Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Οι Υποχωρήσεις/Παραχωρήσεις Γλ. Κληρίδη! Δεχόταν τις «Ιδέες Γκάλι»

Δημοσιεύτηκε στις

Νέα αποδέσμευση βρετανικών εγγράφων  αυτή τη φορά του Υπ. Εξωτερικών,  Κοινοπολιτείας  και Ανάπτυξης (Φόρειν ΄Οφις) για το έτος 1993

γράφει η Φανούλα Αργυρού*

Εισαγωγή

Νέα αποδέσμευση βρετανικών εγγράφων  αυτή τη φορά του Υπ. Εξωτερικών,  Κοινοπολιτείας  και Ανάπτυξης (Φόρειν ΄Οφις) για το έτος 1993 με το θεσμό των 30 χρόνων.  

Τα έγγραφα αυτά όμως, για αποφυγή αναπόφευκτης σύγχυσης,  πρέπει οπωσδήποτε να διαβαστούν σε συνδυασμό με τα έγγραφα που αποδεσμεύθηκαν νωρίτερα με το νέο  θεσμό των 20 συν χρόνων και αναφέρονται στο Κυπριακό. Τα έγγραφα αυτά ήταν  από  πρωθυπουργικούς,  υπουργικούς φακέλους και προσπέρασαν εκείνα του  Φόρειν ΄Οφις  Γι΄αυτό παραθέτω τις σχετικές μας δημοσιεύσεις για ενημέρωση των αναγνωστών. 

Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και… πιέσεων (βρετ. Έγγραφα για 1993/94 από πρωθυπουργικούς/υπουργικούς φακέλους) 

http://www.sigmalive.com/simerini/politics/546901/metra-oikodomisis-empistosynis-kai-pieseon  30.12.2018

Νέες αποδεσμεύσεις  βρετανικών εγγράφων 1995-97  – Σημερινή μέρος Α’ 3.1.2021 έντυπη αναρτήθηκαν 5.1.2021

https://simerini.sigmalive.com/article/2021/1/5/oi-s-300-o-diorismos-khanei-kai-oi-dolophonies-isaak-solomou/   5.1.21

Μέρος Β’ – Οι αποκαλύψεις Sir David Hannay για το «Σχέδιο Ανάν»

https://simerini.sigmalive.com/article/2021/1/14/oi-apokalupseis-sir-david-hannay-gia-to-skhedio-anan/ 

Αποδέσμευση Βρετανικών Εγγράφων για 2000-2002: Προετοιμάζοντας το Σχέδιο Ανάν – 2.1.23

https://simerini.sigmalive.com/article/2023/1/1/apodesmeuse-bretanikon-eggraphon-gia-2000-2002-301222-proetoimazontas-to-skhedio-anan/?fbclid=IwAR1_RvqECWYbfmJy8-EyXNN3C0gUQ1a8t7b-tQaLv0HGz9F4ArHsBs199AA 

Οι Βρετανοί ανέμεναν τον Κληρίδη να δεχθεί «δύο λαούς» – Οι παραχωρήσεις Γλ. Κληρίδη από το 2002 – «Σχέδιο Ανάν»  (από έντυπη Σημερινή 31.12.2023)

https://simerini.sigmalive.com/article/2024/1/3/oi-bretanoi-anemenan-ton-kleride-na-dekhthei-duo-laous-oi-parakhoreseis-gl-kleride-apo-to-2002-skhedio-anan/ 


Αποδέσμευση Νοέμβριος 2023

Οι υποχωρήσεις/παραχωρήσεις Γλ. Κληρίδη, δεχόταν τις «Ιδέες Γκάλι», συνομοσπονδία…

Τα νέα έγγραφα του Φόρειν ΄Οφις για το 1993 μας αποκαλύπτουν και πάλι τον πρωταγωνιστικό ρόλο των Βρετανών, τις διάφορες υποχωρήσεις/παραχωρήσεις του προέδρου Γλ.  Κληρίδη,  με τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, «Ιδέες Γκάλι», αποδοχή συνομοσπονδίας,  τι  έλεγαν για τους έποικους, πιέσεις Μητσοτάκη στον Κληρίδη, θέμα Βαρωσιού,  απόφαση  να μην αποδεσμευθούν φάκελοι για πληροφοριοδότες και άλλα. 

Μέρος Α’ 

 

Το «game – plan»

Το Φεβρουάριο, ο αξιωματούχος του Φόρειν Οφις D. C.A. Madden με τίτλο « Ο δρόμος μπροστά» έγραψε ότι είχαν συμφωνήσει με τους Αμερικανούς για ένα «game – plan». Θα  προωθούσαν διαπραγματεύσεις στη Νέα Υόρκη και είχαν ετοιμαστεί για συζητήσεις με τη Γραμματεία του ΟΗΕ. Αντιπροσώπευαν την ίδια βρετανική πολιτική. Ο Σερ Ντέιβιντ Χάνει θα «έβλεπε» όπως ο ΓΓ παρέμενε πλήρως δεσμευμένος και έτοιμος να επέμβει στη κατάλληλη στιγμή. Ο Βρετανός Υπ. Εξωτερικών θα είχε συνάντηση με τον Μπούτρος Μπούτρος Γκάλι (ΓΓ) στις 3 Μαρτίου όπου θα έκαναν σίγουρο να τον κρατούσαν  μαζί με το προσωπικό του μπροστά, με το ΗΒ και ΗΠΑ ως τους κύριους οδηγητές που θα έδιδαν νέες ιδέες για να κρατούσαν το «show» σε τροχαιά…. 

(O Sir David Madden to 1994 ανέλαβε Υπ. Αρμοστής στην Κύπρο μέχρι το 1999).

Υποχωρήσεις./παραχωρήσεις Γλ. Κληρίδη

20 Απριλίου 1993-  Γλ. Κληρίδης και Ρ. Ντενκτάς έτοιμοι  για συνομιλίες στη Νέα Υόρκη στις 24 Μαΐου 1993 να συζητήσουν Ιδέες και Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης. 

15 Μαΐου 1993 –Βρετ. Υπ. Αρμοστεία στη Λευκωσία προς Λονδίνο:  Ο Γλ. Κληρίδης πρόσφερε το άνοιγμα του Αεροδρομίου Λευκωσίας και άρση του εμπορικού εμπάργκο με  αντάλλαγμα το Βαρώσι  να διδόταν στην διοίκηση του ΟΗΕ.  Οι Τουρκοκύπριοι θα είχαν  πρόσβαση χρήσης δίχως περιορισμούς και ταυτόχρονα με τη συμφωνία αυτή και άλλες περιπτώσεις εμπάργκο  θα αποσύρονταν π.χ. η χρήση του λιμανιού της Αμμοχώστου.  Και γράφει το έγγραφο « «Ο Κληρίδης με αυτή του την κίνηση μετακινείται σταθερά προς αποδοχή των απαιτήσεων Ντενκτάς όπως μην επιτρέπεται στους Ελληνοκύπριους να ζουν ή να έχουν περιουσίες στο Τουρκικό Ομόσπονδο Κράτος, τουλάχιστον στις πρώτες μέρες μιας ομοσπονδίας, εκτός των αμοιβαία συμφωνηθέντων θυλάκων. Ο Κληρίδης είναι πιο ελαστικός από τον Μιχαηλίδη τον Υπ. Εξωτερικών του …Το  ερώτημα  που παραμένει είναι πόσο έδαφος θα είναι έτοιμοι  να επιστρέψουν οι Τουρκοκύπριοι και να διαπραγματευτούν σοβαρά… Αυτά δεν έχουν δημοσιοποιηθεί εδώ» 

 

25 Μαΐου 1993 – ο Σερ Ντέιβιντ Χάνει, αρίθμησε τα 12 ΜΟΕ που συμφώνησαν οι δύο ηγέτες Κληρίδης/Ντενκτάς συν του Αεροδρομίου και Βαρωσίων και έγραψε:

Οι συνομιλίες τον Ιούνιο του 1993 συγκεντρώθηκαν στο πακέτο ΜΟΕ με τα οποία τόσο το Βαρώσι όσο και το Αεροδρόμιο Λευκωσίας θα περνούσαν στον έλεγχο των Ηνωμένων Εθνών.  Όμως φάνηκε ότι ο Ντενκτάς εις αντάλλαγμα του Βαρωσιού  απαιτούσε διεθνή αναγνώριση του «Ερζάν», άρση του οικονομικού εμπάργκο και άνοιγμα του λιμανιού της Αμμοχώστου. Το άνοιγμα του Αεροδρομίου Λευκωσίας δεν ήταν στο μυαλό του, αλλά το δέχθηκε.  Επίσης ξεκαθάρισε ότι μιλώντας για Βαρώσι δεν εννοούσε ολόκληρη την περιφραγμένη περιοχή, όπως εννοούσαν τα ΗΕ. Θα απέκλειε το βόρειο μέρος και ήθελε μια buffer zone. Του λέχθηκε κάτι τέτοιο μεταξύ περιοχής υπό την διοίκησης του ΟΗΕ και περιοχής από τους Τ/κ ήταν παράξενη ιδέα.

Για το Βαρώσι ο Κληρίδης  δεν δεχόταν,   είχε πιέσεις, ήθελε ολόκληρη την  περιφραγμένη περιοχή, όχι μόνο το  1/3 αλλά το είχε δεχθεί ως προσωρινό μέτρο. Δέχθηκε να μελετήσει και την ιδέα ίδρυσης Αερογραμμής για αμφότερες τις κοινότητες και θα δεχόταν και τις Τουρκικές Αερογραμμές να λειτουργούν. Η Γενική Γραμματεία του ΟΗΕ είχε μιλήσει και με το νομικό σύμβουλο της ICAO που είχε δεχθεί να πάει στη Νέα Υόρκη να σκεφθούν τρόπους να προσπεράσουν τις δυσκολίες. Ο Κληρίδης είχε ακόμα συμφωνήσει στην πιθανότητα διεθνείς πτήσεις από τη  Λευκωσία να πετούν στο «Ερτζάν»  πριν προχωρήσουν προς το εξωτερικό…Παρόλα ταύτα, έγραψε ο Χάνει,  η Γραμματεία του ΟΗΕ δεν έκρυψε την ενόχλησή της από τη αρνητική στάση του Ντενκτάς…

Ο Κληρίδης είπε στους Βρετανούς  ότι ήταν έτοιμος να δεχθεί τα τρία έγγραφα του ΟΗΕ για ΜΟΕ όπως είχαν, και δεχόταν και τις «Ιδέες Γκάλι». Αυτό είπε στους Βρετανούς και ο τότε Έλληνας Πρωθυπουργός  Κ. Μητσοτάκης. Ο Κληρίδης του είχε πεί ότι αν τον καλούσε ο  ΓΓ του ΟΗΕ  για συνομιλίες με βάση τη δέσμη Ιδεών (Γκάλι) θα δεχόταν.  (17/2/1993). 

Σημ. Φ.Α. Εδώ απαιτείται να διαβαστεί η ανάλυση μου  «Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης» και… πιέσεων» για τα αποδεσμευθέντα το 2018 πρωθυπουργικά έγγραφα για το 1994 και η επιστολή Γλ. Κληρίδη προς τον Βρετ. Πρωθυπουργό. 

Τα ΜΟΕ με υπογραφή Χάνει σελ. 1

Τα ΜΟΕ με υπογραφή Χάνει σελ. 2

Πρωταγωνιστικός ρόλος Βρετανών με Σερ Ντέιβιντ Χάνει

http://www.sigmalive.com/simerini/politics/546901/metra-oikodomisis-empistosynis-kai-pieseon  30.12.2018

Στις 2 Ιουνίου 1993 οι συνομιλίες διακόπηκαν για να διδόταν καιρός στον Ντενκτάς να «πουλήσει» το πακέτο στους Τουρκοκύπριους και τη Τουρκία. Αντιθέτως, όμως, ο Ντενκτάς δήλωσε δεν θα επέστρεφε στη Νέα Υόρκη και δούλευε εναντίον του πακέτου, γράφει βρετανικό έγγραφο,  και ο Βρετανός Πρωθυπουργός ζήτησε από την Άγκυρα  να επηρέαζε το Ντενκτάς να δεχθεί το πακέτο.  O Ντενκτάς ισχυριζόταν ότι είχε και την υποστήριξη της Άγκυρας.  Οι Βρετανοί έβρισκαν ότι οι απαιτήσεις του Ντενκτάς για διεθνή αναγνώριση του «Ερτζάν»  δεν ήταν καταστροφικές, και μπορούσαν να του δοθούν διαβεβαιώσεις…

 Συνομοσπονδία

30 Ιουλίου  1993 –Αναφορά προς Λονδίνο από την Βρετ. Υπ. Αρμοστεία στη Λευκωσία:  Ο Κληρίδης δεν ήθελε να υιοθετηθούν τα υπόλοιπα ΜΟΕ δίχως συμφωνία για Βαρώσι  και Αεροδρόμιο Λευκωσίας αλλά να είναι πακέτο. Έβρισκε το Ντενκτάς ιδιωτικά  πιο ελαστικό. Ο Ντενκτάς του είπε ότι η πλειοψηφία των Τουρκοκυπρίων προτιμούσαν  συνομοσπονδία παρά ομοσπονδία. Ο Κληρίδης του είπε ότι μπορεί να σκεφθεί μια λύση στη βάση συνομοσπονδίας νοουμένου οι Ελληνοκύπριοι πάρουν ικανοποιητικό έδαφος πίσω. Παρέμενε δεσμευμένος για μια συμφωνία όπου οι Ε/κύπριοι θα εγκατέλειπαν τα δικαιώματά των περιουσιών τους στο βορρά με αντάλλαγμα για περισσότερο έδαφος, το ξεκαθάρισε αυτό στο Ντενκτάς. 

 « Η αποφασιστικότητα του να σκέφτεται συνομοσπονδία είναι ακόμα μια ένδειξη της ελαστικότητας του, αν και αυτό βέβαια εξαρτάται από το τι ακριβώς θα συνεπάγεται. Οι περισσότεροι Ελληνοκύπριοι επιμένουν έντονα για ένα ενιαίο κράτος»  ολοκλήρωσε ο αξιωματούχος Jennings. 

Η αναφορά Κληρίδη για αποδοχή συνομοσπονδίας

Στις 22 Οκτωβρίου 1993 ο   D.C. A. Madden επανήλθε με νέα κατευθυντήρια γραμμή για το Κυπριακό: 

«Έχοντας παίξει με τη μπάλα των συνομιλιών,  τώρα πρέπει να περάσουμε έξυπνα τη μπάλα πίσω στον ΓΓ του ΟΗΕ. Παραμένοντας στο προσκήνιο γινόμαστε στόχος για κριτική στη Κύπρο…αλλά να συνεχίσουμε να προσφέρουμε την ενεργή υποστήριξή μας (στον ΓΓ) και ταυτόχρονα να  μιλήσουμε στους Τούρκους να δεχθούν το πακέτο των ΜΟΕ…» 

Είτε Βασιλείου είτε Κληρίδης το ίδιο  – (η κλωσσαρκά και ο νεοσσός)

Οι Τούρκοι θεωρούσαν τους Βρετανούς ως τους  αρχιτέκτονες του ψηφίσματος 789 και ότι προτιμούσαν τον Γ. Βασιλείου από τον Γλ. Κληρίδη. Αλλά ο Βρετανός πρέσβης στην Άγκυρα τους είπε ήταν λανθασμένοι,  γιατί μαζί με τους Αμερικανούς είχαν από τον Νοέμβριο (1992)  συμφωνήσει ότι όποιος και να κέρδιζε (τους σύμφερε ουσιαστικά) θα προχωρούσε σε συνομιλίες με βάση τη δέσμη Ιδεών (Γκάλι)..  « On the contrary we had judged, ever since November, that a victory by Clerides or Vasiliou would be compatible with continuing the talks on the basis of the set of Ideas».

Σημ. Φ.Α. Αυτή η αποδοχή θυμίζει την απάντηση Γλ. Κληρίδη τον ίδιο καιρό στο Λονδίνο,  σε ερώτηση αν ακολουθούσε την πολιτική Βασιλείου : «Εγώ είμαι  η κλωσσαρκά και ο Βασιλείου ο νεοσσός». 

Ο Γ. Βασιλείου ανησυχούσε ότι ο Γλ. Κληρίδης πιεζόταν από Κυπριανού να μην  προχωρούσε με τις «Ιδέες Γκάλι» αλλά ο Βρετανός Υπ .Αρμοστής στη Λευκωσία D. J. M Dain, τον διαβεβαίωσε περί του αντιθέτου:  « Ο Παναγίδης (Τάσος) (Γενικός Διευθυντής στο ΥΠΕΞ) μου είπε ότι στις 13 Μαρτίου κατά τις συνομιλίες με τον Goulding (ΟΗΕ), ο Κληρίδης συμφώνησε να στείλει επιστολή στον ΓΓ του ΟΗΕ ξεκαθαρίζοντας  αποδοχή διαπραγματεύσεων στη βάση της δέσμης Ιδεών του. Ο Παναγίδης ενδεικτικά μου έδειξε και το draft της επιστολής η οποία εγκαταλείφθηκε όταν ο Ντενκτάς αρνήθηκε παρόμοια επιστολή». 

Ο Γ. Βασιλείου επίσης ανησυχούσε ότι ο Γλ. Κληρίδης πιεζόταν και δεν θα τον έβαλε στο Εθνικό Συμβούλιο. Σε παρότρυνση προς Κληρίδη υπερ του Βασιλείου προέβη και ο Κ. Μητσοτάκης. 

Η επιστολή αποδοχής «Ιδεών Γκάλι» και οι ανησυχίες Βασιλείου

Έποικοι 

Στις 19 Δεκεμβρίου  1993 οι πληροφορίες του Φόρειν Όφις που μοιραζόντουσαν με τους Αμερικανούς ήταν ότι «υπήρχαν περίπου 40,000 έποικοι που είχαν πάρει υπηκοότητα της «ΤΔΒΚ». Περίπου άλλες 10,000 εποίκων δεν είχαν ακόμα ενδιαφερθεί για υπηκοότητα συν άλλες 10,000 μεταναστών για εργασίες την τουριστική περίοδο.  Συμφωνούσαν με την έκθεση Κουκό ότι οι περισσότεροι έφθασαν πριν το 1979. Παρόλο που συνεχίζεται αλλά περιορισμένη η κάθοδος από την Τουρκία.»  Σύμφωνα με τα στοιχεία του ψευδοκράτους μεταξύ 1991-1992 1,742 από τις 389.557 Τούρκους τουρίστες στο βορρά δεν επέστρεψαν έγραψαν.  Έβρισκαν ότι ο αριθμός αυτός ήταν παραφουσκωμένος και ότι ο σωστός αριθμός είναι περίπου 1,000 και καλύπτει Τούρκους που ζούσαν  στη Κύπρο και δεν ενδιαφέρθηκαν για υπηκοότητα και τώρα το έκαναν για δικαίωμα ψήφου. Οι Τουρκοκύπριοι φοβούνταν ότι σύντομα οι έποικοι θα είναι περισσότεροι από τους ίδιους γιατί κάνουν περισσότερα παιδιά, και αν και τους θεωρούν κατώτερους σε μόρφωση τους είναι αναγκαίοι ως κτίστες, εργάτες, καθαριστές… Έχουν μετατραπεί σε πολιτική δύναμη στο βορρά π.χ. 22% των 351 υποψηφίων για τις εκλογές 12 Δεκεμβρίου γεννήθηκαν στην Τουρκία…Αν και κάποιοι δεν τους θέλουν δεν υπάρχει δυνατό Τ/κ κίνημα για εκδίωξή τους σε περίπτωση λύσης…

.Η συνέχεια την επόμενη Κυριακή. 

*Ερευνήτρια/δημοσιογράφος

ΠΗΓΗ:ΣΗΜΕΡΙΝΗ 14/1/2024

 

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Μάικλ Ρούμπιν στο Middle East Forum: Ακολουθεί η Τουρκία το κινεζικό μοντέλο υπεραλίευσης;

Η υδατοκαλλιέργεια είναι μια τεράστια βιομηχανία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, και η Τουρκία επιδιώκει να αποκτήσει αθέμιτο πλεονέκτημα

Δημοσιεύτηκε

στις

Την πιθανότητα η Τουρκία να υιοθετεί πρακτικές υπεραλίευσης παρόμοιες με αυτές της Κίνας, με στόχο οικονομικά και γεωπολιτικά οφέλη στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο ​εξετάζει σε άρθρο του στο Middle East Forum ο Μάικλ Ρούμπιν με τίτλο «Ακολουθεί η Τουρκία το κινεζικό μοντέλο υπεραλίευσης;».

Ο Αμερικανός αναλυτής υποστηρίζει ότι η Τουρκία, όπως και η Κίνα, χρησιμοποιεί την υπεραλίευση όχι μόνο για οικονομικό κέρδος αλλά και ως εργαλείο για την ενίσχυση των εδαφικών της διεκδικήσεων. Η τουρκική αλιευτική βιομηχανία έχει αυξηθεί σημαντικά, από 100.000 τόνους το 2013 σε 556.000 τόνους το 2023, χάρη σε κρατικές επιδοτήσεις και την απουσία αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών. Αντίθετα, η Ελλάδα, ως μέλος της ΕΕ, περιορίζεται από ευρωπαϊκές ρυθμίσεις, με την παραγωγή της να ανέρχεται σε περίπου 130.000 τόνους ετησίως.​

Επιπλέον, η Τουρκία επωφελείται από χαμηλότερους δασμούς και την απουσία ποιοτικών ελέγχων στις εξαγωγές της προς τις ΗΠΑ και την ΕΕ, γεγονός που της επιτρέπει να ανταγωνίζεται αθέμιτα τις ευρωπαϊκές αγορές. Ο Ρούμπιν προτείνει ότι οι ΗΠΑ και η ΕΕ θα πρέπει να στηρίξουν την Ελλάδα και την Κύπρο σε διεθνή φόρα, αντιμετωπίζοντας την τουρκική οικονομική και θαλάσσια επιθετικότητα.​ Υπενθυμίζεται, ότι ο Σάββας Καλεντερίδης σε σχετικό θέμα στην εκπομπή του είχε μεταφέρει κραυγή αγωνίας από Έλληνα ψαρά, ο οποίος έκανε λόγο σε επιστολή του στο Geopolitico.gr για “σχέδιο εξόντωσης της ελληνικής αλιείας”.

Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο του Μάικλ Ρούμπιν:

α κινεζικά αλιευτικά τράτα δραστηριοποιούνται στις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες χωρών από την Κορεατική Χερσόνησο έως την Κένυα. Όταν οι χώρες διαμαρτύρονται ή απλώς απορρίπτουν τις κινεζικές προσπάθειες —όπως κάνουν οι Φιλιππίνες και το Βιετνάμ— το Πεκίνο προβάλλει γελοίες αξιώσεις για τα θαλάσσια ύδατα τους. Αν αυτό δεν αποθαρρύνει τα μικρότερα κράτη, τότε ο νέος στόλος ακτοφυλακής και οι μικρότερες φρεγάτες της Κίνας πυροβολούν ή εμβολίζουν αλιευτικά σκάφη. Η κινεζική υπεραλίευση έχει οδηγήσει ορισμένα αποθέματα —όπως οι γιγάντιες αχιβάδες, οι οξύρρυγχοι και οι γαρίδες— στα πρόθυρα της εξαφάνισης. Άλλα είδη, όπως το κινεζικό ψάρι-paddlefish, έχουν ήδη εξαφανιστεί.

Η Τουρκία σήμερα ακολουθεί τη στρατηγική υπεραλίευσης της Κίνας, τόσο για οικονομικά όσο και για ιμπεριαλιστικά οφέλη στο Αιγαίο.

Η κινεζική υπεραλίευση δεν αποτελεί απλώς οικονομικό πρόβλημα ή περιβαλλοντική τραγωδία· έχει και βαθειά αποσταθεροποιητική επίδραση. Όταν κατέρρευσε η αλιευτική βιομηχανία της Σομαλίας, πολλοί κάτοικοι στράφηκαν στην πειρατεία ή εντάχθηκαν στην Αλ Σαμπάαμπ, τη τοπική θυγατρική της Αλ Κάιντα. Σε πολλές περιπτώσεις, το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας χρησιμοποιεί την υπεραλίευση ως μέρος της ιμπεριαλιστικής στρατηγικής «σαλαμοποίησης»· η υπεραλίευση μετατρέπεται σε ασύμμετρη στρατηγική πολέμου για την ενίσχυση αξιώσεων κυριαρχίας.

Όπως η Τουρκία μιμείται τη στρατηγική «σαλαμοποίησης» της Κίνας για να προωθήσει τις ιμπεριαλιστικές της φιλοδοξίες στην Κύπρο, τη Συρία και το Ιράκ, έτσι ακολουθεί πλέον και τη στρατηγική υπεραλίευσης στο Αιγαίο, επιδιώκοντας οικονομικά και ιμπεριαλιστικά οφέλη.

Η υδατοκαλλιέργεια είναι μια τεράστια βιομηχανία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Η ελληνική υδατοκαλλιέργεια συμβάλλει με περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια στο ΑΕΠ της χώρας, ενώ η τουρκική προσθέτει 3 δισεκατομμύρια στο ΑΕΠ της Τουρκίας.

Ωστόσο, η Τουρκία επιδιώκει ολοένα και περισσότερο να εξαπατήσει και να αποκτήσει αθέμιτο πλεονέκτημα. Επωφελείται από κρατικές επιδοτήσεις και, όπως η Κίνα, αγνοεί περιβαλλοντικούς ελέγχους. Επιπλέον, η Άγκυρα επιδοτεί γενναία τη μεταφορά των προϊόντων της μέσω της Turkish Airlines προς περισσότερους από 50 προορισμούς στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, μειώνοντας σημαντικά τα κόστη εξαγωγής. Αυτό επιτρέπει στην Τουρκία να υποσκελίζει τον ανταγωνισμό. Οι τουρκικές εξαγωγές ψαριών κυριαρχούν ολοένα και περισσότερο στις αγορές των ΗΠΑ και της ΕΕ, χάρη σε χαμηλότερους δασμούς στις ΗΠΑ (20% έναντι 10%) και στην απουσία ποιοτικών ελέγχων για εισαγόμενα προϊόντα στην ΕΕ σε σχέση με τα εγχώρια παραγόμενα.

Οι Τούρκοι αξιωματούχοι συνεχίζουν να δηλώνουν ότι θέλουν να ενταχθούν στην ΕΕ —ιδιαίτερα σε Αμερικανούς και Ευρωπαίους διπλωμάτες αρκετά αφελείς ώστε να τους πιστεύουν.

Στην πραγματικότητα, η Τουρκία φοβάται την ΕΕ, επειδή οι αυστηρές κανονιστικές ρυθμίσεις της θα εξανέμιζαν την κερδοφορία πολλών τουρκικών βιομηχανιών και θα στερούσαν από την Άγκυρα το πλεονέκτημα που αποκομίζει μένοντας εκτός της ευρωπαϊκής εποπτείας. Ως μέλη της ΕΕ, όμως, τόσο η Ελλάδα όσο και η Κύπρος υποχρεούνται να τηρούν περιβαλλοντικές και βιώσιμες πρακτικές. Εξάλλου, και οι δύο χώρες είναι ώριμες δημοκρατίες, όπου οι πολίτες θα αντιδρούσαν έντονα αν οι κυβερνήσεις τους προέτασσαν το βραχυπρόθεσμο ή ατομικό κέρδος έναντι της μακροπρόθεσμης ευημερίας των ιχθυαποθεμάτων και του περιβάλλοντος.

Αυτή η απόκλιση είναι φανερή σε μια σύγκριση μεταξύ ελληνικής και τουρκικής ιχθυοκαλλιέργειας.

Η Τουρκία αύξησε την παραγωγή της από 100.000 τόνους το 2013 σε 556.000 τόνους το 2023. Μια τέτοια αύξηση δεν θα ήταν δυνατή χωρίς επιδοτήσεις και την απουσία ρυθμιστικού και περιβαλλοντικού ελέγχου. Την ίδια περίοδο, η ΕΕ και οι κρατικές ρυθμίσεις έχουν περιορίσει την ελληνική παραγωγή στους 130.000 τόνους ετησίως.

Η Ουάσινγκτον και οι Βρυξέλλες θα πρέπει να στηρίξουν την Κύπρο και την Ελλάδα στα διεθνή φόρα, καθώς καταγγέλλουν και αντιμετωπίζουν τον οικονομικό ιμπεριαλισμό της Τουρκίας και την παράνομη θαλάσσια δραστηριότητά της.

Αν εξεταστεί μεμονωμένα, η αυξανόμενη τουρκική εισπήδηση στα ελληνικά ιχθυαποθέματα ίσως φανεί ως μια χαμηλής έντασης διαμάχη, όπως συμβαίνει συχνά μεταξύ γειτόνων —φίλων ή αντιπάλων. Όμως, στο ευρύτερο πλαίσιο της τουρκικής θαλάσσιας επεκτατικής στρατηγικής «Γαλάζια Πατρίδα» και των αμφισβητήσεων που εγείρει στις ΑΟΖ Ελλάδας και Κύπρου, καθώς και της στροφής της Άγκυρας σε ασύμμετρες και «γκρίζες» μορφές πολέμου, η Ουάσινγκτον και οι Βρυξέλλες θα πρέπει να αναγνωρίσουν την τουρκική υπεραλίευση ως οικονομικό ιμπεριαλισμό και ως σκόπιμη προσπάθεια υπονόμευσης της οικονομικής βιωσιμότητας ζωτικών κλάδων των γειτονικών της χωρών.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ισραήλ δεν πρέπει μόνο να βοηθήσουν στην περιπολία της Ανατολικής Μεσογείου, σε συνεργασία με τα ελληνικά και κυπριακά ναυτικά, ώστε να αναχαιτίζουν, να ανακόπτουν και, αν χρειαστεί, να βυθίζουν τους Τούρκους λαθραλιείς· αλλά και η Ουάσινγκτον και οι Βρυξέλλες πρέπει να στηρίξουν την Κύπρο και την Ελλάδα σε διεθνή φόρα, όπου καταγγέλλουν τον οικονομικό ιμπεριαλισμό της Τουρκίας και την παράνομη θαλάσσια δραστηριότητά της.

Τέλος, η Ουάσινγκτον πρέπει να βοηθήσει την Κύπρο και την Ελλάδα να αναβαθμίσουν, εκσυγχρονίσουν και επεκτείνουν τους στόλους της ακτοφυλακής τους.

Μία Κίνα στη Νότια Σινική Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό αρκεί· η Ανατολική Μεσόγειος δεν χρειάζεται τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να μιμείται τη σκέψη του Σι Τζινπίνγκ στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Πολέμοι έχουν ξεσπάσει για πολύ λιγότερα.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Η Ιταλία στα Βαλκάνια: Εταίρος, Εγγυητής ή Ανταγωνιστής;

Η Ελλάδα οφείλει να το παρατηρεί όχι με αμηχανία, αλλά με οξυδέρκεια. Η πρόσφατη εμβάθυνση της ιταλο-αλβανικής συνεργασίας δεν αποτελεί απλώς μια ακόμα διμερή συμφωνία: είναι μέρος ενός νέου γεωπολιτικού παζλ που αναδύεται μπροστά μας.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει η Μαριάνα Συμεωνίδη

Στις 9 Απριλίου 2025, υπογράφτηκε στο Δυρράχιο ένα φαινομενικά τεχνοκρατικό Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στη ιταλική ναυπηγική Fincantieri και την αλβανική KAYO. Όμως πίσω από τα δελτία τύπου και τις λέξεις «ανάπτυξη», «υποδομές» και «συνεργασία», αποκαλύπτεται κάτι βαθύτερο: μια νέα στρατηγική πραγματικότητα στα δυτικά Βαλκάνια και στην Αδριατική. Η Ιταλία δεν «επιστρέφει» στα Βαλκάνια – δεν έφυγε ποτέ. Αντιθέτως, χτίζει επιμελώς τη θέση της ως πυλώνας σταθερότητας και μεσολαβητής ισχύος, όχι μόνο για την Αλβανία, αλλά και έναντι της Ε.Ε., του NATO και με έμμεσες διασυνδέσεις της Τουρκίας. Για την Ελλάδα, η εξέλιξη αυτή δεν είναι απλώς παρατηρητέα, αλλά κώδων κινδύνου για αναπροσαρμογή θέσεων και διεκδικήσεων. Το ερώτημα πλέον δεν είναι τι κάνει η Ιταλία με την Αλβανία, αλλά τι δεν κάνει η Ελλάδα και τι μπορεί ακόμα να κάνει προτού οι εξελίξεις την προσπεράσουν.

Ιστορικό Υπόβαθρο: Από τον Ψυχρό Πόλεμο έως τη Σύγχρονη Συνεργασία

Η σχέση Ιταλίας–Αλβανίας έχει περάσει από πολλές διακυμάνσεις τον τελευταίο αιώνα. Ήδη από τις αρχές του 20ού αιώνα, η Ιταλία έβλεπε την Αλβανία ως ζωτικό χώρο επιρροής, επηρεάζοντας καθοριστικά τη δημιουργία του αλβανικού κράτους. Το 1913, οι Μεγάλες Δυνάμεις (συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας) εγγυήθηκαν την ανεξαρτησία της Αλβανίας και καθόρισαν τα νότια σύνορά της (Πρωτόκολλο της Φλωρεντίας) αφήνοντας εντός του νέου κράτους περιοχές με ελληνικό πληθυσμό ​(Budina and Hart, 2010). Από το 1925-1928 η Ιταλία έχτισε τα ισχυρά θεμέλια της ηγεμονίας της στην Αλβανία (Bedini, 2014) Η ιταλική επιρροή κορυφώθηκε με την κατοχή της Αλβανίας (1939–1943), γεγονός που άφησε ιστορικές μνήμες “προστασίας” αλλά και επέμβασης.

Κατά τον Ψυχρό Πόλεμο, η Αλβανία απομονώθηκε πλήρως: πρώτα από τη Γιουγκοσλαβία, έπειτα από τη Σοβιετική Ένωση (μετά το 1961) και τελικά ακόμη και από την Κίνα (μετά το 1978). Αντίθετα, η Ιταλία ήταν ιδρυτικό μέλος του NATO και πυλώνας της δυτικής συμμαχίας. Οι διμερείς σχέσεις γειτονικών, χωρισμένων από την Αδριατική χωρών, ουσιαστικά πάγωσαν, αλλά με την κατάρρευση του κομμουνισμού το 1990-1991, ξεκίνησε μια νέα εποχή (Krasniqi 2012). Χιλιάδες Αλβανοί πολίτες, εξουθενωμένοι από τη φτώχεια και την απομόνωση, διέφυγαν δια θαλάσσης προς την Ιταλία ζητώντας άσυλο και εργασία, θέτοντας την Ιταλία ​ως καταφύγιο αλλά και μεσολαβητή της Αλβανίας προς τη Δύση. Οι δύο χώρες υπέγραψαν Συνθήκη Φιλίας και Συνεργασίας (1991), ενώ η Ρώμη πρωτοστάτησε στην παροχή βοήθειας και υποστήριξης στη μεταπολιτευτική Αλβανία.

Όταν η Αλβανία βυθίστηκε στο χάος το 1997 λόγω του σκανδάλου των «πυραμίδων», η Ιταλία ηγήθηκε της πολυεθνικής επιχείρησης “Alba”, αναλαμβάνοντας de facto ρόλο προστάτη της σταθερότητας (Italian Ministry of Defence). Μαζί με άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, οι ιταλικές δυνάμεις αποκατέστησαν την τάξη, σε μια επίδειξη του πώς η Ιταλία αντιλαμβάνεται τη “μεγάλη ευθύνη της έναντι των Βαλκανίων”​ (Gencturk and Ozturk, 2023). ​

Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, η συνεργασία εμβαθύνθηκε:

Η Ιταλία έγινε κορυφαίος εμπορικός εταίρος και επενδυτής στην Αλβανία, ενώ υποστήριξε ενεργά την ένταξη της χώρας στο NATO, που επιτεύχθηκε το 2009, και στην ΕΕ  που είναι υποψήφια χώρα από το 2014. Βάσεις όπως η Κουτσόβα μετατράπηκαν με ιταλική συμβολή σε εγκαταστάσεις του ΝΑΤΟ ​(Semini, 2025). Έτσι, Ρώμη και Τίρανα φαίνεται να βρήκαν κοινό έδαφος στην περιφερειακή σταθερότητα και την ευρω-ατλαντική ολοκλήρωση.

Ρεαλισμός και Στρατηγική Συνεργασία

Η συνεργασία Ιταλίας–Αλβανίας ερμηνεύεται ως εξής: η Ιταλία, μια μεσαία δύναμη, επιδιώκει να μεγιστοποιήσει την επιρροή και την ασφάλειά της στην άμεση γεωγραφική περιφέρειά της, ενώ η μικρότερη Αλβανία επιζητεί εγγυήσεις ασφάλειας και υποστήριξη από έναν ισχυρότερο σύμμαχο. Όσο περισσότερες και πιο σημαντικές συμφωνίες συνδέουν δύο χώρες, τόσο μεγαλύτερη η εμβάθυνση της σχέσης τους, κάτι που, υπό ρεαλιστικό πρίσμα, τις ωθεί να ενεργούν ως εταίροι για αμοιβαίο συμφέρον.

Η Ναυτική Συμφωνία και η Στρατηγική Εταιρική Σχέση

Στις 9 Απριλίου 2025, στο λιμάνι του Δυρραχίου, υπογράφηκε συμφωνία κοινοπραξίας μεταξύ της ιταλικής ναυπηγικής εταιρείας Fincantieri και της αλβανικής KAYO, με στόχο την ανάπτυξη της ναυτικής βιομηχανίας στην Αλβανία (Fincantieri, 2025). Συγκεκριμένα, το Μνημόνιο Συνεννόησης αποσκοπεί στην από κοινού διερεύνηση ευκαιριών για τη δημιουργία και διαχείριση ναυτικών και ναυπηγικών υποδομών, την κατασκευή και συντήρηση πλοίων, καθώς και την υλοποίηση πρωτοβουλιών τεχνικής και επαγγελματικής κατάρτισης.

 

Παράλληλα, η Ιταλία προχώρησε σε άμεση ενίσχυση του αλβανικού στόλου. Το παροπλισμένο ιταλικό περιπολικό ανοικτής θαλάσσης Libra δωρίστηκε στην Αλβανία, αποτελώντας πλέον τη νέα ναυαρχίδα του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας (Papageorgiou, 2025). Το Libra παραδόθηκε επίσημα στο Δυρράχιο, σε τελετή όπου ο Ιταλός ΥΠΑΜ Γκ. Κροσέτο δήλωσε ότι πρόκειται για «μια απτή απόδειξη φιλίας και εμβάθυνσης της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ δύο συμμάχων στο NATO»​. Ήδη, ο επικεφαλής του αλβανικού Ναυτικού, υποναύαρχος Αγγάστρα, δήλωσε ότι το Libra, έχοντας εμβέλεια ~3.300 ναυτικά μίλια και δυνατότητα υποστήριξης ελικοπτέρου θα υπηρετεί σε αποστολές ασφαλείας όχι μόνο στο Ιόνιο και την Αδριατική, αλλά και ευρύτερα στη Μεσόγειο υπό το NATO (​Semini, 2025).

Με λίγα λόγια, η Αλβανία αποκτά – με ιταλική αρωγή – προβολή ναυτικής ισχύος δυσανάλογη του μεγέθους της, εκπληρώνοντας και τις νατοϊκές απαιτήσεις για αποστολές σε όλη τη Μεσόγειο. Η στρατηγική συνεργασία στον αμυντικό τομέα είναι εμφανής: η σχέση δεν περιορίζεται σε δωρεές υλικού, αλλά επεκτείνεται σε κοινοπραξίες αμυντικής βιομηχανίας, συνεκπαίδευση και κοινό σχεδιασμό. Η Ιταλία ενισχύει έτσι έναν σύμμαχο στα δυτικά Βαλκάνια, θωρακίζει την Αδριατική και εξασφαλίζει ότι μια γειτονική χώρα θα ευθυγραμμίζεται με τα δικά της συμφέροντα. Δεν είναι τυχαίο ότι η Μελόνι τονίζει πως η Ρώμη είναι “ο πρώτος Ευρωπαίος εγγυητής της ασφάλειας της περιοχής” μέσω του NATO και άλλων αποστολών (Gencturk and Ozturk, 2023). Η δε Αλβανία, έχοντας επίγνωση των περιορισμένων πόρων της, αξιοποιεί αυτή τη σχέση εξαρτώμενης ασφάλειας: αποκτά πρόσβαση σε τεχνογνωσία και εξοπλισμό που μόνη της δεν θα μπορούσε.

 

Η Συμφωνία Διαχείρισης Μεταναστευτικών Ροών

Τον Νοέμβριο του 2023, οι πρωθυπουργοί Τζόρτζια Μελόνι και Έντι Ράμα υπέγραψαν μια πρωτοφανή συμφωνία διάρκειας 5 ετών, βάσει της οποίας η Αλβανία θα φιλοξενεί στην επικράτειά της δύο κλειστά κέντρα υποδοχής/κράτησης για αιτούντες άσυλο που συλλαμβάνονται στην Ιταλία. Πρόκειται ουσιαστικά για μεταφορά της διαδικασίας ασύλου εκτός ΕΕ: μετανάστες που εντοπίζονται στα ιταλικά ύδατα, ιδιαίτερα όσοι διασώζονται στην κεντρική Μεσόγειο, θα μεταφέρονται δια θαλάσσης στο αλβανικό λιμάνι του Σεντζίν και από εκεί σε ειδικό κέντρο στην ενδοχώρα, όπου θα εξετάζεται το αίτημα ασύλου τους. Οι απορριφθέντες θα παραμένουν κρατούμενοι μέχρι τον επαναπατρισμό τους, ενώ όσοι δικαιωθούν θα μεταφέρονται πίσω στην Ιταλία ή σε άλλη χώρα της ΕΕ.

Το Μνημόνιο Συνεννόησης έρχεται σε αντίθεση με τις συνταγματικές αρχές της ΕΕ που κατοχυρώνονται στις Συνθήκες, συμπεριλαμβανομένου του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ, καθώς και με το διεθνές δίκαιο (Carrera, Campesi, and Colombi 2023)​, αλλά τα ζωτικά συμφέροντα των κρατών υπερέχουν των νομικών πλαισίων στο άναρχο διεθνές περιβάλλον.

Η Ιταλία, αντιμετωπίζοντας αυξημένες ροές και πολιτική πίεση εσωτερικά, υιοθέτησε μια τακτική «εξωτερικοποίησης» του μεταναστευτικού ζητήματος (ή και ρεαλιστικά μιλώντας την τακτική αυτοβοήθειας): μεταθέτει το βάρος εκτός επικράτειας για να διαφυλάξει την εσωτερική της ασφάλεια και τάξη. Η Αλβανία, από την πλευρά της, έκρινε ότι μπορεί να επωφεληθεί πολλαπλώς: θα λάβει οικονομική στήριξη, θα ενισχύσει τη διεθνή της εικόνα ως αξιόπιστου εταίρου της ΕΕ, και πιθανώς θα κερδίσει πόντους στις διαπραγματεύσεις ένταξής της, αποδεικνύοντας ότι συνδράμει στην επίλυση ενός ευρωπαϊκού προβλήματος.

Γεωπολιτικές Επιπτώσεις στην Ελλάδα

Η εμβάθυνση της συνεργασίας Ιταλίας–Αλβανίας δεν λαμβάνει χώρα σε πολιτικό κενό. Η Ελλάδα, ως γειτονική χώρα και σύμμαχος της Ιταλίας στο NATO/ΕΕ αλλά και συνορεύουσα της Αλβανίας, επηρεάζεται άμεσα.

Θαλάσσιες Ζώνες στο Ιόνιο: Είναι ευρέως γνωστά τα ανοιχτά ελληνικά ζητήματα με την Αλβανία στο Ιόνιο. Σε αυτό το πλαίσιο, η προσέγγιση Ρώμης-Τιράνων μπορεί να έχει διττή ανάγνωση από ελληνικής πλευράς. Αφενός, η Ελλάδα έχει οριοθετήσει θαλάσσιες ζώνες με την Ιταλία (συμφωνία 2020, επέκταση της προγενέστερης του 1977), ενώ η Ιταλία είχε οριοθετήσει και με την Αλβανία από το 1992. Η ιταλο-αλβανική εκείνη συμφωνία είχε αναγνωρίσει πλήρη επήρεια στο μικρό νησί Sazan κοντά στην Αυλώνα, δημιουργώντας θετικό προηγούμενο. Αφετέρου, υπάρχει ο προβληματισμός μήπως η ενισχυμένη αυτοπεποίθηση της Αλβανίας – λόγω του “στρατηγικού εταίρου” Ιταλία – την κάνει λιγότερο διαλλακτική. Η απόκτηση δυνητικών σύγχρονων ναυτικών ικανοτήτων μπορεί να δώσει στα Τίρανα το αίσθημα ότι μπορούν να υπερασπιστούν σθεναρά τις θέσεις τους στο Ιόνιο.

Ελληνική Μειονότητα: Το ζήτημα της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία παραμένει ευαίσθητο στις ελληνοαλβανικές σχέσεις. Η ιστορική διάσταση καθιστά την Ελλάδα προστάτιδα των δικαιωμάτων των ομογενών της στην Αλβανία. Από αυτή την οπτική, θετικό μπορεί να θεωρηθεί ότι η Αλβανία παραμένει αγκυροβολημένη στη δυτική τροχιά και υπό την επιρροή μιας χώρας-μέλους της ΕΕ που συμμερίζεται εν γένει τις ευρωπαϊκές αξίες – άρα θεωρητικά (!) θα ενθαρρύνει τον σεβασμό των μειονοτικών δικαιωμάτων. Ωστόσο, η Ιταλία ιστορικά δεν είχε ουδεμία ευαισθησία στο μειονοτικό ζήτημα: για τη Ρώμη προέχει η κρατική σταθερότητα του αλβανικού κράτους. Έτσι, η υπερβολική στήριξη της Ιταλίας προς τον Ράμα του δίνει περιθώριο να αγνοεί τα ελληνικά αιτήματα, οδηγώντας σε περιθωριοποίηση της ελληνικής επιρροής στη Β. Ήπειρο.

Ασφάλεια και Ισορροπίες Δυνάμεων: Σε καθαρά στρατιωτικό επίπεδο, η αναβάθμιση του αλβανικού ναυτικού δεν μεταβάλλει ουσιαστικά την ισορροπία ισχύος Ελλάδας–Αλβανίας, δεδομένου ότι η Ελλάδα διαθέτει συντριπτική ναυτική υπεροχή. Όμως, σε περιφερειακούς όρους, μια πιο ισχυρή και φιλόδοξη Αλβανία (σε συνεργασία με την Ιταλία) αναδιατάσσει το τοπίο ασφαλείας στην Αδριατική. Η παραδοσιακή ναυτική παρουσία της Ελλάδας επικεντρωνόταν στο Ιόνιο Πέλαγος, ενώ η Αδριατική θεωρείτο σφαίρα επιρροής της Ιταλίας. Τώρα, με την Αλβανία ικανή να συμμετέχει σε επιχειρήσεις και στο Ιόνιο/Αδριατική υπό νατοϊκό μανδύα, η Ελλάδα θα πρέπει να προσαρμόσει ενδεχομένως τον ναυτικό της σχεδιασμό. Επίσης, η παρουσία ιταλικών εταιρειών στην αλβανική αμυντική βιομηχανία σημαίνει ότι μελλοντικά η Αλβανία μπορεί να προμηθευτεί μεγαλύτερα οπλικά συστήματα (π.χ. περιπολικά ανοικτής θαλάσσης νεότερης γενιάς ή κορβέτες) που θα αυξήσουν την ισχύ της. Η Αθήνα, αν και δεν απειλείται άμεσα, θα μπορούσε να επιδιώξει τριμερή συνεργασία Ελλάδας–Ιταλίας–Αλβανίας σε ασκήσεις ή επιτηρήσεις στο Ιόνιο, ώστε να διατηρεί διαύλους και κυρίως εποπτεία.

Αξιοσημείωτο είναι πως η ενίσχυση των σχέσεων Ιταλίας–Αλβανίας λαμβάνει χώρα σε ένα ευρύτερο πλέγμα συμφωνιών, στο οποίο συμμετέχει ενεργά και η Τουρκία. Η Ιταλία έχει υπογράψει συμφωνίες στρατιωτικής και ενεργειακής συνεργασίας με την Άγκυρα, διατηρώντας διαύλους ακόμα και όταν οι τουρκοευρωπαϊκές σχέσεις είναι τεταμένες. Παράλληλα, η Τουρκία διαθέτει βαθιές στρατιωτικές σχέσεις με την Αλβανία, με δωρεές εξοπλισμού, εκπαίδευση στρατιωτικών και πρόσφατα, την κατασκευή μιας “στρατιωτικής πόλης” στα Τίρανα. Αυτό δημιουργεί έναν άτυπο άξονα Ιταλίας–Αλβανίας–Τουρκίας που, εάν ευθυγραμμιστεί στρατηγικά, μπορεί να υπονομεύσει την επιρροή της Ελλάδας στα δυτικά Βαλκάνια και στο Ιόνιο. Αν και δεν πρόκειται για επίσημη τριμερή συμμαχία, η αλληλοεπικάλυψη συμφερόντων σε ενέργεια, ασφάλεια και μεταναστευτική πολιτική ενδέχεται να θέσει την Αθήνα σε θέση άμυνας, ειδικά εάν τα ελληνοαλβανικά ζητήματα δεν επιλυθούν εγκαίρως.

 

Συμπεράσματα

Η σύμπραξη Fincantieri–KAYO και οι ευρύτερες ιταλοαλβανικές συμφωνίες επαναφέρουν στο προσκήνιο ένα κρίσιμο ερώτημα για την ελληνική στρατηγική: ποια είναι η πραγματική φύση της Ιταλίας ως εταίρου; Η Ιταλία, παρότι θεσμικά σύμμαχος στο πλαίσιο ΕΕ και NATO, διαθέτει ιστορικό μακράς και όχι πάντοτε φιλικής παρουσίας στην περιοχή. Από τις παρεμβάσεις στην Ήπειρο και την κατοχή της Δωδεκανήσου, έως τον ελιγμό ισχύος μέσω της Αλβανίας σήμερα, η Ρώμη έχει επιδείξει συστηματικό ενδιαφέρον για ρόλο ρυθμιστή στα Βαλκάνια, ενίοτε εις βάρος των ελληνικών συμφερόντων.

Η παρούσα συγκυρία επομένως δεν πρέπει να ιδωθεί ως απλώς μια διμερής δυναμική, αλλά ως εκδήλωση πιθανών βαθύτερων ανταγωνισμών επιρροής. Η Ιταλία δεν προσφέρει στήριξη στην Αλβανία αλτρουιστικά αλλά δείχνει να επενδύει σε ένα προγεφύρωμα ισχύος στην ανατολική Αδριατική, ενισχύοντας μια “εξαρτώμενη συμμαχία” με προεκτάσεις σε άμυνα, ενέργεια και μετανάστευση.

Η Ελλάδα, επομένως, καλείται να προβεί σε κριτική επανεκτίμηση των δεδομένων:

Επανεξέταση της ιταλικής στρατηγικής ταυτότητας: Η ιστορική αντιπαλότητα Ελλάδας–Ιταλίας, ιδίως κατά την πρώτη φάση του 20ού αιώνα, δείχνει ότι η Ρώμη δεν διστάζει να υιοθετήσει πολιτικές επικάλυψης ελληνικής επιρροής όταν τα συμφέροντά της το επιβάλλουν.

Ανάγκη για εθνική στρατηγική βάθους: Η Ελλάδα πρέπει να ξεφύγει από αντιδράσεις τακτικού τύπου και να διαμορφώσει μακροπρόθεσμη στρατηγική σε τρία επίπεδα:
α) Διπλωματικά, μέσω μιας πιο ενεργητικής και διεκδικητικής πολιτικής έναντι της Αλβανίας.
β) Αμυντικά, με ενίσχυση της ναυτικής παρουσίας στην Αδριατική και το Ιόνιο·
γ) Θεσμικά, μέσω ενίσχυσης της θέσης της εντός ευρωπαϊκών δικτύων επιρροής όπου προωθούνται ζητήματα μειονοτήτων, ενεργειακής πολιτικής και διμερούς ασφάλειας.

Προσοχή στις νέες περιφερειακές ευθυγραμμίσεις: Ο άτυπος άξονας Ιταλίας–Αλβανίας–Τουρκίας, έστω και ανεπίσημος, δημιουργεί μια στρατηγική πρόκληση για την Αθήνα. Η Ελλάδα θα πρέπει να αναζητήσει δικούς της διαύλους αναχαίτισης της επιρροής αυτών των σχηματισμών, χωρίς να αποξενώνει τη Ρώμη, αλλά χωρίς και να την αντιμετωπίζει ως αδιαμφισβήτητο εταίρο.

Ανάπτυξη εναλλακτικών συμμαχιών και επιρροής: Η Ελλάδα χρειάζεται να χτίσει νέα δίκτυα στα Βαλκάνια, στηριζόμενη όχι μόνο στην ισχύ αλλά και στη γνώση, την οικονομική διπλωματία και την πολιτισμική διείσδυση.

Στον σιωπηλό αλλά ανηλεή χάρτη των στρατηγικών συμμαχιών, τίποτα δεν παραμένει στάσιμο. Η Ιστορία δεν γράφεται με δηλώσεις προθέσεων, αλλά με κινήσεις επιρροής, τετελεσμένα και ανατροπές ισορροπιών. Το δυτικό Βαλκανικό σκηνικό μοιάζει να μετασχηματίζεται ραγδαία, και η Ελλάδα οφείλει να το παρατηρεί όχι με αμηχανία, αλλά με οξυδέρκεια. Η πρόσφατη εμβάθυνση της ιταλο-αλβανικής συνεργασίας δεν αποτελεί απλώς μια ακόμα διμερή συμφωνία: είναι μέρος ενός νέου γεωπολιτικού παζλ που αναδύεται μπροστά μας.

 

 

Βιβλιογραφία

Bedini, Belina. 2014. “Italy and Albania: The Story of the Establishment of a Kingdom.” Interdisciplinary Journal of Research and Development, Vol. 1, No. 2. https://www.academia.edu/21453576/ITALY_AND_ALBANIA_THE_STORY_OF_THE_ESTABLISHMENT_OF_A_KINGDOM.​

Budina, Kestrina, and Laurie Kain Hart. 2010. “Northern Epiros: The Greek Minority in Southern Albania.” Cultural Survival Quarterly, March 19, 2010. https://www.culturalsurvival.org/publications/cultural-survival-quarterly/northern-epiros-greek-minority-southern-albania.

Carrera, Sergio, Giuseppe Campesi, and Davide Colombi. 2023. The 2023 Italy-Albania Protocol on Extraterritorial Migration Management: A Worst Practice in Migration and Asylum Policies. Brussels: Centre for European Policy Studies. https://cdn.ceps.eu/wp-content/uploads/2023/12/ASILE_Italy-Albania-MoU-Extraterritorial-Migration-Management.pdf.​PubAffairs Bruxelles+2

Fincantieri. 2025. “Fincantieri Signs Memorandum of Understanding with Kayo to Support the Development of the Naval Sector in Albania.” Fincantieri, April 9, 2025. https://www.fincantieri.com/en/media/press-releases/2025/fincantieri-signs-memorandum-of-understanding-with-kayo-to-support-the-development-of-the-naval-sector-in-albania/.

Gencturk, Ahmet, and Talha Ozturk. 2023. “Western Balkans Strategically Important to Italy, Says Premier Meloni.” Anadolu Agency, April 3, 2023. https://www.aa.com.tr/en/europe/western-balkans-strategically-important-to-italy-says-premier-meloni/2862618.

Krasniqi, Gëzim. 2012. “Overlapping jurisdictions, disputed territory, unsettled state: the perplexing case of northern Kosovo.” Southeast European and Black Sea Studies 12 (1): 135–153. https://doi.org/10.1080/14682745.2011.650633.​

Ministry of Defence. “Albania – ‘Alba’.” Esercito Italiano. Accessed April 14, 2025. https://www.esercito.difesa.it/en/Operations/international-operations/Pagine/Albania-Alba.aspx.

Papageorgiou, Giorgos. 2025. “Αλβανία: ενισχύεται με ιταλικό υπεράκτιο περιπολικό.” Naval Defence, April 10, 2025. https://navaldefence.gr/albania-enisxietai-me-proin-italiko-opv/.

Semini, Llazar. 2025. “Albania Receives Naval Ship from Italy to Boost Military and NATO Missions.” AP News, April 8, 2025. https://apnews.com/article/albania-italy-naval-ship-donation-migrants-a0f5785a1e49b9fb3636f1084a3cc118.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Αναγκαία η επαναχάραξη του χάρτη του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014

Η καθηγήτρια Στέλλα Κυβέλου – Χιωτίνη είναι εμπειρογνώμονας και καθηγήτρια Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, Γαλάζιας Οικονομίας και Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΘΧΣ) στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Ως μέρος του Μηχανισμού Στήριξης για τον ΘΧΣ, είναι η γεωγραφική εμπειρογνώμονας για την Ανατολική Μεσόγειο.

Διετέλεσε διευθύντρια του Εθνικού Σημείου Επαφής ESPON2013 (2008-2014), παρέχοντας παράλληλα συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ελληνικό Υπουργείο Ανάπτυξης. Έχει συμμετάσχει ως εμπειρογνώμονας σε πολλά έργα ΘΧΣ και γαλάζιας οικονομίας.

Σήμερα είναι επιστημονική υπεύθυνη του εθνικού ερευνητικού προγράμματος HER-SEA: «Ανάπτυξη Δικτύου Παρατήρησης για τη Θαλάσσια Πολιτιστική Κληρονομιά (MCH/UCH) στην Ελλάδα», και συντονίστρια (για την Ελλάδα) του έργου REGINA-MSP (EMFAF) που ασχολείται με τις Περιφέρειες για την ενίσχυση του εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, υπό τον συντονισμό του Γαλλικού CEREMA. Στο πλαίσιο αυτό συνέβαλε, μεταξύ άλλων, στον σχεδιασμό Εκπαιδευτικού Προγράμματος ΘΧΣ για τοπικά και περιφερειακά στελέχη στην Ευρώπη.

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014.

Όπως σημείωσε, πρόκειται για σχεδιασμό στα εθνικά ύδατα κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων (χωρικά ύδατα / ΑΟΖ) και, έστω και τώρα, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλες οι παρούσες και μελλοντικές στρατηγικές δραστηριότητες της Ελλάδας στον θαλάσσιο χώρο.

Η καθηγήτρια απηύθυνε έκκληση για επαναχάραξη του χάρτη, καθώς είναι χωροταξικά και γεωπολιτικά ισχυρότερη η ένταξη του Νοτίου Αιγαίου, των Δωδεκανήσων, του συμπλέγματος Καστελλόριζου, της Κάσου και της Καρπάθου στην ίδια χωροταξική ενότητα με την Κρήτη.

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη εξήγησε επίσης τι είναι ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός, τον ρόλο των Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων, τη σημασία των Θαλάσσιων Πάρκων και γιατί η κατάτμησή τους, ιδίως στο Νότιο Αιγαίο, είναι γεωπολιτικά προβληματική. Τέλος, ανέδειξε την αμφισημία της χρήσης των όρων “υφαλοκρηπίδα” στο Αιγαίο και “ΑΟΖ” στο Ιόνιο, επισημαίνοντας πως μόνο η Τουρκία χρησιμοποιεί επίμονα τον όρο “υφαλοκρηπίδα” με συγκεκριμένη στρατηγική στόχευση.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πολιτική14 λεπτά πριν

Ευρεία αναδιοργάνωση του Στέιτ Ντιπάρμεντ εξήγγειλε ο Ρούμπιο

Η κυβέρνηση Τραμπ προχωρά σε ευρεία αναδιοργάνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ με στόχο να καταργήσει αξιώματα που θεωρεί περιττά και να...

Διεθνή28 λεπτά πριν

Κονκλάβιο: Η ανθρωπογεωγραφία των καρδιναλίων που θα εκλέξουν τον νέο Πάπα

Λιγότερους από κάθε άλλη φορά εκπροσώπους από Ευρώπη και Ιταλία θα έχει το Κονκλάβιο που θα εκλέξει τον διάδοχο του...

Γενικά θέματα58 λεπτά πριν

Η «τελική πρόταση» του Τραμπ για την λήξη του πολέμου στην Ουκρανία – Ο Ζελένσκι θέλει να τον συναντήσει στην κηδεία του Πάπα

Πληθαίνουν τα δημοσιεύματα που παρουσιάζουν λεπτομέρειες της ειρηνευτικής πρότασης που προτείνει η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ για τη λήξη του...

Γενικά θέματα1 ώρα πριν

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ζήτησε από δικαστήριο τη διάσπαση της Google με άμεση πώληση της μηχανής αναζήτησης σε άλλη εταιρεία

Τελειωμό δεν έχουν οι δικαστικές περιπέτειες της Google που έχει πολλά μέτωπα πλέον ανοικτά σε ΗΠΑ και Ευρώπη για τις...

Αναλύσεις13 ώρες πριν

Μάικλ Ρούμπιν στο Middle East Forum: Ακολουθεί η Τουρκία το κινεζικό μοντέλο υπεραλίευσης;

Η υδατοκαλλιέργεια είναι μια τεράστια βιομηχανία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, και η Τουρκία επιδιώκει να αποκτήσει αθέμιτο πλεονέκτημα

Δημοφιλή