Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Διεθνές Δίκαιο και Ρεαλπολιτίκ

Δημοσιεύτηκε στις

Γράφει ο Ανδρέας Θεοφάνους

Όταν η Ρωσία επιτέθηκε στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου 2022 υπήρξε μεγάλη αντίδραση από τις ΗΠΑ, την ΕΕ και άλλες δυτικές δυνάμεις. Η Ρωσία σύντομα κατέστη “the most sanctioned nation” η χώρα με τις περισσότερες κυρώσεις. Ταυτόχρονα οι δυτικές δυνάμεις παρείχαν στην Ουκρανία οικονομική και στρατιωτική βοήθεια. Η Ουκρανία και η Δύση κατηγορούσαν τη Ρωσία για παραβίαση του διεθνούς δικαίου, επεκτατισμό και μεγαλοϊδεατισμό. Από την πλευρά της η Μόσχα κατηγορούσε το καθεστώς του Κιέβου και τη Δύση ότι στόχος τους ήταν η αποσταθεροποίηση, η εξασθένιση και ο κατακερματισμός της Ρωσίας. Πέραν τούτου, η Μόσχα κατηγορούσε το Κίεβο για συστηματικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων των Ρωσόφωνων πολιτών της Ανατολικής Ουκρανίας. Πάνω απ’ όλα η Μόσχα διακήρυξε ότι η Δύση αθέτησε τις υποσχέσεις για μη επέκταση του ΝΑΤΟ προς Ανατολάς τονίζοντας ταυτόχρονα ότι ουδέποτε θα αποδεχόταν την ένταξη και της Ουκρανίας στον εν λόγω Οργανισμό.

Τη συγκεκριμένη περίοδο εγένετο λόγος για την ανάγκη στήριξης της Ουκρανίας και καταδίκη της Ρωσίας. Η στάση αυτή θεωρείτο ότι ήταν «η ορθή πλευρά της ιστορίας». Θυμάμαι χαρακτηριστικά όταν σε ένα διεθνές συνέδριο στη Λευκωσία το 2023 έγινε συζήτηση για το θέμα αυτό, ένας ξένος καθηγητής, ο οποίος ανήκει στη ρεαλιστική σχολή σκέψης, παρατήρησε κυνικά ότι η ορθή πλευρά της ιστορίας γράφεται πάντοτε από τους νικητές.

Σημειώνω συναφώς ότι υπήρξαν κάποιοι Αμερικανοί θεωρητικοί, οι πλείστοι εκ των οποίων της ρεαλιστικής σχολής σκέψης, οι οποίοι άσκησαν κριτική στη χώρα τους για τον πόλεμο. Μεταξύ άλλων, είχαν τονίσει ότι η επέκταση του ΝΑΤΟ προς Ανατολάς ήταν αποσταθεροποιητική ενέργεια. Από πλευράς της ΕΕ δεν κατανοήθηκε ότι ο πόλεμος και οι κυρώσεις θα είχαν κόστος και για την ίδια την Ένωση. Αναπόφευκτα, το αποτέλεσμα θα ήταν λιγότερη ευημερία και λιγότερη ασφάλεια και για την ίδια την ΕΕ. Είχα κατ’ επανάληψιν αναφέρει τότε ότι εάν υπήρχε αποτελεσματική και εμπνευσμένη ηγεσία στην ΕΕ ο πόλεμος θα είχε αποφευχθεί.

Με την άνοδο του Ντόναλντ Τράμπ στην Προεδρία των ΗΠΑ υπήρξε μια σοβαρή αλλαγή υποδείγματος. Καθοριστικής σημασίας για τη νέα κυβέρνηση είναι τα εθνικά συμφέροντα της χώρας και η Ρεαλπολιτίκ. Ζητήματα Διεθνούς Δικαίου δεν είναι κατ’ ανάγκη προτεραιότητα. Ο Αμερικανός Πρόεδρος άσκησε σκληρή κριτική στον Πρόεδρο Ζελένσκι καθώς και στην ΕΕ. Ο Τράμπ διακήρυξε ότι ο πόλεμος αυτός δεν έπρεπε να είχε αρχίσει. Πέραν τούτου, τόνισε ότι δεν είναι δυνατόν να επιστρέψει η Ουκρανία στα σύνορα του 2014. Ούτε και τίθεται θέμα ένταξης της χώρας στο ΝΑΤΟ.

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τράμπ ενδιαφέρεται για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία και την αποφυγή κλιμάκωσης η οποία θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα ασφαλείας και για τις ΗΠΑ. Πάνω απ’ όλα διαφαίνεται ότι η νέα αμερικανική ηγεσία επιθυμεί την αποκατάσταση των σχέσεων με τη Ρωσία στο σημερινό πολυπολικό κόσμο όπου ο μεγάλος αντίπαλος των ΗΠΑ είναι η Κίνα. Προφανώς η στάση αυτή πηγάζει από την προσήλωση στη Ρεαλπολιτίκ και όχι στο Διεθνές Δίκαιο.

Παρά ταύτα, θεωρώ ότι πρέπει να υπάρχει ένα ελάχιστο πλαίσιο αρχών που να διέπει τις σχέσεις των κρατών. Και είναι σημαντικό να καταβληθεί κάθε προσπάθεια για να γίνεται σεβαστό το Διεθνές Δίκαιο. Όταν όμως οι ηγεσίες διαφόρων χωρών αγνοήσουν τη Ρεαλπολιτίκ και θεωρήσουν την εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου ως αυτονόητη τότε ελλοχεύει ο κίνδυνος να οδηγήσουν τους λαούς τους σε οδυνηρές περιπέτειες.

Η Ουκρανία, όπως και η κάθε χώρα, είχε και έχει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης. Στην περίπτωση όμως που αυτό δεν μπορεί να εξασκηθεί, τότε είναι προτιμότερο όπως υιοθετηθεί η πολιτική επιδίωξη του “second best” – της δεύτερης καλύτερης επιλογής. Υπογραμμίζεται συναφώς ότι εάν κατανοείτο ότι η εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας θα μπορούσε να είχε διαφυλαχθεί μόνο με μια πολιτική ουδετερότητας ενδεχομένως οι ιστορικές εξελίξεις θα ήταν διαφορετικές. Με το ίδιο σκεπτικό εάν κατανοείτο και στην Κύπρο ότι μόνο η πολιτική του εφικτού (της ανεξαρτησίας) και όχι του ευκταίου (της ένωσης) θα διασφάλιζε την ακεραιότητα της χώρας και δεν υπήρχε η αποσταθεροποιητική δράση, ενδεχομένως και στη Μεγαλόνησο οι ιστορικές εξελίξεις να ήταν διαφορετικές.

Τόσο η Κύπρος όσο και η Ελλάδα πρέπει να αντλήσουν διδάγματα από τα ιστορικά και πολιτικά αυτά δεδομένα. Μετά την καταστροφή του 1974 υπήρξε, μεταξύ άλλων, σύγχυση σε ηγεσία και λαό η οποία μέχρι σήμερα δεν εξέλιπε. Και ενώ η Κύπρος χρειάζεται τον ΟΗΕ ταυτόχρονα πρέπει να κατανοήσει και τις αδυναμίες του. Ναι, ο ΟΗΕ θα έπρεπε να λειτουργεί με βάση το Διεθνές Δίκαιο – η πραγματικότητα όμως είναι ότι ο Οργανισμός λειτουργεί λαμβάνοντας υπ’ όψιν και το ισοζύγιο δυνάμεων. Ας μην λησμονούμε ότι το Σχέδιο Ανάν ήταν η πρόταση του ΓΓ του ΟΗΕ, ανεξάρτητα από το ποιες χώρες το ετοίμασαν. Ας μην λησμονούμε επίσης ότι οι διακοινοτικές συνομιλίες εδώ και χρόνια εν πολλοίς παρουσιάζουν την κατοχική Τουρκία τρίτο μέρος στο πρόβλημα.

Στην περίπτωση της Ελλάδος σημειώνεται ότι η χώρα θα μπορούσε να είχε στηρίξει την Ουκρανία χωρίς να έλθει αχρείαστα σε αντιπαράθεση με τη Ρωσία. Αναφέρω συναφώς ότι Έλληνες πολιτικοί και αναλυτές άσκησαν κριτική στην κυβέρνηση Μητσοτάκη ότι επεδείκνυε μεγαλύτερο ζήλο για την υπόθεση της Ουκρανίας παρά της Κύπρου.

Εν κατακλείδι ενώ πάντοτε πρέπει να επικαλούμαστε το Διεθνές Δίκαιο και να αγωνιζόμαστε για αυτό είναι τεράστιο σφάλμα να αγνοούμε τη Ρεαλπολιτίκ.

Γεννήθηκε το 1960. Σπούδασε Οικονομικά και Πολιτικές Επιστήμες στο Susquehanna University της Πολιτείας της Πενσυλβανίας με υποτροφία του προγράμματος Fulbright, αποφοιτώντας με πρώτη τιμητική διάκριση το 1983 (Valedictorian). Συνέχισε τις σπουδές του με υποτροφία του Pennsylvania State University, απ’ όπου έλαβε τους τίτλους Μ.Α. και Ph.D. στα Οικονομικά, το 1985 και το 1988 αντίστοιχα. Διετέλεσε Σύμβουλος επί οικονομικών θεμάτων του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας (1990-1993). Είναι Καθηγητής Οικονομικών και Δημόσιας Πολιτικής και Πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Διακυβέρνησης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Είναι επίσης Πρόεδρος και Ιδρυτής του Κυπριακού Κέντρου Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων το οποίο είναι συνδεδεμένο με το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Έχει επισκεφθεί αριθμό πανεπιστημίων και δεξαμενών σκέψης ως επισκέπτης καθηγητής, ανώτερος επιστημονικός συνεργάτης ή/και προσκεκλημένος ομιλητής στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Μέση Ανατολή, την Ιαπωνία και την Αυστραλία. Αυτά περιλαμβάνουν τα ακόλουθα ιδρύματα: London School of Economics and Political Science, Brookings Institution, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Woodrow Wilson International Center of Scholars, Center for European Integration Studies – University of Bonn, Hebrew University of Jerusalem, Australian Institute of International Affairs και University of Tokyo. Είναι συγγραφέας και συν-επιμελητής διαφόρων βιβλίων και κειμένων πολιτικής για πολιτικά και οικονομικά θέματα καθώς και για θέματα που σχετίζονται με την Κύπρο, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Μεταξύ άλλων, σημειώνονται τα βιβλία του «Η Κύπρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο Νέο Διεθνές Περιβάλλον, Προκλήσεις και Προοπτικές» (2000), «Η Πολιτική Οικονομία της Λύσης του Κυπριακού Προβλήματος: Η Εξέταση Τεσσάρων Σεναρίων» (2009), «Η Κύπρος Ενώπιον Διλημμάτων - Σκέψεις και Προβληματισμοί» (2011) και «Η Διακυβέρνηση και η Πολιτική Οικονομία μιας Ομοσπονδιακής Κύπρου» (2016). Υπογραμμίζονται συναφώς τα Κείμενα Πολιτικής “The Way Out of the Cyprus Economic Crisis” (Σεπτέμβριος 2013) και «Οι Διακοινοτικές Συνομιλίες μετά το 1974 - Τα Αποτελέσματα και οι Μελλοντικές Προοπτικές» (Ιούνιος 2019). Έχει επίσης δημοσιεύσει αριθμό συγγραμμάτων, οργάνωσε πολυάριθμα διεθνή συμπόσια και συνέδρια και ήταν/είναι επιστημονικός συντονιστής σε αρκετά ερευνητικά προγράμματα. Το 2004 εισήγαγε τη διμηνιαία ηλεκτρονική έκδοση In Depth και στις αρχές του 2010 τη σειρά Κειμένων Πολιτικής του Κυπριακού Κέντρου Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων. Από το Φθινόπωρο του 2017 είναι επίσης επιμελητής του μηνιαίου ηλεκτρονικού εντύπου Eastern Mediterranean Policy Note.

Άμυνα

Τους έχουμε! Δεν μας έχουν

Εκπομπή “Με το κλειδί της Ιστορίας” – Παρουσιάζει ο Γιάννης Θεοδωράτος

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννης Θεοδωράτος: Εδώ είναι η ισχύς! Στη Θάλασσα και στον Αέρα. Με αυτά τα δεδομένα γιατί διστάζουμε; Είναι ιστορική ευκαιρία για την Ελλάδα. Ο ευκολότερος τρόπος να τσακίσεις το ηθικό ενός στρατεύματος είναι, “εγώ σε εξοπλίζω και σε εκπαιδεύω, αλλά όταν έρθει η ώρα θα διστάσω”. Όπως έλεγε ο Κουντουριώτης τα πολεμικά πλοία είναι για να κινδυνεύουν. Οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις είναι έτοιμες να εξοντώσουν και να εξαλείψουν οποιαδήποτε απειλή.

Εγκληματικό λάθος η δορυφοροποίηση της Ελλάδας στην Τουρκία. Αυτό που διστάζουμε να κάνουμε, δηλαδή την ηλεκτρική διασύνδεση, είναι κάτι που δεν θα έπρεπε να συζητάται από χώρες που έχουν υπογράψει την UNLCOS II. Η Τουρκία θέλει οπωσδήποτε να υποδεχτούμε την κατάργηση του διεθνούς δικαίου με την προβολή ισχύος, στέλνοντας δηλαδή τμήματα των ενόπλων δυνάμεών τους.

Σκεφτείτε τα Rafale να απογειώνονται από την Τανάγρα και να εγκλωβίζουν οτιδήποτε πετά κάτω από την Κρήτη. Τους έχουμε δεν μας έχουν… Τους έχουμε από την ώρα που θα απογειωθούν. Και τι θα στείλουν; Τις φρεγάτες τους; Έχει ιστορία το τουρκικό πολεμικό ναυτικό; Νομίζετε δεν υπερτερεί η ναυτική παράδοση των Ελλήνων;

Εκπομπή “Με το κλειδί της Ιστορίας” – Παρουσιάζει ο Γιάννης Θεοδωράτος

Η εκπομπή μεταδόθηκε τη Μεγάλη Τρίτη 15 Απριλίου 2025

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Ο Γεραπετρίτης “πλασάρει” συνυποσχετικό!

Η συνέντευξη στον ΣΚΑΪ αποδεικνύει ότι η διαχείριση της πολιτικής εικόνας, η σκηνοθεσία και η διαπραγματευτική στρατηγική είναι αλληλένδετες και κρίσιμες για την επικοινωνία ενός πολιτικού προσώπου.

Δημοσιεύτηκε

στις

Σας είπα ….να πονηρευτείτε!….Και πιθανότατη προσυνενόηση με Τουρκία και προετοιμασία κοινής γνώμης με επίκληση…Συνυποσχετικού….

Γράφει ο Κωνσταντίνος Λουκόπουλος

1. Ο Σκηνοθέτης και το Μειδίαμα του Υπουργού

Η συνέντευξη ξεκινά με την παρουσία της δημοσιογράφου Σίας Κοσιώνη, η οποία κάνει ερωτήσεις για το επίμαχο θέμα του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού. Ωστόσο, οι σκηνές δεν ήταν τυχαίες. Ο σκηνοθέτης φρόντισε να τοποθετήσει τον Υπουργό με τέτοιον τρόπο ώστε να μην αποκαλυφθεί το μειδίαμά του την ώρα που η δημοσιογράφος τον ρωτούσε: «Το είχατε συζητήσει με τον κ. Φιντάν το θέμα…;».

Από την απάντησή του και την έκφρασή του, φάνηκε ότι η ερώτηση άγγιξε ένα… «ευαίσθητο σημείο», αλλά το επιλεγμένο πλάνο – με τον Υπουργό σε μακρινό πλάνο – κατάφερε να καλύψει την αντίδρασή του, προστατεύοντας την εικόνα του. Με τον τρόπο αυτό προστατεύθηκε ο Υπουργός κάτι που προφανώς δεν είναι η δουλειά ενός δημοσιογραφικού μέσου (μάλλον το αντίθετο θα λέγαμε).

2. Το Συνυποσχετικό και η Παρουσίαση του Σκοπού

Η επόμενη σκηνή εστιάζει στον κ. Γεραπετρίτη, ο οποίος πλασάρει το Συνυποσχετικό, παρουσιάζοντας το ως το «κλειδί» για τη συμφωνία και την επιτυχή ολοκλήρωση των χαρτών. Ο ρόλος του Υπουργού ως συντονιστή των διαπραγματεύσεων φάνηκε να υπογραμμίζεται μέσω αυτής της σκηνής, με τον Γεραπετρίτη να μεταφέρει την ευθύνη για την προετοιμασία των σχετικών συμφωνιών σε έναν όρο – το Συνυποσχετικό. Με αυτόν τον τρόπο, η πολιτική στρατηγική φαίνεται να εξισώνει τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων με μια πράξη “τεχνικής” φύσης, προκειμένου να μειώσει το βάρος των ευθυνών και των πολιτικών επιλογών που εμπλέκονται στην εξεύρεση λύσης. Στην ουσία ο Υπουργός πλασάρει το Συνυποσχετικό ωσάν αυτό να ήταν ο σκοπός του συγχρονισμού των Χαρτών.

3. Η Δημοσιογράφος ως Φορέας Ειδήσεων: Η Στρατηγική των Ερωτήσεων

Η Σία Κοσιώνη επανέρχεται με ερωτήσεις. Ωστόσο, η δημοσιογράφος λειτουργεί όχι μόνο ως ερωτώσα, αλλά και ως φορέας των πληροφοριών που αναμένονται να “εκστομιστούν” από την πλευρά του Υπουργού. Η ίδια παρουσιάζει τις ειδήσεις και τις εξελίξεις, όχι ο Υπουργός. Οι ερωτήσεις της Κοσιώνη φαίνονται να είναι μελετημένες ώστε να ενισχύσουν το προκαθορισμένο αποτέλεσμα, την ανάδειξη της κυβέρνησης σε νικητή έναντι κάποιου… της Τουρκίας μάλλον.

Συμπεράσματα: Διαχείριση Εικόνας και Στρατηγική

Η συνέντευξη αυτή αποδεικνύει ότι η διαχείριση της πολιτικής εικόνας, η σκηνοθεσία και η διαπραγματευτική στρατηγική είναι αλληλένδετες και κρίσιμες για την επικοινωνία ενός πολιτικού προσώπου. Στην περίπτωση του ΣΚΑΙ όμως ξεπεράστηκαν γραμμές δημοσιογραφικής ηθικής κι από τη συμφωνία και σύμπλευση με τις πολιτικές απόψεις οδηγούμαστε στην προπαγάνδα υπέρ της Κυβέρνησης.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Μια παρέα Ολιγάρχες ξεπλένουν τον κοινοβουλευτοφασισμό

Σχολιασμός του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών για την αναθεώρηση του Συντάγματος

Δημοσιεύτηκε

στις

Σχολιασμός του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών για την αναθεώρηση του Συντάγματος,

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα33 λεπτά πριν

Τους έχουμε! Δεν μας έχουν

Εκπομπή "Με το κλειδί της Ιστορίας" - Παρουσιάζει ο Γιάννης Θεοδωράτος

Διεθνή1 ώρα πριν

Με «σοβαρό υποσιτισμό» υποφέρουν πάνω από 400.000 παιδιά στη Συρία

Αντιμέτωπα με τον κίνδυνο «σοβαρού υποσιτισμού» είναι πάνω από 400.000 παιδιά στη Συρία, έπειτα από την αναστολή της βοήθειας των...

Άμυνα2 ώρες πριν

Σε αδιέξοδο η τουρκική αμυντική βιομηχανία! Οι κυρώσεις των ΗΠΑ «παγώνουν» τη συνεργασία Lockheed Martin–Τουρκίας στο πρόγραμμα ελικοπτέρων

Η Τουρκία αντιμετωπίζει σημαντικά εμπόδια στις αμυντικές της φιλοδοξίες, καθώς οι κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ μετά την αγορά των...

Απόψεις2 ώρες πριν

Δεν υπάρχει άλλος δρόμος!

Είναι εμφανής η αδυναμία της Ελλάδας να ασκήσει πολιτική προάσπισης την δικαιωμάτων της. Η αδυναμία αυτή πρέπει να καλυφθεί.

Απόψεις3 ώρες πριν

Η Λαμπρή της Ορθοδοξίας!

Κρατάμε ψηλά τα λάβαρα του Έθνους και της Ορθοδοξίας, κρατάμε ψηλά τις καρδιές μας!

Δημοφιλή