Ακολουθήστε μας

Πολιτική

Η Σιλιάνοφσκα ορκίστηκε πρόεδρος και αποκάλεσε τη χώρα της «Μακεδονία»

Δημοσιεύτηκε στις

Αποχώρησε η Ελληνίδα πρέσβης

Η Σοφία Φιλιππίδου, η οποία είχε προσκληθεί στη συνεδρίαση της Βουλής για την ορκωμοσία, αποχώρησε ως ένδειξη διαμαρτυρίας

Ορκίστηκε, το μεσημέρι, πρόεδρος της Βόρειας Μακεδονίας η Γκορντάνα Σιλιάνοφσκα, σε ειδική συνεδρίαση της Βουλής.
Η Σιλιάνοφσκα, κατά την ορκωμοσία αποκάλεσε τη χώρα ως «Μακεδονία», παρά το γεγονός ότι στο κείμενο του όρκου, το οποίο απήγγειλε ο πρόεδρος της απερχόμενης Βουλής, Γιόβαν Μίτρεσκι, καλώντας την Σιλιάνοφσκα να το επαναλάβει, η χώρα αναφερόταν ως «Βόρεια Μακεδονία».
Η πρέσβης της Ελλάδας στη Βόρεια Μακεδονία, Σοφία Φιλιππίδου, η οποία είχε προσκληθεί στη συνεδρίαση της Βουλής για την ορκωμοσία της Γκορντάνα Σιλιάνοφσκα, αποχώρησε ως ένδειξη διαμαρτυρίας για το γεγονός ότι η τελευταία αποκάλεσε κατά την ορκωμοσία της τη χώρα ως «Μακεδονία», παραβιάζοντας τη Συμφωνία των Πρεσπών.

Η 71χρονη Γκορντάνα Σιλιάνοφσκα εξελέγη πρόεδρος της Βόρειας Μακεδονίας στον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών που διεξήχθη την Τετάρτη 8 Μαϊου, ως υποψήφια του VMRO-DPMNE, επικρατώντας, με ποσοστό 65%, του μέχρι σήμερα προέδρου της χώρας, Στέβο Πεντάροφσκι.

Παράλληλα με τον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών διεξήχθησαν στη χώρα και οι βουλευτικές εκλογές, στις οποίες το δεξιό αντιπολιτευόμενο κόμμα VMRO-DPMNE κατήγαγε μεγάλη νίκη, καταλαμβάνοντας 58 εκ των 120 εδρών της Βουλής.
Το κόμμα αυτό ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με τον συνασπισμό των αντιπολιτευόμενων αλβανικών κομμάτων «Αξίζει» για τον σχηματισμό κυβέρνησης.

Πηγή: Πρώτο Θέμα

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Πολιτική

Η Ελλάδα ανακήρυξε ΑΟΖ στο Ιόνιο μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο – Δημοσιεύτηκε το Προεδρικό Διάταγμα

Το Προεδρικό Διάταγμα λαμβάνει υπόψη τη συμφωνία οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών Ελλάδας – Ιταλίας του 2020

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το Προεδρικό Διάταγμα λαμβάνει υπόψη τη συμφωνία οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών Ελλάδας – Ιταλίας του 2020
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως το Προεδρικό Διάταγμα σύμφωνα με το οποίο «ανακηρύσσεται από την Ελληνική Δημοκρατία Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη στη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου, των Ιονίων Νήσων και μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο της Πελοποννήσου».

Το πρώτο Προεδρικό Διάταγμα που υπογράφει ο Κωνσταντίνος Τασούλας ως Πρόεδρος της Δημοκρατίας δημοσιεύθηκε με ημερομηνία 16 Απριλίου 2025, την ημέρα που ανακοινώθηκε και ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Στο Εθνικό Τυπογραφείο δημοσιεύθηκε μία ημέρα αργότερα.

Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός είναι μια σημαντική στρατηγική τομή στη χωροταξική οργάνωση της χώρας, καθώς για πρώτη φορά η Πολιτεία καθορίζει και αποτυπώνει σε χάρτες τις χρήσεις και τις δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν σε όλο το εύρος των θαλάσσιων ζωνών, ασκώντας παράλληλα τα δικαιώματά της όπως προβλέπονται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας και την Οδηγία 2014/89/ΕΕ.

Η απόφαση στηρίζεται στη συμφωνία οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών που υπεγράφη μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας το 2020, η οποία τέθηκε σε ισχύ το 2021. Επίσης, βασίζεται στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, όπως αυτό προβλέπεται από τη σχετική Σύμβαση του ΟΗΕ του 1982, που έχει κυρωθεί από την Ελλάδα ήδη από το 1995.

Η ΑΟΖ που ανακηρύσσεται δεν περιλαμβάνει την αιγιαλίτιδα ζώνη (δηλαδή τα χωρικά ύδατα), το εύρος της οποίας έχει καθοριστεί από τον νόμο του 2021. Ωστόσο, εντός της ΑΟΖ η Ελλάδα αποκτά πλήρη κυριαρχικά δικαιώματα για την εκμετάλλευση φυσικών πόρων, ενεργειακών αποθεμάτων και την έρευνα.

Το διάταγμα προβλέπει επίσης ότι η χώρα επιφυλάσσεται να ασκήσει αντίστοιχα δικαιώματα και σε άλλες περιοχές των ακτών της, σύμφωνα πάντα με τις προβλέψεις του Δικαίου της Θάλασσας.

Η ανακήρυξη της ΑΟΖ στο Ιόνιο αποτελεί ένα καθοριστικό βήμα στην άσκηση των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού.

Το Προεδρικό Διάταγμα
Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α) Της παρ. 1 του άρθρου δεύτερου του ν. 4716/2020 «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ιταλικής Δημοκρατίας για την οριοθέτηση των αντίστοιχων Θαλασσίων Ζωνών τους» (Α΄ 163),η οποία τέθηκε διεθνώς σε ισχύ στις 8 Νοεμβρίου 2021, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 5 αυτής, β) της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία υπογράφηκε τη 10η Δεκεμβρίου 1982 και κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2321/1995 «Κύρωση της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας και της Συμφωνίας που αφορά την εφαρμογή του μέρους XI της Σύμβασης» (Α΄ 136), καθώς και του άρθρου δεύτερου του ως άνω νόμου.

2. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος προεδρικού διατάγματος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

3. Το γεγονός ότι οι διατάξεις του παρόντος δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών – «Μίτος».

4. Την 46/2025 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Με πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

1. Ανακηρύσσεται από την Ελληνική Δημοκρατία Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη στη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου, των Ιονίων Νήσων και μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο της Πελοποννήσου.

2. Η θαλάσσια περιοχή της παρ. 1 ορίζεται από γραμμές, οι οποίες συνδέουν τα εξής σημεία, όπως αυτά καθορίζονται στο Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς «WGS-84»:

3. Στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη που ανακηρύσσεται με την παρ. 1 δεν περιλαμβάνεται η αιγιαλίτιδα ζώνη της Ελληνικής Δημοκρατίας στην ως άνω θαλάσσια περιοχή, το εύρος της οποίας καθορίστηκε με τον ν. 4767/2021 (Α΄ 9).

4. Τα κυριαρχικά δικαιώματα και η δικαιοδοσία της Ελληνικής Δημοκρατίας εντός της ανακηρυσσόμενης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης ασκούνται με βάση τα Μέρη V, VI, VII, VIII, XII και XIII της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία υπογράφηκε τη 10η Δεκεμβρίου 1982 και κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2321/1995.

Η Ελληνική Δημοκρατία επιφυλάσσεται για την άσκηση, και ως προς τις λοιπές ακτές της, των αντίστοιχων δικαιωμάτων της, όπως αυτά απορρέουν από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας της 10ης Δεκεμβρίου 1982.

Άρθρο 2

Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Στον Υπουργό Εξωτερικών αναθέτουμε τη δημοσίευση και στον Υπουργό Εξωτερικών και στους λοιπούς αρμόδιους Υπουργούς την εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.

Συνέχεια ανάγνωσης

Απόψεις

Δεν υπάρχει άλλος δρόμος!

Είναι εμφανής η αδυναμία της Ελλάδας να ασκήσει πολιτική προάσπισης την δικαιωμάτων της. Η αδυναμία αυτή πρέπει να καλυφθεί.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Παντελής Σαββίδης

Η ανακοίνωση απο την κυβέρνηση των ορίων των θαλάσσιων πάρκων ήταν μια θετική ενέργεια. Ήταν αυτό που οι σχολιαστές της πολιτικής της της ζητούσαν να κάνει εδώ και καιρό και δεν το έκανε. Ο προφανής λόγος ήταν ότι ανησηχούσε για τις αντιδράσεις της Τουρκίας.

Η κυβέρνηση αγνοούσε την ελληνική κοινή γνώμη η οποία, επίσης, την πίεζε προς την κατεύθυνση αυτή. Δεν μπορούσε, όμως, να αγνοήσει την πίεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε εδώ και καιρό απο τα κράτη μέλη να υποβάλουν τα όρια των θαλασσίων πάρκων τους. Το έκαναν όλες οι χώρες εκτός της Ελλάδος.

Και εδώ ο λόγος ήταν προφανής. Η κυβέρνηση των Αθηνών φοβόταν τις αντιδράσεις της Άγκυρας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πήγε την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ε.Ε. και το Δικαστήριο καταδίκασε την χώρα και της ζήτησε να συμμορφωθεί ως 27 Απριλίου. Αν δεν συμμορφωνόταν η Αθήνα, η Επιτροπή θα ξαναπήγαινε την Ελλάδα στο Δικαστήριο και αυτήν την φορά θα έπεφτε και πέλεκυς.

Αυτή είναι η ιστορία του θέματος για το οποίο απο χθές η κυβέρνηση και οι προπαγανδιστές της πανηγυρίζουν. Γιατί; Επειδή αναγκάστηκαν απο την ΕΕ να προβούν σε μια κίνηση εθνικού συμφέροντος; Επειδή προέβησαν σε μια τέτοια κίνηση κάτω απο την πίεση της ΕΕ την οποία επίσης επικαλούνται για την ενέργειά τους προς την Τουρκία; Ουσιαστικά την ανάγκην φιλοτιμίαν εποίησαν.

Αυτά ως προς την ιστορία του θέματος.

Για τα απο εδώ και πέρα υπάρχουν τα εξής:

1.-Είναι εμφανής η αδυναμία της Ελλάδας να ασκήσει πολιτική προάσπισης την δικαιωμάτων της. Η αδυναμία αυτή πρέπει να καλυφθεί. Και καλύπτεται μόνο αν ισχυροποιηθεί το στράτευμα. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει. Αυτό δεν σημαίνει πόλεμος. Σημαίνει μη πόλεμος. Ο νοών νοείτω.

2.-Τα όρια των Θαλάσσιων Πάρκων είναι αυτά που θα αναμέναμε με βάση το ΔΔ και το Δίκαιο της Θάλασσας. Αλλά αυτά δεν είναι ΑΟΖ. Πρέπει να διακηρυχθούν και ως ΑΟΖ και να κληθούν οι χώρες που ενδιαφέρονται να συζητήσουν με την Ελλάδα. Επειδή θα διακηρυχθούν δεν σημαίνει ότι θα γίνουν και ΑΟΖ. ΑΟΖ θα γίνουν όταν υπάρξει συμφωνία.

3.-Να διακηρυχθούν, λοιπόν, τα όρια και να κληθούν Τουρκία και Κύπρος σε συνομιλίες για την οριοθέτηση ΑΟΖ.

4.-Η θέση της κυβέρνησης για συνυποσχετικό είναι ξεπερασμένη. Στο συνυποσχετικό εκείνο που θα συζητούσαν Αθήνα και Άγκυρα ήταν αν τα νησιά έχουν ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα.

(Ουσιαστικά η Τουρκία θα έβαζε ένα σωρό άλλα πράγματα). Αυτήν την στιγμή με την ανακοίνωση των ορίων των Θαλάσσιων Πάρκων η Ελλάδα πήρε σαφή θέση στο θέμα αυτό. Αυτα τα όρια με αυτήν την θέση θα συζητήσει με την Τουρκία. Όχι αν τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ. Τεχνικές συνομιλίες για τα όρια της ΑΟΖ θα κάνει.

Οι εξελίξεις ξεπέρασαν το συνυποσχετικό.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτική

Νεα επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης μεταναστών από Μπαγκλαντές, Σουδάν, Σομαλία, Ερυθραία, ανοιχτά της Κρήτης!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σε νέα επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης μεταναστών συμμετείχε το Λιμενικό Σώμα στα ανοιχτά της Κρήτης, τις πρώτες πρωινές ώρες της Μεγάλης Τετάρτης (16/4), μετά από σήμα για πλοιάριο στα διεθνή ύδατα νοτιοανατολικά της Γαύδου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο σκάφος επέβαιναν συνολικά 49 άνδρες, οι οποίοι, όπως δήλωσαν, κατάγονται από το Μπαγκλαντές, το Σουδάν, τη Σομαλία και την Ερυθραία. Όλοι οι επιβαίνοντες είναι καλά στην υγεία τους.

Η μεταφορά τους πραγματοποιήθηκε με πλωτό του Λιμενικού Σώματος απευθείας στο λιμάνι της Χώρας Σφακίων. Για την προσωρινή τους φιλοξενία, οι διασωθέντες θα μεταφερθούν στο εκθεσιακό κέντρο της Αγιάς, στα Χανιά, όπου ο Δήμος έχει διαμορφώσει ειδικό χώρο, έως την αναχώρησή τους για την Αθήνα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι λίγες ώρες νωρίτερα, στην παραλία Τρυπητής στη Γαύδο εντοπίστηκαν ακόμη 77 μετανάστες, οι οποίοι μεταφέρθηκαν στην Παλαιόχωρα με πλοίο της γραμμής και από εκεί επίσης οδηγήθηκαν στα Χανιά.

Είναι γνωστό πάντως, ότι η Γαύδος έχει μετατραπεί σε κόμβο παράνομης μετανάστευσης από την Αφρική προς την Κρήτη με την Τουρκία να έχει βάλει και αυτή το χέρι της στην υπόθεση.  Τούρκοι δουλέμποροι, με τη στήριξη της τουρκικής υπηρεσίας πληροφοριών ΜΙΤ, οργανώνουν αποστολές μεταναστών, εκμεταλλευόμενοι την υποτιθέμενη αδράνεια των ελληνικών αρχών. Η Γαύδος λοιπόν λειτουργεί ως «γέφυρα» για να ασκήσει η Τουρκία πίεση στην Ελλάδα, καθώς γνωρίζει, ότι η Κρήτη είναι η βάση όλων των ενεργειακών και στρατιωτικών σχεδίων με Ισραήλ και Αίγυπτο και ΗΠΑ.

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημοφιλή