Ιστορία - Πολιτισμός
Στο Βυζάντιο την Πρωτοχρονιά και τα Θεοφάνεια
Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Τη μνήμη του Αγίου Βασιλείου τιμούσε την πρώτη του Νέου Έτους στο Βυζάντιο όχι μόνο ο λαός, αλά και ο αυτοκράτορας τόσο με την παρουσία του στη λειτουργία του επισκόπου Καισαρείας η οποία τελούνταν στον αφιερωμένο σε εκείνον ναό του περιβόλου του παλατιού, όσο και με τη μετάβασή του στον ναό της Υπεραγίας Θεοτόκου και της Αγίας Σοφίας, όπου γινόταν ο επίσημος εορτασμός.
Μετά τον εκκλησιασμό της Πρωτοχρονιάς προς τιμήν του Αγίου Βασιλείου, ο ”βασιλέας” της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας παρέθετε επίσημο γεύμα στην αίθουσα υποδοχής του ”Ιερού Παλατίου” προς τιμήν των ανώτατων λειτουργών του κράτους (μαγίστρων, πατρικίων και συγκλητικών), αλλά και ξένων (μεταξύ των οποίων ο άρχων της Αρμενίας σε μόνιμη βάση), οι οποίοι του πρόσφεραν πλούσια δώρα με σύμβολα των χωρών τους.
Προεόρτια της πρώτης του Νέου Χρόνου, φυσικά, όλοι οι Βυζαντινοί διαταξιακά ακολουθούσαν τα παραδοσιακά (ρωμαϊκής προέλευσης) έθιμα. Στόλιζαν τις πόρτες των σπιτιών τους με κλαδιά δάφνης, ελιάς, λεπτοκαρυάς (φουντουκιάς) ή λουλουδένια στεφάνια. Αντάλλασσαν χρηματικά δώρα, καρπούς, γλυκίσματα και ευχές, ενώ αντάμειβαν γενναιόδωρα τα παιδιά μετά το καλάντισμά τους με επιπλέον νομίσματα.
Και επειδή υπήρχε η αντίληψη ότι – αν πήγαινε εύθυμα και χαρούμενα η πρώτη μέρα, θα πήγαινε κατ’ ευχήν η Νέα Χρονιά – γι’ αυτό πρόσεχαν ποιον θα βάλουν στο σπίτι τους για ποδαρικό την 1η Ιανουαρίου, ώστε να τους φέρει καλοτυχία η νέα χρονιά.
Πέραν αυτού, φρόντιζαν να ευθυμούν και να χαίρονται με πλούσια γεύματα, χορούς και μεταμφιέσεις διατηρώντας προλήψεις παλαιικές και διαιωνίζοντας θεσμούς που ίσχυαν μέχρι τότε. Ένας από αυτούς ήταν ο θεσμός της υπατείας, ρωμαϊκής προέλευσης.
Στην αρχαία Ρώμη, σημειωτέον, ο ύπατος (consul) αναγορευόταν σε ανώτατο άρχοντα (αξιωματούχο) κατά τα χρόνο της θητείας του, ενώ στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία αποκτούσε – ως υψηλόβαθμο κρατικό στέλεχος – διευρυμένες αρμοδιότητες: διοικητικές (διοικητής βυζαντινού Θέματος), νομοθετικές, θρησκευτικές, δικαστικές, μέχρι και στρατιωτικές (διοικητής στρατού, λόγου χάρη).
Την Πρωτοχρονιά, ωστόσο, στο Βυζάντιο ο ύπατος αποκτούσε και έναν άλλο ρόλο. Μοίραζε ”αποκόμβια” στον κόσμο, δηλαδή σακουλάκια με χρήματα στον λαό (χρυσά μέχρι τον Ιουστινιανό Α’ και μετά αργυρά νομίσματα), κάτι παρόμοιο με αυτό που έκανε με τις τουρκικές λίρες – μετά τους διπλούς φονικούς σεισμούς της 6ης Φεβρουαρίου του ’23 – ο… συνεχιστής του Βυζαντίου (όπως θεωρεί τον εαυτό του) Πρόεδρος της Τουρκίας στις ανατολικές, σεισμόπληκτες περιοχές της.
Δυο μέρες μετά την Πρωτοχρονιά, τα βυζαντινά έθιμα του Αγίου Δεκαημέρου έπαιρναν την κατηφοριά προς τη λήξη τους, όσο πλησίαζαν τα Θεοφάνεια (6 Ιανουαρίου), με τα τελευταία μεγαλοπρεπή συμπόσια του αυτοκράτορα στο παλάτι και τα τυχερά παιχνίδια των… κοινών θνητών. Με τις ιπποδρομίες προπάντων της 3ης Ιανουαρίου (οπότε άρχιζαν οι ιππικοί αγώνες), που έδιναν ξεχωριστό χρώμα στις Καλένδες οι οποίες κρατούσαν τις πέντε ή επτά πρώτες μέρες κάθε μήνα.
Από εκεί κι ύστερα. ο κόσμος είχε πρώτο θέμα συζήτησης το τελευταίο μεγαλοπρεπές συμπόσιο του παλατιού, όπου ήταν καλεσμένοι όλοι οι συγκλητικοί (συμπεριλαμβανομένων των προέδρων των Βένετων και των Πράσινων) και δίνονταν παραστάσεις με αυλητές (βλ. ”Γοτθικόν”) από μεταμφιεσμένους μίμους προς τιμήν των προσκεκλημένων, για να ακολουθήσει το μοίρασμα δώρων απ’ τον αυτοκράτορα σε Βυζαντινούς και Γότθους κατοίκους της Κωνσταντινούπολης.
Γότθους που ξεχώριζαν όχι μόνο για την παραδοσιακή παρουσία τους (γούνες φορεμένες ανάποδα, με ασπίδα στο ένα χέρι και βέργα στο άλλο), αλλά και για τις ευχές τους στα λατινικά προς τον βασιλέα του Βυζαντίου, ο οποίος τις άκουγε χαμογελαστός, όπως και εκείνες των ισχυρών επικεφαλής των δήμων (ομάδων) της Ανατολής, οι οποίοι κορύφωναν τις ευχές τους με το ”Πολυχρόνιον”: ”Πολυχρόνιον ποιήσαι ὁ Θεός τήν ἁγίαν βασιλείαν σας!” (μαρτυρία Βυζαντινού γραμματικού [συγγραφέα-ποιητή] Ιωάννη Τζέτζη, 12ο; αι.).
Ο νέος χρόνος κυλούσε γοργά στο αυλάκι της βυζαντινής παράδοσης και έφτασε ήδη η μεγάλη γιορτή της Θείας Βάπτισης του Χριστού μας (6 Ιανουαρίου). Τα Θεοφάνεια στο Βυζάντιο τελούνταν πάντα με μεγάλη λαμπρότητα παρουσία του αυτοκράτορα (ενδεδυμένου στα ολόλευκα και τα χρυσά), των αυλικών και των συγκλητικών, που παρευρίσκονταν στον καθαγιασμό των υδάτων με το επίσημο ένδυμα φορώντας τα εμβλήματά τους.
Καθαγιασμό που λάμβανε χώρα στον Ιερό Ναό του Αγίου Στεφάνου ή την Αγία Σοφία, όπου ο αυτοκράτορας μετέβαινε εν πομπή σε στρωμένους με τάπητες δρόμους (αρμοδιότητα του έπαρχου της Κωνσταντινούπολης) και τον λαό να παραληρεί κατά την επιστροφή του στο παλάτι (όπου θα παρέθετε επίσημο γεύμα αργότερα στην τράπεζα των επισήμων, γνωστή ως ”Αίθουσα των Δεκαεννέα Ακκουβιτών”) επευφημώντας τον με το ”Πολυχρόνιον ποιῆσαι ὁ Θεὸς τὴν Βασιλείαν”.
Οι ίδιοι εκπρόσωποι της άρχουσας τάξης του Βυζαντίου ήταν παρόντες, εκτός απροόπτου, και στην παρέλαση της επομένης, υπεύθυνος για την οποία ήταν και πάλι ο έπαρχος (κυβερνήτης) της Πόλης, ο οποίος φρόντιζε να την παραδώσει καθαρή και στολισμένη, έχοντας στρωμένες τις κεντρικές οδούς της με πριονίδι, δάφνες, μυρσίνες και πευκόκλαδα.
Το Άγιο Δωδεκαήμερο όδευε προς το τέλος του. Οι εορτασμοί, τα γλέντια, οι μεταμφιέσεις και οι ιστορίες με τους καλικαντζάρους (δαιμόνια εύθυμα και άτακτα που επέστρεφαν άπρακτα στα έγκατα της γης, απ’ όπου βγήκαν) έπαιρναν τέλος και το μόνο που έμενε στον αέρα της Βασιλεύουσας ήταν ο μελωδικός απόηχος απ’ τα βυζαντινά Κάλαντα των Φώτων:
”Από της ερήμου ο Πρόδρομος ήλθε του βαπτίσαι τον Κύριον. Ερουρέμ, ερουρέμ, έρου, ρέρου, ρερουρέμ, χαίρε Πρόδρομε. Βασιλέα πάντων εβάπτισε εις τον Ιορδάνην ο Πρόδρομος. Ερουρέμ, ερουρέμ, έρου,ρέρου, ρερουρέμ, χαίρε Πρόδρομε. Γηγενείς σκιρτάτε και χαίρεσθε, τάξεις των Αγγέλων ευφραίνεσθε. Ερουρέμ, ερουρέμ, έρου, ρέρου, ρερουρέμ, χαίρε Πρόδρομε. Δέξου Ιορδάνη τον Κτίστην σου πριν αναχαιτίσεις τα ύδατα. Ερουρέμ, ερουρέμ, έρου, ρέρου, ρερουρέμ, χαίρε Πρόδρομε. Εις τον Ιορδάνην βαπτίζεται υπό Ιωάννου ο Κύριος. Ερουρέμ, ερουρέμ, έρου, ρέρου, ρερουρέμ, χαίρε Πρόδρομε!”.
Χρόνια Πολλά! Καλή Χρονιά!
Ιστορία - Πολιτισμός
GRİP YÜZÜNDEN LİVERA’DA OKULLAR KAPANDI – Κρούσματα γρίπης στη Ματσούκα
Ιστορία - Πολιτισμός
Τί συμβολίζει η σημαία των Κούρδων
Οι Κούρδοι μπορούν να πούμε ότι έχουν μεγαλύτερη ιστορική παρουσία στην περιοχή, ενώ η παρουσία των Τούρκων έγινε πιο έντονη αργότερα στην ιστορία με τις μεταναστεύσεις και τους κρατικούς σχηματισμούς τους.
Αρχαία Κουρδικά βασίλεια και κοινωνίες είναι γνωστό ότι υπήρχαν στην περιοχή, με ιστορικές αναφορές να χρονολογούνται από τον 9ο-11ο αιώνα π.Χ. Αρχαίοι Κουρδικοί πολιτισμοί είχαν ρίζες στην περιοχή πολύ νωρίτερα.
Οι Τούρκοι έχουν την καταγωγή τους από την Κεντρική Ασία (από τη Μογγολία). Ξεκίνησαν τη μετανάστευσή τους προς τα δυτικά μπαίνοντας στην Ανατολία σε σημαντικούς αριθμούς γύρω στον 11ο αιώνα μ.Χ. με την ίδρυση της Αυτοκρατορίας των Σελτζούκων. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία, η οποία ήταν κυρίως Τουρκική, εμφανίστηκε αργότερα και διήρκεσε μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα με την οποία ξεκίνησε η γενοκτονία των Αρμενίων, των Ελλήνων και των Κούρδων αργότερα με σκοπό την εθνοτική εκκαθάριση των ανθρώπων από την πατρογονική τους πατρίδα.
Οι Κούρδοι χρησιμοποιούν το σύμβολο του ήλιου εδώ και 12.000 χρόνια. Η κουρδική σημαία έχει έναν ήλιο με 21 γραμμές που είναι το σύμβολο των θρησκειών του Ευζιδίου και του Ζωροαστρισμού.
Hurrians = Ez îd î
Γούτιανοι = Ζωροάστροι
Η κουρδική σημαία θεωρείται αμαρτία στα αραβικά βιβλία επειδή δείχνει σύμβολα των κουρδικών θρησκειών και όχι των αραβικών.
Το έτος 800 ξεκίνησε η αραβική εισβολή στη Μεσοποταμία, μετέτρεψαν με τη βία τους περισσότερους Κούρδους στο Ισλάμ, αλλά κάποιοι Κούρδοι δεν προσηλυτίστηκαν και είναι Ez îd î.
Ιστορία - Πολιτισμός
Το όραμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όταν ξεκινούσε για την Ασία
Το μέγεθος του τολμήματος και το άγνωστο της μορφολογίας της εχθρικής χώρα έκανε τους περισσότερους που τον άκουγαν να μην συμμερίζονται τον ενθουσιασμό του.
Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Ο άνεμος ανασύνταξης των δυνάμεων των ελληνικών πόλεων-κρατών (”πλην Λακεδαιμονίων”) – οι οποίες συγκροτούσαν πολιτική οντότητα υπό τον Φίλιππο Β’ το 338-337 π Χ – είχε, αναμφίβολα, το άρωμα του Αλέξανδρου Γ’ (γιου και διαδόχου του βασιλιά της Μακεδονίας) στο Πανελλήνιο Συνέδριο της Κορίνθου το 337.
Το άρωμα αυτού ο οποίος έμελλε να γίνει -μέχρι τα τριάντα του χρόνια – από βασιλιάς του αρχαιότερου ελληνικού βασιλείου, κοσμοκράτορας μιας απ’ τις μεγαλύτερες αυτοκρατορίες όλων των εποχών, που εκτεινόταν από την Ελλάδα έως τη ΒΔ Ινδία. Έλληνας στρατηλάτης που έμεινε στην ιστορία ως ”Μέγας”! Ο Μέγας Αλέξανδρος!
Ο σπόρος, φυσικά, της στρατιωτικής ανασυγκρότησης (τουλάχιστον για τον μακεδονικό στρατό) είχε φυτευτεί πριν απ’ αυτόν. Στα χρόνια του συνονόματού του Αλέξανδρου Α’, γιου του Αμύντα Α’ της Μακεδονίας, γνωστού ως ”Αλέξανδρος ο ”Φιλέλλην”.
Εκείνος είχε επιδείξει πρώτος μέριμνα για την οργάνωση του μακεδονικού βασιλείου και του στρατού, ώστε να είναι έτοιμη η Μακεδονία στο μέλλον να αποτινάξει τον περσικό ζυγό και να αντιστρέψει τα δεδομένα ανοίγοντας πανιά με προοπτική εκστρατείας στην Ασία.
Ας σημειωθεί εδώ ότι ο Αλέξανδρος Α’ (498-454 π Χ) έγινε βασιλιάς σε μια υποτελή Μακεδονία (που διατηρούσε, ωστόσο, μεγάλο μέρος της αυτονομίας της) από την εποχή του πατέρα του (547-498 π Χ). Μια Μακεδονία υποταγμένη στην πρώτη Περσική Αυτοκρατορία (την Αχαιμενιδική, 550-330 π Χ) μέχρι την νικηφόρα για τους Έλληνες μάχη των Πλαταιών (479 π Χ) η οποία ανάγκασε τις περσικές δυνάμεις να αποχωρήσουν απ’ την ευρωπαϊκή ήπειρο.
Με δεδομένα αυτά, ο Αλέξανδρος Α’ λειτουργούσε αναγκαστικά (επί βασιλείας του) ως… απεσταλμένος του Πέρση κυβερνήτη Μαρδόνιου (ξάδερφου και γαμπρού του Ξέρξη Α’) και ως εντολοδόχος του Πέρση Βασιλιά με τον τίτλο του Ύπαρχου (αντιβασιλιά), όπως λέει ο Ηρόδοτος στο έργο του ”Ιστορίαι”.
Το πνεύμα στρατιωτικής ανασύνταξης του μακεδονικού στρατού το επανέφερε σε ισχύ ο Φίλιππος Β’ (γιος του Αμύντα Γ’). Μόνο που, σαν οραματιστής της αρχαίας Ελλάδας που ήταν, επεδίωξε ανασύνταξη σε πανελλαδικό επίπεδο μετά τη νίκη του στην Χαιρώνεια (338 π Χ).
Τη νίκη του κατά των συνασπισμένων στρατευμάτων ελληνικών πόλεων (Αθήνας, Αχαΐας, Μεγάρων, Ακαρνανίας, Εύβοιας, Κέρκυρας, Λευκάδας και Βοιωτίας [υπό τη θηβαϊκή ηγεμονία] με μπροστάρη τον 18ετή γιο του Αλέξανδρο.
Όμως ο 47χρονος Μακεδόνας βασιλιάς δεν πρόλαβε να πραγματοποιήσει το όνειρό του, γιατί δολοφονήθηκε (336 π Χ). Έτσι ανέλαβε να το συνεχίσει ο διάδοχος γιος του Αλέξανδρος Γ’. Κάτι για το οποίο είχε προετοιμαστεί ήδη από τα δεκατρία μέχρι τα δεκαέξι χρόνια του ως μαθητής του παιδαγωγού-φιλοσόφου Αριστοτέλη (βλ. Σχολή Μίεζας-Ημαθία).
Με τα προσόντα αυτά ο νεαρός βασιλιάς της Μακεδονίας ανακηρύχθηκε από το Συνέδριο της Κορίνθου (337 π Χ) ηγέτης της ελληνικής συμμαχίας στην εκστρατεία κατά των Περσών, κι ας ήταν δεν ήταν είκοσι χρονών μόνο. Ηγέτης μιας ισχυρής στρατιωτικής δύναμης, η οποία – με 30.000 πεζούς, 5.000 ιππείς και 150 πλοία – έβαλε πλώρη για τον Ελλήσποντο και τη Μικρά Ασία με σκοπό την κατάκτηση της Ασίας.
Ήταν Άνοιξη του 334 π Χ. Χρονιά καθοριστική της θριαμβευτικής συνέχειας, γιατί παιάνισε την νικηφόρα πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου (με αρχή την μάχη στον Γρανικό) ανοίγοντας δρόμο για την επόμενη νίκη του στην Ισσό (333) και τη διάχυση του Ελληνισμού με απαρχή την ίδρυση της πρώτης Αλεξάνδρειας (αυτήν της Αιγύπτου, στις εκβολές του Νείλου) το 331. Έτος που τρίτωσε το καλό για τους Έλληνες με τη μεγαλειώδη νίκη του Μακεδόνα στρατηλάτη στη μάχη των Γαυγαμήλων.
Ας γυρίσουμε όμως στα γεγονότα μετά το Συνέδριο του 337 (το δεύτερο στον Ισθμό της Κορίνθου μετά το πρώτο του 481, που έγινε με αφορμή τις προετοιμασίες του Ξέρξη για νέα επίθεση στην Ελλάδα, προκειμένου να ξεπλύνει τη ντροπιαστική ήττα των Περσών στον Μαραθώνα το 490 π Χ υπό την ηγεσία του πατέρα του Δαρείου Α’).
Κουρασμένος αλλά ικανοποιημένος επέστρεψε στην Πέλλα ο Αλέξανδρος μετά το Συνέδριο της Πανελλήνιας Συμμαχίας. Σαν αποτέλεσμα αυτού, στις λίγες μέρες ανάπαυσής του (οι οποίες απαιτούσαν, ωστόσο, την παρουσία του στους πανηγυρισμούς προς τιμήν του και τις προσφορές πλούσιων θυσιών στον Ολύμπιο Δία από κοινού με το στράτευμα, πριν την αναχώρησή του), ξέφευγε νοσταλγικά στις μέρες που πέρασε στον Ισθμό.
Έφερνε στο μυαλό του την καταξίωση που γνώρισε από πολιτικούς, επιφανείς πολίτες, φιλοσόφους και άλλους, οι οποίοι προσέτρεχαν με ενθουσιασμό για να τον δουν από κοντά, να του μιλήσουν (στην κοινή γλώσα των Ελλήνων, την αττική διάλεκτο) και να τον συγχαρούν.
Έφερνε στο μυαλό του τη συνάντησή του στο Κράνειο (προάστιο της Κορίνθου) με τον απόντα από το Συνέδριο Κυνικό φιλόσοφο Διογένη, ο οποίος τον ξάφνιασε όχι μόνο με τον τρόπο ζωής του σ’ ένα πιθάρι και με τις γνώσεις του (λόγος για τον οποίο ο Αλέξανδρος τον προσφώνησε μόλις τον είδε: ”Ὦ πίθε μεστέ φρενῶν” [βλ. Πλούταρχος: ”Ἀλέξανδρος”]), αλλά και για την ”αντιστασιακή” και ειρωνική διάθεση απέναντί του.
Κι αυτό τη στιγμή που ο βασιλιάς της Μακεδονίας τού ζήτησε να ικανοποιήσει κάθε επιθυμία του, για να πάρει την απάντηση: ”Μικρὸν ἀπὸ τοῦ ἡλίου μετάστηθι” (”Παραμέρισε λίγο γιατί μου κρύβεις τον ήλιο”). Απάντηση που έκανε τον Αλέξανδρο να αναφωνήσει: ”Εἰ μὴ Ἀλέξανδρος ἤμην, Διογένης ἂν ἤμην” (”Αν δεν ήμουν Αλέξανδρος, θα ήθελα να είμαι Διογένης”).
Έφερνε στο μυαλό του την επίσκεψή του στο ιερό του Απόλλωνα στους Δελφούς, με σκοπό να ζητήσει χρησμό για την εκστρατεία που ετοίμαζε. Θύμηση ενοχλητική, γιατί ήταν συνδεδεμένη με την οργίλη αντίδρασή του όταν οι άνθρωποι του ναού τον πληροφόρησαν ότι δεν μπορούσε να τον εξυπηρετήσει η Πυθία, γιατί δεν επιτρέπονταν οι χρησμοί σε μη ιερές ημέρες.
Θύμηση ευχάριστη, ταυτόχρονα, γιατί ανάγκασε τη φημισμένη μάντισσα του θεού να παραβεί τους κανόνες της και να ανεβεί στο βωμό – χολωμένη απ’ τον προστακτικό τόνο της φωνής του – προκειμένου να του βγάλει χρησμό μασώντας και εισπνέοντας φύλλα πικροδάφνης που της προκαλούσαν μαντική έκσταση.
Χρησμό που έκανε τον Αλέξανδρο να ανατριχιάσει από χαρά (μ.τ.φ: Εσένα, Αλέξανδρε, δεν μπορεί να σου αντισταθεί κανείς”)… ”’Ανίκητος εἶ, ὦ παῖ!” (μ.τ.φ: ”Είσαι ανίκητος, παιδί μου!”, βλ. Πλούταρχος: ”Ἀλέξανδρος”). Να ανατριχιάσει από χαρά, γιατί ήταν πρόδηλη η προσήμανση της θέλησης του θεού – των θεών, καλύτερα, στο σύνολό τους – να ευοδωθεί ο ιερός του αγώνας για τη σωτηρία και τη δόξα της Ελλάδας.
Ο χρόνος περνούσε, εντωμεταξύ, τρέχοντας και πλησίαζε η ώρα του αποχαιρετισμού, πριν την αναχώρηση του ελληνικού στρατού (στον οποίο είχαν προστεθεί 1600 Θεσσαλοί ιππείς και μισθοφόροι απ’ τη Θράκη κι αλλού), μαζί με πλήθος σοφών και επιστημόνων (Ολύνθιος Καλλισθένης [ανιψιός του φιλόσοφου Αριστοτέλη], ιστορικός Αριστόβουλος, Πτολεμαίος ο Λάγου, πολλοί γεωγράφοι, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, γιατροί, τοπογράφοι, καλλιτέχνες και μάντεις) που τον συνόδευαν βάσει ειδικών κριτηρίων.
Κριτηρίων τα οποία έδιναν συγκινητικό τόνο αυτοπεποίθησης στην προσπάθεια του γιου του Φιλίππου να πείσει τους στρατηγούς του – κατά την ομιλία του στο πολεμικό συμβούλιο – για την επιτυχία του εγχειρήματός του να κατακτήσει την Ασία ακυρώνοντας τα σχέδια του βασιλιά της Περσίας για κατάκτηση της Ελλάδα.
Παρ’ όλα αυτά, το μέγεθος του τολμήματος και το άγνωστο της μορφολογίας της εχθρικής χώρας (η οποία έφτανε ως πέρα απ’ την οροσειρά του Ταύρου και την πεδιάδα που διασχίζει ο ποταμός Τίγρης) έκανε τους περισσότερους που τον άκουγαν να μην συμμερίζονται τον ενθουσιασμό του.
Να δείχνουν δύσθυμοι και να αντιμετωπίζουν σιωπηλοί και ανήσυχοι την ενημέρωση που τους έκανε ο αρχηγός τους, δεδομένου ότι το εγχείρημα απαιτούσε τεράστια ποσά, αφού επρόκειτο για μεγάλη και πολύχρονη επιχείρηση.
Επιχείρηση που ήταν άγνωστο από ποιες πηγές εσόδων θα καλυπτόταν, για να πραγματοποιήσει ο Αλέξανδρος την μεγαλειώδη πορεία στην Ανατολή την οποία ονειρευόταν. Ωστόσο εκείνος έσπευσε να τους καθησυχάσει λέγοντάς τους ότι οι πηγές χρηματοδότησης της εκστρατείας βρίσκονταν έξω απ’ τα σύνορα της Ελλάδας, στην Ασία και τις πόλεις της.
Αισιοδοξία, επιπλέον, για τη θετική έκβαση της εκστρατείας έδιναν στον Αλέξανδρο – εκτός από τις προσημάνσεις οι οποίες προοιωνίζονταν ελπιδοφόρα μηνύματα για το μέλλον – οι πληροφορίες που έπαιρνε απ’ τους Έλληνες μισθοφόρους των Περσών στην Ασία και τους φυγάδες Πέρσες οι οποίοι αυτομολούσαν σ’ αυτόν.
Ολοκληρώνοντας την ενημέρωση, ο Αλέξανδρος άφησε για το τέλος μια αποκάλυψη. Την αποκάλυψη ότι, πέρα απ’ την πολεμική μηχανή των Μακεδόνων που αποδέχθηκε ως κληρονομιά από τον πατέρα του, είχε αποφασίσει να μην κρατήσει τίποτα άλλο για τον εαυτό του. Γι’ αυτό και είχε μοιράσει – πριν απ’ την αναχώρηση για την Ασία – την κτηματική περιουσία εκείνου σαν δώρο αδελφικό προς τους στρατηγούς του, πριν να φύγουν…
-
Γενικά θέματα3 μήνες πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Αναλύσεις3 μήνες πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Ενδιαφέροντα1 μήνα πριν
Αποκάλυψη του ηθοποιού Κωστή Σαββιδάκη! Κόπηκε ταινία στην Ελλάδα από φεστιβάλ επειδή προέβαλλε την Ορθοδοξία
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Πονάει η λέξη ελευθερία! Οι Τούρκοι ζητούν τιμωρία της Ανόρθωσης για πανό με μήνυμα απελευθέρωσης της Κύπρου σε ματς με τη Μπούρσασπορ
-
Ενδιαφέροντα2 μήνες πριν
Σε νέα φάση η εξερεύνηση του Διαστήματος! Οι Ιάπωνες έστειλαν ξύλινο δορυφόρο