Ιστορία - Πολιτισμός
Η Κλαυδία τους χάλασε τη σούπα!
Σύστασις ἀπό τήν διοργανώτρια γιά νά μήν …ἐνοχληθεῖ ἡ Τουρκία – Ἀλλά ἐκείνη ἐπέμεινε καί μιλοῦσε γιά τήν ρίζα της καί τήν προσφυγιά – Τό παρασκήνιο πίσω ἀπό τό πρῶτο ἀμιγῶς ἑλληνικό τραγούδι πού ἐστάλη στήν διεθνῆ διοργάνωση τῆς Eurovision μετά ἀπό χρόνια καί κατέκτησε μέ τό σπαθί του τήν ἕκτη θέση

ΕΝΑΣ ΔΡΟΜΟΣ χωρίς ἐμπόδια συνήθως δέν ὁδηγεῖ πουθενά! Τέτοιος πάντοτε ἦταν ὁ δρόμος τῶν Ποντίων, τήν μαύρη ἐπέτειο τῆς γενοκτονίας τῶν ὁποίων θυμόμαστε σήμερα. Ἕνας δρόμος γεμᾶτος ἐμπόδια, ὁ ὁποῖος καθρεφτίζεται καί στήν μουσική τους. Στόν λυγμό τῆς λύρας, στά κοφτά βήματα τοῦ πυρρίχιου, στήν ὑπερηφάνεια τοῦ Κότσαρι. Τῶν παραδοσιακῶν πολεμικῶν χορῶν τους. Τέτοια εἶναι ἡ ἱστορία της καί ἡ ἱστορία τῆς οἰκογένειας τῆς Κλαυδίας Παπαδοπούλου, ἡ ὁποία παλιννόστησε στήν Ἑλλάδα ἀπό τήν τέως Σοβιετική Ἕνωση τό 1991 μέ τήν Ἐπιχείρηση «Χρυσόμαλλο Δέρας» τῆς Βιργινίας Τσουδεροῦ.
- Tοῦ Mανώλη Κοττάκη
Παλιννόστησε μαζί μέ χιλιάδες ἄλλες (πού ρίζωσαν στήν Θράκη) καί ἐγκαταστάθηκε στόν Ἀσπρόπυργο. Ἡ γιαγιά τῆς νεαρᾶς Κλαυδίας (ἡ ὁποία εἶναι μία ἀπό τίς πρῶτες Ἑλληνίδες τοῦ κύματος ἐκείνου πού ἀποκτᾶ τήν καθολική ἀποδοχή καί ἀναγνώριση σέ πανελλήνιο ἐπίπεδο ‒ἔπρεπε νά περάσουν 34 ὁλόκληρα χρόνια γιά νά πάψουν νά μιλοῦν ρατσιστικά γιά Ρωσσοπόντιους) διηγεῖτο στήν ἐγγονή της, ὅταν ἦταν μικρή, ἱστορίες καί ἀπό τήν προσφυγιά τῶν Ποντίων. Ἱστορίες ἀπό τούς διωγμούς καί ἀπό τήν γενοκτονία τῶν Ποντίων.
Οἱ Πόντιοι, ὡς γνωστόν, εἶναι ἀγύριστα κεφάλια. Ὅταν τούς μπεῖ μιά ἰδέα στό κεφάλι δέν βγαίνει ποτέ ἀπό ἐκεῖ ἄν δέν τήν ὑλοποιήσουν. Αὐτό συνέβη μέ τήν Κλαυδία. Ἀφοῦ περιπλανήθηκε σέ διάφορα τηλεπαιχνίδια ὅπως τό «Ἑλλάδα ἔχεις ταλέντο» καί τό «Voice», ὅπου συγκέντρωσε ἐμπειρίες ἑρμηνεύοντας ἀγγλικά τραγούδια, αὐτό πού ἐπικράτησε στό μυαλό της μελετῶντας κάθε χρόνο τόν διαγωνισμό ἦταν πῶς θά πάει τραγουδῶντας ἕνα τραγούδι μέ ἑλληνικούς στίχους μέ τό ὁποῖο θά ταυτιστεῖ. Ἕνα ethnic τραγούδι μέ ἑλληνικό στίχο στήν κορυφή τῆς Εὐρώπης. Ὄχι ἕνα ἀναλώσιμο τραγούδι τοῦ τύπου «πέφτω καί κυλιέμαι σάν ζάρι». Ἕνα τραγούδι πού θά μείνει.
Τό στοίχημά της δέν ἦταν εὔκολο. Ἡ Κλαυδία ζεῖ σέ μία χώρα πού ὑποφέρει ἀπό ξενολαγνεία καί συνήθως δέν ὑπερασπίζεται τήν ἐθνική της ταυτότητα. Πού ἐπισήμως «ἀγαπᾶ» ἄλλες σημαῖες, ὄχι τήν ἑλληνική σημαία. Μαζί μέ μία ὁμάδα δημιουργικῶν νέων κατά βάση Ἑλληνόπουλων ἡ ὁποία ὀνομάστηκε Arcade καί πιό συγκεκριμένα τόν Δημήτρη «Ντιβέννο» Μπέλτσο, τόν Λουκᾶ Δαμιανάκο, τόν Παῦλο Μανώλη, τόν Γκάμπριελ Ράσσελ καί τόν Αἴγιον «Γκιώνι» Παρενάσι, ἔπλασαν τήν ἱστορία τῆς Ἀστερομάτας. Ἡ ὁποία ἀπό τό κουπλέ συγκλονίζει καί προϊδεάζει: «γλυκιά μου μάνα μή μοῦ κλαῖς/ μαῦρο κι ἄν σοῦ φοροῦνε / τό ξέθωρο τό σῶμα μου/ φλόγες δέν τό νικοῦνε / Τά χελιδόνια τῆς φωτιᾶς θάλασσες κι ἄν περνοῦνε / τοῦ ριζωμοῦ τά χώματα ποτέ δέ λησμονοῦνε / γλυκιά μου μάνα μή μοῦ κλαῖς / Καράβι εἶναι ἡ ζωή μου / πού ψάχνει γιά τόν γυρισμό / ἀγέρα τό πανί μου».
Μέ αὐτό τραγούδι, πού μιλᾶ γιά ριζωμό, γιά γυρισμό, γιά μάνα, γιά χώματα, γιά φλόγες, γιά λησμονιά ταυτίστηκε, ὅπως ἤθελε, ἡ Κλαυδία. Πήγαινε πίσω στήν ρίζα της, στόν ξερριζωμό καί βεβαίως, ὅπως ὑπονόησε σέ μία ἀπό τίς πρῶτες συνεντεύξεις της, πρίν ἐπέμβουν οἱ μεγάλες δυνάμεις, ἀναφερόταν ὑπαινικτικά στήν γενοκτονία τῶν Ποντίων. Τύχῃ ἀγαθῇ, ἡ ἐπιλογή τοῦ τραγουδιοῦ πού θά μᾶς ἐκπροσωποῦσε φέτος δέν ἔγινε μέ ἀπ’ εὐθείας ἀνάθεση πρακτική συνηθισμένη στήν ἀναξιοκρατική πατρίδα μας, ὅπως ἔγινε στόν ἀνήλικο υἱό ἑνός ἐφοπλιστῆ πρίν ἀπό μερικά χρόνια, ἀλλά μέ ἐθνικό τελικό στόν ὁποῖο μετεῖχαν χιλιάδες Ἕλληνες καί Ἑλληνίδες. Οἱ ψῆφοι τῶν ὁποίων ἦταν τό 50% τῆς βαθμολογίας τῶν διαγωνιζομένων. Ἀπό τόν ἐθνικό αὐτό τελικό φάνηκε ξεκάθαρα ὅτι οἱ Ἕλληνες ἤθελαν ἑλληνική γλῶσσα ἀτόφια. Οὔτε ὑποψία ξένης λέξεως. Ἤθελαν ἐθνική ταυτότητα. Ἤθελα ὑπερηφάνεια.
Τό ὄνειρο τῆς Κλαυδίας συναντήθηκε μέ τά ὄνειρα καί τούς καημούς ἑκατομμυρίων Ἑλλήνων πού ἀγαποῦν τήν ρίζα τους καί τήν ἱστορία τους. Καί τελικῶς ἐπελέγη. Ὁ πατέρας τῆς Κλαυδίας στόν Ἀσπρόπυργο, Πόντιος, φύσει συνεσταλμένος, ὅταν ἔμαθε τήν πρώτη ἐπιτυχία στόν ἐθνικό τελικό, τῆς εἶπε «κράτα τό κεφάλι χαμηλά καί ὅλα θά πᾶνε καλά.» Καί ἐκείνη κράτησε ἐκπέμποντας ἀπό ἐκείνη τήν στιγμή σέ ὅλη τήν διάρκεια τῆς διοργανώσεως τό ἀπαράμιλλο ἦθος καί τήν λιτότητα τῆς ἐκφράσεως τῆς ποντιακῆς οἰκογένειας. Τῆς ἑλληνικῆς οἰκογένειας. Κράτησε τά ἐκπληκτικά ἑλληνικά της, στά ὁποῖα δέν παρεισέφρησαν ξένες λέξεις καί ἄς ξέρει τέλεια ἀγγλικά. Κράτησε τήν ἀγάπη της γιά τήν παράδοση, τήν ἱστορία τοῦ τόπου μας ἀλλά καί τοῦ γένους της. Τῆς τό εἶπε ἡ Νάνα Μούσχουρη στήν συνομιλία πού εἶχαν λίγο πρίν ἀπό τόν ἡμιτελικό: ὅτι εἶναι ἐνδιαφέρον πού ἐπέλεξε νά πεῖ κάτι παραδοσιακό.
Ὡστόσο ὁ δρόμος τῆς «Κλαυδίας» δέν ἦταν ἀνέφελος, ἦταν ἕνας δρόμος γεμᾶτος ἐμπόδια. Ἐμπόδια ἀπό ἔξω, ἀλλά ἐμπόδια, μικρότερα, καί ἀπό μέσα. Ὅταν κυκλοφόρησε τό πρῶτο videoclip τοῦ τραγουδιοῦ στό ὁποῖο μετεῖχαν γυναῖκες ἀπό τό Τετράλοφο τῆς Κοζάνης μέ ποντιακές φορεσιές καί ἡ Κλαυδία ἄφησε νά ἐννοηθεῖ στίς πρῶτες συνεντεύξεις της ὅτι τό τραγούδι συνδέεται μέ τήν ἱστορία τῶν Ποντίων καί τήν γενοκτονία …εἴχαμε τά πρῶτα παρατράγουδα. Ἡ τουρκική δημόσια τηλεόραση ( TRT) ἀντέδρασε στό ἄκουσμά του, ἀπείλησε ὅτι θά …ἀναλύσει τούς στίχους του καί ὅτι ἐάν βρεῖ κάτι μεμπτό θά …προσφύγει στήν Eurovision, ἀπό τήν ὁποία ἔχει ἀποχωρήσει, γιά νά τό καταγγείλει. Τό ἴδιο καί οἱ «φάνς» τῆς Eurovision Türkiye στήν γειτονική χώρα, οἱ ὁποῖοι ἀπειλοῦσαν, ξέρουμε πῶς γίνονται αὐτά, μέ καταγγελίες.
Προκειμένου νά μή δημιουργηθεῖ ἔντασις καθώς ἡ Τουρκία δέν ἀναγνωρίζει τήν γενοκτονία τῶν Ποντίων ἡ ὁποία καθιερώθηκε νά τιμᾶται ἀπό τό 1994 στήν Ἑλλάδα, ἡ διοργανώτρια ἀρχή συνέστησε διακριτικά στήν ἐθνική ἀρχή νά παρακαλέσει στήν Κλαυδία νά εἶναι πολύ προσεκτική στίς συνεντεύξεις της ὅταν μιλᾶ γιά τήν ἱστορία τῶν Ποντίων. Νά ἀποφεύγει τόν ὅρο Γενοκτονία (Genocide) τόν ὁποῖο ἔφεραν στά μπλουζάκια τους, ὅπως εἴδαμε τήν παραμονή τοῦ μεγάλου τελικοῦ οἱ συγγενεῖς της στόν Ἀσπρόπυργο.
Ἐκείνη πολύ ἔξυπνα ἀκολούθησε τήν ποντιακή ἀρετή, τήν ὑπομονή. Συνέχισε σέ κάθε δημόσια συνέντευξή της μέ ὑπαινιγμούς νά ἀναφέρεται στήν ἱστορία τῶν παππούδων της, τῶν γιαγιάδων της καί στήν ἱστορία τοῦ ξερριζωμοῦ καί τῆς προσφυγιᾶς τῶν Ποντίων ἀπό τούς γενέθλιους τόπους τους, ἀλλά ἔκανε μιά προσευχή καί ἔδωσε στόν ἑαυτό της μία ὑπόσχεση, νά τιμήσει τήν γενοκτονία τῶν Ποντίων μέ τήν κορυφή στόν τελικό τοῦ διαγωνισμοῦ. Καί ἡ ποντιακή καρτερία της ἐπιβραβεύτηκε. Ὄχι μόνον ἀπέναντι στούς γείτονες πού ἐνοχλοῦνται ὅταν τούς θυμίζουν τά ἐγκλήματά τους. Δέν ἦταν ἡ πρώτη φορά ἄλλως τε. Καί τό 1978 εἶχαν διαμαρτυρηθεῖ ὅταν ἡ Μαρίζα Κώχ μέ τό «Παναγιά μου» θύμισε στήν Εὐρώπη τήν εἰσβολή τους στά Κατεχόμενα καί προσφάτως μέ τό «Φαμαγκούστα» γιά τήν μή προβολή τοῦ ὁποίου ἔκαναν παρεμβάσεις στό Netflix. Ἡ ποντιακή καρτερία της ἐπιβραβεύτηκε καί ἀπέναντι στήν καχυποψία τοῦ λεγόμενου κοσμοπολιτισμοῦ, ὁ ὁποῖος …ὑπέφερε σιωπηρῶς μέ τήν ἱστορία τῆς γενοκτονίας τῶν Ποντίων, ἄγευστος ἀπό ἱστορία ὅπως εἶναι. Δέν ἔδειχνε νά πολυπιστεύει στήν «Ἀστερομάτα».
Ὅταν ὁ ἐκ Σερρῶν παρουσιαστής τῆς μετάδοσης τῆς ΕΡΤ Γιῶργος Καπουτζίδης προανήγγειλε μέ ἀδημονία ὅτι μετά τήν Γερμανία πλησιάζει ἡ ὥρα τῆς Κλαυδίας νά τραγουδήσει ἡ συμπαρουσιάστριά του, κύρια Κοζάκου, σχολίασε, ἀμφίσημα, μᾶλλον μέ εἰρωνεία τόν ἐνθουσιασμό του ὡς ἑξῆς: «Ναί, πολλές ἐλπίδες ἔχεις …αὐξημένες προσδοκίες». Κάποιοι δέν πίστευαν στήν Κλαυδία οὔτε στό ἐσωτερικό, ἐπειδή ἁπλῶς δέν καταλαβαίνουν τόν πόνο τοῦ Πόντου καί τήν δύναμη τῆς γλώσσας. Καί ὅταν στό τέλος ἐξετέθησαν ὅλοι ὅσοι δέν πίστευαν ὅτι αὐτό τό τραγούδι θά πάει ψηλά ἐπειδή εἶχε ἀμιγῶς ἑλληνικό στίχο, τότε οἱ ὕμνοι τοῦ ἀμήχανου σχολιασμοῦ ἀφιερώθηκαν ἀποκλειστικά γενικῶς καί ἀορίστως γιά τήν Ἑλλάδα. Ὄχι γιά τήν Κλαυδία τῆς Ἑλλάδος.
Ἡ Κλαυδία γενικῶς χάλασε τήν σούπα. Καί μέ τήν ἀγάπη γιά τήν ἐθνική ταυτότητα καί μέ τήν ἀγάπη γιά τήν σημαία καί μέ τήν ἀγάπη γιά τήν παράδοση καί μέ τήν ἀγάπη γιά τήν γλῶσσα. Ἀλλά κυρίως τήν χάλασε ἐπειδή πρόβαλε τό στιβαρό πρότυπο τοῦ μέτρου, τοῦ ἤθους καί τῆς σοβαρότητας. Δέν χρειάστηκε νά γδυθεῖ γιά νά κερδίσει. Δέν χρειάστηκε νά δείξει τά στήθια της ἤ τά πόδια της γιά νά λάμψει. Δέν χρειάστηκε νά προκαλέσει μέ μιά φτιαχτή διαφορετικότητα σάν τοῦ Nemo γιά νά ἐντυπωσιάσει. Ἕνα τραγούδι μέ δυνατές ἑλληνικές λέξεις καί ἱστορίες πού ἄγγιξαν καί ἄλλους κατατρεγμένους λαούς, μερικά ἐντυπωσιακά ὁλόσωμα φορέματα, μιά ὡραία ἑλληνική χορογραφία τοῦ Φωκᾶ Εὐαγγελινοῦ, ἕνα ζευγάρι μεγάλα μαῦρα γυαλιά σάν τῆς Μούσχουρη, καί τά μαλλιά πίσω, καί ἡ πίστη στόν στόχο, ἔφτασαν. Ἕνας δρόμος μέ ἐμπόδια πάντοτε ὁδηγεῖ πάντοτε κάπου.
(Τό κείμενο αὐτό τό ἀφιερώνω στόν Γιῶργο Πετροσιάν, ὁ ὁποῖος ἔφτασε τό 1991 στήν Ἑλλάδα μέ τό ἴδιο Καραβάνι προσφύγων μέ τήν οἰκογένεια τῆς Κλαυδίας ἀπό τήν τέως Σοβιετική Ἕνωση καί ἐγκαταστάθηκε στήν Κομοτηνή. Δέν ἤξερε οὔτε μία ἑλληνική λέξη καί οἱ δάσκαλοί του στό σχολεῖο δέν ἦταν πολύ ὑποστηρικτικοί. Ὅταν ὅμως ἄρχισε νά τούς λέει φράσεις πού ἄκουγε καί ἀντέγραφε παρακολουθῶντας τήν ἐκπομπή 7 + 7 στό Mega μέ τόν Θεόδωρο Ρουσόπουλο [τόν καταλάβαινε γιατί μιλοῦσε ἀργά], ἐκεῖνοι τοῦ ἔδωσαν τήν προσοχή τους. Ἔφεραν βιβλία γραμματικῆς καί συντακτικοῦ καί τοῦ ἔμαθαν σήμερα νά μιλᾶ ἑλληνικά καλύτερα ἀπό ἐμᾶς τούς γηγενεῖς. Καί νά ἀτενίζει τό μέλλον μέ αἰσιοδοξία μέσα ἀπό τόν «Καφενέ» του, πού βρίσκεται ἀπέναντι ἀπό τήν Πυροσβεστική τῆς Κομοτηνῆς. Ἄν πᾶτε, θά τό βρεῖτε εὔκολα. Ἔξω ἀπό τό κατάστημά του κυματίζει μιά μεγάλη ἑλληνική σημαία.)

Ιστορία - Πολιτισμός
Ομιλία του Σάββα Καλεντερίδη στη Θεσσαλονίκη! Η Άλωση της Πόλης – Γεωπολιτικές και Πολιτικο-οικονομικές Αιτίες της Παρακμής του Ελληνισμού της Ελληνικής Αυτοκρατορίας που Οδήγησαν στην Άλωση

Εκδήλωση ια την ημέρα μνήμης της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης διοργανώνεται την Τετάρτη 04 Ιουνίου 2025 και ώρα 19:00 στην αίθουσα ΤΙΜΩΝ της Λέσχης
Αξιωματικών Φρουράς Θεσσαλονίκης, του Γ’ ΣΣ.
Ομιλητής θα είναι ο Συγγραφέας – Γεωστρατηγικός Αναλυτής, κ. Σάββας Καλεντερίδης, με θέμα:
«Η Άλωση της Πόλης – Γεωπολιτικές και Πολιτικο-οικονομικές Αιτίες της Παρακμής του Ελληνισμού της Ελληνικής Αυτοκρατορίας που Οδήγησαν στην Άλωση».
Για δηλώσεις συμμετοχής στην εκδήλωση, στα τηλέφωνα του ΣΕΑΝΘ
2310276673 – 6949348630
Ιστορία - Πολιτισμός
Huffington Post: Η Αγία Αικατερίνη ως στρατηγικός «Δούρειος Ίππος» του Σίσι στο Σινά
Το χρονικό της «Αιγυπτιοποίησης» της Αγίας Αικατερίνης. Από τη Συνθήκη Ειρήνης Αιγύπτου-Ισραήλ του 1978 στις συγκρούσεις στη Λωρίδα της Γάζας. Γεωπολιτικά και οικονομικά παιχνίδια στο Σινά.

Γράφει ο Γαβριήλ Χαρίτος, Huffington Post
Το αιγυπτιακό κράτος άρχισε να εκδηλώνει ενεργό ενδιαφέρον για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης και της ακίνητης περιουσίας της στην Χερσόνησο του Σινά όταν το 2012 ανέλαβε την εξουσία η Μουσουλμανική Αδελφότητα με την εκλογή του τότε Προέδρου, Μοχάμαντ Μόρσι. Το πολιτικό κλίμα που επικρατούσε τότε στη χώρα τόνιζε την ανάγκη ενδυνάμωσης του θρησκευτικού, μουσουλμανικού χαρακτήρα των κοινωνικών ηθών και της φυσιογνωμίας του κράτους. Ο.τιδήποτε αλλόθρησκο αντιμετωπιζόταν με καχυποψία και ο,τιδήποτε θύμιζε την παρουσία άλλων πολιτισμών και λαών στη χώρα όφειλε με κάποιον τρόπο είτε να ‘αιγυπτιοποιηθεί’ είτε να ανευρεθεί η κατάλληλη οδός ώστε να τεθεί υπό έλεγχο ή να περιθωριοποιηθεί.
2012: Η απαρχή της δικαστικής «Αιγυπτιοποίησης» της Αγίας Αικατερίνης
Αφορμή για την ”αιγυπτιοποίηση” της εμβληματικής ιστορικά, θρησκευτικά και πολιτισμικά Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης στάθηκε η ελληνική σημαία που κυμάτιζε στη μέση της ερήμου του Σινά, στην ”εσχατιά της αιγυπτιακής κρατικής επικράτειας”. Με αυτήν την απλή αφορμή, ενορχηστρώθηκε μία σειρά αστικών αγωγών. Αιγύπτιοι πολίτες δήλωναν ότι διεκδικούν την κυριότητα ακατοίκητων εκτάσεων γύρω από μετόχια της Μονής σε διάσπαρτα σημεία της χερσονήσου – τα οποία, για αιώνες, οι ντόπιοι Βεδουίνοι αναγνώριζαν εθιμικά ως μοναστική ιδιοκτησία.
Η συνέχεια ήταν εύκολη: Εκάστοτε δικαστής ζητούσε από τους ενάγοντες και από την εναγόμενη Ιερά Μονή να προσκομίσουν τους τίτλους ιδιοκτησίας τους. Στη συνέχεια, όπως ήταν επόμενο, τόσο οι ενάγοντες όσο και η εναγόμενη Μονή αδυνατούσαν να προσκομίσουν τίτλους ιδιοκτησίας (άλλωστε, ο Ιουστινιανός δεν θα μπορούσε ποτέ να προβλέψει ποιες θα έπρεπε να είναι οι νόμιμες διατυπώσεις που θα απαιτούσε ο μέσος Αιγύπτιος πρωτοδίκης το 2025 μ.Χ.). Έτσι, τα δικαστήρια προσεπικαλούσαν το Αιγυπτιακό Δημόσιο, στο οποίο εν τέλει περιέρχονταν στην κυριότητά του τα εκάστοτε επίδικα. Εκκλησίες, μετόχια, ακατοίκητες εκτάσεις, φαράγγια και ό,τι μπορεί κανείς να δει με γυμνό μάτι στην έρημο του Σινά βαφτίζονταν «δημόσιες γαίες» με την βούλα της αιγυπτιακής δικαιοσύνης. Η ”δικαστική αιγυπτιοποίηση” που εμπνεύστηκε η Μουσουλμανική Αδελφότητα επί προεδρίας Μόρσι είχε μόλις αρχίσει με την έκδοση πλήθους πρωτόδικων δικαστικών αποφάσεων.
Ευτυχώς, η περίοδος της ισλαμιστικής διακυβέρνησης της Αιγύπτου δεν κράτησε πολύ και η χώρα ανέκτησε σταδιακά την διεθνή και περιφερειακή της αξιοπιστία με την ανάληψη της εξουσίας από τον Πρόεδρο Αμπντέλ Φατάχ Αλ-Σίσι στις 8 Ιουνίου 2014, ο οποίος κατάφερε σταδιακά να πείσει ότι οι δεσμοί της χώρας του με την Δύση αποκαθίστανται. Όπως φάνηκε πολύ γρήγορα, ο Πρόεδρος Σίσι στόχευσε στον διαχωρισμό της κρατικής μηχανής από το μουσουλμανικό ιερατείο. Ωστόσο, ο απόηχος των ιδεολογικών επιλογών της εποχής Μόρσι παρέμενε και στην περίπτωση των υποθέσεων που εκκρεμούσαν στην αιγυπτιακή δικαιοσύνη σχετικά με την μοίρα της περιουσίας της Ι. Μ. της Αγίας Αικατερίνης οδηγούσαν με μαθηματική ακρίβεια στην δήμευσή της.
Η άνοδος Σίσι στην εξουσία και οι άτυπες δεσμεύσεις που δεν τηρήθηκαν
Σύμφωνα με τις πολλές συνεντεύξεις που παραχώρησε τις τελευταίες μέρες στα ελληνικά ειδησεογραφικά μέσα ο εκπρόσωπος Τύπου της Μονής, π. Πορφύριος, με την ιδεολογική μεταβολή της νέας διακυβέρνησης Σίσι, άρχισε να προωθείται η επιλογή της εξωδικαστικής επίλυσης της διαφοράς μεταξύ της Ι. Μ. της Αγίας Αικατερίνης και του Αιγυπτιακού Δημοσίου, με την παρασκηνιακή βοήθεια, που η ελληνική διπλωματία ήταν πρόθυμη να προσφέρει.
Με βάση όσα έχουν προκύψει από τις συνεντεύξεις του π. Πορφυρίου, και που εμμέσως επιβεβαιώνονται από την σχετική επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε στις 30 Μαΐου 2025 το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως, ήταν πλέον ζήτημα χρόνου να συμφωνηθεί εξωδικαστικά ποια μορφή θα λάβει το νομικό καθεστώς που θα διέπει τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα της Μονής, κατόπιν συνεννόησης των κυβερνήσεων Αθήνας και Καΐρου.
Παρ’ όλα αυτά, και ενώ φερόταν να αναμένεται να επιτευχθεί αυτή η μορφή συμβιβασμού, το Εφετείο της Ισμαηλίας εξέδωσε στις 28 Μαΐου 2025 την πιο διάσημη ίσως αιγυπτιακή δικαστική απόφαση, στο διατακτικό της οποίας ορίστηκε ότι ένας λεπτομερής κατάλογος μοναστηριακών εκκλησιών, μετοχίων και οικοπέδων περιερχόταν κατά πλήρη κυριότητα στο Αιγυπτιακό Δημόσιο.
Όχι, δεν «φταίει» η ημερομηνία..
Η είδηση έγινε γνωστή στην Ελλάδα την επομένη μέρα, 29 Μαΐου, πρώτα από την ιστοσελίδα θρησκευτικής θεματολογίας Orthodoxia.info και στη συνέχεια με εκτενές ρεπορτάζ της ιστοσελίδας της εφημερίδας ”Πρώτο Θέμα”, προκαλώντας έκδηλη αμηχανία στην ελληνική κυβέρνηση και ποικίλες αναλύσεις και σχόλια που βασίζοντας την σοβαρότητα της κατάστασης κυρίως στην φερόμενη ως «συμβολική επιλογή της Αιγύπτου να προβεί στην δήμευση της μοναστηριακής περιουσίας, ανήμερα της επετείου της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς».
Κατά την εκτίμηση του γράφοντος, μία τέτοια αναγωγή είναι τουλάχιστον υπερβολική, μιας και φαίνεται σχεδόν απίθανο ο Αιγύπτιος Εφέτης της μακρινής Ισμαηλίας να γνώριζε τόσο καλά τον ευαίσθητο ψυχισμό του μέσου Έλληνα πολίτη. Παρ’ όλα αυτά, η χρονική αυτή σύμπτωση, εκ του αποτελέσματος έδρασε ευεργετικά, επειδή ακριβώς ο ψυχισμός της ελληνικής κοινής γνώμης ενεργοποιήθηκε, ως επίσης και η – εν πολλοίς – ήρεμη ιδιοσυγκρασία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου, που προέβη σε μία μακρά, και δικαίως συναισθηματικά φορτισμένη μακροσκελή καταδίκη της επιλογής της Αιγύπτου να μην φανεί συνεπής στα όσα είχαν συμφωνηθεί παρασκηνιακά.
Η ελληνική κυβέρνηση κινητοποιήθηκε, το Γραφείο Τύπου του Αιγυπτίου Προέδρου διαβεβαίωσε ότι ο ελληνορθόδοξος χαρακτήρας της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης θα διατηρηθεί, πλην όμως η δήμευση της περιουσίας της είχε πάρει τη σφραγίδα της αιγυπτιακής δικαιοσύνης δημιουργώντας νομικά τετελεσμένα. Μέσα σε αυτό το φορτισμένο κλίμα, ελληνική αντιπροσωπεία βρίσκεται ήδη στο Κάιρο, ενώ αναμένεται να φτάσει αύριο στην αιγυπτιακή πρωτεύουσα και ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών, με σκοπό να διευθετηθεί το ζήτημα – προφανώς εξωδικαστικά, ή άλλως πώς.
Το κρίσιμο ερώτημα
Μετά από αυτήν την αναλυτική εξιστόρηση των γεγονότων που προηγήθηκαν, και εν αναμονή του αποτελέσματος των διαβουλεύσεων στο Κάιρο μεταξύ των κυβερνήσεων Αιγύπτου και Ελλάδας, το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι το εξής:
Άραγε, τι ώθησε την – εκκοσμικευμένη πλέον – διακυβέρνηση του Προέδρου Σίσι να μην δώσει ένα τέλος στην δικαστική μεθόδευση, που εμπνεύσθηκε και εφαρμόσθηκε από τον ισλαμιστή προκάτοχό του, με στόχο τον αφελληνισμό της αρχαιότερης ορθόδοξης Μονής, η οποία μάλιστα έχει αναγνωριστεί από την UNESCO ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς;
Μήπως η δήμευση των περιουσιακών στοιχείων της Ι. Μ. της Αγίας Αικατερίνης θα σώσει την ταλαιπωρημένη αιγυπτιακή οικονομία, η οποία, λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Μέση Ανατολή, έχει υποστεί κατακόρυφη πτώση του τουρισμού, αλλά και του αριθμού των πλοίων που διέρχονται από την Διώρυγα του Σουέζ εξ αιτίας του πολεμικού σκηνικού που στήθηκε από τους αντάρτες Χούθι στα νότια στενά της Ερυθράς Θάλασσας; Θα ήταν εξαιρετικά επιφανειακή μία τέτοια θεώρηση, τη στιγμή μάλιστα που η Αίγυπτος, από την έναρξη της διακυβέρνησης Σίσι έχει αναχθεί ποικιλοτρόπως σε εξαιρετικά σημαντικό στρατηγικό εταίρο τόσο της Ελλάδας, όσο και της Κυπριακής Δημοκρατίας κατ’ επέκταση.
Η απάντηση στο κρίσιμο αυτό ερώτημα κρύβεται στο μακρινό 1978.
Το ειδικό καθεστώς ασφαλείας της Χερσονήσου του Σινά και η Συνθήκη Ειρήνης Αιγύπτου-Ισραήλ του 1978

Όταν το 2014 ο τότε στρατηγός, και νυν Πρόεδρος, Αμπντέλ Φατάχ Αλ-Σίσι ανέλαβε την εξουσία, παρέλαβε μία Αίγυπτο που είχε στο μεταξύ χάσει την διεθνή αξιοπιστία της. Η διαβρωτική ισχύς της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, πέρα από την πόλωση που είχε προκαλέσει στην τοπική κοινωνία, στην Χερσόνησο του Σινά είχαν ενδυναμωθεί ένοπλοι πυρήνες του Ισλαμικού Κράτους, με αποτέλεσμα ο αιγυπτιακός στρατός επί σειρά ετών να προσπαθεί να ανακτήσει τον έλεγχο σε τοπικό επίπεδο. Η έκρυθμη κατάσταση στο Σινά δεν είχε δημιουργηθεί από μόνη της.
Συγκεκριμένα, η συνθήκη ειρήνης που είχε συναφθεί μεταξύ Αιγύπτου και Ισραήλ το 1978 στο Καμπ Ντέιβιντ όριζε ότι η Χερσόνησος του Σινά θα αποτελέσει ουσιαστικά μία ιδιότυπη «ουδέτερη ζώνη», διαιρούμενη σε τέσσερεις διακριτές ζώνες, ανάλογα με την επιτρεπόμενη (μειωμένη) παρουσία των αιγυπτιακών ενόπλων δυνάμεων.
Στην Ζώνη Α, που καλύπτει τις περιοχές που βρίσκονται κατά μήκος της Διώρυγας του Σουέζ και σε όλα τα δυτικά παράλια της Χερσονήσου, επιτρεπόταν η παρουσία μόνο μίας ταξιαρχίας πεζικού.
Στην Ζώνη Β, που καλύπτει το κεντρικό τμήμα της Χερσονήσου (όπου βρίσκεται και η Ι. Μ. της Αγίας Αικατερίνης), η Αίγυπτος είχε δικαίωμα να διατηρεί έως τέσσερα σώματα Συνοριοφυλάκων, που θα αποτελούνται από αστυνομικούς με ειδική στρατιωτική εκπαίδευση.
Στην Ζώνη C, που καλύπτει τα ανατολικά παράλια και κατά μήκος των χερσαίων συνόρων με το Ισραήλ, η Αίγυπτος έχει δικαίωμα να διατηρεί μόνο ελαφρά οπλισμένες αστυνομικές δυνάμεις.
Και τέλος, στην Ζώνη D, οριζόταν ως περιοχή πλήρως αποστρατιωτικοποιημένη, τόσο για την Αίγυπτο, όσο και για το Ισραήλ.

Mε βάση τη Συνθήκη Ειρήνης Αιγύπτου-Ισραήλ (1978)
Το ειδικό αυτό καθεστώς μειωμένης αιγυπτιακής στρατιωτικής παρουσίας, που είχε συμφωνηθεί το 1978 προκειμένου να αποτρέψει έναν νέο μελλοντικό πόλεμο ανάμεσα στην Αίγυπτο και το Ισραήλ, συνδυασμό με την πόλωση που η Μουσουλμανική Αδελφότητα υποδαύλισε στο εσωτερικό των αιγυπτιακών ενόπλων δυνάμεων κατά την καταστροφική διετή διακυβέρνηση Μόρσι (2012-2014), επέτρεψε σε πυρήνες του ISIS να ενισχύσουν την παρουσία τους στην ευαίσθητη από κάθε άποψη παραμεθόρια Χερσόνησο του Σινά. Το 2014 ο νέος Πρόεδρος Σίσι κλήθηκε ουσιαστικά να ανακτήσει τον έλεγχο με στρατιωτικά μέσα. Επρόκειτο για έναν αγώνα διαρκή, που στοίχισε τις ζωές στρατιωτών και πολιτών, όχι μόνο στην αχανή έρημο της Χερσονήσου, αλλά και σε αστυνομικά τμήματα των αιγυπτιακών αστικών κέντρων, με έμφαση την πόλη Ελ-Αρίς, στα μεσογειακά παράλια του Σινά.
Το ενδιαφέρον δεδομένο είναι ότι, κατά τις αιγυπτιακές εκκαθαριστικές στρατιωτικές επιχειρήσεις κατά των τοπικών ισλαμιστικών πυρήνων, ανέλαβε ενεργό ρόλο ο ισραηλινός στρατός και οι μυστικές του υπηρεσίες, κατόπιν σχετικού αιγυπτιακού αιτήματος. Αυτή η εξέλιξη είχε ως αποτέλεσμα, τόσο η Αίγυπτος όσο και το Ισραήλ να καταστρατηγήσουν οικειοθελώς το καθεστώς διακριτής αποστρατικοποίησης που είχαν συμφωνήσει αμφότερα τα κράτη, υπογράφοντα τη συνθήκη ειρήνης του 1978. Όταν πλέον διαπιστώθηκε ότι ο κίνδυνος του ISIS έπαψε να υπάρχει, αποκαταστάθηκε το ειδικό καθεστώς που διέπει την αιγυπτιακή στρατιωτική παρουσία στο Σινά.
7 Οκτωβρίου 2023: Η μέρα που άλλαξε τα δεδομένα
Τα γεγονότα της 7ης Οκτωβρίου 2023 άλλαξαν τα δεδομένα και μετά την έναρξη των ισραηλινών χερσαίων επιχειρήσεων στην Λωρίδα της Γάζας, οι ΗΠΑ άρχισαν να ασκούν πιέσεις, κυρίως στην Αίγυπτο και δευτερευόντως στην Ιορδανία, να δεχθούν στα εδάφη τους δεκάδες χιλιάδες Παλαιστίνιους πρόσφυγες.
Ο Πρόεδρος Σίσι αντιτάχθηκε αμέσως, σηματοδοτώντας την απαρχή μίας περιόδου ψυχρότητας με τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και με το Ισραήλ. Η απόφαση του Προέδρου της Αιγύπτου να συγκαλέσει παγκόσμια συνδιάσκεψη στο Κάιρο για την αντιμετώπιση της έκρυθμης κατάστασης στη Γάζα, έθεσε προ των ευθυνών τους τον Αραβικό Σύνδεσμο και την διεθνή κοινότητα, ξεκαθαρίζοντας παράλληλα την θέση της χώρας του ότι είναι διατεθειμένη να προσφέρει τις καλές της υπηρεσίες ως διαμεσολαβητής στην διαδικασία επίτευξης κατάπαυσης του πυρός και απελευθέρωσης των ισραηλινών ομήρων από την Χαμάς – χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι θα αποδεχθεί να καταστεί η Χερσόνησος του Σινά μια «δεύτερη Γάζα».
Την στάση αυτή συνεχίζει να τηρεί η διακυβέρνηση Σίσι και μετά την εκλογή του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, με αποτέλεσμα η ψυχρότητα μεταξύ Καΐρου και Ουάσιγκτον να διατηρείται μέχρι σήμερα. Τα τηλεοπτικά πλάνα που απεικόνιζαν αιγυπτιακά τεθωρακισμένα να κινούνται στις άλλοτε αποστρατιωτικοποιημένη Ζώνες C και D, έκαναν τον γύρο του κόσμου, που σχολιάζονταν με προβληματισμό στα ισραηλινά κρατικά ΜΜΕ κατά τους πρώτους μήνες του πολέμου.

Έκτοτε η Αίγυπτος του Σίσι έπαψε πλέον να είναι υπάκουη στις συστάσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, αποδεικνύοντας μάλιστα έμπρακτα και μπροστά στις κάμερες των διεθνών πρακτορείων ότι το αποστρατιωτικοποιημένο Σινά αποτελεί μια ανάμνηση παλιά και ο χάρτης που συνόδευε το κείμενο της Συνθήκης Ειρήνης του 1978 με το Ισραήλ είχε πλέον …κιτρινιάσει σε κάποιο συρτάρι.
Τέλος, το επιστέγασμα της αιγυπτιακής τάσης να αναζητήσει εναλλακτικές στρατηγικές συνεργασίες, λόγω «έλλειψης κατανόησης» από τους παραδοσιακούς δυτικούς εταίρους, αποτελεί η πρώτη κοινή στρατιωτική άσκηση με την Κίνα με την ονομασία «Αετοί του Πολιτισμού 2025» («Eagles of Civilization 2025») από τις 19 Απριλίου έως τις 4 Μαΐου 2025, προφανώς «κλείνοντας το μάτι με νόημα» σε ΗΠΑ και Ισραήλ.
Αγία Αικατερίνη: Ο στρατηγικός «Δούρειος Ίππος» του Προέδρου Σίσι
Λαμβάνοντας υπόψιν τα νέα δεδομένα που διαμόρφωσαν – και συνεχίζουν να διαμορφώνουν – την αιγυπτιακή θεώρηση της πραγματικότητας, όπως αυτή έχει αλλάξει από την επομένη της 7ης Οκτωβρίου 2023 μέχρι σήμερα, είναι πια ξεκάθαρο ότι η δικαστική απόφαση του Εφετείου της Ισμαηλίας δεν στοχεύει απλώς στην δήμευση της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης και των Μετοχίων της στα διάσπαρτα σημεία της Χερσονήσου του Σινά, όπως αυτά απαριθμούνται στο διατακτικό της.
Για την διακυβέρνηση του Προέδρου Σίσι, η πιο σημαντική φράση της εφετειακής απόφασης είναι εκείνη που ορίζει ότι
«όποιες ακατοίκητες περιοχές στην Χερσόνησο του Σινά δεν αποδεικνύεται ότι ανήκουν στην ιδιοκτησία είτε της Μονής είτε άλλου ιδιώτη, περιέρχονται στην κυριότητα του Αιγυπτιακού Δημοσίου».
Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, το Αιγυπτιακό Δημόσιο είχε ανάγκη να αποκτήσει τίτλο ιδιοκτησίας για να κατοχυρώσει νομικά την παρουσία του στην πιο νευραλγική μεθοριακή περιοχή της αιγυπτιακής κρατικής επικράτειας.
Κατ’ αρχήν, η ανάγκη «δημιουργίας τίτλου ιδιοκτησίας» έγκειται στο ότι, προφανώς, η διακυβέρνηση Σίσι επιδιώκει να προσελκύσει ξένους επενδυτές για να αναπτύξει τον τουρισμό στο Σινά, με έμφαση στην ανατολική ακτή της χερσονήσου που διαθέτει προσιτές παραλίες για τον επισκέπτη.
Παράλληλα όμως, και σύμφωνα με ποικίλες ενδείξεις, διαμορφώνοντας εκ του μηδενός ένα «Κτηματολόγιο Δημοσίων Γαιών» με έμφαση την ίδια περιοχή (Ζώνη C), κατά μήκος των συνόρων του Σινά με το Ισραήλ, η κυβέρνηση του Καΐρου θεωρεί ότι εξασφαλίζει περισσότερη ελευθερία κινήσεων για τις αιγυπτιακές ένοπλες δυνάμεις, σε περιοχές που άλλοτε δεν ήταν αξιοποιήσιμες για αμυντικούς σκοπούς.
Έτσι, η δικαστική απόφαση του Εφετείου της Ισμαηλίας, χρησιμοποιεί τις άλλοτε τεχνητές δικαστικές διεκδικήσεις επί της ακίνητης περιουσίας της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης ως πρόσχημα για να μεταβάλει νομιμοφανώς το ειδικό καθεστώς που καθορίστηκε το 1978 με τη Συνθήκη Ειρήνης Αιγύπτου-Ισραήλ.
Η Αγία Αικατερίνη – και κατ’ επέκταση, ο ελληνικός περιφερειακός παράγοντας – έχει εκληφθεί από την διακυβέρνηση Σίσι ως «αδύναμος κρίκος», αν όχι ως «Δούρειος Ίππος», με στόχο την διαμόρφωση νέων τετελεσμένων. Νέα τετελεσμένα που είναι πιθανόν να περιπλέξουν ακόμα περισσότερο τις ήδη εξαιρετικά διαταραγμένες περιφερειακές ισορροπίες.
Τι πρέπει να προσέξει η Ελλάδα
Υπ’ αυτές τις ιδιόμορφες συνθήκες, και με δεδομένες τις νέες αιγυπτιακές προτεραιότητες, η ελληνική πλευρά οφείλει να προστατεύσει την απρόσκοπτη λειτουργία της ιστορικής ελληνορθόδοξης Μονής, τηρώντας σαφείς αποστάσεις από τις (παρακινδυνευμένες ίσως) νέες αιγυπτιακές στρατηγικές επιδιώξεις, που δεν αποκλείεται να θέσουν σε κίνδυνο ένα από τα σημαντικότερα μετερίζια του Ελληνισμού. Ένα μετερίζι που, παρά την γεωγραφική απόσταση από τα στενά όρια του νεοελληνικού κράτους, ουδέποτε διέκοψε την πνευματική του διασύνδεση με την ψυχή του μέσου Έλληνα, όπου κι αν βρίσκεται.
Ιστορία - Πολιτισμός
Οι δύο υπέροχες Ελληνίδες – Κλαυδία 2025 – Μαρίζα Κώχ 1976
Ανυποχώρητες για τις τραγωδίες μας από τους Τούρκους κατακτητές

Γράφει η Φανούλα Αργυρού*
“”…there’s a sickness
worse than the risk of death and that’s
forgetting what we should never forget.””Mary Oliver, Tecumseh. American Primitive
Ta τελευταία χρόνια δεν παρακολουθούσα το «Eurovision». Είχε χάσει την αρχική μορφή και ήθος του.
΄Όμως, φέτος λόγω της συμμετοχής της Ελληνίδας Πόντιας Κλαυδίας το παρακολούθησα. Η Πόντια Κλαυδία όντως ‘δίδαξε’ ήθος στους διοργανωτές και συμμετέχοντες, ήταν υπέροχη σε όλα. ΄Όμως, υπέροχη και για ένα άλλο σημαντικό λόγο. Για την ανυποχώρητη αντίστασή της στις πιέσεις από τους διοργανωτές του διαγωνισμού, να μην ενοχλήσει την κατοχική ΤΟΥΡΚΙΑ! Όπως ακριβώς πριν κοντά 50 χρόνια έκανε μια άλλη υπέροχη ΕΛΛΗΝΙΔΑ, η Μαρίζα Κωχ και οι συνεργάτες της. Οφείλουμε και στις δύο ένα τεράστιο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ και ΝΑ ΜΗ ΞΕΧΝΑΜΕ ΟΣΑ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ!
Κλαυδία 2025
Έγραψε ο αρχισυντάκτης της «ΕΣΤΙΑΣ» Αθηνών κ. Μανώλης Κοττάκης. «Της είχαν ζητήσει να μη μιλά» – Η σύσταση από τη διοργανώτρια στην Κλαυδία για να μην … ενοχληθεί η Τουρκία – Αλλά εκείνη επέμεινε και μιλούσε για τη ρίζα της και την προσφυγιά».
https://www.newsbreak.gr/apopseis/880680/tis-eichan-zitisei-na-mi/
Έγραψε μεταξύ άλλων για την ιστορία της Κλαυδίας Παπαδοπούλου και της οικογένειάς της : «…η οποία παλιννόστησε στην Ελλάδα από την πρώην Σοβιετική Ενωση το 1991…μαζί με χιλιάδες άλλες (που ρίζωσαν στη Θράκη) και εγκαταστάθηκε στον Ασπρόπυργο. Η γιαγιά της νεαρής Κλαυδίας διηγείτο στην εγγονή της όταν ήταν μικρή ιστορίες και από την προσφυγιά των Ποντίων…
Η Κλαυδία ζει σε μια χώρα που υποφέρει από ξενολαγνεία και συνήθως δεν υπερασπίζεται την εθνική της ταυτότητα. Που επισήμως «αγαπά» άλλες σημαίες, όχι την ελληνική. Μαζί με μια ομάδα δημιουργικών νέων, κατά βάση Ελληνόπουλων, η οποία ονομάστηκε Arcade…, έπλασαν την ιστορία της Αστερομάτας. Η οποία από το κουπλέ συγκλονίζει και προϊδεάζει: «Γλυκιά μου μάνα, μη μου κλαις/μαύρο κι αν σου φορούνε,/το ξέθωρο το σώμα μου/φλόγες δεν το νικούνε./Τα χελιδόνια της φωτιάς θάλασσες κι αν περνούνε,/του ριζωμού τα χώματα ποτέ δε λησμονούνε./Γλυκιά μου μάνα, μη μου κλαις,/καράβι είναι η ζωή μου…»
Αντέδρασε η κατοχική Τουρκία για την Ποντιακή Γενοκτονία της μέσω της δημόσιας τηλεόρασης της, απείλησε με καταγγελίες… η διοργανώτρια Αρχή συνέστησε «διακριτικά στην εθνική αρχή (Ελλάδα) η Κλαυδία … να αποφεύγει τον όρο «γενοκτονία» (genocide)…
Όμως η Ελληνίδα Κλαυδία δεν πτοήθηκε … πρόβαλε το δράμα, δεν άκουσε τις σειρήνες της υποταγής και πήρε το τραγούδι όσο ψηλά μπορούσε! «τότε οι ύμνοι του αμήχανου σχολιασμού αφιερώθηκαν αποκλειστικά, γενικώς και αορίστως, στην Ελλάδα…πρόβαλε το στιβαρό πρότυπο του μέτρου, του ήθους και της σοβαρότητας…» έγραψε ο κ. Κοττάκης.
Μαρίζα Κωχ 1976
Η Κλαυδία δέχθηκε τα συγχαρητήρια και εγκάρδιες ευχές της Μαρίζα Κώχ στην εκπομπή Πρωίαν σε Είδον της ΕΡΤ την ημέρα Μνήμης της Ποντιακής Γενοκτονίας, για να μας θυμίσει τι αντιμετώπισε και η ίδια το 1976. Όταν υπέστη τις ίδιες πιέσεις και χειρότερες…
Η Μαρίζας Κωχ εξηγεί το συμβάν στο εξαίρετο βίντεο του ALTER με τίτλο « Μάνος Χατζηδάκις – Eurovision (Χωρίς Μοντάζ, ALTER)». Καταρχήν η εισαγωγή του σταθμού.

«1975 η Ελλάδα ματωμένη από την τραγωδία της Κύπρου καλείται να μετάσχει στη Eurovision…Ένας μεγάλος Έλληνας ο Μάνος Χατζηδάκις διευθυντής τότε της κρατικής ραδιοφωνίας κάνει μια κίνηση που πραγματικά είναι μεγαλοφυής. Διεθνοποιεί τη κυπριακή τραγωδία στέλνοντας τη Μαρίζα Κωχ με το δημώδες ηπειρώτικο άσμα «Παναγιά μου Παναγιά μου παρηγόρα τη καρδιά μου». ΄Ένα τραγούδι που είχε ως θέμα τα πάθη της Κύπρου.»
Μαρίζα Κώχ: «Ένα βράδυ το 1976 με πήρε ο Μάνος Χατζηδάκις στο τηλέφωνο και μου ζήτησε αν μπορούσα μέχρι την άλλη μέρα το πρωί να έχω φτιάξει ένα τραγούδι να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision. Το τραγούδι όμως αυτό να είναι μοιρολόι για την Κύπρο. Να είναι τραγούδι διαμαρτυρίας για την Κύπρο. Να έχει αυτά τα δύο σημαντικά στοιχεία. Όλο το βράδυ ξενύχτισα μαζί και ο στιχουργός που έγραψε το κείμενο, ο Μιχάλης ο Φωτιάδης, από τη Θεσσαλονίκη. Είμασταν στη γραμμή όλη τη νύχτα και την άλλη μέρα το πρωί πήγα στο Μάνο το τραγούδι αυτό. Παναγιά μου Παναγιά μου.»
Και τονίζει στη συνέχεια ότι ξεσπάθωσαν οι Τούρκοι στο άκουσα του τραγουδιού τη προηγούμενη στη πρόβα, γιατί είχε πολιτικό περιεχόμενο, χιλιάδες Τούρκοι μετανάστες στους δρόμους της Χάγης διαμαρτύρονταν, η Ασφάλεια του Φεστιβάλ λύγισε και αρνήθηκε να προστατεύσει την ελληνική αντιπροσωπεία, η οποία μόνο με δική της ευθύνη μπορούσε να τραγουδήσει, όπως και έγινε. Αν και δεν απειλούσε κανένα το τραγούδι που βγήκε φαβορί, παρόλα, εξηγεί η Μαρίζα Κωχ, υπέγραψαν ότι με δική τους ευθύνη βγαίνουν στη σκηνή…

«Οι Έλληνες αιδήμονες περί της Eurovision πέφτουν πάνω στον Χατζηδάκι να το φάνε, τι είναι αυτή η αηδία που έστειλες να μας εκπροσωπήσει στην Ευρώπη αυτό δεν είναι τραγούδι…κάτι τέτοια ανόητα του λέγανε», προσθέτει το ALTER. Για να ικανοποιήσουν την Τουρκία…
Την ώρα της μετάδοσης του ελληνικού τραγουδιού η Τουρκία έκλεισε το δίαυλο στο δορυφορικό της σύστημα προς τις χώρες της Μεσογείου και στη θέση του μετέδιδε … χορό της κοιλιάς!
Χαρακτηριστική και η στάση της Αγγλίας τότε που δεν έδωσε ούτε μία ψήφο…
«Μάνος Χατζηδάκις – Eurovision (Χωρίς Μοντάζ, ALTER)

Klavdia: Η πρώτη της συνέντευξη μετά τη Eurovision στην εκπομπή Πρωίαν σε Είδον της ΕΡΤ
Ορισμένοι από τους στίχους:
Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου
Κι αν δείτε ερείπια γκρεμισμένα, όι-όι μάνα μ’
Δεν θα ‘ναι απ’ άλλες, απ’ άλλες εποχές
Από ναπάλμ θα ‘ναι καμένα, όι-όι μάνα μ’
Θα ‘ναι τα μύρια χαλάσματα του χτεςς
Κι αν δείτε γη φρεσκοσκαμμένη, όι-όι μάνα μ’
Δεν θα ‘ναι κάμπος, ‘ναι κάμπος καρπερός
Σταυροί θα είναι φυτεμένοι, όι-όι μάνα μ’
Που τους σαπίζει, σαπίζει ο καιρός
Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου…
*Ερευνήτρια/δημοσιογράφος
ΠΗΓΗ:ΣΗΜΕΡΙΝΗ 1/6/2025
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις2 μήνες πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Πολιτική5 ημέρες πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Άμυνα4 εβδομάδες πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Διεθνή4 εβδομάδες πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Με την ουρά στα σκέλια! Φιντάν: Η Τουρκία δεν επιθυμεί καμία αντιπαράθεση με το Ισραήλ στη Συρία