Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Η αρχιτεκτονική της ανατροπής!

Δεδομένης της μερικής μόνο επιτυχίας των πρόσφατων αεροπορικών πληγμάτων του Ισραήλ και των ΗΠΑ, η μόνη πλέον βιώσιμη εναλλακτική για την αποσόβηση αυτής της αποτρόπαιας προοπτικής είναι η ανατροπή του Ιρανικού καθεστώτος των μουλάδων και η αντικατάστασή του με ένα λιγότερο ριζοσπαστικό πολιτικό μόρφωμα.

Δημοσιεύτηκε στις

Γράφει ο Μανώλης Σκούληκας

Παρά τις θαρραλέες, όσο και αυθαίρετες, διαβεβαιώσεις πληθώρας αντιαμερικάνων αναλυτών για την έλλειψη Ιρανικής φιλοδοξίας προς απόκτηση πυρηνικών όπλων, το ποσοστό εμπλουτισμού που έχει ήδη αποδεδειγμένα επιτύχει το καθεστώς, κάνει την εναλλακτική αυτή σαφώς πιθανή. Μια εναλλακτική φρίκης και θανάσιμου κινδύνου για την ανθρωπότητα γιατί, όπως έχει αποδειχθεί επί αιώνες ο μουσουλμανικός φονταμενταλισμός δεν χρησιμοποιεί τη δυτική «λογική» και το ωφελιμιστικό κίνητρο όταν ενεργεί, αλλά την αρχέγονη ενστικτική «τιμή» και τη συναισθηματική αυτοκαταστροφική αντεκδίκηση, που υπεραναπληρώνει την μακρόχρονη καταπίεση και εκμετάλλευση από τον δυτικό «σεϊτάν» και τον προαιώνιο σιωνιστικό τους αντίπαλο. Δεδομένης της μερικής μόνο επιτυχίας των πρόσφατων αεροπορικών πληγμάτων του Ισραήλ και των ΗΠΑ, η μόνη πλέον βιώσιμη εναλλακτική για την αποσόβηση αυτής της αποτρόπαιας προοπτικής είναι η ανατροπή του Ιρανικού καθεστώτος των μουλάδων και η αντικατάστασή του με ένα λιγότερο ριζοσπαστικό πολιτικό μόρφωμα.

Πόσο εφικτές είναι όμως αυτές οι εναλλακτικές;

Αρχικά, η κατάλυση του αυταρχικού καθεστώτος έχει κάποιες βάσεις:

1/ Ο λαός καταπιέζεται οικονομικά, αν και όχι σε ακραίο βαθμό, υπάρχουν συχνές διακοπές ρεύματος λόγω εκτεταμένης ενεργειακής κακοδιαχείρησης και ελλείψεως διαθέσιμων πόρων (όσο παράξενο κι αν ακούγεται αυτό για μια πρωτεύουσα πετρελαιοπαραγωγό χώρα), πολλά πράγματα δεν είναι διαθέσιμα και ελέγχονται για οικονομικούς αλλά και για θρησκευτικούς λόγους, ενώ το σύστημα είναι ευρύτατα γραφειοκρατικό, «προστατευτικό» των ημετέρων και διεφθαρμένο, καταπνίγοντας την οικονομική ανάπτυξη πέρα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ενώ αρκετοί οικονομικοί κλάδοι χειμάζουν εξαναγκαστικά.

2/ Η πολιτική καταπίεση είναι άνευ προηγουμένου καθώς το καθεστώς παρεμβαίνει όχι μόνο στην πολιτική έκφραση αλλά και στην κοινωνική και πολιτιστική ζωή των πολιτών που στενάζουν κάτω από το μεσαιωνικό θεοκρατικό μοντέλο ζωής που θυμίζει οργουελιανό αυταρχισμό.

3/Υπάρχουν ενεργές αυτονομιστικές ομάδες σημαντικών περιοχών της χώρας που είναι και αρκετά αμιγείς πληθυσμιακά, οι οποίες θα μπορούσαν με την κατάλληλη υποστήριξη και συντονισμό να αποτελέσουν πόλους αντίστασης και αποσταθεροποίησης, και πιθανής αυτονόμησης σε περίπτωση πτώσης του καθεστώτος. Τέτοια νέα κρατικά μορφώματα θα μπορούσαν να είναι φιλικά προς τους υποστηρικτές τους και να αποτελέσουν τοπικούς συμμάχους.

4/ Οι εξεγέρσεις και η κοινωνική αναταραχή έχουν μεγάλο υπόβαθρο στη χώρα, όπως έδειξαν οι τετράμηνες ταραχές μετά τη δολοφονία της Κούρδισσας ακτιβίστριας Μάσα Αμίνι, ιδιαίτερα αφού ο πληθυσμός του Ιράν είναι κυρίως 35-40 χρονών, παιδιά που γεννήθηκαν οργανωμένα και μαζικά για να χρησιμοποιηθούν για αποναρκοθέτηση στον πόλεμο με το Ιράκ. Οι απάνθρωπες κοινωνικές αρχιτεκτονικές των μουλάδων γυρίζουν για να τους στοιχειώσουν.

5/ η άρχουσα θρησκευτική ελίτ και τα όργανά της αντιμετωπίζονται με υποτίμηση και αποτροπιασμό από σημαντικό μέρος του πληθυσμού, όπως έδειξαν οι αντιδράσεις κατά τις πρόσφατες διαδηλώσεις. Η Επαναστατική φρουρά πρόκειται για ανθρώπινα κτήνη που εκτονώνουν τις σαδιστικές τους τάσεις επί παντός ατύχου που θα διεγείρει τα ψυχοπαθή τους ένστικτα, ενώ μετά τις πρόσφατες αμερικανο-ισραηλινές επιθέσεις έχουν εξαπολύσει θύελλα συλλήψεων έναντι οποιουδήποτε υπόπτου αντικαθεστωτικού, μια εξέλιξη που θα διχάσει περαιτέρω το λαό και θα εξαλείψει σύντομα το πατριωτικό κλίμα που δημιούργησε η ισραηλινή επίθεση.

6/Το Ιράν είναι σε εντροπική καθέλιξη εδώ και πολλές δεκαετίες, όπως βλέπουμε με την κατάλυση των θεσμών και της δημιουργικότητας σε πολλούς τομείς. Αυτό είναι, σύμφωνα με τη γενική θεωρία συστημάτων, χαρακτηριστικό φθινόντων συστημάτων που ανεξαρτήτως των αρχικών καταστάσεων εκκινήσεως τα τελικά αποτελέσματα είναι πάντα προβληματικά και οδηγούνται σε αποδρομή, λόγω της δυναμικής εντροπικής διαφθοράς του όλου συστήματος.

Αλλά υπάρχουν και αρκετοί λόγοι για να διατηρηθεί το καθεστώς:

1/ Οι μουλάδες και η επαναστατική φρουρά έχουν εγκαθιδρυθεί επί μισό σχεδόν αιώνα στη χώρα και ελέγχουν ασφυκτικά τα πάντα εντός του κρατικού μηχανισμού αλλά και εντός της ευρύτερης κοινωνίας με ένα ευρύ σύστημα πληροφοριοδοτών και συστημάτων καταστολής. Η ξένη πρόσβαση σε μέσα επιρροής και προπαγάνδας (όπως ΜΜΕ και διαδίκτυο) είναι σχεδόν μηδενική οπότε δεν μπορούν να επαναληφθούν οι συνθήκες «πανδημικής» διαδικτυακής εξάπλωσης των επαναστατικών μηνυμάτων όπως επί της Αραβικής Άνοιξης.

2/ Η Επαναστατική Φρουρά είναι αυτόνομος ολοκληρωμένος στρατός που μπορεί να αντιταχθεί σε πραξικοπηματική ενέργεια του Ιρανικού Στρατού αλλά και σε ξένη εισβολή. Άλλωστε έχει σχεδιαστεί για κάτι τέτοιο και η φυσική επιβίωση των μελών της εξαρτάται από την επιτυχημένη τους αντίσταση.

3/ Η πρόσφατη πρόκληση προς εξέγερση εναντίον του καθεστώτος προέρχεται από το Ισραήλ και τις ΗΠΑ, κάτι που κάνει την αντιπαράθεση στο καθεστώς ταυτόσημη με προδοσία στην πατρίδα και τη θρησκεία των Ιρανών. Η επιθετική ενέργεια βάζει τη χώρα σε κατάσταση κινδύνου και σταματάει την αντιδραστικότητα λόγω εθνικής συσπείρωσης στον εξωτερικό κίνδυνο. Η ευρύτερη μάλιστα σιωνιστική δράση στην περιοχή καθιστά το Ιράν τον κύριο υπερασπιστή του μουσουλμανικού κόσμου και προσδίδει αίγλη στο καθεστώς, που καθίσταται στο απυρόβλητο όσο υφίσταται ακόμα ο «Άξονας της Αντίστασης».

4/ Τόσα χρόνια θρησκευτικού φονταμενταλισμού και κοινωνικής καταπίεσης έχουν δημιουργήσει πιστούς ακολούθους των μουλάδων, που αν και δεν είναι η πλειοψηφία, δεν είναι οπωσδήποτε και μικρή μειοψηφία. Αυτοί είναι μάλιστα διάσπαρτοι και καθώς όλος ο λαός διακατέχεται, περισσότερο ή λιγότερο, από κάποια ασυνείδητα συμπλέγματα «ταύτισης με τον καταπιεστή» του και στρατηγικές επιβίωσης μέσω υποταγής και κατευνασμού, η πηγαία και οργανωμένη αντίσταση καθίσταται δύσκολη. Συνήθως οι καταπιεσμένοι λαοί αντιδρούν σπασμωδικά και υποτάσσονται ξανά μόλις εκτονωθούν αν οι καταπιεστές τους επιδείξουν ανθεκτικότητα και έλλειψη υποχωρητικότητας.

5/ Η υποστήριξη της Κίνας, όσο και η πίεσή της στο οικονομικά εξαρτώμενο Ιράν, είναι καταλυτική καθώς ο σινο-αμερικανικός ανταγωνισμός εξαρτάται άμεσα από την ειρήνευση ή μη στην περιοχή. Ενώ η ειρήνευση στην περιοχή θα εξασφαλίσει τον IMEC και θα διεμβολίσει το Δρόμο του Μεταξιού με την Ινδική εναλλακτική, κάτι τέτοιο δεν διαφαίνεται αφού ούτε η Κίνα το επιθυμεί, αλλά ούτε και ο Νετανιάχου, ο οποίος θα έρθει αντιμέτωπος με τη φυλάκιση άμα της λήξεως των εχθροπραξιών. Σε αυτή μάλιστα τη συγκυρία υπάρχει μια ταύτιση στόχων μεταξύ των άσπονδων εχθρών Trump και Μουλάδων καθώς ο μεν επιθυμεί τη διασφάλιση των εμπορικών δρόμων στην περιοχή ενώ οι δε ανησυχούν για την πολιτική -αν όχι και φυσική- τους επιβίωση.

Η προσωπική μου εκτίμηση, όσο παρακινδυνευμένη και αν είναι κάποια τέτοια σε τόσο τυρβώδεις εξισώσεις, είναι ότι στην παρούσα κατάσταση είναι πολύ δύσκολο να ξεκινήσει καν η διαδικασία ανατροπής του καθεστώτος καθώς οι Ιρανοί είναι συσπειρωμένοι λόγω της επίθεσης στη χώρα τους και στον ευρύτερο μουσουλμανικό κόσμο από το Ισραήλ. Η καλύτερη στρατηγική θα ήταν να δώσουν στους μουλάδες χρόνο και το περιθώριο να «κρεμαστούν μόνοι τους» με τις παρανοειδείς εκκαθαρίσεις που ήδη διαπράττουν ενώ θα επένδυαν αρκετά κονδύλια στην οργάνωση προπαγάνδας μέσα στο Ιράν με τη χρήση προβοκατόρων, πέμπτης φάλαγγας, προπαγάνδας υπονόμευσης του καθεστώτος σε προσωπικό επίπεδο, οργάνωση δικτύων πληροφοριών για τη διεθνή απαξία και ιδιαίτερα άλλων κοσμικών μουσουλμανικών καθεστώτων ως παραβολής εναλλακτικής, οργάνωση πολλών ομάδων αντιφρονούντων χωρίς καμία αντιστασιακή δράση πέραν της συζητήσεως, τρομοκρατικών ενεργειών κατά μουλάδων (μόνο), πρόκληση έξαρσης καταστολής και παράνοιας του καθεστώτος για μεγιστοποίηση της αντίδρασης των αντιφρονούντων, υπονόμευσης των ηλεκτροδοτικών υποδομών, εφαρμογή ασύμμετρου πολέμου για αποσταθεροποίηση του καθεστώτος και μείωση της αίγλης του, κυβερνο-επιθέσεις στο κρατικό δίκτυο εποπτείας του διαδικτύου για ευκολότερη διαιώνιση των προπαγανδιστικών μηνυμάτων στο Ιρανικό διαδίκτυο, ένταση της διεθνούς προπαγάνδας απαξίας του Ιρανικού καθεστώτος ιδιαίτερα στα κοσμικά μουσουλμανικά κράτη και μόχλευση των υπολοίπων φονταμενταλιστών στη μείωση της πολιτικής υποστήριξης του Ιράν, κατάδειξη της Κινεζικής χειραγώγησης του Ιράν και αποκάλυψη της λεόντειας συμφωνίας μεταξύ τους μέσω της παγίδας χρέους που έχει εφαρμόσει η Κίνα, προσφορά για εξαγορά του χρέους του Ιράν από την Κίνα με σκοπό την προσέγγιση του και προσφορά ευρύτερης συνεργασίας εκμοντερνισμού σε περίπτωση εγκαθίδρυσης φιλικής κυβέρνησης με το Ισραήλ και τη Δύση, προώθηση της προσχώρησης κοσμικών μουσουλμανικών κρατών στις συμφωνίες του Αβραάμ, χρησιμοποίηση της Τουρκίας σαν κινέζικη εναλλακτική «ταραξία» στην περιοχή για να μην αποτελεί το Ιράν μοναδική εναλλακτική της Κίνας (οπότε αυτή εμείνει πεισματικά στην υποστήριξή του) και κατόπιν μόχλευση της Τουρκίας μέσω του Κουρδικού.

Τούτων δοθέντων και μη λαμβανομένων υπόψη των εξελίξεων στην περιοχή και στον κόσμο, μια αισιόδοξη πρόβλεψη θα ήταν η πτώση του καθεστώτος εντός ενός με δύο ετών- ένα χρονικό διάστημα που οι ΗΠΑ δεν φαίνεται να διαθέτουν εν όψη της κλιμακούμενης Σινο-Αμερικανικής αντιπαράθεσης και σίγουρα δεν διαθέτει ο Νετανιάχου αν δεν αμνηστευθεί.

Όσον δε αφορά στην επαύριο της πτώσης των μουλάδων, το State department κατά την πάγια αυτοκτονικά κοντόφθαλμη τακτική του, θα επιληφθεί της «τοποθέτησης» ενός θλιβερού φερεφώνου που θα οδηγήσει τη χώρα σε εμφύλιο πόλεμο όπως έχει ήδη κάνει στο Βιετνάμ, το Αφγανιστάν και το Ιράκ (αν είμαστε επιεικείς και δεν συμπεριλάβουμε τα απανωτά φιάσκα της Αραβικής Ανοίξεως). Εκτός εάν, παρ’ ελπίδα, ο Rubio επικρατήσει επί της καφκικής «κοινοτοπίας του ηλίθιου» που προτάσσει η φοβική γραφειοκρατία του υπουργείου του. Αυτή όμως είναι μια εναλλακτική που θα αντιμετωπισθεί όταν ο καιρός είναι πλέον εγγύς…

Ο Μανώλης Σκούληκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1970 και σπούδασε στην Νομική Σχολή Αθηνών. Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας σχεδίασε στρατηγικές εξομοιώσεις στο στρατηγείο της 1 ης Στρατιάς/ΔΔΒ. Κατόπιν ασχολήθηκε με βιομηχανικές πωλήσεις και μάρκετινγκ ενώ παράλληλα σπούδαζε ψυχοθεραπεία. Έχει εκπαιδευθεί σε πέντε διαφορετικές προσεγγίσεις ψυχοθεραπείας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και εργάζεται ως ατομικός ψυχοθεραπευτής, επόπτης, εξωτερικός βαθμολογητής και εκπαιδευτής συμβούλων και ψυχοθεραπευτών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό από το 2001. Πέρα από τα γεωπολιτικά, τα ενδιαφέροντά του επεκτείνονται στις στρατηγικές εξομοιώσεις, ιστορία, φιλοσοφία, ποίηση και γλυπτική. Περνά το μεγαλύτερο μέρος του έτους στον τόπο καταγωγής του στο νότιο Ρέθυμνο ως ψηφιακός νομάς και υποστηρικτής της επιστροφής στην επαρχία.

Αναλύσεις

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Mελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι εθνικές προκλήσεις της Αρμενίας και η Διασπορά

Άρθρο του Ζακ Νταμαντιάν στην εφημερίδα Αζάτ Όρ

Μετά τον 44ήμερο Πόλεμο του Αρτσάχ, άρχισε να κυκλοφορεί μια άποψη σύμφωνα με την οποία «οι Αρμένιοι της Διασποράς δεν πρέπει να μιλούν για την πολιτική της Αρμενίας, αφού δεν ζουν μέσα στη χώρα, και η κυβέρνηση έχει εκλεγεί από τον λαό».

Αναμφίβολα, σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα είναι σεβαστή τόσο η γνώμη του πολίτη όσο και η ελεύθερη έκφραση διαφορετικών απόψεων.

Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση ότι τέτοιες αντιλήψεις δεν υπήρχαν πριν από τη “βελούδινη επανάσταση”, παρόλο που οι Αρμένιοι της Διασποράς ασκούσαν σφοδρή κριτική στις μετασοβιετικές κυβερνήσεις, επισημαίνοντας τη συντριπτική φτώχεια των κατοίκων και την προφανή οικονομική ανισότητα.

Εκείνες οι κυβερνήσεις είχαν καταδικαστεί στη συνείδηση του αρμενικού λαού με την κατηγορία της «διαφθοράς», αν και η θεμελιώδης αρχή της δικαιοσύνης ορίζει πως «κάθε κατηγορούμενος θεωρείται αθώος μέχρι να αποδειχθεί ένοχος από το δικαστήριο».

Αλλά είναι άραγε η διαφθορά ένα αποκλειστικά μετασοβιετικό φαινόμενο;

Ανατρέχοντας στην παγκόσμια ιστορία, από τη γένεση των αρχαίων κρατών και τη βασιλεία του ινδιάνικου φύλου των Ίνκας έως τις σύγχρονες δημοκρατίες, βλέπουμε πως ακόμη και οι πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες δεν έχουν μείνει αλώβητες.

Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η ποινή φυλάκισης πέντε ετών του πρώην προέδρου της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί, για τη δωροδοκία που φέρεται να έλαβε από τον Καντάφι.

Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, κάθε άνθρωπος δεν είναι μόνο πολίτης του κράτους του, αλλά και πολίτης του κόσμου.

Όταν διεξάγονται εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία, στην Τουρκία ή στη Γαλλία, τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης προβάλλουν ζωντανές αναλύσεις, όπου δημοσιογράφοι, πολιτικοί και ειδικοί εξετάζουν τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις τους.

Ο Έλληνας πολίτης σχολιάζει την πολιτική αυτών των χωρών. Γιατί, λοιπόν, να μην έχει και ο Αρμένιος της Διασποράς το δικαίωμα να μιλήσει για την Αρμενία;

Ή μήπως θα του αφαιρεθεί αυτό το «δικαίωμα» απλώς και μόνο επειδή είναι Αρμένιος στην καταγωγή;

Κατά τον πόλεμο στη Γάζα, Εβραίοι διανοούμενοι που δεν ζουν στο Ισραήλ επέκριναν ανοιχτά τον Νετανιάχου, παρότι είχε εκλεγεί δημοκρατικά από τον λαό του.

Παρά το γεγονός ότι το Ισραήλ εξήλθε στρατιωτικά νικηφόρο, πολεμώντας ταυτόχρονα σε δύο μέτωπα, είναι αυτονόητα καταδικαστέα η σφαγή αμάχων, ιδιαίτερα παιδιών.

Ωστόσο, δεν μπορεί να αγνοηθεί πως ένα κράτος των δέκα εκατομμυρίων κατάφερε να γονατίσει ένα των ενενήντα, λαμβάνοντας σημαντική διπλωματική στήριξη από την εβραϊκή Διασπορά.

Στις δημοκρατίες υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα ηγετών που δεν εφάρμοσαν τα προεκλογικά τους προγράμματα.

Ας θυμηθούμε πως ακόμη και ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία της Γερμανίας μέσω εκλογών.

Όσον αφορά την αρμενική πραγματικότητα, δεν ήταν η Διασπορά εκείνη που πριν τον πόλεμο αποφάσισε να ακυρώσει τις διαπραγματεύσεις για τη λύση του «ζητήματος του Αρτσάχ», ούτε εκείνη που απέρριψε τις προτάσεις για ειρήνευση.

Οι οργανώσεις της αρμενικής Διασποράς πάντοτε απέφευγαν τις πολεμοχαρείς δηλώσεις.

Ωστόσο, στις προσωπικές συνομιλίες, δεν λείπει το πικρό ερώτημα:

«Αφού δεν υπήρχε καμία πιθανότητα νίκης, γιατί θυσιάστηκε το άνθος της νεολαίας μας;»

Το δικαίωμα του πολίτη της Αρμενίας να ζει με ειρήνη και αξιοπρέπεια είναι αδιαπραγμάτευτο, όπως και για όλους τους λαούς του κόσμου.

Όμως μπορούν αυτά τα δικαιώματα να διασφαλιστούν με την παραίτηση από τα εθνικά σύμβολα και δικαιώματα;

Ανατρέχοντας στη σοβιετική περίοδο, βλέπουμε ότι η Αρμενία, όσο της επέτρεπαν οι συνθήκες, διατήρησε τα εθνικά της σύμβολα. Ακόμη και στις πιο σκληρές σταλινικές εποχές δεν αρνήθηκε ποτέ το Αραράτ.Είναι γνωστός ο διάλογος του Νικίτα Χρουστσόφ με έναν Τούρκο πολιτικό, όταν εκείνος τον ρώτησε:

«Γιατί επιτρέπετε στους Αρμενίους να χρησιμοποιούν το όρος Αραράτ, αφού δεν τους ανήκει;»

Και ο Σοβιετικός ηγέτης απάντησε:

«Κι εσείς έχετε τη Σελήνη στη σημαία σας. Σας ανήκει μήπως;»

Το 1980, στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το Αρμενικό Κρατικό Συγκρότημα Χορού παρουσίασε τον χορό «Berd», ενώ στο στάδιο «Λουζνίκι» απεικονιζόταν περήφανα το Αραράτ.

Η γεωγραφική θέση της Αρμενίας είναι αναμφίβολα δύσκολη.

Η σημερινή κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Αρμενίας φαίνεται να αποκηρύσσει το Αραράτ ως εθνικό σύμβολο, ενώ ο υπουργός Εξωτερικών φέρει το όνομα… Αραράτ Μιρζογιάν.

Ο πρωθυπουργός, μέσα από τις αναρτήσεις του στα κοινωνικά δίκτυα, παρουσιάζει στιγμιότυπα όπου διαβάζει την «Ιστορία των Αρμενίων».

Μα μελετώντας το παρελθόν, γίνεται φανερό ότι ο βάρβαρος γείτονας ποτέ δεν ικανοποιείται με μονομερείς υποχωρήσεις, ενώ η Δύση παραμένει μακρινή και αδιάφορη απέναντι στα προβλήματα της περιοχής μας.

ԱԶԱՏ ՕՐ 31-10-2025
Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Θα Κρατήσει Εκεχειρία στην Γάζα;

Συνέντευξη του πρέσβη ε.τ. Ελευθέριου Καραγιάννη στον Σταύρο Καλεντερίδη

Δημοσιεύτηκε

στις

Ανοιχτή συζήτηση με τον πρέσβη ε.τ. Ελευθέριο Καραγιάννη για τις τελευταίες εξελίξεις στην Λωρίδα της Γάζας και τις προβλέψεις για τον πόλεμο στην Μ. Ανατολή

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Η Τουρκία, από κορυφαίος καταχραστής της INTERPOL, επιδιώκει τώρα να την διοικήσει

Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Άγκυρα ανακοίνωσε επίσημα την υποψηφιότητά της για την προεδρία της INTERPOL, ενόψει της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης που θα πραγματοποιηθεί στις 24–27 Νοεμβρίου 2025 στο Μαρακές. Ο υποψήφιος της Τουρκίας είναι ο Μουσταφά Σερκάν Σαμπαντζά, επικεφαλής του τουρκικού Εθνικού Γραφείου της INTERPOL–Europol. Αν εκλεγεί, θα αναλάβει θητεία τετραετίας.

Η υποψηφιότητα προκαλεί έντονες ανησυχίες διεθνώς, καθώς η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατηγορείται εδώ και χρόνια ότι χειραγωγεί τους μηχανισμούς της INTERPOL για πολιτικούς σκοπούς, στοχοποιώντας αντιφρονούντες, δημοσιογράφους και εξόριστους αντιπάλους του καθεστώτος.


Κατάχρηση διεθνών μηχανισμών

Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το Nordic Monitor, οι τουρκικές αρχές έχουν καταθέσει χιλιάδες αιτήματα “Red Notice” εναντίον επικριτών του καθεστώτος, καλυμμένα ως κοινές ποινικές υποθέσεις. Το 2024, ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιλμάζ Τουντς παραδέχθηκε ότι η Τουρκία υπέβαλε 1.774 αιτήματα έκδοσης σε 119 χώρες, τα περισσότερα εκ των οποίων απορρίφθηκαν.

Μια εσωτερική διαβαθμισμένη οδηγία της 18ης Ιουνίου 2025 ζητούσε από εισαγγελείς να αποφεύγουν την αναφορά σε “τρομοκρατία” ή δεσμούς με το κίνημα Γκιουλέν όταν στέλνουν αιτήματα στην INTERPOL, προτείνοντας τη χρήση συνηθισμένων κατηγοριών, όπως «παράνομη απόκτηση προσωπικών δεδομένων», ώστε να περνούν τον έλεγχο του οργανισμού.

Η Άγκυρα, επιπλέον, αξιοποιεί τη βάση Stolen and Lost Travel Documents (SLTD) για να δηλώνει διαβατήρια αντιφρονούντων ως “χαμένα” ή “ανακληθέντα”. Το αποτέλεσμα είναι απαγορεύσεις εξόδου, συλλήψεις στα σύνορα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, αναγκαστικές επιστροφές.


Καταγγελίες διεθνών θεσμών

Έκθεση της Μικτής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Βρετανικού Κοινοβουλίου (30 Ιουλίου 2025) τοποθετεί την Τουρκία ανάμεσα στους μεγαλύτερους καταχραστές του συστήματος ειδοποιήσεων της INTERPOL, μαζί με την Κίνα και τη Ρωσία.

Η επιτροπή αναφέρει ότι αυταρχικά καθεστώτα χρησιμοποιούν τη διεθνή αστυνομική συνεργασία για να καταδιώκουν πολιτικούς αντιπάλους στο εξωτερικό, ενώ υπογραμμίζει πως η Τουρκία παραποιεί στοιχεία για να δικαιολογήσει συλλήψεις και εκδόσεις.

Η πρακτική αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη εκστρατεία διακρατικής καταστολής που εντάθηκε μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Σύμφωνα με οργανώσεις δικαιωμάτων και δυτικές υπηρεσίες, η ΜΙΤ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 100 απαγωγές ή “renditions” πολιτικών αντιπάλων από το εξωτερικό, κυρίως ατόμων συνδεδεμένων με το κίνημα Γκιουλέν.


Σύγκρουση με το Σύνταγμα της INTERPOL

Το Άρθρο 3 του Καταστατικού της INTERPOL απαγορεύει οποιαδήποτε εμπλοκή σε υποθέσεις πολιτικής, στρατιωτικής, θρησκευτικής ή φυλετικής φύσης. Παρ’ όλα αυτά, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Άγκυρα παρακάμπτει συστηματικά τον κανόνα, μεταμφιέζοντας πολιτικά διωκόμενους σε “κοινούς εγκληματίες”.

Αν η Τουρκία αποκτήσει την προεδρία, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι θα αποκτήσει επιρροή στις επιτροπές, στις διαδικασίες και στους εσωτερικούς κανονισμούς του οργανισμού, θέτοντας σε κίνδυνο την ουδετερότητα και αξιοπιστία του διεθνούς αστυνομικού δικτύου.


Αυξανόμενη δυσπιστία

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες αρνούνται πλέον να εφαρμόσουν τουρκικά “Red Notices” ή να προχωρήσουν σε εκδόσεις, επικαλούμενες πολιτικά κίνητρα και κινδύνους βασανιστηρίων. Πολλές περιπτώσεις αφορούσαν πρόσφυγες με άσυλο, προστατευμένους από το διεθνές δίκαιο.

Την ίδια ώρα, η Τουρκία καταγράφει δραματική αύξηση οργανωμένου εγκλήματος. Σύμφωνα με τον Global Organized Crime Index (2023), η χώρα βαθμολογήθηκε με 7,03/10, καταλαμβάνοντας την 14η θέση παγκοσμίως και την 1η στην Ευρώπη. Το ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνει εκτεταμένα κυκλώματα εμπορίας ανθρώπων, όπλων και μαφίας που διατηρούν διασυνδέσεις με πολιτικά και δικαστικά κέντρα εξουσίας.


Ένα κρίσιμο τεστ για τη διεθνή νομιμότητα

Η εκλογή του επόμενου προέδρου της INTERPOL στο Μαρακές θα αποτελέσει δοκιμασία αξιοπιστίας για τον οργανισμό. Η ερώτηση είναι απλή:
Μπορεί ένα κράτος που κατηγορείται ότι εργαλειοποιεί την INTERPOL να τη διοικήσει χωρίς να την υπονομεύσει;

Η απάντηση, όπως σημειώνει το Nordic Monitor, θα δείξει αν η INTERPOL παραμένει ανεξάρτητος θεματοφύλακας της διεθνούς αστυνόμευσης ή εάν υποκύπτει στις πιέσεις της πολιτικής εξουσίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ11 λεπτά πριν

Το Σουδάν, οι σφαγές και ο ματωμένος χρυσός του RSF

Αυτά γνωρίζουμε για  το Σουδάν και τις σφαγές του εμφυλίου πολέμου σε  μια από τις φτωχότερες χώρες στον κόσμο -...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ40 λεπτά πριν

Συμφιλίωση δεν σημαίνει λήθη, ούτε ισοπέδωση της ιστορίας

Οι Ελληνοκύπριοι αγνοούμενοι και πεσόντες είναι θύματα μιας διεθνώς καταδικασμένης στρατιωτικής εισβολής και συνεχιζόμενης κατοχής — πράξεων που συνιστούν κρατική...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ1 ώρα πριν

Ενιαίο Πολιτιστικό Δόγμα: Η ιστορία κτυπά δυνατά την πόρτα μας

Καλούμε τους ανθρώπους του πολιτισμού και τις υγιείς δυνάμεις της κοινωνίας να συνταχθούν μαζί μας στον αγώνα τον ωραίο, τον...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Το πρώτο ατόπημα της Γκίλφοϊλ

Αγνοεί το πρωτόκολλο που επικρατεί σε αυτές τις περιπτώσεις.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Η Ελλάδα έχει τη σκληρότερη μεταναστευτική πολιτική στην Ευρώπη λέει ο Πλεύρης (ΒΙΝΤΕΟ)

Για τη συνεργασία με την Τουρκία στο μεταναστευτικό ο υπουργός Μετανάστευσης είπε ότι «η συνεργασία γίνεται σε δυο επίπεδα, σε...

Δημοφιλή