Άμυνα
Έρχεται νέα τρομοκρατική επίθεση στην Ευρώπη μετά την Ρωσία;

Σε κατηγορητήριο της Εισαγγελίας της Κωνσταντινουπόλεως στο οποίο εμπεριέχονται καταθέσεις από τον 45χρονο A.C., υπήκοος Κιργιστάν, τατζικικής καταγωγής και ηγετικό στέλεχος του ISIS-K στην Τουρκία, καθώς και πληροφορίες που παρείχε το FBI στις τουρκικές αρχές ασφαλείας, αναφέρεται ότι το ISIS-K είχε σχεδιάσει τρομοκρατικά χτυπήματα σε δύο ευρωπαϊκά προξενεία, αλλά και σε συναγωγές και εκκλησίες της Κωνσταντινουπόλεως.
Πιο συγκεκριμένα, το κατηγορητήριο αναφέρει ότι το ISIS-K σχεδίασε τρομοκρατικές επιθέσεις κατά των προξενείων της Σουηδίας και της Ολλανδίας στην Κωνσταντινούπολη ύστερα από το κάψιμο του Κορανίου στην Σουηδία το 2022.
Ο Rostam Muhojirca, ηγετικό στέλεχος του ISIS-K και υπεύθυνος για τις εκρηκτικές ύλες και το συντονισμό των επιχειρήσεων της τρομοκρατικής οργάνωσης, φέρεται να έδωσε το πράσινο φως από το Αφγανιστάν για χτύπημα στα προξενεία της Σουηδίας και της Ολλανδίας στην Κωνσταντινούπολη.
Ο Rostam Muhojirca μαζί με έναν διοικητή, ονόματι Hasan Shah, της τρομοκρατικής οργάνωσης σχεδίασαν με κάθε λεπτομέρεια την τρομοκρατική επίθεση κατά σιιτικού τζαμιού στην πόλη Πεσαβάρ που βρίσκεται στο βορειοδυτικό Πακιστάν τον Μάρτιο του 2022. Πρόκειται για βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας που κόστισε τη ζωή σε 63 άτομα, εκτελεστής της οποίας ήταν ο Abdurakhoam Boboev (ή αλλιώς Jalbib Al Kabuli ή Julaybib al-Kabli).
Σύμφωνα με μαρτυρία του ηγετικού στελέχους του ISIS-K στην Τουρκία A.C., ο Julaybib al-Kabli έχει διαμείνει σε καταφύγιο (safehouse) στην Τουρκία, βεβαίως βεβαίως! Μετά πολλών στοιχείων μπορούμε να πούμε ότι ανθεί ο «τρομοκρατικός τουρισμός» στην γείτονα χώρα. Η διαταγή για την επίθεση στα δύο προξενεία (Ολλανδίας και Σουηδίας) δόθηκε σε έναν Αζέρο και έναν Τσετσένο που και αυτοί βεβαίως βεβαίως διέμεναν σε καταφύγιο στην Τουρκία!
Τρομοκράτες του ISIS-K επόπτευσαν περιμετρικά τα προξενεία τραβώντας φωτογραφίες και βίντεο, τα οποία έστειλαν στο αρχηγείο του ISIS-K στο Αφγανιστάν. Η παρακολούθηση των δύο προξενείων αποκάλυψε αδύναμα σημεία στην ασφάλεια του σουηδικού προξενείου. Υπήρχαν μόνο δύο φρουροί στην είσοδο του κτηρίου. Οι τρομοκράτες θεώρησαν πως θα μπορούσαν να εισβάλλουν βιαίως παραβιάζοντας την πύλη έχοντας ως σκοπό, μετά την είσοδό τους, να ενεργοποιήσουν τα εκρηκτικά που θα έφεραν μαζί τους.
Η μέθοδος που είχαν επιλέξει οι τρομοκράτες του ISIS-K ήταν το στυλ inghimasi, όπου οι επιχειρησιακοί εισβάλλουν στο κτήριο έχοντας συνειδητοποιήσει πλήρως ότι μπορεί να χάσουν τη ζωή τους. Σε τέτοιου είδους επιθέσεις, οι εκτελεστές είναι περιζωμένοι με εκρηκτικά τα οποία πυροδοτούν όταν τους τελειώσουν τα πυρομαχικά ή όταν κινδυνεύσουν να συλληφθούν.
Παρόλα αυτά, η ηγεσία του ISIS-K στην Τουρκία αντιμετώπισε αρκετές δυσκολίες στη συγκέντρωση τυφεκίων AK47, πυρομαχικών και εκρηκτικών υλών για την επίθεση στο σουηδικό προξενείο. Αυτό είχε ως συνέπεια την επανεξέταση των επιθετικών σχεδιασμών. Τελικά η επιχείρηση ακυρώθηκε λόγω ανησυχιών για πιθανές διαρροές. Ο A.C. ισχυρίζεται πως οι τρεις βομβιστές αυτοκτονίας που είχαν επιλεγεί για την επίθεση στο σουηδικό προξενείο κατά πάσα πιθανότητα έχουν σταλεί στην Ευρώπη. Αυτό σημαίνει πως υπάρχουν τρεις τρομοκράτες έτοιμοι όχι μόνο να χάσουν τη ζωή τους, αλλά και να σκορπίσουν το χάος όταν πάρουν την ανάλογη εντολή. Πρόκειται για τρεις αδίστακτους τρομοκράτες που έχουν ήδη πάρει την απόφαση να θυσιάσουν τη ζωή τους για το Ισλάμ. Υπάρχει άραγε περίπτωση οι στόχοι τους να βρίσκονται επί σουηδικού και ολλανδικού εδάφους; Μήπως έχουν στοχοποιηθεί τα προξενεία Σουηδίας και Ολλανδίας σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα όπου η ασφάλεια των προξενείων των εν λόγω χωρών είναι αδύναμη; Όμως, για ποιον λόγο έχει μπει η Σουηδία και η Ολλανδία στο στόχαστρο; Στην περίπτωση της Σουηδίας, πρόκειται για την καύση του Κορανίου το 2022. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι ISIS-K σχεδίασαν τρομοκρατικές επιθέσεις στα προαναφερθέντα προξενεία σύμφωνα με το κατηγορητήριο στο οποίο αναφερθήκαμε στην αρχή.
Τον Απρίλιο του 2022, Ο ακροδεξιός δικηγόρος και πολιτικός του κόμματος Σκληρή Γραμμή, Ράσμους Παλουντάν, προέβη σε συγκεντρώσεις στη Σουηδία με αποτέλεσμα την καύση του Κορανίου. Υποσχέθηκε πως θα επαναλάβει ανάλογη δράση. Πραγματοποίησε την υπόσχεσή του στις 21 Ιανουαρίου 2023 μπροστά από την τουρκική πρεσβεία στη Στοκχόλμη γεγονός που έκανε τον γκρίζο λύκο Μπαχτσελί να απειλεί τη Σουηδία με μη ένταξή της στο ΝΑΤΟ, κάτι το οποίο η χώρα επιθυμούσε σφοδρά ιδίως μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Λίγους μήνες μετά, στις 28 Ιουνίου του ίδιου έτους, ανήμερα της μουσουλμανικής εορτής Άιντ αλ Άντχα, ο Ιρακινός πρόσφυγας Σαλουάν Μομίκα έκαψε το Κοράνι έξω από το ισλαμικό τέμενος της Στοκχόλμης.
Είναι κατανοητό, αλλά όχι αποδεκτό, πως τα παραπάνω εξόργισαν τον ισλαμικό κόσμο και ώθησαν τους σκληροπυρηνικούς του ISIS-K να σχεδιάσουν τρομοκρατικό χτύπημα εναντίον σουηδικού στόχου. Όμως στο κατηγορητήριο δεν αναφέρεται κάποιο γεγονός, το οποίο έθιξε το θρησκευτικό αίσθημα των μουσουλμάνων, σκληροπυρηνικών ή μη και για το οποίο ευθύνεται η Ολλανδία. Με άλλα λόγια μπαίνοντας στο μυαλό ενός ηγετικού στελέχους του ISIS-K, μπορούμε να καταλάβουμε το λόγο για τον οποίο σχεδιάστηκε χτύπημα εναντίον του προξενείου της Σουηδίας στην Κωνσταντινούπολη, αλλά σε καμία περίπτωση δεν εξηγείται η πρόθεση τρομοκρατικής ενέργειας κατά του προξενείου της Ολλανδίας.
Μόνο ένας λόγος θα μπορούσε να βάλει στο κάδρο των επιθέσεων την Ολλανδία η οποία επελέγη μαζί με την Σουηδία και αυτός είναι το μένος του Ερντογάν για τις δύο αυτές ευρωπαϊκές χώρες. Τι κοινό έχουν η Σουηδία με την Ολλανδία ελέγχοντας αυτές υπό το πρίσμα «Ερντογάν»; Και οι δύο χώρες όχι μόνο τον αψήφησαν, αλλά και τον γελοιοποίησαν μπροστά στους υπηκόους του. Ας δούμε συνοπτικά τις δύο περιπτώσεις.
Διπλωματικό επεισόδιο μεταξύ Τουρκίας και Σουηδίας το 2023 – Κρέμασμα ομοιώματος του Ερντογάν στην Στοκχόολμη
Στις 12 Ιανουαρίου 2023 έκανε την εμφάνισή του στο Twitter ένα βίντεο που ανέβασε η Επιτροπή της Ροζάβα (Committee of Rojava) και το οποίο έδειχνε την εκτέλεση του δικτάτορα Μπενίτο Μουσολίνι το 1945 και συνεχίζοντας παρουσίαζε ένα ομοίωμα του Ερντογάν κρεμασμένο από τα πόδια στην Στοκχόλμη. Στο εν λόγω βίντεο μπορεί να διαβάσει ο θεατής: «Η ιστορία έχει δείξει πως αυτή είναι η κατάληξη των δικτατόρων», και «Είναι καιρός να παραιτηθεί ο Ερντογάν, πριν καταλήξει κρεμασμένος στην πλατεία Ταξίμ».
Όπως και ήταν αναμενόμενο, αυτό προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις του τουρκικού καθεστώτος, το οποίο κάλεσε τον Σουηδό πρέσβη για να δώσει εξηγήσεις. Ο πρωθυπουργός της Σουηδίας, Ουλφ Κρίστερσον καταδίκασε το βίντεο. Ο Mevlüt Çavuşoğlu κατηγόρησε αυτούς που το κοινοποίησαν ότι σκοπεύουν να αποτρέψουν την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, επιρρίπτοντας ταυτόχρονα ευθύνες στην σουηδική κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι καταδίκασε σφοδρά το βίντεο.
Διπλωματικό επεισόδιο μεταξύ Τουρκίας και Ολλανδίας το 2017
Το 2017 είχε προκύψει σοβαρό διπλωματικό επεισόδιο μεταξύ Τουρκίας και Ολλανδίας. Οι Τούρκοι ήθελαν να διοργανώσουν πολιτικές συγκεντρώσεις για να προωθήσουν την εκστρατεία υπέρ του ΝΑΙ στο τουρκικό συνταγματικό δημοψήφισμα που θα λάμβανε χώρα στην Τουρκία την Κυριακή στις 16 Απριλίου 2017 και θα μετέτρεπε το πολίτευμα της Τουρκίας από προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία σε προεδρική κοινοβουλευτική, σύμφωνα με προτάσεις που είχε εισηγηθεί το AKP του Ερντογάν. Επομένως, η ψήφιση του ΝΑΙ, ευνοούσε τον Ερντογάν και το AKP.
Προφανώς, η ολλανδική κυβέρνηση δεν δέχθηκε κάτι τέτοιο και ακολούθησε η απέλαση από την Ολλανδία της Fatma Betül Sayan Kaya, η οποία ήταν υπουργός Οικογενείας και Κοινωνικών Πολιτικών της Τουρκίας καθώς και η απαγόρευση στο αεροσκάφος, που επέβαινε ο υπουργός εξωτερικών της Τουρκίας, Mevlüt Çavuşoğlu, να προσγειωθεί στη χώρα. Η ολλανδική κυβέρνηση γνώριζε καλά πως και οι δύο Τούρκοι υπουργοί είχαν πρόθεση να μιλήσουν σε πλήθος Τούρκων που θα συγκεντρωνόταν να τους ακούσει.
Είναι πασιφανές πως η Ολλανδία δεν επέτρεψε να λάβουν χώρα τα χάλια της Θράκης στην επικράτειά της και ότι ο Μαρκ Ρούτε που ήταν πρωθυπουργός της Ολλανδίας την περίοδο εκείνη δεν είναι ο «αγκαλίτσας» Δένδιας του Mevlüt Çavuşoğlu.
Όλα αυτά εξόργισαν τον κακομαθημένο από τις ελληνικές κυβερνήσεις Ερντογάν, ο οποίος δεν έχασε την ευκαιρία να χαρακτηρίσει τους Ολλανδούς ως «φασίστες» και να τους αποκαλέσει «απομεινάρια του ναζισμού» προβαίνοντας μάλιστα στις συνήθεις συκοφαντικές λεκτικές του επιθέσεις, κατηγορώντας τον ολλανδικό λαό για σφαγές μουσουλμάνων στη Σρεμπένιτσα, στον πόλεμο της Βοσνίας το 1995.
Όπως ήταν φυσικό, ο Μαρκ Ρούτε αντέδρασε επισημαίνοντας τη διαστρέβλωση της ιστορίας από τη μεριά του Ερντογάν.
Όμως, από τα παραπάνω προκύπτει κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα σοβαρό και άκρως ανησυχητικό. Τα στοιχεία σε αυτό το άρθρο όπως και στο άρθρο με τίτλο «Η Daily Sabah συγκαλύπτει διακριτικά πιθανή συμμετοχή του τουρκικού βαθέως κράτους στο τρομοκρατικό χτύπημα του Crocus City Hall στη Μόσχα», φανερώνουν πως η τρομοκρατική οργάνωση ISIS-K λειτουργεί και ως ο μακρύς βραχίονας του Τούρκου προέδρου. Άλλωστε δεν είναι η πρώτη φορά που ο Ερντογάν έχει χρησιμοποιήσει τρομοκρατικές οργανώσεις για να πετύχει τους σκοπούς του. Όλοι το γνωρίζουν αυτό, αλλά σιωπούν διακριτικά, προσπαθώντας να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντά τους. Το κραυγαλέο ερώτημα είναι γιατί σιωπούν οι ελληνικές κυβερνήσεις, αφού αποτελεί συμφέρον της Ελλάδας η καταγγελία τέτοιων δράσεων της Τουρκίας σε διεθνές επίπεδο
Γράφει: Γιάννης Λιναρδάτος

Άμυνα
Handelsblatt: Mεγάλες εταιρείες για υλικοτεχνική βοήθεια προσεγγίζει ο γερμανικός στρατός
Η Γερμανία – ένας υλικοτεχνικός κόμβος λόγω της κεντρικής της θέσης στην Ευρώπη – έχει δεσμευτεί για να συνεισφέρει 35.000 στρατιώτες και περισσότερα από 200 αεροσκάφη και πλοία εντός 30 ημερών από κάθε μεγάλη σύγκρουση ως μέρος του νέου μοντέλου του ΝΑΤΟ για την αντιμετώπιση αυξανόμενων απειλών, ιδιαίτερα από τη Ρωσία.

Ο γερμανικός στρατός ζήτησε από πολλές μεγάλες εταιρείες εάν θα μπορούσαν να παράσχουν υλικοτεχνική υποστήριξη εάν η χώρα χρειαστεί να αναπτύξει στρατιώτες και εξοπλισμό στα ανατολικά σύνορα του ΝΑΤΟ κατά τη διάρκεια μιας κρίσης, ανέφερε την Τρίτη η εφημερίδα Handelsblatt.
Η Γερμανία – ένας υλικοτεχνικός κόμβος λόγω της κεντρικής της θέσης στην Ευρώπη – έχει δεσμευτεί για να συνεισφέρει 35.000 στρατιώτες και περισσότερα από 200 αεροσκάφη και πλοία εντός 30 ημερών από κάθε μεγάλη σύγκρουση ως μέρος του νέου μοντέλου του ΝΑΤΟ για την αντιμετώπιση αυξανόμενων απειλών, ιδιαίτερα από τη Ρωσία.
Ο στρατός προσεγγίζει τις εταιρείες κυρίως για βοήθεια στη μετακίνηση στρατιωτών, πυρομαχικών και στρατιωτικού εξοπλισμού σε περίπτωση επίθεσης στο έδαφος του ΝΑΤΟ από τη Ρωσία, ανέφερε η Handelsblatt.
Ποιες εταιρείες προσεγγίστηκαν
Η εφημερίδα επικαλείται επίσης πηγές του κλάδου ότι διεξάγονται συζητήσεις για το εάν η σχολή πτήσεων της Lufthansa θα μπορούσε να αναλάβει τη βασική εκπαίδευση για πιλότους μαχητικών αεροσκαφών.
Ο αμυντικός κολοσσός Rheinmetall, ο αεροπορικός όμιλος Lufthansa και η κρατική σιδηροδρομική εταιρεία Deutsche Bahn ήταν μεταξύ των εταιρειών που προσέγγισε ο στρατός, σύμφωνα με τη Handelsblatt.
Ανέφερε ότι ο στρατός βασίζεται σε εμπορικές υπηρεσίες μεταφορών σε σημαντικό βαθμό σε περιοχές κρίσης.
Για τις γερμανικές ένοπλες δυνάμεις (Bundeswehr) υποβλήθηκε αίτημα για σχολιασμό στο Υπουργείο Άμυνας, το οποίο δεν απάντησε αμέσως.
Η Lufthansa αρνήθηκε να σχολιάσει, ενώ η Deutsche Bahn είπε ότι δεν ήταν σε θέση να παράσχει λεπτομέρειες για τη στρατιωτική επιμελητεία.
Η Rheinmetall, η οποία τον Φεβρουάριο συνήψε συμφωνία με τον γερμανικό στρατό για την παροχή υλικοτεχνικής υποστήριξης για την ανάπτυξη στρατιωτικών δυνάμεων στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο την Τρίτη.
Η Γερμανία επικεντρώνεται όλο και περισσότερο στην άμυνα στο δικό της έδαφος από τότε που η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 ενίσχυσε τους φόβους για μια ευρύτερη κλιμάκωση στην ευρωπαϊκή ήπειρο.
«Ιστορική καμπή»
Μέρες μετά την εισβολή, ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς ανακοίνωσε ένα “Zeitenwende” – στα γερμανικά σημαίνει μια ιστορική καμπή – με ειδικό ταμείο 100 δισεκατομμυρίων ευρώ (114,6 δισεκατομμύρια δολάρια) για τον εκσυγχρονισμό του στρατού.
Για να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της στο ΝΑΤΟ, η επερχόμενη κυβέρνηση της Γερμανίας έχει δεσμευτεί να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες και να εισαγάγει μια νέα στρατιωτική θητεία, προς το παρόν σε εθελοντική βάση.
Όμως, οι προκλήσεις για την επιτάχυνση του παραμελημένου στρατού της Γερμανίας είναι σημαντικές μετά από δεκαετίες ανεπαρκών επενδύσεων.
Οι γερμανικές δυνάμεις μειώθηκαν δραστικά μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου το 1990 και αργότερα εκπαιδεύτηκαν κυρίως για αποστολές όπως στο Αφγανιστάν, όπου ο αντίπαλος ήταν ανεπαρκώς εξοπλισμένος και όχι ένοπλη δύναμη με τα πιο σύγχρονα όπλα.
Πηγή: Reuters
Άμυνα
Μπορεί η ΕΕ να προστατεύσει τον εαυτό της;
Η Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό της με ή χωρίς τις ΗΠΑ. Ωστόσο δεν πρέπει να έχει ψευδαισθήσεις και να θεωρήσει πως το σχέδιο Readiness 2030 είναι αρκετό για να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί πλήρως από τους συμμάχους της.

Τις προκλήσεις και τις δυνατότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ενισχύσει την αυτονομία της στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας μέχρι το 2030 εξετάζεται σε άρθρο της αναλύτριας Κωνσταντίνας Νίκου για το ΚΕΔΙΣΑ με τίτλο «Readiness 2030: Μπορεί η ΕΕ να προστατεύσει τον εαυτό της;». Η ανάλυση επικεντρώνεται στις στρατηγικές που απαιτούνται για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής ικανότητας, την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και την ανάπτυξη μιας πιο ανεξάρτητης εξωτερικής πολιτικής. Επισημαίνεται η ανάγκη για ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών και την αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων για την επίτευξη αυτών των στόχων.
Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο:
Η ασφάλεια αποτελούσε πάντοτε προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμη κι αν στην αρχή ο συγκεκριμένος όρος δεν είχε στρατιωτικό περιεχόμενο. Εδώ και δεκαετίες προσπαθεί να διατηρήσει εντός των συνόρων της μια κοινωνία όπου οι πολίτες της θα μπορούν να ζουν ειρηνικά, ελεύθεροι και ασφαλείς. Ως μια κανονιστική δύναμη, βασίζει την εσωτερική της λειτουργία σε συγκεκριμένες αξίες όπως η δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου και έχει θέσει τις ανάλογες κατευθυντήριες γραμμές ώστε να προωθήσει τις αξίες αυτές μέσω της εξωτερικής της πολιτικής. Έτσι, η ισχύς, με την έννοια της στρατιωτικής δύναμης και της ισχύος, δεν αποτελούσε κυρίαρχο μέλημά της. Μάλιστα, η ίδρυσή της αποσκοπούσε στο ακριβώς αντίθετο, δηλαδή τη μείωση της ανάγκης για ισχύ που διακατείχε τα ευρωπαϊκά κράτη και τα είχε φέρει σε συνεχείς συγκρούσεις μεταξύ τους κατά το παρελθόν. Πλέον, όμως, το διεθνές σύστημα έχει μεταβληθεί και γεγονότα όπως η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η απροθυμία των ΗΠΑ να συνεχίσουν το ρόλο τους ως εγγυητές ασφαλείας της Ευρώπης, αναγκάζει την ΕΕ να αναθεωρήσει σχετικά με τη στρατιωτική ισχύ και την αμυντική της πολιτική.
Η πρώτη απόπειρα οικοδόμησης ευρωπαϊκής άμυνας έγινε το 1952 με την υπογραφή της Συνθήκης για τη δημιουργία Ευρωπαϊκής Αμυντικής Κοινότητας, η οποία όμως δεν επικυρώθηκε ποτέ. Η ιδέα της ευρωπαϊκής άμυνας, επανεμφανίστηκε το 1992 μέσω της ΚΕΠΠΑ[1], ωστόσο οι μέχρι τώρα δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο αυτής αφορούσαν ειρηνευτικές αποστολές και είχαν πολιτικό χαρακτήρα. Σημαντικό βήμα που φανέρωσε την επιθυμία της ΕΕ να ασκήσει σκληρή ισχύ έγινε με την επιχείρηση ASPIDES το Φεβρουάριο του 2024. Η επιχείρηση αυτή έχει στόχο την προστασία των εμπορικών πλοίων από επιθέσεις των Χούθις της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα και έχει επιτύχει την κατάρριψη πλήθους UAVs, USVs και βαλλιστικών πυραύλων. Έπειτα, η στρατιωτική στήριξη στην Ουκρανία, μέσω της παροχής πυρομαχικών και πυραύλων, θα μπορούσε επίσης να χαρακτηριστεί έμμεση επίδειξη σκληρής ισχύος. Η πιο αποφασιστική όμως κίνηση για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας έγινε στις αρχές Μαρτίου του 2025, όταν η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen ανακοίνωσε το σχέδιο Επανεξοπλισμού της Ευρώπης (Rearm Europe).
Η Λευκή Βίβλος για την αύξηση των αμυντικών δυνατοτήτων και της παραγωγής, παρουσιάστηκε στις 19 Μαρτίου με τον τίτλο της να είναι πλέον Readiness 2030. Το επίσημο έγγραφο για την άμυνα μετονομάστηκε μετά από αντιδράσεις της Ισπανίας και της Ιταλίας που υποστήριξαν πως ο όρος «Rearm» (Επανεξοπλισμός) είναι ιδιαίτερα φορτισμένος και θα μπορούσε να αναστατώσει τους Ευρωπαίους πολίτες. Το νέο όνομα του σχεδίου αποτελεί αναφορά στην ημερομηνία κατά την οποία υπολογίζεται πως η Ρωσία θα έχει τις απαραίτητες ικανότητες ώστε να επιτεθεί σε μια χώρα μέλος της ΕΕ ή του ΝΑΤΟ. Υπηρεσίες πληροφοριών της Δανίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας αλλά και των Βαλτικών χωρών εκτιμούν πως η Μόσχα θα είναι έτοιμη για ένοπλη επίθεση σε ευρωπαϊκό έδαφος μέσα στα επόμενα 4 με 10 χρόνια. Σήμερα, η Ρωσική Ομοσπονδία είναι αποδεδειγμένα ισχυρότερη στρατιωτικά από ό,τι ήταν το 2022 κατά την εισβολή της σε ουκρανικό έδαφος, με το στρατό της να έχει πλέον αποκτήσει σημαντική εμπειρία στο πεδίο της μάχης και την αμυντική της παραγωγή να έχει αυξηθεί σημαντικά. Συγκεκριμένα, μόνο το 2024 κατασκεύασε και αναβάθμισε πάνω από 1.550 tanks (+220% συγκριτικά με το 2022), 450 πυροβολικά παντός τύπου (+435%) και 5.700 τεθωρακισμένα οχήματα (+150%). Μπορεί το μεγαλύτερο ποσοστό να αφορά κυρίως εκσυγχρονισμένο εξοπλισμό σοβιετικής παραγωγής, ωστόσο ακόμη και η μειωμένη παραγωγή νέου εξοπλισμού θα ευνοήσει σημαντικά τη Ρωσία, ιδιαίτερα μετά τη λήξη του ρωσοουκρανικού πολέμου. Επιπλέον, αφού αρχικά βασιζόταν κυρίως στο Ιράν για την προμήθεια UAVs, πλέον έχει καταφέρει η ίδια σημαντική παραγωγή drones.
Τα παραπάνω γεγονότα φαίνεται πως ανησυχούν ιδιαίτερα την ευρωπαϊκή ηγεσία, που πασχίζει να επανορθώσει για όλα αυτά τα χρόνια που είχε επαναπαυθεί στις ΗΠΑ για την ασφάλειά της. Η έλλειψη αποδοτικών δαπανών και επενδύσεων στον αμυντικό τομέα είναι φανερή τα τελευταία χρόνια και αυτό είχε επιζήμιο αντίκτυπο στις στρατιωτικές δυνατότητες της ΕΕ. Το σχέδιο Readiness 2030, που ετοιμάζεται να κινητοποιήσει 800 δισεκατομμύρια ευρώ, περιλαμβάνει 6 κύρια σημεία/προτάσεις για την κάλυψη αυτών των ελλείψεων και την ανάπτυξη μιας ισχυρής αμυντικής βιομηχανίας. Αρχικά, καλεί τα κράτη μέλη να επενδύσουν σε εθνικό επίπεδο στις στρατιωτικές τους δυνατότητες, ιδιαίτερα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και της κβαντικής τεχνολογίας. Δεύτερον, η στήριξη στην Ουκρανία παραμένει σημαντική για την ΕΕ, που θεωρεί πως το Κίεβο θα μπορεί να μοιραστεί την εμπειρία πεδίου που έχει αποκτήσει καθώς και να συμβάλει στα ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα. Τρίτον, υπογραμμίζεται η ανάγκη για μια καινοτόμο και πιο ανταγωνιστική ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία, που θα εντατικοποιήσει την παραγωγική της ικανότητα και θα μειώσει την εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές. Τέταρτον, προαναγγέλλεται αύξηση των αμυντικών δαπανών η οποία θα στηριχθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και από το νέο χρηματοδοτικό όργανο «Security and Action for Europe (SAFE)». Το πέμπτο από τα κύρια σημεία του σχεδίου κάνει λόγο για ενδυνάμωση των εταιρικών σχέσεων με «ομοϊδεάτες» εταίρους-κράτη, μεταξύ των οποίων βρίσκονται το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, η Νορβηγία, η Τουρκία κι η Ινδία. Τέλος, το Readiness 2030 αναφέρεται στην ανάγκη για προετοιμασία της ΕΕ -ακόμη και για τα χειρότερα πιθανά σενάρια- μέσω της βελτίωσης στρατιωτικής κινητικότητας, της δημιουργίας αποθεμάτων βασικών πόρων και της ενδυνάμωσης συνόρων, ιδιαιτέρως των χερσαίων με τη Λευκορωσία και τη Ρωσία.
Είναι φανερό πως οι αμυντικές πρωτοβουλίες της ΕΕ εστιάζουν σε βραχυπρόθεσμες λύσεις και αποτελούν μια κίνηση-αντίδραση στις προκλήσεις ασφαλείας που αντιμετωπίζει σήμερα. Η ενίσχυση της στρατιωτικής υποστήριξης προς το Κίεβο θα μπορούσε όντως να ευνοήσει τους Ευρωπαίους, καθώς η Ουκρανία βρίσκεται γεωγραφικά ανάμεσα στους δυο δυνητικούς αντιπάλους- την ΕΕ και τη Ρωσία- κι έτσι με την αντίστασή της ίσως δώσει στην Ευρώπη χρόνο να προετοιμαστεί καλύτερα. Ωστόσο, αν οι Ευρωπαίοι θέλουν μια αποδοτική άμυνα, θα πρέπει να εστιάσουν σε μακροπρόθεσμες πολιτικές που θα οδηγήσουν σε μια ενοποίηση στον αμυντικό τομέα. Οι προηγούμενες άκαρπες προσπάθειες αμυντικής ενοποίησης, όπως αυτή της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Κοινότητας (που επίσης εμφανίστηκε αιφνιδιαστικά μετά από τους φόβους που δημιούργησε η εισβολή της Βόρειας Κορέας στη Νότια Κορέα το 1950), θα πρέπει να υπενθυμίζουν στην Ευρώπη πως δεν μπορεί συνεχώς να καταφεύγει σε μέτρα και δαπάνες «έκτακτης ανάγκης». Επιπλέον, για την επίτευξη μιας ουσιαστικά κοινής άμυνας, θα πρέπει η ΕΕ να προχωρήσει σε θεσμικές μεταρρυθμίσεις και να συνειδητοποιήσει ότι η ανάγκη για ομοφωνία κατά τις ψηφοφορίες που αφορούν την άμυνα και την εξωτερική πολιτική πολλές φορές καθυστερεί ή μπλοκάρει εντελώς τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων.
Μπορεί η ρωσική απειλή να μην είναι άμεση για την πλειοψηφία των ευρωπαϊκών κρατών, ωστόσο ακόμη και μια μικρής κλίμακας εμπλοκή στην Ανατολική Ευρώπη, θα μπορούσε να επηρεάσει τη λειτουργία ολόκληρης της Ένωσης. Οποιαδήποτε αποτυχία ή δισταγμός της ΕΕ να αντιδράσει σε ένα τέτοιο συμβάν, θα μπορούσε να καταλύσει το θεσμικό της ιστό και να κλωνίσει την πολιτική σταθερότητα που την κράτησε ευημερούσα και ασφαλή όλα αυτά τα χρόνια. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δωθεί στις υβριδικές απειλές, αφού οι κυβερνοεπιθέσεις, η δολιοφθορά σε κρίσιμες υποδομές και οι εκστρατείες παραπληροφόρησης αποτελούν γνωστές τακτικές της Ρωσίας για πρόκληση αστάθειας σε τρίτες χώρες. Το Σχέδιο Στρατηγικής Ετοιμότητας της ΕΕ (Prepardness Union Strategy), που δημοσιεύθηκε στις 26 Μαρτίου, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού. Είναι αδιαμφισβήτητο πως η Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό της με ή χωρίς τις ΗΠΑ. Ωστόσο δεν πρέπει να έχει ψευδαισθήσεις και να θεωρήσει πως το σχέδιο Readiness 2030 είναι αρκετό για να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί πλήρως από τους συμμάχους της. Εξάλλου και η Ρωσία χαίρει και αυτή στρατιωτικής υποστήριξης από χώρες όπως το Ιράν, η Βόρεια Κορέα και η Κίνα. Το ΝΑΤΟ θα παραμείνει ο ακρογωνιαίος λίθος για την ευρωπαϊκή άμυνα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα πρέπει να βασιζόμαστε αποκλειστικά στους υπερατλαντικούς συμμάχους μας. Έχουμε υποχρέωση σαν Ευρωπαίοι να ενισχύσουμε την άμυνά μας, να είμαστε σε θέση να παράγουμε σημαντική προστιθέμενη αξία και να είμαστε απαραίτητα και χρήσιμα μέλη της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας. Τέλος, κατά τη συνεργασία με τρίτες χώρες στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας, η ΕΕ έχει υποχρέωση να μη χάσει την ταυτότητά της. Δεν πρέπει να θυσιάσει τις αξίες της και να παραμένει αδιάφορη σε περιστατικά που δηλώνουν απουσία δημοκρατικών διαδικασιών (όπως έγινε με τα πρόσφατα γεγονότα στην Τουρκία), μόνο και μόνο για να μη δυσαρεστήσει κάποιον εν δυνάμει προμηθευτή του μελλοντικού της οπλοστασίου.
Άμυνα
Που υπερέχει ο Αρχύτας των Bayraktar;
Το Αρχύτας II υπερέχει σε κάποιους τομείς και ετοιμάζεται για την Έκθεση Θεσσαλονίκης. Οι Τούρκοι γνωρίζουν ότι έχει ορισμένα πλεονεκτήματα

Το Αρχύτας II, που αναπτύχθηκε από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), διαθέτει δυνατότητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL), κάτι που το ξεχωρίζει από το Bayraktar TB2. Έχει αυτονομία πτήσης 9 ώρες και μπορεί να μεταφέρει φορτίο 30 κιλών, το οποίο περιλαμβάνει όπλα όπως βόμβες, όλμους και ρουκέτες. Το μήκος του είναι 4 μέτρα, το άνοιγμα πτερύγων 6 μέτρα και χρησιμοποιεί 8 ηλεκτρικούς κινητήρες για VTOL, με θερμικό κινητήρα για οριζόντια πτήση.
Το Bayraktar TB2, που κατασκευάζεται από την Baykar, είναι ένα MALE (Medium-Altitude Long-Endurance) drone με αυτονομία έως 27 ώρες, πολύ μεγαλύτερη από αυτή του Αρχύτας II. Μπορεί να μεταφέρει φορτίο 150 κιλών, συμπεριλαμβανομένων 4 πυραύλων MAM-L και MAM-C, και έχει αποδεδειγμένη μαχητική εμπειρία σε συγκρούσεις όπως στην Ουκρανία, το Ναγκόρνο-Καραμπάχ και τη Λιβύη. Το άνοιγμα πτερύγων του είναι 12 μέτρα και το μήκος του 6,5 μέτρα.
Το Αρχύτας II υπερέχει στη δυνατότητα VTOL, που του δίνει ευελιξία σε περιβάλλοντα χωρίς διάδρομο, όπως νησιά ή πλοία. Ωστόσο, το Bayraktar TB2 έχει σημαντικό πλεονέκτημα στην αυτονομία (27 έναντι 9 ωρών) και στο φορτίο (150 έναντι 30 κιλών), καθιστώντας το πιο κατάλληλο για παρατεταμένες αποστολές και βαρύτερο οπλισμό.
Το Αρχύτας II αναπτύχθηκε σε μόλις 3 χρόνια, σε αντίθεση με το Bayraktar TB2 που χρειάστηκε πάνω από 10 χρόνια. Η ΕΑΒ ισχυρίζεται ότι το συνολικό κόστος του προγράμματος Αρχύτας ισοδυναμεί με το ημερήσιο λειτουργικό κόστος του στόλου Bayraktar.
Το κόστος ανά μονάδα κυμαίνεται από 1 έως 5 εκατομμύρια δολάρια, αν και ορισμένες συμφωνίες (π.χ. Ρουμανία) δείχνουν υψηλότερο κόστος.
Η ταχύτητα ανάπτυξης και το χαμηλό κόστος του Αρχύτας II είναι εντυπωσιακά και υποδεικνύουν αποδοτικότητα. Ωστόσο, το χαμηλό κόστος μπορεί να αντικατοπτρίζει περιορισμούς στην τεχνολογία ή την κλιμάκωση παραγωγής ενώ το Bayraktar TB2, αν και ακριβότερο, έχει αποδεδειγμένη αξιοπιστία και μαζική παραγωγή (200 μονάδες ετησίως).
Το Αρχύτας II βρίσκεται ακόμα σε φάση δοκιμών πτήσης, με το τελικό πρωτότυπο να αναμένεται να παρουσιαστεί στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Το Bayraktar έχει αποδεδειγμένη μαχητική αποτελεσματικότητα και παγκόσμια αποδοχή, ενώ το Αρχύτας II δεν έχει ακόμα δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες. Η έλλειψη επιχειρησιακής εμπειρίας είναι ένα σημαντικό μειονέκτημα για το Αρχύτας αυτή τη στιγμή.
Αν και η τουρκική πλευρά φαίνεται να αντιμετωπίζει το Αρχύτας II περισσότερο ως φιλόδοξη προσπάθεια παρά ως άμεση απειλή και οι Τούρκοι γνωρίζουν ότι το Αρχύτας II έχει ορισμένα πλεονεκτήματα, όπως η δυνατότητα VTOL και το χαμηλό κόστος ανάπτυξης, που το καθιστούν πολλά υποσχόμενο για τις ελληνικές ανάγκες, ιδιαίτερα σε περιβάλλοντα όπως το Αιγαίο.
ΠΗΓΗ: Geostratigika
-
Πολιτική2 εβδομάδες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έρχεται «τσουνάμι» αποκαλύψεων και στην Ελλάδα για USAID! Οι ΜΚΟ του Soros και οι Πρέσπες του Τσίπρα
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Ισραηλινή δημοσιογράφος: “Με τη διάλυση του NATO η Τουρκία θα βρεθεί σε μεγάλο κίνδυνο! Θα χωριστεί στα δύο”
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Απόψεις3 μήνες πριν
Διαβεβαιώνω τον κ. Μητσοτάκη ότι η κυβέρνησή του δεν έχει μέλλον
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Συναγερμός από τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης! “Αθόρυβος εποικισμός – Βούλγαροι και Τούρκοι αγοράζουν σπίτια στην περιοχή”