Ακολουθήστε μας

Άμυνα

Διαμορφώνοντας μία Ελληνοκυπριακή Εξοπλιστική Στρατηγική για τον 21ο αιώνα

Δημοσιεύτηκε στις

Χωριανόπουλος Άγγελος

Σύσσωμος ο Ελληνισμός (Ελλάδα-Κύπρος) εν έτη 2021 δύναται να διαμορφώσει ένα νέο σταθερό πλαίσιο »Πολιτικής Πραγματικότητας» επί της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, το οποίο αφενός θα είναι ικανό να προσαρμοστεί στα εν διαμορφώσει διεθνή τεκτενώμενα και αφετέρου θα καταφέρει να κρατήσει ζωντανά και ακμάζοντα τα συστατικά στοιχεία που τον αποτελούν.

Η Γεωπολιτική αξία της Μεσογείου κατά την Αγγλοσαξονική Γεωπολιτική αντίληψη διαχωρίζεται σε τρία στρατηγικά σημεία και ένα υποστρατηγικό. Ως στρατηγικά γεωγραφικά σημεία ορίζονται τα Στενά του Γιβραλτάρ, του Ελλησπόντου και του Σουέζ, ενώ ως υποστατηγικό θεωρείται το θαλασσοχερσαίο περιβάλλον πέριξ της Μάλτας όπου θα περνούν οι νέες ενεργειακές ροές προς την Ευρώπη.

Στην σύγχρονη εποχή ο Ελληνισμός μέσω της διαμόρφωσης του κατάλληλου οπλοστασίου, φαίνεται να είναι ικανός να προβάλει ισχύ δια των όπλων στα δύο στρατηγικά σημεία της Μεσογείου και το ένα υποστρατηγικό. Ίσως για πρώτη φορά στην παγκόσμια ιστορία, μέσω μίας ουσιαστικής πολυφασματικής συνεργασίας με το Γαλλικό Κράτος, Ελλάδα και Κύπρος μετασχηματίζονται σε ένα εν δυνάμει γεωγραφικό σύμπλεγμα δύο κρατών, το οποίο θα είναι ικανό να προβάλει Σκληρή και Ήπια Ισχύ σε ολόκληρο το γεωοικονομικό φάσμα στο οποίο απλώνεται η Μεσόγειος Θάλασσα (αλλά και ευρύτερα).

Ο σκοπός της παρακάτω ανάλυσης είναι διττός. Αφενός να καταδείξει την σημασία ανάπτυξης της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και αφετέρου την περαιτέρω αξιοποίηση των ευρωπαϊκών επιλογών οπλικών συστημάτων στα πλαίσια οικοδόμησης μιας στρατηγικής σχέσης με τη Γαλλία. Κατ’ επέκταση δύναται να δομηθεί μια αμυντική αυτάρκεια σε κρίσιμα ζητήματα (διοίκηση & έλεγχος, επικοινωνίες, στοχοποίηση, καθοδήγηση όπλων), δίνοντας κυρίως έμφαση στην εξ ολοκλήρου διαμόρφωση συστημάτων επικοινωνιών (data links) από την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία.

Το παράδειγμα της Τουρκίας ως προς την ανάπτυξη εγχώριων οπλικών συστημάτων μέσω της αξιοποίησης του εγχώριου τουρκικού επιστημονικού δυναμικού

Το τουρκικό κράτος μέσω μίας νέο-οθωμανικής εξωτερικής πολιτικής με κύρια στοιχεία τον ισλαμικό επεκτατισμό και την οικονομική διπλωματία, φρόντισε να δημιουργήσει μία εγχώρια αμυντική βιομηχανία ικανή να προκαλέσει (μέχρι ενός σημείου) μεταβολή στην ανακατανομή ισχύος στην Μέση Ανατολή.

Τα συστήματα που αναπτύσσονται άπτονται της Νταβουτογλιανής εξωτερικής πολιτικής, δίνοντας έμφαση πρωτίστως στην ανάπτυξη συστημάτων καταστολής του Κουρδικού στοιχείου (UCAV TB-2 Bayraktar, UAV Akinci, Βόμβες Λευκού Φωσφόρου) και δευτερευόντως στην δημιουργία ενός αναλώσιμου στρατεύματος το οποίο λόγω των νεο-οθωμανικών συστατικών στοιχείων θα είναι ικανό για διεξαγωγή μακροχρόνιων πολεμικών συρράξεων πέριξ των τουρκικών συνόρων.

Εν έτη 2021 η Τουρκία φαίνεται να ολοκληρώνει το εξοπλιστικό σκέλος της Νταβουτογλιανής αντίληψης περί εξωτερικής πολιτικής, οδηγούμενη στην διαμόρφωση ενός συστήματος πυροβολικού/παράκτιας άμυνας μέσω των πυραυλικών δομών Bora και J-600T Yildimir, ενώ συνεχίζει να εξελίσσει/δοκιμάζει το αντιπλοϊκό βλήμα ATMACA και τον πύραυλο εδάφους-αέρος HISAR. Η διαδικασία πλοήγησης βλήματος κατά το μέσο στάδιο πτήσης, σύμφωνα με πληροφορίες από ανοιχτές πηγές, θα γίνεται μέσω των τουρκικών UCAV TB-2 Bayraktar αλλά και τον UAV Akinci, τα οποία ήδη δοκιμάζονται στον τομέα λειτουργίας υπό δορυφορική σύνδεση SATCOM.

Η αποτελεσματικότητα του Τουρκικού οπλοστασίου την τρέχουσα χρονική στιγμή είναι αμφιβόλου ποιότητας και θα συνεχίσει να είναι για το σύντομο μέλλον. Λαμβάνοντας υπόψιν το παράδειγμα της αμυντικής βιομηχανίας του Ιράν και του Πακιστάν, βλέπουμε πως το ανησυχητικό κομμάτι θα έρθει μακροπρόθεσμα όταν το τουρκικό στράτευμα θα αποκτήσει μία σχετική εμπειρία στην διαμόρφωση και την λειτουργία οπλικών συστημάτων που άπτονται της διεθνούς τουρκικής αντίληψής.

Δεδομένης της προαναφερθείσας πραγματικότητας η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία είναι πλέον αναγκαίο να προβεί στον τομέα της συμπαραγωγής και του εξοπλισμού με οπλικά συστήματα που άπτονται της Εθνικής αντίληψης περί ασφαλείας αλλά και της τεχνολογικής πραγματικότητας.

Διαμόρφωση Οπλοστασίου

Από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου μέχρι και σήμερα το Ελληνικό Στράτευμα, παρά την σχετική σταθερότητα ισχύος μεταξύ Σοβιετικής Ένωσης και ΝΑΤΟ, δείχνει να έχει υιοθετήσει ένα εύκαμπτο εξοπλιστικά οπλοστάσιο, με εξοπλιστικές επιλογές από την Γαλλία, τις ΗΠΑ, την Γερμανία αλλά και την Ρωσία.

Ένας λόγος για τον οποίο η διεθνής πραγματικότητα επιβάλλει την μερική εύρεση επιπλέον πηγών αγοράς οπλικών συστημάτων, είναι αυτός της εθνικής ασφαλείας. Διαχρονικά οι Ελληνικές Κυβερνήσεις δεν έχουν συνάψει κάποια μακροχρόνια συμφωνία αμυντικής συνεργασίας στο κομμάτι των εξοπλισμών, η οποία να άπτεται των γεωπολιτικών μας συμφερόντων. Σε καμία περίπτωση η εξοπλιστική πολιτική της χώρας δεν πρέπει να στηρίζεται σε μία μόνο αλλοδαπή πηγή εξοπλισμού.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα ζητήματα καθοδήγησης οπλικών συστημάτων/πυραύλων/βλημάτων με στοιχεία που αντλούν από το Σύστημα Παγκόσμιου Προσδιορισμού Θέσης GPS. Πρόκειται για ιδιαίτερα λεπτά και σύνθετα ζητήματα Εθνικής Ασφάλειας τα οποία απαιτούν την ανάπτυξη εγχώριων τεχνολογικών επιλογών, όπως η δημιουργία δορυφορικών συστημάτων, η συλλογή πληροφοριών, η στοχοποίηση και η ιχνηλάτηση στόχου. Για τον λόγο αυτό η χώρα μας δύναται να συνεργαστεί στενά με την Γαλλία στο πρόγραμμα Helios 2B, με σκοπό την διαμόρφωση τεχνολογιών τύπου TERPROM.

Το TERPROM (terrain profile matching) είναι ένα στρατιωτικό σύστημα προειδοποίησης εγγύτητας εδάφους (GPWS) που χρησιμοποιείται σε αεροσκάφη και πυραύλους. Λειτουργεί μέσω προ-αποθηκευμένων ψηφιακών δεδομένων σε συνδυασμό με σύστημα πλοήγησης και υψομετρικό ραντάρ με σκοπό τον υπολογισμό της γεωγραφικής θέσης ενός αεροσκάφους/πυραύλου.

Σε περιβάλλον έντονης διεθνούς πολιτικής αστάθειας/αβεβαιότητας και διευρυμένης οικονομικής κρίσης, εμφανίζεται πεδίο δόξης λαμπρόν για την Ελλάδα στο τομέα ανάπτυξης υποστρατηγικών δομών μάχης. Μέσω μίας πολυφασματικής διπλωματίας, Ελλάδα και Κύπρος είναι ικανές να εκμεταλλευτούν την τεχνογνωσία από εξοπλιστικά »άγονες» χώρες (πχ Βραζιλία, Σερβία) με σκοπό την δημιουργία του οπλοστασίου το οποίο θα είναι ικανό να ελέγξει τα Στενά του Ελλησπόντου, τις ενεργειακές απολήξεις των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην ευρύτερη Ανατολική Μεσόγειο αλλά και τα Στενά του Σουέζ.

Τα γαλλικά βλήματα SCALP-Naval, τα Ισραηλινά LORA, οι Πολλαπλοί Εκτοξευτές Ρουκετών Jobaria των ΗΑΕ, ο Σέρβικος Somadija, ο Σουηδικός πύραυλος RBS-15 η μετατροπή των MLRS/HIMARS σε σύστημα παράκτιας άμυνας, αλλά και η από κοινού διασύνδεση όλων των προαναφερθέντων συστημάτων, είναι τεχνολογίες ικανές να δώσουν την απαραίτητη διπλωματική και εξοπλιστική διάσταση στο Ελληνικό οπλοστάσιο, ενισχύοντας τόσο την πολιτική συνεργασία με τα Ευρωπαϊκά κράτη, όσο και την δια των όπλων προστασία του Ελληνοκυπριακού συμπλέγματος.

Η τεχνογνωσία τους αλλά και η γενικότερη φιλοσοφία δράσης τους είναι μερικώς διαδεδομένη ακόμα και σε Έλληνες μηχανικούς (μέχρι ενός σημείου) και δύναται να εφαρμοστεί στον τομέα της ανάπτυξης εγχώριων οπλικών συστημάτων ανοίγοντας έναν δρόμο προς την εύρεση μίας νέας γεωπολιτικής ταυτότητας εντός της Ευρασίας.

Η Ελληνογαλλική Εξοπλιστική Συνεργασία και οι Επιμέρους Διαστάσεις

Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενη ανάλυση το Ισραηλινό Κράτος μετασχηματίζει τον εαυτό του στην δικλείδα ασφαλείας/σύνδεσης μεταξύ των Αραβικών Κρατών και του ΝΑΤΟ, δημιουργώντας μία ενιαία δυτική αρχιτεκτονική ασφαλείας, η οποία θα ξεκινάει από την Μεγάλη Βρετανία και θα τελειώνει στην Ιαπωνία (Δακτύλιος του Ρίμλαντ). Η Γαλλία εντός της προαναφερθείσας αρχιτεκτονικής θα είναι η Ευρωπαϊκή χώρα η οποία ευελπιστεί να διαμορφώσει τον υπονατοϊκό άξονα ασφαλείας μεταξύ Γαλλίας-Αυστρίας-Ελλάδας-Κύπρου, ο οποίος μετέπειτα θα διασυνδεθεί με το Ισραήλ, τα ΗΑΕ και την Ινδία.

Το εξοπλιστικό πρόσημο αυτού του άξονα φαίνεται μέχρι στιγμής να εθεάθη για πρώτη φορά στην Στρατιωτική Άσκηση »Skyros 2021». Στο πλαίσιο της αποστολής συμμετείχαν τέσσερα διθέσια Rafale B τα οποία ξεκίνησαν από την γαλλική βάση στο Djibouti στις 20 Ιανουαρίου με προορισμό την αεροπορική βάση Jodhpur της Ινδίας, συνοδευόμενα από δύο μεταφορικά αεροσκάφη Α400Μ και ένα εναέριο τάνκερ Α330 Phenix.

Στην συνέχεια η Γαλλική αποστολή οδηγήθηκε στα ΗΕΑ και την Αίγυπτο, έχοντας ως τελευταίο σταθμό την Ελληνική αεροπορική βάση στην Τανάγρα. Στο επιχειρησιακό σκέλος των ασκήσεων τα γαλλικά Rafale πέταξαν πάνω από το Ιόνιο, το Αιγαίο και τη Δυτική Ελλάδα διεξάγοντας πληθώρα σεναρίων και αποστολών.

Η άσκηση συνέχισε με σενάρια εναέριας μάχης από διαφορετικές αποστάσεις και υψόμετρα, προκειμένου να δοκιμασθεί το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA των Γαλλικών Rafale. Η Ελληνογαλλική συνεργασία στον αμυντικό τομέα θα μπορούσε να διευρυνθεί και στον τομέα αξιοποίησης του βλήματος αέρος-επιφανείας HAMMER αλλά και στην αξιοποίηση της γενικότερης αποκτηθείσας τεχνογνωσίας από το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα UCAV nEUROn.

Η Γαλλική Πολεμική Αεροπορία σε συνεργασία με την Dassault, προ ενός έτους, ανακοίνωσε την επιτυχημένη πτητική δοκιμή του μη-επανδρωμένου αεροχήματος μάχης (UCAV) nEURON, στο οποίο συμμετέχει και η Ελλάδα, σε συνεργασία με πέντε (5) μαχητικά αεροσκάφη Rafale και την υποστήριξη ενός αεροσκάφους έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου.

Μέσω αξιοποίησης της τεχνογνωσίας του προγράμματος nEUROn η Ελλάδα μπαίνει στην νέα γενιά δικτυοκεντρικής συνεργίας των εναέριων μαχητικών αεροσκαφών. Στο UCAV nEUROn ενσωματώθηκαν τεχνολογίες αντιληπτικής τεχνητής νοημοσύνης, όπου μέσω αυτών το αεροσκάφος είχε επίγνωση της απόστασης πτήσης σε σχέση με τα μαχητικά Rafale, ήταν ικανό να εκτελέσει διεργασίες έρευνας-αέρος, έρευνας επιφανείας, σύνθεσης εικόνας-επιφανείας, ιχνηλάτησης στόχων αλλά και μετάδοσης δεδομένων μάχης στα Rafale μέσω data-link.

Σύμφωνα με ανεπίσημες πηγές είναι ικανό και για καθοδήγηση βλήματος έναντι στόχων επιφανείας, ενώ λαμβάνοντας υπόψη την γενικότερη αμερικανική αντίληψη περί του ρόλου των UCAV στο σύγχρονο μοντέλο υποβρύχιας μάχης, καλή θα ήταν και η από κοινού σχεδίαση ηχοσημαντήρων και τορπιλών έναντι υποβρύχιων στόχων υποβοηθώντας σε μεγάλο βαθμό την δράση του ΠΝ.

Γίνεται άμεσα αντιληπτό πως οι Ένοπλες Δυνάμεις δύναται να οδηγηθούν στην αγορά στρατηγικού χαρακτήρα οπλικών συστημάτων, τα οποία θα είναι ικανά να πλήξουν τα κέντρα βάρους του αντιπάλου παράγοντας αποτροπή. Οπλικά συστήματα μέσου/επαυξημένου βεληνεκούς, μεγάλου όγκου πυρός και υψηλής ακριβείας, όπως οι SCALP-Naval, oι MLRS/HIMARS με βλήματα τύπου DeepStrike, οι LORA, το σύστημα Lynx αλλά και τα Σέρβικα BORA, είναι ικανά να παράξουν αξιόπιστη αποτροπή σε περιόδους κρίσης.

Παράλληλα σε συνεργασία με την Γαλλία και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, χρήσιμο θα ήταν να επιδιωχθεί η ανάπτυξη ευαίσθητων στρατιωτικών τεχνολογιών, όπως συστήματα στοχοποίησης, πλοήγησης βλήματος, προσδιορισμού θέσης, κέντρων Διοίκησης-Ελέγχου, data-link και δορυφορικών συστημάτων.

Απώτερος σκοπός είναι η αμυντική αυτάρκεια της χώρας σε κρίσιμους τομείς μέσω μίας δεύτερης ευρωπαϊκής πηγής εξοπλισμού, αλλά και η ανάπτυξη της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας έτσι ώστε να γίνει ένας μελλοντικός φορέας οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.

Ο παράγοντας Ισραήλ    

Μέσω μίας διμερούς ουσιαστικής συνεργασίας με το Ισραήλ, το Ελληνικό Κράτος είναι ικανό να δημιουργήσει μία αξιόπιστη και τεχνολογικά ακμάζουσα εξοπλιστική δομή εντός των Ενόπλων Δυνάμεων. Επί μέρους οφέλη προκύπτουν τόσο στον οικονομικό τομέα όσο και στον κοινωνικό, όπου λόγω των αυξημένων Ελληνοτουρκικών αντιπαραθέσεων, η αμυντική κουλτούρα και τον δύο λαών επηρρεάζει την πολιτική τους σκέψη. Ως κύριος στόχος δεν τίθεται μόνο η επιβίωση του Ελληνισμού, αλλά και η μακρόπνοη πολιτισμική κυριαρχία του επί της Ευρωπαϊκής νομικής/πολιτικής πραγματικότητας.

Η αρχαιοελληνική πολιτική σκέψη, σε συνδυασμό με την χριστιανική πνευματικότητα και τον ιουδαϊκό πραγματιστικό πολιτισμό δύναται  να αποτελέσουν στερεά γέφυρα μεταξύ του Δυτικού και του Ανατολικού Κόσμου σε έναν εκθετικά μεταβαλλόμενο κόσμο.

Άμυνα

Drones της θάλασσας από Κύπριους επιστήμονες – Πώς θα συμβάλλουν στην άμυνα και την ασφάλεια

Το Κυπριακό Ινστιτούτο για τη Θάλασσα και τη Ναυτιλία, που λειτουργεί ως κέντρο αριστείας για ναυτιλιακή και θαλάσσια έρευνα, καινοτομία και τεχνολογική ανάπτυξη, ξεκίνησε με μια χούφτα επιστήμονες και πλέον εργοδοτεί 65 άτομα, ενώ απλώθηκε σε τρεις εγκαταστάσεις στην πόλη και επαρχία Λάρνακας.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Όταν το 2020 το CMMI έκανε τα πρώτα του βήματα, εν μέσω πανδημίας, υπό τη σκεπή του Δήμου Λάρνακας, ουδείς ανέμενε τη ραγδαία ανάπτυξη που θα είχε μόλις σε μια πενταετία. Το Κυπριακό Ινστιτούτο για τη Θάλασσα και τη Ναυτιλία, που λειτουργεί ως κέντρο αριστείας για ναυτιλιακή και θαλάσσια έρευνα, καινοτομία και τεχνολογική ανάπτυξη, ξεκίνησε με μια χούφτα επιστήμονες και πλέον εργοδοτεί 65 άτομα, ενώ απλώθηκε σε τρεις εγκαταστάσεις στην πόλη και επαρχία Λάρνακας.

Έχοντας στο χαρτοφυλάκιό του σημαντικές διεθνείς συνεργασίες και προγράμματα με κρατικές υπηρεσίες, τον περασμένο Σεπτέμβριο το Ινστιτούτο αποφάσισε να κάνει το πιο φιλόδοξό του βήμα. Ίδρυσε τη Nautonomy Ltd, την πρώτη του spinout εταιρεία, με σκοπό την εμπορική αξιοποίηση των αυτόνομων και έξυπνων ναυτιλιακών τεχνολογιών που ανέπτυξαν ερευνητές του. Στην ουσία η Nautonomy θα δημιουργεί drones της θάλασσας (μη επανδρωμένα σκάφη), με κυπριακή σφραγίδα, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο στον στρατιωτικό, όσο και στον πολιτικό τομέα.

To Philenews βρέθηκε στις εγκαταστάσεις που δημιούργησε το κέντρο αριστείας στην Ορόκλινη, λίγο αφότου τις είχε επισκεφθεί ο διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας, André Denk, ο οποίος ενημερώθηκε για τα πλάνα της νέας εταιρείας. «Πρόκειται για έναν τομέα που αναπτύσσεται ραγδαία διεθνώς και εμείς δεν είμαστε πίσω από άλλες χώρες, όπως σε άλλους τομείς της άμυνας. Δεν μπορούμε να φτιάξουμε τανκ ή αεροπλάνα, για παράδειγμα. Ωστόσο, τέτοια σκάφη έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε ως CMMI και ως Κύπρος. Αυτό το εξηγήσαμε και στον διευθυντή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίηση του, όπως και το Υπουργείο Άμυνας, με το οποίο συζητούμε για το πώς θα μπορέσουμε ν’ αξιοποιήσουμε αυτή την τεχνολογία για σκοπούς άμυνας», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος CMMI, Ζαχαρίας Σιόκουρος. Υπέδειξε δε πως πρόκειται για έναν τομέα που ενδιαφερόταν από την αρχή να εμπλακεί το Ινστιτούτο και είναι γι’ αυτόν τον λόγο που ασχολήθηκε με τη θαλάσσια ρομποτική και τα αυτόνομα σκάφη θαλάσσης (επιφανείας και υποβρύχια). «Πρόκειται στην ουσία για την εμπορική εκμετάλλευση της τεχνολογίας που δημιουργήθηκε στο CMMI για μη επανδρωμένα σκάφη. Το CMMI εκχωρεί τα δικαιώματα χρήσης της τεχνολογίας που δημιουργήθηκε στους ερευνητές που ενδιαφέρονται να εμπλακούν για να την αξιοποιήσουν εμπορικά. Σε πρώτη φάση θα μπορούσαν ν’ αξιοποιηθούν από την Αστυνομία Κύπρου, το Υπουργείο Άμυνας, το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ), αλλά και για μη στρατιωτικές χρήσεις, όπως για παρακολούθηση της θάλασσας και για προστασία Προστατευόμενων Θαλάσσιων Περιοχών. Είμαστε ήδη σ’ επαφές με το ΥΠΑΜ, την Αστυνομία και το ΚΣΕΔ», σημείωσε ο κ. Σιόκουρος.

Οι συνιδρυτές της Nautonomy Ltd

Συνιδρυτές και διευθυντές της Nautonomy Ltd είναι ο Χρίστος Κελέσιης, ηλεκτρολόγος μηχανικός και ο Χρίστος Κωνσταντινίδης, μηχανικός λογισμικού, ενώ γραμματέας είναι η Άντρη Θεοδώρου. Οι δύο διευθυντές της εταιρείας εργάζονταν στο Ινστιτούτο Κύπρου και το έργο τους είδε πολλές φορές το φως της δημοσιότητας, αφού δημιούργησαν δεκάδες εναέρια drones, με δική τους τεχνολογία, κάποια εκ των οποίων πωλήθηκαν στο Τμήμα Δασών και την Εθνική Φρουρά. «Μετά από 15 χρόνια στα drones ανακάλυψα πως υπάρχει το CMMI και πως είχε ενδιαφέρον στο κομμάτι της εμπορευματοποίησης της τεχνολογίας, που είναι κάτι που με ενδιαφέρει πάρα πολύ. Στόχος είναι να φτάσουμε σ’ ένα σημείο όπου οι μηχανικοί της ομάδας θα βλέπουν τα σχέδια και τα πρωτότυπά τους να έχουν και επόμενη ημέρα», σημείωσε ο κ. Κελέσιης. Από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντινίδης ανέφερε πως εντάχθηκε στο CMMI, έπειτα από 7 χρόνια στο Ινστιτούτο Κύπρου, με όραμα να δει το λογισμικό που δημιούργησαν ν’ αποφέρει βοήθεια στον τόπο και να μπορεί να εξαχθεί εκτός Κύπρου.

Πώς θα λειτουργούν τα μη επανδρωμένα σκάφη

>Τα κυπριακά drones της θάλασσας που αλλάζουν τους κανόνες ασφάλειας και τεχνολογίας

Οι συνιδρυτές της εταιρείας κλήθηκαν ν’ απαντήσουν εάν πίστευαν ποτέ πως η Κύπρος θα μπορούσε να τους προσφέρει την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν εμπορικά τα δικά τους συστήματα. Ο κ. Κελέσιης υπέδειξε πως στο κομμάτι της δικής τους τεχνολογίας, όπου δεν χρειάζεται η βαριά βιομηχανία, δεν υπάρχουν περιορισμοί. «Μπορούμε να δημιουργήσουμε και μάλιστα εξίσου ανταγωνιστικά όπως άλλες χώρες», σημείωσε. Από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντινίδης τόνισε πως δεν ισχύει αυτό που πολλοί πιστεύουν: Πως ένας επιστήμονας στην Κύπρο δεν έχει την τεχνογνωσία αυτών που διαπρέπουν στο εξωτερικό. «Με τα ταξίδια που κάναμε και τους ανθρώπους που γνωρίσαμε, είδαμε πως δεν απέχουμε σχεδόν καθόλου», σημείωσε.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Εurasiantimes: Το «λάθος των Eurofighter» της Τουρκίας – Γιατί η Άγκυρα δεν θα είναι ικανοποιημένη με τη συμφωνία των 10,6 δισ. δολαρίων

Ο κύριος στόχος της Άγκυρας ήταν να αντισταθμίσει την αεροπορική υπεροχή της Ελλάδας, η οποία έχει ήδη αποκτήσει Rafale και υπέγραψε για F-35 Lightning II.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Τουρκία υπέγραψε συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο για την αγορά 20 μαχητικών Eurofighter Typhoon, έπειτα από μακρά και επίμονη διπλωματική εκστρατεία. Ειρωνικά, αυτό το ορόσημο έρχεται χρόνια αφότου η Άγκυρα είχε απορρίψει την ευκαιρία να ενταχθεί στο πρόγραμμα Eurofighter ως ισότιμος εταίρος.

Η συμφωνία, αξίας 10,66 δισεκατομμυρίων δολαρίων, υπεγράφη στις 27 Οκτωβρίου 2025 από τον Πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τον Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου Κιρ Στάρμερ, κατά την πρώτη επίσημη επίσκεψη του τελευταίου στην Άγκυρα.

Ο Βρετανός πρωθυπουργός χαρακτήρισε τη συμφωνία ως «τη μεγαλύτερη εξαγωγή μαχητικών αεροσκαφών μιας ολόκληρης γενιάς».

Από την άρνηση συμμετοχής στο πρόγραμμα… στην πανάκριβη αγορά

Το Eurofighter Typhoon είναι ένα πολυλειτουργικό μαχητικό 4,5ης γενιάς, που αναπτύχθηκε από την ευρωπαϊκή κοινοπραξία Eurofighter, αποτελούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία.

Κάθε πώληση σε τρίτη χώρα απαιτεί την έγκριση όλων των μελών της κοινοπραξίας, γεγονός που καθυστέρησε για χρόνια την τουρκική αγορά, λόγω του γερμανικού βέτο, το οποίο άρθηκε μόλις τον Ιούλιο του 2025.

Η νέα συμφωνία βασίζεται σε Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) μεταξύ Άγκυρας και Λονδίνου για την πώληση περίπου 40 Typhoon, που είχε προχωρήσει μετά το πράσινο φως του Βερολίνου.

Οι χαμένες ευκαιρίες της Τουρκίας να γίνει εταίρος του Eurofighter

Αν και η Τουρκία ξεκίνησε επίσημα τις προσπάθειες απόκτησης Eurofighter μόλις το 2022–2023, η σχέση της με το πρόγραμμα χρονολογείται από τη δεκαετία του 1980. Όπως υπενθυμίζει η τουρκική εφημερίδα Yeni Şafak, «η πορεία της Τουρκίας έχει διασταυρωθεί με το Eurofighter πολλές φορές τα τελευταία σαράντα χρόνια».

Το 1983, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία αναγνώρισαν την κοινή ανάγκη για αναβάθμιση της αεροπορικής τους ισχύος, και έτσι γεννήθηκε η ιδέα του Eurofighter. Η Γαλλία προσκλήθηκε αρχικά να συμμετάσχει, αλλά αποχώρησε και προχώρησε στην ανάπτυξη του Rafale. Το πρόγραμμα Eurofighter εγκαινιάστηκε επίσημα τον Νοέμβριο του 1988.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, η Τουρκία διαπραγματευόταν την αγορά 40 Tornado από Ευρώπη — ένα αεροσκάφος που είχε αναπτυχθεί από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία και τη Γερμανία. Η Άγκυρα τότε είχε λάβει υπόσχεση ότι θα γίνει ισότιμος εταίρος στο μελλοντικό πρόγραμμα Eurofighter, υπό την προϋπόθεση να ολοκληρωθεί η συμφωνία για τα Tornado.

Ωστόσο, η συμφωνία κατέρρευσε όταν η Υπηρεσία Εγγυήσεων Εξαγωγών του Ηνωμένου Βασιλείου αρνήθηκε να τη χρηματοδοτήσει.

Χωρίς τα Tornado, η Τουρκία στράφηκε στις ΗΠΑ και επένδυσε στα F-16 Fighting Falcon, που αποδείχθηκαν πιο ευέλικτα και οικονομικά. Η επιλογή αυτή άνοιξε τον δρόμο για την ανάπτυξη της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, αλλά έκλεισε οριστικά την πόρτα στην ένταξή της στο Eurofighter.

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Άγκυρα είχε και πάλι προσκληθεί να συμμετάσχει στο πρόγραμμα, αυτή τη φορά με προοπτική βιομηχανικής συνεργασίας, όμως η πρόταση δεν προχώρησε, καθώς η Τουρκία είχε ήδη στραφεί προς το αμερικανικό F-35 Joint Strike Fighter (JSF).

Από το F-35 στο «πάγωμα» και την αναζήτηση νέου μαχητικού

Το 2002, η Τουρκία έγινε η έβδομη διεθνής εταίρος του προγράμματος JSF, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία, την Ολλανδία, τον Καναδά, τη Δανία και τη Νορβηγία. Μέχρι το 2007, είχε υπογράψει μνημόνιο συμμετοχής στην παραγωγή του F-35 και επένδυσε πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια στο πρόγραμμα.

Περίπου δέκα τουρκικές εταιρείες συμμετείχαν στην παραγωγή 900 εξαρτημάτων, όπως το κεντρικό τμήμα της ατράκτου και ο πίνακας οργάνων του πιλοτηρίου. Η Άγκυρα θεωρούσε το F-35 δεδομένο για τον εκσυγχρονισμό της Πολεμικής της Αεροπορίας — έως ότου εκδιώχθηκε από το πρόγραμμα.

Αιτία ήταν η αγορά τεσσάρων ρωσικών συστημάτων S-400 το 2017. Παρά τις προειδοποιήσεις των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ, η Τουρκία προχώρησε στην αγορά, καθώς είχε ανάγκη από αντιαεροπορική κάλυψη μεγάλης εμβέλειας.

Όταν οι S-400 παραδόθηκαν το 2019, η Άγκυρα δέχθηκε κυρώσεις από την κυβέρνηση Τραμπ στο πλαίσιο του CAATSA και αποβλήθηκε από το πρόγραμμα F-35, πλήγμα που πάγωσε τα σχέδια εκσυγχρονισμού της αεροπορίας της.

Η Τουρκία έχασε την πρόσβαση σε μαχητικά 5ης γενιάς και αναγκάστηκε να αναζητήσει ενδιάμεση λύση με αεροσκάφη 4+ γενιάς — παράλληλα με την ανάπτυξη του εγχώριου μαχητικού KAAN.

Οι διαπραγματεύσεις και η γερμανική άρση βέτο

Από το 2023, η Τουρκία ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο για την αγορά Eurofighter Typhoon, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ. Ωστόσο, η Γερμανία αρνούνταν να εγκρίνει την εξαγωγή λόγω των παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων από την Άγκυρα.

Μόλις στα τέλη του 2024, το Βερολίνο άρχισε να αλλάζει στάση, και, με τη στήριξη της Ιταλίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ισπανίας, ήρε το βέτο το καλοκαίρι του 2025.

Ο κύριος στόχος της Άγκυρας ήταν να αντισταθμίσει την αεροπορική υπεροχή της Ελλάδας, η οποία έχει ήδη αποκτήσει Rafale και υπέγραψε για F-35 Lightning II.

Παρότι η Τουρκία αναπτύσσει το δικό της μαχητικό KAAN, αυτό θα χρειαστεί χρόνια για να ενταχθεί πλήρως σε υπηρεσία.

«Καθυστερημένος αγοραστής» και υψηλό τίμημα

Όπως σημείωσε ο Aaron Stein, πρόεδρος του Foreign Policy Research Institute, η σχέση της Τουρκίας με το Eurofighter είναι «μια ολόκληρη ιστορία».

Η σημερινή αγορά, ύψους 10,66 δισ. δολαρίων για 20 αεροσκάφη, αποτελεί στρατηγική αλλά όχι ιδανική επιλογή:
η Τουρκία χάνει τα οφέλη της ισότιμης συμμετοχής στο πρόγραμμα — τη συμπαραγωγή, τη μεταφορά τεχνολογίας και την κατανομή κόστους.

Ως απλός αγοραστής πλέον, πληρώνει ακριβό τίμημα για μαχητικά 4,5ης γενιάς, με παράδοση το 2030, και χωρίς το πλεονέκτημα του εταίρου-παραγωγού.
Αυτό το χαμένο στρατηγικό προβάδισμα, εκτιμούν αναλυτές, θα δυσαρεστήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στην Άγκυρα.

Η συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο και οι πρώτες παραδόσεις

Η συμφωνία ανακοινώθηκε από τον Κιρ Στάρμερ μέσω βίντεο, μπροστά από μαχητικά Eurofighter Typhoon.
Τρία αεροσκάφη της RAF πέταξαν στην Τουρκία, συνοδευόμενα από τουρκικά F-16 κατά την είσοδό τους στον εναέριο χώρο, πριν προσγειωθούν στη βάση Μουρτέντ της Άγκυρας.

Εκεί, ο Στάρμερ, μαζί με τον Βρετανό υπουργό Άμυνας Τζον Χίλι, χαιρέτισαν τους πιλότους μπροστά από ένα Typhoon.

Η συμφωνία καθιστά την Τουρκία δέκατο χειριστή του Eurofighter παγκοσμίως και καλύπτει κρίσιμο κενό έως ότου ενταχθεί το KAAN 5ης γενιάς.
Το πακέτο περιλαμβάνει και πυραύλους MBDA Meteor αερομαχίας εκτός οπτικής επαφής.

Τα αεροσκάφη θα συναρμολογηθούν από τη BAE Systems στο Ηνωμένο Βασίλειο, με ορισμένα εξαρτήματα να κατασκευάζονται σε ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις.

Ο Στάρμερ χαρακτήρισε τη συμφωνία «νίκη για τους Βρετανούς εργαζόμενους, τη βιομηχανία άμυνας και την ασφάλεια του ΝΑΤΟ».
Η παραγγελία διασφαλίζει 500 θέσεις εργασίας στο εργοστάσιο Warton, αλλά και στην Samlesbury, όπου κατασκευάζεται το μπροστινό τμήμα της ατράκτου.

Οι πρώτες νέες μονάδες θα παραδοθούν το 2030, ενώ η Τουρκία σκοπεύει να αγοράσει επιπλέον 12 Typhoon από Κατάρ και Ομάν — με τα καταρινά αεροσκάφη να αναμένονται στις αρχές του 2026, σύμφωνα με τον Γκιουλέρ.

Αυτά τα παλαιότερα Typhoon θα λειτουργήσουν ως προσωρινή λύση, έως ότου φτάσουν τα νεότερα Tranche 4.

«Νέα εποχή» για το Eurofighter – και για την τουρκική αεροπορία

Η κοινοπραξία Eurofighter εξέφρασε ενθουσιασμό για τη συμφωνία, σημειώνοντας ότι η Τουρκία θα γίνει «η δέκατη χώρα που επιχειρεί με Typhoon» και ότι αυτό σηματοδοτεί την είσοδό της ως εταίρου στην ευρωπαϊκή κοινότητα Eurofighter.

«Η νέα αυτή συνεργασία ενισχύει περαιτέρω τη θέση του προγράμματος Eurofighter ως ραχοκοκαλιά της αεράμυνας της Ευρώπης», ανέφερε η ανακοίνωση, υπενθυμίζοντας ότι Γερμανία, Ισπανία και Ιταλία έχουν ήδη προχωρήσει σε νέες παραγγελίες.

Τα Typhoon επιχειρούν επίσης σε Αυστρία, Ομάν, Κατάρ, Κουβέιτ και Σαουδική Αραβία, γεγονός που υπογραμμίζει τον αυξανόμενο ευρωπαϊκό και διεθνή ρόλο του προγράμματος.

Eurasiantimes

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Αυξάνεται η πίεση στις Βρυξέλλες για την υπαγωγή της Τουρκίας στο SAFE

Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα Άμυνας, Τομά Ρενιέ, απάντησε ακόμη μια φορά σε επίμονες ερωτήσεις δημοσιογράφων πως η Κομισιόν «έχει λάβει μια αίτηση από την Τουρκία και τη Νότιο Κορέα, που και οι δύο σχετίζονται πλήρως με το SAFE. Εξετάζουμε αυτά τα αιτήματα, αλλά δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση από την πλευρά μας», ανέφερε.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αυξάνεται η πίεση στις Βρυξέλλες για την υπαγωγή της Τουρκίας στο SAFE, δεδομένης της σύντομης προθεσμίας – για τις 30 Νοεμβρίου – για έγκριση ή απόρριψη των αιτήσεων που έχουν υποβάλει η Τουρκία και η Νότιος Κορέα, μια ημέρα μετά τη συνάντηση που είχε ο Γερμανός Καγκελάριος, Φρίντριχ Μερτς, με τον Τούρκο Πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, κατά την επίσημη επίσκεψή του στην Άγκυρα.

Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα Άμυνας, Τομά Ρενιέ, απάντησε ακόμη μια φορά σε επίμονες ερωτήσεις δημοσιογράφων πως η Κομισιόν «έχει λάβει μια αίτηση από την Τουρκία και τη Νότιο Κορέα, που και οι δύο σχετίζονται πλήρως με το SAFE. Εξετάζουμε αυτά τα αιτήματα, αλλά δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση από την πλευρά μας», ανέφερε.

Ερωτώμενος αν η εξέταση της αίτησης σημαίνει και διαπραγμάτευση, ο Ρενιέ απάντησε αρνητικά: «Όχι, δεν ξεκινήσαμε καμία διαπραγμάτευση με την Τουρκία, ούτε με τη Νότια Κορέα”.

“Αν θέλουμε να ξεκινήσουμε διαπραγματεύσεις, θα πρέπει να υιοθετήσουμε μια σύσταση που θα υποβληθεί στο Συμβούλιο και μόλις λάβουμε εντολή από το Συμβούλιο, μπορούμε να ξεκινήσουμε διαπραγματεύσεις όπως κάνουμε αυτή τη στιγμή με το Ηνωμένο Βασίλειο και τον Καναδά. Εδώ εστιάζουμε», πρόσθεσε.

Δημοσιογράφος αναρωτήθηκε πώς γίνεται η μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ και μεγάλος παίχτης στο Συμβούλιο να υποστηρίζουν αυτή την πρόταση και να μην υπάρχει απόφαση, αλλά ούτε και εξήγηση γιατί δεν υπάρχει ακόμη απόφαση. Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής υπογράμμισε πως αυτό συμβαίνει «επειδή χρειαζόμαστε χρόνο για να αξιολογήσουμε τα αιτήματα. Το SAFE γίνει ένα νέο εργαλείο και τα κράτη μέλη μας λαμβάνουν προσωρινές κατανομές. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε ήδη σε διαπραγματεύσεις. Δεν λέμε ότι η Τουρκία δεν είναι σημαντικός εταίρος και δεν λέμε ότι η Τουρκία δεν διαθέτει ισχυρές αμυντικές ικανότητες. Απλώς λέω ότι έχουμε λάβει ένα επίσημο αίτημα. Το εξετάζουμε και θα ληφθεί απόφαση μόλις ληφθεί απόφαση», κατέληξε ο Ρενιέ.

Ευρωπαϊκή πηγή ανέφερε, πάντως, πως η επιμονή διατηρεί το θέμα ψηλά στην ατζέντα όσο και εάν δεν υπάρχουν πραγματικές εξελίξεις που να αφορούν αυτή καθαυτήν την αξιολόγηση της αίτησης.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Γενικά θέματα20 λεπτά πριν

Τέσσερις υπουργοί των ΗΠΑ στο μεγάλο «ραντεβού» για τα ενεργειακά στην Αθήνα

Νέα ώθηση στη στρατηγική της Ελλάδας για την ενίσχυση του ρόλου της ως κέντρου ενεργειακής τροφοδοσίας της νοτιοανατολικής Ευρώπης αναμένεται...

Αναλύσεις49 λεπτά πριν

Ο Αλέξης και οι…. άλλοι

Απευθύνεται σε ένα κοινό , την Αριστερά, που εξαφανίζεται από τον πολιτικό χάρτη, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη...

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Η Κούρσα για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Κάποτε ένα λιοντάρι και μια αρκούδα βρήκαν ένα νεκρό ελαφάκι και ξεκίνησαν να παλεύουν αναμεταξύ τους για το ποιος θα...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Ως εδώ!

Είναι καιρός πλέον οι σύγχρονοι Έλληνες να αποκτήσουν ιστορική γνώση και να τιμούν τους θυσιασθέντες για την Πατρίδα,με τον ανάλογο...

Πολιτική2 ώρες πριν

Το νερό της Ευρυτανίας δεν πωλείται – Οργή και ξεσηκωμός για το σχέδιο “Εύρυτος” της κυβέρνησης

Ένα πρωτοφανές κύμα αντίδρασης σαρώνει την Ευρυτανία μετά την αποκάλυψη του σχεδίου «Εύρυτος», με το οποίο η κυβέρνηση σχεδιάζει τη...

Δημοφιλή