Ακολουθήστε μας

Άμυνα

Το F-35 είναι ανώτερο από το F-16… Άρα, κερδίσαμε;

Δημοσιεύτηκε στις

Διαπιστώνεται μία υφέρπουσα διασύνδεση μεταξύ της ενδεχόμενης προμήθειας 20 αεροσκαφών (Α/Φ) F-35Α για την Πολεμική Αεροπορία με το υπό εξέταση πρόγραμμα της Τουρκίας, για αναβάθμιση 79 F-16 Block 40M/50+ σε Viper και προμήθεια 40 καινούργιων F-16 Block 70. Παράλληλα, από φιλοκυβερνητικούς κύκλους επιχειρείται μία επιφανειακή σύγκριση μεταξύ των δύο προγραμμάτων, με το απλοϊκό επιχείρημα ότι τα F-35 είναι ανώτερα από τα F-16, οπότε: «Θα τους κερδίσουμε». Είναι όμως τα πράγματα τόσο απλά;

Το F-16

Το F-16 σχεδιάστηκε από την General Dynamics ως ελαφρύ μαχητικό και πέταξε για πρώτη φορά ως πρωτότυπο ΥF-16 το 1974, ενσωματώνοντας πολλές καινοτομίες. Π.χ., ήταν το πρώτο μαχητικό που σχεδιάστηκε εξ αρχής με μειωμένη αεροδυναμική ευστάθεια (relaxed static stability) και με χρήση ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου πτήσεως (fly-by-wire), επιτρέποντας εξαιρετική ευελιξία (maneuverability). Μόλις 7 χρόνια αργότερα, τον Ιούνιο 1981, είδε πολεμική δράση στην «Επιχείρηση Όπερα», όπου το Ισραήλ κατέστρεψε τον υπό κατασκευή πυρηνικό αντιδραστήρα του Ιράκ, ενώ το 1982 στον πόλεμο του Λιβάνου, ισραηλινά F-16 «πιστώθηκαν» με 44 καταρρίψεις αντίπαλων Α/Φ. Έκτοτε, το F-16 έχει συμμετάσχει σε πολλές επιχειρήσεις, με διάφορες αεροπορικές δυνάμεις παγκοσμίως.

Σήμερα, το F-16 έχει εξελιχθεί σε ένα ικανότατο μαχητικό πολλαπλών ρόλων, με πολύ καλές επιδόσεις, εξελιγμένα συστήματα και αισθητήρες, τεράστια ποικιλία όπλων και λελογισμένο κόστος χρήσης, το οποίο αγαπούν όσοι το έχουν πετάξει και το σέβονται όσοι το αντιμετώπισαν.

Ένα F-35 μαζί με δύο F-16

 Το F-35

Το F-35 σχεδιάστηκε από την Lockheed Martin και πέταξε για πρώτη φορά το 2000, ως πειραματικό πρωτότυπο Χ-35Α, στο πλαίσιο του διαγωνισμού JSF (Joint Strike Fighter), στον οποίον και επιλέχθηκε το 2001. Στη συνέχεια, ξεκίνησε η ανάπτυξη του F-35, σε τρεις εκδόσεις: συμβατικής από/προσγείωσης (Α), βραχείας απογείωσης/κάθετης προσγείωσης (Β) και αεροπλανοφόρου (C). Το 2016, το F-35Α κηρύχθηκε σε αρχική επιχειρησιακή ικανότητα (IOC), στην έκδοση Block 3F. Παρ’ όλα αυτά, το εν λόγω μαχητικό ακόμα συνεχίζει να παρουσιάζει πάνω από 800 [1] καταγεγραμμένα προβλήματα, ενώ καθ’ ομολογίαν ανωτάτων Αξιωματικών [2], η τρέχουσα διαμόρφωση δεν αξίζει ούτε για σενάρια προσομοίωσης. Επίσης, τα όπλα που έχουν ήδη πιστοποιηθεί στο F-35Α  είναι πολύ λίγα. Όσον αφορά τις (ελάχιστες) περιπτώσεις που έχει χρησιμοποιηθεί επιχειρησιακά, αυτές δεν περιλαμβάνουν δράση εναντίον κάποιου σοβαρού αντιπάλου και περιορίζονται σε χτυπήματα «εύκολων» στόχων, όπως μη επανδρωμένα αεροχήματα ή πύραυλοι πλεύσης.

Αυτό δεν εμποδίζει το F-35 να χαίρει ιδιαίτερης προβολής στα ΜΜΕ παγκοσμίως, αποκτώντας σχεδόν μυθικές διαστάσεις. Η πολύ μικρή λεπτομέρεια που διαφεύγει από πολλούς είναι ότι η εικόνα που παρουσιάζεται δεν είναι η πραγματική κατάσταση, δηλαδή η σημερινή διαμόρφωση του F-35, αλλά μία φαντασιακή, μελλοντική διαμόρφωση, όπου όλα τα συστήματα λειτουργούν χωρίς προβλήματα, ενώ διατίθεται μία πληθώρα όπλων. Πράγμα το οποίο απέχει ακόμα πολύ.

Κατόπιν τούτων, αναμένεται διακαώς η νέα διαμόρφωση, το περιβόητο Block 4, με το οποίο αφήνεται να εννοηθεί ότι θα επιλυθούν τα περισσότερα σοβαρά προβλήματα, επιτρέποντας στο F-35 να κηρυχθεί σε πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα (FOC). Σύμφωνα με το Γραφείο Λογοδοσίας της Κυβέρνησης των ΗΠΑ[3], το 2018 είχε υποτεθεί ότι το Block 4 θα ολοκληρωνόταν το 2024. Μετά από διαδοχικές αναθεωρήσεις, η ολοκλήρωση του Block 4 αναμενόταν στο τέλος του 2029. Όμως, προς το παρόν δεν έχει πιστοποιηθεί ούτε καν η ενδιάμεση διαμόρφωση Tech Refresh 3, η οποία αφορά τους απαραίτητους επεξεργαστές, μνήμες κλπ. Θα πρέπει λοιπόν να θεωρείται πολύ πιθανό ότι η ολοκλήρωση του Block 4 θα μετατεθεί εκ νέου στο μέλλον, πιθανότατα στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.

Εν ολίγοις, σχεδόν 24 έτη μετά την πρώτη πτήση του Χ-35Α, το F-35Α παρουσιάζει ακόμα πολλά προβλήματα και σαφώς δεν είναι πλήρως επιχειρησιακό. Ακόμα χειρότερα, τίθεται το ερώτημα εάν θα μπορέσει ποτέ να λειτουργήσει όπως διαφημίζεται. Το αεροπλάνο ήδη πάσχει από θεμελιώδη προβλήματα, όπως οι περιορισμένες επιδόσεις του κινητήρα ως προς ώση, ισχύ και δυνατότητα ψύξης [4]. Πόσο μάλλον στο Block 4, όπου θα απαιτηθεί επιπρόσθετη ισχύς και ψύξη για τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα.

Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί το πολύ υψηλό κόστος χρήσης, το οποίο υπολογίζεται στα 46.000$ ανά ώρα πτήσεως για το F-35Α  το 2022 [5], ενώ εκτιμάται ότι σύντομα θα υπερβεί τα 50.000$ ανά ώρα πτήσεως [6]. Αυτό είναι υπερδιπλάσιο από το κόστος ώρας πτήσεως του F-16, το οποίο ανέρχεται σε 22.500$ (κατά μέσο όρο στην δεκαετία 2011-2020, σε τιμές 2020) [7].

Τα F-16 Viper στην Τουρκία

Η Τουρκία διαθέτει σχεδόν 200 F-16 Block 40 CCIP/50 CCIP/50+, τα οποία είναι αξιόμαχα και ικανά, 35 παλαιότερα Block 30, γύρω στα 40 F-4 Phantom Terminator, καθώς και αρκετά μη επανδρωμένα. Για κάποιον απροσδιόριστο λόγο, πολλοί αμυντικοί αναλυτές διατείνονται ότι η τουρκική αεροπορία παρουσιάζει χαμηλές διαθεσιμότητες, γεγονός το οποίο δε θεμελιώνεται σε πραγματικά στοιχεία, καθώς δεν υπάρχει κάποιο εκπεφρασμένο ή άτυπο εμπάργκο των ΗΠΑ στην υποστήριξη των υφιστάμενων F-16. Εάν υπήρχε, αυτά θα είχαν σταματήσει να πετούν προ πολλού (όπως άλλωστε διαπιστώσαμε οδυνηρά εμείς, με το αυτο-εμπάργκο της προηγούμενης δεκαετίας).

Η γείτων έχει υποβάλλει αίτημα στις αμερικανικές αρχές για να αναβαθμίσει 79 F-16 Block 40 CCIP/50+ και να προμηθευτεί 40 καινούργια F-16 Block 70 Viper. Το αίτημα περιλαμβάνει επίσης 900 πυραύλους αέρος-αέρος και 800 βόμβες, ενώ το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 20 δισ. $ [8], ποσό το οποίο φαίνεται δυσανάλογα υψηλό και πιθανότατα περιλαμβάνει και άλλα ενδιαφέροντα πράγματα. Πάντως, στους 900 πυραύλους εκτιμάται ότι περιλαμβάνονται AIM-9X Block II+ Sidewinder και AIM-120C-8AMRAAM ή ακόμα και D-3, τελευταίας τεχνολογίας.

Εάν το εν λόγω αίτημα γίνει αποδεκτό (κάτι για το οποίο συνηγορούν ακόμα και κάποιοι έλληνες πολιτικοί…) και αν υποθέσουμε ότι η σχετική συμφωνία με τις ΗΠΑ συναφθεί εντός του 2024, τότε έως το τέλος του 2027 θα πρέπει να αναμένονται τα πρώτα καινούργια F-16 Block 70 Viper, ενώ θα έχουν ήδη ξεκινήσει να παραδίδονται και οι αντίστοιχες συλλογές τροποποίησης για την αναβάθμιση σε Viper. Ενδέχεται λοιπόν το σύνολο των καινούργιων Α/Φ να έχει παραδοθεί μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Έτσι, έως το 2030 η Τουρκική Αεροπορία θα διαθέτει 40 επιπρόσθετα ολοκαίνουργια, πλήρως επιχειρησιακά Block 70 Viper, με όπλα τελευταίας κοπής, μαζί με αρκετά αναβαθμισμένα Viper.

Το F-35Α  στην Ελλάδα

Έως το τέλος του 2024, η χώρα θα διαθέτει 153 F-16 Block 30/50/52+/52+ Adv/Viper, 24 Rafale, 24 Mirage 2000-5 και γύρω στα 30 F-4E Phantom AUP. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η χώρα συζητά για 20 F-35Α  με τα παρελκόμενα (εκπαίδευση, προσομοιωτές, βασικές υποδομές, εν συνεχεία υποστήριξη κλπ), με κόστος άνω των 4 δισ. $, χωρίς όμως η συζήτηση να περιλαμβάνει και όπλα. Τα πρώτα 4 Α/Φ αναμένεται να παραδοθούν το 2028 στις ΗΠΑ και να παραμείνουν εκεί για 1-2 έτη για την εκπαίδευση του προσωπικού, ενώ οι παραδόσεις θα συνέχιζαν σταδιακά έως το 2033. Το χρονοδιάγραμμα αυτό θα πρέπει να θεωρείται πλέον ως μη ρεαλιστικό, οπότε και θα μετατεθεί αναλόγως. Στην καλύτερη περίπτωση, θα πρέπει να αναμένονται μερικά F-35Α στη χώρα μας στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.

Θεωρώντας ότι το κόστος ώρας πτήσεως είναι 50.000$ και ότι η ζωή του αεροπλάνου είναι 8000 ώρες, προκύπτει ότι σε βάθος χρόνου το κόστος χρήσης για κάθε F-35Α ανέρχεται σε 400 εκατ. $ ή 8 δισ. $ για τον στόλο των 20 Α/Φ. Εάν λάβουμε υπόψη και το κόστος προμήθειας των 4 δισ. $ (όπου περιλαμβάνεται ένα μικρό μέρος της εν συνεχεία υποστήριξης), καθίσταται προφανές ότι το συνολικό κόστος προμήθειας και χρήσης 20 F-35Α  ανέρχεται σε σχεδόν 12 δισ. $ σε σημερινές τιμές.

F-35 vs F-16

Είναι γνωστό ότι το F-35 έχει το πλεονέκτημα της χαμηλής παρατηρησιμότητας (στελθ). Επιπλέον, το F-35 (θα) διαθέτει πιο εξελιγμένο ραντάρ, αισθητήρες, υπολογιστές, sensor fusion κλπ. Όμως, το θέμα δεν τίθεται υπό την μορφή μιας «ιπποτικής κονταρομαχίας», ενός F-35 εναντίον ενός F-16, οπότε η εξέταση ενός τέτοιου απλοϊκού σεναρίου έχει μόνο ακαδημαϊκό ενδιαφέρον [9].

Στην πράξη τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα, καθώς η όποια αντιπαράθεση θα περιλαμβάνει πολλά και διαφορετικά οπλικά συστήματα, όπως μαχητικά Α/Φ, πολεμικά πλοία, πυραύλους βαλλιστικούς, αντιπλοϊκούς και πλεύσης (cruise), οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροχήματα, ενίοτε ως δολώματα (decoys), περιφερόμενα πυρομαχικά (loitering munitions), ραντάρ και αντιαεροπορικά συστήματα κλπ, τα οποία θα συγκρούονται εν μέσω ηλεκτρονικού πολέμου και της αχλύος του πολέμου (κατά Κλαούζεβιτς).

Κατόπιν τούτων, θα πρέπει να επανεξεταστεί η προτεραιοποίηση των αμυντικών προμηθειών [10]. Θεωρώντας ότι μοιραία τα Phantom οσονούπω θα αποσυρθούν, στο τέλος της δεκαετίας η χώρα θα διαθέτει περίπου 200 μαχητικά, εκ των οποίων 24 Rafale και 83 Viper.Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: αξίζει να επενδύσουμε πάνω από 4 δισ. $ για 20 F-35, καθώς και σχεδόν 8 δισ. $ μακροπρόθεσμα για την αξιοποίησή τους; Ενώ:

  1. Τα υπάρχοντα μαχητικά συνεπάγονται ένα σημαντικό κόστος υποστήριξης (αν πετάνε κανονικά, βεβαίως), της τάξης του μισού δισ. € ετησίως;
  2. Πετούν ελάχιστα μεταγωγικά C-130, C-27, Super Puma, ελικόπτερα NH-90 κλπ;
  3. Οι κύριες μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) πλησιάζουν τον μισό αιώνα και ορισμένα υποβρύχια τον έχουν υπερβεί;
  4. Τα περισσότερα ραντάρ μας δεν μπορούν να δουν βαλλιστικούς πυραύλους;
  5. Τα αντιαεροπορικά συστήματα ανατολικής προελεύσεως πρακτικά δεν υποστηρίζονται, λόγω των κυρώσεων που έχουμε επιβάλλει στην Ρωσία; Ενώ τα αντιαεροπορικά Hawk του Στρατού Ξηράς (Σ.Ξ.) τα έχουμε πριν από τη Χούντα;
  6. Τα μόνα επιθετικά όπλα του Σ.Ξ. (πύραυλοι ATACMS) πλησιάζουν τα 30 χρόνια;

Είναι προφανές ότι δεν υπάρχουν κονδύλια για όλα αυτά μαζί.

Συμπέρασμα

Οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν σημαντικές ανάγκες, ιδίως στο Π.Ν. και τον Σ.Ξ. οι οποίες πλέον δεν κρύβονται, ενώ οι πόροι είναι πεπερασμένοι. Τα πανάκριβα μαχητικά, οι αισθητήρες, οι υπολογιστές και το sensor fusion δε σκοτώνουν. Αυτά που μπορούν να «ματώσουν» τον αντίπαλο είναι τα όπλα, τα οποία μπορούν να συνεισφέρουν στην αποτροπή. Επομένως, θα πρέπει να επανεξεταστούν οι υπερβολικές δαπάνες σε μεμονωμένα εμβληματικά προγράμματα και να τεθεί το θέμα σε μια νέα βάση, εξετάζοντας ολιστικά την κατάσταση της άμυνας, με προτεραιότητα στην αποτελεσματική υποστήριξη όλων των υφιστάμενων μέσων και κατά δεύτερο λόγο στην πρόσκτηση λίγων νέων οπλικών συστημάτων, με έμφαση στα όπλα, αξιοποιώντας παράλληλα στο μέγιστο βαθμό την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Ο τουρκικός βαλλιστικός πύραυλος Bora (ή Khan στην εξαγωγική του έκδοση), έχει εμβέλεια 80-280 km (αν και εκτιμάται ότι είναι ακόμα μεγαλύτερη), πολεμική κεφαλή 470 kg και ευστοχία (CEP – πιθανό κυκλικό σφάλμα) κάτω από 10 m. Τα εν λόγω συστήματα είναι πλήρως επιχειρησιακά καθώς έχουν παραδοθεί στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια. Προφανώς, τέτοιες απειλές δεν αντιμετωπίζονται με F-35 ή με οποιοδήποτε μαχητικό γενικώς.

Πηγές:

[1] “F-35 Block 4 Costs Keep Going Up. The GAO Says It’s Hard to Know Exactly Why”, John A. Tirpak, June 1, 2023 https://www.airandspaceforces.com/f-35-block-4-costs-gao/

[2] “A US Air Force war game shows what the service needs to hold off — or win against — China in 2030”,Valerie InsinnaApr 12, 2021https://www.defensenews.com/training-sim/2021/04/12/a-us-air-force-war-game-shows-what-the-service-needs-to-hold-off-or-win-against-china-in-2030/

[3] “F35 Joint Strike Fighter – More Actions Needed to Explain Cost Growth and Support Engine Modernization Decision”, Report to Congressional Committees, May 2023, GAO-23-106047 https://www.gao.gov/assets/830/825988.pdf

[4] “F-35 Engine Running Too Hot Due To ‘Under-Speccing,’ Upgrade Now Vital (Updated)”, Joseph Trevithick, Mar 30, 2023 https://www.thedrive.com/the-war-zone/f-35-engine-running-too-hot-due-to-under-speccing-upgrade-now-vital

[5] Statement Of Lt Gen Michael Schmidt, Program Executive Officer F-35 Lightning IΙ Program,before the Tactical Air and Land Forces Subcommittee othe House Armed Services Committee, March 29, 2023 https://armedservices.house.gov/sites/republicans.armedservices.house.gov/files/Schmidt%20Testimony.pdf

[6] “Το F-35 θα συμβάλλει στην αποτροπή – ή μήπως όχι; (Μέρος Β’)”, Ειδικού Συνεργάτη, 11 Μαΐου 2023 https://belisarius21.wordpress.com/2023/05/11/το-f-35-θα-συμβάλλει-στην-αποτροπή-ή-μήπ/

[7] “Weapon System Sustainment”, Report to Congressional Committees, November 2022, GAO-23-106217 https://www.gao.gov/assets/820/813896.pdf

[8] “Update on TurAF F-16 Block 70 Procurement and Inside the F-16 Block 70/72 Fighting Falcon Cockpit Demonstrator”, Defence Turkey, December 2023 Update: January 14, 2024 https://www.defenceturkey.com/en/content/update-on-turaf-f-16-block-70-procurement-and-inside-the-f-16-block-70-72-fighting-falcon-cockpit-demonstrator-5809

[9] “Προσομοίωση: Ελληνικά F-16 Viper εναντίον τουρκικών F-35”, Armyvoice News, 21 Ιουλίου 2018 https://armyvoice.gr/2018/07/prosomiosi-ellinika-f-16-viper-enantion-tourkikon-f-35/

[10] “Η Πρόθεση Προμήθειας F-35 και ο Ανορθολογικός Εξοπλιστικός Σχεδιασμός των Ελληνικών Ε.Δ.”, Βελισάριος, 12 Ιουλίου 2023 https://belisarius21.wordpress.com/2023/07/12/η-πρόθεση-προμήθειας-f-35-και-ο-ανορθολογ/

 

     www.ellinikiantistasi.gr

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Η ρωσική δυναμική στη διεθνή αεροδιαστημική έκθεση Aero India

Η Ρωσία παρουσίασε την έκδοση εξαγωγής του συστήματος μη επανδρωμένων αεροσκαφών Lancet-E

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

H διεθνής αεροδιαστημική έκθεση Aero India 2025, όπου η Ρωσία παρουσίασε περισσότερα από 500 στρατιωτικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένου του μαχητικού αεροσκάφους πολλαπλών χρήσεων Su-57E πέμπτης γενιάς, ολοκληρώθηκε στη Βεγγαλούρου.

Η αεροπορική έκθεση Aero India πραγματοποιήθηκε στις 10-14 Φεβρουαρίου για 15η φορά στην ιστορία της στις εγκαταστάσεις της αεροπορικής βάσης Yelahanka στο Bengaluru στη νότια Ινδία. Συνολικά, 150 ξένες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 10 μεγάλων ρωσικών αμυντικών εταιρειών συμμετείχαν στην αεροπορική έκθεση.

Όπως ανέφερε ο ρωσικός κρατικός πωλητής όπλων Rosoboronexport, οι εξαγωγές όπλων της Ρωσίας στην Ινδία ανέρχονται σε περίπου 80 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Ρωσία προσφέρει στην Ινδία έργα μεγάλης κλίμακας από κοινού ανάπτυξης και κατασκευής στρατιωτικών αεροσκαφών, ελικοπτέρων, συστημάτων αεράμυνας, τεθωρακισμένων και πυρομαχικών και από κοινού προώθησης αυτών των προϊόντων σε τρίτες χώρες.

Η εξαγωγική έκδοση του μαχητικού αεροσκάφους Su-57 πέμπτης γενιάς που έχει αποδείξει την υψηλή του αποτελεσματικότητα στην ειδική στρατιωτική επιχείρηση στην Ουκρανία ήταν η κύρια πρεμιέρα της αεροπορικής έκθεσης στη Μπανγκαλόρ. Το αεροσκάφος οδηγήθηκε από τον άξιο δοκιμαστή πιλότο, Ήρωα της Ρωσίας Sergey Bogdan. Η Ρωσία ετοίμασε ένα νέο πρόγραμμα πτήσεων ειδικά για την αεροπορική έκθεση Aero India. Οι πτήσεις επίδειξης με το μαχητικό αεροσκάφος Su-57E, κατά τις οποίες ο Μπογκντάν έδειξε τις ικανότητες των ακροβατικών ελιγμών, γνώρισαν μεγάλη επιτυχία μεταξύ των τηλεθεατών.

Επιπλέον, ο κρατικός εξαγωγέας όπλων της Ρωσίας επέδειξε προηγμένους πύραυλους εκτόξευσης αέρος που προορίζονται για τη σειρά όπλων γενιάς 4++ και πέμπτης γενιάς ρωσικής και ξένης κατασκευής μαχητικών κατά την παρουσίασή της στην αεροπορική έκθεση Aero India.

Νέα και αναβαθμισμένα συστήματα στην αεροπορική έκθεση Aero India

Η ρωσική Rosoboronexport παρουσίασε το πιο πρόσφατο κινητό πολυκαναλικό σύστημα πυραύλων εδάφους-αέρος/όπλο Pantsyr-S1M στην αεροπορική έκθεση Aero India. Το Pantsyr-S1M διαθέτει βελτιωμένα χαρακτηριστικά απόδοσης, συμπεριλαμβανομένου ενός εκτεταμένου βεληνεκούς και υψομέτρου εμπλοκής εναέριων στόχων.

Επιπλέον, η Ρωσία παρουσίασε την έκδοση εξαγωγής του συστήματος μη επανδρωμένων αεροσκαφών Lancet-E. Το UAV έχει αποδείξει την υψηλή του αποτελεσματικότητα στην ειδική στρατιωτική επιχείρηση στην Ουκρανία.

Επίσης, ο όμιλος Almaz-Antey της Ρωσίας αποκάλυψε πληροφορίες στη διεθνή αεροπορική έκθεση Aero India για έναν νέο σταθμό ενεργού παρεμβολής δύο εμπορευματοκιβωτίων Gardenia που έχει σχεδιαστεί για την προστασία των αεροσκαφών από πυραύλους αέρος-αέρος και εδάφους-αέρος.

Ο σταθμός παρεμβολής ενεργείας δύο εμπορευματοκιβωτίων Gardenia έχει σχεδιαστεί για ατομική, ατομική-αμοιβαία και ομαδική προστασία αεροσκαφών παρεμβαίνοντας σε αερομεταφερόμενα και επίγεια ραντάρ και σταθμούς ραντάρ, ανέφερε το υλικό της παρουσίασης.

Το νέο jammer μπορεί να προσαρμοστεί σε σύγχρονα αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων αεροπλάνων ξένης κατασκευής. Το Gardenia είναι τοποθετημένο σε δύο σκληρά σημεία αεροσκαφών. Τα προηγμένα εργαλεία αλληλεπίδρασης πληροφοριών του επιτρέπουν στον παρεμβολέα να προσαρμοστεί σε ραδιοηλεκτρονικό εξοπλισμό διαφόρων αεροσκαφών πρώτης γραμμής, είπε ο Almaz-Antey.

Το τμήμα των συστημάτων αεράμυνας της Ρωσίας παρουσίαζε μοντέλα των όπλων που χρησιμοποιήθηκαν στην ειδική στρατιωτική επιχείρηση στην Ουκρανία και διακρίνονταν για την υψηλή αποτελεσματικότητά τους. Συγκεκριμένα, η Ρωσία παρουσίασε το αντιαεροπορικό σύστημα πυραύλων μεγάλου βεληνεκούς S-400 Triumf και την οικογένεια συστημάτων αεράμυνας μικρής εμβέλειας Tor: τις αυτόνομες μονάδες μάχης των σταθερών και κινητών συστημάτων Tor-M2KM, τα τροχοφόρα οχήματα Tor-E2 και τα τροχοφόρα Tor-M2K.

Αυτά τα συστήματα αεράμυνας έχουν σχεδιαστεί για να προστατεύουν ζωτικές εγκαταστάσεις και στρατεύματα από αεροπορικές επιδρομές, κρουαζιέρες, αντιραδιενεργούς και άλλους πυραύλους, αεροπορικές βόμβες και drones.

Το ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος Su-57 ξεπερνά τα αμερικανικά αεροσκάφη F-35 λόγω ελιγμών — Rostec

Το τελευταίο ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος διαθέτει πολλές μοναδικές λύσεις που εκτιμώνται από την εγχώρια σχολή σχεδιασμού, για παράδειγμα, την ολοκληρωμένη διάταξη, την τέλεια αεροδυναμική και τους κινητήρες διανυσματικής ώθησης, εξήγησε η κρατική εταιρεία τεχνολογίας της Ρωσίας

ΜΟΣΧΑ, 13 Φεβρουαρίου. /TASS/. Το ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς Su-57 διαθέτει βελτιωμένη ευελιξία και υπερτερεί του αμερικανικού αεροσκάφους F-35, δήλωσε η ρωσική κρατική εταιρεία τεχνολογίας Rostec στο κανάλι της στο Telegram, ανεβάζοντας ένα βίντεο με πτητικά προγράμματα στη διεθνή αεροπορική έκθεση Aero India 2025 στη Bengaluru.

«Το Su-57 μας ξεπέρασε τις επιδόσεις του αμερικανικού F-35 στον ουρανό της Μπανγκαλόρ», είπε η Rostec.

Στην αεροπορική έκθεση Aero India, το ρωσικό Su-57 και το αμερικανικό F-35 επέδειξαν τις επιδόσεις τους κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων πτήσης. Η απόδοση του Su-57 διήρκεσε περίπου επτά λεπτά, κατά τη διάρκεια των οποίων το ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς πέταξε σε εξαιρετικά χαμηλά υψόμετρα από 100 μέτρα και πάνω. Κατά τη διάρκεια του καθορισμένου χρόνου, το Su-57 πραγματοποίησε περισσότερους από 20 ακροβατικούς ελιγμούς, συμπεριλαμβανομένων των Cobra του Pugachev, του Bell, του Barrel Roll και άλλων, διευκρίνισε η Rostec.

Το πιο πρόσφατο ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος διαθέτει πολλές μοναδικές λύσεις που εκτιμώνται από την εγχώρια σχολή σχεδιασμού, για παράδειγμα, την ενσωματωμένη διάταξη, την τέλεια αεροδυναμική και τους κινητήρες διανυσματικής ώσης, εξήγησε.

“Όλοι αυτοί οι παράγοντες ενισχύουν την ικανότητα ελιγμών. Όσο καλύτερη είναι η ευελιξία, τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες να ξεφύγουμε από τους εχθρικούς πυραύλους ενώ καταστέλλουμε το σύστημα αεράμυνας. Αυτό αυξάνει επίσης την ταχύτητα της αντίδρασης του μαχητικού αεροσκάφους σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον”, τόνισε η Rostec.

Το ρωσικό Su-57 και το αμερικανικό F-35 είναι αεροσκάφη stealth πολλαπλών ρόλων, αλλά δεν είναι σωστό να τα συγκρίνουμε, εξήγησε η κρατική εταιρεία τεχνολογίας.

«Το F-35 είναι σε μεγάλο βαθμό ένα ελαφρύ επιθετικό αεροσκάφος για χτυπήματα σε στόχους εδάφους, ενώ το Su-57 είναι ένα βαρύ αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων για την απόκτηση υπεροχής στον αέρα, χτυπήματα σε επίγειους στόχους και διοίκηση και έλεγχο άλλων αεροσκαφών», ανέφερε η Rostec σε δήλωση.

Το ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος Su-57 τράβηξε την προσοχή τόσο κατά τη διάρκεια της πτήσης του όσο και στην έκθεση του κρατικού εξαγωγέα όπλων Rosoboronexport στην αεροπορική έκθεση Aero India: οι πιλότοι της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας στάθηκαν στην ουρά για να δουν τον προσομοιωτή VR του τζετ, είπε η Rostec.

«Σήμερα το Su-57 είναι το μοναδικό μαχητικό πέμπτης γενιάς στον κόσμο που έχει αποδείξει την αποτελεσματικότητά του σε πραγματικές συνθήκες μάχης για την αντιμετώπιση συστημάτων αεράμυνας δυτικής κατασκευής», ανέφερε.

Το Su-57 είναι ικανό να χρησιμοποιεί ένα ευρύ οπλοστάσιο όπλων ακριβείας και διαθέτει ικανότητα stealth εναντίον εχθρικών ραντάρ, είπε η Rostec.

«Η έκδοση εξαγωγής του αεροσκάφους προκαλεί μεγάλο ενδιαφέρον ειδικών και ξένων πελατών», δήλωσε η ρωσική κρατική εταιρεία τεχνολογίας.

Το Su-57 ξεπερνά τους Αμερικανούς και Κινέζους ανταγωνιστές σε βασικά χαρακτηριστικά

Η αναλογία τιμής-ποιότητας είναι επίσης υπέρ του ρωσικού τζετ, δήλωσε ο αναπληρωτής επικεφαλής της Ρωσικής Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Στρατιωτικής-Τεχνικής Συνεργασίας Μιχαήλ Μπάμπιτς.

ΜΠΑΝΓΚΑΛΟΡ /Ινδία/. 11 Φεβρουαρίου. /TASS/. Τα βασικά χαρακτηριστικά του ρωσικού μαχητικού αεροσκάφους Su-57 πέμπτης γενιάς είναι πολύ υψηλότερα από ό,τι έχουν οι ανταγωνιστές των ΗΠΑ και της Κίνας, δήλωσε στο TASS ο αναπληρωτής επικεφαλής της Ρωσικής Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Στρατιωτικής-Τεχνικής Συνεργασίας Μιχαήλ Μπάμπιτς στην έκθεση Aero India.

«Από την άποψη των βασικών χαρακτηριστικών –υπογραφή, ενημέρωση, παρακολούθηση στόχων και όπλα– το Su-57 είναι σίγουρα μπροστά από τους ανταγωνιστές του», είπε.

Η σχέση τιμής-ποιότητας είναι επίσης υπέρ του ρωσικού τζετ, πρόσθεσε.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Αρχηγός Εθνικής Φρουράς: “Βρισκόμαστε 200 μέτρα απέναντι απ’τον Τούρκο! Δεν υπάρχει μεγαλύτερο κίνητρο από το υπηρετήσεις τη πατρίδα σου”

Ο αρχηγός της ΕΦ, εμφανίστηκε ικανοποιημένος από την πορεία αναβάθμισης της αεροπορικής βάσης “Ανδρέας Παπανδρέου” στην Πάφο, ενώ αναφέρθηκε και στα πλεονεκτήματα από την ένταξη της Κύπρου στο Πρόγραμμα Πλεονάζοντος Αμυντικού Υλικού του Αμερικανικού Πενταγώνου.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Αναδιοργανωνόμαστε και αλλάζουμε για να γίνουμε καλύτεροι» δήλωσε, αποκλειστικά στον ΑΝΤ1 και στην εκπομπή «Μέρα Μεσημέρι», ο Αρχηγός της Εθνικής Φρουράς, Γεώργιος Τσιτσικώστας. Ο Επικεφαλής των ενόπλων δυνάμεων σημειώνει πως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, υπογραμμίζοντας παράλληλα την σημαντική πρόοδο που έχει επιτευχθεί. Σχολιάζει την πορεία των νέων εξοπλιστικών προγραμμάτων, την αναβάθμιση της αεροπορικής βάσης στην Πάφο και την κατάταξη των γυναικών.

Έγιναν πολλά και υπήρξε σημαντική  πρόοδος της επιχειρησιακής ετοιμότητα της Εθνικής Φρουράς, δήλωσε μιλώντας αποκλειστικά  στην εκπομπή του ΑΝΤ1 Μέρα Μεσημέρι ο αρχηγός της ΕΦ Γεώργιος Τσιτσικώστας.

Τόνισε παράλληλα, πως οι εξελίξεις στην περιοχή,  επιβάλλουν συνεχή εκσυγχρονισμό  και αναβάθμιση των ενόπλων δυνάμεων.

«Κάνουμε ότι μπορούμε η πολιτεία προγραμματίζει κάποια εξοπλιστικά που υλοποιούνται ήδη, έρχονται γαλλικά ελικόπτερα , έρχονται πριν το τέλος του μήνα  […] το αντιαεροπορικό είναι κάτι που εξελίσσεται και σε αυτό έχουν γίνει σημαντικά βήματα».

Ο αρχηγός της ΕΦ, εμφανίστηκε ικανοποιημένος από την πορεία αναβάθμισης της αεροπορικής βάσης “Ανδρέας Παπανδρέου” στην Πάφο, ενώ αναφέρθηκε και στα πλεονεκτήματα από την ένταξη της Κύπρου στο Πρόγραμμα Πλεονάζοντος Αμυντικού Υλικού του Αμερικανικού Πενταγώνου.

«Έχουμε ήδη συντάξει κατάλογο  ο οποίος είναι υπό εξέταση  για να δούμε αν αυτά που ζητάμε εμείς  είναι διαθέσιμα  και πότε και με ποιες συνθήκες […]  στην αεροπορική βάση στην Πάφο τα πράγματα είναι πιο γρήγορα+  έχουμε μια πληρέστερη άποψη  πως πρέπει να προχωρήσουμε  και πολύ γρήγορα μέχρι το τέλος της χρονιάς θα δούμε πράγματα».

Από τον  Μάιο  θα είμαστε έτοιμοι  να υποδεχθούν τις γυναίκες στον στρατό, δήλωσε ο Αρχηγός της ΕΦ  τονίζοντας πως η ελάχιστη θητεία θα είναι έξι μήνες.

«Για τα κορίτσια ή άποψης της ΕΦ είναι ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερο κίνητρο από το να βλέπεις πως μπορείς  να υπηρετήσεις τη πατρίδα σου […] υπάρχουν οι εισηγήσεις μας  πως μοριοδοτείται ο στρατιώτης για το χρονικό διάστημα που υπηρετεί  για να χρησιμοποιήσει τα μόρια σε άλλες κρατικές υπηρεσίες».

Στις αλλαγές που θα έρθουν στην ΕΦ προστίθεται και η  λειτουργία Μοίρας Αεροπυρόσβεσης, η οποία σύμφωνα με τον αρχηγός θα είναι έτοιμη με την έναρξη της νέας αντιπυρικής περιόδου.

Δείτε τη συνέντευξη του Αρχηγού της Εθνικής Φρουράς:

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Οι Τούρκοι ενοχλούνται με το σχέδιο ενίσχυσης του πληθυσμού του Έβρου

Στην άλλη πλευρά των συνόρων, τουρκικά μέσα ενημέρωσης -τόσο της αντιπολίτευσης όσο και φιλοκυβερνητικά- εμφανίζονται ενοχλημένα από το νέο νομοσχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης, που προβλέπει οικονομικά κίνητρα για όσους εγκατασταθούν σε χωριά της παραμεθόριας περιοχής.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ύπουλα σχέδια βλέπει η Άγκυρα πίσω από την προσπάθεια της Ελλάδας να ενισχύσει τα χωριά της. Οι δημογραφικές πολιτικές ενός κράτους είναι συχνά υπόθεση εσωτερικής διαχείρισης, εκτός αν αυτό το κράτος είναι η Ελλάδα και η πολιτική αφορά τον Έβρο.

Ρεπορτάζ: Μαρία Ζαχαράκη, ΕΘΝΟΣ

Στην άλλη πλευρά των συνόρων, τουρκικά μέσα ενημέρωσης -τόσο της αντιπολίτευσης όσο και φιλοκυβερνητικά- εμφανίζονται ενοχλημένα από το νέο νομοσχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης, που προβλέπει οικονομικά κίνητρα για όσους εγκατασταθούν σε χωριά της παραμεθόριας περιοχής.

Η Αθήνα δίνει 10.000 ευρώ για επανεποικισμό

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της τουρκικής εφημερίδας Σοζτζού, η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να στηρίξει οικογένειες που θα εγκατασταθούν μόνιμα στα χωριά του Έβρου, προσφέροντας οικονομικά κίνητρα. Όπως αναφέρει η εφημερίδα, «η Ελλάδα θα παράσχει στήριξη έως 10 χιλιάδες ευρώ σε οικογένειες που εγκαθίστανται σε χωριά της Δυτικής Θράκης στα σύνορα με την Τουρκία, προκειμένου να επανασυστήσει πληθυσμιακά τα χωριά αυτά».

Το σχετικό νομοσχέδιο, που κατέθεσε η υπουργός Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη, προβλέπει την καταβολή 10.000 ευρώ σε όσους μετακομίσουν σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους, 6.000 ευρώ σε όσους εγκατασταθούν σε χωριά με περισσότερους από 500 κατοίκους, καθώς και επιπλέον 1.000 ευρώ για κάθε παιδί. Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος φτάνει τα 8 εκατομμύρια ευρώ.

«Ύπουλο σχέδιο» βλέπει η Γενί Σαφάκ

Το ίδιο μέτρο που στην Ελλάδα παρουσιάζεται ως κίνητρο για την ενίσχυση της ακριτικής υπαίθρου, στην Τουρκία χαρακτηρίζεται «ύποπτο» και «επικίνδυνο». Η φιλοκυβερνητική εφημερίδα Γενί Σαφάκ έσπευσε να αποδώσει σκοτεινές προθέσεις στην ελληνική πρωτοβουλία, γράφοντας χαρακτηριστικά: «Αποκαλύφθηκε το ύπουλο σχέδιο της Ελλάδας. Προκειμένου να αυξηθεί ο πληθυσμός των χωριών στα σύνορα με την Τουρκία στη Δυτική Θράκη κατά μήκος του ποταμού Έβρου, ανακοινώθηκε ότι θα δοθούν 10 χιλιάδες ευρώ ενίσχυση στήριξης στους πολίτες που θα εγκατασταθούν στα χωριά».

«Απρόσμενη κίνηση»

Σειρά φιλοκυβερνητικών μέσων αντέδρασε με παρόμοιο ύφος. Η Haber7 τιτλοφορεί το ρεπορτάζ της ως εξής: «Ακριβώς δίπλα στην Τουρκία: Όσοι εγκατασταθούν σε αυτά τα χωριά θα λάβουν 10 χιλιάδες ευρώ», ενώ ο τηλεοπτικός σταθμός TGRT μιλά για «Απρόσμενη κίνηση από την Ελλάδα!».

Στον αντίποδα, η εφημερίδα Ayd?nl?k, με εθνικιστικό ευρασιατικό προσανατολισμό, προτίμησε να παρουσιάσει το ζήτημα με οικονομικούς όρους, σημειώνοντας: «378.540 TL υποστήριξη θα δοθεί σε όσους εγκατασταθούν σε αυτά τα χωριά!».

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα6 λεπτά πριν

Η ρωσική δυναμική στη διεθνή αεροδιαστημική έκθεση Aero India

Η Ρωσία παρουσίασε την έκδοση εξαγωγής του συστήματος μη επανδρωμένων αεροσκαφών Lancet-E

Αναλύσεις51 λεπτά πριν

Άρχισαν να μας λυπούνται και οι Τούρκοι! «Milliyet»: Οι δύο ταπεινώσεις της Ελλάδας

Φθάσαμε στο σημείο να μαθαίνουμε απο την Τουρκία τι συμβαίνει στη χώρα μας. Όπως επι δικτατορίας απο ξένους ραδιοσταθμούς.

Αναλύσεις4 ώρες πριν

Ενόψει… Γενεύης Μαρτίου

Τρεις ολόκληρες δεκαετίες και αντί της απελευθέρωσης της Κύπρου, οι πολιτικές ηγεσίες κατάντησαν τον λαό να αποφασίσει με την ψήφο...

Αναλύσεις5 ώρες πριν

Δεν δεχόμαστε μαθήματα από τον φασίστα Ερντογάν!

Παρέμβαση του Γιάννου Χαραλαμπίδη στην τηλεόραση Σίγμα

Αναλύσεις5 ώρες πριν

Ο Τζολάνι στήνει την παγίδα του

Αν παρατηρήσει κανείς τις ρήσεις του Τζολάνι, διαβλέπει ένα σαδιστικό χαρακτήρα που επιθυμεί να κυριαρχήσει επιδιώκοντας την πλήρη υποταγή όλων...

Δημοφιλή