Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Κάποτε θα πρέπει να ειπωθούν ορισμένες αλήθειες για τον πόλεμο στην Ουκρανία!

Υπάρχει ένας πόλεμος στον τρίτο χρόνο διεξαγωγής του. Υπάρχουν και οι ένοχοι αυτού του πολέμου. Γι αυτούς θα μιλήσουμε παρακάτω.

Δημοσιεύτηκε στις

Γράφει ο Κρεσέντσιο Σαντζίλιο

Η τετραετία του Biden στο Λευκό Οίκο υπήρξε πραγματικά μια από τις χειρότερες όχι μόνο στην ιστορία των ΗΠΑ, αλλά προπαντός στην ιστορία της Ευρώπης ολόκληρης συνολικά και των επιμέρους χωρών της.

Ένα από τα πιο κατακριτέα αποτελέσματα υπήρξε και η γενικευμένη, ασύδοτη παραπληροφόρηση, ειδικά η παραπληροφόρηση των ευρωπαίων και κοινοτικών πολιτών που έφτασε στο ζενίθ της με συνέπειες οι οποίες συνεχίζουν ακόμη να δηλητηριάζουν βαθιά εθνικές και ατομικές πραγματικότητες.

Σήμερα η πολιτική παράνοια των ηγετών των μεγαλύτερων και με περισσότερη διεθνή επιρροή ευρωπαϊκών κρατών ανέβηκε σε πρωτόγνωρα επίπεδα, πρωτοφανή για την ιστορική διαδρομή της Ευρώπης, με άμεση, ανεξέλεγκτη απειλή ανυπολόγιστου παγκόσμιου ολοκαυτώματος.

Υπάρχει ένας πόλεμος στον τρίτο χρόνο διεξαγωγής του. Υπάρχουν και οι ένοχοι αυτού του πολέμου. Γι αυτούς θα μιλήσουμε παρακάτω.

Εκείνο που, αναφορικά με αυτόν τον πόλεμο, μας απασχολεί τρομερά και μας φοβίζει ιδιαιτέρως είναι η απολύτως λανθασμένη «τροπή» που έχει πάρει η λειτουργία των μυαλών ορισμένων ηγετών (μάλλον ηγετίσκων), μια τροπή που «κατευθύνεται απευθείας σε λύσεις βαράθρου», μια τροπή η οποία έχει τελείως ξεφύγει από όποια υπαρκτή λογική και πελαγοδρομεί σε βαθιά νερά απελπιστικής παραφροσύνης.

Είναι φανερό βέβαια πως η εξέλιξη του πολέμου, που μεθόδευσε και προκάλεσε ο συνασπισμός των Δυτικών μέσα στα λαγούμια του ΝΑΤΟ, δεν υπήρξε εκείνη που ανέμενε. Αντιθέτως, η προστατευόμενη του κυριολεκτικά πνέει τα λοίσθια, κάτι που προκαλεί όλες τις άσχημες παρακρούσεις στο δυτικό στρατόπεδο.

Κατ’ αρχήν φαίνεται καθαρά πως ο Ουκρανός «πρόεδρος» Ζελένσκι μοιάζει να είναι κάπως groggy, όπως λένε στην αργκό της πυγμαχίας. Όσο συνειδητοποιεί πως χάνει στο πεδίο των μαχών, τόσο πιότερο διακατέχεται από ένα πραγματικά ντελίριο μίσους για ό, τι είναι ρωσικό, και ειδικά για το «σύμβολό» του ό, τι είναι ρωσικό, τον πρόεδρο της Ρωσίας Πούτιν.

Και το ότι δέχεται την ανακωχή των 30 ημερών που προτείνουν οι Αμερικανοί (για να αρχίσουν σε κλίμα ειρηνικό οι διαπραγματεύσεις) ασφαλώς γι΄ αυτόν είναι μόνο για να προσπαθήσει να ανασυντάξει τον σαραβαλιασμένο στρατό του και να συνεχίσει τον πόλεμο και να … νικήσει τον αχρείο Πούτιν!!!, έτσι όπως του λένε οι άλλοι τρεις τρελοί της «παρέας», αντί για να πορευτεί πραγματικά σε έναν δρόμο προς την τελική ειρήνη.

Και είναι επίσης φανερό πως η απέραντη απογοήτευση που νιώθει για την αναπόφευκτη ήττα, του εμπνέει ακραίες σκέψεις με όρους θα λέγαμε τρέλας και νοητικής ακαταστασίας.

Ουσιαστικά ένας άνθρωπος άκρως επικίνδυνος για τη παγκόσμια ειρήνη. Αρκεί να σκεφτούμε πως ούτε λίγο ούτε πολύ είχε ζητήσει από τον Μπάιντεν να του προμηθεύσει πυρηνικά για να κτυπήσει τη Ρωσία και δεν τα πήρε γιατί φαίνεται πως ο Αμερικανός έτυχε να έχει μια στιγμή διαύγειας και κατάλαβε τι θα γινόταν αν του τα έδινε!

Ο ίδιος ο Ζελένσκι πάντως ζητώντας τα, σχεδόν απαιτώντας τα, για χρήση εναντίον της Ρωσίας, όπως είπε, έδειξε με το παραπάνω μια παράνοια για δέσιμο. Και για όλους, ειδικά για τους Ουκρανούς, ασυζητητί συμφέρει η απομάκρυνσή του από την εξουσία, με εκλογές ή δίχως.

Είναι ακόμα φανερό πως τόσες εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια και ευρώ και εκατομμύρια πυρομαχικά, χιλιάδες και εκατοντάδες χιλιάδες οπλισμό από τουφέκια έως πυραύλους που έλαβε υπήρξαν για το τίποτα, εκτός κι αν ο ίδιος γνωρίζει (όπως νομίζουμε πως καλά γνωρίζει !) πού κατέληξαν!

Ο Johnson πρώτα και ο Starmer τώρα καλά τον τάισαν και τον ταΐζουν με φρούδες βεβαιώσεις θριάμβου προσπαθώντας να «επιβεβαιώσουν» τα ανεπιβαβαίωτα. Ο Μπάιντεν μάλλον «του την έφερε» μπαμπέσικα μέσα σε αγκαλιές και δις δολάρια των Αμερικανών φορολογουμένων, γιατί ο γιός Μπάιντεν σίγουρα πρόλαβε να αγοράσει για τις ΗΠΑ τη μισή Ουκρανία και η αμερικανική BlackRock τη μισή ουκρανική γεωργία.

Ο Μακρόν με τη σειρά του, ο οποίος δεν βλέπει τα χάλια στη χώρα του, στη προσπάθεια να «ηγηθεί» τη κοινοτική Ευρώπη (τι νταλκάς κι αυτός του νάνου της «ηγεσίας»!) κυριολεκτικά έχασε το νου του και δεν ξέρει τί να εφεύρει για να αποφύγει τη πτώση του αυτεπαγγέλτως προστατευόμενου του Ζελένσκι.

Πάντως ο Αμερικανός πρόεδρος των 350 δις δολαρίων στο καζάνι χωρίς πάτο της Ουκρανίας εξαφανίστηκε μέσα στη θολούρα του μυαλού του. Καιρός ήταν∙: δεν ήξερες ποτέ αν ήταν αυτός που μιλούσε οι άλλοι με το στόμα του! Καιρός ήταν, αν και γι’ αυτόν κάτι θα έπρεπε να κάνει το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο: το μακελειό που γίνεται στην Ουκρανία του χρεώνεται από το α ως το ω: είναι η ζωντανή απόδειξη της ενοχής του.

Τί να πούμε; Ακόμη ένας άλλος Αμερικανός πρόεδρος με λερωμένη τη φωλιά του από θανάτους και καταστροφές.

Μένουν οι άλλοι δύο, υποβοηθούμενοι από το γερμανικό στοιχείο που γονιδιακά θυμήθηκε το ναζιστικό παρελθόν του και ίσως ελπίζει σε μια ρεβάνς με τους Ρώσουν για την αλησμόνητη κατραπακιά που «έφαγε» πριν από 80 χρόνια. Ο χρόνος δε ξεχνιέται.

Διερωτόμαστε τι σόι εγκέφαλο έχουν ο Μακρόν και ο Στάρμερ, πώς «δουλεύει», υπό την προϋπόθεση πως αληθινά δουλεύει. Γιατί είναι αδύνατο να φανταστούμε ότι αυτοί οι δύο άνθρωποι-εγκέφαλοι μπορούν ακόμη να φαντάζονται πως είναι εφικτή μια νίκη της Ουκρανίας επί της Ρωσίας που. κατά τη γνώμη τους, θα είναι και μια «δική» τους νίκη!

Το να συνεχίζεις να θέλεις έναν πόλεμο ο οποίος ήδη κρίθηκε με την ήττα σου δεν είναι πια πόλεμος, αλλά έγκλημα εναντίον της ανθρωπότητας, εγκληματική παράνοια την οποία κάποιος θα πρέπει επιτέλους να σταματήσει το γρηγορότερο πριν φτάσει στο απροχώρητο..

Τώρα όλες οι ελπίδες βρίσκονται στα χέρια του νέου Αμερικανού προέδρου Τραμπ, ο μόνος που ειλικρινά επιδιώκει (απ’ ό, τι φαίνεται) μια οριστική παύση του πολέμου στην Ουκρανία και δεν παρασύρεται από την «παραδοσιακή» πολεμοκαπηλία σχεδόν όλων των προκατόχων του.

Δεν είναι του παρόντος και δεν συζητάμε για όσες συγκρουσιακές καταστάσεις δημιουργεί ο ίδιος με Ευρώπη και Ασία και Αμερική αναφορικά με οικονομικο-εμπορικές διαφορές. Άλλοι είναι εγκυρότεροι σχολιαστές και μελετητές επί του θέματος.

Εκείνο που ενδιαφέρει εμάς και, είμαστε σίγουροι, όλο τον κόσμο, είναι η αποφυγή ενός πολέμου που οι τρεις ηγετίσκοι με σαλεμένα μυαλά απειλούν να συνεχίσουν. Μαζί τους βέβαια και ο Ουκρανός πρόεδρος ο οποίος, όπως δηλώνει, «περιμένει από τους ευρωπαίους συμμάχους του συγκεκριμένα βήματα αποστολής στρατευμάτων τους».

Ποιος δεν μπορεί να κατανοήσει πού «σκοπεύουν» αυτές οι δηλώσεις.

Ας έρθουμε όμως και στο άλλο «ψητό» που καίει. Πολλά ψέματα και πολλή παραπληροφόρηση κυκλοφόρησαν σχετικά με τις αιτίες και τους ενόχους αυτού του πολέμου στην Ουκρανία,

Ποιος ή ποιοι έχουν την ευθύνη γι’ αυτόν τον πόλεμο;

Στη Δύση η αλήθεια δυστυχώς πολύ εύκολα διαστρεβλώνεται όταν δεν μας συμφέρει. Και όντως δεν μας συμφέρει!

Σε ένα πρόσφατο άρθρο που δημοσίευσε στο φύλλο μεγάλου κύρους The Hill ο καθηγητής του Πανεπιστημίου στο Austin του Τέξας, όπου διδάσκει Στρατιωτική Στρατηγική και Διαχείριση Συγκρούσεων, Alan J. Kuperman αναφέρεται εκτενώς στο θέμα της ευθύνης στον ουκρανικό πόλεμο.

Προς αποφυγήν όποιων παρεξηγήσεων, πρέπει αμέσως να τονίσουμε πως ο Cuperman δεν φημίζεται διόλου για κάποιο φιλο-τραμπικό αίσθημα του, ούτε και είναι οπαδός της τραμπικής «φιλοσοφίας» τύπου MAGA,

Ωστόσο, και όπως η πλειοψηφία των Αμερικανών που, ανεξάρτητα από την πολιτική τοποθέτησή τους, εκφράζουν την εμπιστοσύνη τους στην ικανότητα του Τραμπ να βρει μια λύση στον πόλεμο στην Ουκρανία, έτσι και ο Kuperman πιστεύει ότι ο Αμερικανός; πρόεδρος βρίσκεται στο σωστό δρόμο ενεργειών και έχει δίκιο να θέλει να συνομιλήσει με τον Πούτιν για να τεθεί τέλος στη σύρραξη.

Όσο για τις ευθύνες, με λίγα λόγια: για το ποιος έφταιξε που ξέσπασε ο πόλεμος, ο Kuperman άλλο δεν κάνει από το να επιβεβαιώνει τις έγκυρες γνώμες πολλών έγκυρων Αμερικανών μελετητών και πολιτολόγων μεταξύ των οποίον ο John J. Mearsheimer, o καθηγητής στο Χάρβαρν Stephen Walt, o πρώην πρεσβευτής Jack F. Matlock.

Κατά τον Kuperman ευθύνες για τον πόλεμο δεν έχει μόνο ο Πούτιν, ως προς τη συγκεκριμένη «πράξη επίθεσης» στην Ουκρανία (βέβαια ο Kuperman δε μας λέει πώς θα συμπεριφερόταν ο Αμερικανός πρόεδρος αν βρισκόταν στη θέση του Πούτιν με τις συνεχείς προκλήσεις του ΝΑΤΟ!), αλλά και σε μεγάλο βαθμό και ο Αμερικανός πρόεδρος Μπάιντεν.

Λέει ο Kuperman: «Πολύ σπάνια συμφωνώ με τον πρόεδρο Τραμπ, αλλά οι πρόσφατες δηλώσεις του για την Ουκρανία ως επί το πλείστον λένε την αλήθεια», υπό την έννοια πως το δυτικό αφήγημα διαστρέβλωσε για πάνω από δέκα συναπτά έτη την πραγματική πραγματικότητα στην Ουκρανία.

Και τονίζει παρακάτω πως η ενέργεια του Πούτιν ναι μεν «δεν δικαιολογεί την εισβολή, οπωσδήποτε όμως έγινε ως απάντηση σε μια πρόκληση».

Η άποψή του είναι ότι το 2014 άρχισε ο πόλεμος όταν «Ουκρανοί ακροδεξιοί ακτιβιστές» είχαν ανοίξει πυρ εναντίον της αστυνομίας και του πληθυσμού στο Μαΐντάν ψευδώς κατηγορώντας γι’ αυτό τη κυβέρνηση. Η ανατροπή του φιλορώσου προέδρου Yanukovych, νόμιμα εκλεγμένο το 2010, πυροδότησε την αντίδραση του Πούτιν που κατέλαβε τη Κριμαία και όπλισε του Ρώσους του Ντονμπάς.

¨Ολα αυτά σημαίνουν και αποδεικνύουν ότι η ρωσική εισβολή προκλήθηκε από μια μεγάλη σειρά φιλο-δυτικών επιθετικών ενεργειών οι οποίες αν δεν είχαν εκδηλωθεί, το πιο λογικό είναι να μην είχε ποτέ εκτελεστεί καμία εισβολή και τα πράγματα να ήταν σήμερα όπως τότε.

Ουσιαστικά εκείνο που λέει και αποδεικνύει ο Kuperman και όλοι οι άλλοι είναι ακριβώς εκείνο που από δύο χρόνια τώρα λέμε και γράφουμε. Δηλαδή: στην Ουκρανία έχει συμβεί εκείνο που πάντα και υποχρεωτικά συμβαίνει στη Φυσική: σε μιας δράση αντιστοιχεί μια αντίδραση.

Έτσι η αντιρωσική νατοϊκή και φιλοαμερικανική δράση εδραίωσης μιας απειλής ενάντια στη Ρωσία οδήγησε αυτή την τελευταία στην αντίδραση ώστε να αποφευχθεί αυτή η εδραίωση.

Και, ως συνήθως, όλοι οι Δυτικοί, όλοι οι Κοινοτικοί και όλοι οι Αμερικανοί υπό Biden το μόνο που θεώρησαν πραγματικότητα ήταν η ρωσική αντίδραση, αγνοώντας εντελώς και υποκριτικά την έντονη και δραματική (με νεκρούς) δράση της δυτικής παράταξης, ευρωπαϊκής και αμερικανικής και της συμμάχου της ουκρανικής ακροδεξιάς (πιο σωστά θα ήταν να λέγαμε: ναζιστικής!) κρατικής και παρακρατικής οργάνωσης.

Η απόλυτη, εσκεμμένη έλλειψη ειλικρίνειας, αλήθειας και αντικειμενικότητας και ο θρίαμβος της υποκρισίας, του ψεύδους και δολιότηγτας.

Ο Kuperman «δείχνει» και τις ευθύνες του Ζελένσκι «ο οποίος συνέβαλε στην εξάπλωση του πολέμου παραβιάζοντας τις συμφωνίες ειρήνης με τη Ρωσία και ζητώντας στρατιωτική βοήθεια και εισδοχή στο ΝΑΤΟ. Οι συμφωνίες του Minsk 1 και 2, που ο Ζελένσκι άκριτα και ελαφρά τη καρδία παραβίασε ίσως νομίζοντας πως έπαιζε θέατρο του παραλόγου,, προέβλεπαν ένα καθεστώς αυτονομίας του Donbass μέσα στο 2015, μια εξέλιξη που ικανοποιούσε τον Πούτιν θεωρώντας της ικανή να εμποδίσει την Ουκρανία να μπει στο ΝΑΤΟ.

«Η Ουκρανία όμως αρνήθηκε για επτά συναπτά έτη να εκπληρώσει τη δέσμευση που είχε αναλάβει», τονίζει ο Kuperman.

Για όσους δεν γνωρίζουν – και μάλλον είναι οι περισσότεροι – στις 5 του Σεπτέμβρη 2014 υπογράφηκε στο Μινσκ της Λευκορωσίας μια συμφωνία ειρήνης που σχεδόν αντέγραφε όλο το «σχέδιο» ειρήνευσης 15 σημείων που στις 20 Ιούνη του ιδίου έτους είχε προτείνει ο τότε Ουκρανός πρόεδρος Ποροσένκο.

Η νέα συμφωνία, υπό την αιγίδα του Γάλλου προέδρου François Hollande και της Γερμανίδας Καγκελαρίου. Angela Merkel, υπογράφηκε από την Ηidi Tagliavini, αντιπρόσωπο του OCSE, ΟΑΣΕ (Οργανισμός για την Ασφάλεια και Συνεργασία στην Ευρώπη), τον Leonid Ku

ma, τέως Ουκρανού προέδρου, ως Ουκρανό αντιπρόσωπο, τον Mikhail Zurabov, Ρώσο πρέσβη στο Κίεβο, ως Ρώσο αντιπρόσωπο και τους Aleksandr Zachar

enko και Igor Plotnickij ως αντιπροσώπους αντίστοιχα της DNR, Λαϊκής Δημοκρατίας του Ντόνετσκ και της LNR, Λαϊκής Δημοκρατίας του Λουγκάνσκ.

Η συμφωνία προέβλεπε, εκτός των άλλων, και ένα «ειδικό νομικό καθεστώς» για τα oblast του Ντονμπάς και Λουγκάνσκ, με ζώνες απαγόρευσης παρουσίας όπλων και δύο γραμμές ελέγχου, ουκρανική και των μειονοτήτων. Δεν γίνεται λόγος για απόσπαση των δύο περιοχών από την ουκρανική επικράτεια. .

Όταν το 2019 ο Ζελένσκι ανέλαβε τη προεδρία της Ουκρανίας με την υπόσχεση να υλοποιήσει τις συμφωνίες (του Μινσκ) που ο προκάτοχός του είχε αγνοήσει μολονότι ο ίδιος τις είχε εγκρίνει, όχι μόνο αθέτησε τις υποσχέσεις του αλλά και άρχισε να εφαρμόζει ένα έντονο πολεμικό πρόγραμμα αυξάνοντας γεωμετρικά τις εισαγωγές (επιθετικών) όπλων από τις ΗΠΑ και ΝΑΤΟ, κάτι που έκανε να «ξεχειλίσει το ποτήρι» για τον Πούτιν ο οποίος, για να σταματήσει την αμερικανοποίηση της Ουκρανίας, έτσι όπως έδειχναν οι ενέργειες του ντουέτου πατέρα και γιου Biden και όπως ο Ζελένσκι οργάνωνε και εκτελούσε, την 24η Φλεβάρη 2022, ενέκρινε την επίθεση σε ουκρανικό έδαφος

Αναμφισβήτητη λοιπόν και σφοδρά απειλητική των δυτικο-αμερικανών νατοϊκών.

Με μια τέτοια υπαρξιακή απειλή καμία χώρα στο κόσμο, που θα βρισκόταν στη θέση της Ρωσίας, και ιδίως οι ΗΠΑ, δεν θα καθόταν με σταυρωμένα χέρια βλέποντας τους άλλους να ενεργούν ανενόχλητοι εναντίον της.

Γράφει επίσης ο Kuperman: «Αν ο Τραμπ ήταν Πρόεδρος, δεν θα είχε δώσει στον Ζελένσκι καμία άδεια εν λευκώ», όπως έγινε με τον Μπάιντεν, και «ο Ζελένσκι άλλη επιλογή δεν θα είχε από εκείνη της εφαρμογής των συμφωνιών του Μινσκ αποκλείοντας τον πόλεμο».

Βέβαια, κατά την άποψη του Kuperman, o Biden φταίει που «έδωσε στον Ζελένσκι δικαίωμα βέτο στις διαπραγματεύσεις ειρήνης» και «τροφοδότησε» (τον ίδιο) «με φρούδες ελπίδες για «σύντομες και αποφασιστικές βοήθειες» σε περίπτωση εισβολής, που όμως δεν έφτασαν ποτέ.

Είναι εκείνο που λέγαμε και πιο πάνω: υπερβολικές προσδοκίες τότε ο Biden, αλλά και οι Macron και Starmer τώρα στον άμυαλο πολιτικό ηθοποιό Ζελένσκι κάνοντας τον να πάρουν πολύ αέρα τα όσα μυαλά του και να φέρεται με περισσή παρανοϊκή αλαζονεία και ανοησία, ούτε λίγο ούτε πολύ κάνοντας (νομίζοντας!) πως είναι ο εγγυητής της ασφάλειας όλης της Ευρώπης!!

Οπότε επαναλαμβάνουμε: η τρέλα δεν πάει στα βουνά!

Κάτι παρόμοιο άλλωστε δεν του είχε πει και ο Τραμπ στη συνάντησή τους στο Οβάλ Γραφείο;!

Το θέμα είναι τώρα ποιος θα συνετίσει τους άλλους τρεις τρελούς ευρω-κοινοτικούς ώστε να καταλάβουν πως οριστικά, ό, τι και να κάνουν, έχασαν τον πόλεμο και τότε, για να αποφευχθούν τα χειρότερα, η άμεση ανάγκη είναι να επέλθει η ειρήνη στη περιοχή και η ανοικοδόμηση της Ουκρανίας υπό νέα, από όλους εγκεκριμένη και ανεκτή πολιτική ηγεσία.

……………………………………………………………………….

 

Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη. Τελείωσε κλασικές σπουδές και νομικά. Υπηρέτησε στο Υπουργείο των Εξωτερικών της Ιταλίας. Δημοσίευσε και δημοσιεύει άρθρα και δοκίμια λογοτεχνικής κριτικής και μεταφράσεις ελληνικής ποίησης στα πιο έγκυρα ιταλικά λογοτεχνικά περιοδικά. Έχει μεταφράσει πολλούς Ιταλούς ποιητές στην ελληνική γλώσσα ενώ έχει συνεργαστεί και με ελληνικά λογοτεχνικά περιοδικά.

Αναλύσεις

Μάικλ Ρούμπιν στο Middle East Forum: Ακολουθεί η Τουρκία το κινεζικό μοντέλο υπεραλίευσης;

Η υδατοκαλλιέργεια είναι μια τεράστια βιομηχανία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, και η Τουρκία επιδιώκει να αποκτήσει αθέμιτο πλεονέκτημα

Δημοσιεύτηκε

στις

Την πιθανότητα η Τουρκία να υιοθετεί πρακτικές υπεραλίευσης παρόμοιες με αυτές της Κίνας, με στόχο οικονομικά και γεωπολιτικά οφέλη στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο ​εξετάζει σε άρθρο του στο Middle East Forum ο Μάικλ Ρούμπιν με τίτλο «Ακολουθεί η Τουρκία το κινεζικό μοντέλο υπεραλίευσης;».

Ο Αμερικανός αναλυτής υποστηρίζει ότι η Τουρκία, όπως και η Κίνα, χρησιμοποιεί την υπεραλίευση όχι μόνο για οικονομικό κέρδος αλλά και ως εργαλείο για την ενίσχυση των εδαφικών της διεκδικήσεων. Η τουρκική αλιευτική βιομηχανία έχει αυξηθεί σημαντικά, από 100.000 τόνους το 2013 σε 556.000 τόνους το 2023, χάρη σε κρατικές επιδοτήσεις και την απουσία αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών. Αντίθετα, η Ελλάδα, ως μέλος της ΕΕ, περιορίζεται από ευρωπαϊκές ρυθμίσεις, με την παραγωγή της να ανέρχεται σε περίπου 130.000 τόνους ετησίως.​

Επιπλέον, η Τουρκία επωφελείται από χαμηλότερους δασμούς και την απουσία ποιοτικών ελέγχων στις εξαγωγές της προς τις ΗΠΑ και την ΕΕ, γεγονός που της επιτρέπει να ανταγωνίζεται αθέμιτα τις ευρωπαϊκές αγορές. Ο Ρούμπιν προτείνει ότι οι ΗΠΑ και η ΕΕ θα πρέπει να στηρίξουν την Ελλάδα και την Κύπρο σε διεθνή φόρα, αντιμετωπίζοντας την τουρκική οικονομική και θαλάσσια επιθετικότητα.​ Υπενθυμίζεται, ότι ο Σάββας Καλεντερίδης σε σχετικό θέμα στην εκπομπή του είχε μεταφέρει κραυγή αγωνίας από Έλληνα ψαρά, ο οποίος έκανε λόγο σε επιστολή του στο Geopolitico.gr για “σχέδιο εξόντωσης της ελληνικής αλιείας”.

Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο του Μάικλ Ρούμπιν:

α κινεζικά αλιευτικά τράτα δραστηριοποιούνται στις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες χωρών από την Κορεατική Χερσόνησο έως την Κένυα. Όταν οι χώρες διαμαρτύρονται ή απλώς απορρίπτουν τις κινεζικές προσπάθειες —όπως κάνουν οι Φιλιππίνες και το Βιετνάμ— το Πεκίνο προβάλλει γελοίες αξιώσεις για τα θαλάσσια ύδατα τους. Αν αυτό δεν αποθαρρύνει τα μικρότερα κράτη, τότε ο νέος στόλος ακτοφυλακής και οι μικρότερες φρεγάτες της Κίνας πυροβολούν ή εμβολίζουν αλιευτικά σκάφη. Η κινεζική υπεραλίευση έχει οδηγήσει ορισμένα αποθέματα —όπως οι γιγάντιες αχιβάδες, οι οξύρρυγχοι και οι γαρίδες— στα πρόθυρα της εξαφάνισης. Άλλα είδη, όπως το κινεζικό ψάρι-paddlefish, έχουν ήδη εξαφανιστεί.

Η Τουρκία σήμερα ακολουθεί τη στρατηγική υπεραλίευσης της Κίνας, τόσο για οικονομικά όσο και για ιμπεριαλιστικά οφέλη στο Αιγαίο.

Η κινεζική υπεραλίευση δεν αποτελεί απλώς οικονομικό πρόβλημα ή περιβαλλοντική τραγωδία· έχει και βαθειά αποσταθεροποιητική επίδραση. Όταν κατέρρευσε η αλιευτική βιομηχανία της Σομαλίας, πολλοί κάτοικοι στράφηκαν στην πειρατεία ή εντάχθηκαν στην Αλ Σαμπάαμπ, τη τοπική θυγατρική της Αλ Κάιντα. Σε πολλές περιπτώσεις, το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας χρησιμοποιεί την υπεραλίευση ως μέρος της ιμπεριαλιστικής στρατηγικής «σαλαμοποίησης»· η υπεραλίευση μετατρέπεται σε ασύμμετρη στρατηγική πολέμου για την ενίσχυση αξιώσεων κυριαρχίας.

Όπως η Τουρκία μιμείται τη στρατηγική «σαλαμοποίησης» της Κίνας για να προωθήσει τις ιμπεριαλιστικές της φιλοδοξίες στην Κύπρο, τη Συρία και το Ιράκ, έτσι ακολουθεί πλέον και τη στρατηγική υπεραλίευσης στο Αιγαίο, επιδιώκοντας οικονομικά και ιμπεριαλιστικά οφέλη.

Η υδατοκαλλιέργεια είναι μια τεράστια βιομηχανία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Η ελληνική υδατοκαλλιέργεια συμβάλλει με περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια στο ΑΕΠ της χώρας, ενώ η τουρκική προσθέτει 3 δισεκατομμύρια στο ΑΕΠ της Τουρκίας.

Ωστόσο, η Τουρκία επιδιώκει ολοένα και περισσότερο να εξαπατήσει και να αποκτήσει αθέμιτο πλεονέκτημα. Επωφελείται από κρατικές επιδοτήσεις και, όπως η Κίνα, αγνοεί περιβαλλοντικούς ελέγχους. Επιπλέον, η Άγκυρα επιδοτεί γενναία τη μεταφορά των προϊόντων της μέσω της Turkish Airlines προς περισσότερους από 50 προορισμούς στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, μειώνοντας σημαντικά τα κόστη εξαγωγής. Αυτό επιτρέπει στην Τουρκία να υποσκελίζει τον ανταγωνισμό. Οι τουρκικές εξαγωγές ψαριών κυριαρχούν ολοένα και περισσότερο στις αγορές των ΗΠΑ και της ΕΕ, χάρη σε χαμηλότερους δασμούς στις ΗΠΑ (20% έναντι 10%) και στην απουσία ποιοτικών ελέγχων για εισαγόμενα προϊόντα στην ΕΕ σε σχέση με τα εγχώρια παραγόμενα.

Οι Τούρκοι αξιωματούχοι συνεχίζουν να δηλώνουν ότι θέλουν να ενταχθούν στην ΕΕ —ιδιαίτερα σε Αμερικανούς και Ευρωπαίους διπλωμάτες αρκετά αφελείς ώστε να τους πιστεύουν.

Στην πραγματικότητα, η Τουρκία φοβάται την ΕΕ, επειδή οι αυστηρές κανονιστικές ρυθμίσεις της θα εξανέμιζαν την κερδοφορία πολλών τουρκικών βιομηχανιών και θα στερούσαν από την Άγκυρα το πλεονέκτημα που αποκομίζει μένοντας εκτός της ευρωπαϊκής εποπτείας. Ως μέλη της ΕΕ, όμως, τόσο η Ελλάδα όσο και η Κύπρος υποχρεούνται να τηρούν περιβαλλοντικές και βιώσιμες πρακτικές. Εξάλλου, και οι δύο χώρες είναι ώριμες δημοκρατίες, όπου οι πολίτες θα αντιδρούσαν έντονα αν οι κυβερνήσεις τους προέτασσαν το βραχυπρόθεσμο ή ατομικό κέρδος έναντι της μακροπρόθεσμης ευημερίας των ιχθυαποθεμάτων και του περιβάλλοντος.

Αυτή η απόκλιση είναι φανερή σε μια σύγκριση μεταξύ ελληνικής και τουρκικής ιχθυοκαλλιέργειας.

Η Τουρκία αύξησε την παραγωγή της από 100.000 τόνους το 2013 σε 556.000 τόνους το 2023. Μια τέτοια αύξηση δεν θα ήταν δυνατή χωρίς επιδοτήσεις και την απουσία ρυθμιστικού και περιβαλλοντικού ελέγχου. Την ίδια περίοδο, η ΕΕ και οι κρατικές ρυθμίσεις έχουν περιορίσει την ελληνική παραγωγή στους 130.000 τόνους ετησίως.

Η Ουάσινγκτον και οι Βρυξέλλες θα πρέπει να στηρίξουν την Κύπρο και την Ελλάδα στα διεθνή φόρα, καθώς καταγγέλλουν και αντιμετωπίζουν τον οικονομικό ιμπεριαλισμό της Τουρκίας και την παράνομη θαλάσσια δραστηριότητά της.

Αν εξεταστεί μεμονωμένα, η αυξανόμενη τουρκική εισπήδηση στα ελληνικά ιχθυαποθέματα ίσως φανεί ως μια χαμηλής έντασης διαμάχη, όπως συμβαίνει συχνά μεταξύ γειτόνων —φίλων ή αντιπάλων. Όμως, στο ευρύτερο πλαίσιο της τουρκικής θαλάσσιας επεκτατικής στρατηγικής «Γαλάζια Πατρίδα» και των αμφισβητήσεων που εγείρει στις ΑΟΖ Ελλάδας και Κύπρου, καθώς και της στροφής της Άγκυρας σε ασύμμετρες και «γκρίζες» μορφές πολέμου, η Ουάσινγκτον και οι Βρυξέλλες θα πρέπει να αναγνωρίσουν την τουρκική υπεραλίευση ως οικονομικό ιμπεριαλισμό και ως σκόπιμη προσπάθεια υπονόμευσης της οικονομικής βιωσιμότητας ζωτικών κλάδων των γειτονικών της χωρών.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ισραήλ δεν πρέπει μόνο να βοηθήσουν στην περιπολία της Ανατολικής Μεσογείου, σε συνεργασία με τα ελληνικά και κυπριακά ναυτικά, ώστε να αναχαιτίζουν, να ανακόπτουν και, αν χρειαστεί, να βυθίζουν τους Τούρκους λαθραλιείς· αλλά και η Ουάσινγκτον και οι Βρυξέλλες πρέπει να στηρίξουν την Κύπρο και την Ελλάδα σε διεθνή φόρα, όπου καταγγέλλουν τον οικονομικό ιμπεριαλισμό της Τουρκίας και την παράνομη θαλάσσια δραστηριότητά της.

Τέλος, η Ουάσινγκτον πρέπει να βοηθήσει την Κύπρο και την Ελλάδα να αναβαθμίσουν, εκσυγχρονίσουν και επεκτείνουν τους στόλους της ακτοφυλακής τους.

Μία Κίνα στη Νότια Σινική Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό αρκεί· η Ανατολική Μεσόγειος δεν χρειάζεται τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να μιμείται τη σκέψη του Σι Τζινπίνγκ στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Πολέμοι έχουν ξεσπάσει για πολύ λιγότερα.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Η Ιταλία στα Βαλκάνια: Εταίρος, Εγγυητής ή Ανταγωνιστής;

Η Ελλάδα οφείλει να το παρατηρεί όχι με αμηχανία, αλλά με οξυδέρκεια. Η πρόσφατη εμβάθυνση της ιταλο-αλβανικής συνεργασίας δεν αποτελεί απλώς μια ακόμα διμερή συμφωνία: είναι μέρος ενός νέου γεωπολιτικού παζλ που αναδύεται μπροστά μας.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει η Μαριάνα Συμεωνίδη

Στις 8 Απριλίου 2025, υπογράφτηκε στο Δυρράχιο ένα φαινομενικά τεχνοκρατικό Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στη ιταλική ναυπηγική Fincantieri και την αλβανική KAYO. Όμως πίσω από τα δελτία τύπου και τις λέξεις «ανάπτυξη», «υποδομές» και «συνεργασία», αποκαλύπτεται κάτι βαθύτερο: μια νέα στρατηγική πραγματικότητα στα δυτικά Βαλκάνια και στην Αδριατική. Η Ιταλία δεν «επιστρέφει» στα Βαλκάνια – δεν έφυγε ποτέ. Αντιθέτως, χτίζει επιμελώς τη θέση της ως πυλώνας σταθερότητας και μεσολαβητής ισχύος, όχι μόνο για την Αλβανία, αλλά και έναντι της Ε.Ε., του NATO και με έμμεσες διασυνδέσεις της Τουρκίας. Για την Ελλάδα, η εξέλιξη αυτή δεν είναι απλώς παρατηρητέα, αλλά κώδων κινδύνου για αναπροσαρμογή θέσεων και διεκδικήσεων. Το ερώτημα πλέον δεν είναι τι κάνει η Ιταλία με την Αλβανία, αλλά τι δεν κάνει η Ελλάδα και τι μπορεί ακόμα να κάνει προτού οι εξελίξεις την προσπεράσουν.

Ιστορικό Υπόβαθρο: Από τον Ψυχρό Πόλεμο έως τη Σύγχρονη Συνεργασία

Η σχέση Ιταλίας–Αλβανίας έχει περάσει από πολλές διακυμάνσεις τον τελευταίο αιώνα. Ήδη από τις αρχές του 20ού αιώνα, η Ιταλία έβλεπε την Αλβανία ως ζωτικό χώρο επιρροής, επηρεάζοντας καθοριστικά τη δημιουργία του αλβανικού κράτους. Το 1913, οι Μεγάλες Δυνάμεις (συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας) εγγυήθηκαν την ανεξαρτησία της Αλβανίας και καθόρισαν τα νότια σύνορά της (Πρωτόκολλο της Φλωρεντίας) αφήνοντας εντός του νέου κράτους περιοχές με ελληνικό πληθυσμό ​(Budina and Hart, 2010). Από το 1925-1928 η Ιταλία έχτισε τα ισχυρά θεμέλια της ηγεμονίας της στην Αλβανία (Bedini, 2014) Η ιταλική επιρροή κορυφώθηκε με την κατοχή της Αλβανίας (1939–1943), γεγονός που άφησε ιστορικές μνήμες “προστασίας” αλλά και επέμβασης.

Κατά τον Ψυχρό Πόλεμο, η Αλβανία απομονώθηκε πλήρως: πρώτα από τη Γιουγκοσλαβία, έπειτα από τη Σοβιετική Ένωση (μετά το 1961) και τελικά ακόμη και από την Κίνα (μετά το 1978). Αντίθετα, η Ιταλία ήταν ιδρυτικό μέλος του NATO και πυλώνας της δυτικής συμμαχίας. Οι διμερείς σχέσεις γειτονικών, χωρισμένων από την Αδριατική χωρών, ουσιαστικά πάγωσαν, αλλά με την κατάρρευση του κομμουνισμού το 1990-1991, ξεκίνησε μια νέα εποχή (Krasniqi 2012). Χιλιάδες Αλβανοί πολίτες, εξουθενωμένοι από τη φτώχεια και την απομόνωση, διέφυγαν δια θαλάσσης προς την Ιταλία ζητώντας άσυλο και εργασία, θέτοντας την Ιταλία ​ως καταφύγιο αλλά και μεσολαβητή της Αλβανίας προς τη Δύση. Οι δύο χώρες υπέγραψαν Συνθήκη Φιλίας και Συνεργασίας (1991), ενώ η Ρώμη πρωτοστάτησε στην παροχή βοήθειας και υποστήριξης στη μεταπολιτευτική Αλβανία.

Όταν η Αλβανία βυθίστηκε στο χάος το 1997 λόγω του σκανδάλου των «πυραμίδων», η Ιταλία ηγήθηκε της πολυεθνικής επιχείρησης “Alba”, αναλαμβάνοντας de facto ρόλο προστάτη της σταθερότητας (Italian Ministry of Defence). Μαζί με άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, οι ιταλικές δυνάμεις αποκατέστησαν την τάξη, σε μια επίδειξη του πώς η Ιταλία αντιλαμβάνεται τη “μεγάλη ευθύνη της έναντι των Βαλκανίων”​ (Gencturk and Ozturk, 2023). ​

Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, η συνεργασία εμβαθύνθηκε:

Η Ιταλία έγινε κορυφαίος εμπορικός εταίρος και επενδυτής στην Αλβανία, ενώ υποστήριξε ενεργά την ένταξη της χώρας στο NATO, που επιτεύχθηκε το 2009, και στην ΕΕ  που είναι υποψήφια χώρα από το 2014. Βάσεις όπως η Κουτσόβα μετατράπηκαν με ιταλική συμβολή σε εγκαταστάσεις του ΝΑΤΟ ​(Semini, 2025). Έτσι, Ρώμη και Τίρανα φαίνεται να βρήκαν κοινό έδαφος στην περιφερειακή σταθερότητα και την ευρω-ατλαντική ολοκλήρωση.

Ρεαλισμός και Στρατηγική Συνεργασία

Η συνεργασία Ιταλίας–Αλβανίας ερμηνεύεται ως εξής: η Ιταλία, μια μεσαία δύναμη, επιδιώκει να μεγιστοποιήσει την επιρροή και την ασφάλειά της στην άμεση γεωγραφική περιφέρειά της, ενώ η μικρότερη Αλβανία επιζητεί εγγυήσεις ασφάλειας και υποστήριξη από έναν ισχυρότερο σύμμαχο. Όσο περισσότερες και πιο σημαντικές συμφωνίες συνδέουν δύο χώρες, τόσο μεγαλύτερη η εμβάθυνση της σχέσης τους, κάτι που, υπό ρεαλιστικό πρίσμα, τις ωθεί να ενεργούν ως εταίροι για αμοιβαίο συμφέρον.

Η Ναυτική Συμφωνία και η Στρατηγική Εταιρική Σχέση

Στις 9 Απριλίου 2025, στο λιμάνι του Δυρραχίου, υπογράφηκε συμφωνία κοινοπραξίας μεταξύ της ιταλικής ναυπηγικής εταιρείας Fincantieri και της αλβανικής KAYO, με στόχο την ανάπτυξη της ναυτικής βιομηχανίας στην Αλβανία (Fincantieri, 2025). Συγκεκριμένα, το Μνημόνιο Συνεννόησης αποσκοπεί στην από κοινού διερεύνηση ευκαιριών για τη δημιουργία και διαχείριση ναυτικών και ναυπηγικών υποδομών, την κατασκευή και συντήρηση πλοίων, καθώς και την υλοποίηση πρωτοβουλιών τεχνικής και επαγγελματικής κατάρτισης.

 

Παράλληλα, η Ιταλία προχώρησε σε άμεση ενίσχυση του αλβανικού στόλου. Το παροπλισμένο ιταλικό περιπολικό ανοικτής θαλάσσης Libra δωρίστηκε στην Αλβανία, αποτελώντας πλέον τη νέα ναυαρχίδα του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας (Papageorgiou, 2025). Το Libra παραδόθηκε επίσημα στο Δυρράχιο, σε τελετή όπου ο Ιταλός ΥΠΑΜ Γκ. Κροσέτο δήλωσε ότι πρόκειται για «μια απτή απόδειξη φιλίας και εμβάθυνσης της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ δύο συμμάχων στο NATO»​. Ήδη, ο επικεφαλής του αλβανικού Ναυτικού, υποναύαρχος Αγγάστρα, δήλωσε ότι το Libra, έχοντας εμβέλεια ~3.300 ναυτικά μίλια και δυνατότητα υποστήριξης ελικοπτέρου θα υπηρετεί σε αποστολές ασφαλείας όχι μόνο στο Ιόνιο και την Αδριατική, αλλά και ευρύτερα στη Μεσόγειο υπό το NATO (​Semini, 2025).

Με λίγα λόγια, η Αλβανία αποκτά – με ιταλική αρωγή – προβολή ναυτικής ισχύος δυσανάλογη του μεγέθους της, εκπληρώνοντας και τις νατοϊκές απαιτήσεις για αποστολές σε όλη τη Μεσόγειο. Η στρατηγική συνεργασία στον αμυντικό τομέα είναι εμφανής: η σχέση δεν περιορίζεται σε δωρεές υλικού, αλλά επεκτείνεται σε κοινοπραξίες αμυντικής βιομηχανίας, συνεκπαίδευση και κοινό σχεδιασμό. Η Ιταλία ενισχύει έτσι έναν σύμμαχο στα δυτικά Βαλκάνια, θωρακίζει την Αδριατική και εξασφαλίζει ότι μια γειτονική χώρα θα ευθυγραμμίζεται με τα δικά της συμφέροντα. Δεν είναι τυχαίο ότι η Μελόνι τονίζει πως η Ρώμη είναι “ο πρώτος Ευρωπαίος εγγυητής της ασφάλειας της περιοχής” μέσω του NATO και άλλων αποστολών (Gencturk and Ozturk, 2023). Η δε Αλβανία, έχοντας επίγνωση των περιορισμένων πόρων της, αξιοποιεί αυτή τη σχέση εξαρτώμενης ασφάλειας: αποκτά πρόσβαση σε τεχνογνωσία και εξοπλισμό που μόνη της δεν θα μπορούσε.

 

Η Συμφωνία Διαχείρισης Μεταναστευτικών Ροών

Τον Νοέμβριο του 2023, οι πρωθυπουργοί Τζόρτζια Μελόνι και Έντι Ράμα υπέγραψαν μια πρωτοφανή συμφωνία διάρκειας 5 ετών, βάσει της οποίας η Αλβανία θα φιλοξενεί στην επικράτειά της δύο κλειστά κέντρα υποδοχής/κράτησης για αιτούντες άσυλο που συλλαμβάνονται στην Ιταλία. Πρόκειται ουσιαστικά για μεταφορά της διαδικασίας ασύλου εκτός ΕΕ: μετανάστες που εντοπίζονται στα ιταλικά ύδατα, ιδιαίτερα όσοι διασώζονται στην κεντρική Μεσόγειο, θα μεταφέρονται δια θαλάσσης στο αλβανικό λιμάνι του Σεντζίν και από εκεί σε ειδικό κέντρο στην ενδοχώρα, όπου θα εξετάζεται το αίτημα ασύλου τους. Οι απορριφθέντες θα παραμένουν κρατούμενοι μέχρι τον επαναπατρισμό τους, ενώ όσοι δικαιωθούν θα μεταφέρονται πίσω στην Ιταλία ή σε άλλη χώρα της ΕΕ.

Το Μνημόνιο Συνεννόησης έρχεται σε αντίθεση με τις συνταγματικές αρχές της ΕΕ που κατοχυρώνονται στις Συνθήκες, συμπεριλαμβανομένου του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ, καθώς και με το διεθνές δίκαιο (Carrera, Campesi, and Colombi 2023)​, αλλά τα ζωτικά συμφέροντα των κρατών υπερέχουν των νομικών πλαισίων στο άναρχο διεθνές περιβάλλον.

Η Ιταλία, αντιμετωπίζοντας αυξημένες ροές και πολιτική πίεση εσωτερικά, υιοθέτησε μια τακτική «εξωτερικοποίησης» του μεταναστευτικού ζητήματος (ή και ρεαλιστικά μιλώντας την τακτική αυτοβοήθειας): μεταθέτει το βάρος εκτός επικράτειας για να διαφυλάξει την εσωτερική της ασφάλεια και τάξη. Η Αλβανία, από την πλευρά της, έκρινε ότι μπορεί να επωφεληθεί πολλαπλώς: θα λάβει οικονομική στήριξη, θα ενισχύσει τη διεθνή της εικόνα ως αξιόπιστου εταίρου της ΕΕ, και πιθανώς θα κερδίσει πόντους στις διαπραγματεύσεις ένταξής της, αποδεικνύοντας ότι συνδράμει στην επίλυση ενός ευρωπαϊκού προβλήματος.

Γεωπολιτικές Επιπτώσεις στην Ελλάδα

Η εμβάθυνση της συνεργασίας Ιταλίας–Αλβανίας δεν λαμβάνει χώρα σε πολιτικό κενό. Η Ελλάδα, ως γειτονική χώρα και σύμμαχος της Ιταλίας στο NATO/ΕΕ αλλά και συνορεύουσα της Αλβανίας, επηρεάζεται άμεσα.

Θαλάσσιες Ζώνες στο Ιόνιο: Είναι ευρέως γνωστά τα ανοιχτά ελληνικά ζητήματα με την Αλβανία στο Ιόνιο. Σε αυτό το πλαίσιο, η προσέγγιση Ρώμης-Τιράνων μπορεί να έχει διττή ανάγνωση από ελληνικής πλευράς. Αφενός, η Ελλάδα έχει οριοθετήσει θαλάσσιες ζώνες με την Ιταλία (συμφωνία 2020, επέκταση της προγενέστερης του 1977), ενώ η Ιταλία είχε οριοθετήσει και με την Αλβανία από το 1992. Η ιταλο-αλβανική εκείνη συμφωνία είχε αναγνωρίσει πλήρη επήρεια στο μικρό νησί Sazan κοντά στην Αυλώνα, δημιουργώντας θετικό προηγούμενο. Αφετέρου, υπάρχει ο προβληματισμός μήπως η ενισχυμένη αυτοπεποίθηση της Αλβανίας – λόγω του “στρατηγικού εταίρου” Ιταλία – την κάνει λιγότερο διαλλακτική. Η απόκτηση δυνητικών σύγχρονων ναυτικών ικανοτήτων μπορεί να δώσει στα Τίρανα το αίσθημα ότι μπορούν να υπερασπιστούν σθεναρά τις θέσεις τους στο Ιόνιο.

Ελληνική Μειονότητα: Το ζήτημα της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία παραμένει ευαίσθητο στις ελληνοαλβανικές σχέσεις. Η ιστορική διάσταση καθιστά την Ελλάδα προστάτιδα των δικαιωμάτων των ομογενών της στην Αλβανία. Από αυτή την οπτική, θετικό μπορεί να θεωρηθεί ότι η Αλβανία παραμένει αγκυροβολημένη στη δυτική τροχιά και υπό την επιρροή μιας χώρας-μέλους της ΕΕ που συμμερίζεται εν γένει τις ευρωπαϊκές αξίες – άρα θεωρητικά (!) θα ενθαρρύνει τον σεβασμό των μειονοτικών δικαιωμάτων. Ωστόσο, η Ιταλία ιστορικά δεν είχε ουδεμία ευαισθησία στο μειονοτικό ζήτημα: για τη Ρώμη προέχει η κρατική σταθερότητα του αλβανικού κράτους. Έτσι, η υπερβολική στήριξη της Ιταλίας προς τον Ράμα του δίνει περιθώριο να αγνοεί τα ελληνικά αιτήματα, οδηγώντας σε περιθωριοποίηση της ελληνικής επιρροής στη Β. Ήπειρο.

Ασφάλεια και Ισορροπίες Δυνάμεων: Σε καθαρά στρατιωτικό επίπεδο, η αναβάθμιση του αλβανικού ναυτικού δεν μεταβάλλει ουσιαστικά την ισορροπία ισχύος Ελλάδας–Αλβανίας, δεδομένου ότι η Ελλάδα διαθέτει συντριπτική ναυτική υπεροχή. Όμως, σε περιφερειακούς όρους, μια πιο ισχυρή και φιλόδοξη Αλβανία (σε συνεργασία με την Ιταλία) αναδιατάσσει το τοπίο ασφαλείας στην Αδριατική. Η παραδοσιακή ναυτική παρουσία της Ελλάδας επικεντρωνόταν στο Ιόνιο Πέλαγος, ενώ η Αδριατική θεωρείτο σφαίρα επιρροής της Ιταλίας. Τώρα, με την Αλβανία ικανή να συμμετέχει σε επιχειρήσεις και στο Ιόνιο/Αδριατική υπό νατοϊκό μανδύα, η Ελλάδα θα πρέπει να προσαρμόσει ενδεχομένως τον ναυτικό της σχεδιασμό. Επίσης, η παρουσία ιταλικών εταιρειών στην αλβανική αμυντική βιομηχανία σημαίνει ότι μελλοντικά η Αλβανία μπορεί να προμηθευτεί μεγαλύτερα οπλικά συστήματα (π.χ. περιπολικά ανοικτής θαλάσσης νεότερης γενιάς ή κορβέτες) που θα αυξήσουν την ισχύ της. Η Αθήνα, αν και δεν απειλείται άμεσα, θα μπορούσε να επιδιώξει τριμερή συνεργασία Ελλάδας–Ιταλίας–Αλβανίας σε ασκήσεις ή επιτηρήσεις στο Ιόνιο, ώστε να διατηρεί διαύλους και κυρίως εποπτεία.

Αξιοσημείωτο είναι πως η ενίσχυση των σχέσεων Ιταλίας–Αλβανίας λαμβάνει χώρα σε ένα ευρύτερο πλέγμα συμφωνιών, στο οποίο συμμετέχει ενεργά και η Τουρκία. Η Ιταλία έχει υπογράψει συμφωνίες στρατιωτικής και ενεργειακής συνεργασίας με την Άγκυρα, διατηρώντας διαύλους ακόμα και όταν οι τουρκοευρωπαϊκές σχέσεις είναι τεταμένες. Παράλληλα, η Τουρκία διαθέτει βαθιές στρατιωτικές σχέσεις με την Αλβανία, με δωρεές εξοπλισμού, εκπαίδευση στρατιωτικών και πρόσφατα, την κατασκευή μιας “στρατιωτικής πόλης” στα Τίρανα. Αυτό δημιουργεί έναν άτυπο άξονα Ιταλίας–Αλβανίας–Τουρκίας που, εάν ευθυγραμμιστεί στρατηγικά, μπορεί να υπονομεύσει την επιρροή της Ελλάδας στα δυτικά Βαλκάνια και στο Ιόνιο. Αν και δεν πρόκειται για επίσημη τριμερή συμμαχία, η αλληλοεπικάλυψη συμφερόντων σε ενέργεια, ασφάλεια και μεταναστευτική πολιτική ενδέχεται να θέσει την Αθήνα σε θέση άμυνας, ειδικά εάν τα ελληνοαλβανικά ζητήματα δεν επιλυθούν εγκαίρως.

 

Συμπεράσματα

Η σύμπραξη Fincantieri–KAYO και οι ευρύτερες ιταλοαλβανικές συμφωνίες επαναφέρουν στο προσκήνιο ένα κρίσιμο ερώτημα για την ελληνική στρατηγική: ποια είναι η πραγματική φύση της Ιταλίας ως εταίρου; Η Ιταλία, παρότι θεσμικά σύμμαχος στο πλαίσιο ΕΕ και NATO, διαθέτει ιστορικό μακράς και όχι πάντοτε φιλικής παρουσίας στην περιοχή. Από τις παρεμβάσεις στην Ήπειρο και την κατοχή της Δωδεκανήσου, έως τον ελιγμό ισχύος μέσω της Αλβανίας σήμερα, η Ρώμη έχει επιδείξει συστηματικό ενδιαφέρον για ρόλο ρυθμιστή στα Βαλκάνια, ενίοτε εις βάρος των ελληνικών συμφερόντων.

Η παρούσα συγκυρία επομένως δεν πρέπει να ιδωθεί ως απλώς μια διμερής δυναμική, αλλά ως εκδήλωση πιθανών βαθύτερων ανταγωνισμών επιρροής. Η Ιταλία δεν προσφέρει στήριξη στην Αλβανία αλτρουιστικά αλλά δείχνει να επενδύει σε ένα προγεφύρωμα ισχύος στην ανατολική Αδριατική, ενισχύοντας μια “εξαρτώμενη συμμαχία” με προεκτάσεις σε άμυνα, ενέργεια και μετανάστευση.

Η Ελλάδα, επομένως, καλείται να προβεί σε κριτική επανεκτίμηση των δεδομένων:

  1. Επανεξέταση της ιταλικής στρατηγικής ταυτότητας: Η ιστορική αντιπαλότητα Ελλάδας–Ιταλίας, ιδίως κατά την πρώτη φάση του 20ού αιώνα, δείχνει ότι η Ρώμη δεν διστάζει να υιοθετήσει πολιτικές επικάλυψης ελληνικής επιρροής όταν τα συμφέροντά της το επιβάλλουν.
  2. Ανάγκη για εθνική στρατηγική βάθους: Η Ελλάδα πρέπει να ξεφύγει από αντιδράσεις τακτικού τύπου και να διαμορφώσει μακροπρόθεσμη στρατηγική σε τρία επίπεδα:
    α) Διπλωματικά, μέσω μιας πιο ενεργητικής και διεκδικητικής πολιτικής έναντι της Αλβανίας.
    β) Αμυντικά, με ενίσχυση της ναυτικής παρουσίας στην Αδριατική και το Ιόνιο·
    γ) Θεσμικά, μέσω ενίσχυσης της θέσης της εντός ευρωπαϊκών δικτύων επιρροής όπου προωθούνται ζητήματα μειονοτήτων, ενεργειακής πολιτικής και διμερούς ασφάλειας.
  3. Προσοχή στις νέες περιφερειακές ευθυγραμμίσεις: Ο άτυπος άξονας Ιταλίας–Αλβανίας–Τουρκίας, έστω και ανεπίσημος, δημιουργεί μια στρατηγική πρόκληση για την Αθήνα. Η Ελλάδα θα πρέπει να αναζητήσει δικούς της διαύλους αναχαίτισης της επιρροής αυτών των σχηματισμών, χωρίς να αποξενώνει τη Ρώμη, αλλά χωρίς και να την αντιμετωπίζει ως αδιαμφισβήτητο εταίρο.
  4. Ανάπτυξη εναλλακτικών συμμαχιών και επιρροής: Η Ελλάδα χρειάζεται να χτίσει νέα δίκτυα στα Βαλκάνια, στηριζόμενη όχι μόνο στην ισχύ αλλά και στη γνώση, την οικονομική διπλωματία και την πολιτισμική διείσδυση.

Στον σιωπηλό αλλά ανηλεή χάρτη των στρατηγικών συμμαχιών, τίποτα δεν παραμένει στάσιμο. Η Ιστορία δεν γράφεται με δηλώσεις προθέσεων, αλλά με κινήσεις επιρροής, τετελεσμένα και ανατροπές ισορροπιών. Το δυτικό Βαλκανικό σκηνικό μοιάζει να μετασχηματίζεται ραγδαία, και η Ελλάδα οφείλει να το παρατηρεί όχι με αμηχανία, αλλά με οξυδέρκεια. Η πρόσφατη εμβάθυνση της ιταλο-αλβανικής συνεργασίας δεν αποτελεί απλώς μια ακόμα διμερή συμφωνία: είναι μέρος ενός νέου γεωπολιτικού παζλ που αναδύεται μπροστά μας.

 

 

Βιβλιογραφία

Bedini, Belina. 2014. “Italy and Albania: The Story of the Establishment of a Kingdom.” Interdisciplinary Journal of Research and Development, Vol. 1, No. 2. https://www.academia.edu/21453576/ITALY_AND_ALBANIA_THE_STORY_OF_THE_ESTABLISHMENT_OF_A_KINGDOM.​

Budina, Kestrina, and Laurie Kain Hart. 2010. “Northern Epiros: The Greek Minority in Southern Albania.” Cultural Survival Quarterly, March 19, 2010. https://www.culturalsurvival.org/publications/cultural-survival-quarterly/northern-epiros-greek-minority-southern-albania.

Carrera, Sergio, Giuseppe Campesi, and Davide Colombi. 2023. The 2023 Italy-Albania Protocol on Extraterritorial Migration Management: A Worst Practice in Migration and Asylum Policies. Brussels: Centre for European Policy Studies. https://cdn.ceps.eu/wp-content/uploads/2023/12/ASILE_Italy-Albania-MoU-Extraterritorial-Migration-Management.pdf.​PubAffairs Bruxelles+2

Fincantieri. 2025. “Fincantieri Signs Memorandum of Understanding with Kayo to Support the Development of the Naval Sector in Albania.” Fincantieri, April 9, 2025. https://www.fincantieri.com/en/media/press-releases/2025/fincantieri-signs-memorandum-of-understanding-with-kayo-to-support-the-development-of-the-naval-sector-in-albania/.

Gencturk, Ahmet, and Talha Ozturk. 2023. “Western Balkans Strategically Important to Italy, Says Premier Meloni.” Anadolu Agency, April 3, 2023. https://www.aa.com.tr/en/europe/western-balkans-strategically-important-to-italy-says-premier-meloni/2862618.

Krasniqi, Gëzim. 2012. “Overlapping jurisdictions, disputed territory, unsettled state: the perplexing case of northern Kosovo.” Southeast European and Black Sea Studies 12 (1): 135–153. https://doi.org/10.1080/14682745.2011.650633.​

Ministry of Defence. “Albania – ‘Alba’.” Esercito Italiano. Accessed April 14, 2025. https://www.esercito.difesa.it/en/Operations/international-operations/Pagine/Albania-Alba.aspx.

Papageorgiou, Giorgos. 2025. “Αλβανία: ενισχύεται με ιταλικό υπεράκτιο περιπολικό.” Naval Defence, April 10, 2025. https://navaldefence.gr/albania-enisxietai-me-proin-italiko-opv/.

Semini, Llazar. 2025. “Albania Receives Naval Ship from Italy to Boost Military and NATO Missions.” AP News, April 8, 2025. https://apnews.com/article/albania-italy-naval-ship-donation-migrants-a0f5785a1e49b9fb3636f1084a3cc118.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Αναγκαία η επαναχάραξη του χάρτη του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014

Η καθηγήτρια Στέλλα Κυβέλου – Χιωτίνη είναι εμπειρογνώμονας και καθηγήτρια Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, Γαλάζιας Οικονομίας και Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΘΧΣ) στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Ως μέρος του Μηχανισμού Στήριξης για τον ΘΧΣ, είναι η γεωγραφική εμπειρογνώμονας για την Ανατολική Μεσόγειο.

Διετέλεσε διευθύντρια του Εθνικού Σημείου Επαφής ESPON2013 (2008-2014), παρέχοντας παράλληλα συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ελληνικό Υπουργείο Ανάπτυξης. Έχει συμμετάσχει ως εμπειρογνώμονας σε πολλά έργα ΘΧΣ και γαλάζιας οικονομίας.

Σήμερα είναι επιστημονική υπεύθυνη του εθνικού ερευνητικού προγράμματος HER-SEA: «Ανάπτυξη Δικτύου Παρατήρησης για τη Θαλάσσια Πολιτιστική Κληρονομιά (MCH/UCH) στην Ελλάδα», και συντονίστρια (για την Ελλάδα) του έργου REGINA-MSP (EMFAF) που ασχολείται με τις Περιφέρειες για την ενίσχυση του εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, υπό τον συντονισμό του Γαλλικού CEREMA. Στο πλαίσιο αυτό συνέβαλε, μεταξύ άλλων, στον σχεδιασμό Εκπαιδευτικού Προγράμματος ΘΧΣ για τοπικά και περιφερειακά στελέχη στην Ευρώπη.

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014.

Όπως σημείωσε, πρόκειται για σχεδιασμό στα εθνικά ύδατα κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων (χωρικά ύδατα / ΑΟΖ) και, έστω και τώρα, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλες οι παρούσες και μελλοντικές στρατηγικές δραστηριότητες της Ελλάδας στον θαλάσσιο χώρο.

Η καθηγήτρια απηύθυνε έκκληση για επαναχάραξη του χάρτη, καθώς είναι χωροταξικά και γεωπολιτικά ισχυρότερη η ένταξη του Νοτίου Αιγαίου, των Δωδεκανήσων, του συμπλέγματος Καστελλόριζου, της Κάσου και της Καρπάθου στην ίδια χωροταξική ενότητα με την Κρήτη.

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη εξήγησε επίσης τι είναι ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός, τον ρόλο των Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων, τη σημασία των Θαλάσσιων Πάρκων και γιατί η κατάτμησή τους, ιδίως στο Νότιο Αιγαίο, είναι γεωπολιτικά προβληματική. Τέλος, ανέδειξε την αμφισημία της χρήσης των όρων “υφαλοκρηπίδα” στο Αιγαίο και “ΑΟΖ” στο Ιόνιο, επισημαίνοντας πως μόνο η Τουρκία χρησιμοποιεί επίμονα τον όρο “υφαλοκρηπίδα” με συγκεκριμένη στρατηγική στόχευση.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις27 λεπτά πριν

Μάικλ Ρούμπιν στο Middle East Forum: Ακολουθεί η Τουρκία το κινεζικό μοντέλο υπεραλίευσης;

Η υδατοκαλλιέργεια είναι μια τεράστια βιομηχανία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, και η Τουρκία επιδιώκει να αποκτήσει αθέμιτο πλεονέκτημα

Διεθνή57 λεπτά πριν

Νέα δεδομένα στη Μέση Ανατολή! Το Ιράν καλεί Αμερικανούς επενδυτές;

Η διαπραγματευτική τακτική της κυβέρνησης της Τεχεράνης κατά τις τρέχουσες συνομιλίες με τις ΗΠΑ για το πυρηνικό της πρόγραμμα δεν...

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Η Ιταλία στα Βαλκάνια: Εταίρος, Εγγυητής ή Ανταγωνιστής;

Η Ελλάδα οφείλει να το παρατηρεί όχι με αμηχανία, αλλά με οξυδέρκεια. Η πρόσφατη εμβάθυνση της ιταλο-αλβανικής συνεργασίας δεν αποτελεί...

Διεθνή2 ώρες πριν

Πεσκόφ: Ο Πούτιν είναι πρόθυμος να συζητήσει την πρόταση του Ζελένσκι για παύση των επιθέσεων σε μη στρατιωτικές υποδομές

Η Ρωσία είναι έτοιμη να εξετάσει πρόταση του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι για παύση των επιθέσεων και από τις δύο...

Διεθνή2 ώρες πριν

Τζέι Ντι Βανς στην Ινδία: Οι σχέσεις Ουάσιγκτον και Νέου Δελχί θα διαμορφώσουν τον 21ο αιώνα

«Αν η Ινδία και οι ΗΠΑ συνεργαστούν επιτυχώς, θα δούμε έναν 21ο αιώνα με ευημερία και ειρήνη», τόνισε ο Βανς...

Δημοφιλή