Ιστορία - Πολιτισμός
Η Συνωμοσία της Πυρίτιδας, ο Γκάι Φοκς και η χολιγουντιανή ταινία “V for Vendetta”
Σαν σήμερα 5 Νοεμβρίου 1605
Με τα σημερινά δεδομένα θα μιλούσαμε για αποτροπή τρομοκρατικής επίθεσης. Σαίξπηρ, Τζον Λένον και Χόλιγουντ “υμνούν” τον εγκέφαλο
Σαν σήμερα 5 Νοεμβρίου 1605
Με την ονομασία “Συνωμοσία της Πυρίτιδας” (Gunpowder Plot στα αγγλικά) έμεινε στην ιστορία η απόπειρα δολοφονίας του βασιλιά της Αγγλίας Ιάκωβου Α’ από μία ομάδα φανατικών Καθολικών, σαν σήμερα, στις 5 Νοεμβρίου του 1605 στο Λονδίνο.
Η άνοδος στο θρόνο του σκληροπυρηνικού προτεστάντη βασιλιά Ιάκωβου Α’ το 1603 ανησύχησε τους Καθολικούς της Αγγλίας. Τον επόμενο χρόνο ένας δυναμικός Καθολικός, ο Ρόμπερτ Κέιτσμπι, διαπιστώνοντας ότι οι Καθολικοί κινδυνεύουν να γίνουν πολίτες δεύτερης κατηγορίας μέσα στην ίδια τους την πατρίδα, άρχισε να επεξεργάζεται ένα φιλόδοξο σχέδιο για την ανατροπή του βασιλιά. Θα ανατίναζε τη Βουλή των Λόρδων, την ώρα που ο βασιλιάς θα απηύθυνε χαιρετισμό προς το σώμα. Στη συνέχεια θα προκαλούσε λαϊκή εξέγερση και θα ανέβαζε στο θρόνο την 9χρονη κόρη του Ιάκωβου, Ελισάβετ, που ήταν Καθολική.
Στρατολόγησε αρκετά μέλη για τον σκοπό αυτό και μεταξύ αυτών τον Γκάι Φοκς, που θα αναλάμβανε το επιχειρησιακό σκέλος της συνωμοσίας, ως πρώην στρατιωτικός. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό των συνωμοτών, ο Φοκς θα τοποθετούσε βαρέλια με πυρίτιδα στο υπόγειο του Κοινοβουλίου και θα τα ανατίναζε στις 5 Νοεμβρίου του 1605, την ώρα που ο βασιλιάς θα μιλούσε στους λόρδους.
Η συνωμοσία, όμως, αποκαλύφθηκε στις 26 Οκτωβρίου 1605, όταν μια ανώνυμη επιστολή έφθασε στα χέρια του βαρώνου Μόντιγκλ. Αποστολέας της ίσως να ήταν ένας καθολικός ιερέας, στον οποίο ένας από τους συνωμότες είχε αποκαλύψει το σχέδιο κατά τη διάρκεια της εξομολόγησης. Οι αρχές άρχισαν αμέσως τις έρευνες και στις 4 Νοεμβρίου συνέλαβαν τον Φοκς στο υπόγειο της Βουλής δίπλα σε 36 βαρέλια με πυρίτιδα, ικανά να ισοπεδώσουν το κτίριο.
Μόλις έμαθαν για την αποκάλυψη του σχεδίου και τη σύλληψη του Φοκς, οι υπόλοιποι συνωμότες αναχώρησαν εσπευσμένα από το Λονδίνο. Καταδιώχθηκαν, όμως, από απόσπασμα του σερίφη του Γουόρσεστερ και ο μεν Κέιτσμπι σκοτώθηκε κατά την ανταλλαγή πυρών, ενώ οι υπόλοιποι συνελήφθησαν.
Οι οκτώ επιζώντες της συνωμοσίας, ανάμεσά τους και ο Φοκς, οδηγήθηκαν σε δίκη στις 27 Ιανουαρίου 1606. Την ίδια ημέρα καταδικάσθηκαν σε θάνατο και εκτελέστηκαν δια απαγχονισμού, πνιγμού ή διαμελισμού. Μετά το περιστατικό, ο Ιάκωβος έλαβε σκληρά μέτρα κατά των Καθολικών, αν και πολλοί σημαίνοντες Καθολικοί διορίσθηκαν σε σημαντικές θέσεις του κρατικού μηχανισμού.
Η νύχτα του Γκάι Φοκς
Η Νύχτα του Γκάι Φοκς γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 5 Νοεμβρίου στη Μεγάλη Βρετανία και σε άλλες αγγλόφωνες χώρες, σε ανάμνηση της αποτυχημένης Συνωμοσίας της Πυρίτιδας.
Η γιορτή περιλαμβάνει άναμμα πυρών, ρίψη πυροτεχνημάτων, χορούς και τραγούδια, πολλά από τα οποία είναι μια ευκαιρία για τους Αγγλικανούς Προτεστάντες να εκφράσουν τα αντι-Παπικά τους αισθήματα, αν και στη σύγχρονη εποχή η γιορτή έχει απολέσει το θρησκευτικό και πατριωτικό της υπόβαθρο και έχει μόνο χαρακτήρα παιδιάς.
Σχετικά τραγούδια της γιορτής:
Remember, remember the Fifth of November,
The Gunpowder Treason and Plot,
I know of no reason
Why the Gunpowder Treason
Should ever be forgot.
Guy Fawkes, Guy Fawkes, t’was his intent
To blow up the King and Parli’ment.
Three-score barrels of powder below
To prove old England’s overthrow;
By God’s providence he was catch’d
With a dark lantern and burning match.
Holla boys, Holla boys, let the bells ring.
Holloa boys, holloa boys, God save the King!
And what should we do with him? Burn him!
~~~
Α penny loaf to feed the Pope
A farthing o’ cheese to choke him.
A pint of beer to rinse it down.
A fagot of sticks to burn him.
Burn him in a tub of tar.
Burn him like a blazing star.
Burn his body from his head.
Then we’ll say ol’ Pope is dead.
Hip hip hoorah!
Hip hip hoorah hoorah!
~~~
A traitor to the Crown by his action,
No Parli’ment mercy from any faction,
His just end should’st be grim,
What should we do? Burn him!
Holler boys, holler boys, let the bells ring,
Holler boys, holler boys, God save the King!
~~~
Guy, guy, guy
Poke him in the eye,
Put him on the bonfire,
And there let him die.
V for Vendetta
Η χολιγουντιανή ταινία «V for Vendetta», η ιστορία της οποίας βασίζεται στη συνωμοσία της πυρίτιδας, και τον Hugo Weaving να υποδύεται τον μασκοφόρο εκδικητή με τη μάσκα με το πρόσωπο του Φωκς, μετατρέπει την ιστορία σε ένα παγκόσμιο γεγονός και τη μάσκα με το τριγωνικό πρόσωπο σε ένα σύμβολο αντίστασης για τους νέους σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, πως η ιστορία του Φωκς ήταν η πηγή έμπνευσης και για τον Ουίλιαμ Σαίξπηρ που έγραψε το σπουδαίο έργο του «Μάκβεθ»! Παράλληλα, ο Τζον Λένον, στον πρώτο του σόλο δίσκο του σχήματος John Lennon/Plastic Ono Band το 1970 κλείνει το κομμάτι του Remember, με το στίχο «Remember, remember the 5th of November» (Θυμηθείτε, θυμηθείτε, την 5η του Νοέμβρη) και έναν ήχο έκρηξης αμέσως μετά!
Η ταινία «V for Vendetta» εκτόξευσε τη φήμη του Γκάι Φωκς και τον έκανε σύμβολο αντίστασης σχεδόν σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Στην Αγγλία, είναι γνωστός στις τάξεις των ακτιβιστών ως «ο μόνος άνθρωπος που μπήκε στο Κοινοβούλιο με ειλικρινείς προθέσεις» (σύνθημα που είχε γραφτεί σε αφίσα αναρχικών στις αρχές του περασμένου αιώνα). Η μάσκα με το πρόσωπό του σε πολλές περιπτώσεις έχει αντικαταστήσει τις κουκούλες σε συγκρουσιακές διαδηλώσεις σε διάφορες χώρες, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που ακτιβιστές εμφανίζονται με αυτή σε παρεμβάσεις που πραγματοποιούν διεκδικώντας περισσότερες ελευθερίες.
Με πληροφορίες από Sansimera.gr και reader.gr
Ιστορία - Πολιτισμός
Το γαμήλιο ποντιακό γλέντι που βάφτηκε με αίμα από τις εγγλέζικες βόμβες!
Η νύχτα της Κυριακής 5 Δεκεμβρίου 1943 κέρδισε μια θέση στην ελληνική ιστορία για αυτόν ακριβώς το λόγο: Βάφτηκε με αίμα αθώων πολιτών στα προσφυγικά της Θεσσαλονίκης που βομβαρδίστηκαν ανηλεώς με εγγλέζικες βόμβες.
Η Θεσσαλονίκη την περίοδο της Κατοχής «χόρτασε» από βομβαρδισμούς και ο πόνος περίσσεψε στις οικογένειες που θρήνησαν δικούς τους ανθρώπους. Η πόλη αποτέλεσε στόχο όχι μόνο για τους Γερμανούς αλλά και τους συμμάχους που προσπαθούσαν να πλήξουν τις γραμμές των εχθρών. Συχνά όμως οι Σύμμαχοί μας έκαναν «λάθη» και αντί να αποδεκατίζουν τις γερμανικές και τις ιταλικές δυνάμεις έστελναν στον τάφο αμάχους, πολλοί από τους οποίους ήταν πρόσφυγες Πόντιοι, Μικρασιάτες και Αρμένιοι. Περιστατικά αιματοβαμμένων λαθών στην κατοχική Θεσσαλονίκη έχουν καταγραφεί από ιστορικούς και ντόπιους λογοτέχνες, που βίωσαν από πρώτο χέρι τέτοια γεγονότα ή τα άκουσαν από συγγενείς τους οι οποίοι ήταν αυτόπτες μάρτυρες ή και θρήνησαν αγαπημένα τους πρόσωπο.
Η νύχτα της Κυριακής 5 Δεκεμβρίου 1943 κέρδισε μια θέση στην ελληνική ιστορία για αυτόν ακριβώς το λόγο: Βάφτηκε με αίμα αθώων πολιτών στα προσφυγικά της Θεσσαλονίκης που βομβαρδίστηκαν ανηλεώς με εγγλέζικες βόμβες.
Η μεγαλύτερη τραγωδία καταγράφηκε στις Συκιές όπου αρκετοί πέθαναν στα κρεβάτια τους, άλλοι ενώ προσπαθούσαν να βγουν από τις παράγκες και να τρέξουν και ορισμένοι ενώ γλεντούσαν σ’ έναν ποντιακό γάμο σε ταβέρνα της περιοχής. Για τον βομβαρδισμό αυτό είχε γράψει με γλαφυρό τρόπο στο βιβλίο του Ψυχή μπλέ και κόκκινη (Βιβλιοπωλείον της Εστίας) ο λογοτέχνης, ποιητής, πεζογράφος και πρώην στρατιωτικός γιατρός Περικλής Σφυρίδης.
Ιστορία - Πολιτισμός
Γέφυρα ιστορίας, επιστήμης και κοινωνίας! «Φόρουμ Γενοκτονιών» για την ανάδειξη της σημασίας διατήρησης της μνήμης
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου, στις 12:00 στο θέατρο του Ελευθερίου-Κορδελιού «Μίκης Θεοδωράκης». Διοργανώνεται από το Σωματείο Δράσης «Νίκος Καπετανίδης», σε συνεργασία με τον Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου.
Ως μια γέφυρα μεταξύ ιστορίας, επιστήμης και κοινωνίας, ως έναν χώρο διαλόγου από ειδικούς, ακαδημαϊκούς και πολιτικούς προκειμένου να εξεταστούν γενικευμένα τα ειδεχθή εγκλήματα που έχουν αναγνωριστεί ως Γενοκτονία σε όλες τις πολύπλευρες εκφάνσεις τους, χαρακτηρίζει το «Φόρουμ των Γενοκτονιών» ο γενικός συντονιστής της εκδήλωσης και ιστορικός Κωνσταντίνος Σαμουρκασίδης.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου, στις 12:00 στο θέατρο του Ελευθερίου-Κορδελιού «Μίκης Θεοδωράκης». Διοργανώνεται από το Σωματείο Δράσης «Νίκος Καπετανίδης», σε συνεργασία με τον Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου.
«Το συγκεκριμένο φόρουμ –όπως και όλες οι αντίστοιχες εκδηλώσεις– αναδεικνύει τη σημασία διατήρησης της μνήμης, και ειδικότερα σήμερα που ζούμε σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον. Έχει επίσης στόχο να κινητοποιήσει την κοινωνία αλλά και την πολιτική, ώστε να παραμείνει ζωντανός ο αγώνας για την αποτροπή νέων αντίστοιχων εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας.
»Η χώρα μας έχει μια ιδιαίτερη ιστορική και ηθική ευθύνη για την ανάδειξη του θέματος της Γενοκτονίας, επειδή την υπέστησαν οι Έλληνες της καθ’ ημάς Ανατολής», τονίζει στο pontosnews.gr ο Κωνσταντίνος Σαμουρκασίδης.
Ιστορία - Πολιτισμός
Η νομική φόρμουλα για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα
Ἡ γνωμοδότησις-πιλότος τοῦ ἰταλικοῦ Νομικοῦ Συμβουλίου τοῦ Κράτους καί ἡ «καλή πρακτική» τῆς Unesco
Αὐτή ἡ νομική φόρμουλα, βάσει τῆς ὁποίας ἐπέστρεψε γιά πάντα ἀπό τήν Ἰταλία τό «θραῦσμα Φαγκάν» στήν Ἑλλάδα, δέν θίγει τό ζήτημα τῆς ἰδιοκτησίας καί ἐξυπηρετεῖ καί τά δύο μέρη – Ἡ γνωμοδότησις-πιλότος τοῦ ἰταλικοῦ Νομικοῦ Συμβουλίου τοῦ Κράτους καί ἡ «καλή πρακτική» τῆς Unesco
ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ τῆς ἐπιστροφῆς τῶν Γλυπτῶν τοῦ Παρθενῶνος ἀποτελεῖ ἀντικείμενο διαπραγματεύσεων πού γίνονται αὐτές τίς ἡμέρες, διαρκούσης τῆς παραμονῆς τοῦ Πρωθυπουργοῦ Κυριάκου Μητσοτάκη καί ὑπουργικοῦ κλιμακίου στό Λονδῖνο. Τό θέμ συζητήθηκε καί κατά τήν συνάντηση τοῦ κ. Μητσοτάκη μέ τόν Βρεταννό ὁμόλογό του Κήρ Στάρμερ, ἀλλά συμφώνως πρός ἐπιβεβαιωμένες πληροφορίες τῆς «Ἑστίας» ἡ διαπραγμάτευσις θά γίνει μεταξύ τοῦ ἑλληνικοῦ Ὑπουργείου Πολιτισμοῦ καί τοῦ Βρεταννικοῦ Μουσείου ἀπ’ εὐθείας. Ἄλλως τε εἶναι γνωστόν ὅτι κατά τό βρεταννικό σύστημα τό Μουσεῖο ἀποτελεῖ αὐτοδιοικούμενο ὀργανισμό πού δέν δεσμεύεται ἀπό ἀποφάσεις τῆς κυβερνήσεως τῆς χώρας.
Οἱ πληροφορίες ἀναφέρουν ὅτι τό «ἀγκάθι» στήν διαπραγμάτευση εἶναι τό ζήτημα τῆς ἰδιοκτησίας τῶν Γλυπτῶν, καθώς ἡ βρεταννική πλευρά θεωρεῖ θεμελιῶδες ζήτημα νά τή διατηρήσει. Εἶναι γιά αὐτή θέμα κύρους, ἐνῷ ἐνδεχομένη ἀλλαγή τοῦ ἰδιοκτησιακοῦ καθεστῶτος μπορεῖ νά ἐγείρει πεπλεγμένα νομικά ζητήματα.
Μέ τό σκεπτικό αὐτό, ἡ ἑλληνική Κυβέρνησις προσανατολίσθηκε στήν ἀπόρριψη τῆς εἰσηγήσεως τοῦ συνταγματολόγου κ. Νικ. Ἀλιβιζάτου, ὁ ὁποῖος εἶχε προτείνει νά ζητηθεῖ «παρακατάθεσις» τῶν Γλυπτῶν στό Μουσεῖο τῆς Ἀκροπόλεως. Εἶναι μία νομική διαδικασία ἀνάλογη τῆς παρακαταθέσεως χρημάτων ἀπό τό Δημόσιο στό Ταμεῖο Παρακαταθηκῶν καί Δανείων γιά μίαν π.χ. ἀπαλλοτρίωση.
Καταθέτοντας τά χρήματα τό Δημόσιο αὐτομάτως ἀναγνωρίζει τήν ἰδιοκτησία τῆς ἄλλης πλευρᾶς. Δεδομένου ὅτι θεωρεῖται σκόπιμο νά ἀποφευχθεῖ μία τέτοια ἀναγνώρισις, προκρίνεται ἡ λύσις τῆς «καταθέσεως» τῶν Γλυπτῶν. Καί αὐτό θά ζητηθεῖ ἀπό τό Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ. Εἶναι μία διαδικασία ἀνάλογη τῆς καταθέσεως χρημάτων σέ λογαριασμό πού θά χρησιμοποιηθεῖ γιά κάποιο, συνήθως κοινωφελῆ, σκοπό.
Ζήτημα ἰδιοκτησίας δέν τίθεται σέ μία τέτοια περίπτωση, ἐνῷ ὑπάρχει καί προηγούμενο πού ἀνάγεται στό 2022. Τότε παρεχωρήθη ἀπό τό Μουσεῖο Σαλίνας τοῦ Παλέρμο τό «θραῦσμα Φαγκάν», τό ὁποῖο ἀποτελεῖ ἀπόσπασμα τοῦ λίθου VI τῆς ἀνατολικῆς ζωφόρου τοῦ Παρθενῶνος, ὅπου ἀπεικονίζονται οἱ θεοί τοῦ Ὀλύμπου καθιστοί, νά παρακολουθοῦν τήν πομπή καί τήν παράδοση τοῦ πέπλου στήν Ἀθηνᾶ, τήν Πολιοῦχο θεά καί προστάτιδα τῶν Ἀθηνῶν. Ὑπῆρξε σχετική θετική γνωμοδότησις τοῦ Νομικοῦ Συμβουλίου τοῦ Κράτους τῆς Ἰταλίας, ἡ ὁποία μπορεῖ νά λειτουργήσει πιλοτικά γιά τήν ὑπόθεση τῶν Γλυπτῶν πού κατέχει τό Βρεταννικό Μουσεῖο, προκειμένου νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα εἰς τό διηνεκές. Τήν διαδικασία αὐτή ἄλλως τε ἔχει υἱοθετήσει ὡς «καλή πρακτική» καί ἡ UNESCO.
Ἤδη χθές ὁ κυβερνητικός ἐκπρόσωπος κ. Παῦλος Μαρινάκης ἐπιβεβαίωσε ὅτι τό θέμα τῶν Γλυπτῶν θά συζητηθεῖ μεταξύ Κυριάκου Μητσοτάκη καί Κήρ Στάρμερ λέγοντας ὅτι «προφανῶς θά εἶναι ἕνα ἀπό τά θέματα πού θά συζητήσει ὁ Κυριάκος Μητσοτάκης μέ τόν Βρεταννό Πρωθυπουργό.» Πάντως ὁ κ. Μαρινάκης διέψευσε ὅτι ὑπῆρξε ἰδιωτική συνάντησις τοῦ Πρωθυπουργοῦ μέ ἐκπροσώπους τοῦ Βρεταννικοῦ Μουσείου γιά τά Γλυπτά.
Γιά τόν στόχο τῆς ἐπανενώσεως τῶν Γλυπτῶν τοῦ Παρθενῶνος ὁμίλησε καί ὁ ὑφυπουργός παρά τῷ Πρωθυπουργῷ κ. Θανάσης Κοντογιώργης, ὁ ὁποῖος ἐξέφρασε τήν αἰσιοδοξία του: «Εἴμαστε αἰσιόδοξοι ὅτι αὐτό πού ἐπιδιώκουμε καί ἐπιθυμοῦμε κάποια στιγμή θά συμβεῖ καί ἐλπίζουμε πολύ σύντομα», ἐπιβεβαίωσε δέ ὅτι ἡ Κυβέρνησις εἶναι σέ συζητήσεις μέ τό Βρεταννικό Μουσεῖο. Καί κατέληξε: «Ἀπαιτοῦνται καί γίνονται λεπτοί χειρισμοί, οἱ ὁποῖοι ἐφ’ ὅσον ὡριμάσουν, στόν κατάλληλο χρόνο, μετά βεβαιότητας θά ἔχουμε καλά νέα».
Ἡ μόνη πού δέν ὁμίλησε δημοσίως εἶναι ἡ ὑπουργός Πολιτισμοῦ κ. Λίνα Μενδώνη. Ἡ εἰσηγήτρια τῆς λύσεως «κατάθεσις» καί βασική διαπραγματευτή!
ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ανατριχιαστικές εικόνες με τον νεκρό ηγέτη της Χαμάς (ΦΩΤΟ)
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Αθλητικά4 εβδομάδες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Video2 μήνες πριν
Ισραήλ: Αν χτυπήσει πυρηνικά, αρχίζει η καταστροφή
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμος σε 3 χρόνια ο ελληνικός Σιδερένιος Θόλος! Πόσο θα κοστίσει;
-
Διεθνή2 εβδομάδες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμη η «πρώτη» Belharra