Ακολουθήστε μας

Άμυνα

«Κεραυνοί» από Δένδια για τα δώρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα: Δεν θα πάρουμε παλιοσίδερα

Δημοσιεύτηκε στις

Στρατιωτικές πηγές: Τα δύο C-130 είναι σε απόσυρση στη Νεβάδα! Για να ξαναπετάξουν, θα πρέπει να επενδυθούν πάνω από 110 εκατ. ευρώΟσο ξετυλίγεται το χρυσό περιτύλιγμα της συμφωνίας για τα F-35 και τα «δώρα» τόσο αποκαλύπτονται οι γκρίζες ζώνες που γεννούν σωρεία νέων ερωτημάτων, τα οποία η ελληνική κυβέρνηση αδυνατεί να απαντήσει, όπως φάνηκε από τις χθεσινές δηλώσεις.

  • Από τον Βασίλη Γαλούπη

Μετά τα άσκοπα πανηγύρια για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους, έρχεται σιγά σιγά στην επιφάνεια ο ρεαλισμός που κάνει ακόμα και τον πρωθυπουργό να νιώθει άβολα μπροστά στα μικρόφωνα, αφού όλα φαίνεται να είναι στον αέρα. Χθες αποδείχθηκε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν είναι σε θέση να δώσει καμία σαφή απάντηση για τη συμφωνία. Εντύπωση προκαλεί ότι ο Νίκος Δένδιας είναι σε εντελώς διαφορετικό κλίμα από το Μαξίμου, διατηρώντας ένα σαφώς πιο προσγειωμένο προφίλ, όντας επιφυλακτικός ειδικά για το κόστος των F-35.

Σα να μην έφτανε αυτό, οι ΗΠΑ δηλώνουν πλέον… χαρούμενες να δώσουν και F-35 στην Τουρκία, με αντάλλαγμα την απενεργοποίηση των S-400, μια ένδειξη ότι το ψυχρό κλίμα Ουάσινγκτον – Αγκυρας ανήκει στο παρελθόν. Ασφαλείς πληροφορίες της «δημοκρατίας» από πηγές στο ΓΕΕΘΑ αναφέρουν ότι τα δύο δωρεάν C-130, για τα οποία γίνεται λόγος στην επιστολή Μπλίνκεν προς τον Ελληνα πρωθυπουργό, βρίσκονται σήμερα σε απόσυρση, στο νεκροταφείο αεροσκαφών της Νεβάδα, και χρειάζονται τουλάχιστον από 55.000.000 καθένα για να μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν για κάποια χρόνια.

Με λίγα λόγια, οι ΗΠΑ βρίσκουν μια καλή ευκαιρία να τα ξεφορτωθούν και, ταυτόχρονα, να μην επιβαρυνθούν από το κόστος της ανακύκλωσης, αλλά και να τους χρωστάει και… χάρη η Ελλάδα. Απ’ όποια άποψη κι αν το δει κανείς, η χώρα μας -εφόσον δεχτεί να πάρει τα «σαπάκια» πριν γίνουν σκραπ- θα επιβαρυνθεί με αρκετές δεκάδες εκατομμύρια προκειμένου τα δύο αεροπλάνα να πετάξουν ξανά για ένα διάστημα.

Ο Μητσοτάκης

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, όμως, εξακολουθούσε και χθες, στη συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό Σκάι, να διαφημίζει ως… επιτυχία το «δωρεάν υλικό που θα ενισχύσει περαιτέρω τις Ενοπλες Δυνάμεις μας», μιλώντας και για τις τέσσερις φρεγάτες LCS, που κατά τον πρωθυπουργό είναι «σχετικά σύγχρονα πλοία που με σχετικά περιορισμένους πόρους μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες του ελληνικού Ναυτικού».

Την ίδια ώρα ο έμπειρος στρατιωτικός συντάκτης Δήμος Βερύκιος ανέλυε στο ραδιόφωνο Στο Κόκκινο με ποιον τρόπο «τις φρεγάτες αυτές τις έδιωξε το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό», τονίζοντας ότι «τα θεωρούν πλοία που έχουν πλήρη αστοχία. Η μετατροπή τους κοστίζει. Για να μπορέσουν να κινηθούν, ως ενδιάμεση λύση για μια πενταετία, θα μας στοιχίσει πάνω από 70.000.000 έκαστη. Οι ναύαρχοι του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού είναι πιθανό να μην πουν το “ναι”».

Και μόνο που συζητείται το ενδεχόμενο να δοθούν στην Ελλάδα φρεγάτες με διαπιστωμένη αστοχία και C-130 από τον… ΟΔΔΥ της Νεβάδα, αρκεί για να αντιληφθεί κανείς ότι πρόκειται για εμπαιγμό. Εφόσον, μάλιστα, ισχύσει το deal, τότε η επιβάρυνση του Ελληνα φορολογουμένου για τις τέσσερις φρεγάτες των… αστοχιών και τα δύο C-130 της… απόσυρσης θα αγγίξει τα 400.000.000 ευρώ.


Με ανοιχτές αποθήκες περιμένει ο Ζελένσκι

Σαν να μην έφτανε το αλαλούμ για την ελληνοαμερικανική συμφωνία, ήρθε και το tweet του Ζελένσκι, που αφού ευχαρίστησε την Ελλάδα για την υποστήριξή της, έδειξε ότι περιμένει κι άλλη στρατιωτική βοήθεια από τη χώρα μας, ένα από τα ελάχιστα κράτη που εξακολουθούν να δείχνουν τέτοια πίστη στο… όραμα του Ουκρανού ηγέτη ότι θα νικήσει αυτόν τον πόλεμο.

Στο μήνυμά του ο Ζελένσκι περιέγραψε στον Μητσοτάκη όλες τις τρέχουσες αμυντικές ανάγκες της Ουκρανίας, ιδίως στην αεράμυνα και στο πυροβολικό. Θεωρεί δεδομένο, δηλαδή, ότι η Ελλάδα πρέπει να του στείλει βοήθεια, όπως επισήμανε και ο Αμερικανός ΥΠΕΞ Μπλίνκεν στην επιστολή προς τον Μητσοτάκη, και περιμένει με ανοιχτές τις… αποθήκες.

Ο Νίκος Δένδιας, πάντως, χθες επιβεβαίωσε ότι «οι ΗΠΑ έχουν ζητήσει επανειλημμένως από την Ελλάδα περισσεύματα πυρομαχικών να δοθούν στην Ουκρανία. Δεν είναι κάτι που δεν γνωρίζουμε. Πυρομαχικά που λήγουν σύντομα είτε μας περισσεύουν και μπορούν να πωληθούν είναι μεγάλο κέρδος για τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις. Με τα χρήματα αυτά να αγοράσουμε κάτι άλλο. Είναι χρήσιμα τα δεκάδες εκατομμύρια που μπορούμε να πάρουμε».


Δημοσιονομικός χώρος μόνο για μία μοίρα F-35 και… βλέπουμε!

Τα σκοτεινά σημεία της συμφωνίας βλέπουν το φως με το «καλημέρα», με το κουβάρι να ξετυλίγεται σε σημείο που να μη δείχνει πειστικός πλέον ούτε ο πρωθυπουργός. Μάλιστα, ακόμα και οι χθεσινές δηλώσεις του στον Σκάι δεν… συμφωνούσαν με αυτές που έκανε την ίδια ώρα στον Real FM ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Δένδιας.

Τώρα που κόπασαν τα… παλαμάκια για τα 40 F-35, όπως διαφημίστηκαν στη συντριπτική πλειονότητα των ΜΜΕ, ο πρωθυπουργός άρχισε τα βήματα προς τα πίσω… Εκανε σαφές ότι «έχουμε τη δυνατότητα να αγοράσουμε μέχρι 40 F-35, αλλά δεν θα αγοράσουμε μονομιάς 40» είπε, ξεκαθαρίζοντας πως «έχουμε εξασφαλίσει δημοσιονομικό χώρο για μία μοίρα σε πρώτη φάση, με δρομολόγηση παραλαβών από τα τέλη αυτής της δεκαετίας» – κάτι που ήδη ανέφερε προχθές στο σχετικό ρεπορτάζ της η «δημοκρατία». Δηλαδή, ο Μητσοτάκης διευκρίνισε πως η Ελλάδα θα προμηθευτεί περίπου το… 2030 μια 12άδα F-35, αφού τόσα είναι τα ελάχιστα αεροσκάφη μιας μοίρας.

Οσο για τον εξοπλισμό που θα φέρουν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ζήτησε «λίγη υπομονή μέχρι να γίνουν οι τελικές διαπραγματεύσεις. Ξέρουμε ότι δεν μας ενδιαφέρει να αγοράσουμε μόνο αεροπλάνα, αλλά και οπλικά συστήματα, όπως και διαρκή υποστήριξη. Θα γίνει διαπραγμάτευση». Σύμφωνα, όμως, με έγκυρους στρατιωτικούς συντάκτες, τα 8,6 δισ. είναι μόνο για το «σκαρί» των 40 F-35. Η τιμή μπορεί ακόμα και να τριπλασιαστεί – τετραπλασιαστεί για κάθε πλήρως οπλισμένο F-35 με συμφωνία διαρκούς υποστήριξης. Τέτοιο ποσό, όμως, η ελληνική οικονομία δεν μπορεί να το0 δώσει σε βάθος 5-15 χρόνων σε καμία περίπτωση.

Η αβεβαιότητα με την οποία πότισε χθες τον διάλογο ο ίδιος ο πρωθυπουργός δείχνει ότι ήδη έχει αρχίσει να «μαζεύεται» και να κάνει πίσω, αφού η προσδοκία που γέννησε το «πυροτέχνημα» δεν μπορεί να υλοποιηθεί δημοσιονομικά, όχι τουλάχιστον όπως αρχικά παρουσιάστηκε για να ακούσει η κοινή γνώμη καλά νέα για την αμυντική θωράκιση της χώρας. Τα νέα ασφαλώς είναι καλά, όμως όχι έτσι «φουσκωμένα», όπως τα εμφάνισε παραπλανητικά το Μαξίμου.


«Προσγείωση» από Δένδια: Τα μαχητικά είναι ακριβά, δεν πρέπει να βιαστούμε

Τις προσδοκίες ήρθε να προσγειώσει και ο Νίκος Δένδιας, που μίλησε στον Νίκο Χατζηνικολάου στον Real fm. Στο ερώτημα «τι ακριβώς θα αγοράσουμε, σε τι τιμή και τι περιλαμβάνει;», ο υπουργός Αμυνας είπε: «Βρισκόμαστε σε απολύτως αρχική φάση. Ολα αυτά δεν είναι φτηνά, είναι πολύ ακριβά. Το πώς θα τα προμηθευτούμε και με τι σύνολο δυνατοτήτων θα το αποφασίσει το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και τελικά το ΓΕΕΘΑ, που θα το εισηγηθεί στο ΚΥΣΕΑ. Εμείς, άλλωστε, δεν ζητάμε να είμαστε η κυρίαρχη δύναμη του πλανήτη. Το δόγμα μας είναι η αποτροπή, όχι η επίθεση». Σε επόμενη ερώτηση για το τι περιλαμβάνει η συμφωνία των 8,6 δισ. ευρώ, ήταν και πάλι σε σαφώς πιο μετρημένο ύφος από αυτό των τελευταίων ημερών: «Οποιοσδήποτε αναφέρει ποσά κάνει λάθος. Εγώ ξέρω πολύ καθαρά και είμαι υποχρεωμένος να σεβαστώ το δημοσιονομικό περιθώριο που μου επιτρέπει το υστέρημα του ελληνικού λαού να διαθέσω».

Για το αν είναι κατάλληλα τα F-35 για την ελληνική αεροπορία, ο Νίκος Δένδιας έκανε λόγο για την «πιο εξελιγμένη πλατφόρμα που υπάρχει, ξέρουμε και τη συνεργασία τους με τα F-16. Εχουμε γνώση, δηλαδή, πως μπορούν να λειτουργήσουν με τα υπάρχοντα συστήματα που έχει η ελληνική αεροπορία. Είναι μια εκπληκτική πλατφόρμα. Δεν πάμε, όμως, σε κούρσα εξοπλισμών. Το όριό μας είναι η αποτροπή και να υπερασπίσουμε την κυριαρχία μας».

Για το αν θα έρθουν κλειδωμένα τα F-35, ο Δένδιας ναι μεν έκανε λόγο για μια «εξελιγμένη συνωμοσιολογία, όπως συμβαίνει σε κάθε εξελιγμένο πρόγραμμα», όμως παραδέχτηκε πως «στην πραγματικότητα όταν προμηθεύεσαι ένα εξελιγμένο σύστημα από μια χώρα, η χώρα αυτή καθορίζει τι ακριβώς θα σου πουλήσει. Οχι αν θα το κλειδώσει, αλλά τι δυνατότητες είναι αυτές που θα σου δώσει. Θα σου δώσει το 100% του συστήματος ή κάτι λιγότερο απ’ αυτό; Αυτό θα είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τις ΗΠΑ. Απολύτως». Στο τέλος, μάλιστα, έκανε και μια δήλωση που δεν δείχνει καθόλου βιασύνη για τα F-35, σε αντίθεση με το κλίμα που καλλιεργεί το Μαξίμου, αλλά και με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού για την πρώτη παραλαβή προς το τέλος της δεκαετίας: «Δεν πρέπει να βιαστούμε. Θέλουμε το πιο εξελιγμένο (σ.σ.: F-35), όχι αυτό που υπάρχει σήμερα, αλλά αυτό που θα υπάρξει αύριο. Το F-35 εξελίσσεται. Πιο σημαντικό από τον αριθμό των αεροσκαφών είναι οι δυνατότητες. Εχει πολλαπλές δυνατότητες σε σχέση με ό,τι πετάει στον κόσμο σήμερα».


F-35: Το «ιερό δισκοπότηρο» των ΗΠΑ

Η Ελλάδα, αγοράζοντας F-35, αγοράζει αεροπλάνα που δεν θα μπορεί να ελέγξει πλήρως, ζωτικής σημασίας στοιχείο που η κυβέρνηση οφείλει να εξηγήσει άμεσα και ενδελεχώς, ακριβώς επειδή το κλειδί για τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο του αεροπλάνου θα το ελέγχουν οι ΗΠΑ, όχι η Ελλάδα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες κρατούν σταθερά μόνο για τον εαυτό τους τον ευαίσθητο κώδικα λογισμικού που ελέγχει το αεροσκάφος, όπως έχει αποκαλύψει το Reuters.

Ολες οι λειτουργίες για τις οποίες η κυβέρνηση διαφήμισε και τελικώς επέλεξε να αγοράσει το F-35, όπως η δυνατότητα να εναλλάσσεται γρήγορα μεταξύ των αποστολών αέρος-εδάφους και αέρος-αέρος ενώ εξακολουθεί να πετάει, να διαφεύγει από την ανίχνευση ραντάρ (τα οποία «διαβάζονται» μόνο από το ρωσικό σύστημα S-400 της Τουρκίας), εξαρτώνται από τις 8.000.000 σειρές κώδικα λογισμικού επί του σκάφους. Ομως στον κώδικα που θα ελέγχει τα αεροπλάνα η Ελλάδα, που τα αγοράζει για να υπερασπιστεί την εδαφική κυριαρχία της, δεν θα έχει πρόσβαση. Εάν παραστεί ανάγκη για πραγματική υπεράσπιση της χώρας με τα F-35, πώς η Ελλάδα θα διατηρήσει την επιχειρησιακή κυριαρχία του αεροσκάφους της;

Το πρόβλημα του πλήρους ελέγχου των F-35 ανέκυψε ήδη από την εποχή που το αεροσκάφος βρισκόταν στα πρώιμα στάδια παραγωγής του. Τα F-35 συγχρηματοδοτήθηκαν αρχικά από οκτώ χώρες – Βρετανία, Ιταλία, Ολλανδία, Τουρκία, Καναδάς, Αυστραλία, Δανία και Νορβηγία. Ολες τους ζητούσαν να λάβουν τον source code, τον κώδικα που θα αποτελεί τη βάση για τον εγκέφαλο του αεροσκάφους, αλλά έλαβαν την κατηγορηματική άρνηση των ΗΠΑ. Η Βρετανία είχε δεσμεύσει ήδη από τα πρώτα στάδια 2 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη του F-35, το μεγαλύτερο ποσό από κάθε εταίρο των ΗΠΑ. Παρά ταύτα είχε απειλήσει ότι θα ακυρώσει τα σχέδια να αγοράσει έως και 138 F-35 εάν δεν ήταν σε θέση να συντηρήσει και να αναβαθμίσει τον στόλο της χωρίς τη συμμετοχή των ΗΠΑ, σύμφωνα με το Reuters.

Τον Μάρτιο του 2006 ο Πολ Ντράισον, τότε υπουργός Αμυντικών Προμηθειών της Βρετανίας, ανακοίνωσε στην Επιτροπή Ενόπλων Υπηρεσιών της Γερουσίας των ΗΠΑ ότι η Βρετανία εξέταζε να εγκαταλείψει το πρόγραμμα των F-35 εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες αποκρύψουν τα ευαίσθητα δεδομένα του κώδικα λογισμικού. Παρόμοια πρόσβαση ζητούσε και το Ισραήλ, ως προϋπόθεση για μια πιθανή αγορά έως και 75 F-35.

Το ζήτημα εξελίχθηκε σε κορυφαίο. Ο τότε Αμερικανός πρόεδρος Τζορτζ Μπους και ο τότε πρωθυπουργός της Βρετανίας Τόνι Μπλερ ανακοίνωσαν πως και οι δύο κυβερνήσεις συμφώνησαν «ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα έχει την ικανότητα να λειτουργεί επιτυχώς, να αναβαθμίζει, να χρησιμοποιεί και να διατηρεί το F-35 έτσι ώστε να ελέγχει την επιχειρησιακή κυριαρχία επί του αεροσκάφους».

Ο κωδικός ελέγχου του εγκεφάλου του F-35 αποτελεί το ιερό δισκοπότηρο, αφού ελέγχει τη λειτουργία για τα πάντα, από τη λειτουργία ραντάρ, τα όπλα, τον έλεγχο πτήσης, ακόμα και συντήρησης. Ο Ελληνας πρωθυπουργός δεν ήταν σε θέση ούτε χθες να γνωστοποιήσει κάποια ειδική συμφωνία ασφαλείας που θα δίνει στην Ελλάδα τον πλήρη έλεγχο και την πλήρη επιχειρησιακή κυριαρχία των F-35 που αγοράζει. Αν προκύψει αυτή η ύστατη στιγμή, για την οποία άλλωστε εξοπλίζεται η χώρα, το αεροσκάφος πρέπει να θέσει κάθε του δυνατότητα στις άμεσες και αποκλειστικές εντολές της ελληνικής αεροπορίας. Δεν γίνεται να εξαρτηθεί η ύπαρξη της χώρας από αεροπλάνα που μπορεί να λειτουργήσουν σαν τηλεκατευθυνόμενα.

Πηγή: δημοκρατία

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Άμυνα

Δένδιας: “Ξοδεύουμε 3,5% του ΑΕΠ μας επειδή αντιμετωπίζουμε απειλή από γείτονες όπως η Τουρκία”

«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να βρισκόμαστε στη γεωγραφική θέση του Λουξεμβούργου και να είμαστε ασφαλείς παντού» ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στο Forum της International Democracy Union (IDU) στην Ουάσιγκτον στη συζήτηση με θέμα “The Future of Governance: International Security in an Age of Nationalism”, συμμετείχε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Δένδιας.

Με ανάρτηση στο Χ, μεταξύ άλλων, ο κ. Δένδιας αναφέρει ότι συμμετείχαν, επίσης, η πρώην Πρόεδρος της Κροατίας Kolinda Grabar-Kitarović και ο πρώην πρωθυπουργός της Αυστραλίας Scott Morrison.

Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο πρόεδρος του Ιnternational Republican Institute Dr. Dan Twining.

Το IDU, με ανάρτηση στον επίσημο λογαριασμό του στο Χ, αναφέρει ότι το πρώτο πάνελ, στο οποίο συμμετείχε ο κ. Δένδιας, εστίασε σε ζητήματα διεθνούς ασφάλειας και οι ομιλητές τόνισαν ότι πρέπει να προτάσσονται «η δύναμη και το θάρρος έναντι του κατευνασμού στην αντιμετώπιση αυταρχικών απειλών, ανεξάρτητα από το πού στον κόσμο εγείρονται αυτές οι απειλές».

«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να βρισκόμαστε στη γεωγραφική θέση του Λουξεμβούργου και να είμαστε ασφαλείς παντού» ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Δένδιας.

«Το τελευταίο πράγμα», είπε, «που μπορούμε και πρέπει να κάνουμε είναι να συμφωνήσουμε σε κάθε είδους κατευνασμό».

«Αυτό που πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι είναι να υποστηρίξουμε τη διεθνή τάξη που βασίζεται σε κανόνες. Να μην αποδεχθούμε αλλαγές με τη βία. Να μην αποδεχθούμε την τρομοκρατία ως τρόπο αλλαγής του κόσμου» υποστήριξε ο κ. Δένδιας.

Για τις αμυντικές δαπάνες, ο κ. Δένδιας υπογράμμισε ότι «η Ελλάδα ξοδεύει 3% με 3,5% του ΑΕΠ για την ‘Αμυνα».

«Αυτό το κάνουμε όχι μόνο γιατί είμαστε ένας αξιόπιστος σύμμαχος στο ΝΑΤΟ αλλά και γιατί αντιμετωπίζουμε απειλή από τους γείτονές μας, την Τουρκία» επισήμανε ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Το «success story» της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας συνεχίζεται

Το «άλμα» της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας αποφέρει συνάλλαγμα και επιρροή

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το «success story» της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας συνεχίζεται, καθώς τρεις μεγάλες τουρκικές αμυντικές εταιρείες υψηλής τεχνολογίας φιγουράρουν και πάλι στη λίστα των 100 μεγαλύτερων αμυντικών βιομηχανιών του κόσμου, σύμφωνα με τον νέο κατάλογο του Διεθνούς Ινστιτούτου Ερευνών για την Ειρήνη (SIPRI), παρουσιάζοντας μάλιστα μεγάλη αύξηση κερδών από εξαγωγές.

Το «άλμα» της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας αποφέρει συνάλλαγμα και επιρροή

Γράφει ο Νίκος Μελέτης, Liberal.gr

Οι εταιρείες Aselsan, Baykar και Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) βελτίωσαν τα έσοδά τους κατά 24% και τα συνολικά έσοδά τους έφτασαν το 2023 τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξάνοντας μάλιστα τη θέση τους στις εξαγωγές αμυντικού υλικού.

Η έκθεση του SIPRI επιβεβαιώνει και δικαιώνει τον μακροχρόνιο σχεδιασμό της κυβέρνησης του ΑΚΡ και του ίδιου του Τ. Ερντογάν για το κτίσιμο μιας εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, η οποία θα οδηγήσει σε αυτάρκεια την Τουρκία, και πέραν αυτού θα της δώσει τη δυνατότητα για εξυπηρέτηση και των επιδιώξεων της εξωτερικής πολιτικής της μέσω των εξαγωγών σε χώρες που βρίσκονται σε περιοχές κρίσεων. Είναι χαρακτηριστική η εξαγωγή τουρκικών αμυντικών συστημάτων, κυρίως των Bayraktar, στην Ουκρανία αλλά και στην Κεντρική και Ανατολική Αφρική.

Η Baykar, η οποία έχει γίνει γνωστή για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ανέβηκε από την 79η θέση το 2022 στην 69η το 2023 με έσοδα 1,9 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων το 90% προέρχεται από πωλήσεις υλικού στο εξωτερικό. Η Baykar ανήκει στην οικογένεια του γαμπρού του Τ. Ερντογάν, Σελτσούκ Μπαϊρακτάρ, και ο Τούρκος πρόεδρος έχει αναδειχθεί στον καλύτερο «πρεσβευτή» της εταιρείας στο εξωτερικό, καθώς σε κάθε επίσκεψή του, ειδικά σε χώρες της Αφρικής, επιδιώκει συμφωνίες για την αγορά των UAV της Baykar.

Η Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) ανέβηκε από την 88η θέση το 2022 στην 78η το 2023, σημειώνοντας αύξηση εσόδων κατά 45%, φθάνοντας τα 1,7 δισ. δολάρια σε πωλήσεις, με το 31% να προέρχεται από εξαγωγές.

Όσο για την Aselsan, τον μεγαλύτερο κατασκευαστή αμυντικών ηλεκτρονικών στην Τουρκία, μετακινήθηκε από την 56η στην 54η θέση με αύξηση εσόδων κατά 12%, φθάνοντας τα 2,4 δισ. δολάρια από πωλήσεις που αφορούν κυρίως τις τουρκικές δυνάμεις ασφαλείας.

Η τάση αυτή συνεχίζεται και το 2024, καθώς σύμφωνα με τον Χαλούκ Γκιουργκούν, επικεφαλής της προεδρίας της αμυντικής βιομηχανίας (SSK), οι εξαγωγές της τουρκικής αμυντικής και αεροπορικής βιομηχανίας έφτασαν στους πρώτους 11 μήνες του 2024 τα 5,761 δισ. δολάρια, με αύξηση 19,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.

Οι επιδόσεις της Τουρκίας στην παραγωγή και ολοένα μεγαλύτερη εξέλιξη των UAV έχουν μετατραπεί σε ένα ισχυρό εργαλείο χρηματοδότησης της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας και εργαλείο άσκησης επιρροής στο εξωτερικό, καθώς σύμφωνα με τα τουρκικά στοιχεία, οι τουρκικές εταιρείες εξάγουν προϊόντα σε σχεδόν 178 χώρες.

Τα Bayraktar, μικρότερα drones αλλά και άλλου είδους εξοπλισμοί (τεθωρακισμένα οχήματα, ελαφρά όπλα, οχήματα εκκαθάρισης ναρκών κ.α.) έχουν αποτελέσει τον καλύτερο «πρεσβευτή» της Τουρκίας στην Κεντρική και Ανατολική Αφρική, περιοχή η οποία βρίσκεται σταθερά στο επίκεντρο της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής.

Νίγηρας, Σομαλία, Αιθιοπία είναι από τις πρώτες χώρες που δοκίμασαν τα τουρκικά UAV και σε συνθήκες μάχης, και ακολούθησαν κατόπιν και άλλες χώρες όπως η Μπουργκίνα Φάσο, το Μάλι, η Νιγηρία, η Κένυα, το Μαρόκο και φυσικά η Λιβύη.

Στους «πελάτες» της Τουρκίας περιλαμβάνονται το Αζερμπαϊτζάν, το Κατάρ, το Τουρκμενιστάν, και από τις ευρωπαϊκές χώρες η Πολωνία και η Κροατία. Κορυφαίος «πελάτης» της Τουρκίας, όμως, είναι η Ουκρανία, όπου τα Bayraktar είχαν εντυπωσιακές αποδόσεις εναντίον των ρωσικών δυνάμεων, κυρίως εναντίον των ρωσικών τεθωρακισμένων

Η Τουρκία μέσω των πωλήσεων αμυντικού υλικού έχει δημιουργήσει δεσμούς με τις χώρες της Αφρικής συνάπτοντας συμφωνίες αμυντικής συνεργασίας και συμφωνίες εκπαίδευσης των στρατιωτικών δυνάμεων των χωρών αυτών διευρύνοντας έτσι και την πολιτική επιρροή της και το στρατιωτικό αποτύπωμα σε κρίσιμες περιοχές της Μαύρης Ηπείρου.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Μήνυμα στους τζιχαντιστές από Ρωσία! Δοκιμή υπερηχητικού πυραύλου στην Ανατολική Μεσόγειο

Το υπουργείο είπε ότι οι ρωσικές δυνάμεις συσσωρεύτηκαν στο ανατολικό τμήμα της Μεσογείου για να προετοιμαστούν για τις ασκήσεις με πραγματικά πυρά.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το ρωσικό Πολεμικό Ναυτικό εκτόξευσε υπερηχητικούς πυραύλους κατά τη διάρκεια ασκήσεων στη Μεσόγειο Θάλασσα, ανακοίνωσε το ρωσικό υπουργείο Άμυνας στις 3 Δεκεμβρίου.

Οι ασκήσεις με πραγματικά πυρά πραγματοποιήθηκαν εν μέσω μιας μεγάλης κλίμακας επίθεσης υπό την ηγεσία της Hay’at Tahrir al-Sham που συνδέεται με την Αλ Κάιντα στα βορειοδυτικά της Συρίας, το κύριο σημείο πρόσβασης της Ρωσίας στη Μεσόγειο Θάλασσα.

Στο πλαίσιο των ασκήσεων, οι φρεγάτες Admiral Gorshkov και Admiral Golovko εκτόξευσαν υπερηχητικούς πυραύλους Tsirkon και το πετρελαιοηλεκτρικό υποβρύχιο Novorossiysk εκτόξευσε πύραυλο κρουαζιέρας Kalibr σε ναυτικό στόχο, ανέφερε το ρωσικό Υπουργείο Εξωτερικών σε δήλωση, προσθέτοντας ότι ένα παράκτιο πυραυλικό σύστημα Bastion εκτόξευσε πύραυλο κρουζ Oniks από καθορισμένη περιοχή στην ακτή της Μεσόγειος Θάλασσα.

«Όλοι οι στόχοι που είχαν δοθεί εξαλείφθηκαν με απευθείας χτυπήματα», συνέχισε το υπουργείο.

Οι ασκήσεις πραγματοποιούνται από 1 έως 3 Δεκεμβρίου 2024 σύμφωνα με το σχέδιο μάχης εκπαίδευσης των Ενόπλων Δυνάμεων της Ρωσικής Ομοσπονδίας υπό την επίβλεψη του Αρχηγού του Ρωσικού Ναυτικού Ναυάρχου Aleksandr Moiseyev.

Το υπουργείο είπε ότι οι ρωσικές δυνάμεις συσσωρεύτηκαν στο ανατολικό τμήμα της Μεσογείου για να προετοιμαστούν για τις ασκήσεις με πραγματικά πυρά.

«Ομάδες επιθετικών και ανθυποβρυχιακών δυνάμεων παντός όπλου που έχουν σχηματιστεί υφίστανται ζωντανά πυρά πυραύλων, πυροβολικού και τορπιλών, καθώς και πρακτικά αναπτύσσουν βόμβες», πρόσθεσε.

Περισσότεροι από 1.000 στρατιώτες, δέκα πλοία και πλοία υποστήριξης, 24 αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων των ρωσικών αεροδιαστημικών δυνάμεων MiG-31I, εξοπλισμένα με υπερηχητικούς πυραύλους Kinzhal και παράκτια πυραυλικά συστήματα Bastion συμμετέχουν στις ασκήσεις, σύμφωνα με το υπουργείο.

Οι ασκήσεις με πραγματικά πυρά πιθανότατα διεξήχθησαν για να στείλουν ένα μήνυμα υποστήριξης στη συριακή κυβέρνηση, καθώς και για να προειδοποιήσουν τις περιφερειακές δυνάμεις που προσπαθούν να επωφεληθούν από την πρόσφατη κλιμάκωση στη σπαρασσόμενη από τον πόλεμο χώρα, κυρίως Τουρκία, Ισραήλ και Ηνωμένες Πολιτείες.

Οι ρωσικές δυνάμεις στη Συρία, που αναπτύσσονται κυρίως κατά μήκος της ακτής, παρέχουν στις κυβερνητικές δυνάμεις άμεση υποστήριξη πυρός από την έναρξη της επίθεσης.

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημοφιλή