Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Προκόπιος Παυλόπουλος: Χαιρετισμός στην μνήμη της Μεγάλης Τραγωδού Άννας Συνοδινού

Όσα δεινά βίωσε η Άννα Συνοδινού πρέπει να είναι, για όλους μας, όχι μία αιτία υποχώρησης σε ό,τι αφορά τις αρχές και τις αξίες μας. Αλλά πρωτίστως μία ώθηση να ακολουθήσουμε, καθένας στον χώρο του, το παράδειγμά της ως αστρολάβο και δείκτη πορείας ζωής.

Δημοσιεύτηκε στις

Στον χαιρετισμό του, κατά τα εγκαίνια του «Μουσείου Άννα Συνοδινού», στο Λουτράκι, ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Ακαδημαϊκός και Επίτιμος Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Προκόπιος Παυλόπουλος επισήμανε τα εξής:

«Απευθύνω σήμερα εδώ, στην γενέτειρά της το Λουτράκι, αυτόν τον σύντομο χαιρετισμό ως ένα ταπεινό αντίδωρο, μία έστω και ανώφελη πια τόσα χρόνια μετά αντιπελάργηση, στην κορυφαία του Χορού των Ελληνίδων Τραγωδών, την Άννα Συνοδινού. Τραγωδό που μας άφησε, επίσης, το δικό της ολοκληρωμένο παράδειγμα μίας εξ ίσου ολοκληρωμένης προσωπικότητας, αφού συνδύασε με αρμονικό τρόπο την αφοσίωσή της στην Τέχνη και την ανεπίληπτη πορεία της ως Πολίτις.

Ι. Η Ηθοποιός

Η εκτυφλωτική λάμψη της στο στερέωμα της Τέχνης, από το Θέατρο έως τον Κινηματογράφο, ανέτειλε το αξέχαστο εκείνο καλοκαίρι του 1956 στην Επίδαυρο, όταν υποδύθηκε με υποδειγματικώς αυθεντική ερμηνεία την Αντιγόνη στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλέους. Έκτοτε υπηρέτησε την Αρχαία Τραγωδία ερμηνεύοντας όλες, σχεδόν, τις εμβληματικές ηρωίδες στα έργα ιδίως του Αισχύλου, του Σοφοκλέους και του Ευριπίδη, κατεξοχήν στην σκηνή του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου. Δεν είναι υπερβολή να δεχθούμε ότι η μοναδική αίγλη του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου, ακόμη και πέρα από τα σύνορα του Τόπου μας, φέρει την ανεξίτηλη σφραγίδα της Άννας Συνοδινού. Το 1965 η Άννα Συνοδινού ίδρυσε τον θίασο «Ελληνική Σκηνή» και δημιούργησε την δική της θεατρική στέγη, το «Θέατρο Λυκαβηττού», μεταμορφώνοντας με αποκλειστικώς δική της πρωτοβουλία το εκεί παλαιό λατομείο σε πραγματικό τέμενος της Θεατρικής Τέχνης.

ΙΙ. Η Πολίτις

Ως Πολίτις, η Άννα Συνοδινού έδωσε το γενναίο στίγμα της διακόπτοντας αποφασιστικά την θεατρική πορεία της όταν επιβλήθηκε η εθνικώς ολέθρια δικτατορία το 1967, κάνοντας έτσι πράξη μία δίχως υπερβολική προβολή μεν, πλην όμως εκκωφαντική στο βάθος της αντίσταση. Αν και επανήλθε στο θεατρικό προσκήνιο μετά την πτώση της Χούντας, το 1974, έκτοτε αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής της στην Πολιτική, ανταποκρινόμενη στο κάλεσμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή που τον εκτιμούσε στον ύψιστο βαθμό. Βουλευτής στην Α΄ Αθηνών από το 1974 και ύστερα, και για ένα χρονικό διάστημα (1977-1980) υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών, απογοητευμένη -μάλλον δε αηδιασμένη- από τα πρώτα τότε συμπτώματα πολιτικής παρακμής μέσα στην Βουλή παραιτήθηκε, το 1990, από κάθε πολιτικό αξίωμα, με μιαν οργισμένη δήλωση η οποία απέπνεε εντιμότητα και παρρησία. Γύρισε και πάλι στο Θέατρο, χωρίς «κραυγές και ψιθύρους», με μόνα όπλα της, όπως πάντα, την απαρέγκλιτη υπηρέτηση της Τέχνης και το ακατάβλητο θάρρος της γνώμης της.

ΙΙΙ. Το παράδειγμα

Μίλησα ήδη για το ολοκληρωμένο παράδειγμα της Άννας Συνοδινού. Παράδειγμα που από την ίδια την υφή του είναι πολύ δύσκολο να το ακολουθήσει κανείς, πολλώ μάλλον όταν του ταιριάζει η μόνη λέξη η οποία μπορεί να συμπυκνώσει τα βασικά χαρακτηριστικά της Άννας Συνοδινού: Ασυμβίβαστη. Σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που πάντα μου θύμιζε -είχα την τύχη να την γνωρίζω από το 1990 και να μιλώ μαζί της μέχρι το τέλος της- αλλά και μου θυμίζει ακόμη τον «Εξεγερμένο Άνθρωπο», του Albert Camus. Τον Άνθρωπο της αντίστασης απέναντι σε κάθε τι κατεστημένο που του φράζει τον δρόμο προς την Ελευθερία. Μία Ελευθερία η οποία είναι το μόνο αντίδοτο στην ανθρώπινη φθορά, μέσω της αέναης και πολυπρισματικής δημιουργίας που είναι σύμφυτη με την προοπτική του Ανθρώπου να καταστεί, εν τέλει, εικόνα και ομοίωση του Δημιουργού του.

IV. Η αχαριστία

Τα όσα εξέθεσα αρκούν για να εξηγήσουν και το πώς αλλά και γιατί ένα μέρος της κοινωνίας μας δεν αποδέχθηκε, και πολύ περισσότερο δεν αναγνώρισε, αυτό πού πραγματικά ανήκε στην Άννα Συνοδινού. Δυστυχώς, το σαράκι του φθόνου που ρουφάει αργά και επώδυνα αιώνες τώρα το μεδούλι των αρετών μας, δεν άφησε αλώβητη ούτε την Άννα Συνοδινού. Το βίωσε η ίδια, δίχως να βαρυγκομήσει –κάθε άλλο- κυρίως περί τα τέλη του βίου της. Δεν ξεχνώ ότι κάπου-κάπου της υπενθύμιζα, σε εκείνες τις μακρές και αλησμόνητες συζητήσεις μας που τις τόνιζε χαρακτηριστικά η στεντόρεια φωνή της, την ρήση του Γιάννη Τσαρούχη πως η Ελλάδα επιβίωσε πολιτικώς πολλών δικτατοριών. Όμως την ταλανίζει αδιάκοπα η επιπολάζουσα, σε κάμποσες πτυχές της κοινωνικής και πολιτικής μας ζωής, δικτατορία των μετρίων.

Τελειώνω, προσθέτοντας ότι τα όσα δεινά βίωσε η Άννα Συνοδινού πρέπει να είναι, για όλους μας, όχι μία αιτία υποχώρησης σε ό,τι αφορά τις αρχές και τις αξίες μας. Αλλά πρωτίστως μία ώθηση να ακολουθήσουμε, καθένας στον χώρο του, το παράδειγμά της ως αστρολάβο και δείκτη πορείας ζωής. Οδηγός μας, οι τελευταίοι στίχοι του Κωνσταντίνου Καβάφη από τις «Θερμοπύλες»:

«Και περισσότερη τιμή τους πρέπει

όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)

πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,

κι οι Μήδοι επιτέλους θα διαβούνε»

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

Μαλκίδης: Η μεγάλη εικόνα είναι η αντίσταση!

Για την 28η Οκτωβρίου, για την αντίσταση του Ελληνισμού στην υποταγή, τότε και σήμερα !

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η 28η Οκτωβρίου αποτέλεσε μία σκληρή δοκιμασία του ελληνικού λαού.

Οι αγώνες που έδωσε το Ελληνικό έθνος είχαν την μορφή άμυνας, αντίστασης, ή απελευθέρωσης Ελληνικών εδαφών και Ελλήνων και τελικά την 28η Οκτωβρίου οι Έλληνες και οι Ελληνίδες επέλεξαν την αξιοπρέπεια και την ελευθερία από την ήττα και την ταπείνωση. Και μάλιστα έναντι ενός εχθρού με πολύ περισσότερες και ποιοτικότερες δυνάμεις.

Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα, ως κράτος, δεν έχει κάτι σχεδόν τίποτα ουσιαστικό για τους ήρωες που χάθηκαν. Και αναφερόμαστε στην ανάπαυση των πάνω από 8.000 νεκρών Ελλήνων στρατιωτών. Σήμερα, οφείλουμε να στηρίξουμε την περισυλλογή των οστών των Ελλήνων στρατιωτών και να στηρίξουμε την κατασκευή των στρατιωτικών νεκροταφείων και την κατασκευή κενοταφίων, προς τιμήν των ενδόξως πεσόντων στην Βόρεια Ήπειρο.

Είναι το ελάχιστο χρέος έναντι των ανθρώπων που έδωσαν τη ζωή τους, αντιστεκόμενοι στην υποταγή.

Η συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό Θράκη Νετ στη συνέχεια.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Στιγμές Ιστορίας: Οχυρό Ρούπελ – Από την Προδοσία στο Έπος

Ντοκιμαντέρ από το κανάλι της Βουλής

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Τάκης Κάμπρας και οι Στιγμές Ιστορίας παρουσιάζουν την Ιστορία και το Έπος του οχυρού Ρούπελ.

Η εποποιία των Οχυρών το 1941, ήταν – σαν να ήταν γραφτό – να έρθει…, ως γομολάστιχα, για να σβήσει μια άλλη ημερομηνία, την 27η Μαΐου του 1916, που έχει καταγραφεί ως μια από τις μελανότερες σελίδες της ελληνικής ιστορίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

«Φρίξον Ήλιε, στέναξον γη! Εάλω η Πόλις» – Μια μουσικοχορευτική αναδρομή στη δόξα και την πτώση της Κωνσταντινούπολης

Η εκδήλωση διοργανώνεται από τον Εξωραϊστικό και Πολιτιστικό Σύλλογο Απανταχού Αρμεναίων Κυπαρισσίας Μεσσηνίας, με τη συμμετοχή κορυφαίων τοπικών πολιτιστικών φορέων και τη στήριξη των Φροντιστηρίων Μ.Ε. Κυρίτσης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Την Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2025, στις 19:00, το Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης «Μίκης Θεοδωράκης» θα φιλοξενήσει τη μουσικοχορευτική παράσταση «Φρίξον Ήλιε, στέναξον γη! Εάλω η Πόλις.», μια καλλιτεχνική σύνθεση που ενώνει μουσική, χορό και λόγο σε μια συγκινητική αναδρομή στην ίδρυση, την Άλωση και την πνευματική παρακαταθήκη της Κωνσταντινούπολης.

Η εκδήλωση διοργανώνεται από τον Εξωραϊστικό και Πολιτιστικό Σύλλογο Απανταχού Αρμεναίων Κυπαρισσίας Μεσσηνίας, με τη συμμετοχή κορυφαίων τοπικών πολιτιστικών φορέων και τη στήριξη των Φροντιστηρίων Μ.Ε. Κυρίτσης.

Ένα ταξίδι μνήμης και συγκίνησης

Η παράσταση επιχειρεί να αναβιώσει τον κόσμο της Πόλης μέσα από την τέχνη: την αυτοκρατορική της αίγλη, την πνευματικότητα των ύμνων της Ορθοδοξίας, αλλά και τη δραματική στιγμή της Άλωσης. Μουσική, παραδοσιακοί χοροί και αφήγηση συνθέτουν μια σκηνική εμπειρία που γεφυρώνει το ιστορικό βίωμα με τη σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση.

Συμμετέχουν:

  • Πολιτιστικός Σύλλογος Αργυρούπολης «Η Χοροέκφραση»

  • Πολιτιστικός Εξωραϊστικός Σύλλογος Αγίας Μαρίνας «Η Πρόοδος»

  • Αφήγηση κειμένων: Χαράλαμπος Ζαρωτιάδης

  • Σκηνοθετική επιμέλεια: Βασίλης Μαρκόπουλος

  • Απόδοση εκκλησιαστικών ύμνων: Μιχαήλ Μάρκου

  • Βεστιάριο παραδοσιακών ενδυμασιών: Φιλάνθη Μπογέα

Η παράσταση αποτελεί φόρο τιμής στον ελληνισμό της Ανατολής και στην πολιτιστική του ακτινοβολία. Μέσα από τον συνδυασμό μουσικής, λόγου και κίνησης, αναδεικνύει τη διαχρονική δύναμη της πίστης, της μνήμης και της ελληνικής ψυχής που άντεξε μέσα στους αιώνες.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ26 λεπτά πριν

Kόμπος: Η Ινδία παραμένει σταθερός σύμμαχος της Κύπρου στο Κυπριακό (ΒΙΝΤΕΟ)

Ο Υπουργός Εξωτερικών της Κύπρου πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στο Νέο Δελχί, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων, ιδιαίτερα...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ55 λεπτά πριν

Σε Μονή Σινά και Κύπρο ο Μητσοτάκης το σαββατοκύριακο

Η παρουσία του κ. Μητσοτάκη στην ιστορική Μονή έρχεται λίγες μέρες μετά την προαναγγελία για μια συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ1 ώρα πριν

Financial Times: Οι ΗΠΑ ακύρωσαν το ραντεβού Τραμπ και Πούτιν στη Βουδαπέστη μετά από επιμονή της Ρωσίας σε ακραίες απαιτήσεις για την Ουκρανία

Κατά τους FT, το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών είχε στείλει υπόμνημα στην Ουάσιγκτον, στο οποίο διατηρούσε τους όρους της Μόσχας για...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Αποκάλυψη: Ο πρώην αρχηγός της Mossad παραδέχεται την ύπαρξη παγκόσμιου δικτύου σαμποτάζ και κατασκοπείας

Το βίντεο της συνέντευξης έχει ήδη προκαλέσει διεθνή αντιπαράθεση και αναμένεται να φέρει αντιδράσεις σε διπλωματικό επίπεδο, καθώς για πρώτη...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ2 ώρες πριν

Τί λέει ο Τύπος στη Γερμανία για τη συνάντηση Ερντογάν-Μερτς;

Κριτική ασκούν και γερμανικά ΜΜΕ, επισημαίνοντας ότι η μόνη δημόσια διαφωνία μεταξύ του Φρίντριχ Μερτς και του τούρκου προέδρου Ταγίπ...

Δημοφιλή