Ακολουθήστε μας

Οικονομία

Καταποντισμός του ελληνικού ελαιόλαδου από την Τουρκία!

Μεγάλη ανησυχία στις τάξεις των παραγωγών αλλά και γενικότερα σε όλους όσοι βιοπορίζονται από το ελαιόλαδο

Δημοσιεύτηκε στις

Ο καταποντισμός της χονδρικής τιμής του ελαιολάδου σε ένα Σαββατοκύριακο κατά 30% (τουλάχιστον στην Δυτική Ελλάδα) έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στις τάξεις των παραγωγών αλλά και γενικότερα σε όλους όσοι βιοπορίζονται από το ελαιόλαδο. Η δεύτερη είδηση αφορούσε  την άρση της εξαγωγής χύμα ελαιολάδου στην Τουρκία μετά από 13 μήνες απαγόρευσης. Υπάρχει άραγε σύνδεση; Μήπως κάποιοι χρησιμοποιησαν αυτήν την αφορμή για να πιέσουν τις τιμές προς τα κάτω;Μήπως όλη η εγχώρια αλλά και παγκόσμια αγορά θέλει να ρίξει την τιμή του ελληνικού  ελαιολάδου ή τελικά είναι απλά μια διαβολική σύμπτωση;

 

Άρθρο του

Ioanni Soule Extra Olive  Oil Producer Certified Connoisseur

Στην Ελλάδα η κατάσταση είναι λίγο πολύ γνωστή. Τεράστια ξηρασία και ανομβρία από τον Απρίλη μέχρι και σήμερα, πτώση της παραγωγής μέχρι τώρα της τάξης του 30%. Σε πάρα πολλούς ελαιώνες έχει παρατηρηθεί τόσο το φαινόμενο της μικροκαρπίας όσο και του “ζαρώματος” του καρπού. Παράλληλα, όσοι έχουν ποτιστικούς ελαιώνες ξεκινησαν να τους αρδεύουν υπό τον φόβο της καταστροφής όχι μόνο της παραγωγής αλλά των ίδιων των δέντρων. Η ανασφάλεια αυτή θα περίμενε κανείς ότι θα διατηρούσε μια αρχική τιμή γύρω στα 7 ευρώ όπως και πραγματικά ίσχυε μέχρι την Παρασκευή την 1η του Νοέμβρη. 

Να εξετάσουμε όμως και την διεθνή εικόνα, όπως τουλάχιστον μου αποτυπώθηκε προσωπικά το πενθήμερο 18-23 Οκτωβρίου στην SIAL στο Παρίσι. Ως εκθέτης και εκπρόσωπος συνεταιρισμού είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με την πλειοψηφία των εκθετών από Ισπανία και Ιταλία. Συνάμα, συνδιαλέχθηκα με εκατοντάδες, εξαγωγείς, εισαγωγείς, μεσίτες, εμπόρους, κρατικούς αξιωματούχους, εκπροσώπους συνεταιρισμών από δεκάδες χώρες.  Κοινός παρονομαστής εκ μέρους τους ήταν το ερώτημα-διακαής πόθος “πότε θα πέσει η τιμή του ελληνικού ελαιολάδου για να μπορέσουμε να το αγοράσουμε”.Η αγωνία για την πτώση της τιμής ήταν κάτι παραπάνω από προκλητική.

Στο σημείο αυτό θα παραβιάσω ανοιχτές θύρες και θα διευκρινίσω τα εξής. Το ελληνικό ελαιόλαδο είναι στην συντριπτική του πλειοψηφία του έξτρα παρθένο. Είναι, δηλαδή, ένα πολύ υψηλής ποιότητας ελαιόλαδο με τις ιδιαιτερότητες της κάθε ποικιλίας. Αυτό το πολύ υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας προϊόν πωλείται χύμα σε ποσοστό άνω του 90%. Η απουσία κόστους τυποποίησης το καθιστά περιζήτητο προϊόν, καθώς δίνει τεράστια περιθώρια άντλησης υπεραξίας.

Φοβερή εντύπωση μου προξένησαν και οι Τούρκοι έμποροι. Αυτοπαρουσιάζονταν συχνά ως Γερμανοί ή Άγγλοι ή Σκανδιναβοί. Πολύ συγκροτημένοι και παραδόξως γνώστες του ελαιολάδου και της ελιάς, σου έδιναν την εικόνα ανθρώπων που κινούνταν συστηματικά και όχι σπασμωδικά. Το βασικότερο, ωστόσο, ήταν πως αποτελούσαν κύτταρα ενός πολύ δυνατού εμπορικού δικτύου που εκτείνεται από την Μέση Ανατολή, διαπερνά την Μέση Ευρώπη και φτάνει μέχρι τον Βορρά. Νομιζω επιπλέον ότι οι Ρώσοι προμηθεύονται ελαιολαδο μέσω της Τουρκίας.

Όλα αυτά, βέβαια, δεν συνεπάγονται ότι το τουρκικό ελαιόλαδο έχει “ξεπεράσει” ή ανταγωνίζεται την ποιότητα του ελληνικού ελαιολάδου, κάτι ωστόσο που δεν μπορεί να αποκλειστεί κατηγορηματικά για το μέλλον. Από την άλλη είναι προφανές ότι η άρση της εξαγωγής λειτούργησε ως πολιορκητικός κριός για τις αγορές  και ειδικά για την Ελλάδα. Προβλέπεται περαιτέρω πίεση για πτώση της τιμής. Στην SIAL  oι Ισπανοί υποστήριζαν ότι αν ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο τόνους η παραγωγή τους, η τιμη θα πέσει, ειδάλλως θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα. Είναι πρόδηλο, λοιπόν, ότι η τιμή του ελαιολάδου στην Ελλάδα εξαρτάται από εξωγενείς παράγοντες, από την στιγμή μάλιστα που η χώρα μας δεν προστατεύει το προϊόν.

Αναμφίβολα, όλοι αυτοί οι άνθρωποι που ρυθμίζουν τις τιμές της αγοράς δεν γνωρίζουν καν πόσο κοστίζει να παραχθεί ένα κιλό ελαιόλαδο στην Ελλάδα, το οποίο παρεμπιπτόντως αγγίζει τα 5 ευρώ. Ούτε τους απασχολεί. Αν μπορούσαν θα το αγοραζαν και κάτω από το κόστος όπως συνέβη πριν 5 περιπου χρονια. Είναι η δουλειά τους παρά το αρνητικό ηθικό πρόσημο. Το πρόβλημα δεν είναι ούτε αυτοί ούτε οι ελαιοτριβείς ούτε κανένας άλλος πλην ημών. Ελάχιστοι ελαιοπαραγωγοί στην Ελλάδα προσπαθούν να βελτιωθούν συγκροτούμενοι σε συνεταιριστικές ενώσεις. Μέσω της κεντρικής διαχείρισης του προϊόντος και κυρίως της κεντρικής διαπραγμάτευσης του θα πετύχουμε και την εμβάθυνση στην ποιότητα αλλα και την αποτύπωση της στην τιμή. Ένα τέτοιο παράδειγμα στην “γειτονιά” μου έχει λάβει χώρα στην Χαλανδρίτσα της Αχαΐας και είναι πολύ αξιόλογο εγχείρημα. Μόνο έτσι θα καταφέρει το ελληνικό ελαιόλαδο και να διατηρηθεί σε υψηλά στάνταρντς και να μπορέσει να παράγει ο τόπος μας αυτή την ευλογία.

ΠΗΓΗ: agrocapital.gr

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Οικονομία

Κυκλοφόρησε το βιβλίο του Γιώργου Κωνσταντινίδη “Ψηφίδες Διεθνούς Οικονομίας, Γεωπολιτικής και Γεωστρατηγικής. Ελλάδα, Τουρκία και Παγκόσμια Κοινότητα στην σύγχρονη εποχή της διεθνούς οικονομικής, ενεργειακής, κλιματικής και υγειονομικής κρίσης”

Το βιβλίο αναφέρεται σε επίκαιρα ζητήματα διεθνούς οικονομίας, γεωπολιτικής, γεωστρατηγικής και σε θέματα που αφορούν την ελληνική πραγματικότητα, οικονομία, επιχειρηματικότητα και γεωπολιτική κατά την μνημονιακή και μεταμνημονιακή εποχή, καθώς και σε προτάσεις πολιτικής για τρέχοντα ζητήματα.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυκλοφόρησε νέο βιβλίο του Οικονομολόγου Γιώργου Κωνσταντινίδη με τίτλο “ΨΗΦΙΔΕΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ. ΕΛΛΑΔΑ, ΤΟΥΡΚΙΑ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ, ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ”.

Μπορείτε να το προμηθευτείτε από τις Εκδόσεις Λειμών στην Αθήνα (Νικηταρά 2-4, τηλ. 2103227323), από το βιβλιοπωλείο Πολιτεία, Ιανός, skroutz, shopflix, public κ.ά.

Το βιβλίο αναφέρεται σε επίκαιρα ζητήματα διεθνούς οικονομίας, γεωπολιτικής, γεωστρατηγικής και σε θέματα που αφορούν την ελληνική πραγματικότητα, οικονομία, επιχειρηματικότητα και γεωπολιτική κατά την μνημονιακή και μεταμνημονιακή εποχή, καθώς και σε προτάσεις πολιτικής για τρέχοντα ζητήματα.

Θεματολογία: Διεθνής και ευρωπαϊκή οικονομική, ενεργειακή, κλιματική, υγειονομική κρίση, ρωσοουκρανικός πόλεμος, ελληνική και τουρκική οικονομία από το 2010 και μετά, ελληνοτουρκικά, Κύπρος, επιχειρηματικότητα, νεοφυείς εταιρείες, καινοτομία, επιμελητήρια, εξωστρέφεια, οικονομική διπλωματία, βιομηχανία, τουρισμός, ναυτιλία, ενεργειακές εξελίξεις, μεγάλα έργα στην Ελλάδα (επένδυση στο Ελληνικό, αγωγός TAP κ.ά.) δημογραφικό, μετανάστευση των Ελλήνων, Ελγίνεια μάρμαρα και πολλά άλλα που ενδιαφέρουν κάθε πολίτη.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

With Trump in US the future of Chinese EV factories and lithium mines is not bright

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

China is currently riding high on the buoyant demand for electrical vehicles, producing about 60 percent of the EVs manufactured globally and digging furiously in different corners of the world in search of lithium for the manufacture of lithium-ion batteries; now controlling 75 percent of the total battery cell manufacturing capacity.

In their anxiety to establish total control over the EV market in the world, mandarins of the Chinese Communist Party have overlooked the emerging global scenario under which buyers may lose interest in EVs, the plants producing EVs and the mines from which lithium is extracted may be left high and dry. All the fixed investments sunk in EV plants and lithium mines may be without a return.

The EV market has grown globally because of the emphasis on climate protection and the urgency to control vehicular emissions, the foundations for which were laid in the Paris Agreement of 2015; a legally binding international treaty on climate change. To abide by the terms of the agreement, governments in different countries have imposed stringent restrictions on vehicle emission standards and have also offered subsidies to encourage buyers to opt for EVs.

China has managed to dominate the global EV market as the Chinese government offers subsidies to manufacturers of EVs, thus violating the principle of fair competition under the General Agreements on Tariff and Trade.

Two recent developments threaten the future of EVs; and as a consequence of lithium mines too: the re-election of Donald Trump as the U.S. President and the limited success of COP 29 climate talks, held at Baku in Azerbaijan in November.

The disdain of Donald Trump for climate protection is well-known. He refuses to accept global warming as a phenomenon. Even before taking over office, Trump has vowed to roll back or eliminate many vehicle emission standards under the Environment Protection Agency of the U.S. government. He has condemned EVs, saying they are being forced upon consumers and will ruin the U.S. automotive industry. Analysts have said that large U.S. automakers like General Motors, Ford and Chrysler will be the biggest winners in a second term for Trump and Republican control of the U.S. Congress. With buyers in the U.S. opting for vehicles with conventional internal combustion engines, the market for Chinese EVs and batteries in America will suffer.

Donald Trump is also likely to further increase the tariff on the import of Chinese EVs and batteries in the U.S. These imports are already facing enhanced tariff introduced by the Joe Biden administration. The tariff on the import of Chinese EVs was raised by the Biden administration from 27.5 percent to 100 percent and on lithium-ion EV batteries from 7.5 percent to 25 percent earlier in 2024.

EV manufacturers in the U.S. are dependent on Chinese batteries and a tariff hike on their imports will delay electrification of the vehicle fleet in the U.S., but that should not worry Donald Trump. In the long run, the battery-manufacturing capacity in the U.S. will also increase.

Between 2018 and 2023, before the increase in the tariff barrier by the Joe Biden administration, U.S. EV imports from China increased from $7.2million to $388.8 million, says the U.S. International Trade Commission. With Mexico having a free trade agreement with the U.S., now leading Chinese EV manufacturers like BYD are setting up manufacturing facilities in Mexico to access the American market from there. Their efforts may not meet with much success as Donald Trump is likely to impose duties on the import of EVs from Mexico. He has announced that after taking over office he will impose a blanket duty of 25 percent on all imports from Mexico.

The export of Chinese EVs to the European Union has soared in recent months but the European Commission announced last year that it was planning to raise the tariff on EVs manufactured in China from 10 percent to 50 percent. Now the impending U.S. action will also induce the European Commission to raise import tariffs on Chinese vehicles further.

The EU had plans to phase out the sale of fossil-fuel vehicles by 2035. But the limited success of the COP 29 climate talks is an indicator that the climate crisis has slipped down the agenda of many world leaders. With developing countries rejecting as “paltry sum” and “joke” the target set in COP 29 of a climate finance fund of $300 billion per year as against an expectation of $1.3 trillion, governments around the world may not attach much significance to offering incentives to car buyers to opt for EVs.

Many developing nations which are emerging markets for Chinese EVs have already emphasized that smaller than expected commitments of finance from rich nations will hamper their transition to emission-free energy. India has in place a Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electrical Vehicles Scheme, with budgetary support for incentives. The EV manufacturers in China may lose their markets in all these countries, too, if the emphasis on climate protection is less pronounced. The demand for lithium-ion batteries will also suffer.

The shortage of infrastructure for running EVs, like plugging in facilities for recharging batteries, in most countries stands in the way of car buyers opting to switch over from internal combustion engine vehicles to EVs. Public charging facilities are limited to urban areas. This restricts the adoption to EVs outside of cities. Buyers also worry about the mileage obtained in long drives after recharging the battery of the vehicle. The possibility of running out of charge before reaching a charging station is there. Even in the U.S., as against the target of 500,000 public charging ports, now there are only about 80,000 public chargers active across the country.

The Chinese EV and lithium battery manufacturers in the coming days may have to fall back more on the domestic market. With the Chinese economy facing a slugging growth rate and consumers not willing to spend in view of falling property prices, here, too, the prospects are not bright. The Chinese EV factories and lithium mines may in the coming days be saddled with large excess capacities.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

Ανδρέας Λιούμπας: Αλλάζουν τα πάντα στην παγκόσμια Οικονομία!

Τάση που θα οδηγήσει την παγκόσμια οικονομία σε διαμερισματοποίηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ανδρέας Λιούμπας: Τάση που θα οδηγήσει την παγκόσμια οικονομία σε διαμερισματοποίηση. Οι επιδιώξεις των ΗΠΑ υπό τον Τραμπ για ασφάλεια στις χώρες τους θα οδηγήσουν σε κατακερματισμό το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα. Οι ΗΠΑ θεωρούν την Κίνα τον μεγάλο αντίπαλο. Το Πεκίνο προφανώς ανησυχεί την Ουάσινγκτον. Για να υπονομεύσουν την ισχύ της Κίνας υπονομεύουν την οικονομική τους ισχύ.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή11 λεπτά πριν

Κώστας Μαυρίδης στην ΕΕ: Κατεπείγουσα ανάγκη προστασίας Χριστιανών και άλλων μειονοτήτων στη Συρία! Οργή και ντροπή για το ρόλο της Τουρκίας

Ο Κύπριος Ευρωβουλευτής έθεσε αίτημα προς την πολιτική του ομάδα για κατεπείγουσα συζήτηση και ψήφισμα επί του θέματος στην ερχόμενη...

Διεθνή41 λεπτά πριν

Νέα επίθεση από την Hay’at Tahrir al-Sham στη Χάμα

Οι τζιχαντιστές επιτέθηκαν στη Χάμα από την ανατολική, βόρεια και βορειοανατολική κατεύθυνση, στοχεύοντας κυρίως το στρατηγικό βουνό Zayn al-Abidin και...

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Γίναμε μάρτυρες κεραυνοβόλου πολέμου!

Με το κλειδί της Ιστορίας - Παρουσιάζει ο Γιάννης Θεοδωράτος

Διεθνή2 ώρες πριν

Η κατάσταση στη Συρία! Ενέδρα στη Χάμα από τον Συριακό Στρατό στους τζιχαντιστές – Τί λένε οι Κούρδοι του SDF;

Μια ακόμα επίθεση απέκρουσε ο Συριακός Αραβικός Στρατός (SAA) στη Χάμα τη νύχτα της 4ης και 5ης Δεκεμβρίου, στήνοντας ενέδρα σε...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Πάρις Καρβουνόπουλος: Αδιέξοδο με Τουρκία!

Περιμένουμε πότε θα μας επιτρέψουν οι Τούρκοι να κάνουμε το αυτονόητο στα σύνορά μας.

Δημοφιλή