Αναλύσεις
Μακεδονικό ζήτημα στα πανηγύρια της Φλώρινας
Τα πανηγύρια είναι σημαντικό στοιχείο της ζωής και του πολιτισμού μικρών κοινωνιών. Ο κόσμος συμμετέχει με αγνές προθέσεις. Αλλά δεν πρόκειται περί αυτού. Αυτήν την ιερότητα των στιγμών βανδαλίζουν οι λίγοι επιτήδειοι από το παρασκήνιο της οργάνωσης για να προβάλλουν και να μεθοδεύσουν τους στόχους τους.

Eδώ και ένα μήνα εκτυλίσσεται στην ευρύτερη περιοχή της Φλώρινας μια από εκείνες τις αξιαγάπητες δραστηριότητες μικρής ομάδας που εκμεταλλευόμενη την λαϊκή επιθυμία για έκφραση και ανάδειξη της πολιτιστικής της κληρονομιάς προβάλλει διαιρετικά συνθήματα και αντιλήψεις επικίνδυνα, αμφότερα, για την ειρηνική διαβίωση των πολιτών.
Γράφει ο Παντελής Σαββίδης, εφημερίδα “ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ”
Είναι μια εκδήλωση που αναπαράγει με soft τακτική αυτό που λέμε «Μακεδονικό». Αυτήν την φορά στα Πανηγύρια.
Είναι η περίοδος των ετησίων πανηγυριών χωριών της περιοχής από τις αρχές Μαίου ως το τέλος του καλοκαιριού. Στα πανηγύρια αυτά ο κόσμος τραγουδά και χορεύει τραγούδια και χορούς που έχουν σχέση με την παράδοσή του. Αυτό κάνουν και οι δίγλωσσοι Έλληνες της περιοχής με τα δικά τους τραγούδια. Κάθε χωριό προβάλλει τις ιδιαιτερότητές του.
Ως το 1997 τα τραγούδια αυτά μιλούσαν για την ομορφιά, την αγάπη, την φύση, την νοσταλγία και άλλα ευγενή ανθρώπινα αισθήματα. Από το 1997 και εδώ στο ρεπερτόριο περιελήφθησαν και τραγούδια αλυτρωτικού περιεχομένου. Τραγούδια που μιλούν για τον αδικημένο αιγαιάτη μακεδόνα που οι κακοί Έλληνες του πήραν την γη, για την Ένωση των τριών περιοχών της Μακεδονίας και άλλα ανάλογα. Στην διάθεσή μας υπάρχουν 12 από αυτά, μεταφρασμένα, που δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης του περιεχομένου τους.
Και εδώ αρχίζει το πρόβλημα.
Ο τοπικός πληθυσμός και κάθε λογικά σκεπτόμενος άνθρωπος όχι μόνο δεν θα είχε αντίρρηση οι συμπολίτες του να εκφράζονται με τα παραδοσιακά τους τραγούδια και χορούς αλλά και θα ενθάρρυνε την πολιτεία να βοηθήσει στην διεξαγωγή των πανηγυριών. Τα πανηγύρια είναι σημαντικό στοιχείο της ζωής και του πολιτισμού μικρών κοινωνιών. Ο κόσμος συμμετέχει με αγνές προθέσεις. Αλλά δεν πρόκειται περί αυτού.
Οι άνθρωποι που παίρνουν μέρος στις εκδηλώσεις αυτές βλέπουν τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους να χορεύουν και να τραγουδούν και χαίρονται. Είναι από τις λίγες ιερές στιγμές αναπαραγωγής του εαυτού τους, της ταυτότητάς τους, της ύπαρξης και της αξιοπρέπειάς τους τις οποίες δεν δικαιούται να διακόψει κανείς. Είναι άνθρωποι διαφορετικών παραδόσεων, οι περισσότεροι επιθυμούν μια καλλιτεχνική ποικιλία και αυτήν την διάσταση απαιτούν να τηρήσουν οι οργανωτές. Ντόπιοι, πόντιοι, θρακιώτες, μικρασιάτες, αρβανίτες, βλάχοι, όλοι θέλουν να ακούσουν τα τραγούδια τους και να τα χορέψουν. Η μονωδία κρύβει σκοπιμότητα. Αυτήν την ιερότητα των στιγμών βανδαλίζουν οι λίγοι επιτήδειοι από το παρασκήνιο της οργάνωσης για να προβάλλουν και να μεθοδεύσουν τους στόχους τους.
Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα: Σε ανακοίνωσή του το Κόμμα «Ισότητας Ειρήνης και Φιλίας» με αφορμή την απαγόρευση μιας τέτοιας εκδήλωσης στο Αμύνταιο στις 21 Μαϊου, ημέρα εορτής των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης αναφέρει ότι απαγορεύθηκε η συμμετοχή στις εκδηλώσεις του συγκροτήματος «Μακεδονικό Μεράκι» που αποτελείται από μέλη της «Μακεδονικής Μειονότητας». Το ερώτημα είναι υπάρχει στην Ελλάδα τέτοια μειονότητα;
Για όσους δεν το γνωρίζουν το «Κόμμα Ισότητας Ειρήνης και Φιλίας” (ΚΙΕΦ) είναι το DEM “Dostluk, Eşitlik, Barış Partisi” της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης με το οποίο συνεργάστηκε ένα μέρος των δίγλωσσων Ελλήνων της Μακεδονίας, κυρίως της περιοχής της Έδεσσας στο οποίο πρωταγωνιστεί η κ. Ευγενία Νατσουλίδου η οποία και εκτέθηκε ως υποψήφια στις ευρωεκλογές του 2024.
Ο άλλος πόλος με ανάλογη δραστηριότητα ο οποίος, επίσης, μιλά για μακεδονική μειονότητα στην Ελλάδα είναι το «Ουράνιο Τόξο» το οποίο δραστηριοποιείται στην Φλώρινα.
Ύστερα από πρωτοβουλία πολιτών της περιοχής Αμυνταίου οι οποίοι επικαλούντο ότι στα πανηγύρια αυτά το περιεχόμενο των τραγουδιών είναι αλυτρωτικό παρενέβησαν οι τοπικές αρχές και ακύρωσαν την διεξαγωγή τους.
Το γεγονός προκάλεσε αντιδράσεις και βουλευτών και κομμάτων και δημοτικών παραγόντων της περιοχής οι οποίες, αντιδράσεις, αποφεύγουν να θίξουν τον κεντρικό πυρήνα του ζητήματος: τον αλυτρωτισμό. Μιλούν για την ανάγκη να εκφράζεται ο κόσμος με τις πολιτιστικές δραστηριότητές του και επισημαίνουν ότι η Φλώρινα δεν μπορεί να οπισθοδρομήσει σε εμφυλιοπολεμικές πρακτικές και νοοτροπίες και σ αυτό έχουν δίκαιο.
Αλλά κανένα από τα κόμματα ή τις προσωπικότητες που αντέδρασαν (ΠΑΣΟΚ, Συριζα, ΚΚΕ, Δήμαρχος Αμυνταίου Ιωάννης Λιάσσης, η βουλευτής του Συριζα Πέτη Πέρκα) δεν κάνουν αναφορά στην διάσταση του αλυτρωτισμού. Όλοι την παραβλέπουν. Το ερώτημα είναι γιατί; Από καιροσκοπισμό για ψήφους ή θεωρούν πως έχει γίνει παράδοση η αμφισβήτηση της ακεραιότητας της χώρας;
Υπάρχει μια ιδιόμορφη απάντηση σε όλο αυτό. Η συντριπτική πλειονότητα όσων παίρνουν μέρος στις εκδηλώσεις και τις απολαμβάνει δεν γνωρίζει τι τραγουδά. Τα αλυτρωτικού περιεχομένου τραγούδια είναι νεοφερμένα από την γειτονική χώρα και οι στίχοι τους δεν γίνονται εύκολα κατανοητοί. Το γλωσσικό ιδίωμα που ομιλούν οι ντόπιοι της Δυτικής Μακεδονίας μόνο στα βασικά προσομοιάζει με την αναγνωρισμένη από το ελληνικό κράτος και ως Μακεδονική γλώσσα της Βόρειας Μακεδονίας. Τα παραδοσιακά δικά τους τραγούδια, εξυμνούσαν την ομορφιά και μιλούσαν για τα ανθρώπινα αισθήματα, τον πόνο και την νοσταλγία.
Η όλη υπόθεση, όμως, χαρακτηρίζεται κι από κάτι άλλο, πολύ καιροσκοπικό που διακρίνει τον νεοέλληνα.
Φίλος της περιοχής με τον οποίο μίλησα σχετικά υποστήριξε πως δικός του γνωστός συμμετέχει σε συγκροτήματα που παίζουν στα πανηγύρια ανάλογα τραγούδια. Όταν τον ρώτησε ποιος ο λόγος της συμμετοχής του, η απάντηση ήταν «πληρώνουν καλά».
Σε μια περιοχή που μαστίζεται από ανεργία και εγκατάλειψη ένα τέτοιο μεροκάματο δεν είναι καθόλου αμελητέο. Για να περάσουμε στην Θράκη, τοπικός παράγων μου είπε σε κατ ιδίαν συζήτηση: «καλά που είναι το μεταναστευτικό και βγαίνει κανένα μεροκάματο».
Όταν το ελληνικό κράτος έχει εγκαταλείψει την ελληνική περιφέρεια και με τον Καλλικράτη “τελειώνει” και τους τελευταίους ανθρώπινους πυρήνες που απέμειναν μπορούμε να είμαστε απόλυτοι απέναντι σε όσους έμειναν για να φυλάνε Θερμοπύλες; Για να κάνουν τα οικονομικά και άλλα παιχνιδάκια τους στην Αθήνα;
Ο Μακεδονομάχος Καπετάν Κότας (Κότε Ρίστοφ ή Κώστας Χρήστου ), που δεν μιλούσε καθόλου ελληνικά θα αδιαφορούσε για τα αθηναϊκά παιχνιδάκια. Και καθώς τον κρεμούσαν οι Τούρκοι στην πλατεία του Μοναστηρίου (σημερινή Μπίτολα) θα φώναζε «Ντα ε ζίβα Γκρίτσια» (Ζήτω η Ελλάδα!) αλλά σε κάποια άλλη Ελλάδα θα πίστευε. Υπάρχει αυτή η Ελλάδα σήμερα;
Πάντως, στην περιοχή της Φλώρινας υπάρχουν δίγλωσσοι του κλίματος Καπετάν Κότα. Η συντριπτική πλειονότητα έμεινε στην περιοχή με την βούλησή της παρά τις άστοχες κατά καιρούς παρεμβάσεις του κράτους.
Είναι πολύ χειρότερη η νοοτροπία ορισμένων κρατικών αξιωματούχων στη Δυτική Μακεδονία και στη Θράκη που προτάσσουν το οικονομικό όφελος, του εθνικού.
Η μικρή αφήγηση έχει ως εξής:
Ένα από τα μόνιμα αιτήματα των συντηρητών του αλυτρωτισμού της περιοχής Αμυνταίου ήταν η κατάργηση του πεδίου βολής. Το 2009 έγινε σχετική επερώτηση από βουλευτή του νομού Φλώρινας που προέβαλε το σχετικό αίτημα. Το πεδίο βολής καταργήθηκε αλλά ο τότε Α’ΓΕΣ σκέφθηκε ορθά πως αφού δεν υπάρχει πεδίο βολής δεν χρειάζεται και ο στρατός. Και άρχισε η απόσυρση των στρατιωτικών μονάδων που συνεχίζεται ως σήμερα.
Ξέρετε, όμως, τι κρυβόταν πίσω από την επερώτηση του βουλευτή; Ο λιγνίτης που βρισκόταν κάτω από την επιφάνεια του πεδίου βολής για να χρησιμοποιηθεί σε ένα έργο παραγωγής ενέργειας της περιοχής. Ας μείνουμε σε αυτά.

Αναλύσεις
Είμαι απαισιόδοξος για το τέλος του πολέμου
Παρέμβαση του αντιστράτηγου ε.α. Ιωάννη Μπαλτζώη στην τηλεόραση Σίγμα

Ιωάννης Μπαλτζώης: Το κρίσιμο σημείο είναι, ότι δεν θα εμπλακεί η Αμερική. Πού το πάει η Ισραηλινή πλευρά; Ο Νετανιάχου πριν αποφασίσει για την επιχείρηση προσευχήθηκε στο τείχος των δακρύων και άφησε χαρτάκι με τις επιθυμίες του. Αναφέρθηκε στην Τορά που λέει σε εδάφιο “λαός σαν λιοντάρι θα σηκωθεί και θα κατασπαράξει τους εχθρούς του”. Όταν ο πρωθυπουργός της χώρας επικαλείται βιβλικές επιγραφές τότε ειμαι απαισιόδοξος για το τέλος του πολέμου. Αμφισβητώ αν το Ιράν έχει το απόθεμα να χτυπά το Ισραήλ και εάν το τελευταίο θα συνεχίσει τις επιχειρήσεις, αν και έκανε πράγματα εντυπωσιακά και πρωτοφανή.
Αναλύσεις
Αν θέλετε να μάθετε πως θα εξελιχθούν τα γεγονότα διαβάστε το έργο του Θουκυδίδη!
Η ερμηνεία της γεωπολιτικής έντασης Ισραήλ–ΗΠΑ εναντίον Ιράν υπό το πρίσμα του Θουκυδίδη και του έργου του «Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου» (431 π.Χ.) μπορεί να αποδώσει ένα διαχρονικό (ες αεί) και ρεαλιστικό πλαίσιο ανάλυσης, βασισμένο στη φύση της ισχύος, στον φόβο, τη φιλοδοξία και το συμφέρον – τους τρεις βασικούς παράγοντες που, κατά τον Θουκυδίδη, καθορίζουν τις σχέσεις μεταξύ δρώντων.

Γράφει ο Νίκος Χατζόβουλος
«Ο Θουκυδίδης παρακολουθεί τη σύγκρουση Ισραήλ/ΗΠΑ–Ιράν από τον Άδη, πίνει κρασί με τον Περικλή και μουρμουράει: “Τα ‘γραψα εγώ πρώτος, κι ούτε καν με taggάρατε παῖδες.”»
Η ερμηνεία της γεωπολιτικής έντασης Ισραήλ–ΗΠΑ εναντίον Ιράν υπό το πρίσμα του Θουκυδίδη και του έργου του «Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου» (431 π.Χ.) μπορεί να αποδώσει ένα διαχρονικό (ες αεί) και ρεαλιστικό πλαίσιο ανάλυσης, βασισμένο στη φύση της ισχύος, στον φόβο, τη φιλοδοξία και το συμφέρον – τους τρεις βασικούς παράγοντες που, κατά τον Θουκυδίδη, καθορίζουν τις σχέσεις μεταξύ δρώντων.
1. Ο φόβος ως κινητήριος δύναμη σύγκρουσης – Το Παράδειγμα της Σπάρτης
Θουκυδίδης έγραψε ότι ο πραγματικός λόγος για τον Πελοποννησιακό Πόλεμο ήταν «ο φόβος των Λακεδαιμονίων για την αυξανόμενη δύναμη των Αθηναίων» (Θουκυδίδης, 1.23).
Αντίστοιχα, οι ΗΠΑ και το Ισραήλ βλέπουν το Ιράν –και ιδιαίτερα το πυρηνικό του πρόγραμμα και την περιφερειακή του επιρροή μέσω proxy δικτύων όπως η Χεζμπολάχ και οι Χούθι– ως αυξανόμενη απειλή στην ισορροπία ισχύος στη Μέση Ανατολή και την παγκόσμια ασφάλεια.
Ο φόβος αυτός οδηγεί σε προληπτική πολιτική και επιθετικές ενέργειες, όπως κυβερνοεπιθέσεις, στοχευμένες δολοφονίες επιστημόνων (π.χ. Φαχριζαντέχ), οικονομικές κυρώσεις και στρατιωτικές επιχειρήσεις.
Όπως η Σπάρτη ένιωσε υποχρεωμένη να δράσει πριν η Αθήνα γίνει πολύ ισχυρή, έτσι και οι ΗΠΑ και το Ισραήλ επιχειρούν να περιορίσουν την αναδυόμενη ισχύ του Ιράν.
2. Η ρητορική της ηθικής – Ο Διαλεκτικός Κυνισμός των Μηλίων
Στον διάλογο Αθηναίων–Μηλίων (Βιβλίο 5), οι Αθηναίοι διακηρύσσουν:
«Το δίκαιο υπάρχει μόνο μεταξύ ίσων σε δύναμη. Όταν ο ισχυρός μπορεί, και ο αδύναμος πρέπει να υποκύψει»(Θουκυδίδης, 5.89).
Αυτή η διατύπωση αντανακλά την πραγματιστική λογική ισχύος της σημερινής ισραηλινο-αμερικανικής στάσης: η έννοια του διεθνούς δικαίου ή της κυριαρχίας του Ιράν παραμερίζεται όταν θεωρείται ότι έρχεται σε σύγκρουση με την «ασφάλεια» ή τα «εθνικά συμφέροντα» των ισχυρών.
Η προσπάθεια των ΗΠΑ και του Ισραήλ να ορίσουν τη νομιμότητα βάσει ισχύος και ασφάλειας, όχι βάσει αμοιβαίων αρχών, καθρεφτίζει τη θουκυδίδεια πρόβλεψη για τον ρόλο της ηθικής στον πόλεμο. Λειτουργεί μόνο όταν δεν συγκρούεται με συμφέροντα.
3. Η Δυναμική της Συμμαχίας και ο Κύκλος της Ισορροπίας
Ο Θουκυδίδης καταγράφει πως η Αθήνα και η Σπάρτη επιδίωκαν να αυξήσουν την ισχύ τους μέσω συμμάχων, με το Δηλιακό Συμμαχικό και την Πελοποννησιακή Συμμαχία αντίστοιχα.
Παρόμοια, οι ΗΠΑ και το Ισραήλ στηρίζονται σε πολυεπίπεδες στρατηγικές συμμαχίες – με τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ιορδανία, αλλά και με την ΕΕ, το ΝΑΤΟ και κράτη της ΝΑ Μεσογείου, για να περικυκλώσουν ή να απομονώσουν το Ιράν.
Από την άλλη πλευρά, το Ιράν ακολουθεί κυρίως μια στρατηγική άτυπων συμμαχιών με μη κρατικούς (τρομοκρατικούς) δρώντες, όπως οι Χεζμπολάχ, Χούθι και πολιτοφυλακές στο Ιράκ, ακολουθώντας έναν ασύμμετρο τρόπο ενίσχυσης επιρροής που με κάποια φαντασία θυμίζει τις επιμέρους στρατηγικές σύγκρουσης των Πελοποννησιακών συμμάχων.
4. Η παγίδα του Θουκυδίδη (Thucydides Trap)
Ο σύγχρονος όρος «παγίδα του Θουκυδίδη», που ανέδειξε ο Graham Allison, αναφέρεται στον κίνδυνο πολέμου όταν μια αναδυόμενη δύναμη απειλεί να εκτοπίσει μια κατεστημένη ηγεμονία.
Αν και αρχικά αφορά τη σχέση Κίνας–ΗΠΑ, εφαρμόζεται και εδώ:
* Οι ΗΠΑ και το Ισραήλ λειτουργούν ως κατεστημένοι δρώντες στην περιφερειακή ηγεμονία της Μέσης Ανατολής.
* Το Ιράν εμφανίζεται ως αναθεωρητική δύναμη, που επιδιώκει αλλαγή του status quo, ενισχύοντας τη θέση του σε Λίβανο, Συρία, Υεμένη και Ιράκ και ανάπτυξη πυρηνικού οπλοστασίου.
Αυτή η δομική ένταση αυξάνει τις πιθανότητες σύγκρουσης όχι από πρόθεση, αλλά από ανασφάλεια και καχυποψία – όπως μεταξύ Αθήνας και Σπάρτης.
ΥΓ: Ο ανυπέρβλητος Θουκυδίδης, μέσα από τον ρεαλιστικό του φακό, μας διδάσκει εδώ και 2.500 χρόνια ότι οι πόλεμοι και οι συγκρούσεις δεν προκύπτουν κυρίως από ηθικά ή ιδεολογικά ζητήματα, αλλά από την ανασφάλεια που προκαλεί η αυξανόμενη ισχύς των άλλων και τη λογική της επιβίωσης των κρατών.
Η κατάσταση Ισραήλ–ΗΠΑ vs Ιράν μπορεί να ιδωθεί ως ένα ακόμα επεισόδιο αυτής της διαχρονικής δυναμικής ισχύος και φόβου.
Αντίστοιχα γεγονότα θα συνεχίσουν να επαναλαμβάνονται μέχρι να διαψευστεί ο Θουκυδίδης και να αλλάξει η ανθρώπινη φύση….!
Αν θέλετε να μάθετε πως θα εξελιχθούν τα γεγονότα διαβάστε το έργο του Θουκυδίδη!
Αναλύσεις
Πυρηνικός εφιάλτης και πόλεμος εμπορικών δρόμων
Παρέμβαση του Δρ. Διεθνών Σχέσεων στην τηλεόραση Σίγμα

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Υπό την σκιά των κτυπημάτων του Ισραήλ σε βάρος του πυρηνικού προγράμματος του Ιράν την περασμένη Παρασκευή, φθάνει στην Κύπρο για επίσκεψη σήμερα και αύριο ο Πρωθυπουργός της Ινδίας, Ναρέντρα Μόντι. Πρόκειται για μια επίσκεψη, η οποία έχει συνδεθεί με τον «Ινδικό δρόμο» ή «Τόξο», που δεν είναι συναφές μόνο με την Κύπρο, αλλά και με το περιφερειακό και διεθνές σύστημα, στη λογική μιας νεο-αποικιοκρατικής τάσης, που αποτυπώνεται στον πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, στον οποίο εμπλέκονται και οι άλλες μεγάλες δυνάμεις, όπως η Ρωσία, η ΕΕ, καθώς και τα αραβικά κράτη, η Τουρκία, το Ιράν, καθώς και το Ισραήλ.
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις3 μήνες πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Απόψεις3 ημέρες πριν
Γι’αυτό οι Τούρκοι τρέμουν το μένος του Ισραήλ! Η προφητεία του μέντορα του Ερντογάν που “στοιχειώνει” την Άγκυρα
-
Άμυνα1 μήνα πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale
-
Διεθνή1 μήνα πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Με την ουρά στα σκέλια! Φιντάν: Η Τουρκία δεν επιθυμεί καμία αντιπαράθεση με το Ισραήλ στη Συρία