Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η νομική φόρμουλα για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα

Ἡ γνωμοδότησις-πιλότος τοῦ ἰταλικοῦ Νομικοῦ Συμβουλίου τοῦ Κράτους καί ἡ «καλή πρακτική» τῆς Unesco

Δημοσιεύτηκε στις

Αὐτή ἡ νομική φόρμουλα, βάσει τῆς ὁποίας ἐπέστρεψε γιά πάντα ἀπό τήν Ἰταλία τό «θραῦσμα Φαγκάν» στήν Ἑλλάδα, δέν θίγει τό ζήτημα τῆς ἰδιοκτησίας καί ἐξυπηρετεῖ καί τά δύο μέρη – Ἡ γνωμοδότησις-πιλότος τοῦ ἰταλικοῦ Νομικοῦ Συμβουλίου τοῦ Κράτους καί ἡ «καλή πρακτική» τῆς Unesco

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ τῆς ἐπιστροφῆς τῶν Γλυπτῶν τοῦ Παρθενῶνος ἀποτελεῖ ἀντικείμενο διαπραγματεύσεων πού γίνονται αὐτές τίς ἡμέρες, διαρκούσης τῆς παραμονῆς τοῦ Πρωθυπουργοῦ Κυριάκου Μητσοτάκη καί ὑπουργικοῦ κλιμακίου στό Λονδῖνο. Τό θέμ συζητήθηκε καί κατά τήν συνάντηση τοῦ κ. Μητσοτάκη μέ τόν Βρεταννό ὁμόλογό του Κήρ Στάρμερ, ἀλλά συμφώνως πρός ἐπιβεβαιωμένες πληροφορίες τῆς «Ἑστίας» ἡ διαπραγμάτευσις θά γίνει μεταξύ τοῦ ἑλληνικοῦ Ὑπουργείου Πολιτισμοῦ καί τοῦ Βρεταννικοῦ Μουσείου ἀπ’ εὐθείας. Ἄλλως τε εἶναι γνωστόν ὅτι κατά τό βρεταννικό σύστημα τό Μουσεῖο ἀποτελεῖ αὐτοδιοικούμενο ὀργανισμό πού δέν δεσμεύεται ἀπό ἀποφάσεις τῆς κυβερνήσεως τῆς χώρας.

Οἱ πληροφορίες ἀναφέρουν ὅτι τό «ἀγκάθι» στήν διαπραγμάτευση εἶναι τό ζήτημα τῆς ἰδιοκτησίας τῶν Γλυπτῶν, καθώς ἡ βρεταννική πλευρά θεωρεῖ θεμελιῶδες ζήτημα νά τή διατηρήσει. Εἶναι γιά αὐτή θέμα κύρους, ἐνῷ ἐνδεχομένη ἀλλαγή τοῦ ἰδιοκτησιακοῦ καθεστῶτος μπορεῖ νά ἐγείρει πεπλεγμένα νομικά ζητήματα.

Μέ τό σκεπτικό αὐτό, ἡ ἑλληνική Κυβέρνησις προσανατολίσθηκε στήν ἀπόρριψη τῆς εἰσηγήσεως τοῦ συνταγματολόγου κ. Νικ. Ἀλιβιζάτου, ὁ ὁποῖος εἶχε προτείνει νά ζητηθεῖ «παρακατάθεσις» τῶν Γλυπτῶν στό Μουσεῖο τῆς Ἀκροπόλεως. Εἶναι μία νομική διαδικασία ἀνάλογη τῆς παρακαταθέσεως χρημάτων ἀπό τό Δημόσιο στό Ταμεῖο Παρακαταθηκῶν καί Δανείων γιά μίαν π.χ. ἀπαλλοτρίωση.

Καταθέτοντας τά χρήματα τό Δημόσιο αὐτομάτως ἀναγνωρίζει τήν ἰδιοκτησία τῆς ἄλλης πλευρᾶς. Δεδομένου ὅτι θεωρεῖται σκόπιμο νά ἀποφευχθεῖ μία τέτοια ἀναγνώρισις, προκρίνεται ἡ λύσις τῆς «καταθέσεως» τῶν Γλυπτῶν. Καί αὐτό θά ζητηθεῖ ἀπό τό Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ. Εἶναι μία διαδικασία ἀνάλογη τῆς καταθέσεως χρημάτων σέ λογαριασμό πού θά χρησιμοποιηθεῖ γιά κάποιο, συνήθως κοινωφελῆ, σκοπό.

Ζήτημα ἰδιοκτησίας δέν τίθεται σέ μία τέτοια περίπτωση, ἐνῷ ὑπάρχει καί προηγούμενο πού ἀνάγεται στό 2022. Τότε παρεχωρήθη ἀπό τό Μουσεῖο Σαλίνας τοῦ Παλέρμο τό «θραῦσμα Φαγκάν», τό ὁποῖο ἀποτελεῖ ἀπόσπασμα τοῦ λίθου VI τῆς ἀνατολικῆς ζωφόρου τοῦ Παρθενῶνος, ὅπου ἀπεικονίζονται οἱ θεοί τοῦ Ὀλύμπου καθιστοί, νά παρακολουθοῦν τήν πομπή καί τήν παράδοση τοῦ πέπλου στήν Ἀθηνᾶ, τήν Πολιοῦχο θεά καί προστάτιδα τῶν Ἀθηνῶν. Ὑπῆρξε σχετική θετική γνωμοδότησις τοῦ Νομικοῦ Συμβουλίου τοῦ Κράτους τῆς Ἰταλίας, ἡ ὁποία μπορεῖ νά λειτουργήσει πιλοτικά γιά τήν ὑπόθεση τῶν Γλυπτῶν πού κατέχει τό Βρεταννικό Μουσεῖο, προκειμένου νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα εἰς τό διηνεκές. Τήν διαδικασία αὐτή ἄλλως τε ἔχει υἱοθετήσει ὡς «καλή πρακτική» καί ἡ UNESCO.

Ἤδη χθές ὁ κυβερνητικός ἐκπρόσωπος κ. Παῦλος Μαρινάκης ἐπιβεβαίωσε ὅτι τό θέμα τῶν Γλυπτῶν θά συζητηθεῖ μεταξύ Κυριάκου Μητσοτάκη καί Κήρ Στάρμερ λέγοντας ὅτι «προφανῶς θά εἶναι ἕνα ἀπό τά θέματα πού θά συζητήσει ὁ Κυριάκος Μητσοτάκης μέ τόν Βρεταννό Πρωθυπουργό.» Πάντως ὁ κ. Μαρινάκης διέψευσε ὅτι ὑπῆρξε ἰδιωτική συνάντησις τοῦ Πρωθυπουργοῦ μέ ἐκπροσώπους τοῦ Βρεταννικοῦ Μουσείου γιά τά Γλυπτά.

Γιά τόν στόχο τῆς ἐπανενώσεως τῶν Γλυπτῶν τοῦ Παρθενῶνος ὁμίλησε καί ὁ ὑφυπουργός παρά τῷ Πρωθυπουργῷ κ. Θανάσης Κοντογιώργης, ὁ ὁποῖος ἐξέφρασε τήν αἰσιοδοξία του: «Εἴμαστε αἰσιόδοξοι ὅτι αὐτό πού ἐπιδιώκουμε καί ἐπιθυμοῦμε κάποια στιγμή θά συμβεῖ καί ἐλπίζουμε πολύ σύντομα», ἐπιβεβαίωσε δέ ὅτι ἡ Κυβέρνησις εἶναι σέ συζητήσεις μέ τό Βρεταννικό Μουσεῖο. Καί κατέληξε: «Ἀπαιτοῦνται καί γίνονται λεπτοί χειρισμοί, οἱ ὁποῖοι ἐφ’ ὅσον ὡριμάσουν, στόν κατάλληλο χρόνο, μετά βεβαιότητας θά ἔχουμε καλά νέα».

Ἡ μόνη πού δέν ὁμίλησε δημοσίως εἶναι ἡ ὑπουργός Πολιτισμοῦ κ. Λίνα Μενδώνη. Ἡ εἰσηγήτρια τῆς λύσεως «κατάθεσις» καί βασική διαπραγματευτή!

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Ιστορία - Πολιτισμός

GRİP YÜZÜNDEN LİVERA’DA OKULLAR KAPANDI – Κρούσματα γρίπης στη Ματσούκα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Böyle bir haber başlığına rastladım Epochi gazetesinin iilk sayısında. Livera, Trabzon’un Maçka ilçesinin bir köyünün adı. (Adı bugün resmi olarak Yazlık köyü olsa da herkes hala Livera adını kullanmaya devam etmektedir) Benim köyüm aynı zamanda.
Epochi Gazetesi 1918-1921 yılları arasında düzenli yayın yapan bir Trabzon gazetesi. Bu gazetenin bütün sayılarına ulaştım ve tercümeleri bitmek üzere. (Toplam 3515 sayfa) 1 ay sonra pontosgercek.com adlı web sitemizden tüm sayılarını tek tek Türkçe yayınlamaya başlayacağız. Dönemin politik, ekonomik ve sosyal koşullarını Trabzon ve Pontos özelinde daha iyi anlamamıza sebep olacak çok önemli belgeler.
Ama ben bu ilk sayısındaki Livera ile ilgili haberden kaynaklı bu bilgiyi paylaşmak istedim şimdiden.
İlk sayıda göze çarpan haberler genellikle 1. Dünya savaşının bitişine dair bilgiler içeriyor. Avusturya’nın tamamen İtilaf devletlerinin eline geçmesinden, Galiçya’da yaşanan iç savaşa, Macaristan’nın bağımsızlığına kadar dış dünya haberlerinin yanı sıra hayat pahalılığına dair özellikle et ve balık fiyatlarından doğum kutlamalarından ölüm ilanlarına kadar değişik konular işlenmiş.
Gazetenin başında gazeteyle ilgili bilgiler ve G. Mihailidis matbaasından basıldığına dair bilgiler var.
EPOCHİ GAZETESİ
YIL 1. SAYI 1
TRABZON: Cumartesi 27 Ekim 1918
GAZETE OFİSİ: MEYTAN CADDESİ BALIKÇILAR YANI
YÖNETMEN VE SAHİBİ NİKOS KAPETANİDİS
Livera ilgili haberin ilginç olan yanı ise Livera’da kapanan OKULLAR’dan söz edilmesi. Birden fazla okul yani, bir okul değil.
İşte 27 Ekim 1918 Cumartesi günü yayınlanan Epochi gazetesindeki GRİP başlıklı Livera haberi:
”Maçka köylerinde her gün birçok grip vakası olduğunu öğreniyoruz. Köylülerin tedavi yöntemlerini bilmemesi nedeniyle, hastalığın yayılması nedeniyle, bu durum üzücüdür. Livera’da, tüm öğrenciler etkilendiği için okulları kapatmak zorunda kaldılar.”
Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Τί συμβολίζει η σημαία των Κούρδων

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Οι Κούρδοι μπορούν να πούμε ότι έχουν μεγαλύτερη ιστορική παρουσία στην περιοχή, ενώ η παρουσία των Τούρκων έγινε πιο έντονη αργότερα στην ιστορία με τις μεταναστεύσεις και τους κρατικούς σχηματισμούς τους.

Αρχαία Κουρδικά βασίλεια και κοινωνίες είναι γνωστό ότι υπήρχαν στην περιοχή, με ιστορικές αναφορές να χρονολογούνται από τον 9ο-11ο αιώνα π.Χ. Αρχαίοι Κουρδικοί πολιτισμοί είχαν ρίζες στην περιοχή πολύ νωρίτερα.

Οι Τούρκοι έχουν την καταγωγή τους από την Κεντρική Ασία (από τη Μογγολία). Ξεκίνησαν τη μετανάστευσή τους προς τα δυτικά μπαίνοντας στην Ανατολία σε σημαντικούς αριθμούς γύρω στον 11ο αιώνα μ.Χ. με την ίδρυση της Αυτοκρατορίας των Σελτζούκων. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία, η οποία ήταν κυρίως Τουρκική, εμφανίστηκε αργότερα και διήρκεσε μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα με την οποία ξεκίνησε η γενοκτονία των Αρμενίων, των Ελλήνων και των Κούρδων αργότερα με σκοπό την εθνοτική εκκαθάριση των ανθρώπων από την πατρογονική τους πατρίδα.

Οι Κούρδοι χρησιμοποιούν το σύμβολο του ήλιου εδώ και 12.000 χρόνια. Η κουρδική σημαία έχει έναν ήλιο με 21 γραμμές που είναι το σύμβολο των θρησκειών του Ευζιδίου και του Ζωροαστρισμού.

Hurrians = Ez îd î
Γούτιανοι = Ζωροάστροι

Η κουρδική σημαία θεωρείται αμαρτία στα αραβικά βιβλία επειδή δείχνει σύμβολα των κουρδικών θρησκειών και όχι των αραβικών.

Το έτος 800 ξεκίνησε η αραβική εισβολή στη Μεσοποταμία, μετέτρεψαν με τη βία τους περισσότερους Κούρδους στο Ισλάμ, αλλά κάποιοι Κούρδοι δεν προσηλυτίστηκαν και είναι Ez îd î.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Το όραμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όταν ξεκινούσε για την Ασία

Το μέγεθος του τολμήματος και το άγνωστο της μορφολογίας της εχθρικής χώρα έκανε τους περισσότερους που τον άκουγαν να μην συμμερίζονται τον ενθουσιασμό του.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου 

Ο άνεμος ανασύνταξης των δυνάμεων των ελληνικών πόλεων-κρατών (”πλην Λακεδαιμονίων”) – οι οποίες συγκροτούσαν πολιτική οντότητα υπό τον Φίλιππο Β’ το 338-337 π Χ – είχε, αναμφίβολα, το άρωμα του Αλέξανδρου Γ’ (γιου και διαδόχου του βασιλιά της Μακεδονίας) στο Πανελλήνιο Συνέδριο της Κορίνθου το 337.

   Το άρωμα αυτού ο οποίος έμελλε να γίνει -μέχρι τα τριάντα του χρόνια – από βασιλιάς του αρχαιότερου ελληνικού βασιλείου, κοσμοκράτορας μιας απ’ τις μεγαλύτερες αυτοκρατορίες όλων των εποχών, που εκτεινόταν από την Ελλάδα έως τη ΒΔ Ινδία. Έλληνας στρατηλάτης που έμεινε στην ιστορία ως ”Μέγας”! Ο Μέγας Αλέξανδρος!

   Ο σπόρος, φυσικά, της στρατιωτικής ανασυγκρότησης (τουλάχιστον για τον μακεδονικό στρατό) είχε φυτευτεί πριν απ’ αυτόν. Στα χρόνια του συνονόματού του Αλέξανδρου Α’, γιου του Αμύντα Α’ της Μακεδονίας, γνωστού ως ”Αλέξανδρος ο ”Φιλέλλην”.

   Εκείνος είχε επιδείξει πρώτος μέριμνα για την οργάνωση του μακεδονικού βασιλείου και του στρατού, ώστε να είναι έτοιμη η Μακεδονία στο μέλλον να αποτινάξει τον περσικό ζυγό και να αντιστρέψει τα δεδομένα ανοίγοντας πανιά με προοπτική εκστρατείας στην Ασία.

   Ας σημειωθεί εδώ ότι ο Αλέξανδρος Α’ (498-454 π Χ) έγινε βασιλιάς σε μια υποτελή Μακεδονία (που διατηρούσε, ωστόσο, μεγάλο μέρος της αυτονομίας της) από την εποχή του πατέρα του (547-498 π Χ). Μια Μακεδονία υποταγμένη στην πρώτη Περσική Αυτοκρατορία (την Αχαιμενιδική, 550-330 π Χ) μέχρι την νικηφόρα για τους Έλληνες μάχη των Πλαταιών (479 π Χ) η οποία ανάγκασε τις περσικές δυνάμεις να αποχωρήσουν απ’ την ευρωπαϊκή ήπειρο.

   Με δεδομένα αυτά, ο Αλέξανδρος Α’ λειτουργούσε αναγκαστικά (επί βασιλείας του) ως… απεσταλμένος του Πέρση κυβερνήτη Μαρδόνιου (ξάδερφου και γαμπρού του Ξέρξη Α’) και ως εντολοδόχος του Πέρση Βασιλιά με τον τίτλο του Ύπαρχου (αντιβασιλιά), όπως λέει ο Ηρόδοτος στο έργο του ”Ιστορίαι”.

   Το πνεύμα στρατιωτικής ανασύνταξης του μακεδονικού στρατού το επανέφερε σε ισχύ ο Φίλιππος Β’ (γιος του Αμύντα Γ’). Μόνο που, σαν οραματιστής της αρχαίας Ελλάδας που ήταν, επεδίωξε ανασύνταξη σε πανελλαδικό επίπεδο μετά τη νίκη του στην Χαιρώνεια (338 π Χ).

   Τη νίκη του κατά των συνασπισμένων στρατευμάτων ελληνικών πόλεων (Αθήνας, Αχαΐας, Μεγάρων, Ακαρνανίας, Εύβοιας, Κέρκυρας, Λευκάδας και Βοιωτίας [υπό τη θηβαϊκή ηγεμονία] με μπροστάρη τον 18ετή γιο του Αλέξανδρο.

   Όμως ο 47χρονος Μακεδόνας βασιλιάς δεν πρόλαβε να πραγματοποιήσει το όνειρό του, γιατί δολοφονήθηκε (336 π Χ). Έτσι ανέλαβε να το συνεχίσει ο διάδοχος γιος του Αλέξανδρος Γ’. Κάτι για το οποίο είχε προετοιμαστεί ήδη από τα δεκατρία μέχρι τα δεκαέξι χρόνια του ως μαθητής του παιδαγωγού-φιλοσόφου Αριστοτέλη (βλ. Σχολή Μίεζας-Ημαθία).

   Με τα προσόντα αυτά ο νεαρός βασιλιάς της Μακεδονίας ανακηρύχθηκε από το Συνέδριο της Κορίνθου (337 π Χ) ηγέτης της ελληνικής συμμαχίας στην εκστρατεία κατά των Περσών, κι ας ήταν δεν ήταν είκοσι χρονών μόνο. Ηγέτης μιας ισχυρής στρατιωτικής δύναμης, η οποία – με 30.000 πεζούς, 5.000 ιππείς και 150 πλοία – έβαλε πλώρη για τον Ελλήσποντο και τη Μικρά Ασία με σκοπό την κατάκτηση της Ασίας.

   Ήταν Άνοιξη του 334 π Χ. Χρονιά καθοριστική της θριαμβευτικής συνέχειας, γιατί παιάνισε την νικηφόρα πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου (με αρχή την μάχη στον Γρανικό) ανοίγοντας δρόμο για την επόμενη νίκη του στην Ισσό (333) και τη διάχυση του Ελληνισμού με απαρχή την ίδρυση της πρώτης Αλεξάνδρειας (αυτήν της Αιγύπτου, στις εκβολές του Νείλου) το 331. Έτος που τρίτωσε το καλό για τους Έλληνες με τη μεγαλειώδη νίκη του Μακεδόνα στρατηλάτη στη μάχη των Γαυγαμήλων.

   Ας γυρίσουμε όμως στα γεγονότα μετά το Συνέδριο του 337 (το δεύτερο στον Ισθμό της Κορίνθου μετά το πρώτο του 481, που έγινε με αφορμή τις προετοιμασίες του Ξέρξη για νέα επίθεση στην Ελλάδα, προκειμένου να ξεπλύνει τη ντροπιαστική ήττα των Περσών στον Μαραθώνα το 490 π Χ υπό την ηγεσία του πατέρα του Δαρείου Α’).

   Κουρασμένος αλλά ικανοποιημένος επέστρεψε στην Πέλλα ο Αλέξανδρος μετά το Συνέδριο της Πανελλήνιας Συμμαχίας. Σαν αποτέλεσμα αυτού, στις λίγες μέρες ανάπαυσής του (οι οποίες απαιτούσαν, ωστόσο, την παρουσία του στους πανηγυρισμούς προς τιμήν του και τις προσφορές πλούσιων θυσιών στον Ολύμπιο Δία από κοινού με το στράτευμα, πριν την αναχώρησή του), ξέφευγε νοσταλγικά στις μέρες που πέρασε στον Ισθμό.

   Έφερνε στο μυαλό του την καταξίωση που γνώρισε από πολιτικούς, επιφανείς πολίτες, φιλοσόφους και άλλους, οι οποίοι προσέτρεχαν με ενθουσιασμό για να τον δουν από κοντά, να του μιλήσουν (στην κοινή γλώσα των Ελλήνων, την αττική διάλεκτο) και να τον συγχαρούν.

   Έφερνε στο μυαλό του τη συνάντησή του στο Κράνειο (προάστιο της Κορίνθου) με τον απόντα από το Συνέδριο Κυνικό φιλόσοφο Διογένη, ο οποίος τον ξάφνιασε όχι μόνο με τον τρόπο ζωής του σ’ ένα πιθάρι και με τις γνώσεις του (λόγος για τον οποίο ο Αλέξανδρος τον προσφώνησε μόλις τον είδε: ”Ὦ πίθε μεστέ φρενῶν” [βλ. Πλούταρχος: ”Ἀλέξανδρος”]), αλλά και για την ”αντιστασιακή” και ειρωνική διάθεση απέναντί του.

    Κι αυτό τη στιγμή που ο βασιλιάς της Μακεδονίας τού ζήτησε να ικανοποιήσει κάθε επιθυμία του, για να πάρει την απάντηση: ”Μικρὸν ἀπὸ τοῦ ἡλίου μετάστηθι” (”Παραμέρισε λίγο γιατί μου κρύβεις τον ήλιο”). Απάντηση που έκανε τον Αλέξανδρο να αναφωνήσει: ”Εἰ μὴ Ἀλέξανδρος ἤμην, Διογένης ἂν ἤμην” (”Αν δεν ήμουν Αλέξανδρος, θα ήθελα να είμαι Διογένης”).

   Έφερνε στο μυαλό του την επίσκεψή του στο ιερό του Απόλλωνα στους Δελφούς, με σκοπό να ζητήσει χρησμό για την εκστρατεία που ετοίμαζε. Θύμηση ενοχλητική, γιατί ήταν συνδεδεμένη με την οργίλη αντίδρασή του όταν οι άνθρωποι του ναού τον πληροφόρησαν ότι δεν μπορούσε να τον εξυπηρετήσει η Πυθία, γιατί δεν επιτρέπονταν οι χρησμοί σε μη ιερές ημέρες.

   Θύμηση ευχάριστη, ταυτόχρονα, γιατί ανάγκασε τη φημισμένη μάντισσα του θεού να παραβεί τους κανόνες της και να ανεβεί στο βωμό – χολωμένη απ’ τον προστακτικό τόνο της φωνής του – προκειμένου να του βγάλει χρησμό μασώντας και εισπνέοντας φύλλα πικροδάφνης που της προκαλούσαν μαντική έκσταση.

   Χρησμό που  έκανε τον Αλέξανδρο να ανατριχιάσει από χαρά (μ.τ.φ: Εσένα, Αλέξανδρε, δεν μπορεί να σου αντισταθεί κανείς”)… ”’Ανίκητος εἶὦ παῖ!” (μ.τ.φ: ”Είσαι ανίκητος, παιδί μου!”, βλ. Πλούταρχος: ”Ἀλέξανδρος”). Να ανατριχιάσει από χαρά, γιατί ήταν πρόδηλη η προσήμανση της θέλησης του θεού – των θεών, καλύτερα, στο σύνολό τους – να ευοδωθεί ο ιερός του αγώνας για τη σωτηρία και τη δόξα της Ελλάδας.

   Ο χρόνος περνούσε, εντωμεταξύ, τρέχοντας και πλησίαζε η ώρα του αποχαιρετισμού, πριν την αναχώρηση του ελληνικού στρατού (στον οποίο είχαν προστεθεί 1600 Θεσσαλοί ιππείς και μισθοφόροι απ’ τη Θράκη κι αλλού), μαζί με πλήθος σοφών και επιστημόνων (Ολύνθιος Καλλισθένης [ανιψιός του φιλόσοφου Αριστοτέλη], ιστορικός Αριστόβουλος, Πτολεμαίος ο Λάγου, πολλοί γεωγράφοι, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, γιατροί, τοπογράφοι, καλλιτέχνες και μάντεις) που τον συνόδευαν βάσει ειδικών κριτηρίων.

   Κριτηρίων τα οποία έδιναν συγκινητικό τόνο αυτοπεποίθησης στην προσπάθεια του γιου του Φιλίππου να πείσει τους στρατηγούς του – κατά την ομιλία του στο πολεμικό συμβούλιο – για την επιτυχία του εγχειρήματός του να κατακτήσει την Ασία ακυρώνοντας τα σχέδια του βασιλιά της Περσίας για κατάκτηση της Ελλάδα.

   Παρ’ όλα αυτά, το μέγεθος του τολμήματος και το άγνωστο της μορφολογίας της εχθρικής χώρας (η οποία έφτανε ως πέρα απ’ την οροσειρά του Ταύρου και την πεδιάδα που διασχίζει ο ποταμός Τίγρης) έκανε τους περισσότερους που τον άκουγαν να μην συμμερίζονται τον ενθουσιασμό του.

   Να δείχνουν δύσθυμοι και να αντιμετωπίζουν σιωπηλοί και ανήσυχοι την ενημέρωση που τους έκανε ο αρχηγός τους, δεδομένου ότι το εγχείρημα απαιτούσε τεράστια ποσά, αφού επρόκειτο για μεγάλη και πολύχρονη επιχείρηση.

   Επιχείρηση που ήταν άγνωστο από ποιες πηγές εσόδων θα καλυπτόταν, για να πραγματοποιήσει ο Αλέξανδρος την μεγαλειώδη πορεία στην Ανατολή την οποία ονειρευόταν. Ωστόσο εκείνος έσπευσε να τους καθησυχάσει λέγοντάς τους ότι οι πηγές χρηματοδότησης της εκστρατείας βρίσκονταν έξω απ’ τα σύνορα της Ελλάδας, στην Ασία και τις πόλεις της.

   Αισιοδοξία, επιπλέον, για τη θετική έκβαση της εκστρατείας έδιναν στον Αλέξανδρο – εκτός από τις προσημάνσεις οι οποίες προοιωνίζονταν ελπιδοφόρα μηνύματα για το μέλλον – οι πληροφορίες που έπαιρνε απ’ τους Έλληνες μισθοφόρους των Περσών στην Ασία και τους φυγάδες Πέρσες οι οποίοι αυτομολούσαν σ’ αυτόν.

   Ολοκληρώνοντας την ενημέρωση, ο Αλέξανδρος άφησε για το τέλος μια αποκάλυψη. Την αποκάλυψη ότι, πέρα απ’ την πολεμική μηχανή των Μακεδόνων που αποδέχθηκε ως κληρονομιά από τον πατέρα του, είχε αποφασίσει να μην κρατήσει τίποτα άλλο για τον εαυτό του. Γι’ αυτό και είχε μοιράσει – πριν απ’ την αναχώρηση για την Ασία – την κτηματική περιουσία εκείνου σαν δώρο αδελφικό προς τους στρατηγούς του, πριν να φύγουν…

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημοφιλή