Η ανεργία και η ανεπαρκής εκπαίδευση είναι βασικοί παράγοντες που οδηγούν τους νέους προς τον εξτρεμισμό.
Τις τελευταίες δεκαετίες, το Πακιστάν έχει αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις που σχετίζονται με τη ριζοσπαστικοποίηση και την τρομοκρατία. Περιπτώσεις χρηματοδότησης τρομοκρατίας, εκπαίδευσης μαχητών και φιλοξενίας γνωστών τρομοκρατών έχουν τραβήξει την παγκόσμια προσοχή. Σε απάντηση, η διεθνής κοινότητα έχει επιβάλει διάφορες κυρώσεις και πρωτόκολλα κατά της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες στο Πακιστάν, το οποίο αντιμετωπίζει οικονομική αστάθεια λόγω κακών μακροοικονομικών αποφάσεων από διαδοχικές κυβερνήσεις.
Καθώς η κοινωνική, οικονομική και πολιτική κατάσταση του Πακιστάν συνεχίζει να επιδεινώνεται, υπάρχουν αρκετά πιεστικά ζητήματα που απαιτούν διεθνή προσοχή. Το κυριότερο μεταξύ αυτών είναι ο αυξανόμενος κίνδυνος ριζοσπαστικοποίησης σε ένα μεγάλο τμήμα του πακιστανικού πληθυσμού.
Η τρέχουσα κατάσταση του ανθρώπινου κεφαλαίου του Πακιστάν
Ο σημερινός πληθυσμός του Πακιστάν εκτιμάται ότι είναι περίπου 240 εκατομμύρια. Από αυτά, περίπου το 40% είναι αναλφάβητοι και το ποσοστό ανεργίας έχει ανέλθει στο 9,6%. Η έκθεση Future of Jobs 2023 τόνισε ότι το Πακιστάν έχει μια από τις πιο αρνητικές προοπτικές παγκοσμίως όσον αφορά την ανάπτυξη ταλέντων, με μόνο το 45% των συμμετεχόντων να αισθάνεται αισιόδοξος για τη μελλοντική ανάπτυξη ταλέντων. Επιπλέον, η σταθερότητα δεξιοτήτων του Πακιστάν βρίσκεται στο 44%, κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο του 56%.
Με την άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης και των μεγάλων δεδομένων, εκτιμάται ότι το 17% των θέσεων εργασίας στο Πακιστάν διατρέχουν υψηλό κίνδυνο αυτοματοποίησης, ιδιαίτερα σε τομείς όπως η κατασκευή και η εξυπηρέτηση πελατών. Αυτή η αλλαγή θέτει σημαντικές προκλήσεις για ένα εργατικό δυναμικό που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη χειρωνακτική εργασία.
Η κατάσταση για τα παιδιά στο Πακιστάν είναι εξίσου ανησυχητική. Υπάρχουν περίπου 86 εκατομμύρια παιδιά κάτω των 14 ετών, που αποτελούν περίπου το 36% του πληθυσμού. Υπολογίζεται ότι 22,8 εκατομμύρια παιδιά ηλικίας 5-16 ετών δεν πηγαίνουν σχολείο, αντιπροσωπεύοντας το 44% αυτής της ηλικιακής ομάδας. Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση Κατάστασης της Εκπαίδευσης του 2021 (ASER), το Πακιστάν έχει ποσοστό μαθησιακής φτώχειας 77%, που σημαίνει ότι τα περισσότερα παιδιά δεν μπορούν να διαβάσουν και να κατανοήσουν απλό κείμενο μέχρι την ηλικία των 10 ετών.
Η Ανασκόπηση Ανθρώπινου Κεφαλαίου του Πακιστάν της Παγκόσμιας Τράπεζας αποκαλύπτει δείκτη ανθρώπινου κεφαλαίου (HCI) 0,41 για το Πακιστάν, υποδεικνύοντας ότι ένα παιδί που γεννιέται σήμερα θα είναι μόνο το 41% όσο παραγωγικό θα μπορούσε να είναι με πλήρη εκπαίδευση και πλήρη υγεία. Πολλά παιδιά λαμβάνουν εκπαίδευση από ανεξέλεγκτα Madrasas, τα οποία συχνά διδάσκουν απαρχαιωμένα και εσφαλμένα υλικά, επιδεινώνοντας την κρίση του ανθρώπινου κεφαλαίου.
The Grim Future Outlook
Πάνω από 50 εκατομμύρια άτομα στο Πακιστάν διατρέχουν υψηλό κίνδυνο να αντιμετωπίσουν ένα ζοφερό μέλλον. Το τρέχον και το επερχόμενο εργατικό δυναμικό είναι ανεπαρκώς εξοπλισμένο για να χειριστεί τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις που απειλούν να καταστήσουν πολλές δεξιότητες απαρχαιωμένες. Ο αυτοματισμός, ιδιαίτερα στην τεχνητή νοημοσύνη, είναι πιθανό να εκτοπίσει πολλές θέσεις εργασίας, δημιουργώντας ένα σημαντικό χάσμα δεξιοτήτων.
Ο αντίκτυπος της τεχνητής νοημοσύνης εκτείνεται πέρα από την μετατόπιση εργασίας. Επίσης, αμφισβητεί την ποιότητα της εργασίας και τους ηθικούς λόγους, διαιωνίζοντας δυνητικά την προκατάληψη και επηρεάζοντας την ιδιωτική ζωή και την αυτονομία των εργαζομένων. Αυτό το ζήτημα είναι ιδιαίτερα έντονο σε πυκνοκατοικημένες χώρες όπως το Πακιστάν, όπου πολλά άτομα βασίζονται σε ξεπερασμένες δεξιότητες.
Η σύνδεση μεταξύ ανεργίας και ριζοσπαστικοποίησης
Η ανεργία και η ανεπαρκής εκπαίδευση είναι βασικοί παράγοντες που οδηγούν τους νέους προς τον εξτρεμισμό. Το Σχέδιο Δράσης VE του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα σημειώνει ότι η έλλειψη κοινωνικοοικονομικών ευκαιριών τροφοδοτεί τη στέρηση του δικαιώματος, ωθώντας τα άτομα προς τη ριζοσπαστικοποίηση και τη βίαιη τρομοκρατία. Για παράδειγμα, εξτρεμιστικές ομάδες όπως το ISIL προσφέρουν οικονομικά κίνητρα για να προσελκύσουν ανειδίκευτους, άνεργους, αν και οι πραγματικές πληρωμές είναι συχνά αμελητέες.
Μια έκθεση του 2016 από το Κέντρο Καταπολέμησης της Τρομοκρατίας (CTC) στο West Point διαπίστωσε ότι πολλοί ξένοι μαχητές του Daesh ήταν σχετικά καλά μορφωμένοι αλλά προηγουμένως κατείχαν θέσεις χαμηλής ειδίκευσης. Η εμπλοκή άνεργων γυναικών νέων στην τρομοκρατία έχει επίσης επισημανθεί ως αναδυόμενη τάση.
Στο Πακιστάν, η αναστάτωση που προκαλείται από την τεχνητή νοημοσύνη και την αυτοματοποίηση γίνεται σημαντικός παράγοντας ριζοσπαστικοποίησης. Οι επαρχίες Khyber Pakhtunkhwa και Balochistan έχουν δει πρωτοφανή επίπεδα βίας που συνδέεται με την τρομοκρατία, τα οποία επιδεινώνονται από τις οικονομικές και εκπαιδευτικές ανισότητες.
Συμπέρασμα
Η αύξηση της ανεργίας και του αναλφαβητισμού στο Πακιστάν, που επιδεινώνεται από τις τεχνολογικές εξελίξεις και την αυτοματοποίηση, παρουσιάζει σημαντικές κοινωνικοοικονομικές προκλήσεις. Ενώ υπάρχουν περιορισμένα στοιχεία που συνδέουν την ανεργία λόγω διαταραχής της τεχνητής νοημοσύνης άμεσα με τη ριζοσπαστικοποίηση, η μετατόπιση της εργασίας τροφοδοτεί την απαξίωση και τη ριζοσπαστικοποίηση, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων. Η τάση αυτή επιδεινώνεται περαιτέρω από την ανεπαρκή εκπαιδευτική υποδομή και τις κοινωνικοοικονομικές ανισότητες.
Η διεθνής κοινότητα πρέπει να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων, συμπεριλαμβανομένης της αυστηρής παρακολούθησης μέσω μηχανισμών όπως οι λίστες της FATF και να διασφαλίσει ότι οποιαδήποτε βοήθεια προς το Πακιστάν είναι αναπτυξιακή και υπό στενή επίβλεψη. Επιπλέον, η αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος είναι ζωτικής σημασίας για την αποτροπή ριζοσπαστικών και εξτρεμιστικών διδασκαλιών σε ανεξέλεγκτα ιδρύματα, διασφαλίζοντας έτσι ένα πιο σταθερό και ευημερούν μέλλον για το Πακιστάν.
ΠΗΓΗ: Khaama Press