτημα των Τούρκων και όχι σημερινό)…

Ερώτηση: «Κύριε Τορναρίτη, οι Τούρκοι σήμερα απαιτούν πολιτική ισότητα, αυτοδιάθεση και μιλούν για δύο λαούς στην Κύπρο. Τι σημαίνουν όλα αυτά; Αναλύστέ μας τα».

Τορναρίτης: «Καλά ή κακά δεχθήκαμε την ομοσπονδιακή λύση. Στην ομοσπονδία λοιπόν τα δύο μέρη, οι δύο κοινότητες, σε ορισμένες πτυχές είναι ισότιμες, αλλά στα περισσότερα η πλειοψηφία είναι εκείνη που καθορίζει το τι θα γίνει.

»Όταν μιλούμε για πολιτική ισότητα όσον αφορά τις ατομικές ελευθερίες, τα ατομικά δικαιώματα, εκεί μάλιστα. Όσον αφορά όμως την οργάνωση του Κράτους και άλλα συναφή θέματα, δεν μπορεί να υπάρξει εκπροσώπηση 50% με 50%. Οι Τούρκοι με την πολιτική ισότητα εννοούν να συμμετέχουν εξίσου σε όλα τα όργανα του κράτους.

»Αυτό δεν μπορεί να γίνει. Επίσης, η έννοια των δύο λαών που προβάλλουν οι Τούρκοι είναι λανθασμένη. Δεν μπορεί να υπάρξει κράτος με δύο λαούς. Για να υπάρξει ένα κράτος απαιτείται μόνιμος λαός, σε ορισμένη χώρα, οργανωμένος σε νομικό πρόσωπο, το οποίο νομικό πρόσωπο ασκεί πολιτική εξουσία εξ ιδίου δικαίου. Λοιπόν δεν μπορούν να υπάρξουν δύο λαοί, αλλά ένας, όταν μιλούμε για κράτος.

»Όταν οι Τούρκοι μιλούν για δύο λαούς, εννοούν την ύπαρξη κράτους εν κράτει.

»Τώρα που μιλούμε για τον λαό θυμούμαι κάτι που είπε ο Αριστοτέλης: ‘‘Ο λαός – λέγει – είναι ένας και μόνος. Μοιάζει με ποταμό, στον οποίον όσα ρεύματα και αν μπουν μέσα, ο ποταμός παραμένει ένας και ρέει’. Και εδώ ο λαός της Κύπρου είναι ένας’’.

»… Σε ορισμένα βασικά θέματα οφείλουμε να είμαστε ανυποχώρητοι. Σε άλλα σημεία λεπτομερειών πρέπει να είμαστε ευέλικτοι. Τα βασικά σημεία είναι π.χ. η δημοκρατική αρχή με βάση την οποία η πλειοψηφία κυβερνά και η μειοψηφία ελέγχει. Επίσης, πρέπει να είμαστε ανυποχώρητοι στις βασικές αρχές του δικαιώματος επανεγκατάστασης, ελευθερο-επικοινωνίας, νομής και κτήσης περιουσίας κ.λπ..

»Η Τουρκία έπαψε να είναι εγγυήτρια δύναμη, γιατί η ίδια κατέλυσε αυτό που εγγυήθηκε να διαφυλάξει. Οι άλλες δύο δεν ανέλαβαν τις εγγυητικές υποχρεώσεις τους, γιατί την ώρα που τις χρειαστήκαμε να έρθουν να προασπίσουν την ανεξαρτησία και ενότητα της Κύπρου, δυστυχώς, δεν ήρθαν. Και γι’ αυτό ακριβώς είναι υπόλογες».

Τα τρωτά του Συντάγματος

Ερώτηση: «Κύριε Τορναρίτη, ήσουν μέλος της Μεικτής Συνταγματικής Επιτροπής που ανέλαβε να συντάξει το κυπριακό Σύνταγμα. Ως νομικός κύρους και ως συνταγματολόγος δεν προείδες ότι αυτό το Σύνταγμα δεν διασφάλιζε τη βιωσιμότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας;».

Τορναρίτης: «Το πρώτο που είδα και τους το είπα έκτοτε είναι το εξής: Μέσα στη συμφωνία της Ζυρίχης υπήρχε πρόνοια που έλεγε ότι οι διατάξεις της Ζυρίχης, δηλαδή τα 26 σημεία, θα ήταν θεμελιώδη άρθρα του Συντάγματος, τα οποία κατ’ ουδένα τρόπο μπορούσαν ν’ αλλάξουν ή να αναθεωρηθούν. Τους έλεγα λοιπόν ότι θεμελιώδεις διατάξεις υπάρχουν και σε άλλα Συντάγματα, όμως, αυτές οι διατάξεις στα άλλα Συντάγματα θα μπορούσαν να αλλάξουν μετά από ορισμένη συντακτική διεργασία, δηλαδή από μια Βουλή Συντακτική.

»Όμως, με το αμετάβλητο στο διηνεκές των διατάξεων του δικού μας Συντάγματος περιορίζετο η λαϊκή κυριαρχία, στην οποία δεν παρείχετο το δικαίωμα να αλλάξει με τη θέλησή της το Σύνταγμα. Επίσης, το Σύνταγμα είχε και άλλα τρωτά, γιατί διαιώνιζε τον χωρισμό των δύο κοινοτήτων. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη Νομοθετική Εξουσία, δηλαδή τη Βουλή. Η Νομοθετική λοιπόν Εξουσία ήταν τεμαχισμένη. Υπήρχαν εκτός της Βουλής που ασκούσε την εξουσία αυτή και οι δύο Κοινοτικές Συνελεύσεις, που είχαν επίσης Νομοθετική Εξουσία. Οι δύο Συνελεύσεις ασχολούνταν με θέματα που ήσαν κρατικά και όχι κοινοτικά. Παραδείγματος χάριν, οι οικογενειακές σχέσεις των πολιτών, το θέμα των Συνεργατικών και άλλα.

»Ένα άλλο ήταν τα αδιέξοδα στα οποία σίγουρα θα έφθανε η Βουλή με τις χωριστές πλειοψηφίες που απαιτούνταν για τη λήψη αποφάσεων σε διάφορα θέματα, όπως π.χ. η φορολογία, τα δημαρχεία κ.λπ. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι η Ζυρίχη έδωσε στους Τούρκους πέραν του δέοντος εξουσίες… Το βλέπαμε, αλλά είχαμε την ελπίδα ότι ο χρόνος θα τα κανόνιζε και ότι μεταξύ τους οι δύο κοινότητες θα τα έβρισκαν χωρίς επεμβάσεις ξένων».

Στερνή μου γνώση να σ’ είχα πρώτα…

Διόρθωση

Δύο μικρές διορθώσεις στο άρθρο μου 8.6.2025. Ο Πέρι Άντερσον ήταν καθηγητής Κοινωνιολογίας και όχι Σοσιολογίας και το κείμενο του «Οι διαιρέσεις της Κύπρου» (και όχι «Η διαίρεση της Κύπρου»).

*Ερευνήτρια/δημοσιογράφος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Αποκαλυπτήρια μνημείου και ταφή του πεσόντος Χαράλαμπου Σαμλιάν στην Κεραμωτή Καβάλας

Tην Πέμπτη 13 Ιουνίου στην Κεραμωτή Καβάλας πραγματοποιήθηκαν τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου προς τιμή των Ελλαδιτών οπλιτών και αξιωματικών που υπηρέτησαν στην Κύπρο, καθώς και η τελετή ταφής των οστών του πεσόντος ήρωα Χαράλαμπου Σαμλιάν. Ο Σαμλιάν έπεσε μαχόμενος στις 19 Ιουλίου 1964 στην Κύπρο, και τα οστά του επαναπατρίστηκαν ώστε να ταφούν στη γενέτειρά του.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Tην Πέμπτη 13 Ιουνίου στην Κεραμωτή Καβάλας πραγματοποιήθηκαν τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου προς τιμή των Ελλαδιτών οπλιτών και αξιωματικών που υπηρέτησαν στην Κύπρο, καθώς και η τελετή ταφής των οστών του πεσόντος ήρωα Χαράλαμπου Σαμλιάν. Ο Σαμλιάν έπεσε μαχόμενος στις 19 Ιουλίου 1964 στην Κύπρο, και τα οστά του επαναπατρίστηκαν ώστε να ταφούν στη γενέτειρά του.

 

 

 

 

 

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την Ένωση Τραπεζικών Υπαλλήλων Κύπρου (ΕΤΥΚ) και τον Δήμο Νέστου, παρουσία του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη, και του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας, Θανάση Δαβάκη.

Στον χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης υπογράμμισε τη διαχρονική αξία των αγώνων των Ελλαδιτών στρατιωτών, τονίζοντας ότι «η αυθεντικότητα και ο γνήσιος πατριωτισμός των στρατιωτών της ΕΛΔΥΚ αποτελούν ιστορική παρακαταθήκη για τον ελληνισμό της Κύπρου». Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «το παρόν Μνημείο θα μαρτυρεί εσαεί την προσφορά της Ελλάδας στους αγώνες της Κύπρου και θα εκπέμπει ισχυρό μήνυμα ενότητας, σύμπνοιας και κοινού οράματος».

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη μεταφορά και ταφή των λειψάνων του στρατιώτη Χαράλαμπου Σαμλιάν, σημειώνοντας πως η πράξη αυτή, μαζί με την ανέγερση του Μνημείου, επιβεβαιώνει «το ὅμαιμον, το ὁμόγλωσσον, το ὁμόθρησκον και το ὁμότροπον» που ενώνει Ελλάδα και Κύπρο.

Αναφερόμενος στο Κυπριακό, ο κ. Χριστοδουλίδης τόνισε ότι βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία και συνεννόηση με την Ελληνική Κυβέρνηση, επισημαίνοντας πως «έχει ήδη δημιουργηθεί μια νέα κινητικότητα, με την ελπίδα να οδηγηθούμε σε θετικά αποτελέσματα».

Τέλος, ευχαρίστησε θερμά την ΕΤΥΚ για την κάλυψη των εξόδων επαναπατρισμού και ταφής του ήρωα, καθώς και για τη φιλοτέχνηση του Μνημείου και την ανάπλαση της πλατείας, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης και της εθνικής συνείδησης.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Επαναπατρίστηκαν τα οστά του Χαράλαμπου Σαρλιάν που έχασε τη ζωή του στα γεγονότα του 1964 στην Κύπρο

Επέστρεψε σήμερα στην πατρίδα του στο Νέστο (από την Κύπρο) μετά από 61 Χρόνια!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Συγκινητική τελετή επαναπατρισμού οστών σήμερα, πεσόντος στην Κύπρο με καταγωγή από την ΚΕΡΑΜΩΤΗ Χαράλαμπου Σαρλιάν!

Κανένας δεν ξεχνά, κανένας δεν ξεχνιέται!

Ο Στρατιώτης Σαρλιάν Χαράλαμπος από την Κεραμωτή Νέστου έχασε τη ζωή του στα γεγονότα του 1963-64 όπου και τα οστά του ταυτοποιήθηκαν πρόσφατα.

Επέστρεψε σήμερα στην πατρίδα του στο Νέστο (από την Κύπρο) μετά από 61 Χρόνια!

Ιστορικό..

Ο Χαράλαμπος Σαρλιάν του Αρτίνη από την Κεραμωτή Νέστου σκοτώθηκε από έκρηξη τορπίλων στον Άγιο Νικόλαο Κακοπετριάς τον Ιούλιο του 1964.

Η τελετή, η οποία διοργανώνεται από την ΕΤΥΚ (Ένωση Τραπεζικών Υπαλλήλων Κύπρου) και τον Δήμο Νέστου, θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 13 Ιουνίου 2025 στις 10:00 πμ στο Μνημείο των Ελλαδιτών -οι οποίοι υπηρέτησαν στην Κύπρο- στην Κεραμωτή .

Τα αποκαλυπτήρια του θα τελέσει ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή10 λεπτά πριν

Το μεγάλο χτύπημα περιμένει η Τεχεράνη! Πώς θα την εγκαταλείψουν 10 εκατομμύρια άνθρωποι; Ο φόβος και η απελπισία μιας πόλης (βίντεο, φωτογραφίες)

Ο Ισραηλινός στρατός, ο ίδιος ο Μπενιαμίν Νετανιάχου, αλλά και ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, έχουν προειδοποιήσει τους κατοίκους...

Αναλύσεις25 λεπτά πριν

NYT: Tο ενδεχόμενο να βομβαρδίσει πυρηνικό εργοστάσιο του Ιράν εξετάζει ο Τραμπ

Ένα πλήγμα στην συγκεκριμένη εγκατάσταση του Ιράν απαιτεί την χρήση της μεγαλύτερης βόμβας ακριβείας για την διάτρηση του εδάφους, γνωστή...

Πολιτική40 λεπτά πριν

Αντώνης Σαμαράς: Σήμερα η ομιλία στο Πολεμικό Μουσείο – Μετράει το ενδεχόμενο νέου κόμματος

Σήμερα, ο πρώην πρωθυπουργός αναμένεται να δώσει νέο «καύσιμο» στην εν εξελίξει συζήτηση, μιλώντας στην παρουσίαση του βιβλίου του δημοσιογράφου...

Αναλύσεις56 λεπτά πριν

«Πλάκωσε» και ο Ερντογάν

Η Άγκυρα δεν καταλαβαίνει ούτε από διεθνές δίκαιο ούτε από το «Δίκαιο της θάλασσας», που δεν έχει υπογράψει άλλωστε.

Αναλύσεις1 ώρα πριν

“Μακεδονία” ή Μακεδονία; Η Συμφωνία των Πρεσπών” είναι καταδικασμένη να ακυρωθεί στην πράξη

Η σιωπή, η συναίνεση, η αδιαφορία για τη «Συμφωνία», για τη Μακεδονία, για το εθνικό συμφέρον σε ΓΗ, ΑΕΡΑ και...

Δημοφιλή