Ακολουθήστε μας

Οικονομία

Πετάει ο χρυσός με Τραμπ! Ιστορικό υψηλό για το πολύτιμο μέταλλο

Οι αναλυτές αποδίδουν την αύξηση της τιμής στην αβεβαιότητα που προκαλεί η δασμολογική πολιτική του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και στους ευρύτερους γεωπολιτικούς κινδύνους, που δημιουργούν υψηλή ζήτηση για χρυσό ως ασφαλές καταφύγιο.

Δημοσιεύτηκε στις

Πετάει ο χρυσός. Πιο ακριβό από ποτέ είναι πλέον το κίτρινο μέταλλο, σπάζοντας για πρώτη φορά το ιστορικό υψηλό των 3.000 δολαρίων ανά ουγκιά. Από την αρχή του χρόνου, το πολύτιμο μέταλλο έχει καταγράψει άνοδο 12,7%.

Οι αναλυτές αποδίδουν την αύξηση της τιμής στην αβεβαιότητα που προκαλεί η δασμολογική πολιτική του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και στους ευρύτερους γεωπολιτικούς κινδύνους, που δημιουργούν υψηλή ζήτηση για χρυσό ως ασφαλές καταφύγιο.

Η Goldman Sachs αύξησε μάλιστα τις προοπτικές της για την τιμή του χρυσού στα 3.100 δολάρια ανά ουγκιά. Η αμερικανική τράπεζα εκτιμά ότι «διαρθρωτικά υψηλότερη ζήτηση σε χρυσό από τις κεντρικές τράπεζες θα προσθέσει επίσης 9% στην τιμή του χρυσού, μέχρι το τέλος του έτους».

Η αμερικανική επενδυτική τράπεζα ανέφερε ότι έχουν δημιουργηθεί πολλές απειλές από τη Δύση που έχουν αυξήσει την αξία του χρυσού.

Δύσκολες ώρες

Μεταξύ των λόγων είναι «οι ανησυχίες για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα στις ΗΠΑ, οι εμπορικές εντάσεις που προκάλεσε ο Ντόναλντ Τραμπ και οι απειλές για την παγκόσμια οικονομία». Η Credit Mutuel εξηγεί ότι, κατά την άποψή της, το κλειδί βρίσκεται στους «οικονομικούς και πολιτικούς κινδύνους, που θα μπορούσαν να προκύψουν από την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο». «Οι δύσκολες ώρες είναι συχνά μεγάλος σύμμαχος του χρυσού, ειδικά όταν εμφανίζονται στον ορίζοντα οι καταιγίδες των κρίσεων και των εμπορικών πολέμων», λένε παράγοντες της αγοράς στη «Ναυτεμπορική».

Ωστόσο, «αυτή τη φορά έχουμε να κάνουμε με κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή αμυντική κίνηση. Μια σειρά παραγόντων συνωμότησαν για να εκδηλωθεί ένα άνευ προηγουμένου ράλι για το πολύτιμο μέταλλο» τονίζουν και εξηγούν: «Υπάρχουν βασικοί λόγοι για τους οποίους τα πράγματα έχουν επιταχυνθεί τα τελευταία χρόνια: Ο απόηχος των χαλαρών νομισματικών πολιτικών στην εποχή του Covid, η αύξηση του πληθωρισμού και η εμπορική και διπλωματική σύγκρουση μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας. Σε αυτόν τον κόσμο, ο χρυσός έχει γίνει βασικό πλεονέκτημα για τα αποθέματα των χωρών που επιδιώκουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από το δολάριο και έτσι να είναι λιγότερο εκτεθειμένες σε αντίποινα μέσω κυρώσεων. Αυτό με τη σειρά του επιδεινώθηκε από την απειλή του δασμολογικού πολέμου».

Όπως στην πετρελαϊκή κρίση

Είναι ενδεικτικό ότι από την περασμένη Δευτέρα, το πολύτιμο μέταλλο κέρδισε πάνω από 80 δολάρια ανά ουγκιά.

Από τότε που ο Ντόναλντ Τραμπ ανέλαβε επισήμως τα καθήκοντά του, στις 20 Ιανουαρίου, το πολύτιμο μέταλλο έχει κερδίσει πάνω από 10% σε αξία. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Αμερικανός πρόεδρος ανακοίνωσε επανειλημμένα την επιβολή δασμών και μόλις χθες απείλησε την Ε.Ε. με δασμούς 200% στο κρασί, τη σαμπάνια και άλλα αλκοολούχα ποτά, σε αντίποινα για τη φορολόγηση με 50% στις εισαγωγές αμερικανικού ουίσκι μπέρμπον στην Ευρώπη. «Το τελευταίο ράλι των τιμών του χρυσού είναι συγκρίσιμο με την άνοδο που παρατηρήθηκε στη διάρκεια της πετρελαϊκής κρίσης στα τέλη της δεκαετίας του ’70 ή στα χρόνια της ευρωπαϊκής κρίσης χρέους, μέχρι την κορύφωσή της το 2012. Η αύξηση της τιμής του χρυσού το 1979 ήταν 246% σε ετήσια βάση, σε ένα μόνο οικονομικό έτος. Μεταξύ 2009 και 2011, η αναπροσαρμογή ήταν 20% σε ετήσια βάση και η ανάκαμψη που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2019 και έληξε τον Αύγουστο του 2020 συνοδεύτηκε με αύξηση κατά 33,5% σε ετήσια βάση».

Δασμοί και χρυσός

Σύμφωνα με αναλυτές στρατηγικής της αγοράς στον εμπορικό οίκο IG Asia, οι αμοιβαίοι δασμοί θα μπορούσαν να προκαλέσουν νέο κύμα αναταράξεων στην αγορά τούς επόμενους μήνες.

«Οι δύσκολες στιγμές είναι συχνά μεγάλος σύμμαχος του χρυσού, ειδικά όταν εμφανίζονται στον ορίζοντα οι καταιγίδες των κρίσεων και των εμπορικών πολέμων. Ωστόσο, αυτή τη φορά ήταν πολύ περισσότερο από μια απλή αμυντική κίνηση, μια σειρά παραγόντων που συνωμότησαν για να εξαπολύσουν ένα άνευ προηγουμένου ράλι για αυτό το εμπόρευμα. Οι ειδικοί εκτιμούν μάλιστα ότι η ανοδική τάση στην τιμή του χρυσού είναι πιθανό να συνεχιστεί. Σε ένα περιβάλλον όπου οι εναλλακτικές λύσεις είναι σπάνιες, ο χρυσός παραμένει ένα ελκυστικό ασφαλές καταφύγιο. «Οι επενδυτές φοβούνται ότι ο εμπορικός πόλεμος που υποκίνησε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ θα προκαλέσει αναταράξεις στην αγορά και θα βλάψει την οικονομία τους επόμενους μήνες.

Επομένως, ο χρυσός παραμένει ένα ελκυστικό ασφαλές καταφύγιο», λέει ο στρατηγικός αναλυτής της IG, Γιαπ Τζουν Ρονγκ. «Η όρεξη για χρυσό είναι επί του παρόντος ισχυρή και θα μπορούσε να παραμείνει έτσι εάν συνεχιστεί αυτή η χαοτική χάραξη πολιτικής», προσθέτει ο Νίτες Σαχ, στρατηγικός αναλυτής εμπορευμάτων στη WisdomTree. Η παγκόσμια εμπορική σύγκρουση, η οποία έχει κλονίσει τις χρηματοπιστωτικές αγορές και έχει πυροδοτήσει φόβους για ύφεση, αναμένεται άλλωστε να κλιμακωθεί. «Διατηρούμε την πρόβλεψη για συνέχιση της ανοδικής τάσης για τον χρυσό, με την τιμή να είναι θέμα χρόνου να φτάσει σε υψηλό ρεκόρ των 3.050 δολαρίων», εκτιμούν οι αναλυτές της ANZ.

Χρυσός και δολάριο

Στην αύξηση της τιμής του χρυσού συνέβαλε και η τάση μεταξύ ορισμένων χωρών που προσπαθούν να διαχωριστούν από το δολάριο και να χρησιμοποιήσουν τις κεντρικές τους τράπεζες για να αυξήσουν τα αποθέματά τους. Αυτή είναι η περίπτωση της Κίνας, η οποία το 2024 ήταν μια από τις χώρες που αύξησαν τα αποθέματά τους σε χρυσό, κατά 44 τόνους. Μόνο η Πολωνία, με αύξηση σχεδόν 90 τόνων, και η Ινδία, με αύξηση 72,6 τόνων, πρόσθεσαν στα θησαυροφυλάκιά τους περισσότερο χρυσό από την Κίνα κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Παγκόσμιο Συμβούλιο Χρυσού. Ωστόσο, δεν είναι μόνο η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας που αγοράζει περισσότερο χρυσό. «Οι κεντρικές τράπεζες απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τα ομόλογα του Δημοσίου ως επένδυση για τα συναλλαγματικά τους αποθέματα», τονίζουν παράγοντες της αγοράς

Άμυνα

Η Ελλάδα παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο!

Η Ελλάδα μπαίνει σε μεγάλο ναυπηγικό project με ΗΠΑ, ONEX και νοτιοκορεατική τεχνολογία, ενώ η συμμαχία Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ – Ινδίας παίρνει σάρκα και οστά. Τ

Δημοσιεύτηκε

στις

Με πυκνή ατζέντα στα εθνικά, την άμυνα, την Ανατολική Μεσόγειο και τη νέα γεωπολιτική αρχιτεκτονική Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ – Ινδίας μεταδόθηκε η εκπομπή Direct News με τον Ανδρέα Μουντζουρούλια.

Στο επίκεντρο βρέθηκε το μεγάλο ναυπηγικό project που, σύμφωνα με την εκπομπή, μπορεί να μετατρέψει την Ελλάδα σε παγκόσμιο κέντρο ναυπήγησης και συντήρησης πολεμικών πλοίων. Ο Ανδρέας Μουντζουρούλιας αναφέρθηκε στο αμερικανικό σχέδιο με την ONEX και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, στην εμπλοκή νοτιοκορεατικής τεχνολογίας και στη δυνατότητα ναυπήγησης υποβρυχίων νέας γενιάς, φρεγατών και κορβετών στην Ελλάδα.

Όπως τονίστηκε, το σχέδιο προβλέπει επενδύσεις ύψους 1,35 δισ. ευρώ, δημιουργία περίπου 10.000 θέσεων εργασίας και μετατροπή της χώρας σε εξαγωγό πολεμικών πλοίων. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο νοτιοκορεατικό υποβρύχιο KSS-III, το οποίο παρουσιάστηκε ως ένα από τα κορυφαία συμβατικά μη πυρηνικά υποβρύχια στον κόσμο.

Μεγάλο μέρος της εκπομπής αφιερώθηκε στη σύγκλιση Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ινδίας. Ο Ανδρέας Μουντζουρούλιας υποστήριξε ότι διαμορφώνεται ένα νέο γεωπολιτικό μπλοκ στην Ανατολική Μεσόγειο, με την Ινδία να αποκτά ολοένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την περιοχή και με την Κύπρο να αναδεικνύεται σε κρίσιμο κόμβο.

Σύμφωνα με την εκπομπή, ινδικά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι οι πύραυλοι BrahMos θα μπορούσαν να φτάσουν στην Ελλάδα μέσω Κύπρου, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για άλλα ινδικά οπλικά συστήματα. Η εξέλιξη αυτή, όπως υποστηρίχθηκε, προκαλεί έντονη ανησυχία στην Άγκυρα, καθώς η Τουρκία βλέπει να δημιουργείται γύρω της ένας συνδυασμός ισραηλινών και ινδικών συστημάτων υψηλής ακρίβειας.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στην ισραηλινή διάσταση. Η εκπομπή παρουσίασε ανάλυση ισραηλινού αμυντικού μέσου, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα δημιουργεί «ισραηλινό τείχος» στο Αιγαίο με συστήματα Spike, τα οποία αναπτύσσονται σε Έβρο και νησιά. Κατά τον Ανδρέα Μουντζουρούλια, τα συστήματα αυτά αλλάζουν τα δεδομένα απέναντι στην Τουρκία, καθώς μπορούν να πλήξουν ναυτικούς και χερσαίους στόχους πέραν της οπτικής επαφής, με ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο από drones, ραντάρ και αισθητήρες.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο παρουσιαστής άσκησε κριτική στη λογική των «ήρεμων νερών» με την Τουρκία, υποστηρίζοντας ότι η Διακήρυξη των Αθηνών αποδείχθηκε παγίδα για τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα. Επικαλέστηκε στοιχεία για την αύξηση των τουρκικών προκλήσεων σε αέρα και θάλασσα, σημειώνοντας ότι οι παραβιάσεις ελληνικών χωρικών υδάτων και οι παρενοχλήσεις ερευνητικών σκαφών έχουν αυξηθεί αισθητά.

Η εκπομπή αναφέρθηκε επίσης στο τουρκικό νομοσχέδιο για τη «Γαλάζια Πατρίδα», το οποίο, σύμφωνα με γαλλική ανάλυση, μπορεί να οδηγήσει σε κρίση στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο Ανδρέας Μουντζουρούλιας σχολίασε ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να βασίζεται μόνο σε ευρωπαϊκές διαμαρτυρίες ή σε τηλεφωνήματα προς τις Βρυξέλλες, αλλά χρειάζεται απαντήσεις επί του πεδίου.

Στο πεδίο της αεράμυνας, έγινε αναφορά στην επέκταση του ελληνικού στόλου μη επανδρωμένων αεροσκαφών V-BAT, τα οποία χρησιμοποιούνται για πληροφορίες, επιτήρηση και αναγνώριση, αλλά και στον εκσυγχρονισμό των ελληνικών Patriot. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στο γεγονός ότι η Σαουδική Αραβία φέρεται διατεθειμένη να καλύψει το κόστος αναβάθμισης της ελληνικής μοίρας Patriot που βρίσκεται αναπτυγμένη στο έδαφός της.

Για την Τουρκία, η εκπομπή υποστήριξε ότι βρίσκεται σε εσωτερική και αμυντική πίεση. Έγινε αναφορά στα προβλήματα του τουρκικού μαχητικού KAAN, με ισραηλινές εκτιμήσεις να υποστηρίζουν ότι το πρόγραμμα δεν μπορεί να προχωρήσει ουσιαστικά χωρίς αμερικανικούς κινητήρες. Παράλληλα, σημειώθηκε ότι η Ελλάδα αποκτά πλεονέκτημα με τα F-16 Viper και τα F-35, ενώ η Τουρκία αναζητά λύσεις μέσω Eurofighter και διεθνών συνεργασιών.

Ξεχωριστό θέμα αποτέλεσε η γεωπολιτική αναβάθμιση της Αλεξανδρούπολης. Σύμφωνα με την εκπομπή, τα τουρκικά μέσα ανησυχούν ότι η αμερικανική παρουσία και η ενίσχυση του λιμανιού περιορίζουν τη σημασία των Στενών του Βοσπόρου. Αναφέρθηκε επίσης ότι υπάρχει ινδικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, γεγονός που εντάσσει ακόμη περισσότερο τη Θράκη και το Αιγαίο στη νέα αρχιτεκτονική Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ – Ινδίας.

Στο τέλος της εκπομπής έγινε αναφορά και στα επεισόδια στο Σβέρνετς της Αλβανίας, όπου τραυματίστηκε Έλληνας ομογενής. Ο Ανδρέας Μουντζουρούλιας μίλησε για προκλητικές κινήσεις των αλβανικών αρχών, κατεδαφίσεις και σχέδια για τουριστικό θέρετρο σε οικολογικά ευαίσθητη ζώνη. Παράλληλα αναφέρθηκε στο παρασκήνιο γύρω από μεγάλες επενδύσεις στην Αλβανία και στη φερόμενη εμπλοκή του Τζάρεντ Κούσνερ σε projects πολυτελών resorts.

Η εκπομπή έκλεισε με αναφορές στις αναλύσεις του Shay Gal για τη σημασία της Κύπρου στην ισραηλινή ασφάλεια. Σύμφωνα με την παρουσίαση, η Κύπρος θεωρείται πλέον ζήτημα εθνικής ασφάλειας για το Ισραήλ, ενώ η τουρκική κατοχή στο βόρειο τμήμα του νησιού και οι απειλές της Άγκυρας βρίσκονται ψηλά στην ισραηλινή ατζέντα.

Το βασικό συμπέρασμα της εκπομπής ήταν σαφές: η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει στη λογική της αναμονής. Η περιοχή αλλάζει, οι συμμαχίες αναδιατάσσονται και ο ελληνισμός, μέσα από Ελλάδα και Κύπρο, καλείται να αξιοποιήσει τη στρατηγική σύγκλιση με Ισραήλ και Ινδία για να απαντήσει στην τουρκική πίεση.

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Πακιστάν: 900.000 δολάρια τον μήνα για λόμπινγκ στις ΗΠΑ ενώ η οικονομία ασφυκτιά

Η χώρα έχει βρεθεί επανειλημμένα υπό την ανάγκη στήριξης από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ενώ η κοινωνία αντιμετωπίζει το βάρος της ακρίβειας και των δημοσιονομικών περιορισμών.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Την ώρα που το Πακιστάν αντιμετωπίζει έντονη οικονομική πίεση, υψηλό χρέος, πληθωρισμό και συνεχή εξάρτηση από διεθνή οικονομική στήριξη, η κυβέρνηση της χώρας φέρεται να δαπανά σχεδόν 900.000 δολάρια τον μήνα για δραστηριότητες λόμπινγκ στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Moneycontrol, που επικαλείται δημόσιες καταχωρίσεις στο πλαίσιο του αμερικανικού νόμου FARA για τους ξένους πράκτορες, το ετήσιο κόστος των πακιστανικών συμβολαίων λόμπινγκ στην Ουάσινγκτον εκτιμάται περίπου στα 10 έως 12 εκατομμύρια δολάρια. Στόχος των κινήσεων αυτών είναι η πρόσβαση Πακιστανών αξιωματούχων σε κρίσιμα κέντρα αποφάσεων των ΗΠΑ και η διαχείριση της εικόνας του Ισλαμαμπάντ σε μια περίοδο αυξημένων διπλωματικών και αμυντικών πιέσεων.

Το θέμα αποκτά ιδιαίτερο βάρος επειδή οι δαπάνες αυτές έρχονται σε μια στιγμή που το Πακιστάν προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ εσωτερικής οικονομικής δυσπραγίας και εξωτερικής πίεσης. Η χώρα έχει βρεθεί επανειλημμένα υπό την ανάγκη στήριξης από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ενώ η κοινωνία αντιμετωπίζει το βάρος της ακρίβειας και των δημοσιονομικών περιορισμών.

Σύμφωνα με τον αναλυτή Ρομπίντερ Σάτσντεβ, οι συμβάσεις με αμερικανικές εταιρείες λόμπινγκ δεν είναι ασυνήθιστες στην Ουάσινγκτον, καθώς πολλές ξένες κυβερνήσεις προσλαμβάνουν τέτοιες εταιρείες για να αποκτήσουν πρόσβαση σε πολιτικούς, υπηρεσίες και θεσμούς. Ωστόσο, στην περίπτωση του Πακιστάν, το ύψος και η χρονική συγκυρία των δαπανών προκαλούν ερωτήματα. Το Moneycontrol αναφέρει, μεταξύ άλλων, συμβόλαιο 50.000 δολαρίων τον μήνα για τη διευκόλυνση επαφών του υπουργού Εσωτερικών του Πακιστάν, καθώς και άλλο συμβόλαιο 250.000 δολαρίων τον μήνα με εμπορικό προσανατολισμό.

Παράλληλα, άλλο δημοσίευμα του Moneycontrol αναφέρει ότι το Ισλαμαμπάντ υπέγραψε διετή συμφωνία ύψους 1,2 εκατ. δολαρίων με την εταιρεία Ervin Graves Strategy Group, με στόχο την ενίσχυση της εικόνας του Πακιστάν στην Ουάσινγκτον και την προβολή του ως αξιόπιστου εταίρου σε ζητήματα εμπορίου και ασφάλειας.

Η υπόθεση δείχνει ότι το Πακιστάν δίνει μεγάλη σημασία στη μάχη της εικόνας στις ΗΠΑ. Θέλει να εμφανιστεί ως αναγκαίος συνομιλητής σε ζητήματα αντιτρομοκρατίας, περιφερειακής ασφάλειας και εμπορίου, την ώρα που οι σχέσεις με την Ινδία, η πίεση γύρω από το Κασμίρ και οι διεθνείς ανησυχίες για χρηματοδότηση εξτρεμιστικών δικτύων παραμένουν στο προσκήνιο.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ουάσινγκτον γίνεται βασικό πεδίο πακιστανικής διπλωματικής κινητοποίησης. Προηγούμενες καταχωρίσεις FARA είχαν δείξει ότι το Πακιστάν χρησιμοποίησε εταιρείες λόμπινγκ και για να επηρεάσει τη στάση των ΗΠΑ σε σχέση με τον κίνδυνο επανένταξης της χώρας στη «γκρίζα λίστα» της FATF, δηλαδή του διεθνούς μηχανισμού που παρακολουθεί ελλείψεις στην αντιμετώπιση ξεπλύματος χρήματος και χρηματοδότησης τρομοκρατίας.

Το πολιτικό μήνυμα είναι σαφές: το Πακιστάν ξοδεύει ακριβά για να κρατήσει ανοιχτές πόρτες στην Ουάσινγκτον. Το ερώτημα, όμως, είναι βαρύ για μια χώρα με πιεσμένη οικονομία. Μπορεί ένα κράτος που δυσκολεύεται να στηρίξει τους πολίτες του να διαθέτει εκατομμύρια δολάρια για επικοινωνιακή και πολιτική επιρροή στο εξωτερικό;

Οι υποστηρικτές αυτής της στρατηγικής θα πουν ότι η πρόσβαση στα αμερικανικά κέντρα αποφάσεων είναι επένδυση εθνικής ασφάλειας. Οι επικριτές, όμως, βλέπουν άλλη μια απόδειξη των προτεραιοτήτων του πακιστανικού κατεστημένου: χρήματα για λόμπινγκ στην Ουάσινγκτον, την ώρα που η κοινωνία πληρώνει τον λογαριασμό της οικονομικής κρίσης.

Η υπόθεση των 900.000 δολαρίων τον μήνα δεν είναι απλώς οικονομική είδηση. Είναι παράθυρο στον τρόπο με τον οποίο το Ισλαμαμπάντ αντιλαμβάνεται την εξωτερική πολιτική: ως διαρκή αγώνα επιρροής στις ΗΠΑ, ακόμη κι αν το κόστος στο εσωτερικό είναι πολιτικά και κοινωνικά βαρύ.

Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομία

Πέφτουν οι τιμές στα καύσιμα: Φθηνότερη βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης στις αντλίες τις επόμενες ημέρες

Η πτώση στη χονδρική αγορά δεν περνά αμέσως και με τον ίδιο ρυθμό στην αντλία. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να βλέπουν μεγάλες διαφορές από πρατήριο σε πρατήριο, ακόμη και μέσα στην ίδια περιοχή. Σε περιόδους γρήγορης αποκλιμάκωσης των τιμών στα διυλιστήρια, οι αποκλίσεις αυτές γίνονται ακόμη πιο εμφανείς.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

a man pumping gas into his car at a gas station

Συνεχίζεται για έκτη μέρα στη σειρά η αποκλιμάκωση των τιμών των καυσίμων στα διυλιστήρια, δημιουργώντας προσδοκίες για σταδιακή μείωση των τιμών και στα πρατήρια μέσα στις επόμενες ημέρες.

Η πτώση στη χονδρική αγορά δεν περνά αμέσως και με τον ίδιο ρυθμό στην αντλία. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να βλέπουν μεγάλες διαφορές από πρατήριο σε πρατήριο, ακόμη και μέσα στην ίδια περιοχή. Σε περιόδους γρήγορης αποκλιμάκωσης των τιμών στα διυλιστήρια, οι αποκλίσεις αυτές γίνονται ακόμη πιο εμφανείς.

Παρά τις διαφορές στη λιανική, η γενική εικόνα είναι πλέον καθοδική. Όλο και περισσότερα πρατήρια αναμένεται να διαθέσουν φθηνότερα τόσο την αμόλυβδη βενζίνη όσο και το πετρέλαιο κίνησης, ύστερα από αρκετές εβδομάδες αυξημένων τιμών που επιβάρυναν σοβαρά τους οδηγούς.

Ήδη στο λεκανοπέδιο καταγράφονται πρατήρια με τιμές αμόλυβδης κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο. Αντίστοιχα, στο πετρέλαιο κίνησης αρχίζουν να εμφανίζονται τιμές κάτω από το 1,65 ευρώ το λίτρο, ένδειξη ότι η υποχώρηση της χονδρικής αρχίζει σταδιακά να φαίνεται και στη λιανική.

Η εξέλιξη συνδέεται με την αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών πετρελαίου, η οποία με τη σειρά της πιέζει προς τα κάτω τις τιμές στα διυλιστήρια. Η αγορά, μετά την ένταση που προκάλεσαν οι εχθροπραξίες στη Μέση Ανατολή, δείχνει πλέον σημάδια εξομάλυνσης.

Στην αμόλυβδη, η τιμή διυλιστηρίου —στην οποία περιλαμβάνεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, αλλά όχι ο ΦΠΑ και το εμπορικό περιθώριο— βρισκόταν στα 1,25 ευρώ ανά λίτρο όταν ξεκινούσαν οι εχθροπραξίες στη Μέση Ανατολή. Στη συνέχεια ανέβηκε έως περίπου το 1,60 ευρώ ανά λίτρο στις 21 Μαΐου. Από τότε έχει υποχωρήσει κατά περίπου 12 λεπτά το λίτρο, με τη μείωση να περνά σταδιακά στην τελική τιμή πώλησης.

Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και στο πετρέλαιο κίνησης. Η τιμή διυλιστηρίου είχε αυξηθεί από τα 1,09 ευρώ έως τα 1,58 ευρώ στα τέλη Μαρτίου, περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση προχώρησε σε οριζόντια επιδότηση 16 λεπτών ανά λίτρο. Σήμερα, η τιμή κινείται περίπου στο 1,17 ευρώ σε επίπεδο διυλιστηρίου, γεγονός που δημιουργεί περιθώριο για περαιτέρω υποχώρηση και στις αντλίες.

Ωστόσο, υπάρχει ένας παράγοντας που μπορεί να περιορίσει μέρος της μείωσης για τον καταναλωτή: η αλλαγή στην κρατική επιδότηση. Από τη Δευτέρα 1 Ιουνίου, η επιδότηση μειώνεται από τα 20 στα 15 λεπτά ανά λίτρο. Η μείωση αυτή θα ενσωματωθεί στην τελική τιμή πώλησης και θα επηρεάσει το πόσο γρήγορα και πόσο έντονα θα φανεί η αποκλιμάκωση στην τσέπη των οδηγών.

Το βασικό συμπέρασμα, πάντως, είναι ότι η αγορά καυσίμων έχει γυρίσει σε πτωτική τροχιά. Οι οδηγοί θα πρέπει να συγκρίνουν τιμές, καθώς οι διαφορές ανάμεσα στα πρατήρια παραμένουν σημαντικές. Όσοι επιλέξουν προσεκτικά, μπορούν ήδη να βρουν φθηνότερη αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται η πτώση να γίνει πιο ορατή σε μεγαλύτερο μέρος της αγοράς.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ11 λεπτά πριν

ΗΠΑ–Halkbank: Η Ουάσιγκτον αφήνει τον Ερντογάν χωρίς το «βαρίδι» που τον πίεζε

Η υπόθεση Halkbank ήταν ένα από τα λίγα πραγματικά χαρτιά πίεσης των ΗΠΑ απέναντι στον Ερντογάν. Με την αρχειοθέτησή της,...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ26 λεπτά πριν

Στην Ουάσιγκτον η «μάχη» για την Κύπρο: Σήμερα ολοκληρώνεται το 41ο Συνέδριο της ΠΣΕΚΑ με επαφές στο Κογκρέσο και την αμερικανική κυβέρνηση

Οι διοργανωτές θεωρούν ότι η φετινή συγκυρία είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η Κύπρος έχει εξελιχθεί σε κρίσιμο γεωστρατηγικό εταίρο της...

Αναλύσεις41 λεπτά πριν

Το «American Dream» ως αλλοίωση της εθνικής υπόστασης ενός Έθνους

Δύναται να θεωρηθεί όχι απλώς οικονομικό ή κοινωνικό πρότυπο, αλλά ιδεολογικός φορέας προτεσταντικού πολιτισμικού μετασχηματισμού.

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Οι Αλβανοί διακινητές και το νομικό κενό που εκμεταλλεύτηκε ο δράστης του Μπέλφαστ!

Εκμεταλλεύονται την απουσία ελέγχων διαβατηρίων στα σύνορα μεταξύ Ιρλανδίας και Βόρειας Ιρλανδίας

a blue and yellow flag flying in the sky a blue and yellow flag flying in the sky
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ1 ώρα πριν

Νέο «όχι» της Σουηδίας στην Τουρκία: Φρένο σε τρεις εκδόσεις που ζητούσε η Άγκυρα – Είχαν κατηγορηθεί για τρομοκρατία

Η Τουρκία είχε ζητήσει την έκδοση των τριών αλλοδαπών πολιτών, προκειμένου να εκτίσουν ποινές φυλάκισης που τους έχουν επιβληθεί από...

Δημοφιλή