Αναλύσεις
Οθωμανικά σύνδρομα και οθωμανική επαρχία
Ο Παντελής Σαββίδης με αφορμή τα εγκαίνια του μετρό γράφει για την εγκατάλειψη της Θεσσαλονίκης
Αν θέλει να αφήσει το αποτύπωμά του, ο δήμαρχος θα πρέπει να αναζητήσει, μόνος, ή με τους φορείς της πόλης, οικονομικές και πολιτικές ανάσες στις γειτονικές χώρες, στην Ευρώπη αλλά και όπου αλλού, παρακάμπτοντας την Αθήνα.
Στο αθηναϊκό πολιτικό υποσυνείδητο η Θεσσαλονίκη πρέπει να υπονομευθεί. Ο τρόπος που υποβάθμισαν ένα ΜΜΕ (την ΕΡΤ3), το οποίο έδινε τη δυνατότητα σε αυτή την υποβαθμισμένη ποιοτικά πολιτική, οικονομική και πνευματική τάξη της πόλης να εκφράζεται, δείχνει για άλλη μια φορά τις προθέσεις τους.
Γράφει ο Παντελής Σαββίδης
Πληθώρα κυβερνητικών παραγόντων –με την τοπική φρουρά τους να στριμώχνεται για μια φωτογραφία μαζί τους– κατέκλυσαν τη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια ενός έργου το οποίο όχι μόνο έπρεπε να είχε τελειώσει προ πολλού αλλά και να άρχιζε από τις δυτικές παρυφές της πόλης (Σίνδος) και να έφθανε στο αεροδρόμιο. Τότε θα είχε κάποιο νόημα.
Αντ’ αυτού μιλάμε για ένα ανέκδοτο 9 χιλιομέτρων, το οποίο πήρε 30 χρόνια για να γίνει και κόστισε τριπλάσιο ποσό από το προβλεπόμενο. Λέγεται πως το κόστος του έφθασε τα 3 δισ. από 1 δισ. του αρχικού προϋπολογισμού.
Το σύνηθες άθλημα σ’ αυτή τη χώρα είναι η διαφθορά. Είναι τόσο εκτεταμένη και τόσο βαθιά όσο, ίσως, σε καμιά βαλκανική χώρα.
Σχεδόν το σύνολο των έργων που ολοκληρώνονται μετά από δεκαετίες έχει χρηματοδοτηθεί επανειλημμένως, με το παρακράτος των πολιτικών και οικονομικών παραγόντων να λυμαίνεται τα κονδύλια. Η Ελλάδα, σύμφωνα με την τελευταία στατιστική της ΕΕ, είναι η πιο φτωχή χώρα της Ευρώπης. Ακόμη και από τη Βουλγαρία.
Τις βαλκανικές χώρες τις γνώρισα καλά τη δεκαετία του 1990 και του 2000. Για αρκετά χρόνια οι κάτοικοί τους ζούσαν στην απόλυτη φτώχεια. Σήμερα όλες βρίσκονται σε καλύτερη θέση και καλύτερες προοπτικές από μια διεφθαρμένη χώρα όπως η Ελλάδα.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης, για το οποίο θα διαβάσετε πολλά προπαγανδιστικά σήμερα, περικλείει όλη την αγωνία και όλες τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας.
Καταρχάς πρόκειται για μια γραμμή μήκους 9 χιλιομέτρων, η οποία τίποτε ουσιαστικό δεν θα προσφέρει στη συγκοινωνιακή ανακούφιση της πόλης. Περισσότερο θα χρησιμοποιηθεί ως μια εναλλακτική βόλτα, από τις μητέρες για τα μικρά παιδιά τους.
Ο κ. Μητσοτάκης μπορεί να πετάει χάντρες στους ιθαγενείς, αλλά ας γνωρίζει πως στην πόλη εκτός από την αθηναϊκή φρουρά, όπως εκφράζεται από το πολιτικό προσωπικό της, τους οικονομικούς παράγοντές της και τα μέσα ενημέρωσής της, υπάρχουν και πολίτες της που δεν δελεάζονται και στέκονται κριτικά. Του το απέδειξαν σε μερικές εκλογικές αναμετρήσεις, θα το αντιληφθεί και στις επερχόμενες.
Παρά την παρακμή που βιώνει, η Θεσσαλονίκη έχει ιστορία που διαχέεται στον αέρα της πόλης. Ιστορία που επιβάλλει στους πολίτες της μια οικουμενική και όχι μίζερη παλαιοελλαδίτικη συμπεριφορά. Η ιστορία της λειτουργεί περισσότερο ως συλλογικό υποσυνείδητο παρά ως συγκεκριμένη δράση. Αυτή η απρόσωπη ιστορία που λειτουργεί ως δυναμική είναι που δεν συμβιβάζεται με τις αθηναϊκές γελοιότητες για την πόλη.
Το κυρίαρχο πολιτικό σύστημα της χώρας έχει εμποτιστεί από τις μικροελλαδικές αντιλήψεις. Περισσότερο από την αθηναϊκή λογική της πόλης-κράτους και καθόλου από την αντίληψη του οικουμενικού ελληνισμού που διέδωσε στην οικουμένη το μακεδονικό βασίλειο. Αυτό το σύμπλεγμα κατά του βορρά χρονολογείται από την αρχαία εποχή. Και συνεχίζεται ως σήμερα.
Μόνο που σήμερα η πόλη στερείται κάθε είδους ηγεσία. Οι πολιτικοί της άνδρες που θα μπορούσαν κάτι να κάνουν, την εγκατέλειψαν. Οι οικονομικοί της παράγοντες είναι μικρομεσαίοι, απολύτως εξαρτημένοι από την κεντρική κυβέρνηση, χωρίς δυνατότητα να επηρεάσουν τα πολιτικά κέντρα, αλλά και χωρίς όραμα για την πόλη που ζουν και δρουν. Είναι περισσότερο επιχειρηματίες παρά αστοί.
Σοβαρή πνευματική ηγεσία δεν διακρίνεται, με ελαχίστους που έχουν κεντρική αναφορά να την υπονομεύουν παρά να την βοηθούν. Έχουν ενταχθεί στο κυρίαρχο ιδεολογικοπολιτικό ρεύμα που χαρακτηρίζει την πόλη κλειστή, φοβική και συντηρητική. Δεν είναι τίποτε από αυτά.
Η πόλη έχει εγκαταλειφθεί από την κεντρική πολιτική ηγεσία εδώ και πολλά χρόνια. Η απουσία οποιουδήποτε ενδιαφέροντος είναι που της έδωσε μια εικόνα «κλειστότητας». Όχι η διάθεση και η συμπεριφορά των πολιτών της.
Ήταν αρκετό να θελήσει ο προσφάτως εκλιπών δήμαρχός της Γιάννης Μπουτάρης να αναζητήσει, μόνος, αέρα στο εξωτερικό για να διαψευστεί η συνειδητά υποβολιμαία αθηναϊκή αντίληψη περί συντηρητικής και κλειστής πόλης. Μιλούν για «κλειστότητα» οι εκπρόσωποι μιας κοινωνίας που αν ήταν δυνατό θα είχε συγκεντρωθεί στο γνωστό αθηναϊκό τρίγωνο. Ο κόσμος τους αρχίζει και εξαντλείται εκεί.
Ενώ διατίθενται αφειδώς χρήματα από τον κρατικό κορβανά για έργα στην πρωτεύουσα και στην ευρύτερη περιοχή της από την Κόρινθο ως έξω από τη Βοιωτία, για τη Θεσσαλονίκη το «μότο» τους είναι δεν κάνετε τίποτε για την πόλη, τη στιγμή που ο δήμος αδυνατεί να συγκεντρώσει ακόμη και τα σκουπίδια. Ποιοι να κάνουν; Στην Αθήνα το πανίσχυρο (για τα εσωτερικά δεδομένα) κράτος και στη Θεσσαλονίκη οι πολίτες της με το 9ο στη σειρά κατά κεφαλήν εισόδημα στη χώρα;
Η Θεσσαλονίκη πρέπει να είναι από τις πιο βρόμικες πόλεις που έχω γνωρίσει και αυτό δεν περιποιεί τιμή ούτε στους πολίτες της. Η συμπεριφορά τους θυμίζει Μεσαίωνα. Ο Γιανναράς θα έλεγε «η κατά κεφαλήν παιδεία είναι χαμηλή».
Ως θεσμός ο Δήμος έχει τις παθογένειες όλων των ανάλογων ελληνικών. Δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία, φραξιονισμός, διαφθορά, αδυναμία ελέγχου. Είναι αμφίβολο αν ο δήμαρχος μπορεί να ελέγξει είτε τις υπηρεσίες του, είτε ακόμη και τους συμβούλους του ή τους αντιδημάρχους του. Λείπει η ισχυρή προσωπικότητα που θα χτυπήσει το χέρι στο τραπέζι και θα θελήσει να καθαρίσει την κόπρο του Αυγείου.
Βεβαίως αυτή η προσωπικότητα λείπει και από την κεντρική πολιτική σκηνή. Κανείς δεν είναι διατεθειμένος να χαραμίσει τη δυνατότητα που του δίνει η εκλογή του για να πατάξει τη διαφθορά, τη γάγγραινα του ελληνικού κράτους, και να ανατάξει τη χώρα. Υπακούει στα εξωτερικά κελεύσματα, και αυτή η υπακοή του δίνει αίσθηση σιγουριάς για την κατοχή της θέσης. Και απολαμβάνει με κάθε τρόπο την εξουσία.
Απέναντι στον πρωθυπουργό δεν υπάρχει κανένα θεσμικό αντίβαρο. Η Δικαιοσύνη είναι απολύτως υποδουλωμένη. (Γιατί να σηκώσει ανάστημα ο δικαστής, για να ικανοποιήσει την συνείδησή του; Ασχολείται πλέον κανείς με τη συνείδησή του;)
Τα μέσα ενημέρωσης είναι διατεταγμένα στην υπηρεσία των κατόχων τους και λειτουργούν αναλόγως των επιδιώξεών τους.
Ένα παρακμιακό τέλμα έχει επιβληθεί επί της χώρας και της κοινωνίας της. Η Ελλάδα δεν υφίσταται ως κράτος με τον ορισμό της έννοιας.
Η κεντρική πολιτική αντίληψη –την οποία έχουν αποδεχθεί άπαντες– είναι η διά νόμου συγκέντρωση των πάντων στην Αθήνα και η αδιαφορία για την υπόλοιπη περιφέρεια. Ακόμη και η γραμμή άμυνας επί Ψυχρού Πολέμου ήταν στα στενά των Τεμπών. Σήμερα δεν γνωρίζουμε και αν υπάρχει.
Η τεράστια αδυναμία της στην εξωτερική της πολιτική φαίνεται στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Το αθηναϊκό σύστημα ελπίζει σε μια αλλαγή πολιτικής της Ουάσινγκτον για να περισώσει ό,τι είναι δυνατό να περισωθεί.
Την επομένη του Μικρασιατικού Πολέμου Ελλάδα και Τουρκία εξήλθαν με τις ίδιες πάνω-κάτω προϋποθέσεις από την καταστροφή. Σήμερα το χάσμα της διαφοράς τους στις αμυντικές δυνατότητες είναι τεράστιο.
Η Ελλάδα έγινε μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας το 1981. Χώρες που εντάχθηκαν πολύ αργότερα την έχουν ξεπεράσει όλες, σε σημαντικούς δείκτες.
Έργα εξαγγέλλονται αλλά για να υλοποιηθούν «ταΐζεται» όλο το σύστημα διαφθοράς. Επί χρόνια.
Διεξάγεται ένας ανταγωνισμός για τους άξονες 8 (Τουρκία, Βουλγαρία, Σκόπια, Αλβανία) και 10 (Ελλάδα, Σκόπια, Βελιγράδι, Βουδαπέστη). Το ενδιαφέρον της Αθήνας υποτονικό.
Η χώρα πρέπει να διαθέτει το αθλιότερο σιδηροδρομικό δίκτυο. Δεν δείχνει απλώς τριτοκοσμική, αλλά ανύπαρκτη κοινωνία. Η διαπλοκή και το τι έχει συμβεί στο σιδηρόδρομο από την εποχή του ΠΑΣΟΚ ως σήμερα είναι απερίγραπτα.
Σκοτώνονται άνθρωποι σε σιδηροδρομικό ατύχημα και η Δικαιοσύνη αδιαφορεί για τις αιτίες και τους υπεύθυνους.
Δίνεται η εντύπωση ότι ένα μαφιόζικο σύστημα κυριαρχεί και έχει επιβληθεί σε ένα ανύπαρκτο από πλευράς εκτοπίσματος πολιτικό προσωπικό. Αλλά έχει επιβληθεί και στο κράτος. Τα πάντα είναι διεφθαρμένα. Κανείς δεν διακινδυνεύει τίποτε.
Για να επανέλθω στο μετρό και να κλείσω: Πρόκειται για ένα έργο μόλις 9 χιλιομέτρων που δεν εξυπηρετεί τίποτε. Κόστισε τριπλάσιο ποσό από όσο είχε προϋπολογιστεί και αυτό κάτι σημαίνει. Πήρε 30 και χρόνια για να ολοκληρωθεί. Και παρουσιάζεται ως ένα έργο που θα εκσυγχρονίσει την πόλη! Μια πόλη που έχει εγκαταλειφθεί απ’ όλους. Και από το κράτος, και από τις τοπικές ηγεσίες της, και από τους πολίτες της. Προς το παρόν εκείνο που την σώζει είναι η ιστορία της.
Οι γείτονές της την αγαπούν περισσότερο.
Λίγα χιλιόμετρα πάνω από τη Θεσσαλονίκη η γειτονική Τουρκία αλωνίζει εν πλήρει απουσία της Ελλάδας. Οργιάζει με την παρουσία της η Άγκυρα. Πέραν της πολιτικής παρουσίας, έχει αναπτύξει ένα δίκτυο πολιτισμικών υποδομών με σημαντικότερο το τζαμί στα Τίρανα, έχει υπογράψει στρατιωτικές συνεργασίες με τις βαλκανικές χώρες, συνεργάζεται για την παραγωγή στρατιωτικού εξοπλισμού και σχεδίων για μη επανδρωμένα αεροσκάφη με το Κοσσυφοπέδιο, έχει ενεργοποιεί τουρκικές μειονότητες ή κοινότητες σε όλα τα Βαλκάνια – και το ελληνικό κράτος είναι παντελώς απών.
Η παντελής απουσία της Ελλάδας από τα Βαλκάνια ενέχει σοβαρούς κινδύνους, ακόμη και ασφάλειας. Η εγκατάλειψη της Θεσσαλονίκης ενέχει κινδύνους εθνικής ασφάλειας. Η Τουρκία έχει οθωμανικά σχέδια για την περιοχή. Στις άλλες βαλκανικές χώρες τα υλοποιεί πιο συγκεκριμένα. Στην Ελλάδα πιο διακριτικά.
Μια ισχυρή μονάδα του υπουργείου Εξωτερικών που θα ασχολείται με τη διαμόρφωση και υλοποίηση βαλκανικής πολιτικής, με το μειονοτικό στη Θράκη και την πολιτική στη δημιουργία πυρήνων αστάθειας σε άλλες περιοχές της χώρας, είναι απολύτως αναγκαία.
Αν θέλει να αφήσει το αποτύπωμά του, ο δήμαρχος θα πρέπει να αναζητήσει, μόνος, ή με τους φορείς της πόλης, οικονομικές και πολιτικές ανάσες στις γειτονικές χώρες, στην Ευρώπη αλλά και όπου αλλού, παρακάμπτοντας την Αθήνα. Στο αθηναϊκό πολιτικό υποσυνείδητο η Θεσσαλονίκη πρέπει να υπονομευθεί. Ο τρόπος που υποβάθμισαν ένα ΜΜΕ (την ΕΡΤ3), το οποίο έδινε τη δυνατότητα σε αυτή την υποβαθμισμένη ποιοτικά πολιτική, οικονομική και πνευματική τάξη της πόλης να εκφράζεται, δείχνει για άλλη μια φορά τις προθέσεις τους.
Και τέλος, οι κάτοικοί της πρέπει να αποκτήσουν την νοοτροπία ότι ζουν σε αστικό χώρο. Τα χωριά τους είναι παρελθόν.
ΠΗΓΗ: pontosnews.gr
Αναλύσεις
Τα θαλάσσια σημεία συμφόρησης της Αραβικής Χερσονήσου
Η σημασία τους και οι σύγχρονες προκλήσεις.
Γράφει ο Σπυρίδων Θεοχαράκος, Αναλυτής ΚΕΔΙΣΑ
Η σημασία τους και οι σύγχρονες προκλήσεις.
Τα θαλάσσια σημεία συμφόρησης, με την ιδιότητά τους να περιορίζουν τη διέλευση των πλοίων, αποτελούν σημεία μείζονος στρατηγικής σημασίας. Η Αραβική Χερσόνησος διαθέτει τρία από τα σημαντικότερα θαλάσσια σημεία συμφόρησης παγκοσμίως, τα Στενά του Ορμούζ, το Μπαμπ ελ Μαντέμπ και τη Διώρυγα του Σουέζ. Ως πλούσια πετρελαιοπαραγωγική περιοχή, τοποθετείται γεωγραφικά στο σταυροδρόμι της Ευρώπης, της Αφρικής και της Ασίας, ενώ συνδέει τη Μεσόγειο Θάλασσα με τον Ινδικό Ωκεανό. Τα στενά της εξυπηρετούν μεγάλους όγκους διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου, ενώ η παρεμπόδιση της ελεύθερης διέλευσης της ναυτιλίας ελλοχεύει κινδύνους για τη διεθνή οικονομία, το εμπόριο και την ενεργειακή ασφάλεια.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Αναλύσεις
Συντριπτικές οι αποκαλύψεις της «Εστίας» για τα πεπραγμένα Σημίτη
Πως γίνεται να υπάρχουν ακόμη Έλληνες ανάμεσά μας, που να υποστηρίζουν ότι επρόκειτο για εξαιρετικό πρωθυπουργό.
Πως γίνεται να έχουν διαρρεύσει, μέχρι σήμερα, τόσο μα τόσο λίγα από τα όσα διαπράχθηκαν επί πρωθυπουργίας Κώστα Σημίτη;
Πως γίνεται να υπάρχουν ακόμη Έλληνες ανάμεσά μας, που να υποστηρίζουν ότι επρόκειτο για εξαιρετικό πρωθυπουργό.
Γράφει ο Μανώλης Κοττάκης
Στην Κυριακάτικη Εστία ο κορυφαίος μας δημοσιογράφος Μανώλης Κοττάκης προβαίνει σε ανατριχιαστικές, σε συγκλονιστικές, σε σκοτεινές αποκαλύψεις, αναφορικά με τα πρωθυπουργικά έργα και ημέρες του Κώστα Σημίτη. Αποκαλύψεις, που δεν βασίζονται σε υποθέσεις, σε φαντασιώσεις, σε εικαστικές συμπληρώσεις πληροφοριών, αλλά, φευ, σε αδιαμφισβήτητα ντοκουμέντα, σε επίσημα έγγραφα, σε μυστικες συμφωνίες εναντίον της χώρας, σε αποδεδειγμένες συμπεριφορές μη εξυπηρέτησης εθνικών συμφερόντων, σε μεθοδικές αποκρύψεις από τον ελληνικό λαό, σε απολύσεις εξαιρετικών δημοσιογράφων επειδή άσκησαν κριτική εναντίον του, σε απίστευτα σκάνδαλα, όπως της Siemens και πλήθος-πλήθος άλλων.
Και διερωτάται ο μέσος Έλληνας, που είναι πατριώτης, που περνά την πατρίδα του πριν από όλες τις άλλες, αλλά και πάνω από κάθε μορφής συμφέροντα που βαίνουν εναντίον της και του λαού, πως γίνεται επί 8 χρόνια, να παραμένουν στο σκοτάδι τα όντως ανατριχιαστικά αυτά συμβάντα εναντίον της χώρας και του λαού της. Πως γίνεται να έχουν διαρρεύσει, μέχρι σήμερα, τόσο μα τόσο λίγα από τα όσα διαπράχθηκαν επί πρωθυπουργίας Κώστα Σημίτη. Πως γίνεται να υπάρχουν ακόμη Έλληνες ανάμεσά μας, που να υποστηρίζουν ότι επρόκειτο για εξαιρετικό πρωθυπουργό. Πως γίνεται ένα σημαντικό τμήμα του ελληνικού λαού, και όχι αναγκαστικά οι λιγότερο μορφωμένοι, να είναι σε τέτοιο ακραίο βαθμό αποχαυνωμένοι, ναρκωμένοι, εύπιστοι, επαρμένοι.
Και, βέβαια, τα όσα καταγράφονται, μαύρο στο άσπρο, όπως λένε οι φίλοι μας οι Γάλλοι, (noir sur blanc), στη σημερινή Εστία, που επαναλαμβάνω ότι δεν επιδέχονται αμφισβήτηση, γιατί αναφέρονται σε γεγονότα, ουδόλως αποκλείεται να συνεχίζονται, ανενόχλητα.
Φυσικά, το πρόβλημά μας, μετά τις συντριπτικές αυτές αποκαλύψεις του Μανώλη Κοττάκη στη σημερινή Εστία, δεν είναι το όποιας μορφής ανάθεμα στον Κώστα Σημίτη, ο οποίος έφυγε με τιμές μεγάλου Έλληνα πατριώτη, αλλά …. τελικά, δεν δεδικαίωται. Το πρόβλημά μας, αντιθέτως, είναι πως θα σωθεί μελλοντικά η Ελλάδα, από ανάλογες καταστάσεις, με αυτές που απαθανατίστηκαν στη σημερινή Εστία.
Σίγουρα, υπάρχουν τρόποι διάσωσής μας στο μέλλον. Φτάνει να το θελήσουμε. Φτάνει να το αποφασίσουμε και το εκτελέσουμε με συνέχεια και συνέπεια. Προς τούτο, μια επιτροπή από αδέκαστους Έλληνες (εδώ, βέβαια, το ερώτημα είναι πως διασφαλίζεται το αδέκαστο), οι οποίοι θα έχουν πρόσβαση σε όλες τις συμφωνίες, διαβουλεύσεις, εντός και εκτός της επικράτειας. Και οι οποίοι θα στοχοποιούν, και θα ελέγχουν, εν τη γενέσει τους, όλες τις εμφανείς και αφανείς λεπτομέρειες συναντήσεων, συνομιλιών αρμοδίων με φίλους και εχθρούς,εξονυχιστικά. Εύκολα λέγονται, αλλά δύσκολα υλοποιούνται.
Πάντως, η προσπάθεια οφείλει να είναι, να μη βρεθούμε εμείς ή οι απόγονοί μας, ξανά, σε τόσο σκοτεινές αποκαλύψεις, εκ των υστέρων, όπως οι σημερινές στην Εστία.
Kηδεύθηκε μέ τήν ταυτότητα τοῦ Χριστιανοῦ Ὀρθοδόξου!
Θρησκευτική καί ὄχι πολιτική κηδεία ἤ καύση ἐπέλεξε ἡ οἰκογένεια τοῦ ἐκλιπόντος φιλελεύθερου Κώστα Σημίτη ὡς ἔμπρακτη αὐτοκριτική γιά τήν στάση του ἀπέναντι στήν Ἐκκλησία – «Διεγράφη» ἀπό τόν ἀπολογισμό τοῦ ἔργου του ἡ ἀπόφασίς του νά ἀφαιρέσει τό θρήσκευμα ἀπό τά δημόσια ἔγγραφα
«Αἱ χεῖρες σου ἐποίησάν με καί ἔπλασάν με· συνέτισόν με καί μαθήσομαι τάς ἐντολάς σου. Ἐλέησόν με Κύριε» (Στάσις Β΄, Ἦχος πλ. α΄).
«Ἐπλανήθην ὡς πρόβατον ἀπολωλός, ζήτησον τόν δοῦλόν σου, ὅτι τάς ἐντολάς σου οὐκ ἐπελαθόμην» (Στάσις Γ΄ Ἦχος πλαγ. δ΄).
«Τῶν Ἁγίων ὁ χορός, εὗρε πηγήν τῆς ζωῆς καί θύραν παραδείσου, εὕρω κἀγώ, τήν ὁδόν διά τῆς μετανοίας, τό ἀπολωλός πρόβατον ἐγώ εἰμι· ἀνακάλεσαί με, Σωτήρ, καί σῶσόν με» (Νεκρώσιμα Εὐλογητάρια, Ἦχος πλαγ. Α΄).
- Tοῦ Μανώλη Κοττάκη
Τά ἀνωτέρω ἀποσπάσματα τῆς Ἐξοδίου Ἀκολουθίας ἐψάλλησαν χθές στήν Μητρόπολη Ἀθηνῶν, κατά τήν διάρκεια τῆς θρησκευτικῆς κηδείας πού ἐπέλεξε γιά νά ἀποχαιρετίσει τόν ἄνθρωπό της ἡ οἰκογένεια τοῦ Κώστα Σημίτη. Γνωρίζοντας τήν μεθοδικότητα τοῦ ἀνδρός ἔχουμε τήν βεβαιότητα ὅτι τίποτε δέν συνέβη χωρίς τήν ἔγκρισή του. Προφανῶς καί ἐκεῖνος ἐπέλεξε τήν θρησκευτική κηδεία, προφανῶς ἐπέλεξε νά μήν ἐκτεθεῖ ἡ σορός του σέ λαϊκό προσκύνημα (γιατί θά τό θεωροῦσε …λαϊκισμό), προφανῶς δέν ἤθελε κιλλίβαντα καί πυροβολισμούς, ἦταν ξένο πρός τήν ἰδιοσυγκρασία του. Σέ κάθε περίπτωση τό γεγονός εἶναι ἐντυπωσιακό καί ἀξιοσημείωτο. Ὁ ἄνθρωπος πού δίχασε τόν ἑλληνικό λαό γιά νά διαγράψει τό θρήσκευμα ἀπό τίς ἀστυνομικές ταυτότητες καί συγκρούστηκε σφόδρα μέ τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχοντας ὡς συνέπεια τήν δραματική μείωση τῆς δημοτικότητάς του, ἐπέλεξε ὡς ὕστατο χαῖρε νά κηδευτεῖ μέ τήν ταυτότητα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ. Οὔτε πολιτική κηδεία οὔτε πολύ περισσότερο καύση τῆς σοροῦ του ἦταν ἡ ἐπιλογή του, ἄν καί μέ τό φιλελεύθερο προφίλ πού καλλιεργοῦσε σέ κανέναν δέν θά προκαλοῦσε ἐντύπωση μία τέτοια ἀπόφαση. Στά μάτια μας αὐτό ὁμοιάζει μέ ἔμπρακτη αὐτοκριτική γιά ὅλα ὅσα συνέβησαν τό 2001. Καί σέ μεγάλο βαθμό ἡ ἐπιλογή αὐτή στέλνει στόν ἑλληνικό λαό τό μήνυμα, ὅτι ἡ Ὀρθοδοξία, ἡ Ἐκκλησία, ἡ παράδοσή μας στό τέλος ἐπικρατοῦν, καί ἄς ἔχουν προηγουμένως κατασυκοφαντηθεῖ.
Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος μοῦ εἶχε πεῖ ὅταν τόν ἐπισκέφθηκα τό καλοκαίρι τοῦ 2007 στό Ἀρεταίειο μαζί μέ τόν Γιῶργο Παπαθανασόπουλο ὅτι «στό τέλος ἡ Ἐκκλησία θριαμβεύει, παιδί μου.» Ἀναφερόταν στήν ἐξομολογητική συνάντηση πού εἶχε μέ τόν τότε Πρόεδρο τοῦ Συνασπισμοῦ Ἀλέκο Ἀλαβᾶνο, ὁ ὁποῖος συνοδευόμενος ἀπό τόν βουλευτή του Θανάση Λεβέντη, τόν ἐπισκέφθηκε κατ’ οὐσίαν γιά νά τόν ἀποχαιρετίσει. Δέν γνωρίζουμε ποιά ἦταν τά συναισθήματα τῶν πρώην ὑπουργῶν τοῦ ΠΑΣΟΚ πού βρέθηκαν χθές στήν Μητρόπολη στήν θέα τῆς σοροῦ τοῦ Πρωθυπουργοῦ ἐνώπιον τῶν Ἱεραρχῶν καί τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἱερωνύμου, καί οἱ ὁποῖοι, πλήν τοῦ Εὐαγγέλου Βενιζέλου, ἐπετίθεντο τότε λάβροι στό «παπαδαριό», στήν «Δεξιά τοῦ Κυρίου» καί στόν Ἀρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο.
Τό πιθανώτερο… ἀμηχανία. Ὁ τρόπος πού ἀποχαιρετοῦμε ὅμως τούς νεκρούς μας, σύμφωνα μέ τήν θρησκευτική μας παράδοση, εἶναι ἱερός καί τελικῶς δύσκολα παρακάμπτεται. Τό νά ἐπιλέξει κανείς νά ταφεῖ ἄψαλτος, μέ πολιτική κηδεία νά ριφθεῖ στήν πυρά ἤ νά σκορπισθεῖ ἡ στάχτη του στά κύματα, καί οἱ φίλοι του νά πιοῦν πικρό καφέ ἤ κονιάκ στήν μνήμη του γύρω ἀπό μία φωτογραφία του, αὐτό δέν εἶναι ἀποχαιρετισμός. Ὁ ἀποχαιρετισμός χωρίς προσευχή, χωρίς μία λέξη γιά ἀντίο, χωρίς προορισμό, χωρίς σημεῖο «συνάντησης», δέν εἶναι ἀποχαιρετισμός. Θά ἐπαναλάβουμε αὐτά πού γράφαμε ἀπό αὐτήν ἐδῶ τήν θέση τόν Ὀκτώβριο τοῦ 2023 καί χαιρόμαστε πού ὁ ἐκλιπών καί ἡ οἰκογένειά του ἀποφάσισαν νά ἀναθεωρήσουν.
«Αὐτός εἶναι ὁ νέος ἀποχαιρετισμός! Κάπου, στό πουθενά. Στό ὄνομα τῆς ἀτομικῆς ἐλευθερίας καθενός καί τοῦ κατά πῶς θέλει νά διατίθεται τό σῶμα του, καταργοῦμε παραδόσεις καί ἔθιμα πού μᾶς ἔρχονται κατ’ εὐθεῖαν ἀπό τήν ἀρχαιότητα, καί συνεχίστηκαν μέ ἄλλο τελετουργικό ἀπό τήν Ὀρθοδοξία. Ἡ Μεγάλη Κοινωνία ὑποχωρεῖ στήν ἀτομική ἐλευθερία. Δέν ζοῦμε μεταξύ ἄλλων. Ἀποφασίζουμε νά φύγουμε σά νά ζήσαμε ὅλη μας τήν ζωή μόνοι. Ἐάν κοιτάξουμε τήν ἱστορία μας καί τήν συγκρίνουμε μέ αὐτό πού ζοῦμε τώρα, θά διαπιστώσουμε ὅτι ἀντέξαμε, δέν ἀλλοιωθήκαμε καί δέν μεταλλαχθήκαμε ἐπί ὑποτέλειας, Κατοχῆς καί Τουρκοκρατίας, ἐπειδή ἤμασταν χάρις στήν πίστη μας καί τήν γλῶσσα μας ἕνα γένος ὁμοιογενές. Καί πότε διαλυόμαστε; Τώρα! Αὐτό πού καταφέραμε μέ συγκολλητική οὐσία τήν γλῶσσα, τήν θρησκεία καί τήν κοινή καταγωγή ἐπί δουλοπαροικίας, τό χάνουμε σήμερα ἐπί… ἐλευθερίας. Δέν εἶναι φοβερό;
Νά σώζεις τήν ταυτότητά σου ὡς δοῦλος καί νά τήν χάνεις ὡς ἐλεύθερος; Καί ὅμως, ἰσχύει. Τό τέλος τῶν θρησκευτικῶν γάμων καί ἡ ἀντικατάστασή τους ἀπό κάτι νομικά παλιόχαρτα πού ἔχουν ἐλάχιστη πνευματικότητα ὅπως τό σύμφωνο συμβίωσης, τό τέλος τῶν βαπτίσεων, τό “λάδι” τῶν ὁποίων ἀντικαταστάθηκε ἀπό τήν ἄνοστη “ὀνοματοδοσία” καί τήν ἐγγραφή στά ληξιαρχεῖα, ἡ κατάργηση τῆς ὀρθόδοξης κηδείας μέ τό τελετουργικό της καί ἡ ἀντικατάστασή της ἀπό τήν ὑψικάμινο, ἡ κατάργηση τῆς ἐπιλογῆς νά ἀναγράφεται τό θρήσκευμα στήν ταυτότητα, ἡ ἀντικατάσταση τοῦ θρησκευτικοῦ ἀπό τόν πολιτικό ὅρκο πού ἀπαλείφει κάθε ἀναφορά στήν Ἁγία Τριάδα, ἡ προώθηση τῆς οὐδετεροθρησκείας μέσα στά σχολεῖα καί τά πανεπιστήμια μέ τήν ἐκδίωξη κάθε τί χριστιανικοῦ, ἡ νέα μόδα νά μήν δίνεται φῦλο στούς γονεῖς γιά νά μήν θίγονται οἱ ὁμοφυλόφιλοι (γονέας Α καί γονέας Β), ἡ ἀλλοίωση παραδοσιακῶν ἐννοιῶν (τό καλάθι τοῦ “νοικοκυριοῦ”), ὁ “μοντέρνος” νόμος γιά τήν συνεπιμέλεια πού ἀμφισβητεῖ τήν πρωτοκαθεδρία τῆς μητρός στήν ἀνατροφή τοῦ τέκνου, ὅλα αὐτά τά ὡραῖα, συντείνουν στό ἑξῆς: στό νά μετατραποῦμε σέ ἕνα ἄχρωμο Ἔθνος. Ἔθνος πού δέν ὑπῆρξε ποτέ στήν ἱστορία μέ τά δικά του ἰδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ἔθνος πού δέν μπορεῖς νά τό ξεχωρίσεις ἀπό τά γειτονικά του. Δυστυχῶς, δύο εἶναι τά “Ἔθνη” τῆς νέας ἐποχῆς: ἔθνος εἶναι τό ἄτομο καί οἱ ἐπιθυμίες του χωρίς τήν παραμικρή ἔγνοια γιά τήν συλλογική μοῖρα. Ἔθνος εἶναι ἡ ὁμάδα. Ἄν ἀνήκεις στήν ὁμάδα τῶν ἀποτεφρωτῶν, τῶν δικαιωματιστῶν, τῶν ἀνθρώπων πού διακηρύσσουν ὡς ταυτότητά τους τόν διαφορετικό σεξουαλικό τους προσανατολισμό, τότε νομίζεις ὅτι ἀνήκεις σέ ἕνα Ἔθνος μέ “συνιστῶσες” μέσα σέ κάθε κράτος. Ὁριζόντιο “πολύ-Ἔθνος”.
Δέν ἔχω πρόβλημα μέ τίς διαφορετικές ταυτότητες. Ζῶ μαζί τους. Πλοῦτος εἶναι. Μέ τούς μοναχικούς δρόμους μέσα στίς ὀργανωμένες κοινωνίες ἔχω πρόβλημα. Μέ τό νά μήν κοιτᾶμε ὅλοι μαζί πρός μία κοινῶς ἀποδεκτή κατεύθυνση, παρά τίς διαφορές μας. Ἄν οἱ διαφορετικές ταυτότητες ἐντάσσονται ἁρμονικά μέσα στήν Μεγάλη Κοινωνία καί δέν θέλουν νά τήν καταργήσουν, ζήτω. Ἀλλά ἐμεῖς ἐδῶ τείνουμε νά γίνουμε Ἔθνος χωρίς σπονδυλική στήλη. Ἀμφίθυμον. Ξέπνοον. Χωρίς διάθεση νά ὑπερασπιστοῦμε τήν ἐπικράτεια».
Καταληκτικῶς: Ἐάν ὁ ἄθεος Σημίτης ἔγινε στά στερνά του ἔνθεος, ἄς ἀξιοποιήσουμε τήν τελευταία ἐπιθυμία του.
Αναλύσεις
Η Ελλάδα να οριοθετήσει ΑΟΖ με Κύπρο! Το λέει και ο Προκόπης Παυλόπουλος
Ο Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή της Κυριακής 12 Ιανουαρίου 2025
1. Προκόπης Παυλόπουλος: Η Ελλάδα να οριοθετήσει ΑΟΖ με την Κύπρο
2. Ο Ερντογάν πάει για τρίτη θητεία 17:10
3. Συρία: Η Τουρκία συνεχίζει να βομβαρδίζει πολιτικούς στόχους στη Ροζάβα – Κίνδυνος για την Αίγυπτο – Οργάνωση στη Συρία θέλει να ανατρέψει τον Σίσι 24:40
4. Ισραήλ-Χαμάς: Νέες συνομιλίες για συμφωνία στη Ντόχα 49:30
5. ΗΠΑ: Στο προσκήνιο η αγορά της Γροιλανδίας 52:10
6. Ρωσία-Ουκρανία: Ο Ζελένσκι ζητάει αντιαεροπορική-αντιπυραυλική ομπρέλα έναντι της Ρωσίας, για να σταματήσει ο πόλεμος 59:15
-
Γενικά θέματα3 μήνες πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Διεθνή3 μήνες πριν
Ανατριχιαστικές εικόνες με τον νεκρό ηγέτη της Χαμάς (ΦΩΤΟ)
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Αναλύσεις3 μήνες πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Ενδιαφέροντα1 μήνα πριν
Αποκάλυψη του ηθοποιού Κωστή Σαββιδάκη! Κόπηκε ταινία στην Ελλάδα από φεστιβάλ επειδή προέβαλλε την Ορθοδοξία
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Πονάει η λέξη ελευθερία! Οι Τούρκοι ζητούν τιμωρία της Ανόρθωσης για πανό με μήνυμα απελευθέρωσης της Κύπρου σε ματς με τη Μπούρσασπορ