Άμυνα
Tο περιεχόμενο του drone θα δώσει απαντήσεις
Το περιεχόμενο των βίντεο από το drone των δύο Τούρκων που διώκονται για κατασκοπεία θα ρίξει φως στον ακριβή ρόλο και τη σοβαρότητα της υπόθεσης που τα τελευταία εικοσιτετράωρα απασχολεί ΕΛ.ΑΣ. και ΕΥΠ.
Οι δύο άνδρες, 48 και 58 ετών, ήρθαν οδικώς στην Ελλάδα με μοτοσικλέτες, χρησιμοποιώντας τα πραγματικά στοιχεία ταυτότητάς τους. Στις 7.30 της 15ης Σεπτεμβρίου κατέλυσαν σε ξενοδοχείο του Πόρου και το επόμενο πρωί σήκωσαν drone πάνω από το Κέντρο Εκπαίδευσης του Πολεμικού Ναυτικού στον Πόρο.
Περίπου δύο ώρες αργότερα μπήκαν στο πλοίο και ταξίδεψαν από τον Πόρο προς Γαλατά. Συνελήφθησαν το απόγευμα της Κυριακής στη Μονεμβασιά όταν πήγαν να καθίσουν στο εστιατόριο του ξενοδοχείου όπου είχαν καταλύσει.
Προηγουμένως ο διοικητής του κέντρου εκπαίδευσης που αντελήφθη τις κινήσεις του επικοινώνησε με το Α.Τ. Πόρου, αναφέροντας ότι διαπιστώθηκε πτήση drone πάνω από το κέντρο εκπαίδευσης για περίπου 10 λεπτά.
Σύμφωνα με τη μαρτυρία του αστυνομικού, το μη επανδρωμένο αεροσκάφος ανήκε σε δύο αλλοδαπούς, πιθανόν Τούρκους υπηκόους. Την ώρα που οι αστυνομικοί έφθασαν στην περιοχή διαπίστωσαν ότι οι δύο ύποπτοι είχαν αποχωρήσει. Σύμφωνα με αυτόπτη μάρτυρα, η χρήση του drone από τους Τούρκους έγινε από θαλάσσια εξέδρα απέναντι από το ξενοδοχείο στο οποίο διέμεναν.
Η υπεύθυνη του συγκεκριμένου ξενοδοχείου κατέθεσε ότι οι δύο αλλοδαποί είχαν καταλύσει στο ξενοδοχείο έπειτα από κράτηση μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, σε τουρκικό ονοματεπώνυμο Μ.Τ., με αριθμό τηλεφώνου χωρίς άλλα στοιχεία ταυτότητας.
Η Εισαγγελία Πειραιά παρήγγειλε τον σχηματισμό δικογραφίας για κατασκοπεία και υπερπτήση μη επανδρωμένου αεροσκάφους πάνω από στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Ειδικό κλιμάκιο της ΕΥΠ εντόπισε τους δύο άνδρες στη Μονεμβασιά όπου είχαν καταλύσει.
Σε συνεννόηση με την ΕΛ.ΑΣ. κατασχέθηκαν drones, κινητά τηλέφωνα και άλλα ψηφιακά πειστήρια. Αναμένεται να διερευνηθεί το υλικό της καταγραφής προκειμένου να αξιολογηθεί η σοβαρότητα της υπόθεσης.
Άμυνα
Αποκάλυψη Nordic Monitor! Επιβεβαιώνεται η συνενοχή της Τουρκίας στα δίκτυα λαθρεμπορίας του ISIS στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας
Μέλος του Ισλαμικού Κράτους συγγενής του εξολοθρευθέντα Αλ-Μπαγκντάντι διαχειρίστηκε το δίκτυο λαθρεμπορίου του ISIS από την Τουρκία στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας την Ελλάδα ως σημείο εκκίνησης
Ανώτερος ηγέτης του ISIS δρούσε στην Τουρκία και διαχειριζόταν δίκτυο λαθροδιακινητών στην Ελλάδα.
Οι τουρκικές μυστικές υπηρεσίες τον θεωρούσαν πολύτιμο πλεονέκτημα για τη διευκόλυνση της μετακίνησης των μελών του ISIS στην Ευρώπη, μια στρατηγική που χρησιμοποιήθηκε για μια περίοδο από την κυβέρνηση του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για να αποκτήσει μόχλευση στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μέλος του Ισλαμικού Κράτους συγγενής του εξολοθρευθέντα Αλ-Μπαγκντάντι διαχειρίστηκε το δίκτυο λαθρεμπορίου του ISIS από την Τουρκία στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας την Ελλάδα ως σημείο εκκίνησης
Γράφει ο Αμπντουλάχ Μποζκούρτ, Nordic Monitor
Απόρρητα έγγραφα αποκάλυψαν ότι η υπηρεσία πληροφοριών της Τουρκίας (Milli İstihbarat Teşkilatı, MIT) γνώριζε εδώ και αρκετό καιρό τις δραστηριότητες ενός ανώτερου ηγέτη του Ισλαμικού Κράτους στο Ιράκ και τη Συρία (ISIS) που δρούσε στην Τουρκία και διαχειριζόταν το δίκτυο λαθρεμπορίου της ομάδας στην Ελλάδα.
Ένα σημείωμα πληροφοριών που κοινοποιήθηκε από τη MIT στη Γενική Διεύθυνση Ασφαλείας (Emniyet) στις 13 Μαΐου 2023 και έπεσε στην αντίληψη του Nordic Monitor έδειξε ότι ο Barzan Hasan Ibrahim Albo-Badri, ξάδερφος του εκλιπόντος ηγέτη του ISIS και χαλίφη Abu Bakr al-Baghdadi, μετεγκαταστάθηκε από το Ιράκ στην Τουρκία για να βοηθήσει στην κατεύθυνση των επιχειρήσεων της τρομοκρατικής οργάνωσης εντός και μέσω της Τουρκίας.
Το σημείωμα αποκαλύπτει ότι ο Albo-Badri, γνωστός και με το όνομα de guerre Abu Havra, απέκτησε εύκολα έγγραφα ταυτότητας στην Τουρκία μέσω του συστήματος καταγραφής προσφύγων. Του δόθηκε ο αριθμός ταυτότητας ξένης υπηκοότητας 99290694198, δίνοντάς του τη δυνατότητα πρόσβασης σε κρατικές υπηρεσίες, εγκατάστασης κατοικίας και επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα.
Τα αρχεία εγγραφής δείχνουν επίσης ότι ο Albo-Badri ανέφερε την ημερομηνία γέννησής του ως 8 Αυγούστου 1991 και παρείχε τα ονόματα των γονιών του ως Hasan και Zine.
Η Γενική Διεύθυνση Ασφαλείας απέκρυψε την προέλευση των πληροφοριών αναφέροντας τη MIT ως «Ίδρυμα V» για να αποφύγει πιθανή αμηχανία στην υπηρεσία σε περίπτωση διαρροής.
Το σημείωμα ανέφερε ότι ο Albo-Badri εξασφάλισε μια δεύτερη ταυτότητα με το όνομα Balen Omer Mohammed Mohammed, εγγεγραμμένος ως Ιρακινός πρόσφυγας. Τα προσωπικά αρχεία του Μοχάμεντ που ελήφθησαν από το Nordic Monitor δείχνουν ότι αυτή η δεύτερη ταυτότητα ανέφερε την ημερομηνία γέννησής του ως 21 Ιουνίου 2000, με τα ονόματα των γονέων να δίνονται ως Omer και Rezhaw Hussain.
Το πώς ο Albo-Badri κατάφερε να εξασφαλίσει δύο ταυτότητες προσφύγων στην Τουρκία παραμένει μυστήριο, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι τέτοιες εγγραφές απαιτούν βιομετρικά δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων των δακτυλικών αποτυπωμάτων, και ενδελεχή διασταύρωση σε βάσεις δεδομένων πληροφοριών που διατηρούνται από διάφορες τουρκικές υπηρεσίες. Σύμφωνα με τις τυπικές διαδικασίες, το σύστημα καταγραφής προσφύγων θα έπρεπε να έχει επισημάνει κάθε προσπάθεια καταχώρισης δεύτερης ταυτότητας χρησιμοποιώντας τα ίδια βιομετρικά δεδομένα.
Μπορεί να οδήγησε στη διαδικασία εγγραφής δωροδοκώντας τοπικούς αξιωματούχους που είναι υπεύθυνοι για την εισαγωγή δεδομένων στο σύστημα ή μπορεί να είχε διασυνδέσεις με επιρροή εντός της κυβέρνησης που διευκόλυνε τις καταχωρίσεις του στη βάση δεδομένων προσφύγων που διατηρεί η υπηρεσία μετανάστευσης.
Αυτό που είναι ακόμη πιο περίεργο είναι ότι οι τουρκικές μυστικές υπηρεσίες διαθέτουν ήδη πληροφορίες για αυτόν και το ιστορικό του, συμπεριλαμβανομένης της εξοικείωσης με τη δεύτερη υποτιθέμενη ταυτότητά του. Φαίνεται ότι οι τουρκικές μυστικές υπηρεσίες τον θεωρούσαν πολύτιμο πλεονέκτημα για τη διευκόλυνση της μετακίνησης των μελών του ISIS στην Ευρώπη, μια στρατηγική που χρησιμοποιήθηκε για μια περίοδο από την κυβέρνηση του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για να αποκτήσει μόχλευση στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το δελτίο πληροφοριών της MIT σκιαγραφούσε τον τρόπο με τον οποίο ο Albo-Badri διαχειρίστηκε το δίκτυο λαθρεμπορίου του ISIS από την Τουρκία στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας την Ελλάδα ως σημείο εκκίνησης. Μάλιστα ανέπτυξε στην Ελλάδα έμπιστα στελέχη του ISIS για να επιβλέπουν τις επιχειρήσεις λαθρεμπορίου στην ελληνική πλευρά.
Ενώ λειτουργούσε ελεύθερα στην Τουρκία με τη γνώση της MIT, ο Albo-Badri υπόκειται σε εκκρεμές ένταλμα σύλληψης που εκδόθηκε από το Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο του Κιρσεχίρ το 2020 με κατηγορίες για τρομοκρατία. Συνελήφθη στις 17 Αυγούστου 2022 ενώ προσπαθούσε να επιβιβαστεί σε αεροπλάνο στο αεροδρόμιο Sabiha Gökçen στην Κωνσταντινούπολη, αφού ένας αστυνομικός παρατήρησε ύποπτη συμπεριφορά και αποφάσισε να διεξαγάγει μια πιο ενδελεχή έρευνα.
Όταν η αστυνομία του αεροδρομίου τον αναγνώρισε ως καταζητούμενο, ο Albo-Badri τέθηκε υπό κράτηση και μετά την προσαγωγή του ενώπιον δικαστή, συνελήφθη επίσημα και μεταφέρθηκε στη φυλακή Maltepe No. 3 στην Κωνσταντινούπολη. Παραμένει αδιευκρίνιστο αν είναι ακόμα έγκλειστος.
Το δελτίο πληροφοριών ανέφερε επίσης ότι δύο στελέχη του ISIS, που ταυτοποιούνται ως Usame Elubeydi (επίσης γνωστός ως Riyat Farac Avvad Fehdavi ή Ebu Abdullah El Eliye) και Abdulcabbar Abdulhadi Shallal Al-Shawi (επίσης γνωστός ως Ebu Abdullah Selanik), μετεγκαταστάθηκαν πρόσφατα στην Ελλάδα από την Κωνσταντινούπολη, για να επιβλέπου το δίκτυο λαθροδιακινητών σε όλη την Ευρώπη. Σε αυτές τις επιχειρήσεις συνεργάζονται με τον Albo-Badri.
Τα αρχεία έδειξαν ότι και οι δύο άνδρες ήταν εγγεγραμμένοι στην Τουρκία ως πρόσφυγες και εξέδωσαν έγγραφα ταυτότητας από τις τουρκικές αρχές. Ο Elubeydi, με καταγωγή από τη Συρία, δήλωσε την ημερομηνία γέννησής του την 1η Ιανουαρίου 1984, ανέφερε τα ονόματα των γονιών του ως Abdulaziz και Saniye. Al-Shawi, ημερομηνία γέννησης της 4ης Νοεμβρίου 1963, κατοχή ιρακινού διαβατηρίου με αριθμό A8574455 και τουρκικής αλλοδαπής ταυτότητας 99669437036.
Αν και ο Αλ-Σάουι, όπως και ο Άλμπο-Μπάντρι, ήταν γνωστός στις τουρκικές μυστικές υπηρεσίες ως στελέχοι του ISIS, δεν αντιμετώπισε κανένα εμπόδιο όταν ταξίδεε μέσω των αεροδρομίων στην Τουρκία. Πραγματοποίησε πολλαπλά ταξίδια από τουρκικά αεροδρόμια, επισκέφθηκε διάφορες χώρες και επέστρεψε στην Τουρκία χωρίς εμπόδια. Έφυγε από την Τουρκία στις 13 Νοεμβρίου 2022, ωστόσο ο αριθμός τηλεφώνου που χρησιμοποιούσε ενώ βρισκόταν στην Τουρκία παρέμεινε ενεργός ακόμη και μετά την έξοδό του.
Ο Ελουμπεϊντί είχε επίσης αναγνωριστεί εδώ και πολύ καιρό από τις τουρκικές υπηρεσίες πληροφοριών ως στέλεχος του ISIS. Δύο τηλεφωνικοί αριθμοί που χρησιμοποιούσε στην Τουρκία παρακολουθήθηκαν το 2023 και η κατοικία του στην περιοχή Φατίχ της Κωνσταντινούπολης παρακολουθήθηκε. Δεν υπάρχουν ταξιδιωτικά αρχεία από τα τουρκικά αεροδρόμια και πιστεύεται ότι μεταφέρθηκε παράνομα στην Ελλάδα ενώ οι τουρκικές αρχές παρακολουθούσαν κάθε κίνησή του.
Η έρευνα που διεξήγαγε η αστυνομία μετά από επίθεση του ISIS στην εκκλησία της Santa Maria (Meryem Ana Doğuş Kilisesi) στην περιοχή Sarıyer της Κωνσταντινούπολης, στις 28 Ιανουαρίου 2024 αποκάλυψε ότι ο Elubeydi είχε τακτική επαφή με πολλούς Τούρκους και ξένους υπόπτους του ISIS που κρατούσαν σχέση με αυτήν την τρομοκρατική επίθεση.
Μετά την επίθεση στην εκκλησία, οι τουρκικές αρχές φαίνεται να έλαβαν ορισμένα περιορισμένα μέτρα για να πατάξουν στελέχη του ISIS στην Τουρκία. Πολλά άτομα που ήταν γνωστά στις υπηρεσίες πληροφοριών συνελήφθησαν ως μέρος των προσπαθειών της κυβέρνησης Ερντογάν να μετριάσει την πίεση που δεχόταν από τη διεθνή κοινότητα επειδή θεωρούνταν επιεικής έναντι της τρομοκρατικής οργάνωσης.
Όπως αποκάλυψε το Nordic Monitor το 2018, η κυβέρνηση Ερντογάν εφάρμοσε μια πολιτική επιτρέποντας στους ξένους τρομοκράτες μαχητές (FTF) να ταξιδεύουν στις χώρες της επιλογής τους αντί να τους διώκει και να τους θεωρεί υπεύθυνους για τα υποτιθέμενα εγκλήματα του παρελθόντος.
Η πολιτική εφαρμόστηκε από την Αρχή Διαχείρισης Μετανάστευσης (Göç İdaresi Başkanlığı), η οποία λειτουργεί υπό το Υπουργείο Εσωτερικών της Τουρκίας. Μέχρι σήμερα, αυτή η πολιτική έχει διευκολύνει τη μετακίνηση χιλιάδων FTF από την Τουρκία, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να ενωθούν με τους ομολόγους τους τζιχαντιστές σε τρομοκρατικές οργανώσεις όπως η Αλ Κάιντα και το ISIS, μαζί με τις συνδεδεμένες και αποσπασμένες ομάδες τους.
Σε ένα από τα σπάνια δημοσιοποιημένα περιστατικά, η Τουρκία απέλασε έναν Αμερικανό υπήκοο FTF στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 2019. Ωστόσο, οι ελληνικές αρχές του αρνήθηκαν την είσοδο, αφήνοντάς τον αποκλεισμένο στην ουδέτερη γη ή στη ζώνη ασφαλείας στο συνοριακό πέρασμα Pazarkule-Kastanies μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδα.
Ο άνδρας, Αμερικανός Ιορδανικής καταγωγής, το όνομα του οποίου αποκαλύφθηκε εν μέρει ως Muhammed Darwis B. (39), φέρεται να είναι μέλος του ISIS. Απελάθηκε στην Ελλάδα από την υπηρεσία μετανάστευσης αφού δήλωσε ότι ήθελε να πάει στην Ελλάδα αντί για τις ΗΠΑ ή την Ιορδανία.
Με μια επιεική και επιεική πολιτική απέναντι στις τζιχαντιστικές και ριζοσπαστικές ισλαμιστικές ομάδες, η κυβέρνηση του Προέδρου Ερντογάν στην Τουρκία θα συνεχίσει να αποτελεί πρόκληση ασφαλείας για πολλές γειτονικές χώρες, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, όπου το ISIS προσπαθεί να αναδιοργανωθεί μετά τις ήττες του στη Συρία και το Ιράκ.”
Άμυνα
J-35A: Το… κινεζικό F-35 με στοιχεία από κλεμμένη αμερικανική τεχνολογία
Επίσημη πρώτη για το κινεζικό stealth μαχητικό το οποίο δημιουργήθηκε από υποκλαπείσα τεχνολογία των ΗΠΑ
Πριν από μια δεκαετία, έγγραφα που διέρρευσαν από τον πρώην εργαζόμενο στις μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ Έντουαρντ Σνόουντεν ανέδειξαν μια υπόθεση κλοπής από Κινέζους κατασκόπους σχεδίων ραντάρ, σχεδίων κινητήρων και άλλες άκρως απόρρητες προδιαγραφές από το αμερικανικό πρόγραμμα αεροσκαφών stealth F-35 αξίας 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Επίσημη πρώτη για το κινεζικό stealth μαχητικό το οποίο δημιουργήθηκε από υποκλαπείσα τεχνολογία των ΗΠΑ
Όπως έγινε γνωστό από στελέχη του κινεζικού στρατού αύριο Τρίτη 12 Νοεμβρίου στη Διεθνή Έκθεση Αεροπορίας & Αεροδιαστημικής της Κίνας που θα διεξαχθεί στο αεροδρόμιο Zhuhai στην νοτιοδυτική επαρχία Guangdong θα κάνει την εμφάνιση του το J-35A, ένα μαχητικό stealth αεροσκάφος του κινεζικού στρατού το οποίο οι ΗΠΑ ήδη διαρρέουν ότι θεωρούν ότι δημιουργήθηκε με δική τους τεχνολογία που κλάπηκε από την Κίνα η οποία είχε επισήμως μέσω του υπουργείου εξωτερικών της χώρας αρνηθεί τα όσα είχε διαρρεύσει ο Σνόουντεν.
Το J-35A φέρεται σύμφωνα με τις διαρροές να είναι ταχύτερο από το F-35 ικανό να έχει μέγιστη ταχύτητα 2,0 Mach, σε σύγκριση με την τελική ταχύτητα του αμερικανικού stealth 1,6 Mach. Ο Ζανγκ Ξινμιν πρώην στέλεχοτης Κινεζικής Πολεμικής Αεροπορίας είπε στο πακιστανικό τηλεοπτικό σταθμό Aaj News ότι το J-35A έχει κατασκευαστεί ειδικά για να αντέχει σε σκληρές συνθήκες, όπως περιβάλλοντα με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι και υψηλή υγρασία.
H πρώτη εικόνα του J-35A που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Αμύνης της Κίνας. πηγή φωτό. (Chinese Ministry of National Defence)
Όμως ειδικοί αναφέρουν ότι πολλά στοιχεία του J-35A είναι «τουλάχιστον εμπνευσμένα» από τα F-35 αναζοπυρώνοντας τα σενάρια για ένα αεροσκάφος που αντιγράφει το αμερικανικό αντίστοιχο σκάφος. Ο Τόμας Νιούντικ, ειδικός στον αεροδιαστημικό στρατιωτικό τομέα εκτιμά από τις πρώτες εικόνες και στοιχεία του J-35A που βλέπουν το φως της δημοσιότητας ότι η κατασκοπία έπαιξε σίγουρα κάποιο ρόλο αλλά η Κίνα προχώρησε στη δημιουργία ενός αναβαθμισμένου και βελτιωμένου σχεδιαστικά stealth αεροσκάφους σε σχέση με τα F-35.
Ασιατικά Μέσα υποστηρίζουν, ότι το Το πρόγραμμα J-35 είναι μια επέκταση του κινεζικού μαχητικού J-31, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του στην έκθεση Zhuhai το 2014, αλλά ποτέ δεν αναπτύχθηκε από τον PLA ούτε προσφέρθηκε προς πώληση. Το αεροσκάφος διαθέτει επίσης μια παραλλαγή που βασίζεται σε αεροπλάνο με δυνατότητα διπλωμένων πτερυγίων, η οποία θα είναι γνωστή ως J-35.
Οι ομοιότητες του J-35A με το αμερικανικό F-35 Lightning II εντοπίζονται στο ότι αμφότερα διαθέτουν σχέδιο πτέρυγας αεροπλάνου αντί της διαμόρφωσης με φτερό καναντέρ του πρώτου κινεζικού αεροσκάφους stealth, του J-20 Mighty Dragon.
Με πληροφορίες από Ναυτεμπορική και EurasianTimes
Άμυνα
Το ισχύον καθεστώς στρατιωτικοποίησης των νήσων του Ανατολικού Αιγαίου
Η Ελλάδα ως κυρίαρχο κράτος δεν μπορεί να παραιτηθεί από το φυσικό και νόμιμο δικαίωμά της για άμυνα.
Απέναντι στις ανυπόστατες αιτιάσεις τις Άγκυρας περί παραβίασης των συνθηκών από μέρους της Αθήνας, οφείλουμε να γνωρίζουμε τι ισχύει, με βάση τις ισχύουσες συνθήκες, το Διεθνές Δίκαιο και τη νομολογία των Διεθνών Δικαστηρίων.
Η Ελλάδα ως κυρίαρχο κράτος δεν μπορεί να παραιτηθεί από το φυσικό και νόμιμο δικαίωμά της για άμυνα.
Γράφει ο Σπυρίδων Θεοχαράκος, Αναλυτής ΚΕΔΙΣΑ
Τις τελευταίες δεκαετίες η Άγκυρα επιχειρεί απροκάλυπτα και συστηματικά να αποδομήσει διεθνείς κανόνες στο πλαίσιο της αναθεωρητικής πολιτικής της. Τα σύνορα της σύγχρονης Τουρκίας ορίζονται από τη Συνθήκη της Λοζάνης, η υπογραφή της οποίας πραγματοποιήθηκε την 24η Ιουλίου 1923. Με περίσσεια αλαζονεία Τούρκοι αξιωματούχοι προβαίνουν σε δηλώσεις περί αναθεώρησης της εν λόγω Συνθήκης, με διεκδικήσεις προς γειτονικά της κράτη, συμπεριλαμβανόμενης και της Ελλάδας. Ως έθνος, είναι ζωτικής σημασίας να διαθέτουμε τόσο την απαραίτητη αποτρεπτική ισχύ απέναντι σε τέτοιες χώρες, όσο και την απαραίτητη επιχειρηματολογία που πηγάζει από το Διεθνές Δίκαιο. Στο παρόν άρθρο θα εξεταστεί το καθεστώς στρατιωτικοποίησης των νήσων του ανατολικού Αιγαίου, με βάση τις υπογραφείσες Συνθήκες.
Νήσοι Λήμνος και Σαμοθράκη
Το καθεστώς των νήσων Λήμνου και Σαμοθράκης διέπεται από τη Συνθήκη Ειρήνης της Λοζάνης για τα Στενά του 1923, η οποία αντικαταστάθηκε με τη Σύμβαση του Μοντρέ του 1936. Η Σύμβαση της Λοζάνης όριζε πως ουδετεροποιούνται οι νήσοι Λήμνος, Σαμοθράκη, Ίμβρος, Τένεδος και Λαγούσες νήσοι (Μαυριαί). Προς εξασφάλιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας των Στενών, οι κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Τουρκίας συμφώνησαν στην υπογραφή μιας νέας Σύμβασης, αυτής του Μοντρέ, η οποία θα αντικαθιστούσε το καθεστώς αποστρατικοποίησης στην περιοχή. Στη Σύμβαση υπάρχει ρητή διάταξη περί κατάργησης της Σύμβαση της Λοζάνης, σε ό,τι αφορά το καθεστώς των Στενών. Συγκεκριμένα προβλέπεται «επανοπλισμός» των νήσων Ίμβρος και Τένεδος από την Τουρκία και αντίστοιχα των νήσων Λήμνος και Σαμοθράκη από την Ελλάδα.
Το γεγονός αυτό πιστοποιείται από τη διπλωματική αλληλογραφία της εποχής, κυρίως από την επιστολή προς τον Έλληνα Πρωθυπουργό Ιωάννη Μεταξά του Τούρκου Πρέσβη στην Αθήνα Ρουσέν Εσρέφ, στις 6 Μαΐου 1936. Κατόπιν «εντολής της Κυβέρνησής του» αναφέρει επί λέξει «είμαστε εξ ολοκλήρου σύμφωνοι όσον αφορά στον εξοπλισμό (militarization) των νήσων Σαμοθράκης και Λήμνου, ταυτόχρονα με τον εξοπλισμό των Στενών». Επιπρόσθετα, ο τότε Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Ρουστού Αράς, απευθυνόμενος προς την Τουρκική Εθνοσυνέλευση με την ευκαιρία της κύρωσης της Συμβάσεως του Μοντρέ, αναγνώρισε ανεπιφύλακτα το νόμιμο δικαίωμα της Ελλάδας να εγκαταστήσει στρατεύματα στη Λήμνο και τη Σαμοθράκη, με τις εξής δηλώσεις του: «Οι διατάξεις που αφορούν τις νήσους Λήμνο και Σαμοθράκη, οι οποίες ανήκουν στη γειτονική μας και φιλική χώρα Ελλάδα και είχαν αποστρατιωτικοποιηθεί κατ” εφαρμογήν της Σύμβασης της Λοζάνης του 1923, επίσης καταργήθηκαν με τη νέα Σύμβαση του Μοντρέ και αυτό μας ευχαριστεί ιδιαίτερα» (Εφημερίδα των πρακτικών της Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης, τεύχος 12, Ιούλιος 31/1936, σελ. 309).
Νήσοι Λέσβος, Χίος, Σάμος, Ικαρία
Όσον αφορά τις νήσους Λέσβο, Χίο, Σάμο και Ικαρία, τα άρθρα 6, 12, 15 και 16 της Συνθήκης της Λοζάνης καθιστούν σαφή την πλήρη παραίτηση της Τουρκίας από οποιοδήποτε δικαίωμα επί των νήσων του ανατολικού Αιγαίου. Η Συνθήκη στο άρθρο 13 προβλέπει μερική αποστρατιωτικοποίηση, με ρητή αναφορά αποκλειστικά και μόνο σε απαγόρευση εγκατάστασης ναυτικής βάσης και ανέγερσης οχυρωματικών έργων. Στο ίδιο άρθρο, προβλέπεται απαγόρευση της στρατιωτικής αεροπορίας της Ελλάδας να υπερίπταται από τα εδάφη της Ανατολίας, ενώ αντίστοιχα απαγορεύεται από την στρατιωτική αεροπορία της Τουρκίας να υπερίπταται από τις νήσους αυτές. Τέλος, προβλέπεται για την Ελλάδα να διατηρεί συνήθη αριθμό καλουμένων για τη στρατιωτική θητεία στρατιωτών, οι οποίοι δύνανται να εκπαιδεύονται επί τόπου, καθώς επίσης και δυνάμεων Χωροφυλακής και Αστυνομίας (δεν υπάρχει αναφορά σε αριθμούς). Όπως αναφέρει κείμενο του Υπουργείου Εξωτερικών, «Ενώ η Ελλάδα έχει μέχρι σήμερα εφαρμόσει με συνέπεια τις παραπάνω διατάξεις, η Τουρκία, παρά το γεγονός ότι υποχρεούται σύμφωνα με το ίδιο άρθρο να μην επιτρέπει στα στρατιωτικά της αεροσκάφη να υπερίπτανται του εναερίου χώρου των εν λόγω ελληνικών νησιών, έχει επανειλημμένως παραβιάσει και συνεχίζει να παραβιάζει τις σχετικές νομικές της υποχρεώσεις».
Νήσοι Ν.Α. Αιγαίου (Δωδεκάνησα)
Στο άρθρο 15 της Συνθήκης Ειρήνης της Λοζάνης, «Η Τουρκία παραιτείται υπέρ της Ιταλίας παντός δικαιώματος και τίτλου επί των κάτωθι απαριθμουμένων νήσων, τουτέστι της Αστυπάλαιας, Ρόδου, Χάλκης, Καρπάθου, Κάσσου, Τήλου, Νισύρου, Καλύμνου, Λέρου, Πάτμου, Λειψούς, Σύμης και Κω, των κατεχομένων νυν υπό της Ιταλίας και των νησίδων των εξ αυτών εξαρτωμένων, ως και της νήσου Καστελλορίζου». Μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου υπεγράφη μεταξύ των Συμμάχων (συμπεριλαμβανόμενης και της Ελλάδας) και της Ιταλίας η Συνθήκη των Παρισίων της 10ης Φεβρουαρίου 1947, βάσει της οποίας η Ιταλία εκχωρεί στην Ελλάδα με πλήρη κυριαρχία τις νήσους του συμπλέγματος της Δωδεκανήσου και τις παρακείμενες νησίδες.
Οι διατάξεις της εν λόγω Συνθήκης προβλέπουν την αποστρατιωτικοποίηση των νήσων αυτών: «Αι ανωτέρω νήσοι θα αποστρατιωτικοποιηθώσι και θα παραμείνωσιν αποστρατιωτικοποιημέναι».Έκτοτε, στα Δωδεκάνησα υφίστανται ορισμένες δυνάμεις εθνοφυλακής, οι οποίες έχουν δηλωθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις της Συνθήκης για τις συμβατικές δυνάμεις στην Ευρώπη (CFE). Η Ελλάδα, ως διάδοχο κράτος της Ιταλίας στην κυριαρχία των Δωδεκανήσων αντλεί τα αντίστοιχα δικαιώματα και υποχρεώσεις που απορρέουν από τις συνθήκες.
Οι ισχυρισμοί της Τουρκίας περί παραβίασης από την πλευρά της Ελλάδας του καθεστώτος αποστρατιωτικοποίησης της Δωδεκανήσου είναι αβάσιμοι για τους παρακάτω λόγους.
Αφενός η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος της Συνθήκης των Παρισίων του 1947. Οι διατάξεις, επομένως, της Συνθήκης αποτελούν για την Άγκυρα res inter alios acta, δηλαδή ζήτημα που αφορά άλλα κράτη, και δεν μπορεί να τις επικαλείται. Αυτό καθίσταται σαφές τόσο στο άρθρο 89 της Συνθήκης, σύμφωνα με το οποίο οι διατάξεις της δεν δημιουργούν δικαιώματα και οφέλη σε κράτη, που δεν είναι μέρη της, όσο και στο άρθρο 34 της Συνθήκης της Βιέννης για το Δίκαιο των Συνθηκών, «μια συνθήκη δεν δημιουργεί υποχρεώσεις ή δικαιώματα για τρίτες χώρες» εκτός των συμβαλλομένων.
Αφετέρου, τα καθεστώτα αποστρατικοποίησης είναι προσωρινά, καθόσον αποβλέπουν στην αποφυγή των εχθροπραξιών αμέσως μετά το τέλος μιας διεθνούς σύγκρουσης. Στην περίπτωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, ο φόβος επανάληψης των εχθροπραξιών αναιρέθηκε με την υπογραφή των σχετικών συμφωνιών τη δεκαετία του 1930. Επιπλέον, ένα καθεστώς αποστρατικοποίησης λειτουργεί σε αυστηρώς ειρηνικό περιβάλλον, πολλώ δε μάλλον όταν δεν προστατεύεται από διεθνείς εγγυήσεις. Όταν όμως το περιβάλλον πάψει να είναι τέτοιο, τότε προβλέπεται θεμελιώδης αλλαγή των περιστάσεων, σύμφωνα με όσα ορίζει το άρθρο 62 της Σύμβασης της Βιέννης περί του δικαίου των Συνθηκών.
Σύμφωνα με την ερμηνεία του Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας, «Η πρόβλεψη περί αποστρατιωτικοποίησης των Δωδεκανήσων έγινε μετά από αποφασιστική παρέμβαση της Σοβιετικής Ένωσης και απηχεί τις πολιτικές σκοπιμότητες της Μόσχας εκείνη τη χρονική περίοδο. Θα πρέπει ωστόσο να επισημανθεί ότι τα καθεστώτα αποστρατιωτικοποίησης έχασαν το λόγο ύπαρξής τους με τη δημιουργία των συνασπισμών του ΝΑΤΟ και του Συμφώνου της Βαρσοβίας, ως ασύμβατα με τη συμμετοχή χωρών σε στρατιωτικούς συνασπισμούς. Στο πλαίσιο αυτό, το καθεστώς της αποστρατιωτικοποίησης έπαψε να εφαρμόζεται για τα ιταλικά νησιά Panteleria, Lampedusa, Lampione και Linosa, καθώς και για τη Δυτική Γερμανία από τη μια πλευρά, και τη Βουλγαρία, Ρουμανία, Αν. Γερμανία, Ουγγαρία και Φινλανδία από την άλλη πλευρά».
Απέναντι στις ανυπόστατες αιτιάσεις τις Άγκυρας περί παραβίασης των συνθηκών από μέρους της Αθήνας, οφείλουμε να γνωρίζουμε τι ισχύει, με βάση τις ισχύουσες συνθήκες, το Διεθνές Δίκαιο και τη νομολογία των Διεθνών Δικαστηρίων. Η Ελλάδα ως κυρίαρχο κράτος δεν μπορεί να παραιτηθεί από το φυσικό και νόμιμο δικαίωμά της για άμυνα. Η νόμιμη άμυνα είναι η μόνη εξαίρεση στον κανόνα περί μη χρήσης βίας στο Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, ενώ έχει χαρακτήρα αναγκαστικού δικαίου (jus cogens), υπερισχύει δηλαδή, όλων των άλλων διεθνών κανόνων. Εφόσον δεν υφίσταται καμία διεθνής εγγύηση υπέρ των απειλούμενων αποστρατικοποιημένων νήσων, κανένας κανόνας του Διεθνούς Δικαίου δεν απαγορεύει της ενέργειες της Ελλάδας για αμυντική προπαρασκευή. Πολλώ δε μάλλον, τη στιγμή που η Τουρκία, παραβιάζοντας κατάφωρα το Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, την απειλεί με πόλεμο (casus belli) σε περίπτωση που ασκήσει ένα νόμιμο και κυριαρχικό δικαίωμα που της παρέχει το διεθνές δίκαιο (η τουρκική Εθνοσυνέλευση εξουσιοδότησε με ψήφισμά της (8/6/1995) την τουρκική κυβέρνηση, εν λευκώ και στο διηνεκές, να κηρύξει πόλεμο στην Ελλάδα (εξουσιοδότηση για χρήση και στρατιωτικών μέσων κατά της Ελλάδος), σε περίπτωση που η τελευταία επεκτείνει την αιγιαλίτιδα ζώνη της πέραν των 6 ν.μ. στο Αιγαίο).
Βιβλιογραφία
- ΙΜΒΡΙΑΚΗ ΕΝΩΣΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ. (2013, August 29). Η Συνθήκη της Λωζάνης (το πλήρες κείμενο) – ΙΜΒΡΙΑΚΗ ΕΝΩΣΗ. ΙΜΒΡΙΑΚΗ ΕΝΩΣΗ. https://imbrosunion.com/174-2/
- Παπαφλωράτος, Ι. (2022). Το νομικό καθεστώς των νήσων του Αιγαίου.
- https://www.mfa.gr/zitimata-ellinotourkikon-sheseon/eidikotera-keimena/tourkikoi-ishirismoi-apostratikopoiisis-nison-aigaiou.html
- https://www.mfa.gr/zitimata-ellinotourkikon-sheseon/eidikotera-keimena/aigialitida-zoni-casus-belli.html
-
Γενικά θέματα3 εβδομάδες πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Διεθνή4 εβδομάδες πριν
Ανατριχιαστικές εικόνες με τον νεκρό ηγέτη της Χαμάς (ΦΩΤΟ)
-
Αναλύσεις3 εβδομάδες πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Αθλητικά6 ημέρες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Video1 μήνα πριν
Ισραήλ: Αν χτυπήσει πυρηνικά, αρχίζει η καταστροφή
-
Άμυνα1 μήνα πριν
Έτοιμος σε 3 χρόνια ο ελληνικός Σιδερένιος Θόλος! Πόσο θα κοστίσει;
-
Πολιτική5 ημέρες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Άμυνα1 μήνα πριν
Έτοιμη η «πρώτη» Belharra